پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها

word 9 MB 31888 90
1389 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی علوم و تکنولوژی پلیمر

    چکیده

    به دلیل ویسکوزیته پایین و خواص ضد اشتعال و پخت نسبتاً آسان، رزین‌‌های یورتان-اکریلات مورد توجه می‌باشند. از طرفی الیاف طبیعی با منابع تجدید شونده، قیمت پایین، دانسیته کم و خواص ویژه بالا، از قابلیت ویژه‌ای برای استفاده در کامپوزیت‌ها برخوردار می‌باشد. اما جذب رطوبت نسبتاً زیاد و آتش گیر بودن آن‌ها، در مقایسه با الیاف کربن و شیشه، کاربری آن‌ها را محدود نموده است. تلفیق رزین یورتان-اکریلات با الیاف طبیعی می‌تواند خواص خوبی به لحاظ فیزیکی و مکانیکی ایجاد نماید. از طرفی حضور ذرات در ابعاد نانو می‌تواند بر خواص مکانیکی، حرارتی و جذب آب آن‌ها اثرات مطلوبی داشته باشد. در فاز اول این پروژه رزین یورتان-اکریلات (Modar) با نانو رس در درصد‌های وزنی مختلف با استفاده از هموژنایزر و حمام اولتراسونیک تلفیق شد. ساخت نمونه‌‌های مورد نیاز جهت انجام آزمون‌های فیزیکی و مکانیکی با استفاده از قالب سیلیکونی و به روش ریخته‌گری انجام شد. پخش نانو ذرات با استفاده از تکنیک‌های TEM، XRD و اندازه‌گیری ویسکوزیته بررسی شد. خواص مکانیکی شامل (کشش، خمش و ضربه) و خواص فیزیکی نانو کامپوزیت‌های حاصله شامل (سختی، سرعت سوختن و جذب آب)  مورد بررسی قرار گرفت.

     در فاز دوم تحقیق، الیاف طبیعی فلاکس توسط عامل اتصال دهنده سیلانی با نام تری اتو کسی وینیل سیلان آماده سازی شد. با این توصیف به جهت مشاهده اثر عامل اتصال دهنده سیلانی و همچنین پخش نانو ذرات خاک رس در کامپوزیت و نانوکامپوزیت‌‌های هیبریدی حاصله، این بخش از پروژه به سه قسمت تقسیم شد: در قسمت اول، کامپوزیت‌‌های بر پایه رزین یورتان-اکریلات تقویت شده با الیاف اصلاح نشده (FRP) تهیه شد تا با ورود عامل اتصال دهنده سیلانی در قسمت دوم، اثر بهبود فصل مشترک در خواص فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت‌‌های تقویت شده با الیاف سیلانی اصلاح شده (FRST) مورد بررسی قرار گیرد. در قسمت سوم نیز به منظور تأثیر نانو ذرات خاک رس بر خواص فیزیکی و مکانیکی نانو کامپوزیت‌های هیبریدی تقویت شده با الیاف فلاکس اصلاح شده (FRSTN)، از نانو کامپوزیت حاوی 3درصد وزنی نانو کلی که در فاز اول به لحاظ تکنیک‌های شناسایی و خواص به عنوان بهینه‌ترین فرمولاسیون انتخاب شده بود به عنوان فاز ماتریس مورد استفاده قرار گرفت. کامپوزیت‌ها و نانو کامپوزیت‌‌های هیبریدی تقویت شده با الیاف اصلاح شده و اصلاح نشده توسط فرآیند قالب‌گیری رزین تحت خلاً تهیه شد. بهبود فصل مشترک کامپوزیت و نانو کامپوزیت‌های هیبریدی فوق به وسیله عامل اتصال دهنده سیلانی توسط تصاویر SEM دنبال شد. وجود نانو ذرات خاک رس و عامل اتصال دهنده سیلانی به ترتیب در ماتریس پلیمری و سطح الیاف طبیعی، توسط تکنیک‌ EDXA بررسی شد. در انتها خواص فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت و نانو کامپوزیت‌های هیبریدی تهیه شده در فاز دوم اندازه‌گیری شد و اثرات عامل اتصال دهنده سیلانی و نانو ذرات خاک رس در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج نشان داد که افزودن نانو ذرات خاک رس در بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت‌های تهیه شده در فاز اول موثر بوده که بهینه‌ترین خواص، در نانو کامپوزیت‌های حاوی 3 درصد وزنی نانو ذرات خاک رس مشاهده شده است. همچنین مشاهده شده که اصلاح الیاف کتان، توسط تری اتوکسی وینیل سیلان و پس از آن افزودن نانو ذرات به کامپوزیت‌های اصلاح شده، خواص فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف در فاز دوم را بهبود داده است

     

    1-1- مقدمه

    در دهه گذشته توسعه نانوکامپوزیت­های پلیمری جدید رشد قابل توجه­ای داشته است. در مقابل   کامپوزیت­های متعارف و معمول، نانوکامپوزیت­ها دارای ویژگی هستند که در آن از پرکننده­ای که حداقل در یک بعد دارای اندازه کمتر از nm100 باشد استفاده شده است. از جمله مزایای نانوکامپوزیت­های پلیمری این است که خواص متعددی به پلیمر اولیه می­دهد با وجود این که نسبت به دیگر تقویت کننده­ها محدودیت کمتری در فرآیند­پذیری آن ایجاد می­نماید[1]. کلید این ویژگی­ها در طراحی و رفتار نانوکامپوزیت­های پلیمری است که شامل اندازه و خواص نانو ذره پرکننده و سطح مشترک بین نانو ذره پرکننده و ماتریس  می­باشد[2].

    در گذشته نه چندان دور پایه نانوکامپوزیت­های پلیمری جدید نانولوله­های کربنی[1] بود که تحقیقات وسیعی روی آن انجام گرفت. دسته شدن و تجمع ذاتی نانولوله­های کربنی  و هزینه بالای تولید آن  کاربرد این مواد را محدود کرده است[3]. در این میان گرافن[2] به عنوان یک جایگزین که نوید بخش تولید نانوکامپوزیت­های پلیمری جدید است توجه­ها را به خود معطوف کرده که ناشی از خواص عالی آن از جمله خواص حرارتی، الکتریکی، مکانیکی و فیزیکی می­باشد[4].

    1-2- هدف

    امروزه در بسیاری از کاربردهای مهندسی، به تلفیق خواص مواد نیاز است و امکان استفاده از یک نوع ماده که همه خواص مورد نظر را برآورده سازد، وجود ندارد. به عنوان مثال در صنایع هوافضا به موادی نیاز است که ضمن داشتن استحکام بالا، سبکی ، مقاومت سایشی و مقاومت در برابر نور ماوراء بنفش خوبی داشته باشند و در دمای بالا استحکام خود را از دست ندهند. از آنجایی که یافتن ماده­ای که همه خواص فوق را دارا باشد، دشوار است، بهتر است به دنبال روشی برای ترکیب خواص مواد باشیم، این راه حل همان استفاده از مواد کامپوزیتی است. در این پژوهش، فعالیت­های تحقیقی در زمینه تهیه نانوکامپوزیت­های هیبریدی رزول/گرافن/الیاف کربن صورت گرفت تا پارامترهای موثر در تهیه و ترکیب درصد بهینه آنها شناسایی شوند و سپس نقش صفحات گرافن بر روی پخت، مقاومت حرارتی، مورفولوژی و ساختار شیمیایی رزین فنولیک و همچنین چسبندگی رزین به الیاف و خواص مکانیکی حاصل از آن بررسی گردد.

    1-3- پیشینه تحقیق

    1-3-1- رزین­های فنولیک

    رزین­های فنولیک یا رزین فنول­ فرمالدهید که بعضاً به آن فنوپلاست[3] نیز می­گویند، رزینی است که از واکنش فنول یا مشتقات آن، با یک آلدهید به دست می­آید که معمولا آلدهید مصرفی فرمالدهید می­باشد. تولید این رزین در سال 1905 توسط بیکلند[4] آغاز شد. او به روش­های کنترل و توسعه واکنش برای به دست آوردن محصولی مفید پی­برد و در سال 1907 موفق به اخذ اولین امتیاز در این زمینه شد. اگرچه واکنش بین فنول و آلدهیدها مدت­ها قبل از این تاریخ شناخته شده بود ولی با افزودن پرکننده­های معدنی و پودر چوب به رزین، موادی مناسب قالبگیری تهیه کرد و آن­ها را تحت فشار و دما قالبگیری نمود و اولین کمپانی ساخت این مواد را تحت نام باکلیت[5]  در سال 1910 در آلمان افتتاح کرد. رزین فنولیک تقویت شده با پارچه نیز در سال 1930 میلادی تولید گردید[5].

    1-3-2- نانوکامپوزیت­های گرافن

    حوزه فناوری­های مرتبط با نانو بیش از حدود 25 سال پیش توسعه یافته و اهمیت آن روز به روز بیشتر گردید. اخیرا نانو مواد محدوده وسیعی از کاربردها را به خاطر ویژگی­های ساختاریشان به خود اختصاص داده­اند با این حال دانشمندان مواد، به دنبال موادی با خواص فیزیکی خوب که از لحاظ ابعادی در محدوده نانو باشند، هستند. از این نظر کشف گرافن و نانوکامپوزیت­های پلیمری بر پایه آن در جایگاه دانش نانو بسیار حائز اهمیت بوده و نقش کلیدی را در دانش و تکنولوژی جدید ایفا می­کند. در مجموع استفاده از نانو مواد غیر آلی به عنوان تقویت کننده در تولید  کامپوزیت­ های پلیمری/ مواد معدنی به دلیل خواص منحصر به فرد آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته و در صنایع خودرو، هواپیماسازی، ساختمان و الکترونیک به کار می­روند. تحقیقات عمده­ای روی نانوکامپوزیت­های پلیمری بر پایه مواد لایه­ای از منابع طبیعی از جمله مونت موریلونت[6] از ترکیبات سیلیکات و خاک رس سنتزی متمرکز شده­اند. رسانایی الکتریکی و حرارتی خاک رس خیلی ضعیف است لذا به منظور رفع این مشکل نانو پرکننده­های بر پایه کربن از جمله دوده[7]،     نانولوله­های کربنی، گرافن و نانو الیاف­کربن[8] برای تهیه نانوکامپوزیت­های پلیمری معرفی شدند[4].

    کشف گرافن با ترکیبات آن و توانایی­هایش برای پراکنش خوب درون ماتریس­های پلیمری مختلف، یک شاخه جدیدی از نانوکامپوزیت­های پلیمری را به وجود آورد. گرافن یک تک لایه اتمی نازک است که درون یک صفحه دوبعدی با اتم­های کربن  SP2مانند یک ساختار لانه زنبوری آرایش یافته است. دگرشکل­های[9] کربن با ابعاد متفاوت از گرافن درست می­شود[6]. به عنوان مثال گرافیت (دگرشکل سه بعدی کربن) از صفحات گرافن که به هم چسبیده­اند و فاصله­ای حدود ºA37/3 دارند تشکیل می­شود. دگرشکل بدون بعد کربن که فولرن[10] نام دارد و به صورت کروی است و می­توان به صورت رویایی در نظر گرفت که آن از پیچیده شدن صفحات گرافن درست شود. دگرشکل یک بعدی کربن، نانولوله­های کربنی می­باشد که می­توانند از طریق لوله شدن و باریک شدن صفحات گرافن ساخته شوند. در واقع این دگر  شکل­­های کربن از گرافن سنتز نمی­شوند. خود گرافیت یک ماده طبیعی است که در سال 1555 در Brrowdale انگلستان به دست آمد اما اولین باری که از آن استفاده شد شاید به 4000 سال پیش برگردد. نانولوله­های کربنی تک دیواره اولین بار در سال 1991 بعد از کشف فولرن در سال 1985 سنتز شد. البته اولین گزارش­های منتشر شده برای سنتز و تولید گرافن به سال 1970 برمی­گردد. جداسازی یک تک لایه گرافن برای اولین بار در سال 2004 از طریق لایه لایه کردن میکرو مکانیکی گرافیت به دست آمده است. خواص استثنایی تک لایه گرافن مانند مدول یانگ TPa1 و استحکام GPa130 آن را به قوی­ترین ماده­ای که تاکنون خواص آن اندازه­گیری شده تبدیل کرده است. هدایت حرارتی و الکتریکی آن به ترتیب W/mK5000 و S/cm6000 است که بالاتر از مقادیر گزارش شده برای نانولوله­های کربنی می­باشد. همچنین مساحت سطح صفحات گرافن بسیار زیاد است (m2/g2630). این خواص بسیار عالی باعث شده تا صفحات گرافن توانایی بهبود خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی پلیمرها را داشته باشند به همین دلیل در دهه گذشته بررسی این ماده شگفت انگیز و نانوکامپوزیت­های آن، مورد توجه بسیاری از محققین و دانشمندان قرار گرفته به طوری که از سال 2004 تا 2009 حدود 3000 مقاله  ISIدر حوزه نانوکامپوزیت­های بر پایه گرافن منتشر شده است[7].

     

    Abstract:

    Urethane acrylate resins one of interest because of their low viscosity, flame retardancy and relatively ease of curing. On the other hand, natural fibers from renewable resources have a great potential for use in composites due to low cost and density and high specific properties. How ever their relatively high moisture absorbtion and flammability, compared to carbon and glass fibers, restricts their application. Combination of urethane acrylate resin and natural fibers can give good physical and mechanical properties. also, the presence of nano particles can impart positive effects on the mechanical and thermal properties as well as water absorbtion of these composites.

    In the first part of this project urethane acrylate resin, trade name Modar, was mixed with nanoclay at different loading using hemogenizer and ultrasonic. The dispersing of nano particles was followed using TEM, XRD and viscosity measurement. Mechanical (tensile, flextural and impact) and physical properties (hardness, thermal and water absorbtion) for the nanocomposites were studied.

    In the second part of the project, flax fibers were treated with silane coupling agent i. e. tri ethoxy vinyl silane. To investigate the effect of silane agent and to evaluate the dispersion status of nanoclay in the hybrid nanocomposites three type of composites were prepared:

    Urethane acrylate/nontreated flax fiber, urethane acrylate/ silane treated flax fiber, and urethane acrylate/ silane treated flax fiber/ 3% nanoclay.

    Resin infusion progress was used to prepare the composites and nano composites.

    SEM microscopy was used to characterize the fiber/ matrix interface. The presence of silane agent on the fiber surface and also the dispersion status of nanoclay in the matrix was evaluated using EDXA technique. Mechanical and physical properties of composites and hybrid nanocomposites were investigated.

  • فهرست:

    فصل اول : مقدمه. 1

    1-1-کامپوزیت‌ها 1

    1-2-نانو فناوری.. 2

    1-3-نانو کامپوزیت‌ها 3

    1-3-1-تاریخچه تهیه و استفاده از نانو کامپوزیت‌ها 3

    1-3-2-معرفی نانو کامپوزیت‌ها 3

    1-4-هدف.. 4

    فصل دوم : مروری بر مطالعات انجام شده 5

    2-1-فاز پیوسته (زمینه/ماتریس) 5

    2-1-1-رزین یورتان-اکریلات.. 5

    2-1-2-رزینهای پلی استر غیر اشباع. 6

    2-1-3-رزینهای وینیل استر. 7

    2-2-الیاف.. 8

    2-2-1-ویژگی‌های الیاف طبیعی.. 9

    2-2-2-روش‌های اصلاح الیاف طبیعی.. 10

    2-3-نانو ذرات.. 15

    2-3-1-سیلیکات‌های لایه‌ای.. 15

    2-3-2-ساختمان و خواص سیلیکات‌‌های لایه‌ای آلی دوست... 17

    2-4-انواع نانو کامپوزیت‌‌های خاک رس... 18

    2-4-1-میکرو کامپوزیت... 18

    2-4-2-نانو کامپوزیت در هم رفته. 18

    2-4-3-نانو کامپوزیت ورقه شده. 18

    2-5-روش‏‌های تهیه نانوکامپوزیت‌‌های پلیمری.. 19

    2-5-1-پلیمریزاسیون نفوذی درجا 19

    2-5-2-درهم گرفتگی پلیمر یا پیش پلیمر از محلول ( محلولی) 20

    2-5-3-اختلاط مذاب.. 20

    2-6-روش‏‌های شناسایی نانوکامپوزیت‌‌های لایه‌ای.. 20

    2-6-1-پراش اشعه ایکس.... 20

    2-6-2-میکروسکوپی الکترونی عبوری.. 21

    2-6-3-سایر تکنیک‌های شناسایی.. 22

    2-7-روش‌های شکل دهی کامپوزیت‌ها 22

    2-7-1-قالب‌گیری رزین تحت خلاً.. 23

    2-7-2-تجهیزات فرآیند قالب‌گیری رزین تحت خلاً  و راه اندازی.. 24

    2-8-تحقیقات گزارش شده. 27

    2-8-1-نانو کامپوزیت‌های حاوی نانو ذرات رس... 27

    2-8-2-کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف طبیعی.. 30

    2-8-3-نوآوری در پژوهش.... 35

    فصل سوم : بخش تجربی. 36

    3-1-مواد و تجهیزات.. 36

    3-1-1-مواد. 36

    3-1-2-تجهیزات.. 41

    3-2-روش آزمون. 42

    3-2-1-پخش و باز نمودن  نانو ذرات در ماتریس رزینی.. 43

    3-2-2-اصلاح سطح الیاف.. 44

    3-3-مشخصه یابی پخش نانو‌ذرات و آماده‌سازی سطح الیاف.. 45

    3-3-1-ویسکوزیته. 45

    3-3-2-آزمون پراش اشعه ایکس.... 45

    3-3-3-میکروسکوپ الکترونی روبشی / تجزیه پرتو ایکس با انرژی پاشنده. 45

    3-3-4-میکروسکوپ الکترونی عبوری.. 45

    3-3-5-آزمون‌های مشخصه یابی آماده سازی سطح الیاف.. 45

    3-4-تهیه و تولید کامپوزیت و نانو کامپوزیت‌ها 46

    3-4-1-تهیه قالب چوبی.. 46

    3-4-2-تهیه قالب سیلیکونی.. 46

    3-4-3-سیستم پخت رزین یورتان-اکریلات.. 48

    3-4-4-تهیه کامپوزیت‌های پر شده با نانو ذرات با استفاده از فرآیند ریخته‌گری.. 48

    3-4-5-تولید کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف طبیعی توسط فرآیند قالب‌گیری رزین تحت خلاً.. 49

    3-5-آزمون‌های تعیین خواص نمونه‌‌های کامپوزیتی.. 51

    3-5-1-آزمون کشش.... 51

    3-5-2-آزمون خمش.... 52

    3-5-3-آزمون ضربه. 52

    3-5-4-شکاف زن. 52

    3-5-5-سختی سنجی بارکول. 52

    3-5-6-سرعت سوختن... 52

    3-5-7-جذب آب.. 52

    فصل چهارم : نتایج و بحث.. 54

    4-1-نانوکامپوزیت‌‌های بر پایه رزین یورتان-اکریلات و نانو ذرات خاک رس... 54

    4-1-1-مشخصه یابی نانو کامپوزیت... 54

    4-1-2-خواص مکانیکی و فیزیکی.. 60

    4-2-کامپوزیت‌ها و نانوکامپوزیت‌‌های یورتان‌اکریلات تقویت شده با الیاف فلاکس قبل و بعد از اصلاح سیلانی الیاف.. 74

    4-2-1-مشخصه یابی کامپوزیت‌ها و نانو کامپوزیت‌ها 74

    4-2-2-خواص فیزیکی و مکانیکی.. 78

    فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 88

    5-1-نتیجه‌گیری.. 88

    5-2-پیشنهادات جهت ادامه تحقیق.. 90

    فصل ششم : مراجع و منابع. 92

    6-1-منابع و مراجع. 92

     

    منبع:

     

    6-1-منابع و مراجع

     

    ]1[       حدادی اصل، و، کریم خانی، و، مقدمه ای بر کاربرد نانو فناوری در پلیمرها، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تهران، 1386

    [2] Alexandre M. and Dubois P., "Polymer-layered silicate nanocomposites: preparation, properties and uses of a new class of materials", Materials Science and Engineering: R: Reports, 28, 1-63, 2000.

    [3] Baer D., Burrows P., and El-Azab A., "Enhancing coating functionality using nanoscience and nanotechnology", Progress in Organic coatings, 47, 342-356, 2003.

    [4] Okada A., Kawasumi M., Usuki A., Kojima Y., Kurauchi T., and Kamigaito O., "Synthesis and properties of nylon-6/clay hybrids", Polymer based molecular composites, 71.

    [5] Giannelis E., "Polymer layered silicate nanocomposites", Advanced materials, 8, 29-35, 1996.

    [6] Giannelis E., Krishnamoorti R., and Manias E., "Polymer-silicate nanocomposites: model systems for confined polymers and polymer brushes", Polymers in confined environments, 107-147, 1999.

    [7] LeBaron P., Wang Z., and Pinnavaia T., "Polymer-layered silicate nanocomposites: an overview", Applied Clay Science, 15, 11-29, 1999.

    [8] Vaia R., Price G., Ruth P., Nguyen H., and Lichtenhan J., "Polymer/layered silicate nanocomposites as high performance ablative materials", Applied Clay Science, 15, 67-92, 1999.

    [9] Biswas M. and Ray S., "Recent progress in synthesis and evaluation of polymer-montmorillonite nanocomposites", New polymerization techniques and synthetic methodologies, 167-221, 2001.

    [10] Giannelis E. P., "Polymer-layered silicate nanocomposites: Synthesis, properties and applications", Applied Organometallic Chemistry, 12, 675-680, 1998.

    [11] Xu R., Manias E., Snyder A., and Runt J., "New Biomedical Poly (urethane urea)- Layered Silicate Nanocomposites", Macromolecules, 34, 337-339, 2001.

    [12] Bharadwaj R., "Modeling the barrier properties of polymer-layered silicate nanocomposites", Macromolecules, 34, 9189-9192, 2001.

    [13] Messersmith P. and Giannelis E., "Synthesis and barrier properties of poly ( caprolactone) layered silicate nanocomposites", Journal of Polymer Science Part A: Polymer Chemistry, 33, 1047-1057, 1995.

    [14] Yano K., Usuki A., Okada A., Kurauchi T., and Kamigaito O., "Synthesis and properties of polyimide–clay hybrid", Journal of Polymer Science Part A: Polymer Chemistry, 31, 2493-2498, 1993.

    [15] Kojima Y., Usuki A., Kawasumi M., Okada A., Fukushima Y., Kurauchi T., and Kamigaito O., "Mechanical properties of nylon 6-clay hybrid", Journal of Materials Research(USA), 8, 1185-1189, 1993.

    [16] Gilman J., Kashiwagi T., and Lichtenhan J., "Nanocomposites: a revolutionary new flame retardant approach", SAMPE Journal(USA), 33, 40-46, 1997.

    [17] Gilman J., "Flammability and thermal stability studies of polymer layered-silicate (clay) nanocomposites1", Applied Clay Science, 15, 31-49, 1999.

    [18] Bourbigot S., Le Bras M., Dabrowski F., Gilman J., and Kashiwagi T., "PA-6 clay nanocomposite hybrid as char forming agent in intumescent formulations", Fire and Materials, 24, 201-208, 2000.

    [19] Gilman J., Jackson C., Morgan A., Harris Jr R., Manias E., Giannelis E., Wuthenow M., Hilton D., and Phillips S., "Flammability Properties of Polymer- Layered-Silicate Nanocomposites. Polypropylene and Polystyrene Nanocomposites†", Chem. Mater, 12, 1866-1873, 2000.

    [20] Ray S., Yamada K., Okamoto M., and Ueda K., "Polylactide-layered silicate nanocomposite: a novel biodegradable material", Nano Letters, 2, 1093-1096, 2002.

    ]21[      صحرائیان، ر، رفتار آتش گیری نانوکامپوزیت های پلیمر-خاک رس، دانشگاه تربیت مدرس، پایان نامه کارشناسی ارشد، 1382.

    ]22[      بهشتی، م. ح، رضا دوست، ا. م، پلاستیکهای تقویت شده (کامپوزیت‌ها)، چاپ اول،  انتشارات پ‍ژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، 1384.

     [23] Fang S., Zhou L., Gao L., Liu D., and Zhang H., "Preparation and characterization of nanocomposite material based on polyurethane acrylate macromonomer", Polymer Composites, 30, 731-736, 2009.

    [24] Ram A., Fundamentals of polymer engineering: Plenum Publishing Corporation, 1997.

    [25] Bos H. L., Molenveld K., Teunissen W., van Wingerde A. M., and van Delft D. R. V., "Compressive behaviour of unidirectional flax fibre reinforced composites", Journal of Materials Science, 39, 2159-2168, 2004.

    [26] Stamboulis A., Baillie C., and Peijs T., "Effects of environmental conditions on mechanical and physical properties of flax fibers", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 32, 1105-1115, 2001.

    [27] Bledzki A., Reihmane S., and Gassan J., "Properties and modification methods for vegetable fibers for natural fiber composites", Journal of Applied Polymer Science, 59, 1329-1336, 1996.

    [28] Belgacem M., Bataille P., and Sapieha S., "Effect of corona modification on the mechanical properties of polypropylene/cellulose composites", Journal of Applied Polymer Science, 53, 379-385, 1994.

    [29] Sakata I., Morita M., Tsuruta N., and Morita K., "Activation of wood surface by corona treatment to improve adhesive bonding", Journal of Applied Polymer Science, 49, 1251-1258, 1993.

    [30] Gao S. and Zeng Y., "Surface modification of ultrahigh molecular weight polyethylene fibers by plasma treatment. I. Improving surface adhesion", Journal of Applied Polymer Science, 47, 2065-2071, 1993.

    [31] Nevell T. and Zeronian S., Cellulose chemistry and its applications: E. Horwood, 1985.

    [32] Haig Zeronian S., Kawabata H., and Alger K., "Factors Affecting the Tensile Properties of Nonmercerized and Mercerized Cotton Fibers", Textile Research Journal, 60, 179, 1990.

    [33] Kroschwitz J., Polymers: fibers and textiles: a compendium: John Wiley & Sons New York, 1990.

    [34] Safonov V., "Treatment of Textile Materials", Legprombitizdat, Moscow, 1991.

    [35] Westerlind B. and Berg J., "Surface energy of untreated and surface modified cellulose fibers", Journal of Applied Polymer Science, 36, 523-534, 1988.

    [36] Schick M., Surface characteristics of fibers and textiles. Part II: Marcel Dekker, New York, 1977.

    [37] Felix J. M. and Gatenholm P., "The nature of adhesion in composites of modified cellulose fibers and polypropylene", Journal of Applied Polymer Science, 42, 609-620, 1991.

    [38] Maldas D., Kokta B., and Daneault C., "Influence of coupling agents and treatments on the mechanical properties of cellulose fiber–polystyrene composites", Journal of Applied Polymer Science, 37, 751-775, 1989.

    [39] Mittal K., "Silanes and Other Coupling Agents, VSP, Utrecht", The Netherlands, 1992.

    [40] Gatenholm P., Bertilsson H., and Mathiasson A., "The effect of chemical composition of interphase on dispersion of cellulose fibers in polymers. I. PVC coated cellulose in polystyrene", Journal of Applied Polymer Science, 49, 197-208, 1993.

    [41] Bledzki A. and Gassan J., "Composites reinforced with cellulose based fibres", Progress in polymer science, 24, 221-274, 1999.

    [42] Plueddemann E., "In:(2nd edn ed.), Silane Coupling Agents," ed: Plenum Press, New York and London, 1982.

    [43] Albano C., Ichazo M., Gonzalez J., Delgado M., and Poleo R., "Effects of filler treatments on the mechanical and morphological behavior of PP+ wood flour and PP+ sisal fiber", Materials Research Innovations, 4, 284-293, 2001.

    ]44[        حبیب ن‍‍‍ژاد کورایم، م، نانو مواد، چاپ اول، انتشارات علمی شرکت پرس صانکو، 1386.

     [45] Utracki L., Clay-containing polymeric nanocomposites: Smithers Rapra Technology, 2004.

    [46] Yao K., Song M., Hourston D., and Luo D., "Polymer/layered clay nanocomposites: 2 polyurethane nanocomposites", Polymer, 43, 1017-1020, 2002.

    [47] Mathias L., Davis R., and Jarrett W., "COMMUNICATIONS TO THE EDITOR-Observation of a and g Crystal Forms and Amorphous Regions of Nylon 6-Clay Nanocomposites Using Solid-State 15N Nuclear Magnetic Resonance", Macromolecules, 32, 7958, 1999.

    [48] Bafna A., Beaucage G., Mirabella F., and Mehta S., "3D hierarchical orientation in polymer-clay nanocomposite films", Polymer, 44, 1103-1115, 2003.

    [49] VanderHart D., Asano A., and Gilman J., "NMR measurements related to clay-dispersion quality and organic-modifier stability in nylon-6/clay nanocomposites", Macromolecules, 34, 3819-3822, 2001.

    [50] Yang D. and Zax D., "Li dynamics in a polymer nanocomposite: An analysis of dynamic line shapes in nuclear magnetic resonance", The Journal of Chemical Physics, 110, 5325, 1999.

    [51] Tseng C. and Chang F., "Chain conformation and crystallization behavior of the syndiotactic polystyrene nanocomposites studied using Fourier transform infrared analysis", Macromolecules, 34, 2992-2999, 2001.

    [52] Loo L. and Gleason K., "Fourier transform infrared investigation of the deformation behavior of montmorillonite in nylon-6/nanoclay nanocomposite", Macromolecules, 36, 2587-2590, 2003.

    [53] Khudyakov I., Zopf D., and Turro N., "Polyurethane Nanocomposites", Designed Monomers & Polymers, 12, 279-290, 2009.

    [54] Guduri B., Khoathane C., Anandjiwala R., De Veries A., Sadiku E., and Van Wyk L., "Effect of water absorption on mechanical properties of flax fibre reinforced composites", 2007.

    [55] Sreekala M., Kumaran M., and Thomas S., "Oil palm fibers: Morphology, chemical composition, surface modification, and mechanical properties", Journal of Applied Polymer Science, 66, 821-835, 1997.

    [56] Van den Oever M., Bos H., and Van Kemenade M., "Influence of the physical structure of flax fibres on the mechanical properties of flax fibre reinforced polypropylene composites", Applied Composite Materials, 7, 387-402, 2000.

    [57] Ray D., Sarkar B., Rana A., and Bose N., "The mechanical properties of vinylester resin matrix composites reinforced with alkali-treated jute fibres", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 32, 119-127, 2001.

    [58] Rong M., Zhang M., Liu Y., Yang G., and Zeng H., "The effect of fiber treatment on the mechanical properties of unidirectional sisal-reinforced epoxy composites", Composites Science and Technology, 61, 1437-1447, 2001.

    [59] Van de Velde K. and Kiekens P., "Thermoplastic polymers: overview of several properties and their consequences in flax fibre reinforced composites", Polymer Testing, 20, 885-893, 2001.

    [60] Jähn A., Schröder M., Füting M., Schenzel K., and Diepenbrock W., "Characterization of alkali treated flax fibres by means of FT Raman spectroscopy and environmental scanning electron microscopy", Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 58, 2271-2279, 2002.

    [61] Van de Weyenberg I., Ivens J., De Coster A., Kino B., Baetens E., and Verpoest I., "Influence of processing and chemical treatment of flax fibres on their composites", Composites Science and Technology, 63, 1241-1246, 2003.

    [62] Cantero G., Arbelaiz A., Llano-Ponte R., and Mondragon I., "Effects of fibre treatment on wettability and mechanical behaviour of flax/polypropylene composites", Composites Science and Technology, 63, 1247-1254, 2003.

    [63] Wang B., Panigrahi S., Tabil L., Crerar W., and Sokansanj S., "Modification of flax fibres by chemical treatment", CSAE/SCGR, 6-9, 2003.

    [64] Tserki V., Zafeiropoulos N., Simon F., and Panayiotou C., "A study of the effect of acetylation and propionylation surface treatments on natural fibres", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 36, 1110-1118, 2005.

    [65] Van de Weyenberg I., Chi Truong T., Vangrimde B., and Verpoest I., "Improving the properties of UD flax fibre reinforced composites by applying an alkaline fibre treatment", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 37, 1368-1376, 2006.

    [66] Zafeiropoulos N., Dijon G., and Baillie C., "A study of the effect of surface treatments on the tensile strength of flax fibres: Part I. Application of Gaussian statistics", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 38, 621-628, 2007.

    [67] Marshall W., Akin D., Wartelle L., and Annis P., "Citric acid treatment of flax, cotton and blended nonwoven mats for copper ion absorption", Industrial Crops and Products, 26, 8-13, 2007.

    [68] Hughes M., Carpenter J., and Hill C., "Deformation and fracture behaviour of flax fibre reinforced thermosetting polymer matrix composites", Journal of Materials Science, 42, 2499-2511, 2007.

    [69] Baley C., Busnel F., Grohens Y., and Sire O., "Influence of chemical treatments on surface properties and adhesion of flax fibre-polyester resin", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 37, 1626-1637, 2006.

    [70] Mukhopadhyay S. and Srikanta R., "Effect of ageing of sisal fibres on properties of sisal-polypropylene composites", Polymer Degradation and Stability, 93, 2048-2051, 2008.

    [71] Sgriccia N., Hawley M., and Misra M., "Characterization of natural fiber surfaces and natural fiber composites", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 39, 1632-1637, 2008.

    [72] John M. and Anandjiwala R., "Chemical modification of flax reinforced polypropylene composites", Composites Part A: Applied Science and Manufacturing, 40, 442-448, 2009.

    [73] Athijayamani A., Thiruchitrambalam M., Natarajan U., and Pazhanivel B., "Effect of moisture absorption on the mechanical properties of randomly oriented natural fibers/polyester hybrid composite", Materials Science and Engineering: A, 517, 344-353, 2009.

    [74] Alix S., Philippe E., Bessadok A., Lebrun L., Morvan C., and Marais S., "Effect of chemical treatments on water sorption and mechanical properties of flax fibres", Bioresource technology, 100, 4742-4749, 2009.

    [75] Erasmus E. and Anandjiwala R., "Studies on enhancement of mechanical properties and interfacial adhesion of flax reinforced polypropylene composites", Journal of Thermoplastic Composite Materials, 22, 485, 2009.

    [76] John M. and Anandjiwala R., "Recent developments in chemical modification and characterization of natural fiber reinforced composites", Polymer Composites, 29, 187-207, 2008.

    [77] T. N., "Effect of compatibilizer and silane coupling agents on physical properties of natural fiber-polypropylene composites", Suranaree University of Technology, 2007.

    [78] Wang B., Crerar W., Panigrahi S., and Tabil L., "Application of pre-treated flax fibres in composites," 2003, pp. 03-357.

    [79] Krishnamoorti R. and Yurekli K., "Rheology of polymer layered silicate nanocomposites", Current Opinion in Colloid & Interface Science, 6, 464-470, 2001.

    [80] Ray D., Sengupta S., Sengupta S., Mohanty A., and Misra M., "Preparation and Properties of Vinylester Resin/Clay Nanocomposites", Macromolecular Materials and Engineering, 291, 1513-1520, 2006.

    [81] Jiankun L., Yucai K., Zongneng Q., and Xiao Su Y., "Study on intercalation and exfoliation behavior of organoclays in epoxy resin", Journal of Polymer Science Part B: Polymer Physics, 39, 115-120, 2001.

    [82] Lakshmi M., Narmadha B., and Reddy B., "Enhanced thermal stability and structural characteristics of different MMT-clay/epoxy-nanocomposite materials", Polymer Degradation and Stability, 93, 201-213, 2008.

    [83] Ji G. and Li G., "Effects of nanoclay morphology on the mechanical, thermal, and fire-retardant properties of vinyl ester based nanocomposite", Materials Science and Engineering: A, 498, 327-334, 2008.

    [84] DePolo W. and Baird D., "Particulate reinforced PC/PBT composites. II. Effect of nano-clay particles on dimensional stability and structure-property relationships", Polymer Composites, 30, 200-213, 2009.

    [85] Someya Y. and Shibata M., "Morphology, thermal, and mechanical properties of vinylester resin nanocomposites with various organo modified montmorillonites", Polymer Engineering & Science, 44, 2041-2046, 2004.

    [86] Wang W., Wang G., Zeng X., Shao L., and Chen J., "Preparation and properties of nano-CaCO3/acrylonitrile-butadiene-styrene composites", Journal of Applied Polymer Science, 107, 3609-3614, 2008.

    [87] Beheshty M., Vafayan M., and Poorabdollah M., "Low profile unsaturated polyester resin-clay nanocomposite properties", Polymer Composites, 30, 629-638, 2009.

    [88] Wang X., Cui Y., Xu Q., Xie B., and Li W., "Effects of alkali and silane treatment on the mechanical properties of jute fiber reinforced recycled polypropylene composites", Journal of Vinyl and Additive Technology, 16, 183-188, 2010.

    [89]     T. N., " Effect of compatibilizer and silane coupling agents on physical properties of natural fiber-polypropylene composites ", Suranaree University of Technology, 2007.

    [90] Bikiaris D., Matzinos P., Larena A., Flaris V., and Panayiotou C., "Use of silane agents and poly (propylene g maleic anhydride) copolymer as adhesion promoters in glass fiber/polypropylene composites", Journal of Applied Polymer Science, 81, 701-709, 2001.

    [91] Gironès J., Méndez J., Boufi S., Vilaseca F., and Mutjé P., "Effect of silane coupling agents on the properties of pine fibers/polypropylene composites", Journal of Applied Polymer Science, 103, 3706-3717, 2007.


موضوع پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, نمونه پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, جستجوی پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, فایل Word پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, دانلود پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, فایل PDF پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, تحقیق در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, مقاله در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, پروژه در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, پروپوزال در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, تز دکترا در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, پروژه درباره پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها, رساله دکترا در مورد پایان نامه تهیه نانو کامپوزیت‌ های هیبریدی بر پایه رزین یورتان اکریلاتالیاف طبیعینانو رس و بررسی خواص آن‌ ها

پایان­نامه کارشناسی­ ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر چکیده رزین­ های فنولیک دارای پایداری ابعادی، حرارتی، مقاومت شیمیایی و خوردگی بسیار عالی هستند. همچنین مواد فرار تولید شده در حین تخریب حرارتی این رزین دارای سمیت پایین بوده و علاوه بر این دارای ذغال گذاری بالا می­باشد. رزین­های فنولیک به علت دارا بودن خواص مطلوب ذکر شده کاربردهای فراوانی در حوزه­هایی مانند قطعات داخلی هواپیماهای ...

تابستان 1390  کارشناسي­ ارشد رشته : عمران  گرايش : سازه چکيده :    در اين پايان­نامه اثر نانوسيليس بر روي خواص مکانيکي و دوام بتن حاوي الياف پلي­پروپيلن بر

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته عمران-خاک وپی چکیده لایه های رسی متراکم به عنوان یکی از متداول ترین لایه های نفوذناپذیر در اکثرسازه های ژئوتکنیکی مانند سدهای خاکی و مراکز دفن زباله های شهری و رادیواکتیو کاربرد دارند. به دلیل خصوصیات ژئوتکنیکی خاص، این لایه ها در طول عمر خود به وسیله ترک خوردگی دچار آسیب می گردند این ترک ها باعث افزایش نفوذپذیری لایه و کاهش کارایی آن می گردد. با ...

مقطع تحصیلی : کارشناسی­ارشد رشته : عمران گرایش : سازه چکیده : در این پایان­نامه اثر نانوسیلیس بر روی خواص مکانیکی و دوام بتن حاوی الیاف پلی­پروپیلن بررسی شد. الیاف پلی­پروپیلن مصرفی به طول mm 18 و نسبت طول به قطر mµ 9/0 استفاده گردید. تاثیر الیاف و نانوسیلیس در سه درصد مختلف برای هر کدام در نسبتهای 1/0 ، 2/0 و 3/0 درصد برای الیاف و2 ، 4 و 6 درصد برای نانوسیلیس روی بتن با نسبت آب ...

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی صنایع پلیمر چکیده پلی‌ اتیلن اتصال‌عرضی شده به علت داشتن خواص الکتریکی مناسب و استحکام الکتریکی خوب یکی از موادی است که به طور گسترده در زمینه‌ی تولید عایق در کابل‌ها استفاده می‌شود. امروزه یکی از روش­های بهینه­سازی خواص و تغییر رفتار پلیمر­ها استفاده از ذرات پرکننده با ابعاد نانومتری است. از زمانی که ذرات نانو به عنوان مواد پرکننده در ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده هدف هدف از این مطالعه مقایسه ریزنشت ادهزیو توتال اچ و سلف اچ به سه روش Fluid filtration، Dye penetration و Dye extraction ، همچنین تعیین ارتباط اماری این سه روش با یکدیگر بود. مواد و روشها در این مطالعه آزمایشگاهی برروی سطوح باکال در 3/1 سرویکال تعداد 72 دندان پره مولر کشیده شده انسانی، حفرات کلاس پنج، تا mm1 زیر CEJ تراشیده شد. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش : طراحی کاربردی چکیده در این پایان نامه تحلیل پایداری تیر­کامپوزیتی تقویت شده با نانو لوله ­های کربنی روی تکیه­گاه الاستیک تحت نیروی محوری مورد بررسی قرار گرفته است. توزیع نانولوله­ها بصورت یکنواخت[1] در نظر گرفته شده است. برای تعیین خصوصیات مواد تقویت شده با نانولوله­ها ازنتایج دینامیک مولکولی و قوانین ...

شیمی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده چسب‌های حساس به فشار با پایه اکریلیکی پر هزینه تر از چسب‌های با پایه لاستیک هستند، اما طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر دمای بالا، مواد شیمیایی، امواج فرابنفش، حلال‌ها، نور، نرم کننده‌ها و محیط زیست دارند. اصلاح چسب‌های حساس به فشار اکریلیکی، برای بهبود خواص چسبندگی مفید است. در این پژوهش پلیمریزاسیون امولسیونی مونومرهای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

ثبت سفارش