پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا

word 1 MB 32757 91
1392 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    موضوع این تحقیق "نقش تقریبی صوفیان ایرانی در قرن هفتم با تاکید بر نظر مولانا" است که با  هدف تبیین چگونگی تاثیر نقش صوفیان قرن هفتم درتقریب بین مذاهب صورت گرفته است.

    در حقیقت این پژوهش به دنبال این است: کند و کاو در مفهوم تقریب و تصوف و رابطه بین این مفاهیم، بررسی نقش صوفیان قرن هفتم در تقریب مذاهب، بررسی آثار مولانا، شناخت نقش مولانا در تقریب بین مذاهب.

    مباحث نظری این پژوهش ترکیبی از مقوله‌های تصوف وعرفان، شریعت و طریقت و سیری در زندگی و آثارصوفیان قرن هفتم؛ نقش آنها در تقریب بین مذاهب و به ویژه نقش و جایگاه مولانا در این زمینه است. روش تحقیق در این پژوهش اسنادی است که با مطالعه اسناد و کتابها به دو صورت حقیقی و مجازی به بررسی مبانی نظری پژوهش پرداخته شده است.

    یافته‌های این پژوهش نشان داد؛ که پیام مولانا پیام صلح و دوستی و بی ریایی برای پیروان همه ادیان است. وی معتقد است که راههای رسیدن به خداوند متفاوت و هر یک از ادیان و مذاهب از راه خود به سمت او در حرکت هستند، اما به هر روی مقصد (خدا) یکی است، بنابر این نباید بین پیروان مختلف ادیان تضاد وجود داشته باشد.

    کلید واژه: تصوف، عرفان، تقریب مذاهب، صوفیان قرن هفتم، مولانا.

     

    پیشگفتار

    اختلافات مذهبی امروزه یکی از مشکلاتی است که به ویژه بطور روزمره در کشورهای مسلمان قربانیان زیادی میگیرد. به نظر میرسد؛ مسلمانان بیش از هر زمان دیگری نیازمند توافق و همدلی با یکدیگر در مقابل دشمنان اسلام برای رفع مشکلاتشان هستند. هر چند برخی از این اختلافات ریشه‌های تاریخی دارند، با این حال در طول دوره‌های تاریخی مختلف افرادی بودند که در جهت همسویی مذاهب تلاشهای بسزایی داشتند، یکی از مهم‌ترین آنها مولانا است که به زبان شعر در زمینه تقریب بین مذاهب سعی فراوان داشته است. این پژوهش به دنبال بررسی نقش و جایگاه صوفیان قرن هفتم در تقریب مذاهب با تاکید بر نقش مولانا است، البته تلاش شده تا از همه ظرفیت‌های موجود در خصوص تقریب استفاده شود. به این امید که در نهایت به ارایه راهکارهایی درجهت تقریب مذاهب دست یابیم.

    این تحقیق در پنج فصل تنظیم شده است:

    فصل اول: کلیات تحقیق چون بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف و... پرداخته شده است.

    فصل دوم: به تعاریف، ریشه­ها، تاریخچه پیدایش عرفان و تصوف، تفاوت آنها و تمایز آنها با شریعت و طریقت پرداخته شده است.

    فصل سوم: زندگی نامه، شرح اندیشه‌ها و روش‌های صوفیان قرن هفتم ارایه شده است.

    فصل چهارم: عوامل موثر بر تقریب مذاهب و به ویژه کند و کاو در دیدگاه‌ها و نظرگاه‌های مولانا در این راستا است.

    فصل پنجم: به نتیجه گیری و ارایه راهکارها پرداخت شده است.

    مقدمه

    این فصل اختصاص به کلیات تحقیق دارد؛ ما در این فصل، مباحثی مثل بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، سؤال‌های تحقیق، روش تحقیق، مفاهیم و اصطلاحات و موانع و محدودیت­های تحقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    12 بیان مسئله

    امروزه اختلاف بین مذاهب، بیش از هر زمان دیگری، سبب تفرقه بین پیروان آن‌ها شده است، و جنگ‌های فراوانی که به دلیل اختلاف بین مذاهب و ادیان به وجود آمده است، بیش از هر زمان دیگرخود را نشان می­دهد که در واقع اسلام و جامعه مسلمانان از این وضعیت، آسیب بیشتری می‌بینند.

    برخی از این اختلاف­ها که در دوران فعلی ظهور بیشتری دارد، را می‌توان دارای ریشه های تاریخی دانست. به گونه­ای که این اختلافات از ابتدای پیدایش مذاهب مختلف وجود داشته است. البته افراد و گروه‌های مختلف سعی داشته­اند، تا با حل و فصل این اختلافات، به وحدت بیشتر بین مذاهب دست یابند.

    از عمده­ترین این گروه‌ها، می‌توان به گروه صوفیان اشاره کرد. تصوف یک روش خاص زندگی است که راحتی و تسکین درونی و سعادت صوفی را در راهی غیر از انجام فعالیت­های عادی زندگی، به وسیله تحمل مشقات و زهد و ترک لذت­های دنیوی و پیروی از اصل «فرار از زندگی مادی»تأمین نماید.[1]

     برخی ریشه­های تصوف اسلامی را برگرفته از نظریه­های فلسفی یونان و گروهی آن­ را ناشی از اندیشه­ی عرفانی و فلسفی هندو دانسته و عده دیگر آن‌ را در تفکرات ایران پیش از اسلام جستجو کرده­اند.[2]

    البته برخی برای تصوف منشا اسلامی قائل نیستند و معتقدند در واقع تصوف هنگامی مطرح گردید که دین و فلسفه در همه جهات در حال رشد بود و مباحث فلسفی و کلامی آغاز شده بود.

    از قرن پنجم تا قرن هفتم هجری کتاب‌های عرفانی متعددی تدوین و سلسه­های بزرگ صوفیه تشکیل شد، یکی از بزرگ­ترین و معروف­ترین آن‌ها، سلسه­­ی مولویه است. آن‌ها مریدان خلف و تربیت یافتگان مشایخ مولانا بودند که بنا به رسم آن زمان، آداب و تربیت مجالس سماع او همراه با تعلیم و قرائت مثنوی و غزلیات مولانا به صورت طریقت خاص در آورده ­بودند و مثل سلسه­های صوفیه، طریقت مولویه را بنیان نهادند.

    مولوی یکی از بزرگ­ترین عارفان قرن هفتم است. آثار بزرگ و بی­همتایی در حوزه عرفانی از خود بر جای گذاشته است؛ مثنوی در حکم سفرنامه­ی روحانی مولانا است، که حالات او را در برخورد با تجربه­های صوفیانه و عرفانی بیان می­دارد، وی حقایق تصوف را با رموز آیات قرآنی و اخبار و احادیث نبوی شرح داده است.

    از دیدگاه مولانا، تصوف به معنای عشق و رهایی از خویشتن بود. وی تصوف را عشق و جذبه و کمال یابی در عالم حقیقت می‌داند.مولانا اختلاف و تفرقه بین مؤمن و کافر و مسلمان و ترسا را از آن جهت که مانع تحقق وحدت و یگانگی بشود، نفی می­کرد، چرا که او کمال هستی مطلق را در انسان و انسانیت می­دید در این زمینه می­توان به مورد زیر اشاره کرد:

    هر نبی و هر ولی را مسلکی است
     

     

    لیک تا حق می‌برد جمله یکی است[3]
     

    مولوی برای بیان دیدگاه خود دست به تمثیل­های مختلفی زده است، مثلاً اهل تفرقه را به گیاهان و درختان مختلف تشبیه می­کند و می­گوید: گر چه گیاهان و درختان رنگ و شکل و خاصیت مختلفی دارند، اما حیات دهنده‌ی آن‌ها آب واحد است همین طور گر چه در این جهان مردم مذاهب و عقاید مختلفی دارند؛ ولی جامع همه این تفرقه‌ها و پراکندگی‌ها حضرت حق می­باشد.

    مولانا با استفاده از شعر، تمثیل و حتی با بکار بردن آیات قرآن و احادیث سعی فراوانی در جهت تقریب مذاهب انجام داده است؛ با توجه به این مطالب و مطالعات اکتشافی دیگر که بیانگر نقش موثر صوفیان بر تقریب بین مذاهب بوده است. در این پژوهش درصدد بررسی نقش صوفیان قرن هفتم، بر تقریب مذاهب می‌باشیم، اما نظر به اهمیت و نقش برجسته مولانا در قرن هفتم و حتی بنا بر اعتقاد برخی در قرون بعدی این بررسی با تاکید بر نقش مولانا در تقریب مذاهب صورت گرفته است؛ ضمناً به نقش سایر صوفیان هم اشاره‌ی می‌گردد.

     13 ضرورت تحقیق

    گسترش روز افزون اختلافات مذهبی به ویژه آنچه دامن گیر فرقه­های سنی و شیعه شده است و به طور روزمره زندگی مسلمانان را در نقاط مختلف جهان با تهدیدهای جدی روبرو کرده است.

    نبود اتحاد بین کشورهای مسلمان که اغلب به دلیل رویکردهای مذهبی متفاوت ایجاد شده است،نتیجه­ای غیر ازجلوگیری از پیشرفت و توسعه نایافتگی کشورهای مسلمان در برنداشته است.در نتیجه به غیر از چند کشور مسلمان بقیه کشورها از رفاه خوب و سطح بالایی برخوردار نیستند. ادامه وضعیت فعلی می­تواند موجبات نارضایتی مسلمانان و حتی بدبینی آنان را نسبت به دین را فراهم آورد.

    به طور قطع، شناسایی عوامل موثر بر تقریب بین مذاهب، یکی از موارد ضروری به شمار می­رود، صوفیان از گروه­هایی هستند که در طول تاریخ سعی بر آن داشته­اند تا با شرایطی موجبات تقریب مذاهب را فراهم آوردند.

    نتایج این پژوهش می‌تواند مورد استفاده سازمان‌هایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه و سایر سازمان‌های تلاش کننده در راستای تقریب قرار گیرد.

    همچنین مدیران حوزه­های سیاسی می­توانند با استفاده از نتایج این مطالعه طرح­ها و برنامه­های اجرایی در جهت تقریب بین مذاهب تدارک ببینند و برنامه­های عملی­تری را در این حیطه طراحی، اجرا و نظارت کنند.

    امید آن می­رود که با انجام این پژوهش و ارائه راه­کارهایی در جهت تقریب مذاهب دریچه­ی تازه­ای در تحلیل و علت یابی موانع تقریب گشوده شود.

    14 پیشینه تحقیق

    موضوع تصوف، چگونگی شکل گیری آن و آثار آن در فرهنگ و جامعه از دیر باز مورد توجه متفکران و تحلیلگران مسلمان سنی و شیعی و غیر مسلمان قرار گرفته است و از زوایای گوناگون مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند، اما نسبت به تاثیر گذاری تصوف در تقریب مذاهب اسلامی به صورت مستقل کاری صورت نگرفته است، البته می‌توان این موضوع را به شکل حاشیه‌ای و نه مستقل در کتابهای تالیف شده در مورد تصوف یافت، در جامعه ما، پژوهش‌های دقیق و بی‌طرفانه در این زمینه بسیار محدود است، هر چند تحقیقات متعددی درباره صوفیه و صوفیان قرن هفتم انجام شده است، اما پژوهش­هایی که مستقیماً به بررسی تأثیر و نقش مولانا در تقریب بین مذاهب پرداخته­باشد صورت نگرفته است، از سوی دیگر با توجه به نقش موثر مولانا بر تقریب مذاهب، ضرورت بررسی دقیق و علمی تأثیر مولانا بر تقریب مذاهب روشن می­گردد.

    این پژوهش نقش خاصی بر ادبیات پژوهش در زمینه تقریب مذاهب دارد و شناخت جامع­تری از موانع شکل­گیری تقریب مذاهب حاصل می­گردد، انتظار می­رود با انجام این پژوهش و شناخت تاثیر نقش مولانا در تقریب مذاهب، شاید بتوان گامی عملی در جهت تقریب هر چه بیشتر بین مذاهب برداشت.  نوآوری این تحقیق در این است که به صورت مستقل  نقش صوفیان ایرانی را در تقریب مذاهب اسلامی مورد بررسی قرار داده است.

     15 اهداف تحقیق

    هدف اصلی (کلی)

    بررسی نقش صوفیان قرن هفتم در تقریب بین مذاهب (با تاکید بر نظرات مولانا)؛

    اهداف فرعی (ویژه)

    کند و کاو در مفهوم تقریب و تصوف و رابطه‌ی بین آن‌ها؛

    بررسی و شناخت آثار مولانا؛

    بررسی و شناخت نقش مولانا در تقریب بین مذاهب؛

    هدف کاربردی

    ارائه راهکارهایی جهت افزایش تقریب مذاهب در جامعه مسلمین با توجه به آموزه های مولانا.

    16 سؤالهای تحقیق

    نقش صوفیان قرن هفتم در تقریب بین مذاهب چگونه بوده است؟

    نقش مولانا در تقریب بین مذاهب چگونه بوده است؟

    17 روش تحقیق

    روش تحقیق در این پژوهش اسنادی است، با استفاده از مطالعه اسناد و کتاب‌هابه دو صورت حقیقی و مجازی به کند و کاو در دو مفهوم تقریب مذاهب و تصوف پرداخته می­شود؛ همچنین با استفاده از این شیوه به بررسی و مطالعه اسناد مختلف در مورد نقش مولانا در تقریب مذاهب پرداخته می­شود.

    1 8 مفاهیم و اصطلاحات تحقیق

    تقریب مذاهب:

    تاریخ اسلام پس از رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) تا به امروز، شاهد اختلاف و تفرقه میان مذاهب اسلامی بوده است. و بر اثر همین اختلافات هزینه های مالی و جانی جبران ناپذیری بر جامعه مسلمانان تحمیل کرده است.

    اهمیت مسأله تقریب بر هیچ کس پوشیده نیست و عالمان پیشین، اعم از شیعه و سنّی و صوفیان شاخص برای تحقق آن کوشیده‌اند،

    مقصود از تقریب عبارت است، از نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف شناخت یکدیگر به منظور دستیابی به اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی و «وحدت اسلامی» یعنی همکاری و تعاون پیروان مذاهب اسلامی بر اساس اصول مشترک اسلامی و اتخاذ موضع واحد برای تحقق این است که علمای هر مذهب درباره مذاهب دیگر مطالعه کنند تا به این نتیجه برسند که همه آنان در اصلِ اعتقادات (اسلام)، اشتراک نظر دارند. همه مسلمانان در اصلِ اسلام؛ یعنی اعتقاد به خدا، وحدانیت خدا و نبوت پیامبر و اعتقاد به معاد با یکدیگر مشترک هستند.

    تقریب به معنای ذوب یک مذهب در مذهبی دیگر و دست کشیدن از اعتقادات و باورها نیست، بلکه به این معنا است که زمینه ‌های مشترک میان مذاهب را پیدا کنیم و با استفاده از آنها به یکدیگر نزدیک شویم.

     صوفی:

    به گروهی اطلاق می­شود که در کشف حقایق هستی به جای برهان و استدلال به ذوق و اشراق توسل جسته‌اند.

    عرفان:

    عرفان، شناخت حق و اسما و صفات الهی از طریق تهذیب نفس و تزکیه و طهارت درونی است که در اثر سیر وسلوک حاصل می شود و تفسیر ویژه ای از عالم و آدم یا جهان هستی ارائه می کند؛ در پرتو آن، عالم را جلوه حق و مظهراسمای حسنی الهی می بیند و «توحید»، واپسین مقصد سیر و سلوک عارف است.

    تصوف:  

    در تعریف تصوف و صوفی آراء و نظرات متفاوت و زیادی در آثار محققین عرضه شده است، که بعضا یا مترادف بوده و یا اینکه متعارض با اصول لغت‌شناسی علمی است، این گونه آراء و نظرات یا برآمده از بررسی لغت‌شناسی بوده یا اینکه برآمده از ذوق بزرگان صوفیه می‌باشد. لذا این تشتت آراء در تعریف صوفی و تصوف مانع از دستیابی به وحدت نظر در تعریف صحیح آن می‌باشد. تا جایی که بسیاری از بزرگان بدان اعتراف کرده‌اند که در معنای تصوف افزون بر هزار قول گفته شده است. در یک معنای کلی می توان گفت تصوف راهی است که صوفیان برای وصول به حقیقت برگزیده‌اند.

     

    مولانا:

    مولانا جلال الدین محمد بلخی، از بزرگترین شعرای ایران و جهان و فخر عالم تصوف و عرفان است، وی نه تنها در ایران هنوز هم سیل مشتاقان را بسوی خود می کشد، بلکه مثنوی وی در جایی مانند غرب نیز از پرفروش ترین کتاب ها می باشد.

     

    Abstract

     

    The subject of this research is the approximate role of Iranian mystics in the seventh centaury emphasizing Molana’s opinion. The aim of this research is the explanation the effect of mystics’s role in the approximation of religions.

    In fact this research follows these aims: 1) investigation of approximation and mysticism concepts and the relationship between each other, 2) studies the role of the mystics in the seventh centaury in approximation of religions, 3) examining the woks of Molana, 4) identify the role of Molana in approximation of religion.

    The theoretical foundation of this research is the combination of some concepts such as mystic, Gnosticism, tradition, way of thinking and examining the life and works of mystics in the seventh century and their role in the approximation of religions and especially the role and status of Molana in this context.

    The research method is documentary method which focuses really and virtually in studying the documents and books.

    The findings of this research showed that the message of Molana is the message of peace, friendship and frankness for all the followers in all if the religions. He believes there are different ways in reaching God and each religion has its own way toward God but the destination is the same so there should not be conflict between different religions.

    Keywords: Mysticism, Gnosticism, approximation of religions, Molana

  • فهرست:

    پیشگفتار ‌ه

    فصل اول: کلیات

    1-1- مقدمه.. 1

    12 بیان مسئله.. 1

    13 ضرورت تحقیق.. 3

    14 پیشینه تحقیق.. 4

    15 اهداف تحقیق.. 4

    16 سؤالهای تحقیق.. 5

    17 روش تحقیق.. 5

    18 مفاهیم و اصطلاحات تحقیق.. 5

    19 موانع و محدودیت‌های تحقیق.. 7

    فصل دوم: تصوف و تقریب

    21 مقدمه.. 9

    22 تعریف تصوف... 9

    23 ریشه‌های تصوف... 13

    24 پیدایش تصوف در اسلام. 16

    25 تفاوت عرفان و تصوف... 19

    26 تصوف در قرن هفتم.. 20

    27 تصوف ایرانی.. 23

    فصل سوم: صوفیان ایرانی قرن هفتم

    31 مقدمه.. 26

    32 نجم الدین کبری.. 26

    33 بهاءالدین ولد بلخی.. 27

    34 عطار نیشابوری.. 29

    35 شهاب الدین سهروردی زنجانی.. 36

    36 فخرالدین عراقی همدانی.. 37

    37 سعدی شیرازی.. 37

    38 بهاء الدین احمد سلطان ولد.. 40

    39 مولانا رومی.. 42

    391 تصوف در دیدگاه مولانا 42

    392 سیر و سلوک مولانا 43

    39 3 قرآن و احادیث در اندیشه مولانا 44

    فصل چهارم:  عناصرفکری موثر صوفیان بر تقریب مذاهب

    41 مقدمه.. 49

    42 انتساب سلسله های صوفیه به حضرت امیرالمومنین (علی علیه السلام) 49

    43 نقش مولانا درتقریب مذاهب... 52

    44 عشق از نظر مولانا 63

    45 دین و انسانیت از دیدگاه مولانا 66

    46 محبت و ارادت مولانا به امیرالمومنین (علیه‌السلام) 67

    47  حضرت علی (علیه‏السلام) دستگیردوجهان. 71

    48 امام حسین (علیه‏السلام) از نگاه مولوی.. 72

    49 داستان موسی و شبان. 78

    410 تساهل و تسامح درنگاه مولانا 82

    411 مولانا و تعامل با ادیان. 85

    412 یهود از دیدگاه مولانا 86

    413 کثرت گرایی در نگاه مولانا 87

    414 اختلافات مذهبی از دیدگاه مولانا 92

    415 صلح کل از نگاه مولانا 94

    416 تعصب از نگاه مولانا 96

    فصل پنجم:  نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات

    5 1 مقدمه.. 99

    5 2 خلاصه مباحث و نتیجه گیری.. 99

    5 3 پیشنهادات و راهکارها 105

    5 3 1 پیشنهادات پژوهشی.. 105

    5 4 پیشنهادات کاربردی.. 106

    5 4 1 انتشار نظرات مولانا در قالب پیام های کوتاه. 106

    5 4 2 اندیشه های مولانا سر لوحه زندگی سیاستمداران. 106

    5 4 3 تاکید بر محبت اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) 106

    5 4 4 تاکید بر اخلاق. 106

    5 4 5 تأکید بر مشترکات.. 107

    5 4 6 احترام به یکدیگر. 108

    5 4 7 آگاهی از مذاهب یکدیگر. 109

    5 4 8 اعتدال مذهبی وپرهیز از اعمال تحریک آمیز. 109

    5 4 9 تدوین روایات مشترک بین مذاهب اسلامى.. 110

    5 4 10 رعایت حقوق برادری.. 110

    منابع و ماخذ.. 111

     

    منبع:

     

    قرآن کریم، ترجمه محمد مهدی فولادوند، تهران ، دارالقرآن الکریم.

    ابن بزاز اردبیلی، صفوه الصفا، در احوال شیخ صفی‌الدین اردبیلی، تصحیح طباطبائی مجد،غلامرضا، تهران، 1376.

    ارجمند، افشین، توقفی در جهان تصوف ، انتشارات اعتماد، تهران،1383

    استعلامی، محمد، شرح مثنوی، تهران، زوار، 1370.

    استعلامی، محمد، شرح مثنوی، متن و تعلیقات دفتر سوم، انتشارت زوّار، تهران،  1363.

    اکبرآبادی، ولی محمد، شرح مثنوی مولوی موسوم به مخزن الأسرار، نشر قطره، تهران،  1383.

    امام علی ابن ابی طالب، نهج البلاغه، ترجمه دکتر سید جعفر شهیدی، تهران، 1379.

    امام‏خمینی ،آداب نماز، مؤسسهء نشر و تنظیم آثار امام خمینی،تهران  چاپ اول، ۱۳۷۰.

    انقروی، اسماعیل، شرح کبیر مثنوی، ترجمه عصمت ستارزاده، زرین، تهران،  1374.

    اهل بیت از نگاه قرآن و مولوی، استانبول، 1386.

    بحارالانوار، علامه مجلسی، موسسه الوفاء، بیروت، 1403 هجری قمری.

    بدوی، عبدالرحمان، تاریخ تصوف اسلامی، ترجمه محمود رضا افتخارزاده ، قم ۱۳۷۵.

    بلخی، مولانا جلال‌الدّین محمّد، مثنوی معنوی، به سعی و اهتمام رینولد نیکلسون، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1371.

    جامی، عبدالرحمن، نفحات الانس، انتشاراتاطلاعات، تهران 1370.

    جعفری، محمدتقی، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، قسمت دوم، دفتر سوم، انتشارات حیدری، 1351.

    جهان بینی عطار، دکتر پوران شجیعی، موسسه نشر ویرایش، بهمن 73 13

    چیتیک، ویلیام، ترجمه شهاب الدین عباسی، تهران تا پیکان 1385

    ‌حسینی تهرانی، سید محمد حسین، مهر تابان،مؤسسه دارالعلمقم، کانون انتشارات محمدی، تهران، 1383

    حسینی فیروزآبادی، سید مرتضی،فضایل الخمسه من الصحاح السته، اسلامیه تهران، 1392

    خوارزمی، کمال الدین، جواهرالاسرار و زواهرالانوار، تصحیح دکتر محمد جواد شریعت، اصفهان، بی تا ،1384.

    دارا شکوه، محمد، مجمع البحرین، نشرقطبی، تهران 1366.

    درگاهی، محمد علی، آیات مثنوی، امیر کبیر، تهران،1377.

    دهباشی، علی، تحفه های آن جهانی، انتشارات، سخن ،1384

    دیوان حافظ، به تصحیح علامه قزوینی و قاسم غنی، تهران، همراه 1374.

    زرین کوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1353.

    زرین کوب، عبدالحسین، دنباله جستجوی درتصوف ایران، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1369.

    زرین کوب، عبدالحسین، سرّ نی، انتشارات علمی،  تهران،1372.

    زرین کوب، عبدالحسین، سرنیج 1، انتشارات علمی، تهران، 1368.

    زرین‌کوب، عبدالحسین، پله پله تا ملاقات خدا، تهران، انتشارات علمی،1375.

    زمانی، کریم، شرح جامع مثنوی معنوی دفتر اول و دوم و سوم، اطلاعات، تهران، 1379

    زمانی، کریم، شرح جامع مثنوی معنوی، انتشارات اطلاعات، تهران، 1372.

    زمانی، کریم، میناگر عشق، نی، تهران، 1382.

    ساختار کلی مثنوی مولوی، فصل نامه آینه میراث، میراث مکتوب، تهران، 1386.

    ساختار معنایی مثنوی معنوی، ترجمه، علوی، مهوش السادات، میراث مکتوب، تهران، 1388

    سروش، عبدالکریم، صراط‌های مستقیم، انتشارات صراط، تهران، 1383

    سنایی، مجدودین آدم، حدیقه الحقیقه، تصحیح مدرس رضوی، دانشگاه تهران، 1368.

    سهروردی،شهاب الدین،عوارف المعارف، ترجمه ابومنصور اصفهانی، انتشارات علمی وفرهنگی، تهران، 1364.

    شهیدی، سید جعفر. مثنوی روشی آسان برای فهم برخی مشکلات قران، به کوشش محسن باقرزاده، ارج نامه ایرج، انتشارات سخن، تهران،  1377.

    شووان، ویتیوف، شناخت اسلام، ترجمه دهشیری، سید ضیاالدین، تهران، موسسه مطالعات تحقیقات فرهنگی، 1363.

    شووان، ویتیوف،گوهر و صدف عرفان اسلامی، مترجم مینو حجت، نشر سهروردی، تهران، 1382.

    شیبی، مصطفی، تشیع وتصوف، ترجمه ذکاوتی قراگزلو، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1359.

    شیمل، آنه ماری، من بادم و تو آتش(درباره زندگی و آثار مولانا) ، ترجمه‌ی فریدون بدره‌ای تهران، انتشارات توس، تهران، 1377

    صفوی ، سید سلمان ،امام حسین از نگاه مولوی، تهران، 1386.

    صفوی، سید سلمان، ساختار معنایی مثنوی معنوی، انتشارات میراث مکتوب، تهران، 1388.

    صفوی، سیدسلمان، تشیع معنوی مولوی، تهران، 1385.

    صفوی، سیدسلمان، مثنوی مولوی، کنفرانس بین‌المللی مولوی، تهران، 1386.

    عطارنیشابوری، فریدالدین، تذکره الاولیاء، تصحیح دکترمحمداستعلامی، انتشارات زوار، تهران 1372.

    غنی، دکترقاسم، تاریخ تصوف دراسلام، انتشارات زوار، تهران 1374.

    الفاخوری، حنا، تاریخ فلسفه درجهان اسلامی، ترجمه عبدالمحمدآیتی، انتشارات زمان، تهران 1358.

    فروزانفر، بدیع الزمان، احادیث مثنوی، امیرکبیر، تهران،1387.

    فروزانفر، بدیع الزمان، شرح احوال ونقد و تحلیل آثار شیخ عطار، تهران ، 1353.

    فروغی، محمدعلی، سیر حکمت در اروپا، زوار، 1346.

    قنبری، بخشعلی، فلسفه عاشورا از دیدگاه اندیشمندان مسلمان،  نشر بین الملل، تهران،  1379.

    کشف الاسرار، ابوالفضل میبدی، به تصحیح علی اصغر حکمت، ‌امیرکبیر، تهران،  1367.

    کلیات شمس (دیوان کبیر)، به کوشش بدیع الزمان فروازنفر، امیرکبیر، تهران،  1363.

    گولپینارلی، عبدالباقی، شرح مثنوی، ترجمه و توضیح دکتر توفیق سبحانی، تهران، 1374.

    لاج، حسین بن منصور، مجموعه آثار، ترجمه قاسم میرآخوری، انتشارات یادآوران، تهران 1379.

    لاهوتی، اکبر، شیوه نگاه مولانا به قرآن و حدیث در مثنوی معنوی، همایش آموزه های مولانا برای انسان معاصر.

    لاهوری، محمدرضا،مکاشفات رضوی، شرح مثنوی معنوی، سروش، تهران، 1381

    مثنوی معنوی، به تصحیح رینولد نیکلسون، به کوشش نصرالله پورجوادی، امیرکبیر، تهران، 1363.

    مطهری، مرتضی، عرفان حافظ، صدرا، قم 1380.

    ملا هادی سبزواری، شرح مثنوی، به کوشش دکتر مصطفی بروجردی، تهران، 1374.

    ملکیان، مصطفی، راهی به رهایی، نگاه معاصر، تهران،  1381.

    مولاناجلال الدین، کلیات شمس تبریزی، ویراسته فروزانفر بدیع‌الزمان، تهران 1384.
    62. مولوی، جلال الدین محمد، فیه ما فیه، انتشارات کتاب پارسه، تهران ،  1388.

    مولوی، مثنوی معنوی، نسخه نیکلسون، نسخه قونیه، ویراسته دکتر توفیق سبحانی، تهران، 1378.

    میردامادی، سید باقر، پیام عاشورا، مفید، تهران، 1375.

    مینوی، مجتبی، نقدحال، انتشارات خوارزمی، تهران، 1367.

    میهنی، محمدبن منور، اسرارالتوحید، تصحیح دکترمحمدرضاشفیعی کدکنی، انتشارات آگاه، تهران، 1371.

    نایب الصور، معصومعلیشاه، طرائقالحقایق، انتشارات بارانی، تهران، 1339.

    نصر ، سید حسین، سه‌ حکیم‌ مسلمان‌، ترجمه‌ احمد آرام‌، تهران‌، انتشارات‌ امیرکبیر، 1371.

    نصر،دکترسیدحسین، آموزه‌های صوفیان، ازدیروزتا امروز؛ ترجمه‌دکترحسین حیدری و محمدهادی امینی، نشرقصیده سرا،تهران، 1382

    هاشم پور سجابی، توفیق، زندگی نامه مولانا جلا الدین بلخی رومی، نشر قطره، 1384

    همائی، جلا الدین، مولوی نامه، تهران، 1374.

    همدانی، عین القضات، تمهیدات، تصحیح عفیف عسیران، انتشارات منوچهری، تهران 1374.

    ویتیوف شووان، ترجمه فروزان راسخی، هرمس با همکاری مرکز بین المللی گفت و گوی تمدن‌ها،تهران،1383

    یزدانی، عباسی، تجربه دینی، انجمن معارف اسلامی ایران، تهران، 1381.


موضوع پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, نمونه پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, جستجوی پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, فایل Word پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, دانلود پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, فایل PDF پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, تحقیق در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, مقاله در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, پروژه در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, پروپوزال در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, تز دکترا در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, پروژه درباره پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا, رساله دکترا در مورد پایان نامه نقش تقریبی صوفیان ایرانی قرن هفتم با تاکید بر نظرات مولانا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته عرفان اسلامی چکیده: از منتقدان مهم اهل سنت در قرن ششم ابوالفرج عبدالرحمن ابن جوزی (متوفی597) است. وی قسمت اعظم کتاب "تلبیس ابلیس" را به نقد آراء و آداب سلوک و رفتار صوفیان اختصاص داده است. به نظر او از جمله خدعه های شیطان با صوفیان ترک کسب و کار و نکاح، عزلت نشینی، پوشیدن خرقه و رواج سماع، نظر بر احداث اعتقاد به حلول و اتحاد و ...

پيشينه­ي تحقيق: با نگاهي کوتاه به تاريخچه­ي فرهنگ نويسي در زبان فارسي، مي­بينيم که تا روزگار معاصر، فرهنگ­ها جنبه‌ي عام داشته؛ يعني به يک مقوله يا صنف، دسته و رشته­ي خاصّي

چکیده تحقیق و پژوهش حاضر به منظور بررسی آموزه های اخلاقی(فضایل)در دو دفتر اوّل و دوّم مثنوی صورت گرفته است. در تمام جوامع انسان و در همه قرون و اعصار اخلاق به عنوان رکن جامعه محسوب می شود و دارای اهمیت فراوانی است و اهمیت آن ربطی به ادیان و مذاهب و جامعه خاصی ندارد بلکه در تمام طول تاریخ و در تمام ادیان و جوامع فضیلت های اخلاقی را ستایش و رذیلت هی اخلاقی را نکوهش می نماید. روش ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: زبان ادبیات فارسی گرایش: ادبیات فارسی چکیده یکی از شیوه های متنوع در راستای معرفت هستی و خالق آن، عرفان است. متون نثر عرفانی برای شناخت عرفان ، کاربرد اصطلاحات عرفانی و تأثیر پذیری نویسندگان به ویژه؛از دو اصطلاح «توکّل ورضا» حائز اهمیّت است. این پایان نامه در پنج فصل کوشیده است ،با روش مطالعه ،پژوهش و تحلیل ؛به بررسی ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی شهری چکیده امروزه از بارزترین مشکلات شهر­سازی معاصر، بحران معنا اعم از اجتماعی و کالبدی در مکان است. پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بروز تغییرات در حوزه­های مختلف فرهنگی، به تدریج وارد عرصه­های کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی ایرانی-اسلامی را بوجود آورد. اما خود شهر اسلامی، بیان جامع و منسجمی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مقطع رشته زبان و ادبيات فارسي سال 1386 چکيده:   مجلس گويي در تصوّف سابقه اي طولاني دارد و بعضي از مشايخ صوفيه به مجلس گويي و برگزاري جلسات صوفيانه مع

چکیده این پایان نامه با عنوان « تجلّی داستان های پیامبران در قصاید سنایی» به کیفیت تجلّی شاعرانه داستان پیامبران، در قصاید سنایی پرداخته است. مطالب در پنچ فصل تنظیم شده، که فصل اوّل به عنوان کلیات تحقیق به بیان مسئله، اهمیت تحقیق، اهداف، سئوالات و فرضیات اشاره شده است. که به اجمال توضیحی در مورد آنها داده می شود. در فصل دوّم به پیشینه تحقیق و در فصل سوّم به بیان روش تحقیق مورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارش چکیده : در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم سنائی مشخص شده است و می دانیم که حجم عظیمی از دیوان قصاید او را مدایح تشکیل داده اند.که امروز جز بلحاظِ مباحثِ تاریخ زبان و مواد استشهادی برای نگارش فرهنگ های وسیع زبان فارسی ، کمتر می تواند ارزش داشته باشد.و از این قصاید (مدحی) مشخص می ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی شهری چکیده امروزه از بارزترین مشکلات شهر­سازی معاصر، بحران معنا اعم از اجتماعی و کالبدی در مکان است. پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بروز تغییرات در حوزه­های مختلف فرهنگی، به تدریج وارد عرصه­های کالبدی گردید و تمنای بازیابی هویت بومی ایرانی-اسلامی را بوجود آورد. اما خود شهر اسلامی، بیان جامع و منسجمی ندارد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری، ایران بویژه خراسان در نابسامانی و تشویش اوضاع سیاسی، جنگ‌های داخلی، تعدد روزافزون فرقه های مذهبی و نزاع بر سر حقانیت هر یک، به سر برده است. آشفتگی‌های سیاسی و مذهبی منجر به رواج ناامنی، فقر و ...

ثبت سفارش