پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان

word 7 MB 30877 156
1391 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۵,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    رشته: جغرافیا /  گرایش برنامه ریزی توریسم

    چکیده

    این پژوهش در باره بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان می باشد.گردشگری شهری به شکلی از صنعت گردشگری گفته می شود که با مباحثی همچون گذران اوقات فراغت وگشت و گذار شهروندان در داخل شهر و حوزه نفوذ آن ارتباط دارد. امکانات اقامتی و پذیرایی یکی از اجزاء تشکیل دهنده بسیار موثر در نظام فعالیتهای گردشگری است . این جزء از سیستم، مجموعه خدمات، تسهیلات و تأسیساتی را در بر میگیرد که حوزه مانور و عملکرد گردشگران را تعیین نموده و شرایطی را فراهم می آورد که بر اساس آن گردشگران وضعیت آسایشی مطلوب تری را تجربه نمایند. شهر لاهیجان آمیزه ای از طبیعت، تاریخ و فرهنگ است. امروز لاهیجان مقصد بسیاری از گردشگران شهری منطقه وکشوراست، در صورتی که فاقد برنامه ریزی جامع و امکانات رفاهی چه از نظر کمی و کیفی می باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و تلاش بر این بوده که با برداشت میدانی و کتابخانه ای و شناخت جاذبه های بی شمارگردشگری، فرصتها و تهدیدها (روش SWOT ) و آثار منفی عدم توسعه امکانات رفاهی برای جذب توریسم و ماندگاری آنها راهکارهای مناسب پیشنهاد گردد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: احیای برگزاری دوره های آموزشی در زمینه خدمات گردشگری، معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری دررسانه ها و تقویت وتشویق تورهای گردشگری کوتاه مدت، استفاده از مدیران تحصیلکرده و اگاه به مسایل گردشگری در راس امور تصمیم گیری و اجرایی، هماهنگی بین مدیران منطقه و دیگر ارکانها و موسسات مرتبط با گردشگری منطقه لاهیجان، مشارکت دادن مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرای برنامه های گردشگری، توسعه و بهبود امکانات رفاهی، ساخت امکانات و تسهیلات لازم در سایت گردشگری، معرفی مزیتهای نسبی شهر لاهیجان در زمینه سرمایه گذاری های گردشگری از سوی مدیران منطقه برای متقاضیان سرمایه گذاری.

    کلید واژه ها: گردشگری شهری،امکانات رفاهی،توریسم،اوقات فراغت

    مدتی است که در بسیاری از محافل علمی و اجرائی کشور درباره‌ی ضرورت گسترش صنعت گردشگری سخن گفته می‌شود . ایجاد اشتغال، درآمد زائی، بهبود زیرساخت‌های اقتصادی، افزایش درآمدهای مالیاتی، ارتقای زندگی کیفیت مردم و آشنایی بافرهنگ‌های دیگر، برخی از موضوعاتی است که بر آن‌ها تأکید می‌شود . همچنین توسعه‌ی پایدار به‌عنوان پارادایم غالب قرن بیست و یکم به‌طور روزافزونی در گفتارها و نوشتارهای صاحب‌نظران به‌عنوان تنها راه‌حل اساسی برای معضلات موجود جهانی، به‌ویژه مشکلات زیست‌محیطی مطرح می‌شود. بخش گردشگری همیشه با پژوهش‌های توسعه همراه نبوده، بلکه دل‌مشغولی عمده پژوهشگران توصیف پویایی توسعه بوده است . مسائلی از قبیل کاهش منابع و توزیع نامناسب آن، توانایی رقابت، جهانی‌شدن و امنیت  ازجمله موضوع‌های عمده بحث و مذاکره بوده‌اند .

    مسئله گردشگری غالباً به‌عنوان موضوعی حاشیه‌ای در کنار بحث اصلی وجود داشته است . اما در حال حاضر برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار می‌تواند از گردشگری به‌عنوان یک راهبرد استفاده نماید. همان‌طور که دراین‌باره گفته می‌شود رویکرد زیر بنایی که هم‌اکنون در برنامه‌ریزی صنعت گردشگری و سایر انواع توسعه به کار می‌رود، رویکرد رسیدن به توسعه پایدار است . بر اساس روش توسعه پایدار باید منابع طبیعی، فرهنگی و سایر منابع برای استفاده مداوم در آینده حفظ شود و درعین‌حال برای جامعه‌ی کنونی سودمند و مفید باشد. صحبت در خصوص نقش صنعت گردشگری در ارتباط با سایر عوامل رشد شهری نیست، زیرا در این صورت گردشگران تنها سبب ازدحام و تراکم بیش‌ازحد شبکه‌های معیوب و ضعیف می‌شوند، بلکه گردشگری شهری یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که باید با مطالعات شهری برای ارزیابی گذران اوقات فراغت و تفریح و گردشگری در محیط شهری همراه باشد، که به اصلاح چرخه زندگی بینجامد . شهر لاهیجان به‌عنوان یک شهر تاریخی در ناحیه معتدل و مرطوب خزری، با داشتن نقاط قوت بسیار ازجمله مرکزیت داشتن در منطقه ازنظر تاریخی و جاذبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فرصت‌های بی‌شمار گردشگری تاریخی، تفریحی و طبیعت‌گردی می‌تواند  تبدیل به یک‌قطب گردشگری منطقه‌ای یا حتی فرا منطقه‌ای شود . بامطالعه به روش سیستمی در شهر لاهیجان، حوزه نفوذ و منطقه‌ی پیرامونی آن و همچنین ارزیابی اثرات زیست‌محیطی صنعت گردشگری می‌توان به ارائه راهکارهای مناسب جهت حفظ طبیعت از آسیب‌ها و پایداری منابع برای آیندگان کمک کرد . امید است  با تعمیم نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق به الگوی مناسبی برای برنامه‌ریزی گردشگری شهری به‌عنوان راهبرد توسعه پایدار دست‌یافت.

    بیان مسئله و ضرورت تحقیق

    مناطق شهری به‌ویژه شهرهای بزرگ از جنبه‌های مختلف برای گردشگران جاذب و دیدنی می‌باشند اما بهترین این جاذبه‌ها شامل سه دسته عمده گنجینه‌ها، نمایشگاه‏ها و مراکز خریدوفروش بوده که گردشگران را به‌سوی خود می‌کشند. توسعه و بهبود تجهیزات ارتباطی و اتصال شهرها با گسترش زیرساخت‌های رفت‌وآمد، روزبه‌روز بهتر می‌شود و در نتیجه با شکل گرفتن بازارهای تازه در شهرها، گردشگران به شهرها و گردشگری در مراکز شهری جذب شده و همراه با توسعه شهرها، گردشگری شهری نیز رواج می‌یابد.

    شهرهایی که دارای جاذبه‌ها و تأسیسات گردشگری فراوان و غنی هستند غالباً تعداد زیادی از گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌نمایند. هر چه میزان این جاذبه‌ها و تأسیسات بیشتر و متنوع‌تر باشد یقیناً بر ماندگاری و مدت اقامت گردشگران در شهر و درنتیجه رونق اقتصادی آن تأثیر به سزایی خواهد داشت. لاهیجان ازنظر جذابیت توریستی اهمیت زیادی دارد و سالیانه پذیرای دو میلیون گردشگر می‌باشد.

    مفهوم کیفیت توریسم به توسعه پایدار مرتبط است. این شیوه به‌طور فزاینده‌ای به دو دلیل اساسی موردپذیرش واقع می‌شود. سطح بالای کیفیت توریسم ضرورتاً به معنی توریسم پرهزینه نیست بلکه به آن قسم جاذبه‌ها، امکانات و خدمات توریستی اشاره دارد که در قبال پول هزینه شده به منافع ارزشمندی بینجامد. توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در رقابت برای جذب توریست‌های تیزبین روشی کارآمد است. گردشگر با هر انگیزه‌ای که به شهر سفر کند نیاز به محلی برای خواب استراحت و خوراک دارد. خدمات اقامتی گردشگران شامل مجموعه‌ای از تشکیلات خوابگاهی می‌شود که امکان دارد به‌صورت استراحتگاه‌های بسیار مجلل باشد یا فقط به یک تختخواب معمولی و صبحانه ساده محدود شود. میزان تسهیلات و خدمات بازتابی از نیازها و سلیقه‌های مختلف مسافران و میزان پویایی این بازار است که می‌تواند در میزان اقامت گردشگران در شهر نیز مؤثر باشد.

    برخی از شهرها فاقد زیرساخت‌های مناسب گردشگری اعم از مراکز اقامتی و پذیرایی موزه و مراکز فرهنگی هنری می‌باشد و این امر باعث کوتاه شدن دوره اقامت گردشگران در محل می‌باشد. فقدان امکانات لازم برای تفریح و گردش و سرگرم نمودن گردشگران دوره اقامت گردشگران را کوتاه می‌کند و ازنظر اقتصادی بهره‌وری بهینه رخ نخواهد داد. کمبود تنوع فضای اقامتی ازجمله مشکلات عدیده بسیاری از شهرها است.

     

     

     

     

     

    1-2-هدف تحقیق

    1-2-1- اهداف علمی

    هدف اصلی شناسایی توان‌ها و تنگناهای محیط طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یکی از نواحی شرق استان گیلان (شهرستان لاهیجان) به‌منظور جذب گردشگر می‌باشد.

    1-شناخت امکانات توریستی شهر لاهیجان

    2- بررسی توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در لاهیجان

     

    1-2-2- اهداف کاربردی

    مطالعه به‌منظور فراهم کردن زمینه‌های برنامه‌ریزی برای جذب توریسم جهت اشتغال‌زایی، بالا بردن سطح درآمد ساکنان، ایجاد اختلاط فرهنگی، دانش‌افزایی و کمک به توسعه پایدار می‌باشد.

     

    1-3- فرضیه‌های تحقیق

    1- به نظر می‌رسد امکانات و زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر در شهر لاهیجان وجود ندارد.

    2- به نظر می‌رسد امکانات موجود ازنظر کیفی در حد استاندارد نبوده و جوابگوی نیازهای گردشگران نمی‌باشند.

    3- افزایش کیفیت مراکز اتاقی سبب افزایش ماندگاری گردشگران است.

     

    1-4- روش تحقیق

    روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی است. داده‌های مورداستفاده از طریق مطالعات میدانی و پرسشنامه به دست آمده است.

    روش‌هایی که در فرایند تحقیق حاضر مورداستفاده قرارگرفته‌اند شامل موارد زیر می‌باشد:

    1-مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی

    2-تدوین مبانی نظری و تهیه اطلاعات موردنیاز

    3-توزیع پرسشنامه و استخراج داده‌ها

    4-تدوین یافته‌ها و گزارش نهایی پایان‌نامه

    5- استفاده از رایانه

     

     

    1-5- جامعه آماری و نمونه

    جامعه آماری در این تحقیق جامعه کارکنان مکان‌های اقامتی می‌باشد که در منطقه لاهیجان مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه آمار دقیقی از جامعه آماری در دست نیست، به‌طور نمونه جامعه آماری 160 نفره در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    1-6- تعریف داده‌ها و مفاهیم

    1-6-2- سیروسفر

    انسان می‌آموزد که حضوری موقت در زمین دارد و آنچه نپاید دل‌بستگی را نشاید. انسان می‌رود و باز می‌رود تا با سفر تغییر را بیاموزد و تغییر نیازی است که او برای بازگشت افسانه‌ای‌اش چاره‌ای جز آن ندارد. او خود را از بلای "روزمرگی" و "ایستایی و سکون "نجات می‌بخشد . سفر تنها فرصتی است که شما نتیجه یک عمر زندگی انسان را در کنار شگفتی‌های دیگر خلقت مشاهده کنید و از دل آن راه درست زیستن را بیاموزید.

    امروزه انسان به دنبال غلبه بر طبیعت با تغییر نوع نگرش نسبت به مسائل طبیعی و انسانی روبرو است که از یک‌سو در برآورده کردن نیازهای اساسی خویش و از سوی دیگر تأمین این نیازها را در حفظ محیط‌زیست خود جستجو می‌نماید . به‌عبارت‌دیگر نه‌تنها خواهان ایجاد روابط با همنوعان خویش است بلکه خواهان ایجاد روابط با طبیعت اطراف خود نیز می‌باشد . ازاین‌رو بیشتر کشورهای جهان درصدد خلق فعالیتی جدید تحت عنوان گردشگری بوده درواقع سخن از تمدن جدید با عنوان فراغت به میان می‌آید.

    در فرهنگ عامیانه مردم ایران نیز سفر و مسافرت از جایگاه ویژه‌ای جهت گسترش اطلاعات و شناخت برخوردار است . در این فرهنگ مرد پخته به انسان جهان‌دیده اطلاق می‌شود.

     

    1-6-2- گردشگری

    در فرهنگ لغت لانگمن، گردشگری را به‌عنوان مسافرت برای تفریح و سرگرمی و در فرهنگ لغت وبستر، گردشگری را به‌عنوان سفری که در آن مسافر به مقصدی رفته و سپس به محل سکونت خود بازمی‌گردد تعریف کرده‌اند .  (بمانیان و محمودی نژاد ، 1389: 20 )

    گردشگری به کلیه فعالیت‌های یک دیدارکننده از زمانی که تصمیم به سفر می‌گیرد تا خاتمه‌ی سفر اطلاق می‌گردد . ( حیدری ، 1389: 23 )

    بر اساس تعریف سازمان جهانی توریسم، به کلیه‌ی فعالیت‌های افرادی اطلاق می‌شود که به مکان‌هایی خارج از محیط عادی خود به‌منظور گذراندن ایام فراغت ، انجام کار و سایر هدف‌ها برای مدت کمتر از یک سال می‌روند . به‌این‌ترتیب محدوده توریسم از مسافرت‌هایی که صرفاً به‌منظور گذراندن تعطیلات و سپری کردن چند روز برای دیدار دوستان و آشنایان و بازدید از مناطق جذاب انجام می‌گیرد ، بسی فراتر می‌رود .(زاهدی ، 1385 :4 )

    گردشگری عبارت است از گردش کوتاه‌مدت مردم در مکان‌هایی است که دور از محل زندگی و کار و فعالیت که در خلال اوقات فراغت انجام می‌دهند و بازدیدها و گردش‌های روزانه یا گردش‌های دسته‌جمعی را شامل می‌شود  . ویژگی اصلی گردشگری این است که در درجه اول به سفری اطلاق می‌شود که دور از خانه و محل کار صورت می‌گیرد ؛ دوم اقامت کوتاه‌مدتی است که ممکن است بدون توقف شبانه باشد . (شارپلی ، ریچارد جولیا ، 1380: 21 )

     

    1-6-3- مکان اقامتی

    مجموعه واحدهایی که برای اقامت گردشگران خدمات اقامتی و یا وابسته به آن را ارائه می‌دهند، تأسیسات اقامتی نامیده می‌شوند . انواع تأسیسات اقامتی توریستی عبارت‌اند از: هتل، متل، مهمانسرا، مسافرخانه یا مهمان‌پذیر، پانسیون، هتل آپارتمان، اردوگاه جهانگردی، کمپینگ، مجتمع توریستی، ویلا یا آپارتمان شخصی (خانه دوم).

    - هتل: اقامتگاهی است با کیفیت و درجه‌بندی مختلف که متناسب با امکانات، وسعت، تجهیزات، تعداد اتاق و تخت از یک تا پنج ستاره طبقه‌بندی می‌شوند.

    - متل: اقامتگاه‌هایی هستند که به‌صورت مجموعه یا منفرد در مسیر راه‌های ارتباطی اصلی عمد تا برای مسافران عبوری احداث می‌شوند.

    - مسافرخانه یا مهمان‌پذیر: تأسیسات اقامتی ساده و ارزان‌قیمتی هستند که عموماً خدمات اقامتی ارائه می‌دهند و ازنظر کیفیت پائین تر از هتل‌ها قرار دارند.

    - مهمانسرا: به گروهی از تأسیسات اقامتی گفته می‌شود که در سال‌های قبل از انقلاب در شهرهای فاقد هتل و اقامتگاه مناسب توسط سازمان جلب سیاحان ساخته شدند. همچنین به اقامتگاه‌های اختصاصی گفته می‌شود که سازمان‌ها و ادارات مختلف برای اسکان مهمانان خود احداث می‌کنند و معمولاً استفاده از آن‌ها برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست.

    - هتل آپارتمان: به اقامتگاه‌هایی اطلاق می‌شود که واحد اقامتی در آن‌ها نه به‌صورت اتاق، بلکه به‌صورت آپارتمان بوده و دارای اتاق‌خواب، پذیرایی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی بوده و به‌صورت مبله تجهیز شده و در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.

    - مجتمع توریستی: به مجموعه‌ای از تأسیسات اقامتی، پذیرایی، تفریحی، تفرجگاهی، ورزشی گفته می‌شود که دارای تأسیسات متنوع بوده و مهمانان ضمن اقامت در آن‌ها می‌توانند از خدمات جانبی دیگری که در آن‌ها وجود دارد استفاده نمایند. تأسیسات اقامتی در مجتمع‌های توریستی متنوع است و می‌تواند به‌صورت اتاق، ویلا، آپارتمان، کمپینگ، محل پارک کاروان یا اتاق‌های سیار که با اتومبیل یدک کشیده می‌شوند باشد.

    - اردوگاه جهانگردی: به مجموعه‌ای از تأسیسات اقامتی منفرد گفته می‌شود که به‌صورت واحدهای مجزا از هم در محوطه‌ای باز ساخته می‌شوند . این اردوگاه‌ها دارای اتاقک‌های کوچک و ساده‌ای هستند که برای مشتریان کم‌درآمد در نظر گرفته می‌شوند.

    - بنگالو: به مجموعه‌ای از اقامتگاه‌های منفرد گفته می‌شود که دارای یک اتاق بزرگ با امکانات آشپزخانه و سرویس بهداشتی بوده و اغلب به‌صورت یک سوئیت یک اتاقه ساخته می‌شود.

     - شاله: به خانه‌های ییلاقی گفته می‌شود که در نواحی کوهستانی با مصالحی مانند چوب ساخته می‌شوند . شاله ها می‌توانند ابعاد متفاوت داشته باشند.

     - پانسیون: به نوعی واحد اقامتی گفته می‌شود که ظاهری ساده داشته و ضمن اقامت از خدمات پذیرایی نیز برخوردار است. پانسیون‌ها واحدهای اقامتی هستند که بیشتر فعالیت جانبی در بخش تأسیسات اقامتی فعالیت دارند.

     - پانسیون‌های خانگی: به واحدهای اقامتی گفته می‌شود که در تعدادی از اتاق‌های ساختمان مسکونی صاحبان آن خدمات اقامتی ارائه می‌دهند . در این‌گونه پانسیون‌ها، خانواده صاحب پانسیون تعدادی از اتاق‌های مازاد بر نیاز خود را به اقامت مسافران اختصاص داده و از آنان پذیرایی می‌کنند.

    - ویلاهای خصوصی: به این نوع اقامتگاه‌ها در ادبیات گردشگری خانه دوم نیز می‌گویند و خانه‌های دوم که عمدتاً در مناطق توریستی احداث می‌شوند، به‌صورت اختصاصی توسط صاحبان و مهمانان آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند .مسافران این‌گونه خانه‌ها هرچند که عملکرد توریستی دارند، لیکن ازنظر اقامت به تأسیسات اقامتی موجود در محل وابسته نیستند ولیکن نیازهای روزمره خود را از محل تهیه کرده و از خدمات موجود در مناطق توریستی استفاده می‌کنند.

    - اقامتگاه‌های آزاد: این نوع اقامتگاه‌ها فضاهای باز و آزادی هستند که هیچ‌گونه تأسیساتی ندارند و صرفاً به خاطر زیبایی محل برای برافراشتن چادر یا اقامت در فضای باز مورداستفاده مسافران قرار می‌گیرند .

     

     

     

     

    1-7-منابع مورداستفاده

    در این پژوهش از منابع کتابخانه ای شامل دایره المعارف ها، کتب دانشگاهی، کتب تاریخی، سفرنامه ها و نشریات مکتوب، منابع اینترنتی شامل مقالات پژوهشی، شکل ها و کتب الکترونیکی و نیز اسناد بالادستی شامل طرح های توسعه کشوری و استانی و اسناد آماری استفاده

    پیشینه تحقیق

    با توجه به بررسی‌های انجام‌شده و جستجوهای صورت گرفته در راستای این تحقیق به منابع زیر دسترسی پیدا شد که تا حدی مشابه تحقیق این‌جانب می‌باشد.

    -مقاله بررسی کیفیت کالبدی و کار کردی مبادی ورودی شهری(موردمطالعه شهر بابلسر) هدف این مقاله به بررسی کیفیت کالبدی و کارکردی مبادی ورودی شهر بابلسر به‌عنوان شهر توریستی و دانشگاهی است بدین منظور از روش‌های توصیفی و تحلیلی با استناد به معیارها و شاخص‌های مربوطه استفاده شده است(بررسی و مطالعه توریسم شهری در رشت به‌منظور ارائه راهکارهای ماندگاری گردشگران .این تحقیق به‌صورت پایان‌نامه توسط دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رشت به راهنمایی دکتر کشوردوست انجام گرفته. بررسی اثرات توریسم بر سازمان فضایی شهر چالوس.این تحقیق به‌صورت پایان‌نامه توسط دانشجوی دوره کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر رحیم مشیری انجام گرفته است.شناخت مشکلات شهر چالوس در هنگام ورود گردشگران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود یعنی نزدیکی به پایتخت و ورودی بودن آن .

    - کتاب گردشگری شهری در ایران وجهان که در آن ارتباط بین توسعه شهری و گردشگری پیامدها و آثار مثبت و منفی گردشگری در شهرها ویژگی‌های توریستی شهرها و جایگاه کاربردی جهانگردی در شهرها و الگوهای برنامه‌ریزی توریستی در شهرها بررسی شده است. پرداختن به جاذبه‌ها و کمیت و کیفیت تأسیسات توریستی شهرها و اهمیت آن‌ها در توسعه گردشگری شهر انواع جاذبه‌ها و تأسیسات توریستی و اهمیت آن‌ها در شهرها و روش‌های افزایش قدرت جاذبه شهرها و معرفی جاذبه‌های انواع شهرها مورد بررسی قرار گرفته است.

    -طرح  تحقیقی با عنوان «طرح و تجهیز نواحی گردشگاهی» توسط سازمان ایران‌گردی و جهانگردی با هدف شناسایی نواحی گردشگری و چگونگی توسعه و تجهیز آن صورت گرفته است

    -طرح تحقیقاتی دیگری با عنوان طرح جامع جهانگردی گیلان در دو جلد توسط معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و موسسه جغرافیا که کارفرمای آن استانداری گیلان بوده در سال  1377 تهیه گردیده است در این طرح به بررسی موقعیت گردشگری استان گیلان و جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ها پرداخته‌شده و پیشنهاد‌هایی در خصوص توسعه گردشگری در استان و شهرستان‌ها ارائه شده است.

    -طرحی تحت عنوان نتایج مطالعات طرح توسعه (جامع) گردشگری استان گیلان به درخواست معاونت عمرانی استانداری گیلان توسط شرکت مهندسین مشاور شهرسازی و معماری شمال در پاییز سال 1382 انجام گرفته که در آن هدف مکان‌یابی و امکان‌سنجی بسترهای مستعد توریستی استان بوده است.

    -پروژه‌های تحقیقاتی نیز  توسط اداره کل میراث فرهنگی  استان گیلان در مورد شهرستان لاهیجان انجام شده که عبارت‌اند از :

    الف- پروژه‌ای با عنوان ابنیه باستانی لاهیجان به‌صورت غیر پایان‌نامه‌ای که مجری آن آقای بهروز همرنگ بوده در سال 1373 انجام شده است در این تحقیق پس از دیباچه و مطالعات جغرافیایی در مورد ابنیه زیر توضیحاتی داده شده است: بقعه امیر شهید، مسجد اکبریه، بقعه میر شمس‌الدین، بقعه چهار پادشاهان ، مسجد جامع و پل خشتی.

    ب-پروژه ای با عنوان بررسی بناهای تاریخی لاهیجان به‌صورت غیر پایان‌نامه‌ای که مجری آن آقای بهروز همرنگ در سال 1374 انجام شده است. این تحقیق در ادامه تحقیق سال قبل انجام شده و مطالب آن عبارتنداز:

    نظری اجمالی به تاریخ شرق گیلان، شناخت ویژگی‌های شهرسازی و بافت سنتی شهرستان لاهیجان، بقعه و تکیه پیر علی در گابنه، بقعه آقا پیر رضا، بقعه امیر صادق، خانه یاورزاده، حمام گلشن، خانه محمد صادقی و همچنین بررسی و شناخت مناره‌های شهر لاهیجان.

     

    2-2-مفاهیم و تعاریف

    2-2-1- تعاریف جهانگردی

    دانش جهانگردی یکی از علوم وابسته و نزدیک به علم اقتصاد از اوایل دهه دوم قرن بیستم در کشورهای ایتالیا ، سویس و آلمان به وجود آمد و وظیفه مطالعات و تحقیقات علمی درباره جهانگرد به عهده گرفت. در مارس 1993 کمیسیون آمار ملل متحد ،تعریف ارائه‌شده از جهانگردی توسط سازمان جهانی جهانگردی را پذیرفت . بر اساس این تعریف جهانگردی عبارت است از مجموعه فعالیت‌های افرادی که به مکان‌هایی خارج از محل زندگی و کار خود به‌قصد تفریح و استراحت و انجام امور دیگر مسافرت می‌کند و بیش از یک سال متوالی در آن مکان نمی‌مانند.(داس ویل 1384)

    آرتور بورمن در سال 1931 جهانگردی را چنین تعریف کرده است: جهانگردی مجموعه مسافرت‌هایی را دربرمی گیرد که منظور استراحت،تفریح و تجارت یا دیگر فعالیت‌ها می‌باشد و سفر جهانگرد از محل سکونت خود از مکان و غیبت خود رفتن به مکان دیگر به‌طور موقتی می‌باشد(رضوانی1385).

     

    2-2-2-تعریف توریست

    توریست در تعریف به معنای گشت‌وگذار و تفریح و گذران اوقات فراغت می‌باشد که فردی از مکانی به مکان دیگر برود را شامل می‌شود توریسم نه‌تنها در زبان‌های فرانسوی انگلیسی بلکه در اکثر زبان‌های زنده دنیا با اندکی اختلاف در تلفظ مفهوم مشترک دارد . در زبان فرانسه تور علاوه بر نوبت به مفهوم حرکت ،مسافرت و گردش است این گردش به دور دنیا و یا حرکت به دور محور می‌باشد. در فرهنگ لغات فارسی گردشگری را چنین تعریف کرده‌اند:در اقطار عالم سفرکردن و شناختن ،مسافرت برای تفریح و سرگرمی سفری که در آن مسافر به مقصد می‌رود و سپس به محل سکونت خود بازمی‌گردد(کاظمی1385).

    پل روبر توریسم را این‌گونه تعریف می‌کنند: توریسم عمل مسافرت کردن و طی مسافت نمودن و رفتن به جایی غیر از مکان همیشگی و متعارف زندگی به‌منظور تفنن و لذت بردن است. حتی اگر این کار شامل جابه‌جایی کوچک باشد .توریست کسی است که این کار را انجام می‌دهد. به دلیل کنجکاوی با بیکاری با لذت بردن و تفریح کردن.

     

    2-3-گردشگری و توسعه آن

    در دهه 1980 مفهوم توسعه پایدار با این درک که تداوم بدون محدودیتِ رشد اقتصادی، اثرات نامطلوب زیست‌محیطی و اجتماعی در پی خواهد داشت، مطرح شد و الگوهای رشد و توسعه اقتصادی تا آن زمان را به چالش کشاند . بدین ترتیب به دنبال گزارش برتلند در سال 1987 ، توسعه پایدار سفر طولانی‌اش را به‌سوی تبدیل‌شدن به یک پارادایم توسعه، در دوره جدید آغاز کرد.در همین راستا از دهه 1980 ، به دنبال گزارش‌های متعدد تهیه‌شده توسط صدها محقق، کارشناس دولتی و دانشگاهی و نهضت طرفداران محیط‌زیست، سرانجام رویکردهای توسعه گردشگری و دولت‌ها به چالش کشیده شدند و به‌منظور بازساخت چارچوب سنتی توسعه گردشگری همسو با رویکرد توسعه پایدار به شکلی که الزامات و استانداردهای جدید طرفداران محیط‌زیست و پایداری یک سطح بهینه از منافع اقتصادی اجتماعی را تأمین کند، تحت‌فشار قرار گرفتند. بدین شکل از دهه 1990 ، حرکت از گردشگری انبوه به‌سوی رویکرد توسعه پایدار گردشگری آغاز شد و مفهوم توسعه پایدار وارد ادبیات گردشگری شد

    Abstract

    The research is on the factors influencing the quantitative and qualitative changes in the tourism industry in LAHIJAN. Urban tourism is said as a form of leisure tourism industry that it is associated the issues such as meat and citizens within the city's sphere of influence. Accommodation and catering is one of the ingredients is very effective in the tourism activities.

    This component of the system consist a set of services, facilities and installations, which determines the area of exercise and performance of tourists and Provides conditions which tourists can experience the comforts better.

    LAHIJAN is blend of nature, history and culture. Today LAHIJAN is destination for many urban tourists of region and country, although the lack of comprehensive planning and facilities in terms of both quality and quantity.

    The research method is descriptive and Effort has been taken to the field of library and knowledge of countless tourist attractions, Opportunities and Threats (SWOT Method) and Negative effects of the lack of facilities for tourism and survival strategies recommended.

    Among them we can mention the following: Resuscitation training courses in the field of tourism Services, Introducing Media monuments and tourist attractions, and the implications of short tours, Using educated and knowledgeable managers in the tourism centers of decision-making and administrative, Coordination between regional managers and other organs and institutions related to the tourism Branch, Public participation in decision-making and implementation of tourism programs, Development and improvement of amenities, facilities and facilities at tourist sites, Introducing the relative merits of Branch tourism investments in the region for prospective investment managers.

    Keywords: Urban Tourism, Amenities, tourism, Leisure times

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    چکیده........................................................................................................................................................................................1

    مقدمه.........................................................................................................................................................................................2

    فصل اول: کلیات تحقیق...........................................................................................................................................................3

    1-1- بیان مسئله و ضرورت تحقیق...........................................................................................................................................4

    1-2-هدف تحقیق.....................................................................................................................................................................5

    1-2-1- اهداف علمی...............................................................................................................................................................5

    1-2-2- اهداف کاربردی...........................................................................................................................................................5

    1-3- فرضیه‌های تحقیق............................................................................................................................................................5

    1-4- روش تحقیق....................................................................................................................................................................5

    1-5- جامعه آماری و نمونه........................................................................................................................................................6

    1-6- تعریف داده‌ها و مفاهیم....................................................................................................................................................6

    1-6-2- سیروسفر.....................................................................................................................................................................6

    1-6-2- گردشگری...................................................................................................................................................................6

    1-6-3- مکان اقامتی.................................................................................................................................................................7

    1-7-منابع مورداستفاده..............................................................................................................................................................9

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق................................................................................................................................................10

    2-1- پیشینه تحقیق.................................................................................................................................................................11

    2-2-مفاهیم و تعاریف............................................................................................................................................................12

    2-2-1- تعاریف جهانگردی...................................................................................................................................................12

    2-2-2-تعریف توریست........................................................................................................................................................12

    2-3-گردشگری و توسعه آن...................................................................................................................................................13

    2-4-عوامل مؤثر در تغییرات کمّی و کیفی گردشگری.............................................................................................................15

    2-4-1-عوامل محیط طبیعی....................................................................................................................................................15

    2-4-2-عوامل فرهنگی و اجتماعی.........................................................................................................................................17

    2-4-3-عوامل تاریخی و سیاسی.............................................................................................................................................19

    2-4-4-عوامل اقتصادی..........................................................................................................................................................20

    2-4-5-عوامل فضایی-کالبدی................................................................................................................................................21

    2-5-اشکال توریسم................................................................................................................................................................23

    2-5-1- گردشگری تفریحگاهی.............................................................................................................................................24

    2-5-2- گردشگری شهری.....................................................................................................................................................25

    2-5-3- گردشگری با انگیزه‌ی خاص و گردشگری ماجراجویانه..........................................................................................26

    2-5-4- گردشگری در مقیاس کوچک و غیرمعمول..............................................................................................................26

    2-5-5- سایر شکل‌های گردشگری........................................................................................................................................27

    2-6- ضرورت گردشگری......................................................................................................................................................29

    2-7- اهداف گردشگری.........................................................................................................................................................29

    2-7-1- شناخت فرهنگ اقوام دیگر.......................................................................................................................................30

    2-7-2- دیدن آثار تاریخی.....................................................................................................................................................30

    2-7-3- زیارت اماکن مقدس.................................................................................................................................................30

    2-7-4- سرگرمی و ورزش....................................................................................................................................................30

    2-7-5- اهداف تخصصی و تجاری.......................................................................................................................................30

    2-8- انگیزه گردشگری...........................................................................................................................................................30

    2-9- سیر تحول گردشگری...................................................................................................................................................31

    2-9-1- تاریخچه گردشگری در جهان....................................................................................................................................31

    2-9-2- تاریخچه گردشگری در ایران....................................................................................................................................32

    2-9-3- تاریخچه گردشگری در گیلان...................................................................................................................................33

    2-9-4- تاریخچه گردشگری در لاهیجان................................................................................................................................34

    فصل سوم: مشخصات جغرافیائی شهر لاهیجان.....................................................................................................................35

    3-1- موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان گیلان و شهرستان لاهیجان....................................................................36

    3-2- مشخصات محیط طبیعی................................................................................................................................................38

    3-2-1- دمای هوا...................................................................................................................................................................38

    3-2-2-رطوبت نسبی هوا......................................................................................................................................................39

    3-2-3- بارندگی....................................................................................................................................................................40

    3-2-4- تعداد روزهای یخبندان.............................................................................................................................................42

    3-3-مشخصات اجتماعی و جمعیتی.......................................................................................................................................42

    3-3-1- نحوه توزیع جمعیت در منطقه گیلان........................................................................................................................42

    3-3-2- میزان جمعیت شهر لاهیجان.....................................................................................................................................43

    3-3-3- تعداد خانوار شهر لاهیجان.......................................................................................................................................44

    3-3-4- ترکیب جنسی جمعیت لاهیجان...............................................................................................................................45

    3-3-5- ترکیب سنی جمعیت لاهیجان...................................................................................................................................47

    3-4-مشخصات تاریخی، فرهنگی و هنری..............................................................................................................................49

    3-4-1- اوضاع تاریخی منطقه گیلان و لاهیجان....................................................................................................................49

    3-4-2- شناخت اقوام ساکن..................................................................................................................................................52

    3-4-3- شناخت مذهب مردمان.............................................................................................................................................52

    3-4-4- میزان باسوادی...........................................................................................................................................................53

    3-4-5- شناخت الگوهای رفتاری..........................................................................................................................................54

    3-4-6- شناخت مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی....................................................................................................................54

    3-5- مشخصات اقتصادی.......................................................................................................................................................58

    3-5-1- ساختار اقتصادی استان گیلان...................................................................................................................................58

    3-5-2-بررسی قیمت زمین و ساختمان در لاهیجان..............................................................................................................59

    3-5-3- شناسایی الگوهای مالکیت در شهر...........................................................................................................................60

    3-5-4- بررسی مشارکت مردم و مدیریت شهری لاهیجان....................................................................................................60

    3-6- مشخصات فضایی-کالبدی............................................................................................................................................61

    3-6-1-وضع ارتباطات در منطقه گیلان.................................................................................................................................61

    3-6-2- بررسی کیفیت ابنیه و مکان‌های تاریخی لاهیجان.....................................................................................................61

    3-6-3-شناخت تراکم ساختمانی...........................................................................................................................................62

    3-6-4- دسترسی‌ها در شهر لاهیجان.....................................................................................................................................62

    3-6-5- شناسایی الگوهای معماری و مسکن.........................................................................................................................62

    3-6-6- سیمای شهر لاهیجان.................................................................................................................................................65

    3-6-7-بافت و سازمان فضایی شهر لاهیجان.........................................................................................................................66

    3-6-8-شناخت عناصر مهم شهری........................................................................................................................................68

    3-6-9- بازشناسی تنگناها و نیازهای کالبدی شهر.................................................................................................................69

    فصل چهارم: قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهر لاهیجان...............................................................................................70

    4-1- جاذبه های گردشگری شهر لاهیجان...............................................................................................................................71

    4-1-2- جاذبه‌های فرهنگی.....................................................................................................................................................71

    4-1-2-1- بناها و آثار تاریخی لاهیجان.................................................................................................................................71

    4-1-2-2- جاذبه‌های مردم شناختی.......................................................................................................................................85

    4-1-2- جاذبه‌های اکوتوریستی..............................................................................................................................................87

    4-1-2-1- جاذبه‌های گردشگری طبیعی در حوزه نفوذ شهر لاهیجان....................................................................................87

    4-1-2-2- جاذبه پارک‌ها و فضاهای سبز داخل شهر لاهیجان...............................................................................................91

    4-2- قابلیت‌های گردشگری شهر لاهیجان..............................................................................................................................94

    4-2-1- وضعیت زیرساخت‌ها................................................................................................................................................94

    4-2-1-1- وضعیت راه‌ها.......................................................................................................................................................94

    4-2-1-1-1- کمیت راه‌های مناطق موردمطالعه.....................................................................................................................96

    4-2-1-1-2- کیفیت راه‌های مناطق موردمطالعه......................................................................................................................97

    4-2-1-2- وضعیت پایانه‌های مسافربری................................................................................................................................98

    4-2-1-3- وضعیت سایر امکانات زیربنایی تا ورودی منطقه نمونه (برق، آب، گاز، تلفن و غیره) .......................................99

    4-2-1-3-1- ارتباطات تلفنی (مخابرات) .............................................................................................................................99

    4-2-1-3-۲- آب.................................................................................................................................................................102

    4-2-1-3-۳- برق................................................................................................................................................................104

    4-2-1-3-۴- نفت و گاز......................................................................................................................................................105

    4-2-2- تأسیسات اقامتی گردشگری....................................................................................................................................108

    4-2-۳- تسهیلات و امکانات خدماتی منطقه.........................................................................................................................109

    4-2-۴- وضعیت بهره‌برداری از جاذبه‌های منطقه..................................................................................................................112

    4-2-۵- وضعیت مدیریت و نیروی انسانی گردشگری..........................................................................................................112

    ۴-3- اقتصاد گردشگری منطقه..............................................................................................................................................112

    ۴-3-۱- بررسی و تحلیل نیاز با تقاضای گردشگران کنونی منطقه...........................................................................................113

    ۴-3-۲- متنوع ساختن مشتریان کنونی...................................................................................................................................118

    ۴-3-۳- گردشگران آتی........................................................................................................................................................120

    ۴-3-۳-۱- وضعیت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و در دست اقدام.......................................................................................121

    ۴-3-۳-۲- برآورد تقاضای آینده با توجه به بازار هدف.........................................................................................................122

    فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها...............................................................................................................................................123

    5-1- گردشگری شهری لاهیجان به روش تحلیل نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها..............................................124

    5-2- تکنیک SWOT.........................................................................................................................................................124

    5-3- تجزیه‌وتحلیل عوامل مؤثر بر گردشگری لاهیجان.........................................................................................................129

    5-4- نتایج تجزیه‌وتحلیل عوامل خارجی مؤثر بر گردشگری لاهیجان...................................................................................131

    5-5- نتایج تجزیه‌وتحلیل عوامل داخلی مؤثر بر گردشگری شهرستان لاهیجان......................................................................133

    5-6- نتیجه­گیری و پیشنهاد‌ها................................................................................................................................................134

    5-6-1- راهبردهای رقابتی....................................................................................................................................................134

    5-6-2- راهبردهای تنوع.......................................................................................................................................................135

    5-6-3- راهبردهای بازنگری.................................................................................................................................................135

    5-6-4- راهبردهای تدافعی...................................................................................................................................................135

    5-6-5- نتیجه­گیری..............................................................................................................................................................135

    5-6-6-پیشنهادها.................................................................................................................................................................136

    منابع......................................................................................................................................................................................138

    Abstract..........................................................................................................................................................................142

     

     

     

     

    فهرست اشکال

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    شکل 3-1- تقسیمات کشوری................................................................................................................................................36

    شکل 3-2- محدوده شهرستان در استان.................................................................................................................................37

    شکل 3-3- بخش‌های شهرستان لاهیجان...............................................................................................................................37

    شکل 3-4- حرکت دسته‌های عزاداری ..................................................................................................................................56

    شکل 3-5- کرنانوازی ............................................................................................................................................................56

    شکل ۳-6- حرکت دسته‌های کودکان سقا .............................................................................................................................57

    شکل 3-7- مراسم چهل‌منبر ...................................................................................................................................................57

    شکل 3-8- طرحی از یک خانه روستایی...............................................................................................................................63

    شکل 3-9- طرحی از یک خانه شهری...................................................................................................................................64

    شکل 3-10- بافت هسته مرکزی و قدیمی شهر لاهیجان.......................................................................................................67

    شکل 3-11- بافت کوی کارگر و یک محله نوساز شهر لاهیجان...........................................................................................67

    شکل4-1- مقبره امیر شمس‌الدین اردوبازار ............................................................................................................................71

    شکل4-2- مقبره چهارپادشاهان میدان ....................................................................................................................................73

    شکل4-3- مقبره عاقلیه پردسر ................................................................................................................................................74

    شکل4-5- بقعه پیرعلی گابنه .................................................................................................................................................75

    شکل4-6- مقبره شیخ زاهد گیلانی شیخانبر............................................................................................................................77

    شکل4-7- بقعه چهل‌ستون زاکله بر........................................................................................................................................78

    شکل4-8- مسجد اکبریه گابنه.................................................................................................................................................80

    شکل4-9- مقبره کاشف السلطنه .............................................................................................................................................81

    شکل4-10- خانه محمد صادقی اردوبازار................................................................................................................................82

    شکل4-11- حمام گلشن گابنه................................................................................................................................................83

    شکل4-12- پل خشتی پردسر ................................................................................................................................................84

    شکل4-13- باغات چای ........................................................................................................................................................88

    شکل4-14- سل سوستان.........................................................................................................................................................89

    شکل4-15- آبشار لونک..........................................................................................................................................................89

    شکل4-16- روستای علی سرود ............................................................................................................................................90

    شکل4-17- تالاب امیرکلایه....................................................................................................................................................91

    شکل4-18- نمایی از شهر لاهیجان..........................................................................................................................................92

    شکل4-19- نمای لاهیجان از تله کابین...................................................................................................................................93

    شکل4-20- نمای استخر و شاه‌نشین کوه................................................................................................................................93

    شکل 4-21 -جایگاه فضایی شهرستان نمونه گردشگری لاهیجان نسبت به مبادی ورودی و دسترسی‌ها.................................97

    شکل 5-1- شمای کلی تحلیل SWOT..............................................................................................................................125

    منبع:

    ادیب عباسی، منصور(1382 )، شهر من لاهیجان، چاپ اول، شادمان.

    اصلاح عربانی، ابراهیم(1380)، کتاب گیلان سه جلدی ، چاپ دوم، گروه پژوهشگران ایران.

    اکبری، زهرا و ابونوری، عباسعلی(1391)، طبقه بندی عوامل مؤثر بر شاخص های اقتصادی گردشگری خارجی(مطالعه موردی: کشورهای منتخب)، جغرافیا و توسعه، شماره 34، ص 56-33

    الوانی، سید مهدی و پیروزبخت، معصوم،(١٣٨٥)، فرایند مدیریت جهانگردی، ویرایش اول، چاپ اول، دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    بمانیان، محمدرضا و محمودی نژاد، هادی(1389)، مبانی برنامه ریزی و توسعه گردشگری روستایی، انتشارات هله.

    تقوایی، مسعود و مبارکی، امید (1388) ،بررسی و تحلیل فضاهای توریستی شهر تبریز به منظور برنامه ریزی توریسم در آن، فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی، س 15، ش 33.

    حیدری، رحیم(1389)، مبانی برنامه‌ریزی صنعت گردشگری، انتشارات سمت.

    خالدی، شهریار ( 1374 )، آب و هواشناسی کاربردی، انتشارات قومس.

    داس ویل، راجر (1384) ،مدیریت جهانگردی مبانی، راهبردها و آثار، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    ذوالفقاری، حسن ( 1378 )، ارزیابی تاثیر آب و هوا بر صنعت توریسم ، مجله رشد آموزش . جغرافیا، شماره ی 53.

    رضوانی، علی اصغر ( 1385 )، جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    رابینو،ه. ل(1368 )، مشروطه گیلان ،ترجمه محمد روشن، چاپ اول، انتشارات طاعتی.

    رابنیو،ه. ل(1386 )، ولایت دارالمرزایران گیلان ،ترجمه جعفر خمامی زاده، چاپ پنجم، انتشارات طاعتی.

    سازمان هواشناسی استان گیلان، (1385).

    سازمان نقشه برداری کشور (1382).

    معاونت برنامه ریزی استانداری گیلان ، سالنامه آماری استان،(١٣٨٥).

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی، سند توسعه شهرستان لاهیجان: مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، (١٣84).

    سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان،(1385).

    شارپلی، ریچارد جولیا(1380)، گردشگری روستایی، ترجمه رحمت الله منشی زاده و فاطمه نصیری، نشر منشی

    طرح جامع گردشگری تهران، (1385).

    عظیمی، نورالدین ( 1376 )، جنبههای جغرافیایی توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.

    علیجانی، بهلول ( 1372 )، نگرش نو در کاربرد آب و هواشناسی در مدیریت منابع و توسعه کشور، نقش آب و هوا در طراحی مسکن، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره ی 35 ،ص45-61.

    غفارزاده، رسول ( 1388 )، بررسی ادبیات تابع تقاضای گردشگری ورودی به ایران، سایت مقالات علمی گردشگری، قابل دسترس در سایت http://www.tourismscience.ir

    قبادیان، وحید و فیض مهدوی، محمد ( 1380 )، طراحی اقلیمی- اصول نظری و اجرای کاربردی انرژی در ساختمان، انتشارات دانشگاه تهران.

    قدمی، مصطفی(1386)، مدل سازی توسعه شهری - گردشگری ( نمونه: شهر کلاردشت )، رساله دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری به راهنمایی محمد تقی رهنمایی، دانشگاه تهران.

    کاظمی، مهدی (1385)، مدیریت گردشگری، انتشارات سمت.

    لومسدون،لس(1380)، بازاریابی گردشگرى، ترجمه محمدابراهیم گوهریان، دفتر پژوهشهای فرهنگى.

    محمدی، حسین ( 1386 )، آب و هواشناسی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران.

    مرکز آمار ایران، (1385).

    معاونت مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری گیلان،(1385).

    معماریان، غلامحسین(1373)، معماری مسکونی ایران گونه شناسی برونگرا ، چاپ اول، انتشارات قلم.

    میرابوالقاسمی،محمد تقی (1369 ) ، گیلان از آغاز تا انقلاب مشروطیت ، انتشارات هدایت.

    مهندسین مشاور بزرگ امید نیک (1380)، طرح ساماندهی توریسم بام سبز لاهیجان.

    مهندسین مشاور طرح و پژوهش(1355)، طرح جامع و تفصیلی اول لاهیجان.

    مهندسین مشاور بعد تکنیک (1375) ، طرح جامع و تفصیلی دوم لاهیجان.

    مهندسین مشاور سبز اندیش پایش(ساپ)(1387)، مطالعات امکانسنجی مناطق نمونه گردشگری استان گیلان،شهرستان نمونه طبیعی، تاریخی جهان اسلام(لاهیجان).

    نصیری کامران،حسین(1388)، گردشگری شهری راهبردی برای توسعه پایدار شهرها( نمونه موردی منطقه شهری و حوزه نفوذ لاهیجان )، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.

    نگهبان، حسین، یمانی، مجتبی،مقصودی،مهران و عزیزی، قاسم(1391)، بررسی جاذبه های مورفودینامیک و ویژگی های آسایش اقلیمی اکوسیستم های بیابانی جهت توسعه ی اکوتوریسم(مطالعه ی موردی: حاشیه ی غربی دشت لوت (شهداد))، مجله ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، شماره ی 6، ص 225-203.

    Thompson , R.D,and Perry ,A,(1997), Applied Climatology Principles and Practice pp: 201- 203.


موضوع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, نمونه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, جستجوی پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, فایل Word پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله ...

پايان نامه براي دريافت درجه                             

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده طی سال­های اخیر گردشگری روستایی به عنوان یکی از ابعاد توسعه روستایی در تمام دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این نوع گردشگری هدف شناسایی استعدادهای مختلف طبیعی و انسانی محدوده­ی روستاها و توسعه عواملی که باعث ورود و استفاده گردشگران از آن می­شود، است. شهرستان نیر یکی از شهرستان‌های ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد . اما مسلمأ این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار،برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. هدف ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این تحقیق با عنوان بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه صورت پذیرفته است.هدف از این تحقیق شناسایی و معرفی توانمندی ها و پتانسیل های طبیعت گردی در منطقه سوادکوه با هدف حفظ منابع طبیعی موجود و تداوم و پایداری آنها و تقویت ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

فصل اول کلیات تحقیق بخش اول : کلیات تحقیق 1-1-1 مقدمه: امروزه پدیده گردشگری از یک پدیده ساده ی دید و بازدید فراتر رفته و ابعاد و اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که از آن به عنوان یک صنعت بزرگ و مولد و مادر نام برده می شود. به طوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی و برخی کشورهای در حال توسعه که از جاذبه های فراوان تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و امکانات و تسهیلات خوب گردشگر ...

ثبت سفارش