پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان

word 591 KB 30827 118
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    گرایش منابع انسانی

    چکیده

    هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر است.روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با تعداد 293 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه آماری و با توجه به جدول مورگان تعداد حجم نمونه 169 نفر است که تعداد 200 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه­برداری غیر احتمالی در دسترس توزیع شد. در نهایت تعداد 174 پرسشنامه از کارکنان جمع آوری شد و اطلاعات مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل داده­ها مشخص گردید که با سطح 95% اطمینان رهبری خدمت­گزار و مولفه های آن (خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی) با اعتماد به رهبر ارتباط معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط قابلیت اعتماد و اعتماد به رهبر نسبت به دیگر مولفه­ها از شدت بالاتری برخوردار است.

    کلیدواژه: رهبری خدمتگزار، خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد، مهرورزی، اعتماد به رهبر ارتباط

    مقدمه

    امروزه موضوع اعتماد در حال رشد بوده و علاقه­ی سازمان های معاصر به این موضوع افزایش یافته است، و شاهد این ادبیات رو به رشد می باشد. کارهای قبلی در حوزه اعتماد نشان می­دهد که اعتماد عامل اصلی برای همکاری درون سازمان ها است و امروزه در تعاملات بین افراد نیز مهم می باشد. با این حال، در مورد اعتماد، حول محور مفهوم و شکل­گیری آن و همین طور تحولات آن در سازمان­ها اختلاف نظر وجود دارد. با وجود پیشرفت­های نظری در حوزه­ی اعتماد، هنوز شواهد تجربی کمی در حمایت از تئوری های متعدد وجود دارد. ما بر این باوریم که یکی از شکاف­های قابل توجه که هنوز هم در ادبیات اعتماد وجود دارد، فرایند توسعه ی اعتماد در تنظیمات سازمانی و بین فردی است. در رسیدن به این هدف، این پژوهش به توسعه­ی این تئوری کمک می­کند و منعکس کننده­ی زمینه­ی اجتماعی خاص مدیریت یعنی زمینه­ی رهبری خدمتگزار است (Sendjaya-Pekerti,2010). حال با توجه به بی­تفاوتی کارکنان و عدم اعتماد در سازمان­ها و نظر به این که هر دو شکل اعتماد یعنی اعتماد به رهبر و اعتماد به سازمان، از ویژگی­های موثر رهبری خدمتگزار به شمار می­روند و تأکید زیادی برآنها شده است، به نظر می رسد که توسعه الگوی رهبری خدمتگزار می­تواند راه حل مناسبی برای رفع بی اعتمادی ها در سازمانهای دولتی و افزایش رفتارهای فرانقشی محسوب گردد (نادی و قهرمانی؛ 1391). رهبری خدمتگزار هم محصول و هم مقدمه اعتماد به رهبر و اعتماد سازمانی است. این مهم ممکن است ناشی از این حقیقت باشد که رهبری خدمتگزار، ادراک پیروان از قابلیت اعتماد رهبر را افزایش می­دهد که ارتباطی دوسویه با اعتماد به رهبر دارد(Farling et al, 2010) رهبران خدمتگزار به علت همدلی با پیروان و پذیرش کامل از جانب آنان، که از قابلیت اعتماد و اطمینان به آنها ناشی می­شود و به علت رهبری از طریق الگوسازی و خلق نمونه های اخلاقی در سازمان، مورد اعتماد قرار می­گیرند(احمدی و همکاران؛ 1392). با توجه به اینکه هدف این تحقیق بررسی رابطه رهبری خدمتگزار بر اعتماد به رهبر است، لذا در این فصل ابتدا به بیان مساله و در ادامه اهمیت و ضرورت تحقیق و چارچوب نظری و در نهایت مدل پیشنهادی تحقیق پرداخته می­شود.

     

     

     

     بیان مسأله

    با گسترش پدیده­ی جهانی­سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است بطوری که اکثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمان­ها اشاره کرده­اند. مطالعات ادبیات سازمانی نیز بر اهمیت اعتماد به عنوان پیش نیاز اثربخشی سازمانی تأکید داشته­اند(Child-Mollering,2010).

    اعتماد برای موفقیت سازمانی، انجام تغییرات مداوم در نقش­ها و تکنولوژی­ها و همچنین طراحی مشاغل و مسئولیت ها ضروری می­باشد. اعتماد می­تواند اثرات درون فردی و بین فردی ایجاد کند، و روابط درون و برون سازمان را تحت تأثیر قرار دهد(دانایی­فرد و همکاران؛1388). بنابراین افول اعتماد به رهبر در سازمان­های دولتی، یکی از مسائلی است که باعث ایجاد کارکنانی بی­انگیزه و بی­تفاوت می­شود و اجرای کند برنامه­ها را سبب می­گردد (قلی­پور و همکاران؛1388) و همچنین سطح پایین اعتماد به رهبر باعث می­شود که کارکنان جریان اطلاعات را در سازمان منحرف کنند و سوءظن و بدگمانی در بین کارکنان رواج یابد و ارتباطات باز و صادقانه در سازمان از بین برود و تصمیمات سازمان کیفیت مطلوبی نداشته باشد(فرهنگ و همکاران؛1389). اعتماد به رهبری، یک وضعیت روحی شامل قصد آسیب­پذیری بر اساس انتظارات مثبت از اهداف یا رفتار طرف مقابل است(Sendjaya-Pekerti,2010). وجود اعتماد در اداره تعاون مانند سایر سازمانها و موسسات مالی و اداری از اهمیت خاصی برخوردار بوده به­طوری که تبعات ناشی از فقدان آن باعث بروز رفتارهای خودخواهانه و خودمحور در کارکنان، کاهش مشارکت در تصمیم‌گیری­ها(پناهی؛1390)، عدم تحقق اهداف و استراتژی­ها شده و به­طورکلی تأثیری منفی بر بهره‌وری سازمانی خواهد گذاشت (قربانی و باب­الحوائجی ؛1391). ضرورت تاکید بر اعتماد عمومی و اعتماد به رهبری روز به روز در حال افزایش است و همچنین الزام توزیع قدرت و توانمندسازی در کشورهایی که فرایند دموکراتیزه شدن را طی می­کنند، وجود رهبری خدمتگزار را ضروری ساخته است(Birkenmeier et al,2012). در حالی که مفهوم اعتماد منحصراً به رهبری خدمتگزار مرتبط نیست و ممکن است اعتماد یک مفهوم کلیدی در همه­ی مدل­های رهبری در نظر گرفته شود، رهبری خدمتگزار به طور خاص قویا با اعتماد مرتبط است. رهبران خدمتگزار نیازها و منافع پیروان را بالاتر از نیازها و منافع خود می­دانند، بین گفتار و کردار هماهنگی دارند، در گفتگوهای اخلاقی با پیروان شرکت می­کنند و حس رسیدن به اهداف و معنا را به پیروان القا می کنند، در نتیجه  اعتماد پیروان خود را جلب می کنند. سندجایا و پکرتی[1] (2010) معتقدند که بین رهبری خدمتگزار و شکل­گیری اعتماد پیروان به رهبر رابطه وجود دارد، بدین ترتیب در این پژوهش از رهبری خدمتگزار به عنوان متغیر مستقل استفاده شده است (Sendjaya-Pekerti,2010). گرین لیف رهبری خدمتگزار را چنین تعریف می­‌کند: رهبری خدمتگزار روی خدمت­‌رسانی به دیگران تأکید می‌‌کند و منافع شخصی را فدای منافع دیگران می‌کند تا افراد از درایت و اختیار و سلامت بیشتری برخوردار شوند و خودشان تبدیل به رهبرانی خدمتگزار گردند.

    با توجه به مطالب مطرح شده سوال اصلی تحقیق این است که آیا بین رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان رابطه وجود دارد؟

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    امروزه اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است(دانایی­فرد و همکاران؛1388). بدون تردید ایجاد اعتماد در هر نظامی رکن اصلی حاکمیت و مبنای مشروعیت آن بوده و مخدوش شدن آن در بلندمدت بنیان هر نظامی را متزلزل خواهد کرد، بگونه­ای که اشتباهات فاحش رهبران سیاسی در رابطه با شهروندان و عدم توجه به بحث خدمتگزاری، به اعتماد عمومی لطمه زده که در نهایت منجر به کاهش مشروعیت نظام سیاسی می­شود(باقرسلیمی و همکاران؛ 1389). نظر به اینکه اعتماد به سازمان­ها نیازمند ایجاد اعتماد میان کارکنان و مدیران بخشهای اجرایی است، بنابراین توجه به ایجاد اعتماد درون سازمان بسیار مهم است. برای مدیریت بهینه، به ایجاد اعتماد به­عنوان یکی از مهمترین سرمایه­های اجتماعی نیاز است و این امر باعث پیوند همدلی میان کارکنان و مدیران میشود. موضوع اعتماد اهمیت نظری و عملی مهمی برای مطالعه سازمان­ها دارد. اعتماد به مثابه پدیده­ایست تسهیل­گر که باعث بهره­وری بیشتر سازمان­ها می­شود (Carneval e,2012).

    اعتماد به عملکرد اثربخش منجر می­شود، زیرا تبادل اطلاعات مرتبط و مناسب بین کارکنان و سازمانها را تشویق میکند. اندیشمندان مدیریت، اعتماد را عامل مهمی در همکاری و تعارض، سبکهای رهبری، مشارکت و بالندگی سازمانی می­دانند(Vidotto, 2012). در مطالعات سازمانی نیز از اعتماد به عنوان عامل بنیادی برای سازمان­های اثربخش نام برده میشود و متخصصین رهبری و محققان به اهمیت ایجاد اعتماد در بین نیروی کار اذعان دارند. مطالعه ادبیات سازمانی نشان می­دهد که اعتماد یک عامل حیاتی و ضروری برای موفقیت فردی و سازمانی می­باشد. بالا بودن اعتماد درون سازمانی ضعف در سایر منابع لازم برای ارتقا بهره وری را تا حدی جبران می­کند. بررسی ها نشان میدهد که اعتماد اثرات درون فردی و بین فردی ایجاد کرده و روابط درون و برون سازمان را تحت تاثیر قرار میدهد. از این رو گفته می­شود بالا بودن اعتماد مساوی با بهبود رضایت شغلی، تعهد سازمانی، فضای اطمینان به کارکنان، افزایش همکاری و همفکری، تقسیم اطلاعات، حل مسئله، تسهیل توانمندسازی، توانایی تغییر، یادگیری و نواوری سازمانی، کاهش فشار روحی و روانی، کاهش عدم اطمینان نسبت به آینده، حل تعارضات و در نهایت ایجاد چارچوبی برای افزایش بهره­وری سازمانی می­شود(دانایی­فرد و همکاران؛ 1388).

    رهبری خدمتگزار، دارای استنباط­ها و ویژگی­هایی است که غالب نظریه پردازان بر آن­ها اتفاق نظر دارند. مفهوم رهبری خدمتگزار با این ویژگی­ها در اذهان شکل می گیرد: شنود موثر، همدلی، بهبود بخشی، آگاهی، اقناع، مفهوم سازی، دور اندیشی و آینده نگری، نظارت، تعهد به رشد و پیشرفت دیگران، شکل­دهی. نویسندگان دیگری بر اساس نوشته های گرین لیف ویژگی­های دیگری را برای رهبری خدمتگزار تعریف کرده­اند. این ویژگی­ها عبارتند از: چشم انداز، راستگویی، درستکاری، اعتماد، خدمت، الگوسازی، پیشگام بودن، قدردانی از دیگران، توانمند سازی دیگران.. این صفت­های لازم، مشخصات و ویژگی­های عملیاتی هستند که متعلق به رهبر بوده و از رفتار رهبر در محیط کار قابل مشاهده است. این ویژگی­ها مشخصه­های اثربخشی یک رهبر خدمتگزار است که دیگران را مورد تاثیر قرار می­دهد. علاوه بر ویژگی های لازم رهبران خدمتگزار، در ادبیات رهبری خدمتگزار خصوصیات دیگری برای رهبر خدمتگزار به عنوان ویژگی­های مکمل ذکر شده است. این ویژگی­ها شامل:ارتباطات، اعتبار، شایستگی، نظارت، مشخص بودن، تاثیرگذاری، شنود موثر، اقناع، تشویق دیگران، تعلیم، تفویض اختیار است. ویژگی­های مکمل در ذات خود ویژگی­های ثانویه نیستند بلکه کامل کننده و گاهی موارد پیش نیاز برای اثربخشی رهبری خدمتگزار هستند. از این رو رهبری خدمتگزار یک عامل موثر در اعتمادسازی در نظر گرفته می­شود (تونکه­نژاد، 1390). بنابراین با توجه به مطالعات گذشته رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر مورد کنکاش قرار می­گیرد.

     

     

     

    اهداف تحقیق

    براساس مطالب عنوان شده در بیان مسئله و اهمیت موضوع تحقیق، هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر است. بنابراین هفت هدف ویژه برای مطالعه پژوهش حاضر طراحی می­شوند که به قرار زیر هستند:

    سنجش گرایش به رهبری خدمتگزار و ابعاد آن در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان.

    سنجش میزان اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان.

    تعیین رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان.

    تعیین رابطه بین خدمت­رسانی و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان.

    تعیین رابطه بین تواضع و فروتنی و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان.

    تعیین رابطه بین قابلیت اعتماد و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان.

    تعیین رابطه بین مهرورزی و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان.

     

     

    چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکه­ای است منطقی- توصیفی و پرده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده­اند(سکاران؛94:1389).

    گرین لیف بیان نموده که رهبری خدمتگزار، محور اعتماد است و تنها لازمه اعتماد آنست که افراد دریابند، سازمان خدمتگزار آنهاست. بعلاوه، وی ادعا نموده که در رهبری خدمتگزار، رهبری به کسانی واگذار می­شود که به واسطه جایگاهشان به عنوان خدمتگزار، مورد اعتماد می­باشند.

    بررسی­ها نشان میدهد که چندین عامل بر ایجاد اعتماد در سازمان موثر است. لوین[2] نشان داده که نقش رهبر خدمتگزار در خلق فرهنگ اعتماد مهم است؛ در سازمانی جو اعتماد وجود دارد که مدیران به آنچه میگویند عمل نمایند (اعتبار) و به روش قابل پیشبینی­ای رفتار کنند(باقرسلیمی و همکاران؛ 1389).  در واقع اعتماد هنگامی خلق می­شود که رهبران به امتیاز خدمتگزاری برسند(احمدی و همکاران؛ 1392). سندجایا و پکرتی در سال 2010 در مقاله­ای با عنوان رهبری خدمتگزار به عنوان مرجع اعتماد در سازمان بیان کردند که رهبری خدمتگزار از مهمترین عواملی است که منجر به اعتماد بیشتر به رهبر می­شود(Sendjaya-Pekerti,2010). با توجه به مطالب مطرح شده مدل تحقیق در شکل(1-1) نشان داده شده است:

    در مدل تحقیق، متغیر­ مستقل رهبری خدمتگزار و متغیر وابسته اعتماد است؛ که در زیر نشان داده شده است:

    رهبری خدمتگزار

    اعتماد به رهبر

    خدمت­رسانی

    تواضع و فروتنی

    قابلیت اعتماد

    مهرورزی

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل 1-1) مدل مفهومی تحقیق (Sendjaya-Pekerti,2010)

     

    < >فرضیه­های تحقیق 

    فرضیه های این تحقیق بر اساس متغیرهای تعیین شده و روش تحقیق مورد استفاده به شرح زیر هستند:

     

    1-6-1) فرضیه اصلی:

    1: بین رهبری خدمتگزار و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد.

     

    1-6-2) فرضیه­های فرعی

    1-1: بین خدمت­رسانی و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد.

    1-2: بین تواضع و فروتنی و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد.

    1-3: بین قابلیت اعتماد و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد.

    1-4: بین مهرورزی و اعتماد به رهبر در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان ارتباط معناداری وجود دارد.

     

    < >تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق 

    1-7-1)  رهبری خدمتگزار 

    رهبری خدمتگزار مفهومی است که به صورت بالقوه می تواند سازمان­ها و جوامع را تغییر دهد؛ زیرا تغییرات و دگردیسی­های سازمانی و شخصی را تحریک می کند(خالصی و همکاران،1391). در واقع رهبری خدمتگزار عبارتست از درک و عمل رهبر به گونه­ای که منافع دیگران را بر تمایل و علاقه شخصی خویش ارجح می­داند (اسماعیل تبار، 1390:  63).

    چهار مولفه در نظر گرفته شده برای رهبری خدمتگزار که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از کاملاً مخالف تا کاملاً موافق) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از:

    < >خدمت­رسانی؛تواضع و فروتنی؛قابلیت اعتماد ؛ مهرورزی(قلی­پور و همکاران؛1388). 

     

    1-7-2)  اعتماد به رهبر 

    اعتماد به رهبر عبارت است از سطح اطمینانی که یک فرد نسبت به شایستگی های سرپرست و فعالیت وی  به طریقی منصفانه، اخلاقی و قابل پیش بینی دارد. برای عملیاتی کردن متغیر وابسته از ابعاد مطرح شده توسط سندجایا و پکرتی استفاده شد. بر این اساس سه مولفه در نظر گرفته شده برای اعتماد به رهبر که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از کاملاً مخالف تا کاملاً موافق) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از:

    < >انصاف؛ درستکاری و صداقت؛ وفاداری(Sendjaya-Pekerti,2010).قلمرو تحقیق1-8-1) قلمرو موضوعی: تحقیق حاضر از نظر موضوعی در حوزه  مدیریت رفتار سازمانی مورد مطالعه قرار می گیرد.

    1-8-2) قلمرو زمانی: تحقیق حاضر در یک دوره هفت ماهه  از بهمن ماه 92 الی تا شهریور 93 انجام شده است.

    1-8-3) قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان است.

     

    < >واژگان تحقیقرهبری خدمتگزار[3]

    اعتماد به رهبر[4]  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    ادبیات نظری  و پیشینه  تحقیق

    مقدمه

    مطالعه ادبیات سازمانی نشان می­دهد که اعتماد یک عامل حیاتی و ضروری برای موفقیت فردی و سازمانی می­باشد. بالا بودن اعتماد درون سازمانی، ضعف در سایر منابع لازم برای ارتقا بهره­وری را تا حدی جبران می­کند. بررسی­ها نشان می­دهد که اعتماد، اثرات درون فردی و بین فردی ایجاد کرده و روابط درون و برون سازمان را تحت تاثیر قرار می­دهد (Eid & Olsen, 2011). از این رو بیان می­شود که بالا بودن اعتماد به ویژه اعتماد به رهبر مساوی با بهبود رضایت شغلی، تعهد سازمانی، فضای اطمینان بین کارکنان، افزایش همکاری و همفکری، عدالت سازمانی و دیگر عواملی است که موجب بهره­وری سازمانی می­شود. برای موفقیت سازمانی، انجام تغییرات مداوم نقش­ها و تکنولوژی­ها و همچنین طراحی مشاغل و مسئولیت­ها، اعتماد ضروری است (Wickramasinghe & Ruvini, 2012). از سوی دیگر اکثر نظریه­پردازان مدیریت و سازمان، قرن بیست و یکم را قرن رهبری برای سازمان می­دانند. رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا می­کند، عنوان بسیار مشهوری در رفتار سازمانی است. محققان رفتار سازمانی ثابت کرده­اند که رهبران می­توانند عامل تمایز در سازمان باشند (خالصی و همکاران،1391). یکی از مدل­های نوین، رهبری خدمتگزار است (اسماعیل تبار، 1390: 63). اسپیرز، گرین لیف را فردی می­داند که از بین تئوریسین­های جدید سازمانی، مفهوم رهبری خدمتگزار را پایه گذاری کرده است. بر اساس نظر گرین لیف، رهبر، نخست باید به دنبال رفع نیازهای دیگران باشد. گرین لیف و تعداد قابل توجهی از دیگر نویسندگان، رهبری خدمتگزار را یک نظریه­ی معتبر و مدرن در رهبری سازمانی می­دانند. پترسن به عنوان نتیجه­ای از بررسی های خود بیان می­کند سازمان­هایی که با رهبران خادم اداره می­شوند، به موفقیت­های سازمانی قابل توجهی دست خواهند یافت (فرهنگی و همکاران،1390).

     

     

     

     

     

     

     

     

    بخش اول

    اعتماد

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2-1)اعتماد

    2-1-1) تعاریف و مفاهیم اعتماد به رهبر

    اعتماد یکی از بارزترین نشانه­های رهبری است. هنگامی که پیروان به رهبرانشان اعتماد کنند، علاقه دارند که در مقابل اعمال و رفتار رهبر فقط فرمانبردار باشند (شفیع­پور مطلق و همکاران، 1390). جیسکز، استینکمپ، و کومار[5] (1988)، در زمینه یابی شان از مقالات اعتماد، پیشینه را در حال رونق یافتن توصیف کردند اما دریافتند که اعتماد به  طور واحدی تعریف نشده است و پدیده لغزنده ای به نظر می­رسد. اعتماد، تصمیم به اطمینان به دیگری است با این انتظار که او بر اساس یک توافق مشترک، عمل خواهد کرد. در هر سطحی از اعتماد، یک میزان معیار از ریسک به عنوان این که دیگری ممکن است بر اساس توافق عمل نکند، وجود دارد. هوسمر[6] (1995)، بیان می کند اعتماد، اطمینان یک فرد، گروه یا مؤسسه بر یک وظیفه­ی داوطلبانه پذیرفته شده برای فرد، گروه یا مؤسسه دیگر، برای شناسایی و حمایت از حقوق و منافع همه­ی کسانی است که در یک تلاش مشترک یا تبادل اقتصادی،  درگیر شده­اند، است، اکثر محققان روی تعریف اعتماد به عنوان حالتی شامل اطمینان داشتن به انتظار مثبت در مورد انگیزه­های دیگران در موقعیت­هایی که ریسک  در پی دارد، توافق دارند. مؤسسات، برای به دست آوردن مزایای اجتماعی و اقتصادی که با روابط بر مبنای اعتماد مرتبطند، سطوح بالای ریسک را می­پذیرند (اشجع و همکاران،1388).

    بسیاری از محققان معتقدند اعتماد به طور کلی اطمینان و خوش بینی نسبت به وقوع حوادث، یا اطمینان داشتن به دیگران بدون وجود دلایل اجباری است (Smith & Birney,2011). در حقیقت اعتماد، باور ما بهاین امر است که دیگران همان کاری را انجام می دهند که ما از آن ها انتظار داریم، بدون اینکه آن ها تحت نظارت باشند (شیرازی و همکاران، 1391). اعتماد به معنی اعتقاداتی است که افراد در مورد رفتار آینده گروه مقابل دارند. هرچه گروه الف، اعتقاد بیشتری داشته باشد که گروه ب در روابط به تعهداتش عملمی کند (که این امر نشان دهنده حسن نیت و صلاحیت گروه ب است)، گروه الف به گروه ب، اعتماد بیشتری خواهد کرد (Lee,2014).

    اعتماد انتظار مثبت از فردی است که از طریق کلمات، اقدامات یا تصمیمات، فرصت طلبانه اقدام نکند و در شرایط مختلف بتوان به او متکی بود. اعتماد بر مبنای اطلاعات و شناخت ایجاد می­شود. اعتماد در طول زمان و گاهی به ندرت شکل می­گیرد. این حس در بعضی از شرایط که به مشکلی بر می­خورد، به شدت آسیب­پذیر است. فردی که به فردی دیگر اعتماد می­کند، مسئولیت چنین اقدامی را پذیرفته است و در هر ارتباط توأم با اعتماد، این تمایل به خطرپذیری و مسئولیت­پذیری وجود داردChan, 2014)  &Mak ).

    رابینسون[7] (1996) اعتماد را به عنوان انتظارات، فرضیات و یا عقاید یک فرد در رابطه با احتمال اینکه اعمال آتی طرف­های مقابل، مفید، مطلوب و فاقد منابع و فرصت طلبی باشد، تعریف می­کند (Shockley- Zalabak et al, 2012).

    شاو[8] اعتماد را، اعتقاد به این موضوع تعریف می­کند که برای دستیابی به انتظاراتمان، به دیگران وابسته هستیم. به اعتقاد چارلتون، رهبران به کارکنان اعتماد می­کنند، برای اینکه کاری را انجام دهند که نیاز دارند انجام شود. رهبران به شباهت در گفتار و کردار نیاز دارند (بودلایی و همکاران،1390).

    هم چنین در ادبیات روانشناسی اجتماعی، واژه اعتماد از دو زیرسازه مفهوم سازی شده است؛ اعتماد به عنوان یک حالت ذهنی در برابر اعتماد به عنوان یک رفتار. با این همه، علی رغم این مفهوم سازی، اکثر محققین روابط بازاریابی، اعتماد را به عنوان یک حالت ذهنی در نظر می­گیرند تا یک رفتار(Jeabeom & Swinder, 2010).

    اعتماد در سازمان زمانی به وجود می­آید که کارکنان احساس اطمینان کنند که نتایج تلاش­هایشان برایشان مؤثر است و اهداف فرد و سازمان در یک راستا قرار گیرند. زمینه های متعددی برای مطالعه متغیر اعتماد وجود دارد. محققانی بر این عقیده هستندکه اعتماد سازمانی کلید انجام وظایف سازمانی به نحو مطلوب است و اثربخشی و موفقیت خط مشی­های منابع انسانی و اقدامات مربوط به آن، وابسته به اعتماد به مدیران سازمان است؛ برخی دیگر معتقدند اعتماد کلید اصلی برای توسعه روابط بین فردی است و در سازمان اگر سطح اعتماد پایین باشد کارکنان جریان اطلاعات را در سازمان منحرف می کنند و ارتباطات باز و صادقانه از بین می رود و تصمیمات سازمان کیفیت لازم را ندارد (افخمی روحانی،1391).

     

    [1] Sendjaya & Pekerti

    [2] - Levin

    [3] Servant Lidership

    [4] Trust in leader

    [5] Jisks, Steenkamp & Kumar

    [6] Hoosmer

    [7] Robinson

    [8] Shaow

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    چکیده................................................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه........................................................................................................................... 3

    1-2) بیان مسأله..................................................................................................................... 4

    1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق.............................................................................................. 5

    1-4) اهداف تحقیق............................................................................................................... 7

    1-5) چارچوب نظری تحقیق.................................................................................................. 7

    1-6) فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 8

    1-6-1) فرضیه اصلی............................................................................................................ 8

    1-6-2) فرضیه های فرعی..................................................................................................... 9

    1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق........................................................... 9

    1-7-1) رهبری خدمتگزار...................................................................................................... 9

    1-7-2) اعتماد به رهبر.......................................................................................................... 10

    1-8) قلمرو تحقیق................................................................................................................ 10

    1-8-1) قلمرو موضوعی........................................................................................................ 10

    1-8-2) قلمرو زمانی............................................................................................................. 10

    1-8-3) قلمرو مکانی............................................................................................................ 10

    1-9) واژگان تحقیق............................................................................................................... 10

     

    فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه..................................................................................................................................... 12

    بخش اول: اعتماد.................................................................................................................... 13

    2-1-1) تعاریف و مفاهیم اعتماد به رهبر................................................................................. 14

    2-1-2) سیر تاریخی مطالعات اعتماد...................................................................................... 16

    2-1-3) دیدگاه ها و مدل های اعتماد به رهبر.......................................................................... 17

    2-1-4) انواع اعتماد به رهبر................................................................................................... 23

    2-1-5) روش های توسعه اعتماد به رهبر................................................................................ 24

    بخش دوم: رهبری خدمتگزار................................................................................................... 29

    2-2-1) تعاریف و مفاهیم رهبری خدمتگزار............................................................................ 30

    2-2-2) سیر تاریخی مطالعات رهبری خدمتگزار...................................................................... 34

    2-2-3) اهمیت رهبری خدمتگزار........................................................................................... 35

    2-2-4) ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار............................................................................ 37

    2-2-5) مدل رهبری خدمتگزار لاوب...................................................................................... 45

    2-2-6) کاربردهای رهبری خدمتگزار...................................................................................... 47

    بخش سوم: پیشینه مطالعاتی..................................................................................................... 50

    3-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور...................................................................................... 51

    3-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور................................................................................. 53

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1) مقدمه........................................................................................................................... 59

    3-2) روش تحقیق................................................................................................................. 60

    3-2-1) جامعه و نمونه آماری................................................................................................ 60

    3-3) روش و ابزار جمع آوری داده ها.................................................................................... 60

    3-3-1) پرسش نامه رهبری خدمتگزار..................................................................................... 60

    3-3-2) پرسش نامه اعتماد به رهبر......................................................................................... 60

    3-4) روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.................................................................................... 61

    3-4-1) روایی...................................................................................................................... 61

    3-4-2) پایایی...................................................................................................................... 62

    3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها......................................................................................... 63

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1) مقدمه........................................................................................................................... 65

    4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان........................................................... 66

    4-3) توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................... 69

    4-4) آزمون کولمو گروف- اسمیرنوف (k-s).......................................................................... 75

    4-5) آزمون فرضیات تحقیق................................................................................................... 76

    4-6) بررسی وضعیت شدت ارتباط متغیرها............................................................................. 81

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه........................................................................................................................... 83

    5-2) نتایج آمار توصیفی......................................................................................................... 83

    5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان............................................................................................. 83

    5-2-2) توصیف متغیر رهبری خدمتگزار................................................................................. 83

    5-2-3) توصیف متغیر اعتماد به رهبر...................................................................................... 83

    5-3) نتایج آزمون فرضیه ها.................................................................................................... 84

    5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق.................................................................................. 86

    5-5) پیشنهاداتی برای محققین آینده........................................................................................ 88

    5-6) محدودیت های تحقیق.................................................................................................. 88

    منابع...................................................................................................................................... 90

    پیوست.................................................................................................................................. 96

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر، عادل و مومنی، 1383، منصور، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات سمت، جلد دوم

    احمدی، پرویز و همکاران؛ 1392، بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار، اعتماد به رهبر و اعتماد سازمانی، فراسوی مدیریت، دوره 2، شماره 3، ص­ص 17-1

    اسماعیل­تبار، فاطمه، 1390، رابطه رهبری خدمتگزار و کیفیت زندگی کاری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور رشت.

    اشجع، آرزو و همکاران، 1388، رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان و سرپرست در کارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان ، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 11، شماره 39، ص­ص  12

    افخمی روحانی، حسن و همکاران، 1391، اثر رهبری همنوا بر تعهد سازمانی از طریق نقش واسط اعتماد و تشریک دانش، پژوهش نامه مدیریت تحول، دوره 4، شماره 7، ص­ص 107-91

    باقرسلیمی، سعید و همکاران، 1389، نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنان سازمان امور مالیاتی استان گیلان، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 5، ص­ص 30-23

    بلانچارد، کن و هاجز، فیل،1386، رهبر خدمتگزار، مرتضوی، مجتبی، قزوین: انتشارات مهرگان دانش.

    بودلایی، حسن و همکاران، 1390، یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقه های میانجی بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی، فرایند مدیریت و توسعه، شماره 75، ص­ص 93-67

    پناهی، بلال، 1390، اعتماد و اعتماد سازی در سازمان، فصلنامه مالیات و مالیه عمومی کشور، شماره 27، ص­ص101-88

    تورانی، حیدر، 1390، رهبری و توسعه اعتماد، توسعه مدیریت، دوره 9، شماره 8، ص­ص 15-14

    حافظ­نیا، محمدرضا، 1383، مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت

    خالصی، نادر و همکاران، 1391، رابطه رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستان­های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی،  مدیریت سلامت، دوره15 ، شماره 47، ص­ص 32-23.

    حسین­پور، داود و آهوپای، مریم، 1392، تاثیرسبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی، فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت، شماره 70، دوره 23، ص­ص 149-135.

    حسین­زاده علی، شعبانی کلاته، علی، 1390، اعتماد سازمانی: مفاهیم ، دیدگاه­ها و پیامدها، تدبیر، شماره 228، ص­ص 51-46

    خاکی، غلام­رضا، 1388، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

    خالصی، نادر و همکاران، 1391، رابطه­ی رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستان­های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مدیریت سلامت، دوره 15، شماره 47، ص­ص 32-23.

    خرازی، کمال، 1392، رهبری خدمتگزار و ویژگی­های آن، تهران: نشر دانش، چاپ اول.

    دامغانیان، حسین، 1390، عوامل موثر بر رهبری خدمتگزار (مطالعه موردی کمیته امداد استان گیلان)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور رشت.

    دانایی فرد، حسن و همکاران،1388، ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران، مجله پژوهش­های مدیریت، شماره 4 ،ص­ص 90-59

    سکاران، اوما، 1389، روش های تحقیق بر مدیریت، ترجمه صائبی، محمدو شیرازی، محمود، تهران، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

    سعادت، اسفندیار، 1386، مدیریت منابع انسانی، تهران، انتشارات سمت

    شفیع­پورمطلق، فرهاد و همکاران، 139، تحقیقی با عنوان ارزیابی مدل عدالت سازمانی با تکیه بر اعتماد به رهبر برای آموزش و پرورش، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 2، شماره 4، ص­ص 20-1 

    شیرزادی، علی و همکاران، 1391، تأثیر اعتماد سازمانی بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی(مورد مطالعه: شرکت گاز استان خراسان شمالی)، پژوهش نامه مدیریت تحول، دوره 4، شماره 7، ص­ص 154-133

    فرهنگ، ابولقاسم و همکاران، 1389، بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مولفه­های آن با یادگیری سازمانی، فصلنامه پژوهش­ و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 55 ،ص­ص 130-111

    فرهنگ، ابوالقاسم و همکاران، 1390، بررسی رابطه ساده و چندگانه یادگیری سازمانی و اعتماداجتماعی در سازمان با توسعه کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور، جامعه شناسی کاربردی، دوره 22، شماره 1، ص­ص 182-159

    فرهنگی، علی اکبر و همکاران، 1390، بررسی تطبیقی امکان به کارگیری رهبری خدمتگزار در نظام بانکی از منظر مدیران و کارکنان، پژوهش­های مدیریت در ایران، شماره 3، دوره 15، ص­ص 189-169.

    قربانی، محمدجواد؛ باب­الحوائجی، مجید،1391، اعتماد سازمانی با جوهره سرمایه اجتماعی، پژوهش نامه سرمایه اجتماعی، شماره 4 ، ص­ص 27-21 

    قلی­پور، آرین و همکاران، 1388، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمان­های دولتی، نشریه مدیریت دولتی، شماره 2 ،ص­ص 118-103

    مقیمی، محمد، 1384، سازمان و مدیریت پژوهش، تهران، انتشارات ترمه

    موسی­خانی، مرتضی، 1389، شاخص­های رهبری نوین، قزوین: انتشارات مهرگان دانش.

    نادی، محمدعلی؛ قهرمانی، نسرین، 1391،  رابطه بین رهبری خدمتگزار با اعتماد به ناظر، اعتماد به سازمان و رفتار مدنی اجتماعی در بین پرستاران بیمارستانهای آموزشی دولتی شهر شیراز، فصلنامه بیمارستان، دوره 10، شماره 3، ص­ص 10-1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین

    Bamford A et al, 2011, Transformational leadership and Shared governance: an action study, Journal of nursing management, Vol.18, pp.815-821.

    Birkenmeier B et al , 2012, An analysis of supranational servant leadership on Jean monnet, International journal of organization theory and behavior ,Vol.6, No 3, pp.374-400

    Cardona P,2011, Transcendental leadership, The Leadership & Organization Development  Journal, Vol. 21, No. 4, pp. 201-206.

    Carnevale, D ,2012,  Trust in the public sector, Administration & Society, Vol. 23, pp. 471-494

    Chughtai, A., & Buckley, F, 2013, linking trust in the principal to school outcomes the mediating role of organizational identification and work engagement. International journal of educational management, Vol.23, No.7, pp. 574-589

    Child  J & Mollering G, 2010, Contextual Confidence and Active Trust Development in the Chinese Business Environment, Organizational Science , Vol. 14, No. 1,69-80

    Crossman J, 2013, leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational, servant and environmental leadership, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 31, No. 7, pp. 596-608.

    Dietz G & Hartog D N, 2010, measuring trust inside organizations, Personnel Review, Vol. 35, No. 5, pp. 557-588.

    Dietz G, 2010, partnership and development of trust iv British workplaces, Human Resource Management Journal, Vol.14, No.1, PP.5-24

    Ellonen, R., 2013, the role of trust in organizational innovativeness,  European Journal of Innovation Management, Vol. 11, No. 2, pp 160-181.

    Eid J & Olsen O, 2011, Swift trust in leaders in temporary military groups, Team Performance Management, Vol. 17, No. 7/8, pp. 354-368

    Farling, M.L et al, 2010, Servant leadership: Setting the stage for empirical research, Journal of Leadership Studies, Vol. 6.  No. 1/2, pp. 49-72

    Fernandez S et al, 2013, Exploring the link between intergrated leadership and public sectore performance, the leadership quarterly, Vol. 21, pp.308-323

    Flaherty, K.E & Pappas, J M, 2014, the role of trust in salesperson sales manager relationships, Journal of Personal Selling and Sales Management, Vol. 20, No. 4, p. 271.

    Jeabeom S & Swinder J, 2010, exploring the role of cultural in trust development with service providers, Journal of Service Marketing, Vol.20, No.4, PP.265-273.

    Lee, H. J, 2014, the role of competence-based trust and organizational identification in continuous improvement. Journal of Management Psychology, Vol.19, No.6, pp. 623-639.

    Mak W & Chan S, 2014, the impact of servant leadership and subordinates’ organizational tenure on trust in leader and attitudes, Personnel Review, Vol. 43 No. 2, pp. 272-287

    Matteson J & Irving J, 2012, exploring servant versus self- sacrificial leadership, Proceedings of the American Society of Business and Behavioral Sciences, Vol. 13, No. 1, pp. 1305-1319.

    Melchar D & Bosco S, 2010, Achieving High Organization Performance through Servant Leadership, the Journal of Business Inquiry, Vol. 9, pp. 1-15.

    Nikandrou, I et al, 2012, gaining employee trust after acquisition: implications for managerial action, Employee Relations, Vol. 22 No. 4, pp. 334-55.

    Russell R, 2013, The role of values in servant leadership, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 22, No. 2,  pp.76-83.

    Sendjaya S & Pekerti A, 2010, servant leadership as antecedent of trust in organizations, leadership & organization development journal, Vol.31, No 7, pp. 643-663

    Shockley- Zalabak P et al, 2012, Organizational trust: What it means, Why it matters, Organizational Development Journal, Vol. 18,  No, 4, PP. 35-49

    Smith P. A. & Birney, L. L, 2011, the organizational trust of elementary schools and dimensions of student bullying, International Journal of Educational Management, Vol.19, No. 6, pp. 469-485

    Sounders, Mark. N. K. & Thormhill, A, 2013, organizational Justice, Trust and the management of changen, personal Review, Vol. 32, No, 3, pp. 615-627

    Spears L, 2014, Practicing Servant-Leadership, Leader to Leader, vol. 41, pp 7-11. Sousa M & Dierendonck D, 2010, Knowledge workers, servant leadership and the search for meaning in knowledge-driven organizations, on the horizon, Vol. 18, No. 3, pp. 230-239.

    Vidotto G et al, 2012, Assessment of Organizational Trust: Italian Adaptation and Factorial Validity of the Organizational Trust Inventory, Social Indicators Research, Vol. 88, No.3, pp. 563-575

    Wickramasinghe V & Ruvini W, 2012, Effects of interpersonal trust team leader support, rewards, and knowledge sharing mechanisms on knowledge sharing in project teams, The journal of information and knowledge management systems, Vol. 42. No. 2, 2012, pp. 214-236

    Wong, C. A & Cummings, G. G, 2013, the influence of authentic leadership behaviors on trust and work outcomes of health care staff. Journal of Leadership Studies, Vol. 3, No.2, pp. 1123-1131

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و اعتماد کارکنان به رهبر در اداره کل تعاون استان گیلان

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش : مدیریت منابع انسانی چکیده با گسترش پدیده­ی جهانی­سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است بطوری که اکثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمان­ها اشاره کرده­اند. هدف این پژوهش سنجش رابطه بین مدیریت مشارکتی و اعتماد با توجه به رهبری خدمتگزار در ادارات ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده : توجه به موضوع رهبری خدمتگزار درسالهای اخیر، افزایش پیدا کرده است و انواع سازمان های تجاری، غیر انتفاعی، آموزشی و نیز سازمانهای دولتی برای اداره سازمان خود اصول رهبری خدمتگزار را مورد استفاده قرار داده اند.هدف اصلی در این تحقیق، میزان سنجش رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با نقش میانجی اعتماد در مدیران اداره ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی چکیده رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً به وسیله سیستم رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما باعث ارتقای اثربخشی و کارآیی عملکرد سازمان می شود. تحقیق حاضر، به منظور بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب بانک ملی شهر رشت می باشد. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M. A» رشته : مدیریت گرایش: منابع انسانی چکیده یک مفهوم کلی از انواع رهبری خدمتگزار در مجموعه مدیریت است که این نوع از رهبری می تواند پایه و اساس برای طبقه بندی و ارزشیابی ویژگیهای رهبری خدمتگزار در سازمان باشد که به مدیران کمک می کند.درحال حاضر بررسی ومطالعه درمورد رهبری بین رهبری خدمتگزار و ادراک کارکنان شرکت گاز استان گیلان است که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی چکیده این تحقیق با هدف بررسی رابطه رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت گاز استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق، کارکنان شرکت گاز استان مازندران به تعداد 459 نفر و نمونه آماری شامل 329 نفر از کارکنان این شرکت می باشد. ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: تحقیقات آموزشی چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر مولفه های رهبری امنیت مدار بر رفتار کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر تهیه و تدوین گردیده است. گردآوری داده­ها در این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر به تعداد 310 نفر تشکیل داده­اند که ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران بوده اند. این تحقیق از لحاظ نوع، توصیفی بوده و از لحاظ هدف نیز کاربردی است. علاوه بر آن، برای گرداوری داده ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری(M.A) چکیده مقوله اخلاق و عمل کردن به اخلاق حرفه­ای، از مباحث جدی و مورد توجه در حوزه حسابداری است که به طور مستقیم بر روی صداقت و توانایی حسابداران برای جلب اعتماد عمومی تاثیر دارد. به خصوص اینکه عدم آموزش صحیح و اخلاقی می­تواند منجر به فعالیت­های متقلبانه شود.بنابراین اهمیت تحقیق از آن جهت بود که حرفه حسابداری از مشکل ترین و منظبط ترین ...

ثبت سفارش