پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید

word 2 MB 32491 54
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی - علوم باغبانی

    گرایش: گیاهان زینتی

    چکیده

    به منظور بررسی اثرسدیم نیتروپروساید برعمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس مطالعه ای در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی با دو فاکتور سدیم نیتروپروساید در چهار سطح(0، 20، 40 و 60 میکرومولار) در 12 تیمار،3 تکرار و 36 کرت با 180 شاخه گل انجام شد. در این آزمایش صفاتی همچون قطر گل(شاخص کاهش قطر گل)، شمارش گلچه، درصد ماده خشک، کاهش درجه بریکس، عمر گلجایی، جذب آب، میزان پروتئین گلبرگ، شمارش باکتری در محلول گلجایی و ساقه، میزان کلروفیل برگ و میزان اتیلن ارزیابی شدند. بیشترین عمر گلجایی در گل رز با غلظت 20 میکرومولار سدیم نیتروپروساید و آفتابگردان با غلظت 60 میکرومولار سدیم نیتروپروساید حاصل شد. تیمار با سدیم نیتروپروساید در مقایسه با تیمار شاهد میزان جذب آب و درجه بریکس و درصد ماده خشک را افزایش دادند. تحقیق حاضر نشان می دهد که با استفاده از غلظت های مناسب سدیم نیتروپروساید می توان عمر پس از برداشت گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس را افزایش داد.

     

        کلمات کلیدی: سدیم نیتروپروساید- عمر گلجایی- رز- آفتابگردان- لیسیانتوس.

     

    تاریخچه، گیاه شناسی و پراکنش گل رز

    قدمت گل رز به دوران باستان باز می گردد. فسیل های گل رز مربوط به 35 تا 70 میلیون سال پیش بوده اند. در تمدن کهن یونان و روم و در اسطوره شناسی و ادبیات از گل رز به عنوان سمبل عشق، زیبایی و شادی یاد می شود. رزهای وحشی از زمان ماقبل تاریخ وجود داشته اند و حدود 150 گونه از آن ها در اروپا، آسیا و خاورمیانه رشد پیدا کرده اند و بعدها به دست بشر مورد کشت و کار و اصلاح نژاد قرار گرفته اند (گودین، 2001).

    واژه rosa در زبان لاتین به معنای گل سرخ است که به زبان اسکانی یونانی های مهاجر در جنوب ایتالیا بوده است. در قرن 12 میلادی این گل به اروپا راه یافت و به علت رنگ قرمز روشن آن را گل سرخ یا رز نامیدند. اولین بار میشل آدانسون، طبیعی شناس فرانسوی در سال های 1763 تا 1963 نام رزا را برای خانواده گل سرخیان انتخاب کرد (هی وود،2007).

    گل رز با نام علمی Rosa hybrida متعلق به تیره گل سرخیان می باشد و از لحاظ نحوه رشد، شکل بوته و تولید گل به انواع رزهای مینیاتوری، پاسیویی، هیبرید چای، فلوریبندا، درختچه ای و بالا رونده تقسیم می شود. گیاهان این خانواده به صورت علفی، درخت یا درختچه ای هستند. رز دارای گل های مشخص، منظم، دوجنسی و گاهی تک جنسی است که گلبرگ ها در آن آزادند. برگ های گل رز متناوب و ساقه های آن تیغ دارند که البته انواع اصلی و قدیمی دارای ساقه های بسیار پرتیغ بوده اند. در این گل 5 عدد کاسبرگ و 15 عدد یا بیشتر پرچم وجود دارد و دانه های بدون آلبومن هستند. تخمدان به صورت فوقانی یا تحتانی است که این به جنس آن بستگی دارد(ویسمان و ریتز، 2007).

     

     

     

    1-2- اهمیت اقتصادی گل رز

    یکی از اهداف کشورهای در حال توسعه به رشد اقتصادی پایدار است. گل و گیاهان زینتی از جمله محصولاتی هستند که از قابلیت ارز آوری برخوردارند و می توانند به عنوان یکی از کالاهای عمده ی غیر نفتی در ترکیب صادرات کالا قرار بگیرند(ادریسی،1388).

    مهمترین کشورهای صادرکننده گل، هلند(70درصد)، کلمبیا(2/9درصد)، ایتالیا(9/4 درصد)، کنیا(3/2درصد) وجزایرقناری(1/1درصد) هستندوکشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، سوییس، ایتالیا، اتریش، دانمارک، سوئد، بلژیک، لوکزامبورگ و ژاپن از وارد کنندگان مهم گل در دنیا به شمار می روند (بی نام، 2005).

    ایران از نظر تولید گل رتبه 17 و درعرصه صادرات گل رتبه 107 را از بین 117 کشور به خود اختصاص داده است که در فهرست صادرکنندگان جایگاه مناسبی نیست. در زمینه کشت و پرورش، گل رز مقام دوم را پس از گلایول در ایران دارد. سطح زیر کشت گل شاخه بریده رز گلخانه ای و فضای باز در حدود 400 هکتار است که استان اصفهان مقام اول تولید رز به ویژه رز هلندی را داراست و استان های تهران و مرکزی در رده های بعدی قرار دارند (کیانی و کافی، 1384).

    1-3-گیاه شناسی و پراکنش اکولوژیکی گل آفتابگردان

    آفتابگردان گیاهی است یک ساله از جنس Helianthus در خانواده Asteraceae بومی آمریکای شمالی، دارای گل آذین شبیه خورشید با نام طبق با قطر حدوداً 15 سانتی متر می باشد. این گل دارای ساقه محکم و کرک دار و برگ های خشن و درشت است. لقاح غالباً از نوع دگر گشنی است.

    آفتابگردان به عنوان یک گیاه بی تفاوت به طول روز طبقه بندی می شود زیرا در طیف وسیعی از طول روزها گل می دهد. این گل در خاک هایی که بافت آنها از شنی تا رسی تغییر می کند، به خوبی رشد می نماید.

     

    1-4- اهمیت  اقتصادی گل آفتابگردان

    گل آفتابگردان سطح زیر کشتی بین 150-100 هکتار بصورت گلخانه ای و فضای باز دارد، که در استان های تهران، مرکزی و اصفهان واقع است.

    1-5- گیاه شناسی گل لیسیانتوس

    لیسیانتوس با نام علمی Eustoma qrandiflorum (Raf.)Shin متعلق به خانواده Gentianaceae دارای گل‏های جالب توجه و ساقه های بلند ‏است (لوگاسی و همکاران، 2010)، بومی ایالات امریکا از ویومینگ، جنوب داکوتا، نبراسکا، کلرادو، کانزاس، اوکلاهاما، تگزاس و به خصوص شمال مکزیک است (شینر،1957؛ وود و ویور، 1982). لیسیانتوس یکی از گیاهان زینتی است که بیش از60 سال پیش در ژاپن به عنوان گل زینتی تولید می‏شد (اوکاوا و همکاران، 1991)، اما از دهه 1980 به عنوان یک گل شاخه بریده خیلی زود در تجارت گل‏ها قرار گرفت (هالوی و کوفرانک، 1984). این گونه یک دیپلوئید خودبارور است (شمیر و همکاران، 1999) و توسط بذر تکثیر می‎شود (اسلام و همکاران،  2005).

    گل های لیسیانتوس از نظر شکل جام گل به چهار گروه تقسیم می شوند: قیفی، فنجانی، زنگوله‏ای و کاسه‏ای شکل(کاواباتا و همکاران، 2009). گل‏ها به صورت کم‏پر و پرپر در اندازه‏های کوچک، متوسط و بزرگ و به صورت‏های منفرد یا چندتایی روی ساقه برگدار تشکیل می‏شوند(قاسمی و کافی، 1389).

    1-6- اهمیت اقتصادی گل لیسیانتوس

    لیسیانتوس در باغبانی، هم به عنوان گیاه زینتی گلدانی داخل خانه و هم به عنوان گل شاخه بریده شهرت دارد. در حال حاضر لیسیانتوس در رنگها و شکل های متفاوت موجود است و در پهنه وسیعی از دنیا به صورت گل شاخه بریده پرورش داده می شود. در انگلستان حدود 10 هکتار از باغات تحت کشت و کار لیسیانتوس قرار گرفته اند. آمریکا، هلند، فلسطین اشغالی، کنیا، تانزانیا و ژاپن از تولید کنندگان مهم این گیاه می باشند (اوکاوا و سازاکی، 1999).

    تولید گل شاخه بریده لیسیانتوس در سال 88 حدود 56928000 شاخه در سطحی معادل 5/26 هکتار بوده است. بنابراین، حدود 8/2 درصد تولید گل های شاخه بریده کشور در سال 88 مربوط به لیسیانتوس بوده است.

    در سال 2001 متوسط قیمت لیسیانتوس در کالیفرنیا 10 دلار برای هر بسته که شامل 10 ساقه می باشد، در ایران نیز هم اکنون هر بسته، بسته به زمان عرضه 1000-4000 تومان به فروش می رسد.

    1-7-  بیان مسئله

    در گل ها اغلب فرایندهای سوخت و سازی که در پیری دخالت دارند غیر قابل برگشت می باشند و این هم بیشتر مربوط به تولید اتیلن است که در مرحله پیری گل ها مقدار آن به حداکثر می رسد(سلگی و همکاران،2009).

    بدین جهت تیمار با محلول های محافظتی مناسب برای طولانی تر کردن عمر گل های بریده توصیه می شود(منشی زاده و همکاران، 1390).

    گاز اکسید نیتریک در افزایش عمر پس از برداشت گل ها موثر است. این گاز فعالیت اتیلن داخلی را تنظیم می کند( هاشم آبادی،1391).

    1-8- هدف آزمایش

    1-تأثیر سدیم نیتروپروساید در افزایش عمر گلجایی و کیفیت گل های بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس.

    2-معرفی بهترین غلظت سدیم نیتروپروساید در افزایش عمر گلجایی گل های بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس.

    3-بررسی خاصیت ضد میکروبی سدیم نیتروپروساید.

     

    Abstract

    In order to study on effect of sodium nitroprusside on vase life of cut rose,  sunflower and lisianthus,  a factorial experiment carried out based on RCD with two factors: SNP (0, 20, 40, 60 µM) and cutflowers (rose, sunflower and lisianthus) in 12 treatments, 3 replications, 36 plots and 180 cut flowers. In this experiment characteristics such as: flower diameter (flower diameter decreasing

    Index) floret counting, dry matter percentage, decreasing of ºbrix, vase life, water absorption, petal's protein content and bacterial clonies counting (both in stem end extract and vase solution samples), leaf chlorophyll content and ethylene production were evaluated. Highest vase life showed in cut rose with 20 µM SNP and cut sunflower with 60 µM SNP. SNP increased water uptak, ºbrix and dry matter compared to control. Results showed that SNP can increase vase life of cut rose,  sunflower and lisianthus.

     

    Keywords: Sodium nitroprusside, Vase life, Rose,  Sunflower,  Lisianthus.

  • فهرست:

    چکیده.............................................................................................................................. 1

    فصل اول : مقدمه

    1-1- تاریخچه، گیاهشناسی و پراکنش گل رز.................................................................... 3

    1-2- اهمیت اقتصادی گل رز............................................................................................... 4

    1-3-گیاهشناسی و پراکنش اکولوژیکی گل آفتابگردان ...................................................... 4

    1-4- اهمیت اقتصادی گل آفتابگردان................................................................................. 5

    1-5- گیاهشناسی گل لیسیانتوس.................................................................................... 5

    1-6- اهمیت اقتصادی گل لیسیانتوس............................................................................... 5

    1-7- بیان مسئله.............................................................................................................. 6

    1-8- هدف آزمایش.................................................................................................................6

    فصل دوم : بررسی منابع

    2-1- پیری.......................................................................................................................... 8

    2-2- اتیلن و نقش آن در پیری گل های بریده......................................................................... 8

    2-2-1- عوامل مؤثر در تولید اتیلن ..................................................................................... 9

    2-2-2- بیوسنتز اتیلن....................................................................................................... 9

    2-3- تیمار با مواد ضد اتیلن.............................................................................................. .10

    2-3-1- سدیم نیتروپروساید.............................................................................................. .10

    2-4-انسداد آوندی............................................................................................................. 11

    فصل سوم : مواد  و روش­ها

    3-1- مواد گیاهی............................................................................................................... 13

    3-2- نحوه آماده سازی گل ها و انجام تیمار سدیم نیتروپروساید.......................................... 13

    3-3- پیاده کردن طرح آزمایشی و معرفی تیمارها ............................................................... 13

    3-4- صفات کمی و کیفی مورد اندازه گیری........................................................................ 15

    3-4-1- عمر گلجایی......................................................................................................... 15

    3-4-2- جذب محلول ........................................................................................................ 15

    3-4-3- درصد ماده خشک................................................................................................. 15

    3-4-4- شمارش باکتری..................................................................................................... 15

    3-4-4-1- تهیه محیط کشت........................................................................................... 16

    3-4-4-2- شمارش باکتری در محلول پالس......................................................................... 16

    3-4-4-3- شمارش باکتری در ساقه................................................................................... 16

    3-4-5- روند باز شدن گل و گلچه و کاهش قطر گل.......................................................... 17

    3-4-6- کاهش درجه بریکس (درصد ساکارز موجود در ساقه­ی گل)........................................ 18

    3-4-7- محتوای کلروفیل.........................................................................................................19

    3-4-8- اندازه گیری اتیلن........................................................................................................19

    3-4-9- محتوای پروتئین گلبرگ...............................................................................................20

    3-5- تجزیه و تحلیل داده ها.....................................................................................................20

    فصل چهارم : نتایج و بحث

    4-1- عمر گلجایی............................................................................................................. .22

    4-2- درجه بریکس............................................................................................................. .25

    4-3- باکتری ساقه............................................................................................................ 27

    4-4- باکتری محلول.......................................................................................................... 29

    4-5- باز شدن گل و گلچه................................................................................................. 31

    4-6- درصد ماده خشک..................................................................................................... 33

    4-7- جذب محلول............................................................................................................. 35

    4-8- اتیلن......................................................................................................................... 37

    4-9- کلروفیل b.......................................................................................................................39

    4-10- کلروفیل a................................................................................................................................41

    4-11- پروتئین گلبرگ...............................................................................................................43

    4-12- بحث..............................................................................................................................46

    نتیجه گیری کلی............................................................................................................... ..48

    پیشنهادها......................................................................................................................... ..48

    منابع................................................................................................................................. ..49

     

    منبع:

    ادریسی، ب. 1388. فیزیولوژی پس از برداشت گل های بریده انتشارات پیام دیگر، 150صفحه.

    چمنی، ا .1384 .تأثیر تی دیازورون، 1 - متیل سیکلوپروپن اکسید نیتریک، تیوسولفات نقره و اتیلن روی خواص فیزیکوشیمیایی گل رز. رساله ی دکتری دانشگاه تهران، 195 صفحه.

    رضوانی پور، ش. و عصفوری، م. 1388. تأثیر ترکیبات ضد میکروبی بر طول عمر پس از برداشت گل های شاخه بریده رز. خلاصه مقالات ششمین کنگره علوم باغبانی ایران.

    رئیسی، م. ع.، اسرار، ز. و پورسعیدی، ش. 1388. بررسی اثر متقابل سدیم نیتروپروساید (SNP) و مس بر برخی از پارامترهای رشد و فیزیولوژی گیاه شاهی (Lepidium sativum L.). مجله زیست شناسی گیاهی ایران، سال اول، شماره اول و دوم، صفحه 76-55.

    قاسمی قهساره، م.  و کافی، م. 1389. گلکاری عملی و علمی (جلد اول). ناشر مولف، 310 صفحه.

    کیامحمدی، م. 1388 . بهینه سازی عمر پس از برداشت گل شاخه بریده ی لیسیانتوس پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، 150 صفحه.

    کیانی، ش. و کافی، م. 4. 138 چالش های تولید گل بریده رز در شمال خوزستان. چهارمین کنگره علوم باغبانی ایران مشهد، 288 صفحه.

    منشی زاده، س.، ربیعی، و. و مرتضوی، س.ن. 1390. اثر کلرید کبالت بر عمر گلجایی گل شاخه بریده مریم رقم پیرول. خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، صفحات 894 تا 896.

    ناصری علوی، م.، آروین، م. ج.، منوچهری کلانتری، خ.، یعقوبی، م. م.1390. اثر پیش تیمار سدیم نیتروپروساید SNP بر برخی عوامل بیوشیمیایی گیاهچه ی گندم Triticum aestivum L. تحت تنش خشکی.

    نبی گل، ا. نادری،ر. مستوفی، ی. خلیقی، ا. بوجار، م.1388. ارزیابی کربوهیدرات های محلول داخلی و تاثیر آنها در ماندگاری ارقام گل رز. خلاصه مقالات ششمین کنگره علوم باغبانی ایران.

    هاشم آبادی، د. 1390. مقایسه نانو ذرات نقره و تیوسولفات نقره روی کیفیت و عمر گلجایی گل بریده میخک رقم ‘تمپو’. گزارش نهایی طرح تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. 103 صفحه.

    هاشم آبادی، د.1391. زیست شناسی و تکنولوژی پس از برداشت گل، میوه و سبزی (ترجمه). انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، صفحه 105.

     

     

    Anonymous. 2005. Model project on export of cut flowers-carnation. www.nabard.org/whats.

    Badiyan, D., Wills, R.B.H. and Bowyer, M.C. 2004. Use of a nitric oxide donor compound to extend the vase life of cut flowers. HortScience 39, 1371–1372.

    Beligni, M. V. and Lamattina, L. 2001. Nitric oxide in plants: the history is just beginning. Plant, Cell and Environment 24: 267-278.

    Bieleski, R.L. and Reid, M.S. 1992. Physiological changes accompanying senescence in the ephemeral daylily flower. Plant Physiol. 98, 1042–1049.

    Bowyer, M.C., Wills, R.B.H., Badiyan, D. and Ku, V.V.V. 2003. Extending the postharvest life of carnations with nitric oxide comparison of fumigation and in vivo delivery. Postharvest Biol. Technol. 30, 281–286.

    Changli, Z., Li, Liu., and Guo-Quan, X. 2011. The physiological responses of carnation cut flowers to exogenous nitric oxide. Sci. Hort. 127: 424-430.

    Eum, H.L., Kim, H.B., Choi, S.B. and Lee, S.K. 2009. Regulation of ethylene biosynthesis by nitric oxide in tomato (Solanum lycopersicum L.) fruit harvested at different ripening stages. Eur. Food Res. Technol. 228, 331–338.

    Fanourakis, D., Pieruschka, R., Savvides, A., Macnish, A.J., Sarlikioti, V. and Woltering, E.J. 2013. Sources of vase life variation in cut roses: a review. Postharvest. Boil. Technol. 78, 1–15.

    Gudin, S. 2001. Rose breeding technologies. Acta Horticulturae, 574: 23-26.

    Graziano, M., Beligni, M. V. and Lamattina, L. 2002. Nitric oxide improves internal iron availability in plants. Plant Physiology 16: 1852-1859.

    Halvey, A.H. and Kofranck, A. M. 1984. Evaluation of lisianthus as a new flower crop. Hort. Sci. 19: 845-847.

    Heywood, V.H. 2007. Flowering plants of the world. Elsevier Publishers, New York, NY. pp: 141-144.

    Islam, N., Patil, G. G. and Gislerad, H. 2005. Effect of photo period and light intergral on flowering and growth of  Eustoma grandiflorum (Raf). Scientia Horticultural. 103: 441-445.

    Kawabata, S., Yokoo, M. and Nii, K. 2009. Quantitative analysis of corolla and petal contour in single- flower cultivers of lisianthus. Sci. Hort. 121: 206-212.

    Kopyra, M. and Gwozdz, E. A. 2003. Nitric oxide stimulates seed germination and counteracts the inhibitory effect of heavy metals and salinity on root growth of Lupinus luteus. Plant Physiol. Biochem. 41: 1011-1017.

    Lamattina, L., Gracia-Mata, C., Graziano, M. and Pagnussat, G. 2003. Nitric oxide: the versatility of an extensive signal molecule. Ann. Rev. Plant Biol. 54: 109-136.

    Laspina, N. V., Groppa, M. D. and Benavides, M. P. 2005. Nitric oxide protects sunflower leaves against Cd-induced oxidative stress. Plant Science 169: 323-330.

    Leshem, Y. Y., Wills, R.B.H. and Ku, V.V.V. 1998. Evidence for the function of the free radical gas - nitric oxide (NO) - as an endogenous maturation and senescence regulating factor in higher plants. Plant Physiol. Biochem. 36, 825–833.

    Liao, W.B., Zhang, M.L., Huang, G.B. and Yu, J.H. 2012. Hydrogen peroxide in the vase

    solution increases vase life and keeping quality of cut Oriental × Trumpet hybrid lily. Sci. Hort. 139: 32–38.

    Lugassi-Ben- Hamo, M., Kitron, M., Busta A. and Zaccai, M. 2010. Effect of shade regime on flower development and quality in lisianthus. Sci. Hort. 124:248-253.

    Ma, N., Tan, H., Liu, X., Xue, J., Li, Y. and Gao, J. 2006. Transcriptional regulation of ethylene receptor and CTR genes involved in ethylene-induced flower opening in cut rose (Rosa hybrida) cv Samantha. J. Exp. Bot. 57, 2763–2773.

    Mansouri, H.2012 .Salicylic acid and sodium nitroprusside improve postharvest life of chrysanthemums. Scientia Horticulturae 145 (2012) 29–33.

    Mortazavi, S.N., Talebi, S.F., Naderi, R.A. and Sharafi, Y. 2011. Regulation of ethylene biosynthesis by nitric oxide and thidiazuron during postharvest of rose. J. Med. Plants Res. 5, 5177–5183.

    Nasibi, F. and Kalantari K. M. 2009. Influence of nitric oxide in protection of tomato seedling against oxidative stress induced by osmotic stress. Acta Physiology Plant 31:1037-1044.

    Nichols, R. 1979. Ethylene, pollination and senescence. Acta Horticulturae, 91: 93-96.

    Ohkawa, K., Kano, A., Kanematsu, K. and Korenga, M. 1991. Effect of temperature and time on rosette formation in seedlings of Eustoma grandiflorum (Raf) Shinn. Scientia Horticulturae. 48: 171- 176.

    Ohkawa, K. and Sasaki, E. 1999. Eustoma (Lisianthus) ITS past, present, and future. Acta Horticulture, 482:423-428.

    Serek, M., Tamari, G., Sisler, E.C. and Borochov, A. 1995. Inhibition of ethylene-induced senescence symptoms by 1-methylcyclopropene. A new inhibitor of ethylene action. Phyisol. Plant 94, 229–232.

    Shamir, M. O., Sachray, L.S., Levi, A.N. and Ecker, R. 1999. Anthocyanin pigmentation of lisianthus flower petals. Plant Sci. 140: 81-86.

    Shiner, L.H. 1957. Synopsis of genes Eustoma. The Southwestern Naturalist. 2: 38-43.

    Sisler, E.C., Dupille, E. and Serek, M. 1996. Effect of 1-methylcyclopopene and methylenecyclopropane on ethylene binding and ethylene action on cut carnation. Plant Growth Regul. 18, 79–86.

    Solgi, M., Kafi, M., Taghavi, T.S. and Naderi, R. 2009. Essential oils and silver nanoparticles (SNP) as novel agants to extend vase life of gerbera (Gerbera jamesonii cv. ʻDuneʼ) flowers. Postharvest Biology and Technology, 53: 155-15.

    Tripathi, S.K. and Tuteja, N. 2007. Integrated signaling in flower senescence. Plant Signal. Behav. 2, 6437–6445.

    Wieczorek, J. F., Milczarek, G., Arasimovicz, M. and Ciszewski, A. 2006. Do nitric oxide donors mimic endogenous NO-related response in plants? Planta 224:1363-1372.

    Wisseman, V. and Ritz, C.M. 2007. Evolutionary patterns and processes in the genus Rosa (Rosaceae) and their implications for host-parasite co-evolution. Plant Systematics and Evolution, 266: 79-89.

    Wood, C. E. and Weaver, R. E. 1982. The genera of Gentinaceae in the southeastern unites state. J. Arnold Arbor. 63: 441-487.

    Xue, J., Li, Y., Tan, H., Yang, F., Ma, N. and Gao, J. 2008. Expression of ethylene biosynthetic and receptor genes in rose floral tissues during ethylene-enhanced flower opening. J. Exp. Bot. 59, 2161–2169.

    Zaharah, S.S. and Singh, Z. 2011. Postharvest nitric oxide fumigation alleviates chilling injury, delays fruit ripening and maintains quality in cold-stored ‘Kensington Pride’ mango. Postharvest. Biol. Technol. 60, 202–210.

    Zhang, L., Zhou, S., Xuan, Y., Sun, M. and Zhao, L. 2009. Protective effect of nitric oxide against oxidative damage in Arabidopsis leaves under ultraviolet-B irradiation. J. Plant Boil. 52, 135-140.

    Zheng, C., Liu, L. and Xu, G. 2011. The physiological responses of carnation cut flowers to exogenous nitric oxide. Sci. Hortic. 127, 424–430.


موضوع پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, نمونه پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, جستجوی پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, فایل Word پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, دانلود پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, فایل PDF پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, تحقیق در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, مقاله در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, پروژه در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, پروپوزال در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, تز دکترا در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, پروژه درباره پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس با استفاده از سدیم نیتروپروساید

پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به‌منظور بررسی تاثیر آب‌های مختلف روی عمر پس از برداشت گل‌های بریده رز، داودی و ژربرا آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار با دو فاکتور: انواع آب (آب مغناطیسی، آب مقطر، آب دیونیزه و آب شهری) و انواع گل (گل رز، داودی و ژربرا) به اجرا در آمد. در این آزمایش صفاتی از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثر شکاف و نانو ذرات نقره بر عمر گلجایی و خصوصیات گیفی گل بریده آلسترومریا (Alstroemeria hybrida) آزمایش فاکتوریل 2 عاملی بر پایه طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور شکاف انتهای ساقه در 2 سطح (شکاف 5 سانتی متری و بدون شکاف) و نانو ذرات نقره در 5 سطح (0، 5، 10، 20، و 30 میلی گرم در لیتر) با ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : باغبانی گرایش گیاهان زینتی چکیده این مطالعه به منظور بررسی اثر نیکل بر عمر پس از برداشت گل ژربرا در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار انجام شد. گل­های سالم ژربرا ((Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’ از یک تولید کننده تجاری خریداری گردید و فوراً به آزمایشگاه بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد رشت منتقل شد. گل­ها روی ارتفاع ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده داوودی (Chrysanthemum morifolum L.) جز گل­های شاخه بریده­ی مهم دنیا است که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می‏باشد. یکی از مشکلات مهم این گل انسداد آوندی و بر هم خوردن تعادل آبی در است. بدین منظور مطالعه‏ای بر پایه طرح کاملاً تصادفی با 3 تیمار اسید فولویک اسید در 3 سطح (50، 100 و 150 میلی گرم ...

گروه: تولیدات گیاهی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تولیدات گیاهی-باغبانی چکیده گل رز(Rosa hybrida) یکی از محبوب ترین گل ها در سطح جهانی محسوب می شود و شاخه گل بریده آن بیشترین مصرف را در بین سایر گل ها داراست. شاخه گل بریده رز به دلایل فیزیولوژیکی و فرازگرا بودن، در دوره عمر قفسه ای، شدیداً مستعد پژمردگی و کاهش طراوت و شادابی بوده و لازم است طول عمر شاخه بریده آن را تا حد امکان ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

چکیده برای بررسی اثر پایه نسترن بر رشد رویشی و زایشی چهار رقم رز آزمایش بصورت فاکتوریل با دو فاکتور در قالب طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی در 3 تکرار انجام شد. فاکتور اول (A) شامل چهار رقم گل رز تابو(قرمز)، سوپر استار (نارنجی) ، دکتر بنجامین (صورتی) و اونینگ استار (زرد) و فاکتور دوم (B) زمان پیوند در دو تاریخ (13 و 25 اسفند) و با فاصله دو هفته بر روی پایه­های نسترن کوهی انجام ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

استفاده از گياهان دارويي به قدمت عمر عقلي و رشد شعور انسان است. چون امراض با پيدايش بشر متولد شده اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاريخ طب و داروسازي حاوي تجربيات و اطلاعات ارزشمند گياهي درماني مي

ثبت سفارش