پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع

word 623 KB 29826 215
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۷۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

     

    تصمیم­گیری از جمله مسائلی است که انسان همواره با آن روبرو بوده است. تصمیم­گیری نیازمند اطلاعات است. مدیران و سرمایه­گذاران از جمله افرادی هستند که همواره با این مسأله رو­به­رو می­شوند. از میان اطلاعات گوناگونی که مدیران و تصمیم­گیرندگان برای اخذ تصمیمات خود بدان نیازمندند، اطلاعات مالی و حسابداری جایگاه ویژه­ای دارد. حسابداری یکی از فعالیت­های خدماتی است که نقش آن ارائه اطلاعات کمی باکیفیت و ماهیت مالی درباره مؤسسات، به منظور استفاده از آن اطلاعات در تصمیم­گیری­های اقتصادی است. صورت­های مالی وسیله­ای است که با آن اطلاعات مالی در شبکه­های حسابداری دسته­بندی و انباشته شده، در زمان­های معین طی گزارشات مالی در اختیار استفاده­کنندگان بالفعل (عمدتاً صاحبان مؤسسات و بستانکاران) قرار داده می­شود. نتایج فعالیت­های اقتصادی مؤسسات از مجرای روش­های حسابداری، جمع­آوری، تجزیه و تحلیل، ثبت، طبقه­بندی، تلخیص و سپس در صورت­های مالی گزارش می­شود.

    هدف اصلی گزارشگری مالی بیان وضعیت مالی و عملکرد واحد تجاری برای اشخاص بیرون از سازمان جهت کمک به آنها در اتخاذ تصمیمات مالی است. ابزار اصلی برای انتقال اطلاعات به اشخاص مزبور، صورت­های مالی اساسی، یادداشت­های همراه و گزارش­های مکمل است که محصول نهایی فرایند حسابداری و گزارشگری مالی محسوب می­شوند. از آنجا که استفاده­کنندگان از این گزارش­ها، در تهیه آنها نقش نداشته­اند، مجامع دولتی و مؤسسات علمی و حرفه­ای حسابداری در هر کشور، واحدهای گزارشگر را به رعایت اصول و استانداردها موظف می­کنند تا استفاده­کنندگان با اعتماد کامل، این نوع اطلاعات و گزارش­ها را برای تصمیم­گیری مورد استفاده قرار دهند. از این رو، استانداردهای حسابداری در هر کشور در پاسخ به این نیاز، از سوی مراجع استانداردگذار تدوین شد.

    اما امروزه، توسعه حمل و نقل و ارتباطات، موجب نزدیکی نقاط مختلف جهان به نحوی شده است که اصطلاح "دهکده­ی جهانی[1]"، به آن اطلاق می­گردد. از انتهای جنگ جهانی دوم تاکنون، در تجارت بین­الملل و سایر اشکال اتکای متقابل بین کشورها چنان رشدی پیدا شده که بر جوانب مختلف زندگی بشر تأثیر با اهمیتی گذاشته است. در تجارت نیز وضعیت­های خاصی پدیدار شده که یکنواختی استانداردهای حسابداری را در کشورهای مختلف، به ذهن متبادر کرده است.

    یکنواختی، به میزان هماهنگی یا شباهت میان مجموعه­های مختلف استانداردهای ملی حسابداری و روش­ها و شکل گزارشگری مالی اشاره دارد (شباهنگ، 1381). به­طورکلی، وجود روش­های حسابداری متفاوت برای یک نوع معاملات و رویدادها، تجزیه و تحلیل و مقایسه­ی صورت­های مالی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. بنابراین، یک دلیل و منطق عمده برای هماهنگ­سازی این است که قابلیت مقایسه­ی صورت­های مالی شرکت­ها را افزایش می­دهد و استفاده از آن را در سراسر کشورهای جهان آسان­تر می­سازد. این موضوع نشان می­دهد که چرا حمایت رو به گسترشی برای تدوین استانداردهای حسابداری بین­المللی وجود دارد.

    لیکن تلاش برای هماهنگ­سازی استانداردهای حسابداری در سطح بین­المللی، زمانی قرین موفقیت خواهد بود که در خصوص پذیرش و اجرای آن اطمینان لازم به وجود آید. این اطمینان جز با شناخت استانداردهای حسابداری بین­المللی و تأثیر پذیرش آنها بر بازار سهام داخلی امکانپذیر نیست. بنابراین، پیش از پذیرش استانداردهای حسابداری بین­المللی، می­بایست به دقت آنها را مورد مطالعه قرار داد و موارد افتراق آنها را با استانداردهای حسابداری ملی معین کرد. بی­شک با تعیین موارد افتراق موجود بین استانداردهای حسابداری ملی و بین­المللی، عمل هماهنگ­سازی استانداردها با آگاهی و سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

    اما در میان استانداردهای حسابداری گوناگون، استاندارد مربوط به شیوه­ی "گزارشگری سود جامع" جایگاه ویژه­ای دارد به این دلیل که سود یکی از مهم­ترین معیارها برای ارزیابی عملکرد شرکت و مدیریت و تصمیمات سرمایه­گذاران محسوب می­شود. علت تأکید بر سود جامع هم آن است که آن همه­ی تغییرات غیر مالکانه در حقوق صاحبان سرمایه، در طی یک دوره را در برمی­گیرد و لذا عملکرد شرکت را بهتر از سایر روش­های اندازه­گیری سود نشان می­دهد. استاندارد حسابداری بین­المللی شماره 1 با عنوان "نحوه­ی ارائه­ی صورت­های مالی" و استاندارد حسابداری شماره 6 ایران با عنوان "گزارش عملکرد مالی" استانداردهایی هستند که به این موضوع پرداخته­اند.

    همچنین لازم به ذکر است، اصطلاح سود جامع برای توصیف کل اجزای آن، یعنی سود خالص و سایر اجزای سود جامع استفاده می­شود. سایر اجزای سود جامع اشاره به درآمدها، هزینه­ها، سودها و زیان­هایی دارد که به دلیل ماهیت موقتی و غیرعادی خود از سود خالص حذف و تحت بخشی جداگانه با عنوان سایر اجزای سود جامع در صورت عملکرد مالی نشان داده می­شوند (IAS[2]1، بند 7). اما نکته­ای که باید به آن توجه کرد، این است که در رابطه با سایر اجزای سود جامع پرسشی مطرح است که لازم است قبل از تهیه­ی صورت­های مالی به آن پاسخ داده شود و آن این است که این اقلام در کدام قسمت از صورت­های مالی گزارش شوند؟

    بر طبق IAS1، برای ارائه­ی این اقلام، شرکت­ها به استفاده از هر دو روش زیر مجاز هستند اما این استاندارد، شرکت­ها را به استفاده از روش اول تشویق می­کند و آن را برتر می­داند.

    گزارش سایر اجزای سود جامع در انتهای صورت سود (زیان) دوره (رویکرد ارائه­ی یک صورت عملکرد مالی واحد)،

    گزارش سایر اجزای سود جامع در یک صورت عملکرد مالی جداگانه (رویکرد ارائه­ی دو صورت عملکرد مالی جداگانه).

    در ایران تنها رویکرد ارائه دو صورت عملکرد مالی جداگانه پذیرفته شده است. گزارشگری سود جامع در یک صورت عملکرد واحد، مسئله­ای بحث برانگیز است. مخالفان این رویکرد گزارشگری معتقدند که ارائه­ی"سایر اجزای سود جامع" همراه با نتایج کسب و کار اصلی، استفاده­کنندگان از صورت­های مالی را به اشتباه می­اندازد و به سوءتعبیرهای مهمی از عملکرد یک شرکت منجر می­شود (IASB[3],2009، بند 40). در واقع، نگرانی اصلی مخالفان گزارشگری سود جامع در یک صورت عملکرد واحد، بابت تأثیراتی است که این سوء­تعبیرها می­تواند در ریسک شرکت و در نتیجه، در قیمت سهام داشته باشد. از این رو، با علم به این موضوع که نوسانات سود عنصری از ریسک شرکت است که سبب کاهش قیمت سهام آن می­شود و با انگیزه ارزیابی اظهارنظرهای مخالف با گزارشگری سود جامع در یک صورت عملکرد واحد و با آرزوی کمک به تسهیل فرایند هماهنگ­سازی شیوه­ی گزارشگری سود جامع در ایران و در سطح بین­الملل، به بررسی ارتباط ریسک شرکت و نوسانات سود جامع می­پردازیم.

     

     

    تشریح و بیان مسئله

    تصمیم­گیری از جمله مسائلی است که انسان همواره با آن روبرو بوده است. تصمیم­گیری نیازمند اطلاعات است. در میان اطلاعات گوناگونی که مدیران و تصمیم­گیرندگان برای اخذ تصمیمات خود بدان نیازمندند، اطلاعات مالی و حسابداری جایگاه ویژه­ای دارد. صورت سود (زیان)، یکی از صورت­های مالی اساسی است که چگونگی و نتیجه عملکرد مالی یک شخصیت حسابداری (واحد گزارشگر) را طی دوره مالی نشان می­دهد و به عنوان مبنایی برای تصمیمات سرمایه­گذاری و سایر تصمیمات محسوب می­شود.

    اندازه­گیری سود دوره مالی یک واحد تجاری همیشه یکی از چالش­های پیش روی تدوین­کنندگان استانداردهای حسابداری و دل­مشغولی اصلی استفاده­کنندگان اطلاعات حسابداری بوده است. در دو دهه گذشته توسط مدیریت مالی نوآوری­هایی، در زمینه معاملات بازرگانی پیچیده بوجود آمده است تا برای شرکت­ها ایجاد ارزش کند. اما تدوین­کنندگان استانداردهای حسابداری با این پیشرفت­ها همراه نبوده­اند. علاوه­براین، در صورت­های مالی بر مبنای ارزش­های تاریخی به دلیل آنکه اجازه داده می­شود تا بسیاری از اقلامی که به صورت بالقوه با ارزش مرتبط هستند در صورت سود (زیان) انعکاس نیابد و مستقیماً در بخش حقوق صاحبان سرمایه ترازنامه منعکس شود یا حتی مورد اندازه­گیری و شناسایی قرار نگیرد، صورت­های مالی از شفافیت کمتری برخوردار بوده و همواره مورد انتقاد بوده­اند. عدم گزارش تغییرات بااهمیت ارزش شرکت در صورت سود (زیان) و انعکاس مستقیم آن در بخش حقوق صاحبان سرمایه کیفیت سود را کاهش می­دهد و به نقش آن به عنوان یک ورودی مهم در ارزش­گذاری آسیب وارد می­سازد. در این راستا، مدیران به مدیریت سود تشویق می­شوند و باعث می­شود استفاده­کنندگان اطلاعات مالی با استنباط­های گمراه­کننده­ای روبرو شوند (واتس و زیمرمن[4]، 1986). تدوین­کنندگان استانداردهای حسابداری در بسیاری از کشورها به منظور پاسخگویی به این انتقادات و نیازها به افزایش سطح شفافیت و مرتبط بودن صورت­های مالی با ارزش شرکت به سوی پذیرش رویکرد شمول کلی سود (سود فراگیر) گام برداشته­اند.

    در سال 1978 FASB[5] در بیانیه شماره یک با عنوان «اهداف گزارشگری مالی واحدهای تجاری» اصطلاح سود جامع را برای مفهوم عایدی (سود قبل از کسر اثرات انباشته تغییر در اصول حسابداری) بکار برد. این اصطلاح برای اولین بار و به طور رسمی در بیانیه مفاهیم شماره سه FASB با عنوان «عناصر صورت­های مالی واحدهای تجاری» که بعداً بیانیه مفاهیم شماره ششFASB با عنوان «عناصر صورت­های مالی» جایگزین آن گردید، تعریف شد. در دو بیانیه اخیر سود جامع به صورت زیر تعریف شده است:

    "سود جامع عبارت است از تغییر در حقوق صاحبان سرمایه (خالص دارایی­ها) واحد تجاری طی یک دوره در نتیجه وقوع معاملات و سایر رویدادها و شرایط، به استثنای تغییرات ناشی از سرمایه­گذاری صاحبان سرمایه و دارایی­های توزیع شده بین آنها".

    با گذشت زمان و با پررنگ­تر شدن "رویکرد سودمندی گزارش­های مالی برای تصمیم­گیری مالی استفاده­کنندگان" و توجه بیشتر به مسائل رفتاری در باب ارائه­ی صورت­های مالی، شکل ارائه­ی صورت­های مالی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس، در 1991 با توجه به مشکلاتی که در خصوص کیفیت گزارشگری و افشای اطلاعات در صورت­های مالی وجود داشت، انجمن حسابداران رسمی ایالات متحده کارگروه ویژه­ی گزارشگری مالی را ایجاد کرد. پس از آن، در 15 دسامبر سال 1997 میلادی هیئت تدوین استانداردهای مالی ایالت متحده، به منظور تأکید بیشتر بر گسترش مفهوم سود جامع، با انتشار بیانیه شماره 130، تهیه صورت سود (زیان) جامع را الزامی کرد.

    در بیانیه شماره 130 استاندارد حسابداری مالی آمریکا با عنوان "گزارشگری سود جامع" نیز افشای اطلاعات اضافی الزامی نشده بلکه اقلامی که پیش از این در حقوق صاحبان سرمایه منعکس می­شدند در سود خالص تعدیل می­شوند تا سود جامع بدست آید. بیانیه شماره 130 استاندارد حسابداری مالی آمریکا و به دنبال آن بیانیه شماره شش استاندارد حسابداری مالی آمریکا اوج یک بحث درازمدت بین مفهوم سود (زیان) جامع و سود خالص در حرفه حسابداری است. این بحث از دهه 1930 تاکنون یکی از بحث­های مهم در تدوین استانداردهای حسابداری بوده است. پیش­نویس نحوه گزارشگری سود جامع (FASB,1996) نمایش واضحی از سود جامع و اجزای آن را در یک صورت عملکرد ملزم می­کند. اما در نهایت این بیانیه، SFAS[6]130، شکل مشخصی را برای این صورت مالی الزامی نمی­کند اما مُصر است که شرکت سود خالص را به عنوان جزیی از سود جامع نشان دهد. این بیانیه سه روش برای ارائه سود جامع توصیه می­کند که البته ارائه آنها به این اشکال اجباری نیست: (1) ارائه جزء به جزء سایر اجزای سود جامع در زیر سود خالص (رویکرد ارائه یک صورت عملکرد مالی)، (2) ارائه صورت جداگانه­ای از سود جامع (رویکرد ارائه دو صورت عملکرد مالی جداگانه) و (3) گزارش سود جامع به عنوان بخشی از صورت تغییرات در حقوق صاحبان سرمایه (FASB,1998). FASB در بروزرسانی استاندارد حسابداری شماره 130 با عنوان "گزارشگری سود جامع" گزارش سود جامع را در صورت تغییرات حقوق صاحبان سرمایه حذف می­کند (FASB,2011). اما شرکت­ها همچنان به ارائه یک صورت عملکرد واحد یا دو صورت عملکرد جداگانه[7] مجاز هستند.

    IASB در پیش­نویس استاندارد حسابداری بین­المللی شماره 1 با عنوان "نحوه ارائه صورت­های مالی" شرکت­ها را به ارائه تنها یک صورت عملکرد مالی دعوت می­کند اما در نهایت و پس از دریافت اظهارنظرهای مخالف با این شیوه گزارشگری، شرکت­ها را به استفاده از هر دو شیوه ارائه یک صورت عملکرد واحد یا دو صورت عملکرد جداگانه برای گزارشگری سود جامع (IASB,2007)، مجاز اعلام می­کند. در ایران نیز بر طبق استاندارد حسابداری شماره 6، تنها رویکرد ارائه دو صورت عملکرد جداگانه پذیرفته شده است.

     

    [1].Global Village

    [2]. International Accounting Standards

    [3] . International Accounting Standards Boards

    [4]. Watts & Zimmerman

    [5] . Financial Accounting Standards Board

    [6] . Statement of  Financial Accounting Standard

    [7]. در رویکرد ارائه یک صورت عملکرد واحد، می­بایست اجزای سود خالص، سود خالص کل، سایر اجزای سود جامع و سود جامع کل را در یک صورت عملکرد ارائه کرد. در حالی­که در رویکرد ارائه دو صورت عملکرد جداگانه، اجزای سود خالص و سود خالص کل در یک صورت و سپس سود خالص کل، سایر اجزای سود جامع و سود جامع کل در صورتی دیگر ارائه می­­شود. 

    Abstract:

     

    The reporting of comprehensive income in a single statement of performance is a controversial issue. Proponents of a single statement presentation argue that the profit (loss) measured on the basis comprehensive show the entity's performance better than other measures of income. Opponents argue that other comprehensive income items are transitory in nature, including them with core business earnings increases the income volatility and firm risk entity’s and reduces the predictive power of earnings. Consequently, the choice of method of reporting income that show the performance better and completely is important. Therefore, in this study we sought to answer the initial question whether the provision of other components of comprehensive income under profit (loss) (approach a single statement of performance) will result in significant misinterpretation of the company? To answer this question we have to compare the relationship between income volatility and risk and price. We have to examines the predictive power of comprehensive income relative to net income and according to all the results obtained in the study answered the initial question appropriately. The comparison performed with the data of listed companies on the Stock Exchange during the period 1382-1391 and by multiple linear regression and F test. We find that comprehensive income is more volatile than net income But it’s not statistically significant. However, the volatility of comprehensive income incremental to net income is not associated with market risk and is not priced. The findings support the reporting of other comprehensive income in single statement of performance reporting. Moreover, The results indicated that net income is a better measure for predicting future operating cash flows and future net income. That reflects the importance of net income in determining the company's future performance, Shows that net income must be report in the form of a separate item in the financial performance.

     

     

    Keyword: Comprehensive Income, Net Income, Firm Risk, Income Volatility

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات.............................................................................................................................1

           1.1مقدمه..........................................................................................................................................................................          2

           1.2 تشریح و بیان مساله...............................................................................................................................................            5

           1.3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق............................................................................................................................ 8

           1.4 اهداف تحقیق ........................................................................................................................................................           9

           1.5 پرسش­ها و فرضیه­های تحقیق .........................................................................................................................    10

           1.6 روش اجرای تحقیق ............................................................................................................................................  11

           1.7 تعریف برخی از واژه ها و اصطلاحات تحقیق ................................................................................................      12

           1.8 ساختار کلی تحقیق ............................................................................................................................................ 13

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه..............................................................................................             15

    بخش اول: مبانی نظری تحقیق.............................................................................................................       16

           2.1 مقدمه......................................................................................................................................................................           17

           2.2 ریسک.....................................................................................................................................................................           19

                2.2.1 عوامل مؤثر بر ریسک شرکت..................................................................................................................   20

                2.2.2 انواع ریسک................................................................................................................................................ 27

           2.3 سود .......................................................................................................................................................................           28

                2.3.1 هدف از اندازه­گیری و گزارش سود ......................................................................................................     28

                2.3.2 مفهوم سرمایه............................................................................................................................................ 28

                2.3.3 مفاهیم نگهداشت سرمایه.......................................................................................................................   30

                2.3.4 مفاهیم سود............................................................................................................................................... 32

                     2.3.4.1 سود حسابداری.............................................................................................................................  33

                     2.3.4.2 سود اقتصادی................................................................................................................................ 34

           2.4 رویکردهای تهیه صورت سود (زیان)................................................................................................................   35

                2.4.1 تئوری مازاد خالص (تمیز).......................................................................................................................  36

                2.4.2 مفهوم سود عملیات جاری.......................................................................................................................  36

                2.4.3 مفهوم شمول کلی سود (سود جامع)...................................................................................................     39

           2.5 گزارشگری سود جامع.........................................................................................................................................  41

                2.5.1 گزارشگری سود جامع در ایالت متحده آمریکا....................................................................................      41

                2.5.2 گزارشگری سود جامع در سطح بین­الملل...........................................................................................      45

                2.5.3 گزارشگری سود جامع در ایران..............................................................................................................    48

           2.6 بررسی تطبیقی سود جامع در سطح ایران و بین­الملل...............................................................................        49

                2.6.1 تعریف سود جامع.....................................................................................................................................  51

                2.6.2 سایر اجزای سود جامع............................................................................................................................   52

                     2.6.2.1 تغییرات در مازاد تجدید ارزیابی دارایی­ها..............................................................................       53

                     2.6.2.2 سود یا زیان اکچوئری در طرح­های مزایای معین.................................................................       54

                     2.6.2.3 تعدیلات تسعیر ارز......................................................................................................................   56

                     2.6.2.4 سود (زیان) ناشی از اندازه­گیری مجدد دارایی­های مالی آماده برای فروش.....................          59

                     2.6.2.5 بخش اثربخش سود (زیان­های) مربوط به ابزارهای مصون سازی در مصون سازی......... 61

                     2.6.2.6 تعدیلات سنواتی............................................................................................................................ 63

                     2.6.2.7 تعدیلات تجدید طبقه­بندی........................................................................................................   64

                2.6.3 شیوه گزارشگری سود جامع....................................................................................................................   65

           2.7 شیوه نوین ارائه صورت­های مالی......................................................................................................................   68

                2.7.1 سیر تحول نحوه­ی ارائه­ی صورت­های مالی.........................................................................................      70

                2.7.2 اهداف اساسی روش نوین ارائه­ی صورت­های مالی............................................................................       72

                2.7.3 اصول ارائه­ی صورت­های مالی (منطبق با IAS1).............................................................................      73

                      2.7.3.1 یکپارچگی....................................................................................................................................... 73

                      2.7.3.2 تفکیک............................................................................................................................................ 74

                2.7.4 شکل و طبقه­بندی.................................................................................................................................... 76

                2.7.5 تعریف بخش­ها و گروه­ها.........................................................................................................................   79

                2.7.6 صورت­های مالی........................................................................................................................................ 82

                      2.7.6.1 صورت وضعیت مالی ...................................................................................................................  82

                      2.7.6.2 صورت سود (زیان) جامع...........................................................................................................   83

                      2.7.6.3 صورت جریان وجه نقد ..............................................................................................................   84

    بخش دوم: پیشینه تحقیق.....................................................................................................................     86

           2.1 مقدمه......................................................................................................................................................................           87

           2.2 تحقیق­های قبلی درمورد نوسانات سود جامع................................................................................................      87

           2.3 تحقیق­های قبلی درمورد رابطه ریسک با سود جامع....................................................................................      91

                2.3.1 رابطه­ی معیارهای نوسانات سود و معیار ریسک بازار........................................................................       91

                2.3.2 قیمت­گذاری معیارهای نوسانات سود...................................................................................................     94

           2.4 تحقیق­های قبلی درمورد قدرت پیش­بینی­کنندگی سود جامع................................................................         96

           2.5 سایر تحقیقات در مورد سود جامع................................................................................................................      100

           2.6 جمع بندی..........................................................................................................................................................  109

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق .........................................................................................................       112

           3.1 مقدمه................................................................................................................................................................... 113

           3.2 مدل مفهومی و فرضیه­های تحقیق...............................................................................................................       113

                3.2.1 مدل مفهومی تحقیق.............................................................................................................................     113

                3.2.2 فرضیه­های تحقیق.................................................................................................................................    118

           3.3 روش کلی تحقیق.............................................................................................................................................    118

           3.4 قلمرو تحقیق.....................................................................................................................................................   119

                3.4.1 قلمرو موضوعی......................................................................................................................................    119

                3.4.2 قلمرو مکانی تحقیق.............................................................................................................................     119

                3.4.3 قلمرو زمانی تحقیق..............................................................................................................................    119

           3.5 روش نمونه­گیری..............................................................................................................................................    119

           3.6 روش گردآوری داده­ها......................................................................................................................................    120

           3.7 معرفی و نحوه­ی محاسبه متغیرها ...............................................................................................................      120

           3.8 روش آزمون فرضیات تحقیق.........................................................................................................................      123

                3.8.1 روش آزمون فرضیه­ی اول...................................................................................................................      123

                3.8.2 روش آزمون فرضیه دوم.......................................................................................................................     123

                3.8.3 روش آزمون فرضیه سوم......................................................................................................................     125

                3.8.4 روش آزمون فرضیه چهارم..................................................................................................................     127

                3.8.5 روش آزمون فرضیه پنجم....................................................................................................................     128

           3.9 مباحث آماری ..................................................................................................................................................   129

           3.10 خلاصه فصل .................................................................................................................................................   134

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری...................................................................................................      135

           4.1 مقدمه..................................................................................................................................................................  136

           4.2 جامعه و نمونه آماری........................................................................................................................................   137

           4.3 نتایج.....................................................................................................................................................................            137

                4.3.1 آزمون فرضیه اول...................................................................................................................................   137

                4.3.2 آزمون فرضیه دوم..................................................................................................................................   139

                4.3.3 آزمون فرضیه سوم.................................................................................................................................   144

                4.3.4 آزمون فرضیه چهارم............................................................................................................................    150

                4.3.5 آزمون فرضیه پنجم...............................................................................................................................   154

           4.4 خلاصه و جمع­بندی .......................................................................................................................................    157

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات...................................................................................................................       158

           5.1 مرور و جمع­بندی ............................................................................................................................................    159

           5.2 نتایج آزمون فرضیه­های تحقیق.....................................................................................................................      161

                5.2.1 نتایج آزمون فرضیه اول........................................................................................................................     161

                5.2.2 نتایج آزمون فرضیه دوم.......................................................................................................................     162

                5.2.3 نتایج آزمون فرضیه سوم.......................................................................................................................    162

                5.2.4 نتایج آزمون فرضیه چهارم...................................................................................................................    163

                5.2.5 نتایج آزمون فرضیه پنجم.....................................................................................................................    164

           5.3 محدودیت­های تحقیق......................................................................................................................................    164

           5.4 پیشنهادات .......................................................................................................................................................... 165

                5.4.1 پیشنهادت کاربردی................................................................................................................................   165

                5.4.2 پیشنهادات برای تحقیق­های آتی........................................................................................................      166

           5.5 خلاصه فصل ....................................................................................................................................................   167

                فهرست منابع...................................................................................................................................................................      I

    منبع:

     

    فهرست منابع:

    آقایی، محمد علی و سجادپور، رحمان. (1390). محتوای اطلاعاتی اقلام صورت سود و زیان جامع بررسی بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی. سال نهم. شماره 32. ص 23-47.

    ابزری، مهدی؛ صمدی، سعید و تیموری، هادی. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر ریسک و بازده سرمایه­گذاری در محصولات مالی. مجله روند.ش 54 و 55. ص 123-152.

    افلاطونی، عباس. (1392). تجزیه و تحلیل آماری با Eviews در تحقیقات حسابداری و مدیریت مالی. تهران: ترمه

    اوترویل، ژان فرانسوا. (1997). مبانی نظری و عملی بیمه، (ترجمه عبدالناصر همتی و علی دهقانی، 1383). تهران: بیمه مرکزی ایران.

    ثقفی، علی. (1392). نظریه­های حسابداری (جلد اول). تهران: انجمن حسابداری ایران و ترمه.

    جونز، چارلز پی. (1943). مدیریت سرمایه­گذاری. (ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش، 1386). تهران: نگاه دانش.

    خوش طینت، محسن و رحیمیان، نظام الدین. (1383). هماهنگ­سازی استانداردهای حسابداری. مجله مطالعات حسابداری. ش 6. ص 83-117.

    دمودران، آسوات. (1957). مالی شرکتی پیشرفته (رویکرد کاربردی). (ترجمه احمد بدری، روح اله فرهادی و سارا شهریاری، 1393). تهران: نص.

    رحمانی، علی و میرزایی عباس آباد، محمد مهدی. (1388). بررسی روش نوین ارائه­ی صورت­های مالی. مجله حسابدار. ش 215. ص 64-69.

    سعیدی ولاشانی،علی. (1384) برتری سود و زیان جامع نسبت به سود و زیان خالص برای ارزیابی عملکرد شرکت. رساله دکتری دانشگاه تهران.

    شباهنگ، رضا. (1381). تئوری حسابداری. تهران: سازمان حسابرسی.

    شهر آبادی، ابوالفضل و بشیری، ندا. (1389). مدیریت سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار تهران. تهران: سازمان بورس اوراق بهادار.

    عبداله زاده، فرهاد. (1381). مدیریت سرمایه­گذاری و بورس اوراق بهادار. تهران: نشر پردازش گران. ص 148-152.

    عرب مازار یزدی، محمد و رادمهر، کاترین. (1382). بررسی اهمیت وضرورت گزارش سود و زیان جامع در بورس اوراق بهادار تهران.بررسی­های حسابداری و حسابرسی. سال دهم. شماره 31.

    فرقاندوست حقیقی، کامبیز و علی نصر، محمد. (1389). خلاصه پیش­نویس اولیه ارائه صورت­های مالی. مجله حسابدار. ش217. ص 68-73.

    فرقاندوست حقیقی، کامبیز و علی نصر، محمد. (1389). خلاصه پیش­نویس اولیه ارائه صورت­های مالی. حسابدار. سال بیست و چهارم. شماره 216.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری. (1389). استاندارد شماره 11: دارایی­های ثابت مشهود. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری. (1390). استاندارد شماره 13: حسابداری مخارج تأمین مالی. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری. (1390). استاندارد شماره 6: گزارش عملکرد مالی. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری. (1391). استاندارد شماره 16: آثار تغییر در نرخ ارز. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری. (1391). استاندارد شماره 33: مزایای بازنشستگی کارکنان. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری. (1392). استاندارد شماره 15: سرمایه­گذاری­ها. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    مجتهدزاده، ویدا و مومنی، مرضیه. (1382). تأثیر ارائه صورت سود و زیان جامع بر تصمیم­گیری استفاده­کنندگان صورت­های مالی: دیدگاه استفاده­کنندگان از صورت­های مالی، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، سال دهم، شماره 31. ص 75-96.

    محمود آبادی، حمید و بایزدی، انور. (1387). مقایسه­ی قدرت توضیحی مدل­های ارزیابی سود باقیمانده و رشد غیرعادی سود در تعیین ارزش شرکت­ها. مجله بررسی­های حسابداری و حسابرسی. ش 54. ص 101-116.

    مدرس سبزواری، احمد و عبداله زاده، فرهاد. (1378). مدیریت مالی (جلد دوم). تهران: چاپ و نشر بازرگانی.

    مهرانی، ساسان؛ کرمی، غلامرضا و سید حسینی، مصطفی. (1392). تئوری حسابداری (جلد اول). تهران: نگاه دانش.

    مهرانی، ساسان؛ کرمی، غلامرضا و سید حسینی، مصطفی.(1392). تئوری حسابداری (جلد اول). تهران:انتشارات نگاه دانش.

    نوو، ریموند پی. (1989). مدیریت مالی (جلد دوم). (ترجمه علی جهانخانی و علی پارسائیان 1380). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).

     

    Association for Investment Management and Research. (1993). Financial Reporting in the 1990s and Beyond. Association for Investment Management and Research, Charlottesville, VA.

    Bamber, L. S., Jiang, J., Petroni, K. R., and Wang, I. Y. (2010). Comprehensive Income: Who’s Afraid of Performance Reporting?.The Accounting Review,85(1), 97-126.

    Barth, M. E., Landsman, W. R., and Wahlen, J. M. (1995). Fair Value Accounting: Effects on Banks’ Earnings Volatility, Regulatory Capital, and Value of Contractual Cash Flows. Journal of Banking, 19, 577-605.

    Beaver, W. H. (1998). Financial Reporting: An Accounting Revolution. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

    Beaver, W. H., Kettler, P., and Scholes, M. (1970). The Association between Market-Determined and Accounting-Determined Measures of Risk. The AccountingReview, 45(4), 654-682.

    Bernard, V. L., Robert, C. M., and Krishna, G. P. (1995). Mark-to-Market Accounting for Banks and Thrifts: Lessons from the Danish Experience.Journal of Accounting Research, 33(1), 1-32.

    Bhamornsiri, S., & Wiggins, C. (2001). Comprehensive income disclosures. The CPA Journal, 71(10), 54-56.

    Biddle, G. C., and Choi, J. H. (2006). Is Comprehensive Income Useful?.Journal of Contemporary Accounting and Economics, 2(1), 1-32.

    Cahan, S. F., Courtenay, S. M., Gronewoller, P. L., and Upton, D. R. (2000). ValueRelevance of Mandated Comprehensive Income Disclosures. Journal ofBusiness Finance and Accounting, 27(9) & (10), 1273-1301.

    CFA Institute. (2007). A Comprehensive Business Reporting Model. Charlottesville, Va.

    Chambers, D., Linsmeier, T. J., Shakespeare, C., and Sougiannis, T. (2007). An Evaluation of SFAS No. 130 Comprehensive Income Disclosures.Review of Accounting Studies, 12, 557-593.

    Cheng, C. S. A., and Stephen, L. (2008). Comprehensive Income and Cost of EquityCapital. Working Paper.

    Choi Jong-hag &Somnath Das. (2003). ThePredicive Ability of Comperhensive Income Disclosures Under SFAS No.130. Working Paper. Hong Kong University of Science and Technology.

    Choi, J., and Zang, Y. (2006). Implications of Comprehensive Income Disclosure for Future Earning and Analysts’ Forecasts. Seoul Journal of Business, 12(2), 77-109.

    Collins, D. W., and Kothari, S. P. (1989). An analysis of Intertemporal and Cross-Secitonal Determinants of Earnings Response Coefficients. Journal ofAccounting and Economics, 11, 143-181.

    Committee on Accounting Procedure. (1947). ARB No.32: Income and Earned Surplus. American Institute of Accountants, New York.

    Committee on Accounting Procedure. (1953). ARB No.43: Restatement and Revision. American Institute of Accountants, New York.

    Cope, A. T., Johnson, L. T., and Reither, C. L. (1996). The Call for Reporting Comprehensive Income. Financial Analysts Journal, 52(2), 7-12.

    Cope, A. T., Johnson, L. T., and Reither, C. L. (1996). The Call for Reporting Comprehensive Income. Financial Analysts Journal, 52(2), 7-12.

    Dhaliwal, D., Subramanyam, K. R., and Trezevant, R. (1999). Is Comprehensive Income Superior to Net Income as a Measure of Firm Performance?.Journal of Accounting and Economics, 26, 43-67.

    Eakins, Stanley G. Mishkin, Frederic S.(1999). Financial Markets and Institutions. Third Edition, pp.78-120.

    Easton, E., and Zmijewski, M. (1989). Cross-Sectional Variation in the Stock Market Response to the Announcement of Accounting Earnings.Journal of Accounting and Economics, 11, 117-142.

    Financial Accounting Standards Board. (1980). Statement of Financial AccountingConcept No. 3: Elements of Financial Statements of Business Enterprises. Norwalk, CT: Financial Accounting Foundation.

    Financial Accounting Standards Board. (1980). Statement of Financial Accounting Standard No. 2: Qualitative Characteristics of Accounting Information. Norwalk, CT: Financial Accounting Foundation.

    Financial Accounting Standards Board. (1981). Statement of Financial Accounting Standard No. 52: Foreign Currency Translation. Norwalk, CT: Financial Accounting Foundation.

    Financial Accounting Standards Board. (1984). Statement of Financial Accounting Concept No. 5: Recognition and Measurement in Financial Statements of Business Enterprises. Norwalk, CT: Financial Accounting Foundation.

    Financial Accounting Standards Board. (1985). Statement of Financial Accounting Concept No. 6: Elements of Financial Statements. Norwalk, CT: Financia Accounting Foundation.

    Financial Accounting Standards Board. (1993). Statement of Financial Accounting Standard No. 115: Accounting for Certain Investments in Debt and Equity 164 Securities. Norwalk, CT: Financial Accounting Foundation.

    Financial Accounting Standards Board. (1997). Statement of Financial Accounting Standard No. 130: Reporting comprehensive income. Norwalk, CT: Financial Accounting Foundation.

    Financial Accounting Standards Board. (1998). Statement of Financial Accounting Standard No. 133: Accounting for Derivative Instruments and Hedging Activities. Norwalk, CT: Financial Accounting Foundation.

    Foster N & N.L. Hall. (1996). Reporting Comprehensive Income. The CPA Journal. October.

    Francis, J., LaFond, R., Olsson, M. P., and Schipper, K. (2004). Cost of Equity andEarnings Attributes. The Accounting Review, 79(4), 967-1010.

    Hamada, R. S. (1972). The Effects of the Firm’s Capital Structure on the Systematic Risk of Common Stocks. Journal of Finance, 1(17), 435-452.

    Hendriksen, Eldon S& Van Breda, Michael F. (1992). Accounting Theory. Boston: McGraw-Hill.

    Hillson, D & Murray – Webster, R. (2004). Understanding and Managing Risk Attitude. http://www.risk-doctor.com . September 29, 2005.

    Hirst, D. E., and Hopkins, P. (1998). Comprehensive Income Reporting and Analysts’Valuation Judgments. Journal of Accounting Research, 36, 47-75.

    Hodder, L. D., Hopkins, P. E., and Wahlen, J. M. (2006). Risk relevance of fair valueincome measures for commercial banks. The Accounting Review, 81(2), 337-375.

    Holthausen, R & R. Watts. (2001). The Relevance of the Value Relevance Literature for financial accounting setting. Jouurnal of Accounting and Economics. 31 (September). 3-75.

    Hunton, J. E., Libby, R., and Mazza, C. L. (2006). Financial Reporting Transparencyand Earnings Management. The Accounting Review, 81(1), 135-157.

    International Accounting Standards Board. (2008). Discussion Paper: Preliminary Views on Financial Statement Presentation. International Accounting Standards Board, London.

    International Accounting Standards Board. (2009). Comment Letter Summary, IASB/FASB Meeting July, IASB agenda reference: 17C. International Accounting Standards Board, London.

    International Accounting Standards Board. (2009). Comment Letter Summary, IASB/FASB Meeting July, IASB agenda reference: 17C. International Accounting Standards Board, London.

    International Accounting Standards Board. (2009). IAS 8: Accounting Policies, Changes in Accounting Estimates and Errors. IASB, London.

    International Accounting Standards Board. (2010). Exposure Draft: Presentation of Items of Other Comprehensive Income. Proposed Amendments to IAS 1.International Accounting Standards Board, London.

    International Accounting Standards Board. (2010). Exposure Draft: Presentation of Items of Other Comprehensive Income. Proposed Amendments to IAS 1. International Accounting Standards Board, London.

    International Accounting Standards Board. (2011). Revised IAS 1: Presentation of Financial Statements. IASB, London.

    International Accounting Standards Board. (2011).IAS 21: The Effects of Changes in Foreign Exchange Rates. IASB, London.

    International Accounting Standards Board. (2011).IAS 39: Financial Instruments: Recognition and Measurement. IASB, London.

    International Accounting Standards Board. (2012).IAS 16: Property, Plant and Equipment. IASB, London.

    International Accounting Standards Board. (2012).IAS 32: Financial Instruments: Presentation. IASB, London.

    International Accounting Standards Board. (2013).IAS 38: Intangible Assets. IASB, London.

    Jensen, M. C. (1969). Risk, The Pricing of Capital Assets, and The Evaluation of Investment Portfolios. The Journal of Business, 42(2), 167-247.

    Jhonson, L. T., Reither, C. L., and Swieringa, R. J. (1995). Toward Reporting Comprehensive Income. Accounting Horizons, 9(4), 128-137.

    Jones, J., Nachtmann, and Phillips-Patrick, F. (1991). Market Value Accounting andBank Income Volatility: Some Evidence from the Investment Account. Office ofEconomic Analysis, U.S. Securities and Exchange Commission, Washington, D.C, Working Paper.

    Kanagaretnam, K., Mathieu, R., and Shehata, M. (2009). Usefulness of ComprehensiveIncome Reporting in Canada. Journal of Accounting and Public Policy, 28(4),349-365.

    KanagaretnamKiridaran, Robert Mathieu, Mohamed Shahata. (2004). Usefulness Of Comprehensive Income Reporting in Canada, Working Paper, McMaster University.

    Benzacar, Karine. (2009). IFRS brings a radical change to financial statement presentation. www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.knowledgeplus.ca%2Fpdfs%2FCMA_IFRS_statements_February09.pdf&ei=3v6eVLfOGdPWatWagbgG&usg=AFQjCNHhX-ERXlLsP1x8QUtRtMHA0BjynA&sig2=WujlX492WfFHIYjmasJOyw

    KPMG’s Global IFRS Institute. (2010). New on the Horizon:Financial statement presentation. http://www.kpmg.com/global/en/issuesandinsights/articlespublications/new-on-the horizon/pages/new-on-the-horizon-financial-statement-presentation.aspx

    Lee, C. (1999). Accounting-Based Valuation: Impact on Business Practices and Research. Accounting Horizons, 13(4), 413-425.

    Lev, B. (1974). On the Association between Operating Leverage and Risk. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 9(4), 627-640.

    Lipe, R. (1990). The Relation between Stock Returns and Accounting Earnings givenAlternative Information. The Accounting Review, 65(1), 49-71.

    Litzenberger, R. H., and Rao, C. U. (1971). Estimates of the Marginal Rate of Time Preference and Average Risk Aversion of Investors in Electric Utility Shares.Bell Journal of Economics and Management Science, 2(1), 265-277.

    Louis, Henock. (2003). The Value Relevance of the Foreign Translation adjustment. Working Paper, The Pennsylvania State University.

    Maines, L., and McDaniel, L. (2000). Effects of Comprehensive-Income Characteristics on Nonprofessional Investors’ Judgments: The Role of Financial-Statement Presentation Format. The Accounting Review, 77(2), 179-207.

    O’Hanlon, J. F., and Pope, P. F. (1999). The Value-Relevance of UK Dirty SurplusAccounting Flows. The British Accounting Review, 31(4), 459-482.

    Ohlson, J. A. (1995). Earnings, Book Values, and Dividends in Equity Valuation. Contemporary Accounting Research, 11(2), 661-687.

    Pronobis, P., and Zülch, H. (2010). The Predictive Power of Comprehensive Income and its Individual Components under IFRS. Retrieved from http://ssrn.com/abstract=1576384

    RiahiBelkaoui, Ahmad. (2000). Accounting Theory. London:Business Press.

    Richard J. Schmidt.The impact of reporting comprehensive income. Ohio CPA Journal; Columbus; Jan-Mar 1999.

    Robinson, L. E. (1991). The Time Has Come to Report Comprehensive Income. Accounting Horizons, June, 107-112.

    Rosenberg, B., and McEabben, W. (1973). The Prediction of Systematic and SpecificRisk in Common Stock. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 8(2),317-333.

    Ryan, S. (1997). A Survey of Research Relating Accounting Numbers to SystematicEquity Risk, with Implications for Risk Disclosure Policy and Future Research. Accounting Horizons, 11(2), 82-95.

    Saudagaran, Shahrokh M. (2001). International Accounting A user Perspective. South-Western College Publishing. 1-56.

    Smith P.A. & C.L. Reither .(1996). Comperhensive Income and the Effect of Reporting It. Financial Analysts Journal, 52, pp.14-20.

    Smithson, C., Smith, C., and Wilford, D. (1995). Managing Financial Risk: A Guide to Derivatives Products, Financial Engineering and Value Maximization. New York: Irwin Professional Publishing.

    Stephen W. Lin, Olivier J. Ramond Jean-François Casta .(2007). Value Relevance of Comprehensive Income and Its Components. Working paper Universiteit of Amsterdam.

    Sutton, M., and Johnson, J. (1993). Current Values: Finding a Way Forward. Financial Executive, 9, 39-43.

    Tarca, A., Brown, P., Hancock, P., Woodliff, D., Bradbury, M.E., and van Zijl, T. (2008). Identifying Decision Useful Information with the Matrix Format Income Statement. Journal of International Financial Management and Accounting, 19(2), 185-218.

    Watta, R. L. &Zimmerman,J. L. (1986). Positive Accounting Theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

    Yen, A. C., E. Hirst, and P. E. Hopkins, (2007). A Content Analysis of the Comprehensive Income Exposure Draft Comment Letters. Research in Accounting Regulation, 19, 53-79.


موضوع پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, نمونه پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, جستجوی پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, فایل Word پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, دانلود پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, فایل PDF پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, مقاله در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, پروژه در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, پروژه درباره پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه ریسک شرکت و نوسانات سود جامع

پایان نامه تحصیلی برای اخذ کارشناسی ارشد M.A مدیریت بازرگانی- مالی چکیده: مساله اصلی پژوهش در این تحقیق این است که آیا بین سود هر سهم، نسبت Q توبین و اهرم مالی با قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد؟به منظور یافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی پژوهش چهار فرضیه تدوین گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده در این پایان‌نامه به بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر سودآوری بانک‌ها در ایران به تفکیک بانک خصوصی (12 بانک) و دولتی (5 بانک) طی سال‌های1385-1392 پرداخته شده است. براساس آزمون‌های انجام شده، در برآورد مدل بانک‌های خصوصی از روش داده‌های تابلویی و برای بانک‌های دولتی از روش اثرات مشترک استفاده ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت مالی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه بین هموارسازی سود و بازده سهام در شرایط عدم اطمینان محیطی است. همچنین در این تحقیق پایداری سود شرکتهایی که در گذشته اقدام به هموارسازی سود کرده اند در شرایط عدم اطمینان محیطی بررسی شده است. در این تحقیق شاخص هموارسازی سود برای 74 شرکت نمونه اندازه گیری شده است. ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد رشته: حسابداری گرایش: حسابداری اطلاعات سودها مبناهایی اساسی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران هستند. در سالهای اخیر ، بدلیل یک سری تقلب های قابل ملاحظه در حسابداری ، موضوع مدیریت سودها توجه بسیاری از دانشگاهیان و دست اندرکاران را به خود جلب کرده است.با این حال ، تمرکز اغلب مطالعات به چگونگی ارزیابی مدیریت سودها ، عوامل تأثیر گذار بر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته حسابداری چکیده کیفیت سود از جنبه های مختلف شامل (داشتن ارزش پیش بینی، ارزش بازخورد، بی طرفی، به موقع بودن و بیان صادقانه) توسط پژوهشگران مورد ارزیابی و توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین برخی ازسازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سوددر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری (M.A) چکیده در این تحقیق رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود در 57 شرکت ازشرکتهای های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1385 لغایت پایان 1390 مورد بررسی قرار می گیرد .در تحقیق حاضر، ناپایداری سهام، هیئت مدیریت مشترک و مدیر مستقل را به عنوان "متغیر مستقل" و رتبه افشا و اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام و مدیریت سود واقعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 96 شرکت می ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده در این تحقیق رابطه بین سیاست تقسیم سود سهام با بهره­وری را موردبررسی قرار داده­ایم. تحقیق موردنظر از جهت هدف، یک تحقیق کاربردی است. ازلحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس­رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی می­باشد. تحقیق حاضر شامل یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی می­باشد. جامعه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

ثبت سفارش