پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد

word 966 KB 31567 150
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد

     رشته­ی زبان و ادبیات فارسی

    چکیده:

    مفاهیم مذهبی­ای چون خداشناسی، از جمله مفاهیم  انتزاعی هستند و شاعران باید به‌گونه‌ای آن­ها را در اشعار بگنجانند که برای کودکان در گروه­های سنی مختلف قابل درک باشد. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی طرح مفاهیم مذهبی در اشعار کودکان گروه­های سنی «الف و ب » در دهه­ی هشتاد می­پردازد. مبنای انتخاب اشعار،شعرهای بررسی‌شدۀ شورای کتاب کودک در کتاب‌شناسی‌های توصیفی – تحلیلی است. همچنین این تحلیل در چارچوب نظریات ژان­پیاژه و رونالد­گلدمن صورت گرفته است ، که درزمینۀ روان‌شناسی رشد و مراحل درک ذهنی و مذهبی کودکان صاحب‌نظر هستند . در این پژوهش مفاهیم مذهبی در سه بعد اعتقادی، عبادی و اخلاقی در چارچوب نظر روان شناسان فوق، بررسی شده­اند . بعد از تفکیک اشعار مذهبی از یکدیگر و قرار دادن در گروه­های مختلف ، مشخص شد که بیشترین اشعار سروده شده مربوط به بعد اعتقادی و دارای مضامین خداشناسی ، نبوت و امامت هستند و کمترین اشعار در زمینه­ی عدل الهی و معاد بوده است. این نظر نیز تبیین شد که شعر اکثریت شاعران تطابق لازم را با معیارهای موردنظر ندارد و علی‌رغم نیاز به کتاب­های مذهبی، در سال آخر دهه­ی موردنظر بسامد کتاب­ های شعر مذهبی افت شدیدی داشته است و شاعران کمتری به دنبال سرودن اشعار مذهبی بوده اند.

     

    واژه­های کلیدی:شعر کودک، تفکر مذهبی، گروه‌ های سنی الف و ب، دهه 80

     

    پیشگفتار

    شعر کودک و نوجوان یکی از بخش‌های زنده و پویای ادبیات کودکان در کشور ماست. شعر کودک در کشور ما ازآنجاکه از ثمرات شعر نو فارسی است، هنوز نوپاست و عمر آن به صدسالنمی‌رسد اما بااین‌حال شاعران بسیاری برای کودکان کار می‌کنند و پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. دامنه‌ی موضوعات نیز در اشعار شاعران بسیار گسترده و متنوع است. هر چیزی از مفاهیم انتزاعی و عاطفی گرفته تا طبیعت و جامعه و مناسبات انسانی و محیط و اشیای پیرامون و طبیعت بی‌جان و ... را می‌توان در اشعار یافت. علاوه بر این‌ها شعر کودک به‌عنوان ابزاری برای تعلیم و تربیت نیز به‌کاررفته است ، زیرا یکی از مؤثرترین و مهم‌تریندوره‌های زندگی آدمی ، دوره‌ی کودکی است و دوره‌ای است که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد و دوره حساسی است که کودک باید در آن تعلیم و آموزش ببیند ، پس شاعرانی که می‌خواهند برای این گروه حساس شعر بگویند و اشعارشان جنبه تعلیمی و مذهبی داشته باشد ، باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و نحوه ارسال و انتقال پیام را بدانند . شاعران باید مقتضای حال مخاطب را در نظر داشته باشند و به توان ذهنی و ادراکی او توجه کنند ، کودکان شعر را نمی‌خوانند که از آن چیزی بیاموزند بلکه می‌خواهند چیزی را بخوانند که برایشان لذت‌بخش باشد و ذاتاً به شعر علاقه دارند و از آن خوششان می‌آید و شاعری که می‌خواهد شعر مذهبی و تعلیمی خود را برای کودک بسراید باید طوری آن شعر را بسراید که کودک از خواندن آن‌هم چیزی بیاموزد و هم لذت ببرد و برایش خسته‌کننده و کسالت‌آور نباشد.

    مسائل مذهبی و دینی یکی از مهم‌ترین مسائلی هستند که شاعران و نویسندگانی که برای کودکان کار می‌کنند ، باید در این دنیای بی‌کران اطلاعات و ارتباطات و مذاهب مختلف ، به آن توجه داشته باشند ، آن‌ها باید برای لطمه ندیدن آموزش‌های دینی و القای درست آن و نهادینه کردن آن در افکار کودکان با روان‌شناسیآن‌ها آشنا شوند، شاعران باید برای سرایش شعرهایی مؤثرتر و آموزنده‌تر و جذاب‌تر ، با تکامل و رشد درک دینی کودکان آشنا شوند و محدوده‌یتوانایی‌های کودک در فهم مسائل مذهبی را بدانند و بشناسند و بدون چنین شناختی ، شاعر نمی‌داند که مخاطب او از کلماتی که پی‌درپی از راه گوش یا مشاهده خطوط کتاب دریافت می‌کند، چه برداشتی دارد و بدین‌سان دچار اشتباه­های بسیاری در سرودن اشعار می‌شود و نمی‌تواند آموزش صحیحی را داشته باشد.

    برخلاف محافل ادبی دانشگاه‌های ایران که تاکنون رویکرد جدی به ادبیات کودکان و نوجوانان نداشته‌اند، یک جستجوی ساده اینترنتی نشان می‌دهد که بسیاری از مؤسسات علمی و دانشگاهی دیگر کشورهای جهان برای این شاخه از آفرینش‌ها و تحقیقات ادبی اهمیت فراوانی قائل می‌شوند. جامعه علمی کشور ما نیز علاوه بر آن‌که خود باید خیلی جدی‌تر به این حوزه بپردازد، می‌تواند از دستاوردهای دیگر کشورها نیز استفاده‌ی زیادی در این زمینه بکند که یکی از این دستاوردها استفاده از نتایج پژوهش‌هایروان‌شناختی آنان در مورد کودکان و نوجوانان است ازجمله رشد و تکامل در بعد دینی که برای همه کودکان در هر جای جهان تقریباً یکسان است و می‌تواندرباره‌ی هر کودک بر پایه میزان آن سن قضاوت کرد و اگر شاعران و نویسندگان ما برای سرایش شعر و نوشتن برای کودکان ، مبنای علمی داشته باشند. رسالت خویش را در خدمت به تعلیم و تربیت دینی انجام داده‌اند.

    این نوشتار نیز در پی آن است که مفاهیم و معارف مذهبی را که در اشعار شاعران وجود دارد با نگاهی از دریچه تحقیقات انجام‌شده و مبانی آن‌ها بنگرد و در حد توان ناچیز ، خدمت کمی به کودکان این مرزوبوم کند.

    شاید این پرسش در ذهن خوانندگان به وجود بیاید که چرا جامعه‌ی آماری این پژوهش کتاب‌های شعر کتاب‌شناسی‌های شورای کتاب کودک است ؟ ، که لازم است در ابتدا توضیحی درباره‌ی شورای کتاب کودک داده شود .

    شورای کتاب کودک ، سازمانی است فرهنگی و غیردولتی که در دی‌ماه 1341 توسط گروهی از کتاب داران ، دست‌اندرکاران  تعلیم و تربیت ، متخصصان ، نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوانتأسیس شد . هدف این شورا توسعه‌ی کتاب‌خوانی میان کودکان ، توسعه‌ی ادبیات ملی برای کودکان و کمک به گرداوری کتاب‌های مناسب است .

    شورای کتاب کودک باسابقه‌ترین سازمان غیردولتی فعال در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان است ویکی از افتخارات آن این است که هر کتابی که برای کودکان و نوجوانان به چاپ می‌رسد را ، در کتاب‌خانه‌ی خود گرداوری می‌کند و گروه‌های مختلفی که در شورا فعال هستند مانند گروه‌های داستان ، شعر ، دین و... به بررسی کتاب‌های منتخب می‌پردازندو از سال 1380 نیز اقدام به تألیف کتاب­شناسی­های توصیفی – تحلیلی کرده است که هر گروه بررسی‌هایی را از چندین کتاب در آن به چاپ می‌رساند و ما برای جامعه‌ی آماری این پژوهش از اشعار بررسی‌شده‌ی این کتاب­شناسی­ها استفاده کردیم.

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     

     

    1-1-تعریف مسئله و اهمیت پژوهشی آن:

    ادبیات کودک و نوجوان در حوزه‌ی فرهنگ و ادب فارسی به‌عنوان یک‌گونه مستقل شناخته‌شده است و شعر کودک یکی از شاخه‌های مهم آن است. شعری که در کشور ما ایران برگرفته از شعر نو است و هنوزسال‌های زیادی از عمرش نمی‌گذردو درهمه‌ی زمینه‌هاو موضوعات برای کودکان از شیرخوارگی تا جوانی گسترده و متنوع است . کودکان به گروه‌های سنی مختلفی تقسیم شده‌اند که گروه سنی الف و ب جزء اولین و حساس‌ترین گروه‌ها هستند. از 3 سالگی تا 6 سالگی را گروه سنی «الف » و از 6 تا 9 سالگی را گروه سنی « ب » تشکیل می‌دهد.                                                                                                              یکی از مباحث مطرح‌شده در شعر کودک که از اهمیت بالایی برخوردار است، تفکر مذهبی و مفاهیم دینی است و چگونگی طرح و بیان این مفاهیم قابل‌توجه شاعران کودک است که لازم است آن‌ها را طوری توصیف و معرفی کنند که هم برای کودک قابل‌درک باشند و هم مفاهیمی که انتزاعی هستند لطمه نبینند و تحریف نشوند. مفاهیم مذهبی که کودکان هنوز درک درستی از آن‌ها ندارند.

    لازم است شاعران با یک دیدگاه شناخت گرا با نحوه‌ی استنباط کودکان و نوجوانان در سنین مختلف از این موضوعات آشنا باشند تا بتوانند به نحوه درستی این مفاهیم را در شعر بگنجانند. نظریه‌پردازانی در این زمینه ، تحقیق و پژوهش‌های زیادی انجام داده‌اند و مراحل رشد درک دینی کودکان را بررسی کرده‌اند مانند ژان پیاژه و رونالد گلدمن. به‌طور مثال در تقسیم‌بندی پیاژه از این مراحل گروه سنی الف و ب در مرحله تفکر شهودی قرار می‌گیرد که کودک هر چیز را به‌طور ملموس درک می‌کند و در تقسیم‌بندی رونالد گلدمن این گروه‌های سنی به دوره‌ی تفکر پیش

     

    مذهبی و تفکر مذهبی ناقص اول دسته‌بندی می‌شود که کودک کم‌کم از محدودیت‌های تفکر شهودی رهایی می‌یابد تا به مراتبی از تفکر عملیات عینی برسد. برای نمونه یکی از نشانه‌های تفکر کودک در این دوره معنا کردن مفاهیم انتزاعی به همان معنای تحت‌اللفظی آن است.                                     

    بنابراین لازم دیده شد در ابتدا مجموعه کامل کتاب‌های شعر چاپ‌شده برای کودکان گروه سنی الف و ب که دردهه‌ی هشتاد در شورای کتاب کودک بررسی‌شده بود ، جمع‌آوری شود و پس از استخراج مفاهیم مذهبی مطرح‌شده ، ویژگی‌ها و نحوه‌ی بیان این‌گونه مفاهیم در این اشعار بررسی شود و بعد از شناخت اصول درست بیان این مسائل بر اساس نظرات محققین مشخص شود که اشعار موجود تا چه حد با این اصول منطبق هستند.

    امروزه بااینکه شعر کودک مبانی نظری و عملی خود را یافته است ، اما هنوز نوپاست و تحقیقات نقادانه و مؤثری در این زمینه انجام‌نشده است. بنابراین در این بررسی سعی بر این است که با در نظر گرفتن گروه سنی ، اشعار سروده شده در حوزه‌ی مذهب و مفاهیم دینی بادید اصولی و انتقادی نگریسته شود.

     Abstract:

    Religious concept such as theology belongs to abstractive meanings and poets should use them in their poems in a way understandable for children and people in several ages. This research aims to study how religious meanings are designed in children poems of group "A" and "B" in 80th. Poems are selected based on studied poems of Child Book Council in descriptive-analytical bibliography. Also this analysis is in framework of John Paige and Ronald Goldman's ideas who are pioneers in psychological fields of growth process and stages of children mental and religious perception. In this research religious concepts are studied in three belief, worshipping and moral dimensions in ideas of above mentioned psychologists. After separating religious poems from each other and inserting them in several groups, it is determined that most poems composed relating to belief dimension contain ethological contents, prophetic mission and Imamat and least poems are in the field of divine justice and resurrection day. It is also determined. It is also approved that poem of most poets aren't accordant with related measures; and in spite of need to religious books, late of related decade has faced to decline religious poetry books and less poets compose religious poems.

    Keywords: child poem, religious thought, A and B age group, 80th decade

  • فهرست:

    فصل اول.. 1

    کلیات پژوهش.... 1

    1-1-تعریف مسئله و اهمیت پژوهشی آن: 1

    1-2– اهداف پژوهش.... 2

    1-3- پرسش‌های پژوهش.... 2

    1-4- فرضیه‌های پژوهش.... 3

    1-5–مروری بر پژوهش‌های انجام‌شده 3

    1-6- روش انجام پژوهش.... 4

    فصل دوم.. 5

    مبانی پژوهش.... 5

    2-1- شرح برخی مفاهیم مرتبط با پژوهش.... 5

    2-1-1- ادبیات: 5

    2-2-ادبیات کودکان و نوجوانان  : 6

    2-3-شعر. 7

    2-4-شعر کودک: 8

    2-5-مفاهیم مذهبی و انتزاعی در کودکان : 9

    2-6-مفاهیم مذهبی در ادبیات کودک : 12

    2-7-شعر مذهبی کودک: 12

    2-8-کودکان گروه سنی الف و ب : 14

    2-8-1-گروه سنی الف (3 تا 6 سالگی ) : 15

    2-8-2-گروه سنی ب(6تا 9 سالگی) : 15

    2-9- نظریه روان شناسان کودک: 16

    2-9-1-نظریه ژان پیاژه: 16

    2-9-2-نظریه رونالدگلدمن : 18

    2-10-آموزش مفاهیم مذهبی: 19

    فصل سوم.. 21

    مفاهیم مذهبی وبررسی آن ها در اشعار. 21

     

    عنوان                                                                                                   صفحه

    بخش اول : بعد اعتقادی... 21

    3-1-1- خداشناسی.. 21

    3-1-1-1-بررسی خداشناسی در اشعار 24

    3-1-2-نبوت: 35

    3-1-2-1- بررسی نبوت در اشعار 38

    3-1-3-امامت... 49

    3-1-3-1-بررسی اشعار آموزش امامت... 50

    3-1-4-آموزش معاد. 63

    3-1-4-1-بررسی معاد در اشعار 66

    3-1-5- عدل الهی.. 68

    بخش دوم.. 70

    بعد عبادی... 70

    3-2-1- نماز و دعا: 70

    3-2-1-1-بررسی نماز و دعا در اشعار 71

    3-2-2- روزه: 71

    3-2-2-1-بررسی روزه در اشعار 76

    3-2-3-1-بررسی اشعار حج وزیارت.. 78

    3-2-4- محرم و نامحرم و حجاب.. 82

    3-2-4-1- بررسی محرم و نامحرم و حجاب در اشعار 82

    3-2-5- قرآن.. 87

    3-2-5-1- بررسی قران در اشعار 87

    بخش سوم.. 91

    بعد اخلاقی... 91

    3-3-1- بررسی بعد اخلاقی در اشعار 92

    فصل چهارم.. 97

    آمار یافته‌های پژوهش.... 97

    فصل پنجم.. 103

    نتیجه‌گیری... 103

    فهرست منابع.. 123

    منبع:

     

    قرآن کریم . (1367). ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای . تهران: بنیاد نشر قرآن.

    احمدی ، بابک .(1378). ساختار و تأویل متن، چ چهارم. تهران: مرکز.

    افروز، غلامعلی . (1389). مباحثی در روان‌شناسی و تربیت کودکان و نوجوانان، تهران انجمن اولیاء و مربیان

    امین پور، قیصر. (1385). شعر و کودکی، چاپ اول. تهران: مروارید.

    ایمن، لیلی. (1354). گذری بر ادبیات کودکان، چاپ سوم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی

    باهنر، ناصر. (1391). آموزش مفاهیم دینی همگام با روان‌شناسی رشد. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی .

    ____________(1388). تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان در فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره3، صص54-37 .

    بهشتی، احمد. (1366). اسلام و بازی کودکان . تهران: وزارت آموزش پرورش.

    پارسا، محمد. (1368). روان‌شناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: بعث.

    پولادی ، کمال . (1384). بنیادهای ادبیات کودک . تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

    پیاژه، ژان و اینهدلر ، باربل .(1369). روان‌شناسی کودک . ترجمه‌ی زینت توفیق، چاپ نهم. تهران : نی .

    حاجی نصرالله، شکوه. (1380). « چگونگی طرح مفاهیم انتزاعی در ادبیات کودک » ، در پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان. شماره2، صص 60-72 .

    حجازی، بنفشه. (1374). ادبیات کودکان و نوجوانان، چاپ اول، تهران: روشنگران .

    حسنی، طاهره و سید رضایی، طاهره. (1390). « تجلی خدا در شعر کودک » ، در کتاب ماه کودک و نوجوان. سال اول، شماره‌ی دوم، ( دی‌ماه90 )، صص 88 – 79.
    حسینی، علی‌اکبر. (1355). « آموزش دینی برای کودکان و نوجوانان » ، در مجموعه مقالات سمینار تربیتی جامعه تعلیمات اسلامی. سال اول ، شماره سوم. صص 122-110.

    خادمی، عزت‌الله . (1389). « درک کودکان دبستانی از مفاهیم دینی » در فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال دوم( پیاپی 27 و 28) ،(پاییز و زمستان)، صص 40 – 25. 

    دادستان، پ و دیگران. (1378). نقش تلویزیون در شکل‌گیری و تقویت مفاهیم مذهبی و اخلاقی کودکان دوره ابتدایی، تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه‌ایصداوسیما.

    داوودی، محمد . (1389). سیره تربیتی پیامبر و اهل‌بیت . جلد سوم، تربیت اخلاقی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

    رشید پور، مجید . (1380). « بیدارسازی حس مذهبی کودکان » . در نشریه‌ی پیوند، ش 268، صص 61 – 46 .

    رضایی بایندر، م . (1382). « درآمدی بر نقش تلویزیون در تربیت دینی کودکان و نوجوانان ». در فصلنامه‌ی پژوهش و سنجش ، ش 35 ، صص 95 – 81 .

    رفیعی، سید محمدعلی . (1382). « هنر دینی » . در کتاب ماه کودک و نوجوان ، دی‌ماه، صص 35 – 22 .

    سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌الله . (1369). « چگونگی پاسخ‌گویی کودکان 3 تا 13 سال تهرانی به سؤالاتی درباره مفهوم خدا » . در مجموعه‌ی مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت در دوره ابتدایی. فصلنامه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، ش 1، تهران: آموزش‌وپرورش ، صص 36 – 21 .

    شاه‌آبادی فراهانی ، حمیدرضا .(1382). مقدمه‌ای بر ادبیات کودک( بحثی در شناخت مفهوم کودکی). تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان .

    شفیعی کدکنی، محمدرضا .(1373). موسیقی شعر . تهران : آگاه.

    شعاری نژاد، علی‌اکبر. (1385). ادبیات کودکان . چ چهاردهم. تهران: اطلاعات.

    شکوهی، غلام‌حسین. (1363). تعلیم و تربیت و مراحل آن. مشهد: آستان قدس رضوی .

    قائمی، علی . (1370). پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان . تهران: امیری.

    قاسم نیا، شکوه . (1385 ) . ویروس بزرگ سالی در شعر کودک . در پژوهش ­نامه ی کودک ونوجوان .ش 2 .(دی ماه ) . صص 36-30 .

    قزل ایاغ، ثریا. (1386). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن . چاپ نهم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت ).

    کائدی، شهره. (1382). « ادبیات دینی، بن‌بست‌ها و راهکارهای آن ». در مجله‌ی کتاب ماه کودک و نوجوان. (فروردین82). صص 61 – 59 .

    کرباسی ، منیژه . (1388) . روانشناسی رشد1 . تهران : دانشگاه پیام نور.

    کریستیان ، ال . ( 1997). کودکان و مرگ . به نقل از فریبا خوشبخت در مقاله‌ی بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک در مجله‌یعلمی پژوهشی ادبیات کودک . سال اول شماره‌ی اول . (بهار تابستان 89 ). صص 141-129 .

    کشایی ، اکرم .(1391). « آیا کتاب شعر ، کتاب آموزش است ؟ » . در کتاب ماه کودک و نوجوان .(تابستان 91) . صص 85-71.

    کیانوش ، محمود .(1379). شعر کودک در ایران . تهران : آگاه .

    گودرزی دهریزی ، محمد . (1388) . ادبیات کودکان و نوجوانان . چاپ اول . تهران : نشر قو .

    ماسن ، هنری پ و دیگران . (1388) . رشد و شخصیت کودک . ترجمه‌ی جمشید پاشایی . تهران مرکز . (چاپ به زبان‌اصلی 1983 م ).

    مجلسی ، محمد باقر . (1385 ه ق ) . بحارالانوار . تهران : مکتب اسلامی .

    مصاحب ، غلامحسین . (1356) . دایره المعارف فارسی . جلد اول . تهران : امیرکبیر

    معین ، محمد .(1360) . فرهنگ معین ، ج چهارم ، جلد پنجم . تهران : امیرکبیر.

    مفیدی ، فرخنده . (1388). « درک مفهوم مرگ و آموزش آن به کودکان » . در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، پیش‌دبستانی . ش 3.(فروردین 88) .صص 12-10.

    ملینسکی ، سرخو .(1372). تعلیم و تربیت علمی برای همگان ، ترجمه‌ی رضی هیرمندی . تهران : آروین .

    منصور ، محمد .(1385) . روانشناس ژنتیک ، تحول روانی از تولد تا پیری . تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)

    موسویان ، مجید .(1368) . « کودکان در مورد خداوند و عبادت او چگونه می‌اندیشند ؟» . در نشریه‌ی پیوند . دی‌ماه . صص 15-10.

    میرچاد ، الیاده .(1375). دین‌پژوهی . ترجمه‌ی بها الدین خرمشاهی ، جلد 1 . تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .

    میرهادی ، توران . (1373). فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان . جلد 2 . تهران : مرکز نشر فرهنگنامه.

    نعمت اللهی ، فرامرز .(1390).ادبیات کودک و نوجوان . ج پنجم . تهران : موسسه فرهنگی مدرسه برهان.

    نگی ، ن ، (1948 ). تئوری واقعه‌ی مرگ در کودکان ، به نقل از فریبا خوشبخت در مقاله‌ی بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک در مجله‌ی علمی پژوهشی ادبیات کودک . سال اول  شماره‌ی اول . (بهار و تابستان 89 ) . صص 141-129.

     

    Cannelia’S. (1997) . Deconstructing Early Childhood Education . New York : Peter Lang .

    Children’s Literature . (1998 ). Encyclopedia Britanica . Vol . 23 . p 207-244 .

    Piaget . J . (1972 ) . Moral Judgment Of The Child .Translated By Marjavie Gabain . London : Routledge And Kegan Paul .

    Webster’s New Twentieth Century Dictunary . (1970 ) . Of The English Language : Unabridged Second . Cleveland .New York : World Publishing Company .


موضوع پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, نمونه پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, جستجوی پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, فایل Word پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, دانلود پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, فایل PDF پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, تحقیق در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, مقاله در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, پروژه در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, پروپوزال در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, تز دکترا در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, پروژه درباره پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد, رساله دکترا در مورد پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته روانشناسي گرايش عمومي شهريور 1393 چکيده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش تاب آوري، خودکارآمدي و اميدواري در پيش بيني شادکامي دانش آموزان

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.A ) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده با عنایت به ارتباط تنگاتنگ دوران کودکی و احوال بزرگسالی انسان، در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیرات این مرحله ی مهم را در اشعار پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی بررسی نماییم. برای این کار ابتدا به تفحص در آراء ژان پیاژه و زیگموند فروید پرداختیم و سپس احوال و آثار شاعران مذکور را بیان کردیم و ...

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

چکیده تحقیق و پژوهش حاضر به منظور بررسی آموزه های اخلاقی(فضایل)در دو دفتر اوّل و دوّم مثنوی صورت گرفته است. در تمام جوامع انسان و در همه قرون و اعصار اخلاق به عنوان رکن جامعه محسوب می شود و دارای اهمیت فراوانی است و اهمیت آن ربطی به ادیان و مذاهب و جامعه خاصی ندارد بلکه در تمام طول تاریخ و در تمام ادیان و جوامع فضیلت های اخلاقی را ستایش و رذیلت هی اخلاقی را نکوهش می نماید. روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیّات کودک و نوجوان به آثاری اطلاق می شود که هم از نظر درون مایه و ساختار و هم از نظر زبان و شیوه‌ی بیان، با نیازها، علاقه مندی‌ها و توانایی‌های درک و خواندن کودکان و نوجوانان متناسب باشد. مهدی آذریزدی یکی از نویسندگانی است که در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان به خوبی درخشیده است و مجموعه‌ی آثارش به ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد«M.A» چکیده منوچهرآتشی ازنسل شاعران پس ازنیماست،زمان نیما را درک کرده است وازادبیّات گذشتۀ فارسی کوله باری ازتجربه با خوددارد،بااین وجودنویسندگانونقّادان درمورد اوحقّ مطلب راادانکردهاند.اشعاراودرجبهۀ اجتماع نفوذ چندانی نداردامّااین مسأله هرگزمنکر زیبایی وجذّابیت شعراونیست،بلکه به تأکیدمی توان گفتآتشی شاعری صاحب سبک است.لذابرای بنده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارش چکیده : در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم سنائی مشخص شده است و می دانیم که حجم عظیمی از دیوان قصاید او را مدایح تشکیل داده اند.که امروز جز بلحاظِ مباحثِ تاریخ زبان و مواد استشهادی برای نگارش فرهنگ های وسیع زبان فارسی ، کمتر می تواند ارزش داشته باشد.و از این قصاید (مدحی) مشخص می ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی چکیده تصویرشناسی یکی از رشته­های فرعی ادبیات تطبیقی است که در قرن نوزدهم در فرانسه تحت تأثیر آرای متفکرانی چون مادام­دوستال و هیپولیت­تن شکل گرفت در این دانش، تصویر بیگانه در آثار ادبی مورد مطالعه قرار­ می­گیرد. تصاویر از بیگانه در دسته­بندی کلی آن به تصاویر باز و بسته بخش می­شود. آن چه در تصویرشناسی مورد اهتمام است ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پایان نامه جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد (M.A. ) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده پند و اندرز یکی از موضوعات بسیار مهم شعری است. استفاده از این شیوه و ابزار در ادب پارسی و ادب جهانی سابقه ی دیرینه دارد. شاعران برای بیان پند و اندرز از شیوه های مختلفی می توانند استفاده کنند. سعدی از جمله شاعرانی است که در به کار گیری پند و اندرز در آثار خود، هنرمندی و ظرافتی خاص از خویش نشان داده ...

ثبت سفارش