پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل

word 1 MB 30712 126
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت فناوری اطلاعات

    چکیده

    امروزه در اکثر سازمان‌ها خصوصا سازمان‌هایی که مشتری محور نیستند و علی‌الخصوص ارگانهای دولتی که کارکنان اوقات بیکاری بیشتری در اختیار دارند پدیده‌ای به نام سایبرلوفیگ موج می‌زند.کارکنانی که به ظاهر پشت میز کار خود نشسته‌اند و مشغول کار با رایانه‌ها هستند در واقع در دنیای اینترنت مشغول گشت و گذار بوده و گاه حتی خرید می‌کنند، بصورت آنلاین بازی می‌کنند، فیلم، عکس و یا  موسیقی دانلود می‌کنند و یا ممکن است در حال گفتگو از طریق ایمیل با دوستان خود باشند. عده‌ای با این پدیده برخورد می‌کنند و سعی در حذف کامل آن دارند در حالی که عده ای نیز به فوایدی چند از این پدیده معتقدند و اعتقاد دارند که به جای حذف کامل سایبرلوفینگ از ادارت می‌توان آن را در جهت صحیح هدایت کرد بنحوی که حتی باعث بروز پیامد‌های مثبتی نیز شود.در سال‌های اخیر مطالعات برروی پیامد‌های مثبت سایبرلوفینگ همچون کاهش استرس‌کاری، فعالیتی نشاط آور برای کارکنان، افزایش رضایت شغلی و ... افزایش یافته است.

    در راستای وجود عوامل مثبت در پدیده سایبرلوفینگ در این تحقیق تلاش شد تا چندی از پیامد‌های مثبت این پدیده در دانشگاههای شهرستان بابل شناسایی و ارائه گردد.که فرضیاتی در راستای وجود رابطه مثبت میان فعالیت‌ها و رفتارهای سایبرلوفینگ با رضایت‌شغلی، تعهد‌‌سازمانی و عجین‌شدن با شغل مورد آزمون قرار گرفت در این پژوهش کارکنان هفت دانشگاه شهرستان بابل بعنوان نمونه انتخاب شده و بوسیله پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق که توسط کارکنان دانشگاهها تکمیل شد، بدست آمد. به منظور بررسی روابط میان متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و همچنین آزمون معادلات ساختاری برای میزان همبستگی بین متغییر های مدل استفاده شده است. از نرم افزار SPSS و  Lisrelبرای محاسبات مربوط به متغیر ها و برازندگی مدل استفاده شده است تجزیه و تحلیل داده‌های آماری وجود رابطه مثبت میان رضایت شغلی به میزان 0.255، تعهد سازمانی به میزان 0.451 و عجین شدن به میزان 0.186 با شغل را با سایبرلوفینگ نشان داد.

    مساله اصلی تحقیق

    در دانشگاه‌های شهرستان بابل به دلیل اینکه هر کارمند در استفاده از اینترنت آزاد و بدون محدودیت است، کارکنان در خلال کار روزانه به پیگیری اخبار از اینترنت، گشت و گذار در سایت های سرگرمی مختلف و همچنین بخش قابل توجهی از زمان را به ارتباطات اجتماعی از طریق اینترنت اختصاص می‌دهند.صرف نظر از اجتناب ناپذیر بودن این پدیده و در شرایطی که جلوگیری از این پدیده سبب بروز نارضایتی توام با عصبانیت در میان کارکنان خواهد شد، نشان داده شده است که استفاده کارکنان از اینترنت در محل کار می‌تواند باعث پیدایش اثرات مثبتی نیز شود.با توجه به این موارد و همچنین برای جلوگیری از مخالفت استبدادانه با کارکنان در این امر، در این تحقیق سعی شده است برخی عوامل مثبت استفاده از اینترنت در محل کار شناسایی و ارائه شود.

    اینترنت به عنوان بخش اساسی زندگی کاری و روزانه بسیاری از مردم تبدیل شده است. گذراندن زمان کاری جهت فعالیت‌های گوناگون غیر‌کاری مورد غیر معمولی نمی­باشد. فعالیت‌هایی مانند بلیط رزرو کردن جهت تعطیلات، خرید آنلاین، شرکت در مزایده های آنلاین و دریافت ایمیل از دوستان و همکاران از آن جمله می باشند. (Griffiths,2010)

    مزایای استفاده از سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌های محلی امری است که برای تمام مدیران موفق ثابت شده است و در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا یک چیز عادی محسوب می‌شود.این مسئله راه خود را به کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته نیز باز کرده است و هر کجا مدیری به دنبال پیشرفت سازمانش است یکی از اولین مواردی که احساس نیاز می‌کند استفاده از تکنولوژی کامپیوتر و اتوماسیون کردن نظام اداری، مالی و سازمانی زیر نظرش می‌باشد.

    امروزه فناوری و تحولات آن به یکی از مهمترین عناصر محیط استراتژیک سازمان تبدیل شده است. برخی اعتقاد دارند تحولات و تکامل فناوری بیشتر از خود آن، آثار و پیامدهای چشمگیر در سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارند. این مهم به ایجاد و توسعه دانش علمی در حوزه مدیریت فناوری و مدیریت تکنولوژیک شده است. همان طور که هدف در مدیریت فناوری، مدیریت به کارگیری و نهادینه کردن فناوری به عنوان یک منبع استراتژیک در سازمان و ایجاد ارزشهای استراتژیک توسط آن است، در مدیریت تکنولوژیک که مفهومی وسیع تر از مدیریت فناوری است، هدف درک و کنترل آثار به کارگیری فناوری در تمام وظایف مدیریت است (Chanaronettal, 2002) .

    در این میان چیزی که باعث نگرانی مدیران سازمان‌ها شده و اکثر مدیران در سازمانها سیاستهای بسیار جدی برای مقابله با آن را در پیش گرفته‌اند پدیده سایبرلوفینگ می‌باشد.

     

    سایبرلوفینگ، به عنوان یک رفتار منحرف در زمینه گشت و گذار در اینترنت از سوی کارکنان در زمانی که باید کار کنند معرفی شده است. (2009، (Vengas

    همچنین در تعریفی دیگر،سایبرلوفینگ عملی است که کارمندان با دست‌یابی به اینترنت جهت انجام اهداف شخصی در ساعات کاری در سازمان­هایشان انجام می­دهند.گشت‌زنی‌اینترنتی به این گونه را به معنای انحراف از تولید نیز معرفی کرده‌اند. (Lim,2002)

    برای سایبرلوفینگ دو شکل در نظر گرفته شده است: سایبرلوفینگ جزئی ( به عنوان مثال، ارسال و دریافت ایمیل شخصی در محل کار) و سایبرلوفینگ جدی( مانند، قمار آنلاین، گشت و گذار در وب سایت­هایی که محدودیت سنی دارند[1]).  (Blanchard & Henle,2008)

    معادل­های دیگری برای سایبرلوفینگ نامبرده شده است، واژه­هایی مانند، سایبراسلکینگ[2] یا سایبربلدینگ[3] که تماما به عنوان رفتاری در جهت ناکارآمدی کارکنان در محیط‌های کاری یاد شده است. گوفینگ آف[4]، معادل دیگری است که یک اصطلاح عامیانه در ایالات متحده می­باشد و به معنای نادیده گرفتن تعهدات کاری به دلیل درگیر شدن با تفریح و سرگرمی می­باشد. یک تعریف ساده از این مفهوم، سوءاستفاده کارمندان از اینترنت می­باشد. ) Lim,2002 & Teo,2005؛(Blanchard & Henle,2008

    بر اساس تحقیقاتی که به تازگی توسط سایت سیلیکن[5] انجام شده است پدیده سایبرلوفینگ عارضه کارکنانی است که بی انگیزه اند و احساس می‌کنند که سازمان آنطور که باید و شاید آنها را با کار درگیر نمی‌کند.این بی انگیزگی حاصل از عدم مشغولیت کاری مناسب، زمینه ساز روی آوری آنان به سایبرلوفینگ شده است.

    با توجه به اینکه سهم عمده تحقیقات انجام شده در زمینه سایبرلوفینگ، به بررسی پیامد‌های منفی آن اختصاص داده شده است و اکثر مدیران اینگونه فعالیتهای کارمندان را سوء استفاده از زمان و منابع سازمان دانسته و با روش های مختلف سعی در متوقف کردن آنها دارند، به گونه ای که گروهی از مدیران بر این عقیده اند که بطور کلی مانع دسترسی کارکنان به اینترنت شوند و فقط در موارد لزوم و با ایجاد کنترل‌هایی مانند دیواره آتشین، و یا استفاده از سیستم‌های امنیتی، که شرکت‌هایی خاص برای این منظور نیز وجود دارند، کارکنان خود را کنترل کنند.

    همه این بحث‌ها در حالی است که در تحقیقاتی که در هلند انجام شده، نشان داده شده است که کسانی که در محل کار، کارهای شخصی خود را توسط اینترنت یا به هر نحو دیگر انجام می‌دهند از بهره‌وری بالاتری نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند برخوردارند زیرا کارهای سازمانی و شخصی خود را اولویت بندی کرده و به نحو صحیحی مدیریت می‌کنند و استرس کاری خود را با لذت بردن از ساعات کاری کاهش می‌دهند.  (Van Doorn,2011)

    همچنین مساله دیگری که مطرح می‌شود این است که، با فرض اینکه دسترسی کارکنان به اینترنت  در محل کار محدود و یا قطع شود و با توجه به اینکه با خیل عظیم کارهایی که توسط اینترنت با صرف هزینه کمتر و مدت زمان کمتر می‌توان انجام داد و با این کار کارکنان را مجبور به انجام کارهایشان بدون وجود اینترنت کنیم، آیا این امر موجب نارضایتی کارکنان در محل کار نخواهد شد؟

    در حالیکه اینترنت منافع زیادی همچون کاهش قیمت­ها، کاهش زمان چرخه تولید، آسان کردن دسترسی به اطلاعات، و سرویس­های خرید را دارد، مضرات آن نیز مورد بحث قرار گرفته که شامل نگرانی کارمندان در مورد حریم شخصی، کاهش بهره­وری و شایستگی سازمانی و ... است. به عبارت دیگر اینترنت مانند یک شمشیر دوطرفه می­باشد که شرکت­ها و سازمان­ها باید آنرا در میان کارمندان گسترش دهند اما احتیاط لازم را نیز داشته باشند. (Thompson & Vivien 2005 ,p1081)

    با این اوصاف مدیران سازمان‌ها هر روزه سعی می‌کنند قوانین سخت تری نسبت به گذشته در راستای جلوگیری از استفاده کارکنان از اینترنت در محل کار، وضع کنند برای مثال، نرم افزارهایی جهت نظارت و پیگیری فعالیت‌های کارکنان در اینترنت، یا نصب و راه اندازی پروکسیهایی برای جلوگیری از دسترسی به منابع اینترنتی مانند محیط‌های مسنجر و چت و یا برخی بازیهای آنلاین و ...،  بعضی اقدامات انضباطی برای کارکنان و اقداماتی از این قبیل، که مطمئنا نه تنها با این اقدامات نمی‌توانند از این پدیده جلوگیری کنند چه بسا سازمان را به مثابه زندانی برای کارکنان تبدیل می‌کنند و کارمندان خود را حتی از استفاده صحیح از اینترنت نیز محروم می‌کنند.

    مطمئنا پدیده سایبرلوفینگ زیان‌هایی را برای شرکت از نظر متحمل شدن هزینه و تلف شدن ساعات کاری در پی دارد ولی اگر این عمل منفی به درستی و در جهت اهداف سازمان هدایت شود می‌تواند منجر به نتایج مثبتی شود، که این  تز در این راستا صورتبندی شده است.

    1-2 ) تشریح موضوع ضرورت  و اهمیت تحقیق:

    اینترنت نقش مهمی در کار و زندگی شخصی همه افراد در سراسر جهان دارد. تا موقعی که دستیابی به اینترنت، راه‌های انجام کارها را متحول می‌سازد، به موقعیت افراد جهت گشت‌زنی‌اینترنتی هنگامی که سر کار هستند نیز می‌افزاید. (Thompson & Vivien, 2005)

    بیشتر پژوهشگران بر این باورندکه پدیده سایبرلوفینگ لزوما مضر است(Anandarajan,Devine,& Simmers,2004; Anandarajan & Simmers,2004; Belanger &. Van Slyke, 2002; Block, 2001Greenfield & Davis, 2002; Oravec, 2002; Stanton,2002) با این حال برخی دیگر بر این باور نیستند و اینگونه استدلال می­کنند که این انحرافات می­تواند منجر به خلاقیت، انعطاف پذیری، رفاقت و ترویج یک محیط یادگیری شود. همچنین باید به این نکته توجه شود که گشت زنی اینترنتی انواع مختلف دارد و همه آنها ضرر یکسانی برای سازمان­ها ندارد؛ به عنوان مثال باید نگاه متفاوتی به چک کردن ایمیل­های شخصی با گشت و گذار در سایت­های دارای محدودیت سنی، داشت. (Belanchard&Henleh,2008,p1069).

    کیم و دیگران(2006) استدلال می‌کنند که تحت برخی شرایط  سایبرلوفینگ را می‌توان بعنوان عیبی که منجر به رفتار‌های معکوس هست دانست.با این حال، سایبرلوفینگ می‌تواند فرصت‌های سازنده تفریحی برای کارکنان فراهم آورد و همچنین به آنها اجازه می‌دهد تا با استفاده از این فناوری یادگیری بهتری داشته باشند.

    بارو (2009) معتقد است :یکی از دلایلی که کارکنان به سمت پدیده سایبرلوفینگ جذب می شوند این مهم است که کار سراسر زندگی آنان را پوشانده است.

    امروزه با حضور اینترنت در دفاتر کارکنان، به نظر می‌رسد وسوسه سایبرلوفینگ برای بسیاری از کارمندان زیاد است.

    در تحقیقاتی که توسط  لیم و دیگران(2009) در دانشگاه ملی سنگاپور روی دو فعالیت مختلف سایبرلوفینگ که از جمله مرور اینترنت و ارسال و دریافت ایمیل های غیرکاری  بود نشان داده شد که همه فعالیت‌هایی که در ساعات کاری، کارکنان در وب انجام می‌دهند، مضر نیست.

     تحقیقات آنها  نشان می‌دهد که اگر چه ارسال و دریافت ایمیل های  غیر کاری، در واقع ممکن است برای فعالیت های کارکنان مضر باشد مرور اینترنت ممکن است در حقیقت فعالیت مثبتی باشد.

    گر چه برخی مطالعات اشاره کرده‌اند که سایبرلوفینگ زیانبار است، لیم و دیگران (2009)می گویند: مدیران نباید بیش از حد شتابزده در رد تمام فعالیت‌های غیر مولد سایبرلوفینگ عمل کنند. این مطالعه نشان داده است که همه فعالیت‌های سایبرلوفینگ مضرنیستند.        

    در پایان باید گفت درست است که کارمندان ممکن است یک یا دو ساعت وقت خود را در این اجتماعات بگذرانند ولی تحقیقات نشان داده است که این افراد در گذشته به شکل دیگری وقت خود را تلف می‌کردند. و به هر حال بهترین راه، استفاده مثبت از این وب سایتها در جهت بهبود سازمان است.

    در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی جنبه های دیگری از سایبرلوفینگ پرداخته شود و پیامد های احتمالی مثبتی که انجام این فعالیت ها ممکن است برای کارمندان از نظر روحی و ذهنی داشته باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این تحقیق پیدا کردن جنبه های مثبت اینگونه فعالیت‌‌ها به جای متوقف کردن آنها است. 

     

    1-3)اهداف(کلی و جزئی) تحقیق :

    اهداف پژوهش عبارتند از:

    بررسی پیامد‌های احتمالی مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه های بابل

    در این تحقیق تلاش شد‌ه است تا به بررسی جنبه های دیگری از سایبرلوفینگ پرداخته و پیامدهای احتمالی مثبتی که انجام این فعالیت ها ممکن است برای کارمندان از نظر روحی و ذهنی داشته باشد، مورد بررسی قرار گیرد.

    1-4)سوالات تحقیق :

    بین رضایت شغلی کارکنان و سایبرلوفینگ رابطه وجود دارد؟

    آیا فعالیت‏های سایبرلوفینگ با رضایت شغلی رابطه دارند؟

    آیا رفتارهای سایبرلوفینگ با رضایت شغلی رابطه دارند؟

    بین تعهد سازمانی کارکنان و سایبرلوفینگ رابطه وجود دارد؟

    آیا فعالیت های سایبرلوفینگ با   تعهد سازمانی رابطه دارند؟

    آیا رفتارهای سایبرلوفینگ با تعهد سازمانی رابطه دارند؟

    بین عجین شدن کارکنان با شلغشان و سایبرلوفینگ رابطه وجود دارد؟

    آیا فعالیت های سایبرلوفینگ با عجین شدن با شغل رابطه دارند؟

    آیا رفتارهای سایبرلوفینگ با عجین شدن با شغل رابطه دارند؟

     

    1-5)روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات:

    روش تحلیل آماری همبستگی از نوع پیرسون است که رابطه بین دو متغیر رتبه ای را مورد سنجش قرار می دهد. ولی اگر لازم شود اثر متغیرهای میانجی و تعدیل کننده سنجیده شود از مدل های رگرسیون چند متغیره از نوع سلسله مراتبی استفاده خواهد شد.

    و همچنین از نرم افزار spss و Lisrel برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده استفاده شده است.

    1-6)فرایند تحقیق بصورت فلوچارت:

    مساله یابی

    تبدیل مساله به فهرستی از سوالات مربوط به موضوع

    انتخاب فرایند مورد مطالعه

    مطالعات مقدماتی و جستجوی اطلاعات موجود در رابطه با موضوع تحقیق

          تهیه طرح پژوهش

    مطالعات اصلی و گرد آوری ادبیات موضوعی

      تحلیل اطلاعات و بازسازی روابط موجود بین متغیرها

    سوال سازی و استنباط

    تجزیه و تحلیل نهایی اطلاعات جمع آوری شده

    نتیجه گیری و ارائه گزارش

    شکل1-1) فلوچارت فرآیند تحقیق

    1-7)تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی:

    سایبرلوفینگ: عملی که کارمندان با دست‌یابی به اینترنت جهت انجام اهداف شخصی در ساعات کاری در سازمان­هایشان انجام می­دهند.(Lim,2002)

     در تعریفی دیگر سایبرلوفینگ به عنوان یک رفتار منحرف در زمینه گشت و گذار در اینترنت از سوی کارکنان در زمانی که باید کار کنند معرفی شده است. (Venegas,2009)

     

     

     

     

    2-1) مقدمه

    امروزه با توجه به ورود و گسترش فناوری در ادارت و سازمان‌ها، روش های قدیمی که در سازمان‌ها جریان داشته جای خود را به روش های نوینی می‌دهند که از هر سو برای پیشبرد کارایی و بهره‌وری سازمان مفید بوده و با سرعت بخشیدن به روند های روزمره و تکراری سازمان از هر نظر به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای سازمان‌ها خودنمایی می‌کنند. دفاتر حسابداری قدیمی امروزه جای خود را به بانک های اطلاعاتی داده اند، ایمیل جایگزین مناسب و سریعتری نسبت به مکاتبات اداری در گذشته شده است، حضور در وب برای افزایش اطلاعات عمومی و تخصصی برای همه به خوبی مشخص است، اما به رغم همه فواید ذکر شده برای این ابزار بسیاری از شرکت‌ها برای استفاده از این فناوری و آزاد گذاشتن کارمندان خود در رابطه با فعالیت‌های تحت وب، با دیده تردید می نگرند.

    با این حال عمده مدیران به استفاده از فناوری‌های نوین روی می‌آورند و کامپیوترهای اداری خود و کارمندانشان را به این شبکه متصل می‌کنند. چرا که مطمئنا عدم استفاده از این فناوری  تنها به دلیل ترس از سوءاستفاده کارکنان از آن می‌تواند عواقب منفی زیادی برای سازمان داشته باشد و اجتناب ناپذیری استفاده از اینترنت در شرایط حاضر برای سازمان‌ها را به خوبی مشخص می‌کند، زیرا دور ماندن از شبکه اینترنت که به مثابه پیشرفته‌ترین تکنولوژی عصر جدید مورد تمجید همگان قرار گرفته است می‌تواند در عرصه رقابتی سازمان را از رقبا عقب بیاندازد و از فواید مثبت زیادی که استفاده صحیح از آن می‌تواند به همراه داشته باشد، محروم کند.

    از دیگر پیامدهای اینترنت برای سازمان می‌تواند تاثیر بالقوه و مثبت آن برای کسب و کار را در نظر گرفت، که می‌تواند کسب و کار را از فضای سنتی آن خارج کرده و به بهبود سود‌آوری و بهره‌وری، از طریق ابزارهای موجود و بازاریابی های نوینی که از طریق فضای مجازی و تبادل اطلاعات در مورد کسب و کار صورت خواهد گرفت، منجر شود.

    استفاده از فضای مجازی برای ارتباط با منابع اطلاعاتی در خصوص صنعتی که سازمان‌ها در آن مشغول به کار هستند و آشنایی با متد‌های روز و پیشرفت‌های رقبا و علاوه بر این موارد بالا بردن سطح علمی کارکنان با هزینه کم و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود در فضای گسترده وب می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای سازمان به همراه داشته باشد. 

     

     

    2-2)مبانی نظری

    2-2-1) اینترنت

    اینترنت در کمک به کسب و کار به منظور کاهش هزینه‌ها، کوتاه شدن زمان چرخه محصول، ارائه  محصولات به بازار و خدمات موثرتر، نقش مهمی را  ایفا کرده است.(Anandarajan, Simmers, & Igbaria, 2000) همچنین اینترنت علاوه بر یک ابزار کسب و کار کارآمد، برای کارکنان دسترسی به بزرگترین زمین بازی جهان را نیز فراهم می‌کند. (Anandarajan, 2002)

    همانطور که دسترسی به اینترنت برای کارکنان متداول‌تر شده است، تمایل آنها نیز به استفاده از اینترنت برای سرگرمی و دیگر اهداف غیر‌کاری در کار افزایش یافته است. (Blanchard &Henle,2008)

     

    برای سال‌های متمادی اعتیاد هایی مانند اعتیاد به الکل، مواد مخدر و اعتیاد به قمار باعث نگرانی کارفرمایان بودند چرا که کارکنان تحت تاثیر این اعتیادها قرار می‌گرفتند. اعتیاد جدیدی که این روزها در حال شیوع است و کارکنان ممکن است از روی عادت هر روزه این کار را روی میز خود انجام دهند، اعتیاد به اینترنت است.        (Foster. 2001)

    2-2-1-1) استفاده از اینترنت در محل کار

    روند رو به رشد استفاده از اینترنت در طول سال‌های اخیر که از تحقیقات بدست آمده در ادامه نشان داده می‌شود.

    در سال 2000، 56٪ از کارکنان از اینترنت به دلایل شخصی استفاده می‌کردند. (Greengard,2002)

    در سال 2003، 59 %  استفاده از اینترنت برای کار غیر مرتبط در محل کار بود. (Griffith,2003)

     و مالاچوسکی (2005)، استفاده از اینترنت را رایج ترین روش تلف کردن زمان در محل کار، توسط کارمندان اعلام کرده است.

    وسوسه داشتن اینترنت و همچنین استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است و طی سال‌های گذشته با سیاست‌هایی که برای جلوگیری از آن وجود داشته است نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش قابل توجهی نیز داشته است.

    از سوی دیگر ووین و تامپسون (2005)، معتقدند علیرغم اینکه اینترنت نقش مهمی در کار و زندگی شخصی همه افراد در سراسر جهان دارد. تا موقعی که دستیابی به اینترنت، راه‌های انجام کارها را متحول می‌سازد، به موقعیت افراد جهت گشت‌زنی‌اینترنتی هنگامی که سرکار هستند نیز می‌افزاید.


    همچنین ویوین (2002) معتقد است که اینترنت مانند یک شمشیر دو لبه است که شرکت‌ها باید در گسترش آن  میان کارکنان با احتیاط عمل کنند.

    با اینکه در سال‌های اخیر اینترنت خدمت بزرگی به سازمان­ها کرده است، و موجب تقویت و توسعه خدمات و تولیدات سازمان­ها شده است، با این حال یک بخش جدیدی از رفتار­های منحرف در محل کار بوجود آورده است که همان گشت‌و‌گذار در اینترنت در زمان­های کاری می­باشد. (Zoghbi,2009)

    پنج فعالیت بر روی اینترنت برای استفاده شخصی ذکر شده است که عبارتند از:

    خرید و کسب و کار شخصی؛

    مشاهده و جستجوی اطلاعات؛

    ارتباطات بین فردی؛

    سرگرمی های تعاملی و گذراندن زمان؛

    دانلود شخصی؛ (Anandarajan and Igbaria 2004)

    چهار فعالیت در اینترنت که توسط رامایاه (2010) معرفی شده است نیز عبارتند از:

     ارتباطات شخصی؛

     پژوهش اطلاعات شخصی؛

     دانلود شخصی؛

    تجارت الکترونیک شخصی.

    2-2-1-2) اعتیاد به اینترنت

    نوشته‌های قبلی در مورد سوء استفاده از اینترنت در استفاده بیش از حد از اینترنت یعنی "اعتیاد به اینترنت"  متمرکز شده است.  (Griffiths, 2002, 2004)

    یانگ (1999) ادعا می‌کند که اعتیاد به اینترنت مفهوم وسیعی است که طیف گسترده‌ای از رفتارها و مشکلات کنترل تکانه را در بر می‌گیرد. او اعتیاد به اینترنت را در پنج زیرگروه طبقه‏بندی می‌کند:

    اعتیاد مجازی. اعتیاد به استفاده از وب‏سایت‏های جنسی و هرزه‏نگاری.

    اعتیاد به رابطه سایبری. درگیری بیش از حد در روابط آنلاین.

    رفتارهای اجباری شبکه. اعتیاد به قمار آنلاین، خرید و یا معاملات روز.

    اطلاعات بیش از حد. وسواس گشت و گذار در وب و یا در پایگاه‌های داده.

    اعتیاد به کامپیوتر. اعتیاد به بازی های کامپیوتری.

    با این حال، گریفیث(2000) استدلال کرده است که بسیاری از این کاربران افراطی "معتاد به اینترنت" نیستند، بلکه فقط استفاده افراطی از اینترنت به عنوان واسطه و به منظور اعتیاد  به چیزهای دیگر در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گریفیث معتقد است که نیاز به تمایز بین اعتیاد به اینترنت و اعتیاد بر روی اینترنت وجود دارد. او به عنوان مثال از یک معتاد به قمار که تصمیم به شرکت در قمار آنلاین، و همچنین یک معتاد به بازی‏های کامپیوتری آنلاین اشاره و تاکید می‌کند که اینترنت فقط مکانی است که افراد آن را برای انجام رفتار اعتیادگونه‏ی خود برمی‌گزینند.

    2-2-1-3) چرا سوء استفاده از اینترنت رخ می‌دهد؟

    بسیاری از عوامل وجود دارند که منجر به سوء استفاده از اینترنت در محل کار می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که در مناطقی که ارتباطات به واسطه کامپیوتر  وجود دارد در محیط‌های مجازی به راحتی زمان‌های کوتاهی را برای هیجان و یا حواس پرتی فراهم می‌کنند. (Widyanto and Griffiths, 2006, 2009)

     لی و همکاران (2005) دریافتند که عادات شخصی و درک سیستم‌های اطلاعات در دسترس به عنوان مهم ترین عوامل مؤثر بر برآورد عوامل غیر مرتبط با کار هستند.

    نگرش نسبت به استفاده نامطلوب، نفوذ اجتماعی، کنترل رفتاری درک شده و هنجارهای اخلاقی به طور قابل توجهی نسبت به سوء مصرف اینترنت مربوط می‌شود.  (Taneja,2006)

    تحقیق در مورد جامعه‌پذیری سازمانی نشان می‌دهد که هنجارهای رفتار مناسب کارکنان از گروههای مرجع خود، در درجه اول از همکاران و سرپرستان، می آیند (Ashford, 1986; Morrison, 1993).

    لیم و تئو (2005)گزارش می‌دهند که کارمندان، سایبرلوفینگ خود به این  دلیل  که"هر کس دیگری آن را انجام می‌دهد توجیه می‌کنند "

    هنجارهای سرپرستان در تناسب سایبرلوفینگ متفاوت است. برخی از مدیران سایبر بوروکرات که احساس می‌کنند کارکنان هرگز نباید از وب سایت شرکت در محل کار، استفاده شخصی نمایند، در حالیکه دیگران که رویکردی سایبر اومانیست دارند و ایمان آورده اند که استفاده شخصی از وب می‌تواند  به تعادل زندگی کارمندان کمک کند. (Anandarajan & Simmers 2004)

    2-2-2)سایبرلوفینگ

    2-2-2-1) تعاریف

    لیم، (2002) لیم و تئو[6]، (2005)؛ بلانچارد و هنله[7]،  (2008) سایبرلوفینگ را سوء استفاده کارمندان از اینترنت تعریف کرده‌اند.

    سایبراسلکینگ[8]، سایبرلوفیگ و سایبربلدینگ[9] اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف فعالیت‏هایی است که در زمانی که افراد به ظاهر در محل کار هستند، وقت خود را در اینترنت تلف می‌کنند. (Mills et al.,2001)

     

    سایبرلوفینگ به کارمندانی اشاره دارد که از دسترسی سازمانی به اینترنت و ایمیل، در ساعات کاری برای مقاصد غیر‌کاری استفاده می‌کنند (Lim,2002)، که  می‌تواند شامل جوک، ایمیل، گشت و گذار در سایت های اینترنتی غیر‌کاری، خرید آنلاین، پیام های فوری، ارسال به گروه های خبری و دانلود موسیقی باشد.

    زوقبی و الیوارس (2010) معتقدند که رفتارهای غیر اخلاقی و غیر‌قانونی از استفاده نادرست از تکنولوژی نشات می‌گیرد که می‌تواند هم به کارفرما و هم به کارمند آسیب برساند.

    بلانچارد و هنله (2008) سایبرلوفینگ را در دو سطح تعریف کرده‌اند: سایبرلوفینگ جدی و  سایبرلوفینگ جزئی. سایبرلوفینگ جزئی شامل "ارسال و دریافت ایمیل خصوصی در محل کار و همچنین گشت و گذار در وب سایت های اخبار و وب سایت های مالی و خرید آنلاین. و سایبرلوفینگ جدی شامل بازدید از وب سایت های هرزه‌نگاری، نگهداری از یک وب سایت خاص و تعامل آنلاین با دیگران از طریق اتاق های چت، وبلاگ ها، و عوامل تبلیغات، قمار آنلاین و دانلود موسیقی می‌باشد. p. 1078) (Blanchard &Henle,2008

    این تمایل برای کارکنان به خودداری از انجام فعالیت کاری و انجام امور شخصی مانند مزایده در eBay، به عنوان یک نوع از غفلت شغلی طبقه بندی می‌شود. (Bennett and Naumann,2004)

    در تعریف دیگر سایبرلوفینگ، به عنوان یک رفتار منحرف در زمینه گشت و گذار در اینترنت از سوی کارکنان در زمانی که باید کار کنند معرفی شده است. (Venegas,2009)

    سایبرلوفینگ پدیده مرتبط با انحراف در محل کار است، که به یک مسئله اصلی برای شرکت‌های بزرگ تبدیل شده است. (Ackroyd and Thompson, 1999)

    انحراف در محل کار اقداماتی داوطلبانه توسط اعضای سازمان است که باعث نقض قابل توجه هنجارهای سازمانی می‌شود به طوری که رفاه سازمان و یا اعضای آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. (Robinson & Bennett, 1995)

    در واقع بسیاری از محققانی که در مورد سیاست‌های سازمانی مربوط به سایبرلوفینگ بحث می‌کنند، معتقدند که سایبرلوفینگ یک رفتار انحرافی است زیرا نقض کننده هنجارهای سازمانی می‌باشد.  (Mills et al. , 2001; Mirchandani&Motwani, 2003; Siau et al. , 2002)

     

    [1] Adult oriented web site

    [2] Cyberslacking

    [3] cyberbludging

    [4] Goofing off

    [5]www.silicon.com

    [6] Teo

    [7] Blanchard & Henle

    [8] Cyberslaking

    [9] Cyberbelding

    Abstract

    Nowadays in most organizations especially those which are not customer-based and especially governmental organizations which their employees have a lot of free time, we encounter a phenomena which is called: cyberloafing.

    The employees are apparently behind their desks and are working with computer but actually they are surfing the net or even do online shopping, play online games or download movie, picture and music. Even some people chat with their friends or send emails. There are some people who try to eliminate this problem but some others believe that instead of complete deletion, organizations can lead it into a correct path so that it can be beneficial. In recent years studies have been done on the benefits of this phenomena and the results have been the decrease of work stress, cheerful activities for employees and the increase in work satisfaction.

    In this research have had tried to show some of the advantages of this trend in Babol's universities. Some hypothesis about the positive relationship between cyberloafing activities and job saticfaction, commitment to organization and being truly involved in your job were examined. In this research, the employees of 7 universities in Babol were chosen as a sample group and the needed information was gained through questionnaires.

    Pearson correlation coefficient was used in order to study the relationships between variables, and also test structural equation is used to determine the correlation between model variables. SPSS and Lisrel software are used for calculation of variables and fitness models. Statistical analysis showed a positive correlation between job satisfaction rate 0.255, organizational commitment rate 0.451 and job involvement rate 0.186 with cyberloafing.

  • فهرست:

    1-1) مساله اصلی تحقیق.. 2

    1-2 ) تشریح موضوع ضرورت  و اهمیت تحقیق: 4

    1-3)اهداف(کلی و جزئی) تحقیق : 6

    1-4)سوالات تحقیق : 6

    1-5)روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات: 6

    1-6)فرایند تحقیق بصورت فلوچارت: 7

    1-7)تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی: 7

    2-1) مقدمه. 9

    2-2)مبانی نظری.. 10

    2-2-1) اینترنت... 10

    2-2-1-1) استفاده از اینترنت در محل کار 10

    2-2-1-2) اعتیاد به اینترنت... 11

    2-2-1-3) چرا سوء استفاده از اینترنت رخ می‌دهد؟ 12

    2-2-2)سایبرلوفینگ... 13

    2-2-2-1) تعاریف... 13

    2-2-2-2) فعالیت‌های سایبرلوفینگ... 14

    2-2-2-3) نگرش های منفی نسبت به سایبرلوفینگ... 16

    2-2-2-4) تاثیرات سایبرلوفینگ بر احساسات کارکنان.. 17

    2-2-2-5) نگرش مثبت به سایبرلوفینگ... 18

    2-2-2-5-1) تأثیر سایبرلوفینگ بر خلاقیت و دانش کارمندان سازمان.. 19

    2-2-2-5-2) تأثیر مثبت سایبرلوفینگ بر استرس در محیط کار 20

    2-2-2-5-2-1) روش های مقابله با استرس... 21

    2-2-2-6) علل گرایش کارکنان به سایبرلوفینگ... 22

    2-2-2-6-1) ارتباط گرایش به سایبرلوفینگ و عدالت در سازمان.. 23

    2-2-2-6-2) ارتباط گرایش به سایبرلوفینگ و وظایف سازمانی.. 25

    2-2-2-7) )راهکارهای کاهش سایبرلوفینگ... 26

    2-2-2-7-1) قوانین قابل قبول استفاده از اینترنت (AUP) 27

    2-2-2-7-2) برنامه و سیاست‌های مربوط به کاهش اثرات منفی سایبرلوفینگ... 29

    2-2-2-7-3) مراحل تعریف شده برای کاهش سایبرلوفینگ در سازمان.. 30

    2-3)رضایت شغلی.. 31

    2-3-1)تعریف رضایت شغلی.. 31

    2-3-2)عوامل مؤثر بر رضایت شغلی.. 32

    2-4)تعهد سازمانی.. 33

    2-4-1)تعاریف مختلف از تعهد سازمانی.. 33

    2-4-1-1)تعریف عملیاتی تعهد سازمانی: 34

    2-4-1-2)تعریف تعهد عاطفی: 34

    2-4-1-3)تعریف تعهد هنجاری: 34

    2-4-1-4)تعریف تعهد مستمر. 34

    2-4-2)اهمیت تعهد سازمانی.. 35

    2-5)عجین شدن با شغل.. 36

    2-5-1)تعاریف عجین شدن شغلی: 36

    2-5-2)عجین شدن با کار و تعهد سازمانى.. 37

    3-1)مقدمه: 46

    3-2) روش تحقیق.. 46

    3-2-1) تحقیق کاربردی.. 46

    3-2-2) تحقیق توصیفی.. 46

    3-3) متغیرهای تحقیق.. 46

    3-4)سوال ها اصلی تحقیق: 47

    3-5)مدل تحقیق.. 48

    3-6)روش گردآوری اطلاعات.. 50

    3-7)روایی و پایایی پرسشنامه. 53

    3-7-1) روایی/ اعتبار 53

    3-7-2) پایایی.. 53

    3-8)محدوده تحقیق.. 55

    3-8-1)قلمرو موضوعی تحقیق: به لحاظ موضوعی این تحقیق در حوزه مدیریت منابع انسانی قرار می‌گیرد. 55

    3-8-2)قلمرو زمانی تحقیق: قلمرو زمانی این پژوهش بهمن سال 91 تا اواخر شهریور ماه 92 می‌باشد. 55

    3-8-3)قلمرو مکانی تحقیق: قلمرو مکانی این تحقیق دانشگاههای شهرستان بابل و حومه می‌باشد. 55

    3-9)جامعه آماری و نمونه آماری.. 55

    3-9-1)جامعه آماری.. 55

    3-9-2)نمونه آماری تعیین اندازه ی نمونه: 55

    3-9-3)روشهای نمونه‌گیری.. 56

    3-10) روش تجزیه و تحلیل دادهها 56

    3-10-1) ضریب همبستگی.. 56

    3-10-2) مدل معادلات ساختاری.. 57

    4-1) مقدمه. 59

    4-2) بررسی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری.. 59

    4-2-1) جنسیت... 60

    4-2-2) سن.. 61

    4-2-3) تحصیلات.. 63

    4-2-4) سابقه کار 65

    4-2-5) سمت شغلی.. 67

    4-3)آزمون t 69

    5-3)مدل تحقیق.. 97

    منابع و ماخذ. 108

    منبع:

    منابع و ماخذ

    آذر و مؤمنی، عادل و منصور، ١٣٨٥ ، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت.

    آذر، عادل و مومنی، منصور. (1381). "آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تحلیل آماری"، تهران: انتشارات سمت.

    آذر، عادل، مؤمنی، منصور، 1383, «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد اول، چاپ دهم، تهران : انتشارات سمت.

    باقری، مسلم؛ تولایی، روح الله(مرداد وشهریور ١٣٨٩) ). بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان‌ها).توسعه انسانی پلیس. ٧(30): 73-96.

    جامع، انتشارات صفار- اشراقی

    حسینی ا. تحلیل قوای بدنی و روانی ناشی از کار. فصلنامه علمی پژوهشی اصول بهداشت روان. 1378 ؛دوره 1 (شماره 2): 24-31.

    دانایی فرد و الوانی و آذر، حسن و سید مھدی و عادل، ١٣٨٧ ، روش شناسی پفوھش کمی در مدیریت: رویکری

    رابینز ،ا.پ .( 1374 )مدیریت رفتار سازمانی .ترجمه ع ،پارساییان وم،اعرابی .تهران :موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی.

    ساروقی،  احمد ؛(1375)."بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر تمایل به ترک خدمت مدیران و کارکنان راه آهن"پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران

    ساعتچی م. روانشناسی کار( کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت). تهران: نشر ویرایش؛ 1384.

    قلی پور، آرین؛ نرگسیان، عباس و طهماسبی، رضا (1387). اعتیاد به کار: چالش جدید مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها.دانش مدیریت، سال 21 ، شماره 81

    مورهد و گریفن ؛(1337)، "رفتار سازمانی" ترجمه سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید، تهران

     

    Ackroyd, S. and Thompson, P. (1999), Organizational Misbehavior, Sage, London.

    Among Civil Engineers in Australia and the Implications for Employee Turnover.

    Anandarajan, M., Simmers, C., & Igbaria, M. (2000). An exploratory investigation of the antecedents and impact of internet usage: An individual perspective.Behaviour and Information Technology, 19(1), 69–85.

    Aquino, K., Lewis, M.U. and Bradfield, M. (1999), “Justice constructs, negative affectivity, andemployee deviance: a proposed model and empirical test”, Journal of OrganizationBehavior, Vol. 20, pp. 1073-91.

    Armstrong, L., Phillips, J. G., and Saling, L. L. “Potential determinants of higher Internet usage,” International Journal of Human Computer Studies (53), 2000, pp. 537-550.

    Ashford, S. J. (1986). Feedback-seeking in individual adaptation: A resource perspective. Academy ofManagement Journal, 29, 465–487.

    Belanger, F., & Van Slyke, C. (2002). Abuse or learning? Communications of the ACM, 45, 64–65.

    Bennett, N. and Naumann, S.E. (2004), “Withholding effort at work: understanding andpreventing shirking, job neglect, social loafing, and free riding”, in Kidwell, R.E. andMartin, C.L. (Eds), Managing Organizational Deviance, Sage, Thousand Oaks, CA,pp. 113-26.

    Bennett, R.J. and Robinson, S.L. (2000), “Development of a measure of workplace deviance”,Journal of Applied Psychology, Vol. 85 No. 3, pp. 349-60.

    Blanchard, Anita L. Henle, Christine A.(2008), “Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control” Computers in Human Behavior 24 , 1067–1084

    Block, W. (2001). Cyberslacking, business ethics and managerial economics. Journal of Business Ethics, 33(3), 225-231.

    Chen, D.J.Q. & Lim, V.K.G. (2012) Positivity in adversity: Psychological capital during job

    Chen, D.J.Q. & Lim, V.K.G. (2012) Threats to self esteem and self concept: Physical

    Ciocchetti, C.A. (2001). Monitoring Employee Email: Efficient Workplaces vs. Employee Privacy, Duke Law & Tech. Rev. 0026, 7/25/01.

    Conference, San Diego, California, USA, 26th – 28th Apr.

    Construction Management and Economics, No. 21, pp. 69-80.

    Davis, R. A. (2001). Cyberslacking. Internet abuse in the workplace. http://www.internetaddiction.ca/ cyberslacking.htm

    Effects of Role Stress, Job Autonomy and Social Support. Administration in Social Work, Vol. 32, No. 3, pp. 5-25.

    Erik R. Eddy, Caroline P. D’Abate, Paul W. Thurston Jr, (2009), “Explaining engagement in personal activities on company time ” Personnel Review, Vol. 39 No. 5, , pp. 639-654

    Erik R. Eddy, Caroline P. D’Abate, Paul W. Thurston Jr, (2009), “Explaining engagement in personal activities on company time ” Personnel Review, Vol. 39 No. 5, , pp. 639-654

    Eyres, P. (2002). Avoiding costly e-mail disasters. Journal of Property Management, 67(1), January/February, 74-75.

    Fallows, D., (2003), E-mail at Work, Washington, D.C.: Pew Internet and American Life Project

    Fertell, D. (2002). Cyber-slacking kills productivity. National Underwriter, 106(38), September 23, 41-42.

    Flynn, N. 2001. The ePolicy Handbook. Designing and Implementing Effective E-mail, Internet, and Software Policies. New York, NY: AMACOM.

    Foster, M. (2001). Be alert to the signs of employee Internet addiction. National Public Accountant 46, 39–40.

    Garrett, R. and Danziger, J. (2008), “On cyberslacking: workplace status and personal internet use”, CyberPsychology & Behavior, Vol. 11.

    Goode, W.J., 1960. A theory of role strain. American Sociological Review, 25, 483–496.

    Greenberg, J., and Scott, S. K. “Why do employees bite the hand that feed them? Employee theft as a social exchange process,” in Research in organizational behavior, L. L.Cummings and B. M. Staw (eds.), Vol. 18, JAI Press, Greenwich, CT, 1996, pp. 111-156.

    Greenberg, L., and Barling, J. “Predicting employee aggression against co-workers,

    Greengard, S. (2000). The high cost of cyberslacking. Workforce,79(12), 22-24.

    Griffiths, M.D. (2000a), “Does internet and computer ‘addiction’ exist? Some case study evidence”, Cyberpsychology & Behavior, Vol. 3, pp. 211-8.

    Griffiths, M.D. (2000b), “Excessive internet use: implications for sexual behavior”,Cyberpsychology & Behavior, Vol. 3, pp. 537-52.

    Griffiths, M.D. (2000c), “Internet addiction: time to be taken seriously?”, Addiction Research,Vol. 8, pp. 413-8.

    Griffiths, mark. (2010), “ internet abuse and internet addiction in the workplace”, The Journal of Workplace Learning Vol. 22 No. 7, 2010,pp. 463-472

    Griffiths, mark. (2010), “ internet abuse and internet addiction in the workplace”, The Journal of Workplace Learning Vol. 22 No. 7, 2010,pp. 463-472

    Harrington, S. (1996). The effect of code of ethics and personal denial of responsibility on computer abuse judgements and intentions. MIS Quarterly, 20(3), 257-278.

    Higgins, G., Wolfe, S. and Marcum, C. (2008), “Digital piracy: an examination of three measurements of self-control”, Deviant Behavior, Vol. 29, pp. 440-60.

    Hollinger, R. C., & Clark, J. P. (1983). Theft by employees. Lexington, MA: Lexington Books.

    Kidwell, R.E. and Martin, C.L. (2005), “The prevalence (and ambiguity) of deviant behavior at work”, in Kidwell, R.E. and Martin, C.L. (Eds), Managing Organizational Deviance, Sage,Thousand Oaks, CA, pp. 1-21.

    Kim, H. and Stoner, M. (2008). Burnout and Turnover Intention Among Social Workers:

    Lee, J. and Lee, Y. (2002). A holistic model of computer abuse within organizations. Information Management & Computer Security, 10(2), 57-63.

    Lee, O., Lim, K. and Wong, W. (2005). Why employees do non-work-related computing: An exploratory investigation through multiple theoretical perspectives. Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on System Sciences.

    Levy, M. (1994). Electronic Monitoring in the Workplace: Power Through the Panopticon, http://is.gseis.ucla.edu/impact/s94/students/mike/mike_paper.html, page 4, notes that with little or no employee participation in implementing the monitoring creates employee "resentment, increased levels of stress, and perhaps not even any increase in productivity.

    Liberman, Benjamin, Seidman, Gwendolyn, Mckenna, Katelyn Y.A, Buffardi, Laura E., “Employee job attitudes and organizational characteristics as predictors of cyberloafing”, Computers in Human Behavior 27, 2192–2199.

    Lichtash, A. E. (2004). Inappropriate use of e-mail and the Internet in the workplace: The arbitration picture.Dispute Resolution Journal, 59(February/April), 26–36.

    Lim, V. K. G., & Teo, T. S. H. (2005). Prevalence, perceived seriousness,justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42, 1081–1093. doi:10.1016/j.im.2004.12.002

    Lim, Vivien K.G., (2002), “The IT way of loafing on the job: cyberloafing, neutralizing and organizational justice ”, Journal of Organizational Behavior J. Organiz. Behav. 23, 675–694.

    Lim, Vivien K.G., (2002), “The IT way of loafing on the job: cyberloafing, neutralizing and organizational justice ”, Journal of Organizational Behavior J. Organiz. Behav. 23, 675–694.

    Lind, E.A. and Tyler, T.R. (1988), The Social Psychology of Procedural Justice, Plenum, New York,NY.

    Lingard, Helen (2003). The Impact of Individual and Job Characteristics on 'Burnout'

    loss and reemployment. 27th Annual Society of Industrial and Organizational Psychology

    Macklem, K., 2006. You got too much mail. Maclean’s,119 (5), 20–22.

    Malachowski, D. (2005), “Wasted time at work costing companies billions”, available at: www.sfgate.com/bin/.cgi?f¼/TMP

    Malachowski, D. (2005). Wasted time at work costing companies billions. Retrieved December 15, 2005, fromhttp://www.salary.com/careers/layoutscripts/crel_display.asp?tab=cre&cat=nocat&ser=Ser374&part=Par555.

    Malachowski, D. (2005). Wasted time at work costing companies billions. Salary. Retrieved from http://www.salary.com/careers/layoutscripts.

    Martinko, M.J., Gundlach, M.J. and Douglas, S.C. (2002), “Toward an integrative theory of counterproductive workplace behavior: a causal reasoning perspective”, International Journal of Selection and Assessment, Vol. 10 Nos 1/2, pp. 36-50.

    Mills, J. E., Hu, B., Beldona, S., & Clay, J. (2001). Cyberslacking! A liability issue for wired workplaces. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42, 34–47.

    Mills, J. E., Hu, B., Beldona, S., & Clay, J. (2001). Cyberslacking! A liability issue for wired workplaces. CornellHotel and Restaurant Administration Quarterly, 42, 34–47.

    Mirchandani, D. and Motwani, J. (2003), “Reducing internet abuse in the workplace”,SAMAdvancedManagement Journal, Vol. 68, pp. 22-7.

    Mirchandani, D., & Motwani, J. (2003). Reducing Internet abuse in the workplace. SAM Advanced Management Journal, 68, 22–55.

    Mobley, M., & Wilson, M. (1998). Cultural aspects of Internet usage: A preliminary inquiry. Educational Technology Research and Development, 46(3), 109–113.

    Morrison, E. W. (1993). Longitudinal study of the effects of information seeking on newcomer socialization.Journal of Applied Psychology, 78, 173–183.

    O.N. van Doorn,(2011) ,"Cyberloafing: A multi-dimensional construct placed in a theoretical framework" BSc Industrial Engineering and Management Science – TU/e (2008) Student identity number 0547224

    Oravec, J.A. (2002). Constructive approaches to Internet recreation in the workplace. Communications of the ACM, 45, 60-63.

    Panko, R. R., & Beh, H. G. (2002). Monitoring for pornography and sexual harassment. Communications of the ACM, 45, 84–87.

    Robinson, S.L. and Bennett, R.J. (1995), “A typology of deviant workplace behaviors: a multidimensional scaling study”, Academy of Management Journal, Vol. 38, pp. 555-72.

    Scheuermann, L. S., & Langford, H. P. (1997). Perceptions of Internet abuse, liability, and fair use. Perceptual and Motor Skills, 85, 847–850.

    Scott, B. A., & Judge, T. A. (2006). Insomnia, emotions, and job satisfaction:A multilevel study. Journal of Management, 32, 622–645. doi:10.1177/0149206306289762

    Sharma, S. K. and J. N. D. Gupta. 2003/2004. "Improving Workers' Productivity and Reducing Internet Abuse." The Journal of Computer Information Systems 44: 74-78.

    Siau, K., Nah, F. F., & Teng, L. (2002). Acceptable Internet use policy. Communications of the ACM, 45, 75–79.Sipior, J. C., & Ward, B. T. (2002). A strategic response to the broad spectrum of Internet abuse. InformationSystems Management, 19, 71–79.

    Skarlicki, D. P., & Folger, R. (1997). Retaliation in the workplace: the roles of distributive, procedural and interactional justice. Journal of Applied Psychology, 82, 434–443.

    Skarlicki, D.P. and Folger, R. (1997), “Retaliation in the workplace: the roles of distributive,procedural, and interactional justice”, Journal of Applied Psychology, Vol. 82, pp. 434-43.

    Stanton, J.M., & Weiss, E.M. (2000). Electronic monitoring in their own words: An exploratory study of employees’ experiences with new types of surveillance. Computers in Human Behavior, 16, 423-440.

    subordinates and supervisors: The role of person behaviors and perceived workplace factors,” Journal of Organizational Behavior (20), 1998, pp. 897913.

    Surmacz, J. (2002). More and more workers are going online while on the job. http://www.websense.com/company/news/features/02/100102.cfm

    Taneja, A. (2006), “Determinants of adverse usage of information systems assets: a study of antecedents of IS emploit in organizations”, unpublished doctoral dissertation, University of Texas-Arlington, Arlington, TX.

    Urbaczewski, A. and Jessup, L. M. (2002). Does electronic monitoring of employee Internet usage work? Communications of the ACM, 45(1) 80-83.

    Vardi, Y. and Weiner, Y. (1996), “Misbehavior in organizations: a motivational framework”,Organizational Science, Vol. 7 No. 2, pp. 151-65.

    Venegas, Jennifer megan,(2009), “effectiveness of an intervention to increase employees awareness of frequency and seriousness of cyberloafing” ,  A thesis presented to the department of psychology California State University, Long Beach, Copyright ,by ProQuest LLC

    Vivien, K.G. Lim, Thompson, S.H. Teo. (2005), “Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore An exploratory study”, Information & Management 42 , 1081–1093.

    Vivien, K.G. Lim, Thompson, S.H. Teo. (2005), “Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore An exploratory study”, Information & Management 42 , 1081–1093.

    Wallace, P. (1999), The Psychology of the Internet, Cambridge University Press, Cambridge.

    Whitty, M.T., & Carr, A.N. (2006). New rules in the workplace: Applying object-relations theory to explain problem Internet and email behaviour in the workplace. Computers in Human Behaviour, 22, 235-250.

    Widyanto, L. and Griffiths, M.D. (2006), “Internet addiction: does it really exist?”,in Gackenbach, J. (Ed.), Psychology and the Internet: Intrapersonal, Interpersonal and Transpersonal Applications, 2nd ed., Academic Press, New York, NY, pp. 141-63 (revisited).

    Woon, I. and Pee, L. (2004). Behavioral factors affecting Internet abuse in the workplace--an empirical investigation. Proceedings of the Third Annual Workshop on HCl Research in MIS.

    Yellowees, P. and Marks, S. (2007), “Problematic internet use or internet addiction”, Computers in Human Behavior, Vol. 23, pp. 1447-53.

    Young, K. (1996), “Psychology of computer use: XL. Addictive use of the internet: a case that breaks the stereotype”, Psychological Reports, Vol. 79, pp. 899-902.

    Young, K. (1996), “Psychology of computer use: XL. Addictive use of the internet: a case that breaks the stereotype”, Psychological Reports, Vol. 79, pp. 899-902.

    Young, K. (1999), “Internet addiction: evaluation and treatment”, Student British Medical Journal,Vol. 7, pp. 351-2.

    Young, K. (1999), “Internet addiction: evaluation and treatment”, Student British Medical Journal,Vol. 7, pp. 351-2.

    Zoghbi-manrique-de-lara, Pablo, Olivares-mesa, Aristides. (2010), “Bringing cyber loafers back on the right track ” Industrial Management & Data Systems Vol. 110 No. 7, pp. 1038-1053.

    Zoghbi-manrique-de-lara, Pablo,(2006), "Fear in organizations. Does intimidation by formal punishment mediate the relationship between interactional justice and workplace internet deviance?" Journal of Managerial Psychology Vol. 21 No. 6, pp. 580

    Zoghbi-manrique-de-lara, Pablo,(2007), “Inequity, conflict, and compliance dilemma as causes of cyberloafing”, International Journal of Conflict Management Vol. 20 No. 2, pp. 188-201

    Zoghbi-manrique-de-lara, Pablo,(2007), “REDEFINING OCB AS CYBERCIVISM.Do Work Attitudes also Explain Organizational Citizenship Internet Behaviors? ” Management Research, vol. 5, no. 1, pp. 43–52.


موضوع پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, نمونه پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, جستجوی پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, فایل Word پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, دانلود پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, فایل PDF پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, پروژه در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, پروژه درباره پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی پیامد های مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ های شهرستان بابل

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده مسئولیت اجتماعی سازمان با روابط بین سازمان و جامعه سر و کار دارد و به طور مشخص این مفهوم به بررسی تاثیرات فعالیت های شرکت ها بر روی افراد جامعه می پردازد. هدف پژوهش حاضر بررسی ادراکات مصرف کننده از الزامات و پیامدهای مسئولیت اجتماعی سازمان می باشد که گروه تولیدی پاکشو به عنوان نمونه ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه : حفظ ایمنی و پیشگیری از پیامد­های جانبی به ویژه در بیماران بستری در بخشها به صورت یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت در آمده و موجب طرح موضوع اثر بخشی شرایط محیط کار شده است. اهداف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درک پرستاران از شرایط محیط کار با پیامدهای ایمنی بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه مراکز ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MS.C) گرایش: مدیریت منابع انسانی چکیده با مراجعه به سازمانهای مختلف و نگاهی عمیق و کارشناسانه به فرایند ارتباطات در این سازمانها این مسئله برای هر مشاهده گری آشکار می گردد، که یکی از مشکلات مهم که همواره در سازمانها حس شده و کارکنان سازمانها از آن گله مند هستند، عدم وجود مهارتهای ارتباطی نزد مدیران آنهاست. سطح پایین مهارتهای ارتباطی موجب ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بیمه چکیده امروزه مصرف­کنندگان تبدیل به ابزار تبلیغاتی مناسبی برای شرکتها شده‌اند. یک مشتری راضی از کالا و خدمات یک بنگاه اقتصادی، می‌تواند در برابر تمامی رقبای آن بایستد و سبب جذب مشتریان موجود در بازار شود. ­ازجمله مؤثرترین و کارآمدترین شیوه‌های تبلیغاتی، تبلیغات شفاهی است­. تبلیغات شفاهی می­تواند تأثیر ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان ...

                                 فصل اول   &nb

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) رشته:علوم تربيتي گرايش : آموزش و پرورش ابتدايي تابستان/ 1393 چکيده   هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش کلاس هاي آموزش الکترونيکي بر گزار

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ­ارشد  رشته علوم اقتصادي بهمن ماه 1393 چکيده: يکي از موضوع هاي مورد توجه و تأثيرگذار در مسائل اقتصادي بازار دارايي هاست . از سويي ديگر از جمله م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام و مدیریت سود واقعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 96 شرکت می ...

ثبت سفارش