پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ)

word 213 KB 30951 213
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات  نمایشی

     

    نیکلای گوگول, رمان نویس و نمایشنامه نویس روسی بود که در آثارش با نگاهی احساسی و طنز آمیز به واقعیات اجتماعی می پرداخت.

     در فصل اول کلیات پژوهش ارائه می شود. در فصل دوم دیدگاه لوکاچ در این زمینه نیز تشریح می گردد.در فصل سوم رویکرد گوگول نسبت به نقد اجتماعی بررسی شده و همچنین به لحاظ قرابت این رویکرد با ملاحظات لوکاچ تحلیل جامعه شناختی در این زمینه انجام شده است..در فصل چهارم ریشه ها و آغاز رئالیسم انتقادی تعریف وادامه روند آن در ادبیات روسیه بررسی شده است.در فصل پنجم اندیشه های آخوندزاده از منظر جامعه شناختی ارزیابی شده و در ادامه  به بازتاب رئالیسم انتقادی در ادبیات فارسی ،خصوصادرآثار نمایشی آخوند زاده، پرداخته شده است.

    در انتها با توجه به اینکه که , نمایشنامه های آخوندزاده بخصوص،  نمایشنامه ی ((وکلای مرافعه تبریز )) همخوانی نزدیکی با نمایشنامه ی(( بازرس)) گوگول دارد فر صت مناسبی پیش آمد تا  یک بررسی تطبیقی نیز انجام شود..

                        کلید واژگان : نیکلای گوگول , لوکاچ, رئالیسم انتقادی, جامعه شناسی ادبیات ,آخوندزاده.

     

    بررسی مسا ئل اجتماعی و بازتاب انتقادی آن در قالب نمایشنامه در آثار نیکلای گوگول و در نمونه ایرانی آن یعنی آثار آخوند زاده از دوره تحصیلی کارشناسی یکی از مباحث مورد علاقه من در حوزه ادبیات نمایشی بوده،  به همین دلیل ،در این باب ،پژوهشی نیز برای پایان نامه دوره یاد شده ارائه دادم.

    در دوره حاضر برای ادامه این تحقیق و  با مشا وره ی استاد راهنمای بخش نظری ام پژوهش ام را آغاز نمودم،همزمان در بخش عملی  هم شروع به نگارش نمایشنامه((دکل کل)) پرداختم.

    با تو جه به پژو هش دوره ی کا رشناسی ام که منحصرا به رویکرد گوگول در باب رئالیسم انتقادی پرداخته  شده بود ،بر آن شدم که نمایشنامه ها و داستان های گوگول را از منظر یک جامعه شناس مورد تحلیل قرار دهم،بنا براین از تفکرات لو کاچ در این زمینه نیز بهره جستم،چون مفهوم رئالیسم انتقادی از منظر لوکاچ، با اندیشه های درام نویسا نی مانند گوگول ارتباط جامعه شناختی نزدیکی داشت.

    در بخش دوم این پژوهش لازم دیدم به  رئالیسم انتقادی درادبیات فارسی نیز بپردازم. از آنجا که بین ادبیّات روسی و ادبیّات فارسی قرابت معنایی و صنعتی (صنایع ادبی) وجود دارد. گذشته از آنکه نظم و نثر روسی را با کمال آسانی می‌توان به زبان فارسی درآورد و تطبیق داد، صنایع ادبی مثل تلفیق‌ها و کنایه‌ها و استعاره‌های زبان روسی و گهگاهی مَثَل‌های این زبان با معادل آن در زبان فارسی تطبیق می‌کند به همین علت  بازتاب رئالیسم انتقادی روسیه را در ادبیات فارسی ، بخصوص در نمایشنامه ها ی آخوند زاده مورد بررسی قرار دادم.

     

    البته در حوزه ها ی دیگر، تحقیقاتی در مورد آثار آخوند زاده انجام شده است، تفاوت اساسی پژوهش حاضر در حوزه ی تطبیقی صورت پذیرفته ، بطوری که برای مثال: نمایشنامه(وکلای مرافعه تبریز)با نمایشنا مه (بازرس)گوگول مورد تطبیق قرار گرفته است.

    در مجموع برای قالب اولیه این پژوهش از دیدگاه جامعه شناختی لوکاچ استفاده شده است. به همین علت  در گام اول، نگرش و اندیشه های گوگول در باب انتقادی شرح داده شده ، ودر مر حله ی بعدی انعکاس آن در آثار آخو ند زاده  مورد بررسی قرار گرفته است.

     لازم به یاد آوری می دانم  در این مسیر، با پاره ای  مشکلات نیز موا جه بودم،که تا حدود زیادی روند پژوهشی ام را به تا خیر اندا خت،در نهایت با راهنمایی ها ی اساتید بز رگو ارم راه را هموار تر یافتم.

    فصل اول : کلیات پژوهش

    بیان مسئله

    فلاسفه اولین کسانی بودند که بین رئالیسم اروپایی و رئالیسم انتقادی فرق گذاشتند. اصطلاح رئالیسم انتقادی را برای اولین بار لوکاچ برای قلمرو وسیع تر ی از ادبیات پیشنهاد کرد.

    منظور او از مفهوم رئالیسم انتقادی تحلیل آثار رمان نویسان و نمایشنامه نویسانی مانند(نیکلای گوگول،بالزاک،زولا...)بود.و ارجاع زیبایی شناختی و ایدئولوژیک به آثار ادبی کشور های سوسیالیستی به گفته او "از نمایش واقعیت موجود، برای تخیل وضع یک گروه اجتماعی و قدرت ها و امکانات آن در  آیند ه بهره می جستند.

    درامهای اجتماعی گوگول در ظاهر کاراکتر های جامعه را به ما نشان میدهند که می خواهند کاستی های  موجود را نمایان سازند،  واین همان چیزی است که لوکاچ  شناخت جامعه می خواند، بطوری که جامعه به مثابه یک کل باشدو شناخت اجزای مختلف آن ...این همان دیالکتیک کلیت است که لو کاچ به آن اشاره دارد. به این ترتیب ما می توانیم این تضاد را بین فرد و جامعه در آثار ادبی نویسندگان رئالیسم انتقادی ،خصوصا گوگول ببینیم، وقتی شخصیتهای گوگول را در چهار چوب این نظریه قرارمی دهیم در می یا بیم که آنها در اجتماع مورد استهزاء مقامات دولتی و مالکان بوده اند و چاره ای جز مبارزه نداشتند،0مبارزه با سر مایه داری و شروع رئالیسم سوسیالیستی ) .

    لو کاچ در این باب اشاره دارد به طبقه پرولتاریا، که در می یابد انسان مر کزیت جامعه است و نهایتا خود می تواند آنچه را می خواهد خلق کند.

    حال این سوال پیش می آید که اهمیت رئالیسم انتقادی نزد لوکاچ ناشی از چه بود؟ از آنجا که اهمیت آثار رئالیسم انتقادی ،دربازتاب و انعکاس انگاره های متناقض پنهان شده در یک نظام اجتماعی است این نوع پردازش هنری اولویت می یابد. بر اساس اصطلاح بازتاب به نظر صر فا ارائه ی پوسته ی سطحی واقعییت نیست بلکه بازتابی حقیقی تر و پو یاتر ازواقعییت است.نهایتا با طر ح سوال فوق  در یچه ای باز میشود تا به جنبه های مختلف رئالیسم انتقادی و چگونگی شکل گیری آن  در عمق آثار نمایشی گوگول  که بر دور نمای کلی یک جامعه و باز تابی واقع گرانه  همراه است بپردازیم.

     همچنین از منظر زیبایی شناختی لوکاچ که سعی در کشف روند تغییر انسان از طریق واقعیات جامعه را داشت بتوانیم با نگاهی تحلیلی تغییر کاراکترها در درام های اجتماعی گوگول  بصورت ملموس تر مشاهده کنیم .

    در مقاله حاضر به ویژگی های مکتب ادبی رئالیسم انتقادی پرداخته شده است . از جمله اینکه رئالیسم انتقادی پدیده ای مختص ادبیات عصر طلایی روسیه است و نویسندگانی ایرانی مانند میرزا فتحعلی آخوندزاده تحت تاثیر این مکتب آثار جاودانی، به مقتضای زمان خود خلق کرده اند. در ادامه به بررسی نمودهای مکتب رئالیسم مکتب انتقادی در آثار آخوند زاده  پرداخته شده است.

    آخوند زاده در نمایشنامه های کمدی خود انتقاد تند وتیز خود را متوجه دستگاه قضایی دور انش کرده و با بهره گیری از ویژگیهای رئالیسم انتقادی مسائل مختلف اجتماعی دوران خویش را بیان کرده است.

     

    1-2-پیشینه تحقیق

     

    تحقیق وبررسی مستقیمی در این مورد انجام نشده است . با مراجعه به کتابخانه های ملی ، دانشگاه تهران ، دانشگاه هنر تهران ، فرهنگستان ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دانشگاه تربیت مدرس  و پایان نامه هایی که در پایگاه های اینترنتی ایران داگ و نور مگز که در راستای این موضوع است به شرح ذیل می باشد :

     

    1 – ادبیات و سیاست رئالیسم انتقادی در ادبیات ایران ، عبدالله بابلی نیا ، کارشناسی ارشد ، 1390 ، دانشگاه فردوسی مشهد، استاد راهنما : علیرضا شامی

    2 – تحلیل عملکرد سیاست در هنر با توجه به استالینیسم در رئالیسم سوسیالیستی ، محمد تقی قزل سفلی ، کارشناسی ارشد، 1380 ، دانشگاه تهران ، استاد راهنما : رسول محمدی

    3 – بررسی تطبیقی علیت و ضرورت در رئالیسم انتقادی ، منصور محمدی ، کارشناسی ارشد ، 1391 ، دانشگاه تبریز ، استاد راهنما : محمد علی امینی

    4 – رئالیسم انتقادی در آثار گوگول ، مسعود بوستانی ، کارشناسی ، 1390 ، دانشگاه سوره ، استاد راهنما : شکوفه ماسوری

    5 – زمان و فضای داستانی در رمان نو ، مسعود سنجراتی ، کارشناسی ارشد ، 1375 ،دانشگاه تهران ، استاد راهنما : سعید بهمرام

    6 – بازتاب رئالیسم انتقادی روسیه در ادبیات فارسی معاصر ، ناهید اکبرزاده ، کارشناسی ارشد ، 1392 ، دانشگاه تهران ، استاد راهنما : جان اله کریمی مطهر

     

    1-3- اهداف تحقیق

     

     این پژوهش سعی دارد چگونگی شکل گیری درام و ادبیات اجتماعی انتقادی گوگول ، و جایگاه آنرا در ادبیات روسیه با رویکردی تحلیلی مورد بررسی قرار دهد، و به تاثیر پذیری نویسندگان ایرانی  بخصوص آخوندزاده که به سبب  تسلط کامل به زبان روسی ، و همچنین آشنایی با جریانهای فکری وادبی روسیه نظیر" رئالیسم انتقادی" و نمود آن در آثار پوشکین و گوگول و... ، بپردازد .

     همچنین با سود جستن از اندیشه های انتفادی لوکاچ خاستگاه رئالیسم انتقادی را از بدو شکل گیری خصو صا در آثار نمایشی مختلف جستجو کند.

     

    1-4-سئوالات کلیدی تحقیق

     

    1 – گوگول برای خلق آثار نمایشی خود ، برای تحلیل وضع یک گروه اجتماعی و قدرت ها سود می جست یا به دنیال نتیجه گیری اخلاقی از اجتماع بود؟

    2 – چرا در آثارنمایشی گوگول فرد وجامعه به شکل علت و معلولی ترسیم شده اند؟

    3 - در نمایشنامه های گوگول از دیدگاه ، "جامعه شناختی لوکاچ" ، تا چه اندازه ای به بازتاب واقعیت های اجتماعی پرداخته شده است ؟

    4 – آیا سبک رئالیسم انتقادی درادبیات نمایشی ایران ،تاثیر مستقیمی از ادبیات انتقادی روسیه پذیرفته است ؟

    5 – آیا با بهره گیری از مکتب رئالیسم انتقادی، آخوندزاده دیدگاه های اجتماعی زمانه ی خود را بیان کرده است؟

     

                           1-5-فرضیه ها

     

    به عقیده لوکاچ نویسندگان رئالیسم انتقادی معضلات جامعه را تا حدودی توانستند نشان دهند .وجه مشترک آنها خصوصا گوگول ریشه داشتن در مسائل بزرگ زمانه ی خود و نمایش بی رحمانه ی ذات حقیقی واقعیت است.

     

    جهان بینی رئالیست های انتقادی , یک جهان بینی بورژوازی بود و زوال سرمایه داری را اصولا زوال تمدن بشری و فرهنگ انسانی تلقی می کردند . و تصویر غالب آنها این بود که تاریخ در حال تکرار است . و به جای هر استبداد ,استبداد دیگری می آید و چیزی عاید مردم نمی شود ،. همین موضوع را درام های اجتماعی های گوگول می بینیم ,که در ادامه نهایتا دچار یک تعارض ایدئولوژیک نیز می شود.

    گوگول واقعبت را همان طور که هست ترسیم می کند و کاملا با شیوه ی رئالیستی به انتقاد از اجتماع می پردازد و قصد نصیحت و نتیجه گیری  اخلاقی راندارد و با وفاد اری محض به زندگی در صدد بروز جنبه های زیبایی شناسانه در آثارش هست.

    گوگول همه تضادهای موجود در حامعه را با نگاهی انتقادی و طنز آلود می دید و از قریحه و درک  این که فرد وجامعه را، به شیوه ی دیالکتیکی تصویر کند برخوردار بود.

    5-به دلیل تاثیر عمیق ادبیات روسیه در جهان , جامعه ایرانی نیز بی تاثیر از جریان رئالیسم انتقادی نبوده و مشخصا آخوندزاده به دلیل تسلط کامل به زبان روسی و آشنایی با جریانهای فکری و ادبی روسیه تاثیر روشنی از این مکتب ادبی گرفته است.

     

     1-6-روش تحقیق

     

    این تحقیق به روش "تحلیل ، توصیفی " انجام خواهد گرفت .در مراحل تحقیق ابتدا منابع مطالعاتی همانند کتب ، مقالات موجود در نشریات و مجلات ، پایا ن نامه ها ، اطلاعات الکترونیکی ، در ارتباط با موضوع شناسایی و مورد مطالعه قرار می گیرند . سپس با جمع آوری اطلاعات و دسته بندی آنها ، حوزه ی تحلیلی مشخص می گردد.

     همچنین بافیش برداری های لازم به محاسبه ی میدانی با استادان، محققان متخصص نمایشنامه نویسی و داستان نویسی و نقد درام ، در جهت کامل نمودن فکر اصلی پژوهش پرداخته می شود .

     

    برنامه زمان بندی

     

    جمع آوری منابع مطالعه و تحقیق اولیه تا پایان آبان ماه 1392 ، پیشبرداری  ودسته بندی داده ها و تکمیل مطالعات اولیه تا پایان آذر ماه 1392 ، نگارش اولیه فصل ها با نظارت استاد راهنما ومشاور تا پایان دی ماه 1392 ، نگارش بخش عملی  همزمان با بخش نظری در سه ماه اول، نگارش نهایی بخش نظری و تصحیح پایانی و بازنویسی نهایی نمایشنامه عملی با نظر استاد راهنمای عملی  در بهمن ماه 1392 ،دفاع نهایی در اسفند ماه 1392 . 

  • فهرست:

    مقدمه..............................................................................................................................................1

    فصل اول : کلیات پژوهش

      1-1-  بیان مسئله.............................................................................................................................10

     1- 2-  پیشینه پژوهش......................................................................................................................12

      1-3-  اهداف تحقیق......................................................................................................................13

     1- 4-  سئوالات کلیدی پژوهش.....................................................................................................13

    1-  5-  فرضیه ها.............................................................................................................................14

     1- 6-  روش پژوهش......................................................................................................................15

     

    فصل دوم : چهار چوب نظری ;  رئالیسم انتقادی

    2-1- نگاهی تاریخی به ادبیات روسیه.............................................................................18

    2-2-سیر مکتب ادبی رئالیسم در روسیه...........................................................................25

    2-3-رئالیسم در ادبیات و فلسفه......................................................................................................27

    2-4-رئالیسم در تئاتر ....................................................................................................................31

    2-5-واژه رئالیسم انتقادی..............................................................................................................37

    2-6-ریشه ها و پیدایش رئالیسم انتقادی......................................................................................41

    2-7-رابطه ی  رئالیسم انتقادی و رئالیسم سوسیالیستی...................................................................47

     

    فصل سوم : دیدگاه کلی و نظریه های جامعه شناسی لوکاچ نسبت به هنر و ادبیات

     

    3-1-معرفی لوکاچ......................................................................................................................65

    3-2-زندگینا مه............................................................................................................................65

     3-3-اندیشه ها ی لوکاچ.............................................................................................................65

    3-4-برخی از آثار لو کاچ ...........................................................................................................66

     3-5-رئالیسم انتقادی...................................................................................................................68

     3-6-رئالیسم در برابر ادبیات بورژوازی عصر حا ضر(مدرنیسم)....................................................72

             

     

    فصل چهارم: نیکلای گوگول

    4-1-زندگی نامه ی ،نیکلای گوگول................................................................................79

    4-2-نگرش و اندیشه های گوگول بر اساس نمودهای اجتماعی رئالیسم انتقادی.................82

    4-3-گوگول پلی بین ادبیات رمانتیک و رئالیستی روسیه....................................................84

    4-4-تکنیک داستان نویسی گوگول..................................................................................87

    4-5-نمایشنامه ها و داستان های گوگول............................................................................95

          4-5-1-نقد و بررسی نمایشنامه(عروسی).....................................................................96

          4-5-2-بازرس بزرگترین کمدی تاریخ ادبیات روسیه...............................................106

          4-5-3-خلاصه ای از داستان( دماغ) ........................................................................116

    4-6-مروری بر جهان بینی نیکلای گوگول ....................................................................121

          4-6-1-خلاصه ای کو تاه از داستان مردگان زر خر ید.............................................129

          4-6-2-بررسی شنل،شاهکار جاویدان گوگول.........................................................130

    4-7-ارزیابی آثار گوگول از منظر زبان شناسان،و منتقدین...............................................133

     

    فصل پنجم: میرزا فتحعلی آخوندزاده

    زندگی نامه ی میرزا فتحعلی آخوندزاده ..............................................................138

    5-2-خلاصه ی کوتاه از آثار نمایشی آخوندزاده ...........................................................143

             5-2-1-حکایت های ملا ابراهیم خلیل کیمیاگر ...................................................143

             5-2-2-حکایت موسیو ژوردان حکیم نباتات و مستعلی شاه مشهور به جادوگر......143

            5-2-3-حکایت خرس قولدور باسان یا (دزدافکن) ..............................................144

            5-2-4-حکایت وکلای مرافعه تبریز.....................................................................144

            5-2-5-حکایت وزیر خان لنکران یا (سراب) .......................................................145

     

    5-3-انعکاس رئالیسم انتقادی روسیه در ادبیات نمایشی ایران ........................................147

    5-4-اندیشه های آخوندزاده.........................................................................................156

    5-5-رئالیسم روسیه  پدید آورنده اندیشه ی مدرنیته  اجتماعی در آثار آخوندزاده .........163

    5-6-آخوندزاده نماینده اندیشه  انتقادی در ایران...........................................................169

    5-7-آخوند زاده پیشرو در نمایشنامه نویسی...................................................................178

    5-8-آخوند زاده بنیانگذار نقد تئاتر،تاریخ و ادبیات در ایران..........................................181

     

    نتیجه گیری...............................................................................................................185

     

     

    پایان نامه عملی : دکل کل..........................................................................................190

     

    منبع:

    برشت ، برتولت ،(1377) ، درباره ی نوشتار رئالیستی ، گزیده و ترجمه محمد جعفر پاینده ، تهران ، نقش جهان

    پارکینسون ، جی ، (1386) ، لوکاچ و جامعه شناسی ادبیات ، ترجمه هاله لاجوردی ،ارغنون ، درباره ی رمان

    سلدن ، رامان ، (1377) ، راهنمای ادبی معاصر ، ترجمه ی عباس مخبر ، تهران ، طرح نو

    حبیب ، ام ار ، (1382) ، گئورگ لوکاچ ، فرهنگ اندیشه انتقادی ، ترجمه پیام یزدان جو، تهران ، نشر مرکز

    گلد من ، لوسین، (1387) ، تاریخ و آگاهی طبقا تی لوکاچ ، ترجمه محمد جعفر پوینده ، تهران ، تجربه

    گوگول ، نیکلای ، (1363) ، یادداشتهای یک دیوانه ، ترجمه خشایار دیهیمی ، تهران ، انتشارات هاشمی

    گوگول ، نیکلای ، (1385) ، انتقام موحش و قماربازان ، ترجمه عبدالرحیم احمدی ، تهران ، دادار

    گوگول ، نیکلای ، (13888) ، عروسی ، ترجمه آبتین گلکار ، تهران ، هرمس

    گوگول ، نیکلای ، (1387) ، مردگان زرخرید ، ترجمه مهین دانشور ، تهران ، نشر چکامه

    تروتسکی ، لئون ،(1387) تاریخ انقلاب روسیه ، ترجمه سعید باستانی ، تهران ، نیلوفر

    گوگول،نیکلای،(1388)بازرس،ترجمه ی آبتین گلکار،تهران،هرمس

    خلج،منصور(1381)نمایشنامه نویسان ایران از آخوند زاده تا بیضایی،تهران،اختران

    فتوحی ،محمود(1385)شکل گیری رئالیسم ایرانی،کنفرانس بین المللی زبان وادبیات فارسی ایران

    آدمیت،فریدون(1349)اندیشه ها ی  میرزا فتحعلی آخوند زاده،تهران ،خوارزمی

    قراچه داغی،میرزا جعفر(1349)تمثیلات میرزا فتحعلی آخوند زاده،تهران،چاپخانه ی ارژنگ

    مصطفوی،خشایار(1391)زایش درام ایرانی،تهران،افراز

    علیزادگان،امیر(1368)تاریخچه تئاتر تبریز، تهران،مرکز هنر های نمایشی،

    محمدی،احمد(1352)نگاهی به تاریخ نمایش ایران،تهران،مجله هنر و مردم

    دورانت،ویل(1383)تاریخ تئاتر،مترجم عباس شادروان،تهران،انتشارات علمی و فر هنگی

    لوکاچ،گئورگ(1384)پژوهشی در رئالیسم اروپایی،ترجمه اکبر افسری،تهران،اندیشه عصر نو

    پله خانوف،گئورگی(1367)درباره ی ادبیات،ترجمه منوچهر هزار خانی،تهران،رواق

    گیتر من،والنتین(1383)نکاتی درباره ادبیات کلاسیک روسیه،ترجمه فاروق خارابی،تهران،ارغنون شماره،9-10

    میرسکی،د.س (1372)تاریخ ادبیات روسیه،ترجمه ابراهیم یونسی،تهران،امیر کبیر

    کریمی،جان اله(1391)بررسی شاعرانو نویسند گان روسیه از ابتدا تا پایان قرن نوزدهم،تهران،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فر هنگی

    استر یکلر،جیمز ای(1386)روسیه تزاری،ترجمه محمد جعفر پوینده،تهران،ققنوس

    گیدنز،آنتونی(1387)نظر یه های جامعه شناسی،ترجمه منوچهر صبوری،تهران،نشر نی

    کیوان،باربد(1389)از آهن مذاب تا گدازه خشک،تهران،چشمه

    بو نشر ور،پلانتی(1380)مقو له های فلسفه معاصر شوروی،ترجمه محمد جعفر پو ینده،تهران،چشمه

    نوری،نظام الدین(1389)مکتبها و جنبشهای ادبی هنری قرن بیستم،تهران،نشر یادواره ی اسدی

    رنجبر،محمود(1383)نمایش در تبریز،تهران،انتشارات کتابخانه ی ملی ایران

    آخوند زاده ،فتحعلی(1349)تمثیلات،ترجمه میرزا جعفر قره داغی،تهران،نشراندیشه

    تراس،ویکتور(1381)تاریخ ادبیات روس،ترجمه علی بهبهانی،تهران،نشر علمی و فر هنگی


موضوع پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), نمونه پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), جستجوی پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), فایل Word پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), دانلود پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), فایل PDF پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), مقاله در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), پروژه در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), پروژه درباره پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نمودهای مکتب رئالیسم انتقادی در آثار نمایشی گوگول و بازتاب آن در آثار آخوندزاده (از منظر نقد اجتماعی لوکاچ)

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده این پژوهش به بررسی روایت در آثار نمایشی میرزا فتحعلی آخوندزاده بر اساس نظریات جاناتان کالر می پردازد. در ابتدا برای تبیین نظریات کالر به روند شکل گیری ساختارگرایی می پردازیم تا دلایل وجودی و چرایی این جنبش بسیار مهم را بررسی کنیم. در ابتدای این فصل نگاهی به ماهیت وجودی ساختار می اندازیم. سپس نگاهی بر صبغه ی فلسفی این ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده این پژوهش به چگونگی شکل‌گیری میدان تئاتر نوین ایران از دریچه جامعه شناسانه بوردیو می­پردازد. همچنین ملاک‌های مشروعیت و مقبولیتِ این میدان جدید التأسیس را بررسی می­کند. فضای اجتماعی جامعه ایرانی تا پیش از مشروطیت و رخداد تجدد، دارای نهادهای ثابت و سنتی است. تحت استیلای گفتمان­های حاکم عرفی و شریعت مدار، تنوع جهان نگری­ها ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشدچکیده رساله حاضر، پژوهشی پیرامون شناخت سوررئالیسم، نه به عنوان یک سبک هنری، بلکه به لحاظ اندیشه و دیدگاه فلسفی، هنری و ورود این اندیشه به حوزه‌ی عکاسی و کاربرد سوررئالیستی آن در گرافیک معاصر می‌باشد. به همین خاطر بخش عمده‌ای از رساله‌ به بررسی و تبیین فلسفه‌ی اغراق و نقش آن در عکاسی و کاربرد آن در گرافیک اختصاص یافته است. از این جنبش هنری، ...

فصل اوّل: مقدمه/ کلیّات پژوهش نمایش بعد از زبان اولین تقلیدی است که انسان از خردسالی برای ساختن و ایجاد لحظه ها و ماجراهایی که تمایل به تجربه ی آنان دارد از آن استفاده می کند؛ بی آنکه خود بداند در حال اجرای نمایش است با جلوه ها و قرارداد هایی متفاوت. زیرا هنوز در اولین تقلید هایش قواعد و اصول نمایش را در نیافته است. مثل تقلیدی که از پوشیدن کفش بزرگ مادر و پدر انجام می دهد، یا ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده: دانش روایت شناسی اندوخته نظری قابل توجهی برای تحلیل متون روایی فراهم کرده است. در این پژوهش سعی بر این است که نشان داده شود با توجه به عناصر و مقولات ساختاری مشترک میان روایت و درام می توان از اندوخته نظری دانش روایت شناسی برای تحلیل متون نمایشی نیز بهره برداری کرد. حوزه نظری مورد بحث در این پژوهش مقولات متادرام در ...

پایانامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته نقاشی(M.A) چکیده در پژوهش حاضر از آنجا که رئالیسم معنای متضاد و تعابیر متفاوت و متناقضی را حوزه هنر و ادبیات موجب گردیده است ابتدا مروری داریم بر تعاریف مختلف رئالیسم. رئالیسم به معنای واقع گرایی است و هنرمند رئالیست کسی است که واقعیت را در هنر به تصویر می کشد و در پی تغییر واقعیت بیرونی در آینۀ هنری نیست. هر چند مکاتب هنری دیگر در ...

M - A) پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد چکیده موضوع جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور (سووشون و جزیره سرگردانی) است . جامعه شناسی یکی از رشته های علوم اجتماعی است که پدیده های اجتماعی که در جامعه تحول یافته با روش علمی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد . و مفهوم شخصیت همانند مفهوم انسان در ادبیات به صورت گوناگون مفهوم سازی می شود . الگوی مفهومی ما از شخصیت مبتنی بر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )رشته ارتباطات اجتماعی چکیده توجه به تئاترهای موضوعی و کارکرد آنها به واسطه رایج بودن آنها در کشور ما مسئله ای حائز اهمیت است. به نظر می رسد کار کردن این گونه تئاترها و قرار گرفتن در قالب غیر منعطف و چارچوب بندی شده آنها هنرمند را از پرداختن آزادانه به این هنر و رسانه قوی و ایجاد خلاقیت در این وادی باز می دارد. این پژوهش بر آن است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته­ی ادبیات نمایشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : دهه هشتاد خورشیدی، به لحاظ شرایط سیاسی و اجتماعی، از دهه های پر فراز و نشیب تاریخ معاصر ایران است. در این دهه، دولت اصلاح طلب که معتقد به اعطای آزادی های بیشتر به نویسندگان و هنرمندان بود، جای خود را به دولتی داد که کمترین اعتقادی به این ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نمایش گرایش ادبیات نمایشی چکیده آیرونی از تکنیکهای هوشمندانه ای است که نویسندگان و شاعران بزرگ برای عمق دادن به اثر ادبی خود و یا افزایش اثر گذاری آن مورد استفاده قرار می دهند. تکنیکی که در آن نویسنده آیرونیست از ایجاد تضاد وتناقض میان "آنچه می گوید" و "آنچه مقصود واقعی اوست" برای به فکر واداشتن مخاطب و گاهی خنداندن او استفاده می کند. ...

ثبت سفارش