پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو

word 344 KB 30008 170
1393 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

    چکیده

               اندیشیدن درباره پدیده های اجتماعیِ پیرامون، از زمانی آغاز می شود که پرسشی ذهن اندیشمند را به خود مشغول سازد. فیلسوفان علم معتقدند علم با مساله آغاز می شود و مساله نیز از دل نظریه استخراج خواهد شد.در این پژوهش نگارنده ضمن موافقت با بخش اول این گزاره از پذیرش انحصار نظریه به عنوان تنها منبع استخراج مساله سر باز می زند و روش دیگری که در این جا خیرگی نامیده شده است را به عنوان منبع خلق سوال اصیل یعنی سوالی که به طور مستقیم درباره خود واقعیت پرسیده می شود معرفی می نماید.

               پس از آن و با توجه به در اختیار بودن روش خیرگی ، پژوهشگر بدون آن که نگران از بین رفتن امکان خلق پرسش درباره محیط پیرامون خود باشد گستره اعتبار نظریه های جامعه شناسی را به چالش کشیده و نشان می دهد که هر چه نظریه ها به سمت استفاده از مفاهیم اجتماعی یعنی تجربه های مشترک اجتماعیِ افراد یک جامعه که در قالب یک مفهوم یا عبارت فشرده سازی شده اند پیش برود گستره کارکرد آن محدود تر خواهد شد ضمن این که در همین جا توضیح داده می شود  که با این نگاهِ نو امکان مفاهمه درمورد مسایل اجتماعی در میان اندیشمندان همچنان پا بر جا خواهد ماند.

               در گام سوم، محقق به شرح پرسشی که از بطن یک تجربه خیرگی زاییده شده است می پردازد و پس از شکل گیری سوال، با بررسی دو مثال نحوه مواجهه پرسش اصیل با جریان دانش موجود را نشان می دهد. در این مواجهه ها روشن خواهد شد که دانش موجود ممکن است قادر به پاسخ گویی به پرسش اصیل نباشد. در این جا چاره ای باقی نمی ماند جز آن که با اتکاء به تخیل نظام مند، به نظریه پردازی در رابطه با پرسش اصیل خود روی آورد. پس از شکل گیری این مدل نظری، در مواجهه با برخی نظریات موجود و همچنین در تلاش برای تبیین واقعیت های اجتماعی، قدرت آن به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد. در پایان این پژوهش، پیشنهاداتی نیز در زمینه تکمیل و به کار گیری این الگوی نظری ارائه شده است.

    واژه های کلیدی: خیرگی، مفهوم اجتماعی، اقبال ایران، بی زبانی اجتماعی، حوزه کانونی فضای بیناذهنی، تجربه زیسته، میان ذهنیت اجتماعی

    مقدمه

               تجربه زندگی در عرصه اجتماعی ایران و مواجهه با کنش گران و نهادهای کلان اجتماعی، ما را بارها و بارها با سوالاتی مبهم اما پر تناوب از این دست روبرو کرده است؛"چرا این جا این طور است؟ چرا وضعیت به این منوال است؟ چرا چیزی تغییر نمی کند؟" البته این سوالات همواره در همین حد  باقی نمی مانند بلکه در برخی موارد این سوالات در ذهن کسانی که احساس مسوولیت اجتماعی بیشتری    می کنند به سوالاتی از این دست تبدیل می شوند؛ " وضعیت مناسب کدام است؟ برای بهبود امور چه باید کرد؟ چه چیزی را باید تغییر داد؟ " به هر تقدیر برخی از این پرسش گران برای سوالات خود پاسخ هایی دست و پا می کنند و برای خود هدفی تعیین کرده و تلاش برای رسیدن به اهداف خود را آغاز خواهند کرد و در این مسیر قدم های کوچک و بزرگی هم بر می دارند.اما سرانجام ،تا آن جا که ما دیده ایم، غالب این تلاش ها از راههای مختلف به یک نقطه ختم می شود و آن نقطه در یک جمله قابل بیان است؛ چیزی تغییر نمی کند!

               از سوی دیگر کسانی را مشاهده کرده ایم که با مراجعه به اسناد مختلفِ تاریخ ایران و دسته بندی رویدادهای اجتماعی ایران در طول دهه ها و سده های گوناگون و ارائه آمارهایی از عزل و نصب ها و کودتا ها و جنگ ها و جابجایی ها و  انقلابهایی که در این جامعه رخ داده است و همچنین مقایسه آن با سایر جوامع و به خصوص با استفاده از نظریات جامعه شناسی، در قالبهای علمی مخاطبین خود را قانع خواهند کرد که اتفاقا در این مملکت هیچ چیز پایدار نمی ماند[1]!

               دسته اول برای توجیه تلاش های ناموفق خود و دیگران نظریاتی از این دست را در اختیار           می گیرند؛

    جامعه ایرانی به گونه ای شکل گرفته است که اجازه کار دراز مدت را ازکنش گران سلب می کند و بنابراین برنامه ها در نیمه راه منحرف یا متوقف می شوند و همین امر امکان برنامه ریزی  

    بلند مدت برای ایجاد تغییرات دامنه دار اجتماعی را از بین برده است.[2]

    در مقابل دسته دوم نیز برای نشان دادن علل ناپایداری ها در ایران می توانند ادعا کنند که:

    جامعه ایرانی به گونه ای شکل گرفته بود که مردم در طول تاریخ حکومت ها را از خود نمی دانستند و بنابراین در مقابل هجوم بیگانگان از حکومت دفاع نمی کردند. این امر باعث شده است تا حکومت ها و به تبع آن نظام های اجتماعی که معمولا وابسته به حکومت ها بوده اند در ایران پایدار نمانند.

               اما در پس این پاسخ های به ظاهر قانع کننده هنوز یک مساله اساسی ذهن را می آزارد و آن این است که اصولا این جامعه ایرانی چیست که توانسته است به سر انگشتان قاهر خود سرنوشت ملتی را در طول تاریخ به دست بگیرد؟ کیفیت آن کدام است؟ از چه آبشخوری ارتزاق می کند؟ راه نفوذ در آن کدام است؟ آیا این نهاد قدرتمند اجتماعی امکان اصلاحی نیز باقی گذاشته است؟ اگر اصلاح پذیر است راه و روش اصلاح آن کجاست و اگر اصلاح پذیر نیست یک ایرانی برای نجات از چنگ آن به کدام سو باید بگریزد؟

               باید اقرار کرد که سوالاتی از این دست هر قدر هم که هیجان انگیز مطرح شوند در جامعه علمی امروزِ ایران شوق زیادی برای شروع یک پژوهش جدی ایجاد نمی کند و حتی شاید اندکی کسل کننده نیز به نظر بیایند. از جمله دلایل این وضعیت نیز آن است که در یک نگاه غالب شاه کلید پاسخ به این گونه سوالات را باید در فرهنگ و امر فرهنگی جستجو کرد اما حجم بالای مباحث و مقالات و همچنین نهادهای متعدد متولی فرهنگ و امر فرهنگی فضا را در این زمینه اشباع کرده اند.[3]

               واقعیت آن است که ما نیز چون در همین فضای فرهنگی و اجتماعی رشد کرده ایم، می توانیم آن چه در صدر  این مقدمه نگاشته شده است را حدیث نفس و تجربه زیسته خود بدانیم و به دلیل همان بی نتیجگی عملی که در ابتدا به آن اشاره شد و روند ذکر شده انجام تحقیقات فرهنگی که هر ناظر منصفی به آن اقرار می کند به شدت نسبت به آن چه تحقیقات فرهنگی و کار فرهنگی نام گرفته است بدگمان هستیم. هر چند در ادامه کار تلاش خواهیم کرد  این نگرانی درونی را در قالب ادبیات علمی و پژوهشی چارچوب بندی کنیم اما اجازه دهید پیش از ورود به این گونه مباحث و در انتهای این مقدمه، یک بار دیگر به واگویه مکنونات درونی خود در این باره بپردازیم؛ علی رغم ادعای برخی محققین که وانمود می کنند با تلاش در جهت شناخت فرهنگ و کشف ظرایف آن و نیز با ارائه راهکارهای فرهنگی برای مشکلات جامعه، قبای زربفتی بر قامت فرهنگ پوشانیده اند، اما هنوز کودکی بر شاخ درختی نشسته و در گوش ما فریاد می زند که این پادشاه برهنه است!

    1-1 طرح مساله

               پیش از رسیدن به مساله اصلی این پژوهش اجازه دهید به چند معضل روش شناسانه که در مسیر انجام این پژوهش واقع شده اند اشاره کنیم تا بتوان جنبه مساله زا بودن پرسش اصلی را بهتر نمایان کرد.آن گونه که پیش از این نیز اشاره شد ما به دنبال یافتن راهی برای کسب شناختی معتبر از فضای اجتماعی ایران معاصر بوده ایم تا به واسطه آن بتوانیم به فهم واقعیت آن چه که در تجربه زیستۀ خود به صورت نوعی نابسامانی اجتماعی و ناهماهنگی فرهنگی احساس کرده ایم نایل آییم اما در این مسیر چالش های عمده ای فرا روی هر پژوهشگری قرار خواهد گرفت؛ اولین مشکل، فائق آمدن بر منازعۀ به درازا کشیده شدۀ تقدم وتاخرِ میان نظریه و مشاهده است. این مساله از آن جا برای ما موضوعیت پیدا  می کند که می خواهیم بدانیم آیا تنها راه فهم محیط پیرامون آن گونه که برخی فیلسوفان علم ادعا کرده اند استخراج پرسش از دل نظریه ها و سپس تلاش برای پاسخ دهی به این پرسش ها با استفاده از نظریات موجود است و یا این که شیوه های دیگری نیز وجود دارد که بتوان مستقیما و بدون واسطۀ نظریه ها با خود واقعیت رو به رو شد؟

               حد اعلای اهمیت موضوع زمانی پدیدار می شود که ما در کند وکاوهای خود به این نتیجه می رسیم که نظریه های جامعه شناسی به دلیل تکیه بر مفاهیم اجتماعی،گستره ای جهان شمول ندارند. ترکیب این دو قضیه یعنی فرض نشات گرفتن پرسش از بطن نظریه از یک سو و همچنین جهان شمول نبودن نظریه های جامعه شناختی از سوی دیگر به این معناست که چون غالب نظریه های اجتماعی موجود منطبق بر شرایط پیرامونی ما وضع نشده اند امکان زایش پرسش درباره این واقعیتهای جامعه ایرانی و آغازیدن اندیشه پیرامون آن ها را فراهم نمی سازند. اکنون سوال این جاست که چگونه می توان این انسداد در مسیر اندیشه را از بین برد؟

                تنها راهی که برای خروج از این بن بست به نظر می رسدآن است که راهی برای رسیدن به پرسش بیابیم که از گذشتن از پیچ و خم های نظریه بی نیاز باشد و این اولین معضلی است که با آن روبرو هستیم. پس از آن برای پاسخ دهی به پرسشی که از این شیوه نو فراهم آمده است و واقعیتی از واقعیت های جامعه ایران معاصر را مورد سوال قرار داده است ، ابتدا به نظریات موجود در این باره مراجعه خواهیم کرد. اگر این نظریات قادر به پاسخ دهی به مساله مورد نظر باشند ما در این مقطع به مقصود خود دست یافته ایم و در غیر این صورت راهی به جز چشم در چشم شدن با اساسی ترین مساله جامعه شناسی یعنی نظریه پردازی در باب جامعه مورد نظر باقی نمی ماند[4]. با توجه به آن چه گفته شد  اکنون می توان مساله این پژوهش را در یک قالب پرسش اصلی زیر صورت بندی نمود:

                از دریچه کدام مفاهیم و با استفاده از کدام مقدمات نظری به نگریستن فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر بپردازیم تا بتوانیم به توصیفی روشن و تبیینی منطبق بر واقع از رخدادهای آن دست پیدا کنیم؟

    همچنین برخی پرسش های فرعی این پژوهش را نیز می توان بدین ترتیب بر شمرد:

    -  چه راههایی برای نیل به پرسش آغاز گر علم وجود دارد؟

    - گستره شمول یک نظریه جامعه شناسی تابع چه ویژگی هایی است؟

    - سوال اصیل چه ویژگی هایی دارد و چگونه حاصل می شود؟

    - شیوه مواجهه یک سوال اصیل با جریانِ دانشِ موجود چگونه است؟

    و سرانجام این که: کدام نظریه خواهد توانست به تبیین واقعیت های اکنون اجتماعی ایران بپردازد؟

    1-2 هدف پژوهش

              به سبب وضعیت خاصی که در این پژوهش با آن مواجه هستیم به نظر می رسد یک شیوه مناسب برای شرح هدف پژوهش ، ارائه گزارش فشرده ای از مسیری است که در اینجا طی خواهیم نمود تا بدین ترتیب و با توصیف نقطه نهایی مسیر هدف پژوهش نیز روش شود.

              اولین پیش نیاز هر کنش گر اجتماعی برای آن که بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند آن است که نسبت به این محیط شناخت داشته باشد. اما اگر شناخت کنش گران نسبت به پدیده های پیرامونی از جمله رفتار های جمعی سایر کنش گران تشابه قابل ملاحظه ای نداشته باشد،کنش جمعی موثری از این جامعه سر نخواهد زد. همچنین اگر شناخت های مشترک پدید آمده در میان کنش گران  دوام قابل ملاحظه ای نداشته باشد نیز نمی توان به پایداری و اثر بخشی رفتارهای جمعی اعضای این جامعه امیدوار بود. نابسامانی های ذکر شده نیز به نوبه خود اثرات سوء دیگری را در حوزه رفتار اجتماعی یک جامعه بر جای می گذارند و ترکیب این نابهنجاری های آشکار و پنهان، وضعیت پیچیده ای را ایجاد می کند که تحلیل آن برای هر پژوهشگری اگر نگوییم ناممکن بسیار دشوار خواهد بود.این همان فرض اساسی ما درباره وضعیت حوزه بیناذهنی در فضای اجتماعی ایران معاصر است و کاوش و نظر ورزی پیرامون این مفروضات، شاکله اصلی این پژوهش را تشکیل خواهد داد.

              در این اثنای این پژوهش ما بر این اعتقاد هستیم که نه تنها کشف مسایل اجتماعی یک جامعه نیازمند داشتن تجربه زیسته طولانی مدت در این جامعه است بلکه حتی فهم توضیحی که به وسیله دیگران در این باره ارائه می شود نیز از این تجربه زیسته بی نیاز نیست. بنابراین تلاش می کنیم با اتکاء به سوالات اصیل یعنی سوالاتی که نه از بطن نظریه ها بلکه در مواجهه مستقیم با اصل واقعیت طرح شده اند فرض وجود نابهنجاری در پیدایش فهم مشترک عمومی از پدیده های پیرامون و همچنین میزان دوام تجربیات مشترک را مورد تامل قرار دهیم. پس از آن که توانستیم فرضیات مطرح شده را تا حد قابل ملاحظه ای باور پذیر نماییم، با ذکر مثالهایی نشان خواهیم داد که طرح سوال اصیل به معنای انقطاع از نظریات رایج نیست، هرچند که ممکن است این نظریات قادر به ارائه پاسخ دقیقی به سوالات اصیل نباشند.سپس نوبت به آن می رسد که به کمک تخیلات نظام مند به طرح فرضیاتی درباره چرایی بروز این پدیده بپردازیم و در پایان می بایست میزان روایی فرضیات حاصله در مواجهه با نظریات رقیب و همچنین قدرت تبیین این الگوی نظری درباره واقعیات پیرامون را محک بزنیم. اگر بتوانیم گام های وعده داده شده را به نحوی استوار بپیماییم می توان ادعا نمود که به نسخه اولیه نظریه تبیین کننده ای در این زمینه دست یافته ایم. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت : هدف از انجام این پژوهش دست یابی به یک الگوی نظری است که از خلال آن بتوان به رصد برخی پدیده های اجتماعی ایران معاصر و همچنین فهم این پدیده ها و تبیین چیستی و چرایی بروز نابهنجاری در نحوه تعامل جمعی کنش گران این جامعه پرداخت.

     

    [1]  می توان به نوشته های دکتر ابراهیم توفیق اشاره کرد که این جمله از مارکس - به عنوان نشانه مدرنیته - شاه بیت اکثر نوشته های ایشان را تشکیل  می دهد؛" هر آن چه سخت و استوار به نظر می رسد، دود می شود و به هوا می رود."

    2 آثار کاتوزیان عموما حول این نظر شکل گرفته است. برای نمونه:

    کاتوزیان، محمد علی همایون.حکومت خودکامه، ترجمه علی رضا طیب. اطلاعات اقتصادی سیاسی.شماره 118- 117.ص 56

    [3] طرفه آن که همین نهاد های دست اندر کار،گاه و بیگاه در میان خود طرح مساله کرده و بودجه پژوهشی تعیین می کنند، به یکدیگرسفارش پژوهش می دهند، نتایج عملکرد یکدیگر را به داوری می نشینند و در پایان نیز به تقدیر از فعالیت های یکدیگر می پردازند و به مصداق نان به یکدیگر قرض دادن پس از آن  نوبت طرف مقابل است که لطف حریف را جبران نماید!

    [4] دواس نیز در این باره می نویسد:" نقش جامعه شناسی به معنی واقعی کلمه نظریه پردازی است؛ جامعه شناسی فقط حساب اجتماعی نیست".

    دواس،دی.ای. پیمایش در تحقیقات اجتماعی،مترجم: هوشنگ نایبی، نشر نی. ص 20

     

  • فهرست:

     

    فهرست

    فصل اول؛کلیات پژوهش    1

    مقدمه  2

    1-1 طرح مساله  4

    1-2 هدف پژوهش   6

    1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش   7

    فصل دوم؛ بررسی پیشینه و ادبیات نظری پژوهش    9

    2-1 پیشینه پژوهش   10

    مقدمه  10

    2-1-1 چگونگی زایش مساله  10

    2-1-2 گستره روایی نظریه ها 11

    2-1-3 مروری بر ادبیات توسعه نیافتگی  14

    فصل سوم؛شرح  بنیان های نظری و  ارائه روش شناسی پژوهش    17

    1-3 روش شناسی پژوهش   18

    مقدمه  18

    1-3-1 زایش پرسش، نقطه آغاز علم 21

    3-1-2 خیرگی؛ فرایند زایش پرسش اصیل  23

    3-1-3 گستره روایی نظریات جامعه شناسی  27

    3-2 بررسی برخی ابهامات   35

    3-3 خط سیر عملی پژوهش   40

    فصل چهارم؛یافته های پژوهش    45

    یک تجربۀ خیرگی  46

    مقدمه  46

    4-1 تخیلات نظام مند 46

    4-2 تعریف بد اقبالی ایران  53

    4-3 کند و کاو در جریان های علم عادی   54

    4-3-1 واکاوی نظریۀ حکومت خود کامه  56

    4-3-2 واکاوی اندیشه های زیباکلام 62

    4-4 ظهور نظریه اولیه  70

    مقدمه  70

    4-4-1 فرضیات اساسی  73

    4-4-2  بی زبانی اجتماعی  79

    4-4-3  بررسی تطبیقی چند نمونه  82

    4-4-4 طرح یک گمانه پیرامون چرایی رخداد بی زبانی  94

    4-4-5 رمز گشایی از پدیده بد اقبالی ایران  103

    4-5 نگاهی انتقادی به جریان علم عادی   108

    4-5-1 نقد نظریه حکومت خود کامه  108

    4-5-2 نقد اندیشه های زیباکلام 124

    4-6 نگاهی به اکنون اجتماعی ایران  134

    4-6-1 چگونگی ارتباط بین نسل ها 134

    4-6-2 جنبش ها و تحرکات اجتماعی  137

    4-6-3  طول عمر گروهها، ارائه یک معیار  روشن تجربی  141

    4-7  تکمله  147

    فصل پنجم؛ جمع بندی و نتیجه گیری   149

    5-1 مروری سریع بر گفته های پیشین  150

    5-2 جمع بندی   154

    5-3 برخی محدودیت های پژوهش   155

    5-4 برخی پیشنهادات   156

    منابع  158

    منبع:

     

    منابع:

    ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، 1374، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابوالقاسم پاینده، جلد اول، تهران : انتشارات علمی و فرهنگی

    کریستن سن، آرتور، 1367، ایران در زمان ساسانیان. ترجمهٔ رشید یاسمی ،تهران: انتشارات امیرکبیر

    استریناتی، دومینک ،1387،مقدمه ای بر نظریات فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، تهران : انتشارات گام نو

    ببی، ارل،1379، جامعه شناسی علمی انتقادی، ترجمه محمد حسین پناهی، تهران: انتشارات باز

    برگر، پیتر و برگر، بریجیت و هانسفرید،کلنر،1381، ذهن بی خانمان ، ترجمه محمد ساوجی، تهران: نشر نی

    بهمن بیگی ، محمد، 1377،بخارای من ایل من، چاپ پنجم ، تهران: انتشارات آگاه

    توسلی،غلام عباس، 1389، نظریه های جامعه شناسی،چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات سمت

    چالمرز، آلن،1387،چیستی علم، ترجمه سعید زیبا کلام ،تهران: انتشارات سمت

    ابن خلدون ،1375، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادی، تهران : انتشارات علمی و فرهنگی

    خوانساری ، محمد،1373، منطق صوری، چاپ هفدهم، تهران: انتشارات آگاه

    دانایی فرد، حسن،1388، روش شناسی عمومی نظریه پردازی، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی ،شماره 58

    دواس،دی.ای.1386، پیمایش در تحقیقات اجتماعی،ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی

    دورکیم،امیل ،1369، درباره تقسیم کار اجتماعی، ترجمه باقر پرهام،بابل:کتابسرای بابل

    رضا قلی، علی،1377، جامعه شناسی نخبه کشی، تهران: نشر نی

    رفیع پور، فرامرز،1385،تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار

    ریتزر، جورج،1386، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی

    زرین کوب، عبدالحسین،1390، دوقرن سکوت، چاپ دوم، تهران: نشر الکترونیکی

    زیبا کلام،صادق،1382، ماچگونه ما شدیم، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات روزنه

    سادات نژاد، فاطمه،1388، نگاهی به کتابهای منتشر شده در حوزه توسعه نیافتگی ایران کتاب ماه، شماره 138

    ساروخانی، باقر، 1388، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    سعدی شیرازی،مصلح الدین،1385،گلستان سعدی،تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: نشر طلوع

    صدری، محمود،1375 تحلیل جامعه شناختی مفهوم فره ایزدی در شاهنامه فردوسی، مجله کیان، شماره 29

    طوطی مراغه ای، میرزا حسین،1305، دین یا اساس علم و تمدن ، تهران: مجله ایرانشهر

    عباسی، جواد،1386، وقف میراث جاودان. نشریه فقه و اصول .شماره 10

    علی حسینی، علی، 1384، فلسفه گرایی افلاطون و شریعت گرایی فارابی؛ انتخاب های دوگانه، نامه مفید، شماره 50

    فرهادی،مرتضی،1388، انسان شناسی یاریگری،تهران: نشر ثالث

    قانعی راد،محمد امین و جوکار، مریم،1388، علوم اجتماعی مستقل/دگرواره و عینیت چند گانه،مجله مطالعات اجتماعی ایران،دوره سوم شماره 1،صص36-7

    کاتوزیان، محمد علی همایون،1376، حکومت خودکامه، ترجمه علی رضا طیب. اطلاعات اقتصادی سیاسی.شماره 118- 117، صص71 - 56

    کاتوزیان، محمد علی همایون،1374،استبداد و آشوب منطق تاریخ و جامعه شناسی تاریخی ایران، کتاب توسعه، شماره 11، صص 80-71

    کاتوزیان، محمد علی همایون، جامعه کوتاه مدت، ترجمه عبدالله کوثری، مجله بخارا شماره69 68

    کالر.ج 1379، فردینان دوسوسور، کوروش صفوی،تهران: نشر هرمس

    کسروی، احمد، 1363،تاریخ مشروطه ایران ، چاپ شانزدهم،تهران: انتشارات امیر کبیر

    کوئن،بروس،1391، در آمدی به جامعه شناسی،ترجمه محسن ثلاثی،چاپ بیست و چهارم انتشارات توتیا

    کوهن، توماس، 1389،ساختار انقلاب های علمی،ترجمه سعید زیباکلام، انتشارات سمت

    گلشنی،مهدی، تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر،انتشارات امیرکبیر

    لیوتار،ژان فرانسوا،1381،وضعیت پست مدرن، گزارشی درباره دانش ،ترجمه حسین نوذری، انتشارات گام نو

    محمد پور،احمد،1386، لیوتار و پیدایش علوم اجتماعی پست مدرن،مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، سال پنجم شماره اول

    محمدی، ذکر ا... و بیطرفان ،محمد؛ 1391، انتقال و تحول اندیشه سیاسی فره ایزدی از ایران باستان به ایران اسلامی، فصلنامه سخن تاریخ،سری6،شماره 16 صص36-3

    مستشار الدوله، یوسف،1385، رساله یک کلمه و یک نامه، تهران: انتشارات بال

    میلز، سی رابرت،1360، نقدی بر جامعه شناسی امریکایی،ترجمه عبدالمعبود انصاری تهران: شرکت سهامی انتشار

    مینوی، مجتبی،1354، نامه تنسر به گشنسپ، چاپ دوم ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

    سپهر کاشانی،محمد تقی،1337، ناسخ‌التواریخ، به کوشش جهانگیر قائم‌مقامی،جلد سوم تهران:انتشارات امیرکبیر

    نصر، سید حسین ،1392،علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد آرام،تهران: انتشارات علمی و فرهنگی


موضوع پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, نمونه پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, جستجوی پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, فایل Word پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, دانلود پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, فایل PDF پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی برخی مفاهیم و نظریه های تبیین کننده فضای فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر؛ اهتمامی در جهت ارائه مفاهیمی نو

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطه میان ویژگی‌های فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. ...

چکیده شواهد بسیاری دلالت برکاهش اعتماد اجتماعی در تمام ابعاد و سوگیری عاطفی و خاص گرا در روابط کنشگران در تمام سطوح در ایران دارد. از سویی مسئله اعتماد اجتماعی در دانشگاه به عنوان محیطی که افراد از گروه ها، با فرهنگ های مختلف را در خود جای داده است، ضرورت وجود اعتماد به عنوان چسب پیوند دهنده این گروه های مختلف اهمیت دو چندانی می یابد.لذا سوال اصلی تحقیق حاضر آن است که نگرش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده تجارب و آگاهی ها، علت بارگزاری زبان با جهت گیری های خاصی است. در این پایان نامه خواسته ایم، از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینه‎ی تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی درزبان شعرش است، نشان دهیم و این را با نگاه به گفتمان گونه ها و گزینش‎های واژگانی در اشعار او ...

چکيده هدف کلي پژوهش تحليل محتواي کتاب تعليمات اجتماعي پايه هاي چهارم و پنجم مقطع ابتدايي بر اساس مهارت هاي فراشناخت مي باشد. روش پژوهش توصيفي و در اصل يک پژوهش " تحليل محتوايي " است. جام

حضور مهاجرین افغان در جامعه ایران از بیش از دو دهه گذشته و پرورش نسلی در آوارگی با تبعات جدی فرهنگی برای زندگی اجتماعی آنان همراه بوده است که بویژه مواجهه جامعه کودکان افغان را با حجم وسیعی کنش‌های توام با خشونت به دنبال داشته است.پژوهش حاضر بیش از همه کنش خشونت آمیز را در قالب پیوند با عناصر قدرت تعریف کرده و در رویکردی ساختاری، سلسله مراتب توزیع قدرت و خشونت را بویژه در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده این پایان نامه به بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری ملّی «مطالعه موردی استان خوزستان» پرداخته است. با توجه به این موضوع که جنگ پیامدهای منفی بر صنعت گردشگری دارد، در دهه های اخیر، به موضوع گردشگری بعد از جنگ در مناطق جنگی پرداخته شده است. گردشگری جنگ، شکلی جدید از گردشگری است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد" M .A " رشته جغرافیای سیاسی چکیده : هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام است . این پژوهش که با روش مروری ) اسنادی – کتابخانه ای ( انجام شده است درصدد است با بررسی ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر به نقش این مهم در امنیت منطقه بپردازد. اسلامشهر به دلیل مجاورت با ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده بررسی شیوه پرداخت رسانه های رقیب به اخبار روز -در روز 18 تیر که تاریخ سیاسی رخدادهای اپوزیسیون در ایران رقم خورد و روز 9 مهر که زمان برگزاری کنفرانس فلسطین با حضور کشورهای اسلامی به عنوان آرمان انقلاب اسلامی و جهان اسلام بود- موضوع این پژوهش است. هدف این کار بررسی «تفاوت» در «بازنمایی» رویدادها با روش تحلیل ...

طرح مسأله در وضعیت کنونیِ موسوم به مدرنیته­ی متأخر که خطوط و مرزهای تمایزهای اجتماعی به فراخور سبک­های زندگی و مصرف فرهنگی شکل می­گیرد، ابعاد، سطوح، کیفیات و شیوه­های مدیریت بدن[1] بسیار پیچیده و حایز اهمیت گشته است. به طور کلی، در این دوران که جهان به پدیده­ای چندفرهنگی[2] تبدیل شده است، فناوری پیشرفته، انسان­ها را از کارخانه­های تولید صنعتی بیرون رانده، زمان و فضا به واسطه ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه ی توانایی دیداری – فضایی کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی و کودکان درخودمانده با عملکرد بالا انجام گرفته است. در این پژوهش از نوع توصیفی زمینه یابی استفاده شده که در دو مرحله انتخاب (آزمودنی ها و اجرای پژوهش) اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان درخودمانده با ...

ثبت سفارش