پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان

word 495 KB 30807 123
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده:

    گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک طرف و فشارهای رقابتی و نیز انتظارات در حال تغییر مشتریان از طرف دیگر بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات را برای کلیه صنایع، سازمانها و کسب و کارها بیش از پیش ضروری کرده است . بیمه الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک و موجی که کمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی سابقه ای برخوردار است و بیمه و به طور کلی موسسات مالی از جمله صنایعی هستند که تجارت الکترونیک می تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا کند، چرا که صنعت بیمه صنعتی است اطلاعات بر، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعات می باشد.

    این تحقیق به بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان            می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان بیمه ایران در شعب گیلان می‌باشد که تعداد کل این افراد 1500 نفر بوده است. نمونه آماری تحقیق حاضر با مراجعه به فرمول کوکران 150 نفر از کارکنان بیمه ایران در شعب گیلان تعیین گردیده است ضمناً نمونه مورد نظر به صورت غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده است تحقیق حاضر از نوع توصیفی- علی وابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. جهت پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردیده است و با توجه به اینکه آلفای محاسبه شده کلیه متغیر ها بالاتر از 70/0بوده است بنابراین پرسشنامه تحقیق دارای پایایی مناسب است. به طور کلی تجزیه و تحلیل داده های آماری از قبیل میانگین، انحراف معیار، واریانس، جداول فراوانی و نمودارها به وسیله نرم افزار spss19 مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف اصلی در این پژوهش وجود یا عدم وجود رابطه معنی داری وتاثیر متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق در قالب فرضیات ارائه شده است. جهت تایید و یا رد هر فرضیه از آزمون رگرسیون استفاده شده. بر اساس نتایج بدست آمده بین کاربرد تجارت الکترونیکی و ارتقای سطح خدمات قبل از فروش، فروش و پس از فروش رابطه وجود دارد.

    واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، بیمه الکترونیک، خدمات قبل از فروش، فروش، خدمات پس از فروش

    مقدمه:

    در دنیای امروز صنایع خدماتی بخش عمده ای از بازارها را در بسیاری از کشورهای جهان  به خود اختصاص داده اند. بنابراین گسترش روزافزون تعداد مشاغل خدماتی در کنار افزایش میزان اهمیت این گونه صنایع در تولید ناخالص ملی کشورهای مختلف، موضوع عرضه خدماتی بی عیب و نقص و با کیفیت برتر را به      مسأله ای در خور توجه فراوان تبدیل کرده است. (Shafeie,2006).

     سازمانهای خدماتی و به طور اخص صنعت بیمه متوجه این موضوع شده اند که به منظور حفظ مشتریان خود و کسب مزیت رقابتی، یکی از موضوعات مهم و کلیدی را که باید همواره مد نظر قرار دهند بهبود کیفیت خدمات خود است. (Kandamputly&Menguc,2004).

    با بالا رفتن سطح رقابت در بین شرکت ها و جایگزین شدن روش ها ی سنتی تجارت با روش های مدرن، نیاز به رابطه ای بلند مدت میان شرکت ها و مشتریان وجود دارد و اهداف استراتژیک شرکت های بیمه به گونه ای تغییر یافته که منجر به زیاد شدن کاربرد های فناوری اطلاعات شده است. شرکت های بیمه هنگام استفاده از این کاربردهای فناوری اطلاعات و تکنولوژی های اینترنتی لازم است که ارزیابی سطح آمادگی الکترونیکی را در اولویت قرار دهند. ارزیابی سطح آمادگی الکترونیکی این اطمینان را می دهد که اجرا کردن تکنولوژی جدید در سازمان سودآور و بهره ور خواهد بود. (Ruikar,Anumba and Carrillo,2006).

    در این فصل بیان مساله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیه های پژوهش، تعاریف متغیرها، قلمروموضوعی، قلمرو مکانی و قلمرو زمانی تحقیق بیان خواهد شد.

    1-2) بیان مسأله:

    صنعت بیمه به خاطر اهمیت وافر آن در رشد اقتصاد و سلامت جامعه، یکی از مهمترین بخش­های فعال در خدمات مالی است.(برومیده و اعرابی، 1384،ص46 ) بیمه­گری به عنوان یکی ازفعالیتهای اقتصادی بسیار مهم و تاثیرگذار، روز به روز نقش مهم­تری را درفعالیت­های اقتصادی ایفاء می­کند؛ از این رو پیشرفت مستمر در ارائه خدمات بیمه­ای چه از نظر بهبود کیفی و کمی خدمات و چه از نظر ظهور خدمات جدید امری ضروری است. (حقیقی و سیحون، 1387، ص 78 )

    در طی سالیان اخیر استفاده از اینترنت بطور گسترده­ای در سراسر دنیا افزایش یافته است. به طوری­که این تکنولوژی وارد زندگی روزمره افراد شده است و آنان برای برقراری ارتباط با یکدیگر و انتشار اطلاعات از این تکنولوژی بهره می­برند. اگرچه از اواخر دهه 1990 شرکتهای اروپایی، محصولات بیمه عمر را بصورت آنلاین عرضه کرده­اند اما هنوز موفقیت چندانی نداشته­اند. دو عامل مانع توفیق این کانال فروش است که عبارتند از:

    انتظارات و نیازهای کاربران اینترنت

    پیچیدگی محصول

    در این زمینه بیمه­گران هنوز باید در پی محصول و فرآیندی باشند که دقیقتر با محدودیتهای فرآیند آنلاین سازگار است. وب سایتها و محصولاتی که بطور آنلاین عرضه می­شوند باید به گونه­ای طراحی شوند که انتظارات مشتریان را مرتفع ساخته و فروش و فرآیند صدور را  ساده کنند.(نورعلیزداه و همکاران، 1392،ص8) با توجه به فراگیر شدن تجارت الکترونیک در سطح جهان و منطقه، شرکت­های بیمه نیز نه­تنها از این امر مستثنی نمی­باشند بلکه به دلائل زیر هم در بخش صدور و هم در بخش پرداخت خسارت نیازمند استفاده از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی می­باشند:

    افزایش سرعت و کیفیت درارائه خدمات شرکت­های بیمه به بیمه­گذاران

    افزایش سرعت و دقت ثبت اطلاعات بیمه­گذارن جهت سرویس­­دهی بهتر و سریع­تر به آنان

    پردازش اطلاعات ثبت شده جهت کاهش خطاهای انسانی و افزایش سرعت در تصمیم­گیری

    افزایش توانایی شرکت­های بیمه در خصوص ایجاد ارتباط با بیمه­گران بین المللی جهت استفاده از دانش روز دنیا

    پدید آمدن ریسک­های جدید که با خود نیاز جدید بیمه­ای را به همراه آورده است. (چرائی،1386،ص1 و 2)

    بیمه الکترونیکی[1] به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک[2] و موجی که کمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی­سابقه­ای برخوردار است و بیمه و به طور کلی موسسات مالی از جمله صنایعی هستند که تجارت­الکترونیک می­تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا کند، چرا که صنعت بیمه صنعتی است اطلاعات بر، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعات می­باشد. ( تکیه، 1386) شرکت­های بیمه با توجه به روند توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات و حضور رقبای جدید و قوی­تر شدن رقبای قبل، برای ماندن در عرصه رقابت نیازمند مجهز شدن به این نوآوری در صنعت خود می­باشد. امروزه تجارت الکترونیکی به عنوان یک استراتژی بسیار مهم برای فروش و ارائه خدمات به مشتریان به کار گرفته می­شود. رشد انفجاری اینترنت و فرصت­هایی که برای داد و ستد کالاها و خدمات خلق کرده است، همگام با ایجاد و توسعه      سازمانهای تجاری، زمینه بسیار مساعدی را برای الکترونیکی شدن فرآیندهای بیمه­گری نیز فراهم کرده است. دراین راستا، صنعت بیمه کشور ما نیز در پی برداشتن گام­هایی به منظور وارد شدن به رقابت جهانی و کسب مزیت رقابتی است. بر این اساس سوال اصلی تحقیق حاضر این است که کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه چه تاثیری بر گسترش بیمه در کشور دارد؟

     

     

    1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق:

    اینترنت و تجارت الکترونیکی به عنوان دو بال مهم، نه تنها آغازگر تغییرات عمده در کسب و کارها شده بلکه زندگی روزمره مردمان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در مدت زمان بسیار کوتاهی، اینترنت به عنوان یک ابزار ارتباطی نوظهور قلمداد شده و تحقیقات نشان داده که امریکایی ها درپذیرش آن پیش قدم بوده و علاقه زیادی برای استفاده از اینترنت در خریدها ی برخط ابراز کرده اند. (برنوف[3] و همکاران،1998)

    بیمه الکترونیکی فرصت هایی را فراهم می­کند تا کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان بهبود یافته و آنها قادر باشند در هر دقیقه از شبانه روز به خدمات و اطلاعاتی جهت صدور بیمه نامه مورد نظر با استعلام نرخ و با اعلام خسارت دسترسی داشته باشند. استقرار بیمه­های الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در تعامل میان شرکتهای بیمه و مشتریان می­تواند مزایای بی­شماری همچون قابلیت ارائه خدمات در تمام اوقات شبانه روز، عدم مراجعه حضوری برای دریافت خسارت، ارائه خدمات سریع و مطمئن، جلوگیری از تقلبات بیمه­ای و افزایش درآمد شرکت بیمه را در پی داشته باشد؛ لذا به­نظر می­رسد توسعه بیمه­های الکترونیک، امری ضروری و اجتنا­ب­ناپذیر است. ( کریمی ،1383 )

     14 ) اهداف علمی تحقیق:

    الف ) هدف اصلی: سنجش رابطه تجارت الکترونیک و گسترش بیمه الکترونیک

    ب ) اهداف فرعی :

     - رابطه کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و فرآیند خدمات قبل از فروش بیمه( اطلاع رسانی، فرآیند مقدمات فروش، ارائه مشاوره و...)

    رابطه کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و فرآیند خدمات فروش بیمه(فرآیند فروش، مدیریت صدور داده­های بیمه­گر، صدور داده­ها )

    رابطه کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و فرآیند خدمات پس از فروش بیمه(ارتباط و مشاوره پس از صدور، ادعای خسارت، بررسی خسارت و...)

    1-5) چارچوب نظری تحقیق:

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکه ای است          منطقی- توصیفی ومشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرآیند هایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده اند. (سکاران،1381ص91)

    چارچوب نظری این تحقیق با تکیه بر ارزیابی معیارهای عملکردی سعی در تبیین رابطه تجارت الکترونیک و گسترش بیمه الکترونیکی دارد که این امر، با استفاده از بررسی روابط علت و معلولی بین کاربرد تجارت الکترونیک، فرآیند خدمات قبل از فروش، فرآیند خدمات فروش بیمه، فرآیند خدمات پس از فروش       امکان پذیر می باشد. مدل پیشنهادی تحقیق در شکل شماره 1- 1نشان داده شده است که این مدل 3 فرضیه را مورد آزمون قرار می دهد.

    روش کار این گونه شرح داده می شود: در مرحله اول نسبت به تشریح ابعاد متغیرها، ادبیات و پیشینه تحقیق اقدام می گردد. در مرحله بعد جامعه و نمونه آماری انتخاب شده است که در اینجا شعب بیمه ایران برای بررسی انتخاب شده اند. پس از تعیین تعداد نمونه آماری و بررسی شاخص های متغیر های تحقیق نسبت به تنظیم پرسشنامه با طیف 5گزینه ای لیکرت اقدام می گردد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها جهت تجزیه و تحلیل داده ها مطابق اهداف ارائه شده، ابتدا میزان و مقدار هر متغیر بر اساس داده ها و امتیازات حاصل از پرسشنامه مشخص می شود سپس توصیف اطلاعات حاصل شده در قالب جداول و نمودار های توصیفی ارائه می گردد و در گام بعدی به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته و در نهایت با جمع بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل خاتمه می یابد کلیه تجزیه و تحلیل ها بوسیله نرم افزار(SPSS)انجام می گیرد. مدل تحقیق در شکل1-1نمایش داده شده است.

     

     

     

     

    کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه

    ارتقای سطح خدمات فروش  بیمه

    ارتقای سطح خدمات پس از فروش بیمه

    ارتقای سطح خدمات قبل از فروش بیمه

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل (1-1) مدل پیشنهادی تحقیق(حقیقی و سیحون، 1387)

     

     

    1-6) فرضیه های تحقیق:

    فرضیه اصلی : بین بکارگیری تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و گسترش بیمه رابطه معنادار وجود دارد.

    فرضیه­های فرعی

    1 ) بین کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و ارتقای سطح خدمات قبل از فروش بیمه رابطه معنادار وجود دارد.

    2 ) بین کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و ارتقای سطح خدمات فروش بیمه رابطه معنادار وجود دارد.

    3 ) بین کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و ارتقای سطح خدمات پس از فروش بیمه رابطه معنادار وجود دارد.

    1-7) تعاریف عملیاتی:

    تعریف بیمه:

     بیمه[4] عملی است که به موجب آن یک طرف( بیمه گر[5])، اشخاصی( بیمه گذاران[6] یا بیمه شدگان) را که در معرض خطر یا خطرهای معینی هستند جهت جبران متقابل زیان احتمالی یا پرداخت وجهی معین(سرمایه بیمه) در ازای دریافت مبلغی(حق بیمه[7] یا وجه اشتراک) گردآوری می­کند و مجموعه خطرهایی را مطابق اصول و موازین آماری به عهده می­گیرد. نهاد بیمه در معنا و مفهوم و مکانیسم امروزی خود دربرگیرنده تضمین و تعهد جبران پیامدهای مالی خطرهای موضوع بیمه است. بدین معنا که، شرکت­های بیمه با گردآوری اشخاص در معرض خطر و سامانگری تعاون و مشارکت آنان طبق ضابطه های آماری، پشتوانه مالی توانمندی را که بتواند پاسخگوی خسارت های احتمالی باشد سروسامان می­دهد.( صالحی، 1381 )

    بیمه الکترونیک:

    بیمه الکترونیکی به معنای عام به عنوان کاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه­ای اطلاق می­شود و در معنای خاص، بیمه الکترونیک را می­توان به عنوان یک پوشش بیمه­ای از طریق بیمه­نامه­ای دانست که به طور برخط، درخواست، پیشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد می­شود به علاوه پرداخت حق بیمه، توزیع بیمه نامه، و پردازش پرداخت خسارت نیز همگی می­تواند به صورت برخط انجام گیرد.

    (Bromideh and Aarabi,2006 به نقل از کورش امامی و اعرابی،1388 ).

    تجارت الکترونیک:

    تجارت الکترونیک اصطلاح معادلی برای خرید و فروش محصولات ، خدمات و اطلاعات به وسیله زیرساختارهای شبکه ای است ( کالاکوتا و وینستون، 1997) .

    تجارت الکترونیک نوعی از تجارت است که بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها شامل متن، صدا و تصویر مبتنی باشد. این تجارت فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیک کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیک وجوه، مبادله الکترونیک سهام، بارنامه های الکترونیک، طرحهای تجاری، طراحی و مهندسی مشترک، بازاریابی مستقیم و خدمات بعد از فروش را در بر می گیرد( سوکول ،1995).

    1-8) تعاریف نظری:

    1- خدمات قبل از فروش: شامل فرآیند اطلاع رسانی(منظور از اطلاع رسانی، معرفی خدمات بیمه به مشتریان است. منظور، اطلاع رسانی الکترونیک است که به وسیله سه متغیر فرعی درجه دوم به این شرح تعریف      می گردد.( 1- سطح پیچیدگی وب سایت: این متغیر به بیان سطح قابلیت های فنی وب سایت از نظر ایستا[8] و یا پویا[9] بودن وب سایت می پردازد.2- ارتباطات: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزارهای الکترونیک در ارتباطات بیمه گر و بیمه گذار می پردازد.3- تبادل اطلاعات: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزارهای الکترونیکی در تبادل اطلاعات بین بیمه گر و بیمه گذار می پردازد. )

    2- مقدمات فروش: فرآیند مقدمات فروش در برگیرنده اقدامات اولیه ای است که در جهت فروش خدمات انجام می شود.

     اخذ پیشنهاد: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزار های الکترونیکی در فرآیند اخذ پیشنهاد از بیمه گذار می پردازد.

    ارایه مشاوره: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزارهای الکترونیکی در فرآیند ارائه مشاوره از بیمه گذار  می پردازد.

    3- فرآیند فروش: این فرآیند عبارت است از اقداماتی که در هنگام نهایی شدن فروش خدمت صورت می گیرد شامل مدیریت صدور بیمه گر.

    4- خدمات پس از فروش: این متغیر عبارت است از اقداماتی که پس از نهایی شدن فروش خدمت در جهت تداوم و استمرار فروش در آینده صورت می گیرد. که شامل ارتباطات پس از صدور و خسارت[10] می باشد.

    ارتباط و مشاوره: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزار های الکترونیکی در فرآیند ارتباط مشاوره پس از صدور بیمه نامه می پردازد.

    ادعای خسارت: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزار های الکترونیکی در فرآیند ادعای خسارت پس از صدور بیمه نامه می پردازد.

    بررسی خسارت: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزار های الکترونیکی در فرآیند بررسی خسارت پس از صدور بیمه نامه می پردازد.

    پرداخت خسارت: این متغیر به بیان سطح به کار گیری ابزار های الکترونیکی در فرآیند پرداخت خسارت پس از صدور بیمه نامه می پردازد.

     

    1- 9)قلمرو تحقیق:

    1-9-1) قلمرو موضوعی

    این پژوهش به دنبال بررسی و تبیین کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان می باشد.

    1-9-2) قلمرو مکانی

    این تحقیق در سطح شعب بیمه ایران شامل 9 شعبه (رشت، بندر انزلی، رودسر، لاهیجان، تالش، لنگرود، صومعه سرا، رودبار، آستارا) در استان گیلان صورت می پذیرد.

    1-9-3) قلمرو زمانی

    قلمرو زمانی تحقیق حاضر سال 92-93 می باشد.

     

    جمع بندی فصل اول:

    محقق در ابتدا با مطالعه کتب و  مقالات در ابتدا به بیان مساله پرداخته و ابعاد و جوانب آن را مشخص نموده سپس در مورد اهمیت و ضرورت انجام تحقیق و اهداف آن و چارچوب نظری بحث نموده و بعد از آن فرضیات تحقیق و تعاریف متغیرهای تحقیق اقدام نموده است و درنهایت قلمرو زمانی و مکانی تحقیق را تعیین نموده است.

     

    [1] Electronic Insurance

    [2] Electronic Commerce

    [3] Bernoff, J

    [4] Insurance

    [5] Insurer

    [6] Insured

    [7] Premium

    [8] Static

    [9] Dynamic

    [10] Loss

     

  • فهرست:

        عنوان                                                                                                            صفحه

     

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه: 1

    1-2) بیان مسأله: 2

    1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق: 4

    14 ) اهداف علمی تحقیق: 4

    1-5) چارچوب نظری تحقیق: 5

    1-6) فرضیه های تحقیق: 7

    1-7) تعاریف عملیاتی: 7

    1-8) تعاریف نظری: 8

    1- 9)قلمرو تحقیق: 10

    1- 9-1- قلمرو موضوعی: 10

    1- 9-2- قلمرو مکانی: 10

    1- 9-3- قلمرو زمانی: 10

    جمع بندی فصل اول: ....................................................................................................................................10

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1) تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک: 12

    2-2) تجارت الکترونیک: 15

    2-3) مزایا و معایب اینترنت و تجارت الکترونیک: 15

    2-4) تجارت الکترونیکی به عنوان یک بازار: 17

    2-5 ) اشکال مختلف تجارت الکترونیکی: 18

    2-6 ) انقلاب و اقتصاد دیجیتالی: 20

    2-7 ) استفاده از تجارت الکترونیکی حرکتی به سوی اقتصاد دیجیتالی: 21

    2-8 ) مدل های تجارت الکترونیک: 23

    2- 8-1- مدل مصرف کننده- مصرف کننده: 24

    2- 8-2- مدل تجارت- مصرف کننده: 24

    2- 8-3- مدل تجارت- تجارت: 25

    2- 8-4- مدل مصرف کننده- تجارت: 25

    2-9) مزایای تجارت الکترونیک... 25

    2-10) تجارت الکترونیک در ایران: 26

    2-11) تاثیر تجارت الکترونیک بر بیمه : 28

    2-12) کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه : 28

    2-13) بیمه: 29

    2-14) مدل های بلوغ الکترونیکی: 30

    2-15) مدل گارتنر: 31

    2- 16 ) مدل بلوغ دولت الکترونیکی گارتنر: 32

    2-17) بیمه الکترونیک: 36

    2-18) تاریخچه بیمه الکترونیکی در جهان و ایران: 37

    2-19) نحوه ی ارائه ی بیمه الکترونیک در شرکت های بیمه گر منتخب و پیش نیازهای آن: 40

    2-20) پیش نیازهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی: 42

    2-21 ) پیامدهای پیاده سازی بیمه الکترونیک در صنعت بیمه: 43

    2-22 ) توسعه نیافتگی بیمه در ایران: 46

    2-23) پیشینه تحقیق : 47

    جمع بندی فصل دوم: ....................................................................................................................................50

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3 1 ) مقدمه : 52

    3 2 ) طرح تحقیق : 52

    3 3 ) فرآیندهای تحقیق : 53

    3 4 ) جامعه آماری : 54

    3 5 ) نمونه آماری : 54

    3 6 ) حجم نمونه : 55

    3 7 ) روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات : 56

    3 8 ) روایی تحقیق : 57

    3 9 ) پایایی تحقیق : 57

    3 10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 59

    جمع بندی فصل سوم: ...................................................................................................................................59

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

    4-1) مقدمه: 61

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه: 73

    5-2) نتایج آمار توصیفی: 73

    5- 2-1- متغیر خدمات قبل از فروش: 73

    5- 2-2- متغیر خدمات فروش: 73

    5- 2-3- متغیر خدمات پس از فروش: 73

    5- 2-4- متغیر تجارت الکترونیک: 74

    5-3) نتایج آزمون فرضیه ها: 74

    5-4) محدودیت های تحقیق: 75

    5-5) پیشنهاداتی برای محققین آینده: 75

    فهرست منابع و مآخذ:

    منابع فارسی: 77

    منابع انگلیسی: 81

    منبع:

    منابع فارسی

    1-آذر، عادل و مومنی، منصور( 1379)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت، چاپ پنجم

    2-آیتی گازار، محمد(1390)، "بررسی مشکلات بیمه الکترونیکی در ایران".

    3-ابراهیمی، ابوالقاسم(1387)، عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید الکترونیکی بیمه نامه های شرکت بیمه پارسیان، مجموعه مقالات پانزدهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی بیمه و توسعه، جلد اول

    4-الهی و همکاران(1391)، بررسی تاثیر آمادگی الکترونیکی بر موفقیت بیمه الکترونیکی با استفاده از روش معادلات ساختاری، پژوهشنامه بیمه، شماره2

    5-اعرابی، محمد(1385)، موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیکی در ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره2

    6-امامی، کورش و اعرابی، نرجس(آمادگی مشتریان بیمه­های خودرو برای استقرار بیمه الکترونیک، نشریه تدبیر، شماره213، نوبت بهمن­ماه، صص66 60)

    7-امیرخانی، امیرحسین و متقی­ثابت، محمود(1389)، بررسی موانع توسعه بیمه­های الکترونیک در شرکت سهامی بیمه آسیا، فصلنامه صنعت بیمه، سال25، شماره1، نوبت بهار، شماره مسلسل 97، صص 177 157.

    8-برومیده، علی اکبر و اعرابی، نرجس(1384)، تاثیرتجارت الکترونیک بر شرکتهای بیمه ایرانی، فصلنامه صنعت بیمه، شماره2

    9-بقائی راوری(1386)، ارائه یک مدل سه بعدی از چالشهای تجارت الکترونیک درایران، مجله دانش و توسعه، شماره19

    10-بهرامی، امیر(1387)، شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار در پذیرش خدمات بیمه الکترونیکی از سوی مشتریان(مطالعه موردی شرکتهای بیمه آسیا، البرز و دانا)، پژوهشکده بیمه مرکزی.

    11-تکیه، مهدی، مشکانی فراهانی، سارا(1386)، بیمه الکترونیکی، فصلنامه آسیا.

    12-توربان، افریم کینگ، دیوید– لی، جی و دنیس ویهلند (1387) تجارت الکترونیک مفاهیم و کاربردها، مترجم عباس معمار نژاد، نشر نور علم، صص 230-231.

    13-چرائی، جمشید(1386)، کاربردها و آثار تجارت الکترونیکی در صنعت بیمه، مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران 3 و 4 آذرماه.

    14- حافظ نیا، محمدرضا(1383)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هشتم، انتشارات سمت، تهران.

    15-حافظ نیا، محمدرضا(1384)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هشتم، انتشارات سمت، تهران.

    16-حقیقی، محمد و سیحون، علیرضا(1387)، ارائه مدل بلوغ الکترونیکی برای فرآیندهای ارائه خدمات در صنعت بیمه کشور و آزمون آن در شرکت بیمه پارسیان، فصلنامه صنعت بیمه، سال 23 ، شماره 3 و 4 ، نوبت پاییز و زمستان، شمار مسلسل 92 91، ص78.

    17-خاکی، غلامرضا ( 1383)، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ ششم.

    18-خاکی، غلامرضا(1382)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتشارات بازتاب.

    19-دلاور، علی(1385)، مبانی نظری و علمی پژوهش در علم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد.

    20-رحیمی صفت، محمد(1384)، امید به الکترونیکی شدن امید به آینده، ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره10.

    21-ریاحی، محمداسماعیل(1384)، بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره39، ص 218.

    22-زلفی، نسرین(1389)، شناسایی فاکتورهای کلیدی موفقیت در بیمه الکترونیک، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه.

    23-سکاران، اوما(1381)، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی و شیرازی، چاپ سوم، شهریور، ص91.

    24-شهیدی، مهدی(1382)، تجارت الکترونیک و بیمه، تازه های جهان بیمه، انتشارات پژوهشکده بیمه، ش 62

    25-صالحی صدقیانی، جمشید و دهقان، نبی اله(1384)، ارائه مدل زیرساختارهای چهارگانه در جهت پیاده سازی وتوسعه تجارت الکترونیک در صنایع غذایی تهران، ، فرهنگ مدیریت، شماره نهم ، تابستان.

    26-صالحی، جانعلی محمود(1381)، حقوق بیمه، بیمه مرکزی ایران.

    27-صنایعی، علی(1381):«تجارت الکترونیک درهزاره سوم »، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول، اصفهان.

    28-عالیخانی، علی، بهرامی، امیر (1386)، بررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه ایران و ارائه راهکارهای مناسب،  فصلنامه صنعت بیمه غذایی تهران، نشریه فرهنگ مدیریت، شماره نهم، نوبت تابستان

    29-عباس نژاد، آتوسا (1382):«مشخصات تجارت الکترونیک»،تدبیر،شماره132.

    30-فنایی، محمد(1383)، موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیک در ایران ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات،شماره2.

    31-کتابچی، فریور(1383)، بررسی وضع موجود وچشم انداز بیمه الکترونیک در شرکت بیمه ایران.

    32-کریمیان، لیلا، دقیقی، علیرضا(1387)، رتبه بندی و مقایسه خدمات و محصولات بیمه ای از جهت ارائه بیمه های الکترونیکی در ایران با استفاده از مدل سیلور، پژوهشنامه اقتصادی.

    33-کریمی، آیت(1383) نقش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، فصلنامه تخصصی آسیا، شماره 30 و 31، صص      20 15.

    34-کورپر، استفانو و آلیس، جوانتیا(1380):«تجارت الکترونیکی»، ترجمه مهدی خسروپورعطایی، نشر موسسه فرهنگی دیباگران، تهران.

    35-مقدسی، علیرضا(1383):«مبادله الکترونیک داده ها : مفاهیم و ضرورت ها » تدبیر، شماره 151.

    36-موحدی، مسعود(1380)، طراحی و تبیین مدلی برای تحلیل موانع فرهنگ سازمانی استقرار تجارت الکترونیکی در سازمان­های صنعتی برتر ایران، پایان­نامه جهت اخذ دانشنامه دکتری تخصصی مدیریت .

    37-معمارنژاد، عباس(1387)، فشارهای کسب و کار و نقش تجارت الکترونیکی، ص 75.

    38-نهاوندیان، محمد (1381)«مالکیت فکری و تجارت الکترونیک»تدبیر، شماره 122.

    39-نگهبان، علیرضا، مستجابی، فریدا(1384)، راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، ص72.

    40-نورعلیزاده، حمید رضا و همکاران(1392)، فرآیند و کانالهای فروش بیمه های زندگی تجاربِ موفقِ کشورهای منتخب، راهکارهای بومی، بینش، شماره84.

    41-همتی، عبدالرضا(1382)، نقش بیمه در تجارت الکترونیک، نشر بازرگان.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    42-Bromideh, Ali A., and Aarabi, Narjes, (2006), The Impact of e-Commerce on the Iranian Insurance Companies, MSc. Dissertation, Lulea University of Technology.

    43-Bernoff, J., Morrisette, S., and Clermmer, K., (1998), Consumer E-mmerceReadiness, Cambridge, Mass.: Forrester Research, Inc

    44- Benjamin,R.andR.Weigand(1995)''Electronic Markets and virtual Value chains on the information superhighway .sloan Management Review,winter,

    45- Bort,R .Bielfeldt(1998). "Handbook of EDI".Boston, Massa- chusetts: Warren , Gorham and Lamont.

    46-Burder, Dias and Lekert(2001), Proceedings of the third international conference on contemporary issues in computer and information sciences.

    47-Canis , R . j . (2000). "Value – added Networks : What to Look for Now and in the Future " . Conference proceedings EDI 2000: EDI , Electronic Commerce and You ,

    pp.141-157

    48-Choi, A.B. Whinston, Technology in society 22(2000).

    49- Clark , j. (1998) , E – Commerce? E – business?" Computer" . World Journal .Avaible by:http://www.computerworld.com

    50-Dasgupta, Prithviraj and Sengupta, Kasturi, (2002), E-Commerce In The IndianInsurance Industry: Prospects And Future, Journal Of Electronic CommerceResearch 2 (1-2), Pp. 43-6.

    51-Durlacher (2000).”Electronic Commerce Development in the SME Sector“.Durlacher Quarterly Internet Report, August

    52-Erl H. P. (2000).”The Emergency Of Electronic Commerce and ElectronicForms Of Money“. Master Thesis, Technical University OfMunich(GERMANY).

    53-Gartner Group 2002, BPO at crossroads-market trends, viewed 27 June.

    54-Grove, J. (2003). “E-commerce? E-business?”. Computer World Journal. International Data Corporation (IDC) (1999).”E-Commerce Stimulates a Corporate Internet Spending Frenzy“. February 23

    55-irjana Sekulovska, PhD131- INTERNET BUSINESS MODELS FOR E-INSURANCE(2012) AND CONDITIONS IN REPUBLIC OF MACEDONIA, University “St. Kliment Ohridski” Bitola 7000, Macedonia, Procedia - Social and Behavioral Sciences 44, 163 – 168.

    56-ISO, (1997) , Electronic Commerce In Property/Casualty Insurance: Strategic Advantage Or Economic Imperative, Insurance Services Office, Insurance Issues Series Inc

    57-Jachson, D.(2003). Insurance and the Internet- the great mystery continues . National Underwriter Life &Health-Financial Servieces Edition, 107(9), p.14

    58-Kalakota, R. and Whinston A. (1997).”Electronic Commerce: A Manager‘sGuide“. New York: Addison Wesley

    59-Kimberley, P. (2005). “Electronic Data Interchange“. New York: McGraw-Hill

    60-Kandampully, J., Menguc, B. (2004), “Managerial practices to sustain service quality: an empirical investigation of New Zealand service firms”, Marketing Intelligence and Planning, 18(4): 175-184

    61-Levier, Jean Pierre (2003) (www.idf.net/articles/vendr atraver son site.html).

    62-Newman,William H.and R.Andrew M cGill(1997)."The process of Electronic Data Interchange" .3thedition, Prentice-Hall

    63-Ratnasingam, Pauline (2005) Trust inter-organizationalexchanges: a case study in business to businesselectronic commerce. Decision Support systemsVolume 39, Issue 3.

    64-Ruikar,k,Anumba,C.j and Carrillo,p.m.2006 VERDICT,anEREADINESS ASSESSMENTapplication for construction companies.Autmation in Constrution,15.pp98-110.

    65-Sigma 2000, The impact of e-business on the insurance industry: pressure to adapt-chance to reinvent, no.5

    66-Sawabini,S.(1995)."Introduction to EDI" Conference Proceedings EDI 2000:EDI, Electronic Commerce and You, pp. I-36

    67-Salonen J: Ahonen A:Koskinen K.(2007) Exploring the Possibilities for Mobile Insurance Services

    68-Shafiei,m(2006)Measuring the quality of Banking Servicese servqual Approach in Bank  Saderat of Isfahan Provice with concentration on Sepehr Servics,MA Disscrtation.uneversity of  Isfahan.

    69-Sokol,P.K.(1995)."Frpm EDI to EC: A Business Initiative". New York:McGraw-Hill.

    70-SwissRe, (2004), World Insurance In 2003: Insurance Industry On The Road ToRecovery, (New: Statistical Appendix, Updated February 2005), Sigma No. 3, Zurich.

    71-Turban, E., King; D., Warkentin, M. And Chung, H. M., (2002), ElectronicCommerce: A Managerial Perspective, International Edition, Prentice Hall USA.

    72-Turban, Efraim; Kelly Rainer Rex; Potter Richard E.(2005) Introduction to Information Technology. USA.

    73-Turban, Efraim; Efraim; Wetherbe James; McLeanEphraim.(1999) Information technology formanagement. 2 edition. USA.

    74-Turban,E.,E.McLean and J. Wetherbe(2002)." Information Technology for Management".3rd edition, New York: John Wiley& Sons

    75-VenkatramM.(2000) E–BusinessandE- Commerce".Washington,January29

    76-Wescott, C. G. (2001). ?E-Government in the Asia-Pacific Region?. AsianJournal of Political Science, Vol. 9, No. 2.

    77-Wigand, R. T. (1997), Electronic Commerce: Definition, Theory AndContext, The Information Society, 13 (1), 1-16.
    78-WTO (1998), ElectronicCommerce And The Role Of The WTO, World rade Organization, Geneva.

    79-Zwass.V(1998)." Structure And Macro-level Impact Of Electronic

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, نمونه پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, دانلود پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین­الملل) چکیده پژوهش بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به­کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A رشته مدیریت بازرگانی- گرایش بازاریابی چکیده امروزه سازمان­ها بیش از قبل نیازمند روش های موثر و کارآمد برقراری ارتباط با مشتریان در جهت ارتقاءمیزان فروش خود می باشند تمامی سازمانها به دنبال روش هایی هستند تا با استفاده از آن بتوانند نگرش مصرف کنندگان را نسبت به خود مثبت نمایند تا از این طریق شانس خودرا برای ارتقاء فروش افزایش دهند یکی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مديريت فناوري اطلاعات گرايش تجارت الکترونيک بهمن 1390  چکيده:               يکي از مهمتري

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A" رشته مدیریت بازرگانی- گرایش بازاریابی چکیده تجارت الکترونیک زمینه بالقوه ای را برای کمک به ایجاد روابط ساده، روان، مولد، شفاف و موثر بین بخش های تجاری و مصرف کنندگان، مصرف کنندگان با بخشهای تجاری، مصرف کنندگان با یکدیگر و بخش های تجاری با یکدیگر فراهم می کند لذا این پژوهش در صدد بررسی موانع توسعه بیمه های الکترونیک می باشد که برای ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان  1391 چکيده با ظهور پديده هايي نظير تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي که روش­هاي کار آمد در زمينه افزايش مع

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده: امروزه با توجّه به ساختار رقابتی شدید حاکم بربانکها در عرضه خدمات الکترونیکی، استفاده از تبلیغات برای معرفی خدمات نقش مهمی در ترغیب و تشویق مشتریان در استفاده از محصول و خدمات و در نهایت جذب آنها به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی بانکها دارد. به عبارت دیگر اگر بانکها بتوانند اثر بخشی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( M.A) مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی چکیده: مشتری از عناصر مهم مورد توجه مدیران هر سازمانی می باشد. حال سازمان هایی می توانند در امور بازاریابی بخصوص بازارگردی دارای مزیت رقابتی باشند که بتوانند نیازهای مشتریان را قبل از درخواست آنان تشخیص دهند. که این تقاضا ها در قالب تقاضای پنهان معرفی می شود. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی به منظور ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." (مدیریت بازرگانی – گرایش بین الملل) چکیده کسب و کار الکترونیکی پدیده‏ای است که تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعالیت‏های تجاری شرکت‏ها برای دستیابی به تسهیل تجاری را می‏طلبد. این امر علاوه بر تحولات خرد که در سطح بنگاه اتفاق می‏افتد به شدت مستلزم تحولاتی در محیط حاکم بر شرکتهای تجاری و کشورهاست که به نحو مؤثر می‏تواند بستر لازم را ...

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

ثبت سفارش