پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی

word 3 MB 32064 94
1393 کارشناسی ارشد بهداشت
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

    رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی

    چکیده:

    زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند.

    هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی

     روش کار: در این مطالعه اسانس گیاه کهلیک اوتی تهیه و با GC-MS ترکیبات آن شناسایی و مقدار ترکیبات فنولیک و فلاونوییدی اسانس با استفاده از روش استاندارد و خاصیت آنتی اکسیدانی آن با روش DPPH تعیین شد. خاصیت ضد میکروبی اسانس علیه باکتری E.coli O157:H7 در محیط کشت و مدل غذایی دوغ به همراه  پارامترهای فیزیکو شیمیایی و حسی دوغ طی یک دوره 14روزه بررسی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج آنالیز اسانس نشان داد که تیمول با 1/51 درصد بیشترین مقدار را در بین اجزای سازنده اسانس دارد. مقدار ترکیبات فنولیکμg/mL  43/6±82 و میزان فلاونویید آنμg/mL  5/0±79/30 اسانس بود. ارزیابی آزمون آنتی اکسیدانی نشان داد که میزان IC50 اسانس μg/mL 35/32 و MIC آن که با روش میکرو دایلوشن تعیین شد μg/mL470 اسانس بود. اسانس دارای خاصیت ضد میکروبی قوی بوده و در غلظت های پایین اضافه شده به دوغ در همان روزهای اولیه باکتری E.coli O157:H7 مورد مطالعه را از بین برد. بر اساس نتایج بدست آمده اسانس تغییرات معنی داری در خواص فیزیکو شیمیایی دوغ ایجاد نمی کند به جز در مورد مواد جامد کل که دوغ فاقد اسانس با دوغ دارای  ppm 100 و 200 اسانس از نظر این خصوصیت اختلاف معنی داری دارد و دوغ دارای ppm 50 اسانس بهترین طعم و مزه را ایجاد و قابلیت پذیرش بالاتری در بین داورها داشت.

    نتیجه­گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان از اسانس کهلیک اوتی در غلظت های پایین در تولید دوغ استفاده کرد و جهت استفاده در صنایع دیگر بایستی مطالعات بیشتری روی آن انجام گیرد و هم چنین اسانس از توان آنتی اکسیدانی مناسبی برخوردار بوده بنابراین می توان از آن در ترکیب با سایر نگه دارنده ها جهت محافظت مواد غذایی در مقابل انواع سیستم های اکسیداتیو استفاده کرد.

     

     

    کلید واژه:  اسانس، کهلیک اوتی، فعالیت آنتی اکسیدانی، فعالیت ضد میکروبی، دوغ

    مقدمه

    یکی از مشکلات موجود در مبحث مواد غذایی اکسیداسیون روغن ها است. اکسیداسیون یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین دلایل فساد لیپیدها طی دوره ی نگه داری یا فرآوری آن ها محسوب می شود. روغن های خوراکی گیاهی حاوی مقادیر زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع بسیار مستعد به اکسیداسیون می باشند. این فرآیند نه تنها با گسترش طعم تند، عطر ناخوشایند و رنگ پریدگی همراه است، بلکه ارزش تغذیه ای روغن ها و چربی ها را نیز کاهش می دهد و با تولید برخی از ترکیبات سمی و خطرناک، اثرات نامطلوبی را بر سلامتی انسان اعمال می نماید و اما برای جلوگیری از اکسیداسیون روغن های موجود در صنعت غذا از آنتی اکسیدان های سنتتیک که خود دارای اثرات مضری بر بدن انسان هستند استفاده می شود (Zhang et al, 2010). هم چنین حضور میکروارگانیسم ها و بخصوص باکتری‌ها در مواد غذایی اهمیت فراوانی از نظر بهداشت و سلامت عمومی و هم چنین از نظر کنترل کیفیت مواد غذایی برخوردار می‌باشد.(Demirci et al, 2008)

     میکروارگانیسم های بیماری­زای موجود در مواد غذایی هر ساله خسارات جانی و مالی فراوانی در جهان به وجود می‌آورند. علاوه بر این فساد مواد غذایی در اثر رشد میکروارگانیسم ها همچنان به عنوان یک معضل در صنعت غذایی به شمار می‌رود. یکی از راه‌های جلوگیری از رشد و کنترل باکتری‌ها در مواد غذایی استفاده از نگه دارنده ها و ترکیبات ضد میکروبی است. به منظور جلوگیری از رشد یا کشتن برخی میکروارگانیسم های مضر تا مدت‌ها از نگه دارنده های شیمیایی استفاده می­شد. اما امروزه با توجه به افزایش سطح آگاهی و نگرانی‌های عمومی در خصوص عوارض نگه دارنده­های شیمیایی، تمایل به مصرف محصولات فاقد نگه دارنده یا با نگه دارنده طبیعی روبه افزایش است. بنابراین در سال‌های اخیر مطالعات زیادی پیرامون نگه دارنده­های طبیعی مانند اسانس­ها و عصاره­های طبیعی صورت گرفته است. عصاره­ها و اسانس­های گیاهان دارویی و اجزای تشکیل دهنده آن ها دارای اثرات شناخته شده ضد باکتریایی می‌باشند(Burt, 2004). کاربردهای زیاد آن ها به منظور کنترل رشد باکتری‌های بیماری­زای غذایی یا عامل فساد موجب به‌کارگیری آن ها به عنوان نگه دارنده­های غذایی شده است. چون اسانس‌ها و عصاره­های گیاهی و بسیاری از مواد غذایی جهت ایجاد طعم مطبوع بکار می‌روند، وجود هم زمان خواص ضد ­میکروبی آن ها می­تواند استفاده از آن ها را بدین منظور ترغیب نماید. اداره غذا و داروی آمریکا FDI[1] نیز استفاده از اسانس­های روغنی را به عنوان افزودنی­های غذایی که عموماً بی خطر هستند GRAS[2] به رسمیت شناخته است (Oussalah et al, 2007). امروزه ایمنی غذا یک مبحث مهم سلامت عمومی جامعه است و تخمین زده می­شود که 30 درصد مردم در کشورهای صنعتی از بیماری‌های ناشی از غذا رنج می‌برند. بنابراین هنوز به روش‌های جدید جهت کاهش یا حذف پاتوژن‌های غذایی در حد امکان با ترکیب یا روش‌های موجود نیاز است. یکی از روش‌های تولید غذای سالم استفاده از مواد با ساختار طبیعی است. استفاده از اسانس‌ها و عصاره‌های گیاهی به عنوان افزودنی‌های ضد باکتری و ضد قارچی یکی از این روش‌ها است.(Bhurinder et al, 2001 and Reiter et al, 2009)

    عبارت Essentail oil برگرفته از اسم گذاشته شده توسط جنبش پزشکی سوئیس در قرن ١٦ میلادی است که این نام بخاطر ترکیبات موثر یک دارو به نام Quinta essential انتخاب شده است. اسانس ها یا روغن‌های اسانسی (روغن‌های فرار یا اتری) مایع‌های روغنی آروماتیکی هستند که از قسمت‌های مختلف یک گیاه تهیه می‌شوند (گل‌ها، شکوفه‌ها، دانه‌ها، برگ‌ها، شاخه‌ها، پوست، بوته‌ها، چوب، میوه‌ها و ریشه‌ها). اسانس­ها می‌توانند به وسیله فشار، تخمیر، درگیری یا استخراج به دست آیند اما روش تقطیر بخار عموماً برای تولید اسانس‌ها به کار برده می‌شود. با یک تخمین در حدود ٣٠٠٠ نوع اسانس شناخته شده است که در حدود ٣٠٠ نوع آن ها از نظر تجاری، مخصوصاً به هدف تجارت عطر و چاشنی مهم اند و تعدادی نیز خواص ضد میکروبی دارند. در کنار خواص ضد میکروبی اسانس‌ها یا ترکیباتشان اثرات ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد مسمومیتی، ضد انگلی و ضد حشره آن ها نیز مشخص شده است .(Bhurinder et al, 2001)

    بیماری­های حاصل از مصرف غذاهای آلوده به باکتری‌های پاتوژن از اهمیت فراوانی در بهداشت عمومی برخوردار بوده و سالانه خسارات جانی و مالی فراوانی را به جوامع تحمیل می‌نماید. به عنوان مثال در کشور کانادا هزینه درمان بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت آلوده به پاتوژن های غذایی بالغ بر ۵٠٠ میلیون دلار در سال است. در سال ١٩٩٩ مرکز کنترل و پیش گیری بیماری‌ها اعلام کرد که سالانه ٧٦ میلیون نفر در ایالات متحده بر اثر پاتوژن های غذایی بیمار می‌شوند. چنین بیماری‌هایی سالانه منجر به ٢٢۵٠٠٠ مورد بستری در بیمارستان و ۵٠٠٠ مورد مرگ می‌گردد. مطابق ارزیابی دپارتمان کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) هزینه های پزشکی و زیان های اقتصادی ناشی از دور­ ریزی مواد غذایی که ایجاد­کننده بیماری‌های غذایی هستند در محدوده ٥/٦ تا ٩/٣٤ بیلیون دلار در هر سال است (رجحان، 1378).

    کاهش تعداد میکروارگانیسم ها در مواد غذایی هم از نظر صنایع غذایی و کنترل کیفیت و هم از نظر بهداشت و سلامت عمومی حائز اهمیت فراوان است. یکی از راه‌های کنترل رشد باکتری‌های پاتوژن در مواد غذایی استفاده از نگه دارنده ها و ترکیبات ضد میکروبی می باشد. افزودن مواد شیمیایی به منظور نگه داری مواد غذایی معمولاً بر مبنای جلوگیری از رشد میکروبی یا کشتن و از بین بردن گروه هایی از میکروارگانیسم های مضر می باشد (Bhurinder et al, 2001).

    Abstract

    Backrgound: Essential oils and herbal extracts from medicinal plants as a source of natural antioxidants, antimicrobial, anticancer and biologically active compounds have attracted a great deal of interesting applications in fresh and processed food preservation, Pharmaceuticals, alternative medicine and natural-based therapies.

    Objective: Determine of chemical composition, antioxidant and antibacterial properties of Thymus Kotschyanus essential oil in vitro and food model.

    Methods: the chemical compositions and its value of Thymus kotschyanus were determined with set Gas chromatography-Mass specterometry. Phenolic and Flavonoid component of essential oil were evaluated by using of Standard Methods and Antioxidant activity was evaluated through DPPH assay. Then organoleptic properties, microbial and Physico-chemical quality of Doogh sample prepared with adding different concentration Thymus kotschyanus essential oil were investigated during 14 day storage.

    Results: Results of essential oil analysis indicated that Thymol (51.1%) was the major compound. Phenlolic component scale was 82±6.43 μg/mL and its Flavonoid contant was 30.79±0.5μg/mL. This essential oil was able to reduce the stable free radical DPPH with an IC50 of 32.35 μg/ml and the MIC that determined by the micro dilution method was 470µg/ml. Essential oils have potent antimicrobial properties and low concentrations added to the doogh in the early days of the bacterium E.coli O157: H7 were destroyed. Based on the results, Physico-chemical properties of Doogh in the pesent of oil in that does not cause significant changes except in the case of solids, which Doogh contain 100 and 200 ppm the essential oil Compared with Doogh without the essential oil have a  significant differenc about this property together.

    Conclusions: According to the results of the Doogh can be produced at low concentrations essentail oil of Thymus kotschyanus and for use in other industries to be more research done on it. This essential oil has a high potential of antioxidant properties. Therefore, it can be suggested to combine this essential oil with other agents for the preservation of foods against oxidative system.

     

    Keywords: essential oil, Thymus Kotschyanus, Antioxidant activity, Antimicrobial activity, Doog

  • فهرست:

    مقدمه  ....................................................................................................................................................... 2

    1-2-  بیان مسئله و ضرورت اجرای طرح  .............................................................................................................. 4

    1-3-  اهداف اصلی طرح  ........................................................................................................................................ 7

    1-4-  اهداف فرعی طرح  ........................................................................................................................................ 7

    1-5-  اهداف کاربردی طرح  ................................................................................................................................... 7

    1-6-  فرضیات یا سوالات پژوهش ......................................................................................................................... 8

    ا-7- مدل غذایی دوغ ............................................................................................................................................... 8

    فصل دوم: مروری بر مطالعات پیشین

    2-1-  بیماری های ناشی از غذا ............................................................................................................................  10

    2-2- عوامل بیماری زای مواد غذایی..................................................................................................................... 11

    2-3- باکتری مورد مطالعه ..................................................................................................................................... 11

    2-3-1- باکتری اشریشیا کلای ............................................................................................................................ 11

    2-3-2- خصوصیات بیماری و مکانیسم‌ بیماری ‌زایی باکتری .............................................................................. 12

    2-3-3- گروه  EPEC ........................................................................................................................................ 12

    2-٣-4- گروه ETEC ......................................................................................................................................... 13

    2-٣-5- گروه EIEC .......................................................................................................................................... 13

    2-٣-6- گروه EHEC  ....................................................................................................................................... 14

    2-3-7- ارتباط باکتری با مواد غذایی و کنترل آن ............................................................................................... 14

    2-4- آویشن ........................................................................................................................................................... 16

    2-5- اسانس‌ها چه هستند؟ ................................................................................................................................... 18

    2-5-1-  نقش اسانس‌ها در داخل گیاهان ............................................................................................................ 19

    2-5-2- ترکیبات شیمیایی اسانس‌ها ..................................................................................................................... 20

    2-5-2-1- هیدروکربن .......................................................................................................................................... 20

    2-5-2-2- ترپن ها ............................................................................................................................................... 21

    2-5-2-2-1- مونو ترپن ها .................................................................................................................................. 21

    2-5-2-2-2- سزکوئی ترپن ها ........................................................................................................................... 22

    2-5-2-2-3- دی ترپن ها ................................................................................................................................... 22

     2-5-2-3- الکل‌ها ............................................................................................................................................... 22

    2-5-2-4- آلدهیدها .............................................................................................................................................. 23

    2-5-2-5- اسیدها ................................................................................................................................................. 23

    2-5-2-6- استرها ................................................................................................................................................. 23

    2-5-2-7- کتون ها .............................................................................................................................................. 23

    2-5-2-8- لاکتون ها .......................................................................................................................................... 24

    2-6- روش های استخراج اسانس ........................................................................................................................ 25

     فشار سرد ............................................................................................................................................. 25

     استخراج با حلال ................................................................................................................................. 26

     اینفلوریج .............................................................................................................................................. 26

     تقطیر آبی ............................................................................................................................................ 26

     استخراج با CO2 و یا CO2 فوق بحرانی ...................................................................................... 27

     تقطیر توربینی ...................................................................................................................................... 27

     تقطیر با بخار ....................................................................................................................................... 28

    تاریخچه استفاده از اسانس ................................................................................................................... 30

    کاربرد های امروزی اسانس ها ............................................................................................................. 30

     آزمایشات فعالیت ضد میکروبی در سیستم‌های غذایی ...................................................................... 31

     گوشت و فرآورده های آن .................................................................................................................. 33

     ماهی ................................................................................................................................................... 34

     محصولات شیری ............................................................................................................................... 34

     سبزیجات ............................................................................................................................................ 34

     برنج ..................................................................................................................................................... 35

     میوه ها ................................................................................................................................................ 35

    طرز عمل فعالیت ضد باکتری .............................................................................................................. 35

    حساسیت ارگانیسم های گرم مثبت و گرم منفی ................................................................................ 37

    سینرژیسم و آنتاگونیسم بین ترکیبات اسانس ...................................................................................... 38

    سینرژیسم و آنتاگونیسم بین ترکیبات اسانس و نگه دارنده های مواد غذایی....................................... 39

    فصل سوم: مواد و روش ها

    3-۱-  مقدمه ........................................................................................................................................................ 42

    3-2-  نوع مطالعه ................................................................................................................................................ 42

    3-3-  جمع آوری و آماده سازی گیاه .................................................................................................................. 42

    3-4-  تهیه اسانس .............................................................................................................................................. 42

    3-5-  تعیین ترکیبات شیمیایی اسانس گیاه کهلیک اوتی .................................................................................. 43

    3-6-  ارزیابی ترکیبات فنولیک ........................................................................................................................... 44

    3-7-  میزان فلاونوییدها ..................................................................................................................................... 45

    3-8-  بررسی خواص آنتی اکسیدانی اسانس با روش DPPH ........................................................................ 45

    3-9-  خصوصیات ضدمیکروبی و بهداشتی اسانس علیه باکتری اشرشیا............................................................ 46

    3-10-  ارزیابی خصوصیات حسی ....................................................................................................................... 47

    3-11-  آنالیز فیزیکوشیمیایی .............................................................................................................................. 48

    3-11-1- Ph دوغ .............................................................................................................................................. 48

    3-11-2-  اسیدیته قابل تیتراسیون .................................................................................................................... 48

    3-11-3-  مواد جامد کل .................................................................................................................................... 49

    3-11-4-  چربی دوغ .......................................................................................................................................... 49

    3-12- متغییرها .................................................................................................................................................... 50

    فصل چهارم: یافته ها

    4-1-  نتایج آنالیز ترکیبات تشکیل دهنده .......................................................................................................... 54

    4-2-  فعالیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنولیک و فلاونوییدی اسانس ............................................................ 56

    4-3-  ارزیابی خصوصیت ضد میکروبی اسانس .................................................................................................. 58

    4-3-1- روش میکرودایلوشن .............................................................................................................................. 58

    4-3-2-  اثر ضد باکتریایی اسانس در مدل غذایی .......................................................................................... 58

    4-4-  ارزیابی حسی دوغ حاوی غلظت های مختلف اسانس .......................................................................... 59

    4-5- بررسی خواص فیزیکو شیمیایی دوغ حاوی غلظت های مختلف اسانس .............................................. 60

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    بحث .................................................................................................................................................................. 66

    نتیجه گیری کلی ............................................................................................................................................... 74

    پیشنهادات .......................................................................................................................................................... 75

     منابع ................................................................................................................................................................. 76

    چکیده انگلیسی .................................................

    منبع:

     

     

    Adams RP. Identification of essential oil Components by gas chromatograPhy/quadrupole mass spectroscopy. Carol Stream, IL. 2001.

     

    Aydin S, Öztürk, Y, Beis R and Baser K.H.C. 1996. Investigation of Origanum onites, Sideritis congesta and Satureja cuneifolia essential oils for analgesic activity. Phytother Res; 10 :342-4.

     

    Bagci E and Baser K. 2005. Study of the essential oils of Thymus haussknechtii Velen. and Thymus kotschyanus Boiss. et Hohen var. kotschyanus (Lamiaceae) taxa from the eastern Anatolilian region in Turkey. Journal Science Food and Agriculture; 20(2):199-202.

     

    Bayoumi S. 1992. Bacteriostatic effect of some spices and their utilization in the manufacture of yogurt. Chemie, Mikrobiologie, Technologie der Lebensmittel; 14: 21– 26.

    Bektas T, Dimitra D, Atalay S, Munevver S and Moschos P. 2005. Antimicrobial and

                antioxidant activities of the essential oil and various extract of Saliva tomentosa                                                                   Miller (Lamiaceae). Food Chemistry 90, 333-340.

     

    Bhurinder S, Bernadette fallahi M and Martin R, Adams. 2001. synergistic hnhibition of listeria monocytogenes by nisin and garlic exteract . Food Microbiology; 18: 133-139.

    Bonyadian M, Karim G. 2003. Study of effects of some plant extracts on E.coli and S.aureus in broth medium. Journal of  veterinary faculty of Tehran. 57(4): 81-83.

     

    Brunelle S. 2000. Electro immunoassay technology for food borne pathogen detection. IVD Technol; 16: 13 – 34

     

    Burits M, Bucar F. 2000 Antioxidant activity of Nigella sativa essential oil. Phytother Res. Aug; 14(5):323-8.

     

    Burt S. 2004. Essential oils: their antibacterial properties and potential applications in foods a review. International Journal of Food Microbiology ;94 :223– 253.

     

    Canillac N, Mourey A. 2001. Antibacterial activity of the essential oil of Picea excels on Listeria, StaPhylococcus aureus and coliform bacteria. Food Microbiol; 18(3):

                261 – 8

     

    Carson C.F, Mee B.J and Riley T.V. 2002. Mechanism of action of Melaleuca alternifolia (tea tree) oil on StaPhylococcus aureus determined by time-kill, lysis, leakage and salt tolerance assays and electron microscopy. Antimicrobial Agents and Chemotherapy; 46 (6): 1914–1920.

     

    ”Chemical Constituents of Essential oils” from the webpage of

                 http://healingdeva.com/selena2.htm

                 http://healingdeva.com/selena3.htm

     

     

    Curcio M, Puoci F, Iemma F, et al. 2009. Covalent insertion of antioxidant molecules on chitosan by a free radical grafting procedure. J Agric Chem Food; 57: 5933-5938.

     

    Dapkevicius A VR, Van Beek TA and Linssen PH. 1998. Antioxidant activity of extracts obtained by different isolation procedures from some aromatic herbs grown in Lithuania. journal Science Food and Agriculture; 77:140-6.

     

    Daniels NA, Mackinnon L, Rowe SM, Bean NH, Griffin PM and Mead PS. 2002.  ‘Foodborne disease outbreaks in United States schools, Pediatr. Infect. Dis. J., 21. 623–628.

     

    Deegan L.H, Cotter PD, Hill C and Ross P. 2006. biological tools for bio-preservation and shelf-life extension. International Dairy Journal; 9:1058-71.

     

    Demirci F, Guven K, Demirci B, Dadandi M.Y and Baser, K. H. C. 2008. Antibacterial activity of two Phlomis essential oils against food pathogens. Food Control, 19, 1159–1164.

     

    Dorman H.J.D and Deans S.G. 2000. Antimicrobial agents from plants: antibacterial activity of plant volatile oils. Journal of Applied Microbiology; 88: 308– 316.

     

    “Essential _ Oils _ Introduction”  from  the webpage of:

                http://www.theherbsplace.com/index.html.

     

    Ghasemi Pirbalouti A, Ghasemi M, Momtaz H, Golparvar A, Hamedi B and Shahgholian L. 2010. The effect of some of the Iranian medicinal plants on Brucella abortus on in-vitro and in-vivo. Journal of Herbal Drugs; 1(1):21-8.

     

    Ghaderi Ghahfarokhi M, Sadeghi Mahoonak A, Alami M and Azizi M. 2010. Study on Antioxidant Activities of PHenolic Extracts from Fruit of a Variety of Iranian Acorn (Q. castaneifolia var castaneifolia). Quarterly Food Science and Technology; 9: 526-532.(in Persian)

     

    Gill A.O, Delaquis P, Russo P and Holley R.A. 2002. Evaluation of antilisterial action of cilantro oil on vacuum packed ham. International Journal of Food Microbiology; 73, 83– 92.

     

    Golluce M, Sahin F, Sokmen M, Ozer H, Daferera D, Sokmen A, Polissiou M, Adiguzel A

                and Ozken H. 2007. Antimicrobial and antioxidant properties of the essential oils

                and methanol extract from Mentha longifolia L.ssp.longifolia. Food Chemistry

               103, 1449-1456.

     

    Harpaz S, Glatman L, Drabkin V and Gelman A. 2003. Effects of herbal essential oils used to extend the shelf life of freshwaterreared Asian sea bass fish (Lates calcarifer). Journal of Food Protection 66 (3), 410–417.

     

    Hetzel M, Bonfoh B, Farah Z, Traore M, Simbe CF, Alfaroukh IO, et al. Diarrhoea,vomiting and the role of milk consumption: perceived and identified risk in Bamako (Mali). Tropical Medicine and International Health. 2004. 9 (10): 1132–1138.

     

    Iranian National Standards Organization. 2010. Measuring fat dairy products . The Standard 384: (http://www.isiri.org/portal/files/std/384.PDF. 1389). (in Persian).

     

    Iranian National Stanards Organization. 1385. Measuring Ph and acidity of milk and products. Standard No. 2852. (in Persian) 

     

    Jemzad Z. 2009. Avishan and marzehaye iran.1nd ed. Tehran. Publishing research institute of forests and rangelands of iran; 415. (in Persian)

     

    Kamkar A, Shariatifar N and Jamshidi AM. 2010. Study of Antioxidant Functional of the Water, Methanol,and Ethanol Extracts of Endemic Cuminum cyminum L. and Cardaria draba L. in the In-vitro Systems;16(2): 37-45.

     

    Karatzas A.K, Bennik M.H.J, Smid E.J and  Kets E.P.W. 2000. Combined action of S-carvone and mild heat treatment on Listeria monocytogenes Scott A. Journal of Applied Microbiology; 89: 296– 301.

     

    Khanzadi S. Razavilar V, Akhoundzadeh Basti A and Jamshidi E. 2007. Effect of zataria multiflora boiss essential oil, acetic acid, temperature and storage time on probability of growth initiation of clostridium botulinum type A in brain heart infusion broth. Iranian food science and technology research journal;41:899-902.

     

    Lemay M.J, Choquette J, Delaquis P.J, Garie´py C, Rodrigue N and Saucier L. 2002. Antimicrobial effect of natural preservatives in a cooked and acidified chicken meat model. International Journal of Food Microbiology; 78, 217– 226.

     

    Loir Y.L, Baron F and Gautier M. 2003. StaPhylococcus aurous and food poisoning, genetics and molecular research; 2 (1): 63-67.

     

    Lv F, Liang H, Yuan Q and Li C. 2011. In vitro antimicrobial effects and mechanism of action of selected plant essential oil combinations against four food-related microorganisms. Food Research International, 9: 3057–3064.

     

    Mahboubi M and Feyz Abadi. 2009. Effect of antimicrobial essential oils of thyme, marjoram, savory and eucalyptus on the bacteria Escherichia coli, Salmonella tyPhimurium and Aspergillus niger, Aspergillus flavus. Journal of Medicinal Plants; 8(2): 30. (in Persian)

     

    Mahmoudi R, Ehsani A and Zare P. 2012. Phytochemical, antibacterial and antioxidant properties of  Cuminum Cyminum L. essential oil. Food industry research publication ; 22(3):312-321.(in Persian).

     

    Maleki S, Motamedi H, Seyyednejad S.M and Safary A. 2009. A Preliminary Study on the Antibacterial Activity of Quercus brantii Against Bacterial Pathogens, Particularly Enteric Pathogens. International of Journal Botany; 5176-180.

     

    “Making Essential Oils- Methods of Essential Oil Extraction” from the Webpage of                             http://www.anandaapothecary.com/essential-oils.html.

     

     

    Mead  P.S. 1999. Food - Related Illness and Death in the United States. Emerging

    Infectious Diseases; 5(5) : 607-25.

     

    “Methods of Extraction Essential Oil” from the webpage of

    http://www.aromathyme.com/essentialoils.html

     

    Mehdizadeh T, Tajik H, Razavi Rohani S.M and Oromiehie A.R. Antibacterial, 2012. antioxidant and optical properties of edible starch-chitosan composite film containing Thymus kotschyanus essential oil. Veterinary Research Forum.;3(3):167-73.

     

    Meilgaard M.C, Civille G.V and Carr B.T. 1999. Sensory Evaluation Techniques. Florida: Boca Raton; 123-133.

     

    Mejlholm O and Dalgaard P. 2002. Antimicrobial effect of essential oils on the seafood spoilage micro-organism Photobacterium PhosPhoreum in liquid media and fish products. Letters in Applied Microbiology; 34, 27– 31.

     

    Mikkonen TP, Maatta KR, Hukkanen AT, Kokko HI, Torronen AR, Karenlampi SO, et al. 2001. Flavonol content varies among black currant cultivars. J Agric Food Chem. Jul; 49(7):3274-7.

     

    Moleyar V and Narasimham P. 1992. Antibacterial activity of essential oil components. International Journal of Food Microbiology; 16: 337– 342.

     

    Mortazavi A and Sadeghi mahunak A. 2002. Translated  FOOD Microbiology, 2nd ed. Mashhad: Ferdawsi university press.282-294(in Persian)

     

    Mozafarian, V. 1996. Dictionary of Iranian plant names. Tehran, Farhang Moasser (in Persian).

     

    Nychas G.J.E. 1995. Natural antimicrobials from plants. In: Gould, G.W. (Ed.), New Methods of Food Preservation. Blackie Academic and Professional, London; 58– 89.

     

    Oussalah M, Caillet S, Saucier L and Lacroix M. 2007. Inhibitory effects of selected plant essential oils on the growth of four pathogenic bacteria: E.coli O157:H7 ,Salmonella tyPhimurium,StaPhylococcus aureus and Listeria monocytogenes. Food Control; 18: 414-420.

     

    Pol I.E, Mastwijk H.C, Slump R.A, Popa M.E and Smid  E.J. 2001. Influence of food matrix on inactivation of Bacillus cereus by combinations of nisin, pulsed electric field treatment and carvacrol. Journal of Food Protection ;64 (7): 1012– 1018.

     

    Puertas-Mejia  M .HS, Stashenko E and Winterhalter P. 2002. In vitro radical scavenging activity of essential oils from Columbian plants and fractions from oregano (Origanum vulgare L.) essential oil. Flav Frag J;17(5):380-4.

     

    Rassoli I, Mirmostafa SA. 2003. Bacterial susceptibility to and chemical composition of essential oils from Thymus kotschyanus Boiss and Thymus persicus L. J. Aryric. Food Chem; 51: 2200 -2205.

     

    Razavilar v, ‎Microbial pathogens in foods and epidemiology of food borne intoxication. 2002. 1nd ed. Tehran: Tehran university press.(in Persian)

     

    Razavilar V, Akhoundzadeh Basti A, Abbasifar R, Radmehr B. 2006. Effect of zataria multiflora boiss essential oil, acetic acid, temperature and storage time on probable

                growth of salmonella tyPhimurium in Brain heart infusion broth Journal of veterinary research. 61(2):135-141.

     

    Reiter M, Rupp K, Baumeister P, Zieger S and Harreus U. 2009. Antioxidant effects of querection and coenzyme Q10 in mini organ cultures of  human nasal mucosal cells. Anticancer Reaserch; 29: 33-40.

     

    Rojhan M.1999. Treatment by medicinal plants. 1998. Tehran. Markaze farhangi ABA. (in persian)

     

    Roller S and Seedhar P. 2002. Carvacrol and cinnamic acid inhibit microbial growth in fresh-cut melon and kiwifruit at 4 jC and 8 jC. Letters in Applied Microbiology; 35: 390 – 394.

     

    Saber Navaii M. 2010. Phytochemistry studay of Thymus kotschyanus Boiss.et Hohen and

                Its effect on the symptoms of Irritable Bowel Syndrome. Thesis Submitted for the degree of Professional Doctorate in Pharmcy, Islamic Azad University Pharmaceutical Sciences Branch (in Persian).

     

    Sadeghian I, Hassanshahian M, Sadeghian S and Jamali SH. 2012. Antimicrobial Effects of Quercus Brantii Fruits on Bacterial Pathogens. Jundishapur J Microbiol; 5(3):465-469.

     

    Sefidkon F and Rahimi Bidgoli A. 2002. Quantitative and qualitative variation assessment of Thymus kotschyanus essence in plant growth duration and using several instillation methods. Journal of Medicinal and Aromatics Plant Research; 15(0):1-22.

     

    Seneiirathne M, Kim S.H, Siriwardhana N, Ha J.H, Lee K.W and Joen Y.J. (2006). Antioxidant potential of ecklonia cava on reactive oxygen species acavenging, metal chelating, reducing power and lipid peroxidation inhibition. Food Science; 27:758-62.

     

    Senji S and Yuuya I. 2008. Comparison of antioxidant properties of persimmon vinegar

               and some other commercial vinegar in radical-scavenging assays and on lipid oxidation in tuna homogenates. Food Chemistry; 107(2): 739-744.

     

     

    Simsek B, Sagdic, O. and Ozcelik, S. 2007. Survival of Escherichia coli O157:H7 during the storage of Ayran produced with different spices. Food Engineering;78:676-80.

     

    Sing Y.Y. (2007). Determination of synthetic Phenolic antioxidant in food items using HPLC and total antioxidants using fia approaches. Thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Master of Scince; 20-30.

     

    Singh N and Singh R.K. 2002. Efficant of inoculation and washing methods on the efficacy of different sanitizers against E.coli O157: H7 on lettce. Food microbiology; 19: 183-193

     

    Singh N, Singh R.K, Bhunia A.K and Stroshine R.L. 2002. Efficacy of chlorine dioxide, ozone and thyme essential oil or a sequential washing in killing Escherichia coli O157:H7 on lettuce and baby carrots. Leben smittel wissench aften and Technologien; 35: 720–729.

     

    Skandamis P.N and Nychas G.J.E. 2001. Effect of oregano essential oil on microbiological and Physico-chemical attributes of minced meat stored in air and modified atmosPheres. Journal of Applied Microbiology; 91, 1011 –1022.

     

     

    Tyagi A.K and Malik A. 2011. Antimicrobial potential and chemical composition of Eucalyptus globulus oil in liquid and vapour Phase against food spoilage microorganisms. Food Chemistry; 126: 228–235

     

    Tassou C, Drosinos E.H and Nychas, G.J.E. 1995. Effects of essential oil from mint (Mentha piperita) on Salmonella enteritidis and Listeria monocytogenes in model food systems at 4 jC and 10 jC. Journal of Applied Bacteriology; 78: 593– 600.

     

    Ultee A, Slump R.A, Steging G and Smid E.J. 2000. Antimicrobial activity of carvacrol toward Bacillus cereus on rice. Journal of Food Protection; 63 (5): 620–624.

     

    Ultee A and Smid E.J. 2001. Influence of carvacrol on growth and toxin production by Bacillus cereus. Int J Food Microbiol; 20;64(3):373-8.

     

    Wojcik M, Burzynska-Pedziwiatr I and Wozniak L.A. 2010. A review of natural and synthetic antioxidants important for health and longevity. Curr Med Chem; 17(28): 3262-3288.

     

    Zargari A. Pharmaceutical plants. 2nd ed., Tehran: Amir Kabir Publications. 1988; pp: 563-5 (in Persian).

     

    Zhang H, Chen F, Wang X and Yao H. 2006. Evaluation of antioxidant activity of parsley (Petroselinum crispum) essential oil and identification of its antioxidant constituents. Food Research Int; 39: 833-9.

     

    Zhang J, Yuan K and Zhou WL. Studies on the active components and antioxidant

    of the extracts of Mimosa pudica Linn. 2011. From southern China. Pharmacogn Mag ; 7(25): 35-39.

     

    Zhang Y, Yang L, Zu Y, Chen X, Wang F and Liu F. 2010. Oxidative stability of sunflower oil supplemented with carnosic acid compared with synthetic antioxidants during accelerated storage. 


موضوع پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , نمونه پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , جستجوی پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , فایل Word پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , دانلود پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , فایل PDF پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , پروژه درباره پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی , رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ترکیبات شیمیایی خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه Thymus Kotschyanus یا کهلیک اوتی در محیط آزمایشگاهی و مدل غذایی

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده فارسی سابقه وهدف: برگ درخت زیتون، دارای ترکیبات متعددی از جمله اولئوروپین، است که عمده خواص داروئی به آن مربوط می‌شود. همچنین عصاره برگ زیتون غنی از ترکیبات فنلی می‌باشد. به منظور استخراج ترکیبات فنولی برگ‌های زیتون ابتدا بایستی خشک شوند. خشک کردنطبیعیوخشککردنباجریان هوایگرمازمهمترین روش ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی چکیده این مطالعه جهت مقایسه ترکیبات شیمیایی و اثر آنتی اکسیدانی اسانس دارچین آزمایشگاهی[1] دو اسانس تجاری[2] طراحی شده است.اسانس آزمایشگاهی به روش تقطیر با آب و توسط دستگاه کلونجر استخراج شد.و اسانس های تجاری از بازار محلی خریداری شد. جهت شناسایی ترکیبات شیمیایی اسانس ها آنالیز دستگاهی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:فیزیولوژی ورزشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش­های اجرا و نتایج به دست آمده) : هدف از این پژوهش، مطالعه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم بود و با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش 90 رت نر در 10 گروه نه تایی با شرایط استاندارد 12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی همراه با آب و غذا به ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده زمینه: گیاه جاشیر در مناطق سردسیر و کوهستانی استان فارس( سپیدان و ..) می روید و در بهار چیده می شود و از آن در تهیه ماست جاشیر (غذای سنتی) استفاده می کنند. کربوهیدرا ت های غیر قابل هضم (فیبر) موجود در برگ های این گیاه ممکن است بتواند به عنوان پری بیوتیک در ماست پروبیوتیک ایفای نقش نماید. هدف: بررسی اثر ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی،گرایش علوم و صنایع غذایی/تکنولوژی موادغذایی چکیده در این کار پژوهشی تولید و ارزیابی ویژگی های فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته سیب زمینی حاوی اسانس مرزه مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور­ اسانس مرزه در نسبت­های مختلف (0%، 10%، 20% و 30%) و پلاستی­سایزر40% به 3 گرم نشاسته سیب زمینی اضافه شده و فیلم­های نشاسته­ای به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده: اکسیداسیون روغن ها علاوه بر تغییر ویژگی های ارگانولپتیکی ماده غذایی، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن ها را کاهش می دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است. برای جلوگیری از اکسیداسیون، روش های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد افزودن موادی به ...

ثبت سفارش