پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی

word 662 KB 30747 136
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی 

    چکیده

    در عصر حاضر به دنبال پیشرفت فناوری و اطلاعات، رقابت بین کسب و کارها نیز شدت یافته است. چگونگی ارائه برندها، محصولات یا خدمات برای اینکه مورد توجه بیشتر مصرف­کنندگان قرار گرفته و متمایز بودن آنها برجسته گردد تا افراد مجذوب آنان گردند و یا تمایل به خرید آنان داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است. به علاوه با نوآوری­های به وجود آمده در فناوری و توسعه اینترنت، تجارت الکترونیک رونق بسیاری پیدا کرده است. با توجه به این امر، تبلیغات به ویژه در بستر اینترنت، عامل مهم و تاثیرگذاری در تجارت الکترونیک می­باشد. بدین ترتیب، تحقیق حاضر به موضوع پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی: تبین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کاربران جامعه مجازی ایرانیان است و حجم نمونه 385 نفر می­باشد. نمونه­گیری به روش در دسترس انجام شد. کلیه داده­های پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد. جهت سنجش اعتبار پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است و جهت بررسی روایی سازه از شاخص AVE  استفاده گردید که نشان دهنده برخورداری پرسشنامه از روایی مناسب بوده است. تجزیه و تحلیل داده­ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Warp PLS 3 انجام شد. نتایج نشان داد که بین نگرش به تبلیغات اینترنتی و اعتماد به تبلیغات اینترنتی رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. همچنین بین اعتماد به تبلیغات اینترنتی و کلیک تبلیغات، کلیک تبلیغات و خرید اینترنتی نیز رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. اما بین نگرش به تبلیغات اینترنتی و کلیک تبلیغات رابطه­ای یافت نشد. براساس نتایج حاصل از تحقیق پیشنهاد می­شود که با کنترل متغیرهای تأثیرگذار بر نگرش به تبلیغات اینترنتی و ایجاد نگرش مثبت­تر نسبت به آن، اعتماد مشتریان را افزایش داده تا از این طریق علاقه به کلیک کردن برای دیدن تبلیغات اینترنتی در آنها افزایش یابد و از این طریق میزان خرید اینترنتی که به طور معمول هزینه کمتری را برای شرکت­ها و مشتریان دارد، نیز بیشتر گردد.

    کلیدواژه

     تجارت الکترونیک، تبلیغات اینترنتی، پاسخ رفتاری کاربران، اعتماد به تبلیغات اینترنتی، نگرش به تبلیغات اینترنتی

    مقدمه

    امروزه با گسترش روزافزون اینترنت در جهان، تعداد کاربران اینترنتی به صورت فزاینده­ای در حال رشد می­باشد. این امر پتانسیل بالایی را برای تجارت الکترونیک ایجاد کرده، لذا شرکت­ها مجبور به انجام فعالیت­های تجاری از طریق اینترنت شده­اند.

    تبلیغات همواره جزء حوزه­های مهم در بازاریابی و دنیای تجارت می­باشد. در بین روش­های مختلف بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی یکی از مواردی است که بیشترین کاربرد و استفاده را داراست (کاتلر و همکاران[1]، 2012).  

    در حیطه تبلیغات اینترنتی، نگرش به تبلیغات از اهمیت به سزایی برخوردار است. نگرش، یکی از مهم­ترین مفاهیم درسیستم­های اطلاعاتی و تحقیقات بازاریابی است. در سالهای اخیر، این متغیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ولی متغیر اعتماد به تبلیغات اینترنتی، چندان مورد بررسی محققان قرار نگرفته است و بیشتر تحقیقات، در زمینه اعتماد به تجارت الکترونیک است. این امر در حالی است که مبحث اعتماد به تبلیغات، خود یک عامل تعیین­کننده برای ایجاد پاسخ رفتاری در مشتریان می­باشد. همچنین در حوزه پاسخ رفتاری، کلیک تبلیغات و خرید اینترنتی به عنوان دو متغیر پاسخ رفتاری، قابلیت این را دارند که به صورت مجزایی مورد بررسی قرار گیرند.

    تحقیق حاضر به دنبال بررسی پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی با تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی می­باشد. لذا در این فصل به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، ابتدا به ضرورت و اهمیت انجام تحقیق و بیان مسئله پرداخته می­شود و سپس قلمرو، اهداف، سؤال و فرضیه­های تحقیق بیان می­گردد. در ادامه به تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق نیز اشاره می­گردد.

     

    اهمیت موضوع

    در سالهای اخیر علی رغم فراگیر شدن اینترنت، تبلیغات اینترنتی با توسعه چندانی مواجه نبوده است. یکی از دلایل این عدم توسعه، عدم اعتماد کاربران به تبلیغات اینترنتی می­باشد. این امر در حالی است که امروزه بیشتر واحدهای کسب و کار برای بهره­‌برداری کامل از توانایی­های خود و دسترسی به مشتریان جهانی، بازارهای مجازی را مورد توجه قرار می‌دهند (بیویلیان و تیگر[2]، 2013). بنابراین بهبود و افزایش اثربخشی تبلیغات، تبدیل به یکی از دغدغه­های شرکت­ها و موسسات فعال در فضای مجازی گردیده است.  یکی از راه­های بهبود و افزایش این اثربخشی، کسب اعتماد مشتریان به تبلیغات اینترنتی می­باشد. به نظر می­رسد بتوان با تغییر نگرش مشتریان به تبلیغات اینترنتی، با افزایش اعتماد مشتریان به تبلیغات روبرو گشت (جیانگ و همکاران[3]، 2013).

    در کنار این عوامل، درک پاسخ رفتاری مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت است چون پاسخ رفتاری نقش قابل توجهی را در رفتارهای خرید مصرف­کنندگان ایفا می­کند. پاسخ رفتاری را می­توان در قالب دو بعد خرید اینترنتی و کلیک تبلیغات مورد توجه قرار داد (انورمیر[4]، 2012). در عصر حاضر، تعداد مصرف­کنندگانی که از بستر اینترنت برای خرید استفاده می­نمایند به سرعت در حال افزایش است. خرید اینترنتی، دامنه انتخاب وسیعی از فرصت­ها و دسترسی بیشتر و راحت­تر به اطلاعات را فراهم می­نماید. خرید در بستر اینترنت، این امکان را به کاربران می­دهد تا محصولات و خدمات را در سطح جهانی به مقایسه بگذارند (چنگ و همکاران[5]، 2013). علاوه بر خرید اینترنتی، کلیک تبلیغات نیز به عنوان یکی دیگر از ابعاد پاسخ رفتاری، به شدت مبتنی بر عملکرد می­باشد و در عین حال به عنوان شاخصی مهم برای بررسی پاسخ­های رفتاری مصرف­کنندگان نسبت به تبلیغات اینترنتی مورد استفاده قرار می­گیرد. در واقع این متغیر رفتاری می­تواند میزان اثربخشی تبلیغات اینترنتی را مورد سنجش قرار بدهد (انورمیر، 2012).  

     

    بیان مسأله

    ارتباطات بازاریابی شامل اجزاء مختلفی از قبیل: ارتقاء فروش، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و  تبلیغات[6] است که تبلیغات جزء مهمی از بازاریابی، به ویژه بازاریابی الکترونیکی می­باشد (استراوس و فروست[7]، 2001)، به طوری که امروزه شرکت­ها، به دلیل نقش حیاتی تبلیغات در اطلاع رسانی به مشتریان و ترغیب مشتریان به خرید، مبالغ هنگفتی را برای تبلیغات الکترونیکی هزینه می­کنند (عباسی و محمدیان، 1386).

    ظهور اینترنت یکی از بزرگترین تغییرات تکنولوژیکی در تاریخ جهان می­باشد، این ظهور تاثیر عمیقی بر زندگی روزمره افراد در سراسر جهان داشته است (بیویلیان و تیگر، 2013). آمارهای اخیر نشان داده است که بیش از 4/2 بیلیون نفر، در حدود یک سوم جمعیت جهان از اینترنت استفاده می­کنند (آمار اینترنت جهان[8]، 2013). دسترسی به اینترنت زندگی افراد را آسان­تر نموده است، زیرا تقریبا همه چیز، بدون توجه به زمان و مکانی خاص به صورت بر خط[9]، قابل دستیابی می­باشند. از آنجایی که اینترنت کاربران زیادی را جذب نموده است، شرکت­ها و بازاریابان تمایل دارند تا از این طریق محصولات و خدمات خود را تبلیغ نمایند (بیویلیان و تیگر، 2013).

    تبلیغات اینترنتی[10] به عنوان روشی برای انتشار هر چه بیشتر اطلاعات جهت تاثیرگذاری بر خریداران و معاملات تجاری در محیط وب می­باشد. اشلوزر و همکاران[11](1999) تبلیغات اینترنتی را هر نوع محتوا و مضمون تجاری موجود در اینترنت می­دانند که شرکت­ها برای آگاه کردن مصرف­کنندگان در مورد کالاها و خدمات خود طراحی می­نمایند.

    در حال حاضر، تبلیغات اینترنتی یک تجارت بزرگ محسوب می­شود: درآمد تبلیغات اینترنتی در امریکا به 36.6 بیلیون دلار در سال 2012 رسیده است، که این رقم افزایش 15% در تبلیغات را در مقایسه با سال 2011 نشان می­دهد. درآمد تبلیغات از طریق موبایل به عنوان بخشی از تبلیغات اینترنتی، با رشد 111%، از 1.6 بیلیون دلار در 2011 به 3.4 بیلیون دلار در 2012 مواجه بوده است (گزارش درآمد تبلیغاتی[12]، 2012).

    سازمان­های متنوع، به نوبه خود خواهان استفاده هر چه بیشتر از فضای ایجاد شده در بستر اینترنت می­باشند. از سویی با عدم اعتماد مصرف­کنندگان رو به رو می­باشند، مصرف­کنندگانی که دارای نگاه­ها و نگرش­های متفاوت به تجارت و تبلیغات اینترنتی هستند (طاهری راویزی، 1390).

    یکی از مؤثرترین تئوری­ها در پژوهش­های بازاریابی، نگرش نسبت به تبلیغات[13] می­باشد (برنر و کومار[14]، 2000؛ بیهال و همکاران[15]، 2004؛ مک کنزی و همکاران[16]، 1989). نگرش نسبت به تبلیغات، زمینه برای پاسخ به یک محرک تبلیغاتی خاص، به صورت مطلوب یا نامطلوب طی یک موقعیت نمایشی خاص می باشد (بیهال و همکاران، 2004). در واقع می­توان گفت که نگرش مصرف­کننده به تبلیغات، منعکس­کننده­ی اثربخشی تبلیغات[17] می­باشد. انتظار می­رود که نگرش مثبت مصرف­کنندگان به تبلیغات، به یادآوری برندی که در تبلیغات نشان داده می­شود، منجر گردد و بر پاسخ رفتاری[18] افراد تاثیر بگذارد (مهتا[19]، 2000).

    پاسخ­های رفتاری به مجموعه فعالیت­هایی مربوط می­گردد که کاربران در طول و یا بعد از روابط متقابلشان با محیط خارجی از خود بروز می­دهند (تنگ و همکاران[20]، 2011). پاسخ رفتاری در این پژوهش از دو متغیر تشکیل شده است: 1) تعداد دفعاتی که یک کاربر، بر تبلیغات کلیک می­نماید و 2) تعداد دفعات خرید محصولات و برندهای نشان داده شده در تبلیغات توسط کاربر (انورمیر، 2012).

    علت انتخاب این دو متغیر در این تحقیق بدین دلیل است که: 1) کلیک تبلیغات[21] به صورت گسترده­ای به عنوان یک شاخص مهم پاسخ­های رفتاری مصرف­کنندگان نسبت به تبلیغات اینترنتی مطرح می­گردد. 2) خرید اینترنتی[22] به صورت گسترده­ای در تحقیقات مرسوم تبلیغات، به عنوان ابزاری برای اندازه­گیری اثربخشی تبلیغات به کار می­رود (وانگ و همکاران[23]، 2010).

    اثربخشی تبلیغات همواره یکی از دغدغه­های فعالان حوزه تجارت الکترونیک و تبلیغات بوده است. فعالان این حوزه همواره درصدد اندازه­گیری اثربخشی انواع رسانه­ها می­باشند تا از این طریق بتوانند حداکثر سودآوری را برای مشتریان خود فراهم آورند. یکی از راه­های افزایش این تاثیر، کسب اعتماد مصرف­کنندگان می­باشد. از اینرو شناخت راه­های افزایش اعتماد مصرف­کنندگان، از دیرباز یکی از دغدغه­های شرکت­های تبلیغاتی بوده، و شرکت­ها سرمایه­گذاری­های کلانی را برای شناخت راه­های افزایش اعتماد مشتری انجام داده­اند.

    اندازه­گیری اعتماد کاربران و درک این که کاربران چگونه به تبلیغات پاسخ می­دهند، بخصوص این که پژوهش­ها در دهه­های اخیر نشان داده است، که در حدود 70% افراد معتقدند که تبلیغات غیرقابل اعتماد می­باشد و تنها ابزاری برای وادار کردن افراد به خریدن چیزهایی هستند، که در واقع به آنها هیچ احتیاجی ندارند، حائز اهمیت می­باشد (کافی و همکاران[24]، 1994). در واقع اعتماد عامل مهمی برای در نظر گرفتن به عنوان بخشی از درک کاربر از تبلیغات می­باشد (پترسامانسن[25]، 2012).

    اعتماد حالتی از عدم اطمینان است حالتی میان دانستن و ندانستن، چون فردی که از تمام جزییات مسئله آگاه است، می­تواند یک تصمیم منطقی بگیرد و احتیاجی به اعتماد کردن ندارد (بامبرگر[26]، 2012). اگر افراد هیچ گونه اطلاعاتی نداشته باشند، هیچ مبنایی هم برای اعتماد کردن ندارند و در بهترین حالت می­توانند امیدوار باشند. اعتماد هنگامی ایجاد می­شود که شخص اعتمادکننده، هیچ گونه گزینه­ای برای انتخاب ندارد ولی روی یک نتیجه احتمالی موقعیتی، که اطلاعات محدودی در موردش موجود است، حساب می­کند، با این حال از اطلاعات در دسترس، برای ارزیابی انتخاب­هایش و ارزیابی اعتماد به اعتمادشونده استفاده می­کند (پترسامانسن، 2012).

    به نظر می­رسد در این مورد، در کشور خلا تحقیقاتی وجود داشته باشد به نحوی که شاهد تبلیغات گسترده با هزینه­های بسیار زیاد ولی با اثربخشی پایین از جنبه جلب اعتماد مشتریان می­باشیم. این نگاه  موجب می­گردد تا واکنش­های متفاوتی به تبلیغات اینترنتی وجود داشته باشد.

    بدین ترتیب در این پژوهش، تلاش بر این است که  با در نظر گرفتن تحقیقات صورت گرفته در حوزه­های مرتبط، رابطه­ی بین نگرش به تبلیغات اینترنتی، اعتماد به تبلیغات اینترنتی، کلیک تبلیغات و در نهایت خرید اینترنتی را در بین کاربران اینترنتی مورد بررسی قرار دهد و بیان نماید که آیا رابطه­ای بین­شان وجود دارد؟

     

    سوالات تحقیق

    بین نگرش تبلیغات و اعتماد تبلیغات چه رابطه­ای وجود دارد؟

    بین اعتماد تبلیغات و کلیک تبلیغات چه رابطه­ای وجود دارد؟

    بین نگرش تبلیغات و کلیک تبلیغات چه رابطه­ای وجود دارد؟

    بین کلیک تبلیغات و خرید اینترنتی چه رابطه­ای وجود دارد؟

     

    چارچوب نظری تحقیق

    مدل مفهومی این تحقیق براساس ترکیب مدل­های ارائه شده در تحقیقات انورمیر (2012)، پترسامانسن (2012) و عظیم و حق[27] (2012) می­باشد. لازم به ذکر است که نگرش به تبلیغات اینترنتی و پاسخ رفتاری از پژوهش عظیم و حق (2012)، اعتماد به تبلیغات اینترنتی از تحقیق پترسامانسن (2012) و کلیک تبلیغات و خرید اینترنتی از مطالعه انورمیر (2012)، اخذ شده است. در این تحقیق نگرش به تبلیغات اینترنتی، متغیر مستقل؛ اعتماد به تبلیغات اینترنتی، متغیر میانجی و پاسخ رفتاری متغیر وابسته می­باشد.

     

     

    نگرش به تبلیغات اینترنتی

     

    اعتماد به تبلیغات اینترنتی

     

     

     

     

     

     

     

    خرید اینترنتی

    کلیک تبلیغات

    پاسخ رفتاری

    شکل 1-1- مدل مفهومی تحقیق

     

    فرضیه­های تحقیق

    بین نگرش تبلیغات و اعتماد تبلیغات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین اعتماد تبلیغات و کلیک تبلیغات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین نگرش تبلیغات و کلیک تبلیغات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین کلیک تبلیغات و خرید اینترنتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

     

    اهداف تحقیق

    هدف اصلی این پژوهش، این است که با ارائه یک مدل پژوهشی جامع، رابطه میان نگرش تبلیغات اینترنتی، اعتماد تبلیغات اینترنتی و پاسخ رفتاری- شامل کلیک تبلیغات و خرید اینترنتی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. نتایج این پژوهش می­تواند راهی برای برآورده ساختن نیاز شرکت­های تبلیغاتی به دانش ایجاد اعتماد در میان کاربران اینترنتی و افزایش اثربخشی تبلیغات اینترنتی به منظور کسب سود حداکثری توسط بنگاه­های اقتصادی باشد.

    قلمرو تحقیق

    قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی تحقیق حاضر، شامل کلیه کاربران فعال جامعه مجازی ایرانیان می­باشد.

    قلمرو زمانی

    از نظر زمانی، دوره مورد بررسی و گردآوری اطلاعات، یک دوره زمانی شش ماهه از اواسط زمستان 92 تا اواسط تابستان 93 در نظر گرفته شده است.

    قلمرو موضوعی

    قلمرو موضوعی تحقیق در حوزه پاسخ، اعتماد و نگرش کاربران به تبلیغات اینترنتی می­باشد.

     

    تعریف واژگان تخصصی

    نگرش به تبلیغات اینترنتی

    تعریف مفهومی: ساختاری عاطفی[28] است که انعکاس دهنده ارزیابی­های ذهنی[29] نسبت به محرک­های تبلیغات می­باشد (هاپکینز و همکاران[30]، 2004).

    تعریف عملیاتی: خوب بودن کلی تبلیغات اینترنتی، دوست داشتن کلی تبلیغات اینترنتی، بسیار مورد نیاز بودن تبلیغات اینترنتی، بسیار مطلوب بودن نگرش کلی به تبلیغات اینترنتی (عظیم و حق، 2012).

    اعتماد به تبلیغات اینترنتی

    تعریف مفهومی: اعتمادی است مبنی بر این که تبلیغات، منبع قابل اعتمادی برای اطلاعات محصولات و خدمات می­باشد و تمایلی را در فرد، برای انجام دادن فعالیتی براساس اطلاعات منتقل شده در تبلیغات، ایجاد می­نماید (ساه و همکاران[31]، 2009).

    تعریف عملیاتی: شناختی، احساسی و رفتاری (ساه و همکاران، 2009).

     

     

    کلیک تبلیغات

    تعریف مفهومی: کلیک تبلیغات، تعداد دفعات کلیک کاربر بر تبلیغاتی (مختلف) که در معرض آن قرار دارد، می­باشد (کیم و همکاران[32]، 2011).

    تعریف عملیاتی: کلیک تبلیغات در اغلب موارد توسط کاربر (انورمیر، 2012).

    خرید اینترنتی

    تعریف مفهومی: خرید اینترنتی، خریدی مناسب و در دسترس، گردآوری اطلاعاتی غنی، ارائه گزینه­های متنوع پیشنهادی جهت انتخاب، بدون برقراری تماس با دیگران، می­باشد (ولفینبرگر و همکاران[33]، 2001).

    تعریف عملیاتی: خریدکالا یا خدمات معرفی شده در تبلیغات اینترنتی از وب­سایت شرکت تبلیغ­شونده، در اغلب موارد توسط کاربر (انورمیر، 2012).

     

    1-10- خلاصه فصل 

    در این فصل به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، ابتدا به ضرورت و اهمیت انجام تحقیق و بیان مسئله پرداخته شد و سپس قلمرو، اهداف، سؤال و فرضیه­های تحقیق بیان گردید. در ادامه به تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق نیز اشاره گردید.

     

    1-11- ساختار کلی تحقیق

    در فصل اول، یک شمای کلی از فصول تشکیل دهنده این پژوهش ارائه شد. در این بخش، اهمیت موضوع، بیان مسئله، سوال تحقیق، چارچوب نظری تحقیق، فرضیه­های موجود به همراه اهداف و قلمرو تحقیق ارائه شد و در نهایت با مروری بر تعاریف واژگان تخصصی به پایان رسید.

    در فصل دوم تحقیق، مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده در این حوزه تشریح می­گردد. به طوری که ابتدا به بیان ادبیات موضوع پرداخته می­شود و در پایان سوابق تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور به طور خلاصه بیان می­گردد.

    فصل سوم که روش­شناسی پژوهش می­باشد پس از مقدمه­ای کوتاه، به روش تحقیق، معرفی متغیرها و الگوی مفهومی تحقیق، خلاصه­ای از مراحل انجام کار، جامعه و نمونه آماری، ابزار سنجش و نحوه آزمون فرضیات اشاره می­شود.

    در فصل چهارم، فرایند تجزیه و تحلیل یافته­ها تشریح می­گردد. این فصل نیز شامل مقدمه­ای مختصر می­باشد. همچنین نتایج آزمون فرضیات بیان شده و تجزیه و تحلیل کافی صورت خواهد پذیرفت.

    فصل پنجم که فصل نتیجه­گیری و پیشنهادات است، شامل تفسیر نتایج تحقیق، مقایسه نتایج تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه قبلی، خلاصه­ای از تحقیق حاضر، محدودیت­های پژوهش، پیشنهادات برای استفاده­کنندگان از پژوهش و پیشنهادات جهت تحقیقات آتی می­باشد.

    در نهایت، فهرست منابع و مأخذ استفاده شده در این پژوهش در قالب پیوست ارائه می­گردد.

     

    [1]. Kotler, et al.

    [2]. Beauvillain & Tiger

    [3]. Jiang, et al.

    [4]. Anwar Mir

    [5]. Chang, et al.

    [6]. Advertising

    [7]. Strauss & Frost

    [8]. Internet World Stats

    [9]. Online

    [10]. Internet advertising

    [11]. Schlosser, et al.

    [12]. Internet Advertising Revenue Report (IAB)

    [13]. Attitude toward advertising

    [14]. Bruner & Kumar

    [15]. Biehal, et al.

    [16]. Mackenzie, et al.

    [17]. Advertising effectiveness

    [18]. Behavioral responses

    [19]. Mehta

    [20]. Tang

    [21]. Adclicking

    [22]. Online shopping

    [23]. Wang, et al.

    [24]. Calfee, et al.

    [25]. Petur Samundsson

    [26]. Bamberger

    [27]. Azeem & Haq

    [28]. Affective construct

    [29]. Subjective evaluations

    [30]. Hopkins, et al.

    [31]. Soh, et al.

    [32]. Kim, et al.

    [33]. Wolfinberger

    Abstract

    Nowadays with developments in technology and information, competition among businesses is intense. How to render their brands, products or services in order to attract  more attention  and to make distinctive features more bigger, so people attract to them or tend to buy them, is very important. Furthermore with innovations in technology and Internet developments, E-commerce has grown so much. Considering this fact, advertising especially on the net is an important and effective element in E-commerce. So, the title of this research is Clients Behavioral Responses toward Online  Advertising: Assessing the role of Trust and Attitude toward online advertising. The population of this research is all clients of Iranian virtual network. The sample size is 385. The method of sampling is convenience sampling. All data were collected through questionnaire. Alpha cronbach was used to evaluate the reliability of the questionnaire and AVE was used to assess construct validity. It shows that questionnaire has good validity. Data was analyzed through SPSS 16, Warp PLS3 softwares for both descriptive and parametric statistics. The results indicate that there is a positive and significant relationship between attitude toward online advertising and trust toward online advertising. There is also a positive and significant relationship between trust toward online advertising and adclicking, adclicking and online shopping. However, there is no relationship between attitude toward online advertising and adclicking. According to results of this survey, through controlling effective factors on attitude toward online advertising and establishing more positive attitude toward online advertising, customers' trust can be expanded in order to increase their interest for clicking online advertising, so the number of online shopping-which has less cost for companies and customers- will grow.                                                                

     Keywords: E-commerce, Online advertising, Clients behavioral responses, Trust toward online advertising, Attitude toward online advertising.                                                                             

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                    صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-          مقدمه. 2

    1-2-          اهمیت موضوع.. 2

    1-3-          بیان مسأله. 3

    1-4-          سوالات تحقیق.. 6

    1-5-          چارچوب نظری تحقیق.. 6

    1-6-          فرضیه­های تحقیق.. 7

    1-7-          اهداف تحقیق.. 7

    1-8-          قلمرو تحقیق.. 8

    1-8-1-              قلمرو مکانی.. 8

    1-8-2-              قلمرو زمانی.. 8

    1-8-3-              قلمرو موضوعی.. 8

    1-9-          تعریف واژگان تخصصی.. 8

    1-10-      خلاصه فصل.............................................................................................................................................................9

    1-11-       ساختار کلی تحقیق.. 9

     

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    2-1-          مقدمه. 12

    2-2-          تبلیغات... 12

    2-2-1-              وظایف تبلیغات... 13

    2-2-1-1-                جلب توجه. 13

    2-2-1-2-                 ایجاد علاقه. 14

    2-2-1-3-                 تحریک تمایل.. 14

    2-2-1-4-                 سوق دادن به خرید.. 14

    2-2-2-                  اثر بخشی تبلیغات... 15

    2-2-2-1-                 اندازه­گیری ورودی­ها 15

    2-2-2-2-                 اندازه­گیری خروجی­ها 15

    2-2-2-3-                  اندازه­گیری فرآیندها 16

    2-3-          اینترنت و بازاریابی.. 16

    2-3-1-              تعاملی بودن.. 17

    2-3-2-              کنترل مصرف­کنندگان.. 17

    2-3-3-              شخصی­سازی.. 18

    2-3-4-              ظرفیت اطلاعاتی.. 18

    2-3-5-              تجارت الکترونیک..... 18

    2-4-          تبلیغات اینترنتی.. 19

    2-4-1-              ویژگی­های مهم تبلیغات اینترنتی.. 22

    2-4-2-             محدودیت‌های تبلیغات اینترنتی.. 23

    2-4-3-              انواع روش­های تبلیغات اینترنتی.. 23

    2-5-          نگرش.... 26

    2-5-1-              عناصر نگرش.... 29

    2-5-2-              نحوه شکل­گیری نگرش.... 30

    2-5-3-              نگرش نسبت به تبلیغات اینترنتی.. 30

    2-6-          اعتماد. 33

    2-6-1-              اعتماد و اعتبار به عنوان ساختارهایی مستقل.. 34

    2-6-2-              سه بعد موجود در ذات اعتماد به تبلیغات... 35

    2-7-          پاسخ رفتاری.. 36

    2-7-1-              کلیک تبلیغات... 37

    2-7-2-              خرید اینترنتی.. 38

    2-8-          جامعه مجازی.. 39

    2-9-          مروری بر مطالعات صورت گرفته. 40

    2-9-1-              پژوهش‏های خارجی.. 40

    2-9-2-              پژوهش‏های داخلی.. 44

     

    فصل سوم: روش­شناسی تحقیق

    3-1-          مقدمه. 48

    3-2-          روش تحقیق.. 48

    3-3-          متغیرهای تحقیق و الگوی مفهومی تحقیق.. 48

    3-4-          مراحل انجام تحقیق.. 50

    3-5-          جامعه و نمونه آماری.. 52

    3-5-1-              تعیین حجم نمونه و روش نمونه­گیری.. 52

    3-6-          ابزار سنجش.... 53

    3-6-1-     تدوین پرسشنامه ....................................................................................................................................................54

    3-7-          روایی پرسشنامه. 57

    3-8-          پایایی پرسشنامه. 58

    3-9-          روش­های تجزیه و تحلیل داده­ها 58

    3-10-       تحلیل عامل اکتشافی.. 59

    3-10-1-            پیش شرط­های تحلیل عامل اکتشافی.. 59

    3-11-       مدل­سازی معادلات ساختاری.. 60

    3-11-1-            برازش مدل.. 62

    3-11-1-1-               برازش مدل اندازه­گیری.. 62

    3-11-1-2-              معیارهای ارزیابی برازش بخش ساختاری.. 63

    3-11-1-3-                معیارهای ارزیابی برازش کلی مدل.. 64

    3-11-2-            آزمون فرضیه­ها 65

    3-11-2-1-               بررسی ضرایب معناداری z  یا t-values یا p-values 65

    3-11-2-2-              بررسی ضرایب استاندارد شده بار عاملی مربوط به مسیرهای هر یک از فرضیه­ها 65

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها

    4-1-          مقدمه. 67

    4-2-          ویژگی­های جمعیت­شناختی پاسخگویان و جامعه­ آماری.. 67

    4-2-1-              توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت... 67

    4-2-2-              توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن.. 69

    4-2-3-              توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات... 70

    4-2-4-              توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد.. 71

    4-2-5-              توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب حدود میزان استفاده از اینترنت در طول هفته. 73

    4-2-6-              توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مدت زمان آغاز خرید اینترنتی.. 75

    4-3-          بررسی توزیع نرمال داده­های تحقیق.. 76

    4-3-1-             آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای توزیع نرمال نگرش به تبلیغات اینترنتی.. 76

    4-3-2-             آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای توزیع نرمال اعتماد به تبلیغات اینترنتی.. 77

    4-3-3-             آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای توزیع نرمال کلیک تبلیغات اینترنتی.. 77

    4-3-4-             آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای توزیع نرمال خرید اینترنتی.. 77

    4-4-          تحلیل عامل اکتشافی.. 78

    4-4-1-              تحلیل عامل اکتشافی انعکاسی بعد شناختی اعتماد. 78

    4-4-2-              تحلیل عامل اکتشافی انعکاسی بعد احساسی اعتماد. 80

    4-4-3-              تحلیل عامل اکتشافی انعکاسی بعد رفتاری اعتماد. 82

    4-5-          آزمون مدل مفهومی تحقیق.. 83

    4-5-1-              برازش مدل­های اندازه­گیری.. 83

    4-5-2-              برازش مدل­های ساختاری.. 85

    4-5-3-              برازش کلی مدل.. 87

    4-5-4-              آزمون فرضیه. 87

    4-5-4-1-                 نتیجه آزمون فرضیه. 87

     

    فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات

    5-1-          مقدمه. 92

    5-2-          بررسی نتایج تحقیق.. 92

    5-2-1-              نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول.. 93

    5-2-2-              نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم. 93

    5-2-3-              نتایج حاصل از فرضیه سوم. 93

    5-2-4-              نتایج حاصل از فرضیه چهارم. 94

    5-3-          جنبه های نوین پژوهش.........................................................................................................................................94         5-4-           خلاصه و نتیجه­گیری.. 94

    5-5-          محدودیت... 95

    5-6-          پیشنهادات تحقیق.. 95

    5-6-1-              پیشنهادات کاربردی.. 95

    5-6-2-              پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 96

    فهرست منابع

    الف) منابع فارسی.. 98

    ب) منابع لاتین.. 101

    ضمائم

    الف) پرسشنامه............................................................................................................................107

    ب) جدول های مربوط به نتایج آزمون های آماری....................................................................................111

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر، عادل و مومنی، منصور (1384). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران: انتشارات سمت.

    آذربایجانی، مسعود؛ سالاری فر، محمدرضا؛ عباسی، اکبر؛ کاویانی، محمد و موسوی، سید مهدی (1385). روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، تهران: انتشارات سمت.

    ارونسون، دیوید؛ رابینسن، تام و اسمیت، مایکل (1385). روانشناسی اجتماعی، ترجمه افسانه شیخ الاسلام زاده،، تهران: انتشارات ما و شما.

    اسماعیل پور، مجید (1386). شیوه­های ساده خوشحال کردن مشتری، چاپ دوم، تهران: انتشارات موسسه یادواره کتاب.

    باقری کنی، مصباح الهدی و آذر، عادل (1383). رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی، نشر مدرس علوم انسانی، شماره 39.

      بیرانوند، حمیدرضا (1389). مدیریت تبلیغات بازاریابی(روش­ها و راهبردها) بر مبنای دیدگاه ارتباطات یکپارچه بازاریابی، چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.

      پرهیزگار، محمد مهدی و آقاجانی، علی اکبر (1390). روش شناسی تحقیق پیشرفته در مدیریت با رویکردی کاربردی، چاپ اول، انتشارات پیام نور.

      پورکریمی، اکبر (1381). تبلیغات از نگاهی نوین، چاپ سوم، تهران: انتشارات سارگل.

    ترکان، هاجر و کجباف، محمدباقر (1387). نگرش چیست؟، فصلنامه توسعه علوم رفتاری، سال اول، شماره اول، صص54-49.

    تقی زاده قمی، مصطفی (1389). عوامل موثر بر خریدهای اینترنتی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    حافظ نیا، محمدرضا (1387). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات سمت.

    حکیمیان، ابوالقاسم (1381). زمان عامل موثر در تبلیغات، ماهنامه علمی تخصصی روابط عمومی، شماره 12، صص 68-60.

    حمیدی زاده، محمدرضا و یزدانی، ناصر (1390). مدل راهبردی تبلیغات الکترونیک اثربخش رفتار مصرف­کنندگان، فصنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال سوم، شماره ششم، صص 176-150.

    حنفی زاده، پیام و بهبودی، مهدی (1388). تبلیغات اینترنتی، چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.

    خاکی، غلامرضا (1388). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات درایت.

    دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1391). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ ششم، تهران: انتشارات صفار اشراقی.

    داوس، دى ال (1376). پیمایش در تحقیقات اجتماعى، ترجمه هوشنگ ناییى، تهران: نشر نی.

    داوری، علی (1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس، تهران: جهاد دانشگاهی.

    ربیعی، علی؛ محمدیان، محمود و برادران جمیلی، بیتا (1390). ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک پارسیان و شناسایی مهمترین عامل در افزایش اثربخشی آن در سطح شهر تهران، تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره دوم، صص40-17.

    روستا، احمد و خویه، علی (1388). تاکتیک­ها و تکنیک­های تبلیغات، چاپ دوم، تهران: سیته.

    روستا، احمد؛ ابوالفضلی، سید ابوالفضل و قربانی، حسن (1388). بررسی نقش تعدیل کننده عدم اعتماد به اجتناب از تبلیغات اینترنتی، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2، صص66-51.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1389). روش­های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات آگاه.

    سلیمانی بشلی، علی (1388). مدل­های کسب و کار تبلیغات اینترنتی، ماهنامه دانش تبلیغات، شماره 30، صص 13-10.

    شبیری، فاطمه (1390). بررسی تاثیر باورها و نگرش نسبت به تبلیغات تجاری اینترنتی بر رفتار مصرف­کنندگان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد قزوین.

    شفقت، ژیلا (1391). ارزیابی و اولویت بندی مولفه­های اثرگذار بر خرید الکترونیکی مشتریان ایرانی در فضای اینترنت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.

    صادقپور، بهرام و مرادی، وهاب (1392). تحلیل آماری با نرم افزار Amos , Spss، چاپ دوم، بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران.

    صادق وزیری، فراز؛ جمشیدی، بهرام و اصلانی، رحمت (1389). بررسی عوامل تاثیرگذار بر نگرش نسبت به تبلیغات به طور کل و تبلیغات موبایلی، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.

    طاهری راویزی، حمید (1390). بررسی رابطه میان نگرش به تبلیغات اینترنتی و اعتماد در تجارت الکترونیک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد قزوین.

    عباسی، عباس و محمدیان، مقدسه (1386). رابطه بین نگرش مصرف­کنندگان به وب سایتها و اثربخشی تبلیغات اینترنتی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 7، صص119-99.

    کریمی، یوسف (1389). روان شناسی اجتماعی (نظریه­ها، مفاهیم، کاربردها)، چاپ بیست و چهارم، تهران: نشر ارسباران.

    کریمی، یوسف و صفاری نیا، مجید (1384). روانشناسی اجتماعی تغییر نگرش مصرف­کنندگان انرژی، پنجمین همایش ملی انرژی.

    کفاش پور، آذر؛ رحیم نیا، فریبرز و نبی زاده، طاهره (1390). ارزش درک شده و نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنتی، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره سوم، صص30-25.

    گلچین فر، عباس و بختایی (1385). تبلیغات در فضای مجازی، چاپ سوم، تهران: انتشارات حروفیه.

    محمدیان، محمود (1385). مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات حروفیه.

    مون، جان و مینور، مایکل (1388). رفتار مصرف­کننده، ترجمه کامبیز حیدر زاده، چاپ اول، قزوین: دانشگاه آزاد اسلامی، صص 243- 207.

    مهرانی، هرمز؛ فروزنده، لطف الله و ناهیدی، محبوبه (1389). بررسی تأثیرگذاری رسانه­های تبلیغاتی و رتبه بندی آنها از دید مشتریان براساس مدلAIDA در شرکت تولیدی اخوان جم، مجله جهان مدیریت، سال اول، شماره 8، صص38-25.

    میجانی، محسن (1391). سنجش نگرش نسبت به تبلیغات از طریق تلفن همراه (مورد مطالعه: مشترکین شرکت همراه اول در تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    میرزاپور کلشتری، مریم (1390). ارزیابی باور، نگرش و پاسخ­های رفتاری نسبت به تبلیغات اینترنتی (پیمایش پیرامون دانشجویان شهر تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    میرزایی اهرنجانی، حسن (1386). زم‍ی‍ن‍ه‌ه‍ای روش‌ش‍ن‍اخ‍ت‍ی ت‍ئ‍وری س‍ازم‍ان، چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت.

    نبی زاده، طاهره (1390). تاثیر ارزش بر نگرش درک شده کاربران تبلیغات اینترنتی با توجه به نقش جنسیت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

    نوربخش، مجتبی (1391). تحلیل عوامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی مصرف­کنندگان (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    هاوکینز، دل؛ بست، راجر و کانی، کنث (1385). رفتار مصرف­کننده تدوین استراتژی بازاریابی، ترجمه احمد روستا و عطیه بطحایی، چاپ اول، تهران: انتشارات سارگل، صص332- 294.

     

     

    ب) منابع لاتین

    Anwar Mir, I. (2012). Consumer Attitudinal Insights about Social Media Advertising: A South Asian Perspective. The Romanian Economic Journal, No. 45, pp. 265-288.

    Ajzen, J. (1991). The Aad- Ab- PI Relationships in children: the impact of Brand Familiarity and Measurement Timing, Journal of Psychology & Marketing, No.11, Vol.52, pp.120-138.

    Amaldos, W. and He, Ch. (2010). Informative Advertising. Journal of Marketing Research, No.47, Vol.1, pp.146-158.

    Azeem, A. and Haq, Z.U. (2012). Perception towards Internet Advertising: A Study with Reference to Three Different Demographic Groups. Global Business and Management Research:  An International Journal, Vol.4, No.1, pp. 28-45.

    Bamberger, W. (2012). Interpersonal Trust- Attempt of a Definition. Scientific report, Technische University Munchen, Retrieved 14.11.2013.

    Baran, G. (2004). Web advertising. Internet Research, 7(2), pp.216-230.

    Beauvillain, A. and Tiger, O. (2013). Perceived intrusiveness and trust in relation to online advertising :A qualitative study amongst individuals of the Net Generation. presented of Umea School of Business and Economics, UmeaUniversity.

    Belch, G.E. (1998). Facts of Advertising. TATA, Mc.

    Belch,G., and Belch,M. (2001). Advertising & Promotion. TATA, Mc.

    Biehal, G., Debra, S. and Eleonora, C. ( 2004 ). Attitude Toward the Ad and brand Choce. Journal of Advertising, 21 (3), 19-36.

    Brackett, L., and Carr, B. (2001), Cyberspace advertising vs. other media: consumer vs. mature student attitudes, Journal of Advertising Research, Vol.41, pp. 23-32.

    Brehm, S.S., Kassin, S.M., (1999), social psychology houghton miffling hellriegle, organizational behavior, new York west publishing company.

    Brown, M., Bhaduary, K.R., and Pope, K.N. (2010). The Impact of comedic violence on viral Advertising Effectiveness. Journal of Advertising, 39(1), pp.49-65.

    Brogstrom, M. M. (1999). Social psychology hought onmiffling hellriegle. Organizational behavior, New York west publishing company.

    Bruner, G.C., and Kumar, A. (2000), Web commercials and advertising hierarchy-of-effects, Journal of Advertising Research, Vol.40,  No. 2, pp.35-42.

    Calfee, J.E., & Ringold, D.J. (1994). The 70% majority: Enduring consumer beliefs about advertising. Journal of Public Policy & Marketing, Vol.13, No.2, pp.228-238.

    Campbell, E. and Wright, T. (2008). Shut-up I dont care:understanding the role of relevance and interactivity on customer attitudes toward repetitive online advertising. Jornal of Electronic commerce Research, Vol.9, No.1, pp.62-75.

    Castaneda, A., A. Rodriguez, M., and Luque, T. (2009). Attitudes’ hierarchy of effects in online user behavior. Online Information Review, Vol.33, No.1, pp.7-21.

    Chang, H.H., Rizal, H. and Amin, H. (2013). The determinants of consumer behavior towards email advertisement. Internet Research, Vol. 23, No. 3, pp. 316-337.

    Chen, Q. and Wells, W.D. (1999), Attitude toward the site, Journal of Advertising Research, September/October, pp. 27-37.

    Chitu, B.I., & Tecau, A.S. (2012). Issues related to social network advertising. Journal of Economic Sciences, Vol.5, No.1, pp.31-36.

    Clark, U. (1994). Interactive advertising and presence: a framework. Journal of Interactive Marketing, 13(3), pp.20-32.

    Clewley, N., Y. Chen, Sh., & Liu, X. (2009). Evaluation of the credibility of internet shopping in the UK. Online Information Review, Vol.33, No.4, pp.805-826.

    Combard, M., & Snyder-Duch, J. (2001). Interactive advertising and presence: a framework. Journal of Interactive Marketing, 13(3), pp.20-32.

    Dailey, L. (2004). Navigational web atmospherics: Explaining the influence of restrictive navigation cues. Journal of Business Research, 57(7), 795-803.

    Diwan, L.L. (1999). An examination of consumers’ attitudes and beliefs towards web site advertising. Journal of current issues & research in advertising, Vol.13, No.80, pp.25-40.

    Doney, P.M. and Cannon, J.P. (1997), An examination of the nature of trust in  Buyer-Seller Relationships. Journal of Marketing, Vol.61, No.2, pp.35-51.

    Elliot, M.T. and Paul, S.S. (1998). Consumer Perception of Advertising Clutter and Its Impact Across Various Media. Journal of Advertising Research, Vol.38, pp.29-41.

    Eroglu, S. A., Machleit, K. A., & Davis, L. M. (2001). Atmospheric qualities of online retailing: A conceptual model and implications. Journal of Business Research, 54(2), 177-184.

    Evans, D.S. (2008). The Role of Economics in Online Advertising. Journal of Market platform dynamics, Vol.21, pp.1-13.

    Ganesan, S. (1994). Determinant of long-term orientation in buyer-seller relationships. Journal of Marketing, Vol.58, No.2, pp. 1-19.

    Gawronski, B. (2007). editorial: attitudes can be measured! But what is an attitude?, social cognition, 25(5),  582-602.

    Gordon, M.E., & Lima-Turner, K.D. (1997). Consumer attitudes towards internet advertising: a social contract perspective. Accessed on the 2nd March, 2012 www.emeraldinsight.com/casestudies/htm.

    Hadija, Z., B.Barnes, S., and Hair, N. (2012). Why we ignore social networking advertising. Qualitative Market Research: An International Journal, Vol.15, No.1, pp. 19-32.

    Helander, L. and Khalid, T. (2000). New aspects of online Shopping. Journal of Online Shopping, Vol.6, No.22, pp.60-75.

    Harker, D. (2008). Regulating online advertising: the benefit of qualitative insights Qualitative Market Research: An International Journal, 11 (3), pp. 295-315.

    Helander, M.G. and Khalid, H.M. (2000), Modeling the customer in electronic commerce, Applied Ergonomics, Vol. 31 No. 6, pp. 609-19.

    Hofacker, Ch. & Murphy, J.(2009). Consumer web page search, clicking behavior and reaction time. Direct Marketing: An International Journal, Vol.3, No.2, pp.88-96.

    Hopkines, Ch., Raymond, M., and Mitra, A. (2004). Consumer responses to perceived telepresence in the online advertising environment: The moderating role of involvement. Marketing Theory, Vol.4, No.2, pp.137–162.

    Huh, J., DeLorme, D.E., & Ried, L.N. (2005). Factors affecting trust in on-line prescription drug information and impact of trust on behavior following exposure to DTC advertising. Journal of Health communication, Vol.10, No.8, pp.711-731.

    Imber, J., and Betsy-Ann, T. (2000). Dictionary of Marketing Terms, 3rd edition, Barrons Business Dictionaries, Hauppauge, NY.

    Jiang, L., Yang, Z., & Jun, M. (2013). Measuring consumer perceptions of online shopping convenience. Journal of Service Management, Vol. 24, No. 2, pp.191-214.

    Jones, J. (1986). Whats in Name: Advertising and the Concepts of Brands, Lexington Books, New York.

    Karson, E., McCloy, S. and Bonner, G. (2006), An examination of consumers’ attitudes and beliefs towards web site advertising, Journal of Current Issues & Research in Advertising, Vol.28, pp.77-91.

    Keller, H. & Jones, Y. (2011). Campaign Publicity on the Ability to Recall, Subsequent Advertisement, Vol.11, No.100, pp.85-99.

    Kim, C., Park, S., Kwon, K., & Chang, W. (2011). How to select search keywords for online advertising depending on consumer involvement: An empirical investigation Expert Systems with Applications. Journal of advertising. Vol.14, No.39, pp.594-610.

    Kim, J.E., & Kim, J. (2012). Human factors in retail environments: a review. International Journal of Retail & Distribution Management, 40(11), 818-841.

    Kim, K., & Chung, B.S. (2013). Revenue maximizing itemset construction for online shopping services. Industrial Management & Data Systems, Vol.113, No.1, pp.96-116.

    Korgaonkar, P., & Wolin, L. (2002). Web usage, advertising, and shopping: Relationship patterns. Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, Vol.12, No.45, pp.191–204.

    Kotler, P. & Armstrong, G. (2010). Principles of Marketing. Thirteenth edition. Upper Saddle River, New Jersey :Pearson Education Inc.

    Kotler, P. & Armstrong, G. (2012). Principles of Marketing. Thirteenth edition. Upper Saddle River, New Jersey :Pearson Education Inc.

    Kutty, V. (2010). Accept reject Decision in online advertising using Geometric Bromnian motion. A Thesis submitted to the faculty of the Graduate school of university of buffalo, state university of New York, pp.1-152.

    Lenhart, A. & Madden, M. (2007). Pew internet project data memo. Unpublished Raw data, available at: www. Pewinternet.org (accessed16 July 2014).

    MacKenzie, S.B. and Lutz, R.J. (1989). An empirical examination of the structural antecedents of attitude toward the ad in an advertising pretesting context. Journal of Marketing, Vol.53, No.2 , pp.48-65.

    MacKenzie, S.B., Lutz, R.J., and Belch, G.F. (1986).The Role of Attitude toward the Ad as a Mediator of Advertising Effectiveness: A Test of Competing Explanations. Journal of Marketing Research, Vol.23, No.2, pp.130–43.

    McMillan, S.J., and Hwang, J.S. (2002). Measures of Perceived Interactivity: An Exploration of Communication, User Control, and Time in shaping Perceptions of Interactivity. Journal of Advertising, 31(3), pp.41-54.

    Mathew, J., Ogedebe, P., and Ogedebe, S. (2013). Influence of web advertising on consumer behavior in Maiduguri Metropolis,Nigeria.  Asian Journal of Social Sciences & Humanities, Vol.2, No.2, pp.548-557.

    McAllister, D.J. (1995). Affect and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, Vol.38, No.1, pp. 24-59.

    McKnight, D. H., Choudhury, V., and Kacmar, C. (2002). Developing and Validating Trust Measures for E-Commerce: An Integrative Typology. Information System Research, Vol.13, No.3, pp.334-359.

    Mehta, A. (2000), Advertising attitudes and advertising effectiveness, Journal of Advertising Research, May-June, pp. 67-72.

    Merisavo, M. (2008(. The Interaction between Digital Marketing Communication and Customer Loyalty. Helsinki school of Economics, Working Paper.

    Moorman, C., Deshpande, R., and Zaltman, G. (1993). Factors Affecting Trust in Market Research Relationships, Journal of Marketing, Vol.10, No.15, pp.81-101.

    Moorman, C., Zaltman, G., and Deshpande, R. (1992). Relationship between providers and uses of market research: the dynamic of trust within and between organiations. Journal of marketing research, Vol.90, No.53, pp.314-328.

    Morgan, R.M., and Hunt, S.D. (1994). The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing.  Journal of Marketing, Vol.58, pp. 20-38.

    Ozen, H., Engizek, N. (2014). Shopping online without thinking: being emotional or rational?. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.26, No.1, pp.78-93.

    Patet, I. (2011). Consumer Attitude toward Mobile Marketing. Master thesis of University of Technology Department of Business Adminestration, pp.1-165.

    Patino, A., Pitta, D.A., & Quinones, R. (2012). Social media's emerging importance in market research. Journal of Consumer Marketing, Vol.29, No.3, pp.233-237.

    Petur Samundsson, K. (2012). Consumer trust in advertising in different media. a dissertation submitted to the graduate division of the university of Iceland in partial fulfillment of the requirement for BSc in Psychology in business and marketing.

    Picket, c., Michael, (2007), Theory of reasoned action: reassessing the relationship of moral and ethical climates in organization, an official online journal of American society of business and behavioral sciences (ASBBS), Vol 3, No. 1.

    Rodgers, S., & Thorson, E. (2000). The interactive advertising model; how users perceive and process online ads. Journal of Interactive Advertising.  1(1), pp.1000-1015.

    Ramachandran, K.K., Karthick, K.K. and Kumar, M.S. (2011), Online shopping in the UK, International Business & Economics Research Journal, Vol. 10 No. 12, pp. 23-35.

    Rowly, D. (2006). Public Relations Comes of age. Business Horizons, Vol.49, pp.247-56.

    Sahney, K. and Smith, J. (2014).International Marketing. Journal of advertising, Vol.45, No.21, pp.14-30.

    Salo, J., & Karjaluoto, H. (2007). A conceptual model of trust in the online environment. Online Information Review, Vol.31, No.5, pp. 604-621.

    Schlosser, A.E., Shavitt, S., and Kafner, A. (1999). survey of internet user's attitude toward internet advertising, journal of interactive marketing, Vol.13,  No.3, pp. 34-40.

    Scutaru, A. (2010), Evaluating Advertising Effectiveness: The Case Study of Moldovan Bank Advertising Campaign, Thesis of M.A., Central European University, Department of Economics.

    Sheth, JN., & sharma, A. (2005). International E-Marketing: Opportunities and Issues. Journal of International Marketing Review, 22(6), pp.611-622.

    Soh, H. (2006). Measuring trust in advertising: Development and validation of the adtrust scale.  a dissertation submitted to the Graduate Faculty of the University of Georgia in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of doctor of philosophy.

    Soh, H., Ried, L.N., & King, K.W. (2007). Trust in different advertising media. Journalism and Mass communication Quarterly, Vol.84, No.3, pp.455-467.

    Soh, H., Ried, L.N., & King, K.W. (2009). Measuring Trust in Advertising: Development and Validation of the ADTRUST Scale, Journal of Advertising, Vol.38, No.2, pp.83-104.

    Stevenson, J.S., Bruner, G.C., & Kumar, A. (2000). Web page background and viewer attitudes. Journal of Advertising Research, Vol. 20, No.(1 & 2), pp.29–34.

    Strauss, J. and Frost, R. (2001). E-Marketing, NJ, Upper Saddie River: Printic- Hall.

    Tang, J., Zhang, P., and Fei Wu, Ph. (2011). Passive or Active: Understanding consumers behavioral responses to online advertising. School of Information Studies, Syracuse University, Syracuse, NY, USA

    Tellis, G. (2004). Effective advertising Sage Publications. Journal of Retailing, 85(1), pp.42–55.

    The Economist (2001). Business: Banner Ad Blues. 358(March 2), 63.

    Vanden Bergh, B.G. and Katz, H. (1999), Advertising Principles: Choice, Challenge, Change, NTC Publishing Group, Chicago, IL.

    Vivan, P.(1999). The media of mass communication. 6th edition, Boston: Allyn and Bacon.

    Wang, X., Chow, W.Ch., Yang, Zh, & Lai, J. (2002). consumer attitude toward advertising, eighth Americas conference on information systems, pp.1143-1148.

    Wang, X., Chow, W.Ch., Yang, Zh, & Lai, J. (2013). Market signals: web site investment and physical store existence. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.26, No.1 , pp. 94-113.

    Wang, Y., Sun, Sh., Lei, W., and Toncar, M. (2009). Examining beliefs and attitudes toward online advertising  among Chinese consumers. Direct Marketing: An International Journal, Vol.3, No.1, pp.52-66.

    Wolfinbarger, M. and Gilly, M. (2003), eTailQ: dimensionalizing, measuring and predicting etail quality, Journal of Retailing, Vol. 79 No. 3, pp. 183-198.

    Wu, L., Cai, Y. and Liu, D. (2011), Online shopping among Chinese customers: an exploratory investigation of demographics and value orientation, International Journal of Customer Studies, Vol. 35, pp.458-69.

    Yang, W.S., Dia, J.B., Cheng, H.C. & Lin, H.T. (2006), “Mining social networks for targeted advertising”, Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on System Sciences2006, available at: IEEE Explore database (accessed 6 June 2014).

    Yoon, S.J., & Kim, J.H. (2001). Is the Internet a More Effective Than Traditional Advertising? Factors Affecting the Choice of Media. Journal of Advertising research, 41(6), pp.53-60. 


موضوع پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, نمونه پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, جستجوی پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, فایل Word پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, دانلود پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, فایل PDF پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, تحقیق در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, مقاله در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, پروژه در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, پروپوزال در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, تز دکترا در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, پروژه درباره پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی, رساله دکترا در مورد پایان نامه پاسخ رفتاری کاربران به تبلیغات اینترنتی تبیین نقش اعتماد و نگرش به تبلیغات اینترنتی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی چکیده در عصر حاضر به دنبال پیشرفت فناوری و اطلاعات، رقابت بین کسب و کارها نیز شدت یافته است. چگونگی ارائه برندها، محصولات یا خدمات برای اینکه مورد توجه بیشتر مصرف­کنندگان قرار گرفته و متمایز بودن آنها برجسته گردد تا افراد مجذوب آنان گردند و یا تمایل به خرید آنان داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است. به علاوه با نوآوری­های به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده انقلاب اطلاعات و ابرفضای شبکه ای ، چشم انداز بازاریابی و نقش آفرینان سنتی آن را دگرگون ساخت و فرصتهای تازه ای را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. دسترسی آسان به اطلاعات، امکان مقایسه سریع محصولات و بسیاری دیگر از امکانات اینترنت قدرت مصرف کنندگان را به مراتب بیشتر ساخته است. و ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطه میان ویژگی‌های فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. ...

1 مقدمه امروزه مشتریان انتظارات زیادی از بانک ­ها برای ارائه خدمات متنوع دارند. آنها سطوح جدیدی از آسایش و انعطاف­پذیری همراه با قدرت و سهولت استفاده از محصولات و خدمات مدیرت مالی را خواستار هستند که بانکداری سنتی قادر به ارائه این خدمات در این سطح نمی­باشد(تن و تئو[1]،2000) . بانکداری الکترونیکی در مقایسه با بانکداری سنتی انتخاب­های زیادی را برای استفاده از خدمات بانک در اختیار ...

  پايان‎نامه کارشناسي‎ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش بازاريابي   تابستان 1390   چکيده ايران از بازار جهاني صنعت گردشگري، به عنوان بزرگترين صنعت رو به رشد

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : "بازرگانی بین الملل" چکیده: پیشرفت فناوریها و ابزارهای بیسیم در سالهای اخیر فرصت جدیدی برای ارائه ی خدمات نوین بانکی، تحت عنوان بانکداری همراه به وجود آورده است. با استفاده از بانکداری همراه، مشتریان میتوانند در هر مکان و زمانی، سریع و راحت از خدمات بانکی بهره مند شوند. امروزه خدمات بانکداری همراه توسط بسیاری از بانکهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA) چکیده فارسی: تجارت نوین نیازمند ابزارها و زیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرآیندهای اقتصادی است.هنگامی که از پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات با امورمختلف صحبت میکنیم، پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و بانکداری یکی از ملموس ترین و بدیهی ترین نکاتی است که به ذهن متبادر می شود.این تحقیق نیز بطورموردی به رابطه بکارگیری فناوری ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات،گرایش تبلیغ و ارتباط فرهنگی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه‌های‌جدید‌در ارتقاء‌فرهنگ‌دینی‌درمیان دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه تهران و سوره است. سوال اصلی این تحقیق این است که آیا رابطه‌ای بین رسانه های جدید و ارتقاء فرهنگ دینی وجود دارد؟ در این پژوهش با سود جستن ازآراء صاحب نظران،نتایج تحقیقات پیشین و مشاهدات شخصی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بازرگاني بين الملل زمستان 90 چکيده رشد سريع زير ساختارهاي اينترنت فرصت­ها و روش­هايي جديد براي انجام کسب وکار به تمامي جهانيان معر

ثبت سفارش