پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن

word 1 MB 31850 119
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc))

    گرایش: شیمی کاربردی

    خلاصه فارسی

    هدف از انجام این پژوهش،  بررسی اسید های چرب معمول روغن شتر مرغ و تعیین مقدار رتینول موجود در ترشح حلزون جهت ساخت کرم با خواص درمانی می‌باشد.

    از 3000 سال پیش خواص درمانی روغن شتر مرغ برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی، اگزما و موارد مشابه شناخته شده است.

    از دوران باستان نیز ترشح حلزون در طب برای درمان دردهای مربوط به سوختگی با آفتاب، زخم‌ها و به عنوان نرم کننده پوست مورد استفاده قرار می‌گرفت.

    برخی از ویژگی‌های روغن شتر مرغ بدین قرار می‌باشند: عدد یونی 64/70 و عدد صابونی 184 و اسیدهای چرب آزاد مانند اولئیک اسید 21/0 بدست آمد.

    اسیدهای چرب روغن بوسیله استخراج با گداخت مرطوب جدا شدند، و با دستگاه GC MASS شناسایی و جداسازی شد. این بررسی نشان می‌دهد که روغن شترمرغ به دلیل داشتن اسیدهای چرب زنجیره کوتاه که به راحتی از پوست عبور کرده حساسیت ایجاد نمی‌کند، خاصیت ضد درد و التهاب دارند و قابلیت مصرف در موارد دارویی و آرایشی و بهداشتی و غذایی را دارد در ادامه این پژوهش از روغن بدست آمده 9 فرمولاسیون کرم تهیه شد که آنالیزهای فیزیکوشیمیایی 4 مورد آنها را مناسب ارزیابی کرد.

    و همچنین با توجه به خاصیت‌های درمانی ترشح حلزون بر آن شدیم که کرم با ترشح حلزون تهیه کنیم به همین منظور پس از استخراج ویتامین  Aموجود در ترشح حلزون تعیین مقدار انجام شد. سپس از عصاره بدست آمده 9 فرمولاسیون کرم تهیه شد که آنالیزهای فیزیکوشیمیایی 4 مورد آنها را مناسب ارزیابی کرد.

     

    کلید واژه: روغن شتر مرغ، ترشح حلزون، اسید های چرب، GC/MASS، ویتامین A، کرم

    مقدمه

    کاربرد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، پیشینه‌ای به گستره‌ی تاریخ آدمی دارد. یافته‌های موجود از سنگ نگاره‌ها و پیشینه‌ی بیان شده‌ی سینه به سینه‌ی این سرزمین، نشان از توجه و اهتمام مردمان ایران زمین به بهداشت و نقش آن در حفظ تندرستی دارد. آموزه‌های دین مبین اسلام نیز همواره بر رعایت بهداشت، حفظ پاکیزگی و پیراستن و آراستن مسلمانان استوار بوده است.

    طراحی و ساخت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نیز همانند سایر محصولات امروزی بر پایه‌ی اصول علمی بنا شده‌اند. گستره‌ی محصولات سبب شده است تا پژوهش‌های بسیاری در این راستا انجام پذیرد و تلاش گردد فرآورده‌های سالم و به دور از هر مشکلی به دست مصرف کنندگان برسد. تعداد بیشمار از مقالات علمی و کتاب‌هایی که در زمینه‌ی دانش فرآورده‌های فوق انتشار یافته است، گواهی بر این ادعا می‌باشد.

    شرکت تولیدی و بازرگانی جی، اولین تولید کننده‌ی کرم نرم کننده و ضد ترک پوست به عنوان نامی آشنا با بیش از نیم قرن سابقه‌ی درخشان در اذهان عمومی باقی مانده و همچنان در تأمین بهداشت و سلامت جامعه می‌کوشد.

    این مجموعه همگام با تکنولوژی روز دنیا در لابراتوارهای تخصصی به همت کادر متخصص و مجرب و بهره‌گیری از ماشین‌آلات تمام اتوماتیک، در راستای توسعه و بهبود کیفیت محصولات و افزایش رضایتمندی مشتریان، رعایت الزامات قانونی، استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO90012008 را اولویت فعالیّت‌های کیفی خود قرار داده است.

     

    فصل اول

    کلیات

    1-1. ضرورت اهمیت موضوع

    امروزه زندگی شهرنشینی و دوری از طبیعت باعث بروز بیماری‌های مختلف در انسان شده است از آنجایی که این شیوه زندگی امروز به نظر اجتناب‌ناپذیر می‌رسد راه حل‌های پیشنهادی با توجه به امکانات موجود استفاده از داروهای شیمیایی و صنعتی است. که آنها نیز مزایا و معایب خود را دارا می‌باشند. تجربه زندگی چندین هزار ساله انسان بر روی کره زمین به او آموخته که استفاده از مواد طبیعی دارای مزایای بیشتر و معایب کمتر و اثرات دارویی موثرتر است. در این راستا تولید و استفاده از محصولات جایگزین داروهای شیمیایی مانند عصاره گیاهی، جانوری و روغن‌های گیاهی و جانوری پیشنهاد می‌شود.

    1-2. بیان مسأله

    در دوران باستان حلزون در طب به دلیل داشتن خواص نرم کنندگی و درمان سوختگی با آفتاب مورد استفاده قرار می‌گرفت. حلزونها با ماده لزجی که از خود تولید می‌کنند در هنگام آسیب دیدن می‌توانند سلول‌های پوست آسیب دیده خود را در کمتر از 48 ساعت بازسازی کنند. بر این اساس در مطالعه حاضر نیز بر آن شدیم تا پس از استخراج  رتینول موجود در ترشح حلزون و تعیین مقدار آن به منظور ساخت کرم در جهت درمان چین و چروک سود جوئیم.

    روغن شترمرغ نیز از هزاران سال قبل به عنوان ماده‌ای در درمان درد و رماتیسم و به عنوان روغن خوراکی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به صورت سنتی به کار می‌رفته است. این روغن از 3 پرنده خانواده ratite به معنای سینه پهنان شامل ostrich, rhea, amu به دست می‌آید. مصرف مداوم آن به حفظ سلامتی پوست، عضلات و استخوان کمک می‌کند بر این اساس در این مطالعه حاضر نیز بر آن شدیم تا پس از استخراج و شناسایی اجزاء اسیدهای چرب و جداسازی آنها به منظور ساخت کرم در جهت درمان چین و چروک پوست سود جوئیم. (6)

     

    1-3. اهداف

    با گسترش روزافزون صنعت پرورش شترمرغ در ایران که با ورود 5000 جوجه در سال 1378 به طور جدی آغاز گردید و هدف از اجرای این طرح استفاده از گوشت این پرنده در درجه اول و سایر محصولات مانند پر و پوست بود و چربی این پرنده به عنوان زباله دور ریخته می‌شد، به نظر می‌رسید که چربی موجود به عنوان پتانسیلی بالقوه جهت تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و درمانی منبع مناسبی خواهد بود. (10)

    با توجه به تعداد مزارع پرورش شترمرغ موجود در کشور و مقادیر قابل توجهی از چربی تولید شده که فعلاً کاربرد خاصی برای آن تعریف نشده و با در نظر گرفتن خواص این ماده ارزشمند که حدود 3000 سال است که بشر به عناوین مختلف از آن در موارد آرایشی و بهداشتی و درمانی سود جسته است. گرچه کرم حلزون و کرم روغن شترمرغ در بازار ایران بفروش می‌رسد ولی تولید داخل نیست. در این تحقیق سعی بر این است نمونه بومی این کرم با کارایی بالاتر تهیه شود به همین دلیل ضرورت اجرای این پروژه را احساس کردیم تا در این بخش نیز مانند سایر بخش‌ها کشور را از دام وابستگی رهانیده و خودکفا شویم.

    فصل دوم

    مروری بر متون گذشته

    2-1. کلیاتی در مورد پوست

    پوست ما، اولین نقطه تماس با جهان پیرامون ماست و با وظایف پراهمیتی که بر عهده دارد، نقش بسیار فراتر از یک پوشش ساده برای بدن ایفاء می‌کند. بعد از عضلات اسکلتی سنگین‌ترین (50% وزن کل بدن) و بعد از ریه‌ها (با احتساب کامل سطح آلوئولی آنها) وسیع‌ترین (2000 سانتی‌مترمربع) ارگان زنده بدن است.

    ضخامت پوست بسیار متغیر بوده و بسته به عوامل گوناگونی نظیر سن، جنس، نوسانات انفرادی، وراثت، شغل، نژاد و ... متفاوت است ولی به طور متوسط بین 7/0- 4 میلی‌متر در نوسان است.

    از نظر پوشش مویی، پوست را می‌توان بر دو نوع دانست: 1) برهنه یا Glabrous که تنها در کف دستها و پاها به چشم می‌خورد و 2) مودار یا  Hairyکه تمام سطح بدن را پوشانیده و از نظر کثرت و ضخامت فولیکول‌های مویی که آن را پوشانده‌اند، دارای تنوع گسترده‌ای است. (3)

     pHپوست، اسیدی و اغلب در محدوده 2/4-6/5 است. این امر که ناشی از وجود اسیدهای چرب سبوم، وجود اسیدهای آمینه در لایه هیدرولیپدیک و وجود لاکتیک اسید، اسکوربیک اسید و سیتریک اسید و ... در این لایه می‌باشد، شرایط را برای نمو باکتری‌ها نامساعد می‌سازد.

    رنگ پوست، به عوامل متعددی از جمله نژاد، شغل، سن، شرایط آب و هوایی و ... وابسته است. دو نوع ملانین  موجود در اپیدرم  Eumelaninبا رنگ قهوه‌ای- سیاه و Fumelanim با رنگ قرمز- زرد که توسط ملانوسیت‌ها ساخته می‌شوند، نه تنها رنگ پوست افراد را رقم می‌زنند بلکه پوشش  طبیعی بدن در مقابل نور خورشید هستند.

    2-1-1. ساختمان تشریحی پوست

    بررسی دقیق پوست،  نمایانگر وجود 3 لایه مشخص ساختمانی است. خارجی‌ترین لایه‌ها که محور اصلی را در مقاصد آرایشی، بهداشتی به خود اختصاص داده است، رو پوست یا اپیدرم نام دارد.

    اپیدرم: Epidermis

    درم: Dermis (Corium)

    هیپودرم یا نسوج چربی زیر جلدی: (subcutaneous tissue, subdermis)

    شکل 2-1. لایه‌های مختلف پوست

     

    2-1-1-1. اپیدرم(Epidermis)

    اپیدرم یا رو پوست، بیرونی‌ترین بخش پوست است و ضخامتی بین 04/0 تا  56/0 میلی‌متر دارد. این لایه از دیدگاه آرایشی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این بخش، نقش مهمی در ساختار ظاهری، رطوبت پوست و رنگ و ظاهر آن بازی می‌کند. لایه اپیدرم در واقع اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی می‌باشد. این ویژگی نه تنها از دیدگاه فیزیکی انجام می‌گیرد بلکه به واسطه ترکیبات پپتیدی ضد میکروبی نیز صورت می‌پذیرد. دیفنسین‌ها (defensins) و کاتلیسیدین‌ها (cathelecidins) دو گروه عمده از این ترکیبات می‌باشند که طیف عملکرد ضد میکروبی وسیعی دارند. دیفنسین که یک پپتید غنی از سیستئین و کاتیونیک می‌باشد، در بدن در دو زیرگروه آلفا، بتا دیده می‌شود، که نوع بتا دیفنسین در اپیدرم مشاهده می‌گردد. این پپتید عملکرد ضد باکتری‌های گرم منفی، گرم مثبت، کاندیدا آلبیکنس و قارچ‌ها از خودشان داده است. لایه اپیدرم از خارج به داخل شامل پنج بخش می‌باشد.

     

    الف) طبقه شاخی (Horney Layer) stratum corneum

    تعداد لایه‌های سلولی این طبقه شامل 15 الی 20 لایه می‌باشد. ضخامت طبقه شاخی در مناطق مختلف بدن متفاوت است. در بزرگسالان در ناحیه کف دست و پا، این لایه دارای ضخامت چند صد میکرون می‌باشد اما در اغلب نواحی بدن در حالت کاملاً هیدراته ضخامت آن به40 الی 10 میکرون افزایش می‌یابد. (ضخامت بین 10 الی 50 میکرون در نوسان است). سلول‌های طبقه شاخی فاقد هسته بوده تکثیر نمی‌یابند. بنابراین یک طبقه مرده قلمداد می‌شود. طبقه شاخی دارای چگالی 55/1 گرم بر سانتی‌مترمکعب می‌باشد. به علت تراکم طبقه شاخی، ارزش ضریب پخش در آن هزار مرتبه کمتر از دو لایه دیگر پوست بوده که منجر به مقاومت بالا و نفوذپذیری این لایه می‌گردد.

    طبقه شاخی یک مانع محدود کننده سرعت است که حرکت مواد شیمیایی به داخل و خارج را کنترل می‌کند و نقش مهمی را در کنترل جذب پوستی مولکول‌های دارو ایفا می‌کند.

    اجزاء اصلی سلولی شامل پروتئین‌ها، لیپیدها، و آب است که در حالت خشک تقریباً حاوی 85-75% پروتئین، 20-15% لیپید، 15% آب است. جدا شدن لایه‌های آن از پوست به طور متوسط یک لایه در روز و بنابراین زمان لازم برای تجدید لایه و تشکیل یک طبقه شاخی جدیدturn over) ) حدود دو هفته می‌باشد.

    ب) طبقه روشن (clear layer) stratum lucidum

    لایه شفاف لایه‌ای است که در سلول‌های آن هسته متلاشی شده است و کراتینه شدن سلول همراه با تغییر شکل سلول به ویژه مسطح شدن آن مشاهده می‌گردد. گاهی قطرات مواد روغنی در داخل این لایه سلولی دیده می‌شود که این امر می‌تواند ناشی از متلاشی شدن لیزوزوم‌ها باشد. لایه شفاف عموماً در نقاطی که پوست ضخیم است مانند کف پا (soles of feet) و کف دست‌ها (palms) دیده می‌شود. برای بسیاری از متخصصین پوست این پرسش مطرح است که آیا این لایه از نظر عملکرد قابل جداسازی از سایر لایه‌های اپیدرم می‌باشد و یا تنها ناشی از روش آماده‌سازی و تهیه بافتی است. اغلب محققین این لایه و لایه شاخی را با هم یکسان در نظر گرفته و دو لایه مجزا نمی‌دانند.

    Abstract

    In this project, common fatty acid in ostrich oil have been investigated and retinol measuring in snail excretion have been determined for making cream with therapy properties.

    From 3000 years before properties cure ostrich oil is know for cure wound, burn, pain joints and worry made of or like skin, egzema and myrtle similarity.

    From era ancient also excretion snail in medicine is use from cure pain connected burn with sun, wound and epithet soft digger.

    To consist to ransom from particulars ostrich oil: Number yoni 70.64, number soap 184, fatty acid free like oleic acid 0.21 Fatty acid oils have been extracted with wet fusion and than separated and determined by GC- MS. The researchs shows that ostrich oil don,t create sensitiveness owing to having small chains of Fatty acids that easily pass from skin, ostrich oil has anti pain and anti inflammatory properties oil ostrich could be consume in some pharmaceutical, cosmetic, sanitary and nutritious industries.

    In this project we prepare 9 cream formula with ostrich oil which physiochemical analysis shows 4 formula is adequate furthermore, owing to therapist properties of snail excretion, vitamin A have been extracted and measured in snail excretion then from obtained extract we prepare 9 formula which physiochemical analysis shows that 4 formula was adequate.

     

    Key word: ostrich oil, snail excretion, Fatty oil, GC- MS, vitamin A, cream  

  • فهرست:

    خلاصه فارسی................................................................................................................................................................. 1

    مقدمه................................................................................................................................................................................. 2        

    فصل اول: کلیات

    1-1. ضرورت اهمیت موضوع....................................................................................................................................... 4

    1-2.  بیان مسئله............................................................................................................................................................. 4

    1-3. اهداف........................................................................................................................................................................ 5

    فصل دوم: مروری بر متون گذشته

    2-1. کلیاتی در مورد پوست......................................................................................................................................... 7

    2-1-1. ساختمان تشریحی پوست.............................................................................................................................. 7

    2-1-1-1. اپیدرم ((Epidermis.................................................................................................................................. 8

    2-1-1-2. درم (Dermis).......................................................................................................................................... 11

    2-1-1-3. هیپودرم (Hypodermis)....................................................................................................................... 12

    2-1-2. اعمال و وظایف پوست................................................................................................................................. 12

    2-1-3. انواع پوست...................................................................................................................................................... 12

    2-1-4. خاصیت جذبی پوست.................................................................................................................................. 12

    2-1-5. بهداشت پوست............................................................................................................................................... 13

    2-1-6. نفوذ فرآورده‌های آرایشی به پوست.......................................................................................................... 14

    2-1-6-1. عوامل در دو دسته عمده قابل بررسی هستند................................................................................ 14

    2-1-7. مزایا و معایب دارو درمانی از راه پوست................................................................................................... 16

    2-2. امولسیون............................................................................................................................................................... 17

    2-2-1. اصول مولکولی امولسیون............................................................................................................................. 17

    2-3. کرم‌ها..................................................................................................................................................................... 18

    2-3-1. مقدمه................................................................................................................................................................ 18

    2-3-2. امولسیفایر........................................................................................................................................................ 18

    2-3-3. رئولوژی کرم‌ها................................................................................................................................................ 19

    2-3-4. مزایای کرم‌ها بر سایر اشکال داروئی موضعی........................................................................................ 20

    2-3-5. انواع کرم‌های پوستی................................................................................................................................... 20

    2-3-5-1. انواع کرم‌ها از نظر ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی............................................................................... 21

    2-3-5-2. انواع کرم‌ها از نظر ویژگی‌های فردی فرمولاسیون.......................................................................... 21

    2-3-5-3. کرم‌های مرطوب کننده و پایه.............................................................................................................. 21

    2-3-5-4. کرم‌های محافظت دست و بدن  hand and body protective................................................... 21

    2-3-5-5. کرم‌های محو شونده vanishing creams......................................................................................... 22

    2-3-5-6. کرم‌های عمومی all- purposal cream............................................................................................ 22

    2-3-5-7. کلد کرم‌ها و کرم‌های پاک کننده....................................................................................................... 22

    2-4. دلایل عدم موفقیت در فرمولاسیون کرم‌ها................................................................................................. 22

    2-5. پرورش شترمرغ................................................................................................................................................... 23

    2-5-1. شترمرغ............................................................................................................................................................ 23

    2-5-2. انواع شترمرغ.................................................................................................................................................. 24

    2-5-3. تاریخچه کاربرد روغن شترمرغ.................................................................................................................. 24

    2-6. لیپیدها................................................................................................................................................................... 28

    2-6-1. ترکیب اصلی لیپیدهای خوراکی............................................................................................................... 30

    2-6-2. اهمیت تغذیه‌ای چربی‌ها و روغن‌های خوراکی.................................................................................... 33

    2-6-3. اعمال غیر تغذیه‌ای چربی‌ها و روغن‌ها................................................................................................... 35

    2-6-4. اسیدهای چرب............................................................................................................................................... 36

    2-6-4-1. خصوصیات فیزیکی اسیدهای چرب................................................................................................... 43

    2-6-4-2. خصوصیات شیمیایی اسیدهای چرب................................................................................................ 43

    2-7. اسیدهای چرب ضروری- امگا......................................................................................................................... 44

    2-7-1. اسیدهای چرب ضروری (Essential Fatty Acids)............................................................................. 45

    2-7-2. امگا-3 (اسید لینولنیک).............................................................................................................................. 46

    2-7-3. امگا- 6 (اسید لینولئیک)............................................................................................................................ 47

    2-7-4. امگا- 9 (اسید اولئیک)................................................................................................................................ 48

    2-8. منشاء نرمتنان...................................................................................................................................................... 48

    2-8-1. حلزون............................................................................................................................................................... 49

    2-8-2. انواع حلزون..................................................................................................................................................... 50

    2-8-3. تاریخچه کاربرد ترشح حلزون..................................................................................................................... 52

    2-9. ویتامین‌ها.............................................................................................................................................................. 54

    2-10. پروتئین‌ها........................................................................................................................................................... 60

    2-11. اسیدهای آمینه................................................................................................................................................. 62

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    3-1. نوع مطالعه و مکان انجام آزمایشات............................................................................................................... 65

    3-1-1. محدودیت‌ها و مشکلات موجود طی این مطالعه.................................................................................. 65

    3-2. مواد و وسایل (روغن شترمرغ)........................................................................................................................ 65

    3-2-1. چربی شترمرغ................................................................................................................................................ 65

    3-2-2. دستگاه‌های مورد استفاده............................................................................................................................ 66

    3-2-3. حلال و معرف‌های بکار رفته در مرحله متیله کردن چربی............................................................... 66

    3-3. روش کار جهت استخراج چربی...................................................................................................................... 67

    3-3-1. تهیه چربی مناسب........................................................................................................................................ 67

    3-3-2. استخراج چربی از بافت................................................................................................................................ 67

    3-3-3. متیلاسیون چربی برای تزریق به دستگاه GC/ MASS...................................................................... 67

    3-3-4. تزریق چربی متیله شده به دستگاه GC/MASS.................................................................................. 68

    3-4. مواد و وسایل (ترشح حلزون)........................................................................................................................... 68

    3-4-1. ترشح حلزون................................................................................................................................................... 68

    3-4-2. دستگاه‌های مورد استفاده............................................................................................................................ 69

    3-4-3. حلال‌های بکار رفته در مرحله استخراج ویتامین A............................................................................ 69

    3-5. روش استخراج ویتامین A................................................................................................................................ 70

    3-6. روش کار جهت تهیه پایه نیمه جامد .......................................................................................................... 71

    3-6-1. برای ساخت پایه نیمه جامد با روغن شترمرغ طبق روش ذیل اقدام گردید............................... 72

    3-6-2. برای ساخت پایه نیمه جامد با ترشح حلزون طبق روش ذیل اقدام گردید.................................. 73

    3-7. بررسی‌های فیزیکی و شیمیایی...................................................................................................................... 74

    3-7-1. بررسی یکنواختی.......................................................................................................................................... 74

    3-7-2. آزمایش سیکل حرارتی................................................................................................................................ 75

    3-7-3. آزمایش تغییرات دما..................................................................................................................................... 75

    3-7-4. آزمایش سرد و گرم شدن........................................................................................................................... 75

    3-7-5. تعیین  pHفرآورده........................................................................................................................................ 75

    3-7-6. کنترل میکروبی نمونه‌ها.............................................................................................................................. 75

    فصل چهارم: نتایج

    4-1. نتایج استخراج چربی......................................................................................................................................... 80

    4-1-1. نتایج بدست آمده از آنالیزهای شیمیایی انجام شده با روش استخراج گداخت مرطوب ........ 81

    4-2. نتایج حاصل از استخراج ویتامین A ترشح حلزون................................................................................... 82

    4-3. نتایج حاصل از تهیه کرم‌ها.............................................................................................................................. 83

    4-3-1. نتایج حاصل از آزمایشات فیزیکی بر روی کرم‌ها................................................................................. 84

    فصل پنجم: بحث و پیشنهادات

    5-1. نتیجه‌گیری........................................................................................................................................................... 93

    5-2. پیشنهادات............................................................................................................................................................ 98

     

    منابع................................................................................................................................................................................. 99

    خلاصه انگلیسی...................................................................................................................................................... 106

     

    منبع:

     

    1. حمیدی، م. س.، 1383، مدیریت و اقتصاد شترمرغ در ایران، تهران: نشر سپهر، ص. 15 تا 20.

    2. دانشفر، ح.، 1376، مولکول‌های حیات، تهران: انتشارات فاطمی، ص. 24 تا 52.

    3. دکتر آدرنگی، م.، 1369، فیزیولوژی پوست و داروهای پوست، تهران: آینه کتاب، جلد 1-2. صص. 17 تا 67، 61، 336، 310،600، 586، 915.

    4. دکتر سعیدی، م.، 1348، نگرش بر فرآورده‌های آرایشی، مازندران: انتشارات شلفین، صص. 20 تا 26، 28، 138 تا 147.

    5. شیبانی ترشیز، س.، 1388، ترشیز مرجع مراقبت‌های پوست و مو بر اساس استانداردهای آموزشی، تهران: انتشارات مشق شب، صص. 44، 54، 55.

    6. صفایی، م. ع.، 1388، پرورش شترمرغ و راه اندازی مزرعه و فروش محصولات آن.

      Available From: http:// www. Cgoc. Ir/ Accessed June2, 2010

    7. فاطمی، ح.، 1381، شیمی مواد غذایی، تهران: شرکت سهامی انتشار، ص. 137 تا 202.

    8. کمال، ف.، 1371، کنترل کیفیت میکروبی فرآورده‌های دارویی، تهران: نشر دانشگاه تهران: ص. 181 تا 203.

    9. کیانی منش، ر.، 1384، شترمرغ دام فرد ا (مجموعه مقالات کاربردی). قزوین: انتشارات قلم با همکاری شرکت آی نگر مهر، ص. 127 تا 159.

    10. گروه مقالات کشاورزی و دامپروری شیلات، 1386، آشنایی با صنعت پرورش شترمرغ.

    Available From: http:// www. Empi. Net/ Accessed June 2, 2010

    11. مالک، ف.، 1379، چربی‌ها و روغن‌های سرخ کردنی و تکنولوژی سرخ کردن، تهران: انتشارات مرز دانش، جلد اول. ص. 16 تا 24.

    12. مرکز آمار ایران، 1356، سال نامه آماری مرکز آمار ایران، تهران: مرکز آمار ایران، ص. 53 تا 112.

    13. نورزاد، غ.، 1390، نرمتنان (صدف‌ها، حلزون‌ها و سرپایان) یک اطلس، تهران: انتشارات دانشگاه هرمزگان، صص. 13، 45، 176، 286، 302، 312.

    14. یانگ، آ.، ترجمه دکتر چنگیز تقی بیگلو و مجتبی نصیری، 1988، تهیه و ساخت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی. تهران: نشر آدینه، ص. 56 تا 66.

    15. Ackman, R. G., 1969, Gaz chromatography, Methods in enzymology, No. 14, p. 329- 381.

    16. Afeesh, R., [et al]., 2012, Emu oil- based electrospun nanofibrous scaffolds for wound skin tissue engineering, Colloids and surfaces A: physicochem. Eng. Aspects, p. 454- 460.

    17. Andrec, S., 1990, Discase of skin clinical, London: Williams and Wilkins, p. 321-341.

    18. Aulthon, M. E, 2002, Pharmaceutics, the science of dosage from design, 2ND ed, New York: Churchill- livingstone, p. 294- 297.

    19. Banion, O., S., Griswold, J., 1998, Evaluation of Emu oil in lubrication and treatment of healed burn wounds. Texas tech university health sciences center, 3RD ed. lubbock, Texas: American burn association. Chicago illiois, p. 123-5

    20. Benson, F., Daryl, H., 2006, Benchmark production target for ostrich, J ostrich nutrition e- bulletin, No. 100, p. 119-125.

    21. Buhse, L., [et al]., 2005, Topical drug classification, Inte J pharmaceu, Vol. 295, No. 1- 2, p. 101- 112.

    22. Code, W., 1997, Emu cream Assists Lidocaine: Local anesthetic absorption through human skin. Ratite oils: processing and applications, Excerpts 88th Aocs Meeting, Vol. 22, No. 2, p. 231- 5.

    23. Craig Schmidt, M., Smith, p., Brown, A., M.S., 1994, Fatty acid analysis of Emu oil, J AOAC, Vol. 21, No. 2, p. 98- 101.

    24. Duke, J. A., 1984, CRC handbook of medicinal herbs, Florida: CRC press, pp. 483- 486- 567.

    25. Fabra, A., 1915, Rutter Des remedes  origine humaine et animole prescrits au temps des romains en Europe, Revue  historie dela pharmacie, No. 12, p. 17.

    26. Feng, L., 1991, Dermatology, Biritish Journal of Dermatology, Vol. 76, No. 7, p. 26-91.

    27. Flynn, G.L., 1996, Cutaneous and transdermal delivery in modern pharmaceutics, 3RD ed, New York. Basel: Marcel Dekker, p. 245-250.

    28. Gennuro, A. R., 2002, s pharmaceutical science, 21st ed. London: Mack publishing co, p. 760- 763.

    29. Ghosh, D., Whitehouse, A., 1988, Study to determine if Emu oil showed anti- inflammatory, anti- arthritic activity in laboratory animols, Biochem pharmacol, Vol. 34, No. 3. P. 45- 56.

    30. Guillen Fabi, S., [et al]., 2013, The Effects of Filtrate of the Secretion of the Cryptomphalus aspersaon Photoaged Skin, Journal of drugs in dermatology, Vol. 12, p. 453.

    31. Hopkins, L., 1998, Inflammatory of Emu oil on skin thickness in older individuals, J AOCS, Vol. 66, No. 6, p. 786- 9.

    32. Kocic, G., 1999, Employing Emu oil in the doctor's office, Emu Today & Tomorrow, Vol. 33, No. 3, p. 456- 8.

    33. Lachman, L., Lieberman, H. A., Kanig, J. L., 1989, Theory and practice of industrial pharmacy, 3rd ed. Philadelphia: LEA &  FEBIGER, p. 526- 530.

    34. Leahey, T., 1995, Double blind placebo- controlled study using Emu oil and mineral oil, arthritis clinic, Ardmore, Oklahoma, Vol. 32, No. 3, p. 23- 31.

    35. Lemery, N., 1738, Charles Maurice  Houry, Paris, pharmacopee universall; p. 757-8.

    36. Liberman, A., 1990, The theary and practice of industrial pharmacy, 2NDed. New York: longman scientific & technical, p. 710-754.

    37. Lovell, T., Nutrition and feeding of fish New York, Van nostrand reinold pub, p. 183- 260.

    38. Malago, W., Franco, H. M., Matheucci, E., 2009, Large scale sex typing of ostriches using DNA extracted from feathers, BMC Biotechnology, Vol. 56, No. 5, p. 567- 90.

    39. Mohamed Ahmed, S., Mubarak, El., Fontini, N., 2013, Simultaneous determination of allantoin and glycolic acid in snail mucus and cosmetic creams with high performance liquid chromatography and ultraviolet detection J of chromatography A, Journal of dermatological science, Vol. 1322, No. 27, p. 49- 53.

    40. Nicolosi, R., 2000, Inflammatory and therapeutic properties of Emu oil, 2nd ed. MA- Lowell university of MA- Lowell, p. 233- 9.

    41. Nicolosi, R., Yoganathan, S., Wilson, T., Sasaki, J., 2001, Biological activity of Emu oil, J AOCS, Vol. 67, 6, p. 766- 75.

    42. Orthoefer, F., 2001, Looking into Emu oil, ACH Food, Vol. 45, No. 4, p. 980-90.

    43. Paul, B., 1993, Encyclopedia of emulsion thechnoligy, USA: Thieme, No.1, pp. 131, 213, 405, 425.

    44. Ross, A., Wilson, B., 1987, Anatomy and physiology in health and illness, 6TH ed. New York: Marcel Dekker, p. 244-2.

    45. Samuell, M., Moschella, A., Hurley, L., Moschella, 1990, Practice of Dermatology London: Churchill living stone Harry, p. 325-8

    46. Silva, B., 1998, Emu oil is this s choice, Emu Today & Tomorrow, Vol. 24, No. 2, p. 345- 60.

    47. Silva, B., 1998, Dermatologist user Emu oil, Emu Today & Tomorrow, Vol. 554, No. 5, p. 766- 80.

    48. Silva, B., 1999, The mechanics of Emu oil and s relation to skin afflictions, Emu Tody & Tomorrow, Vol. 28, No. 2, p. 234- 9.

    49. Silva, B., 2000, Emu oil- something new under the sunburn, American Emu association press, pp. 453, 327, 768.

    50. Suzakawa, M., Abbey, M., Clifton, P. Nestel, N., 1996, Enhanced capacity of w- 3 fatty acid enriched mocrophages to oxidize low density lipoprotein mechanisms and effects of antioxidant vitamin, Atherosclerosis,  Vol.124, No. 2, p. 157- 69.

    51. Whitehouse, A., 1996, Evaluation of Emu oils for beneficial effects when applied to the skin to alleviate both local and distal pain and inflammation, BMJ, Vol. 28, No. 2, p. 234- 6.

    52. Whitehouse, M. W., Turner, A. G., Davis, C. K. C., 1998, Emu oil: A source of Non- Toxic transdermal anti- inflammatory agents in alboriginal medicine- inflammopharmacology, Methods in enzymology, No. 6, p. 1- 8.

    53. Wilkinson, J. B., Moore, R.J., 1996, The skin in Harrys cosmeticolog, 7TH ed. England: longman scientific & technical, p. 3-10. 

    54. Wilkinson, R., 1998, Textbook of Dermatology, 6TH ed. London: Black well science elbing, p. 654-659.

    55. Yong, li., [et al]., 2010, UV irradiation induces snail expression by Ap- 1 dependent mechanism in human skin keratinocytes, Journal of dermatological science, p. 105-113.

    56. Yon Zhou, [et al]., 2013, Rapid separation and characterization of triacylglycerols in ostrich oil by ultra performance liquid chromatography coupled with quadrupole time- of- flight mass spectrometry, J Food chemistry, p. 2098- 2102.

    57. Zemtsor, A., M. D., M. S., 1994, Moisturizing and cosmetic properties of Emu oil: A double blind study presented at the AEA national convention, Nashville: Tennessee, Vol. 29, No. 2, p. 345- 9.


موضوع پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, نمونه پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, جستجوی پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, فایل Word پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, دانلود پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, فایل PDF پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, تحقیق در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, مقاله در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, پروژه در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, پروپوزال در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, تز دکترا در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, پروژه درباره پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن, رساله دکترا در مورد پایان نامه تهیه کرم حاوی عصاره حلزون و روغن شترمرغ و بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی آن

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد ...

چکیده گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. Heracleum Persicum یا گیاه گلپر ایرانی(از خانواده Apiaceae) یکی از 10 گونه جنس هراکلوم در ایران است. پژوهش حاضر، با توجه به خواص ضدمیکروبی گیاه گلپر و همچنین فراوانی آن در کشور، به بررسی امکان ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

خلاصه فارسی گیاه پنیرک با نام علمی مالوا نگلکتا بومی کشورهای آسیای میانه می باشد. در ایران پنیرک در مناطق مختلف از جمله استان های کردستان، آذربایجان، البرز ، تهران و خراسان می‌روید. در طب سنتی برای گیاه پنیرک فواید درمانی و کاربردهای بسیاری ازجمله کاهش دردهای ماهیچه ای و عصبی، بهبود زخم، رفع ناراحتی های دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و غیره ذکر شده است. تعدادی از این خواص مربوط به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته شيمي سال 1384 -1 متابولسيم روي 1-1-1 پيشگفتار در طبيعت دهها عنصر وجود دارند که با مقاديري هر چند اندک، در بدن موجودات زنده اعمال و وظايف بسيار حياتي

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی سال 1386 سطوح مختلف آرد سویا و همچنین استفاده از سطوح مختلف صمغ گوار و آب در فرمولاسیون این کیک مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت کیک تایید شده جهت بررسی میزان غنی شدن توسط آرد سویا مورد آنالیز تغذیه ای قرار گرفت. آرد سویا در سه سطح 5 ، 10 ، 15 درصد وزن آرد ، صمغ گوار در دو سطح 0 و 4/1 گرم و آب در دو سطح 110 و 120 گرم به عنوان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی چکیده شبیه‌سازی و بهینه‌سازی راکتور بیولوژیکی تولیدکننده بوتانول تخمیر نیمه پیوسته، روشی کارا و سودمند جهت تولید محصولات متابولیکی ارزشمند مانند سوخت های زیستی می باشد. مدلسازی ریاضی بیوراکتورهای نیمه پیوسته با توجه به طبیعت گذرا و ناپایای تخمیر و همچنین پیچیدگی متابولیسم سلولی، مسأله ای بسیار دشوار و پیچیده است. در این زمینه برخی از ...

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده: زمینه و هدف : هدف از این مطالعه تعیین اثر 8 هفته تمرین شدید با و بدون عصاره آبی(ولیک سرخ وسیاه) بر سطوح نوروپتید w پلاسمایی و کبد ی ، هورمون های کورتیزول و T4 پلاسمایی در موش­های صحرایی نر می­باشد. مواد و روش : در این مطالعه تجربی جامعه آماری شامل42 سر موش صحرایی نر چهار تاشش هفته­ای نژاد ویستار بود. ...

ثبت سفارش