پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو)

word 4 MB 29691 220
1390 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۷۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم 

    چکیده

    موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که به علت داشتن پتانسیل های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ، همواره مورد توجه گردشگران نقاط مختلف دنیا قرار داشته است که این عامل شرایط مساعدی را برای بهره برداری و توسعه زیرساخت های گردشگری فراهم می سازد.

    منابع و توان مندی های گردشگری در راستای توسعه گردشگری روستایی از اولویت های مورد توجه جهت قدرت جذب روستا محسوب می شوند. روستای گردشگری آهو از توابع بخش آشتیان استان مرکزی است که دارای قابلیت ها و توان مندی های ویژه در راستای توسعه گردشگری می باشد.

    وجود جاذبه های گردشگری متنوع طبیعی ،تاریخی ،فرهنگی  وانسان­ساخت درسطح شهرستان آشتیان و در سطح خردتر روستای آهو که منطقه مورد بحث ما در این تحقیق است و همچنین فاکتورهای تاثیر گذار مانند عوامل جغرافیایی، اقتصادی، زیرساختی، اجتماعی و .... لزوم استفاده از روش برنامه ریزی  جامع نگر را  نمایان می سازد. بر همین اساس و در جهت توسعه  گردشگری پایدار و اقتصادی در منطقه ، همچنین دستیابی به راهبردهای بلند مدت توسعه جامع نگر، از برنامه ریزی استراتژیک با رویکرد پایداری  استفاده گردیده است و در نهایت بر اساس بررسی  شرایط موجود و تحلیل این شرایط با استفاده از تکنیک swot اقدام به تدوین راهبردهای بخشی در مقاطع کوتاه، میان و بلند مدت گردیده است.

    مقدمه

    امروزه تغییر و تحولات مداومی در محیط حاکم بر سازمانها و منطقه توسعه گردشگری شکل می گیرد، این موضوع کلیه نقش افرینان را ناگزیر می سازد تا به طور دائم  و به شیوه ای هوشمندانه بر رویدادهای داخلی و خارجی و جریان تغییرات  نظارت داشته و بدین ترتیب بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت خود را با تغییرات سازگار نمایند. بنابر این منطقه توسعه گردشگری، بیش از گذشته نیازمند برنامه ریزی استراتژیک و تعاملی کارآ با محیط پیرامون خود می باشند و آن دسته از مناطقی  می توانند به آینده خود در جذب منابع و عرضه محصول امیدوار باشند که بتوانند بخوبی از این فرصتهای نوظهور محیطی بهره گرفته و از تهدیدهای بوجود آمده ناشی از آن پرهیز نمایند.

    تغییرات ذکر شده، امروزه به حدی زیاد شده که به گفته یکی از صاحبنظران مدیریت، رابرت واترمن(در محیط تجارت کنونی) بیش از هر دوره و زمان گذشته تنها چیزی که ثابت و پایدار مانده است همان پدیده تغییر می باشد(دیوید،30:1384). این موضوع برای منطقه توسعه گردشگری  بواسطه تاثیر زیادی که از محیط پیرامون خود پذیرا هستند، نیازمند تامل و تعمق بیشتری می باشد. در این راستا تنها ابزاری که می توان از آن استفاده نمود، استراتژی ها هستند. استراتژی ها با در نظر گرفتن شرایط درحال تغییر امکان موفقیت و دستیابی به اهداف بلند مدت را فراهم می نمایند. کارکرد دیگر استراتژی ها آن است که زمینه ساز توسعه پایدار باشند، رویکردی که امروزه از توجه ویژه ای برخوردار بوده و در پی آن است که ضمن تحقق منافع اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی برای جامعه امروزی، این منافع را برای آیندگان نیز حفظ نماید.

    واقعیتهای  ذکر شده متضمن این نکته است که منطقه توسعه گردشگری برای سازگاری هر چه بیشتر با محیط متغیر پیرامونی شان باید عوامل موثر برتدوین استراتژیهای توسعه خود را شناسایی نموده و به تدوین استراتژی هایی اثربخش بپردازند. منطقه یا جاذبه ی گردشگری از این امر  مستثنی نبوده و با تهدیدها و فرصتهای محیطی عدیده ای روبرو می باشند. فقدان سیاستگذاری استراتژیک دراین عرصه باعث از دست رفتن فرصتهای محیطی و تشدید نقاط ضعف داخلی می گردد. لذا بهره گیری از رویکرد برنامه ریزی استراتژیک باعث می شود تا منطقه مفروض بتواند در محیط متغیر کنونی از خود در مقابل سایر رقباءمحافظت کرده و به ماموریت های اساسی خود در ارائه محصولات گردشگری  جامه ی عمل بپوشاند.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    فصل اول:کلیات تحقیق

    1-1- بیان مسأله

    گردشگری یکی از بزرگترین صنایع اقتصادی دنیا بشمار میرود. این صنعت12% از تولید ناخالص داخلی(GDP) جهان و 7% از مشاغل دنیا را ایجاد نموده است. تعداد گردشگران دنیا در سال2006، 860 میلیون نفر بوده است که انتظار می رود این تعداد در سال 2020 به 6/1میلیارد نفر برسد و بیش از 2 تریلیون دلار خرج خواهند کرد. ( شاهد ، 1389 ، ص 5 ) در حالی که درآمد جهانی جهانگردی همه ساله بالغ بر صدها میلیارد دلار است، ایران در زمره با استعدادترین کشورها قرار دارد و از نظر جاذبه های گردشگری جزء 10 کشور برتر دنیا محسوب می شود، متاسفانه سهم بسیار ناچیزی از این صنعت را به خود اختصاص داده است و با وجود جاذبه های فراوان تاریخی و فرهنگی از این سفره گسترده تنها چند صد هزار دلار بهره می جوید. ( شاهد ، 1389 ، ص 7 )

    منابع و توان مندی های گردشگری در راستای توسعه گردشگری روستایی از اولویت های مورد توجه جهت قدرت جذب روستا محسوب می شوند. روستای گردشگری آهو از توابع بخش آشتیان استان مرکزی است که دارای قابلیت ها و توان مندی های ویژه در راستای توسعه گردشگری می باشد.

    لذا در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیک های برنامه ریزی استراتژیک به شناسایی توان مندی های گردشگری روستای آهو پرداخته و در نهایت با توجه به نقاط قوت و ضعف این روستا به ارائه راهبردهای مدیریتی جهت توسعه همه جانبه این روستا و نیز معرفی این منطقه در غالب یک منطقه گردشگری و اکوتوریستی برای گردشگران داخلی و خارجی می پردازیم .

     

    1-2- اهداف تحقیق

    هدف در برنامه‌ریزی، نهایتی است که برنامه‌ریزی به سو و سمت آن جهت گرفته و منظوری است که برای آن سیستم برنامه‌ریزی سازمان یافته است. در تدوین اهداف آنچه که باید قبل از هر چیزی انجام شود، تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی منطقه­ای است که توسعه گردشگری آن مدنظر می باشد. این تجزیه و تحلیل موجب می شود که اهداف به صورت واقع گرایانه تدوین شده و قابلیت دست یابی آنها امکان­پذیر باشد. نکته دیگری که باید در تدوین اهداف گردشگری یک مقصد به آن توجه داشت این است که هدف های تعیین شده باید اهداف طرح های فرادست خود را در خود منعکس نموده و آنها را تقویت نمایند.

    به طور کلی اهداف زیر را می توان برای این تحقیق در نظر گرفت:

    شناسایی توان مندی های گردشگری دارای توجیه اقتصادی، اجتماعی_فرهنگی و زیست محیطی و تبیین راهبردهایی جهت به فعالیت درآوردن آنها

    شناسایی مزیت های نسبی و رقابتی منطقه مورد نظر و بهره گیری از آنها در جهت توسعه این منطقه

    نیاز سنجی خدمات گردشگری مورد نیاز گردشگران بالقوه و کنونی، پیش بینی و استقرار این واحدها

    دست یابی به توسعه پایدار در فعالیت های اقتصادی گردشگری و کمک به افزایش ماندگاری گردشگران از طریق توسعه زیرساخت های لازم

     

    1-3- سوالات تحقیق

    آیا انجام برنامه ریزی راهبردی به توسعه فرصت های محیطی روستای آهو و به فعل درآوردن این فرصتها کمک می کند؟

     

    1-4- فرضیات تحقیق

    به نظر می رسد توسعه زیرساخت های گردشگری در جذب گردشگران نقش موثری داشته است.

    به نظر می رسد فقدان برنامه ریزی راهبردی و استراتژیک باعث از بین رفتن فرصت های محیطی بالقوه در روستای گردشگری آهو شده است .

     

    1-5- پیشینه تحقیق

    تا کنون تحقیقی در خصوص این موضوع در کشور انجام نگرفته است .

     

    1-6- روش تحقیق

    در راستای تبیین وضعیت موجود استدلال فرضیه ها و ارائه الگوی مناسب و معنی دار برای توسعه بهینه منطقه مورد بررسی سه روش توصیفی - تحلیلی - ترکیبی در یک کلیت منطقی در چارچوب فرآیند تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد .

    در وضعیت توصیفی وضعیت موجود منطقه و هرآنچه که هست تبیین و ارزیابی می شود . سپس در مرحله رد یا اثبات فرضیات از روش تحلیلی استفاده می کنیم . در این روش هدف تجزیه و تحلیل برنامه های توسعه ای  ( اجزاء و عناصر ) برای کشف وجوه مختلف ساختاری –کارکردی ومکانی–فضایی آنهاست.

    در مرحله آخر با استفاده از روش ترکیبی ، وجوه شناخته شده در یک کلیت واحد قرار می گیرد و به کشف واقعیات توسعه می انجامد.

     

    1-6-1- روش جمع آوری اطلاعات

    الف )روش کتابخانه ای

    در این روش منابع اطلاعاتی مورد نیاز از جمله کتب ، مقالات ، آمار و نقشه ها از کتابخانه ها و سازمان ها و ارگان های مربوط و مراکز اطلاع رسانی جمع آوری می شود.

    ب )روش میدانی

     با توجه به عدم دست رسی به بعضی اطلاعات و هم چنین لزوم مقایسه کردن بعضی از اطلاعات ، حضور در منطقه مورد بررسی و انجام مشاهدات و ادراکات عینی واقعیات و برداشت های حضوری ضرورت پیدا می کند.

     

    1-6-2- ابزار گردآوری اطلاعات : (پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، کارت آزمون، فیش، جدول و غیره)

    پرسشنامه

    مصاحبه

    فیش

     

    1-6-4- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    در تحلیل و تفسیر اطلاعات گردآوری شده در محدوده مورد مطالعه از روش های آماری و نرم افزارهای جغرافیایی نظیر نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی ( Gis )، نرم افزارهای تحلیل آماری نظیر Excel ، نرم افزارهای طراحی نظیر Photoshop،Auto CADاستفاده و سعی شده است که با استفاده از ترکیب روش های مرسوم برنامه ریزی راهبردی نظیر تحلیل اکولوژیکی ، SWOT ، QSPM  و ... برای تبیین مساله استفاده شود و رابطه انسان و محیط در ناحیه به طور پایدار مورد مطالعه قرار گیرد.

     

    1-7- جامعه آماری و نمونه تحقیق

    جامعه آماری عبارتست : از مجموعه کامل اندازه های ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی در مورد گردآورنده کامل واحدها ، که می خواهیم استنباط هایی راجع به آن انجام دهیم . در این تحقیق کلیه مشاهدات و اطلاعات به صورت کیفی بوده از طریق تشکیل تیم دلفی گردآوری شده است .

     

    1-8- تنگناها و محدودیت های تحقیق

    کمبود یا نبود منابع و مآخذ در زمینه برنامه ریزی استراتژیک در کتاب خانه ها و مراکز علمی و هم چنین فقدان آمار و اطلاعات دقیق و کامل از تعداد گردشگران ورودی به منطقه

    عدم همکاری وهماهنگی میان ادارات و نهادهای ذی ربط و سازمان های مرتبط در خصوص ارائه آمار و اطلاعات

    عدم آمار و اطلاعات دقیق در رابطه با کسب درآمد از طریق توسعه گردشگری در منطقه

    مشکلات زمانی به دلیل محدودیت وقت جهت کسب آمار و اطلاعات

    گسترش موضوع با توجه به اهمیت آن که همکاری رشته های گوناگون را می طلبد.

    فصل دوم

    ادبیات تحقیق

    فصل دوم:ادبیات تحقیق

    2-1-گردشگری

    واژه ((توریسم ))از دوبخش ترکیب یافته است :((تور)) به معنای سفر ،گشت،مسافرت، سیاحت، و((ایسم)) ،پسوندی که اشاره به مکتب یا اندیشه ای فلسفی ،مذهبی ، سیاسی ،ادبی وغیره دارد. بنابراین توریسم یعنی مکتبی که پایه فکری آن سیاحت وگردشگری است.

    ریشه یونانی این واژه ((توریست)) است که از یونان به اسپانیا ، سپس به فرانسه واز آنجا به انگلیس واردشده است. در قرن 14میلادی ، tour به معنای ((نوبت)) یا ((دوره خدمت)) در قرن 15به معنای ((حرکت دورانی)) ودرقرن17 به معنای ((مسافرت کردن به اطراف )) به کارمی رفت ودرقرن 18و19 کلمات ((توریسم))و((توریست)) از آن گرفته شد. توریسم نه تنها درزبان های فرانسوی وانگلیسی ،بلکه در اکثر زبان های زنده دنیا بااندکی اختلاف درتلفظ ،مفهومی مشترک دارد. در زبان فرانسه تور علاوه بر ((نوبت)) ،به مفهوم ((حرکت)) ،((مسافرت)) و((گردش))نیزمی باشد، خواه این گردش به دور دنیاویاحرکت به دور محوری باشد. (شاهد ،‌1388،ص 9)

    درفرهنگ لغات فارسی ، گردشگری راچنین تعریف کرده اند: در اقطارعالم سفرکردن وشناخت،مسافرت برای تفریح وسرگرمی،سفری که در آن مسافربه مقصدی می رودوسپس به محل سکونت خود بازمی گردد.

    بورکات ومرلیک در سال 1981 گردشگری راسفری موقتی وکوتاه معرفی می کنند که درآن گردشگر برای سیروسیاحت به منطقه ای خارج از محل سکونت وکار خود می رود.

    سازمان جهانی گردشگری تعریف جامعی را از گردشگری ارائه داده است که بسیاری از محققان وصاحب نظران آن را به رسمیت شناخته اند. سازمان مذکور گردشگری رااینگونه تعریف کرده است: ((تمام مسافرت هایی که منجر به اقامت حداقل یک شبه درمقصد شود، امامدت زمان دوربودن از منزل نباید بیش از یک سال باشد)) . ( رضوانی ، 1374، ص 97)

     

     

    2-2- تاریخچه گردشگری

    2-2-1- عهد باستان

    مردم تمدن های ما قبل تاریخ با اهداف مختلفی از جمله غذا ، آب و هوا ، دوری از خطر و یا بلایای طبیعی اقدام به مسافرت می کردند . با گذشت زمان و کسب فنون و دانش های مختلف ، مردم اندک اندک تمایل به یکجا نشینی پیدا کردند و از این به بعد بیشتر با انگیزه ی تجارت و معامله مسافرت می کرد . اولین امپراطوری های عهد باستان در آفریقا و آسیا و خاورمیانه ایجاد شدند . به وجود آمدن زیر بناهای اقتصادی موجب به وجود آمدن جاده ها ومسیر ها شد ، در این دوران حاکمان ماموران خود را به منظور سر کشی به درگیری ها و گرفتن مالیات به نقاط دیگر روانه می کرد . برای اولین بار در مصر بود که خاندان سلطنتی برای تفریح از این جاده ها و مسیر ها عبور کردند و این امر موجب گسترش جاده ها و به وجود آمدن کاروانسراها شد ، بعد ها با به قدرت رسیدن امپراطوری آسوری ها این مسافرت ها با شدت بیشتری همراه بود و پس شکست دادن امپراطوری آسوری به وسیله ی ایران ، موجب به وجود آمدن مسیر هایی طولانی شد و حتی ایرانی ها کالسکه هایی برای حمل مسافر ساختند و در مسیرها علامت هایی برای شناسایی مسیر برای مسافران ایجاد شد . یونانیان از دو جهت توانستند نقش مؤثری در جهانگردی ایفا کنند ، یک ، با ضرب سکه که دیگر مسافران مجبور نبودند برای خرید کالا معاوضه کنند و با خود از مبدا حرکت کالا حمل کنند ، دو ، با گسترش زبان یونانی، دیگر بیشتر مردم مشکل زبان نداشتند و به راحتی قادر به برقراری ارتباط بودند . در آن زمان سفر به یونان از رونق بسیار خوبی برخوردار بود که بیشتر سفرها هم به وسیله کشتی و از طریق دریا انجام می شد . رومیان برای استفاده از هوای آفتابی به مصر می رفتند و مردم مصر هم برای دیدن باران و استفاده از هوای خنک به روم می رفتند . فردی به نام پوسانیاس که اهل یونان بود در ۱۷۰ میلادی،کتاب ده جلدی با نام راهنمای یونان منتشر کرد تا مسافران به ویژه رومی ها را راهنمایی کند ولی رومیان برعکس به مصر سفر می کردند . در گذشته هم جهانگردان مانند جهانگردان امروزی میل زیادی به خرید اجناس داشتند و مسئله ی پنهان کردن کالاهایی که از گمرک وارد کشور می شد امری عادی بود . که این وضع هنوز هم ادامه دارد ، زیرا در آن زمان ۲۵ درصد واردات به عنوان عوارض گمرکی ضبط می گردید .(فیروزیان ، 1388، ص 18)

     

    2-2-2- قرون وسطی

    تجارت و مسافرت در قرون وسطی ( دوره ی پنجم تا چهاردهم میلادی ) رونق کمتری داشت  ، به طوری که جاده ها از بین رفته بودند و سفر بسیار خطرناک بود و سفر هایی هم که انجام می شد بیشتر به قصد دیدن کلیساها صورت می گرفت . در قرن چهاردهم بیشتر مسافرت ها به قصد زیارت صورت می گرفت .در نیمه ی دوم سده ی سیزدهم میلادی ، مارکوپولو مسیری از اروپا به آسیا تعیین کرد . او در چین ، پی به یک سیستم جاده ای بسیار عالی ، که برای اولین بار در زمان سلطنت خانواده چو ساخته شده بود ، برد . مارکوپولو کتاب خود را بر مبنای این سفر نوشت و این کتاب نخستین منبع اطلاعاتی غرب درباره ی زندگی شرق در آن دوران قرار گرفت . (فیروزیان ، 1388، ص 18)

     

    2-2-3- رنسانس

    نخستین مسافرت کاروانی مربوط به کاروانی است که در سده ی پانزدهم از ونیز به بیت المقدس می رفت . از سده ی چهاردهم تا هفدهم بیشتر مسافرت ها با هدف کسب دانش و تجربه آموزی انجام می شد . در انگلستان ملکه الیزابت اول برای تربیت و پرورش نمایندگان خارجی مسافرت هایی را برای آنها فراهم کرد و دانشگاه هایی مانند آکسفورد و کمبریج در انگلستان و سالامانکا در اسپانیا به همراه بورس تحصیلی برای دانشجویان ایجاد نمود و جواز مسافرت دو تا سه سال بود و در این دوره برای اولین بار از کاغذ هایی مانند چک پول های امروزی استفاده شد . کاروان های مسافرتی دوره ی الیزابت پس از چندی ، دارای ساختار و سازمان منظمی گردیدند و آن را « گراند تور » نامیدند . این کاروان ها کار خود را در نیمه ی سده ی هفده شروع کردند و تا نیمه ی سده ی نوزده پابرجا بودند . (فیروزیان ، 1388، ص 19)

     

    2-2-4- انقلاب صنعتی

    انقلاب صنعتی که از سال ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ ادامه یافت ، پایه و اساس گردش های دسته جمعی را ، که امروز ما با آن آشنا هستیم ، به وجود آورد . در این دوره با گسترش صنعت و توسعه ی فناوری ، موجب به وجود آمدن کارخانه های بسیاری شد و از آنجا که این کارخانه ها به نیروی کار احتیاج داشتند بسیاری از مردم از روستا ها به سوی شهر ها آمدند ، این امر موجب رشد درآمد کارگران و در نتیجه رفتن آنها به سفر در ایام بیکاری شد . ابتدا مسافرت ها یک روزه بود چون هنوز مردم از درآمد کافی برخوردار نبودند و روز های کاری هفته پنج روز نشده بود . با این روندی که به وجود آمده بود ، دیگر مسافرت به افراد مرفه اجتماع تعلق نداشت و مردم متوسط جامعه هم قادر به سفر بودند ، با زیاد شدن مسافران به تعداد میهمان خانه ها که در گذشته فقط در اختیار افراد ثروتمند بودند اضافه شد ، هر چند که طبقه متوسط پول زیادی خرج نمی کردند ولی تعداد روزافزون آنها این کمبود را جبران می کرد . (فیروزیان ، 1388، ص 19)

  • فهرست:

    چکیده ‌ب

    مقدمه. ‌ج

    فصل اول:کلیات تحقیق... 2

    1-1- بیان مسأله. 2

    1-2- اهداف تحقیق.. 2

    1-3- سوالات تحقیق.. 3

    1-4- فرضیات تحقیق.. 3

    1-5- پیشینه تحقیق.. 3

    1-6- روش تحقیق.. 3

    1-6-1- روش جمع آوری اطلاعات.. 4

    1-6-2- ابزار گردآوری اطلاعات : (پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، کارت آزمون، فیش، جدول و غیره) 4

    1-6-4- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 4

    1-7- جامعه آماری و نمونه تحقیق.. 5

    1-8- تنگناها و محدودیت های تحقیق.. 5

    فصل دوم:ادبیات تحقیق... 7

    2-1-گردشگری.. 7

    2-2- تاریخچه گردشگری.. 7

    2-2-1- عهد باستان.. 7

    2-2-2- قرون وسطی.. 8

    2-2-3- رنسانس.... 9

    2-2-4- انقلاب صنعتی.. 9

    2-2-5- جهانگردی نوین.. 10

    2-3- انواع گردشگری.. 10

    1- گردشگری تندرستی (گردشگری سلامت) 10

    2- گردشگری درمانی (گردشگری سلامت) 10

    3- گردشگری پزشکی (گردشگری سلامت) 10

    4- گردشگری ورزشى.. 11

    5- گردشگری ماجراجویی.. 11

    6- گردشگری کشاورزی.. 11

    7- گردشگری مجازی.. 11

    8- گردشگری زیست محیطی.. 11

    9- گردشگری فروشگاه کتاب.. 11

    10- گردشگری آموزشی.. 12

    11- گردشگری آثار باستانی.. 12

    12- گردشگری تفننی.. 12

    13- گردشگری فراگیر. 12

    14- گردشگری دائمی.. 12

    15- گردشگری سفری.. 12

    2-4- توسعه پایدار گردشگری.. 15

    2-5- تعریف اوقات فراغت ،تفریح وجهانگردی.. 22

    2-6-ارتباط بین گردشگری واوقات فراغت... 23

    2-7- گردشگری و اهمیت آن.. 23

    2-8-گردشگری و آثار آن.. 24

    2-8-1- آثار اقتصادی جهانگردی.. 24

    2-8-2- آثار اجتماعی و فرهنگی.. 25

    2-8-3- آثار محیطی.. 26

    2-9- اجزاء و عناصر صنعت گردشگری.. 28

    2-10- گردشگر. 35

    2-11- برنامه ریزی.. 36

    2-12- ویژگی‌های برنامه ریزی.. 37

    2-13- انواع برنامه ریزی.. 37

    2-14- رویکرد های برنامه ریزی گردشگری.. 39

    2-15- برنامه ریزی گردشگری.. 41

    2-16- برنامه ریزی استراتژیک... 42

    2-17- مدل مفهومی برنامه ریزی استراتژیک گردشگری منطقه. 43

    2-18- مراحل برنامه ریزی استراتژیک... 45

    2-19- ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 57

    2-20- روستا 62

    2-21- انواع روستا از نظر سکونت گاهی.. 63

    فصل سوم: معرفی منطقه مورد مطالعه.. 69

    3-1- جغرافیای طبیعی.. 69

    3-1-1- موقعیت جغرافیایی و وسعت... 69

    3-1-2- ناهمواریها 73

    3-1-3- اقلیم. 78

    3-1-4- پوشش گیاهی.. 81

    3-1-5- زمین شناسی.. 84

    3-1-6-  گونه های جانوری.. 87

    3-1-7- مناطق و نواحی حفاظت شده 87

    3-1-8- منابع آب.. 90

    3-1-9- خاک و منابع اراضی.. 92

    3-2- جغرافیای انسانی.. 95

    3-2-1- جمعیت... 95

    3-2-1- 1- ساختار سنی جمعیت... 95

    3-2-1-2- ترکیب جنسی جمعیت... 96

    3-2-2- بعد خانوار و نرخ رشد جمعیت... 99

    3-2-2-1- نرخ رشد جمعیت... 99

    3-2-2-2- بعد خانوار 101

    3-2-3- سواد و آموزش... 103

    3-2-3-1- تعداد دانش آموزان و کارکنان آموزشی.. 105

    3-2-4- مهاجرت.. 105

    3-2-5- بهداشت و درمان.. 106

    3-3- جغرافیای اقتصادی.. 107

    3-3-1- نیروی انسانی و اشتغال و بیکاری.. 107

    3-3-2- توزیع شاغلان در زیربخش های اقتصادی.. 109

    3-3-3- بخش های عمده اقتصادی شهرستان.. 111

    3-3-4- کشاورزی.. 112

    3-3-6- صنعت... 114

    3-3-7- خدمات.. 116

    3-3-7-1- خدمات عمومی در سطح شهر آشتیان.. 117

    3-4- جغرافیای فرهنگی.. 117

    3-4-1- تاریخچه شهرستان آشتیان.. 117

    3-4-2- ویژگی های فرهنگی شهرستان آشتیان.. 118

    3-4-2-1-گویش.... 120

    3-4-2-2- آداب و رسوم. 122

    3-4-2-3- قومیت و مذهب... 123

    3-4-2-4- مشاغل سنتی و دستی.. 123

    3-4-2-6- غذاها و خوراک محلی شهرستان آشتیان.. 128

    3-5- جاذبه های گردشگری شهرستان آشتیان.. 129

    3-5-1- جاذبه های طبیعی.. 135

    3-5-2- جاذبه های تاریخی.. 135

    3-5-3- جاذبه های مذهبی.. 136

    3-5-4- آثار ثبتی شهرستان آشتیان.. 136

    3-5-5- انواع جاذبههای گردشگری روستای آهو. 139

    3-5-5-1- جاذبههای ورزشی و تفریحی، ورزشهای کوهستانی و درهای، تفریحات آبی، ورزشها و بازیهای محلی.. 144

    3-5-5-2- مسیرهای جذاب گردشگری مانند ایل راه ها 146

    3-5-5-3- بناهای تاریخی (کاخها و عمارتها قلعهها و برجها، میادین قدیمی، بازارها و سایر بناهای تاریخی) 147

    3-5-5-4- اماکن مذهبی و زیارت گاهی (مساجد قدیمی، مقابر و امام زادهها، گورستانهای تاریخی و سایر آثار زیارتی) 149

    3-5-6- تاسیسات و تجهیزات گردشگری.. 153

    3-5-6-1- واحدهای اقامتی.. 153

    3-5-6-2- جاده ها و شبکه ارتباطی.. 156

    3-5-6-3- امکانات حمل و نقل.. 164

    فصل چهارم:تحلیل وضع موجود و برنامه ¬ توسعه گردشگری روستا. 168

    4-1- تحلیل وضع موجود (امکانات و تنگناها) 168

    4-2- اهداف و سیاستهای توسعه گردشگری روستا (استراتژی و طرح راهبردی) 169

    4-3- فرآیند مدیریت راهبردی.. 169

    4-4- تدوین چشمانداز، مأموریت، اهداف و راهبردهای کلان روستای گردشگری آهو. 170

    4-5- مرحله صفر. 171

    4-5-1-تعیین چشمانداز روستای گردشگری آهو. 171

    4-5-2- شناسایی مأموریت روستای گردشگری آهو. 172

    4-5-3- تعیین اهداف.. 173

    4-6- مرحله ورودی.. 174

    4-6-1- تعیین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر تدوین راهبردهای کلان.. 174

    4-6-1-1- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) 175

    4-6-1-2- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) 177

    4-7- مرحله مقایسه. 178

    4-7-1- تشکیل ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و ضعفها (SWOT) 178

    4-7-2- تشکیل ماتریس داخلی و خارجی(IE) 181

    4-8- مرحله تصمیم گیری.. 183

    4-8-1- ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) 184

    4-9- برنامه و طرح های پیشنهادی.. 188

    فصل پنجم : آزمون فرضیات و ارائه پیشنهاد. 193

    5-1- آزمون فرضیات.. 193

    5-2- برنامه ها و پیشنهادات.. 201

    منابع و مآخذ. 204

    .

    منبع:

    1-شاهد ، حسین ، برنامه ریزی توسعه سایت های گردشگری با روبکرد استراتژیک ، مطالعه موردی منطقه ساوجبلاغ ،  پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات تهران ، سال 1388 ،

    2-فیروزیان ، احمد ، برنامه ریزی توسعه فضاهای گردشگری و ارائه الگوی بهینه ، مطالعه موردی منطقه نهارخوران گرکان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی وا حد سمنان ، سال 1388

    3-دلبری.علی،عوامل موثر بر تدوین راهبردهای توسعه مقاصد گردشگری،نمونه موردی شهرستان نیشابور،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده مدیریت و حسابداری.1386

    4-جواهری،حسن(1383 الف)، «بررسی تطبیقی راهبردهای کوتاه مدت توسعه منابع انسانی گردشگری در برنامه های گردشگری ایران و ایرلند شمالی»، همایش آموزش و اشتغال در صنعت گردشگری و مهمانپذیری، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران.

    5-ضرغام،حمید(1375)، «مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی ایران»، دفتر هماهنگی و هدایت طرح جامع توسعه و مدیریت جهانگردی، سازمان ایرانگردی وجهانگردی،تهران.

    6-کاظمی.مهدی،1385،مدیریت گردشگری،انتشارات سمت،(چ اول).

    7-داس ویل.راجر،1379،مدیریت جهانگردی مبانی،راهبردها و آثار،محمد اعرابی و داود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی،(چ دوم)1378.

    8-معصومی، معصومعلی ،1385- راهنمای عملی برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک،انتشارات پایگان

    9-موسوی شاهرودی،سید محمد،1385-برنامه ریزی ،انتشارت برتر چاپ تهران

    10-مهندسین مشاور پارس ویستا -1374،مطالعات وبرنامه ریزی توریسم استان تهران-سازمان برنامه وبودجه استان تهران

    11-منشی زاده ،رحمت الله،1376،جهانگردی – انتشارات مسعی

    12-رحمان سرشت،حسین،1383-مدیریت راهبردی (استراتژیک  دراندیشه نظریه پردازان)-دانشگاه علامه طباطبایی تهران

    13-رضوانی،علی اصغر،1374-جغرافیاوصنعت توریسم- دانشگاه پیام

    14-دیلمانی ،فریدون ،1383-گسترش جهانگردی در ایران به جای فروش نفت- چشم انداز

    15-دیوید،فرد آر،1379-مدیریت استراتژیک ، دفترپژوهش های فرهنگی تهران

    16-پیرس ورابینسون،1377-برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک-موسسه انتشارات یادواره کتاب

    17-پارشائیان، علی،اعرابی سید محمد،1382-جهانگردی در چشم اندازی جامع (ترجمه) - دفتر پژوهش های فرهنگی تهران.

    18-سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی

    19-مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385

    20-سالنامه آماری استان مرکزی ، 1385

    21-اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ، دفتر مطالعات

    22-سازمان مدیریت امور اراضی استان مرکزی

    23-سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی

    24-طرح جامع گردشگری منطقه نمونه زرندیه ، مهندسین مشاور آمایش منطقه ای فلات ، 1387

    25-طرح جامع گردشگری منطقه نمونه شاندیز ، مهندسین مشاور محیط اندیش پایدار ، 1386

    26-معاونت برنامه ریزی استانداری استان مرکزی

    27-Defreitas,C.R(2003)Tourism,climatology: Evaluating Environmental information for dicision making and business planning in the recreation and tourism sector.international journal of diometeology,47,pp190-208

    28- Scott,Daniel(2003) climate change and tourism in the mountain regions of north America ,First international conference on climate change and tourism Djebra,Tunisia, 9-11 April 2003

    29 – Scott, Daniel and MC Boyle, Geof (2004) using utowrism climate index to examin the impliceutions of climate change for climatcuse a tourism resource. Proceedings of in ternetional societyof biometereby commission 5. October 5-10 2001 . Halkiai, Greecebg.98

    .


موضوع پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), نمونه پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), جستجوی پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), فایل Word پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), دانلود پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), فایل PDF پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), تحقیق در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), مقاله در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), پروژه در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), پروپوزال در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), تز دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), پروژه درباره پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), گزارش سمینار در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو), رساله دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی (مطالعه موردی شهرستان آشتیان روستای آهو)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده: اگر چه نظام ­‌ها‌ی آموزش عالی از اوان شکل­گیری جنبه­‌ها‌یی از جهانی شدن را با خود داشته‌اند اما این مفهوم در عصر حاضر ابعاد گسترده­تری پیدا کرده به گونه‌ای که بسیاری از صاحب نظران بازنمود پدیده جهانی شدن در آموزش عالی را بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها‌ توصیف کرده‌اند (جاودانی،1388) برخی جهانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

چکیده: در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده این پایان نامه به بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری ملّی «مطالعه موردی استان خوزستان» پرداخته است. با توجه به این موضوع که جنگ پیامدهای منفی بر صنعت گردشگری دارد، در دهه های اخیر، به موضوع گردشگری بعد از جنگ در مناطق جنگی پرداخته شده است. گردشگری جنگ، شکلی جدید از گردشگری است ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله ...

پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (MS) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی توریسم فعالیت گردشگری بعنوان فعالیت فرابخشی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی تاثیر گذاشته اند. شهرها با گسترش شهرنشینی توانسته اند از مقصدهای مهم گردشگری محسوب شوند. شهر میبد با داشتن پتانسیل های غنی و ماندگار تاریخی آئین های مذهبی می تواند مقصدی برای گردشگران علاقمند باشد. در این تحقیق به ...

ثبت سفارش