پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام

word 546 KB 29820 136
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری

    چکیده

       هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی با هزینه حقوق صاحبان سهام است. نمونه­ی آماری این پژوهش شامل 118 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه­ی زمانی 1385 تا 1391 (دوره­ی 6 ساله) بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. آزمون فرضیه­ها بر مبنای رگرسیون چند متغیر و آزمون اف لیمر و هاسمن و با استفاده از داده­های پانل انجام شده است. یافته­های پژوهش حاکی از این است که عدم تقارن اطلاعاتی رابطه مستقیم و معنی­داری با هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت دارد و با افزایش میزان عدم تقارن اطلاعاتی به هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت نیز افزوده می شود.

     

    واژه­های کلیدی

    عدم تقارن اطلاعاتی، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش، هزینه حقوق صاحبان سهام، قیمت­گذاری دارایی­های سرمایه­ای.

    مقدمه

    امروزه بازار سرمایه یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می رود.سرمایه گذاری از مهمترین مولفه­های تعیین کننده سرنوشت اقتصاد هر کشور است. بازار سرمایه در کنار سایر بازارها نظیر بازار پول، کار و کالا، وظیفه تخصیص بهینه سرمایه را به عهده دارد. به منظور هدایت صحیح تصمیم گیری ها در راستای تخصیص بهینه سرمایه، اطلاعات نقش اساسی در عملکرد بازار سرمایه ایفا می کند. زیرا اغلب تصمیمات از جمله تصمیمات سرمایه گذاری در حالت عدم اطمینان اتخاذ می شود(بولو، 1386).

       هزینه سرمایه در شرکت ها به عنوان هزینه تامین منابع از سوی گروه های متفاوت است که برای انجام فعالیت های اقتصادی مورد نظر شرکت ها استفاده می شود. یکی از این گروه ها صاحبان سهام عادی شرکت هستند که هزینه منابع مالی تامین شده از سوی این گروه به عنوان هزینه حقوق صاحبان سهام در نظر گرفته می شود(کرمی و همکاران، 1392).

      پژوهش­های متعددی اهمیت هزینه سرمایه را به عنوان عاملی مهم در تصمیمات تامین مالی و سرمایه گذاری، مورد تاکید قرار داده اند. هزینه سرمایه، میانگین موزون هزینه منابع تامین شده از محل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است. با توجه به اینکه در ایران نرخ هزینه تامین مالی از طریق بدهی معمولاً به صورت دستوری تعیین می شود، بنابراین در این پژوهش از میان اجزای هزینه سرمایه، فقط هزینه حقوق صاحبان سهام[1] مد نظر قرار گرفته است(عدیلی، 1388).

       یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری، اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است. در صورتی که اطلاعات مورد نیاز به صورتی نامتقارن بین افراد توزیع شود، (انتقال اطلاعات به صورت نابرابر بین مردم صورت گیرد) میتواند نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد سبب شود. بنابراین، قبل از این که خود اطلاعات برای فرد تصمیم گیرنده مهم باشد، این کیفیت توزیع اطلاعات است که به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی[2] در رابطه با سهام یک شرکت افزایش یابد، ارزش ذاتی آن با ارزشی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای سهام مورد نظر قایل می شوند متفاوت خواهد بود. در نتیجه، ارزش واقعی سهام شرکت ها با ارزش مورد انتظار سهامداران تفاوت خواهد داشت(دیاموندو وریچا[3]، 1991).

    1-2- تشریح و بیان مساله پژوهش

       هزینه سرمایه به طور اعم و هزینه حقوق صاحبان سهام به طور اخص، از مباحث اساسی است که به دلیل کاربردهای وسیع آن در ادبیات مالی از اهمیت ویژه­ای برخودار می باشد و همواره مورد توجه اندیشمندان و  صاحب نظران این حوزه قرار گرفته است. هزینه سرمایه دارای کاربردهایی مانند معیار پذیرش طرح های سرمایه گذاری جدید، نرخ تنزیل برای محاسبه ارزش افزوده بازار و معیار ارزیابی نرخ های بازده سرمایه به کار گرفته شده است. در تمام مدل های ارزیابی اوراق بهادار، تعیین هزینه سرمایه و اجزای آن شامل هزینه حقوق صاحبان سهام ضرورتی انکار ناپذیر است و به همین دلیل، عوامل اثر گذار بر آن، همواره یکی از چالش های مهم در ادبیات مالی می باشد(بولو، 1386).

       ادبیات مالی بیان‌گر این است که اطلاعات نقش مهمی را در تعیین هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت‌ها بازی می‌کند(بوتوسان[4]، 1997؛ بوتوسان و پلاملی[5]، 2002؛ فرنکیس و همکاران[6]، 2005؛ هیل[7]، 2002؛ لیزو[8] و وریچیا، 2000). علاوه بر این، شرکت ها با رویه‌های افشای اطلاعاتی بیشتر آینده نگر، هزینه حقوق صاحبان سهام پایین‌تری دارند. برای مثال، بوتوسان (1997) در رابطه با شرکت‌های تولیدی اظهار نمود شرکت­هایی که افشای اطلاعاتی بیشتری دارند در مقایسه با شرکت‌هایی که اطلاعات آینده نگر ارائه می‌کنند، هزینه حقوق صاحبان سهام کمتری را تجربه می‌کنند(پنگ هی و همکاران[9]، 2013).

       شناسایی عوامل موثر بر هزینه حقوق صاحبان سهام به منظور محاسبه هزینه سرمایه شرکت، در بازار بورس اوراق بهادار تهران از اهمیت اساسی برخوردار است. هزینه سرمایه به عنوان متغیر کلیدی در تنزیل جریانات نقدی و به تبع آن محاسبه ارزش خالص فعلی و نیز ارزشگذاری سهام به کار گرفته می شود. بدیهی است که سهامداران در جهت پیش بینی های خود و نیز افزایش ثروت خود اهمیت اساسی برای هزینه حقوق صاحبان سهام و هزینه سرمایه قائلند. از سوی دیگر مدیران به منظور متعادل نگه داشتن جز هزینه حقوق صاحبان سهام در مقابل هزینه بدهی­ها و در نهایت افزایش ثروت سهامداران اهمیت زیادی برای این متغیر کلیدی قائلند(خواست خدائی، 1390).

       سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان در پی شناسایی گزینه‌ها و شرکت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری به منظور کسب بازدهی مناسب با توجه به  افق سرمایه‌گذاری و ریسک پذیریشان هستند. نگرانی همیشگی گردانندگان بازارهای سرمایه رسیدن اطلاعات کافی و به موقع به این بازارها جهت یاری رساندن به سرمایه‌گذاران به منظور تحلیل اوراق بهادار و سهام موجود در این بازارها حین اخذ تصمیمات اقتصادی و با اهمیت است. فقدان اطلاعات کافی و معتبر و توزیع نابرابر آن‌ها در این بازارها منجر به اخذ تصمیمات ضعیف توسط مشارکت‌کنندگان در این بازارها و تخصیص غیربهینه منابع مالی آن‌ها خواهد شد که در ادبیات حسابداری پدیده مذکور تحت عنوان عدم تقارن اطلاعاتی شناخته می شود(کرمیر و همکاران[10]،2009).

     

    اطلاعات نامتقارن، موضوعی مهم و مورد بحث در ادبیات مالی است. در کتاب تئوری حسابداری مالی ولیام آر اسکات[11] عدم تقارن اطلاعاتی اینگونه تعریف شده است:

    «مزیت اطلاعاتی برخی از طرفین معامله نسبت به سایرین در یک داد و ستد بازرگانی عدم تقارن اطلاعاتی نام دارد». وی ادامه می­دهد که بدون شک عدم تقارن اطلاعاتی مهمترین مفهوم حسابداری مالی است، اولین اثر وجود اطلاعات نامتقارن اختلال در عملکرد صحیح بازارها است و ممکن است عدم تقارن اطلاعاتی باعث تفاوتهای ارزش بازار با ارزش فعلی به شود.

       به نظر برون[12] (2007) عدم تقارن اطلاعاتی هنگامی روی می دهد که تعدادی سرمایه گذاران در مورد شرکت اطلاعات مازاد بر آنچه که عموم از شرکت دارند، در اختیار داشته باشند. بر همین اساس طرفین مختلف درگیر در بازار استنباط­های مختلفی از قیمت­گذاری­های سهام شرکت ها دارند. در واقع عمدتاً عدم تقارن موجود ناشی از اختلاف در زمان دریافت اطلاعات میان گروه­های مختلف از جمله افراد درون سازمانی و برون سازمانی و یا میان خود سرمایه­گذاران می باشد.

    بر طبق مدل عدم تقارن اطلاعاتی که کاپلند و گالی[13] (1983) و میلگروم و گلوستین[14] (1985) ارائه نمودند، در بازار می توان دو نوع معامله­گر را متصور شد: الف) معامله گران نقد ب) معامله گران مطلع. معامله گران مطلع به این خاطر اقدام به انجام معامله می کنند که دارای اطلاعات محرمانه­ای می باشند که در قیمت­ها منعکس نشده است در حالی که معامله گران نقد (سرمایه­گذاران غیر مطلع) تنها به دلیل دارا بودن نقدینگی به انجام مبادله اقدام می نمایند. البته این مدل ها بر روابط بین تفاوت قیمت خرید و فروش و افراد مطلع در بازار اشاره دارند. براساس این مدل عدم تقارن اطلاعاتی در بازار منجر به افزایش دامنه قیمت­های پیشنهادی خرید و فروش می گردد.

       سطوح رقابتی بازار از جمله عوامل مهم موثر بر عدم تقارن اطلاعاتی و در نتیجه بر هزینه سرمایه است. زمانی که بازار سرمایه  به صورت غیر رقابتی باشد، شرکت ها با درجه بالای عدم تقارن اطلاعاتی، هزینه حقوق صاحبان سهام بالاتری نسبت به شرکت هایی با درجه پایین عدم تقارن اطلاعاتی دارند. زمانی که بازار به صورت رقابتی باشد، در هر مقطع زمانی، خریداران و فروشندگان از قیمت سهام اطلاع دارند. به بیان دیگر، هر چه بازار سرمایه رقابتی تر باشد، شرکت هایی با درجه بالای عدم تقارن اطلاعاتی، اختلاف کمتری در هزینه حقوق صاحبان سهام نسبت به شرکت هایی با درجه پایین عدم تقارن اطلاعاتی خواهند داشت و از این رو، عدم تقارن اطلاعاتی عامل تعیین کننده در تعیین هزینه حقوق صاحبان سهام نخواهد بود(خانی و قجاوند، 1391).

    اغلب مدیران شرکت‌های ایرانی ضمن فعالیت در محیط پرتلاطم و پر تغییر اقتصادی اثرگذار بر شرکت‌ها از تعریف و طبقه‌بندی انجام‌گرفته درباره عدم تقارن اطلاعاتی آگاه نیستند. بنابراین این پژوهش به بررسی رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی با هزینه حقوق صاحبان سهام در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. به بیان دیگر، در این پژوهش سعی می شود رابطه وجود یا عدم وجود بین عدم تقارن اطلاعاتی با هزینه حقوق صاحبان سهام تعیین شده تا بتوان نتیجه گیری کرد که آیا تغییرات عدم تقارن اطلاعاتی می تواند به وسیله تغییرات هزینه حقوق صاحبان سهام تبین شود یا خیر؟

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

    یکی از مهمترین اهدافی که مدیران مالی برای به حداکثر رساندن ثروت سهامداران باید در نظر بگیرند، تعیین بهترین ترکیب منابع تامین مالی شرکت یا همان ساختار سرمایه است. از نظر مدیر مالی تعیین رابطه بین هزینه سرمایه، ساختار سرمایه و ارزش کل شرکت اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا می توان با استفاده از ساختار سرمایه بر ارزش شرکت تاثیر گذاشت. مفهوم هزینه سرمایه نیز بر این فرض مبتنی است که هدف یک شرکت عبارت است از به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران(جهانخانی و پارسائیان،1385).

    هزینه حقوق صاحبان سهام نیز، به عنوان جزئی از هزینه سرمایه در بازار سهام از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. مدیران به منظور متعادل نگه داشتن جز هزینه حقوق صاحبان سهام در مقابل هزینه بدهی­ها و در نهایت افزایش ثروت سهامداران اهمیت زیادی برای این متغیر کلیدی قائلند. به عنوان مثال با پیش بینی سود به موقع، مدیران می توانند تا حدودی به این هدف خود نائل گردند(خواست خدائی، 1390).

    بحث عدم تقارن اطلاعاتی از لحاظ تئوریکی همواره از اهمیت ویژه­ای برخودار بوده است. استیگلیتز و ویز[15] (1981) نقش موثری در ادبیات مالی داشته اند و حوزه نقش عدم تقارن اطلاعاتی در بازارهای اعتباری را چنان گسترش داده اند که بر سیاست­های اقتصادی و رویه­های استقراض کلیه بنگاه های اقتصادی در سراسر دنیا نقش قابل ملاحظه ای داشته است(کارلان و زینمن[16]، 2006). تئوری ها نشان می دهند که نابرابری اطلاعاتی ممکن است موجب شکست بازار شده و این امر از طریق تمایل به سرمایه­گذاری کمتر یا بیشتر از واقع موجب ناکارآمدی در سطح کلان و خرد می شود.

       از آنجایی که سرمایه گذاران به عنوان اصلی­ترین تامین کنندگان منابع شرکت­ها، متقاضی اطلاعات کامل و درست شرکت­ها هستند، عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران، مساله انتخاب نادرست را در تعیین قیمت­های پیشنهادی مناسب به وجود می آورد(برون و هیلی جیست[17]، 2007).

    یکی از نکات مهمی که همواره در مورد بازارهای سرمایه به ویژه بورس های اوراق بهادار مطرح می شود، بحث کارآیی بازار است که بر طبق آن تمامی اطلاعات موجود در بازار، اثرات خود را بر روی قیمت سهام منعکس می­کنند. شاید به توان از دیدگاه فرضیه بازار کارا، دلیل وجودی حسابداری را عدم تقارن اطلاعاتی بیان کرد که در آن یکی از طرفین مبادله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل در اختیار دارد این امر به علت وجود معاملات و اطلاعات درونی به وجود می آید(قائمی و وطن پرست، 1384).

    این پژوهش از دو منظر حائز اهمیت است. نخست اینکه با توجه به جستجوها و بررسی‌های صورت گرفته، ارتباط میان عدم تقارن اطلاعاتی باهزینه حقوق صاحبان سهام تا کنون، در خصوص شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مورد بررسی عمیق قرار نگرفته است. از این رو این تحقیق در نوع خود در کشور بدیع بوده و می‌تواند بستری را جهت پژوهش­های آینده در این زمینه فراهم سازد. دوم اینکه، کمک به سهامداران شرکتهای سرمایه‌گذاری، سازمان بورس اوراق بهادار و اقتصاد کشور در زمینه درک بهتر روابط بین عوامل موجود در بازار می­شود.

       همین امر محقق را بر آن داشت تا در پژوهشی، رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی با هزینه حقوق صاحبان سهام را مورد بررسی قرار داده و به معرفی یک مدل کارآمد برای آنها بپردازد.

     

    1. Cost of Equity

    2. Information Asymmetry

    3.DiamondandVerrecchia

    [4]. Botosan

    [5]. BotosanandPlumlee

    [6]. Francis et al

    [7]. Hail

    8. Leuz

    [9] . Peng He et al

    10. Cormier et al

    11.WilliamArScott

    12. Brown

    13. Copeland andGalai

    14.Milgrom and Glosten

    15.Stiglitz and Weiss

    16. Karlan and  Zinman

    17. Brown and Hillegeist

     

    Abstract

    The main objective of this study was to investigate the relationship between information asymmetry and cost of equity. Statistical sample of this study consisted of 118 companies listed in Tehran Stock Exchange for the period 1385 to 1391 (a period of 6 years, respectively). This research is descriptive and correlational. Frzyh¬Ha based on multiple regression test and F-test and Hausman Lymr done using panel data.

     

    Key words:

     Information Asymmetry,  Bid-Ask price, Cost of Equity, Capital Asset Pricing

     

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                    شماره صفحه

    چکیده

    فصل اول:کلیات پژوهش

    1-1- مقدمه .....................................................................................................................................................................1

    1-2- تشریح و بیان مساله پژوهش................................................................................................................................2

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش....................................................................................................................................5

    1-4- اهداف پژوهش.........................................................................................................................................................7

    1-5- پرسش و فرضیه های پژوهش ...........................................................................................................................9

    1-6- قلمرو پژوهش.........................................................................................................................................................11

       1-6-1- قلمرو موضوعی پژوهش..............................................................................................................................11

       1-6-2- قلمرو زمانی پژوهش...................................................................................................................................11

       1-6-3- قلمرو مکانی پژوهش..................................................................................................................................11

    1-7- کاربرد پژوهش.......................................................................................................................................................12

    1-8- روش گردآوری اطلاعات ....................................................................................................................................12

    1-9- جامعه آماری و نمونه گیری ..............................................................................................................................12

    1-10- جمع آوری اطلاعات ........................................................................................................................................12

    1-11- تعاریف واژه های کلیدی .................................................................................................................................13

    1-12- ساختار کلی تحقیق .........................................................................................................................................14

    فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش

    2-1- مقدمه......................................................................................................................................................................16

    2-2- اطلاعات..................................................................................................................................................................17

    2-3- برابری در توزیع اطلاعات....................................................................................................................................18

    2-4- کارآیی اطلاعات....................................................................................................................................................20

    2-5- ظهور عدم تقارن اطلاعاتی..................................................................................................................................21

    2-6- شکل­­گیری مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی...........................................................................................................24

    2-7- انواع عدم تقارن اطلاعاتی و راه های غلبه بر آنها..........................................................................................25

              2-7-1- انتخاب بد و نامناسب .....................................................................................................................25

              2-7-2- مخاطره اخلاقی ...............................................................................................................................28

    2-8- مدل­های عدم تقارن اطلاعاتی...........................................................................................................................29

    2-9- عدم تقارن اطلاعاتی و کارآیی بازار..................................................................................................................33

    2-10- پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه..........................................................................................35

    2-11- معیارهای نقد شوندگی.....................................................................................................................................38

              2-11-1- مفهوم اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش....................................................................39

             2-11-2- اجزای اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش......................................................................39

    2-12- هزینه سرمایه......................................................................................................................................................43

              2-12-1- مفهوم هزینه سرمایه.....................................................................................................................43

              2-12-2- اهمیت هزینه سرمایه....................................................................................................................44

              2-12-3- موارد استفاده از هزینه سرمایه....................................................................................................45

              2-12-4- مفروضات الگوی هزینه سرمایه...................................................................................................46

              2-12-5- اجزای تشکیل دهنده هزینه سرمایه..........................................................................................48

                        2-12-5-1- هزینه اقلام خاص سرمایه........................................................................................48

                        2-12-5-2-  هزینه بدهی...............................................................................................................49

                        2-12-5-3- هزینه حقوق صاحبان سهام....................................................................................51

    2-13- عوامل موثر بر هزینه حقوق صاحبان سرمایه...............................................................................................53

    2-14- مدل­های هزینه حقوق صاحبان سهام  ........................................................................................................54

              2-14-1- مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه­ای ..............................................................................54

              2-14-2- مدل قیمت گذاری آربیتراژ ........................................................................................................56

              2-14-3- مدل رشد سود تقسیمی (گوردون) ..........................................................................................57

              2-14-4- مدل ارزیابی بر مبنای اطلاعات حسابداری ............................................................................59

    2-15- پژوهش­های انجام شده در زمینه عدم تقارن اطلاعاتی ............................................................................61

              2-15-1-پژوهش­های خارجی انجام شده در زمینه عدم تقارن اطلاعاتی ..........................................61

              2-15-2- پژوهش­های داخلی انجام شده در زمینه عدم تقارن اطلاعاتی............................................64

    2-16- پژوهش­های انجام شده در زمینه هزینه حقوق صاحبان سهام................................................................66

              2-16-1-پژوهش­های خارجی انجام شده در زمینه هزینه حقوق صاحبان سهام...............................66

              2-16-2- پژوهش­های داخلی انجام شده در زمینه هزینه حقوق صاحبان سهام .............................70

    2-17- رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی با هزینه حقوق صاحبان سهام................................................................72

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه ....................................................................................................................................................................76

    3-2- روش پژوهش  ......................................................................................................................................................78

    3-3- تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش .................................................................................................................80

    3-4- مدل و چارچوب مفهومی پژوهش ....................................................................................................................84

    3-5- فرضیه های پژوهش ...........................................................................................................................................86

    3-6- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه ............................................................................................86

              3-6-1- جامعه آماری ....................................................................................................................................86

              3-6-2- روش نمونه­گیری .............................................................................................................................87

              3-6-3- حجم نمونه .......................................................................................................................................88

    3-7- ابزار جمع آوری داده های پژوهش ..................................................................................................................90

              3-7-1- دقت، اعتبار و پایایی ابزارپژوهش ................................................................................................90

    3-8- روش آزمون فرضیات ..........................................................................................................................................91

              3-8-1- روش داده­های پانل .........................................................................................................................92

                        3-8-1-1- روش اثرات ثابت ..........................................................................................................93

                        3-8-1-2- روش اثرات تصادفی ....................................................................................................94

                  3-8-1-3- آزمون چاو یا F لیمر............................................................................................................94

                        3-8-1-4- آزمون هاسمن...............................................................................................................95

    3-8-2- آزمون معنی دار بودن مدل...........................................................................................................................96

    فصل چهارم: تحلیل داده های پژوهش

    4-1- مقدمه ....................................................................................................................................................................99

    4-2- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش .....................................................................................................................99

    4-3- بررسی همبستگی میان متغیرهای پژوهش ................................................................................................102

    4-4- تعیین میزان اعتبار الگوی­های هزینه حقوق صاحبان سهام.....................................................................104

    4-5- آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته پژوهش .........................................................................................104

    4-6- نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش ...........................................................................................................106

    4-7- خلاصه فصل .......................................................................................................................................................109

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پشنهادها

    5-1- مقدمه ....................................................................................................................................................................111

    5-2- نتایج پژوهش .......................................................................................................................................................111

    5-3- پیشنهادها مبتنی بر نتایج پژوهش .................................................................................................................112

    5-4- پیشنهادها برای پژوهش­های آتی ...................................................................................................................113

    5-5- محدودیت­های پژوهش .....................................................................................................................................113

    منبع:

     

    منابع و ماخذ

    آذر، عادل و مومنی منصور (1389) "آمار و کاربرد آن در مدیریت" جلد اول، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات سمت.

    ابراهیمی کردلر، علی (1384) تبیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد، رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    احمد پور، احمد و امیر رسائیان (1385) بررسی اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، نامه اقتصادی مفید، سال دوازدهم، 57، 29-48.

    اطمینان،ا. (1389) " بررسی رابطه بین تامین مالی از محل افزایش سرمایه و بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1387-1381" پایان نامه­کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    اعتمادی، حسین و پری چالاکی (1384) "رابطه بین عملکرد و تقسیم سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری، 39، 31-47.

    ایزدی نیا، ناصر و امیر رسائیان (1388) اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و کیفیت سود در ایران، مجله دانشکده علوم اداری دانشگاه اصفهان، 20، 127- 154.

    بولو، قاسم (1386) هزینه حقوق صاحبان سهام و ویژگی های کیفی سود، پایانامه دکتری مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

    پوریانسب،ا و عبدالرضا تالانه (1373) "خط مشی تقسیم سود و ارزش گزاری سهام "،مجله تحقیقات مالی ، 4، انتشارات دانشگاه تهران،89-84.

    ثقفی, علی و قاسم بولو (1388) هزینه حقوق صاحبان سهام و وِیژگی های سود، مجله تحقیقات حسابداری، 2، 4 – 29.

    جهانخانی، علی و علی پارسائیان (1385) مدیریت مالی، جلد دوم، تهران: انتشارات سمت.

    حافظ نیا، محمد رضا (1384) مقدمه بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، چاپ یازدهم.

    خادم موخر شهرضا، علیرضا (1380) "بررسی رابطه بین سیاست های تقسیم سود و تغییرات قیمت سهام در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.

    خاکی، غلامرضا (1383) روش تحقیق در مدیریت چاپ سوم، مرکز علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

    خانی، عبداله و زیبا قجاوند (1391) تاثیر طیف رقابتی بازار بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه، مجله پژوهش­های حسابداری مالی، سال چهارم،67-88.

    خواجوی، شکر الله و مصطفی اعتمادی جوریابی (1389) بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی موفق سیستم های اطلاعاتی حسابداری، مجله پژوهش های حسابداری مالی،2، 1-22.

    خواست خدائی، زهرا (1390) تاثیر ویژگی­های پیش بینی سود توسط مدیران بر هزینه حقوق صاحبان سهام، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    خوبانی، محمد علی (1389) بررسی رابطه کیفیت سود با عدم تقارن اطلاعاتی، پایانامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی رجاء قزوین.

    خوش طینت، محسن و فرزانه یوسفی اصل (1386) رابطه بین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری، فصلنامه مطالعات حسابداری، صفحه 20.

    دلاور، علی (1374) مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد، چاپ اول.

    دوانی، غلام حسین و محمد رضا معینی (1385) مقررات افشا، عدم تقارن اطلاعات و پیامدهای اجتماعی آن.

    رباط میلی، مژگان (1386) مقایسه عملکرد مدل قیمت­گذاری دارایی­های سرمایه­ای با مدل سه عاملی فاما و فرنچ در پیش بینی بازده مورد انتظار در بورس اوراق بهادار تهران، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    رسائیان، امیر و وحید حسینی (1387) رابطه کیفیت اقلام تعهدی و هزینه سرمایه در ایران، بررسی های حسابداری و حسابرسی، 53، 67-82.

    سلیمانی، غلامرضا و ماندانا طاهری (1391) اثر پیش بینی سود هر سهم توسط مدیران بر هزینه سرمایه، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 20، 7-27.

    سلیمی فر، مصطفی و زهرا شیرزور (1389) بررسی کارآیی اطلاعات بازار بورس به روش آزمون نسبت واریانس، مجله دانش و توسعه، 31، 30-58.

    سلیمی، احمد (1386) "محاسبه هزینه سرمایه یک واحد تجاری"، نشریه حسابرس، 37،108-102.

    صلواتی، شاپور و امیر رسائیان (1386) بررسی رابطه بین ساختار سرمایه و نقد شوندگی سهام در ایران، نامه اقتصادی مفید، سال سیزدهم، 63، 143-163.

    صمدی، صابر (1390) عدم تقارن اطلاعاتی و مربوط بودن جریان وجه نقد و سود حسابداری، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    عباسی، احمد رضا، (1382). بررسی رابطه هزینه سرمایه با سطح افشای اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهلادار تهران، دانشگاه شهید بهشتی.

    عثمانی ،محمد قثیم (1381) "شناسایی الگوی هزینه سرمایه و عوامل موثر بر آن"، دانشگاه علامه طباطبایی، رساله دکتری.

    عدیلی، مجتبی (1388) بررسی رابطه بین مدیریت سود مبتی بر فعالیت های و اقعی و هزینه حقوق صاحبان سهام، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    عرب مازار یزدی،م وسید محمد طالبیان (1388)" کیفیت گزارشگری مالی ، ریسک اطلاعاتی و هزینه سرمایه"، فصلنامه مطالعات حسابداری21،21-1.

    فدائی نژاد،م.ا (1372)" آزمون شکل ضعیف نظریه بازار کارای سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران" ،تحقیقات مالی ،5،60-26.

    قائمی، محمد حسین و محمد رضا وطن پرست (1384)بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم، 41، 103-85.

    کاسگری، احمد احمد پور و مریم عجم (1389) بررسی رابطه بین کیفیت اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 11، 107-124.

    کردستانی، غلامرضا و ضیاء الدین مجدی (1386)، "بررسی رابطه بین ویژگی‌های کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی"، بررسی حسابداری و حسابرسی، 14، 85-104.

    کردستانی، غلامرضا،مجیدحدادی (1388)" بررسی رابطه بین محافظه کاری در حسابداری و هزینه سرمایه "، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی ، 50-24 .

    کرمی، غلامرضا، سید علی حسینی و سعید رضوانی فرد (1392) بررسی رابطه بین سطح افشا و هزینه حقوق صاحبان سهام در شرکت­های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بورس اوراق بهادار،  21، 47-71.

    کیوی، ریمون، کامپنهود، لوک وان (1370) ترجمه عبدالحسین نیک گهر، روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات نشر فرهنگ معاصر.

    مکرمی، یداله (1381) نظریه اطلاعات نامتقارن، فصلنامه حسابرس، 16، 42-44.

    نامدار،سمیه (1389) بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت با مدیریت سود، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد اراک.

    نظری، محسن و منا پارسائی و سپیده سادات نصیری (1391) رابطه عدم تقارن اطلاعاتی با سیاست های تقسیم سود در شرکت ها، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی، سال اول، شماره2، 103-113.

    وکیلی فرد، حمید رضا و مهدی محمدی (1387) روند افشای داوطلبانه اطلاعات: چارچوبهای گزارشگری و اثرات آن، اقتصاد مدیریت.

    وکیلی فرد، حمید رضا و وهاب رستمی (1389) تحلیل دامنه شکاف عدم تقارن اطلاعاتی بین اعضای حرفه، تهیه کنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بر پایه ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی، حسابداری مدیریت،  6، 25-39.

    هاشمی، سید عباس و محسن قاسمی (1389) "رابطه عدم تقارن اطلاعاتی و سرمایه‌گذای در دارایی‌های سرمایه‌ای"، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، سال سوم، 9، 49-67.

    Akerlof, G., Michael Spence and Joseph Stiglitz .(1970). "Markets with

    Asymmetric information". At URL:http://www. Nobelprize.Org\Economist.

    Botosan, A., &Plumlee, M. (2002).A re-examination of disclosure level and the expected cost of equity capital. Journal of Accounting Research, 40(1), 21–40.

    Botosan, C. (1997). Disclosure level and the cost of equity capital. The Accounting Review, 72, 323–349.

    Brown, S. and S.A, Hillegeist .(2007).How disclosure Quality Effects the Level of Information Asymmetry.SpringerScience+Business Media, 12, PP.443-447.

    Clarkson, G., Jacobsen, T. E., Batcheller, A. L.(2007). “Information asymmetry andinformation sharing”.Government Information Quarterly .24, Issue 4, , Pages827-839.

    Copeland, T., Galai, D. (1983). "Information effects on thespread". The Journal of Finance.38(5).1457–1469.

    Cormier, D., Aerts, W., Ledoux, M. J. and Magnan, M., (2009), Attributes of Social and Human Capital Disclosure and Information Asymmetry between Managers and Investors, Canadian Journal of Administrative Sciences, DOI: 10.1002/CJAS.89, 71–88.

    Diamond, D., &Verrecchia R. (1991).Disclosure, liquidity and the cost of equity capital.The journal of finance, September,1335-1360.

    Glosten, L., Milgrom, P. (1985). "Bid-ask spread transactions prices in a specialist market", Journal of FinancialEconomic, 14(1), 70-100.

    Hail, L. (2002). The impact of voluntary corporate disclosures on the ex-ante cost of capital for Swiss firms. The European Accounting Review, 11, 741–773.

    KarlanD.,Zinman J. (2006). Observing Unobservables: Identifying Information

    Asymmetries with a Consumer Credit Field Experiment. Available at

    http://karlan.yale.edu/p/ObservingUnobserva bles-long.pdf.

    Tinic, S. (1972)."The economics of liquidity services", Quarterly journal ofeconomics.86. PP. 79-93.

    Armstrong, C., J, Core., D, Tayor and R,Verrecchia.(2011). "When Does

    Information Asymmetry Affect the Cost ofCapital?".Journal of AccountingResearch, 49(1), 1-40.

    Basiddiq, H., Hussainey, K. (2010). IsAsymmetric Information Associated with

    UK Dividend Policy?, Forthcoming Journal of Applied Accounting Research.

    Venkatesh, P. C., Chiang.(1986). " Information asymmetry and the dealer’s

    bid-ask spread: a case study of eaningsanddividend announcements", The Journal of Finance, 41(5),1089-11020.

    Scott, W., (2009), financial accountingtheory, Fifth Edition, PEARSON Inc.

    Fukuda, A. (2000). Dividend Changesand Earning Performance in Japan",

    Pacific-Basin Finance Journal, 8,53-66.

    Masulis, Ronald W. and BrettTrueman. (1988). CorporateInvestment and Dividend Decisionsunder Differential Personal Taxation,Journal of Financial and QuantitativeAnalysis, 23, 369-386.

    Lintner.J,(1956)." Distribution of Incomes of Corporations Among Dividends, Retained Earnings, and Taxes". American Economic Review,46:97-113.

    Capstaff, J., Klæboe, A., Andrew, P.M.(2004). Share Price Reaction to

    Dividend Announcements: Empirical Evidence on the Signaling Model from

    the Oslo Stock Exchange,Multinational Finance Journal, 8,1 & 2, 115–139.

    Healy, P.M. and K.G. Palepu,1988, "Earnings Information Conveyed by Dividend Initiations and Omissions," Journal of Financial Economics , 149-175.

    Gonzalez, M., and Luis Zamudio.(2007). Dividends as a signalingmechanism: the case of illiquid stockmarkets, IMA Journal of ManagementMathematics,18, 75−84.

    Bar- Yosef,S.,&Huffman,L.(1986). " The Information Content of Dividends a Signling.

     

    Jiang and Kim.,2000, "Oil and Gas Reserve Wine Disclosures and hid ask spreads" Journal of Accounting and pthlic policy, I7, 55-84.

    Fama, Eugene. F. (1970), Efficient capital markets: A review of theory and

    empirical work”, Journal of Finance, 25, Pp. 383-417.

    O'Hara, M. and G, Oldfield.(1986). TheMicroeconomics of Market Making.

    Journal of Financial and QuantitativeAnalysis, 21, PP.361-376.

    Ho, T. , Stoll, H, R. (1981). Optimal Dealer Pricing Under Transactions

    and Return Uncertainty. Journal of Financial Economics, 9(1),

    47-73.

    Easton, P (2004), "PE ratios, PEG ratios and estimating the implied expected

    rate of return on equity capital", The Accounting Review,79.

    Fama E.F, )1991(. Efficient Capital Markets:II. Journal of Finance, 46(December).

     

    Ross S.A.; Westerfield R.W. ; Jaffe J.F., )2002(. Corporate Finance, 6th ed. McGraw-Hill/Irwin, Boston ,Pp.287.

    Fama E. F.;French K.R., )1992(. The cross-section of expected stock returns. Journal of Finance, 47: 427- 65.

    Kothari S.; ShankenJ.;Sloan R.)1995(. Another Look at theCross-Section of Expected Returns. Journal of Finance,December.

    Young and O’Byrne, pp.161-203, "EVA and Value-Based Management": A Practical Guide Implementation, McGraw-Hill, NewYork, N.Y.,2001,

    Botosan, C. (1997). Disclosure level and the cost of equity capital. The Accounting Review, 72, 323–349.

    Jacobson, R. and D. Aaker (1993). Myopic management behavior with efficient but imperfect financial markt: a comparison of information asymmetries in the U.S. and Japan Journal if Accounting Economics, 16, 383- 405..

    Khang, K., King D.(2002). Is dividend policy Related to information Asymmetry:Evidence from Insider Trading Gains,Financial Management, Vol 35,pp. 71-94.

    Cormier, D., Aerts, W., Ledoux, M. J. and Magnan, M., (2009), Attributes of Social and Human Capital Disclosure and Information Asymmetry between Managers and Investors, Canadian Journal of Administrative Sciences, DOI: 10.1002/CJAS.89,  71–88.

    Wang  jo-yu, chiang ,min-hsien.(2006).informationasymmetry and investors behavior around earnings announcements.published working paper.institute of international businessnational cheng kung university,taiwan

    Li, K., Zhao, X. (2008). Asymmetric Information and Dividend Policy, Financial Management, 37, Number 4 , 673-694(22).

    Glosten, L., and L. Harris, (1988),“Estimating the Components of Bid-Ask

    Spread”, Journal of Financial Economics, 123-42.

    Stoll, Hans R., (1989), “Inferring the Components of the Bid-ask Spread:

    Theory and Empirical Tests”, The Journal of Finance, 44(1), 115-134.

    Akins, B. K., J. Ng. and R. S. Verdi.(2012). “Investor Competition over

    Information and the Pricing of Information Asymmetry”.The Accounting Review .87,1.

    Heflin F, Shaw K (2000). "Blockholder ownership and market liquidity".

    Journal of Financial and Quantitative Analysis 35: 621-633.

    Dhaliwal, Dan S. ; Zhen Li, Oliver; Tsang, Albert; Yang, Yong George.(2011). Voluntary Nonfinancial Disclosure and the Cost of EquityCapital: The Initiation of Corporate Social Responsibility Reporting.The Accounting Review, 86, 59- 100.

    Barth, Mary E. ;Konchitchki, Yaniv; Landsman, Wayne. (2009). Cost ofCapital and Earnings Transparency.Research Paper Series, StanfordUniversity, Graduate School of Business.

    Hribar, P. and Jenkins, N. T. (2004). The Effect of Accounting Restatements on

    Earnings Revisions and the Estimated Cost of Capital.Review of Accounting Studies. 9: 337–356.

    Francis,J., R. Lafond, P. Olsson, and K. Schipper. (2004). Costs of equily and earnings attributcs. The Accounting Review 79: 976 – 1010.

    Elena Petrova, GeorgiosGeorgakopoulos, IoannisSotiropoulos, Konstantinos

    Z. Vasileiou (2012), "Relationship between cost of equity capital and voluntary

    corporate disclosures", International Journal of Economics and Finance, 4,

     30.

    Botosan, C., and M. Plumlee, (2002), "A re-examination of disclosure level and

    expected cost of equity capital". Journal of Accounting Research 40 (1), Pp 21–

    40.

     

    Lambert, R., C. Leuz.and R. Verrecchia.(2012). Information asymmetry,

    informationprecision,and the cost of capital. Review of Finance 16(1), 1- 29.

    Akins, B., J. Ng. and R, Verdi. (2012).Investor competition over information and the pricing of information asymmetry. The Accounting Review, 87(1), 35-58.

    Hughes, J., D ,Aboody. and J, Liu. (2005)."Earnings Quality, Insider Trading, and Cost of Capital."Journal of Accounting Research,43, . 651–673.

    Amihud, Y. and Mendelson, H. (1986). Asset Pricing and the Bid-Ask

    Spread. Journal of Financial Economics, 17, 223-249.

    Fu, Renhui; Kraft, Arthur; and Huai Zhang. (2008). Financial Reporting

    Frequency, Information Asymmetry, and the Cost of Equity.Available at: http:// www. ssrn. com.

    Peng He, William; Lepone, Andrew; and Henry Leung.(2013).Information asymmetry and the cost of equity capital.InternationalReview of Economics & Finance.27, 611-620.

    Saini, Jagjit Singh; and Don Herrmann. (2010). Cost of Equity Capital,Information Asymmetry, and Segment Disclosure. Available at: http://www. ssrn. com.

    Wilson, C and Wang, C (2008)."Information Asymmetry and Accounting Conservatism: Evidence from Taiwan", Online, http://www.ssrn.com.

    Lin, Y.-M., You, S.-J., & Huang, M.-S. (2012, January). Information Asymmetry and Liquidity Risk. International Review of Business Research Papers, 8(1), 112-131.


موضوع پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, نمونه پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, جستجوی پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, فایل Word پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, دانلود پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, فایل PDF پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو ...

چکیده: این تحقیق عوامل موثر بر عدم تقارن اطلاعاتی با در نظر گرفتن متغیر های شرکت و فاکتورهای بازار می پردازد و رابطه عدم تقارن اطلاعاتی با نقدینگی و ریسک نقدینگی را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه رابطه میان ریسک نقدینگی و مازاد بازده سهام را بررسی می کند. برای این منظور از اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای 1384 تا 1389 استفاده شده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: در تحقیق حاضر تعداد 80 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1387 تا 1391، برای بررسی این موضوع در مراحل چرخه عمر مورد آزمون قرار گرفته‌اند. متغیر مستقل این تحقیق عدم اطمینان اطلاعاتی و متغیر وابسته این پژوهش، خطر سقوط قیمت سهام می‌باشد؛ و عدم تقارن اطلاعاتی به عنوان متغیر تعدیل گر، و همچنین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: یکی از مباحثی که در ادبیات مالی مورد تحقیق و بحث و بررسی قرار گرفته است بررسی رابطه بین اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیار نقدشوندگی سهام و ساختار سرمایه می باشد در این تحقیق اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان متغیر مستقل واهرم مالی به عنوان وابسته و شاخص نرخ بدهی، هزینه تحقیق و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"تولید" چکیده: روش اجرا در این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی است، فرضیه­های تحقیق که در دو قالب آمار توصیفی و مدل رگرسیونی بیان شدند و از spss جهت محاسبات استفاده شده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر ساختار سرمایه بر نقدشوندگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. و در این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده در این تحقیق، به بررسی بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 98 شرکت در طی دورۀ زمانی 1387 تا پایان 1392 می باشد. در این تحقیق، برای مطالعه ی اثر هریک از عوامل یاد شده فوق از روش های داده های تلفیقی ایستا و برای ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری "M.A" چکیده سود برای اثربخشی باید به موقع در دسترس قرارگیرد. به موقع بودن سود، موجب واقعی شدن بازده میگردد و در صورت ارائه در فواصل کوتاه مدت، موجب کاهش ریسک اطلاعاتی می‌گردد ..به موقع بودن یکی از مهمترین ویژگی‌های کیفی اطلاعات مالی محسوب می‌شود. اگر در یک معامله بالقوه یک طرف اطلاعات بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد، عدم ...

بیان مسئله بورس اوراق بهادار عمده ترین راه تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه در کشور است و شناخت این بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن یکی از عوامل مهم تو سعه بازار سرمایه محسوب می گردد. یکی از عناصر مهم این بازار سرمایه گذاران هستند؛سرمایه گذاران از انجام سرمایه گذاری در سهام شرکت ها اهداف مختلفی دارند آنها در بازار سرمایه سعی دارند منابع خود را به سمتی سوق دهند که بیشترین سودآوری ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ کارشناسی ارشد M.A مدیریت بازرگانی- مالی چکیده: مساله اصلی پژوهش در این تحقیق این است که آیا بین سود هر سهم، نسبت Q توبین و اهرم مالی با قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد؟به منظور یافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی پژوهش چهار فرضیه تدوین گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو ...

ثبت سفارش