پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد

word 842 KB 31206 162
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A"

    گرایش: بازرگانی داخلی

    چکیده

    هدف این پژوهش بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در کارکنان شرکت های تعاونی تولیدی شهر خرم آباد بود. این دو بعد، مقوله مهم رفتاری هستند که امروزه در حوزه تئوری های مدیریت رفتارسازمانی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. این دو مبحث دارای نقاط مشترک فراوانی هستند که به نظر می رسد بر هم تأثیرگذار باشند. با توجه به اهمیت این دو مؤلفه مهم رفتاری، در این پژوهش، که از نوع توصیفی – همبستگی و به شکل میدانی انجام گرفته است، تلاش گردیده تا ضمن تعریف روشن مسئله، ادبیات مربوط به این دو مقوله با تأکید بر مطالعاتی که به ارتباط این دو مفهوم باز
    می گردد، مورد بررسی قرار گیرد. سپس اهداف تحقیق، مدل مفهومی و فرضیات تحقیق، روش تحقیق جامعه آماری و نمونه های مورد مطالعه و روش تجزیه و تحلیل داده ها در قالب متدولوژی تحقیق تبیین شده است. یافته های تحقیق با بهره گیری از روش های مختلف آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول تحلیلی، بخش دیگر از پژوهش را تشکیل می دهد که فرضیات تحقیق را مورد آزمون قرار داده و در پایان نیز با توجه به نتایج آزمون های آماری، پیشنهاد و راهکارهایی در قالب جمع بندی و نتیجه گیری پژوهش ارائه شده است.

     

    واژگان کلیدی: عدالت سازمانی، رفتار مدنی سازمانی، شرکت های تعاونی-تولیدی

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    مردم سیستم اجتماعی درونی یک سازمان را تشکیل می دهند که آن سیستم شامل انسانی افراد، گروهها، گروههای بزرگ و گروههای کوچک می باشند. در حال حاضر سازمان های بشری مانند سازمان انسانی دیروز یا روزهای گذشته نیست. به ویژه نیروی کار به طور قابل توجهی در حال تغییر و «دگرگونی» است و این بدان معنی است که کارمندان زمینه های فرهنگی، استعدادها و دیدگاههای خود را به شغل منتقل می کنند. بالاخره اینکه می توان سازمانها را به عنوان سیستم کلی که دارای روابط بین سازمانی هستند مورد بررسی و مدیریت قرار داد. (سیدجوادین 1390)

    عدالت حیات و بقای سیستم های اجتماعی را استمرار می بخشد و عناصر اجتماعی را در کنار یکدیگر منسجم می سازد در حالی که بی عدالتی موجبات جدایی و اضمحلال آنها را فراهم می آورد. اولین تحقیقات پیرامون عدالت در سازمانها به اوایل 1960 بر می گردد. پس از سال 1990 فصل جدیدی از مطالعات تجربی پیرامون عدالت سازمانی آغاز می شود که ماحصل آن شناخت سه نوع عدالت یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت تعاملی در سازمان هاست.

    تلاش برای بهبود عملکرد، از روزهای اولیه شکل گیری مدیریت به عنوان اصل خدشه ناپذیر مطرح بوده است که هر روز وارد مباحث جدیدتری می شود و حوزه های بیشتری را دربر می گیرد. برخلاف گذشته، که از کارکنان انتظار می رفت در حد نقش های رسمی خود عمل کنند، در قراردادهای روانشناختی جدید، رفتارهای داوطلبانه و فراتر از نقش مورد انتظار است. تحقیقات کنونی، این رفتارها را تحت عنوان رفتار شهروندی[1] سازمانی مدنظر قرار داده اند و در آن به مشارکت بلندمدت فرد در موقعیت سازمان تأکید می ورزند.

    مطالعه رفتار افراد در محیط های کاری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده است.تمام سازمانها در چهارچوب محیط داخلی و خارجی عمل می کنند. سازمان به طور مستقل به تنهایی وجود ندارد بلکه بخشی از یک سیستم بزرگ تر است که شامل عناصر متعدد دیگری چون دوست، خانواده، و دیگر سازمان ها می شود. تغییرات محیطی متعددی باعث ایجاد نیاز به سازمانها می شوند. شهروندان از سازمانها انتظار دارند که از لحاظ اجتماعی مسئول باشند؛ افزایش تولید و رقابت برای جلب مشتریان در سراسر جهان مطرح است؛ گام سریع تغییر در جامعه به سرعت حرکت می کند. سازمان های مشخصی چون کارخانه یا مدرسه نمی توانند تحت تأثیر محیط خارجی قرار نگیرند. محیط دیدگاه افراد و شرایط کاری را تحت تأثیر قرار می دهد و برای استفاده از منابع و قدرت رقابت ایجاد می کند. بنابراین باید محیط خارجی را در مطالعه رفتار انسانی در سازمانهای در نظر گرفت (نیواستورم و دیویس[2] ،1997).

     

     

    بیان مسئله

    شرایط جدید حاکم بر سازمانها باعث افزایش رقابت بین آنها شد و مستلزم اثربخشی آنهاست، به نحوی که بتوانند شرایط را به نسل بعدی کارکنان که  به امید سازمان مشهور هستند، منتقل کند. بی شک حضور نسل امید باعث بهبود اثربخشی و بهره وری می شود، زیرا آنها سازمان را مربوط به خود می دانند و پر تلاش و ساعی در راستای نیل به اهداف شرکت، بدون هیچ چشم داشتی فراتر از وظایف قانون خود عمل می کنند. و امروز این تلاشهای فراتر از انتظار و سودمند را، در ادبیات علم سازمان و مدیریت و رفتارهای مدنی سازمان خواهان فراوانی دارند (دیبائولا و همکاران[3] 2005).

    عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه های مطرح شده در قاموس تمدن بشری است که رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم فطره ای از ضروری ترین امور به شمار می آید و معمولاً هر انسانی، هر چند خود ستمکار باشد، بر ارزش رعایت عدالت صحه می گذارد (دهقان 1381).

    عدالت در راه تحقق حقوق بشر گواهی گرانبها و ارزش انسانی والایی دارد به گفته افلاطون: عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیز در سر جای خودش و ارسطو می گوید: عدالت را می توان به دو دسته تقسیم کرد. عدالت عام که همه فضیلت ها را در برابر می گیرد و عدالت خاص، این که حق هر کسی را به شایستگی بدهند (کاتوزیان، 1386).

    واژه عدالت سازمانی برای اولین بار توسط گرین برگ، در دهه 1970 بیان گردید. او معتقد است که ادراک عدالت سازمانی، برای اثربخشی عملکرد سازمانها و رضایت افراد در سازمان ضرورتی اساسی است و سازمان باید در جهت تحقق این مهم همه تلاشها و کوششهای خود را به کار گیرید
    (گرین برگ[4] 1987) فرناندز و وامله[5] به نقل از گرین برگ بیان می دارند: که عدالت سازمانی به رفتارهای منصفانه و عادلانه سازمان ها با کارکنانشان اشاره داشته و معمولاً در برگیرنده ی سه جزء متفاوت است که عبارتند از: عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی (مراوده ای).

    عدالت سازمانی در هر سه بعد می تواند با رفتار مدنی سازمانی مرتبط باشد (رامین مهر ،1388).

    مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط باتمان و اورگان در اوایل دهه 1980 میلادی به دنیای علم ارائه شد. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای مسئولیت ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند ولی اغلب نادیده گرفته می شوند. با وجود آنکه این رفتارها در ارزیابی های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می گرفتند، در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند (مستبصری و نجایی، 1387).

    اهمیت رفتار مدنی سازمانی بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات فراوانی بر روی اثرات رفتار مدنی سازمانی که شامل عواملی مثل عملکرد، بهره وری، کارایی و اثربخشی، تعهد، موفقیت سازمان و رضایت و وفاداری مشتری را مورد بررسی قرار داده است (عباسپور، 1385).

    تحقیقات انجام گرفته نشان داده است که عدالت سازمانی به عنوان یکی از عواملی که موجب رفتار مدنی سازمانی می شود مورد کم توجهی قرار گرفته است و شاید در بعضی از تحقیقات و گزارشات انجام شده به نقش عدالت در ایجاد چنین رفتارهایی اشاره شده باشد، ولی از آنجا که نیروی انسانی در هر سازمانی به ویژه در شرکتهای تعاونی تولیدی سرمایه ارزشمندی به شمار می روند، رفتار مدنی می تواند در پیشرو اهداف سازمانها مؤثر باشد، لذا فهم اقدام مدیریتی برای این امر اهمیت بسزایی دارد و بنابراین می تواند سازمانها را در اثربخشی و بهره وری سازمانها یاری دهد. رفتار مدیریتی دقیق در کارکنان سازمانهای کشورهای پیشرفته موجب کارایی، اثربخشی، بهره وری، رضایت شغلی وفاداری، کیفیت خدمات و ... می شود. لازم است اقداماتی که باعث به وجود آمدن چنین رفتارهایی برای مدیران و کارکنان می شود شناسایی شوند. از آنجا که عدم رعایت عدالت از سوی مدیران در شهرستان خرم آباد، به ویژه در شرکتهای تعاونی تولیدی که انتخاب ناشایسته ای دارند، باعث تضعیف روحیه کاری کارکنان شده و آنها خود را جدای از سازمان می دانند و با توجه به حساسیتی که برای این استان وجود دارد، خود می تواند آثار مخربی برای کل استان داشته باشد و در نهایت می تواند منجر به این امر شود که وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند. لذا رعایت عدالت در کارایی و اثربخشی شرکت های تعاونی تولیدی شهرستان خرم آباد باعث فرایند افزایش و بهبود توسعه اقتصادی و صنعتی کل استان می شود از این رهگذر، مدیران نقش عمده ای در ایفای نقش حساس و پر اهمیت عدالت در روند سازمان خود
    می باشد با توجه به موارد مطروحه به نظر می رسد انجام تحقیق در این زمینه ضروری است.

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    بر اساس فرهنگ دهخدا عدالت در لغت به معنی استقامت بوده، در شریعت عبارت است از استقامت بر طریق حق و با اجتناب از آنچه محظور (ممنوع) است در دین. بنابراین رعایت عدالت سازمانی توسط مدیران موجب افزایش تعهدکارکنان به سازمان، ابداع و نوآوری و ماندگاری آنان در سازمان و در نهایت موجب موفقیت و پیروزی سازمان می شود و جامعه را از  منفعت سازمان و تلاش کارکنان
    بهره مند می نماید (رضائیان، 1384،37).

    دو تن از محققان، عدالت سازمانی را ادراک افراد از منصفانه و غیرمنصفانه بودن رفتار سازمان با آنها
    می دانندFolger & Cropanzano, 1998) ). ادراک برخورد غیرمنصفانه سازمان توسط افراد باعث کاهش روحیه، جابجایی و ترک شغل و حتی در مواردی تقابل و رودررویی با سازمان می گردد. رفتار شهروندی سازمانی (بویژه فداکاری، وظیفه شناسی، شکیبایی) باعث کاهش و نزول ترک خدمت و غیبت کارکنان می گردد و کارکنانی که به شرکت متعهدند در شرکت به مدت طولانی باقی می مانند، محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند و به موقعیت شرکت بر اساس رویکردهای متنوع و مختلف کمک می کنند. از لحاظ منطقی می توان تصور کرد که رفتار شهروندی سازمانی ممکن است یک محیط کاری بهتر درون سازمان را ارتقاء دهد (کپمن [6] ، 2001).

    برخی از زمینه هایی که رفتار مدنی سازمانی به موفقیت سازمان کمک می کند عبارتند از:

    1- افزایش بهره وری مدیریت و کارکنان 2- آزاد نمودن منابع سازمانی که می توانند برای مقاصد مولدتری مورد استفاده قرار گیرند. 3- کاهش نیاز به اختصاص منابع کمیاب به وظایفی که صرفاً جنبه نگهدارندگی دارند. 4- افزایش ثبات عملکرد سازمان ها (کارامبایا[7]، 1990).

    بنابراین با غایت به مطالب فوق الذکر اهم موارد ضرورت پژوهش مورد نظر محقق را می توان به اختصار به شرح ذیل برشمرد:

    رفتار مدنی عادلانه از سوی سازمان با کارکنان عموماً منجر به تعهد بالاتر آنها نسبت به سازمان و رفتار شهروندی فرانقشی آنها می شود. از سوی دیگر افرادی که احساس بی عدالتی کنند به احتمال بیشتر سازمان را رها می کنند یا ستوه پایینی از تعهد سازمانی را از خود نشان می دهند و حتی ممکن است شروع به رفتارهای نابهنجار مثل انتقام جویی کنند، بنابراین درک اینکه چگونه افراد در مورد عدالت در سازمانشان قضاوت می کنند و چطور آنها به عدالت یابی عدالتی درک شده پاسخ می دهند، از مباحث اساسی خصوصاً برای درک رفتار مدنی – سازمانی است (نوروزی و همکاران، 1391).

    از آنجایی که کارکنان شرکت های تعاونی – تولیدی قشر بسیار تأثیرگذاری هستند که در رشد و توسعه جامعه از طریق آموزش هایی با عنوان آینده سازمان جامعه کمک می کنند و از طرفی کارکنان شرکت های تعاونی – تولیدی به عنوان افرادی که به سلامت کارکنان در محیط کاری و کمک به توسعه و مهارت های آنها، شناسایی استعدادهایی در این زمینه و ایجاد محیطی با نشاط برای فرایند آموزش و پرورش کارکنان نقش بسیار مهمی دارند و با ایجاد محیطی که آنها بتوانند با آرامش به انجام وظایف خطیر خود بپردازند از اهمیت بسزایی برخوردار است. از طرفی همیشه در میان شرکت های
    تعاونی – تولیدی این دغدغه وجود دارد که در زمینه کاری با آنها برخورد نشود که این خود زمینه ساز بسیاری از مشکلات در این محیط است لذا این دغدغه همیشه در میان کارکنان شرکت های
    تعاونی – تولیدی وجود دارد. از طرفی با توجه به اهمیتی که بروز رفتار مدنی – سازمانی در محیط شرکت های تعاونی – تولیدی به عنوان یک سازمان کوچک دارد می تواند به محیطی برای رشد و توسعه و اثربخشی آنها داشته باشد. بنابراین لازم است عوامل و اقدامات سازمانی که موجب به وجود آمدن چنین رفتارهایی در کارکنان می شود، شناسایی شوند. در خاتمه می توان بیان داشت که امید است نتایج این تحقیق به شرکت های تعاونی – تولیدی و با توجه به نقش و اهمیت زیادی که این شرکت ها به منظور بروز رفتارهای فرانقشی با توجه به اهمیت بروز این رفتارها در محیط آموزشی دارند کمک نماید.

    اهداف تحقیق

    هدف کلی: تحقیق حاضر بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در کارکنان شرکت های تعاونی – تولیدی نواحی چندگانه شهر خرم آباد می باشد.

    اهداف اختصاصی

    1- توصیف وضعیت عدالت سازمانی کارکنان شرکت های تعاونی – تولیدی شهر خرم آباد.

    2- توصیف میزان بروز رفتار مدنی سازمانی در کارکنان شرکت های تعاونی – تولیدی شهر خرم آباد.

    3- تعیین میزان تأثیر عدالت سازمانی و ابعاد آن با رفتار مدنی سازمانی و ابعاد آن در شرکت های تعاونی، تولیدی شهر خرم آباد.

    4- تعیین میزان رابطه چندگانه رفتار مدنی سازمانی با عدالت سازمانی در کارکنان شرکت های
    تعاونی – تولیدی شهر خرم آباد.

    5- تعیین میزان ادراک عدالت سازمانی بین کارکنان زن و مرد شرکت های تعاونی – تولیدی شهر خرم آباد.

    6- تعیین میزان تفاوت رفتار مدنی سازمانی بین کارکنان زن و مرد شرکت های تعاونی – تولیدی شهر خرم آباد.

     

    The Cosidering the effect of organizational equity on organizational Civil behaviour at produced cooperative companies in khorramabad town

     

    Abstract:

    The aime of this Search was Cosidering the effect of organizational equity on organizational Civil behaviour at produced cooperative companies in khorramabad town. This two dimensions are behavioral importunt topic, that today they have a special place in the area of the organizational behaviour manayement.

    The two subjects have many common points. That it seems as if they have an effect in each other.

    With due attention to the important of this two behavioral important in gredient in this search, that it is a kind of descriptine-correation, it did in the form of square. Efforted to meantime the definition of the cleer issue, the literature of this two topics consider with emphaisze on studies thut is about the contact of this two consepts.

    Then cleard the aims of the search, The conceptual model and the assumptions of the search, the way of the search of the statistical society and the models searched and the way of datas analyze in the form of methodology. Search findinys with profit from the different ways of descrip tive and understonding statistic in the form of analyze chart organize was another part of the search, that examed the search assumptions and also it presented in the end with due attemtion to the conclusions of stutistical tests, suggest and formulas in the form of the search conelusion.

     

    Key words: organizational equity, organizational civil behavioar, produced coomperative companies.

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه و معرفی پژوهش

    مقدمه.................................................................................................................. 2

    بیان مسأله........................................................................................................... 4

    ضرورت و اهمیت تحقیق..................................................................................... 7

    اهداف تحقیق...................................................................................................... 9

    هدف کلی........................................................................................................... 9

    اهداف اختصاصی................................................................................................ 9

    چارچوب نظری................................................................................................... 10

    مدل مفهومی تحقیق.............................................................................................. 11

    فرضیه های تحقیق............................................................................................... 11

    پیش فرض های تحقیق........................................................................................ 14

    تعریف متغیرهای تحقیق....................................................................................... 15

        فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه.................................................................................................................. 20

    مبانی نظری تحقیق............................................................................................... 20

    رفتار مدنی سازمانی............................................................................................. 20

    تعریف رفتار مدنی سازمانی.................................................................................. 21

    ابعاد رفتار مدنی سازمانی...................................................................................... 24

    شاخصهای رفتار مدنی سازمانی............................................................................. 24

    تعهد سازمانی...................................................................................................... 31

    رفتارهای ضدمدنی............................................................................................... 32

    اعتماد سازمانی.................................................................................................... 33

    رفتار مدنی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی............................................................... 34

    رفتار مدنی سازمانی و فرسودگی شغلی در سازمان................................................. 35

    پیامدهای فردی و سازمانی رفتار مدنی سازمانی...................................................... 36

    تعاونی ها............................................................................................................ 38

    دیدگاه های مختلف درباره تعاون.......................................................................... 38

    انواع تعاونی ها.................................................................................................... 42

    انواع تعاونی ها در ایران....................................................................................... 54

    عدالت سازمانی................................................................................................... 63

    تعریف عدالت..................................................................................................... 63

    اهمیت رعایت عدالت.......................................................................................... 65

    عدالت اجتماعی................................................................................................... 66

    عدالت توزیعی.................................................................................................... 68

    عدالت رویه ای................................................................................................... 73

    عدالت تعاملی..................................................................................................... 76

    انواع ناسزاها........................................................................................................ 79

    دیدگاه های مربوط به عدالت سازمانی.................................................................... 83

    عوامل مؤثر بر حساسیت افراد به رعایت عدالت در سازمان...................................... 84

    کانون های عدالت سازمانی................................................................................... 86

    پیشینه تحقیق....................................................................................................... 87

        فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    مقدمه.................................................................................................................. 93

    روش شناسی تحقیق............................................................................................ 93

    جامعه آماری....................................................................................................... 94

    نمونه آماری......................................................................................................... 94

    متغیرهای تحقیق.................................................................................................. 94

    روش های گردآوری اطلاعات.............................................................................. 94

    پایایی ابزار تحقیق................................................................................................ 96

    روش های آماری مورد استفاده.............................................................................. 98

    روش اجرای تحقیق............................................................................................. 99

     

        فصل چهارم: یافته های تحقیق

    مقدمه.................................................................................................................. 101

    یافته های توصیفی............................................................................................... 102

    یافته های استنباطی............................................................................................... 107

        فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    مقدمه.................................................................................................................. 119

    یافته های استنباطی............................................................................................... 121

    بحث و نتیجه گیری............................................................................................. 125

    پیشنهادهای برخاسته از تحقیق.............................................................................. 130

    پیشنهاد به سایر محققان........................................................................................ 132

    محدودیت های تحقیق......................................................................................... 133

    منابع و مآخذ....................................................................................................... 132

    فارسی................................................................................................................ 132

    لاتین.................................................................................................................. 138

     

     

    منبع:

    فارسی

    - آرمسترانگ، مایکل. (1386). مدیریت عملکرد؛ راهبردهای اساسی و رهنمودهای عملی. ترجمه ناصر میرسپاسی، اسماعیل کاووسی، انتشارات ترمه.

    - آشوی، محمد. (1383). حقوق بشر و مفاهیم مساوات، عدالت و انصاف، فصلنامه مطالعات راهبردی.

    - ارشدی، نسرین، هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل (1390). رابطه عدالت سازمانی ادارک شده و انگیزه های رفتار مدنی سازمانی با رفتار سازمانی در یک سازمان صنعتی. مجله دستاوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، دانشگاه شهید چمران اهواز، پاییز و زمستان 1390، دوره چهارم، شماره 2، صص: 236-219.

    - اسلامی، ح. (1387). رفتار شهروندی سازمانی. تدبیر شماره 187 آذرماه 1386.

    - امیرخانی، طیبه. (1384). سرمایه اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    - امیر دختی، علی اکبر، پرورش، پروانه، بررسی رابطه جو سازمانی با سبک مدیریت و آثار آن بر معلمان مداس ابتدایی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شماره چهارم، پاییز 1387.

    - باقری، فردین. (1385). عدالت اجتماعی در گستره جهانی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

    - پورسعید، فرزاد. (1384). فراگیری و پایداری اصول راهنمای تحقق عدالت اجتماعی در ایران 1404 هجری شمسی، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره 32.

    - پورعزت، علی اصغر. (1380). مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی. مجله دانش مدیریت، شماره 55.

    - پورعزت، علی اصغر. (1382). طراحی سیستم خط مشی گذاری دولتی برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای مدل حکومت حق مدار علوی در نهج البلاغه. رساله دکتری مدیریت سیاستگذاری عمومی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.

    - پورعزت، علی اصغر. (1382). «عدل موعود» آخرین سلسله چالشهای بشری در تصویرگری جامعه عدل. نشریه گل نرگس، صص 31-29.

    - ترنس، آرمیچل. (1376). مردم در سازمان ها زمینه رفتار سازمانی. ترجمه حسین شکرکن، انتشارات رشد.

    - توره، ناصر. (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران (پردیس قم).

    - جلالی، محمدعلی. (1377). بررسی تأثیرات نگرش های شغلی بر عملکرد کارکنان عملیاتی
    بیمارستان های شبکه بهداشت و درمان و علوم پزشکی شهرستان شاهرود. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - حیدی، زهرا، عسکریان، مصطفی، دوایی، مهدی، بررسی رابطه بین جو سازمانی و مدیریت تعارض از دیدگه دبیران، فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال اول، شماره سوم، تابستان 1389.

    - خسرویان، امین، گل پرور، محسن، آتش پور، سیدحمید، بررسی رابطه جو سازمانی با ابعاد فرهنگ نوآوری (تشکیلات، یادگیری سازمانی و جهت گیری بازار) در کارکنان شرکت سیمان سپاهان اصفهان، یافته های نو در روانشناسی، 1389، ص 94-79.

    - دلاور، علی. (1382) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات نشر ویرایش.

    - دنهارت، رابرت بی. (1382). تئوریهای سازمانهای دولتی. ترجمه الوانی و دانایی فرد، تهران، صفار.

    - رضایی کلید بری، ح، ر. باقر سلیمی، س. (1387). نقش عدالت سازمانی در تقویت رفتار شهروندی سازمانی.

    - رضاییان، علی. (1384). انتظار عدالت و عدالت در سازمان. تهران: انتشارات سمت.

    - ساروخانی، باقر. (1375). روش های تحقیق در علوم اجتماعی. پژوهشگاه علوم انسانی، مطالعات فرهنگی.

    - ساروقی، احمد. (1375). تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت. فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 35، صص 73-65.

    - سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1377). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.

    - سیار، ابوالقاسم و حسن اسلامی. (1386). رفتار شهروندی سازمانی. مجله تدبیر، شماره 187. 

    - سید جوادین، سید رضا، محمد مهدی فراهی و غزاله طاهری عطار (1387)، شناخت نحو.

    - شایان جهرمی، شاپور امین، احمدی، عباداله، درویش پور فراغه، سکینه، بررسی رابطه میان جو سازمانی با تعهد سازمانی و روحیه از دیدگاه دبیران دوره راهنمایی مدارس دخترانه شهر مرودشت در سال تحصیلی 88-87، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره سوم، بهار 1388.

    - شفیعی فر، محمد. (1383). دموکراسی و عدالت اجتماعی با تأکید بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. شماره 23.

    - شیوه پیشگیری از فرسودگی شغلی، روزنامه تفاهم، خرداد 1385.

    - طبرسا، غلام علی، اسماعیلی گیوی، محمدرضا و اسماعیلی گیوی، حمیدرضا. (1389). «عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در یک بیمارستان نظامی. مجله طب نظامی: دوره 12، شماره 2، صص 99-93.

    - عباسپور، اصغر. (1385). «بررسی رابطه بین اقدامات منابع انسانی و رفتارهای شهروندی سازمانی در میان کارکنان بانک ملت»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران.

    - علوی، سید امین الله. (1377). روانشناسی مدیریت و سازمان. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    - فاتحی، محمدحسین. (1383). مالیات و وظایف توزیعی دوات. مجله مجلس و پژوهش، شماره 45، ص 93.

    - فتاحی، مهدی. (1385). بررسی اثرات معنویت محیط کاری بر رفتارهای شهروندی سازمان و ارتباط آن با وفاداری و مشتری و کیفیت خدمات. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    - قاضی زاده، کاظم. (1384). بازخوانی مسئله عدالت اجتماعی. نشریه حمایت، 15 و 16/8/84.

    - قلی پور، آرین. (1386). مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).

    - مرتضوی، شهناز. (1372). بهره وری نیروی انسانی. بررسی رضایت شغلی، تعهد سازمانی و امنیت شغلی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره اول، دوره سوم.

    - مستبصری، م. نجابی، ع، ر. (1387). فرسودگی شغلی عامل تعدیل کننده OCB در سازمان.

    - مشبکی، اصغر و پورعزت، علی اصغر. (1380). نقش استعاره ها در فراگرد دانش افزایی درباره سازمان: مروری بر پیامدهای کارکردی و کژکردی استفاده از استعاره ها. سخن سمت 7، شماره اول، بهار، ص 64.

    - مطهری، مرتضی. (1377). مجموعه آثار صدرا، قم.

    - مقدم، مقصود. (1377). بررسی تأثیر فشارهای عصبی بر روی عملکرد کارکنان. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - مقیمی، سیدمحمد. (1385). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، تهران: ترمه.

    - ناظم، فتاح، محسن شیخی، عباس، بررسی رابطه بین موضع کنترل، جو سازمانی و بهره وری کارکنان در اداره کل امور مالیاتی استان تهران، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 13، بهار 1388.

    - نعامی، عبدالزهرا؛ شکرکن، حسن. (1385). بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی دانشگاه اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، صص 92-79.

    - یزدانی، حمیدرضا. (1384). بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه های فکری ...... پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    - یعقوبی، مریم: یارمحمدیان، محمدحسین. رئیسی، احمدرضا، جوادی، مرضیه، سقائیان، نژاد اصفهانی. (1389)، سکینه. رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در میان کارکنان مدارک پزشکی بیمارستان های شهرستان های منتخب شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 1389؛ (ویژه نامه چهار): 506 تا 515.

    - یوزباشی، علیرضا. عزیزی، حبیب. یارمحمدی، سعید. (1390)، بررسی مقایسه ای وضعیت رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشکده تربیت بدنی یا دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران.

     

     

     

    منابع لاتین

    - Bell Siman & Menguc Bulent (2002), "The employee-organization relationship, organizational Citizenship behaviours and superior service quality", Journal of Retailing, N. 78, pp. 131, 146.

    - Bolino Mark and Turnley William (2003), "Going the extra mile: cultivating and managing employee citizenship behavior", Academy of Management Executive, Vol. 17, N.3, pp.60-71.

    - Castro & Armario and Ruiz (2004), "the influence of employee organization al citizenship Behavior customer Layalty", international Journal of Service Industry Management, vol. 15, N.1, pp. 27-53

    - Christie Burton (2003), "organizational culture and organizational citizenship Behavior: a levels of analyses study" Malaysia: the third international conference on Knowledge, culture and change in organizations.

    - Claver Enriue & lioAs Juan & Gasco Jose & Molina Hipolito and cvonca Francisco (1999), "Public Administration: from bureaucratic culture to citizen – oriented culture" The International Journal of public sector Management, vol. 12, No.5, pp. 455-464

    - Dunlop Patrick & lee Kibeom (2004), "Workplance deviance, organizational citizenship behaviour and business unit performance: the bad apples do spoil the whole barrel", Journal of organizational Behaviour, N. 25, PP. 67-80.

    - Dyne Linn van & Graham Jill & Dienesch Richard (1994), "organizational citizenship behaviour: construct redefmition, measurement and validation". Academy of Management Journal, Vol. 37, N.4, PP. 765-802.

    - Hodson Randy (2002), "management citizenship behaviour and its consequences", Work and Occupations, Vol. 29, No. 1, PP. 64-96.

    -Lober, Douglas, Pollution Prevention as Corporate entrepreneurship, Journal of organizational change Management, Vol. 11, No. l. 1998.

    10- Markoczy livia and xin Katherine (2004), "The virtues of omission in organizational citizenship behaviour", university of californial.

    - Bies, Robert J., "Interactional Justice: The Sacred and the Profance", In Jerald Greenberg and Russell Croponzano (Eds.), Advances in Organizational Justice, Justice, Stanford, California: Stanford Univershty Press, 2001.

    - Celep, C. (2002). "Antecedents of Organizational commitment In eduacational Organizations". Trakya university Edirn, Turkey. Erdheim & Wang & Zicker, 2006, P. 961.

    13- Jeon, J. H. (2009) The impact of Organizational justice and job security on Organizational commitment exploring the mediating effect of trust in top management. A dissertation, faculty of the graduate school of the university of Minesota. 38.

    - lee, H. J. (2004). The role of competence-based trust and Organizational identification in continuous improvement. Journal of Management Psychology, 19(6), 623-639.

    15-Lewis, D. E. (2007). An investigation into the relationship between product innovation, trust, and diversity. A PhD dissertation, Capella university. 76.

    - Lewis, J. D., & Weigert, A. J. (1985). Trust as a social Organization. In Smith, P. A., & Birney, L. L. (2005). The Organizational Journal of Educational Management, 19(6), 469-485.

    - Mayer, R. C.; Davis, J. H., & Schoorman, D. F. (1995). An integrative model of Organizational trust. Academy of Management Reviev, 20(3), 709-734.

    - Mccauley, D. P., & Kuhnert, K. W. (1992). A theoretical review and empirical investigation of employee trust in management. Public Administration Quarterly, 16(2), 265-282.

    - Mishra, J., & Morrissey, M. A. (1990). Trust in employer relation ships: a survey of west Michigan managers. Public Personnel Management, 19, 443-486.

    - Morrison, E. W. (1994). Role definitions and organizational citizenship behavior: the importance of  the employee’s Perspective. Academy of Management Journal, 37(6), 1543.

    - Nejat, A.; Kosarneshan, M., & Mirzadeh, A. (2009). The effect of  Organizational citizenship behavior on services guality. Commercial Surveys. 35, 72-84. (in Persian).

    - Nyhan, R. C. (2000). Changing the paradigm: trust and its role in public Sector Organizations. American Review of Public Administration, 30(1), 87-109.

    - Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: the good Soldier Syndrome. Lexington, MA: Lexington books.

    - Organ, D. W.; Podsakoff, P. M., & Mackenzie, S. B. (2006). Organizational citizenship behavior. its nature, antecedents, and consequences. Thousand Oaks, CA: Sage publications.

    - Podsakoff, P. M.; Mackenzie, S. B; paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000).

    - Singh, U., & srivastava, K. B. L. (2009). Interpersonal trust and organizational citizenship behavior. Natio,al Academy of Psychology (NAOP). 65-76.

    - Smith, C. A; Organ, D. W., & Near, J. P. (1983). Organizational  citizenship behavior: it’s nature and antecedents. In Yilmaz, K., & Bokeoglu, O. (2008)

    - Smith, P. A., & Birney, L. L. (2005). The Organizational trust of elementary schools and dimensions of student bullying. Internation Journal of  Educational Management, 19 (6), 469- 485.

    - Solan, A. M. (2008). The relationship between emotional intelligence, visionary leadership, and Organizational citizenship behavior in continuing higher education. A dissertation, school of global leadership & entrpreneurship, regent university. 81.

    - Van Dyne, L.; Graham, J. W., & Dienesch R. M. (1994). Organizational citizenship behavior: construct redefinition, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 37 (4), 765- 802.

    - Vivian Chen, C.; chang, W., & Hu, C. (2007). The relationship between leader member exchange, trust, supervisor support, and Organizational citizenship behavior a case study of nurses. Proceedings of the 13 th asia pacific management conference, Melbourne, Australia. 692-697.

    - Yilmaz, A., & Atalay, C. (2009). A theoretical analyze on the concept of trust in Organizational life. European Journal of Social Sciences, 8(2), 341-352.

    - Andersson, L.M. & C.M. Pearson. (1999). Tit for tat? The spiraling effect of incivility in the workplace. Academy of Management Review, 24: 452- 471.

    - Argyris, C., & Schon, D. A. (1974). Theory in practice: increasing profess sionnal effectiveness. San Francisco: Jossey- Bass.

    - Ball, G.A., Trevino, L. K., & Sims Jr., H. P. (1994). Just and unjust punish ment: Influences on subordinate performance and citizenship. Academy of Management Journal, 37 (2): 299- 318.

    - Baron, R. A. (1994). The physical environment of work settings: Effects on task performance, interpersonal relations, and job satisfaction. In B. M. staw & L.L Cummings (Eds.), Research in organizational behavior, vol. 16, pp. 1-46. Greenwich, CT: JAI press.

    - Baron, R. A., & Richardson, D. R. (1994). Human aggression (2 nd) ed). New York: Plenum.

    - Bolino, M. C., Turnly, W. H. and Bloodgood, J.M. (2002), Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations, Academy of Management Review, 27, (4): 5-22.

    - Brown, T. J., Mowen, JC., Donavan, T., & Licata, J. w. (2002), The influence of service workers: Personality trait effects on seland supervisor performance ratings. Journal of Marketing Research, 9 (1), 110- 120.

    40- Cohen – charash,Yochi & Paul E. Spector (2001); The role of justice in organazations: ameta analysis; organizational Behavior and human decision processes, vol 86, No.2, November, : 278-321.

    - Colquitt, Jason. A; Donald E. Conlon; K. Yee, Michael J. Wesson & Christopher O.L.H porter (2001); justice at the millennium: a Meta analytic review of 25 years of  organizational Justice research"; Journal of Applied psychology; 86, (3): 524-445.

    - Donath B. (1999). Get marketing, sales on same wavelength. Marketing News, 33(19).

    - Fox, S., Spector, P. E., $ Miles, D. (1999). Counterproductive work behavior (CWB) in response to job stressors and organizational justice: the moderator effect of autonomy and emotion traits. Paper presented at the annual meeting of the Society for Industrial and Organizational Psychology, Atlanta.

    - Greenberg, J. (1986). Determinants of perceived faimess of performance evaluations. Journal of Applied psychology, 71(2).

    - Kilduff, M., & Day, D. V. (1994). Do chameleons get ahead? The effects of self-monitoring on managerial careers. Academy of Management Journal, 37(4).

    46- Kinney, J. A. (1993). Breaking point: The workplace violence epidemic and what to do about it. Journal of Management, 24, (3).

    - Mackenzie, S. B., Podsakoff, P. M., & Aheame, M. (1998). Some possible antecedents and consequences of in-role and extra-role salesperson performance. Journal of Marketing, 62(3).

    - Miller, J. S., & Cardy, R. L. (2000). Self-monitoring and performance oppraisal: Rating outcomes in project teams. Journal of organizational Behavior, 21(6).

    - Puffer, S. M. (1987). Prosocial behavior, noncompliant behavior and work performance among commission salespeople. Journal of Applied psychology, 72(4): 615-621.

    - Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A typology Of deviant workplace behaveeiors: a multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 38: 555-572.

    - Sager, G. (1994). Separating description and evaluation in the structure of personality attributes. Journal of Personality and Social Psychology, 66(1): 141-154.

    - Skarlicki, D. P., & Folger, R. (1997). Retaliation in the workplace: The roles of distributive, Proceedural, and interactional justice. Journal of Applied psychology, 82(3): 434.

    - Spector P. E.; Fox, S. (2002). An emotion-centered model of voluntary work behavior: Some parallels between counterproductive work behavior and organizational citizenship behavior, Human Resource Management Review. 12: 269-292.

    - Yoon, M.H. and Suh, J. (2003), Organizational citizenship behaviors and service quality as extemal effectiveness of contact employees, Journal of Business Research, 56: 597-611.  


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در شرکت های تعاونی - تولیدی شهر خرم آباد

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) گرایش مدیریت منابع انسانی چکیده بدون شک یکی از مهمترین شرائط سازمان های موفق و پویا، داشتن نیروهایی است که تمایل دارند در تغییرات سازمان و حرکت آن به سوی پیشرفت و موفقیت ، بدون وجود الزام و اجبار، مشارکت کنند. مشارکتی که از وظائف رسمی فراتر رفته و برای بقا و اعتلای سازمان بسیار حائز اهمیت هستند و تحت عنوان رفتار های شهروندی ...

رشته: مديريت اجرايي پائيز 91 چکيده: هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه بين عدالت سازماني و عملکرد شغلي کارکنان شرکت گاز استان اردبيل است. عدالت سازماني نقش انصاف و مخصوصاً ادراک از انصاف در محيط

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: " استراتژیک " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. اجرای عدالت در جامعه و به خصوص سازمان ها موجب می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری به وظایف خود عمل کنند و بروز رفتار شهروندی سازمانی تحقق یابد. پژوهش حاضر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) امروزه رفتارهای مثبت فراتر از نقش، تحت عنوان "رفتار شهروندی سازمانی (OCB)" مورد توجه قرار گرفته است، در تحقیقات متغیرهای متعددی از قبیل رضایت شغلی، عدالت سازمانی، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری و...، در احتمال بروز رفتار شهروندی سازمانی شناسائی شده اند که در مقاله ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش مدیریت دولتی- تحول چکیده در این تحقیق ضمن بیان اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، به معرفی کلی موضوع پژوهش پرداخته شد. در فصل دوم ابتدا اشاره ای به تعاریف و عناصر تشکیل دهنده هرکدام از مفاهیم گردید و در نهایت به معرفی کامل مدل پژوهش پرداخته شد. در فصل سوم ضمن معرفی جامعه آماری و نمونه آماری، روش های جمع آوری اطلاعات و شاخص های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده : سازمانها در دنیای پر رقابت کنونی بدنبال یافتن شیوه های حداکثر نمودن تلاش کارکنانشان هستند و یکی از مهم ترین آنها انگیزش کارکنان به ایفای نقش های فراتر در سازمان است . اخلاق یعنی رعایت اصول و ارزشهای حاکم بر رفتار فرد و بررسی ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی بعنوان نوعی رفتار فرانقش منجر به ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده در دنیای پر رقابت کنونی، سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. رفتار شهروندی سازمانی رفتارهای فرانقشی و خودجوشی است که، کارکنان را در وضعیتی قرار می دهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. در این میان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت ها و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت ورزشی چکیده: در سال های اخیر، رفتارهای شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای فرانقشی کارکنان، به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمان ها داشته اند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‎اند. شناسایی و تقویت زمینه های بروز چنین رفتارهایی عملکرد و کارایی سازمان ها را ارتقاء بخشیده و بقای بلندمدت آن ها را تضمین می کند.هدف اصلی از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت ورزشی چکیده: در سال های اخیر، رفتارهای شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای فرانقشی کارکنان، به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمان ها داشته اند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‎اند. شناسایی و تقویت زمینه های بروز چنین رفتارهایی عملکرد و کارایی سازمان ها را ارتقاء بخشیده و بقای بلندمدت آن ها را تضمین می کند.هدف اصلی از ...

ثبت سفارش