پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان

word 1 MB 30703 148
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

    چکیده

    امروزه مصرف­کنندگان تبدیل به ابزار تبلیغاتی مناسبی برای شرکتها شده‌اند. یک مشتری راضی از کالا و خدمات یک بنگاه اقتصادی، می‌تواند در برابر تمامی رقبای آن بایستد و سبب جذب مشتریان موجود در بازار شود. ­ازجمله مؤثرترین و کارآمدترین شیوه‌های تبلیغاتی، تبلیغات شفاهی است­. تبلیغات شفاهی می­تواند تأثیر قابل ملاحظه­ای بر روی رفتار خرید مصرف‌کنندگان و رضایت آنها از محصولات و خدمات شرکت داشته باشد، زیرا اغلب مشتریان به ارتباطاتی که از سوی بازاریابان نباشد اطمینان و اعتماد بیشتری دارند­. از طرفی بازاریابی رابطه مند با کشف نیازهای مشتریان، می‌تواند منجر به وفاداری آنها و کاهش هزینه های شرکت شود. در این تحقیق قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در صنعت بیمه بپردازیم. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث اجرا، توصیفی (غیرآزمایشی) با تاکید بر مدل علّی است. جامعه آماری، مشتریان و مراجعه­کنندگان به نمایندگی های بیمه پاسارگاد می باشد. در این تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده می شود. حجم نمونه 384 می باشد. جهت جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار LISREL استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نشان داد بین بازاریابی رابطه­مند و رضایت و وفاداری مشتری و همین­طور بین اعتماد و تبلیغات شفاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در پایان نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.

    کلیدواژه ها: بازاریابی رابطه­ای، ارزش ادراک شده، کیفیت خدمات، اعتماد، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، تبلیغات شفاهی.

    مقدمه

    تبلیغات شفاهی ارتباطی درباره محصولات و خدمات میان افرادی است که مستقل از شرکت تامین کننده محصول یا خدمات تلقی می گردند. این ارتباطات می تواند به صورت مکالمه یا شهادتهای یک طرفه شکل گیرد. اما عنصر ضروری، وقوع آنها در میان افرادی است که منافع مقرره تجاری اندکی را درترغیب شخصی دیگر برای کاربرد محصول دریافت کرده اند. و از این رو فاقد انگیزه ای خاص برای تغییردهی واقعیت به نفع محصول یا خدمت می باشند. تبلیغات شفاهی هزاران بار قدرتمندتر از بازاریابی متعارف است؛ زیرا بازاریابی شفاهی اساسا از فن بازاریابی سنتی، برای گفتگوی مثبت درباره خدمت بهره می گیرد. بازاریابی شفاهی معتبرتر از سایر فنون بازاریابی می باشد زیرا اغلب مردم عوام تایید خانواده، دوستان یا همکاران برای خدمات یا مصولات را باور می کنند زیرا می دانند آنها هیچگونه منفعت خاصی را در آن ندارند (غفاری آشتیانی و موسوی،1388، ص 27).

    امروزه مصرف­کنندگان تبدیل به ابزار تبلیغاتی مناسبی برای شرکتها شده اند. یک مشتری راضی از کالا و خدمات یک بنگاه اقتصادی، می­تواند دربرابر تمامی رقبای آن بایستد و سبب جذب مشتریان موجود دربازار شود Mazzarol et al. 2008,p1476)). ­از جمله موثرترین و کار آمدترین شیوه های تبلیغاتی، تبلیغات شفاهی است­. از این رو در این تحقیق عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی را مورد بررسی قرار می دهیم و در این فصل ابتدا به بیان مساله و مشکل و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق می پردازیم. و درادامه با بیان چارچوب نظری و استخراج مدل مفهومی تحقیق به تدوین فرضیه های تحقیق، تعاریف مفهومی وعملیاتی، اهداف و قلمرو تحقیق می پردازیم.

    1-2) بیان مساله

    تبلیغات شفاهی[1]می­تواند تاثیر قابل ملاحظه­ای بر روی رفتار خرید مصرف کنندگان و رضایت آنها از محصولات و خدمات شرکت داشته باشد، زیرا اغلب مشتریان به ارتباطاتی که از سوی بازاریابان نباشد اطمینان و اعتماد بیشتری دارند­(بحرینی زاده و ضیائی،1391، ص 103). در محیطی که اعتماد به سازمان ها و آگهی­های تبلیغاتی کاهش یافته است، تبلیغات شفاهی راهی برای دست یابی به یک مزیت رقابتی است. تبلیغات شفاهی نوعی ارتباطات غیررسمی درمورد ویژگی های یک کسب و کار یا یک خدمت در یک جامعه است. تأثیرگذاری بر عقاید سایر افراد برای سازمان های عرضه کننده کالاها و خدمات، منافع قابل توجهی را در پی دارد (.(Sweeny et al,2007,p344

    تبلیغات شفاهی به فرد این امکان را می دهد که بر ارزیابی و نیات خرید مصرف کنندگان مشابه خود، از نظر اطلاعاتی و هنجاری تأثیر بگذارد (رنجبریان و همکاران،1390، ص 48).

    بازاریابی رابطه مند[2] با کشف نیازهای مشتریان، می تواند منجر به وفاداری آنها و کاهش هزینه های شرکت شود. پژوهش­ها نشان داده است که هزینه ارائه خدمات به یک مشتری وفادار بسیار کمتر از هزینه جذب و ارائه خدمات به یک مشتری جدید است. (Ndubisi,2007 ,p99)

    بازاریابی رابطه­مند سعی دارد تا ارتباط تنگاتنگی با مشتریان برقرار کند و با این کار با دقت و به قدر کفایت به نیازهای مشتریان پی برده و آن ها را برطرف سازد. بازاریابی رابطه مند علاوه بر توانایی آن در درک نیازهای مشتریان،­به افزایش­سهم­بازار،­سودآوری­و­کاهش­هزینه­ها­کمک می­کند. (Beerli and Quintana,2011,p237)

    وفاداری مصرف کنندگان به نام و نشان تجاری و تبلیغات شفاهی مثبت از آن، از مولفه هایی هستند که قدرت نام و نشان تجاری در بازار را نشان می دهند ( park et al, 2010, p2 ). وفاداری به نام و نشان تجاری مزایای فراوانی از جمله ایجاد مانع ورود به بازار برای رقبای بالقوه، افزایش توانایی شرکت در پاسخگویی به تهدیدهای رقبا، افزایش فروش و سود و نیز حساسیت کمتر مصرف کنندگان به تلاش های بازاریابی رقبا را به دنبال دارد. در نتیجه منافع وفادری و فرآیند شکل گیری آن از دیر باز مورد توجه قرار گرفته است. (بحرینی زاده و ضیایی،1391، ص 103). در نتیجه بازاریابان به دنبال روش هایی هستند که تبلیغات شفاهی مثبت در رابطه بانام و نشان تجاری مورد نظرشان را برانگیزاند و تبلیغات شفاهی منفی را کاهش دهند تا از این طریق به قدرت آن نام و نشان تجاری بیفزایند ( krohmer et al,2011, p35 ).

    در صنایع خدماتی که ارائه­ی خدمات مستلزم برقراری ارتباط و تعامل با مشتری است، رضایت مشتریان[3] مبتنی بر چگونگی رویارویی و تجربه­ی آنان از سازمان است. لذا جای تعجب نیست که شرکت ها منابع قابل­توجهی­را­صرف­اندازه­گیری­و­مدیریت رضایت­مشتری می­کنند Fernandez- Gonzalez and Prado,2007,p500)). بنگاه های اقتصادی برای بهبود رضایت و وفاداری مشتری باید در خصوص عوامل مؤثر بر رضایت مشتری و مراجعه ی مجدّد او تحقیق کنند و از طریق تأمین رضایت مشتری به وفاداری آنان دست یابند آگاهی کامل از مشتری، نیازها و خواسته ی او مستلزم برقراری روابط نزدیک با مشتری است.

    کیفیت خدمات[4]،‌ ارزش مشتری و رضایت، به طور یکسان برخی از مهمترین عوامل رقابت تجاری بین تولید کنندگان و ارائه­کنندگان خدمات می­باشد. با رقابت فزاینده و شدید برای مشتری در صنعت خدمات امروزه، این عوامل دارای اولویت های مدیریتی بالا می باشند (Olorunniwo and Hsu, 2006,p100) .

    اعتماد[5] همچنین به عنوان تمایل یک گروه به آسیب پذیر بودن به اعمال دیگر گروه ها مدنظر قرار می­گیرد و مبتنی است بر انتظاراتی که امانتدار یک عمل خاص و مهم را برای فرد متقابل اجرا می کند، صرفنظر از توانایی بررسی یا کنترل گروه دیگر (chen & etal, 2012, p400). مطالعات قبلی نشان داده اند که اگر خریدار به فروشنده اعتماد داشته باشد. پیچیدگی­ و هزینه مبادله می­تواند به شکلی معنی­دار کاهش یابد­(Gefen, 2000,p201). اعتماد یک ساختار مرکزی برای تعیین نگرش ها و رفتارهای مشتری می باشد­. ادراک مشتری از اعتماد بر رضایت مشتری همچنین ارزیابی مشتری از یک خرده فروش و درنهایت نیت خرید مجدد اثر می گذارد­(Zboja and Voorhees, 2006,p98).

    ارزش درک شده مشتری[6] برای بهبود روابط در ارائه خدمات حائز اهمیت است (Kang et al. 2007,p108). ارزش درک شده دیدگاه یا ارزیابی مشتری از ویژگی­ها یا عملکرد محصول در فرایند خرید یا وضعیت کاری می­باشد.­ ارزش درک شده مشتری ارزیابی کلی وی از استفاده از یک محصول یا خدمت است بر اساس درک آنچه دریافت شده است و آنچه داده شده است. صرفنظر از تعریف ارزش درک شده، تحقیقات بیان می کنند که ارزش درک شده یک پیش بینی کننده قدرتمند تر نسبت به کیفیت خدمات درک شده در ارزیابی خدمات می­باشد (chen & etal, 2012, p402).

    کیفیت خدمات[7] قدرتمندترین پیش بینی کننده رضایت مشتری می باشد (Santouridis et al.­2009,p134). تمایل به ارائه خدمات باکیفیت نقش مهمی درصنایع خدماتی نظیر بیمه ای ایفا می نماید چرا که کیف یت خدمات برای بقا و سود آوری سازمان امری حیاتی به شمار می رود. موضوع کیفیت در زمینه های تولیدی و صنعتی به طور گسترده ای مورد توجه واقع شده است که این واسطه ویژگی ملموس بودن آن می باشد ولی در بخش خدمات به واسطه ویژگی ناملموس آن کمتر به این موضوع پرداخته شده است. میزان آگاهی مراجعه کنندگان، از کیفیت خدمات سایر سازمان ها افزایش یافته و با افزایش تعداد رقبا، مراجعه کنندگان دیگر مانند گذشته پذیرای هر خدمتی نیستند. از این رو چنین وضع رقابتی، مناسب ترین راهبرد برای سازمان ها داشتن رویکرد بهبود کیفیت خدمات است­ (krohmer et al,2011, p35).

    بررسی ها نشان می­دهند که یکی از اصلی ترین عوامل عدم توسعه ی صنعت بیمه در کشور، کافی نبودن آگاهی مردم و تبلیغات در مورد خدمات بیمه است. از آنجا که خدمات بیمه عینی نیست و آشناسازی مردم با این خدمات نیازمند ارائه­ی اطلاعات گسترده­ای است، فعالیت های تبلیغات حرفه­ای شرکت های بیمه برای گسترش آگاهی مردم، نمود بالایی پیدا می­کند. فرهنگ سازی بیمه نیز موضوعی است که دست اندرکاران و مسئولان مربوطه بر آن تأکید دارند، اما تاکنون کار جدی برای ارتقای فرهنگ بیمه انجام نشده است و کماکان مسئولان بیمه­ای کشورمان، از نبود فرهنگ بیمه ای در کشور گلایه دارند و آن را دلیل اصلی پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور می دانند. بنابراین برای افزایش ارزش صنعت بیمه ی کشور، احتیاج مبرم به سیاست گذاری های اثربخش تبلیغاتی در این صنعت پویا و روبه رشد، از سوی نهادهای سیاست گذار در این صنعت، ازجمله بیمه­ی مرکزی و شرکتهای فعال بیمه وجود دارد (پیرایی و کاظمی،1383، ص 158). باتوجه به اینکه شرکت بیمه پاسارگاد جزء شرکتهای بیمه خصوصی بوده و تازه شروع به کار نموده است، تبلیغات شفاهی یکی از ضروری ترین مسائلی است که می تواند به بهبود و شناسایی فعالیت این شرکت به مشتریان جدید و حفظ مشتریانش کمک کند. چرا که این شرکت بیشترین تلاشش را در پی کسب رضایت و وفاداری مشتریان نموده و توجه، سرمایه و وقت کمتری را صرف تبلیغات کرده است. با توجه مطالب فوق الذکر این تحقیق درصدد آن است دریابد عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت درنمایندگی های بیمه پاسارگاد استان گیلان کدامند؟

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق

    یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه مدیران با آن روبه رو هستند، تصمیم گیری و سیاست گذاری در زمینه ی تبلیغات است­. صنعت بیمه، به عنوان یکی از صنایع بسیار باارزش در هر جامعه، همواره سبب توسعه و رشد روزافزون اقتصادی می شود. امروزه تمامی جوامع توسعه گرا، بیمه را عامل مهمی در توسعه می دانند؛ زیرا معتقدند بیمه در رشد بخش های مختلف اقتصادی، نقش برجسته ای ایفا می کند و با پوشش خسارات ناشی از انجام فعالیتهای اقتصادی و توسعه ای جامعه، انگیز­ه­های سرمایه گذاری را افزایش می دهد. آمار بیمه­ی مرکزی نشان می دهد که 55 درصد مردم به دلیل توسعه ای جامعه، انگیز­ه­های سرمایه­گذاری را افزایش می­دهد. آمار بیمه­ی مرکزی نشان می­ دهد که 55 درصد مردم به دلیل نبود برنامه ی فرهنگ سازی، از خدمات صنعت بیمه استقبال نمی کنند. براساس آمار فوق بیش از 70 درصد افراد از بیمه های درمانی، 28 درصد از بیمه های خودرو و دو درصد از بیمه ی عمر و پس انداز استفاده می کنند؛ 80 درصد از جامعه ی آماری، از مزایای بیمه های عمر و پس انداز اطلاعی ندارند، 20 درصد دارای اطلاعات اندک هستند و میزان دارندگان اطلاعات زیاد هم درحد صفر است­(صحت و همکاران،1390، ص 6).

    بنابراین با توجه به آگاهی اندک عموم مردم نسبت به پوشش های بیمه ای، این واقعیت روشن است که در زمینه ی گسترش و تبلیغ خدمات گوناگون بیمه­ای در کشور، برنامه ریزی و سیاست گذاری اثربخش و کارآمدی تدوین و اجرا نشده است. بنابراین به جز در زمینه­ی بیمه­های اجباری، مانند بیمه شخص ثالث خودرو، توسعه­ی بیمه در رشته های دیگر مانند بیمه های زندگی، مسئولیت و ... روند کُندی داشته است. همین امر، موجب پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران به 4/1 درصد، در مقایسه با میانگین کشورهای منطقه و جهان است. بازاریابان بسیاری تبلیغات شفاهی مثبت را به عنوان یکی از قدرتمندترین ارتباطات بازاریابی به ویژه وقتی که از طرف شخصی آشنا و مورد اعتماد انجام شده باشد، تلقی می­کنند. دربسیاری از مواقع تبلیغات شفاهی اثر بالقوه بیشتری در مقایسه با دیگرکانال های ارتباطی برجای می­گذارد (عبدالوند و غفاری آشتیانی، 1388، ص 38).

    شرکت های بیمه، سازمان­های خدماتی می باشند. از یک سو ویژگی ناملموس بودن خدمات و از طرف دیگر تکیه مصرف کننده بر تجربیات دیگر مشتریان در زمینه استفاده از خدمات بیمه ای، ضرورت تبلیغات شفاهی مثبت در بخش های خدماتی از جمله بیمه­ها را آشکار می سازد. تحقیقات نشان می­دهد که تبلیغات شفاهی، 9 برابر اثربخش تر از تبلیغات سنتی و 4 برابر اثربخش تر از فروشندگی در تبدیل تمایلات نامطلوب افراد به تمایلات مطلوب می باشد. لذا با توجه به اهمیت موضوع تبلیغات شفاهی مثبت در سازمانهای خدماتی از جمله بیمه ها، شناسایی و ارائه الگویی جهت ارزیابی عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت جهت شکوفایی و توسعه بیمه ها در راستای افزایش تولید و بهره­وری و رونق اقتصادی در مدیریت بنگاه های اقتصادی را ضروری می نماید (فراتی و همکاران،1393، ص 146).

    1-4) چارچوب نظری تحقیق و مدل مفهومی

    تبلیغات شفاهی­، انتقال غیر­رسمی اطلاعات مربوط به خرید و مصرف مشتریان می باشد. تبلیغات شفاهی مثبت، نوعی از تبلیغات شفاهی است که مصرف کننده را به انتخاب برند تشویق می کند. رضایت مشتری میزان مطلوبیتی است که مشتری به خاطر ویژگی های مختلف کالا و یا خدمت کسب می کند و منبع سودآوری برای ادامه فعالیت سازمان است (فراتی و همکاران،1393، ص 150). هکمن و گاسکی[8](2009) به این نتیجه رسیدند­مصرف­کنندگانی که از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردارند، قصد تمایل بیشتری به خریدمجدد و پیشنهاد دادن به دیگران دارند. ویرتز و چو[9] (2002) به بررسی تاثیر مشوق ها، قدرت و قوت رابطه و رضایتمندی بر تبلیغات شفاهی پرداختند. نتایج تحقیقات المانی و همکاران (2012) و لین و یو (2012) نیز موید این نکته است که رضایت مشتری بر تبلیفات شفاهی اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین در تحقیقاتی که عبدالوند و غفاری آشتیانی (1388)، اکبری (1391) و فراتی و همکاران (1393) انجام دادند نیز نتایج نشان داد که رضایت مشتری مهمترین عامل تاثیر گذار بر تبیلغات شفاهی مثبت می باشد. چرا که مشوق ها، عامل موثری در افزایش احتمال تبلیغات دهان به دهان بوسیله مشتریان راضی است.

    وفاداری مشتری یک تعهد قوی در مشتریان برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالا و خدمات به طور مکرر تعریف می شود. مشتریان وفادار به برند آن را به دوستان و آشنایان خود سفارش می کنند(فراتی و همکاران،1393، ص 150). پاین[10] (1994) معتقد است تبلیغات دهان به دهان پیامد و مبنای حفظ مشتریان است و مشتریان وفادار تمایل بیشتری به ایجاد تبلیغات دهان به دهان مثبت داشته و به عنوان طرفدار نام تجاری برای سازمان عمل می کنند. همچنین تحقیقات عبدالوند و غفاری آشتیانی (1388)، اکبری (1391) نیز نشان داد وفاداری مشتری بر تبلیغات شفاهی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین تحقیقی که فراتی و همکاران (1393) و المانی و همکاران (2012) انجام دادند نیز نقش وفاداری مشتریان در تبلیغات شفاهی اثبات گردید.

    ارزش درک شده ارزیابی کلی مصرف کننده از مطلوبیت یک محصول بنا بر ادراکاتی است که از دریافتی ها و پرداختی ها دارد (فراتی و همکاران،1393، ص 149). ارزش درک شده، رضایت مشتری، توصیه­های کلامی و خریدهای آینده را افزایش می دهد (فراتی و همکاران،1393، ص 149). همچنین طبق نتایج تحقیقات هارتلین و جونز[11](­1996)­، گرون[12]­(­2006)، پتریک[13] (­2002)، هلبروک[14] (1994)، وانگ و همکاران[15] (2001) ارتباط مثبت بین ارزش درک شده و تبلیغات دهان به دهان دیده شده است. همچنین نتایج تحقیقات فراتی و همکاران (1393)، حنسقلی پور و همکاران (1392) و عبدالوند و غفاری آشتیانی (1388) نیز نشان داد ارزش درک شده بر تبلیغات شفاهی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. در حوزه بازاریابی خدمات، اعتماد مشتریان به شرکت های خدماتی از عوامل مؤ ثر بر رفتارهای آینده آنها است. اعتماد عبارت است از تمایل به اعتماد به طرف مبادله به گونه ای کهیکی از طرفین به اعتبار دیگری اطمینان دارد (حسنقلی پور و همکاران،1392، ص 48). اعتماد تأثیر قابل ملاحظه ای بر ساختارهای رفتاری مشتریان به ویژه تمایل به دست کشیدن یا وفادار ماندن به یک ارائه دهنده خدمت دارد. درواقع، یافته های مطالعات تجربی نشان می دهد، سطوح بالای اعتماد مشتریان به سازمان با تمایل بیشتر آنها به انتشار تبلیغات شفاهی درمورد سازمان ارتباط معنا داری دارد. لین و یو­ (­2010) نیز در مطالعه خود نشان دادند، اعتماد مشتری به شرکت در بروز تبلیغات شفاهی میان مشتریان نقش بسزایی دارد. همچنین نتایج تحقیقات کیسیم و همکاران (2010)، بحرینی زاده و ضیایی (1391)، حسنقلی پور و همکاران (1392) نیز موید این نکته است که اعتماد بر تبلیغات شفاهی مثبت تاثیر معناداری دارد.

    کیفیت خدمات به منزله ی یکی از عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان و درنتیجه بروز تبلیغات شفاهی درمورد شرکت انگاشته شده است. تاکنون مدل های مختلفی برای سنجش و ارزیابی عوامل تعیین کننده کیفیت خدمات پیشنهاد شده است. پاراسورامان و همکاران[16](1988) مدل معروف سروکوال را توسعه دادند تا کیفیت را از دیدگاه مشتریان ارزیابی کنند. به اعتقاد آنها کیفیت عبارت است از اختلاف میان انتظارات مشتریان و ادراکات آنها. به بیان دیگر، کیفیت را می توان توانایی تأمین انتظارات مشتریان یا فراتر رفتن از آنها دانست. بر اساس مدل سروکوال، کیفیت خدمات شامل پنج بعد عوامل مشهود، قاب لاعتماد بودن، اطمینان، همدلی و پاسخ گویی است. ادراک مشتریان از کیفیت خدمات رابطه مهمی با واکنش های رفتاری آنها، به ویژه وفاداری و تبلیغات شفاهی دارد (حسنقلی پور و همکاران،1391، ص 47).

     زمانی که مشتریان ادراکات مثبتی از کیفیت خدمات داشته باشند، آنها استفاده از خدمات شرکت را به سایرین توصیه می کنند؛ ولی اگر کیفیت خدمات را نامطلوب ارزیابی کنند، درمورد شرکت تبلیغات شفاهی منفی منتشر می­کنند. مطالعات تجربی نیز نشان داده که کیفیت خدمات یکی از عوامل تعیین کننده تبلیغات شفاهی است. درواقع می توان انتظار داشت، هر چه کیفیت خدمات بالاتر (پایین­تر) باشد، تبلیغات شفاهی مثبت (منفی) بیشتری در میان مشتریان شکل می گیرد (حسنقلی پور و همکاران،1391، ص 47). کاسم و عبدالله[17] (­2010­)، در مطالعه ای تجربی به این نتیجه رسیدند که کیفیت ادراک شده خدمات می­تواند بر تبلیغات شفاهی مثبت مشتریان تأثیرگذار باشد. همچنین نتایج تحقیقات کیسیم و همکاران (2010)، المانی و همکاران (2010) فراتی و همکاران (1393)، حسنقلی پور و همکاران (1391) نیز نقش کیفیت خدمات را بر تبلیغات شفاهی تایید گردانید.

     بازاریابی­رابطه­مند­استراتژی جذب، حفظ­و­ارتقا­روابط با مشتریان تعریف­می­شود (فراتی و همکاران،1393، ص 149). گوئنزی­[18](2002) بیان می­کند افزایش تاکید بر بازاریابی رابطه مند با توجه به این فرض است که ایجاد روابط بلندمدت متعهد شده با مشتریان منتج به رضایتمندی مشتری، ارجاعات مشتری و کسب وفاداری آنان در جهت تبدیل آنها به عنوان مبلغان سازمان است. همچنین نتایج تحقیقات لین[19] (2010)، اندوبیسی[20]­(­2007­)، فراتی و همکاران (1393)، حسنقلی پور و همکاران (1392)، حقیقی­و همکاران (1391)، قاضی­زاده و همکاران (1389)، عبدالوند و غفاری آشتیانی (1388)، رنجبریان و براری (1388) نشان داد که بازاریابی رابطه مند بر رضایت و وفاداری مشتریان تاثیر مستقیم و معناداری دارد.

     

    [1]  Word of mouth

    [2]  Relationship Marketing

    [3] Customer Satisfaction

    [4]  Service Quality

    [5] Trust

    [6]  Customer perceived value

    [7] Perceived service quality

    [8] Heekman and Guskey

    [9] Wirtz and Chew

    [10] -Pyne

    [11] Hartline and Jones

    [12] Gruen

    [13] Petrick

    [14] Holbrok

    [15] Wang & etal

    [16] Parasuraman& etal

    [17] Kassim K. & Abdullah

    [18] Guenzi

    [19]  Lin

    [20] Ndubisi

     

     

    Abstract

     

    Today users become a promotional tool for their companies. A satisfied customer of goods and services a business can stand against all its competitors in the market to attract customers. Among the most effective and efficient manner of advertising, is oral publicity. Oral advertising can be considerable impact on consumer purchase behavior and their satisfaction with the products and services involved, Because most customers have more trust relationships that are not by marketers. On the other hand, the discovery of customer needs, relationship marketing, could be loyalty,  and reduce costs for the company. In this study we examined the factors influencing the development of positive verbal deal in the insurance industry. The aim of the present study as applicable , a description emphasized the causal model. The population of customers and patrons on Pasargad insurance company. The sampling method used. The sample size is 384. A standard questionnaire was used to collect data from. The research hypothesis of structural equation analysis using LISREL software was used. The results of the analysis showed that the relationship between marketing and customer satisfaction and loyalty, as well as a significant positive correlation exists between trust and verbal advertising. In the end some suggestions are offered.

    Key words: relationship marketing, perceived value, service quality, reliability, customer satisfaction, customer loyalty, advertising verbally.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات تحقیق

    چکیده 1

    1-1)مقدمه. 3

    1-2) بیان مساله. 3

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6

    1-4) چارچوب نظری تحقیق و مدل مفهومی.. 7

    1-5) اهداف تحقیق.. 11

    1-6) فرضیه های تحقیق.. 12

    1-7) تعاریف متغیرها 12

    1-7-1) تعاریف مفهومی متغیرها 12

    1-8-2) تعاریف عملیاتی متغیرها 13

    1-9) قلمرو تحقیق.. 14

    1-9-1) قلمرو موضوعی تحقیق.. 14

    1-9-2) قلمرو مکانی تحقیق.. 14

    1-9-3) قلمرو زمانی تحقیق.. 14

    فصل دوم: ادبیات و سوابق تحقیق

    2-1) مقدمه. 16

    2-2) تبلیغات شفاهی.. 16

    2-2-1) تعریف تبلیغات شفاهی.. 17

    2-2-2) اهمیت تبلیغات شفاهی.. 21

    2-2-3) عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی.. 21

    2-2-4) مدل مبتنی بر احساس تبلیغات شفاهی.. 22

    2-2-5) انتقال تبلیغات شفاهی.. 22

    2-2-6) تبلیغات شفاهی در صنعت بیمه. 23

    2-3) بازاریابی رابطه مند. 23

    2-3-1) تعاریف بازاریابی رابطه مند. 25

    2-3-2) مدل های بازاریابی رابطه مند. 27

    2-3-3) تاکتیک های بازاریابی رابطه ای.. 27

    2-3-4) مزایای بازاریابی رابطه ای.. 28

    2-3-5) استراتژی های بازاریابی رابطه مند. 29

    2-3-6) بازاریابی رابطه مند در صنعت بیمه. 29

    2-3-7) اجزاء و عوامل بازاریابی رابطه مند. 30

    2-4) کیفیت خدمات... 32

    2-4-1) کیفیت خدمات در صنعت بیمه. 32

    2-5) ارزش ادراک شده 33

    2-5-1) مفهوم ادراکات مصرف کنندگان از ارزش... 35

    2-5-2) دیدگاه های موجود پیرامون اجزاء تشکیل دهنده ارزش ادراک شده 36

    2-5-3) ارزش ادراک شده در صنعت بیمه. 40

    2-6) اعتماد. 40

    2-6-1) اعتماد در صنعت بیمه. 43

    2-7) تعریف رضایت مندی مشتری.. 43

    2-7-1) مواجهه خدمتی یا لحظات واقعیت... 47

    2-7-2) مدل های رضایت مندی مشتری.. 48

    2-7-3) رضایت مشتری در صنعت بیمه. 50

    2-8) تعریف وفاداری مشتری.. 50

    2-8-1) مدل های وفاداری مشتری.. 52

    2-8-1-1) مدل سه عنصری تعهد و وفاداری سازمانی.. 52

    2-8-2) وفاداری مشتری در صنعت بیمه. 53

    2-9) پیشینه تحقیق.. 54

    2-9-1) پژوهش های داخلی.. 54

    2-9-2) پژوهش های خارجی.. 58

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه. 62

    3-2) فرایند اجرای تحقیق.. 62

    3-3) روش تحقیق.. 63

    3-4) جامعه و نمونه آماری.. 63

    3-4-1) جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 63

    3-4-2) حجم نمونه. 63

    3-5) ابزار گردآوری داده ها 64

    3-6) روایی و پایایی پرسشنامه. 66

    3-6-1) روایی.. 66

    3-6-2) پایایی پرسشنامه. 66

    3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها 68

    فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

    4-1 )مقدمه. 77

    4-2) آمارتوصیفی.. 77

    4-2-1) تحلیل جمعیت شناختی نمونه. 77

    4-2-1-1) جنسیت... 78

    4-2-1-2) سن.. 79

    4-2-1-3) تحصیلات... 80

    4-2-1-4) شغل.. 81

    4-2-1-5) نوع بیمه. 82

    4-2-2) تحلیل توصیفی پرسشنامه. 83

    4-2-2-1) بازاریابی رابطه مند. 83

    4-2-2-2) رضایت مشتری.. 84

    4-2-2-3) وفاداری.. 85

    4-2-2-4) کیفیت خدمات... 86

    4-2-2-5) ارزش ادراک شده 87

    4-2-2-6) اعتماد. 88

    4-2-2-7) تبلیغات شفاهی.. 89

    4-3) تحلیل استنباطی.. 90

    4-3-1) آزمون مدل تحقیق.. 90

    4-3-2) شاخص های برازش مدل. 93

    4-4) بررسی فرضیه های تحقیق.. 94

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه. 97

    5-2) نتیجه گیری.. 97

    5-2-1) نتایج آمار توصیفی.. 97

    5-3) بحث و نتایج آمار استنباطی.. 99

    5-4) پیشنهادات کاربردی بر مبنای یافته های تحقیق.. 101

    5-5) محدودیت های تحقیق.. 102

    5-6) پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 103

    منبع:

    منابع فارسی

    امیر شاهی، احمد، سفیانیان، معصومه (1385). شناسایی موانع و محدودیت های اجرای بازاریابی رابطه مند در شرکت های بیمه دولتی در ایران، مجله مدیریت بازار یابی، سال اول، شماره 2.

    امیرشاهی، میراحمد، سیاه تیری، ویدا، روان بد، فریبا (1388)، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در مشتریان کلیدی بانک کارآفرین در تهران، پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 13.

    باقری، سید محمد، (1390)، بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند و ویژگی های محصول بر ادراکات و قصد پذیرش محصولات جدید: در صنعت الکترونیک، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، علمی پژوهشی، سال سوم، شماره 5.

    بحرینی زاده منیجه, ضیایی علیرضا، (1391)، بررسی تاثیر ریسک گریزی و سطح درگیری محصول مصرف کنندگان بر وفاداری و تبلیغات شفاهی آن ها از نام و نشان های تجاری: نقش میانجی دلبستگی و اعتماد به نام و نشان تجاری، تحقیقات بازاریابی نوین ، 2(4 (پیاپی 7)).

    بهادری محمد کریم، زابلی روح اله، قنبری عباس (1392) بررسی کیفیت خدمات ارائه شده در شعبه خدمات درمانی نیروهای مسلح شهر همدان از منظر جانبازان، مجله علمی – پژوهشی طب جانباز سال 6 شماره 21.

    پیرایی خسرو, کاظمی حسین (1383)، اندازه گیری کارایی فنی شرکتهای بیمه در ایران بر اساس برآورد تابع مرزی تصادفی، پژوهشهای اقتصادی ایران، 6(18).

    پیرکوهی حبیبی، آرش (1385). اهمیت اعتماد در بازاریابی رابطه ای و ایجاد مقیاسی جهت سنجش آن، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.

    جعفری نیا، سعید، شفیعیان، علی اکبر، افشار نژاد، علیرضا (1391). بررسی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان؛ مطالعه موردی در بانک کشاورزی استان ایلام، فصلنامه علمی- ترویجی مطالعات منابع انسانی، سال دوم، شماره پنجم، پاییز 91.

    حسنقلی پور طهمورث، رهروی الناز، عباچیان قاسمی رضا (1392) مطالعه نظری و تجربی عوامل پیش بینی کننده مشتریان در مورد شرکت های هواپیمایی  مورد مطالعه شرکت هواپیمایی ایران ایر، مدیریت بازرگانی دوره 5 شماره 1.

    حاجی کریمی، عباسعلی، حمیدی زاده، محمدرضا، منصوری، طیبه (1392). بررسی و تحلیل تاثیرات عدالت ادراک شده بر تمایلات رفتاری مشتریان و کیفیت خدمات ادراک شده، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال پنجم، شماره 9، بهار و تابستان.

    حسینی، میرزا حسن و احمدی نژاد، مصطفی (1387) بررسی تاثیر رضایت مندی مشتری، اعتماد مشتری به نام تجاری و ارزش ویژه نام تجاری در وفاداری رفتاری و نگرشی مشتری نشریه بررسی های بازرگانی، شماره 33.

    حقیقی، محمد، حسینی، حسن، اصغری اهری، حامد، آرین، ابوالفضل و دریکنده، علی (1391). بررسی تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه ای بر وفاداری مشتریان از منظر مشتریان شرکت ایرانسل. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال دوم، شماره چهارم، شماره پیاپی (7) زمستان 1391.

    حقیقی، محمد، مقیمی، محمد، کیماسی، مسعود (1382). اثرات کیفیت خدمات و نقش میانجی رضایت مندی مشتری، دانش مدیریت، شماره 60 و 61.

    رنجبریان بهرام, جلیلوند محمدرضا, فتحی سعید، (1390)، تاثیر تبلیغات شفاهی بر جذب گردشگران خارجی: مورد مطالعه شهر اصفهان تحقیقات جغرافیایی ، 26(4) پیاپی (103)). رنجبریان بهرام، براری مجتبی، (1388)، بازاریابی رابطه مند، رویکردی برای بهبود رضایت مشتری، پژوهشنامه مدیریت اجرایی 2(9) 36.

    رنجبریان، بهرام و جلیلوند، محمد رضا،(1389). تاثیر تبلیغات دهان به دهان بر خرید خود روهای داخلی مطالعه موردی خودروی سمند شرکت ایران خود رو، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.

    رونقی محمد حسین، فیضی کامران،(1390)، ارایه الگوهای اخلاق کاری کارکنان بانکهای خصوصی ایران، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره 2.

    زیتامل, والری؛ پاراسورامان, (1387)، کیفیت خدمات, ترجمه: کامبیز حیدرزاده و علی حاجیها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, تهران, چاپ اول.

    سعیدنیا، حمیدرضا، بهادران میثم (1387). تأثیر تصویر نام بازرگانی و شهرت شرکت بر فرایند وفاداری مشتریان، صنعت لاستیک ایران، شماره 51.

    سفیانیان، معصومه (1384). شناسایی موانع و محدودیت های اجرای بازاریابی رابطه مند در شرکتهای بیمه دولتی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا.

    سکاران  اوما. (1385)، روش تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.

    شمس، راحیل، (1386)، بررسی ارتباط میان عناصر آمیخته بازاریابی منتخب و ارزش ویژه برند تلفن های همراه در میان گروه سنی جوانان در شهر تهران، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    صحت،سعید - گراوند،عادله - قبادی،لیدا،(1391) بررسی نقش اصلی تبلیغات در صنعت بیمه، تازه های جهان بیمه ،شماره156.

    صدری نیا، محمد، شیرازی، ابوالفضل (1387). مشتری راضی و وفادار (آرزویی دست یافتنی)، مدیریت، سال نوزدهم، شماره 9 13 و 140، آذر و دی.

    صمدی، منصور، نورانی، محمد، فارسی زاده، حسین (۱۳۸۸). بررسی تأثیر تاکتیک های بازاریابی ارتباطی بر رفتار خرید در فروشگاه ها ی پوشاک با استفاده از مدل معادلات ساختاری، فصلنامه، پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۵۳.

    طاهری کیا، فریز، فخاریان، میثم، لاجوردی، مسعود (1389). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر میزان رضایت مشتریان از محصول پودر آ. ب. ث شرکت کندر با استفاده از مدل کانو

    عباسی، جواد، بررسی نقش و جایگاه عوامل مؤثر بازاریابی رابطه مند بررضایت مشتریان کلیدی بانک ملت استان تهران، (­1381­)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران.

    عبدالوند محمدعلی، غفاری آشتیانی پیمان، (1388)، ارائه الگویی برای ارزیابی عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در بازار خدمات (مطالعه موردی: بانک های شهرستان اراک)، پژوهش های مدیریت.

    غفاری آشتیانی، پیمان، (1385). تبلیغات شفا­هی الگویی نوین در ارتباط بازاریابی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.

    غفاری آشتیانی، پیمان، (1384)، تبلیغات شفاهی پارادایم هزاره سوم، تدبیر، 166، اسفند ماه، سال شانزدهم.

    غفاری آشتیانی، پیمان، (1387)، ارائه الگویی برای ارزیابی عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در بازار خدمات، مطالعه موردی: بانک های شهرستان اراک، پایان نامه دوره دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    غفاری آشتیانی، پیمان، موسوی بصری، سید مسلم (1388) نقش و اثربخشی تبلیغات شفاهی و بازاریابی ویروسی روی رفتار خرید مصرف کنندگان، مجله پژوهش های مدیریت شماره 151-152.

    فراتی حسن، جوکار علی اکبر، حسینی بنی جمالی فاطمه،(1393)، ارائه الگویی جهت ارزیابی عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در مدیریت بنگاههای اقتصادی شهری( مطالعه موردی: بانک انصار شهر بروجرد)، فصل نامه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چشم انداز زاگرس،سال ششم،شماره 19 .

    قاضی زاده، مصطفی، بیگی نیا، عبدالرضا، عباسپور، مهرنوش و انبری، احسان (1389). بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان با استفاده از مدل توسعه یافته بازاریابی رابطه مند (ERM) (مورد مطالعه: شرکت بیمه ملت)، دوماهنامه علمی-پژوهشی. شماره 2-47، دانشگاه شاهد.

    کاظمی مصطفی، سمیراپور، (1391)، بررسی تاثیرکارآفرینی و کسب و کار محوری بر نوآوری و ارزش مشتری، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره دوم، شماره پیاپی 5.

    کزازی، ابوالفضل (1378) مدیریت کنترل کیفیت فراگیر (نگرش کاربردی)، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری، ترجمه علی پارسیان (1383) اصول بازاریابی، تهران، نشرادبستان.

    گرانمایه یگانه، سیروس (1386). بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان حوزه خدمات بانکی بر اساس مدل کارا (بررسی موردی: بانک اقتصاد نوین)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، ص 54.

    گیلانی نیا، شهرام (1392)، نقش وفاداری مشتریان یک الزام در تبلیغات شفاهی در بازاریابی، علمی-پژوهشی، سال ششم، شماره 54.

    لاولاک، کریستوفر و رایت، لارن،(1382)، اصول بازاریابی و خدمات، ترجمه ابوالفضل (اردشیر) تاج زاده نمین، تهران، سمت، چاپ اول.

    لیکرت، رنسیس.(1932). رنسیس لیکرت و مقیاس لیکرت، ترجمه عیسی احمدی.

    میرزایی، خلیل، (1388)، پژوهش، پژوهش گری و پژوهش نامه نویسی، انتشارات جامعه شناسان.

    ناظمی، شمس الدین، سعادت یار، فهیمه سادات (1392)، نقش متغیر های شهرت و نوآوری بر وفاداری مشتریان رستوران با در نظر گرفتن نقش واسط رضایت و ارزش ادراک شده، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری سال هشتم شماره 22 تابستان 92.

    نوربخش، سید کامران، پشنگ، لیلا (1390) بررسی تاثیر عوامل موثر بر بازاریابی رابطه مند در رابطه کامل خریدار – فروشنده (مطالعه موردی شرکت بهمن دیزل) مجله مدیریت بازاریابی شماره 13.

    2. منابع غیرفارسی

    Almani, A., Shirvani, H.A., (2012),A study of factors influencing positive word of mouth in the banking industry,Middle­–East Journal­ of Scientific Research,11(4),pp.454-460

    Alexandris, K. & Dimitriadis, N. (2002). Can perceptions of service quality predict behavioral intentions? an exploratory study in the hotel sector in Greece, Journal of Managing Service Quality, 12(4).

    Anderson, E. and Weitz, B. (1989). Determinants of continuity in conventional industrial channel dyads, Marketing Science 8(4).

    Baloglu, S.)2002), Dimensions of customer loyalty: separating friends from well wishers, Journal of Restaurant Administration, 43.

    Beerli, A. Martin, J.D. and Quintana, A (2011), A Model of customer loyalty in the Retail Banking Market, European Journal of Marketing Vol, 38 No. 1/2.

    Bowen, JT. and Shoemaker, S. (2003). Loyalty: A Strategic Commitment, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 44(5-6).

    Bush, V. Bush, A. Clark, P. & Bush, R. (2005). Girl power and wordofmouth behavior in the flourishing sports market. Journal of Consumer Marketing, 12 (5).

    Caruana, A. (2002), Service Loyalty: The effect of service quality and the mediating role of customer satisfaction, European journal of marketing, 36(7).

    Chen Houn-Gee, Yu-Chih Liu Julie, Shin Sheu Tsong, Yang Ming-Hsien, (2012), The impact of financial services quality and fairness on customer satisfaction, Managing Service Quality, Vol. 22 No. 4.

    Chu, K.)2009). The construction model of customer trust, perceived value and customer loyalty, Jornal oF American Academy of Business, Chambridge Vol. 14, No.9.

    Cronin, J.J, Taylor, S.A,(1992), Measuring service quality: a reexamination and extension, Journal of Marketing, Vol. 56.

    Dwyer, F. R. and Schurr, P. H. and Oh, S. (1987), Developing Buyer– Seller Relationships, Journal of Marketing, Vol. 51.

    Eliwa,R, (2006). A Study of customer loyalty and the image of the fine dining restaurant, UMI Number: 144040.

    Gefen, D. (2000), E-commerce: the role of familiarity and trust, The International Journal of Management Science, Vol. 28 No. 6.

    Hanzaee, K.H. and Yazd, R.M. (2010), The impact of brand class, brand awareness and price on two important consumer behavior factors; customer value and behavioral intentions, African Journal of Business Management, Vol. 4 No. 17.

    Harris, Lloyd C (2000), The organizational barriers to developing market orientation, European Journal of Marketing, Vol. 34, No, 5/6.

    Ho Lai Ying, Cindy M.Y.Chung, (2007), The effects OF Single message single-source mixed word-of-mouth on product attitude and purchase intention, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics Vol. 19 No.1.

    Kang, S.C. Morris, S.S. and Snell, S.A (2007), Relational archetypes, organisational learning and value creation. Extending the human resource architecture, Academy of Management Review, Vol. 32 No. 1.

    Kassim K. & Abdullah N.A. (2010). The effect of perceived service quality dimensions on customer satisfaction, trust, and loyalty in e-commerce settings: A cross cultural analysis. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 22(3), 351-371.

    Kassim,N., and Nora,A.(2010),The effect of perceived service quality dimensions on customer satisfaction, trust,and loyalty in e-commerce setting , Journal of Marketing, Vol.22 , No.3 , pp.351-371.

    Kumar, V. Smart, P. A. Maddern, H. and Maull, R. S. (2008), Alternative Perspectives on Service Quality and Customer Satisfaction: The Role of BPM, International Journal of Service Industry Management, Vol. 19, No. 2.

    Lee, J. Park, D.H. and Han, I. (2011), The different effects of online consumer reviews on consumers’ purchase intentions depending on trust in online shopping malls: an advertising perspective, Internet Research, Vol. 21 No. 2.

    Lin, L.L., Yuh lu, C.(2010).The influence of corporate image , relationship marketing., and trust on purchase intentions :the moderating effects of word-of-mouth , Tourism Review , Vol.65,No.14,pp.16-34.

    Lymperopoulos, C. Chaniotakis, I.E. and Soureli, M. (2006), The importance of service quality in bank selection for mortgage loans, Managing Service Quality, Vol. 16 No. 4.

    Matzler, K. GrabnerKrauter, S. & Bidmon, S. (2008). Risk aversion and brand loyalty: the mediating role of brand trust and brand affect. Journal of Product & Brand Management, 17(3).

    Maxham III, J. G. (2001). Service recovery’s influence on consumer satisfaction, positive word of mouth, and purchase intentions, Journal of Business Research, 54(1).

    Parasuraman A. Zeithaml V. & Berry L.L. (1988). SERVQUAL: a multipleitem scale for measuring consumer perception of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12–41.

     Mazzarol,Tim et al. 2007. Conceptualizing word-of-mouth activity,triggers and conditions: an exploratory study. European journal of marketing:14, PP 1475-1494.

    Payne,A.(1994),Relationship Marketing-making the customer count ,Managing Service Quality,Vol.6,No.4,29-31.

    Morgan, RM. Hunt, S. (1994). The CommitmentTrust Theory of Relationship Marketing, Journal of Marketing 58.

    Ndubisi, N.O. (2007) Relationship marketing and customer loyalty Marketing intelligence & planning, vol.25No.1.

    Ndubisi, O. N. Wah, C. K. (2005). Factorial and discriminant analysis of the underpinning of relationship marketing and customer satisfaction. International Journal of bank marketing, 23(7).

    Oliver, RL. (1999). When consumer loyalty? Journal of Marketing 63.

    Olorunniwo, F. and Hsu, M.K. (2006), A typology analysis of service quality, customer satisfaction and behavioral intentions in mass services, Managing Service Quality, Vol. 16 No. 2.

    Palmatier W.R. Scheer L. K. Houston M. B. Evans K.R. Gopalakrishna S.(2007). Use of relationship marketing programs in building customer-salesperson and customer-firm relationships: Differential influences on financial outcomes, International Journal of Research in Marketing, Vol.24.

    Pham, M.T. (2004), The logic of feeling. Journal of Consumer Psychology,No. 14( Vol.4).

    Rashid, T.(2003), Relationship marketing: case studies of personal experiences of eating out, British Food Journal, Vol.1.5, No.10.

    Rick Ferguson, (2008), Word of mouth and viral marketing: taking the temperature of the hottest trends in marketing, journal of CONSUMER Marketing,No.25/3.

    Santouridis, I. Trivellas, P. and Reklitis, P. (2009), Internet service quality and customer satisfaction: examining internet banking in Greece, Total Quality Management and Business Excellence, Vol. 20 No. 2.

    Shammout, A. B. (2007). Evaluating an extend relationship marketing models for Arab guests of five-star hotels, A Thesis Submitted in Victoria University in Melbourne.

    Sichtmann, C. (2007). An analysis of antecedents and consequences of trust in a corporate brand. European Journal of Marketing, 41(9).

    Susanna Hjälte, Stina Larsson,2004, Managing Customer Loyalty in the Automobile Industry BSc and MSc Programmes in International Business Administration and Economics,Student thesis: Master's thesis, at least 15 credits, for Master's degree

    Sweeny, J. C. Soutar, G. N. & Mazzarol, T. (2007). Factors influencing word of mouth effectiveness: receiver perspectives, European Journal of Marketing, 42(3/4).

    SweenyT J.C. Soutar, GN. (2001), Consumer perceived value: the development of a multiple item scale. Journal of Retailing, No. 77.

    Tian, Y. Lai, F. Daniel, F. (2008). An examination of the nature of trust in logistics outsourcing relationship: Empirical evidence from China, Industrial Management & Data Systems 108(3).

    Varela-Neira, C. Vázquez-Casielles, R. Iglesias-Argüelles, V(2008). The influence of emotions on customer's cognitive evaluations and satisfaction in a service failure and recovery context, Service Industries Journal. London: Vol. 28, No. 4.

    Wangenheim, F. & Bayo´n, T. (2004). The effect of word of mouth on services switching measurement and moderating variables, European Journal of Marketing, 38(9/10).

    Wiley, J. (2004). Customer relationships: basic building blocks of IDIC and trust, managing customer relationships, a clarson marketing group company, New York: 64-85.

    Wulf, KD. Odekerken-schroder, G. Iacobucci, D. (2001). Investments in consume relationships: a cross-country and cross-industry exploration, Journal of Marketing 65(4).

    Zarandi, S. & Abedi Jafari, A. (2009). Reviewing trust concept in electronic city, Paper presented at second international conference of municipality. (in Persian).

    Zeithaml V.A. Berry L.L. & Parasuraman A. (1996). The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing, 60(2).


موضوع پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, نمونه پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, جستجوی پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, فایل Word پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, دانلود پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در نمایندگی‌ های بیمه پاسارگاد استان گیلان

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی بین الملل\ چکیده هدف این مطالعه بررسی رابطه بین ارزش ویژه برند، رضایت مشتریان و وفاداری به برند می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و به لحاظ هدف کاربردی است. ازنظر جمع آوری داده ها نیز میدانی تلقی می شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که شامل 21 سوال برای سنجش کل متغیرهای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM غرب مازندران چکیده: راز ماندگاری در دنیای کسب وکار امروز، داشتن مشتریان راضی و خشنودی است که نه تنها بارها و بارها از خدمات شرکت خرید می­کنند بلکه با معرفی محصولات یا خدمات شرکت (سازمان) به دیگران، عملا هزینه جذب مشتریان جدید را هم به حداقل میرسانند. سازمانها، ...

پایان نامه مدرک کارشناسی ارشد مدرسه مدیریت و مدیریت کسب و کار Trend: مدیریت بازاریابی - مقدمه امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که شتابان به سوی جهانی شدن گام بر می دارد و در این رهگذر عرضه یک محصول در یک سیکل جهانی صورت می گیرد.تحولات در دنیای امروزی بیشتر از همه کشورهایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که دارای اقتصاد تک محصولی هستند(مانند نفت). در دنیای امروزی نفت نقش خود را بعنوان ...

فصل اول کلیات تحقیق 1-1- مقدمه امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که شتابان به سوی جهانی شدن گام بر می دارد و در این رهگذر عرضه یک محصول در یک سیکل جهانی صورت می گیرد.تحولات در دنیای امروزی بیشتر از همه کشورهایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که دارای اقتصاد تک محصولی هستند(مانند نفت). در دنیای امروزی نفت نقش خود را بعنوان طلای سیاه از دست داده است. دوران کنونی وارد دوران مشتری مداری ...

پايان نامه براي دريافت مدرک کارشناسي ارشد (M.A) گرايش: بازاريابي   زمستان911-1-مقدمه امروزه با رقابتي شدن بازار ها و تغييرات پيوسته محيط، سازمان ها به اين واقعيت پي برده اند که بشر م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بیمه" چکیده: بیمه عمر یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین محصولات شرکتهای بیمه دنیا محسوب می‌شود. در دنیا درصد فروش بیمه‌های عمر نسبت به سایر محصولات بیمه‌ای بسیار بالاتر است، اما با وجود اهمیت بسیار زیاد، فروش این محصول دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. شرکتهای بیمه و نمایندگانی که درصدد فروش بیمه عمر هستند، باید ارتباط موثر و ...

چکیده امروزه دنیای کسب و کار بر پایه «رضایت مشتریان» استوار گشته به گونه ای که گسترش خدمات و حتی ارائه آن بدون در نظر گرفتن این اصل، نه تنها مشکل، بلکه غیرممکن است.شدت رقابت در بازارها و درک اهمیت حفظ مشتریان موجب شده بانکها به تدریج به سمت ایجاد حفظ روابط بلند مدت با مشتریان گام بردارند. امروزه مدیران برای جلوگیری از گرایش یافتن مشتری به سمت رقبا بیش از هر زمانی می بایست در پی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی چکیده: هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی وضعیت کیفیت ارائه خدمات در شعب مختلف بانک اقتصاد نوین شهر بندرعباس می باشد. در پژوهش حاضر با استفاده از مدل سروکوال به بررسی و سنجش کیفیت ارائه خدمات و همچنین اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت ارائه خدمات در بانک اقتصاد نوین به عنوان یک بانک با 12 سال سابقه به طور موردی پرداخته شده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی((M.A گرایش: بازاریابی چکیده امروزه نام و نشان تجاری در بازارهای مصرف کننده بسیار پر اهمیت هستند. آنها جزء ارزشمندترین دارایی های نامحسوس به شمار می آیند و رابط بین مصرف کنندگان یک شرکت می باشند، مصرف کنندگان نیز به نام و نشان تجاری اعتماد می کنند و نسبت به آن ها وفادار می شوند، بنابراین نام و نشان تجاری به عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. چکیده با توجه به اهمیت رضایت مشتری در استفاده از تکنولوژی های جدید در توزیع کالا و خدمات و همچنین گستردگی استفاده از کارت هوشمند سوخت که به عنوان یکی از روشهای جدید ارائه خدمات در حال اجراست؛ بنابراین بررسی میزان تأثیر ارائه خدمات به صورت شیوه های نوین بر رضایت مشتریان ضروری به نظر می رسید به همین منظور پژوهشی با عنوان میزان تأثیر ...

ثبت سفارش