پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی

مشخص نشده 33 MB 29152 223
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی مکانیک
قیمت: ۲۸,۹۹۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پروژه پایان نامه دوره کارشناسی در رشته ساخت و تولید 

    فصل اول

    مقدمه

    -1 سخن نگارنده :

     

    آنچه که مرا راغب به تهیه پایان نامه با این موضوع کرد ، بکر و تازگی و فراتر از همه محرومیت تبلیغاتی این فعالیت بود. روز اولی که من برای آشنایی با فضای کاری ، وارد کارگاه تولید این مجموعه شدم ، هرگز تصور نمی کردم که برای تولید یک ماشین ، آن هم در ابعاد باگی این همه مرارت باید کشید . باور کردنی نیست که با یک تولیدگر خودرو که خود اصلا طراح آن است ، همانند یک فرد عادی رفتار شود. جالب است بدانید که ما فقط برای ارسال ماشین به تهران ، جهت نمایش در نمایشگاه ، نزدیک به دو هفته در انتظار ok  راه آهن بودیم و سرانجام با بی جواب بودن درخواستمان ، مجبور شدیم تا خودرو را با کامیون و آنهم با هزینه ای بالغ بر 300 هزار تومان بفرستیم .

    مگر قیمت فروش یک ماشین 200 کیلویی باگی چند است ؟ که ما فقط برای حمل آن به تهران باید این مقدار مبلغ را بپردازیم ؟ این واقعا همان حمایتی ست که مسئولان وعده می دهند؟ ... باری زمانی که سخن از صنعت و صنعتگر به زبان می آید ، به راستی باید آن را هم صف مجاهدت در جنگ دانست و صنعتگر را جهادگری باید شمرد که می خواهد دِینِ ، دینی و اجتماعی خویش را برای جامعه خویش به نحوی شایسته ادا نماید تا مثل امروز ، اینگونه محتاج غرب و شرق خودکامه نباشیم. هر چند که عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه گویا مخالف آنند.

    من نیز در این مجموعه نهایت تلاش خود را مصروف معرفی هر چه بهتر این خودرو و آموزش ساخت آن بصورت کلی  خواهم نمود.  روش نگارش من نیز بدینصورت است که ابتدا به معرفی سیستمها و مکانیزمها و قطعات اصلی سایر اتوموبیلها  خواهم پرداخت و پس از آن ، نوع سیستم و مکانیزم مستفد در باگی ها را تشریح خواهم نمود...

    3-1 تاریخچه اتومبیل :

     

    اگر بخواهیم منصفانه به تاریخچه اتومبیل بنگریم ، تصور من بر این است باید همان ارابه های چوبی و طراح آنها را هم جزیی از صنعت اتومویل و تاریخچه آن دانست.

    اما صنعت اتومبیل سازی با شکل و موتوری صنعتی در ابتدا به صورت اتفاقی و پراکنده به وسیله چند مخترع صورت گرفت. آنها به طور پیوسته روی اتومبیلهای خویش کار کردند تا امروزه  به صورت کنونی درآمده است. اتومبیل وسیله ای است که در طول دهه های طولانی به وسیله افراد مبتکر و مخترم زیادی تکمیل گردیده و سخن نابه جایی نیست ، اگر بگوییم ، اختراع آن را نمی توان به کس خاصی نسبت داد.

    اتومبیل ابتدایی از نیروی بخار استفاده می نمود و شباهت زیادی به درشکه داشته است. ولی به مرور گذشت زمان، و آگاهی به قدرت بیشتر سوختهای دیگر ، توسط طراحان و مهندسان به شکل امروزی در آمد و به حداکثر ایمنی و رفاه رسید، که تقریبا جزء اصلی زندگی انسان ها گردیده است.

    این صنعت با اختراع موتور احتراقی در سال 1860 میلادی به وسیله یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع گردید و سپس به صورت خیلی سریع تغییرات عمده ای نمود. با پی بردن به نیروی موتور احتراقی روند تکامل این صنعت تسریع پیدا نمود و در بین سال های 1860 تا 1970 میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسین انجام گرفت.

    ابتدا ساخت یک موتور کوچک و نصب آن به روی یک گاری کوچک بود که توسط زیگفرد مارکوس در سال 1874 میلادی در شهر وین انجام گرفت. موتور این وسیله نقلیه بخاری یا موتورهای برونسوز می گویند. به تدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردید که مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می گردد. نمونه تکمیل شده موتور احتراق داخلی که موتور های امروزی شبیه به آن است توسط یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو با موفقیت ساخته شد و به همین جهت است که رشته تعمیرات اتومبیل های بنزینی را اتومکانیک گویند. در این سیستم عمل تراکم سوخت از احتراق در داخل سیلندر صورت می گرفت و راندمان بسیار بالایی داشت. دو نفر دیگری که نامشان در صنعت اتومبیل سازی بسیار معروف است عبارت بودند از گات لیب دایمر و کارل بنز که در یک زمان به صورت جدا گانه کار می کردند ولی جهت فعالیتشان یکی بود.

    دایملر که در سال 1834 در آلمان متولد شده بود،  ابتدا با اتو کار می کرد ولی در سال 1882 فعالیت خود را با دایر کودن کارگاهی در شهر اشتوتکارت آلمان به طور جداگانه ادامه داد و در این شهر با شخصی به نام ویلهم مای باخ که او نیز از شاگردان اتو بود شریک شد و در مدت یک سال اولین موتور خود را وارد بازار نمودند. موتور آنها نوعی موتور سبک با سرعت بالا در حدود RPM 900 بود که نسبت به موتورهای احتراق داخلی آن زمان که حداکثر دورشان RPM 200 بود قابل مقایسه نبود این موتور کم کم کاملتر شد و به موتور دو سیلندر V شکل تبدیل شد، مجهز به کاربراتور بود که این کاربراتور را آقای مای باخ طراحی نموده بود. اولین سیستم جرقه زنی الکتریکی را بنز طراحی نمود و از سوپاپ قارچی شکل و سیستم خنک کننده توسط آب استفاده نمود. یاد آور می شود اولین موتوری که در اتومبیل در جلوی وسیله نقلیه قرار داشت در سال 1891 میلادی ساخته شد.

    - تاریخچه ساخت خودرو ی باگی:

    به راستی تاریخ دقیقی برای ساخت ماشینهای باگی در دست نیست . اما بر اساس شواهد تئوری موجود ، اولین خودرویی از این دست در سال 1972 در ایالات متحده ساخته شده است. این خودرو با کاربری حرکت در دشتها و سنگلاخها با طراحی خاص به تعداد بسیار محدود تولید شد و سپس متوقف گردید. اما ساخت این خودرو طی 15 سال اخیر ، علی الخصوص با نیاز سازمانهای فضایی به ماشینهایی با حرکت روی موانع صعب العبور در روی کرات دیگر ، شدت چشمگیری پیدا نموده است.

    اولین نمونه خودرو باگی در ایران هم بر اساس شواهدی که من یافتم در سال 1383 در تهران تولید گردیده است. طراح این خودرو هم اکنون به دلیل مسایل خاص تولیدات خود را هم در مشهد و هم در تهران انجام می دهد.   البته قبلا فعالیتهایی توسط صنایع دفاع برای ساخت این وسیله شروع شده بوده است. که به دلیل پراکندگی تاریخی ذکر نگردیده است.

     

    4-1 انواع اتومبیل بر اساس طراحی بدنه خودرو:

     

     

    خودروها بنا بر نوع استفاده و  کاربردشان طرح ها و شکل  های   متنوع و متفاوتی دارند که بر این اساس در نامهی مختلف تولید و عرضه می گردند. مطالعه این بخش به ما   کمک  خواهد نمود ، تا زمان آگاهی از نوع ماشین ، تیپ و نوع کاربری آن را هم بدانیم :

    اتومبیلهای سدان (sedan)

    سدان را باید رایج‌ترین فرم بدنه خودرو دانست . این خودرو را با  این مشخصات   خواهید یافت : 2 یا 4 در، در دوطرف بدنه و ظرفیت چهار تا شش سرنشین در 2 ردیف صندلی . مشخصه خاص سدان، داشتن صندوق عقب است (مانند پیکان- سمند – هیلمن و پراید صندوق دار و...    ).    (لازم به   ذکر است که در کشور انگلستان خودروهای سدان را سالون می نامند).

    3- اتومبیلهای لیموزین (Limousine) :

    لیموزین در حقیقت  به خودروها یی اطلاق می‌گردد که فاصله بین دو محور جلو و
    عقب آن ( Wheel Base ) زیادتر از حد متعارف باشد. طول این گونه خودروها نیز به خاطر فاصله زیاد بین چرخ‌های جلو و عقب، زیاد است و همچنین معمولأ دو در بزرگ در هر طرف و یا سه در، در هر طرف دارند. این قبیل خودروها غالبأ بسیارتجملاتی هستند و مصارف تشریفاتی دارند. برخی از طرحهای مدلهای بنز یا رولزرویس از این نوع هستند .

    - اتومبیلهای استیشن (station )

    طرح استیشن را باید همانند سدان دانست. در حقیقت تنها تفاوت واقعی آنها از نظر ظاهری فقط
    در این است که سقف آن تا منتهی الیه عقب خودرو ادامه دارد. استیشن نیز ممکن است 3 در یا 5 در باشد. صندلی‌های عقب استیشن برای افزایش جای حمل بار قابل خوابانیدن هستند. استیشن‌ها ممکن است گاهی 3 ردیف صندلی داشته باشند. نمونه معروف این ماشینها برای ما همان پیکان استیشنهای خودمان است.

    - اتومبیلهای کروکی (Convertable)

    کروکی مدلی از خودرو است که معمولأ بر پایه سدان ساخته شده و مشخصه این خودرو باز شدن سقف آن است. خودروهای کروکی معمولأ دو ردیف صندلی دارند و طراحی تزیینی غالب تری نسبت به سایر اتومبیلهای دیگر دارند.

    - اتومبیلهای کوپه (Coupe)

    منظور از کوپه یک خودروی الزامأ 2 در است که زیبایی ظاهری و بیرونی آن بیش از
    استفاده از فضای داخلی مد نظر است.  اما باید دقت شود که لزومأ هر خودروی 2 دری کوپه نیست چون معمولأ خودروهای کوپه دارای شیشه عقب با شیب بسیار ملایمی هستند.

     

    7- اتومبیلهای روداستر (Roadster):

     

    روداستر به اتومبیل روباز (بدون سقف) و دو نفره گفته می‌شود . این بارزترین مشخصه این اتومبیلهاست.
    در واقع روداستر مانند کروکی است با این تفاوت که فقط یک ردیف صندلی دارد. رودسترها از نظر کیفیتِ سقف، در دو نوع ( Hard top ) و ( Soft top ) وجود دارند. هارد تاپ به مدلی گفته می‌شود که جنس سقف آن از فلز یا از موادی مانند کامپوزیت است که به صورت صلب و غیر قابل انعطاف است و در مدل‌های جدید این سقف بوسیله یک موتور الکتریکی به طرز خاصی جمع شده و در صندوق عقب قرار می‌گیرد.  سافت تاپ نیز سقفی است که جنس آن معمولأ از چرم یا مواد قابل انعطاف می باشد.

     

    8- اتومبیلهای استیشن واگن (Station Wagon):

    این رده از خودروها به صورت شاسی بلند و دو  دیفرانسیل ساخته شده وعلاوه بر مصارف خیابانی کاربرد بیابانی و حتی توانایی عبور از مناطق صعب العبور را دارند. این خودروها 5 در هستند و اغلب در عقب آنها دو تکه بوده و از اطراف لولا می‌شوند. نمونه مشهور این خودروها  پاترول و پرادوست.

     

    خودروهای اس یو وی (Suv ) :

    این خودروها تقریبأ مانند استیشن واگن‌ها هستند با این تفاوت که ابعاد و به خصوص ارتفاع آن‌ها کمتر از استیشن واگن‌ها بوده و نیز علی رغم دو دیفرانسیل بودنشان، بیشتر به قابلیت‌های خیابانی آنها توجه شده تا به توانایی‌های بیابانی آن‌ها

     

    9- اتومبیلهای ون (van ):

    ون‌ها رده‌ای از خودروها هستند که بیشتر کاربرد تجاری دارند و اغلب برای حمل
    بارهای شهری از آن‌ها استفاده می‌شود، ولی بیشتر کارخانه‌ها، ون‌هایی تولید می‌کنند که برای حمل سرنشین طراحی شده است، بنابراین به طور معمول دارای 3 ردیف صندلی هستند. معمولأ ظرفیت این خودرو ها 7 تا 9 نفر است. شکل ظاهری ون مانند استیشن است، با این تفاوت که طول، عرض و ارتفاع آن از استیشن بیشتر است.

     

    10- اتومبیلهای مینی ( Mini cars ) :

     

    این قبیل خودروها برای مصارف شهری ساخته شده‌اند، ازاین رو بسیار کوچک
    هستند. برخی از این‌گونه خودروها یک ردیف صندلی دارند. مینی خودروها یا صندوق عقب ندارند یا اگر دارند بسیار کوچک است.لازم به ذکر است که به غیر از طرح‌های گفته شده، طرح‌های دیگری نیز وجود دارد که اغلب بر پایه طرح‌های مذکور شکل می‌گیرند و معمولاً از انواع گفته شده کمتر بکار برده می‌شوند.

    بهمن 1387

    -2 منابع

     

    9-2-1 کتاب لاتین

    AA BOOK OF THE CAR – Mauris Platt- Italy – third edition – 1967

    Design a bout car .- gurge vanda- 2000

     

    9-2-2 کتاب فارسی – بر اساس حروف الفبا

    اجزای ماشین – فروزان عباس- انتشارات برگ سبز ساعی –چاپ اول – 1383

    تکنولوژی کارگاهی – محمدی بوساری محمد – شرکت چاپ و نشر ایران – 1372

    شناخت صنایع شیمیایی – سال اول هنرستان – نظام قدیم – غلامی سعیدی غلامحسین – پیک ایران – 1365

    شیمی معدنی – سال چهارم هنرستان – نظام قدیم – نیکخو علی – کوروش- 1365

    جداول و استاندردهای فولاد – مترجم : ولی نژاد عبدا...- اتشارات دنیا- چاپ دوم- تابستان 1378

    جداول و استاندردهای طراحی و ماشین سازی –  reutlingen،ulrich fisher - مترجم : ولی نژاد عبدا...- اتشارات طراح- چاپ سی و یکم- زمستان 1386

    جداولهای مهندسی مکانیک وسترمان – پتر گریک و ...- مترجم : گلستانی داریانی نادر- چاپ از چاپخانه سپهر- چاپ اول- 1382

    حساب فنی – نظام قدیم – آموزش فنی- اکبری محسن ،خادمی اقدم صمد ، نصیری زنوزی بهروز – چاپ از شرکت افست – 1363

    حساب فنی – نظام قدیم – آموزش فنی- سال اول دبیرستان- گودرزیور هوشنگ ،آدری مطلق یعقوب ، تولا محمد حسن، حاج زمانعلی جعفر– چاپ از نوبهار – 1359

    حساب فنی – نظام قدیم – آموزش فنی- نصیری زنوزی بهروز، خادمی اقدم صمد - چاپ از شرکت افست- 1363

    حساب فنی – نظام قدیم – آموزش فنی- سال چهارم هنرستان- اکبری محسن ،خادمی اقدم صمد ، نصیری زنوزی بهروز – چاپ از شرکت افست – 1369

    حساب فنی – نظام قدیم – آموزش فنی- ناصحی ناصر– چاپ از شرکت سهامی خاص طبع و نشر کتابهای درسی ایران – چاپخانه تابان- 1353

    حساب فنی – نظام قدیم – آموزش فنی- سال سوم دبیرستان – کیامان گورک – چاپ از پیک ایران – 2537 (شاهنشاهی)

    راز طول عمر اتومبیل – ابش زاده رحمان – انتشارات هنر- چاپ اول- 1371

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – کیامان گورک ، کیانیان وهاگن ، پارساراد حسین ، فخارزاده حسن – 2537(شاهنشاهی)

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – کیامان گورک ، کیانیان وهاگن ، پارساراد حسین ، فخارزاده حسن - 2537(شاهنشاهی)

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – صفوی مبرهن اصغر- چاپ از چاپخانه ندا – 2537(شاهنشاهی)

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – لاله زاری بهرام چاپ از چاپخانه آرین - 1363

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – نصیری زنوزی ، خادمی اقدم صمد- چاپ از شرکت چاپ و نشر ایران- 1371

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – زهره منوچهر ، پروین حسین ، بهروزیان حسین - 1357

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – بروشکی فیروز – چاپ از چاپخانه چهر- 2537(شاهنشاهی)

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – سجادی سید علی – چاپ از چاپخانه زندگی- 1368

    درس فنی – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – محمدی بوساری محمد – چاپ از فرهنگ - 1372

    درس فنی  مکانیک – آموزش فنی – نظام قدیم آموزشی – نصحی ناصر – چاپ از شرکت افست-  1353

    طراحی اجزای ماشین – اسپاتز ام اف ، شاپ تی ای ، هورن برگر ال ای – ترجمه : موتابی هدایت – ویراست پنجم – انتشارات آشینا- چاپ دهم – بهار 1385

    طراحی صنعتی– هسکت جان – ترجمه : رضایی نصیر غلامرضا– انتشارات علمی و فرهنگی سمت- چاپ اول – زمستان 1376

    طراحی ماشینهای ابزار – ورنر چارچوت – ترجمه : ولی نژاد عبدا... –انتشارات طراح- چاپ دوم – زمستان 1378

    ماده شناسی – بروشکی هوشنگ – چاپ از شرکت سهامی ایران چاپ – 1353

    مبانی چرخدنده ها و چرخدنده سازی- ه یوئرت ریچارد – ترجمه : حجتی احمد – شرکت انتشارات فنی ایران – چاپ اول - 1379

    مکانیک اتومبیل – فردوس قدرت ا...- چاپخانه سپهر- چاپ بیست و هشتم – 1354

    نیروده اتومبیل – ترجمه : نبوی سید محمد – آذرماه 1353

     

    9-2-3 اینترنت

     

    http://mechanic9001.blogfa.com

    http://www.forum.iranianp30.com/showthread.php?t=9109

    http://www.iranseda.ir/showFullItem/?r=62827

    http://www.zagrosskhodro.com/payam/refs/rno5849y2n1.htm

    www.mesa-pgu.blogfa.com/cat-1.aspxkhodroha

     

     

    http://mechanic1985.blogfa.com/

    http://en.wikipedia.org/w

    http://www.u-me.blogsky.com/1386/02/23/post-124/

    http://mechanic-net.blogfa.com/post-8.aspx

    http://science-ak.blogfa.com/post-11.aspx

    http://en.wikipedia.org/w

    http://mechanical.parsibox.com

     

    قسمتهایی از بخش تعلیق و ضربه گیر (ترجمه از  sidewinder )

    سیستم های تعلیق ویژه (ترجمه از  sidewinder ) –  دنده های گیربکس اتوماتیک  ترجمه از شهروز ستاری و احمد همتی

    ترجمه و تدوین: مهندس توماس گراگوسیان
    منبع: The Motor Ship
    پی‌نوشت:
    ۱) Top Dead Center
    ۲) Bottom Dead Center.

    ماهنامه پیام دریا

    سیستم انتقال قدرت دو کلاچه: (ترجمه از  کاوه مینایی )

    . How Air bags work- auto.howstuffworks.com۲. Air bags- How they work? - auto.howstuffworks.com  مترجم: فراز سجده ای

    ودا- وبگاه دانش آموزی دانشگاه صنعتی شریف

     

    9-2-4 مصاحبه :

     

    تاریخ 4/4/87 – مخاطب : جناب آقای مهندس نوبری . – ماشینهای باگی

    تاریخ 16/4/87 – مخاطب : جناب آقای دکتر مهدی اخلاقی – ابعاد استراتژیک ماشین باگی

    تاریخ 21/4/87 – مخاطب : جناب آقای مهندس ارانی . – سود آوری ساخت ماشینهای باگی در ایران

    تاریخ 4/4/87 – مخاطب : جناب آقای مهندس نوبری . – سیستم تعلیق ماشینهای باگی

    تاریخ 4/4/87 – مخاطب : جناب آقای مهندس نوبری . – سیستم فرمان ماشینهای باگی

    تاریخ 4/4/87 – مخاطب : جناب آقای مهندس نوبری . – بررسی تصادفات ماشینهای باگی

    تاریخ 4/4/87 – مخاطب : جناب آقای مهندس علی اخلاقی  . –  تحلیل نقشه های ساخت ماشینهای باگی

  • فصل اول : مقدمه .............................................................................................................   12  

    موضوعنامه............................................................................................................ 13

    سخن نگارنده.......................................................................................................... 14

    تاریخچه اتومبیل.................................................................................................... 14

    انواع اتومبیل بر اساس طراحی............................................................................... 16

    آشنایی عمومی با ماشینهای باگی ......................................................................... 23

    فصل دوم: سیستم شاسی و اسکلت .................................................................................. 26

    2-1 پیشگفتار.................................................................................................................... 27

    2-2 انواع شاسی ............................................................................................................... 29

    2-2-1 شاسی مستقل   ..................................................................................................... 29

    2-2-2 شاسی نیمه جدانشدنی ......................................................................................... 31

    2-2-3 شاسی نردبانی ....................................................................................................... 32

    2-2-4 شاسی صفحه ای.................................................................................................... 33

    2-2-5 شاسی لوله ای ....................................................................................................... 34

    2-2-6 شاسی ستون فقراتی............................................................................................. 33

    2-2-7 شاسی یکپارچه...................................................................................................... 35

    2-2-8 شاسی مستفد در باگی.......................................................................................... 36

    2-3 سیستم تعلیق........................................................................................................... 40

    2-4 انواع سیستمهای تعلیق............................................................................................. 42

    2-4-1 سیستم تعلیق مستقل.......................................................................................... 43

    2-4-1-1 سیستم تعلیق مستقل پاندولی ......................................................................... 45

    2-4-1-2 سیستم تعلیق مستقل یک مفصلی .................................................................. 46

    2-4-1-3 سیستم تعلیق مستقل عقب با اهرم دو شاخه ای ............................................ 47

    2-4-1-4 سیستم تعلیق مستقل هیدرو استاتیک ........................................................... 50

    2-4-1-5 سیستم تعلیق مستقل هیدرو پنوماتیک.......................................................... 52

    2-4-2 انواع سیستم تعلیق در محور جلو ....................................................................... 53

    2-4-2-1 طبق دار............................................................................................................. 56

    2-4-2-2 تلسکوپی – مک فرسون.................................................................................. 57

    2-4-2-3 طولی................................................................................................................. 59

    2-4-3 تعلیق نیمه مستقل دو دیون................................................................................. 61

    2-4-4سیستم های تعلیق ویژه........................................................................................ 62

    2-4-5 سیستمهای تعلیق ثابت ....................................................................................... 64

    2-4-6 سیستم تعلیق مستفد در باگی ها......................................................................... 66

    2-5 ارتعاش گیرها............................................................................................................. 66

    2-5-1  فنرهای تخت......................................................................................................... 67

    2-5-2  فنرهای پیچشی.................................................................................................... 67

    2-5-3  میله های پیچشی ............................................................................................... 68

    2-5-4  فنرهای بادی........................................................................................................ 68

    2-5-5 اساس کار ارتعاش گیرها........................................................................................ 70

    2-5-6 ستون – پایه و میل موج گیر………………………..……………………………………….74

    2-5-7 لزوم استفاده از کمک فنر…………………………………………………………………….75

    2-5-8 اساس کار کمک فنر…………………..……………………………………………………….75

    2-5-9 انواع کمک فنر………………….......………………………………………………………….76

    2-5-9-1 تلسکوپی هیدرولیکی……………………….…………………………………………….76

    2-5-9-2 گازی……………………………..................……………………………………………….77

    2-5-9-3 شیطانکی……………………………………………………………...........……………….77

    2-5-9-4 نواری……………………………………..................……………………………………….78

    2-5-9-5 اصطکاکی……………………………………………………...........……………………….78

    2-5-9-6 پره دار………………………………………………………................…………………….78

    2-5-9-7 روغنی گازی………………………………………………..........………………………….78

    2-5-9-8 هوایی………………………………………………………………….................………….79

    2-5-9-9 روغنی گازی در سیستم هیدروپنوماتیکی………………………….………………….79

    2-5-9-10 وزنه ای………………………………... .....................................……………………….79

    2-6 عیب یابی کمک فنر ……………..…………………………....………………………………….80

    فصل سوم : سیستم تولید و انتقال قدرت ……………………………….....……………………....82

    3-1 تولید قدرت ………………….................................…………………………………………….83

    3-1-1 انواع موتور…………………………………………............…………………………….…….83

    3-1-1-1 موتورهای احتراق داخلی  …………………...............……………………………….….84

    3-1-1-1-1 انواع موتورهای اس اس   …………………………………………..………………….84

    3-1-1-1-2 موتورهای چهارزمانه  ………………………………………………………………….84

    3-1-1-1-3 موتورهای دوزمانه  …………………………………………………………………….87

    3-1-1-1-4 فرایندهای موتورهای دورانی  ……………………………………………………….88

    3-1-1-1-4-1 مکش………………………………......…………………………………………….90

    3-1-1-1-4-2 تراکم…………………………......………………………………………………….90

    3-1-1-1-4-3 احتراق…………………………....………………………………………………….90

    3-1-1-1-4-4 تخلیه………………………… .....………………………………………………….91

    3-1-2 سیلندر………………………… .................………………………………………………….95

    3-1-3 محفظه لنگ ………………………….........………………………………………………….95

    3-1-4 پیستون…………………………………… ................……………………………………….95

    3-1-5 شاتون……………………………… ...................…………………………………………….96

    3-1-6 میل لنگ………………………………………...............…………………………………….98

    3-1-7 یاتاقانهای ثابت…………………………………………….....……………………………….99

    3-1-8 یاتاقانهای متحرک……………………………………...…………………………………….99

    3-1-9 تشریح ساده سایر قطعات…………………………………………….…………………….99

    3-1-9-1 رادیاتور……………………………...........……………………………………………….100

    3-1-9-2 ترموستات…………………………………………………….......……………………….100

    3-1-9-3 کویل………………………………………................…………………………………….100

    3-1-9-4 دلکو……………………………………….................…………………………………….100

    3-1-9-5 وایر شمع ……………………………………………........……………………………….100

    3-1-9-6 شمع …………………………................………………………………………………….101

    3-1-9-7 دینام……………………................……………………………………………………….101

    3-1-10 موتورهای دیزلی6 زمانه …………………………………………....………………….102

    3-1-11 موتورهای انژکتوری……………………………………………………………………. 104

    3-1-12 تقویت کننده های موتور………………………… ...…………………………………. 104

    3-1-12-1 توربوشارژ……………………………………….……………………………………. 105

    3-1-12-2 سوپر شارژر……………………………..……………………………………………. 112

    3-2 انتقال قدرت ……………………………….........……………………………………………. 115

    3-2-1 کوپلینگها……………………………..........…………………...………………………….115

    3-2-1-1 کوپلینگهای سخت…………….……………………………………………………….115

    3-2-1-2 کوپلینگهای پوسته ای …………………………………………..…………………….116

    3-2-1-3 کوپلینگهای فلانچی………………………...………………………………………….116

    3-2-1-4 کوپلینگهای انعطلف پذیر…………………………………..………………………….117

    3-2-1-5 کوپلینگهای توربوفلکس……………………………………………………………….117

    3-2-1-6 کوپلینگهای شبکه ای………………………………….……………………………….118

    3-2-1-7 کوپلینگهای چرخ دنده ای……………………………………………..…...………….118

    3-2-1-8 کوپلینگهای فکی………………………………………..……………………………….119

    3-2-1-9 کوپلینگهای رولکس……………………………..………………………………...…….119

    3-2-1-10 کوپلینگهای آکاردئونی………………………..……………………………………….120

    3-2-1-11 کوپلینگهای پارافلکس…....…………………………………......…………………….120

    3-2-1-12 کوپلینگهای رادیال – متغیر زاویه ای…….………………………………………….120

    3-2-2 کلاچ ها……............................……………………………………………………………….120

    3-2-2-1 کلاچ های یک صفحه ای………………...……………………………………………….121

    3-2-2-2 کلاچ های چند صفحه ای....…………………………………………………………….121

    3-2-2-3 کلاچ های مخروطی …………………………………….. ……………………………….121

    3-2-2-4 کلاچ های اتوماتیک ………………………. …………………………………………….122

    3-2-2-5 کلاچ های ایمنی …………………………………………. ……………………………….122

    3-2-2-6 کلاچ های سانتریفوژ …………….……………………………………………………….122

    3-2-2-7 کلاچ های یک جهته …………..………………………………………………………….122

    3-2-2-8 کلاچ ها قطع و وصل شونده الکتریکی………………………………………………….122

    3-2-2- 9کلاچ ها قطع و وصل شونده هیدرولیکی پنوماتیکی…...…………………………….123

    3-2-3 جنس کلاچ و ترمزها …………………………....…………………………………………….124

    3-2-4 انتخاب کوپلینگ…………………………………....………………………………………….125

    3-2-5 سیستم انتقال قدرت دو کلاچه ….………………………………………………………….126

    3-2-6 چگونگی کارکرد دنده های خودرو ………………………………………………………….127

    3-2-7 جعبه دنده ………………………….............………………………………………………….132

    3-2-8 گیربکس اتوماتیک ……………………...…………………………………………………….137

    3-2-8-1 تشریح مکانیزم گیربکس اتوماتیک …………………...……………………………….141

    3-2-9 باندها و کلاچ ها ………………………………………………....…………………………….146

    3-2-10 سیستم هیدرولیک پمپ و گاورنر…………….............………………………………….147

    3-3 گرداننده نهایی خودرو …………………………………………………..……………………….150

    3-3-1 دیفرانسیل……………………………..............……………………………………………….150

    3-3-1-1 انواع دیفرانسیل در خودروها ………...………………………………………………….151

    3-3-1-1-1 ساده………………………………………….............………………………………….152

    3-3-1-1-2 چهارچرخ محرک…………………………..………………………………………….152

    3-3-1-1-3 کمک دار……………………………….....…………………………………………….153

    3-3-1-1-4 خورشیدی………………………..…………………………………………………….154

    فصل پنجم : سیستم فرمان ……………………….………………………………………………….156

    5-1 زوایای هندسی……………………………………..........……………………………………….157

    5-1-1 زاویه تو این …….........……………………………………………………………………….157

    5-1-2 تو اوت…………………………………………..................………………………………….158

    5-1-3 کمبر…………………………………………………......................………………………….159

    5-1-4 کستر………………………………………………….....................………………………….161

    5-1-5 محور چرخش چرخ جلو کینگ پین ………………………..........……………………….162

    5-2 هندسه فرمان………………………………………………………………............…………….163

    5-3 فرمان……………………………………….........................…………………………………….164

    5-3-1 انواع فرمان…………………………...........………………………………………………….164

    فصل ششم : سیستم ترمز …………………...……………………………………………………….166

    6-1 انواع ترمز……………………………………..................……………………………………….167

    6-1-1 ترمز کفشکی …………….......……………………………………………………………….167

    6-1-1-1 انواع کفشک بندی………………………………………………………….....………….167

    6-1-1-1-1 نوع ساده………………………….....………………………………………………….168

    6-1-1-1-2 نوع دوبل یک طرفه…………………………………......…………………………….168

    6-1-1-1-3 نوع دوبل دو طرفه…………………….……………………………………………….168

    6-1-1-1-4 نوع سروی کامل…………………………………………….………………………….168

    6-1-1-2 جنس لنت ……....……………………………………………………………………….169

    6-1-2 ترمز دیسکی……………………………...…………………………......………………….170

    6-1-2-1 روش کار ترمز دیسکی………………………………………………...……………….171

    6-2 هواگیری ترمزها………………......…………………………………………………………….173

    6-3 بوستر……………………………………….......................…………………………………….174

    6-4 ترمز ABS ……………………………………....................…………………………………….176

    6-5 سیستم ترمز ماشین باگی……………………………………..……………………………….177

    فصل هفتم : متعلقات و سیستمها انجام حرکت …………….....................…………………….179

    7-1 چرخها و تیوپ….........………………………………………………………………………….180

    7-2 باد تایر ………………………....................…………………………………………………….180

    7-3 کیسه های هوا………………………….........………………………………………………….185

    فصل هشتم : نگهداری…………………………………………....………………………………….192

    8-1 انتخاب بهترین روغن باگی…………………………………………………………………….193

    8-2 انتخاب بهترین روغن موتور ………………………………….……………………………….194

    8-3 انتخاب بهترین روغن ترمز…………………………………….……………………………….195

    8-4 انتخاب بهترین مایع خنک کننده ………………………………………...………………….196

    8-5 انتخاب بهترین روغن دنده.…………………………………………………………………….197

    8-6 نکات مهم در نگهداری ماشینهای باگی ……….…………………………………………….199

    فصل نهم : پیوست و منابع …………………………………….....………………………………….203

    9-1 پیوست …………………………………………….................... ……………………………….204

    9-1-1 پیوست اول- تعریفنامه …………………………………... ……………………………….204

    9-1-2 پیوست دوم- عکسهای نمونه …….………………………………..………………….206

    9-1-3 پیوست سوم- جداول ……………………………..…………………………………….217

    9-2- منابع …………………………...............………………………………………………….227

    9-2-1 لاتین………….............…………………….…………………………………………….227

    9-2-2 فارسی …………………………………………..........………………………………….227

    9-2-3 اینترنت………………......... …………………………………………………………….229

    9-2-4 مصاحبه  ………………………………………...... …………………………………….230 


تحقیق در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, پروژه درباره پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی و تحلیل ساخت ماشین باگی

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تصادفات چکیده: ایمنی در تردد وسائل نقلیه یکی از اصولی‌ترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل در جهان است. رعایت نشدن اصول ایمنی در طراحی راه‌ها، نگهداری و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک در کشور، باعث شده که خسارات سنگینی بر جامعه وارد شود. مقاومت در برابر لغزندگی[1] ازجمله پارامترهای مهم تعیین وضعیت رویه آسفالتی و نهایتاً فاکتور ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: برنامه‌ ریزی شهری چکیده بر اساس آموزه های قرآن و تعا لیم حیاتبخش دین مبین اسلام،زمین مهد و گهواره ی انسان است و گهواره باید امن و نشاط آور باشد تا انسان درآن رشد و تکامل یابد.بی گمان،امروزه دیگر اهمیت فراوان گیاهان و نقشی که درحیات وسعادت انسان ها دارند بر کسی پوشیده نیست.تلطیف هوا وکاهش آلاینده های آن،ایجاد تعادل وتوازن ...

ارائه شده به مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد محیط زیست چکیده هوا مهمترین عنصر حیاتی محیط زیست به شمار می­رود و آلودگی آن تندرستی و سلامتی انسان­ها را به خطر می­اندازد. آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مسائل زیست محیطی به شمار می‌رود که به خودی خود می‌تواند زمینه ساز بسیاری از خطرهای زیست محیطی دیگر باشد. عوامل ایجاد آلودگی هوا زیاد هستند و یکی از مهمترین آنها وسایل نقلیه هستند که در ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش طراحی کاربردی چکیده در این پایان‌نامه، در زمینه فناوری خلأ، اهمیت، کاربرد و نقش این فناوری در صنعت و پیشبرد تحقیقات علمی، اصطلاحات فنی مرتبط با این فناوری، انواع پمپ‌های خلأ، کاربردها، مزیت و معایب هر یک از پمپ‌های خلأ، اهمیت مطالعه پمپ توربومولکولی محوری و کارهای انجام شده در این زمینه، مطالبی ارائه شده است. تمرکز عمده بر روش‌های شبیه‌سازی جریان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد فنی مهندسی در رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید چکیده رشد و گسترش شهرها و توسعه زندگی شهرنشینی نیازمند زیرساخت های به روز و قابل توسعه است. سیستم‌های حمل و نقل از جمله زیرساخت های اساسی در شهرها محسوب می شوند که از این میان ایجاد و توسعه شبکه های مترو بدلیل ظرفیت بالای حمل مسافر، سرعت جابجایی بالا، انطباق با استاندارهای زیست محیطی و ...

ثبت سفارش