پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد

word 2 MB 31583 221
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی 

    چکیده

    عنوان: تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه­ ی هشتاد

     

    غزل پست مدرن نامی جدید است که در دهه­ی هشتاد با تلاش­های همه جانبه­ی مهدی موسوی به ادبیات فارسی معرفی گردید. بارزترین ویژگی­ این غزل که ظاهر ، محتوای اینگونه ادبی را خاص می­سازد؛ زبان این شعر است. غزل پست مدرن به لحاظ هنجار گریزی و قاعده افزایی دچار نوعی زیاده روی شده است.

    تنوع واژگان غیر شعری در آن چشمگیر است .درهای غزل پست مدرن بر روی واژه های غیر فارسی و کلمات منسوخ و کهن گشوده است. برخی از اشعاری که به عنوان غزل آورده شده اند از نظر اهل فن غزل نیستنداما به تعبیر موسوی قالب غزل مجاز از همه ی قالبهای سنتی است. تردید و غم و بی تفاوتی از حالات عاطفی غالب براین اشعار است.نگاه پست مدرن ها به مفاهیم مختلف با آنچه در شعر و ادبیات قبل از آن بیان شده است هیچ شباهتی  ندارد.

    در این پژوهش پس از یافتن واژگان پر کاربرد، ویژگی های آنان از نظر آوایی ،نحوی ، عاطفی و گاه  حتی کارکرد کاربردی و معنایی تحلیل می گردد. ضمایر من و تو در این ابیات بیش تر از دیگر موارد کاربرد دارد. تنوع استفاده از رنگ ها ،نام های خاص، نماد های زنانه ،حواس پنجگانه،نام حیوانات ،اعداد وباورهای عامیانه سبب گسترده شدن گنجینه ی  و تنوع واژگان این شعر گردیده است. .

    کلید واژه­ها: پست مدرن، غزل، زبان، واژگان پر بسامد، کارکرد واژگان. 

    پیشگفتار

    این پایان نامه با موضوع « تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه­ی هشتاد » با توجه به عنوان گسترده­ی آن نیازمند مطالعات خاص و چند جانبه در حیطه­های زبان شناسی و پست مدرن از یک سو و شناخت کافی از ادبیات معاصر و دهه­ی هشتاد بود.

     

    دشواری­های کار از آن جا نشأت می­گرفت که بسیاری از مباحث زبان شناسی و پست مدرن به دلیل ترجمه بودن، وعدم مطابقت برخی از موضوعات آن با ادبیات فارسی بسیاری از مطالعات و یادداشت ها که در آغاز کار صورت گرفت به طور کامل کنار گذاشته شد و باعث اتلاف وقت بسیار شد. وقتی مطالعه­ی دقیق غزل­های پست مدرن موسوی و اختصاری آغاز شد؛ تفاوت فاحش شعر این شاعران را با فاضل نظری، مهدی فرجی و سید احمد حسینی مشخص شد. می­شد فهمید که شعر این دو گروه کاملاً مجزا هستند و گاه بی ارتباط و شاید در مواردی در مقابل هم قرار می­گیرند. اما از زمان تصویب موضوع گذشته بود و کار باید ادامه پیدا
    می­کرد.

    شخصیت خاص و فعالیت­های ادبی، سیاسی و اجتماعی موسوی و اختصاری -که مورد تأیید یا رد این جانب قرار نمی­گیرد و بنده خود را در جایگاه قضاوت نمی­دانم- سبب شده بود که آثار این دو شاعر و شاگردان مکتبشان در هیچ کتاب فروشی دیده نشود. بسیاری از سایت­های مرتبط با آنان فیلتر، محافل ادبی و نشریه تخصصی شان تعطیل شده بود.  با آن که درهای بسیاری با جان و دل زده شد اما پشت بسیاری از درها فقط دیواری بلند و بن بست بود. با رنج فراوان مصالح اولیه- مجموعه شعرهای موسوی و اختصاری به صورت نسخه pdf از سایت های اینترنتی به دست آمد.

     

    بررسی کارکرد واژگان نیاز داشت واژه به واژه این اشعارده ها بار خوانده و بارها فیش برداری شود. اما متأسفانه به دلیل پیچیدگی و آشنایی­زدایی­های بیش از حد این اشعار،رابطه برقرار کردن با این ابیات کارآسانی نبود. اگرچه این حالت درباره شعر فرجی، نظری و حسینی صدق نمی­کرد. در  اثر خواندن و نوشتن مکرر آشنایی نسبی با پیچ و خم این اشعار میسر گردید. نو بودن موضوع نبودن پژوهش­های موفق و مدون که به عنوان منبع پژوهش به کار روند نیز دغدغه­ای دیگر بود. 

    هیچ تلاشی در مسیر یادگیری خالی از فایده نیست و در حقیقت هیچ کتابی نیست که ارزش یک بار خواندن را نداشته باشد. آن چه پیش روی شما مخاطب فرهیخته قرار گرفته است بی شک خالی از نقص نیست. اما به عنوان اولین تجربه­ی پژوهشی نگارنده در بردارنده­ی نکاتی تازه است. و مانند کلاس درسی است که مکمل ساعت­های شاگردی در محضر اساتید ارزشمندم در دانشکده­ی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه سلمان فارسی کازرون است. قدردان زحمات بی دریغ این عزیزان خواهم بود امیدوارم کاستی­های کار را به بزرگواری خویش بر من ببخشایند.

     

    فصل اول

     

    مقدمه و پیشینه­ی تحقیق

     

    طرح مسأله

    قالب غزل یکی از محبوب­ترین قالب­های شعر فارسی است. پس از ظهور نیما و رواج شعر نیمایی و ارائه­ی آثار موفق در این عرصه اهل شعر و ادب شاهدند که غزل معاصر با تنوع موضوع، شکل ظاهری، قافیه­هایی متفاوت، ردیف های طولانی و نوآوری­های فراوانی از سوی شاعران دهه­ی شصت، هفتاد و هشتاد به شکلی فعال خودنمایی می­کرد.

    دهه­ی هشتاد، مهدی موسوی با معرفی « غزل پست مدرن، برگزاری کلاس­های آموزشی، تربیت شاگرد انتشار نشریه­ی تخصصی پست مدرن دری دیگر به روی غزل معاصر ما گشود و شاگردانش او را به عنوان پدر غزل پست مدرن مورد خطاب قرار دادند.بارزترین ویژگی که این نوع غزل را از همه­ی غزل­های ادبیات فارسی متمایز می سازد، زبان این نوع غزل است، در این تحقیق نقش­های آوایی، عاطفی، نحوی این غزل­ها مورد بررسی قرار گرفته و نوآوری های زبانی و واژگان پرکاربردو دیگر کارکردهای زبان تحلیل می گردد.

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

    نبودن پژوهش مدوّن پیرامون این موضوع و نقش اساسی و متفاوت  کارکرد واژگان در شکل­گیری غزل پست مدرن،  نقش یک پژوهش در شناخت این شیوه ی نو آورانه ،علاقه ی نگارنده نسبت به قالب غزل و ادبیات معاصرو روشن کردن ابعاد شعر پست مدرنرا می­توان اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق به شمار آورد.

    1-3- هدف تحقیق

    جایگاه زبان و واژگان در دادن شکلی دیگرگونه به غزل پست مدرن و کارکرد های زبانی بررسی می گردد تا در شناخت بهتر این نوع شعری به مخاطب یاری رساند.و انگیزه ای برای پژوهش های بعدی درباره ی این تجربه ی جدید شعری باشد.

    1-4- پیشینه­ی تحقیق: ( مروری بر تحقیقات داخلی و خارجی )

     

    کتاب­های فراوان و مقالات بسیاری  با موضوع پست مدرن به چاپ رسیده است که ارتباط آن­ها با موضوع این پژوهش در حد آشنایی با نگرش پست مدرن و ادبیات پست مدرن در دیگر کشورهاست. اما اثری که به طور مستقل شعر پست مدرن را در ادبیات فارسی بررسی کند به چاپ نرسیده است. فقط پایان نامه­ی
    « رویکردی به مدرنیسم در غزل معاصر » که در دانشگاه سیستان و بلوچستان به قلم آقای محمود طیب و استاد راهنمای ایشان دکتر محمد علی زهرا زاده می­تواند در شکل­گیری این ذهنیت که ادبیات کلاسیک فارسی چگونه به مرحله مدرن رسید به ما کمک کند تا ما در این پژوهش رسیدن به پست مدرن را بررسی نماییم. و موضوع کار ایشان و  این پژوهش تفاوت فراوانی دارند. پایان نامه ی اخیر با این کار پژوهشی تفاوت فراوانی دارد. چون مدرن و پست مدرن درلفظ و معنا و شعر دو طیف جداگانه اند. نزدیک بودن زمان سروده شدن غزل ها با زمان این پژوهش و برخورد دولت با فعالیت موسوی و اختصاری و درک نشدن این شعر از سوی بسیاری از مخاطبان حتی مخاطب خاص ادبیات باعث شده که موضوع تحقیق برای اهل شعر و ادب تا این زمان ناشناس باقی بماند.

    1-5- روش تحقیق

    روش تحقیق این پژوهش به صورت کتابخانه­ای و اسنادی است. در ابتدا کتاب ها و مقالات مرتبط با غزل پست مدرن و پست مدرن و مجموعه شعرهای در دسترس شاعران شاخص که در دهه­ی هشتاد منتشر شده را یافته و با مطالعه دقیق و فیش برداری کارکردهای مختلف زبان را در این اشعار بررسی شده است.  مطالب لازم استخراج و پس از اتمام فیش برداری مطالب جمع­آوری شده در پاسخگویی به پرسش­های مطرح شده طبقه بندی و تدوین گردید.

    1-6- سؤالات تحقیق

    1. دایره ی واژگان به کار رفته در غزل پست مدرن تا کجا گسترده است؟

    2. نو آوری های زبانی غزل پست مدرن چگونه است؟

    3. واژگان در کارکرد عاطفی، آوایی و نحوی غزل پست مدرن چه نقشی دارند؟

    4. واژگان پرکاربرد غزل پست مدرن چه ارتباطی با نگرش پست مدرن دارند؟

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    تعاریف و کلیات

     

     

     
     

     

    2-1- هنر و زیبایی

    یکی از جولان گاه هایی که احساسات در آن امکان جلوه گری می­یابند هنر است اما باید این احساسات در کنترل هنرمند باشد؛ نه اختیار دار احساسات باشد که راه به بیراهه می­رود. تمام هنرهای امروزی در جستجو و کشف زوایای مختلف وجود انسان هستند. شاید به علت مقابله با علم که با جهان بیرون سر و کار دارد یا شاید بدین لحاظ که در میان همه مسائل تنها مسئله انسان است که همچنان به صورت مسئله ای جذاب مانده است و هنرمندان بیشتر در مورد شکافتن ذهن و شناخت ذهنیت پیچیده ی او هستند .

    همه­ی هنرها برای رسیدن به شناخت ورساندن لذت به روح انسان هستند و از ابزارهایی استفاده می­کنند. نقّاش­ها از خطوط و رنگ، موسیقیدان از ریتم و هارمونی وساز و شاعر از کلمات بهره می­جوید، کلمات قدرت راز آمیزتر و بیشتری دارند مصالح هنری دیگر و هم از این روست که شعر بیشتر از دیگر هنرها در به سیر در ژرفاست .میزان پختگی هر اثر می­تواند به نحوی با تجربیات هنری فرد در گوشه­های مختلف اثر هنری که خلق کرده به نمایش گذاشته می­شود. هایدگر هنر را به نحوی انکشاف حقیقت و ظهور عالمی خاص و تجلّی وجود موجود تلقی می­کند . این انکشاف فقط برای آدمی به عنوان تنها موجودی که مواجهه با حقیقت است ؛دست می­دهد.

    جالب است که این زبان هنری است که قادر به بیان هنر است در حالی که سایر بازی­های زبانی از تبیین آن عاجزند. هنرها هر یک قواعد و معیارهایی دارند که در پرتو آن می­توان اثر هنری مورد نظررا بازنمایی کرد. این معیارها از مبادی عقلی و منطقی صرف تبعیت نمی­کنند و در حقیقت هنرمند است که در پرتو طبیعت خویش به هنر قاعده می­بخشد. بدین معنا که هنرمنددر سایه نبوغ خویش که صنعت طبیعی است گرایش ذهنی خود را باز می­نمایاند.در سراسر تاریخ فرهنگی مغرب زمین، نوشته ابزاری بوده است برای دفع مرگ، ابزاری برای نامیرایی. فوکو به دوره ای در یونان اشاره می­کند که قهرمانان جوان مرگ می­شوند زیرا شاهکارهای حماسی، نامیرایی ( میل به جاودانگی) قهرمانان را تضمین می کرده است.

     

    « اثر، که زمانی وظیفه­ی تأمین نامیرایی و جاودانگی را بر عهده داشت، اکنون از این حق برخوردار شده است که بکشد که قاتل مؤلف خود باشد و مصادیق آن را نزد فلوبر، پروست و کافکا می­توان یافت».
    (یزدان جو، 1381: 117)

     

    Abstract

     

    Title: analysis the words application in 80s post modern sonnet

    Azam.Javadi

     

    This kind of sonnet is a new type which was introduced by all aspect endeavors and efforts of Mehdi Mousavi to Persian literature. The most significant characteristic of this sonnet which define contents in such a specific way, is its language. The post modern sonnet has faced with some kind of radicalism due to norm deviation and self-orientation.

    Variation of non poetry words is so significant in this sonnet and gate of this sonnet is open on non-Persian and even abandoned words. Some of the sonnets which have been created by some poets are not considered a poem by experts and sophisticates but based on the opinion of Mousavi framework of this sonnet is separate and different from all other types of poem. Hesitation, sadness and ignorance are the most predominant feelings in post modern sonnet. Post modern point of view about concepts is quite different with what has been presented in previous types of sonnet or even literature.

    In this study after finding most applicable words and words, then their characteristic in emotional, phonetic and their syntax aspects have been studied vigorously and even after all functional and meaning application has been analyzed. The pronouns of me and you are more applicable more than any kind of poem in Persian poem and literature. Variation of using colors, specific names and womanish symbols, senses, animal names, numbers, and public beliefs are the main causes of extension in variation in this kind of poem and all has became this kind of sonnet richer than ever.

     

    Keywords: Post-modern, sonnet, language, high frequency words, words application

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول : مقدمه و پیشینه ی تحقیق

    1-1- طرح مسأله ................................................................................................................................... 2

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق ................................................................................................................. 2

    1-3- اهداف تحقیق .................................................................................................................................. 2

    1-4- پیشینه­ی تحقیق ............................................................................................................................. 2

    1-5- روش تحقیق ...................................................................................................................................... 3

    1-6- سؤالات تحقیق ................................................................................................................................ 3

    فصل دوم : در آمدی بر موضوع تحقیق

    2-1- هنر و زیبایی ..................................................................................................................................... .5

    2-2- مدرنیسم و پست مدرن ............................................................................................................... ..6

    2-3-جریان شناسی شعر معاصر...............................................................................................19

    2-4- زندگی نامه ی مختصر شاعران تحقیق ....................................................................................... .26

    فصل سوم : کارکرد آوایی

    3-1-درآمدی بر کارکرد آوایی.................................................................................................................... 32

    3-1-1- واج آرایی ...................................................................................................................................... 32

    3-1-2- آوردن حروف الفبا به شکل مجزا .............................................................................                  35

    3-1-3-کاربرد حروف لاتین در بیت ........................................................................................................... 37

    3-1-4- کاربرد واژگان لاتین به فارسی.................................................................................................... 38

    3-1-5- تکرار یک واج در کلمه ............................................................................................................... 40

    3-1- 6-کاربرد کلمات تخصصی و نیمه تخصصی ........................................................................... 42

    3-1-7- کاربرد واژگان قدیمی در شعر پست مدرن .............................................................................. 44

    3-1-8- کاربرد واژگان رکیک و بی ادبانه ................................................................................................ 45

    3-1-9- کاربرد زنجیره وار کلمات ............................................................................................................. 47

    3-1-10- فرایندهای واجی ....................................................................................................................... 48

    3-2-تکرار............................................................................................................................52

    فصل چهارم: کارکرد عاطفی

    4-1-درآمدی بر کارکرد عاطفی............................................................................................................... 55

    4-1-1-عشق ........................................................................................................................................... 56

    4-1-2- گریه ............................................................................................................................................ 63

    4-1- 3-غم و اندوه .................................................................................................................................. 69

    4-1-4-  خسته......................................................................................................................................... 73

    4-1-5-  درد ............................................................................................................................................... 77

    4-1-6-  ناامیدی و بدبینی ....................................................................................................................... 82

    4-1-7- انتظار .......................................................................................................................................... 87

    4-1-8- بی تفاوتی ................................................................................................................................... 92

    4-1-9-  ترس، هراس و دلهره ................................................................................................................... 95

    4-1-10-تنهایی ....................................................................................................................................... 100

    4-2- حس آمیزی....................................................................................................................................... 107

    4-3- عناصر موهوم ................................................................................................................................. 107

    4-4- باورهای عامیانه .............................................................................................................................. ..109

    فصل پنجم : کارکرد نحوی

    5-1-درآمدی بر  کارکرد نحوی ................................................................................................................. ..112

    5-2- نوآوری های زبانی ............................................................................................................................. ..112

    5-3- نقش های پر کاربرد دستوری .......................................................................................................... 125

    5-3-1-صفت ........................................................................................................................................... 125

    5-3-2 قید ................................................................................................................................................ 134

    5-3-3- کاربرد ضمایر .............................................................................................................................. 140

    5-3-4- کاربرد حرف اضافه ..................................................................................................................... 147

    5-3-5- نام آوا............................................................................................................................................ 149

    5-3-6- اسم صوت .................................................................................................................................. 153

    5-4- افعال منفی ................................................................................................................................... 156

    5-5- کاربرد فراوان فعل امر و نهی ......................................................................................................... 158

    5-6- کاربرد واژه ی توی ............................................................................................................................. 160

    5-7- کاربرد واژه ی هی ............................................................................................................................. 162

    5-8- ناتمام ماندن جملات ....................................................................................................................... 164

    فصل ششم : کارکردهای دیگر زبان در واژگان پرکاربرد

    6-1- زن و نمادهای زنانه ............................................................................................................................ 169

    6-2-مرد..................................................................................................................................................... 179

    6-3- کودکی و بچه در شعر پست مدرن ............................................................................................. 184

    6-4- پست مدرن و تردید ........................................................................................................................ 185

    6-5- جایگاه زبان محاوره در آثار پست مدرن ........................................................................................ 187

    6-6- پست مدرن و جبرگرایی ................................................................................................................ 189

    6-7- خدا در شعر پست مدرن ............................................................................................................... 190

    6-8-مرگ ومرگ اندیشی درتفکرپست مدرن...........................................................................196

    6-9-خودکشی.......................................................................................................................201

    6-10- تصویرهای شعری پست مدرن   ................................................................................................. 205                                                                                    6-11 - بی موضوعی شعرپست مدرن    .............................................................................................. 206                                                                                    

    6-12- نامفهوم بودن شعرپست مدرن.................................................................................................. 207

    6-13- بی معنایی شعرپست مدرن...................................................................................................... 209

    6-14-هیچ و پوچ اندیشی .....................................................................................................210

    6 -15-اصطلاحات شغلی.......................................................................................................213

    6-16- کاربرد نام حیوانات ....................................................................................................................... 216

    6-17- کاربرد نام فصل ها ...................................................................................................................... 222

    6-18- کاربرد روز و شب ........................................................................................................................... 225

    6-19- کاربرد رنگ­ها ................................................................................................................................ 227

    6-20- کاربرد اعضای بدن ....................................................................................................................... 232

    6- 21-حواس پنجگانه ............................................................................................................................ 234

    6-22- طنز و شعر پست مدرن .............................................................................................................. 250

    6-23- خواب و ملزومات آن ...................................................................................................................... 254

    6-24- قصه و داستان ............................................................................................................................. 257

    6-25- کاربرد اعداد .................................................................................................................................. 262

    6-26- اسم های خاص ............................................................................................................................ 266

    6-27- مورد خطاب قرار دادن ................................................................................................................... 289

    6-28- فتوشعر ........................................................................................................................................ 291

    6-29- شعر دیداری .................................................................................................................................. 292

    فصل نهم: نتیجه گیری................................................................................................................... 296

    منابع و مآخذ ........................................................................................................................................... 301

    منبع:

    ابومحبوب ، احمد ( 1382).  گهواره سبز افرا ( زندگی و شعر سیمین بهبهانی ).  تهران: نشر ثالث .

    احمدی، بابک( 1369) . ساختار تأویل متن. تهران : مروارید.

    اختصاری، فاطمه ( 1389 ). یک بحث فمنیستی قبل از پختن سیب زمینی ها. مشهد: سخن گستر.

    آر. سی. هیکس، استیون ( 1391). تبیین پست مدرنیسم، ترجمه حسن پور سفیر ، تهران: ققنوس.

    آشوری، داریوش ( 1373) . شعر واندیشه . تهران نشر مرکز.

    آفرینی ، یوسف ( 1391). نیچه و درام پست مدرن . تهران: آوای دانش گستر .

    باباچاهی، علی ( 1376). گزاره های منفرد. تهران: .

    باطنی، محمدرضا ( 1354). مسائل زبان شناسی نوین. تهران: آگاه

    پاشایی. ع ( 1382) . نام همه ی شعرهای تو ( زندگی و شعر احمد شاملو الف ، بامداد ) . ج 1 تهران: نشر ثالث.

    پورنامداریان، تقی ( 1377) . خانه ام ابری است(شعر نیما از سنت تا تجدد). تهران: سروش.

    جنگز، چارلز ( بی تا ). پست مدرنیسم چیست ؟  ترجمه فرهاد مرتضایی . مشهد ( گناباد )  : نشر مندیز.

    حسن لی ، کاووس ( 1383) گونه های نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: نشر ثالث

    حسینی، سید احمد ( 1391) . چسبی به نام زخم . تهران : فصل پنجم.

    حقوقی، محمد ( 1379) . شعر زمان ما ، مهدی اخوان ثالث . تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.

    حقیقی، شاهرخ ( 1391). گذر از مدرنیته. تهران: آگه .

    داوری اردکانی، رضا ( 1391). اندیشه پست مدرن. تهران: سخن.

    روزبه، محمدرضا ( 1379) . سیر تحول غزل فارسی، (از مشروطه تا انقلاب اسلامی). تهران: نشر روزبه.

    زرقانی ، مهدی ( 1391) چشم انداز شعر معاصر . تهران: نشر ثالث.

    سلاجقه، پروین ( 1385)  . از این باغ شرقی . تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

    نش، اسکات ( 1383) . جامعه شناسی پست مدرنیسم ، ترجمه حسن چاوشیان ( ج 2) تهران : مرکز.

    شفیعی کدکنی ، محمد رضا ( 1370) . موسیقی شعر. تهران: آگاه.

    ( 1380) . ادوار شعر فارسی : تهران: سخن.

    ( 1385) . صور خیال در شعر فارسی . تهران: آگه.

    ( 1377) . آواز باد و باران ( با نقدی از تقی پور نامداریان) . تهران: نشر چشمه .

    شمس لنگرودی، محمد ( 1378) . تاریخ تحلیلی شعر نو ( 4 جلدی ) . تهران: نشر مرکز.

    صفوی، کورش ( 1373). از زبان شناسی به ادبیات نظم، ج 1. تهران : چشمه.

    ( 1387) . درآمدی بر معنی شناسی. تهران : انتشارات سوره­ی مهر .

    فتوحی، محمود (1386). بلاغت تصویر . تهران : سخن .

    فرجی ، مهدی ( 1388) . میخانه ی بی خواب . تهران: فصل پنجم .

    کرمی، محمد حسین ( 1380). عروض و قافیه در شعر فارسی. شیراز: دانشگاه شیراز.

    گودرزی، مرتضی ( 1385) . هنر مدرن و بررسی و تحلیل هنر معاصر جهان. تهران: شرکت انتشارات سوره­ی مهر .

    لینتن، نوربرت ( 1382). هنر مدرن . ترجمه ی علی رامین ، تهران : نشر نی.

    لیوتار، فرانسوا ( 1384). وضعیت پست مدرن. ترجمه حسنعلی نوذری، تهران: گام نو.

    مایاکوفسکی، ولادپیمر ( 1353). شعر چگونه ساخته می­شود؟ ترجمه اسماعیل عباسی، جلیل روشندل، تهران: بابک.

    مختاری، محمد (بی تا ) انسان در شعر معاصر . تهران : انتشارات توس .

    مددپور، محمد ( 1388). آشنایی با آرای متفکران درباره­ی هنر ، تهران: شرکت انتشارات سوره.

    مرادی، محمد ( 1389) جریان شناسی غزل شاعران جوان استان فارس در سال های پس از جنگ. شیراز : انتشارات علی ها .

    موحد محمدی، ضیا ( 1377) . شعر و شناخت ج 1 . تهران: مروارید.

    موسوی، سید مهدی ( 1389)  . پرنده کوچولو نه پرنده بود نه کوچولو. مشهد: سخن گستر.

    ( 1382) . فرشته ها خودکشی کردند . ایران، ناشر مؤلف به صورت زیر زمینی.

    نظری، فاضل ( 1386) . اقلیت. تهران : شرکت انتشارات سوره مهر.

    ( 1388) . آن ها. تهران : شرکت انتشارات سوره مهر.

    ( 1388) . گریه های امپراتور . تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.

    نقیب زاده جلالی، میر عبدالحسین ( 1387). نگاهی به نگرش های فلسفی قرن بیستم . تهران: طهوری.

    ویل دورانت، (1383). تاریخ فلسفه. ترجمه عباس زریاب. تهران: انتشارات علمی- فرهنگی.

    یزدان جو ، پیام (1381 ) . به سوی پسامدرن . تهران: مرکز.


موضوع پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, نمونه پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, جستجوی پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, فایل Word پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, دانلود پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, فایل PDF پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, پروژه درباره پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

پایان نامه­ی تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد M.A)) - چکیده سبک ­شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه­ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده نشانه شناسی،دانش عمومی مطالعه نشانه ها، در سالها ی میانی دهه 60 در سدۀ بیستم بر پایه نظریات فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی، پدید آمد. پس از آن بزرگانی چون پیرس، بارت، اکو، متز و... آن را توسعه بخشیدند و امروزه یکی از شاخه های مهم در رشته‌ های مختلف از جمله هنر است، قابل ذکر است که نشانه‌شناسی در ایران یک موضوع نو و تقریبا تازه ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده هرمنوتیک دانشی است که به فهم یک اثر می پردازد و با نقد فهم روش شناختی می کوشد تا راهی برای فهم بهتر اثر ارایه کند . شلایرماخر ، پدر الهیات مدرن پروتستان ، شکل نوینی از تفسیر شهودی بر پایه تجربیات دینی از عهدین را در غرب پایه گذاری کرد. به دلیل عمق اندیشه ، گستردگی مضامین بلند عرفانی دیوان حافظ و ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده: حرکت در نزد اهل لغت به معنای جنبش و انتقال جسم از جایی به جای دیگر است. حرکت و پویایی زمانی در شعر ایجاد می‌شود که شاعر از اندیشه و عاطفه‌ای سرشار برخوردار باشد و شعرش انعکاس طبیعت و زندگی و با عواطف انسانی گره خورده باشد و شاعر با اتکا بر نیکی و پاکی و ارزش‌های انسانی، شعر را از ایستایی و میرایی مصون نگه دارد و ...

چکیده موسیقی، عنصر برجسته ی زبان شعری و عامل اصلی تمایز شعر از زبان روزمره و گفتار عادی بوده، همچنین رابطه ی عاطفی میان خالق اثر و مخاطب و خواننده ایجاد می کند. در واقع شاعر با سرودن شعر مخاطب را در فضای عاطفی قرار می دهد و بدین وسیله حالات مختلف روحی و عاطفی را بر می‌‌انگیزاند. خیال، عاطفه، اندیشه، شکل و موسیقی، عناصر پنج گانه ی تشکیل دهنده ی شعر به شمار می روند. موسیقی در شعر، ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی«M.A.» چکیده شاه نعمت الله ولی که به شاه ولی در بین شاعران و اهل ادب معروف است از عرفای بزرگ و شاعران قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری است. وی قطب سلسله ی نعمت اللهی ست و به کثرت آثار بویژه آثار منثور معروف است. اشعار او بیشتر در قالب غزل سروده شده است و در به کار بردن اصطلاحات و ترکیبات عرفانی و بویژه انواع صور خیالی از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا برنامه ­ریزی شهری چکیده هدف این پژوهش تاکید بر اهمیت ساماندهی میدان شهرداری رشت با رویکرد احیای هویت فرهنگی تاریخی می­باشد. لذا این جنبه تعمیم رابطه کلاسیک میان ساماندهی و هویت اختصاص دارد. در اینجا تاکید عمده بر تاثیر هویت­ های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی بر محیط شهری است. هدف این تحقیق شناسایی روش­های سازماندهی میدان شهرداری رشت و ارائه الگوی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته اکوتوریسم چکیده : صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های نوسعه مدارانه خود،بخش مهمی‌از فعالیتهای تولیدی را در جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است. رشد این صنعت در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامه ریزی و مدیریت بالنده دارد. هدف این پژوهش که در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود شناخت قابلیت ها و ظرفت ...

ثبت سفارش