پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی

word 576 KB 31536 209
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته فرهنگ و زبانهای باستانی

    چکیده

    این پژوهش با انتخاب یک عنصر آیینی و طبیعی، به بررسی جامع ایزدان وابسته به آن عنصر در ادیان  ایرانی و هندی می‌پردازد و اهمیت آن، در جمع آوری و طبقه‌بندی اطلاعات پراکنده در منابع ودایی و اوستایی همچون گاهان و یشت‌هاست. در این پژوهش عنصر مورد بررسی آتش است چراکه ایزدان آتش در گذار از این دو دوره‌ی مهم تاریخی، تحول بسیاری را نشان می‌دهند. در وداهای هندی، اگنی تنها ایزد موکل بر آتش و یکی از سه ایزد اصلی است. اما در ادیان ایرانی، وظایف او بین گروهی از ایزدان و امشاسپندان تقسیم شده است.

    در بخش نخست این پژوهش، ابتدا جایگاه آتش در میان آداب و سنن هندیان، سپس اگنی و ایزدان وابسته به خورشید و روشنایی در دوره ودایی بررسی می‌شوند. در بخش دوم، آتش در اسطوره‌های دوره‌ی ایرانی بررسی می‌شود و سپس خویشکاری های اردیبهشت امشاسپند که موکل بر آتش است و گروه ایزدان همکار او، آذر، بهرام، سروش، نریوسنگ و رپیثوین، یک به یک مورد مطالعه قرار گرفته و خویشکاری‌های بازمانده از دوران کهن از کارکردهایی نو که در دوره‌های جدیدتر با دگرگونی‌های اجتماعی و فرهنگی پسین به ایزدانی همچون بهرام و سروش منسوب شده است، جدا می‌شوند. با طبقه‌بندی این خویشکاری‌های نو و کهن، خویشکاری‌ها و ویژگی‌های ایزد کهن هندوایرانی بازشناخته می‌شود.

    در پایان با استفاده از اطلاعات بدست آمده‌ و به روش معکوس، ایزد اولیه هندوایرانی که این دو قوم پیش از جدایی و در سرزمین مادری خویش، نیایش می‌کردند، بازسازی می‌شود. برای این کار، علاوه بر شناخت خویشکاری‌های ایزد آتش در میان دو قوم و روند دگرگونی آنها، عناصر فرهنگی و زیستی دوران هندوایرانی نیز بررسی شده است، چراکه تنها با شناخت خصوصیات عمومی ایزدان هندوایرانی و مشخصه‌های فرهنگی و اقلیمی هندوایرانیان، می‌توان به یک روش درست برای تشخیص و بازسازی ایزد آتش هندوایرانی رسید.

     

     

    کلمات کلیدی: ایزد آتش، هند و ایرانی، اگنی، آتر، اوستا، وداها، اساطیر

     

    پیش‌گفتار

    در پژوهش‌های حوزه اسطوره شناسی و شناخت ایزدان هند و اروپایی یا هند و ایرانی‌، بیشترین تمرکز روی ایزدان ایرانی برگرفته از اوستا یا متون پهلوی است. علاوه بر این، پژوهشهای موجود درباره‌ی ایزدان، معمولاً جداگانه به تعریف هر ایزد، خویشکاری‌ها و ریشه‌های آن ایزد پرداخته است. به همین ترتیب پژوهشهایی هم درباره‌ی عناصر مقدس ادیان یا عناصر طبیعت که در سنتها و آیین‌های مذهبی نقش داشته‌اند، انجام شده، مثل آب، آتش، و گیاه که باز به صورت اجمالی به این عنصر و آیین‌های مرتبط با آن پرداخته است.

    با توجه به موارد فوق، طرح این پژوهش با رویکردی ترکیبی از این سه موضوع شکل گرفته است. یعنی پژوهشی که با انتخاب یک عنصر آیینی یا طبیعی، به بررسی جامع ایزدان وابسته به آن عنصر در تمامی ادیان و آیین های ایرانی و هندی، بپردازد.

      از سوی دیگر سیر تحول این ایزدان در دوره‌های مختلف تاریخی بسیار مهم است. برخی از این ایزدان در گذار از دوره‌ی هندواروپایی به دوران هندوایرانی و سپس به دوره‌ی هندی یا دوره‌ی ایرانی دچار دگرگونی‌های اساسی شده‌اند که معمولاً متأثر از تغییر جغرافیای زیستگاهی، یا بروز وقایع تاریخی و دگرگونی‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی جوامع خود می‌باشند. این دگرگونی‌ها معمولاً درحوزه‌ی خویشکاری‌ها، درجه‌ی اهمیت، نوع نیایشها، و آداب و مراسم مرتبط با آنها روی داده‌است. گاهی این دگرگونی‌ها تا حدی عمیق است که ماهیت یک ایزد تغییر می‌کند، برای نمونه می‌توان به تحول معنای «دئوه» هندی به عنوان «خدایان مقدس» هند،  به «دیو» ایرانی، به معنای اهریمن و شر، اشاره کرد و یا به تغییر خویشکاری ایزدان بزرگ ودایی مانند ایندرا و ورونا و میترا، در متون اوستایی اشاره کرد.

      یکی از این ایزدان که تحول بسیاری را نشان می‌دهد، ایزد آتش است. اگنی تنها ایزد آتش در وداهاست. اما در ادیان ایرانی، ایزدی با این نام وجود ندارد. بلکه وظایف او بین ایزدان و امشاسپندان تقسیم شده است. این تحول بزرگ درباره‌ی ایزدی که نماد و پاسدار یکی از مهم‌ترین عناصر طبیعی و آیینی جوامع بشری است جای بررسی و نگرشی عمیق‌تر دارد، چرا که عنصر آتش پیوسته نقش مهمی در مراسم آریایی و حتی غیر آریایی داشته و ردپای این آیین ها و مراسم تا امروز نیز باقی مانده است. علاوه بر اگنی که ایزد اصلی آتش است، در این پژوهش به دیگر ایزدانی که به نوعی با مقوله آتش در ارتباط هستند، چه در حوزه‌ی خویشکاری‌ها و چه در داستان‌های اساطیری ودایی یا ایرانی، نیز پرداخته شده‌است. در بخش دوم این پژوهش، اگنی ایزد آتش ودایی، ایزدان خورشید ودایی، و ارتباط اگنی با دیگر خدایان بزرگ، بررسی و خویشکاری‌های آنها دسته‌بندی و تفکیک شده‌است. در بخش سوم، ایزدان آتش در ایران با ترتیب مشخصی بررسی شدند. ابتدا جایگاه و هویت ایزد در میان متون اوستا و متون دوره‌ی میانه بررسی شده و همه اشارات و ارجاعات درباره‌ی این ایزد، گردآوری شده‌است. سپس خویشکاری‌های ایزد از میان آنها استخراج شده و مطابق الگوی ایزد هندی مطابقت داده می‌شود.

    اهمیت این پژوهش، در جمع آوری اطلاعات پراکنده در منابع ودایی و اوستایی است. بررسی ایزدان آتش از منظر وداها، ما را در درک این تحول تاریخی یاری می‌کند و پیشینه این ایزدان را در اختیار ما می‌گذارد و در گام بعدی با بررسی منابع ایرانی هم‌رده‌ی ودا، چون یشتها و گاهان، می‌توان این ایزدان را به درستی با یکدیگر مقایسه کرد.

    قلمرو مکانی این پژوهش، در هند و ایران باستان است و دوره‌ی زمانی مورد پژوهش، دوران هندوایرانی است. با بررسی متون این دوران می‌توان دریافت که جایگاه آتش در ایزدکده‌ی هندوایرانی چگونه است و چرا اگنی در دوره‌ی ایرانی با ایزد و ایزدان دیگری جایگزین  یا همراه شده و مستقیم در فرهنگ ایرانی وارد نشده است، تفاوت‌ها و اشتراکات اگنی با ایزدان آتش اوستایی در چیست و ایزد اولیه‌ی هندوایرانی که میان این دو فرهنگ تقسیم شده، چه ویژگی هایی داشته است، تا بتوان با استفاده از این اطلاعات طبقه بندی شده، ایزد آتش دوره‌ی هندوایرانی را بازسازی کرد.

     ایزدان آتش در هند

    1-1- آتش در هند

    تفسیر جهان پیرامون و تحلیل‏ پدیده‏ های ناشناخته، برای انسان‏های نخستین، کاری دشوار و دهشتناک بوده است. از این‏رو با پناه گرفتن در زیر یک رؤیای جمعی - اسطوره - نگرانی‏های معنوی خود را برطرف می‏کرده‌اند. میرچا الیاده در تعریف اسطوره می‏گوید: «اسطوره، نقل کنندۀ سرگذشتی قدسی و مینوی است. راوی واقعه‏‌ای است که در زمان‏ اولین، زمان شگرف بدایت همه چیز، رخ داده است. بنابراین، اسطوره‏ همیشه متضمن روایت یک «خلقت» است؛ یعنی می‏گوید که چگونه‏ چیزی پدید آمده، موجود شده، و هستی خود را آغاز کرده است. (الیاده، ۱٣٦٢، ص ۱۴)

    در اساطیر اقوام مختلف، اسطورۀ آفرینش جایگاه‏ ویژه‏ای دارد. همه‌ی ملتها اسطوره‏ هایی دارند و اسطورۀ آفرینش مهم‏ترین آن‏هاست. چناچه در میان اقوام ابتدایی و بسیاری از قبایل کوچک در افریقا و استرالیا که از آن‏ها چندان اثری برجا نمانده، معمولاً یکی از معدود یادگارهای‏ باقیمانده‌ی آن‏ها، اسطوره‏‌های مربوط به آفرینش جهان و انسان است. این خود دلیلی بر استواری داستان آفرینش در میان اساطیر می‏باشد.

    یکی از زیباترین متون مربوط به آفرینش که نگرانی‏های انسان را از آغاز و انجام خویش بیان می‏کند و به گونه‏ای بی ‏نظمی آغازین را می‌‏سراید، سرود آفرینش ریگ ودا است که کهن‌ترین متن هندواروپایی است. در قسمتی از آن آمده است:

    «وقتی که نه از بود نشان بود و نه از نبود، نه هوا بود و نه کشور آسمان. نه پوششی بود و نه پناهی، نه آبی و نه دریای ژرفی. مرگ نبود و زندۀ جاوید نبود. و نه نشانی که روز و شب را از هم‏ جدا کند. یکی بود که به وجود خود قائم بود و به جز او هیچ نبود. تاریکی بود و تشویش، جهان در تاریکی پنهان بود. آنچه بود، بی‏شکل و هیأت بود، پس از آن در اثر گرما، وحدت، سپس رغبت و خواهش که هستۀ روح است، پیدا شد. خردمندان (=ریشی‌ها) که با فکر دل در جست ‏وجو بودند، رابطه‌ی بود را با نبود دریافتند. خط متقاطعی گسترش یافت و بالا و پایینی پیدا شد. تولیدکنندگانی و قوای عظیم و آزادی و نیرویی در زمین و آسمان‏ به وجود آمدند. که می‏تواند بداند و که می‏تواند بگوید که آفرینش از کجا بود و چگونه نمایان شد. (گئر، ۱٣٣٧، ص ۹٨-۹٧)

    به این ترتیب، عدم شناخت انسان از نقطۀ آغازین خلقت، دغدغۀ مشترک بسیاری از اسطوره‌‏هاست که نشان از یک‏ پندار واحد در میان اقوام نخستین و تمدن‏های کهن دارد. داستان آفرینش و پیدایش پدیده‌های هستی در میان اساطیر هر قومی، نشان از باورها و نگرش خاص آن قوم به دنیا دارد، پس هر قومی براساس پیشینه‌ی تاریخی و ویژگی‌های زیستگاهی خود، اسطوره‌های اولیه خویش را می‌سازد. این اسطوره‌ها در میان اقوام کهنی چون هندیان، و ایرانیان، بیش از دیگران، رنگ و بویی آغازین دارد. اسطوره آفرینش ریگ ودا بر اساس دو فرضیه ساخت یافته است. فرضیه‌ی اول پیدایش مکانیکی است، به این معنی که جهان به دست خدایان مختلف ودایی ساخته شده است. این خلقت با اندازه‌گیری جهان توسط خدایان مختلفی چون ورونا، ایندرا، ساویتر و اگنی انجام می‌شود. ابزار پیمایش زمین و اندازه‌گیری نیز گاهی خورشید عنوان شده است. «این آسمان و زمین روی تیرهای چوبی قرار و تکیه دارند[1]» و «ایندرا در این قاب آسمانی هوا را تعبیه کرده است[2]».

     

    ABSTRACT:

    This research focused on a ritual or natural element, is a comprehensive review of Persian and Hindi religion's deities associated with the element and its importance, is to collect and classify the information distributed in Vedic sources and old Avestā, such as Gāhān and Yashts. In this case, examined element is "Fire" because the fire gods in the transition from the era of historic, have contradictory changes. In Hindi Vedas, Agni is the only god of fire and one of the three principal god. But in Iranian religions, his duties are shared between a group of gods and AmeshaSpentas.

    In the first part of this study, the role of fire in the Indian tradition, the fire god Agni and the gods dependent on the sun and light in the Vedic period reviewed.

    In the second part, the fire in the Iranian mythology, the dutifulness of Ardibehesht, the AmeshaSpenta responsible for fire element and his fellow gods, Ātar, Bahrām, Soroush, Naryusang and Rapithvin are studied, then primary and old dutifulness is differentiated from new ones recently assigned to the gods such as Bahrām and Soroush according to the social and cultural changes. This classification of ancient functions and new ones, helping to recognize the ancient fire god of Indo-Iranian age, its attributes and dutifulness.

    The data obtained using the inverse method, to reconstruct the primary Indo-Iranian fire god before the separation of these two people, was worshiped in their homeland. To do this, in addition to the fire gods functions and their transformation process between two people, cultural and biological factors during the Indo-Iranian period, were also studied, because the only way to rebuilt Indo-Iranian fire god and, is to know the general characteristics of Indo-Iranian deities and their cultural and geographical specifications.

     

    Keywords: Fire deity, Indo-Iranian, Agni, Ātar, Avestā, Veda, Mythology

  • فهرست:

    پیشگفتار                                                                                                        1

    1- ایزدان آتش در هند

           1-1- آتش در هند                                                                                     4

           1-2- اگنی ایزد آتش در هند                                                                       15

    1-2-1- هویت و جایگاه                                                             15

    1-2-2- ویژگیهای ظاهری                                                                      18

    1-2-3- زایش های گوناگون                                                                   23

    1-2-4- اقامتگاههای گوناگون                                                                 27

    1-2-5- خویشکاری ها                                                                          34

    1-2-5-1- آتش خانگی                                                             34

    1-2-5-2- راندن تاریکی و دیوان                                                 37

    1-2-5-3- آیین قربانی                                                              40

    1-2-5-4- حفظ آفرینش و رتا                                                    44

    1-2-5-5- میانجی، روحانی و پیامبر                                            47

    1-2-5-6- فرمانروا و پیروز جنگها                                                55 1-2-6- القاب و صفتهای  اگنی                                                  58

    1-2-6-1- وئشوانرا                                                                   59

    1-2-6-2- تنونپات                                                                   59

    1-2-6-3- نراشمسا                                                                  60

    1-2-6-4- برهسپتی                                                                 61

    1-2-6-5- ماتریشون                                                                62

    1-3- اگنی و ایزدان خورشید                                                                       65

    1-3-1- ساویتر                                                                                   66

    1-3-2- سوریا                                                                                     70

    1-3-3- اوشاس                                                                                   73

    1-4- اگنی و دیگر ایزدان بزرگ ودایی                                                           76

    1-4-1- ایندرا                                                                                     77

    2- ایزدان آتش در ایران

           2-1- آتش در ایران                                                                                   82

           2-2- اردیبهشت امشاسپند                                                                         94

    2-2-1- جایگاه و هویت                                                                         94

    2-2-2- اشه                                                                                       99

    2-2-3- آتش و اشه                                                                              106

           2-3- آذر ایزد                                                                                          112

    2-3-1- جایگاه و هویت                                                                         112

    2-3-2- آتش یا آذر                                                                              113

    2-3-3- خویشکاری‌ها                                                                           120

    2-4- ایزد بهرام                                                                                        130

    2-4-1- جایگاه و هویت                                                                         130

    2-4-2- تجسم‌های انتزاعی بهرام                                                             131

    2-4-3- خویشکاری‌ها                                                                           133

    2-4-4- آتش بهرام                                                                              140

           2-5- سروش                                                                                           146

    2-5-1- جایگاه و هویت                                                                         146

    2-5-2- حفظ آفریدگان و اشه                                                                 148

    2-5-3- نبرد با دیوان                                                                            150

    2-5-4- در ارتباط با روان پس از مرگ                                                      151

    2-5-5-پیرامون آتش                                                                            153

    2-5-6- میانجی، روحانی، پیام‌آور                                                            154

           2-6- نریوسنگ                                                                                         160

    2-6-1- جایگاه و هویت                                                                         160

    2-6-2- پیک ایزدی                                                                              161

    2-6-3- آتش نافه‌ی پادشاهی                                                                 163

    2-6-4- نریوسنگ در ستوش                                                                   167

           2-7- رپیثوین                                                                                          168

    2-7-1- جایگاه و هویت                                                                         168

    2-7-2- گاه آرمانی                                                                               169

    2-7-3- گرمابخشی در هستی                                                                 172

    3- ایزد آتش هندوایرانی                                                                                    175

    کتابنامه                                                                                                         194

     

    منبع:

     

    الیاده، میرچا. ۱٣٦٢. چشم اندازهای‏ اسطوره، ترجمه جلال ستاری، تهران: نشر توس

    - . 1385. رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: نشر سروش

    - . 1375. مقدس و نامقدس. ترجمه نصرالله زنگویی. تهران: نشر سروش

    اوشیدری، جهانگیر، 1371. دانشنامه مزدیسنا. تهران: نشر مرکز

    بایار، ژان پیر. 1391. رمز پردازی آتش. ترجمه جلال ستاری. چاپ سوم. تهران: نشر مرکز

    بویس، مری. 1374. تاریخ کیش زرتشت. 3جلد. ترجمه همایون صنعتی‌زاده. تهران: نشر توس

    - . 1392. «اپام نپات: پسر آبها». ترجمه میلاد جهانگیرفر، فروهر، خرداد و تیر، شماره 457، صص 46-49

    بهار، مهرداد. 1381. پژوهشی در اساطیر ایران. ویراستار کتایون مزداپور. چاپ چهارم. تهران: نشر آگاه

    - . 1381. از اسطوره تا تاریخ. گردآورنده و ویراستار ابوالقاسم اسماعیل‌پور. چاپ سوم. تهران: نشر چشمه

    پورداوود، ابراهیم. 1380. خرده‌اوستا: جزوی از نامه مینوی اوستا، تهران: نشر اساطیر

    - . 1356. یادداشت‌های گاثاها. به کوشش بهرام فره‌وشی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران

    - . 1340. یسنا. ج1. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران

    - . 1337. یسنا. ج2. تهران: انتشارات دانشگاه تهران

    - . 1347. یشت‌ها. ج1 و 2. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران

    - . 1377. گاهان. تهران: اساطیر

    جلالی‌نایینی، سید محمدرضا. 1372. گزیده سرودهای ریگ ودا، تهران: نشر نقره

    جلالی‌نایینی، سید محمدرضا. 1375. فرهنگ سنسکریت-فارسی. ج 1 و 2. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    جعفری دهقی، محمود. 1393. ایران و هند در هزاره ها. تهران: دایره المعارف بزرگ اسلامی

    راشدمحصل، محمدتقی. 1385. وزیدگیهای زادسپرم. چاپ دوم. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    رجبی، پرویز. 1360. «آذر و آذرگان». چیستا. شماره 4. صص 447-472

    شایگان، داریوش. 1383. ادیان و مکتب‌های فلسفی هند. ج 1 و 2. تهران: نشر امیرکبیر

    فرنبغ دادگی. 1369. بندهشن. ترجمه مهرداد بهار. تهران: نشر توس

    فریزر، رابرت. 1388. شاخه زرین. ترجمه کاظم فیروزمند. چاپ ششم. تهران: نشر آگاه.

    گئر، جوزف. ۱٣٣٧. حکمت ادیان. ترجمه محمد حجازی. تهران: چاپخانه‏ تابان با همکاری انتشارات فرانکلین

    گشتاسب، فرزانه. 1390. «رپیتوین، زمان آرمانی در دین مزدیسنی». زبان شناخت. سال دوم. شماره دوم. پاییز و زمستان. صص 25-31

    مزداپور، کتایون. 1390. شایست ناشایست متنی به زبان فارسی میانه (پهلوی ساسانی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    مکنزی، دیوید نیل. 1379. فرهنگ کوچک پهلوی، ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    میرعابدینی، سیدابوطالب. 1388. فرهنگ اساطیری-حماسی ایران، جلد دوم: کیانیان. چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    میرفخرایی، مهشید. 1390. روایات پهلوی. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    هینلز، جان. 1386. شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار، احمد تفضلی. چاپ دهم. تهران: نشر چشمه

    یارشاطر، احسان. 1330. «ایندرا (اساطیر هندو ایرانی)». یغما، دی ماه. شماره 44. صص 433-447

     

     

     

    Bartholomea, Christian,1904, AltiranischesWorterbuch, Strassburg, Karl J. Trubner

    Boyce, M. 1966. “Ātaš-zōhr and Āb-zōhr”, Journal of the Royal Asiatic Society. pp.100-118.

    - , M.1969. "Rapithwin, Nō Rūz and the feast of Sade", Pratidānam, Studies presented to F.B.J. Kuiper, ed. J.C. Heesterman et al. The Hague. pp.201-215.

    Dhala, Maneckji Nusservanji, 1938, History Of Zoroastrianism, New York: Oxford University Press.

    Dumezil, Georges, 1988,  Mitra-Varona, New York, Zone Books

    Gonda, J., Vedic gods And Sacrifice, Numen, Vol. 30, Fasc. 1 (Jul., 1983), pp. 1-34.

    Griswold, H.D. 1971. Religion of the Rigveda. Dehli: Motilal Banarsiass.

    Kereyenbroek, G, 1985, Sraosha In Zoroastrian Tradition, Leiden, E.J.Brill

    Kuz'mina, Elena E.fimovna , 2007, Mallory, James Patrick, ed. The Origin of the Indo-Iranians, Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series, Leiden: Brill

    Macdonell, A.A. 1974. Vedic Mithology. Dehli. (First ed. 1898)

    -, A.A. 1893. English-Sanskrit Dictionary, London. Longmans, Green, And Co.

    Muller, Max, 1891, Vedic-Hymns,Part 1,2, Oxford. Clerendon Press.

    Washburn Hopkins, E. "The Mediatoral Office Of The Vedic Fire God". Harvard Theological, review, ATLS Collection, pp.507-512.

    Williams, Monier, 1899, A Sanskrit-English Dictionary, London, The Clarendon Press. Oxford 


موضوع پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, نمونه پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, جستجوی پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, فایل Word پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, دانلود پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, فایل PDF پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, پروژه درباره پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اساطیری ایزدان آتش در دین‌ های هند و ایرانی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) فصل اول چکیده : این پژوهش با هدف اولیه استفاده از عناصر نور و آب در طراحی المان های شهری،به بررسی کامل این عناصر در دوران تاریخی ایران پرداخته است و هم چنین طراحی مبلمان و المان های شهری از منظر هویت و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته است و سعی بر ایجاد پیوندی محکم تر بین فرهنگ و المان های شهری شده است . هم چنین از نظر اجتماعی سعی در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­ی صنایع دستی گرایش پژوهش چکیده: کهن­الگوی گاو نر همچون دیگر نمادهای کهن در صنایع دستی باستانی ایران، مفهومی جاودانه دارد. در این پژوهش نخست تمامی اساطیر مرتبط با گاو نر در متون کهن بررسی شده است. سپس با استفاده از روش­های رایج در روانشناسی اعماق برای مطالعات اسطوره­شناختی و نماد ­شناسی، اساطیر کهن ایران و مجالس نمادین منقوش بر صنایع دستی هخامنشی ...

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشدM.A. رشته : زبان وادبیات فارسی چکیده در آثار بسیاری از شعرا ، عناصری چون «آب وآتش» و«نور وظلمت» ، نسبت به سایر پدیده ها کاربرد گسترده تری دارند. در فرهنگ عامه و علوم مختلف نیز، « آب و آتش »دو عنصری هستند که هرگز در کنار هم نمی توانند وجود داشته باشند و وجود یکی قطعاً علت نابودی دیگری خواهد بود. بنابراین دو چیز متضاد، دو فراهم نیامدنی و یا دو امری ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده بسته بندی یکی از عناصر تجاری است که می تواند بار فرهنگی هم داشته باشد. سؤالی که ذهن را بر می انگیزد، این است که آیا بسته بندی می تواند معرف فرهنگ و ملیتی باشد؟ آیا می توان الگویی برای یادگیری اصول و مبانی پیدا کرد که بر اساس آن بسته بندی ایران را متحول نمود؟ با مطالعه و بررسی جوامع مختلف به نظر می رسد، ژاپن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) گرایش: نقاشی فصل اول: کلیات طرح مقدمه سرعت دقیق نور ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر در ثانیه است. یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (سوره­ی سجده، آیه­ی ۵) «خدا مسائل زمین را از فضا اداره می­کند و بعدها (اوامر وی) در شبانه­روز معادل هزارسالی که شما ...

پایان­نامه­­ برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیّات مقاومت و پایداری چکیده علیرضا قزوه شاعر و نویسنده­ی ایرانی متولد 1342 از جمله شاعران مقاومت و دفاع مقدس است. وی آثار زیادی در حوزه­ی مقاومت و دفاع مقدس دارد و در بیشتر آنها اعم از شعر و داستان، سفرنامه و ... بن­مایه­هایی از دفاع مقدس و اعتراض و مذهب و نهضت عاشورایی و مقاومت­، آشکارا به چشم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش گیاهان داروئی چکیده ماریتیغال ( Silybum marianum L.)از خانواده کاسنی (Asteraceae) گیاهی دارویی، علفی و یکساله است که در نقاط مختلف ایران به صورت وحشی یافت میشود. مواد مؤثره دانه های گیاه ماریتیغال از نوع فلاونولیگنان ها هستند که این مواد5/1تا3 درصدوزن دانه ماریتیغال راتشکیل می دهند. مهمترین فلاونوئیدهای موجود در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیرابراهیمی چکیده این رساله به بررسی جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هند وا یرانی با تکیه بر آموزه­های وده­یی، اوستایی پرداخته و در آن چگونگی طبقات اجتماعی و قوانین حاکم بر آنها بررسی شده است. سیر تحول و تطور نظام طبقاتی با ورود آریایی­­ها به سرزمین ایران آغاز شد و با مستقر شدن آنها در هند ادامه یافت. مفاهیمی چون برهمنان، کشتریه، وایشیه و ...

ثبت سفارش