پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی

word 5 MB 31793 91
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی 

     

    چکیده

     

    مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریزساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی

    به وسیله­ی:

     

    یکی از مشکلات سیمان مورد استفاده در چاه های نفتی که برای اتصال لوله های جداری و دیواره چاه مورد استفاده قرار می گیرند، این است که این سیمان ها مقاومت مورد نظر را در مقابل دما و فشار بالا ندارند . لذا در دما و فشار بالای چاه، سیمان ترک می خورند. یکی از راه های مقاوم کردن آن افزودن برخی افزودنی های خاص در سایز میکرومتری یا نانومتری به سیمان و بهبود مقاومت آن در مقابل فشار و  دما می باشد. در این پروژه سعی بر این است که اکسید آهن بعنوان یکی از افزودنی های سیمان را با روش ترسیب بوسیله ضد حلال فوق بحرانی در مقیاس ریز ساختاری تولید کنیم. پارامترهای متعددی بر روی کیفیت و خواص محصولات تولید شده و همچنین افزایش بازده و بهبود عملکرد فرآیندهای فوق بحرانی تأثیر گذارند که در این میان می­توان به دما، فشار و غلظت اولیه محلول اشاره نمود.

    در این پژوهش، 9 آزمایش در شرایط مختلف غلظت  mg/ml)6-5/1)، دما K)15/328-15/308) ، فشار  bar) 150- 100 (و دبی دی اکسید کربن (mg/min 75-25) انجام شده است و تاثیر آن ها را بر سایز و مورفولوژی ذرات بررسی شده است.

    در شرایط مختلف آزمایشگاهی ذراتی با قطر بین 25/17 تا 23/4 میکرومتر حاصل شده است. بعلاوه نتایج نشان می دهد که با افزایش دو پارامتر غلظت و دما، ذرات بزرگتری تشکیل می شود. در صورتی که افزایش فشار موجب کاهش سایز ذرات می گردد. در نهایت شرایط بهینه آزمایشگاهی فشار 120 بار، دمای 35 درجه سانتیگراد و غلظت 5/1  میلی گرم برمیلی لیتر بدست آمد. 

    1- پیشگفتار

     

     امروزه استفاده از فناوری سیالات فوق بحرانی جهت تولید محصول با اندازه­های میکرو یا نانو، رشد افزونی یافته است. با توجه به برخی خواص گاز گونه و مایع گونه سیالات فوق بحرانی نظیر نفوذپذیری و دانسیته بالا امکان کاربرد فرآیندهای سیالات فوق بحرانی در تولید مواد مختلف در مقیاس میکرو یا نانو در صنایع مختلف فراهم شده است. از کاربردهای مهم اینگونه فرآیندها می­توان به تولید مواد مختلف نظیر داروها، پروتئینها بیوپلیمرها و همچنین مواد شیمیایی در مقیاس میکرو و یا نانو اشاره داشت.

    فناوری استفاده از سیالات فوق بحرانی تمهیدات متعددی را جهت دستیابی به اهداف ذکر شده مهیا می­سازد. می دانیم که دی اکسید­کربن یکی از پرکابردترین سیالات در فرآیندهای فوق بحرانی می­باشد. دی اکسید­کربن دارای فشار  بحرانی حدود 8/73 بار و دمای بحرانی 1/31 درجه سانتیگراد است. به علاوه دی اکسید­کربن، سیالی غیر سمی، غیر قابل احتراق، ارزان و دوستدار محیط زیست می باشد.

    تا سال 1984 در هیچ مرجعی کاربرد سیال فوق بحرانی جهت تولید ریز ذرات ارائه نشده است، تا اینکه کروکونیس[1] و همکارانش نتایج خوبی جهت هسته زایی در سایر مواد ثبت نموده­اند از جمله مطالعات انجام شده می­توان به کاهش اندازه ذرات مواد دارویی و موادی که نسبت به فرآیندهای دما بالا حساسیت دارند، اشاره داشت.

    یکی از روشهای مهم در تولید مواد در اندازه­های میکرو- نانو روش ضد حلال فوق بحرانی با استفاده از یک حلال آلی می­باشد. لازم به ذکر است در این روش جزء دلخواه داخل حلال آلی به صورت فوق اشباع حل شده و سپس در شرایط فوق بحرانی یا نزدیک بحرانی با سیالی نظیر دی اکسید کربن در تماس قرار می­گیرد.

    نکته مهم این است که دی اکسید­کربن به خوبی در اکثر حلال­های آلی حل می­شود لذا با حل شدن دی اکسید­کربن در حلال آلی، حالت فوق اشباع برای جز حل شدنی پدید می­آید و موجب تبلور جزء مورد نظر می­گردد[1].

     

    1-2-نانو فناوری و کاربرد آن در صنعت نفت

     

    هر نوع فرآیندی که بر روی اتم‌ها، مولکول‌ها، نیمه‌هادی‌ها، جامدات و مایعات در مقیاس زیر صد نانومتر صورت بگیرد، نانو فناوری نام دارد. نانو فناوری جنبه‌های فراوانی دارد.  با این‌که ابعاد در مقیاس نانو به مراتب کوچکتر از میلیمتر و میکرومتر است، ولی به دلیل نزدیک بودن ابعاد نانو به ابعاد طبیعت کار کردن در این مقیاس نیز راحت‌تر است. نانو تکنولوژی هم اکنون در حال متحول کردن زندگی بشر است و در صنایع تحول زیادی ایجاد نموده و پیش بینی می شود این روال با سرعت بیشتری طی سالهای آتی ادامه یابد. از جمله حوزه هایی که نانو تکنولوژی در آن وارد شده است، صنایع بالادستی نفت است که مطابق تعریف از اکتشاف تا قبل از پالایشگاه را شامل می شود. در این جا استفاده از نانو ذرات و نانو افزودنی­ها در سیمان کاری چاه­های نفت مورد بررسی قرار می­گیرد.

    در حین حفاری چاه­ها، به منظور پایدارسازی دیواره چاه و جلوگیری از ریزش دیواره، در فواصل معین، لوله­هایی(لوله­های جداری) درون چاه رانده می­شوند و پشت آن­ها سیمان می­شود و لوله­های جداری توسط سیمان به جداره چاه می­چسبند و محکم می­شوند. این فرآیند به این صورت انجام می شود که ابتدا لوله­های جداری به یکدیگر وصل می­شوند و تا انتهای چاه رانده می­شوند. سپس سیمان از ته چاه به پشت لوله­های جداری(فضای بین لوله­های جداری و دهانه چاه)پمپ می­شود و تا سطح زمین بالا می­آید. نهایتاً زمان لازم برای خشک شدن سیمان در نظر گرفته می­شود تا لوله­های جداری به دیواره چاه متصل شوند. از لحظه تزریق سیمان تا خشک شدن کامل آن، لوله­های جداری توسط کابل به دکل متصلند. سیمان­های مورد استفاده می‌بایستی خواص بندش، پمپ شوندگی، ویسکوزیته و سختی نهایی قابل کنترل وخصوصیات ویسکوزیته، استحکام و زمان گیرش مناسبی داشته باشد.

    با استفاده از نانوافزودنی‌ها می‌توان این خصوصیات را برآورده ساخت. نانوذرات با اضافه شدن به این سیمان به خاطر خواص میان خواص کوانتومی و خواص توده مواد، باعث به وجود آمدن خواص مناسب گردند. یکی از خصوصیات بارز این ذرات پس ازاضافه شدن هموژنیته یکسان تمام مخلوط می­باشد که باعث هموژن شدن خواص سیمان می شود. شرکت  NanoProduct Corp.  از نانو ذرات سیلیکات کلسیم در سیمان استفاده نموده است و سیمان حاصل قابلیت کاربری در دماهای بالا را دارد، لذا می‌تواند گزینه مناسبی برای چاه‌های عمیق نفتی و چاه‌های ژئوترمال باشد]2[.

     

    1-3- نانو فناوری و سیمان چاه های نفتی

     

    یکی از مشکلات سیمان مورد استفاده در چاه­های نفتی که برای اتصال لوله­های جداری و دیواره چاه مورد استفاده قرار می گیرند، این است که این سیمان­ها مقاومت مورد نظر را در مقابل دما و فشار بالا ندارند. لذا در دما و فشار بالای چاه، سیمان ترک می خورد. یکی از راه­های مقاوم کردن آن افزودن برخی افزودنی­های خاص در سایز میکرومتری یا نانومتری به سیمان و بهبود مقاومت فشاری و خمشی و مقاومت سیمان در مقابل دما می باشد.

    در سال­های اخیر تحقیقات زیادی در خصوص افزودن نانو ذرات به سیمان انجام گرفته است. نانو ذرات افزودنی به سیمان هم می­تواند از نوع ترکیبات تشکیل دهنده خود سیمان (اکسید سیلیس، اکسیدآهن و آلومینا) باشند و هم از ترکیباتی دیگر، که در جهت ایجاد خواصی مشخص و معینی در سیمان، کاربرد دارند. به عنوان مثال، برای حصول به سیمانی با خواص مناسب جهت استفاده در چاه­های نفت افزودن نانو ذرات مناسب می­باشد. هدف اصلی استفاده از نانو افزودنی ها در سیمان جداره چاه­های نفتی مقابله با وجود مشکلاتی از لحاظ پایین بودن فشار مخزن و ضرورت ایجاد فشار لازم توسط سیمان استفاده شده می­باشد.

    علاوه بر موارد فوق افزایش مقاومت تراکمی و کاهش تخلخل و تراوایی و نهایتاً کنترل و مهار مهاجرت گاز و سیال از درون ستون سیمان از مزایای دیگر استفاده از نانو ذرات در طراحی دوغاب سیمان می­باشد.

    به طور کلی مهمترین عامل درکنترل خواص نانو سیمان­ها، علاوه بر خواص نانو ذرات، اختلاط مناسب نانو ذرات و سیمان می­باشد. نانو سیمان­ها به دلیل مقاومت بالا و خواص ساختاری بهبود یافته، کاربرد­های زیادی دارند. برای مثال از این نوع سیمان­ها، برای ساخت آسمان خراش­ها، ساختمان­های ریاست جمهوری و نظامی(ضد گلوله) و در مناطقی که خورندگی زیاد است، استفاده می­شود. در ادامه انواع نانو سیمان­ها، خواص آن­ها درمقایسه با خواص سایر سیمان­ها و مزایای تولید هر کدام از آن­ها، مورد بررسی قرار می­گیرد]3[.  

     

     

    ABSTRACT

     

    Experimental study of the gas antisolvent process for producing microparticles of iron (III) oxide

     

    By:

     

    NAJMEH VEFGH

    One of the main problems of useable cement in oil wells which is used for junction of zonal tubes and wall of the wells; is that they are free of resistance in counter with high temperature and pressure. Therefore, high temperature and pressure of the wells due to cracked in cement. One of the alternatives for increasing the resistance is adding some special additive in micro and nano size to the cement and it is also cause to improve the resistance against pressure and the temperature.

    In this project it has been tried to produce Fe2O3 as an additive to cement with the precipitation method using very small super critical anti-solvent. Various parameters have been affected on quality and property of products and also increasing the yield and improvement of super critical process which we can point on temperature, pressure, and first concentration.

    In the present work, 9 tests has been done in various condition such as concentration (1.5-6 mg/ml), temperature (308.15-328.15 K), pressure (100-150 bar), and flow rate of carbon dioxide (25-75 mg/min) and also, their effect on size and ingredient morphology has been investigated. Finally, at different condition ingredients produce with different diameters that are 4.23 to 17.25. In addition, the results demonstrate that the size of ingredients is going to increase because of increasing in concentration and temperature while increase in pressure due to decrease in size. As a final point, the optimize pressure, temperature, and concentration are 120 bar, 35 K, and 1.5 mg/ml, respectively

  • فهرست:

    2

     

    فصل اول: مقدمه.

    2

    1-1- پیشگفتار ..................................................................................................................................................

    3

    1-2- نانو فناوری و کاربرد آن در صنعت نفت....................................................................................... ....

    4

    1-3- نانو فناوری و سیمان چاه های نفتی............................................................................................. .....

    4

    1-4- معرفی برخی از نانو افزودنی های مورد استفاده در سیمان................................................... ....

    8

    1-5- تعریف سیال فوق بحرانی................................................................................................................. ....

    10

    1-6- مزایای استخراج بوسیله سیال فوق بحرانی................................................................................. ....

    11

    1-7- کاربردهای فناوری فوق بحرانی....................................................................................................... ....

    12

    1-8- کاربرد فرآیندهای فوق بحرانی در تولید ریز ذرات.................................................................... ....

    14

    1-8-1- فرآیند RESS................................................................................................................................. ....

    15

    1-8-2- فرآیند PGSS................................................................................................................................. ....

    16

    1-8-3- فرآیند SAS ، GASوPCA....................................................................................................... ....

    22

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات گذشته

    37

    فصل سوم: پایلوت آزمایش .

    37

    3-1- مبانی طراحی و مشخصات پایلوت استخراج فوق بحرانی ........................................................

    38

    3-2- بررسی اجزای اصلی تشکیل دهنده پایلوت فوق بحرانی...........................................................

    38

    3-2-1- تأمین فشار آزمایش........................................................................................................................

    39

    3-2-2- تأمین دمای آزمایش.......................................................................................................................

    39

    3-2-3- ظرف اصلی آزمایش........................................................................................................................

    39

    3-2-4- فیلتر فلزی.........................................................................................................................................

    39

    3-3- طراحی دستگاه آزمایشگاهی فوق بحرانی.....................................................................................

    40

    3-3-1- ظرف اصلی ......................................................................................................................................

    42

    3-3-2- فیلتر فلزی.........................................................................................................................................

     

    43

     

    3-3-3- ظرف مایع سازی( یخچال) گاز دی اکسید­کربن.....................................................................         

    44

    3-3-4- پمپ فشار قوی................................................................................................................................

    45

    3-3-5- سیستم‎ گرمایش و سرمایش(مخزن آب)..................................................................................

    46

    3-3-6- سیستم‎های کنترل.........................................................................................................................

    47

    3-3-7- لوازم جانبی.......................................................................................................................................

    50

    3-4- انجام تست هیدرولیک دستگاه.........................................................................................................

    52

    فصل چهارم: روش انجام آزمایش­ها.....................................................................................

    52

    4 4-1- مواد استفاده شده .......................................................................................................................... .

    53

    4-2- روش انجام آزمایش............................................................................................................................. ..

    54

    4-3- آنالیز محصولات................................................................................................................................... ...

    54

    4-3-1- آنالیز میکروسکوپ الکترون روبشی ......................................................................................... ...

    55

    4-3-2- نرم افزار image analysis3.2 (SIS).................................................................................. .

    58

    فصل پنجم: نتایج .......

    58

    5-1- بحث و نتیجه­گیری ........................................................................................................................... ....

    62

    5-2- اثر غلظت............................................................................................................................................... ....

    63

    5-3- اثر فشار.................................................................................................................................................. ....

    65

    5-4- اثر دما.................................................................................................................................................... .....

    66

    5-5- اثر دبی دی اکسید­کربن................................................................................................................... .....

    67

    5-6- نتیجه­گیری........................................................................................................................................... ....

    69

    منابع................................................................................................................................................................... ....

     

     

    منبع:

    1]Yeo, S.D., Kim, M.S., Lee, J.-C. (2003) Recrystallization of sulfathiazole and chlorpropamide using the supercritical fluid antisolvent process, Journal of Supercritical Fluids 25: 143-154.

    [2]www.adhesivesmag.com

    [3]www.colloidalsilics.com

    [4]Nano.ir

    [5]Subra, P., Jestin, P. (1999) Powders elaboration in supercritical media: comparison with conventional routes, Powder Technology, 103: 2-9

    [6]R.Deylam Salehi, M. N. Lotfallahi, Iranian. Chemical. Engineering. Journal 3-10 (2004) 22-28.

    [7]Seyyed. S. Ahmadpanah, M.N. Lotfallahi, A. Haghighi, Iranian Chemical Engineering Journal 5-22 (2006) 53-68.

    [8]K.Chena, X. Zhanga,T, J.Panb, W.Zhangb, "Gas antisolvent precipitation of Ginkgo ginkgolides with supercritical CO2", Powder Technology. Vol. 152, pp. 127– 132.

    [9]P.G. Debenedetti, J.W. Tom, S.D. Yeo, and G.B. Lim. Journal of Controlled Release,24:27–44,1993.
    [10]D. W. Matson, J. L. Fulton, R. C. Petersen, R. D. Smith. Industrial & Engineering Chemistry Research, 26, 2298, 1987.

    [11]J.W. Tom and P.G. Debenedetti. Journal of Aerosol Science, 22:555–584, 1991.

    [12]C.A. Eckert, B.L. Knutson, and P.G. Debenedetti. Nature, 383:313317,1996.
    [13]B. Subramaniam, R. Rajewski, and K. Snavely. Journal of Pharmaceutical Sciences,86:885–890,1997.
    [14]B. Bungert, G. Sadowski, and W. Arlt. Industrial & Engineering Chemistry Research, 37:3208–3220,1998.

    [15]E.Reverchon.Journal of Supercritical Fluids, 15:1–21, 1999.

    [16]J.Jung and M. Perrut. Journal of Supercritical Fluids, 20:179–219, 2001.
    [17]P.Subra and P. Jestin. Powder Technology, 103:2–9, 1999.

    [18]E.Nemati and H. Bahmanyar. The 7th Iranian Chem. Eng. Cong., 1:213-221, 2002.

    [19]V.J.Krukonis, In AIChE annual meeting, San Francisco, Nov 25-30, 1984. Paper140.

    [20] K.A.Larson and M.L. King., Biotechnology Progress, 2:73–82, 1986.

    [21]P.M. Gallagher., M. P. Coffey, V.J. Krukonis, and H.H. Hillstrom. Journal of SupercriticalFluids,5:130–142,1992.
    [22]P.M. Gallagher, M. P. Coffey, V.J. Krukonis, and N. Klasutis., ACS Symposium Series 406.

    [23]M.A. McHugh and V.J. Krukonis. Supercritical fluid extraction.Butterworth-Heinemann,Newton,MA,2ndedition,1994.
    [24]H. Loth and E. Hemgesberg., International Journal of Pharmaceutics, 32:265–267,1986.

    [25]D.W. Matson, R.C. Petersen, and R.D. Smith., Advanced Ceramic Materials, 21:242–246, 1986.

    [26]D.W. Matson, R.C. Petersen, and R.D. Smith. Advances in Ceramics, 21:109–120,1987.
    [27]D.W. Matson, J.L. Fulto, R.C. Petersen, and R.D. Smith. Industrial & EngineeringChemistryResearch,26:2298–2306,1987.
    [28]D.W. Matson, R.C. Petersen, and R.D. Smith. Journal of Materials Science, 22:1919–1928, 1987.

    [29]R.C. Peterson, D.W. Matson, and R.D. Smith. Polymer Engineering & Science,27:1693–1697,1987.
    [30]A.K. Lele and A.D. Shine. AIChE Journal, 38:742–752, 1992.
    [31]A.K. Lele and A.D. Shine. Industrial & Engineering Chemistry Research, 33:1476–1485,1994.

    [32]J. Hannay and J. Hogarth., On the solubility of solids in gases. Proceedings of the Royal Society London A, 29:324–326, 1879.

    [33]P. Alessi, A. Cortesi, I. Kikic and N. R. Foster, Ind. Eng. Chem. Res., Vol. 35, 1996, pp. 4718-4726.

    [34]N.Elvassore A. Bertucco, " On-Line Monitoring of Volume Expansion in Gas-Antisolvent Processes by UV-Vis Spectroscopy", J. Chem. Eng. Data. Vol. 47, pp. 223-227.

    [35]B. Warwick, F. Dehghani, and N. R. Foster, "Micronization of Copper Indomethacin Using Gas Antisolvent Processes",Ind. Eng. Chem. Res. Vol. 41, pp. 1993-2004.

    [36]B.Warwick, F. Dehghani, and N. R. Foster, " Synthesis, Purification, and Micronization of Pharmaceuticals Using the Gas Antisolvent Technique",Ind. Eng. Chem. Res. Vol. 39, pp. 4571-4579.

    [37]F. Fusaro , M. Mazzotti, "Gas Antisolvent Recrystallization of Paracetamol from Acetone Using Compressed Carbon Dioxide as Antisolvent",Crystal growth & design. Vol. 4, pp. 881-889.

    [38]P. Chattopodhyay and R. B. Gupta, Ind. Eng. Chem. Res., Vol. 39, 2000, pp. 2281-2289.

    [39]C. Jianguo, X. Deng, and Z. Zhanyun. Chinese Journal of Chemical Engineering,9:258–261,2001.
    [40]P.M. Gallagher, V.J. Krukonis, and G.D. Botsaris. volume 87 of AIChE Symposium Series 284, pages 96–103. American Institute of Chemical Engineers, NewYork,1991.
    [41]E. Reverchon, G. Della Porta, D. Sannino, and P. Ciambelli. Powder Technology, 102:127–134, 1999.

    [42]E. Reverchon, G. Della Porta, and M.G. Falivene. Journal of Supercritical Fluids,17:239–248, 2000

    [43]J. Tschernjaew, T. Berger, A. Weber, and R. K¨ummel. Chemie Ingenieur Technik,69:670–674,1997.
    [44]A.W. Francis. J.Phys. Chem., 58, 1954, 1099.

    [45]M.A. McHugh, T.L. Guckes, Separating polymer solutions with supercritical fluids. Macromolecules, 18, 674, 1985.

    [46]A.J. Seckner, A.K. McClellan, M.A. McHugh, High pressure solution behavior of the polymer-toluene-ethane system. AIChE Journal, 34, 9, 1988.

    [47]W.J. Schmitt, US Patent 5 707 634, 1998, continuation of US 253 849, Oct. 5, 1988.

    [48]P.M. Gallagher, M.P. Coffey, V.J. Krukonis, N. Klasutis, Gas Anti-solvent Recrystallization: New Process to Recrystallize Compounds Insoluble in Supercritical Fluids. In Supercritical Fluid Science and Technology; K.P. Johnston, J.M.L. Penniger (Eds.), ACS Symposium Series 406; American Chemical Society: Washington, DC, 1989.

    [49]W. Fischer, B.W. Mu¨ ller, Patent DE 3744329, 1987, US 5,043,280, 1991.

    [50]V.J. Krukonis, P.M. Gallagher, M.P. Coffey, Patent US 5,360,478, 1991.

    [51]P.M. Gallagher, V.J. Krukonis, M.P. Coffey, Patent US 5,389,263, 1992.

    [52]M. Hanna, P. York, M.H. Hanna, Patent WO 9959710, 1999.

    [53]M. Hanna, P. York, Patent WO 95/01221, 1994.

    [54]P. Pallado, L. Benedetti, L. Callegaro, Patent WO 96/ 29998, 1996.

    [55]M. Hanna, P. York, Patent WO 96/00610, 1995.

    [56]A. Bausch, P. Hidber, Patent EP 0106534, 1998.

    [57]B. Subramaniam, S. Saim, R.A. Rajewski, V. Stella, US Patent 5 833 891, 1998.

    [58]B. Subramaniam, S. Said, R.A. Rajewski, V. Stella, Patent WO 97/31691, 1997.

    [59]B. Subramaniam, S. Saim, R.A. Rajewski, V. Stella, US patent 5 874 029, 1999.

    [60]S.D. Anderson, V.J. Krukonis, A.K. Kulshreshtha, G. Smith, US Patent 5,803,966, 1998.

    [61]M.C. Manning, T.W. Randolph, E. Shefter, R.F. Falk, US Patent 5 770 559, 1998.

    [62]P.G. Debenedetti, G.B. Lim, R.K. Prud’Homme, European Patent EP 0 542 314, 1992.

    [63]E. Reverchon, G. Della Porta, D. Sannino, P. Ciambelli, "Supercritical antisolvent precipitation of nanoparticles of a zinc oxide Precursor", Powder Technology journal, Vol.102, pp. 127–134.

    [64]J.C. de la Fuente Badilla, C.J. Peters, J. de Swaan Arons, "Volume expansion in relation to the gas–antisolvent process", Journal of Supercritical Fluids,Vol. 17, pp. 13–23.

    [65]E. Reverchon, G. Della Porta, I. De Rosa, P. Subra, D. Letourneur, "Supercritical antisolvent micronization of some biopolymers", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 18, pp. 239–245.

    [66]Sang-Do Yeo, Jae-Ho Choi, Tae-Jong Lee, "Crystal formation of BaCl2 and NH4Cl using a supercritical fluid antisolvent", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 16, pp. 235–246.

    [67]C. Magnan, E. Badens, N. Commenges, G. Charbit, "Soy lecithin micronization by precipitation with a compressed fluid antisolvent — influence of process parameters ", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 19, pp. 69–77,2000.

    [68]E. Reverchon, G. Della Porta, M.G. Falivene, "Process parameters and morphology in amoxicillin micro and submicro particles generation by supercritical antisolvent precipitation ", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 17, pp. 239–248,2000.

    [69]E. Reverchon, G. Della Porta, P. Pallado, "Supercritical antisolvent precipitation of salbutamol microparticles ", Powder Technology , Vol.114, pp. 17–22,2001.

    [70]Geoffrey, D. Bothun, Karen L. White, Barbara L.Kunston,"Gas antisolvent fractionation of semicrystalline and amorphous poly (lactic acid) using compressed CO2" , Journal of polymer, Vol.43, pp.4445 – 4452,2001.

    [71]E. Reverchon, I. De Marco, G. Della Porta, "Tailoring of nano- and micro-particles of some superconductor precursors by supercritical antisolvent precipitation ", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 23, pp.81–87,2002.

    [72]Ernesto Reverchon, Iolanda De Marco, Giovanna Della Porta, "Rifampicin microparticles production by supercritical antisolvent precipitation", International Journal of Pharmaceutics, Vol. 243, pp. 83–91.2002.

    [73]E. Reverchon, I. De Marco, G. Caputo, G. Della Porta, ''Pilot scale micronization of amoxicillin by supercritical antisolvent precipitation", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 26, pp. 1 – 7,2003.

    [74]Sang-DoYeo, Min-SuKim, Jong-ChanLee, "Recrystallization of sulfathiazole and chlorpropamide using the supercritical fluid antisolvent process", Journal of Supercritical Fluids, Vol.25, pp. 143-154,2003.

    [75]GerhardMuhrer, MarcoMazzotti, Martin Muller, "Gas antisolvent recrystallization of anorganic compound. Tailoring product PSD and scaling-up", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 27, 195-203.

    [76]Sang-DoYeo, Jong-ChanLee, "Crystallization of sulfamethizole using the supercritical And liquid antisolvent processes", Journal of Supercritical Fluids , Vol .30, pp.15–323.

    [77]Barbara De Gioannis, Patrick Jestin, Pascale Subra, " Morphology and growth control of griseofulvin recrystallized By compressed carbondioxide as antisolvent", Journal of Crystal Growth, Vol. 262, pp.519–526.

    [78]ErnestoReverchon, Iolanda DeMarco, "Supercritical antisolvent micronization of Cefonicid: Thermodynamic interpretation of results", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 31, pp.207–215.

    [79]KexunChena,XingyuanZhanga, T,JianPanb, WenchengZhangb, WenhongYin, "Gas antisolvent precipitation of Ginkgo ginkgolides with supercritical CO2", PowderTechnology, Vol.152, pp.127–132.

    [80]Rueben Rajasingam, Tam Tran, Frank P.Lucien, "Precipitation of potassium aurocyanide from dipolar aprotic Solvents using a supercritical antisolvent" , Journal of Supercritical Fluids, Vol.33, pp.69–76.

    [81]Kexun Chena, Xingyuan Zhanga, Jian Panb, WenhongYin, "Recrystallization of andrographolide using the supercritical fluid antisolvent process", Journal of Crystal Growth , Vol.274, pp .226 – 232.

    [82]I. Kikic, P. Alessi, F. Eva, M. Moneghini, B. Perissutti, "Supercritical antisolvent precipitation of atenolol: The influence of the organic solvent and of the processing approach ", Journal of Supercritical Fluids, Vol.38, pp. 434–441.

    [83]I.Kikic, P. Alessi, F. Eva , M. Moneghini, B. Perissutti, '' Supercritical antisolvent precipitation of atenolol: The influence of the organic solvent and of the processing approach",  Journal of Supercritical Fluids, Vol. 38, pp.434–441.

    [84]Ernesto Reverchon, Iolanda De Marco, "Supercritical antisolvent precipitation of Cephalosporins ", Powder Technology, Vol.164, pp.139–146.

    [85]Min-Soo Kim , Sibeum Lee, Jeong-Sook Park , Jong-Soo Woo, Sung-Joo Hwang, "Micronization of cilostazol using supercritical antisolvent (SAS) process: Effect of process parameters ",Powder Technology,Vol. 177, pp. 64–70.

    [86]Hee Jun Park, Min-Soo Kim, Sibeum Lee, Jeong-Soo Kim, Jong-Soo Woo, Jeong-Sook Park, Sung-Joo Hwang, "Recrystallization of fluconazole using the supercritical antisolvent (SAS) process", International Journal of Pharmaceutics, Vol. 328, pp.152–160.

    [87]A. Tenorio, M.D. Gordillo, C. Pereyra, E.J. Martinez de la Ossa, "Controlled submicro particle formation of ampicillin by supercritical antisolvent precipitation ", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 40, pp. 308–316.

    [88]Renata Adamia,b, Libero Sesti Oss´eo b, Rainer Huopalahti, Ernesto Reverchon, "Supercritical AntiSolvent micronization of PVA by semi-continuous and batch processing ", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 42, pp. 288–298.

    [89]Su-Jin Park,Sang-Do Yeo, "Recrystallization of caffeine using gas antisolvent process", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 47, pp. 85–92.

    [90]M.A. Tavares Cardoso, G.A. Monteiro, J.P. Cardoso, T.J.V. Prazeres, J.M.F. Figueiredo, J.M.G. Martinho, J.M.S. Cabral, A.M.F. Palavra, "Supercritical antisolvent micronization of minocycline hydrochloride ",Journal of Supercritical Fluids, Vol. 44, pp. 238–244.   

    [91]R. Adami, E. Järvenpää, L. Sesti Osséo and R. Huopalahti, "Influence of Supercritical Antisolvent Micronization Parameters on Nalmefene HCl Powder Characteristics", Advanced Powder Technology, Vol.19, pp.523–540.

    [92]Iolanda De Marco, Ernesto Reverchon, "Supercritical antisolvent

    micronization of cyclodextrins ",Powder Technology, Vol. 183, pp. 239–246.

    [93]Lai Yeng Lee, Chi Hwa Wang, Kenneth A. Smith, "Supercritical antisolvent production of biodegradable micro- and nanoparticles for controlled delivery of paclitaxel ", Journal of Controlled Release, Vol. 125, pp. 96–106.

    [94]Min-Soo Kim, Shun-Ji Jin, Jeong-Soo Kim, Hee Jun Park , Ha-Seung Song, Reinhard H.H. Neubert b, Sung-Joo Hwang, "Preparation, characterization and in vivo evaluation of amorphousatorvastatin calcium nanoparticles using supercritical antisolvent (SAS) process", European Journal of Pharmaceutics and Biopharmaceutics, Vol. 69, pp. 454–465.

    [95]Anna Argemíb, Arlette Vegaa, Pascale Subra-Paternault, Javier Saurina, "Characterization of azacytidine/poly(l-lactic) acid particles prepared by supercritical antisolvent precipitation", Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis, Vol. 50, pp. 847–852.

    [96]Francesco Fusaroa, Johannes Klugea, Marco Mazzotti, Gerhard Muhrer, "Compressed CO2 antisolvent precipitation of lysozyme", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 49, pp. 79–92.

    [97]Princy Varughese, Jing Li, Wayne Wang, Denita Winstead, "Supercritical antisolvent processing of γ-Indomethacin: Effects of solvent, concentration, pressure and temperature on SAS processed Indomethacin", Powder Technology, Vol. 201, pp. 64–69.

    [98]I. Garay , A. Pocheville, L. Madariaga, "Polymeric microparticles prepared by supercritical antisolvent precipitation", Powder Technology, Vol. 197, pp.  211–217.

    [99]Photchanathip Imsanguan , Suwassa Pongamphai, Supaporn Douglas Wittaya Teppaitoon, Peter L. Douglas, "Supercritical antisolvent precipitation of andrographolide from Andrographis paniculata extracts: Effect of pressure, temperature and CO2 flow rate", Powder Technology, Vol. 200, pp. 246–253.

    [100]M.V. Sosaa, S. Rodríguez-Rojoa, F. Matteaa, M. Cismondic, M.J. Cocero, "Green tea encapsulation by means of high pressure antisolvent coprecipitation", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 56, pp. 304–311.

    [101]Chunjian Zhao, Lei Wang, Yuangang Zu, Chunying Li, Shuaihua Liu, Lei Yang, Xiuhua Zhao, Baishi Zu, "Micronization of Ginkgo biloba extract using supercritical antisolvent process", Powder Technology, Vol. 209, Vol. 73–80.

    [102]I˙par Nimet Uzuna, Oya Sipahigil b, Salih Dinc, "Coprecipitation of Cefuroxime Axetil–PVP composite microparticles by batch supercritical antisolvent process", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 55, pp.1059–1069.

    [103]Jennifer Jung, Michel Perrut, "particle design using supercritical fluids: literature and patent survey", Journal of Supercritical Fluids, Vol. 20, pp.179–219.2001.

    [104] Y. Hakuta, H. Hayashi, K. Arai, Curr. Opin. Solid State Mater. Sci. 7(2003) 341.

    [105] M.-S. Kim, S. Lee, J.S. Park, J.-S. Woo, S.J. Hwang, Micronization of cilostazol using supercritical antisolvent (SAS) process, Powder Technol. 177 (2007) 64–70.

    [106] E. Reverchon, I. De Marco, G. Della Porta, Rifampicin microparticles production by supercritical antisolvent precipitation, Int. J. Pharm. 243 (2002) 83–91.

    [107] Q.L. Suo, W.Z. He, Y.C. Huang, C.P. Li, H.L. Hong, Y.X. Li, M.D.Zhu, Micronization of the natural pigment-bixin by the SEDS processthrough prefilming atomization, Powder Technol. 154 (2005) 110–115.

    [108] B. Warwick, F. Dehghani, N.R. Foster, J.R. Biffin, H.L. Regtop,Micronization of copper indomethacin using gas antisolvent processes,Ind. Eng. Chem. Res. 41 (2002) 1993–2004.

    [109] E. Reverchon, I. De Marco, G. Della Porta, Tailoring of nano- and micro-particles of some superconductor precursors by supercritical antisolvent precipitation, J. Supercrit. Fluids 23 (2002) 81–87.

    [110] M. Rantakyla¨, M. Ja¨ntti, O. Aaltonen, M. Hurme, The effect of initial drop size on particle size in the supercritical antisolvent precipitation (SAS) technique, J. Supercrit. Fluids 24 (2002) 251–263.

    [111] H.J. Park, M.-S. Kim, S. Lee, J.-S. Kim, J.-S. Woo, J.S. Park, S.J.Hwang, Recrystallization of fluconazole using supercritical antisolvent (SAS) process, Int. J. Pharm. 328 (2007) 


موضوع پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, نمونه پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, جستجوی پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, فایل Word پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, دانلود پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, فایل PDF پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, پروژه درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریز ساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله­ی جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع به کوشش امین علمداری اثر غلظت دی­اکسید­کربن بر ترسیب گونه‌های کربنات کلسیم و سینتیک ترسیب کربنات کلسیم در غلظت­های مختلف دی­اکسید­کربن گازهای خروجی از کارخانجات با جریان دورریز کلرید کلسیم واحد صنعتی سودا­­ ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده تولید بیودیزل از ریزجلبک به روش استخراج با دی اکسید کربن فوق بحرانی در این تحقیق، مراحل مختلف تولید بیودیزل از میکروجلبک کلرلا ولگاریس بویژه مرحله استخراج روغن از آن به طور تجربی مورد مطالعه قرار گرفت. روش انجام مراحل کشت و پرورش میکروجلبک با استفاده از مطالعات آزمایشگاهی سایر پژوهشگران انتخاب و بهترین شرایط برای کشت و پرورش ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي شيمي سال 1384 فصل اول   شناخت، طبقه ‌بندي و کاربرد روغن‌هاي روانساز     1-1) مقدمه واژه روغن از دو قسمت «

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش سیستم های انرژی چکیده واحد تقطیر نفت خام یکی از مهمترین وبحرانی ترین واحد های عملیاتی هر پالایشگاه می باشد . این واحد غالباً نیازمند تجدید نظر در طراحی ساختار (Revamping) یا ایجاد تغییرات اندک در وضعیّت موجود آن بدون نیاز به کاهش یا افزایش دستگاههای اساسی فرآیند (Retrofiting) جهت دست یابی به ظرفیت بالاتر ، استحصال بیشتر فرآورده های مورد نظر ، کیفیت ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه دکترا رشته مهندسی مکانیک- گرایش ساخت و تولید : مزایای استفاده از فرآیندهای نیمه­جامد کاهش میزان تخلخل­های گازی و انقباضی و اصلاح ریزساختار است که بهبود خواص مکانیکی قطعه را بدنبال دارد. در این تحقیق از روش سطح شیب­دار خنک­شونده به منظور تولید شمشال­های اولیه استفاده شده است. هدف اصلی این مرحله تولید شمشالی با ریزساختار مطلوب از نظر کوچکترین اندازه دانه و ...

شیمی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده چسب‌های حساس به فشار با پایه اکریلیکی پر هزینه تر از چسب‌های با پایه لاستیک هستند، اما طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر دمای بالا، مواد شیمیایی، امواج فرابنفش، حلال‌ها، نور، نرم کننده‌ها و محیط زیست دارند. اصلاح چسب‌های حساس به فشار اکریلیکی، برای بهبود خواص چسبندگی مفید است. در این پژوهش پلیمریزاسیون امولسیونی مونومرهای ...

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی چکیده بررسی پارامترهای موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل روش سل- ژل یکی از روش­های متداول است که به طور گسترده برای تولید نانوذرات مختلف استفاده می­شود. در این روش محلولی از آغازگرها در حضور کاتالیست با آب مخلوط می­شوند و واکنش­های هیدرولیز و پلیمریزاسیون اتفاق می­افتد. در ادامه فرآیند پلیمریزاسیون ذرات سل یک شبکه سه بعدی به نام ...

پایان نامه دوره دکتری رشته مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده هدف از انجام این مطالعه تولید بیوپلیمر پلی­هیدروکسی­ آلکانوآتها با استفاده از منابع کربنی گلوکز، فروکتوز، ملاس و آب پنیر توسط میکرو ارگانیسم های Azohydromonas lata DSMZ 1123، Azotobacterbeijerinckii DSMZ 1041 ، Cupriavidus necator DSMZ 545، Hydrogenophaga pseudoflava DSMZ 1034 بوده است. در مرحله نخست جهت غربالگری ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

ثبت سفارش