پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر

word 3 MB 30373 121
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم

    چکیده

    طی سال­های اخیر گردشگری روستایی به عنوان یکی از ابعاد توسعه روستایی در تمام دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این نوع گردشگری هدف شناسایی استعدادهای مختلف طبیعی و انسانی محدوده­ی روستاها و توسعه عواملی که باعث ورود و استفاده گردشگران از آن می­شود، است. شهرستان نیر یکی از شهرستان‌های استان اردبیل به جهت داشتن توان­های بالقوه گردشگری روستایی، می­تواند یکی از جنبه­های ارتقاء کیفیت توسعه روستاهای محدوده­ی این شهرستان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. به همین دلیل در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از منابع و مطالعات کتابخانه‌ای، مشاهدات میدانی و ارزیابی نظرات گروه­های درگیر در امر گردشگری، به شناخت پتانسیل‌ها و محدودیت‌های گردشگری نواحی روستایی پرداخته شود. برای این منظور محدوده مورد مطالعه با جامعه­ی آماری مشخص انتخاب گردیده و با روش توصیفی- تحلیلی و کاربردی، وضع موجود محدوده شهرستان نیر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. بعد از جمع­آوری داده­ها و اطلاعات با روش تحلیل SWOT به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها از دیدگاه سه گروه مسؤلان، مردم محلی و گردشگران پرداخته شده و توصیفی از وضعیت عوامل گردشگری شهرستان نیر به دست آمد.­ برای تعیین وجود ارتباط بین نظرات سه گروه مطالعه شده توسعه گردشگری روستایی از آزمون اسپیرمن و تعمیم نتایج به دست آمده به کل جامعه آماری از آزمون T-Test استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از وجود توان­های طبیعی و انسانی بالقوه محدوده­ی روستاهای شهرستان نیر بوده و همچنین محدودیت­ها و تنگناهایی به منظور تبدیل این استعدادها به مرحله بالفعل و تسریع روند توسعه گردشگری روستایی وجود دارد. نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که بین نظرات سه گروه مسؤلین، مردم محلی و گردشگران در توسعه گردشگری روستایی ارتباط معناداری وجود دارد و این ارتباط با آزمون T-Test قابل تعمیم به کل جامعه آماری را امکان پذیر کرد. بنابراین استدلال می­شود که شهرستان نیر از استعداد بالایی برای توسعه گردشگری روستایی برخوردار است.

    کلمات کلیدی: گردشگری روستایی، جاذبه ­های گردشگری، روش تحلیل SWOT، شهرستان نیر

    مقدمه

    بخش مرکزی شهرستان نیر به دلیل ویژگی‌های زمین ساختی، یکی از کانون‌های مهم آب معدنی و آبگرم کشور است و در گوشه و کنار این منطقه آب‌های گرم معدنی متعددی را در خود جای داده است. از طرف دیگر، جاذبه‌های مصنوع همچون دریاچه پشت سد یامچی به غنای پتانسیل‌های گردشگری و تفرجی این شهرستان افزوده است. این منابع هر چند آن طور که شایسته است مورد برنامه‌ریزی و بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند و از فقر امکانات و تسهیلات خدماتی و رفاهی در محروم هستند، با این حال منابعی همچون آب‌های گرم معدنی منطقه سال‌های سال است که مورد استفاده اهالی روستاهای پیرامون و در چند سال اخیر گردشگران عبوری قرار می‌گیرد. در کنار کانون‌های آبگرم و معدنی و منابع گردشگری تاریخی و فرهنگی، بخش مرکزی شهرستان نیر دارای پتانسیل‌های ویژه تفرجی نیز هست که برخی از آن‌ها در صورت بالفعل شدن توانمندی‌های تفرجی خود، می‌توانند به فضای مطلوبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و تفرج گردشگران تبدیل شوند. در کل می‌توان گفت که از مناطق نمونه گردشگری مورد مطالعه در محدوده بخش مرکزی شهرستان نیر، منطقه نمونه گلستان کارکرد گردشگری تاریخی، منطقه یامچی کارکرد اکوتوریستی و تفرجگاهی دارند. این مناطق نمونه با فواصل نسبتاً کوتاه از همدیگر در محدوده‌ی اداری- سیاسی شهرستان نیر واقع‌شده‌اند. با وجود مشکلات فراوان در راه توسعه روستایی و کمبود پتانسیل‌های لازم در جهت توسعه بخش کشاورزی، صنعت گردشگری می‌تواند نقش موثری در رونق بخشیدن به اقتصاد روستا و گام موثری در جهت توسعه روستایی باشد درحالی‌که با توجه به توان‌ها و پتانسیل‌های منطقه مورد نظر هنوز هیچ برنامه‌ای جهت توسعه گردشگری روستایی تدوین نشده است. از این رو با توجه به رشد فزاینده جمعیت شهرها و افزایش مشکلات شهری و نیز عدم موفقیت برنامه‌ریزی‌های مختلف در جهت توسعه مناطق روستایی، ضروری است راهکارهای جدیدی در این زمینه ارائه گردد تا از امکانات و توانایی‌های بالقوه و بالفعل این مناطق در جهت رفع بخشی از مشکلات روستاها به طرز معقولانه‌ای استفاده شود. در این راستا توسعه صنعت گردشگری در نواحی روستایی به عنوان یک استراتژی جدید توسط جوامع محلی، عوامل سیاسی و برنامه‌ریزان که به عنوان عوامل مهم اصلاح مناطق روستایی به شمار می‌آیند، می‌تواند نقش عمده‌ای در توسعه این نواحی داشته باشد.

     

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

    1-  فصل اول: کلیات تحقیق

    بخش اول از هر پژوهش به ارائه کلیاتی از آن پرداخته می­شود. بنابراین نخست مروری به بیان مسئله تحقیق و سؤالات آن و همچنین روش­شناسی پژوهش پرداخته می­شود. سؤالات تحقیق مجموعه پرسش‌هایی است که محقق در تحقیق خود در صدد پاسخگویی به آن‌هاست و در ادامه فرضیات تحقیق آورده شده است و پس از آن به بیان ضرورت و اهمیت تحقیق و انگیزه تحقیق و اهداف تحقیق پرداخته می­شود. اهداف پژوهش در جهت پاسخ­گویی به سؤالات و فرضیات تعیین شده تعریف می­شود. پس از آن به ادبیات پژوهش و نتایج و یافته­های حاصل از آن­ها به منظور استفاده در جهت روشن سازی ابعاد مختلف پژوهش پرداخته می­شود. روش­شناسی پژوهش از دیگر موضوعاتی است که در این فصل به آن پرداخته می­شود و نوع تحقیق با ابزار گردآوری داده­ها و اطلاعات و همچنین چگونگی تجزیه و تحلیل این داده­ها معرفی و تدوین می­شود. در نهایت فرایند تحقیق به صورت نمودار (دیاگرام) معرفی شده و مسائل و مشکلات پیش روی آن معرفی می­شود.

    1-1-       بیان مسئله

    سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان به صنعت گردشگری با رویکرد صنعتی که ثبات اقتصادی و جمعیتی برای جوامع روستایی به دنبال دارد، می‌نگرند و بسیاری نیز می‌پندارند که توسعه گردشگری راه حل بسیاری از مشکلات است که مناطق روستایی گرفتار آن‌ها می‌باشند. پس گردشگری را عنصر لازم برای حرکت به سوی اصلاح مناطق روستایی می‌دانند به هر حال آنچه مسلم بوده، این است که از نظر موافقان و مخالفان توسعه، گردشگری روستایی به طور فزاینده‌ای عامل افزایش‌دهنده توان اقتصادی، بالابرنده قابلیت زیست در نواحی دورافتاده، محرک تجدید حیات سکونتگاه‌ها و نیز بهبود دهنده شرایط زندگی جوامع روستایی به حساب می‌آید. این موضوع در بسیاری از کشورها با سیاست‌های کشاورزی در ارتباط است و غالباً وسیله‌ای در جهت حمایت از محیط زیست و فرهنگ روستایی است، بنابراین می‌تواند نقش اساسی در توسعه و حفظ روستا داشته باشد. گردشگری روستایی با قدمتی بیش از یک قرن، امروزه یکی از مردمی‌ترین اشکال گردشگری محسوب می‌شود که با ارائه جذابیت و ایجاد تمایل در استفاده از فضا و ویژگی‌های محیط روستایی برای گردشگران و همچنین کارکردی جهت بهبود و ارتقاء شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست‌محیطی منطقه میزبان مورد توجه بسیاری واقع شده است.

    شهرستان نیر به دلیل وجود استعدادهای زیاد در گردشگری روستایی، برنامه ریزی برای توسعه این صنعت می­تواند به عنوان ابزاری در جهت تسریع روند توسعه و کاهش نابرابری­های حاصل از آن در این شهرستان مطرح شود. یکی از نمودهایی که می­تواند ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان روستاهای شهرستان نیر را به همراه داشته باشد، توسعه عوامل دخیل در گردشگری روستایی این شهرستان است. شهرستان نیر از جمله شهرستان­های استان اردبیل است که در فصل تابستان پذیرای گردشگران زیادی می­باشد. مناطق روستایی این شهرستان از جمله نواحی روستایی است که از نظر طبیعی و تاریخی- فرهنگی همچون آب درمانی‌ها، غارها، تپه­ها و قلعه­های باستانی و... دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالقوه زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

    1-2-       سؤال­های پژوهش

    این پژوهش با توجه به مطالب مطرح در بیان مسئله، درصدد پاسخ گویی به سؤالات اساسی زیر است:

    سؤال اول: آیا ارتباطی بین توسعه گردشگری شهرستان نیر و افزایش جذب گردشگر وجود دارد؟

    سؤال دوم: آیا استعدادهای گردشگری شهرستان نیر از دیدگاه مسئولان، می­تواند منجر به توسعه گردشگری روستایی باشد؟

    سؤال سوم: آیا ارتباطی بین نظرات ساکنان روستاهای شهرستان نیر و شناخت توان‌های گردشگری این محدوده وجود دارد؟

    سؤال چهارم: آیا رضایت گردشگران شهرستان نیر در توسعه گردشگری آن مؤثر است؟

    1-3-       فرضیه­های تحقیق

    متناظر با سؤالات مطرح شده فرضیه های تحقیق به شرح زیر است:

    فرضیه اول: بین وجود جاذبه­های طبیعی، زیر ساختی، مدیریتی و فرهنگی در بخش مرکزی شهرستان نیر و توسعه گردشگری روستایی رابطه معنی­داری وجود دارد.

    فرضیه دوم: بین وجود جاذبه های طبیعی، زیر ساختی، مدیریتی و فرهنگی در بخش مرکزی شهرستان نیر و توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه مسئولان رابطه معنی داری وجود دارد.

    فرضیه سوم: بین وجود جاذبه های طبیعی، زیر ساختی، مدیریتی و فرهنگی در بخش مرکزی شهرستان نیر و توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه مردم محلی رابطه معنی داری وجود دارد.

    فرضیه چهارم: بین رضایت گردشگران وارد شده به بخش مرکزی شهرستان نیر و توسعه گردشگری روستایی از دیدگاه گردشگران رابطه معنی داری وجود دارد.

    1-4-       ضرورت و اهمیت تحقیق

    گردشگری روستایی جزئی از صنعت گردشگری است که می‌تواند نقش عظیمی در توسعه و عمران نواحی روستایی ایفا نماید. بنابراین ضروری می­نماید با شناسایی و بررسی حساب شده توانایی­ها و پتانسیل‌های گردشگری در نواحی روستایی منطقه مورد مطالعه و ارائه راهکارهایی مناسب جهت توسعه این صنعت عظیم، گامی موثر در راه توسعه روستایی و کمک به رشد و ترقی اقتصاد روستا برداشته شود. بخش مرکزی شهرستان نیر به دلیل ویژگی‌های زمین ساختی، یکی از کانون­های مهم آب معدنی و آبگرم کشور است و در گوشه و کنار این منطقه آب‌های گرم معدنی متعددی را در خود جای داده است. از طرف دیگر، جاذبه های مصنوع همچون دریاچه پشت سد یامچی به غنای پتانسیل‌های توریستی و تفرجی این شهرستان افزوده است. این منابع هر چند آن طور که شایسته است مورد برنامه ریزی و بهره برداری قرار نمی‌گیرند و از فقر امکانات و تسهیلات خدماتی و رفاهی در عذاب هستند، با این حال منابعی همچون آب‌های گرم معدنی منطقه، سال‌ها است که مورد استفاده اهالی روستاهای پیرامون و در چند سال اخیر گردشگران عبوری قرار می‌گیرند. در کنار کانون‌های آبگرم و معدنی و منابع گردشگری تاریخی و فرهنگی، بخش مرکزی شهرستان نیر دارای پتانسیل‌های ویژه تفرجی است که برخی از آن‌ها در صورت بالفعل شدن توانمندی‌های تفرجی خود، می‌توانند به فضای مطلوبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و تفرج گردشگران تبدیل شوند. بنابراین ضرورت آن وجود دارد که از مناطق نمونه گردشگری محدوده بخش مرکزی شهرستان نیر مطالعه و بررسی به عمل آید.

    با وجود مشکلات فراوان در راه توسعه روستایی شهرستان و کمبود پتانسیل‌های لازم در جهت توسعه بخش کشاورزی، صنعت گردشگری می‌تواند نقش موثری در رونق بخشیدن به اقتصاد روستا و گام موثری در جهت توسعه روستایی منطقه مورد مطالعه باشد. در حالی که با توجه به توان‌ها و پتانسیل‌های منطقه مورد نظر هنوز هیچ برنامه ای جهت توسعه گردشگری روستایی تدوین نشده است. از این رو با توجه به رشد فزاینده جمعیت شهرها و افزایش مشکلات شهری و نیز عدم برنامه ریزی و همچنین عدم موفقیت برنامه های مختلف اجرا شده در جهت توسعه مناطق روستایی، ضروری است راهکارهای جدیدی در این زمینه ارائه گردد تا از امکانات و توانایی‌های بالقوه و بالفعل این مناطق در جهت رفع بخشی از مشکلات شهری و نیز توسعه و تحول نواحی روستایی به طرز معقولانه ای استفاده شود. در این راستا توسعه صنعت گردشگری در نواحی روستایی مورد مطالعه به عنوان یک استراتژی جدید توسط جوامع محلی، عوامل سیاسی و برنامه‌ریزان که به عنوان عوامل مهم اصلاح مناطق روستایی به شمار می‌آیند، می‌تواند نقش عمده ای در توسعه این نواحی داشته باشد.

    1-1-       اهداف تحقیق

    هدف از انجام این تحقیق بررسی راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر به شرح زیر می‌باشد:

    1-2-       محدوده مورد مطالعه

    این تحقیق از نظر بازه زمانی از ابتدای بهمن ماه 1391 تا اواخر دی ماه 1392 انجام شده است و از نظر محدوده مکانی در بخش مرکزی شهرستان نیر که شامل دو دهستان رضا قلی قشلاق و دورسون خواجه می‌باشد، انجام شده است.

    1-3-       موانع و محدودیت

    انجام این گونه مطالعات و تحقیقات به ویژه در سطح روستا با محدودیت‌های خاصی مواجه است از مهم‌ترین محدودیت‌های این تحقیق می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

    - عدم وجود یا کمبود آمار و اطلاعات دقیق در مورد تعداد گردشگران بازدید کننده از منطقه

    - محدودیت زمانی انجام این تحقیق و دسترسی به تعداد محدودی از گردشگران در فصل رکود گردشگری

    1-4-       بهره­وران تحقیق

    با توجه به کاربردی بودن این تحقیق در جهت ارائه راهکار برای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر می‌توان مورد استفاده سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل و شهرستان نیر و در راستای برنامه ریزی مناسب و بهینه به منظور توسعه گردشگری مناسب با توانمندی‌های منطقه و جذب گردشگر متناسب با ظرفیت منطقه صورت بگیرد.

    1-5-       روش تحقیق

    با توجه به موضوع، اهداف و فرضیه های این پژوهش، این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. به این ترتیب در راستای سؤالات و فرضیه های تحقیق، ابتدا با هدف توصیف عینی، واقعی یعنی شرایطی که در منطقه است پرداخته شده است و در مرحله بعد از روش تحلیلی استفاده گردیده است. در عین حال این تحقیق به لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی است که یافته های آن می‌تواند در جهت توسعه گردشگری روستایی منطقه مورد مطالعه قابل استفاده باشد. برای تنظیم چارچوب نظری این پژوهش از نظریات، مفاهیم مرتبط و مقالات مرتبط در رابطه با موضوع پژوهش استفاده شده است.

    روش گردآوری اطلاعات، با توجه به ماهیت مطالعه تحقیق به دو صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و با توجه به ضرورت در هر یک از مراحل تحقیق، یکی از این دو روش و یا هر دو، مورد استفاده قرارگرفته است. در این پژوهش برای دستیابی به اهداف مورد نظر پژوهش و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسش نامه استفاده گردیده است. پایایی پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد کنترل و ارزیابی قرار گرفته است. داده‌های بدست آمده در این تحقیق با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و برای آزمون فرضیات از تکنیک­های آماری T-Test و اسپیرمن استفاده شده است.

    جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل مردم محلی روستاهای بخش مرکزی شهرستان نیر، گردشگران و مسئولان می‌باشد. با توجه به اینکه تعداد خانوارهای این بخش زیاد بوده و امکان مطالعه تمام جامعه آماری میسر نبوده، لذا از روش نمونه گیری شارل کوکران استفاده شده است. این فرمول به صورت زیر محاسبه می­شود:

    Abstract

    Ardabil province as a land rich in natural resources, history and culture on the one hand and having a varied and pleasant climate with four seasons, hot and cold mineral waters and most of the other attractions in rural areas, regional wonderful for domestic and foreign tourists. The study area (city force), the province of Ardabil, Tabriz, Ardabil road and 35 kilometers from the center of the province and is located in the mountain range sabalan. This area is very mild winters and cool summers. This is why a lot of tourists in the summer. Rural areas of the city such as the natural and historical - cultural as Drmanyha water, caves, hills, castles and ancient ... Capabilities and the potential to attract domestic and foreign tourists.the question is what is the potential and limitations of rural tourism development? What strategies and approaches that will lead to the development of tourism in rural development and national development should be there? Tourism development strategies are intended to achieve. The research method was descriptive-analytical and analyze the strengths, weaknesses, opportunities and threats in view of the population consisting of local residents, authorities Cultural Heritage Handicraft and Tourism Nir, Ardebil province and city and tourist area in order to analyze the development of rural tourism is dealt with.has been paid to the development of rural tourism. The results suggest the existence of a large range of natural and human abilities and talents strengthening the infrastructure of the villages and cities city programs and strategic planning are never settlement rehabilitation and development of rural tourism activate more

     

    Keywords: Rural tourism, tourist attraction, analysis, SWOT, county Nir

    ­

  • فهرست:

    1-  فصل اول: کلیات تحقیق.. 2

    1-1- بیان مسئله. 2

    1-2-   سؤال­های پژوهش.... 3

    1-3-   فرضیه های تحقیق.. 3

    1-4-   ضرورت و اهمیت تحقیق.. 4

    1-5-   اهداف تحقیق.. 5

    1-6-   محدوده مورد مطالعه. 5

    1-7- موانع و محدودیت... 6

    1-8-   بهره­وران تحقیق.. 6

    1-9-   روش تحقیق.. 6

    1-10-    فرایند تحقیق.. 7

    1-11-    مسائل، مشکلات و محدودیت‌های تحقیق.. 9

    2-  فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق.. 11

    2-1- گردشگری روستایی.. 11

    2-2- تعریف گردشگری روستایی.. 12

    2-2-1- گردشگری عشایری (یک الگوی فضایی) 13

    2-3-   قلمرو گردشگری روستایی.. 14

    2-4- انواع گردشگری روستایی.. 16

    2-4-1- گردشگری طبیعی/ روستایی.. 16

    2-4-2- گردشگری فرهنگی/ روستایی.. 16

    2-4-3- اکوتوریسم. 16

    2-4-3-1-................... اکوتوریسم به عنوان یک مفهوم 17

    2-4-4- گردشگری دهکده‌ای.. 18

    2-4-5- گردشگری کشاورزی.. 18

    2-4-6- گردشگری مزرعه. 19

    2-4-7- گردشگری سبز. 19

    2-5- اثرات توسعه گردشگری روستایی.. 20

    2-6- گردشگری روستایی: مفاهیم و ارزیابی.. 23

    2-7-   گردشگری روستایی، راهبرد توسعه‌ی روستایی.. 30

    2-8- پیشینه تاریخی گردشگری روستایی.. 31

    2-9-   گردشگری روستایی در تجارب جهانی.. 34

    2-9-1-1-.. گردشگری روستایی در ایالات متحده آمریکا (ایالت یوتا) 35

    2-9-1-2-................... گردشگری روستایی در روستای «برونته» انگلستان  36

    2-9-1-3-.. طرح «تارکا» در انگلستان  37

    2-9-1-4-.. گردشگری روستایی در اسپانیا 39

    2-9-1-5-.. گردشگری روستای در استرالیا و نیوزلند  40

    2-10- مطالعات انجام شده پیرامون موضوع تحقیق.. 43

    3-  فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق و معرفی محدوده مورد مطالعه. 50

    3-1- روش­شناسی تحقیق.. 50

    3-1-1- مدل تحلیل SWOT.. 50

    3-1-2- آزمون آماری اسپیرمن.. 51

    3-1-3- آزمون T-Test 51

    3-2-   آشنایی مقدماتی با شهرستان نیر. 52

    3-3-   ویژگی‌های جمعیتی.. 53

    3-3-1- جمعیت   53

    3-4-   وجه تسمیه نیر. 54

    3-4-1-   فرهنگ، زبان و دین.. 55

    3-4-2- اوضاع اقتصادی شهرستان نیر. 55

    3-4-2-1-................... زراعت و دامداری   55

    3-4-2-2-................... شیلات................................................................................................................................. ................................................................................................................................. 56

    3-4-2-3-................... صنعت و معدن..................................................................................................................... ..................................................................................................................... 56

    3-4-2-4-................... خدمات و گردشگری   57

    3-5-   صنعت گردشگری در محدوده مطالعاتی.. 58

    3-6-   جاذبه‌های طبیعی گردشگری شهرستان نیر. 60

    3-7- جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان نیر. 65

    3-7-1- تپه‌های قره‌ شیران. 67

    3-7-2- سنگ‌نبشته‌های اورارتویی.. 67

    3-7-3-   رباط سنگی شاه عباسی.. 67

    3-7-4- سنگ افراشته‌های تاریخی میمند. 68

    3-7-5- قبرستان اسلامی قره‌شیران. 68

    3-7-6- قلعه بوینی یوغون. 68

    3-7-7- فرهاد کُهُلی یا غار فرهاد. 69

    3-7-8- قیرمیزی کورپی یا پل قرمز. 69

    3-8- بررسی ایام مناسب و آسایش گردشگری.. 71

    4-  فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته­های تحقیق.. 75

    4-1-   توصیف کل جمعیت پژوهش.... 75

    4-2- طبقه­بندی داده­ها بر حسب مؤلفه­ها 77

    4-3- سنجش روایی و پایایی داده­های به دست آمده به تفکیک گروه­های پژوهش.... 80

    4-3-1- سنجش روایی.. 80

    4-3-2- آزمون پایایی.. 80

    4-4-   آمار استنباطی و تحلیل استعداد گردشگری روستایی شهرستان نیر. 83

    4-4-1- سنجش دیدگاه مسئولان نسبت به توان‌های گردشگری شهرستان نیر. 83

    4-4-2- سنجش دیدگاه مردم محلی نسبت به توان‌های گردشگری شهرستان نیر. 83

    4-4-3- سنجش دیدگاه گردشگران نسبت به جاذبه­ها و عوامل توسعه گردشگری روستایی.. 84

    4-4-4- سنجش میزان جاذبه­های گردشگری شهرستان نیر از دیدگاه کل جامعه نمونه. 85

    4-5- تحلیل تکنیک چهارگانه مدل SWOT.. 85

    4-5-1- عوامل دخیل در توسعه گردشگری روستایی شهرستان نیر. 86

    4-5-2- عوامل تأثیر گذار بیرونی در توسعه گردشگری روستایی.. 88

    5-  فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات... 94

    5-1- بحث و نتیجه­گیری.. 94

    5-2- آزمون فرضیه­های تحقیق.. 96

    5-3- تنگناهای توسعه توریسم در شهرستان نیر و تأثیر آن در توسعه توریسم روستایی.. 100

    5-4- پیشنهادات پژوهش.... 101

    6-  منابع: 102

    7-  پیوستها و ضمائم. 105

     

    منبع:

    الف) فارسی

    ازکیا، مصطفی، 1384؛ مقدمه ای بر جامعه شناسی توسعه روستایی، انتشارات اطلاعات.

    استعلاجی، علیرضا؛ 1387، نظریه های توسعه جزوه کلاسی کارشناسی ارشد جغرافیا، واحد علوم و تحقیقات تهران.

    افتخاری، رکن‌الدین، قادری اسماعیل، 1381؛ نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی (نقد و تحلیل چارچوب‌های نظریه ای)، فصلنامه مدرس، دوره 6، شماره 2.

    آسایش، حسین، 1374؛ اصول و روش‌های برنامه ریزی روستایی، انتشارات پیام نور، تهران.

    بمانیان، محمد رضا، محمودی نژاد، هادی، 1388؛ مبانی برنامه ریزی و توسعه گردشگری روستایی، انتشارات تهران: هله: طحان.

    پاپلی یزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی، 1382؛ گردشگری و تبار شناسی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 68.

    تودارو، مایکل، 1383؛ توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، انتشارات کوهسار.

    حسینی، سید ابوالفضل،1387؛ گردشگری روستایی، مقاله اینترنت.

    خذرلی، جبرائیل.(1389). مبانی جغرافیایی توریسم و اکوتوریسم در استان آذربایجان غربی با رویکرد اقتصادی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

    دهخدا، علی اکبر، 1325؛ لغت نامه، دانشگاه تهران.

    دیاس هیران دی و ویکرامانایاک، بی دبلیو، ای، 1368؛ درس نامه برنامه ریزی توسعه روستایی، ترجمه فرید، ناصر، وزارت جهاد سازندگی، مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی.

    راجر داس ویل، 1387، مدیریت جهانگردی (مبانی، راهبردها و آثار)، ترجمه: اعرابی، سید محمد، ایزدی، داود، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    رحیمی، حسین،1381؛ جهانگردی روستایی و قلمروی آن، ماهنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 186-185.

    رضوانی، علی اصغر،1374؛ جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات پیام نور، چاپ دوم.

    رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد،1388؛ شناخت گردشگری، انتشارات چهار باغ، چاپ ششم

    ریچارد، جولیا شارپلی، 1380؛ گردشگری روستایی، ترجمه رحمت الله منشی زاده و فاطمه نصیری، انتشارات منشی، تهران.

    ژولیوس، نیرره، 1365؛ عمران روستایی، ترجمه اسداله زمانی پور، مجتمع آموزش عالی بیرجند.

    سقایی، مهدی،1382؛ بررسی قابلیت‌های گردشگری روستایی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

    شریف زاده، ابوالقاسم و مراد نژاد، همایون، خرداد و تیر 1381؛ توسعه پایدار و گردشگری روستایی، ماهنامه اجتماعی اقتصادی جهاد.

    صالحی فرد، محمد، 1390؛ گردشگری روستایی (مبانی برنامه ریزی و طرح‌های ساختاری)، نشر: مرندیز.

    صمدی، حسین، 1392، برنامه­ریزی گردشگری شهرستان نیر به منظور توسعه شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل، استاد راهنما، دکتر محمدحسن یزدانی. اردبیل.

    قادری، اسماعیل، 1382؛ نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی، پایان نامه دکتری، جغرافیا و برنامه ریزی، استاد راهنما، دکتر عبدالرضا رکن‌الدین افتخاری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    مرادی، لیلی، 1390؛ نقش توانمندی‌های گردشگری شهرستان آبدانان در توسعه‌ی روستایی، ناشر: جوهر حیات.

    مطیعی لنگرودی، حسن، 1382؛ برنامه ریزی روستایی با تاکید بر ایران، انتشارات جهاد دانشگاهی، مشهد.

    میسرا، 1366؛ توسعه روستایی، مسائل و مشکلات، ترجمه علی اکبر روستا، مرکز تحقیقات و بررسی مسائل وزارت جهاد سازندگی.

    وای، گی، چاک، 1386؛ جهانگردی در چشم اندازی جامع، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، نشر دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.

    ب) انگلیسی

    Bridges, J.G,1959, A short history of tourism in H.P. sales (ed.), Travel and tourism encyclopedia, London: Travel world.

    Bukowski, G,1976; “tourism and conservation: confliet,co-existince or symbiosis, environmental conservation.

    Burkart, J. and medlik, S.1981, Tourism – past, present and future, nd edn, Butterworth –Heinemann.

    Cater, E.and lowman, G. (eds) (1994) ecotourism – A sustainable option, wiley

    Chrisc, H wan,and sirakaya, E.2005measuring residents, attitude toward sustainable tourism: development of sustainable tourism attitude scale: journal of travel research vol 43.

    Cooper, C. Fletcher, J,Gilbert, D. and wanhill, s.1993; tourism; principles.

    Fennel, David,2000; “ecotourism, an introduction, rout ledge London & Newyork.

    Gunn, C.A.2002; Tourism planning: concepts, basics, cases, new York and London:Rutledge.

    Havengardr, G, (1994),ecotourist: astatus report and conceptual frame work.journal of tourism studies and conceptual frame work.

    Holden, A, 2000; environment and tourism London: Rout ledge.

    Jafari, J, 2000; encyclopeclia of tourism, London:Routleclye.

    Jansen –verbeke,2000; M: leisure shopping –a magic concept for the tourism industry, in: chris Rayan and Stephen page, (eds) tourism management towards the new millennium, pergamon.

    Lane,B, (1994) sustainable rural tourism strategies: A tool fer development and conservation. journal of sustainable tourism.

    Mathieson, A. and wall, G,1982; tourism: economic, physical and social impact, longman.

    Nash, D, 1981; tourism as an Anthropologial subject: current anthropology.

    Oppermann, M.1996; rural tourism in southern Germany, Annals of tourism research: vol23,num 1, pergamon press, USA.

    Poon,a,1993; tourism, technology and competitive stragies, CAP international, walling ford.

    Sharply, Julia (1997),rural tourism: An introduction, thomson business press, London, p.113.

    Urry, I,1992; The tourism Gaze revisited “American behavioral sxientist vol.36...no.

    Wood, K, and House, S, 1991; The Good Tourist: A world wide guide for the green traveler, London, mandarin.

    ت) منابع اینترنتی

                       

    http://nir.ir/

    http://nir.ostan-ar.ir/‎

    http://www.behrah.com/comment_show/

    http://www.gmi6.com/training/pasw/s8-one-sample-t-test.html

    http://www.spss-iran.ir/instructions/83-pearson.html

    www.miras-ar.ir/


موضوع پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, نمونه پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, جستجوی پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, فایل Word پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, دانلود پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, فایل PDF پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, تحقیق در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, مقاله در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, پروژه در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, پروپوزال در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, تز دکترا در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, پروژه درباره پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر, رساله دکترا در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان نیر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم چکیده موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

فصل اول کلیات تحقیق بخش اول : کلیات تحقیق 1-1-1 مقدمه: امروزه پدیده گردشگری از یک پدیده ساده ی دید و بازدید فراتر رفته و ابعاد و اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که از آن به عنوان یک صنعت بزرگ و مولد و مادر نام برده می شود. به طوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی و برخی کشورهای در حال توسعه که از جاذبه های فراوان تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و امکانات و تسهیلات خوب گردشگر ...

فصل اول کلیات تحقیق 1-1- مقدمه توسعه روزافزون علوم منابع طبیعی و محیط زیست در سطح دنیا، ایجاد شاخه های نوینی از علوم و صنایع مربوط را در پی داشته که هر یک به نوبه خود قابلیت اثرپذیری از بوم سازه طبیعی را دارا هستند. دانش اکوتوریسم یا گردشگری طبیعت به عنوان یکی از پرجاذبه ترین و در عین حال پرمنفعت ترین علوم وابسته به منابع طبیعی و محیط زیست تلقی می شود که به عنوان ابزاری برای ...

پایان‏نامه‌ برای دریافت کارشناسی ارشد درجه (M. A) رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم گردشگری گل و گیاه یکی از شاخه های خاص گردشگری محسوب می شود و روز به روز تعداد این نوع از گردشگران در دنیای مدرنیته رو به افزایش می رود. گردشگری گل و گیاه را می توان، بازدید از مقصدهایی دانست که انگیزه اولیه سفر به آن مقصدها علاقه به دیدار از توانمندی های گل و گیاه، یک کشور یا منطقه است و می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (برنامه ریزی و توسعه جهانگردی )ح چکیده هدف این پژوهش:" ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت " که از شهرهای تاریخی ایران و در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده، است. این شهرستان دارای قدمت چندین هزار ساله ، تمدنی بزرگ و کهن و جلوه گاه روشن تاریخ و یکی از پیشگامان تمدن بشری، دارای بافت ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

ثبت سفارش