پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی

word 9 MB 32606 160
1393 کارشناسی ارشد مهندسی معدن
قیمت قبل:۶۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مکانیک سنگ

    چکیده

    قابلیت انفجار توده سنگ ویژگی بسیار مهمی در طراحی‌های آتشباری در معادن و فعالیت‌های عمرانی می‌باشد که با سیستم توده سنگ‌، شرایط محیطی و سیستم انفجار ارتباطی تنگاتنگ دارد. از میان عوامل مؤثر بر قابلیت انفجار مواردی قابل کنترل بوده و مواردی هم وجود دارند که غیر قابل کنترل می‌باشند و چه بسا بیشترین تأثیر را نیز بر قابلیت انفجار همین پارامتر‌ها دارند. این پارامتر‌ها مربوط به سیستم توده سنگ می‌باشند. از جمله عوامل مؤثر بر  قابلیت انفجار ویژگی‌های دینامیکی توده سنگ مانند سرعت امواج الاستیک است. به دلیل تعدد و پیچیدگی عوامل مؤثر بر قابلیت انفجار هر یک از محققان تنها تأثیر یک یا تعداد محدودی از این پارامتر‌ها را بر قابلیت انفجار مورد بررسی قرار داده‌اند‌، اما با جمع بندی مطالعات انجام شده مشخص شد که با وجود تأثیر بسیار زیاد سرعت امواج در قابلیت انفجار‌، تحقیقات زیادی بر روی آن انجام نگرفته است. هدف اصلی در این پایان نامه بررسی امکان جایگزینی سرعت امواج طولی با پارامتر های ژئومکانیکی توده سنگ و ارائه یک رابطه برای پیش بینی میزان خردایش پس از انفجار با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS و سپس بررسی و مقایسه ضریب همبستگی روابط بدست آمده با روش داده کاوی شبکه عصبی مصنوعی و نرم افزارneuro solution می‌باشد. هدف دیگر ارائه یک طبقه بندی برای تعیین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی است که با استفاده از سیستم مهندسی سنگ انجام گرفت که روش کار در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

    کلمات کلیدی‌: قابلیت انفجار‌، سیستم توده ­سنگ‌، پارامتر‌ های دینامیکی‌، طبقه­بندی قابلیت انفجار

     

    یک عملیات آتش باری خوب طراحی شده، عملیاتی است که منجر به تولید سنگ خرد شده‌ای شود که ابعاد و توزیع دانه بندی آن مطابق با ابعاد و توزیع دانه بندی قابل بارگیری و باربری توسط تجهیزات موجود و قابل خردایش توسط کارخانه سنگ‎شکنی باشد و نیاز به خرد کردن مجدد سنگ نباشد. از آنجایی که میزان خردایش ناشی از آتشباری تأثیر مهمی بر فرآیند دیگر عملیات معدن‎کاری از قبیل بارگیری، باربری، سنگ‎شکنی و آسیا کنی دارد، انجام مطالعات جهت بهینه­سازی خردایش اهمیت بسزایی دارد چرا که علاوه بر تأثیر مستقیم بر هزینه استخراج و فرآوری ماده معدنی، بر ایمنی این عملیات و کنترل پرتاب سنگ و دیواره‌ها نیز مؤثر است [1][2][3].

    علی­رغم توسعه روش‌های مختلف در زمینه  تعیین قابلیت انفجار تاکنون تلاش کمی جهت توسعه پارامترهای کمی و سیستماتیک مؤثر بر این قابلیت سنگ صورت گرفته است. مطالعات صورت گرفته در این زمینه که گاهاً منجر به ارائه روابطی نیز شده است، قادر به بیان خصوصیت قابلیت آتشباری توده سنگ نیستند و هنوز رابطه یا سیستم طبقه‎بندی جامعی جهت پیش‎بینی این قابلیت توده سنگ ارائه نگردیده است. تلاش‌هایی نیز که در این زمینه صورت گرفته، قابلیت کاربرد وسیع در عملیات آتشباری را ندارند. زیرا جهت عملیاتی کردن این سیستم‎های طبقه‎بندی نیاز به بررسی یکسری از خصوصیات توده سنگ می‎باشد که برآورد آن‌ها زمان زیادی را می‎طلبد. در حالی که در صنعت معدن کاری وقت و سرعت تولید بسیار حائز اهمیت است و این طراحی سیستم طبقه‎بندی توده سنگی را می‎طلبد که به سرعت بتواند خصوصیات توده سنگ را در رابطه با قابلیت آتشباری آن توصیف کند. از طرفی نیز قابلیت ایجاد رابطه با پارامترهای طراحی و مواد منفجره را دارا باشد.

    اهمیت وجود چنین سیستم طبقه‎بندی توده سنگی قابلیت کاربرد آن در پروژه‎های معدنی جهت طراحی بهینه طرح آتشباری برای رسیدن به توزیع اندازه مورد نظر ذرات حاصل از انفجار با حداقل مواد منفجره مصرفی می‎باشد. در صورت دست‎یابی به چنین طبقه‎بندی توده سنگی علاوه بر کاهش هزینه تولید مصالح معدنی دلخواه می‎توان هزینه بارگیری، حمل‎و‎نقل، خردایش و فرآوری ماده معدنی را تا حد زیادی کاهش داد و در نتیجه قابلیت اقتصادی معدن را به شدت افزایش داد.

    قابلیت انفجار توده سنگ ویژگی بسیار مهمی در طراحی آتشباری در معادن و فعالیت‌های عمرانی می‌باشد که با سیستم توده سنگ، سیستم انفجار و شرایط محیطی انفجار دارای ارتباط تنگاتنگ است (شکل1-2) و نتیجه آن خردایش توده سنگ به ابعاد و با توزیع دانه بندی مورد نیاز می‌باشد.

    از آنجائیکه ویژگی‌های مؤثر بر قابلیت انفجار و نتیجه آتشباری زیاد می‌باشد، محققان در تحقیقات خود بسته به وزن تاثیر، برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار ‌داده‌اند و تأثیر آن‌ها را از طریق روابطی استنباط کرده‌اند.

    برخی از این دانشمندان قابلیت انفجار را با شاخصی ساده بیان نموده، برخی با یک طبقه بندی دارای پارامتر های متعدد و برخی دیگر با استفاده از روش‌های هوشمند ارتباط آن‌ها را پیدا نموده‌اند. در این فصل همه دیدگاه‌ها و تحقیقات گذشته که در مورد قابلیت انفجار توده سنگ انجام گرفته‌ مورد بررسی قرار می‌گیر

    سیستم توده سنگ

    پارامترهای مربوط به طبیعت توده سنگ شامل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی سنگ بکر و ناپیوستگی‌ها، قوانین حاکم بر مقاومت و رفتار آن‌ها و شرایط محیطی مثل تنش‌ها، بارهای دینامیکی و هیدرو سیستم می‌شود که به پارامتر های غیر قابل کنترل موثر بر انفجار نام برده می‌شود. از خصوصیات سنگ بکر می‌توان به مقاومت تراکمی و کششی، وزن حجمی، مقاومت برشی، سختی، الاستیسیته، تغییر شکل‌پذیری، دوام و اندازه دانه‌ها اشاره کرد. این خصوصیات مرتبط با بافت سنگ، پیوندهای داخلی، ترکیب و توزیع کانی‌های تشکیل دهنده سنگ هستند. از خصوصیات ناپیوستگی‌ها نیز می‌توان به جهت‌داری، فاصله‌داری، تداوم، بازشدگی، زبری، خصوصیات مواد پرکننده،... اشاره کرد. شکل(1-3)برخی از ویژگی‌های توده سنگ موثر بر قابلیت انفجار را نشان می‌دهد.

    ویژگی‌های توده سنگ در عملیات آتشباری مهم‌ترین و پیچیده‌ترین عواملی هستند که بر آن مؤثر بوده و لذا در هنگام شروع معدن کاری در معادن روباز و یا در پروژه‌های عمرانی و همچنین در هنگام برنامه ریزی و طراحی باید مد نظر قرار گیرد.[2]

    به جز پارامتر‌های استاتیکی مؤثر بر قابلیت انفجار عوامل دیگری نیز وجود دارند که تأثیر بسزایی بر میزان خردایش‌، قابلیت انفجار و تأثیرات منفی انفجار دارند که از آن‌ها با عنوان پارامتر‌های دینامیکی مؤثر بر قابلیت انفجار نام برده می‌شود. این پارامتر‌ها شامل امواجی هستند که در اثر انفجار تولید شده و در سنگ‌ها انتشار می‌یابند. قدرت‌، سرعت و نحوه انتشار این امواج از جمله فاکتورهای مهم و تعیین کننده قابلیت انفجار بوده، لذا در این مطالعه سعی شده به امواج حاصل از انفجار‌، قوانین حاکم بر امواج‌، نحوه ایجاد و برداشت آن‌ها به طور اجمالی اشاره شود.

     

    1-3- سیستم انفجار

    به مجموعه مواد منفجره، روش‌های انفجار و هندسه انفجار سیستم انفجار گفته می‌شود. پارامتر های این سیستم معمولاً قابل کنترل بوده و برای رسیدن به انفجار بهینه قابل تغییر می‌باشند لذا هرگاه سخن از طراحی انفجار و آتشباری است مقصود تغییر در این پارامترها بر اساس پارامتر های غیر قابل کنترل توده سنگ و شرایط انفجار تا رسیدن به نتیجه انفجار مطلوب است.

    ماده منفجره ترکیبی شیمیایی و یا مخلوطی مکانیکی است که در اثر جرقه، ضربه، حرارت و یا شعله در مدت زمان کوتاهی تجزیه و مقدار بسیار زیادی گاز و حرارت تولید می‌کند. این مواد انرژی را به صورت ذخیره در خود نگه می‌دارند و آماده برای اجرای مقاصد نظامی و مهندسی می‌باشند. مواد منفجره به صورت جامد، مایع و یا مخلوط جامد و مایع وجود دارند. در یک انفجار، بیشتر مواد متشکله ماده منفجره، تغییر حالت داده و ضمن ایجاد موج ضربه، اکثراً به گاز تبدیل می‌شوند و در این فعل و انفعالات، مقدار زیادی حرارت تولید می‌شود که باعث انبساط گازها شده و به دیواره محیط اطراف فشار وارد می‌کند.

     

    Abstract

    The blastability of rock mass is one of the most important features of the rock mass in blasting designs in the mines and construction activities which has a close relationship with the system of the rock mass, environmental situations and blasting systems. Among the effective factors on the blastability, some of the factors had been controllable and there are still  some uncontrollable factors and in addition, they have the most effect on the blastability on these parameters. These parameters are related to the rock mass system.  Among the effective factors on the blastability, There is dynamical features of rock mass including the speed of elastic waves. Due to variation and complexity of the effective factors on blastability, every one of the researchers has only examined the effect of one or some limited factors of these parameters on the blastability, but by gathering accomplished studies , it was determined that, spite of enormous effect of the speed of waves on the blastability, many researches have not done concerning them. The main goal of this thesis is the examination of the probability of the replacing the speed of the elastic waves with the parameters of the geomechanical rock mass and representation of a relationship for predicting the a mount of fracture after blasting by using the statics analysis software, SPSS,and then examination and the comparison of the correlation of acquired relationship by the data searching method of artificial neural network by the neuro solution software. The other goal is representing a categorization for determining the a ability of blasting in iron stone mines of Iran central block that has been done by using the system on stone engineering in which in following ,  the method working  will be illustrated in details.

    Key words: Blastability, Rock mass system, dynamic parameters, classification of blastability

  • فهرست:

    فصل اول قابلیت انفجار. 1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- سیستم توده سنگ... 4

    1-3- سیستم انفجار. 5

    1-4- شرایط انفجار. 7

    1-5- تعیین قابلیت انفجار توده سنگ... 9

    1-6- روابط تخمین خردایش.... 10

    1-6-1- باند. 10

    ‌1-6-2- هینو. 11

    1-6-3- دنیس و گاما 12

    1-6-4- لارسون.. 12

    1-6-5- فورنی.. 13

    1-6-6- دا گاما 13

    1-6-7- کازنتسوف.. 13

    1-6-8- رزین راملر. 14

    1-6-9- کانینگهام. 14

    1-6-10- کو و روستن.. 15

    1-6-11- آلر. 15

    1-6-12- کیسر. 15

    1-6-13- کلیک... 16

    1-7- روابط تخمین خرج ویژه. 16

    ‌‌1-7-1- هانسن.. 16

    ‌1-7-2- هنین و دیماک... 17

    1-7-3- اشبی.. 17

    1-7-4- لانگفورس... 18

    1-7-5- پریلت... 19

    1-7-6- لیتون.. 19

    1-7-7- لوپز جیمنو. 20

    1-7-8- گوپتا 21

    1-7-9- پال روی و ذر. 21

    1-8- شاخص قابلیت انفجار. 21

    1-8-1- فرانکل.. 22

    1-8-2- ساسا و ایتو. 22

    1-8-3- بورکویز. 22

    1-8-4- راکیشف... 24

    1-9- طبقه بندی قابلیت انفجار. 24

    1-9-1- لایلی.. 25

    ‌1-9-2- گوس... 27

    1-9-3- هاگان.. 28

    1-9-4- اسکوت.. 28

    1-9-5- مرکز تحقیقات JKMRC.. 29

    1-9-6- لاتهام و لو. 29

    1-9-7- یاراحمدی و دشتکی.. 33

    1-9-8- فرامرزی‌، منصوری و ابراهیمی.. 35

    1-10- بحث و جمع بندی نتایج.. 37

    1-11- اهداف تحقیق.. 38

    فصل دوم مشخصات موارد مطالعاتی و اندازه‌گیری ویژگی‌ها 39

    2-1- مقدمه. 40

    2-1-1- معادن سنگ آهن ایران مرکزی.. 41

    2-2- معدن سنگ آهن چغارت.. 42

    2-2-1- زمین‎شناسی کانسار چغارت.. 42

    2-2-2- استخراج معدن چغارت.. 45

    2-3- معدن سنگ آهن سه چاهون.. 46

    2-3-1- زمین‎شناسی کانسار سه چاهون.. 46

    2-3-2- استخراج معدن سه چاهون XI 49

    2-4-معدن سنگ آهن چادرملو. 50

    2-4-1- زمین‎شناسی معدن چادرملو. 50

    2-4-2- استخراج معدن چادرملو. 53

    2-5- پارامتر های هندسه انفجار (طراحی آتشباری) و مواد منفجره. 54

    2-6- خصوصیات ژئومکانیکی توده سنگ... 57

    2-7- اندازه‌گیری خصوصیات توده سنگ... 57

    2-7-1- نوع سنگ... 60

    2-7-2- هوازدگی.. 60

    2-7-3- ساخت سنگ و اندازه بلوک‌ها 61

    2-7-4- مقاومت سنگ... 62

    2-7-5- نوع ناپیوستگی.. 64

    2-7-6- جهت داری ناپیوستگی.. 66

    2-7-7- تداوم ناپیوستگی.. 68

    2-7-8- بازشدگی نا‌پیوستگی.. 68

    2-7-9- پرکننده. 70

    2-7-10- مقدار نشت... 70

    2-7-11- فاصله داری ناپیوستگی.. 71

    2-7-12- شرایط سطح درزه. 72

    2-8- تجهیزات برداشت داده‌های لرزه‌ای.. 74

    2-8-1-  منبع لرزه‎زا 74

    2-8-2-  لرزه سنج.. 75

    2-8-3-  لرزه نگار. 76

    2-9- روند برداشت داده‌های لرزه‌ای.. 78

    2-10-  پردازش داده‌های لرزه‌ای برداشت شده. 80

    2-11- تعیین میزان خردایش ناشی از انفجار. 82

    فصل سوم تحلیل آماری.. 85

    3-1- مقدمه. 86

    3-2- روش‌های آماری.. 86

    3-2-1-آمار توصیفی‌: 86

    3-2-2-آمار استنباطی‌: 86

    3-3-تحلیل حساسیت ویژگی‌های ژئومکانیکی توده سنگ... 88

    3-4-تحلیل حساسیت ویژگی‌های سیستم انفجار. 91

    3-5- رگرسیون‌گیری خطی چند‌متغیره. 93

    3-6 شبکه عصبی‌.. 105

    3-7- تحلیل‌های شبکه عصبی.. 108

    3-8- جمع بندی فصل.. 114

    فصل چهارم طبقه بندی قابلیت انفجارمنطقه و پهنه بندی معدن چغارت... 117

    4-1- تخمین خردایش و خرج ویژه. 118

    4-2- اندیس خردایش.... 118

    4-3- طبقه بندی.. 119

    4-3-1- طبقه بندی با استفاده از مفهوم سطح معنی داری (Signification): 120

    4-3-2- توزیع امتیاز بر اساس داده‌های نرمال شده. 121

    4-3-3- طبقه بندی با استفاده از مفهوم همبستگی (Correlation) 125

    4-4- پهنه بندی قابلیت انفجار در معدن چغارت.. 128

    بحث و نتیجه گیری.. 133

    پیشنهادات.. 134

    منابع و مآخذ    135

    منبع:

     

    [1]Bhandari S (1997) Enginering rock blasting operations. A.A.Balkema, Roterdam, Brookfield, 375.

    [2]Calvin J, Konya Ph.D, Edward J, Walter Ph.D (1991) Rock blasting and overbreak control. US Department of Transportation, Federal Highway Administration, No.FHWA-HI-92-001, 435.

    [3]Kulatilake P.H.S.W. 2010. Mean particle size prediction in rock blast fragmentation using neural networks, Engineering Geology, 114: 298–311.

    [4] استوار، ر.؛ 1380، آتشکاری در معادن، جلد اول، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران.

    [5]عطائی، م., حسینی، س.م.ع.، 1390، عملیات و تحلیل‌های اقتصادی در معادن روباز، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر.

    [6]Sanchidrian, J.A., Segarra, P., Lopez, L.M. (2006) “A practical procedure for the measurement of fragmentation by blasting by image analysis” Journal of Rock Mechanics and Rock Engineering, Vol. 39, No. 4, 359–382.

    [7]Bond F.C (1952) The third theory of comminution. Transactions of the American Institute of Mining Engineers 193: 494-496.

    [8]Kaushik D, Phalgunisen (2003) Concept of Blastability – An Update, Indian Mining & Engineering Journal, 42(8&9): 24-31.

    [9]Hustrulid, W.A (1999) Blasting principles for open pit mining, Volume1:"General design concept".A.A.Balkema, Rotterdam.

    [10] Fourney L.W, Barker B.D, Holloway C.D (1983) Fragmentation in jointed rock material. Proceedings, First international symposium on rock fragmentation by blasting , Lulea, Sweden, 505 –531.

    [11] Da Gama D (1983) Use of communution theory to predict fragmentation of jointed rock masses subjected to blasting. Proceedings, first international symposium on rock fragmentation by blasting, Lulea, Sweden, 565 –579.

    [12] Kilic, O. (2006) The influence of high temperatures on limestone P-wave velocity and Schmidt hammer strength, International Journal of Rock Mechanics & Mining Sciences 43, 980–986.

    [13]Aler J, Du Mouza J, Arnould M (1996) Measurement of the fragmentation efficiency of rock mass blasting and its minning applications. Int. J. Rock mech. Min. Sci. Geomech. Abstr., 33(2): 125-139.

    [14]Kacar G, Ozgenoglu A, Bilgin H.A (2003) Effect of discontinuity orientation and spacing on the blasting performance in some open cast mines of TKI-Turkey. ISRM 2003–Technology roadmap for rock mechanics, South African Institute of Mining and Metallurgy, 595-601.

    [15]Kilic A.M, Yaar E, Erdoan Y, Ranjith P.G (2009) Influence of rock mass properties on blasting efficiency. Scientific Research and Essay, 4(11): 1213-1224.

    [16]Gokhal, B.v (2012) Rotary Drilling and Blasting in Large Surface Mines, CRC Press/Balkema, The Netherlands, 744.

    [17]Langefors U. and Kihlstrom B., (1978), “The Modern Technology of Rock Blasting”, John Wiley &Sons Inc, New York, p438.

    [18]Hagan T.N (1995) The effect of rock properties on the design and results of tunnel blasts. J. Rock Mech. Tunnelling Technol., 1(1): 25-39.

    [19]Pal Roy P, Dhar B.B (1996) Fragmentation analyzing scale- a new tool for breakage assessment. Proc. 5th. international symposium on rock fragmentation by blasting- FRAGBLAST 5, Montreal, Balkema, Rotterdam, 448.

    [20] Borquez G.V. (1981), “Estimation of drilling and blasting cost – An analysis and prediction model”,Engineering and Mining Journal, January 1981, pp83-89.

    [21] Rakishev B. R. (1982), “A New Characterstics of The Blasability of Rock in Quarries” , Soviet Mining Science, Vol 17,P248-251

    [22] Latham J.P, Lu P (1999) Development of an assessment system for the blastability of rock masses. Int. J. Rock Mech. Min. Sci., 36: 41-55.

    [23] Ghose A. K. (1988),”Design of Drilling and Blasting Subsystem-A Rock Mass Classification Approach” , Mine Planing and Equipment Selections, Balkema

    [24]Scott A (1996) Blastability and blast design, Proc. 5th international symposium on rock fragmentation by blasting, Montreal, Canada, Colorado School of Mines, Colorado, Balkema, Rotterdam, Netherlands, 27-36.

    [25] دشتکی، م., یاراحمدی بافقی، ع.؛ امامی میبدی، ع.، 1388، ارائه یک طبقه‎بندی جدید(BRMR) به منظور تعیین قابلیت انفجار توده‎سنگ‎ها و میزان خردایش آن‌ها (مطالعه موردی معدن سنگ آهن چغارت بافق)، سومین کنفرانس مهندسی معدن ایران، بافق، صفحه 1295- 1303.

    [26]Faramarzi F, Mansouri H, Ebrahimi (2013),”A rock engineering systems-by                                      blasting”Shahid Bahonar Uni of Kerman, Iran

         [27]International Society for Rock Mechanics (ISRM), Commission on standardization of laboratory and field tests (1978) Suggested methods for the quantitative description of discontinuities in rock masses. Int. J. Rock Mech. Min. Sci. & Geomech. Abstr., 15(6): 319-368.

         [28] Wines D.R, Lilly P.A (2002) Measurement and analysis of rock mass discontinuity spacing and frequency in part of the Fimiston open pit operation in Kalgoorlie, Western Australia: a case study. In. J. Rock Mech. Min. Sci., 39: 589–602.

         [29] Wyllie D.C, Mah C.W (2005) Rock slope engineering:Civil and mining. 4th edition, Taylor & Francis e-Library, Spon Press, 431.

         [30] Palmstrom A (1995) RMi – a rock mass characterization system for rock engineering purposes. PhD thesis, University of Oslo, Department of Geology, 400.

         [31] Hoek E (1995) rock engineering. Course notes, A.A. Balkema Publishers, Rotterdam, Netherlands, 313.

         [32] Price D.G (2009) Engineering geology principles and practice, de Freitas M.H(Ed.), Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 450.

         [33] William, Lowrie (2007) Fundamentals of Geophysics, Cambridge University press, 381.

         [34] ABEM Instrument AB (2009) Refrence Manual for ABEM Terraloc ‘Mk6 v2 and Mk8 with ABEM SeisTW for Windows XP, 75.


موضوع پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, نمونه پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, جستجوی پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, فایل Word پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, دانلود پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, فایل PDF پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, تحقیق در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, مقاله در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, پروژه در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, پروپوزال در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, تز دکترا در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, پروژه درباره پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تخمین قابلیت انفجار در معادن سنگ آهن بلوک ایران مرکزی با تأکید بر سرعت امواج طولی

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی معدن - مکانیک سنگ چکیده امروزه عملیات انفجار در توده­سنگ­های سخت امری اجتناب­ناپذیر در بسیاری از پروژه­های معدنی و عمرانی محسوب می­شود و در صورت عدم دقت در طراحی آن می­تواند خسارات جانی و مالی زیادی را به تمامی پروژه­های عمرانی یا معدنی وارد آورد. هنگامی که در دو توده­سنگ مختلف با هندسه انفجار و انرژی ماده منفجره­ی مشابه ، انفجار ...

پايان نامه مقطع کارشناسي  رشته استخراج معدن سال 1384 امروزه کليه مسائل مربوط به مهندسي پيوند عميق و تنگاتنگي را با موضوع حفاظت محيط زيست پيدا کرده اند و اين بحث علي الخصوص در زمينه علم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک سنگ مقدمه حفریاتی که در سنگ­ها ایجاد می‌شود، با توجه به هدف آن‌ها از ابعاد مختلفی برخوردار بوده و از ابعاد کم تا ابعاد قابل مقایسه با سازه­های بتنی عظیم تغییر می­کند. از حفریات سطحی می­توان به عنوان فضایی برای استخراج معادن، ایجاد ساختمان­ها، و تکیه­گاه و سرریز سدها، کارخانه­ها، نیروگاه­ها و نیز مسیر لوله­ها، کانال­ها و راه ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش خاک و پی امروزه، با توجه به پیشرفت صنعت تونل سازی، نیاز به آنالیز و طراحی سازه­ های زیر زمینی در محیط­ های سنگی بیشتر از گذشته احساس می­گردد. اگرچه نرم افزار­های عددی و کاربردی زیادی در این زمینه موجود هستند اما هیچ یک در تمام زمینه­ها کامل و بی نقص نمی­باشد و هر یک در محیط و شرایطی خاص بهترین کاربرد را دارا می­باشند. در نتیجه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی چکیده پروژه‌ های گودبرداری در مناطق شهری همیشه در معرض خطر هستند. از اینرو در طراحی سازه نگهبان باید حاشیه ایمنی مناسب در نظر گرفته شود. روش‌های سنتی ارزیابی پایداری شیب که معمولا بر پایه قضاوت‌های تجربی مانند مفهوم ضریب اطمینان و روش تعادل حدی استوار است عدم قطعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند. تلاش‌ها برای کمی کردن عدم ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي عمران- خاک و پي اسفند ماه 1393 چکيده براي پايدارسازي گودها از روش­هاي متفاوتي استفاده مي‌شود که از ميان آن­ها روش ميخ­کوبي و روش انک

فصل اول 1-1-مقدمه: سیالات رایج نظیر آب، روغن ها و اتیلن گلیکول که معمولاً به عنوان واسط انتقال حرارت مورد استفاده قرار می گیرند، توانایی محدودی از لحاظ خواص حرارتی دارند که اولین مانع برای فشرده کردن و بالا بردن راندمان مبدلهای حرارتی می باشد .یکی از روش های بهبود انتقال حرارت افزودن ذرات به سیال است .این روش در مورد سیالاتی که از ذرات با اندازه میلیمتر یا میکرومتر استفاده می ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده گسل‌ های بزرگ و فعال واقع در شرق شهر میناب از مهم‌ترین عوامل تکتونیکی منطقه محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته زلزله‌های متعدد و شدیدی را به وجود آورده است و فعالیت آنها در آینده ممکن است خسارات سنگینی را به بار آورد. لذا شهر میناب و بویژه بافت فرسوده آن از ریسک‌پذیری بالایی در مقابل ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC)) گرایش: شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی- گرایش ژئومورفولوژِی در برنامه ریزی محیطی چکیده تأثیرات متقابل ناشی از منابع مختلف و اجزای زنده و غیرزنده ی موجود در یک حوضه ی آبخیز، ضرورت پیاده سازی مدل مدیریت سیستمی و یکپارچه را در حوضه های آبخیز با هدف بهره وری بهینه از منابع و هماهنگی و حرکت در راستای توسعه ی پایدار ایجاب کرده است. محدوده مورد مطالعه در این ...

ثبت سفارش