پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه

word 467 KB 30828 164
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت بازرگانی  گرایش بازاریابی

    چکیده

       توجه جدی به مدیریت و بازاریابی خدمت می­تواند تحول و جهت­گیری جدیدی را دربانک­ها به وجود آورد. برخی از ناراحتی­ها و نارضایتی­ها حاصل نا آگاهی و سهل انگاری افرادی است که در مدیریت خدمات، درک مخاطبین و پاسخگویی به خواسته­ها و نیاز آنها ضعیف هستند. در مدیریت بازاریابی خدمات باید به عوامل آمیخته بازاریابی خدمات توجهی خاص مبذول داشت. آمیخته بازاریابی مجموعه­ای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان با استفاده از آنها سعی در تحقق اهداف خود در بازار دارد. به همین جهت موضوع این پژوهش با عنوان بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه انتخاب گردید.

    روش بکار گرفته شده در پژوهش، روش توصیفی - پیمایشی و از آن لحاظ که نتایج مورد انتظار آن می­تواند در فرآیند جذب بیشتر مشتریان در بانک توسعه تعاون بکار گرفته­ شود، "کاربردی" است.

    جامعه آماری این پژوهش مشتریانی هستند که در نیمه دوم سال 1391 و نیمه اول سال 1392 جهت انجام امورات خود به بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه مراجعه نموده اند. جهت انتخاب نمونه آماری، تعداد 200 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند.

    اطلاعات مکتوب از روش کتابخانه­ای و جمع آوری اطلاعات در زمینه آزمون فرضیه­ها، از طریق توزیع پرسشنامه­ها بین مشتریان بوده است. برای توصیف شاخص­های اطلاعات گردآوری شده از آمار توصیفی و برای پاسخ به سوالات و فرضیه­های تحقیق از آمار استنباطی و  آزمون t استیودنت استفاده شده است، و جهت اولویت بندی عوامل موثر بر اعتبار برند نیز از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده­های پرسشنامه منجر به تایید ارتباط هفت عامل آمیخته بازاریابی خدمات (مکان و تعداد شعب بانکی، نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی، ارائه تبلیغات، تنوع و به روز بودن خدمات بانکی، نحوه رفتار و اعمال کارکنان بانک، دارایی­های فیزیکی ملموس و رویه ارائه خدمات) با جذب مشتریان بانک توسعه تعاون گردید. بر اساس آزمون فریدمن عامل نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی بیشترین تاثیر را بر جذب مشتریان داشته است.

    کلید واژه: آمیخته بازاریابی خدمات، بانک، رضایت مشتریان

    مقدمه

      در سال­های اخیر تحقیق­های صورت گرفته بر روی شناخت عواملی که در زمینه رضایت مشتریان و وفاداری آنها موثر باشد گسترش یافته است در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمان حیاتی است چرا که معمولاً جذب مشتریان جدید گران تر از حفظ مشتریان موجود می باشد و در اکثر تحقیقات صورت گرفته بوسیله بسیاری از نویسندگان پیشنهاد شده است تا مشتریان وفادار به عنوان یک دارایی رقابتی حفظ شوند و یکی از راهکارهای تقویت این امر از طریق ایجاد یک رابطه همکاری صمیمانه، مناسب و قوی بین فروشندگان و خریداران می­باشد(صادقی ،1382)

     امروزه با توسعه مفهوم بازاریابی سازمان های تجاری از جمله بانک ها به این مطلب پی برده­اند که برای رسیدن به اهداف خود باید رضایت مشتریان را جلب نمایند. باید پذیرفت که بازارها محدودند و مشتری کمیاب. در دوره حاظر سازمان­هایی خواهان موفقیت می باشند، در جستجوی راه­ها و روش­هایی هستند تا بتوانند رهبری بازار را در کنترل خود درآورند، یکی از مهمترین عوامل موفقیت مشتری گرایی است. در این راستا بسیاری از سازمان­ها تنها به تئوری پردازی اکتفا کرده و کمتر به صورت واقعی و عملی به آن پرداخته­اند(حسن زاده، 1384). بعضی از بانک­ها در پی آن هستند تا با شناسایی نیاز مشتری، ارائه خدمات مختلف به بازار، در این صحنه رقابت از دیگران پیشی بگیرند. اما کسانی در صحنه رقابت در آینده موفق خواهند بود که بتوانند سریع تر از دیگران به نیازها و خواسته های مردم توجه کنند و به مردم پاسخ دهند. به عبارت دیگر در یک بازار رقابتی بین بانک­ها کسانی موفق خواهند شد که برای ارائه خدمات به مشتریان برنامه­های خاص بازاریابی در جهت جلب رضایت مشتری داشته باشد. امروزه سازمان­هایی که خواهان موفقیت می­باشند در جستجوی راه­ها و روش­هایی هستند تا بتوانند رهبری بازار را در کنترل خود در آورند، یکی از مهمترین عوامل موفقیت مشتری گرایی است از اینرو بانک­ها برای جلب و جذب مشتری با یکدیگر به رقابت می­پردازند و هیچ بانکی نمی تواند بدون مشتری به حیات خود ادامه دهد. در بازار رقابتی بین بانک­ها کسانی موفق خواهند شد که برای ارائه خدمات به مشتریان برنامه­های خاص بازاریابی در جهت جلب رضایت مشتریان داشته باشند و با استفاده از روش­ها و استراتژی­های بازار یابی در جذب مشتریان و به دست آوردن رضایت آنها به اهداف مورد نظر خود دست خواهند یافت.

    1-2)  بیان مسأله

       مبنای تسهیلات اعطائی توسط بانک­ها و موسسات مالی، آن قسمت از سپرده­های مردم می­باشد که بصورت سپرده نزد بانک­ها سپرده گذاری شده است. بنابراین، توانائی بانک­ها برای اعطای تسهیلات به میزان سپرده­های پس انداز نزد هر بانک بستگی دارد. از اینرو، کلیه اشخاصی که وجوه مازاد بر نیازهای فوری خود را در بانک­ها به صورت سپرده پس­انداز نگهداری می­کنند، می توانند به روشنی ملاحظه نمایند که بانک­ها و موسسات مالی این وجوه را در جهات و مواردی از نیازهای جامعه به مصرف می­رسانند که به صورت عمده زمینه ساز رفع مشکلات مالی، ایجاد اشتغال، رفع نیازهای ضروری و بهبود آن دسته از متقاضیان شاغل در ابعاد کوچک می­گردد.

      در بانک­داری نوین عوامل متعددی وجود دارند که بر روند جذب مشتریان بانک­ها تأثیر میگذارند شناسایی و تعیین میزان تأثیر و نوع ارتباط این عوامل با موفقیت بانک­ها در جذب و نگهداری مشتریان مقوله­ای مهم می­باشد و در عصر حاضر بدلیل وجود رقابت بین بانک­ها و مؤسسات مالی برای جذب بیشتر مشتری تسلط بر عوامل مؤثر بر جذب وحفظ مشتریان اهمیت ویژه­ای یافته است و همواره اصلی­ترین وظیفه سیستم بانکی بوده است.

      آمیخته بازاریابی از مولفه­های مهم در تصمیم گیری و ارزیابی های مربوط به بازاریابی یک بنگاه است چون که آمیخته بازاریابی یا استراتژی بازاریابی ترکیبی از عناصر لازم برای برنامه­ریزی و اجرای کل عملیات بازاریابی است. از سوی دیگر عناصر آمیخته بازاریابی قابل کنترل بوده و با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. تصمیم در مورد یکی از آنها برروی فعالیت­های مربوط به دیگر عناصر تاثیر می گذارد و اگر اجزاء آمیخته بازاریابی به نحو موثری با یکدیگر ترکیب شوند به نحوی که هم به نیازهای مصرف کننده و هم با نیروهای محیطی در کل بازار انتخاب شده هماهنگی داشته باشند باعث پدید آمدن یک سیستم بازاریابی موفق می­شود (کتابی،1384)

      آمیخته بازاریابی نمایان‌گر فعالیت­های اساسی مدیران بازاریابی است. پس از انتخاب یک بازار هدف، مدیران بازاریابی باید یک برنامه سیستماتیک برای فروش به مشتریان و ایجاد روابط بلندمدت تدوین کنند (دویلی، 1995). برنامه بازاریابی از تصمیماتی راجع به محصول، قیمت، ترفیع و توزیع تشکیل می‌شود. اینها مهمترین نوع بخش­هایی هستند که مدیران بازاریابی برای رسیدن به اهداف فروش و سودآوری، منابع سازمان را به آنها تخصیص می‌دهند (گولداسمیت، 1999، ص179).

      آمیخته بازاریابی مجموعه­ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت آنها را در هم می آمیزد تا پاسخگوی بازار هدف باشد. آمیخته بازاریابی در بر گیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا (برای محصولاتش) اثر بگذارد(درگی،1384).

    تئوریسین‌های بازاریابی خدمات، مطالعات زیادی را در زمینه تفاوت بین بازاریابی خدمات و بازاریابی محصولات انجام دادند (بری، 1980). بخش عمده‌ای از این تلاش­ها صرف تأکید بر مفهوم آمیخته بازاریابی و اینکه آمیخته بازاریابی خدمات با آمیخته بازاریابی کالاها متفاوت است، شد. با نشان دادن این نکته که بازاریابی خدمات مستلزم تصمیمات متفاوتی نسبت به کالاهاست، این اندیشمندان توانستند بازاریابی خدمات را از بازاریابی کالاها متمایز سازند. درآمیخته‌ بازاریابی‌خدمات ‌ما ‌سه پی(P3) دیگر شامل پرسنل، دارایی­های فیزیکی و رویه‌ها (فرآیندها) را در جمع چهار پی(P4) مشاهده می‌کنیم که درنهایت یک آمیخته بازاریابی با هفت پی(P7) برای خدمات به‌وجود می‌آید. بدین ترتیب تئوریسین‌های بازاریابی خدمات، یک تئوری مدیریتی جدید را ایجاد کردند و آن را از بازاریابی کالاها متمایز ساختند (لاولاک، 1996؛ گولداسمیت، 1999).

      امروزه به رضایت مشتری به عنوان یک سازه شناختی نگریسته می­شود. جایی­که مشتریان عملکرد درک شده را با یک استاندارد قابل سنجش و ارزیابی مقایسه می­کنند. توجه برجنبه شناختی رضایت مشتری برای خارج نمودن یک مبنای احساسی هر چند عجیب به نظر می­رسد و لیکن تحقیقات در روانشناسی نشان داده است که احساسات می­توانند بر روی فرآیندهای ارزیابی تاثیر بگذارند. در تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده است که احساسات مشتریان و ارزیابی آنها به صورت خیلی قوی با یکدیگر در ارتباط هستند و نشان داده شده است که با بررسی احساسات قادر به پیش بینی فعالیت مشتریان خواهیم بود(صادقی، 1382)

    با توجه به مطالب ذکر شده میتوان به راحتی دریافت که، باگذشت زمان تغییرات چشمگیری در سازمان­ها و بانک­ها شکل گرفته است و آنها از آن چنان پیچیدگی های برخوردار شده­اند، که نیازمند همکاری افراد تحصیلکرده و با تجربه­ی حرفه­ای در زمینه بازاریابی بانکی می­باشد تا به کمک این نیروها بتوان بر پیچیدگی­های حاصل از تعاملات این حجم عظیم گردش پولی و شاغلان در این بخش، فائق آییم و علاوه بر دستیابی به مزیت­های عنوان شده در ارتباط با بازاریابی بانکی، سهم بالاتری از این گردش پولی را برای بانک و سایر اجزای این مجموعه فراهم آورد. لذا محقق در پی آن است که آیا عوامل آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان تاثیر دارد و در صورت مثبت بودن، میزان اهمیت هریک از عوامل آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان بانک توسعه تعاون در استان کرمانشاه چگونه می­باشد؟

     

    1-3 ) اهمیت و ضرورت پژوهش

      بررسی عوامل موثر بر جذب مشتری اگر چه برای سازمان­های انتفاعی بسیار مهم و اساسی است اما برای بانک ها یک امر حیاتی و ضرورتی انکار ناپذیر است. که اغلب از توجه و درک این نکته اساسی و بنیادی غفلت شده است. اصولا نه تنها ارائه تمامی خدمات می بایست برای مشتری و تامین مطلوب رضایت او انجام شود بلکه سزاوار است کلیه امکانات و منابع مادی و فیزیکی در جهت تامین رضایت کامل مشتری بکار گرفته شود(لاولاک، 1382).

     در عصر حاضر بانک­ها برای جذب مشتری مالی و پولی نیاز به تغییرات اساسی در محصولات و خدمات خود دارند بانک­ها در زمینه های مالی غیر بانک­داری، خدمات متعددی به مشتریان ارائه می­دهد و ارائه خدمات نوین مانند بانک­داری سرمایه گذاری، انجام امور بیمه، مسکن و تولید باعث شده است منابع جدید به بانک­ها سرازیر شود و در واقع در بانک­داری نوین بخش عمده­ای از منابع از طریق فعالیت­های غیر بانکی بدست می­آید، وظیفه مدیران بازاریابی در هر موسسه­ای این است که با تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل برنامه­های بازاریابی موثر و کارآمد، یک موقعیت رقابتی ممتاز را برای بانک در بازارهای هدف ایجاد کند. تدوین برنامه بازاریابی شامل طراحی فرآیند پیش بینی وقایع و تعیین راهبردهایی جهت دستیابی به اهداف آتی موسسه می باشد(منتی و دیگران، 1387).

    بانک­ها برای ارائه خدمات نوین و محصولات جدید نیاز به بازاریابی نوین علمی دارند شناسایی مشتریان و نیازهای متنوع آنها با بازاریابی نوین امکان پذیر است و با توجه به اینکه در سال­های اخیر صنعت بانک­داری شاهد رقابت شدید توأم با فرصت­ها وتهدید­های زیادی بوده و تنوع خدمات ارائه شده در این صنعت رو به افزایش است بانک­ها باید راه­هایی را بیابند که بتوانند استراتژی قوی و متمایزی را نسبت به دیگر بانک­ها برای ارائه خدمات به مشتریان اتخاذ کنند(نظری، 1389).

    باتوجه به توضیحات فوق از آنجایی­که در سیستم بانک­داری رقابت فراوان شده است لذا بانک توسعه تعاون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و و یکی از راه­ها و شاید مهمترین روش جهت جذب مشتری­های خود، استفاده صحیح از اجزای آمیخته بازاریابی باشد تا بتواند با جذب آنها، منابع پولی خود را جهت افزایش قدرت رقابت پذیری روز افزون در این صنعت افزایش دهد و در نهایت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده را برای خود محقق سازد.

     

    1-4 ) اهداف تحقیق(علمی وکاربردی)

    1-4-1) اهداف علمی

    سنجش رابطه عوامل آمیخته بازاریابی با جذب مشتریان بانکی   

    1-4-2 )اهداف کاربردی

    سنجش رابطه بین مکان و توسعه شعب با میزان جذب مشتریان

    سنجش رابطه بین نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی در جذب مشتریان

    سنجش رابطه بین تنوع و به روز بودن خدمات بانکی در بانک با جذب مشتریان

    سنجش رابطه بین تبلیغات بانکی با جذب مشتریان

    سنجش رابطه تاثیر نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی بر جذب مشتریان

    سنجش رابطه دارایی­های فیزیکی ملموس بر جذب مشتریان

    سنجش رابطه تاثیر رویه ارائه خدمات بر جذب مشتریان

     

    1-5) فرضیه­های پژوهش

    با توجه به مطالب بیان شده، فرضیه اصلی پژوهش عبارتند از:

    بین عوامل آمیخته بازاریابی و جذب مشتریان بانک توسعه تعاون رابطه معنی داری وجود دارد.

    با توجه به فرضیه اصلی پژوهش، هفت فرضیه فرعی به شرح زیر مطرح می­شود:

    1-  بین مکان و تعداد شعب بانکی با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.

    2-  بین نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.

    3-  بین ارائه تبلیغات با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.

    4-  بین تنوع و به روز بودن خدمات بانکی با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.

    5-  بین نحوه رفتار و اعمال کارکنان بانک با جذب مشتریان رابطه معنی­داری وجود دارد.

    6-  بین دارایی­های فیزیکی ملموس و جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.

    7-  بین رویه ارائه خدمات با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.

     

    1-6) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

    هنگامی که تعریف یک متغیر با استفاده از مفاهیم دیگری ارائه شود، می گوییم متغیر به صورت مفهومی یا سازنده تعریف شده است (طبیبی و همکاران،1390). عملیاتی کردن یا تعریف عملیاتی یک مفهوم به این جهت است که آن مفهوم قابل اندازه گیری شود و این امر از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن مفهوم و طبقه بندی کردن آن ابعاد به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میسر است (سکاران، 1385). در ادامه تعریف های نظری و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته آورده شده است.

     

    1-6-1 ) تعریف مفهومی متغیرها

    1-6-1-1) تعریف مفهومی مکان، زمان، توسعه و تعداد شعب بانکی:

     مکان که به اصطلاح به آن کانال توزیع گفته می شود، مکانی است که محصول در آنجا ارائه می شود. با توجه به افزایش و شدت رقابت، ارائه خدمات در مکان مناسب و محل­های مورد نظر مشتریان عاملی تعیین کننده در جذب و نگهداری مشتریان است؛  به همین دلیل امروزه هتل­های بزرگ، مؤسسات بیمه، سازمان­های آموزشی و پرورشی، بانک­ها و شرکت­های حمل و نقل به ایجاد شعبات در مناطق مختلف پرداخته­اند تا ضمن ارائه خدمات بهتر، حوزه وسیع­تری را تحت پوشش قرار دهند. در حقیقت خدمات بانکی بایستی در مکانی مناسب و زمانی مناسب ارائه شود، به نحوی که مشتریان بتوانند در سریعترین زمان ممکن و با حداقل هزینه آن خدمات را دریافت کنند. از آنجائی­که خدمات بانکی در تمام بانک ها مشابه هم می باشد، بنابراین مکان ارائه خدمات در موفقیت یک بانک بسیار مؤثر است(Ha Kansson, 2005).

     

    1-6-1-2)تعریف نظری نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی(قیمت):

     قیمت، مبلغی است که مشتری حاضر است برای بدست آوردن یک محصول دارای ارزش پرداخت نماید. معمولاً بر مبنای مفاهیم پولی در نظر گرفته می شود، اما می تواند با هر چیز ارزشمند دیگری نیز معاوضه شود. در عملیات بانکی قیمت به صورت های زیر تجلی پیدا می­کند.

    نرخ های بهره: بانک­ها تسهیلات اعتباری مختلفی را به مشتریان ارائه می دهند . هر یک از این تسهیلات اعتباری مانند مضاربه، جعاله، فروش اقساطی و ...... از یک نرخ بهره برخوردارند. این نرخ بهره تعیین کننده کارمزد استفاده از تسهیلات اعتباری توسط مشتری است.

    هزینه انجام عملیات ( کارمزد ): بانک­ها خدمات مختلفی را از قبیل دریافت حوالجات، وصول چک­های بانکی و ..... انجام می دهند و بابت انجام این کارها مبلغی را تحت عنوان کارمزد از مشتری دریافت می­کنند.

    بعلاوه، در بیشتر موقعیت­ها، مشتریان برای دریافت و خرید خدمات، مجموعه­ای از هزینه­های غیرمالی را نیز متحمل می شوند، مانند زمان تلف شده و سختی­های مرتبط با جستجو، خرید و استفاده از خدمات. مشارکت مشتریان در تولید خدمت ( بویژه در خدماتی که به شکل خود خدمتی است نظیر دستگاه­های خود پرداز) باعث می شود که تلاش­های فکری و جسمی به مشتریان تحمیل شود و مشتریان در معرض تجربیات ناخواسته حسی نظیر سر و صدا، گرما و رایحه­های ناخوشایند قرار گیرند. خدمات مهم­تر ممکن است هزینه­های روانی به همراه داشته باشند نظیر نگرانی و اضطراب

    1-6-1-3) تعریف مفهومی ارائه تبلیغات(ترفیع):

     مفهوم ترفیع، به ترکیب و انواع روابط شخصی و غیرشخصی­ای اشاره دارد که سازمان در طول یک دوره خاص به اجرا می­گذارد. آمیخته ترفیعی خود شامل پنج عنصر تبلیغات، ترویج فروش، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و فروش شخصی است.

    آگهی: ارائه غیرشخصی محصولات و خدمات و ایده­ها بوسیله مسئول شناخته شده.

    پیشبرد فروش: محرک­های کوتاه مدت برای تشویق فروش یا خرید محصول و خدمات

    روابط عمومی: ایجاد تقاضا با ارائه اخبار شایان توجه در رسانه­ها بدون پرداخت هزینه

    فروش شخصی: ارائه اطلاعات به طور حضوری به خریداران بالقوه برای فروش محصولات

    بازاریابی مستقیم: از ابزارهای مستقیم ارتباط با مشتری استفاده می­کند، این کار می تواند از طریق پست مستقیم، بازاریابی آنلاین، کاتالوگ­ها، بازاریابی از راه دور و تبلیغات با پاسخ مستقیم انجام شود.(نظری، 1389).

    1-6-1-4 )تعریف مفهومی تنوع و به روز بودن خدمات بانکی(کیفیت یا محصول):

     محصول شی فیزیکی یا غیر فیزیکی است که به فروش می رسد و دارای یک سری ویژگی­های قابل لمس می باشد، یک مجموعه­ پیچیده­ای از مزایا که برای برآورده کردن نیازهای مشتریان مورد استفاده می­شود. (Ivy, 2008). شخص چیزهای خاصی را که ارضاء کننده خواسته­های اوست، خارج از وجود خویش تصور می کند که به آنها محصولات می گویند. این محصولات به هر اندازه که خواسته­های فرد را برآورده کنند دارای ارزشند(نظری، 1389). نکته مهم آن است که مفهوم محصول را نباید تنها به اشیای فیزیکی محدود سازیم. عامل اساسی در هر محصول، خدمتی است که ارائه می دهد و فوایدی است که دارد و برای خریدار ارزنده است. در واقع می توان گفت هر چیزی را که خدمتی ارائه دهد یا نیازی را برآورده سازد، می توان محصول قلمداد کرد که شامل افراد، مکان­ها، سازمان­ها، خدمات و عقاید است. در این عنصر از آمیخته بازاریابی مباحثی نظیر؛ تنوع محصول، کیفیت، طرح محصول، مشخصات، نام تجاری، اندازه، بسته بندی و ضمانتنامه مطرح می شود. بنابراین در این پژوهش هر جا به واژه محصول اشاره می شود، منظور خدماتی است که بانک ارائه می کند.   

    1-6-1-5 ) تعریف مفهومی نحوه رفتار و اعمال کارکنان بانک(کارکنان):

    با توجه به هم زمانی عرضه و مصرف خدمات و ارتباط بین خدمت و خدمت­گذار، نقش هریک از کارکنان در امور خدمات بسیار مهم است(شهامتی، 1389).

      1-6-1-6)تعریف مفهومی دارایی­های فیزیکی ملموس:

    قضاوت و نتیجه گیری­های خریداران در خصوص کیفیت یک خدمت، ناشی از مشاهدات ایشان درباره مکان، اشخاص، تجهیزات، ابزارهای ارتباطی، قیمت و .... است.

     

     

    1-6-1-7)تعریف مفهومی رویه ارائه خدمات:

    وظیف اصلی این نقش عنصر آمیخته بازاریابی خدمات، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خدمت است(شهامتی، 1389).

     

    1-6-2) تعریف عملیاتی متغیرها:

    1-6-2-1)تعریف عملیاتی مکان،زمان،  توسعه و تعداد شعبه­های بانکی:

    در این پژوهش جهت پوشش عامل مکان و تعداد شعبه­های بانکی از گویه­های زیر استفاده شده است:

    ایجاد شعب در مراکز اقتصادی – عمومی – مراکز خرید و پرجمعیت، در دسترس بودن شعب بانک در نقاط مختلف شهر، تناسب ساعات کاری بانک با اوقات فراغت مشتریان و توسعه خود پردازها (ATM).

     

    1-6-2-2 )تعریف عملیاتی نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی(قیمت):

    در این پژوهش برای عامل نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی از گویه­های زیر استفاده شده است:

    ارائه تسهیلات با نرخ سود کمتر، استفاده از بخشش وجه التزام ( جریمه تآخیر ) تسهیلات، استفاده از تقلیل کارمزد خدمات بانکی مانند ( کارمزد صدور دسته چک  - چک بین بانکی – حوالجات  ...) و نرخ سود بیشتر و کاهش کارمزد خدمات بانکی

     

       1-6-2-3)تعریف عملیاتی ارائه تبلیغات(ترفیع):

    در این پژوهش برای عامل ارائه تبلیغات از گویه­های زیر استفاده شده است:

    تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون، فعالیت­های تبلیغاتی از قبیل ایراد سخنرانی­ها و برپایی سمینارها، تبلیغات در تابلوهای خیابانی، تبلیغات از طریق روزنامه های کثیر الانتشار و استفاده از جوایز بهتر و با دفعات بیشتر.

     

    1-6-2-4 ) تعریف عملیاتی تنوع و به روز بودن خدمات بانکی(کیفیت یا محصول):

    در این پژوهش جهت عامل تنوع و به روز بودن خدمات بانکی از گویه­های زیر استفاده شده است:

    استفاده از جوایز بهتر و با دفعات بیشتر، تنوع و بروز بودن خدمات بانکی، انجام برخی از امور مالی مشتری بدون حضور مشتری در بانک همچون پرداخت قبوض آب و برق و اقساط وام.

     

    1-6-2-7)تعریف عملیاتی نحوه رفتار و اعمال کارکنان بانک(کارکنان):  

    در این پژوهش جهت عامل نحوه رفتار و اعمال کارکنان بانک از گویه­های زیر استفاده شده است:

    نحوه برخورد کارکنان با مشتریان، منظم و آراسته بودن کارکنان، مسئولیت پذیر بودن کارمندان، توجه شخصی کارمندان به مشتریان و پاسخ و راهنمایی لازم به سوالات مشتریان

     

    1-6-2-8) تعریف عملیاتی دارایی­های فیزیکی ملموس:

    در این پژوهش جهت عامل دارایی­های فیزیکی از گویه­های زیر استفاده شده است:

    نور و رنگ آمیزی مناسب در داخل شعبه، نظافت و پاکیزگی محیط درونی و بیرونی اطراف شعبه، نظافت و پاکیزگی دستگاه­های خودپرداز ( ATM)، نصب تابلو راهنما در ابتدای ورود به شعبه جهت راهنمایی مشتریان، تعبیه امکانات رفاهی نظیر: صندلی، آبخوری و .... در شعبه و ارائه مرتب و منظم صورتحساب­ها.

     

    1-6-2-9)تعریف عملیاتی رویه ارائه خدمات:

    در این پژوهش جهت عامل رویه ارائه خدمات از گویه­های زیر استفاده شده است:

    تسریع در انجام خدمات ارائه شده، سادگی فرآیندهای ارائه تسهیلات

     

    1-7 ) قلمرو تحقیق

    1-7-1 ) قلمرو موضوعی پژوهش

    این پژوهش به مطالعه تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی خدمات بر جذب مشتریان بانک توسعه تعاون می پردازد.

    1-7-2 ) قلمرو مکانی تحقیق

    محدوده مکانی این تحقیق شعب بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه(2 شعبه شهر کرمانشاه و 11 شعبه شهرستان­ها) می باشد.

    1-7-3 ) قلمرو زمانی تحقیق

    در این تحقیق از نظر زمانی، دوره زمانی از بهمن 1391 آغاز شده و تا پایان تیر 1392 به طول انجامید.

     

    Abstract

     

    Attention to management and marketing services may change and new direction to create the bank. Some discomfort and discontent resulting from negligence aware people who care management, understanding and responding to the demands and needs of their clients are poor. Marketing management services to the attention of the marketing mix factors. Marketing Mix is the set of marketing tools that the organization uses to try to achieve their goals in the market. So the subject of this study, as the effect of the components of the marketing mix to attract customers Cooperative Development Bank Kermanshah Province was selected.

    The method used in the study, descriptive - survey and the expected results in terms of the process that can be used to attract more customers, the Cooperative Development Bank, the "application" is

    The populations of this study are to customers in the second half of 1391 and first half of 1392 to conduct its affairs have been referred to the Cooperative Development Bank of Kermanshah. For selected samples, 200 samples were randomly selected.

    written information from library and information gathering techniques in testing hypotheses, through the distribution of questionnaires among clients. Data collected to describe the indicators and descriptive statistics to answer questions and research hypotheses and inferential statistics, t-test was used and to prioritize the factors affecting the validity of the Friedman test are used. The results of the analysis of the questionnaire data to confirm the relationship between marketing mix of seven factors (location, number of banks, interest rates and prices, banking services, how to provide advertising, diversity, and up to date banking services, and behavior applied to bank employees, physical assets and procedural services) to attract customers to the Cooperative Development Bank. According to the Friedman test, interest rates and prices of banking services has had the greatest impact on attracting customers.

    Keywords: Marketing Mix for Services, Banking, Customer Satisfaction

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول کلیات تحقیق

    مقدمه.........................................................................................................................................................1

    1-2- بیان مسئله ......................................................................................................................................2

    1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش...............................................................................................................4

    1-4 - اهداف تحقیق(علمی وکاربردی) ................................................................................................5

    1-5 فرضیه­های پژوهش..........................................................................................................................5

    1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها...............................................................................................6

    1-7-قلمرو تحقیق.................................................................................................................................10

      1-7-1 - قلمرو موضوعی تحقیق......................................................................................................10

      1-7-2 - قلمرو مکانی تحقیق............................................................................................................11

      1-7-3 - قلمرو زمانی تحقیق............................................................................................................11

     

    فصل دوم ادبیات وموضوع پیشینه تحقیق

    مقدمه............................................................................................................................................................................... 13

     

    2-1) بازاریابی و تبلیغات

    2-1-1) بازاریابی.................................................................................................................. 14

    2-1-1-1) احتیاج یا نیاز (Need) ........................................................................................ 16

    2-1-1-2)خواسته‏ ( Want) ................................................................................................ 17

    2-1-1-3)تقاضا (Demand) ............................................................................................. 17

    2-1-1-4)محصول (Product) .......................................................................................... 17

    2-1-1-5)مبادله (Exchange) ........................................................................................... 18

    2-1-1-6)معامله (Transaction) ...................................................................................... 19

    2-1-1-7) بازار (Market) ................................................................................................ 19

    2-1-2) مدیریت بازاریابی..................................................................................................... 20

    2-1-3)آمیخته بازاریابی.................................................................................................... 20

    2-1-4)  بازاریابی خدمات بانکی........................................................................................ 21

    2-2 بازاریابی خدمات

    2-2-1) بازاریابی خدمات.................................................................................................. 25

    2-2-2) ماهیت و ویژگی خدمات.......................................................................................... 26

    2-2-2-1) ناملموس بودن..................................................................................................... 26

    2-3-2-2) تفکیک‎ ناپذیری................................................................................................... 26

    2-3-2-3) ناهمگونی............................................................................................................ 27

    2-3-2-4) فناپذیری............................................................................................................. 27

    2-3-3) آمیخته بازاریابی خدمات........................................................................................... 28

    2-2-4)مزیت رقابتی در خدمات............................................................................................ 29

    2-2-5)مدل مفهومی پژوهش................................................................................................. 30

    2-2-5-1)محصول......................................................................................................... 31

    2-2-5-2)قیمت............................................................................................................ 32

    2-2-5-3)توزیع............................................................................................................ 32

    2-2-5-4)ترفیع............................................................................................................. 33

    2-2-5-5)کارکنان.......................................................................................................... 33

    2-2-5-5-1)شایستگی کارکنان.................................................................................. 34

    2-2-5-5-2) اهمیت کارکنان در ارائه خدمات با کیفیت............................................... 35

    2-2-5-5-3)گزینش کارکنان مناسب.......................................................................... 37

    2-2-5-5-4)آموزش و باز آموزی کارکنان.................................................................. 38

    2-2-5-5-5)رایج ساختن استاندارهای کیفیت و ارزیابی دائمی میزان رعایت آنها در کارکنان 38

    2-2-5-6)امکانات و دارائی های فیزیکی ملموس................................................................... 38

    2-2-5-6-1)نقش شواهد فیزیکی بانک و شایستگی کارکنان در رضایت، جذب و حفظ مشتریان 40

    2-2-5-7)مدیرت باجه یا فرایند........................................................................................... 41

    2-2-6) استراتژی های آمیخته بازاریابی.................................................................................. 41

    2-2-6-1) استراتژی های محصول............................................................................. 42

    2-2-6-2)استراتژی های قیمت................................................................................. 42

    2-2-6-3) استراتژی های مکان................................................................................. 42

    2-2-6-4) استراتژی های ترفیع و بازار افزایی............................................................ 42

    2-2-6-5) استراتژی های مربوط به کارکنان................................................................ 42

    2-2-6-6)استراتژی های مربوط به دارایی ها یا امکانات فیزیکی و فرایند ها.................. 43

    2-2-7)  مفهوم جدید خدمت به مشتریان................................................................................ 44

    2-2-8) خدمت به مشتری، مهمترین تعهد سازمانی.................................................................. 45

    2-2-9) اهمیت دادن به مشتری یا ارباب رجوع....................................................................... 45

    2-2-10)  اهمیت ارائه خدمت به مشتریان.............................................................................. 46

    2-2-11) آینده خدمات......................................................................................................... 46

    2-2-8) خدمت به مشتری، مهمترین تعهد سازمانی.................................................................. 45

    2-2-8) خدمت به مشتری، مهمترین تعهد سازمانی.................................................................. 45

    2-2-8) خدمت به مشتری، مهمترین تعهد سازمانی.................................................................. 45

     

    2-3 کیفیت خدمات

    2-3-1) مفهوم کیفیت خدمات............................................................................................... 47

    2-3-1-1) بی نهایت بزرگ.................................................................................................. 48

    2-3-1-2) محصول محور..................................................................................................... 48

    2-3-1-3) فرآیند یا عرضه محور........................................................................................... 48

    2-3-1-4) مشتری محور....................................................................................................... 49

    2-3-1-5) ارزش محور........................................................................................................ 49

    2-3-2) اهمیت کیفیت خدمات.............................................................................................. 50

    2-3-2-1)  افزایش انتظارات مشتریان.................................................................................... 51

    2-3-2-2) فعالیت رقبا......................................................................................................... 51

    2-3-2-3) عوامل محیطی...................................................................................................... 51

    2-3-2-4) ماهیت خدمات.................................................................................................... 52

    2-3-2-5) عوامل درون سازمانی........................................................................................... 52

    2-3-2-6) مزایای ناشی از کیفیت خدمات.............................................................................. 52

    2-3-3) بازارگرایی و کیفیت خدمات...................................................................................... 54

    2-3-4)رویکردهای مدیریت کیفیت خدمات........................................................................... 55

    2-3-4-1) واکنشی یا انفعالی................................................................................................ 55

    2-3-4-2) استراتژیک یا فعالانه............................................................................................. 56

    2-3-5) پیامدهای کیفیت خدمات........................................................................................... 57

    2-3-6) کیفیت خدمات و تصمیمات بازاریابی رقابتی.............................................................. 59

     

    2-4 جذب مشتری و رضایت مندی

    2-4-1)مفاهیم و تعاریف مشتری مداری................................................................................. 61

    2-4-2) چارچوبی برای ارزیابی میزان مشتری‎مداری................................................................ 64

    2-4-3)مفهوم رضایت  ........................................................................................................ 66

    2-4-3-1)رضایت مشتری..................................................................................................... 67

    2-4-3-2) نارضایتی مشتری................................................................................................. 67

    2-4-4)رضایت مشتری هسته فعالیت‎های بازاریابی.................................................................. 67

    2-4-4)ساختار فرایند نظام کلی خدمات رضامندی مشتری....................................................... 69

    2-4-4-1)مفهوم و سیاست رضامندی مشتری......................................................................... 70

    2-4-4-2) تحقیقات بازاریابی و تحلیل نیازهای مشتری........................................................... 81

    2-4-4-3) برنامه‎ریزی برای مشتری پسندکردن محصولات و خدمات....................................... 71

    2-4-4-4) بازار و فروش محصولات و خدمات..................................................................... 72

    2-4-4-5) مشتری پسند کردن تحویل.................................................................................... 71

    2-4-4-6)ایجاد رضامندی برای مشتری.................................................................................. 72

    2-4-5) جمع‎آوری و تحلیل اطلاعات درباره رضامندی مشتری................................................ 72

    2-4-6) مزایای رضایت مشتری............................................................................................. 72

    2-4-7)هفت دستور طلایی برای جلب رضایت مشتری............................................................ 74

     

    2-5بانک­داری

    2-5-1)آغاز بانک­داری.......................................................................................................... 75

    2-5-2)روش‌های نوین مشتری‌مداری و بازاریابی علمی در بانک­داری ایران............................... 76

    2-5-3)مشتریان منابع نامشهود بانک­ها.................................................................................... 78

    2-5-4) خدمات داخلی بانکی............................................................................................... 81

    2-5-5)رضایت مشتریان و ارباب رجوع (برون سازمانی)......................................................... 83

    2-5-5-1)اهمیت رضایت مندی مشتری................................................................................. 83

    2-5-5-2)مزایای رضایت مشتری.......................................................................................... 83

    2-5-6)کیفیت خدمات بانکی برای مشتریان............................................................................ 85

    2-5-6-1)تعیین و تبیین ماموریت شرکت در راستای منافع و خواسته‌های مشتری...................... 85

    2-5-6-2)درگیر ساختن و متعهد کردن دائمی مدیریت ارشد در پیشبرد کارها........................... 86

    2-5-6-6)استفاده از تکنولوژی برای دستیابی به رضایت مشتری............................................... 86

    2-5-6-7)خلاقیت برای حرکت به فراسوی انتظارات مشتری................................................... 86

     

    2- 6تاریخچه پژوهش

    2-6-1)پیشینه تحقیق............................................................................................................. 88

    2-6-1-1)پیشینه داخلی........................................................................................................ 88

    2-6-1-2)پیشینه خارجی...................................................................................................... 92

    فصل سوم روش تحقیق

    3-1)مقدمه......................................................................................................................... 96

    3-2)روش تحقیق.................................................................................................................. 96

    3-3 ) جامعه و نمونه آماری................................................................................................... 97

    3-3-1) جامعه آماری تحقیق.................................................................................................. 97

    3-3-2 ) نمونه و روش نمونه گیری تحقیق............................................................................. 97

    3-4)روش گردآوری داده ها و اطلاعات................................................................................. 99

    3-5) روایی یا اعتبار ابزار تحقیق.......................................................................................... 100

    3-6)قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار تحقیق............................................................................... 100

    3-7 )روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات..................................................................... 101

    3-7-1)آزمون فریدمن........................................................................................................ 102

     

    فصل چهارم تجزیه تحلیل داده ها

    4-1) مقدمه........................................................................................................................ 104

    4-2) آمار توصیفی پاسخ دهندگان........................................................................................ 104

    4-2-1) جنسیت پاسخ­گویان................................................................................................ 105

    4-2-2) درآمد  پاسخ­گویان................................................................................................. 106

    4-2-3) مدت زمان استفاده از خدمات بانک توسعه تعاون توسط پاسخ­گویان........................... 107

    4-2-4) تحصیلات پاسخ­گویان............................................................................................ 109

    4-4) نتایج تحلیل آماری فرضیه­ها........................................................................................ 109

    4-4-1) نتیجه تحلیل آماری فرضیه اول................................................................................ 109

    4-4-2) نتیجه تحلیل آماری فرضیه دوم................................................................................ 110

    4-4-3) نتیجه تحلیل آماری فرضیه سوم............................................................................... 111

    4-4-4) نتیجه تحلیل آماری فرضیه چهارم............................................................................ 112

    4-4-5) نتیجه تحلیل آماری فرضیه پنجم.............................................................................. 113

    4-4-6) نتیجه تحلیل آماری فرضیه ششم.............................................................................. 114

    4-4-7) نتیجه تحلیل آماری فرضیه هفتم............................................................................... 115

    4-4-8) نتیجه تحلیل آماری فرضیه اصلی............................................................................. 116

    4-4-8 )بررسی میزان اهمیت سوالات پرسشنامه.................................................................... 117

    4-5) اولویت­بندی عوامل آمیخته بازاریابی خدمات................................................................. 120

    4-6) بررسی نتایج آزمون کراسکال والیس بر اساس تحصیلات............................................... 121

    4-7- بررسی نتایج آزمون کراسکال والیس بر اساس میزان درآمد............................................. 123

     

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) نتیجه گیری............................................................................................................... 128

    5-1-1 نتیجه گیری فرضیه اول............................................................................................ 128

    5-1-2 نتیجه گیری فرضیه دوم............................................................................................ 128

    5-1-3 نتیجه گیری فرض سوم............................................................................................ 129

    5-1-4 نتیجه گیری فرضیه چهارم........................................................................................ 129

    5-1-5 نتیجه گیری فرضیه پنجم.......................................................................................... 130

    5-1-6 نتیجه گیری فرضیه ششم.......................................................................................... 130

    5-1-6 نتیجه گیری فرضیه هفتم........................................................................................... 130

    5-1-6 نتیجه گیری فرضیه اصلی......................................................................................... 131

    5-1-7 نتایج سایر یافته های پژوهش................................................................................... 131

    5-2) پیشنهادات................................................................................................................. 131

    5-2-1 پیشنهادات بر مبنای نتایج پژوهش............................................................................. 131

    5-2-2 پیشنهادات پژوهشی................................................................................................ 133

    منابع فارسی.....................................................................................................................................135

       منابع لاتین.........................................................................................................................................138

       پیوست.............................................................................................................................................140

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر ،عادل – مومنی ،منصور؛ آمارو کاربرد آن در مدیریت؛ جلد دوم؛ انتشارات سمت؛ 1383

    آهنی ها ، محمد ، صمدانی ، محمدحسن ، سرگلزایی جوان، مرتضی،ماهنامه بانکداری الکترونیک، مهرماه 1388 .

    3- ابطحی، حسن، کاظمی، بابک، 1375، بهروزی، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‎های بازرگانی

    4- ایلامی، اردلان،(1383) «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شیراز»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو

    5- ایران نژادپاریزی ،مهدی ، 1378، روش­های تحقیق در علوم اجتماعی ،چاپ اول ، نشر مدیران

    6-  پارسائیان ، علی؛ اصول بازاریابی؛ انتشارات دبستان؛1385

    7- تورپین، دومینکیو، هفت دستور طلایی برای جلب رضایت مشتریان،‌ عبدالعلی شلالوند، ماهنامه تدبیر،‌ آذرماه 1384، شماره 58، صفحه 34.

    8- حافظ‌نیا، محمدرضا(1381) «مقدمه‌ای برروش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، انتشارات سمت، چاپ هفتم

    9- چانگ‎یانگ‎لی، در نظام کلی خدمات رضایت مندی مشتری و بهترین روش‎های اعمال آن، ترجمه مصطفی مشتاق، مجله نک و اقتصاد، شماره 14، صفحه 16.

    10- خاکی ، غلامرضا ؛روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی؛ انتشارات بازتاب؛ 1384

    11- خانی ، عبداله ؛بررسی تاثیر برخی عوامل آمیخته بازاریابی در جذب مشتریان موسسه مالی و اعتباری مهر استان کرمانشاه؛پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ؛ 1387

    12- داود محب علی ،محمد علی ، فرهنگی ، مدیریت بازار، تهران ، انتشارات امیرکبیر ، 1378

    13- دلاور، علی؛ "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"؛ انتشارات رشد، چاپ سوم، 1378.

    دلاور ، یوسف ، روزنامه دنیای اقتصاد ، شماره ی 1600 ، ص13 ،1387

    درگی ، پرویز ( 1384 ) . مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران. چاپ اول . تهران . انتشارات تورنگ.

    15- دیواندری، علی، 1380 دی ماه، طراحی فرآیندهای انطباقی برای پیاده سازی استراتژی مشتری مداری در بانک‎های تجاری ایران، پایان نامه دکترا، گرایش سیستم‎ها، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

    16- روستا، احمد، ونوس، داور، ابراهیمی، عبدالحمید، 1376، مدیریت بازاریابی، انتشارات سمت

    17- رضاییان ابرقویی، عبدالغنی(1381)«بررسی عوامل اساسی اجتماعی _اقتصادی موثر بر رضایتمندی مشترکین از شرکت توزیع نیروی برق استان فارس»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو،

    18- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نامه شماره 13/ 1854-ط دولت الکترونیک/ تیرماه 1388

    19- شلالوند، عبدالعلی(1381) «هفت دستور طلایی برای خدمت بهتر به مشتری» نشریه تدبیر،                   شماره 58

    20- صنایعی ، علی ؛اصول بازاریابی و مدیریت بازار؛ انتشارات پرسش؛ 1382

    21- عزتی ،مرتضی ؛ روش تحقیق در علوم اجتماعی ؛ جلد اول ؛موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس ؛ 1376

    22- فقیه نصیری ، حمید رضا ؛بررسی و شناسایی عوامل موثر بر جذب منابع بانک صادرات؛ پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد مازندران ؛ 1378

    کاتلر ، فیلیپ – آمسترانگ ؛ ترجمه : پارسائیان ، علی ؛اصول بازاریابی ؛ انتشارات آیلار؛1384

    کریستوفر،مارتین، مدیریت توزیع، ترجمه احمد اخوی، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی 1380 ص 79

    کتابی ، سعیده، (1384)، انتخاب آمیزه بازاریابی مناسب با استفاده از تکنیک AHP با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان. سال هفتم شماره  1. ص 79-93

     

    25-  کهزادی ، نوروز ؛ وضعیت بانکداری الکترونیک در ایران و جهان ؛ مجله گزیده اخبار اقتصادی و بانکی؛ 1382

    26-   لاواک ، کریستوفر ؛ ترجمه:  اردشیر تاج زاده ؛ اصول بازاریابی خدمات ؛ جلد دوم ؛ انتشارات سمت؛ 1384

    27- محمدیان ،محمود ؛مدیریت تبلیغات ؛ انتشارات    سایه نما؛ جلد اول؛ 1384

    28- ونوس، داور، صفائیان، میترا، 1381، روش‎های کار برای بازاریابی خدمات بانکی برای بانک‎های ایرانی، انتشارات نگاه دانش

    29- یزدانی فرد ، شمسی  ، بررسی عوامل موثر بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران 1384

    30- یزدانی دهنوی ، محسن؛ مولفه های موثر بر موفقیت بانک­ها و موسسات مالی در جذب مشتریان پولی ، فصلنامه مدیرساز شماره ی17 ؛1386

     

     

     

    منابع لاتین:

    1- Bauer, K., & Hein, S. E. (2006). The effect of heterogeneous risk on the early adoption of Internet banking technologies. Journal of Banking and Finance, 30, 1713–1725.

     

    2-Bernhardt, K. L., Donthu, N. and Kennett, P.A. (2000) “ANALYSIS OF SATISFACTION & PROFITABILITY” Journal of Business Research, vol. 47 ,No. 2, pp. 161-71

    3- Blomer, J.; Ruyter, K. and Peeters, P., (1998) “INVESTING DRIVERS OF BANK LOYALTY: THE COMPLEX RELTIONSHIP BETWEEN IMAGE, SERVICE QUALITY, SATISFACTION”, Intr. Journal of Bank Marketing, vol.16, No. 7, pp. 276-86.

    4-Chen, Y.H., Barnes, S., 2007. Initial trust and online buyer behavior. Industrial Management & Data Systems 107 (1), 21–36.

    5- Curasi, C. F. & Kennedy, K. N. (2002) “FROM PRISONERS TO APOSTLES: A TYPOLOGY OF REPEAT BUYERS AND LOYAL CUSTOMERS IN SERVICE BUSINESS” Journal OF Services Marketing, vol. 16, No. 4, pp. 322-41.

    6- David Mercer,Marketing,Massachusetts U.Sp.A,Black Well publisher,1992,p.473

    7- Drake, C., Gwynne, A., AND Waite N. (1998) “BARCLAY’S LIFE CUSTOMER STATISFACTION AND LOYALTY TRACKING SURVEY: A DEMONSTATION OF CUSTOMER LOYALTY RESEARCH IN PRACTICE” Intr. Journal of Bank Marketing, vol. 16, Nos. 6-7, pp. 287-92.

    8- Duffy, D. L.(1998) “CUSTOMER LOYALTY STRATEGIES” Journal of Consumer Marketing, vol. 15, No. 5, pp. 435-48.

    9-Gould, G. (1995) “WHY IT IS CUSTOMER LOYALTY THAT COUNTS (AND HOW TO MEASURE IT)”, Managing Service Quality, vol. 5, No. 1, pp. 15-9.

    10- Hegarty, M. “MAXIMISING LIFETIME VALUE - MAKING THE RIGHT .CONNECTIONS” WWW.CRM2DAY.COM

     11-Krawitz, J. B. (1993) “THE ROLE OF SERVICE AND SALES SKILLS IN CUSTOMER RETENTION”, Lit. Review. http://www.major-media.com/learning-resources/customer-retention-lit.htm

    12-Michal R.Solomon , consumer behavior, McGraw Hill, 2 nd ed, 1999,

    Belch,George, Advertising and promotion , McGraw Hill: 5 th edition

    13-Moonkyu, L. and Cunningham L. F. (2001) “A COST/BENEFIT APPROACH UNDERSTANDING SERVICE LOYALTY” Journal of Service Marketing, vol. 15, No. 2-3, pp. 113-30.

    14-Palmer, A. (2000). “PRINCIPLES OF SERVICES MARKETING”, 3rd ed., McGraw Hill.

    15-Palmer, A.; Bejou D. & Ennew C. T. (1998) “TRUST, ETHICS AND RELATIONSHIP SATISFACTION” Intr. Journal of Bank Marketing, vol. 16, No. 4-5, pp. 170-75.

    16-Poché, R. J. (2001) “CUSTOMER LOYALTY: THE KEY TO UNLOCKING CUSTOMER POTENTIAL AND PROFITABILITY”, http://www.biz.colostate.edu/faculty/joec/BG655/Projects_Fa01/Customer_Loyalty.htm

    17- William L. Wilkie, consumer Behavior, John Wifely and Sons . INC. New York 1994


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک توسعه تعاون استان کرمانشاه

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع تير ماه  1394 چکيده بازار رقابت شديد بانک­ها و تاسيس موسسات مالي و بانک­هاي خصوصي جديد در ايران، بانک­ها را ملزم مي­کند هر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت دولتی گرایش مالی چکیده: در پژوهش حاضر به بررسی شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر جذب منابع مالی بر اساس مدل آمیخته بازاریابی در شعب بانک کشاورزی استان مرکزی پرداخته شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی - تحلیلی بوده است.این تحقیق از نوع کاربردی و از بعد زمان مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش:بازاریابی چکیده: امروزه بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی و تجاری را موسسات خدمات مالی به عهده گرفته اند در موسساتی که خدمات نقش مهمی را دارند این نیروی انسانی است که خدمات را به مشتریان ارائه می دهد وکارکنان هستند که موفقیت یا عدم موفقیت سازمان مورد نظر را معین میکنند وارائه خدمات با کیفیت وایجاد رضایتمندی در مشتریان به عنوان یک ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده: امروزه با توجّه به ساختار رقابتی شدید حاکم بربانکها در عرضه خدمات الکترونیکی، استفاده از تبلیغات برای معرفی خدمات نقش مهمی در ترغیب و تشویق مشتریان در استفاده از محصول و خدمات و در نهایت جذب آنها به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی بانکها دارد. به عبارت دیگر اگر بانکها بتوانند اثر بخشی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A. » گرایش"بازرگانی داخلی " چکیده پایان نامه )شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده: این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک مهر و به منظور تعیین میزان اهمیت هریک از عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک بر اساس الگوی معرفی شدهp’s 7، توسط بوم و بیتر، تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی ...

پايان نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد(M.A رشته مديريت بازرگاني گرايش بين الملل سال تحصيلي 92-91 چکيده افزايش رقابت به خصوص در بخش خدمات، توجه بيشتر به حفظ و نگهداري مشتريان ف

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش : صنعتی و سازمانی بررسی رابطه بین مدیریت دانش و بازاریابی رابطه‌مند با مدیریت ارتباط با مشتری در بین کارمندان بانک‌های شهرستان سپیدان چکیده هدف از این پ‍ژوهش تبیین رابطه بین مدیریت دانش وبازاریابی رابطه مند با مدیریت ارتباط با مشتری بوده است . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بانکهای سپیدان ...

پایان ­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده: مبحث کیفیت خدمات در دنیای امروز دارای جایگاه ویژه ای در بازاریابی مشتریان است. اما این موضوع در رابطه با بیماران اهمیت دوچندانی می یابد. زیرا رعایت نکات و اصول صحیح ارائه خدمات به بیماران می تواند نقش بسزایی در سلامت جسم و روان بیماران و حتی رضایت خانواده های آنان داشته باشد. در این تحقیق به بررسی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A.) چکیده: در این زمان استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است.بررسی ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکتها و سازمان ها از ناتوانی آنها در بهره گیری سازمانها و بانکهاس خصوصی و دولتی قرار گرفته است.به همین دلیل سازمان ها مجبور شده اند واکنش خود را نسبت به بازار تغییر دهند ، آن ها کمتر بر محصو لات و بیشتر بر مشتریان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده پژوهش صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست، امروزه بانک ها درکشورهای پیشرفته به عنوان راه گشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند. در بانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع ...

ثبت سفارش