پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات

word 858 KB 30066 195
1382 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۹,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    گرایش : تحقیق در ارتباطات

    چکیده پایان‌نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به‌دست‌آمده):

    هدف پژوهش دستیابی به میزان اعتماد بینندگان اخبار تلویزیون به بخش خبری ساعت ۲1 شبکه یک با توجه به شرایط فردی ( سن، سنوات تحصیل و تأهل و... ) بررسی عوامل مؤثر در میزان اعتماد مردم نسبت به بخش‌های خبری ساعت ۲1، دستیابی به نظر بینندگان درباره میزان توجه آنان به انواع اخبار و دستیابی به میزان استفاده بینندگان از منابع خبری است . جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه ، آزاد اسلامی واحد مرکز رشته ارتباطات و است که با روش نمونه‌گیری بر اساس فرمول کوکران  انتخاب‌شده‌اند . روش پژوهش پیمایشی است، که با استفاده  از آزمون‌های آماری کای اسکوار تجزیه‌وتحلیل شده است. بخش‌های مربوط به ادبیات و نظریات با مراجعه به کتابخانه موردبررسی  قرارگرفته و ارائه‌شده است. انسان معاصر به‌منظور انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی خود نیاز به اطلاعات و اخباری دارد که محیط زندگی و دنیوی وی را احاطه کرده است . انسان همواره نیاز دارد از جهاتی که در آن زندگی می‌کند و از محیطی که در آن در تکاپو است ، آگاهی کسب کند و نیازهای اطلاعاتی خود را چون دیگر نیازهای زندگی تأمین نماید و با شناخت میزان اعتبار و ذائقه مخاطبان اخبار ،می‌توان زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت منطبق‌تر با خواسته‌های مخاطبان فراهم آورد. نتایج آزمون نشان داد که بین  متغیّرهای سن ، سال تحصیلی ،علاقه پاسخگویان با میزان اعتماد آنان به اخبار ساعت 21 رابطه‌ای وجود ندارد،اما بین متغیّرهای بی‌طرفانه بودن ، نقاط ضعف ، انتخاب و تنظیم اخبار  با میزان اعتماد پاسخگویان رابطه معنی‌داری وجود دارد. افرادی که سال تحصیلی آن‌ها خیلی زیاد بوده است کمتر از سایرین به این بخش اعتماد داشته‌اند.نتیجه کلی حاکی از آن است با بالا رفتن سال تحصیلی میزان اعتماد به اخبار تقلیل یافته است. 

    1اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن

    با نگاهی گذرا به تاریخ زندگی بشر، می‌توان به این نتیجه دست پیدا کرد که در هیچ زمانی مانند امروز امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار گوناگون وجود نداشته است و این روندی است که باگذشت زمان هر چه بیشتر شتابان می‌شود. در این میان وسایل ارتباط‌جمعی (روزنامه- رادیو- تلویزیون- سینما) با انتشار اخبار و پیام‌های گوناگون، مهم‌ترین نقش را به عهده داشته‌اند و با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار، درراه پیشرفت فرهنگ  و تمدن بشری، گام‌های مثبتی را برداشته‌اند، این خصیصه وسایل ارتباط‌جمعی باعث شده که برجسته‌ترین متفکران و صاحب‌نظران علوم ارتباطات، عصر کنونی را عصر ارتباطات نام دهند.

    مهم‌ترین ویژگی رسانه جنبه آگاهی دهندگی و توانایی قدرت عمل در نشر پیام در طیف وسیع و گسترده است. بنابراین خبر از مهم‌ترین بخش‌های آگاهی‌دهنده در این رسانه‌ها خواهد بود. زیرا در ایجاد آگاهی سیاسی – اجتماعی – اقتصادی که ضرورت حفظ حیات و تحول جامعه به شمار می‌روند، نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. خبر در صدر برنامه‌های تلویزیونی قرار دارد و در بین شبکه‌های تلویزیونی دنیا به جبران رقابت این رسانه‌ها درزمینه اطلاع‌رسانی تبدیل‌شده است؛ در حال حاضر شبکه‌های تلویزیونی با شکل تازه‌ای از خبررسانی مواجه هستند، تمام سعی و تلاش آن‌ها در ارائه آخرین اخبار و اطلاعات جهان به مخاطبان است، به‌طوری‌که این شبکه‌ها، خبرپراکنی را به‌مثابه یک میدان توسعه و رقابت برای فعالیت‌های خود در نظر گرفته‌اند. با توسعه شبکه‌های تلویزیونی در جهان و ورد اینترنت – ماهواره تلویزیونی به صحنه، مرحله تازه‌ای از شیوه اطلاع‌رسانی است زیرا در این برهه دیگر دروازه‌بانی و یک‌سو بودن اخبار معنا ندارد زیرا مخاطب به دلیل دسترسی داشتن به منابع مختلف اطلاعاتی به مقایسه اخبار از منابع مختلف می‌پردازد.

    در این زمان بیشترین تکیه به عنصر گیرنده با مخاطب است، این مخاطب است که تعیین می‌کند رسانه از چه شیوه‌هایی و جه نوع اخباری را منعکس سازد.

    گرداندن وسایل ارتباط امروز در تمامی مراحل فرایند تهیه و پخش خبر مخاطب حاضر و ناظر خویش می‌بیند.

    از سویی دیگر طی چند سال اخیر با گسترش مطبوعات به همان نسبت گسترش رشته تخصصی بنام ارتباطات و روزنامه‌نگاری در کشور ما و پرورش نیروهای متخصص در این زمینه موجب شده چند وقت یک‌بار اخبار را از دید کارشناسانه این رخداد بررسی کنیم لذا در این تحقیق سعی شده تا نگرش دانشجویان دختر این رشته در مورد اخبار سیما بررسی شود

     

    1-2بیان مسئله

    خبر محصول باارزش وجودشان رسانه و عامل معنا بخشی به پدیده‌ها و رخدادهاست، این فعالیت رسانه‌ای از چنان اهمیتی برخوردار است که آن را طبیعی‌ترین کارکرد رسانه دانسته‌اند و بخش عمده‌ای از توان، منابع مالی و امکانات هر رسانه اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب به آن اختصاص می‌یابد.

    یکی از نکات موردتوجه در ارائه خبر در نظر گرفتن مخاطب است؛ زیرا هرگونه ارتباط باهدف تأثیرگذاری بر مخاطب صورت می‌گیرد، ازاین‌رو سیاست‌گذاران رسانه‌ها درصدد دستیابی به آن هستند، ازآنجاکه مخاطبان امروز انتخاب‌گرند و گستره وسیع شبکه‌های مختلف رسانه‌ای، قدرت انتخاب آنان را بالابرده و در چنین شرایطی اعتبار رسانه تا حدود زیادی به میزان رضایت و اقناع مخاطبان وابسته است.

    در تحقیق حاضر به جهت اینکه دانشجویان در منحنی پذیرش به‌عنوان گروه نفوذمندان به‌حساب می‌آیند و این قشر از جامعه به جهت تحصیل‌کرده بودنشان منزلت و احترام خاصی در میان خانواده‌ها دارند و در اکثر انتخابات عناصر فعال و تأثیرگذار هستند، یکی دیگر از عوامل توجه به این قشر در این پژوهش این است که دانشجویان به‌عنوان جوانانی کنجکاو و تحلیل‌گر می‌باشند که ازلحاظ فرصت مطالعه نیز وقت کافی برای مطالعه و تفکر دارند ازلحاظ پختگی نیز در سنی قرار دارند که به بلوغ فکری رسیده‌اند.

    با توجه به مطالب گفته‌شده، کوچک‌ترین بی‌تفاوتی نسبت به نیازها و دیدگاه‌های این قشر در جمع‌آوری، تنظیم و ارائه اخبار، موجب بی‌اعتنایی اخبار در میان اقشار جامعه خواهد بود و درنتیجه  جز اتلاف وقت و هزینه و سرمایه برای گرداندگان رسانه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

    نیازهای این قشر از مخاطبان خود تابعی از شرایط سنی، شغلی، تحصیلی، اجتماعی علایق مختلف است که برای ارتقاء کیفیت اخبار باید آن شرایط و علایق را شناخت و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

     

     

     

    1-3بیان اهداف تحقیق

    1-3-1 هدف کلی

    شناخت میزان اعتبار اخبار ساعت 21 شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات

    1-3-2 اهداف جزئی

    در کنار اهداف کلی به اهداف جزئی این تحقیق می‌پردازیم :

    1-

    2-

    3-

    دستیابی به میزان علاقه دانشجویان دختر رشته ارتباطات به اختیار جنجالی و هیجان‌انگیز

    بررسی دیدگاه دانشجویان دختر رشته ارتباطات به میزان بی‌طرفی اخبار ساعت 21 شبکه اول

    دستیابی به نظرات دانشجویان دختر رشته ارتباطات در مورد نقاط ضعف اختبار ساعت 21 شبکه اول

    دستیابی به نظرات دانشجویان دختر رشته ارتباطات در مورد میزان اعمال گرایش‌های سیاسی در تنظیم اخبار ساعت 21 شبکه اول

    بررسی نظرات دانشجویان دختر رشته ارتباطات در مورد میزان تأثیر لحن و چهره گوینده در افزایش اعتماد به اختبار ساعت 21 شبکه اول

    دستیابی به نظرات دانشجویان دختر رشته ارتباطات در مورد مدت‌زمان اخبار شبکه اول ساعت 21

    دستیابی به نظرات دانشجویان دختر رشته ارتباطات در مورد لزوم پخش اخبار و گزارش‌های تصویر در خبر شبکه اول ساعت21   

    دستیابی به نظرات دانشجویان دختر رشته ارتباطات در مورد لزوم پخش اخبار گزارش‌های تصویری خبر در اخبار ساعت 21 شبکه اول

    دستیابی به نظرات دانشجویان دختر رشته ارتباطات در مورد شیوه‌های مطلوب ارائه خبر در اخبار ساعت 21 شبکه اول

     

    1-4سؤالات و فرضیه‌های تحقیق

    1-4-1 سؤالات تحقیق

    آیا بین سن دانشجویان دختر رشته ارتباطات و میزان اعتماد آنان به اخبار ساعت 21 شبکه اول رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین سال ورود دانشجویان دختر رشته ارتباطات و میزان اعتماد آنان به اخبار ساعت 21 شبکه اول رابطه معنی‌دار وجود دارد؟

    آیا بین میزان علاقه به اخبار سیاسی شبکه اول و میزان اعتماد دانشجویان دختر رشته ارتباطات رابطه معنی‌دار وجود دارد؟

    آیا بین میزان رعایت بی‌طرفی در اخبار ساعت 21 شبکه اول و میزان اعتماد دانشجویان دختر ارتباطات رابطه معنی‌دار وجود دارد؟

    آیا بین میزان نقاط ضعف اخبار ساعت 21 شبکه اول با میزان اعتماد دانشجویان دختر رشته ارتباطات به آن پخش خبری رابطه معنی‌داری وجود دارد؟

    آیا بین میزان اعمال گرایشات سیاسی جناحی در تنظیم اخبار ساعت 21 شبکه اول و میزان اعتماد دانشجویان به این بخش خبری رابطه معنی‌دار وجود دارد؟

     

     

     

    1-4-2 فرضیه

    به نظر می‌رسد میان سن دانشجویان دختر رشته ارتباطات با میزان اعتماد آنان به اخبار شبکه اول ساعت 21 رابطه معنی‌دار وجود دارد.

    به نظر می‌رسد میان‌سال ورود دانشجویان دختر رشته ارتباطات با میزان اعتبار و اعتماد آنان به اخبار ساعت 21 شبکه اول رابطه معنی‌دار وجود دارد.

    به نظر می‌رسد میان علاقه دانشجویان دختر رشته ارتباطات به اخبار سیاسی و میزان اعتبار و اعتماد آنان به اخبار ساعت 21 شبکه اول رابطه معنی‌دار وجود دارد.

    به نظر می‌رسد میان رعایت بی‌طرفی در اخبار ساعت 21 شبکه اول سیما و میزان اعتبار اعتماد به این بخش نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات رابطه معنی‌دار وجود دارد.

    به نظر می‌رسد میان نقاط ضعف اخبار ساعت 21 شبکه اول با اعتماد دانشجویان دختر رشته ارتباطات به این بخش رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    به نظر می‌رسد میان اعمال گرایش‌های سیاسی و جناحی در تنظیم اخبار ساعت 21 شبکه اول و میزان اعتماد دانشجویان به این بخش خبری رابطه معنی‌داری وجود دارد.

     

     

     

     

    1-5تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه‌های کلیدی

    خبر:

    خبر یک واقعیت عینی است اگر رویدادی پدید نیاید خبری ایجاد نمی‌شود بنابراین وقایعی به‌عنوان خبر تلقی می‌شوند که حقیقی باشند، و افسانه‌سازی و خیال‌پردازی راهی به آن‌ها نداشته است.

    متقاعدسازی

    متقاعدسازی به‌صورت ارتباط انسانی فرایند پیچیده‌ای است که جهت تأثیرگذاری باهدف تغییر در اعتقادات، ارزش‌ها یا نگرش‌ها انجام می‌گیرد.

    تحریف:

    تحریف در خبر را می‌توان به مفهوم دست بردن در خبر و عوض کردن معنای آن دانست.

    دروازه‌بانی:

    به کسانی که در تحریریه رسانه‌های خبری در فرایند تهیه، گزارش و ارائه پیام‌های خبری فعالیت دارند. دروازه‌بان می‌گویند.

    مخاطب:

    اگر طرف اول ما در هر سیر ارتباطی فرستنده باشد، عامل با طرف دیگر را گیرنده، پیام یا مخاطب تشکیل می‌دهد.

    تناقض‌گویی:

    تناقض در خبر به مفهوم ارائه خبرهای ضدونقیض در رسانه‌های جمعی است.

    تعریف نگرش:

    نگرش عبارت از نوعی آمادگی، تمایل به عمل یا عکس‌العمل خاصی در مقابل محرکی است.

    سانسور:

    « مقصود از سانسور، اعمال‌نظر در جریان خبررسانی به‌منظور جلوگیری از انتشار اخباری است که ممکن است انتشار آن‌ها برای مردم مفید باشد. ولی برای کسی که این اعمال‌نظر را انجام می‌دهد مفید نباشد.(زورق،1368،205)

    سوگیری در خبر:

    زمانی که در ارائه خبر، جهت‌گیری خاصی بر اساس جریانات و گروه‌بندی‌های جامعه صورت می‌گیرد.

    اغراق و مبالغه:

    بزرگ جلوه دادن بعضی از خبرها برای مقاصد خاص را اغراق و مبالغه گویند.

    1تعریف خبر

    برای خبر، بر اساس شرایط و نیازهای جوامع گوناگون و شیوه کاربردی که از آن انتظار می‌رود، تعریف‌های زیادی ارائه‌شده است. هرچند باید گفت دست‌یابی به یک تعریف مشترک و جامع و به‌عبارت‌دیگر، ارائه یک تعریف جامع‌ومانع در این زمینه بسیار دشوار است، بااین‌حال، می‌توان با کنار هم گذاردن تعریف‌های گوناگون، عناصر مشترک آن‌ها را استخراج و به‌عنوان ارکان تکوین خبر، از آن‌ها یادکرد. اکنون، به برخی تعریف‌های ارائه‌شده اشاره می‌کنیم:

    خبر، گزارشی عینی از واقعیت‌هاست که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده و احتمالاً تحت تأثیر عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی شکل‌گرفته است.( محسنیان راد، 1371، 13)

    خبر، انتشار منظم جریان وقایع و آگاهی‌ها و دانش‌های انسانی و نقل عقاید و افکار عمومی است. .( . یونس‌‌شکر خواه،1374 ،5.)

    خبر، اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است.(همان منبع،5)

    خبر، گزارش بی‌طرفانه، دقیق و درعین‌حال، صحیح و عینی از یک رویداد است.(عباسی1380،25)

    خبر عبارت است از اطلاعات تازه‌ای در مورد رویدادهای مهم که بر شنوندگان و بینندگان تأثیر می‌گذارد و موردعلاقه آن‌ها واقع می‌شود. ( نعمتی انارکی 1380، 204)

    بر اساس تعریف‌های ارائه‌شده، برای خبر یا اطلاع، دو عنصر اساسی منتشر شدن و نو بودن را می‌توان در نظر گرفت. انتشار خبر، هر نوع ارتباط مستقیم مانند گفت‌وگو و مکاتبه را از حوزه شمول خبر خارج می‌کند و صفت خصوصی و شخصی بودن را از آن می‌زداید. به‌این‌ترتیب، خبر، در قلمرو امور جمعی، اجتماعی و عمومی قرار می‌گیرد و عنصر نو بودن و تازگی هم از گسترش شمول آن به اطلاعات مربوط به گذشته یا رخداد و فعالیت‌های تکراری جلوگیری می‌کند؛ زیرا این‌گونه رخدادها و فعالیت‌ها معمولاً موضوع مطالعات ادبی، هنری و علمی قرار می‌گیرند. به‌عبارت‌دیگر، اطلاعاتی که درباره حالت‌های مستمر پدیده‌های قبلی یا جریان وقایع گذشته تهیه می‌شوند، جنبه خبری ندارند و تنها به یک اقدام جدید و یک واقعه یا حادثه تازه می‌توان عنوان خبر را اطلاق کرد. .(همان منبع،204)

    باید توجه داشت که اهمیت تازگی اخبار مراتب گوناگونی دارد و همین عامل است که تعیین می‌کند کدام رویداد را باید یک خبر معمولی[1]  دانست و کدام‌یک را در تازه‌ها [2] بررسی کرد؛ «زیرا خبر معمولی، شامل اطلاعاتی است که درباره امور و وقایع جاری به دست می‌آیند. در این نوع اطلاعات، هرچند عنصر نو بودن، اهمیت فراوان دارد، درعین‌حال اگر در انتشار آن‌ها تأخیری رخ دهد، اشکال اساسی ایجاد نمی‌شود. درصورتی‌که در خبرهای تازه، چنان‌که از نام آن‌ها پیداست، عنصر نو بودن اهمیت بیشتری دارد، به‌گونه‌ای که اگر این نوع خبرها بلافاصله انتشار نیابند، دیگر برای                     روز بعد یا حتی در ساعات و دقایق بعد، قابل‌استفاده نیستند. به همین سبب است که خبرهای تازه را به فاسدشدنی‌ترین کالاها مثل سبزی و میوه تشبیه کرده‌اند که اگر همان روز ورود به بازار، مصرف نشوند، روز بعد فاسد می‌گردند و دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد». ( معتمد نژاد1355، 46)

     

    2-1-2 ارزش‌های خبری

    ارزش‌هایی که در روزنامه‌نگاری معاصر تقریباً حالت معیار مطلوب (استاندارد) به خود گرفته‌اند. این ارزش‌ها در سراسر جهان برای روزنامه‌نگاران آشنا و شناخته‌شده هستند.(شکرخواه ؛1378؛13)

    2-1-2-1 دربرگیری [3]

    رویدادی دارای ارزش خبری دربرگیری است که بر تعداد فراوانی از افراد جامعه تأثیرگذار باشد، و اصلاً مهم نیست که این تأثیر مثبت است یا منفی، مستقیم است یا غیرمستقیم. مثلاً خبر ضرورت تعویض شناسنامه‌ها، یک خبر دارای دربرگیری است زیرا که برای همه مخاطبان مهم است و همه آنان را در برمی‌گیرند .همه مخاطبان مهم است و همه آنان را دربرمی گیرد.(عباسی؛1380؛29)

     

    2-1-2-2.شهرت[4]

    اشخاص، اشیاء و نهادهایی که دارای شهرت هستند، از ارزش خبری برخوردارند.این ارزش خبری به‌خودی‌خود کاملاً گویاست. البته در انباره دیدگاهی منتقدانه وجود دارد که طرح آن ضروری است. به این معنی که در این دیدگاه، اعتقاد بر این است که خبرها، مردم عادی را پوشش نمی‌دهند، چون‌که اینان از شهرت برخوردار نیستند؛ روزنامه‌نگاران فقط به مشاهیر، آن‌هم بیشتر از نوع قدرتمند و قدرت‌مدار آنان می‌پردازند، حال‌آنکه قهرمانان واقعی، مردم هستند. مثلاً در جنگ‌ها فقط فرماندهان در پوشش خبری قرار می‌گیرند حال‌آنکه نقش سربازان نیز بسیار مهم است. درواقع، از دیدگاه معتقدان به این نظریه انتقادی، نقشه‌ای که خبرها از جهان به مخاطبان ارائه می‌کنند، نقشه دقیق و کاملی نیست. (شکرخواه ؛1378؛14)

     

    2-1-2-3  برخورد، اختلاف و درگیری [5]

    این‌گونه از رویدادها حاوی برخوردهایی هستند که در شکل‌های گوناگون جلوه‌گر می‌شوند. این برخوردها میان افراد، گروه‌ها و ملت‌ها صورت می‌گیرند. این برخوردها به شکل انسان علیه انسان، انسان علیه محیط و انسان علیه طبیعت، فجایع طبیعی و حوادث مربوط به حیات‌وحش قابل‌پیگیری هستند. اخبار مربوط به سرقت‌ها، قتل‌ها، جنگل‌ها، تصادف‌ها، زلزله‌ها و... از این قبیل خبرهای”برخوردی“ به شمار می‌آیند، که درهرحال کشمکش محور اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد و غالباً از رویدادهای موردعلاقه رسانه‌ها هستند.(عباسی؛1380؛30)

     

    2-1-2-4. استثنا و شگفتی [6]

    این نوع رویدادها از وجه غیرعادی بودن و یا  و استثنایی بودن از ارزش خبری برخوردارند.به‌طورکلی این رویدادهای نادر را خوانندگان و مخاطبان خبرها تحت عنوان تر ین‌ها می‌شناسند: پیرترین فرد جهان،بلندترین آسمان‌خراش دنیا، کوچک‌ترین کامپیوتر و مانند این‌ها. (شکرخواه ؛1378؛14)

     

    2-1-2-5. بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار [7]

    این ارزش خبری عمدتاً به اعداد و ارقام مربوط می‌شود. فرقی نمی‌کند که این ارقام مربوط به چیست، هراندازه که تعداد ارقام بزرگ‌تر باشد چون‌که از جنبه فراگیری اهمیت می‌یابد از ارزش خبری بیشتری برخوردار می‌شود. به‌عنوان نمونه، مرگ 100 نفربر اثر یک تصادف، از مرگ 3 نفر در یک تصادف دیگر، از بخت بیشتری برای گزینش و تبدیل‌شدن به خبر برخوردار می‌شود.(عباسی؛1380؛30)

    2-1-2-6  مجاورت [8]

    مخاطبان رسانه‌ها ترجیح می‌دهند که ابتدا از خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای هم‌جوار خود اطلاعات کسب کنند.مجاورت به لحاظ ارزش خبری در دو شکل مورد گزینش قرار می‌گیرند: جغرافیایی و معنوی. مجاورت جغرافیایی مثل شهر، کشور و منطقه مجاور؛ و مجاورت معنوی مثل مشابهت‌های فرهنگی، عقیدتی، قومی، اجتماعی و مانندهای آن‌ها. (شکرخواه ؛1378؛15)

     

    2-1-2-7. تازگی [9]

    دانستن اینکه رویداد در چه وقت به وقوع پیوسته است، در جهان رقابت‌های خبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هراندازه که فاصله وقوع رویداد و درج آن به‌عنوان خبر، نزدیک‌تر باشد، خبر، تروتازه تر خواهد بود. (عباسی؛1380؛ 30)  برای آنکه مخاطب به‌سرعت نیاز خبری خود را برطرف کند، باید به‌سرعت هرچه‌تمام‌تر به او خبر داده شود تا ضمن اینکه نیاز خبری‌اش را برطرف می‌کنیم، مانع رفتن او به‌طرف سایر منابع خبری شویم. (شکرخواه ؛1378؛15)

    این هفت ارزش خبری که ذکرشان رفت، حالتی منحصربه‌فرد دارند و می‌توانند جنبه‌های ارزشی خبرها را پوشش دهند و اطلاع از آن‌ها کمابیش می‌تواند برای درک ارزش‌های خبری کفایت کند. اما بحث ارزش‌های خبری از وجوه دیگری هم موردتوجه قرارداد و می‌تواند گفت که گرمای خود را حفظ کرده است.فیلیپ گایار[10]  فرانسوی در کتاب فن روزنامه‌نگاری به سه ارزش خبری اشاره می‌کند. او در فصل سوم این کتاب، تحت عنوان «از رویداد تا خبر» ابتدا به بررسی مبحث مسیر خبر می‌پردازد و سپس با اشاره به موضوع انتخاب اخبار، به سه ضابطه انتخاب اشاره می‌کند.

    گایار می‌گوید: ضوابط جهانی خبر در خود خبر مستترند که باید آن‌ها را در این عبارت جست: آنچه موردتوجه و علاقه خوانندگان باشد.گایار این ضوابط سه‌گانه را چنین فهرست می‌کند:

    1. واقعه روز بودن (که همان عنصر تازگی است)؛

    2. اثرگذاری (دامنه انعکاس رویداد در زمان و مکان)؛

    3. سودمندی (طرز تلقی مردم نسبت به رویداد).(همان منبع 15)

     

    2-1-2ارزش‌های دوازده‌گانه

    یوهان گالتونگ [11]و مری روگ[12]  از چهره‌های برجسته در پژوهش‌های ارتباطی به شمار می‌آیند. و شاید بتوان آنان را طلایه‌داران بحث ارزش‌های خبری شمرد، آنان با نگاهی ویژه به این ارزش‌ها می‌نگرند که هم‌اکنون نیز در کانون بحث‌ها و بررسی‌های علمی و دانشگاهی قرار دارد.

    این دو پژوهشگر دوازده ارزش خبری را مطرح کردند. این دوازده ارزش عملاً به مرجعی گریزناپذیر و پیوسته در پژوهش‌های مربوط به اخبار بین‌المللی تبدیل شدند. یکی از علل مطرح‌شدن این نظریات در قالب یک الگوی پژوهشی حاکم این بود که آرای این دو محقق از نخستین پژوهش‌های نظری در این عرصه بودند. افزون بر این، ارائه نظریه معروف امپریالیسم ساختاری[13]  ، که پنج سال بعدازآن (1970) از سوی گالتونگ ارائه شد و طرف توجه محققان جهان سوم قرار گرفت، عامل دیگری بود که به گسترش آرای گالتونگ و روگ کمک کرد.

    این دو پژوهشگر با اعلام یک مرحله‌ای بودن فرایند تبدیل رویداد به خبر، دوازده عامل مؤثر بر گزینش خبر را مشخص کردند. به عقیده ایشان هشت ارزش نخست از آن دوازده ارزش، در همه جای جهان به طرزی مشترک مورداستفاده روزنامه‌نگاران قرارمی گیرند و ربطی به مشخصه‌های فرهنگی ملل گوناگون ندارند؛ اما چهار عامل دیگر ازنظر فرهنگی بر انتخاب اخبار مؤثرند و دست‌کم می‌توان گفت که این چهار عامل در گوشه شمال غربی دنیا از جنبه فرهنگی، به طرزی یکسان و مشابه در امر گزینش اخبار به کار گرفته می‌شوند. (شکرخواه؛1378؛16)

     

     

    2-1-2-1 تواتر[14]:

    به اعتقاد گالتونگ و روگ، این ارزش خبری در حقیقت یک ظرف زمانی است که رویداد، آن را پر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، جنایت‌ها در زمان اندکی روی می‌دهند و معنی آن‌ها هم ملموس است و به‌سرعت نیز درک می‌شوند، مثل دیواری که زود بالا می‌آید و همه آن را می‌بینند، اما مثلاً اجرای یک برنامه آموزشی خیلی زود به چشم نمی‌آید و اجرای آن مقتضی زمان بیشتری است (ظرف زمانی طولانی‌تری لازم دارد)، به همین جهت، روزنامه‌نگاران به پوشش این نوع رویدادها که ظرف زمانی آن‌ها طولانی است، تمایل نشان نمی‌دهند. گالتونگ و روگ در تبیین این ارزش خبری می‌گویند که خبرهایی که ازلحاظ تواتر و فرکانس کوتاه‌ترند، بیشتر مطلوب روزنامه‌نگاران هستند؛ اما از سوی دیگر، گرایش‌ها و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که ازنظر تکوین و تحقق نهایی مستلزم زمان طولانی‌تر هستند و لذا از جنبه معنی، مفهوم و وزن، دیرتر از رویدادهای با فرکانس و تواتر کوتاه، درک می‌شوند در خارج از دایره انتخاب روزنامه‌نگاران باقی می‌مانند و بخت انتخاب شدن را پیدا نمی‌کنند. وانگهی، روزنامه‌نگاران حتی اگر رویدادهای پرتواتر را انتخاب کنند، بیشتر از زاویه آماری به آن‌ها می‌پردازند و این نیز غالباً در نشریه‌های تخصصی صورت می‌گیرد. (همان منبع؛16)

     

    2-1-2-2 آستانه[15]:

    آستانه که می‌توان آن را نقطه شروع هم نامید، در حقیقت اندازه قد و قواره رویداد است. برای هر رویداد، ”آستانه“ ای وجود دارد که اگر رویداد به سطح آن نرسد، اصلاً مخابره نخواهد شد. افزون بر این، اگر رویدادی به آستانه برسد و مخابره شود، ممکن است که در درون خود آستانه‌های دیگری بیافریند. این نکته را یادآوری کنیم که هراندازه که یک رویداد ازنظر آستانه، بزرگ‌تر باشد، برای استمرار درج آن به ”درام“ یا هیجان قوی‌تری نیاز داریم. به عقیده گالتونگ و روگ، گزارش‌های مربوط به جنگ از موارد بارز برخوردهای مهیج به‌حساب می‌آیند.

    اما همان‌گونه که گفته شد، در بسیاری از موارد، رویدادهایی که مخابره می‌شوند، در درون خود حاوی موضوع‌های پرکشش دیگری هستند که اگر رویداد نخست، مخابره نشده بود و به خبر تبدیل نمی‌شد، رویدادهای بعد، اصلاً بخت و فرصت تبدیل‌شدن به خبر را به دست نمی‌آورند. (پورنوروز؛1380؛235)

     

    -2-1-2-3 فقدان ابهام[16]:

    فقدان ابهام به‌مثابه سومین ارزش خبری که به‌وسیله دو محقق موردبحث مطرح‌شده است درواقع به‌وضوح رویداد مربوط می‌شود. وضوح به معنی ساده‌سازی نیست، اما به‌هرحال باید به طیف گسترده معانی جهت داد و سامان بخشید. همان‌طور که می‌دانیم، روزنامه‌نگاری برخلاف ادبیات، به رمز و رازهای ژرف نیاز ندارد و این رمز و رازها در حد منطقی می‌پذیرد. برخلاف ادبیات که در آن ایهام ابزار کار به‌حساب می‌آید، در روزنامه‌نگاری این امر تا حد امکان کاهش می‌یابد

     

    [1] - Information

    [2] - News

    [3]- Impact

    [4] - Fame / Prominence)

    [5] - conflict

    [6] - Oddity

    [7]- Magnitude

    [8] - Proximity

    [9] - Timelyness

    [10] - Philippe Gaillard

    [11] - Johan Galtung

    [12] - Mari ruge

    [13] - Structural imperialism

    [14] - Freguency

    [15] Threshold

    [16] - Unambiguity 

     

  • فهرست:

     

    -1اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن................................................................................. 1

    1-2بیان مسئله......................................................................................................................... 2

    1-3بیان اهداف تحقیق............................................................................................................... 3

    1-3-1 هدف کلی..................................................................................................................... 3

    1-3-2 اهداف جزئی................................................................................................................. 4

    1-4سؤالات و فرضیه‌های تحقیق.................................................................................................. 5

    1-4-1 سؤالات تحقیق............................................................................................................... 5

    1-4-2 فرضیه........................................................................................................................ 5

    1-5تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه‌های کلیدی................................................................................ 6

    فصل دوم :..................................................................................................... 9

    تدارک نظری تحقیق.................................................................................................................. 9

    بخش اول...................................................................................................... 9

    2-1 خبر............................................................................................................................... 9

    2-1-1تعریف خبر................................................................................................................... 9

    2-1-2 ارزش‌های خبری......................................................................................................... 11

    2-1-2-1 دربرگیری ............................................................................................................. 11

    2-1-2-3  برخورد، اختلاف و درگیری ..................................................................................... 12

    2-1-2-4. استثنا و شگفتی....................................................................................................... 12

    2-1-2-5. بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار .................................................................................. 13

    2-1-2-6  مجاورت .............................................................................................................. 13

    2-1-2-7. تازگی ................................................................................................................. 13

    2-1-2ارزش‌های دوازده‌گانه..................................................................................................... 14

    2-1-2-1 تواتر:.................................................................................................................... 15

    2-1-2-2 آستانه:................................................................................................................... 16

    -2-1-2-3 فقدان ابهام:............................................................................................................ 17

    2-1-2-4 معنی‌دار بودن.......................................................................................................... 17

    2-1-2-5 همخوانی و هماهنگی:................................................................................................ 18

    2-1-2-6 غیرمنتظره بودن:..................................................................................................... 19

    2-1-2-7. استمرار:............................................................................................................... 19

    2-1-2-8. ترکیب:................................................................................................................. 19

    2-1-2-9. ارجاع یا تمثل به ملل برگزیده..................................................................................... 20

    2-1-2-10. برگزیده اشخاص به ارجاع:..................................................................................... 21

    2-1-2-11. شخصیت‌سازی:.................................................................................................... 22

    2-1-2-12. منفی گرایی:......................................................................................................... 23

    2-1-3 عناصر خبری............................................................................................................. 26

    خبرنویسی در رسانه‌های جمعی.................................................................................................. 28

    2-4-1-4 سبک‌های خبرنویسی................................................................................................. 32

    -           2-1-4-1 سبک هرم وارونه:.......................................................................................... 33

    -           2-1-4-2 سبک تاریخی................................................................................................. 33

    -           2-1-4-3 سبک تاریخی به همراه لید................................................................................. 34

    -           2-1-4-4  سبک پایان شگفت‌انگیز................................................................................... 34

    -           2-1-4-5  سبک بازگشت به عقب و سبک تشریحی............................................................... 34

    بخش دوم:................................................................................................... 35

    -           2-2-3-1تعریف سانسور.............................................................................................. 45

    -           2-2-3-2انواع سانسور................................................................................................ 48

    -           2-2-3-3آثار و پیامدهای سانسور.................................................................................. 51

    بخش سوم:.................................................................................................. 52

    2-3 مخاطب شناسی............................................................................................................... 52

    2-3-1تعریف مخاطب............................................................................................................ 53

    2-3-2نقش شناخت مخاطب در ارسال خبر................................................................................... 54

    2-3-3سنت‌های مخاطب پژوهی................................................................................................ 55

    2-3-3-1  مشخصات سنت‌های ساختارگرا در مخاطب پژوهی........................................................... 55

    2-3-3-2مشخصات سنت‌های رفتارگرا در مخاطب پژوهی:.............................................................. 56

    2-3-4سنت‌های فرهنگی و تحلیل دریافت..................................................................................... 57

    2-3-5عوامل انگیزشی در مخاطبان............................................................................................ 58

    2-3-6تغییر انگیزه در مخاطبان................................................................................................ 58

    2-3-7نقش نیازها در جذب مؤثر خبر......................................................................................... 59

    2-3-8نقش نگرش‌ها برجذب مؤثر خبر....................................................................................... 62

    2-3-2 نقش اعتبار در خبر...................................................................................................... 66

    عوامل ایجاد اعتبار برای خبر.................................................................................................... 69

    بخش چهارم................................................................................................. 75

    2-4 تئوری های ارتباطات اقناعی................................................................................................ 75

    -           2-4-1 اقناع:............................................................................................................. 75

    -           2-4-2 تاریخچه متقاعدسازی:........................................................................................ 76

    -           2-4-3    مفهوم متقاعدسازی........................................................................................ 76

    -           2-4-4  ویژگی های متقاعد سازی................................................................................... 77

    -           2-4-5 نظریه های متقاعدسازی:.................................................................................... 78

    -           2-4-5-1مدل کوشش درخور :....................................................................................... 78

    -           2-4-5-2-مدل استشهادی - نظام دار :.............................................................................. 80

    -           2-4-6تلویزیون و متقاعدسازی:..................................................................................... 84

    2-5نقش اعتبار در خبر........................................................................................................... 86

    2-5-1 عوامل ایجاد اعتبار برای خبر.......................................................................................... 89

    2-5-1-1 منبع در خبر( موثق بودن)........................................................................................... 89

    2-5-1-2 عینی و واقعی بودن خبر............................................................................................. 91

    2-5-1-3 جذابیت در ارائه خبر................................................................................................. 92

    2-5-1-4 شکل ارائه اخبار:..................................................................................................... 92

    2-5-1-5 قابل درک بودن........................................................................................................ 93

    2-5-1-6 ارضاء نیازهای خبری مخاطبان................................................................................... 93

    2-5-2 عوامل اختلال در اعتبار خبر.......................................................................................... 94

    2-5-2-1 عدم صداقت در فرایند انتشار خبر................................................................................. 94

    2-5-1 مبالغه و اغراق در فرایندانتشار خبر:................................................................................. 95

    2-5-2-3 تحریف:................................................................................................................... 95

    2-5-2-4 سانسور:................................................................................................................. 96

    2-5-2-5 عدم بی طرفی در ارائه اخبار:........................................................................................ 96

    بخش ششم:.................................................................................................. 98

    2-6 ساختار خبر تلویزیون....................................................................................................... 98

    2-6-1 هدفمندی، جامع‌نگرى و وحدت موضوع............................................................................. 98

    2-6-2 پلاتو........................................................................................................................ 99

    2-6-3 گفتار متن خبر (نریشن).............................................................................................. 102

    2-6-3-1نریشن کامل:.......................................................................................................... 102

    2-6-3-2نریشن جزئى:......................................................................................................... 102

    2-6-4 جلوه‌هاى صوتى........................................................................................................ 103

    2-6-5 جلوه‌هاى تصویرى..................................................................................................... 104

    2-6-6 انسجام صدا و تصویر................................................................................................. 105

    2-6-7پرداخت تکنیکى خبر.................................................................................................. 106

    2-6-8  مدت خبر.............................................................................................................. 106

    2-6-9 انواع خبر تلویزیون.................................................................................................... 107

    2-6-10 خبرنویسی برای رادیو و تلویزیون................................................................................ 110

    بخش هفتم................................................................................................. 113

    2-7چارچوب نظری............................................................................................................. 113

    2-7-1شکل‌‌گیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت).......................................... 113

    2-7-2 نظریه سوزن تزریقی (گلوله جادویی)............................................................................... 116

    2-7-3فرایند ارتباط در سوزن تزریقی....................................................................................... 117

    2-7-5 نظریه نیاز جویی....................................................................................................... 120

    2-7-6 الگوی هماهنگی و ناهماهنگی شناختی............................................................................ 121

    بخش هشتم................................................................................................ 123

    2-8پیشینه تحقیق................................................................................................................. 123

    فصل سوم :............................................................................................... 125

    روش شناسائی تحقیق (متدولوژی)............................................................................................ 125

    مقدمه : ( شمای تحقیق )......................................................................................................... 125

    فصل چهارم :.............................................................................................. 128

    4-1تجزیه‌وتحلیل یافته‌های تحقیق............................................................................................. 128

    4-1-1 جمع بندی و توصیف یافته ها:....................................................................................... 128

    4-1-1-1توصیف جدول 4-1............................................................................................... 129

    4-1-1-2توصیف جدول 4-2............................................................................................... 130

    4-1-1-3توصیف جدول  4-3.............................................................................................. 132

    4-1-1-4توصیف جدول 4-4............................................................................................... 132

    4-1-1-5توصیف جدول 4-5............................................................................................... 133

    -1-1-6توصیف جدول شماره4-6.......................................................................................... 134

    4-1-1-7توصیف جدول شماره4-7....................................................................................... 135

    4-1-1-8  توصیف جدول شماره4-8..................................................................................... 137

    4-1-1-9  توصیف جدول 4-9............................................................................................. 138

    4-1-1-10  توصیف جدول 4-10........................................................................................ 138

    4-1-1-11  توصیف جدول 4-11........................................................................................ 139

    4-1-1-12  توصیف جدول 4-12........................................................................................ 140

    4-1-1-13  توصیف جدول 4-13........................................................................................ 141

    4-1-1-14  توصیف جدول 4-14........................................................................................ 142

    4-1-1-15  توصیف جدول 4-15........................................................................................ 143

    4-1-1-16  توصیف جدول 4-16........................................................................................ 144

    4-1-1-17  توصیف جدول 4-17........................................................................................ 145

    4-1-1-18  توصیف جدول 4-18........................................................................................ 146

    4-1-1-19  توصیف جدول 4-19........................................................................................ 147

    4-1-1-20  توصیف جدول4-20......................................................................................... 148

    4-1-1-21  توصیف جدول 4-21........................................................................................ 150

    4-1-1-22  توصیف جدول 4-22........................................................................................ 151

    4-1-1-23  توصیف جدول 4-23........................................................................................ 152

    4-1-1-24  توصیف جدول 4-24........................................................................................ 153

    4-1-1-25  توصیف جدول 4-25........................................................................................ 154

    4-1-1-26  توصیف جدول 4-26........................................................................................ 155

    4-2-1 جمع بندی تحلیل یافته ها:............................................................................................. 156

    4-2-1رابطه بین سن پاسخگویان  با میزان اعتماد آنها به اخبار ساعت 21........................................... 157

    -           4-2-2رابطه بین سالتحصیلی پاسخگویان  با میزان اعتماد آنها به اخبار ساعت 21................. 159

    -           4-2-3رابطه بین نوع علاقه پاسخگویان  با میزان اعتماد آنها به اخبار ساعت 21................... 161

    -        4-2-7رابطه بین تنظیم اخبار بر اساس گرایشات سیاسی وجناحی  با میزان اعتماد پاسخگویان به اخبار ساعت 21        168

    فصل پنجم:................................................................................................ 169

    نتیجه گیری وپیشنهادات......................................................................................................... 169

    5-1 نتیجه گیری................................................................................................................. 169

    5-2 پیشنهادات.................................................................................................................... 171

    -           5-2-1 پیشنهادات به مسئولان بخش اخبار شبکه 1 سیما................................................... 171

    5-2-2 پیشنهادات به سیاستگذاران و برنامه ریزان رسانه ای کشور................................................. 172

    5-2-3 پیشنهادات برای پژوهش‌های بیشتر.................................................................................. 173

    چکیده انگلیسی.................................................................................................................... 174

    منابع و مآخذ....................................................................................................................... 175

    منابع فارسی :..................................................................................................................... 175

    منابع انگلیسی:..................................................................................................................... 183

    منبع:

     

    منابع و مآخذ

    منابع فارسی :

    ابوترابیان , حسین . “ قدرت سر نیزه ناپلئونی یا انرژی اتمی ؟ ! ” ‍‍, ماهنامه گزارش , سال 6 , ش, 65 , 1375 .

    اسدی , علی . افکار عمومی و ارتباطات , تهران , سروش , 1371 .

    اسدی، علی (1371)؛ افکار عمومی و ارتباطات؛ چاپ اول؛ انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلای ایران.

    اصول کاربردی خبرنگاری و خبررسانی در رادیو و تلویزیون نوشته حجت الله عباسی انتشارات سروش تهران 1379 ،

    ال گیبسون ،مارتین ،روزنامه نگاری در عصر الکترونیک ،  محسن تقوی، انتشارات آینه کتاب تهران، 1371

    امجد، محمد (1381)؛ «ماهیت افکار عمومی و نحوه شکل گیری آن»؛ روابط عمومی؛ شماره 25، ص ص 14-12.

    بدیعی , نعیم . “ معیارهای گزینش خبر , کدام خبر , چرا ؟ ” , فصلنامه رسانه , تهران , مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه , سال اول , ش 1 1369 .

    بلیغ ناصر ( 1380) . تجربه های برنامه سازی در جهان، دستورالعمل برنامه سازی در رادیو

    بُهنر، جِرد؛ وانِک، میکائیل؛ نگرش ها و تغییر آنها؛ علی مهداد؛ چاپ اول؛ 1374؛ انتشارت جنگل.

    بینگر، اتولر؛ ارتباطات اقناعی؛ علی رستمی؛ چاپ اول؛ 1376؛ مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش

    پژوهش و سنجش فصلنامه , “ مخاطب در تعاملات عصر نو ” , تهران , مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما , ش 4 , 1373 .

    پیرحیاتی , ناصر . “ تفسیرهای خبر و مخاطبان ” , فصلنامه پژوهش و سنجش , تهران , مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما , سال چهاردهم , ش 12 , 1376 .

    پیکری،احمد رضا،پارازیت،چیست،مجله صدا و سیما،شماره 175،آبان 1370،

    تافلر، آلوین؛ جابجایی در قدرت، ترجمه­ی شهین­دخت خوارزمی، تهران، بی­نا، 1372،

    چامسکی،نوام، اس. هرمن ادوارد، فیلتر های خبری ،ترجمه: تژا میر فخرایی ، انتشارات موسسه ایران ، تهران:1377

    حسینی پاکدهی , علیرضا . و دیگران , ارتباطات , نظریه ها و برخی چشم اندازهای آتی, 1373 .

    حکیم آرا، محمدعلی (1374)؛ ارتباطات متقاعدگرایانه و تبلیغ؛ چاپ اول؛ انتشارت سمت.

    خانیکی , هادی . “ رسانه ها و افکار عمومی , فصلنامه رسانه ” , تهران , مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه , سال هشتم , ش 22 , 1376 .

    خسروی، فریبرز؛ سانسور، تهران، نشر نظر، 1378،

    خوش بیان، مسلم (1374)؛ افکار عمومی در سازمان؛ چاپ اول؛ تهران: شرکت تعاونی سازمان معین ادارات.

    دادگران، سیدمحمد (1374)؛ مبانی ارتباطات جمعی؛ چاپ اول؛ انتشارات فیروزه.

    دادگران، سیدمحمد (1376)؛ «افکار عمومی و روابط عمومی: نفوذمندان نامرئی جامعه»؛ روابط عمومی؛ شماره 8؛ ص ص 39-36.

    دادگران، محمد؛ مبانی ارتباطات جمعی، تهران، مروارید، 1374، چاپ اول

    داوود نعمتی انارکی، «مقاله نقش رسانه های گروهی در اطلاع رسانی»، فصل نامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، ش 27، پاییز 1380،

    دهقان، علیرضا (1378)؛ «بررسی تأثیر رسانه ها بر افکار عمومی: کاربرد یک الگوی جامعه شناختی»؛ نامه علوم اجتماعی؛ شماره 13؛ ص ص 25-3.

    رابینز، استیفن. پی (1997)؛ مبانی رفتار سازمانی؛ علی پارسائیان، سیدمحمد اعرابی؛ چاپ چهارم؛ 1380؛ دفتر پژوهش های فرهنگی.

    رجب­زاده، احمد؛ ممیزی کتاب، تهران، انتشارات کویر، 1380،

    رستگار ، لیلا . “ رسانه ها و افکار عمومی ” ، فصلنامه رسانه ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ، سال هشتم ، ش 2 ، 1376 .

    رشید پور ، وسایل ارتباط جمعی و رشد ملی .

    رفیع پور، فرامرز، وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی، تهران: 1378 

    روبر ، لانکا . جهانگردی نوین ، ترجمه علی ترابی ، مجله ایران ، سال اول شماره سوم ، مهرماه 1371 . - ساروخانی ، باقر . جامعه شناسی ارتباطات ، انتشارات اطلاعات و تهران ، 1377 ، چاپ اول .

    روزنامه ابرار، دیدار با آیت ا...جوادی آملی ،شماره1162، آبان1371 

    زرین­کوب، عبدالحسین؛ تاریخ در ترازو، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر، 1362، ص28.

    ساروخانی ، باقر . روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ، جلد اول ، اصول و مبانی ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، 1380 ، چاپ ششم .

    ساروخانی، باقر، جامعه شناسی ارتباطات، تهران: اطلاعات، 1381 ،

    ساروخانی، محمد باقر، مبانی ارتباط شناسی، نشر آگاه ، تهران: 1371

    سورین و تانکارد، 1992، ترجمه دهقان، تهران: 1381

    سورین، ورنر و جیمز، تانکارد؛ نظریه‌های ارتباطات، علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1381

    سورین، ورنرو تانکارد، جیمز، نظریه های ارتباطات، انتشارات دانشگاه تهران، تهران:1381

    شکرخواه ، یونس . خبر ، مرکز گسترش آموزش رسانه ها ، تهران ، 1374 ، چاپ اول .

    شیلر هربرت وسایل ارتباط جمعی و امپراتوری آمریکا،ترجمه: احمد میر عابدینی ،تهران ،سروش ، 1377

    صباگردی ، احمد . راهنمای روزنامه های ایران ، 1373 .

    فاضلی ، محمد . راهبردهای عملی توسعه فرهنگی ، سازمان یونسکو ، مؤسسه فرهنگی قنبیان ، تهران ، 1379 ، چاپ اول .

    فرهنگی ، علی اکبر . ارتباطات انسانی ، جلد اول ، 1374 .

    فرهنگی، علی اکبر (1378)؛ ارتباطات انسانی؛ چاپ سوم؛ موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    کازنو ، ژان . جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ، مترجمان ، باقر ساروخانی ، منوچهر محسنی ، انتشارات اطلاعات ، 1373 .

    کاظم معتمدنژاد، وسایل ارتباط جمعی، تهران، انتشارات دانشکده علوم اجتماعی، 1355،

    کازنو ژان ،جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ،ترجمه: دکتر باقر ساروخانی ومنوچهر محسنی ،تهران ،انتشارات اطلاعات ،1377

    کوهن، آرتور؛ تغییر نگرش و تاثیر اجتماعی؛ علیرضا کلدی؛ چاپ اول؛ 1378؛ انتشارت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.

    گایار ، فیلیپ . فن روزنامه نگاری ، ترجمه فضل ا… جلوه ، تهران ، سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامی ، 1368 .

    گفتگو با سیدمحمد دادگران (1382)؛ «افکار عمومی به عنوان یک پدیده روانی – اجتماعی بر نگرش ها استوار است»؛ روابط عمومی؛ شماره 29، ص ص 21-18.

    گلد تورپ ، جی . ای . جامعه شناسی کشورهای جهان سوم ، مترجم جواد طهوریان ، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد ، 1373 ، چاپ دوم .

    لال، جیمز (1379)؛ رسانه ها، ارتباطات، فرهنگ؛ مجید نکودست؛ چاپ اول؛ انتشارات موسسه ایران.

    ماکسوِل، جان (2003)؛ مدیریت نگرش؛ فضل الله امینی؛ چاپ اول؛ 1382؛ انتشارات فرا.

    محسنیان راد ، مهدی . ارتباط شناسی ، تهران ، انتشارات سروش ، 1374 .

    محسنیان راد، مهدی؛ سانسور و خود سانسوری در ایران، رسانه، سال سوم، تابستان1371، ص 6. به نقل از خسروی، فریبرز، پیشین، ص72.

    محمدی مهر ، غلامرضا . “ ساختار و شیوه انعکاس اخبار سیاسی ‌” ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، 1378 .

    مصاحب، غلام­حسین؛ دائره المعالرف فارسی، تهران، فارنگلین، 1345،

    معتمد نژاد، کاظم، وسایل ارتباط جمعی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، 1371

    معتمدنژاد ، کاظم . منصفی ، ابوالقاسم . روزنامه نگاری ، تهران ، نشر سپهر ، 1368 .

    معتمدنژاد ، کاظم . وسایل ارتباط جمعی ، تهران ، دانشگاه علامه طباطبایی ، 1373 .

    معین ، محمد . فرهنگ فارسی ، تهران ، امیر کبیر ، 1376 ، ج اول .

    مک‌کوایل، دنیس؛ نظریه ارتباطات جمعی، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌های، 1382

    مهدی محسنیان راد، روش های مصاحبه خبری، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371،

    مهدی محسنیان راد، روش های مصاحبه خبری، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371

    نصرالهی ، اکبر . خبر نویسی ، امور آموزش باشگاه خبرنگاران جوان ، پاییز 1379 .

    نقیب السادات ، سیدرضا . “ روزنامه نگاری عینی  ، موافقان و مخالفان ” ، فصلنامه رسانه ، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، سال هفتم ، ش 26 ، 1375 .

    نقیب السادات ، سیدرضا . “ عوامل مؤثر بر نگرش مردم نسبت به روزنامه کیهان ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، دانشگاه علوم اجتماعی ، 1374 .

    نورانی ، حسین . “ بررسی نقش رسانه ها به عنوان ابزار نفوذ بر افکار عمومی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرایش تحقیق در ارتباطات اجتماعی ، سال 1377 .

    هربرست، سوزان؛ بنیجر، جیمز. آر؛ «افکار عمومی: تاملی در تاریخ زیرساخت افکار عمومی»؛ حبیب الله معظمی گودرزی (1382)؛ رسانه؛ شماره 53؛ ص ص 116-114.

    واژنامه آکسفورد، ص 1029، به نقل از خسروی، فریبرز، همان، ص72.

    ویندال ، سون . و دیگران ، کاربرد نظریه های ارتباطات ، ترجمه علیرضا دهقان ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، 1376 .

    یونس شکرخواه، خبر، مرکز گسترش آموزش رسانه ها، 1374

    -اتولر بینگلر؛ ارتباطات اقناعی ،ترجمه علی رستمی ؛ انتشارات سروش1376.

    -اسمیت , آنتونی . ژئوپلتیک اطلاعات , ترجمه فریدون شیروانی , انتشارات سروش , تهران 1369 .

    -اوکیف دانیل، (۱۳۷۸)، متقاعدسازی نظریه تحقیق، ترجمه میرحسن رئیسزاده، انتشارات اداره کل برنامه ای صدا و سیما.

     

    پژوهش معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

    -پورنوروز، منیژه، ارزشهای خبری ،" فصلنامه پژوهش و سنجش"، شماره27، 1380..

    -حسینی پاکدهی ،علیرضا فرآیند انتشار خبر،رسانه شماره3 سال ششم مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها 1374

    دادگران، سید محمد، «متقاعدسازی و شیوه های تأثیرگذاری بر افکار عمومی»، فصل‌نامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، شماره 26، تابستان 1380

    -راﺟﺮز و ﺷﻮﻣﻴﻜﺮ رسانش  نوآوری، اﺑﺮاﻫﻴﻤﻲ و ﻛﺮﻣﻲ،  1376 

    سازمان های رسانه ای»؛ دانش مدیریت؛ شماره 66؛ ص ص 114-85.

    -سبیلان اردستانی،حسن ،سازوکارهای افزایش تاثیر خبر - تحقیق ، معاونت سیاسی سازمان صداوسیما،  1379

    -شعارغفاری ، پیروز، "تبلیغ سیاه، سفید، خاکستری"، ویژه نامه آموزشی رسانه، 1373

    -عباسی ،حجت اله،اصول کاربردی خبرنگاری وخبر رسانی در رادیو وتلویزیون ،سروش،1380

    -فانیان، سعید،جایگاه خبروضوابط  حاکم بر آن،مجله سروش،شماره539، 1369

    -فرهنگی ،علی اکبر، ارتباطات انسانی، خدمات فرهنگی رسا، 1374،

    -کونتز، هرولد؛ ودیگران اصول مدیریت، مترجم محمد علی طوسی، ودیگران ، چاپ چهارم، (1378)

    -نعمتی انارکی،داود،نقش رسانه های گروهیدر اطلاع رسانی فصلنامه پژوهش و سنجش"، شماره27، 1380

    -هامیلتون‌، سیمور ، تجزیه‌ و تحلیل‌ ارتباطات‌ سازمانی‌، ترجمه‌ داود محبعلی‌، تهران‌:دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌ 1375.

    -هوشمند سفیدی، راهبردهای عملی روابط عمومی نویسنده ناشر ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی چاپ اول ، ۱۳۷۷

    و تلویزیون انگلستان، اداره کل تحقیق و توسعه معاونت صدای جمهوری اسلامی

    معتمد نژاد کاظم ،روش تحقیق در محتوای مطبوعات تهران انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی / 1356،

    منابع انگلیسی:


موضوع پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, نمونه پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, جستجوی پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, فایل Word پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, دانلود پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان اعتبار اخبار ساعت 21 سیما شبکه اول در نزد دانشجویان دختر رشته ارتباطات

چکیده: هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین حساسیت جریان نقدی نامتقارن و نگهداشت وجوه نقد در شرکت‌ها، با تاکید بر محدودیت‌های مالی است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 112 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1387 تا 1390 بررسی شده است (448 شرکت - سال). برای ...

چکیده مفهوم اعتماد مردم به رسانه و خبرهائی که منتشر می شود زیر بنائی ترین عامل کارکرد مطلوب و اثر بخش رسانه محسوب می شود این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر اعتماد مخاطبان شهرستانهای جنوب شرق استان تهران به اخبار 30/18 شبکه 5 سیما می پر دازد . در این پژوهش از روش پیمایشی که یکی از کارآمد ترین و معمول ترین شیوه های تحقیق در علوم اجتماعی است، بهره گرفته ایم.جامعه آماری تحقیق شهروندان ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت مالي و بودجه شهريور ماه 1390 چکيده باتوجه به وظايفي که قانون گذار براي اعمال نظارت هاي مالي به منظور اجراي صحيح بودجه و تطبيق کليه پرداختها با قوانين و مقررات

موضوع علم اقتصاد   اقتصاد علم تخصيص بهينه منابع کمياب است. در جهان کنوني با توجه به رشد روز افزون جمعيت، افزايش نيازهاي بشري و محدوديت شديد منابع لازم است تا در جهت استفاده بهينه از منابع

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  گرايش: حسابداري سال 1389 --- چکيده: اطلاعات حسابداري براي سرمايه گذاران جهت برآورد ارزش مورد انتظار و ريسک بازده اوراق مفيد و سودمند است

(جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد) اقتصاد و علوم اداري زمستان1391 چکيده: موضوع اين پايان نامه اجل در اسناد تجاري است که در آن سعي شده به تأثير تاريخ در صدور و استمرار و سقوط سند تجاري و اهميت ز

پایان­­نامه‌ کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت‌های مالی تجدید ارائه‌شده به‌صورت شفاف و صریح، پیام و علامتی پیرامون قابل‌اتکا نبودن صورت‌های مالی دوره‌های گذشته به استفاده‌کنندگان ارسال می‌کنند. ازاین‌رو تجدید ارائه صورت‌های مالی اثرات مخربی در پی خواهد داشت. این پژوهش به بررسی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری(M.A ) چکیده افشای اطلاعات در شرکت های مختلف متفاوت است. آنچه در این تحقیق بدان پرداخته شده، پیش بینی سود می باشد. پیش بینی سود در ایران توسط مدیران صورت می پذیرد. با توجه به نقشی که مدیران در پیش بینی سود دارند، در تحقیق حاضر رابطه توانایی مدیر با زمان افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی مد نظر می باشد. نمونه مورد بررسی در پژوهش ...

تاثیر ارائه مجدد صورتهای مالی بر رشد شرکت چکیده : ارائه مجدد صورتهای مالی برای بازار، حاوی اطلاعات جدیدی است. از دیدگاه سرمایه گذاران اخبار ارائه مجدد صورتهای مالی فقط بیانگر مشکلات عملکرد دوره گذشته نیست، بلکه نوعی پیش بینی مشکلات آتی برای شرکت و مدیریت آن نیز محسوب میشود و موجب سلب اطمینان سرمایه گذاران نسبت به اعتبار و شایستگی مدیریت و کاهش کیفیت سودهای گزارش شده میگردد. ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده در این تحقیق رابطه بین سیاست تقسیم سود سهام با بهره­وری را موردبررسی قرار داده­ایم. تحقیق موردنظر از جهت هدف، یک تحقیق کاربردی است. ازلحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس­رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی می­باشد. تحقیق حاضر شامل یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی می­باشد. جامعه ...

ثبت سفارش