فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1-مقدمه----------------------------------------------------------2
1-2-بیان مساله------------------------------------------------------ 3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق------------------------------------------- 8
1-4-اهداف تحقیق--------------------------------------------------- 9
1-5-سوال های تحقیق------------------------------------------------ 9
1-6-فرضیه های تحقیق----------------------------------------------- 10
1-7-تعریف واژه ها و اصطلاحات به صورت مفهومی-------------------------- 10
1-8-تعریف عملیاتی متغییرها -------------------------------------------12
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1-مروری بر مبانی نظری-------------------------------------------- 18
2-1-1-انواع نابرابری های آموزشی-------------------------------------- 18
2-1-1-1- نابرابری های آموزشی مبتنی بر تفاوت طبقاتی----------------------- 19
2-1-1-2- نابرابری آموزشی مبتنی بر تفاوت جنسی--------------------------- 21
2-1-1-3- نابرابری های آموزشی مبتنی بر تفاوت فرهنگی---------------------- 24
2-1-1-4-نابرابری های مبتنی بر تفاوت قومی-------------------------------25
2-1-2-نابرابری فرصت های آموزشی و زمینه های خانوادگی-------------------- 26
2-1-3-برابری فرصت های آموزشی------------------------------------- 28
2-1-3-1- فناوری اطلاعات و برابری فرصت های آموزشی--------------------- 30
2-1-3-2- نابرابری فرصت های آموزشی و شکاف دیجیتالی------------------- 31
2-1-3-3-شکاف دیجیتالی و فرصت ها و تهدیدهای آموزشی------------------ 35
2-1-3-3-1-فرصت ها-------------------------------------------- 35
الف) برابری فرصت ها ، عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری فضایی--------------- 35
ب) تمرکززدایی-------------------------------------------------- 35
ج) افزایش مشارکت و قدرت تصمیم گیری در مناطق محروم------------------- 35
2-1-3-3-2-تهدیدها--------------------------------------------- 36
الف) افزایش شکاف دیجیتالی---------------------------------------- 36
ب) تقسیم کار نابرابر بین مناطق شهری و روستایی-------------------------- 37
ج) تمرکزگرایی-------------------------------------------------- 37
د) افزایش احساس نابرابری و مهاجرت به مرکز---------------------------- 38
ه) افزایش اشتغال تخصصی و بیکاری عمومی -----------------------------38
2-1-4-کاربرد آموزشی فناوری اطلاعات --------------------------------38
2-1-4-1-آموزش از راه دور---------------------------------------- 40
2-1-4-1-1-تاریخ مختصر آموزش از راه دور------------------------------ 40
2-1-4-1-2-اصول آموزش از راه دور----------------------------------- 41
2-1-4-1-3-مزایای آموزش از راه دور---------------------------------- 43
2-1-4-1-4-رسانههای نوین و نقش آنان در آموزش از راه دور----------------- 44
الف) کامپیوتر و آموزش--------------------------------------------- 45
ب) اینترنت----------------------------------------------------- 51
2-1-5-آموزش و یادگیری الکترونیکی---------------------------------- 53
2-1-5-1-مزایای آموزش الکترونیکی----------------------------------- 54
2-1-5-2-محدودیتهای آموزش الکترونیکی----------------------------- 56
2-1-6-یادگیری الکترونیکی---------------------------------------- 57
2-1-6-1-خصوصیات یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات-------------------- 57
2-1-6-2-انواع یادگیری الکترونیکی---------------------------------- 58
2-1-6-3-مزایای یادگیری الکترونیکی--------------------------------- 59
2-1-7-چندرسانهای آموزشی--------------------------------------- 60
2-1-7-1-مزایای چندرسانهای در آموزش ------------------------------61
الف) استفاده از حواس چندگانه برای یادگیری--------------------------- 61
ب) تمرین بیشتر برای رسیدن به حد تسلط------------------------------ 61
ج) تسهیل مشارکت میان دانش آموزان ---------------------------------61
د) کمک به دانش آموزان برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم--------------------- 62
ه) انعطاف پذیر بودن برنامه در مقابل نیاز یادگیرندگان---------------------- 62
و) برقراری تعادل و رابطهی دوسویه با کاربر---------------------------- 62
2-1-8-چهارچوب نظری تحقیق ------------------------------------62
2-1-8-1-نظریه ی کارکردگرایی------------------------------------ 62
2-1-8-2-نظریه تضاد------------------------------------------- 64
2-1-8-3-شواهد تجربی----------------------------------------- 65
2-1-8-4-نظریه های انتقادی ملهم از مارکسیسم -------------------------67
2-1-8-5-رویکرد سازنده گرایی و نقش آن در تحول محیط های یادگیری------- 68
2-1-8-5-1-مبانی سازنده گرایی----------------------------------- 71
2-1-8-5-2-مفروضات سازنده گرایی-------------------------------- 71
2-1-8-5-3-سازنده گرایی و طراحی آموزشی-------------------------- 72
2-1-8-5-4-نقش زبان در یادگیری دانش----------------------------- 72
2-1-8-5-5-سازنده گرایی اجتماعی--------------------------------- 73
2-1-8-6-نظریه های برابری فرصت های آموزشی و فناوری اطلاعات----------77
2-1-8-6-1-گاتمن-------------------------------------------- 77
2-1-8-6-2-سایر آرای نظری------------------------------------- 78
2-1-9-جمع بندی چهارچوب نظری-------------------------------- 79
2-1-10-مدل نظری تحقیق--------------------------------------- 81
2-2-پیشینه تحقیق--------------------------------------------- 81
2-2-1-تحقیقات داخل کشور------------------------------------- 81
2-2-2-تحقیقات خارج از کشور----------------------------------- 85
2-2-3-تحلیل و جمع بندی تحقیقات-------------------------------- 87
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1-روش تحقیق--------------------------------------------- 91
3-2-جامعه آماری--------------------------------------------- 91
3-3-حجم نمونه و روش نمونه گیری------------------------------- 92
3-4-ابزار اندازه گیری------------------------------------------ 92
3-5-روایی و پایایی------------------------------------------- 93
3-6-توصیف و تحلیل داده ها------------------------------------ 94
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-آمار توصیفی -------------------------------------------- 96
4-2-آمار استنباطی-------------------------------------------- 104
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1-خلاصه یافته ها-------------------------------------------- 116
5-2-بحث و نتیجه گیری----------------------------------------- 118
5-3-پیشنهادهای تحقیق----------------------------------------- 123
5-3-1-پیشنهادهای علمی---------------------------------------- 123
5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی-------------------------------------- 124
منابع------------------------------------------------------- 125
پیوست-----------------------------------------------------131
چکیده انگلیسی----------------------------------------------- 134
منبع:
منابع فارسی
1-ابراهیمآبادی، حسین (1382). ارزیابی ملی از اجلاسهای عالی جهان درباره جامعه اطلاعاتی،تهران : نشرهدف.
2-ابراهیم زاده، عیسی (1383). ضرورت رویکرد به نظام آموزشی باز و از راه دور، استفاده از فناوری های نوین در سازماندهی یاددهی و یادگیری)، پیک نور، شماره 1، صص 3-10.
3-ابراهیمی، مهدی (1380). اینترنت، تهران : نشر کتابدار.
4-ابراهیمی، سمیه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، مرتضی و پگاه مسنن مظفری (1391). کاربست نظریه سازنده گرایی در آموزشهای مبتنی بر وب سازمانها: گامی به سوی مدیریت اثربخش منابع انسانی، نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین، استان گلستان، صص 7-1.
5-ابراهیمی، صغری و غلامحسین حسین زاده (1387). نظریه سازنده گرایی و کاربرد آن در آموزش، فصلنامه مدارس کارآمد، شماره4، صص 34-24.
6-احدیان، محمد (1384). مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران : نشر و تبلیغ بشری.
7-احمدی، حسین و ویرجینیاری.م (1382). آموزش الکترونیکی، تهران : مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
8-اردهائی، علی؛ حیدرآبادی، ابوالقاسم و نیر رستمی (1391). زمینه های خانوادگی نابرابری فرصتهای آموزشی، مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر، جامعه شناسی مطالعات جوانان، شماره 1، دروه 1، صص 147-125.
9-بابادی عکاشه، زهرا، شریف، سید مصطفی و عبدالرسول جمشیدیان (1387). تامین و گسترش برابری فرصتها و عدالت آموزشی در آموزش و پرورش استان اصفهان، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 37، صص 287-306.
10-بانی مهجور، محبوبه (1383). آموزش شیوه های نوین، آموزش و پرورش از راه دور در آموزش عالی، مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه دانشگاه مجازی، دانشگاه مجازی، دانشگاه پیام نور کاشان، انتشارات مرسل.
11-برزگر، کاظم؛ خضری، حسن و اعظم شیرجهانی (1392). پیدایش رویکرد سازنده گرایی و تحول در محیط های یادگیری، چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، صص 3-1.
12-پور محمد باقر، لطیفه و الهه پور محمد باقر (1387). نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی، مجله فن آوری و آموزش، سال سوم، شماره 1، صص 74-68.
13-توسلی، غلامعباس (1386). جامعه شناسی و آموزش و پرورش، تهران: نشر علم.
14-جوادی، محمدجعفر(1378). نابرابر یهای آموزشی و ابعاد جامعه شناختی آن، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، شماره 3، صص 31-14.
15-جمشیدی، محمدحسین (1379). رابطه حکومت مدنی و عدالت در فلسفه سیاسی اسلام، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 69، صص 115-95.
16-حسینی مقدم، سیدامیر؛ صوفی، رضا و جلیل ثابتی مقدم (1381). اهمیت و نقش آموزش از راه دور، توسعه تحقیقات صنایع دفاع.
17-دلوز، ژاک (1380). آموزش برای قرن بیستم و یکم، ترجمه سید فرهاد افتخارزاده، تهران: انتشارات عابد.
18-دوران، بهزاد (1382). تأثیر فضای سیبرنتیک بر هویت اجتماعی، پایان نامه دکتری، تهران : دانشگاه تربیت مدرس.
19-دهقان، حسین (1386). فرصت ها و تهدیدها برای آموزش و پرورش در مواجهه با نابرابری فضایی در فن آوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 91، صص 164-125.
20-دهقان، حسین (1383). انواع نابرابری های آموزشی، فصلنامه آموزش علوم اجتماعی، دوره8، شماره1، صص 49-42.
21-رویسی، مرتضی رسول (1381). شکاف دیجیتالی، چالشی در برابر کشورهای در حال توسعه، اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 182-181، صص 205-188.
22-ذاکری، اعظم (1383). ساخت پروژه ای چند رسانه ای، فصلنامه آموزش، سال سوم، شماره دهم.
23-رضایی شریف آبادی، سعید (1373). شبکه کامپیوتری اینترنت در خدمت اطلاع رسانی، پیام کتابخانه، سال4، شماره 1و2، صص 97-125.
24-رعنایی، مصطفی (1385). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عدالت آموزشی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 86-85، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده شهید بهشتی.
25-سیاری، حبیب ا...، لطفی پور، پیمان و اسماعیل کاظم پور (1391). تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی، روانشناسی تربیتی، شماره 23، سال8، صص 26-1.
26-سیف، علی اکبر (1389). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران.
27-شاه جعفری، فرشته (1384). روش طراحی چند رسانه ای آموزشی برای ایجاد و افزایش انگیزه در فراگیران، رشد تکنولوژی آموزشی، دوره بیستم، شماره8. صص 16-20.
28-شیخی، علی اکبر (1381). تبیین و ارزیابی دیگاه سازنده گرایی، تازه های علوم شناختی، سال4، شماره 3، صص 74-65.
29-شیرمحمدی، مهدی و مهدی شامی (1382). ارایه برنامه ای جهت کاهش شکاف دیجیتالی میان مناطق شهری و روستایی، در مجموعه مقالات همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
30-طیب، علیرضا (1379). تکنولوژی اطلاعات تهران: نشر سفیر.
31-ضرغام، نصرت ا... (1371). آموزش از راه دور در جهان، مجموعه مقالات تخصصی آموزش از راه دور، تهران : انتشارات پیام نور.
32-عبادی، رحیم (1383). یادگیری الکترونیکی و آموزش و پرورش، موسسه توسعه فناوری اطلاعات آموزش مدارس هوشمند.
33-علی احمدی، علیرضا و حامد قلی زاده (1383). آموزش الکترونیکی و آشنایی با ویژگی ها و استانداردهای دانشگاه مجازی، فصلنامه مدیریت فردا، ویژه نامه فناوری اطلاعات و مدیریت آن، شماره1، صص 67-76.
34-علاقه بند، علی (1380). جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران : نشرروان.
35-فراهانی، ابوالفضل (1380). مقایسه عملکرد دانشجویان نظام حضوری و غیرحضوری و ارائه الگوی برنامه ریزی تربیت بدنی از راه دور، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس.
36-کاشی، محمد و داور شیخاوندی (1373). جامعه شناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی، تهران : نشر مرندیز.
37-کرسلی، گرک (1386). یاددهی-یادگیری از طریق اینترنت، ترجمه محمدحسن امیرتیموری و بهاء الدین رحمانی، تهران : نشر ساوالان.
38-کدیور، پروین (1372). سبک های تبیینی درماندگی آموخته شده، تهران : شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش.
39-کرمی، مرتضی(1390). طراحی آموزشی در کسب و کار و صنعت، مشهد: نشر کویر.
40-گرین، تیموتی و دی ابی براون (1385). پروژه های چندرسانه ای در کلاس درس، ترجمه محمد عطاران، موسسه فناوری اطلاعات آموزش مدارس هوشمند.
41-گریسون، دی آر و اندرسون تری (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه اسماعیل زارعی و سعید صفایی، تهران : علوم و فنون.
42-گیدنز، آنتونی(1374). جامعه شناسی، ترجمه منجهر صبوری، تهران، نشر نی.
43-محسنی زنوزی، هاشم (1388). تکنولوژی آموزش، تهران : نشر یسطرون.
44-معتمد نژاد، کاظم ( 1379 ). وسائل ارتباط جمعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
45-ملک، حسن (1385). جامعه شناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی،تهران: انتشارات پیام نور.
46-ملک افضلی، فاطمه (1382). تاریخچه آموزش از راه دور در جهان، پیک نور، سال اول، شماره1، صص 86-92.
47-مهندسین و کارشناسان معاونت بهره برداری فنی سازمان صدا و سیما (1384). آموزش مجازی، تهران : انتشارات سروش.
48-نقوی، محمد (1382). زیر ساختار ارتباطی فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، در مجموعه مقالات همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
49-یعقوبی، جعفر؛ ملک محمدی، ایرج؛ ایروانی، هوشنگ و محمد عطاران (1387). ویژگی های مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دوره های مجازی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 47، صص 173-159.
ب) منابع انگلیسی
50-Angello, Consolata&Wema, Evans.( 2010). Availability and usage of ICT and eresources by livestock researchers in Tanzania: Challenges and ways forward.Internationaljournal of education and development using information and communication technology, vol.6, issue1, pp-1- 13.
51-Burbules, N.C. (1997). Marxism 2nd Education Though. In lawrence J, sana(ED). International Encyclopedia of the Sociology of Education (pp. 75-79). Elsevier science .oxford ox5 1GB,uk.
52-Dumas, H.A.J. (2002). ICT and Gender Equity Policy: Lessons of the Mail Telecentres. A thesis in Mass Communications, in the Pennsylvania State University, UMI Dissertations Data Base No.3065880.
53-Ferguson, B. (1998). Educational equity. http: // www. Yahoo.com.
54-Hadad, Wahid, etal (2002). Technologies from education USA. UNISCO. International Encyclopedia of Education 1989.
55-Karabel, Jerome & Halsey, A.H. (1977). Power and Ideology in Education, oxford university press, Neww Yourk.
56-Kirby, Mark (1999). Stratificaltion and Differentiation, Mac Millan press ltd, London.
57-Leininen, Teemn (2005). History of ICT in education and where we are heading? [on line] from http://flosse.dicole.arg/?item = critical history-of-ict-in- education-and-where-we-are-heading.
58-Mapua, Jephias.(2009).Confronting challenges to e-learning in higher education institutions. International journal of education and development using information andcommunication technology (IJEDICT), vol.5, issue 3, pp-101-114.
59-Naidu, Som (2006). E-Learning: A guide book of Principle: Procedure and practice. New Dehli: Common wealth education Media Center for Asia.
60-Sheshi , K. Gandhe (1996). Preparning for the 21 st.century, Presented to the 10 th annual conference of Asia Association of open universities, Tehran, November 16-19. 1996.
61-Slavin, R.E (1994). Educational Psychology, Allyn & Bacon, Advison of parmount publishin Massachusetts.
62-UNESCO Division of higher Education (2009). Information and communication Technology in Teacher Education [on line] from www.unesdoc. Unesco.org/images/0012100/295/129533e.pdt.