پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران

word 627 KB 30742 110
مشخص نشده کارشناسی ارشد بیمه
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت

    بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران

    مورد مطالعه: شهرستان بوشهر

     

    چکیده:

    در دنیای پر رقابت امروز، دستیابی به جایگاه مناسب در بازار، سخت و دشوار است و برای داشتن یک موقعیت پایدار در بازار، ارائه خدمات با کیفیت برتر به مشتریان – به خصوص در مورد شرکت‌های خدماتی (مانند شرکت‌های موجود در صنعت بیمه)- به عنوان یک مزیت رقابتی با دوام مطرح می‌شود.

    روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر جمع‌آوری داده‌ها روش توصیفی_ پیمایشی می‌باشد. در این پژوهش، سیستم پرداخت خسارت شرکت بیمه ایران از دیدگاه مشتری مداری و میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران بررسی شده است و به این منظور، عملکرد واحد پرداخت خسارت از شش بعد امکانات رفاهی، مکان و فضای ارائه خدمات، عدم تبعیض در پرداخت خسارت، تسریع در پرداخت خسارت، برخورد کارکنان و استانداردسازی فرآیند ارائه خدمات ارزیابی شده است. جامعه آماری، بیمه‌گذاران زیان‌دیده بیمه شخص ثالث اتومبیل در شهر بوشهر هستند که از این شرکت خسارت دریافت می‌کنند و از نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده و تعداد 384 پرسشنامه گردآوری گردید.  از تحلیل‌های آماری با استفاده از spss داده‌ها تحلیل و ارزیابی شدند.

      نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که بیمه‌گذاران از تمامی عوامل عملکردی به جز تسریع در پرداخت خسارت رضایت دارند. به عبارت دیگر، اختلاف معناداری بین انتظارات و ادراکات آن‌ها در زمینه عامل تسریع در پرداخت خسارت وجود دارد. با توجه به نتایج مشخص می‌شود که برخورد کارکنان بیشترین تأثیر را بر رضایت مشتریان دارد.

       واژگان کلیدی: بیمه ایران، رضایت مشتری، بازاریابی خدمات، بیمه شخص ثالث اتومبیل

    مقدمه

    امروزه رقابت برای بهبود کیفیت خدمات به عنوان یک مسئله راهبردی کلیدی برای سازمان‌هایی که در بخش خدمات فعالیت می‌کنند، شناخته شده‌است. سازمان‌هایی که به سطح بالاتری از کیفیت خدمات دست می‌یابند، سطوح بالاتری از رضایت‌مندی مشتریان را به عنوان مقدمه‌ای برای دست‌یابی به مزیت رقابتی پایدار خواهند داشت. دنیای کسب وکار بر پایه « مشتری مداری» و «رضایت مشتریان» استوار گشته به گونه‌ای گسترش خدمات و حتی ارائه آن بدون در نظر گرفتن این اصل نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است. فعالان عرصه اقتصاد و کسانی که به ماندگاری جاودانه در این عرصه می‌اندیشند، به خوبی می‌دانند که اکسیژن تنفس در دنیای تجارت اصل مشتری مداری است و درک این سخن که «همیشه حق با مشتری است» را سرلوحه برنامه‌های خویش می‌دانند (اسماعیل‌پور، 1389).

    حضور مشتری در یک واحد اقتصادی علاوه بر آن‌که سود مالی به دنبال دارد، شیپور بیدار باش همیشگی است تا بتوانیم چون سربازانی آماده در عرصه رقابت به نبرد بپردازیم. در این میان آن‌چه مهم است خود «مشتری مداری» نیست، بلکه ویژگی‌ها و پارامترهایی است که باید وجود داشته باشد تا مشتری مداری محقق شود. آن‌چه در سطور زیر می‌آید بیش‌تر تجربیاتی کاربردی است که در این عرصه کسب شده و به عنوان عوامل به وجود آورنده و رشد دهنده «‌مشتری مداری» می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در واقع پاسخی است به این پرسش که «‌مشتری چه می‌خواهد؟» ‌یقینا هر کسی که پاسخی منطقی و کامل‌تر برای این پرسش داشته باشد او بهتر خواهد توانست خود را مزین به اصل «‌مشتری مداری» کرده باشد (عبدالرشیدی، 1388).

    یکی از اهداف بزرگ شرکت‌های بیمه سطح رضایت‌مندی ارباب رجوع از نحوه خدمات می‌باشد و جهت استمرار در بازار رقابت با سایر شرکت‌های بیمه از اصول لازم شرایط موجود است. چه بسا شرکت‌هایی که بدون توجه به رضایت مندی زیان‌دیدگان از چرخه رقابت خارج شده‌اند و دیگر نتوانسته‌اند در بازار امروزی سر پا باقی بمانند و یا ورشکسته یا ضریب نفوذ خود را در بازار بیمه از دست داده‌اند. در این تحقیق قصد داریم سطح رضایت‌مندی زیان‌دیدگان شخص ثالث ازعملکرد بیمه ایران درشهرستان بوشهر مورد بررسی و اندازه گیری قرار داده و دلایلی که باعث وفاداری و رضایت‌مندی مشتریان به مجموعه شرکت می‌شوند را به ترتیب اولویت شناسایی و سپس رتبه بندی نموده و دلایلی که سبب اضافه شدن مشتریان جدید شده را بررسی نماییم.

    امروزه کیفیت یک محصول یا خدمت براساس میزان برآورده ساختن نیازها و انتظارات مشتری تعریف می‌شود به عبارت دیگر رضایت مشتری هنگامی اتفاق می‌افتد که مشخصه‌های محصول (خدمت) حداقل انحراف را از انتظارات مشتری داشته باشد. بنابراین جهت بهبود کیفیت و افزایش قدرت رقابتی باید نیازهای کلیدی و مؤثر در افزایش رضایت مشتریان را شناسایی نموده با توجه به میزان اهمیت، آن‌ها را در محصول (خدمت) لحاظ نمود.

    طبق آمار منتشره از سوی سالنامه آمار بیمه مرکزی درسال 1389 شرکت بیمه ایران بعنوان بزرگ‌ترین بیمه‌گر کشور که 50 درصد بازار بیمه کشور را در دست دارد، این مهم را در رأس کارهای خود قرار داده است و چون‌که در حدود 55 درصد حق بیمه دریافتی این شرکت از بیمه نامه‌های شخص ثالث می‌باشد، لذا رضایت‌مندی این قشر از بیمه‌گذاران و خدمات رسانی به آن‌ها مخصوصا در بحث خسارت ضروری به نظر می‌رسد.

     

    بیان مسئله

    یکی از رسالت‌ها یا مأموریت‌های اصلی هر سازمان بازرگانی، تأمین نیاز خاصی از مشتریان یا بازار هدف آن سازمان از طریق عرضه کالا یا خدمت خاصی به آنان است.این تأمین رضایت، منجر به وفاداری مشتریان نسبت به کالا یا خدمت سازمان می‌شود و نهایتا تداوم فعالیت و حیات سازمان را تأمین می‌کند (روستا و همکاران، 1381).

    تمایل به ارائه با کیفیت کالا و خدمات، نقش مهمی در صنایع خدماتی از جمله بیمه ایفاء می‌کند، زیرا کیفیت خدمات برای بقا و سودآوری چنین سازمان‌هایی حیاتی است و یک استراتژی سودآور برای سازمان است. امروزه، رضایت مشتری و کیفیت خدمات، مسائلی حیاتی در اغلب صنایع خدماتی به شمار می‌روند. در شرکت‌های بازرگانی و خدماتی فعال در بازارهای رقابتی، مشتری مداری[1] پایه و اساس حرکت و بقای سازمان‌ها است؛ به عبارت دیگر، تمامی راه‌های حفظ و بقای یک سازمان و بنگاه اقتصادی، به حفظ و ارتقای وفاداری به مشتریان و مطمئن ساختن آنان از امکان دستیابی‌شان به خدمات مورد نظرشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت ختم می‌شود. این موضوع در بخش پرداخت خسارت[2] به بیمه‌گذاران در شرکت‌های بیمه اهمیت بسیار زیادی دارد.

    بدیهی است شرکت‌های بیمه برای تداوم فعالیت خود باید به پرداخت خسارت اقدام کنند و شانه خالی کردن و طفره رفتن شرکت بیمه برای پرداخت و تسویه منصفانه خسارت‌ها باعث ایجاد روابط نامطلوب بین آن شرکت و مردم می‌شود. شرکت بیمه‌ای که مرتبا خسارت‌های واقعی و درست را کم پرداخت می‌کند خیلی زود، مشتریان خود را از دست می‌دهد (صالحی، 1377). محصول بیمه از آن نوع کالاهای فیزیکی نیست که ماهیت و کیفیت محصول در زمان معامله قابل لمس باشد، بلکه یک محصول تعهدی است؛ یعنی فروش تأمین اطمینان پرداخت خسارت در آینده در مقابل تعهد بیمه‌گذار در زمان حال به پرداخت حق بیمه (آسوده، 1387).

    لذا مسئله اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایت‌مندی زیان‌دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران در شهرستان بوشهر می‌باشد. 

     ما در این پژوهش به دنبال بررسی انتظارات و توقعات مشتریان بیمه ایران هستیم و اینکه میزان رضایت زیان‌دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران را مورد سنجش قرار می‌دهیم.

     

    اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    زندگی در جهان پرشتاب امروز مخاطرات زیادی به همراه دارد که گاه منجر به زیان‌های غیرقابل جبرانی می‌گردد، در این میان بیمه مکانیزمی است که در آن ریسک (خطر) از اشخاص یا اموال به شرکت‌های بیمه منتقل می‌گردد. این در حالی است که علاقه انسان‌ها به اطمینان یافتن از تأمین آینده خود و افراد خانواده‌شان در زندگی متلاطم و پر فراز و نشیب سبب ایجاد بیمه شده است.

    از این‌رو شاهد هستیم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، میزان استفاده افراد از بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رفاه در جامعه شناخته می‌شود. علاوه بر این مشتریان رضایت‌مند احتمالا با دیگران درباره تجارب خود صحبت می‌کنند که در نتیجه در تبلیغات دهان به دهان (شفاهی- کلامی) مثبت، درگیر می‌شوند. در مقابل، مشتریان ناراضی احتمالا ارتباط خود را با شرکت قطع می‌کنند و در تبلیغات دهان به دهان منفی، درگیر می‌شوند. به علاوه رفتارهایی از قبیل تکرار خرید و تبلیغات دهان به دهان مستقیما بقا و سودآوری یک شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهند(علوی، 2002).

    کیفیت خدمات دریافتی مشتریان از مقایسه آن‌چه که مشتریان تصور می‌کنند ارائه دهنده خدمات باید عرضه کند (یعنی انتظارات مشتریان) با آن‌چه را که ارائه دهنده خدمات عملا ارائه می‌دهد ناشی می‌شود. به همین دلیل مدیران موفق استراتژی‌های خدمات خود را بر بازخورد مستمر از مشتری به منظور شناسایی نیازهای وی و ارضاء آن‌ها و در نهایت اندازه‌گیری رضایت مشتری متمرکز نموده‌اند. رمز موفقیت در گرو آن است که انتظارات مشتریان را نسبت به کیفیت خدمت برآورده سازیم یا حتی از آن پیشی بگیریم.

    از نظر شرکت‌های بیمه، بیمه‌های اتومبیل کلید فتح بازار بیمه است. زیرا تعداد زیادی از خانواده‌ها با این وسیله سروکار دارند. به عبارت دیگر بیمه‌های اتومبیل به مثابه ویترینی هستند که بیمه‌گران سایر کالاها و خدمات خود را در آن در معرض دید مصرف‌کنندگان و بیمه‌گذاران قرار می‌دهند. لذا بقا در بازار بیمه و خصوصا بیمه‌های اتومبیل مستلزم توجه به مشتری (بیمه‌گذار) و جلب رضایت اوست. واحدی که بعد از صدور بیمه‌نامه مهم‌ترین واحد سازمانی است واحد خسارت می‌باشد که با ارباب رجوع (بیمه‌گذار زیان‌دیده) سروکار دارد و به همین علت مشتریان عملکرد شرکت‌های بیمه را از روی عملکرد این واحد سازمانی مورد قضاوت قرار می‌دهند. در بیمه‌های اتومبیل به دلیل رابطه مستقیم این اداره با بیمه‌گذاران و تأثیر آن بر دیدگاه بیمه‌گذاران زیان‌دیده هنگام مراجعه برای دریافت خسارت به خوبی نمایان است. چرا که با وجود تبلیغات فراوانی که شرکت‌های بیمه در رسانه‌ها و روزنامه‌ها می‌کنند، بیمه‌گذار زیان‌دیده ناراضی، خود تبلیغ منفی و پرهزینه برای عملکرد این شرکت‌ها خواهد بود. هم‌چنین مطالعات متعدد نشان داده است که سطوح بالای رضایت مشتری و نرخ بالای حفظ او به شدت وابسته به یکدیگر و وابسته به سودآوری شرکت است.

     

     هدف‌های پژوهش

    ما در این پژوهش برآنیم تا با استفاده از روش‌های علمی– پژوهشی دسترسی به اهداف زیر را محقق سازیم:

    شناخت خواسته‌ها و انتظارات زیان‌دیدگان از ارائه خدمات مناسب‌تر شرکت بیمه ایران.

    تعیین میزان رضایت‌مندی زیان‌دیدگان ازعملکرد شرکت بیمه ایران.

    کمک به توسعه و بسط ادبیات مربوط به رضایت‌مندی مشتریان ازخدمات بیمه ایران.

    شناسایی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سطح رضایت‌مندی زیان‌دیدگان از خدمات بیمه ایران.

    اولویت‌بندی عوامل تأثیرگذار برسطح رضایت‌مندی زیان‌دیدگان.

    ارائه پیشنهاداتی برای تأمین رضایت‌مندی بیشتر زیان‌دیدگان به شرکت بیمه ایران.

     

    پرسش‌های پژوهش

    از آن‌جایی‌که حل مشکلات و برآوردن انتظارات مشتریان یکی از عوامل اساسی در گسترش بازار و نگه‌داری وفاداری مشتریان شرکت بیمه است و هم‌چنین یکی از از عوامل موثر در موفقیت سازمان­های خدماتی برتر و پیشرفته، نیل به هدف رضایت‌مندی مشتری از طریق بهبود در کیفیت خدمات ارائه شونده به آن‌ها می­باشد. و نیز با توجه به اهداف پژوهش، پرسش‌‌های پژوهش را می‌توان به صورت زیر بیان نمود:

    1)

    2)

    3)

    4)

    5)

    6)

     

     جنبه جدید بودن و نوآوری در پژوهش

    با بررسی موضوع پژوهش حاضردر پایگاه‌های اطلاعاتی پایان‌نامه‌ها و مقالات داخل کشور، مشاهده گردید که پژوهشی تحت این عنوان درکشور و بویژه درشهرستان بوشهرصورت نگرفته است و این پژوهش، اولین تحقیق در شهرستان بوشهر است. لذا پژوهش فوق از این نظر که اولین پژوهشی در خصوص موضوع حاضر در ایران و بویژه در شهرستان بوشهر صورت می‌گیرد، یک پژوهش جدید می‌باشد و می‌تواند پایه‌ای برای انجام پژوهش‌های مشابه گردد. همچنین شناسایی انتظارات مشتریان بیمه ایران؛ بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم هیچ بیمه یا مؤسسه خدماتی انتظارات مشتریان  را به صورت مشخص بیان نکرده بود در نتیجه بر آن شدیم که انتظارات را شناسایی کنیم.

     

     محدودیت‌های پژوهش

    مشکلات ناشی از چندین مرحله توزیع پرسشنامه در میان مشتریان و مسئولان شرکت بیمه.

    عدم تمایل و عدم همکاری مشتریان در پاسخ‌گویی به پرسشنامه.

     

     تعریف واژگان و اصطلاحات تخصصی

    بیمه[3]: به معنی عقدی است که به موجب آن یک‌طرف تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه‌گر[4] ‌،  طرف تعهد را بیمه‌گذار، وجهی را که بیمه‌گذار می‌پردازد حق بیمه[5]  و آن‌چه بیمه می‌شود را موضوع بیمه می‌نامند.

    زیان‌دیده: کلیه زیان‌دیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی اعم از زیان جانی و مالی، خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) باشند شخص ثالث نامیده می‌شوند.

     خسارت مالی: عبارت است از خسارت‌های وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق (تحت مالکیت).

    اشخاص ثالث: هر زیان‌دیده‌ای که آسیب ببیند چه جانی و چه مالی شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه که شخص ثالث محسوب نمی‌شود.

    خسارت جانی: منحصراً مربوط به آسیب جانی و صدمات وارده به جسم آدمی است نه موجودات دیگر بلکه فقط انسان.

    خسارت سرنشین: بیمه نامه سرنشین مخصوص راننده است. (تبصره6 ماده1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث)

    رضایت‌مندی: احساسی که اشخاص زیان‌دیده در اثر برآورده شدن خواسته‌ها و انتظارت‌شان از سوی بیمه ایران بدست می‌آورد.

    اصل غرامت[6]: به موجب اصل غرامت که بر بیمه‌های اشیاء و مسئولیت حاکم است خسارت پرداختی توسط بیمه‌گر حداکثر به میزان خسارت واقعی وارده به مورد بیمه در اثر وقوع خطر بیمه شده است

     

    [1]. Customer orientation

    [2] . losses pay

    [3]. Insurance

    [4] . Insurer

    [5] . premium

    [6] . Indemnity

    مقدمه

    یک سازمان برای حداکثر بهره‌برداری از فرصت‌ها و اجتناب از تهدیدها باید کار خود را از محیط بازاریابی آغاز کند. محیط بازاریابی از نیروها و بازیگرانی تشکیل می‌شود که توانایی سازمان را برای انجام مبادلات نافع با مشتریان هدف تحت تأثیر قرار می‌دهند. تمرکز بر نیازهای مشتریان، عامل اصلی فلسفه بازاریابی است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های خدماتی، مفاهیم جدید بازاریابی را پذیرفته‌اند و طبق آن عمل می‌کنند. آن‌ها متوجه شده‌اند که تمرکز بر نیازهای مشتریان به معنی توجه به کیفیت و ارائه خدمت به مشتریان است، بنابراین هر سازمانی تلاش می‌کند که مشتری‌گرا باشد. برتری یافتن در ارائه خدمات به مشتری، مستلزم داشتن تعهد کامل به مشتری است. یکی از عمده راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند خدمات خود را از سایر شرکت‌های رقیب متمایز کنند این است که به صورت مستمر، خدماتی با کیفیت برتر نسبت به سایر رقبا ارائه کنند. بر طبق یافته‌های پژوهشی که در مرکز هنلی[1] در سال 1997 صورت گرفته است، هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید می‌تواند 5 برابر بیشتر از هزینه نگهداری مشتری فعلی باشد و نیز بازگشت سرمایه در بازاریابی برای مشتریان موجود، می‌تواند 3 تا 7 برابر بیش‌تر از مشتریان آینده باشد (هاپسون و همکاران، 1381).

    یکی از رسالت‌ها یا مأموریت‌های اصلی هر سازمان بازرگانی، تأمین نیاز خاصی از مشتریان یا بازار هدف آن سازمان از طریق عرضه کالا یا خدمت خاصی به آنان است.این تأمین رضایت، منجر به وفاداری مشتریان نسبت به کالا یا خدمت سازمان می‌شود و نهایتا تداوم فعالیت و حیات سازمان را تأمین می‌کند (روستا و همکاران، 1381).

    تمایل به ارائه با کیفیت کالا و خدمات، نقش مهمی در صنایع خدماتی از جمله بیمه ایفاء می‌کند، زیرا کیفیت خدمات برای بقا و سودآوری چنین سازمان‌هایی حیاتی است و یک استراتژی سودآور برای سازمان است. امروزه، رضایت مشتری و کیفیت خدمات، مسائلی حیاتی در اغلب صنایع خدماتی به شمار می‌روند (استافورد و همکاران، 1998). در شرکت‌های بازرگانی و خدماتی فعال در بازارهای رقابتی، مشتری مداری[2] پایه و اساس حرکت و بقای سازمان‌ها است؛ به عبارت دیگر، تمامی راه‌های حفظ و بقای یک سازمان و بنگاه اقتصادی، به حفظ و ارتقای وفاداری به مشتریان و مطمئن ساختن آنان از امکان دستیابی‌شان به خدمات مورد نظرشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت ختم می‌شود. این موضوع در بخش پرداخت خسارت[3] به بیمه‌گذاران در شرکت‌های بیمه اهمیت بسیار زیادی دارد.

    بدیهی است شرکت‌های بیمه برای تداوم فعالیت خود باید به پرداخت خسارت اقدام کنند و شانه خالی کردن و طفره رفتن شرکت بیمه برای پرداخت و تسویه منصفانه خسارت‌ها باعث ایجاد روابط نامطلوب بین آن شرکت و مردم می‌شود. شرکت بیمه‌ای که مرتبا خسارت‌های واقعی و درست را کم پرداخت می‌کند خیلی زود، مشتریان خود را از دست می‌دهد (صالحی، 1377). محصول بیمه از آن نوع کالاهای فیزیکی نیست که ماهیت و کیفیت محصول در زمان معامله قابل لمس باشد، بلکه یک محصول تعهدی است؛ یعنی فروش تأمین اطمینان پرداخت خسارت در آینده در مقابل تعهد بیمه‌گذار در زمان حال به پرداخت حق بیمه (آسوده، 1387).

    این فصل به مفاهیم بازاریابی و خدمات، همچنین مباحث بیمه بویژه مبحث خسارت، انتظارات مشتریان از صنعت بیمه، ابعاد کیفیت خدمات و ... می‌پردازد. و در پایان پژوهش‌های انجام شده در این زمینه بررسی شده و چارچوب پژوهش ارائه می‌شود.

     

    مفهوم بازاریابی

    بازاریابی، نقش مهمی را در موقعیت‌های مختلف ایفا می‌کند. بازاریابی در مؤسسات غیر انتفاعی نظیر دانشگاه‌ها، مکان‌ها مانند کلیساها و موزه‌ها، افکار و عقاید اشخاص مانند انتخابات کاربرد دارد (بیردن و همکاران، 2001). بازاریابی، عامل اصلی موفقیت حرفه‌ای است. واژه بازاریابی به معنی فروختن نیست بلکه به معنای تأمین نیازهای مشتری است. شرکت‌های مدرن با رقابت فزاینده‌ای رو به رو هستند و موفقیت از آن شرکت‌هایی خواهد بود که بتوانند به بهترین نحو ممکن، خواسته‌های مشتری را درک و بالاترین منفعت را برای مشتریان هدف خود تأمین کنند.

    هدف بازاریابی، درک مشتریان به نحوی است که کالا یا خدمت ارائه شده، دقیقا مناسب آن‌ها باشد و کالا یا خدمت بتواند، خود را به فروش برساند. این مسئله، بدان معنا نیست که فروش و تبلیغات فاقد اهمیت‌اند، بلکه این دو فقط بخشی از ترکیب بزرگ‌تر بازاریابی‌اند؛ ترکیبی که شامل مجموعه‌ای از ابزارهای بازاریابی است که برای تأثیر بر محیط بازار با هم تلفیق می‌شوند و به کار می‌روند. بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی_ اجتماعی تعریف می‌شود که به وسیله آن، افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند (کاتلر و آرمسترانگ، 2000).

     

    نیازها، خواسته‌ها و انتظارات بیمه‌گذاران

    بشر برای ادامه حیات خود، نیاز به غذا، هوا، مسکن، امنیت و ... دارد. تأمین بیمه یکی از نیازها و خوسته‌های بشر است که زائیده ریسک‌ها  و خطرات به شمار می‌رود. عبارت تأمین و بیمه چیزی است که قادر به ارضای یک نیاز انسانی است. نیاز، بیان کننده حالت محرومیت احساس شده در فرد است. این محرومیت در انسان، شوقی برای برطرف کردن آن به وجود می‌آورد (روستا و همکاران، 1381).

    شرکت‌های بیمه، محصولی تولید می‌کنند که می‌توان آن را تأمین، یا اطمینان خاطر نسبت به مخاطرات نام نهاد. تعاون و هم‌یاری گروهی در کمک به جبران خسارت ناشی از وقایع ناخواسته، ابتدایی‌ترین پاسخی است که به این نیاز داده می‌شود. این نیاز، بیشتر جنبه حیاتی دارد و به موازات پیشرفت جوامع و افزایش خطرات زندگی رو به گسترش است.

    رابطه‌ای بین یک نیاز و خواسته و درجات مختلف ارضای فرد وجود دارد؛ بدین معنی که هرچه محصول با تمایل مصرف کننده (بیمه‌شده) بیشتر مطابقت داشته باشد، تولیدکننده (شرکت‌های بیمه) موفق‌تر خواهد بود. مثلا اگر پرداخت خسارت که محصول تولیدی شرکت‌های بیمه است را با یک دایره نمایش دهیم و خواسته‌ها و نیازهای افراد را هم با دایره دیگر، توانایی محصول بیمه در تأمین خواسته‌ها از طریق بخشی که دایره محصول (تأمین و پرداخت خسارت)، دایره خواسته را می‌پوشاند نشان داده می‌شود:

     

     

     

     

    شکل 2-1: تعامل محصول با شرکت (جوزف و همکاران، 2003)

     

    بنابراین هرچه پرداخت خسارت با انتظار بیمه‌گذار بیش‌تر مطابقت داشته باشد، شرکت بیمه موفق‌تر خواهد بود. شرکت‌های بیمه باید این سخن اقتصاددان فرانسوی "ژان باتیست سه" را آویزه گوش خود کنند که می‌گوید: "عرضه، تقاضای خود را به وجود می‌آورد"، پس شرکت‌های بیمه، پیشاپیش قصور و تقصیرها را منوجه بخش تقاضا و نبود فرهنگ بیمه نکنند و خود را تبرئه ننمایند (Joseph M, 2003).

     

    بازاریابی خدمات

    بازاریابی را می‌توان به دو دسته بازاریابی کالاها و بازاریابی خدمات طبقه‌بندی کرد. خدمات را می‌توان، فعالیت یا منفعتی نا ملموس دانست که یک طرف به طرف دیگر عرضه می‌کند و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد. تولید خدمات حتی می‌تواند به کالای فیزیکی وابسته باشد. خدمات عبارت است از وظایف ناملموسی که نیازهای استفاده‌کنندگان مصرفی یا تجاری را تأمین می‌کند (ناصحی‌فر، 1385).

    تعریف خدمات بسیار دشوار است. در واقع، شاید بهتر باشد که خدمات و تولید را در دو انتهای زنجیره فرض کنیم؛ زیرا بیشتر وضعیت‌ها، ترکیبی از هر دو این حالت‌ها است.

    سازمانی، خدماتی به شمار می‌آید که بخش عمده کارش مبتنی بر هزینه‌ها، تصورات و دلایل مصرف‌کننده برای انتخاب باشد. خدمات صرف، نامرئی هستند. آن‌ها حاصل انتقال مالکیت چیزی نیستند. خدمات می‌توانند یک فرآورده ملموس را در دسترس قرار دهند یا به ارزش چنین کالایی بیفزایند (مانند قرارداد نگهداری) اما خود خدمت، ناملموس باقی خواهد ماند. افزون بر این، تماس با بازار در ارائه یک خدمت به گروه خاصی از حرفه‌های مشتری‌گرا محدود نمی‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فقط 10% کارکنان شرکت تولیدات صنعتی بر مشتری، اثر مستقیم می‌گذارند؛ حال آن‌که این میزان در یک شرکت خدماتی به 90% و حتی 100% می‌رسد. به طور خلاصه، پنج ویژگی مهم را می‌توان برشمرد که خدمات را از فعالیت‌های غیرخدماتی متمایز می‌کنند. این ویژگی‌ها عبارتند از :

    زودگذری[4]: خدمات موقت و زودگذراند و در زمان بسیار کوتاه مصرف می‌شوند. خدمات، هیچ‌گونه عنصر ماندنی و با دوامی ندارند و فقط ممکن است در حافظه افراد باقی بمانند.

    فردمداری: خدمات عمدتا به وسیله فرد یا افرادی ارائه می‌شوند؛ بنابراین، خدمت جدای از شخص عرضه‌کننده آن نمی‌تواند وجود داشته باشد. در عرضه خدمت، ویژگی‌های شخصیتی و رفتار فرد عرضه‌کننده در معرض قضاوت مشتری یا مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و بخش عمده‌ای از ادراکات وی نسبت به آن خدمت را تشکیل می‌دهد.

    غیر قابل ذخیره بودن[5]: خدمات در نهایت فقط به صورت رو در رو[6] با مصرف‌کننده و در زمان مصرف شکل می‌گیرند. خدمات، قابلیت ذخیره سازی ندارند؛ لذا نمی‌توان حجم خاصی از آن‌ها را برای مصرف آینده تولید و انبار کرد.

    منحصر بفرد بودن[7]: اساسا یک خدمت، قابلیت عرضه به صورت یکنواخت و یکسان را ندارد. بنابراین، اعمال استانداردهایی مثل کنترل کیفیت در مورد خدمات، بسیار مشکل‌تر از فعالیت‌های غیر خدماتی (مانند تولید کالا) است.

    تأثیر پذیری از مصرف‌کنندگان[8]: در فعالیت‌های خدماتی، مصرف‌کننده می‌تواند بر جلب مشتری یا مصرف‌کننده دیگر تأثیر داشته باشد؛ این نوع تأثیرگذاری به صورت کاملا مستقیم و در زمان ارائه خدمت می‌تواند انجام گیرد (بیرانوند، 1382).

    خدمات را می‌توان، فعالیت یا منفعتی ناملموس تعریف کرد که یک‌طرف به طرف دیگر عرضه می‌کند و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد. تولید خدمات حتی می‌تواند به کالای فیزیکی وابسته باشد (ناصحی‌فر، 1385). هر خدمتی با آمیخته بازاریابی خاص آن خدمت عرضه می‌شود. عرضه‌کننده‌ای ممکن است این آمیخته را به گونه‌ای ترکیب کند که بتواند از عوامل ملموس[9] استفاده بیشتری کند تا ویژگی موقتی و زودگذری آن را کاهش دهد. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی ممکن است هدیه‌ای به مسافران خود بدهد و یا یک رستوران ممکن است لیستی از غذا را در اختیار مراجعین قرار دهد. اما در چنین صورتی باز هم ویژگی اساسی و طبیعی خدمات یعنی ناملموس بودن[10] یا نامرئی بودن[11] هم‌چنان به قوت خود باقی است و برای مدیریت چنین فعالیت‌های خدماتی، در نظر گرفتن پنج ویژگی عنوان شده از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

     

    بیمه به مثابه خدمت

    برای این‌که نقش بازاریابی در سازمان‌های خدماتی و بیمه‌ای بیشتر روشن شود لازم است به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که آیا بیمه خدمت است یا خیر؟

    همان‌گونه که ذکر شد، پنج ویژگی مهم، خدمات را از فعالیت‌های غیر خدماتی متمایز می‌کند. در بررسی این پنج عامل در ارتباط با بیمه، شایان اهمیت است که به نکته دیگری اشاره شود: در تکاپو برای تعریف این‌که آیا فعالیت شما خدماتی هست یا خیر، لازم است در نظر بگیرید که آیا این خدمت برای شما مزیت رقابتی[12] ایجاد می‌کند یا خیر؟ به عیارت دیگر، آیا این خدمت، بخش مهمی از هزینه، تصورات یا انتخاب مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد؟ یا این‌که این خدمت به نیازها و انتظارات مصرف‌کننده به نحو مناسب پاسخ می‌دهد؟

    برای این منظور، ویژگی‌های ذکر شده را در مورد بیمه و فعالیت‌های یک مؤسسه بیمه‌ای مرور می‌کنیم؟

    زودگذری: بیمه، نوعی فعالیت خدماتی است که می‌تواند در طول یک دوره زمانی طولانی دوام داشته باشد. این خصوصیت از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث بعضی از تفاوت‌ها بین بیمه و دیگر خدمات می‌شود. اما با این وجود، این خصوصیت، شباهت‌های اساسی بیمه با خدمات دیگر را دستخوش تغییر نمی‌کند. مثلا پرداخت خسارت توسط یک شرکت بیمه، صرف‌نظر از ارزش مادی که ایجاد می‌کند در مقایسه با کالاهای ملموس، هیچ‌گونه عنصر بادوام و ماندنی ندارد که بتواند برای مدتی باقی بماند. علاوه بر این در بسیاری از اوقات، نیاز فرد به بیمه، با تهیه و خرید یک بیمه‌نامه تأمین می‌شود.

    فردمداری: با توجه به این‌که در برقراری روابط بیمه‌ای، وجود اعتماد، بسیار ضروری است، از این‌رو در بیمه، افراد و شخصیت، نگرش و رفتار آن‌ها بسیار مهم‌تر از فعالیت‌های خدماتی دیگر است. به طوری که می‌تواند بیشترین نقش را در برقراری روابط نامناسب بیمه‌ای داشته باشد.

    غیر قابل ذخیره بودن: این ویژگی تقریبا در مورد کل سیستم بیمه مصداق دارد و نه تنها به خرید اولیه بیمه مربوط می‌شود بلکه با تمام روابطی که بعدا نیز ممکن است به وجود آید ارتباط پیدا می‌کند. آن‌چه که در مورد بیمه می‌تواند نگهداری و حفظ شود _ مثلا مدارک مربوط به سر رسید بیمه‌نامه‌های عمر_ به عنوان چیزهای که قابل ذخیره کردن هستند، قلمداد نمی‌شوند.

    منحصر به‌فرد بودن: این ویژگی ممکن است درباره بیمه تا حدودی متفاوت باشد. در رشته‌هایی از بیمه که ارائه خدمات به نوعی شبیه خط تولید انبوه است و می‌توان حالت یک‌نواختی برای آن قائل شد، مانند بیمه اتومبیل، شاید تا حدودی استانداردپذیر باشد. اما حتی در چنین حالتی نیز به میزان زیادی، ویژگی منحصربفرد بودن خدمت به ویژه در زمان خسارت وجود خواهد داشت.

    تأثیرپذیری از مصرف‌کنندگان: این ویژگی نیز ممکن است درباره بیمه تا اندازه‌ای با خدمات دیگر متفاوت باشد. اما همان‌گونه که بعدا تشریح خواهد شد، ادراکات و پیش‌ذهنی‌های مصرف‌کننده، عامل مهمی در خرید بیمه نامه و یا تداوم یک قرارداد بیمه‌ای محسوب می‌شود.

    با توجه به ویژگی‌هایی که برشمردیم می‌توان نتیجه‌گرفت که سیستم بیمه هر چه بیش‌تر بتواند بر ادراکات مصرف‌کننده تأثیر مطلوب داشته باشد، ویژگی‌های خدمتی بودن آن بیش‌تر می‌شود. بیمه به طور 100% خدمت نیست؛ ولی به محصولات غیر ملموس، خیلی نزدیک‌تر است تا محصولات ملموس.

    مصرف‌کننده خدمات به هر نوعی از خدمت به عنوان محصولی خاص با یک‌سری خدمات جنبی نمی‌نگرد بلکه به عنوان یک کل به آن نگاه می‌کند. مصرف‌کننده _ از هر نوع که باشد_ خدمات را به عنوان یک فرآیند کلی در نظر می‌گیرد و این فرآیندی است که بازاریاب یا مدیر بازار باید آن‌را بازارسازی کند (آیرونز، 1381).

     

    آمیخته بازاریابی خدمات

    آمیخته بازاریابی خدمات شامل تمامی متغیرهایی است که سازمان می‌تواند در ارتباط با بازار هدف و نیز برای ارضای تقاضای بازار، آن را کنترل کند. زمانی که گروه خاص مشتریان (بازار) مشخص شده و مورد تحلیلی قرار گرفته باشند، سازمان می‌تواند بطور مستقیم فعالیت‌های خود را در جهت برطرف کردن نیازهای بازار بشکلی سودمند آغاز کند.

    مدیران بازار هنگام بحث درباره استراتژی‌هایی که را برای بازاریابی کالاهای ساخته شده بکار می‌رود، معمولا به چهار عنصر استراتژیک؛ یعنی محصول، قیمت، کانال‌های توزیع و روش‌های پیشبرد فروش اشاره می‌کنند. لاولاک و رایت معتقدند علاوه بر چهار عنصر مذکور، عناصر استراتژیک دیگری نیز در زمینه خدمات می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. برای رسیدن به این منظور، ایشان الگوی آمیخته بازاریابی خدمات[13] متشکل از هشت متغیر تصمیم‌گیری را مطرح ساختند (لاولاک و رایت، 1385). همچنین صاحب‌نظران دیگری  به‌نام‌های "مک مانوس" و " باتم"[14] الگویی متشکل از هفت متغیر را مطرح نمودند (Bottem, 1999 & Mc Manus).

    محصول: لاولاک و رایت معتقدند که مدیران باید باتوجه به منافع مورد انتظار مشتریان و نیز عملکرد کالاهای رقبا، ویژگی‌های محصول اصلی) اعم از کالا یا خدمات (و مجموعه اضافی خدمات آن را مشخص کنند .بنابراین، تمام اجزای عملکرد یک خدمت که برای مشتریان ارزش ایجاد می‌کند، عنصر کالا نامیده می‌شود.

     

    [1]. Henley center

    [2]. Customer orientation

    [3] . losses pay

    [4] . transience

    [5] . perish ability

    [6] . face to face

    [7] . one off

    [8] . customer influence

    [9] . hard (tangible) elements

    [10] . soft nature

    [11] . intangible nature

    [12] . competitive advantage

    [13] . Integrated Service Management

    [14] . Bottem & Mc Manus

    Surveying the satisfaction of the third party damaged costumers from the performance of Iran insurance company

     

    In today’s competitive word, it’s difficult to achieve an appropriate position in the market and offering high quality services- particularly in service sector (including companies in insurance industry)- will arise a durable competitive advantage which helps to maintain a sustainable market position.

    Methodology of this study is applicable in terms of the purpose, and descriptive in terms of data collection method. In this paper, the system of recompense payment from customer’s viewpoint and the satisfaction of the damaged costumers of Iran insurance company performance has been analyzed and a simple sampling method was used to obtain 384 questionnaires. For this purpose, the performance of recompense payment department has been evaluated based on six dimensions of facilities, service location, none-discriminative recompense payment, payment acceleration,  staff behavior and process standardization.

    Statistical population is the damaged third parties insured by Iran Company’s car insurance in Bushehr city whom are receiving recompense from this company. The data has been analyzed by SPSS. Results show that the insured ones are satisfied by all performance factors except the recompense acceleration. there is a significant difference between their expectations and their perceptions in terms of the recompense acceleration. The results indicate that staff behavior has the most impact on costumers’ satisfaction.

         Keywords: Iran Insurance, customer satisfaction, marketing services, third party car insurance.

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی

    اسماعیل پور، مجید؛  "مشتری گرایی راهی به سوی موفقیت"، مجله بانک و اقتصاد، 1389.

    آسوده، سید محمد، "پرداخت اصولی و سریع خسارت، رمز پایداری و پیشرفت شرکت‌های بیمه"،       دهمین ویژه نامه تخصصی پیام بیمه، 1387.

    آموزگار، علیرضا؛. "بایدها و نبایدها در بررسی خسارت"، تازه‌های جهان بیمه، ش 109، 1386.

    آیرونز، کن؛ "بازاریابی بیمه"، ترجمه میرزایی، پری، انتشارات بیمه مرکزی. چاپ دوم، 1381.

    برومند زاده، تقی؛ ملکمیان، لینا؛ بیک، مهرداد؛ "درآمدی بر روش‌های آماری"، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 11 مهر، 1384.

    بیرانوند، نورالله؛ "بازاریابی خدمات"، فصلنامه بیمه آسیا، ش 21، 1382.

    پرتوی ،فرهاد؛ "بررسی علل نارضایتی بیمه گزاران بیمه بدنه خودرو پس از وقوع حادثه درشرکت سهامی بیمه ایران"، 1389 .

    حاجی حسینی، عفت؛ " شناسایی انتظارات مشتریان بانک سپه و ارائه الگویی از انتظارات آن‌ها"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، بوشهر، دانشگاه خلیج فارس، 1390.

    حسن‌زاده‌ کریم‌آباد، حمیدرضا؛ "بررسی عوامل‌ موثر بررضایت‌ خاطر بیمه‌گذاران‌ با تأکید بر بیمه‌های حوادث‌ و درمان"‌، 1377 .

    جاوید موبد، محس؛ "رضایت مشتری رمز بقای سازمان ها در کسب و کار رقابتی" برگرفته از سایت آفتاب، 1384.

    خاکی، غلامرضا؛ "روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه نویسی"، تهران: انتشارات بازتاب.

    دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل؛ "روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع"، انتشارات صفار، 1383.

    رابینز، استیفن؛ "بررسی مبانی رفتار سازمانی"، ترجمه: علی پارسائیان، سید محمد اعرابی؛ تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ 6،1382 .

    رحمتی، مجید؛ "نقش مدیریت 6 سیگمای ناب در رضایتمندی مشتریان درصنعت بیمه" تازه‌های بیمه شماره 115و116(دی وبهمن)، 1386.

    رجب بیگی، مجتبی؛ "ابعاد کیفیت در بخش دولتی"، مجله مدیریت دولتی، شماره 40، تابستان 1377.

    روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالحمید؛ "مدیریت بازاریابی"، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سمت، 1381.

    روستا، احمد؛ "مدیریت بازاریابی"، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سمت، 1380.

    رجب بیگی، م و همکاران؛ "طرح جامع برنامه ریزی منابع انسانی، معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی وزارت کشور"،1382.

    ساعی ارسی، ایرج؛ خسروی، هدایت؛ "بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی بیمه شدگان اصلی، از حمایت‌ها و خدمات بیمه‌ای و درمانی تأمین اجتماعی شهرستان خرم آباد" ،1389.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه؛ "روش‌های تحقیق در علوم رفتاری"، تهران: انتشارات آگاه، 1380.

    صالحی، جان علی؛ "مبنا و ماهیت حقوقی تسویه دوستانه خسارت‌ها"، فصلنامه بیمه مرکزی ایران، پاییز 1377.

    عاملی، آنژلا؛" تبیین و ارائه الگوی مناسب بازاریابی خدمات به منظور افزایش کارایی سازمان امور مالیاتی کشور"، پژوهشنامه اقتصادی، بهار .1384

    عبدالرشیدی، علی اکبر؛ "مشتری مداری"، تهران: انتشارات روابط عمومی بانک سینا، 1388.

    عبدالوند، محمدعلی؛ "بازاریابی خدمات"، مجله بازاریابی، شماره 21 ، آبان و آذر 1381 .

    کاظمی طامه، محمود؛ "بررسی نقش وتأثیرمدیریت خسارت بیمه بررضایت بیمه گزاران" ،1378.

    لاولاک، کریستوفر و رایت، لارن؛ "اصول و مدیریت بازاریابی خدمات"، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آموخته، چاپ اول، اصفهان، 1385.

    مبشری، جلیل؛ "بررسی سطح رضایتمندی بیمه گزاران زیان دیده در بیمه‌های اتومبیل" ، 1377.

    میرزایی، خلیل؛ "طرح و پایان نامه نویسی"، تهران: انتشارات جامعه شناسان، 1389.

    مؤمنی، منصور؛ "تحلیل‌های آماری با استفاده از "spss، تهران، 1390.

    ناصحی فر، وحید؛ "رفتار مصرف‌کنندگان خدمات بانکی" ماهنامه بازاریابی، ش 58، 1385.

    ناصحی فر، وحید؛ "رفتار مصرف کنندگان خدمات مالی" مطالعات مدیریت، ش 50، 1385.

    ناصحی فر، وحید؛ "کیفیت سیستم پرداخت خسارت در شرکت بیمه ملت از دیدگاه مشتری مداری"، فصلنامه صنعت بیمه، ش 90، 1387.

    هاپسون، باریه، لوگاری، جک، مورگاتروید، استیو، رپیلی، ترزا، اسکالی، مایک و سیمپسون، دن؛ "مدیریت خدمت و فرهنگ مشتری‌گرایی"، ترجمه ایران نژاد پاریزی، مهدی، نشر مدیران، تهران، 1381.

     

    منابع غیر فارسی

    Abhiman Das, Subhash C. Ray, Ashok Nag.(2009)."Labor-use efficiency in Indian banking: A branch -level analysis", Omega, Vol.37, Issue 2, April 2009, pp 411-425.

     

    Aldlaigan, A.H. and Buttle, F.A. (2002), “SYSTRA-SQ: a new measure of bank service quality”, International Journal of Service Industry Management, Vol. 13 No. 4, pp. 362-81.

     

    Angoujard, R. (2005, january/february). Exceeding customer expectations at Novotel.

    Bearden, W.O., Malhotra, M.K. and Uscategui, K.H. (2001), ``Customer contact and the evaluation of service experiences: propositions and implications for the design of services'', Psychology and Marketing, Vol. 15 No.

    Bosque, I. A., San Martın, H., & Collado, J. (2006). The role of expectations in the consumer satisfaction formation process: Empirical evidence in the travel agency sector. Tourism Management 27 , 410–419.

    Boshoff, C. (1999), ``RECOVSAT: an instrument to measure satisfaction with transaction-specific service recovery'', Journal of Service Research, Vol. 1 No. 3, pp. 236-49.

    Bottem, Neil & Mc Manus, Hohn, Competitive strategies for service organization (Macmillan press, 1999) pp.47, 49.

    Buttle, Francis. (١٩٩٦) “SERVQUAL: review, critique, research agenda” European Journal of Marketing, Vol ٣٠, No ١, pp ٨-٣٢.

    Dagger, T.S., Sweeney, J.C. and Johnson, L.W. (2007), “A hierarchical model of health service quality: scale development and investigation of an integrated model”, Journal of Service Research, Vol. 10 No. 2, pp. 123-42.

    Fowdar, R. “Identifying health care quality attributes”, journal of health and human services administration, vol. 27, no. 3-4, 2005.

    Grigoroudis, Evangelos., Siskos, Yannis and Saurais, Olivier (2000); "A Customer Satisfaction Evaluation Software", Computers & Operations Research, 27, pp. 799-817.

    Ho, T. H., & Zheng, Y.-S. (2003). Setting Customer Expectation in Service Delivery: An Integrated Marketing-Operations Perspective. California, Berkeley.

    Imrie, B.C., Durden, G., Cadogan, J.W. and Mcnaughton, R. (2002) “the service quality construct on a global stage”, managing service quality, vol. 12, No. 1, pp. 10-18.

    Jun, M., Yang, Z,. and Kim, D. (2004). “customers perceptions of online retailing service quality and their satisfaction”, international journal of quality and reliability management, vol. 21, no. 8, pp. 817-37.

    Jamal A, Naser, K, (2002);" Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking", European Journal of Marketing, 20/4, pp. 146-160

    Joseph M, Stone G, Anderson K (2003), 'Insurance customer's assessment of service quality', A Critical Evaluation Journal of Small Business & Enterprise Development, vol. 10, no. 1, p.77.

     

    Kaczynski, A. T. (2008). A more tenable marketing for leisure services and studies. Leisure Sciences, 30, 253e272.

     

    Kotler, P & Armstrong, G .(1998), Principle of marketing, Prentice Hall Englewood cliffs, NJ 7th ed.

     

    Kotler, Philip., Armstrong, Gary., Saunders, John and Wong, Veronica (2000); Principles of marketing, Third Edition, Prentice Hall, UK.

    Kang, G.D. James, J. (2004)"Service Quality Dimensions: An Examination Of Gronroos Service Quality Model" Managing Service Quality, Vol.14, No.4, PP.266-277.

    Kang, G.D. James, J. (2004)"Service Quality Dimensions: An Examination Of Gronroos Service Quality Model" Managing Service Quality, Vol.14, No.4, PP.266-277.

    Li, X. (., Lai, C., Harrill, R., Kline, S., & Wang, L. (2011). When east meets west: An exploratory study on Chinese outbound tourists’ travel expectations. Tourism Management 32 , 741-749.

    Michael J. Marotte (2006). "Claims Handling- The Dos and Don't ", , Co- chair, Insurance Coverage Practice Group.

    Mitra, Debanjan and Peter N. Golder (2006), “How Does Objective Quality Affect Perceived Quality? Short-Term Effects, Long-Term Effects, and Asymmetries,” Marketing Science, 25 (3), 230–47.

    Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41–50.

    Pan, Yue and George M. Zinkhan (2006), “Determinants of Retail Patronage: A Meta-Analytical Perspective,” Journal of Retailing, 82 (3), 229–43.

    Santos, J. E-service quality: (2003). A model of virtual service quality dimensions. Managing Service Quality, 13, 3, 233–246.

    Shoemaker, S., Lewis, R. C., & Yesawich, P. C. (2007). Marketing leadership in hospitality and tourism: Strategies and tactics for competitive advantage (4th ed.). New Jersey: Pearson Education, Inc.

     

    Stafford, MR, Stafford, T & Wells, B .(1998), 'Determinants of service.

     

    Sureshchandar, G.S., Rajendran, C. and Kamalanabhan, T.J. (2001), “Customer perceptions of service quality: a critique”, Total Quality Management, Vol. 12 No. 1, pp. 111-24.

     

    Spreng, R. A., & Olshavsky, R. W. (1993). A desires congruency model of consumer satisfaction. Journal of the Academy of Marketing Science, 21(3), 169–177.

     

    Tam, J. L. (2005). Examining the dynamics of consumer expectations in a Chinese context. Journal of Business Research 58 , 777– 786.

     

    V. R. Voller, (1987). "A Fixed Grid Numerical Modeling Methodology For Convection-Diffusion Mushy Region Phase-Change Problems", Int. J. Heat and Mass Transfer, Vol. 30, No. 8, pp-1709-1719.

    Warraich, N. F. (2008, august 10-14). LIS Graduates Employability-Needs and Expectations of the Library and Information Science (LIS) curriculum at the University of the Punjab (PU): An appraisal of Pakistani LIS Professionals.

     

    Yong-Chin Liu, Jung-Hua Hung.(2006)" Services and the long-term profitability in Taiwan's banks", Global Finance Journal, Vol .17, Issue 2, December 2006, pp 177-191.

     

    Zineldin, Mosad (1996); "Bank strategic positioning and some determinants of bank selection", International Journal of Bank Marketing, 14 (6), pp. 12-22.

    Zeithaml, V.A. (1996), « Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end modle and synthesis of evidence », Journal of Marketing, Vol. 52 No.3, pp.2-22.

    http://www.shahrah-bimeh.com/default.aspx

    http://www.hamiiranian.com/Default,fa

    http://www.insurancebusiness.ir/Article/p210

    http://www.bih.ir/20080815240/.html

    http://www.iraninsurance.ir/services/TC/.html


موضوع پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, نمونه پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, جستجوی پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, فایل Word پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, دانلود پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی کامپیوتر - مهندسی نرم افزار چکیده بررسی اطلاعات بیمه های اتومبیل نشان داده عواملی چون نوع استفاده خودرو، داشتن گواهینامه رانندگی، نوع گواهینامه و تطابق یا عدم تطابق آن با وسیله نقلیه، مبلغ حق بیمه، میزان تعهدات بیمه نامه، کیفیت خودروی خودرو سازان، سن راننده، سواد راننده، عدم تطابق حق بیمه با مورد بیمه، تاخیردرتمدید بیمه نامه، در سود و زیان شرکت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بیمه" چکیده: بیمه عمر یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین محصولات شرکتهای بیمه دنیا محسوب می‌شود. در دنیا درصد فروش بیمه‌های عمر نسبت به سایر محصولات بیمه‌ای بسیار بالاتر است، اما با وجود اهمیت بسیار زیاد، فروش این محصول دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. شرکتهای بیمه و نمایندگانی که درصدد فروش بیمه عمر هستند، باید ارتباط موثر و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بیمه چکیده امروزه مصرف­کنندگان تبدیل به ابزار تبلیغاتی مناسبی برای شرکتها شده‌اند. یک مشتری راضی از کالا و خدمات یک بنگاه اقتصادی، می‌تواند در برابر تمامی رقبای آن بایستد و سبب جذب مشتریان موجود در بازار شود. ­ازجمله مؤثرترین و کارآمدترین شیوه‌های تبلیغاتی، تبلیغات شفاهی است­. تبلیغات شفاهی می­تواند تأثیر ...

پایان­نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته: مدیریت بازرگانی-مدیریت بیمه چکیده افزایش رقابت ،پویایی وپیچیده شدن محیط، رشد انتظارات مشتریان وظهورنوآوری های جدید در صنعت خدمات کشور،تحولات بسیاری در نگرش سازمانها نسبت به متولد مشتری ایجاد نموده وآنان را به اهمیت مشتری ومنافعی که می تواند برای آنان به دنبال داشته باشد واقف نموده است.سازمانها با درکی که از اهمیت رضایت ...

پايان نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد(M.A رشته مديريت بازرگاني گرايش بين الملل سال تحصيلي 92-91 چکيده افزايش رقابت به خصوص در بخش خدمات، توجه بيشتر به حفظ و نگهداري مشتريان ف

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: "مدیریت بیمه" مقدمه بیمه عمر یک ابزار مالی به حساب می آید.وظیفه حمایت مالی و ارائه پوشش به خانواده ای که نان آور(بیمه شد) خود را در نتیجه مرگ از دست داده است به عهده بیمه عمر گذاشته است.بیمه عمر امروزه از جمله مهمترین زمینه های فعالیت در بازارهای بیمه کشور های مختلف است وبه علت دارا بودن باراجتماعی و اقتصادی خاص از اهمیت ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده سازمانهای ایرانی اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر و تحول استراتژیک هستند. فرصتها و تهدیدهای محیطی امروز بیش از گذشته اثرات خود را در اقتصاد ایران به نمایش گذاشته است. سازمانها در جریان کسب موقعیت رقابتی مناسب شدیداً نیازمند تغییر ساز و کارهای درون سازمانی خود با نیازها و خواسته‌های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی چکیده در بازاریابی امروز، هزینه از دست دادن یک مشتری برابر است با از دست دادن منافع خدماتی که آن مشتری در طول عمر به آن نیاز دارد. بیمه ها را می توان جزو شریان های حیاتی اقتصادی هر کشور دانست. هدف عمده مدیریت بازاریابی بیمه، جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی و ایجاد آگاهی در زمینه نتایج بیمه است. رشد روز افزون صنایع، وسایل نقلیه و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) چکیده شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و... تاثیر بسزایی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت بیمه چکیده رضایتمندی مشتری یعنی تأمین کامل نیازها و خواسته‌های او درست در همان زمان و یا همان روشی که او می‌خواهد.مدل های مختلفی برای بررسی رضایتمندی مشتریان در صنعت بیمه دنیا بررسی شده است. هدف این تحقیق بررسی رضایتمندی بیمه شدگان طلایی در بیمارستان‌های خصوصی رشت در پنج سطح، پاسخ گویی، تکریم، ...

ثبت سفارش