پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر

word 13 MB 31003 217
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۷۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

    گرایش طراحی و نقاشی سنتی

    چکیده

    هدف از این پژوهش، شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ در نگارگری معاصر ایران و آسیب‌شناسی مؤلّفه‌های هنر نگارگری در تأمل و تأثیرپذیری از هنر غرب، به ویژه در بکارگیری عنصر نور و رنگ است.در این زمینه، آثار پنج نگارگر برجسته: حسین بهزاد، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان و اردشیر مجرد تاکستانی  مورد بررسی قرار داده شد.این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی و ابزارهای مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعۀ اسنادی، مصاحبه با چند تن از نگارگران مذکور می‌باشد.

    با استفاده از مطالعۀ اسنادی، ابتدا جایگاه نور و رنگ در اسلام، ادبیات، عرفان و نگارگری ایران مورد بررسی قرار گرفت. سپس به تأثیر غرب در نگارگری ایرانی- از دوران صفوی تا معاصر- اشاره شد و در انتها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، به بازشناسی رنگ و نور در آثار پنج نگارگر نام‌بردهپرداخته شد.

    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که نگارگران مورد بررسی، با آگاهی و شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ در نگارگری ایرانی و نقاشی غربی، تأثیر مثبتی در آثارشان ایجاد کرده و باعث نوآوری‌هایی شده‌اند.

    واژگان کلیدی: مناظر و مرایا، رنگ، نور، عرفان، نگارگری معاصر

    مقدمه:

     

    نور، در هنر ایران، قبل از ورود اسلام نقش مهمی ایفا می‌کند. در فرهنگ زرتشتیان، مزدک‌ها و مانوی‌ها، نور عنصری هستی‌بخش است که تمامی موجودات، از آن کسب فیض می‌کنند و به رشد و نمو و حرکت خود ادامه می‌دهند. در این فرهنگ، اهورامزدا به منزله‌ی روشنیِ بیکران و رنگ، اولین دختر نور است. پس از ورود اسلام به سرزمین ایران، تفکّر اسلامی باعث تکامل هر چه بیشتر فرهنگ و هنر گردید. در تفکّر اسلامی نیز نور، به مثابه حق و حقیقت است و نماد خوبی، پاکی و نیکی به شمار می‌رود. همچنین بحث رنگ در این سنت مقدس، جایگاهی بس ویژه دارد و بارها در قرآن کریم بدان اشاره شده است.

    در سده‌های ششم و هفتم هجری قمری، شیخ شهاب‌الدین سهروردی، نجم‌الدین کبری و نجم رازی، به مفهوم نور و رنگ در باور اشراقی خود پرداختند. چنانکه تأثیر این تفکّرات، در هنر هنرمند ایرانی به خوبی مشخص است و «نگارگر در اثر خویش، دنیایی خیالی، بدون سایه و غرق در نور را ترسیم می‌کند و رنگ‌ها نیز در نگارگری با عدم تبعیت از رنگ‌های جهان مادی، روایتگر عالمی دیگر و جهانی فراترند»(خوش‌نظر و رجبی، 1388a، 70).

    تأثیر دیگری که در هنر هنرمند معاصر ایران، مشاهده می‌شود؛ تأثیر تفکّر غربی است. تأثیر این تفکّر بر هنر ایران، از زمانی شروع شد که راه رفت و آمد اروپاییان به ایران باز گردید. فکر هنرمند ایرانی جنبه‌ی مادی‌گرایی به خود گرفت و از تفکّر معنوی دور شد. بازتاب نور، نیز در اثر هنرمند ایرانی تغییر کرده و یک نقطه‌ای شد. رنگ، دیگر آن درخشندگی سابق را نداشت و بیشتر، برای القای جهان مادی به‌کار می‌رفت.

    در دهه‌های اخیر، هنرمندانی به پا خاسته و به شیوه‌های متفاوت و رنج مقدس خود، هنر ایرانی را احیا کردند. به یقین، استادانی چون ‌هادی تجویدی، حسین بهزاد، حاج حسین مصور‌الملکی، ابوطالب مقیمی، محمدعلی زاویه، علی مطیع، محمود فرشچیان، هوشنگ جزی‌زاده، محمدباقر آقامیری، عباس جمال‌پور، مجید مهرگان، اردشیر مجرد تاکستانی و... از چهره‌های ماندگار، گران‌قدر و ارزندۀ هنر نگارگری معاصر ایران می‌باشند که سهم والایی در احیا و تجدید عظمت این هنر دارند. چنانکه این هنر ایرانی را می‌توان در آثارشان مشاهده کرد. البته برخی به اشتباه، گمان کرده‌اند هنرمندان مکتب سقاخانه، میراث‌دار این هنر هستند که در این پایان‌نامه، اشاره‌ای مختصر به آن می‌شود.

    فصل اول این پایان‌نامه، با عنوان "کلیات پژوهش"، به ادبیات نظری و ضرورت تحقیق پرداخته و اهداف تحقیق نیز، مسیر آن را مشخص می‌کند. فصل دوم با عنوان "بررسی رنگ و نور در نگارگری اسلامی ایران"، ابتدا به مبانی نظری واژگان ضروری اشاره دارد و در ادامه، رنگ و نور در قرآن، گفتار بزرگان دین، مکتب اشراق سهروردی، مکتب کبرویه نجم‌الدین کبری و نجم رازی بررسی شده، سپس رنگ و نور در ادبیات ایران مورد مطالعه قرار می‌گیرد. فصل سوم، با عنوان "تحولات نگارگری پس از نیمه عصر صفوی تا معاصر"، تحولات نگارگری، از نیمه عصر صفوی تا دوران معاصر بررسی می‌شود و اشاره‌ای دارد به پیدایش مدرسه مستظرفه و نقشی که در این تحولات داشته است. فصل چهارم، با عنوان "بازشناسی رنگ و نور در تحلیل آثار" به تحلیل دو جزء به هم وابسته، یعنی رنگ و نور، در تعدادی از آثار حسین بهزاد، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان و اردشیر مجرد تاکستانی می‌پردازد. تحلیل آثار در این فصل از طریق مصاحبه با چند تن از نگارگران صورت می‌گیرد و امید است این پژوهش، مفید واقع شود.

     

     

    فصل اول: کلیات پژوهش

     

     

    1-1 بیان مسئله

     

    از منظر فیزیک، "نور" امواج الکترومنیتیک (انرژی خورشیدی) است که دارای طول موج و طیف‌های مرئی و نامرئی هستند(براگ، 1362). در نگره‌ی نقاشان (کلاسیک) غرب، نور عنصری فیزیکی است که برای نشان دادن اشیاء غرق در تاریکی، از آن بهره می‌گیرند. اما در نگره‌ی هنرمند شرقی، همه‌ی اشیاء در نور غرقند و منبع نور واحد وجود ندارد.

     از نظر نگارگر ایرانی اسلامی، هر شیء از افاضه وجود بهره‌مند است زیرا خدا نور مطلق آسمان و زمین است؛[1] و از نگاه عرفای مسلمان همانند مولانا، نور را چنین تعبیر می‌کنند:

    هرکه را باشد زدیده فتح باب              او به هر ذره ببیند آفتاب

    هم ببیند نقش و هم نقاش را              فرش دولت را و هم فراش را

    مولوی

    در هنر اسلامی رنگ‌ها راه و وسیله‌ای برای نمایش نور هستند. در نظر نقاشان ایرانی رنگ پیوند لطیفی با عالم ملکوت پیدا می‏‌کند، چنانکه آن‌ها سعی کرده‌اند به وسیله رنگ‌ها و آشنا شدن با عوالم نورانی، با عالم ملکوت پیوند نزدیک داشته باشند(آیت‌اللهی، 1377).

    همان‌گونه که مطالعۀ نور و رنگ در اروپا، ابتدا حوزه‌های فلسفی، علم و فیزیک را در بر می‌گیرد، سپس به وادی هنر و زیبایی‌شناسی وارد می‌شود، در جهان اسلام نیز، بررسی نور و رنگ شامل حوزه‌های علمی، حکمی، عرفانی و زیبایی‌شناسانه می‌شود. با این تفاوت که مطالعۀ نور و رنگ در همۀ حوزه‌ها، تحت سیطرۀ حکمت اسلامی است و جدایی این حوزه‌‌ها، به سادگی ممکن نیست.

    مورد دیگری که مطرح است زمان ورود اروپائیان به ایران است که فکر هنرمند ایرانی را تحت تأثیر خود قرار داد و این تأثیر در دوره‌های تاریخی متمادی ادامه پیدا کرد تا اینکه در زمان حاضر با پیشرفت تکنولوژی و ارتباط آسان با کشورهای غربی، منجر شد که تأثیر قابل ملاحظه‌ای در همه عرصه‌ها مخصوصاً در نقاشی ایرانی بگذارد.

    قانع به خیالی ز تو بودیم چو حافظ          یا رب چه گدا همّت و بیگانه نهادیم

    (حافظ، 1384، 539)

     

    در هنر معاصر جهان‌ بینی هنرمندان ایرانی تغییر می‌کند و در نقاشی این دوره، رنگ، همچنان ملموس‌تر و نور متمرکز می‌شود. به همین دلیل است که از مبانی سمبولیک و رمزی و حقیقتی دور شده و به وسیله‌ای برای نمایش عوارضی بدل می‌گردد.

    اما بدیهی است، آثار نگارگران ممتاز این دیار، تحت تأثیر جهان‌بینی غربی قرار نگرفته و رنگ و نور در آثار نگارگران معاصر ترکیبی از رنگ شناسی سنتی و غربی است از این رو لزوم بررسی و شناخت این ویژگی مسئله اصلی تحقیق است. بنابراین بررسی آثار پنج نگارگر شاخص ایران: حسین بهزاد، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان، اردشیر مجرد تاکستانی می‌تواند روشنگر بسیاری از ارزش‌های هنر نگارگری معاصر ایران باشد.

     

     

    1-2 سؤال‌‌های اصلی

     

    سؤال‌هایی که در این پایان‌نامه مطرح می‌شوند عبارتند از:

    آیا مفهوم رنگ در شرق و غرب، با انگیزه و نگره‌ی واحدی به‌کار می‎رود؟

    آیا نور و رنگ، در آثار پنج نگارگر معاصر، همانند آثار نقاشان سنتی به‌کار رفته است؟

    کیفیت بکارگیری نور ورنگ در آثار اساتید مورد نظر چگونه است؟

     

     

    1-3 فرضیه‌ها

     

    با توجه به پیشینه و ادبیات نظری تحقیق، در پاسخ به سؤال‌های مطرح شده، فرضیه‌هایی ارائه می‌شود که عبارتند از:

    کاربرد نور و رنگ در نقاشی معاصر، با مفهوم نور و رنگ در نقاشی سنتی ایرانی اسلامی، متفاوت است.

    به نظر می‌رسد تفاوت ماهوی نور و رنگ در نقاشی معاصر، تحت تأثیر مؤلّفه‌های هنر غربی و متأثر از نگارگران سنتی می‌باشد.

    آثار اساتید مذکور در چند مرحله -که حاصل تجربیات ایشان می‌باشد- صورت گرفته و همه مؤلّفه‌های سنتی و ایرانی اسلامی را دارا می‌باشند. برخی از نگارگران نیز، در آثار خود از مؤلّفه غربی استفاده نموده‌اند.

     

     

    1-4 اهداف و کاربرد نتایج تحقیق

     

    این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی می‌باشد. تحقیقات بنیادی در جستجوی کشف حقایق و واقعیت‌ها و شناخت پدیده‌ها و اشیاء بوده، که مرزهای دانش بشری را توسعه می‌دهند و قوانین علمی را کشف می‌کنند(حافظ نیا، 1387).

    اولین هدف پژوهش، شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ، در هنر نگارگری معاصر ایران است. و دومین هدف، آسیب‌شناسی مؤلّفه‌های هنر نگارگری در تأمل و تأثیرپذیری از هنر غربی به ویژه در بکارگیری عنصر نور و رنگ، می‌باشد.

    نگارگر با پشتوانۀ فکری، مطالعات بسیار در آثار گذشتگان، رنج و زحمت فراوان و سلوک اخلاقی و عملی، به این هدف (شناخت مؤلّفه‌ها) دست پیدا کرده و در آثار خود به‌کار برده است. بنابراین هنرجو و هنرمند، قبل شروع، یک نگاره، ابتدا باید همانند اساتید پیشین، به مطالعه و شناخت مؤلّفه‌هایی که می‌خواهد در اثرش ایجاد کند، بپردازد. زیرا بدون شناخت، در هیچ راهی نمی‌توان قدم گذاشت.

    امید است این تحقیق بتواند در مسیر مطالعه‌ی هنرجویان راه‌گشا باشد. هم‌چنین این پایان‌نامه، می‌تواند مورد استفادۀ پژوهشگران و سازمان‌های مربوطه قرار گرفته و در بالا بردن سطح آگاهی فرهنگی مثمر ثمر باشد.

     

     

    1-5 مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق:

     

    1-5-1 مقالات:

     

    مقالۀ "نور و رنگ در نگارگری ایرانی و معماری اسلامی"، تألیف سید رحیم خوش‌بین خوش‌نظر و محمد علی رجبی ، کتاب ماه هنر، شمارۀ 127، فروردین 1388، تهران.

    در این مقاله، ابتدا آرای ابن عربی و مولوی دربارۀ وحدت وجود و تأثیر آن در ساحت معماری مورد توجه قرار گرفته و سپس به عنصر نور به عنوان نمادی از وجود خداوند که در معماری اسلامی همواره حضوری ذاتی دارد، پرداخته شده است. بخش بعدی مقاله به آرای حکمای اسلامی درباره‌ی نور و رنگ و تأثیر شگفتی که این آرا در حوزه‌ی نگارگری و معماری از خود به جا گذاشته‌اند، اشاره می‌کند و ارتباط حالات روحی عارف با نورهای رنگی را مورد تحلیل قرار می‌دهد. در انتها نیز به نقش نور و رنگ در نگارگری ایرانی که همواره جایگاه تجلی فرهنگ ایرانی اسلامی بوده است، پرداخته شده است.

    این مقاله در بخش نور و رنگ از منظر حکمای اسلامی، به صورت مختصر تعاریفی از نور و رنگ مبنی بر دیدگاه سهروردی، نجم‌الدین کبری و نجم رازی ارائه داده است که در پژوهش فوق، با توجه به منابع دیگر بسط داده شده و در تحلیل آثار از دید عرفانیِ این حکما، استفاده می‌شود. در بخش بعدی، نویسندگان مقاله، خلاصه‌ای از مفاهیم نور و رنگ در نگارگری را بیان کرده‌اند. این پژوهش، برای درک بهتر از این مفاهیمِ نور و رنگ، به صورت گسترده بدان پرداخته و در اندیشۀ موّحدانه هنرمند ایرانی، نور را برگرفته از ذات الهی و رنگ را مجرّد و مستقل، ذکر می‌کند.

     

    مقالۀ "حکمت نوری سهروردی و تأثیرات آن بر نگارگری ایرانی"، نوشته‌ی سید رحیم خوش‌بین خوش‌نظر و محمدعلی رجبی، کتاب ماه هنر، شمارۀ 117، خرداد 1387، تهران.

    هدف اصلی این مقاله تأثیر حکمت نوری شیخ شهاب‌الدین سهروردی بر نگارگری ایرانی اسلامی است. این مقاله، ابتدا دو واژه‌ی خورشید و آتش که نمادهای نور در سنت اشراقی محسوب می‌شوند، و در نگارگری کاربرد زیادی داشته‌اند، مورد مطالعه قرار گرفته است. هم‌چنین تلاش شده تا معنای فرّ یا نور ملکوتی که در حکمت اشراقی سهروردی اهمیت زیادی داشته و در هنر به شکل هاله‌ای نورانی، تصویر شده است، تبیین و عالم مثال، و نور و ظلمت که از منظر سهروردی دو نماد هستند، بررسی شود. بخش پایانی مقاله نیز، به مفهوم و حضور نور در آثار نگارگری و آشنایی نگارگران با حکمت اشراقی، پرداخته است.

    این مقاله، در بخش نور از منظر سهروردی، مبحثی از نور و مراتب آن را در اندیشۀ شیخ شهاب‌الدین سهروردی بیان کرده است. اما پژوهش حاضر به متن مقاله بسنده نکرده و با رجوع به منابع ذکر شده در مقاله، مبحث نور، و همچنین رنگ را، در مکتب اشراق را گسترش می‌دهد. در بخش پایانی، مقاله اثبات کرده است که نگارگران ایرانی دارای دیدگاه اشراقی هستند. در ادامۀ این مبحث، مقاله علاوه بر این دیدگاه اشراقیِ نگارگر، تفکّر اسلامی را مطّرح می‌کند و تأثیر این اندیشۀ عرفانی و معنوی را در تحلیل آثار نگارگران، مورد استفاده قرار می‌دهد.

     

    مقالۀ "تصویر یک جهان یا بحثی درباره هنر ایران "، تألیف داریوش شایگان ، فصل‌نامه هنر، شمارۀ 57، 1382، تهران.

    این مقاله، ابتدا به صورت ازلی آفرینش، در هنرهای سنتی ایران اشاره دارد و در ادامه، عالم مثال را که معنای صورت ازلی است توضیح داده و در هنر سنتی ایران به آن پرداخته است. در انتها، تماس ایران با غرب را بررسی کرده است.

    مقاله در بخش اول به صورت ازلی و عالم مثال می‌پردازد و پژوهش حاضر، از این مطالب برای درک اندیشه و بینشِ نگارگر ایرانی بهره می‌گیرد. زیرا نگارگر ایرانی در تلاش است که در آثارش به این صُور مثالی و درک حقایق ازلی دست پیدا کند. همچنین این مقاله، به تفکّر غربی و بازتاب تفکّر تعقلی غرب در ایران می‌پردازد و نویسنده نظریاتی در این مورد ارائه می‌دهد که می‌تواند مفید برای پژوهش‌های بعدی باشد.

     

    مقالۀ "«مینیاتور های معاصر ایران» سنت و بدعت، کهنه و نو در قابی از چشم‌اندازهای تازه"، تألیف جلال‌الدین کاشفی، فصل‌نامه هنر، شمارۀ 11، تابستان 1365، تهران.

    در این مقاله ابتدا به صورت اجمالی زمینه‌ای از هنر معاصر ایران بیان شده است. سپس، تلاش شده هنرمندانی که تحت تأثیر هنرهای ایرانی- اسلامی بودند، معرفی شود و در ادامه به سرگذشت و ویژگی آثار این هنرمندان پرداخته است.

    این مقاله، نگارگران معاصری که تحت تأثیر نقاشی سنتی ایران بودند، معرفی می‌کند. همچنین مقاله، زندگی‌نامۀ تعدادی از این هنرمندان را مورد مطالعه قرار داده و برخی از آثار آنان را، به خوانندگان معرفی می‌نماید. استفاده از این مقاله -به دلیل محدودیت منابع در معرفی آثار هنرمندان معاصر ایران- می‌تواند در پیشبرد هدف پایان‌نامه، مفید باشد.

     

    مقالۀ‌ "همگام با استاد مجید مهرگان، در وادی نگارگری"، تألیف محمدمهدی هراتی، نشریه سروش جوان، شمارۀ 29، دی 1381، تهران.

    این مقاله به معرفی استاد مهرگان پرداخته و چند اثر از ایشان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

    مقاله مورد نظر، یکی از نگارگران معاصر ایران، به نام مجید مهرگان را معرفی و مختصری از آثار این هنرمند را بیان می‌کند. پژوهش حاضر، از این مقاله برای بیان ویژگی‌های آثار استاد مهرگان بهره می‌گیرد و از طریق مصاحبه با اساتید نگارگر، به تحلیل چند اثر ایشان می‌پردازد.

     

     

    1-5-2 پایان‌نامه‌ها:

     

    "شناسایی مبانی نظری کاربرد رنگ در نگارگری ایرانی "، محسن مراثی، مقطع دکترا، دانشگاه شاهد تهران، سال 1389، به راهنمایی استاد حبیب‌الله آیت‌اللهی.

    این پ‍ژوه‍ش، در پ‍ی‌ ش‍ن‍اس‍ای‍ی‌ م‍ب‍ان‍ی‌ ن‍ظری‌ رن‍گ‌ه‍ا در ف‍ره‍ن‍گ‌ ج‍ه‍ان‌ اس‍لام‌ و ب‍ازت‍اب‌ آن‌ در ه‍ن‍ر ن‍گ‍ارگ‍ری‌ ای‍ران‍ی‌ ب‍وده‌ اس‍ت‌. ب‍ه‌ ه‍م‍ی‍ن‌ م‍ن‍ظور در آن‌ پ‍ژوه‍ش‌ ض‍م‍ن‌ ب‍ررس‍ی‌ ن‍ظری‍ه‌ه‍ای‌ ع‍ل‍م‍ی‌، ع‍رف‍ان‍ی‌ و ک‍ارب‍ردی‌ رن‍گ‌ه‍ا ب‍ه‌ ری‍ش‍ه‌‌ی‍اب‍ی‌ ای‍ن‌ ن‍ظری‍ه‌ه‍ا پ‍رداخ‍ت‍ه‌ و س‍رچ‍ش‍م‍ه‌ م‍ف‍اه‍ی‍م‌ رن‍گ‍‌ه‍ا ش‍ن‍اس‍ای‍ی‌ و م‍ع‍رف‍ی‌ ش‍ده‌ اس‍ت‌.

    پایان‌نامۀ مذکور، بحث کاملی از مفاهیم رنگ در اسلام و کلام بزرگان ارائه داده است که راه‌گشای خوبی برای پژوهش فوق می‌باشد. پایان‌نامه دارای منابع اولیه محکمی است و پژوهشگرانی که در این مسیر تحقیق می‌کنند به خوبی هدایت می‌کند. در انتها، پایان‌نامه به طور مختصر، رنگ را در حیطه‌ی نگارگری مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر، این مبحث را در کنار منابع دیگر گسترش می‌دهد و برای تحلیل آثار از این مباحث استفاده می‌کند.

     

    "بررسی فرم و رنگ در نگارگری سنتی ایران"، محمود علی‌مرادی، مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران، سال 1379، به راهنمایی استاد محمدکاظم حسنوند.

    بررسی فرم و رنگ در نقاشی سنتی ایران، موضوع اصلی این پایان‌نامه است. پژوهش ابتدا، به تاریخ نگارگری در ایران از پیدایش تا دوران تیموری پرداخته و سپس، دوران شکوفایی نقاشی ایران را مورد مطالعه قرار داده است. در انتها، چند نقاشی ایرانی از لحاظ فرم و رنگ بررسی شده است.

    در این پایان‌نامه بعد از بیان تاریخ نگارگری و دوران شکوفایی نقاشی ایران، نویسنده، فرم و رنگ را در چند نقاشی بررسی می‌کند. بخش پایانی این پایان‌نامه می‌تواند با هدف پژوهش حاضر همسو ‌باشد به دلیل اینکه این پایان‌نامه همانند پژوهش فوق، رنگ را در تعدادی از آثار نگارگران مورد تحلیل قرار می‌دهد؛ با این تفاوت که این پایان‌نامه آثار هنرمندان عصر تیموری را بررسی می‌کند.

     

    "فضا و رنگ در نقاشی ایرانی" محمد مهدی مرزبانی، مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران، سال 1373، به راهنمایی استاد مجید مهرگان.

    این پایان‌نامه، ابتدا به تاریخ نقاشی ایران پرداخته و سپس، هنر تصویری ایران را بررسی کرده است. در انتها، فضا و رنگ نقاشی ایرانی را مورد مطالعه قرار داده است.

    پایان‌نامه ذکر شده، همانند پایان‌نامۀ قبلی، ابتدا به تاریخ نقاشی سنتی ایران اشاره دارد و در ادامه به بحث فضا و رنگ در نقاشی ایران می‌پردازد که با هدف پژوهش حاضر همسو می‌باشد.

     

    "تأثیر خصوصیات نگارگری بر نقاشی معاصر ایران(ب‍ع‍د از ک‍م‍ال‌ال‍م‍ل‍ک‌)"، فریناز ابراهیمی جوزدانی، مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد تهران، سال 1384، به راهنمایی استاد کاظم چلیپا.

    ه‍دف‌ این تحقیق، ب‍ررس‍ی‌ خ‍ص‍وص‍ی‍ات‌ ن‍گ‍ارگ‍ری‌ ب‍ر ن‍ق‍اش‍ی‌ م‍ع‍اص‍ر ای‍ران‌ و ک‍ارب‍رد آن‌ در آث‍ار هن‍رم‍ن‍دان‌ م‍ع‍اص‍ر است. ن‍ت‍ای‍ج‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ ن‍ش‍ان‌ داد ک‍ه‌ ه‍ن‍ر ن‍ق‍اش‍ی‌ م‍ع‍اص‍ر ای‍ران‌ از گ‍ن‍ج‍ی‍ن‍ه‌ ب‍زرگ‌ گ‍ذش‍ت‍گ‍ان‌ ال‍گ‍وپ‍ذی‍ری‌ ک‍رده‌ اس‍ت‌ و ب‍ی‍ش‍ت‍ر ه‍ن‍رم‍ن‍دان‌ از ای‍ن‌ ت‍م‍دن‌ ه‍ن‍ری‌ خ‍ود ال‍ه‍ام‌ ن‍گ‍رف‍ت‍ه‌ان‍د ب‍ل‍ک‍ه‌ ت‍ح‍ت‌ ت‍اث‍ی‍ر ای‍ن‌ ف‍ن‍ون‌ و روش‌ه‍ا ب‍رای‌ ادام‍ه‌ ک‍ار ه‍ن‍ری‌ ق‍رار گ‍رف‍ت‍ه‌ ب‍ودن‍د.

    این پایان‌نامه، ویژگی‌های نقاشی سنتی (نگارگری) را بررسی می‌کند و در مورد رنگ و نور -دو واژه پرکابرد در پژوهش حاضر- مطالب مفیدی ارائه می‌دهد. در ادامه پایان‌نامه درمورد خصوصیات نقاشی غرب نیز، بحث می‌کند که می‌تواند برای پژوهشگران مفید واقع شود. در پژوهش فوق، این مباحث با استفاده از منابع معتبر دیگر گسترش می‌یابد.

     

    "وی‍ژگی‌ه‍ای‌ طراح‍ی‌ در آث‍ار ن‍گ‍ارگ‍ری‌ اس‍ت‍اد اردش‍ی‍ر م‍ج‍رد ت‍اک‍س‍ت‍انی‌"، الهام صالحیان، مقطع کارشناسی، دانشگاه شاهد تهران، سال 1389، به راهنمایی استاد علی اصغر شیرازی.

     ه‍دف‌ ای‍ن‌ پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‌ ب‍ررس‍ی‌ آث‍ار و اح‍وال‌ و ن‍ظرات‌ اس‍ت‍اد اردش‍ی‍ر م‍ج‍رد ت‍اک‍س‍ت‍ان‍ی‌ ن‍گ‍ارگ‍ر م‍ع‍اص‍ر و ب‍ررس‍ی‌ وی‍ژگ‍ی‌ه‍ای‌ طراح‍ی‌ در آث‍ار ن‍گ‍ارگ‍ری‌ ای‍ش‍ان‌ است.

    این پایان‌نامه، زندگی‌نامۀ استاد اردشیر مجرد تاکستانی را بیان می‌کند و سوابق ایشان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در ادامه، چند اثر از استاد مجرد تاکستانی برای خوانندگان معرفی و از نظر طراحی بررسی می‌کند. پژوهش حاضر، از این پایان‌نامه برای بیان ویژگی‌های آثار استاد مجرد تاکستانی بهره می‌گیرد و از طریق مصاحبه با اساتید نگارگر، به تحلیل تعدادی از آثار ایشان می‌پردازد.

    Abstract

     

    The purpose of this study is to describe the components of light and color in the Iranian contemporary painting and to explore the related question whether Iranian artists have been influenced by the Western art specially in the areas of color and light. To this end, the works of five major Iranian artists, Hossein Behzad, Mahmood Farshchian, Mohammad Bagher Agha Miri, Majid Mehrgan and Ardeshir Mojarrad Takestani, have been examined.

    The method used to collect data is interviews with the above-mentioned artists, supplemented by an examination of the related literature and documents.

    The latter has helped shed light on the significance of light and color in Islam and the Iranian literature, painting and mysticism. The influence of the west on the Iranian painting, from the Safavid period up to the present time, has also been described. Also, using a descriptive-analytic method, the use of light and color in the works under study has been descried.

    The results show that the artists under study, having had a profound knowledge of the components of color and light as used in Persian and Western painting, have shown a positive influence and innovations in their works.  

     

    Keywords: Perspective, color, light, mysticism, contemporary painting

     

  • فهرست:

    مقدمه                                                                                      1

    فصل اول: کلیات پژوهش                                                               3

    1-1 بیان مسئله                                                                           3 

    1-2 سؤال‌های اصلی                                                                      5

    1-3 فرضیه‌ها                                                                              5

    1-4 اهداف و کاربرد نتایج تحقیق                                                       6

    1-5 مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق                                          7

    1-5-1 مقالات                                                                            7

    1-5-2 پایان‌نامه‌ها                                                                        10

    1-5-3 کتب                                                                               13

    1-6 روش تحقیق                                                                         17

    1-7 نمونه آماری تحقیق                                                                  18

    1-8 محدودیت‌های تحقیق                                                               18

    فصل دوم: بررسی رنگ و نور در نگارگری اسلامی ایران                          20

    2-1 تعاریف و مبانی نظری تحقیق                                                                    21

    2-2رنگ و نور در معارف اسلامی                                                        27

    2-2-1 نور در قرآن                                                                       28

    2-2-2 رنگ در قرآن                                                                     32

    2-2-3 نور در کلام ائمه اطهار و بزرگان دین                                           33

    2-2-4 رنگ در کلام ائمه اطهار و بزرگان دین                                         34

    2-3رنگ و نور در حکمت اسلامی و ادبیات ایران                                       39

    2-3-1 حکمت اسلامی و رنگ و نور از نظر حکما و عرفا                              39

    2-3-1-1 رنگ و نور در مکتب اشراق                                                   42

    2-3-1-2 رنگ و نور در کبرویه                                                          47

    2-3-1-3 رنگ و نور از منظر نجم رازی                                                53

    2-3-2 نور و رنگ در ادبیات اسلامی                                                    57

    2-4 کیفیت رنگ و جایگاه نور در نگارگری ایران                                       60

    2-4-1 اندیشه و بینش نگارگری ایرانی                                                 61

    2-4-2 چگونگی کاربرد رنگ در آثار نگارگری                                          64

    2-4-3 جایگاه نور در نگارگری ایرانی _اسلامی                                        70

    مؤلّفه‌های تحقیق                                                                           73

    فصل سوم: تحولات نگارگری پس از نیمه عصر صفوی تا معاصر                74

    3-1 تحولات غرب بر نگارگری ایران                                                     74

    3-1-1 نگرش تفکرات غربی در هنر                                                     75

    3-1-2 دوره صفوی                                                                       83

    3-1-2-1 مقدمه‌ای از اوایل صفوی تا عصر شاه‌عباس(مکتب اصفهان)                83

    3-1-2-2 دوره عصر شاه‌عباس و پیدایش مکتب اصفهان                              88

    3-1-3 دوره افشاریه، زندیه و قاجار                                                      97

    3-1-4 دوره پهلوی و 100 سال اخیر                                                   106

    3-2 پیدایش مدرسه صنایع مستظرفه و تاثیرات آن در نگارگری جدید              113

    3-2-1 تاثیر هنری مکتب کمال‌الملک در نقاشی ایران                                 114

    3-2-2 مکتب سقاخانه و تاثیر آن بر نگارگری معاصر                                  116

    3-2-3 پیدایش حوزه جدید نگارگری و ویژگی‌های آن‌ها                              117

    3-2-3-1 مدرسه قدیمه                                                                  118

    3-2-3-2 هنرستان اصفهان                                                              120

    3-2-3-3 هنرمندان تهران                                                               122

    3-2-3-4 هنرمندان مشهد                                                               124

    مؤلّفه‌های تحقیق                                                                           125

    فصل چهارم: بازشناسی رنگ و نور در تحلیل آثار                                  126

    4-1 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد محمود فرشچیان                                 126

    4-2 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد حسین بهزاد                                      143

    4-3 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد محمدباقر آقامیری                                153

    4-4 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد مجید مهرگان                                     163

    4-5 ویژگی رنگ و نور در آثار استاد اردشیر مجرد تاکستانی                          172

    مؤلّفه‌های تحقیق                                                                           181

    آزمون فرضیه‌ها                                                                             182

    نتیجه‌گیری                                                                                 183

    گزارش کار عملی                                                                           185

    معرفی ابزار و مواد استفاده شده                                                          190

    منابع                                                                                         191

    منابع تصویر                                                                                 200

    پیوست                                                                                      -

     

    منبع:

    کتب فارسی

    آژند، یعقوب. (1391). از کارگاه تا دانشگاه. تهران: نشر متن.

    آقامیری، محمد باقر. (1383). "زین کلک خیال‌انگیز" گزیده آثار استاد محمدباقر آقامیری (بزرگ). تهران: موسسه تصویرسازان هماهنگ: کمیسیون ملی یونسکو در ایران.

    آیت‌اللهی، حبیب الله و دیگران. (1373). «میزگرد (1) تعیین موقعیت کنونی نگارگری و آینده آن». مجموعه بحث‌های کنفرانس نگارگری ایران. تهران: انجمن هنرهای تجسمی.

    آیت‌اللهی، حبیب‌الله. (1377). مبانی نظری هنرهای تجسمی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).

    (1387). آیه نور و هنر. تهران: سوره مهر.

    ادیب‌برومند، عبدالعلی. (1385). طراز سخن «مقالات ادبی، سیاسی و هنری». تهران: محمدابراهیم شریعتی افغانستانی.

    اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1390). حس وحدت: نقش سنت در معماری ایرانی. مترجمان: ونداد جلیلی احسان طایفه. تهران: علم معمار.

    اسحاق‌پور، یوسف. (1379). مینیاتور ایرانی رنگهای نور: آینه و باغ. ترجمه: جمشید ارجمند. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.

    اسماعیل‌زاده، غلامرضا. (1382). آموزش نقاشی ایرانی ( نگارگری). تهران: یساولی.

    افتخاری، محمود. (1381). نگارگری ایران دوران معاصر (۱۳۰۰ - ‎۱۳۵۰ش). تهران: زرین و سیمین.

    (1390). «مدرسه صنایع قدیمه و نقش آن در احیای هنرهای از یاد رفته». مجموعه مقالات دومین گردهمایی گنجینه‌های از یاد رفته، هنر ایران. به کوشش مهدی مکی‌نژاد. تهران: نشر آثار هنری متین.

    افشارمهاجر، کامران. (1384). هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران: دانشگاه هنر.

    امین‌رضوی، مهدی. (1377). سهروردی و مکتب اشراق. ترجمه: مجدالدین کیوانی. تهران: نشر مرکز.

    باسانو، مری. (1385). نور. ترجمه: فریبا مقدم. تهران: حمیدا.

    براگ، ویلیام هنری. (1362 ). جهان نور. ترجمه: نازار هامبارچیان. تهران: میر (گوتمبرگ).

    برند، باربارا. (1383). هنر اسلامی. ترجمه: مهناز شایسته‌فر. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.

    بکولا، ساندرو. (1387). هنر مدرنیسم. مترجمان: رویین پاکباز، احمد رضا تقاء، هلیا دارابی، فولادوند، کامبیز موسوی، فیروزه مهاجر. تهران: فرهنگ معاصر.

    بلخاری‌قهی، حسن. (1384a). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. تهران: مهر.

    (۱۳۸۴b). حکمت، هنر و زیبایی: (مجموعه مقالات). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    (1390). فلسفه هنر اسلامی (مجموعه مقالات). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    بورکهارت، تیتوس. (1365). هنر اسلامی، زبان و بیان. ترجمه: مسعود رجب‌نیا. تهران: سروش.

    (1369). هنر مقدس (اصول و روشها). ترجمه: جلال ستاری. تهران: سروش.

    (1386). مبانی هنر اسلامی. ترجمه: امیر نصری. تهران: حقیقت.

    بهمنی، محمدمسعود. (1390). انواری از نور الهی: نور در قرآن، نهج‌البلاغه و ادعیه و سخنان بزرگان. تهران: نظری.

    پارامون، خوسه ماریا. (1371). نور و سایه در طراحی و نقاشی. ترجمه: افشین آذریان. تهران: بهار.

    پاکباز، روئین. (1379). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: نشر نارستان.

    پاکباز، روئین. (1378). دایره المعارف هنر. چاپ سوم تهران: فرهنگ معاصر.

    تابعی، احمد. (1384). رابطۀ میان ایدۀ پسامدرن و عدم تعیّن. تهران: نشر نی.

    تجویدی، اکبر. (1375). نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا قرن دهم هجری. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان چاپ و انتشارات.

    تهرانی‌طریقت، محمد ابراهیم و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران. (1385). تأملی در مینیاتور ایرانی. تهران: موسسه دایره‌المعارف انسان‌شناسی ابن سینا.

    جوانی، اصغر. (1385). بنیان‌های مکتب نقاشی اصفهان. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر.

    حافظ، شمس‌الدین محمد. (1384). غزلیات حافظ: فرمانروای آسمان غزل. گرد آورنده: موید شریف محلاتی. شیراز: نوید.

    حافظ نیا، محمدرضا. (1387). مقدمه‏ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ چهاردهم. تهران: انتشارات سمت.

    حسینی، مهدی. (1376). «ارزش‌های جاویدان شاهنامه بایسنقری». مجموعه سخنرانی‌های دومین کنفرانس نگارگری ایرانی اسلامی. تهران: انجمن هنرهای تجسمی.

    خلج ‌امیرحسینی، مرتضی. (1387). رموز نهفته در هنر نگارگری. با مقدمه: محمود فرشچیان. تهران: کتاب آبان.

    دهخدا، علی اکبر. (1377). فرهنگ لغت نامه. چاپ دوم. تهران: دانشگاه تهران.

    رجبی، محمدعلی. (1373). «ماهیت نگارگری اسلامی، ایرانی». مجموعه بحث‌های کنفرانس نگارگری ایران. تهران: انجمن هنرهای تجسمی.

    رحیمی، پروانه. (1373). نقاشی معاصر ایران. تهران: انجمن هنرهای تجسمی.

    سپهری، سهراب. (1390). اطاق آبی به همراه دو نوشته دیگر. تهران: سروش.

    سجادی، جعفر. (1362). فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: کتابخانه طهوری.

    سیدصدر، سید ابوالقاسم. (1383). دایره المعارف هنر. تهران: سیمای دانش.

    شایگان، داریوش. (1356). آسیا در برابر غرب. تهران: امیرکبیر.

    . (1371). هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمه: باقر پرهام. تهران: آگاه.

    طباطبایی، محمدحسین. (1363). تفسیر المیزان. ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی. جلد 1 و 15. تهران: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، مرکز نشر فرهنگی رجاء: امیر کبیر.

    (1386). شرحی بر گلشن راز شیخ محمود شبستری. چاپ سوم. تهران: احیاء کتاب.

    فدوی، محمد. (1386). تصویرسازی در عصر صفویه و قاجار. تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

    فرشچیان، محمود. (1373). «سخنان استاد فرشچیان». مجموعه بحث‌های کنفرانس نگارگری ایران. تهران: انجمن هنرهای تجسمی.

    (1383). برگزیده آثار یونسکو. جلد سوم. تهران: همای.

    (1385). برگزیده آثار نقاشی محمود فرشچیان. مترجمان: کریم امامی، امیرجلال‌الدین اعلم تهران: نگار.

    کربن، هانری. (1370). تاریخ فلسفه اسلامی. ترجمه: جواد طباطبایی. تهران: انتشارات کویر.

    (1379). انسان نورانی در تصوف ایرانی. ترجمه: فرامرز جواهری‌نیا. تهران: گلبان.

    کلینی، محمد بن یعقوب. (1369). اصول کافی. ترجمه: مصطفوی، جواد. جلد 3. تهران: انتشارات علمیه اسلامیه.

    گاردنر، هلن. (1386). هنر در گذر زمان. ترجمه: محمدتقی فرامرزی. ویراستار : هورست دلاکروا و ریچارد تنسی. تهران: آگاه.

    گامبریچ، ارنست. (1379). تاریخ هنر. ترجمه: علی رامین. تهران: نی.

    گودرزی، مرتضی. (1380). جست و جوی هویت در نقاشی معاصر ایران. تهران: شرکت علمی و فرهنگی.

    گیلانی، سیدرضی. (1390). درآمدی بر روش‌شناسی هنر اسلامی. تهران: ادیان: مدرسه اسلامی هنر.

    مجردتاکستانی، اردشیر. (1373). «شناخت بزرگان نگارگری معاصر». مجموعه بحث‌های کنفرانس نگارگری ایران. تهران: انجمن هنرهای تجسمی.

    مجلسی، محمدباقر و عابدینی‌ مطلق، کاظم. (1391). حلیه المتقین. قم: توسعه قلم.

    محمدی، رامونا. (1389). تاریخ و سبک‌شناسی نگارگری و نقاشی ایران. تهران: فارسیران.

    محمدی، کاظم. (1380). نجم‌الدین کبری. تهران: طرح نو.

    مددپور، محمد. (1373). تجدد و دین زدایی در فرهنگ و هنر منورالفکری ایران. تهران: دانشگاه شاهد.

    (1374). تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی. تهران: امیرکبیر.

    (1379). سیر تفکر معاصر در ایران. جلد سوم. تهران: وزارت آموزش و پرورش، موسسه فرهنگی منادی تربیت.

    (1383a). هنر و زیبایی در نظر متفکران مسیحی و مسلمان. آشنایی با آرای متفکران درباره هنر ج. ۳_ ‎۴. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی: حوزه هنری: سوره مهر.

    (1383b). هنر و زیبایی در نظر متفکران جدید: مدرن و پست‌مدرن. آشنایی با آرای متفکران درباره هنر. ج.‎۵ . تهران: سازمان تبلیغات اسلامی: حوزه هنری: سوره مهر.

    (1384). حکمت انسی و زیبایی‌شناسی عرفانی هنر اسلامی. تهران: سوره مهر (حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی): پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.

    (1388). درآمدی بر سیر تفکر معاصر. تهران: سوره مهر.

    معارف، عباس. (1390). نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی. محمد رجبی (ویراستار). تهران: پرسش.

    معمارزاده، محمد. (1386). تصویر و تجسم عرفان در هنرهای اسلامی. تهران: دانشگاه الزهراء (س).

    معین، محمد. (1385). فرهنگ معین. تهران: زرین.

    منصوری، ذبیح‌الله. (1358). مغز متفکر جهان شیعه امام جعفر صادق (ع). تهران: جاویدان.

    مولوی، جلال الدین محمد بن محمد. (1384). مثنوی معنوی. به تصحیح رینولدا نیکلسون. تهران: هرمس.

    مهاجر، کامران افشار. (1384). هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران: دانشگاه هنر.

    نجیب‌اوغلو، گل‌رو. (1379). هندسه و تزیین در معماری اسلامی: (طومار توپقاپی). ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: روزنه.

    نصر، حسین و آرام، احمد. (1366). علم در اسلام. تهران: سروش.

    نصر، حسین. (1375). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه: رحیم قاسمیان. تهران: موسسه انتشارات حکمت.

    ______ و حسینی، حسن. (1386). معرفت جاودان. تهران: مهرنیوشا.

    نظامی، الیاس بن یوسف و زنجانی، برات. (1373). هفت پیکر نظامی گنجوی. تهران: دانشگاه تهران.

    نوربخش، سیما. (1391). نور در حکمت سهروردی. تهران: هرمس.

    هوشیار، مهران. (1390). مقدمه‌ای بر مبانی هنرهای سنتی و تجسمی ایران. تهران: سمت

    ولش، آنتونی. (1389). نگارگری و حامیان صفوی. ترجمه: روح‌الله رجبی. چاپ دوم. تهران: ترجمه و نشر آثار هنری «متن» و فرهنگستان هنر.

     

    کتب لاتین

     

    Binyon, Laurence. Wilkinson, J. V. S. Gray, Basil. (1971). Persian Miniature Painting. New York: Dover Publications.

     

    Corbin, Henry. (1971). L'homme de Lumiere dans le Soufisme Iranien. Paris: Presence.

    Kisselincheva, Maria. (1990). Persian Miniatures: 16th century Persian Miniatures in Manuscripts Preserved in the Cyril and Methodius National Library. Sofia: Bulgarski Houdozhnik Publ.

    Migeon, Gaston; Saladin, Henri. (2009). Art of Islam. New York: Parkstone Press International.

     

     

    مقالات

    آژند، یعقوب. (1385). از کارگاه تا دانشگاه: (تحقیقی در تبدیل نظام آموزشی استاد- شاگردی به نظام آموزشی آکادمیک) در نقاشی دورۀ قاجار. فصلنامه هنرهای زیبا. شماره 26. ص 93_100.

    اصغری‌نژاد، محمد. (1379). نگاهی به رنگ‌ها در قرآن. فصلنامه بینات. شماره 27. ص 84_104.

    اعوانی، غلامرضا. (1370). تفکّر جدید غرب. ماهنامه ادبستان فرهنگ و هنر. شماره 23. ص 16_19

     افتخاری، محمود. (1372). جسارت و واقع‌بینی نه سنت‌شکنی. فصلنامه هنر. شماره 23. ص 288_290.

     

    باغبان، سجاد. (1386). نقد تکوینی اثری از نگارگری معاصر ایران. پژهشنامه فرهنگستان هنر. شماره 7. ص 137-151.

    بلخاری، حسن. (1390). تقدس رنگ‌ها در‌جهان بینی‌ دینی. گفتگو با روزنامه جام جم، چهارشنبه 17 فروردین ماه 1390. بازیابی شده در تاریخ 20/05/1392 از وب سایت www1.jamejamonline.ir

    جمشیدی، محمدحسین. (1383). غرب و مبانی فکری آن در اندیشه امام خمینی(س). فصلنامه پژوهشنامه متین. شماره 25. ص 15_42.

    حسینی‌راد، عبدالمجید و خلیلی، مریم. (1391). بررسی نقش جریان های فکری و حکومتی در رویکرد ملی گرایانه نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی. نشریه هنرهای زیبا. شماره 49. ص 5-17.

    خوش‌نظر، سید رحیم و رجبی، محمدعلی. (1387). حکمت نوری سهروردی و تأثیرات آن بر نگارگری ایرانی. ماهنامه کتاب ماه هنر. شماره 117. ص 36_44.

    (1388a). نور و رنگ در نگارگری ایرانی و معماری اسلامی. ماهنامه کتاب ماه هنر. شماره 127. ص 70_76.

    (1388b). نظریه‌‌های نور در نگاره‌های ایرانی. ماهنامه کتاب ماه هنر. شماره 129. ص 32_45.

    شایگان، داریوش. (1382). تصویر یک جهان با بحثی درباره هنر ایران. فصلنامه هنر. شماره 57. ص 16_29.

    شمیسا، سیروس و کریمی، پرستو. (1384). سبک شخصی حافظ در رنگ آمیزی تصاویر شعری فصلنامه زبان و ادب. شماره 25. ص 103_118.

    گودرزی، مصطفی. (1377). درآمدی بر نقاشی معاصر ایران. فصلنامه هنرهای تجسمی. شماره 2. ص 58_69.

    معلی، محمدعلی(مدیر مسئول مجله). (1367). مجید مهرگان استاد نقاشی ایرانی. ماهنامه کیهان فرهنگی. سال پنجم. شماره 2. اردیبهشت 1367. ص 64 و 65

    نوروزی، ریحانه. (1390). حضور فضای هنر معاصر در نگارگری ایران. مجموعه مقالات. گروه صنایع‌دستی. دانشکده هنر. دانشگاه سوره.

    هراتی، محمدمهدی. (1382). همگام با استاد مجید مهرگان در وادی نگارگری. ماهنامه خبرنامه فرهنگستان هنر. شماره 10. ص12 و 13.

     

     

    پایان‌نامه‌ها

    ابراهیمی جوزدانی، فریناز. (1384). تأثیر خصوصیات نگارگری بر نقاشی معاصر ایران(ب‍ع‍د از ک‍م‍ال‌ال‍م‍ل‍ک‌). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده هنر. دانشگاه شاهد.

    بیگ‌مردای، مریم. (1386). بررسی مقایسه‌ای عنصر نور در نقاشی ایران و اروپا(دورۀ صفویه و رنسانس). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه نقاشی. دانشکده هنر. دانشگاه تربیت مدرس.

    توانای رشید، توحید. (1389). بررسی نورپردازی در آثار منظره سازی دورۀ باروک و صفویه. پایان‌نامه کارشناسی. گروه نقاشی. دانشکده هنر. دانشگاه شاهد.

    علی‌مرادی، محمود. (1379). بررسی فرم و رنگ در نگارگری سنتی ایران. پایان‌نامه ارشد. گروه نقاشی. دانشکده هنر. دانشگاه تربیت مدرس.

    مراثی، محسن. (1389). شناسایی مبانی نظری کاربرد رنگ در نگارگری ایرانی. پایان‌نامه دکترا.دانشکده هنر. دانشگاه شاهد.

    مهرخوان، مرضیه. (1380). تأثیر روحی و معنوی رنگ‌ها. پایان‌نامه کارشناسی. گروه نقاشی. دانشکده هنر. دانشگاه آزاد اسلامی تهران.

    مرزبانی، محمدمهدی. (1373). فضا و رنگ در نقاشی ایرانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه نقاشی. دانشکده هنر. دانشگاه تربیت مدرس.

     

    سایر منابع

    احمدی مجید. نقاشی نیاز فرهنگی هر انسان است (گفتگو با استاد فرشچیان). روزنامه جام جم. دوشنبه 23دی ماه 1387. بازیابی شده در تاریخ 10/10/1392 از وب سایت www1.jamejamonline.ir

     

    رجبی، محمدعلی. کلاس سمینار 1391. گروه صنایع دستی. دانشکده هنر. دانشگاه سوره. تهران.

    www.magiran.com

    www.irannamaye.net

    www.noormags.com

    منابع تصاویر

    فصل سوم

    تصویر 3- 1: گامبریچ، ارنست. (1379). تاریخ هنر. ترجمه: علی رامین. تهران: نی.

    تصاویر 3-2 و 3-3: کنبی، شیلا. (1384). رضا عباسی، اصلاح‌گر سرکش. تهران: فرهنگستان هنر.

    تصویر 3-4 بازیابی شده در تاریخ 10/09/1392 از سایت www.wikipedia.org

    تصویر 3-5: آژند، یعقوب. (1389). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران). جلد دوم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی

    تصویر 3-6: سهیلی‌خوانساری، احمد. (1368). کمال هنر (زندگی و آثار کمال‌الملک). تهران: سروش.

    تصاویر 3-7 و3-12: افتخاری، محمود. (1381). نگارگری ایران دوران معاصر (۱۳۰۰ - ‎۱۳۵۰ش). تهران: زرین و سیمین.

    تصاویر 3-8 و3-10: بازیابی شده در تاریخ 11/09/1392

    از سایت www.karimi-f-a.de/ali_karimi.../biography.htm

    تصاویر 3-9 و 3-11: سوری، حمیدرضا. (1385). جنبش هنر ایران (مجموعه آثار ایرانی موزه‌های معاصر تهران). مترجمان: پیام پریشان‌زاده، توکا ملکی. تهران: موسسه توسعه هنرهای تجسمی.

    تصویر 3-13: وفامهر، مهدی. (1390). زندگی و آثار هنری حاج میرزا آقا امامی. اصفهان: طراحان هنر.

    تصویر 3-14: رضاپور، سونیا. (1379). باده ناب: برگزیده آثار اساتید و نگارگران معاصر ایران تهران: یساولی.

    تصویر 3-15: موزه هنرهای معاصر تهران. (1390). پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر. تهران: موسسه توسعه هنرهای تجسمی.

     

     

    فصل چهارم

    تصاویر 4-1 الی 4-3: (1385). فرشچیان، محمود. برگزیده آثار نقاشی محمود فرشچیان. مترجمان: کریم امامی، امیرجلال‌الدین اعلم تهران: نگار.

    تصاویر 4-4: فرشچیان، محمود. (1381). نقاشی‌های برگزیده(1343-1379). تهران: زرین و سیمین.

    تصاویر 4-5 و 4-6: فرشچیان، محمود. (1370). برگزیده آثار یونسکو( مجموعه نقاشیهای محمود فرشچیان). جلد دوم. تهران: همای.

    تصویر 4-7: فرشچیان، محمود. (1391). هدیه عشق: مجموعه آثار اهدایی استاد محمود فرشچیان. مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.

    تصویر 4-8: فرشچیان، محمود. (1383). برگزیده آثار یونسکو( مجموعه نقاشیهای محمود فرشچیان). جلد سوم. تهران: همای

    تصویر 4-9 الی 4-13: ناصری‌پور، محمد. (1377). "آفرین بر قلمت ای بهزاد" زندگی و آثار حسین بهزاد . تهران: سروش.

    تصاویر 4-14 الی 4-18: آقامیری، محمدباقر. (1392). آیینه دل: مجموعه آثار استاد محمد باقر آقامیری (بزرگ) با مقدمه: هادی سیف و جلال شباهنگی. مترجم: ، علی شعرباف شعار. تهران: خانه فرهنگ و هنر گویا.

    تصاویر 4-19و 4-27: رضاپور، سونیا. (1379 ). باده ناب: برگزیده آثار اساتید و نگارگران معاصر ایران تهران: یساولی.

    تصاویر 4-20الی 4-22: مهرگان، مجید. (1374). برگزیده آثار نگاری مجید مهرگان. با مقدمه: محمود فرشچیان، حبیب‌الله آیت‌اللهی. تهران: مؤلّف، ستارگان و خواجوی کرمانی.

    تصویر 4-23: مهرگان، مجید و دیگران (1379). اسوه آفرینش (مجموعه آثار). تهران: مرکز احیاء و اندیشۀ علوی.

    تصویر 4-24 : آرشیو عکس موزه شهدا. تهران

    تصاویر 4-25و 4-26: موزه هنرهای معاصر تهران. (1390). هشتمین دوسالانه نگارگری ایران. تهران: موسسه توسعه هنرهای تجسمی.

    تصویر 4-28: خیام، عمر بن ابراهیم و دیگران. (1388). حکیم عمر خیام و رباعیات. تهران: فکر روز.


موضوع پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, نمونه پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, جستجوی پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, فایل Word پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, دانلود پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, فایل PDF پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, تحقیق در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, مقاله در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, پروژه در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, پروپوزال در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, تز دکترا در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, پروژه درباره پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر, رساله دکترا در مورد پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی - عنوان پایان نامه عملی اجرای نگاره با الهام از آثار نگارگران معاصر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) گرایش: نقاشی فصل اول: کلیات طرح مقدمه سرعت دقیق نور ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر در ثانیه است. یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (سوره­ی سجده، آیه­ی ۵) «خدا مسائل زمین را از فضا اداره می­کند و بعدها (اوامر وی) در شبانه­روز معادل هزارسالی که شما ...

پایان نامه کار شناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش طرح و تولید محصولات چوبی چکیده صندلی یکی از وسایل کاربردی می باشد که انسان در طول روز با توجه به نوع کاربردش دائماً با آن سر و کار دارد و همواره مورد توجه صنعتگران و طراحان بوده است. لذا نقوش و نمادهایی که ریشه در گنجینه ی ارزشمند هنرهای سنتی ما دارند، قابلیت بهره مندی در تزئینات صندلی و مبل، در دوره ی معاصر را دارا می باشند، به ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی چکیده دوران تیموری از مهم ترین ادوار هنری ایران در حوزه کتاب‌آرایی و هنرهای مرتبط با آن از جمله تذهیب است که با ویژگی‌های مختص به خود در قالب مکاتب هرات و شیراز و سمرقند جلوه می‌نماید. شناخت تذهیب‌های این دوره در نسخ قرآنی نشان‌دهنده نوعی از تجرید است که متناسب با کلام‌الله و از سوی دیگر در تناسب با نوع ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته نقاشی چکیده این پژوهش قصد دارد مضمون "مهر" یا همان عشق را به عنوان مفهومی ازلی و ابدی که یکی از موضوعات بنیادین در هنرهای فاخر ایرانی است مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به این منظور درابتدا به معنی و تعریف این کلمه و وادی از منظر عرفای ایرانی واسلامی و به طور خاص ازدیدگاه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی پرداخته شده و جلوه های متفاوت آن ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش هنرهای سنتی فصل اول کلیات طرح تحقیق - مقدمه طبیعت با همه زیبایی­اش همواره الهام بخش هنرمندان در عرصه­های مختلف هنری بوده و طبیعی است طراحان با ذوق قالی ایرانی با طبع لطیف و ژرف­نگری هنرمندانه­شان این همه زیبایی را که خالق بخشنده و مهربان در اختیار آنها نهاده و اطرافشان پراکنده است به دیده دل بنگرند و در آثار خویش از ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده بسته بندی یکی از عناصر تجاری است که می تواند بار فرهنگی هم داشته باشد. سؤالی که ذهن را بر می انگیزد، این است که آیا بسته بندی می تواند معرف فرهنگ و ملیتی باشد؟ آیا می توان الگویی برای یادگیری اصول و مبانی پیدا کرد که بر اساس آن بسته بندی ایران را متحول نمود؟ با مطالعه و بررسی جوامع مختلف به نظر می رسد، ژاپن ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی گرایش نگارگری چکیده توجه بیشتر به مقوله شناخت و معرفی آیین­های حنابندان می‏تواند هم در حفظ هویت و اصالت و هم در حفظ سنت و فرهنگی که پدید‏آورنده این آیین­ها بوده‏اند تأثیر به‏سزایی داشته‏ باشد. این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی با روش کتابخانه­ای – میدانی و هدف توسعه­ای و با عنوان "آیین­های حنابندان در بندرعباس"، سعی دارد به شناسایی و معرفی ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نقاشی چکیده مقوله‌ی واقعیت و واقع‌گرایی در هنر از پیچیده­ترین مفاهیمی‌ است که همیشه تعاریف و برداشت‌های بسیاری داشته. در طول تاریخ نقاشی ایرانی، همگام با ادبیات ، نوعی فضای تغزلی و شاعرانه و توصیفات مثالی و آرمانی بر تصاویر حکم‌فرما بوده و در طی زمین، تغییرات مختصری در چارچوب ساختار سنت نگارگری دیده می‌شود. بیشتر پژوهش‌های پیشین، گرایش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) فصل اول چکیده : این پژوهش با هدف اولیه استفاده از عناصر نور و آب در طراحی المان های شهری،به بررسی کامل این عناصر در دوران تاریخی ایران پرداخته است و هم چنین طراحی مبلمان و المان های شهری از منظر هویت و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته است و سعی بر ایجاد پیوندی محکم تر بین فرهنگ و المان های شهری شده است . هم چنین از نظر اجتماعی سعی در ...

ثبت سفارش