پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل

word 3 MB 31781 86
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد

    در رشته مهندسی شیمی

    چکیده

    بررسی پارامترهای موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل

    روش سل- ژل یکی از روش­های متداول است که به طور گسترده برای تولید نانوذرات مختلف استفاده می­شود. در این روش محلولی از آغازگرها در حضور کاتالیست با آب مخلوط می­شوند و واکنش­های هیدرولیز و پلیمریزاسیون اتفاق می­افتد. در ادامه فرآیند پلیمریزاسیون ذرات سل یک شبکه سه بعدی به نام ژل تشکیل می­دهند. از جمله پارامترهای موثر بر زمان تشکیل ژل آلومینا نسبت مولی آب به الکوکسید، سرعت هیدرولیز، نوع و حجم کاتالیست مورد استفاده، غلظت اولیه پیش ماده و دمای هیدرولیز و خشک کردن است. بعد از تهیه ژل، فاز مایع (حلال) به دو روش خشک کردن تبخیری و فوق بحرانی جدا می­شود. ماده حاصله به ترتیب زیروژل و ایروژل نام می­گیرد. با توجه به کشش سطحی مایع، اختلاف فشاری در دیواره حفره های ژل به وجود می­آید که می تواند قسمت زیادی از حجم حفره­های ژل را از بین ببرد. خشک کردن فوق بحرانی مانع این اتفاق می­شود. استحکام، پایداری بالا، ساختار متخلل و مورفولوژی ایروژل­ها باعث شده­است که کاربرد گسترده­ای در سال­های اخیر پیدا کنند. از جمله کاربرد ایروژل­ها در ساخت عایق حرارتی، انواع جاذب و پایه کاتالیست است. در بین صدها پایه کاتالیست، پایه­های از جنس آلومینا به علت مقاومت گرمایی، پایداری شیمیایی و تخلخل بالا بسیار مورد توجه هستند. در پژوهش حاضر سنتز ژل آلومینا به عنوان پایه نانوکاتالیست به کمک هیدرولیز آلومینیوم تری سک بوت اکساید در دو دمای 60 و 32 درجه سانتی­گراد، با غلظت­های مختلف پیش ماده و آب و دو نوع متفاوت اسید به عنوان کاتالیست، در مقادیر مختلف بررسی شد. سرعت تشکیل ژل، سرعت هیدرولیز و پلیمری­شدن و مقدار ژل سنتز شده اندازه­گیری و تحلیل شد. نتایج نشان داد که اضافه کردن مقدار2/0 میلی­لیتر اسید نیتریک به ازای 1 میلی­لیتر آلومینیوم تری سک بوت اکساید در محلول 16 درصد وزنی آلومینیوم تری سک بوی اکساید و نسبت مولی آب به پیش­ماده برابر با 2، در دمای 60 درجه سانتی­گراد مقدار ژل و زمان تشکیل ژل آلومینا بهینه می­باشد و بیشترین مقدار ژل در کمترین زمان ممکن حاصل می­شود.  سپس ژل سنتز شده در شرایط بهینه در دما و فشار محیط و شرایط فوق بحرانی کربن دی اکسید خشک شد و نتایج حاصل از آنالیز میکروسکوپ الکترونی روبشی با هم مقایسه شد.

    کلمات کلیدی: ژل آلومینا، پارامتر های موثر، نقطه ی ژلی شدن، فوق بحرانی، فوق بحرانی، ایروژل

    1-1- سل- ژل

    فرآیند سل- ژل[1] یک روش شیمیایی تر[2] برای سنتز انواع نانو ساختار­ ها به ویژه نانو ذرات اکسید فلزی می باشد. در این روش پیش ماده مولکولی (معموﻻً آلکوکسید فلزی) در آب یا آلکل حل شده و با حرارت و همزدن در اثر هیدرولیز/الکلیز به ژل تبدیل می­شود.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

     

    1-1-1- تاریخچه فرآیند سل- ژل

    برای نخستین بار در سال 1845 ابلمن[3] به طور اتفاقی مشاهده کرد که تتراکلرید سیلیکون (SiCl4) که در ظرفی رها شده بود، ابتدا هیدرولیز و سپس به ژل تبدیل شد. حدود یک قرن روش سل- ژل فقط مورد توجه شیمیدان­ها بود اما  در سال 1930 شرکت شات از روش سل- ژل برای پوشش شیشه های صنعتی از لایه­های اکسید با استفاده از ترکیبات فلز به عنوان پیش ماده استفاده کرد. در سال 1950 مطالعات گسترده­ای در زمینه سنتز سرامیک­ها و ساختارهای شیشه ای با استفاده از این روش آغاز شد. روی و همکارش[4] یک روش برای سنتز ترکیبات اکسید سرامیک با استفاده از فرآیند سل- ژل پیشنهاد کردند که محصول نهایی نسبت به روش­های دیگر همگن­تر بود.

    ژل­های معدنی از نمک­های چند آبه برای مدت زمان زیادی مورد مطالعه قرار گرفت. گراهام نشان داد آب داخل سیلیکا ژل می­تواند با حلال­های آلی جایگزین شود که تئوری ساختار متخلخل شبکه­ی جامد ژل را تائید می­کرد. در حالی که تئوری­های دیگر ساختار ژل را به عنوان یک سل لخته شده که ذرات آن با یک لایه آب احاطه شده است یا یک امولسین در نظر می­گرفتند. در دهه­ی 1930 ساختار شبکه­ای و متخلخل ژل به طور گسترده­ای مورد قبول قرار گرفت که حاصل تلاش زیاد هارد بود. سنتز ایروژل به کمک خشک کردن ژل با استفاده از سیال فوق بحرانی توسط کیسلر[5] در سال 1932 نیز مهر تائیدی بر ساختار شبکه­ای ژل بود. همزمان تولید پودر همگن از ژل و سل برای مطالعه در زمینه تعادل فازی مورد توجه بسیاری قرار گرفت. شایان ذکر است که با این روش، بسیاری از اکسیدهای غیرآلی مانند TiO2، SiO2،  ZrO2  سنتز شدند(Brinker and Schere,1990).

     

     

    1-1-2- مراحل فرآیند سل ژل

              برای تولید محصول به روش سل- ژل ﻻزم است ابتدا مقدمات و شرایط ﻻزم برای واکنش­ها فراهم شود.

              تهیه محلول همگن[6]: ﻻزم است تا در ابتدا یک محلول همگن شامل حلال و پیش ماده­هایی که قرار است در طول فرآیند، محصول نهایی را شکل دهند آماده گردد. برای این کار ابتدا حلال (آب، الکل، حلال­های آلی یا نسبتی از آنها) و پیش ماده در یک ظرف مخلوط می­شوند تا محلول همگن حاصل شود. گاهی ﻻزم است تا از ترکیب دو حلال با نسبت­های معین استفاده شود تا پیش ماده­ها به طور کامل در آن حل و محلول همگن حاصل شود. به عنوان مثال برخی از پیش ماده­های آلی فلزی ابتدا باید در یک حلال آلی قابل حل در آب حل و سپس محلول حاصل در آب حل شود. اما در مواردی که پیش ماده مورد نظر نمک فلزی باشد به طور مستقیم در آب قابل حل بوده و نیازی به حلال آلی وجود ندارد. پیش ماده­های آلکوکسیدی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اما می تواند به طریق دیگری غیر از مسیر الکوکسیدی نیز روش سل – ژل پیش برود که به آن مسیر کلوئیدی گفته می شود (Niederberger and Pinna, 2009).

    1-1-3- تشکیل سل

    پس از ساخت یک محلول همگن باید آن را به سل تبدیل کرد. واکنش هیدرولیز[7] پایه این مرحله است. اصوﻻ کلمه هیدرولیز از ترکیب دو کلمه هیدرو[8]و لیز[9] تشکیل شده و مفهوم آن تجزیه بوسیله آب است. اصطلاح تجزیه به هر موردی اطلاق می­شود که یک حالت پیچیده به حالتی ساده تر تبدیل گردد. در شیمی گاهی آب می تواند مولکولی را شکسته و به مولکول­های ساده­تری تبدیل کند. به طور خلاصه به دسته ای از واکنش­ها که در آن آب مولکولی را شکسته (بر اثر یک واکنش شیمیایی) و به مولکول های ساده­تر تبدیل می­کند هیدرولیز گفته می­شود (Niederberger and Pinna, 2009).

    واکنش هیدرولیز چندان پیچیده نیست. همانطور که در شکل 1-2 مشاهده می شود، برای آغاز این فرآیند کمی آب به محیط واکنش افزوده می­شود که این در حالتی است که محلول همگن در حلالی فاقد آب تهیه شده باشد. حضور آب باعث خواهد شد تا واکنش هیدرولیز بر روی پیش­ماده صورت گیرد و به نوعی آن را فعال کرده تا ذرات اکسید فلزی گرد هم آمده و تشکیل ذرات ریز و جامدی بدهند که در حلال پراکنده هستند. به چنین ترکیبی سل، به عنوان یک محصول میانی فرآیند اطﻼق می­شود.

    سل از کلمه انگلیسی سلوشن[10] به معنای محلول گرفته شده و لذا محلولی است کلوئیدی از واکنش دهنده­های مختلف شامل پیش ماده­ها، حلال، کاتالیزورهای اسیدی یا بازی و سایر افزودنی­های مورد نیاز که قرار است در ادامه واکنش طی مراحل هیدرولیز و تراکم به ژل تبدیل شود. سل­ها کمی با محلول­های حقیقی متفاوت هستند. در محلول حقیقی جسم حل شونده به صورت اتم، مولکول و یا یون درحلال به طور یکنواخت پراکنده شده و اندازه ذرات از یک نانومتر تجاوز نمی­کند. اما اگر اندازه ذرات بزرگتر از صد نانومتر باشد، به تدریج ته­نشین می­شوند (مخلوط سوسپانسیونی). اگر اندازه ذرات بین 1 تا حدود 100 نانومتر متغیر باشد، معمولاً به صورت پراکنده درهمه جای مخلوط باقی می­ماند که به این گونه مخلوط­ها کلویید می­گویند. سل­ها شامل ذرات بسیار ریز ( 100 نانومتر) پراکنده شده در فاز حلال هستند و در واقع یک محلول یا به اصطﻼح درست­تر مخلوط کلوییدی را تشکیل می­دهند. بنابراین سل عبارتست از مخلوط جامد پراکنده شده در مایع که به علت کوچکی ذرات جامد قادر است برای مدت بسیار طوﻻنی (ماه­ها) پایدار بماند و ته­نشین نشود. مهمترین نکته­ای که راجع به یک سل خوب و قابل قبول باید گفت این است که سل حاصل باید به گونه ای تهیه شود تا بتواند برای ماه­ها پایدار باشد و رسوب نکند. به عبارت دیگر باید اندازه ذرات آنقدر کوچک باشد که حرکات براونی[11] ذرات بر نیروی جاذبه زمین غلبه کرده، ته­نشین نشوند و برای مدت طوﻻنی همگن باقی بمانند. اگر سل حاصل دارای چنین ویژگی باشد می­توان امیدوار بود تا محصولی همگن، خالص و با بازده باﻻ تولید شود(Hench and West, 2009).

     

     

    ABSTRACT

    INVESTIGATION OF EFFECTIVE PARAMETERS IN ALUMINA GEL PRODUCTION THROUTH SOL- GEL METHOD

     

    BY

    NAJME MOSALANEZHAD

     

    Sol-gel chemistry is currently applied as one of the most widely used methods for synthesis of nanoparticles. In this method hydrolysis and poly- condensation reactions occur when the gel precursors are mixed with water and catalyst. The further condensation of sol particles into a three-dimensional network produces a gel. There are several parameters that affect on gelation time such as the molar ratio of alkoxide to water, the rate of hydrolysis, the type and amount of catalyst used, initial concentration of precursors and the temperature of hydrolysis and drying. Encapsulated solvent can be removed from a gel by either evaporative drying or supercritical drying. Where the resulting solids are known as a xerogel and an aerogel, respectively. During the drying process due to the surface tension of the liquid, a capillary pressure gradient is built in the pore walls, which is able to collapse most part of the pore volume. The volume shrinkage may be prevented by supercritical drying. The strength, thermal stability, pore structure and morphology of aerogels are keys to success for wider applications such as catalyst supports, thermal and acoustic insulators and adsorbents. Among catalyst support materials, alumina became popular recently due to its highly thermal and chemical stability and higher porosity. In the present study, synthesis of alumina gel as a support for nano-catalysts through hydrolysis of aluminum tri-sec-butoxide (ASB) in ethanol was investigated. The gel synthesis was carried out at 

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                                                                 شماره صفحه

    1. فصل اول: مقدمه                                                   1

    1-1- سل- ژل. 2

    1-1-1- تاریخچه فرآیند سل- ژل. 3

    1-1-2- مراحل فرآیند سل ژل. 4

    1-1-3- تشکیل سل.. 4

    1-1-4- تشکیل ژل. 6

    1-1-5- مزایای روش سل- ژل. 8

    1-2- پیرسازی.. 9

    1-3- خشک کردن. 9

    1-3-1- خشک کردن محیطی.. 9

    1-3-2- خشک کردن فوق بحرانی.. 10

    1-3-3- سایر روش ها 12

    1-4- ایروژل. 12

    1-4-1- تاریخچه ایروژل. 13

    1-4-2- خواص ایروژلها 13

    1-4-3- انواع ایروژل. 14

    1-4-4- کاربرد ایروژلها 16

    1-5- ایروژل آلومینا 17

    1-6- معرفی سیال فوق بحرانی.. 18

    1-6-1- تاریخچه سیال فوق بحرانی.. 19

    1-6-2- کاربرد سیال فوق بحرانی.. 20

    2. فصل دوم: پیشینه تحقیق                                                                                                                   24

    2-1- اهداف پایان نامه. 32

    3. فصل سوم: مطالعات آزمایشگاهی                                                                                                          33

    3-1- تجهیزات لازم. 34

    3-1-1- همزن مغناطیسی هیتر دار 34

    3-1-2- دستگاه خشک کن فوق بحرانی.. 35

    3-1-3- سایر وسایل آزمایشگاهی.. 38

    3-2- مواد. 39

    3-2-1- آلومینیوم تری سک بوت اکساید. 39

    3-2-2- حلال. 39

    3-2-3- اسید. 40

    3-2-4- آب دوبار تقطیر. 40

    3-3- روش انجام آزمایش... 40

    3-3-1- تهیه ژل. 40

    3-3-2- خشک کردن ژل. 48

    4. فصل چهارم: نتایج و بحث                                                                                                                   49

    4-1- بررسی زمان تشکیل ژل آلومینا 50

    4-1-1- مقایسه بین هیدرولیز یک مرحله­ا­­ی و دو مرحله­ای.. 50

    4-1-2- بررسی تاثیر مقدار اسید. 50

    4-1-3- بررسی تاثیر نسبت مولی آب به پیش­ماده 53

    4-1-4- بررسی تاثیر دما 55

    4-1-5- بررسی تاثیر غلظت اولیه محلول. 56

    4-1-6- مقایسه بین اسید نیتریک و استیک اسید در واکنش هیدرولیز. 57

    4-2- بررسی خشک کردن ژل آلومینا 58

    5.  فصل پنجم: نتیجه­گیری                                                                                                                              62       

    5-1- نتیجه­گیری.. 63

    5-2- پیشنهادات.. 63

    6. مراجع                                                                                                                                                 64

    7. پیوست 1                                                                                                                     68

    منبع:

    1.          

     

    Abu-Jdayil, B., Al-Nakoua, M.A., El-Naas, M.H., Khaleel, A., Rheological characteristics of nickel–alumina sol–gel catalyst, Fuel Processing Technology, 102 (2012) 85–89.

    Aegerter, A., Leventis, N., Koebel, M., Aerogels Handbook, Springer New York Dordrecht Heidelberg, London (2011) 637-649.

    Alain, C., Pierre, G., Chemistry of Aerogels and Their Applications, Chemical Reviews, 102 (2002) 4243-4265.

    Armor, J.N., Carlson, E.J., Variables in the synthesis of unusually high pore volume aluminas, Journal of Materials Science, 22 (1987) 2549-2556.

    Balakrishnan, K., Gonzalez, R., Preparation of Pt/alumina catalysts by the sol- gel method, Journal of Catalysis, 144 (1993) 395-413.

    Bihan, L., Dumeignil, F., Payen, E., Grimblot, J., Chemistry of Preparation of Alumina Aerogels in Presence of a Complexing Agent, Journal of Sol-Gel Science and Technology, 24 (2002) 113–120.

    Błaszczyńskia, T., Ślosarczykb, Morawskic, A. M., Synthesis of silica aerogel by supercritical drying method, Procedia Engineering, 57 (2013) 200–206

    Bono, M., Anderson, A., Carroll, M., Alumina aerogels prepared via rapid supercritical extraction, Journal of Sol-Gel Science and Technology, 53 (2010) 216–226.

    Brinker, C., Scherer, G., the Physics and Chemistry of Sol- Gel Processing, by Academic Press. Inc., (1990)1-350.

    Dong Jin Suh, Tae-Jin Park, Jin-Hong Kim and Kyung-Lim Kim, Fast Sol-Gel Synthetic Route to High-Surface-Area Alumina Aerogels, Journal of Chemistry of Materials, 9 (1997) 1903-1905.

    Hench, L., West, J., The sol-gel process, Chemical Reviews, 90 (1990) 33-72.

    Hirashima, H., Kojima, C., Kohama, K., Imai, H., Balek, V., Hamada, H., Inaba, M., Oxide aerogel catalysts, Journal of Non-Crystalline Solids, 225 (1998) 153–156.

    Horiuchi, T., Osaki, T., Sugiyama, T., Masuda, H., Horio, M., Suzuki, K. and Toshiaki, M., High Surface Area Alumina Aerogel at Elevated Temperatures, J. CHEM. SOC. FARADAY TRANS., 1994, 90(17), 2573-2578.

    Keysar, S., Hazan, Y., and Cohen, Y., Particle aggregation in alumina aerogels, Journal of Materials Research, 12 (1996) 430-433.

    Keysar, S., Shter, G.E., Hazan, Y., Cohen, Y., Grader, G.S., Heat treatment of alumina aerogels, Chem. Mater, 9 (1997) 2464-2467..

    Khaleel, A., Mansouri, S., Meso-macro porous alumina by template free sol–gel synthesis: The effect of the solvent and acid catalyst on the microstructure and textural properties, Colloids and Surfaces A: Physicochemical and Engineering Aspects, 369 (2010) 272–280.

    Le Page, J., Cosyns, J., Courty, P., Freund, E., Franck, J., Jacquin, Y., Applied Hetrogeneous Catalysis, Editions Technip, Paris (1987) 81-86.

    Mizushima, Y., Hori, M., Alumina aerogel for support of a methane combustion catalyst, Applied catalysis, 88 (1992) 137-148.

    Mizushima, Y., Hori, M., Preparation and properties of alumina- organic compound aerogels, Journal of Non-Crystalline Solids, 170 (1994) 215-222.

    Mizushima, Y., Hori, M., Preparation of an alumina aerogel with SiC whisker inclusion, Journal of the European Ceramic Society, 14 (1994) 117-121.

    Mizushima, Y., Hori, M., Preparation of heat resistant alumina aerogels, Journal of Material Research, 8 (1993) 2993-2999.

    Mizushima, Y., Hori, M., Properties of alumina aerogels prepared under different conditions, Journal of Non-Crystalline Solids, 167 (1994) 1-8.

    Niederberger, M., Pinna, N., Metal oxide nanoparticles in organic solvents: synthesis, formation, assembly and application (Engineering Materials and Processes), Springer, (2009).

    Pierret, A.C., Pajonk, G. M., Chemistry of aerogels and their applications, Chemical Reviews, 102 (2002) 4243-4265.

    Poco, J.F., Satcher, J.H., Hrubesh, L.W., Synthesis of high porosity, monolithic alumina aerogels, Journal of Non-Crystalline Solids, 285 (2001) 57-63.

    Rao, AV., Bhagat, SD., Synthesis and physical properties of TEOS-based silica aerogels prepared by two step (acid–base) sol–gel process, solid state science, 6 (2004) 945–952.

    Reverchon, E., Della Porta, G., Sannino, D., and Ciambelli, P., Powder Technology, 102 (1999) 127-134.

    Sharma, P., Varadan, V., Varadan, K., A critical role of pH in the colloidal synthesis and phase transformation of nano size a-Al2O3 with high surface area, Journal of the European Ceramic Society, 23 (2003) 659–666.

    Walendziewski, J., Stolarski, M., Steininger, M., Pniak, B., Synthesis and properties of alumina aerogels, Reaction Kinetics and Catalysis Letters, 66 (1999) 71-77.

    Walendziewski, J., Stolarski, M., Synthesis and properties of alumina aerogels (II), Reaction Kinetics and Catalysis Letters, 71 (2000) 201-207.

    Yoldas. B.E., Alumina gels that form porous transparent Al2O3, Journal of Materials Science, 10 (1975) 1856-1860.

    Yoldas. B.E., Hydrolysis of alkoxide and bayerite conversion, Journal of Applied Chemistry and Biotechnology, 23 (1973) 803-809.

    سید سعید احمدپناه، محمدنادر لطف­اللهی و علی حقیقی اصل، کاربردهای سیالات فوق­بحرانی،1392، (www.daneshjo.ir), online


موضوع پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, نمونه پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, جستجوی پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, فایل Word پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, دانلود پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, فایل PDF پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, پروژه در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, پروژه درباره پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های موثر بر تولید ژل آلومینا به روش سل ژل

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی چکیده مطالعه آزمایشگاهی تولید اکسید آهن در مقیاس ریزساختاری با استفاده از روش ترسیب با ضد حلال فوق بحرانی به وسیله­ی: یکی از مشکلات سیمان مورد استفاده در چاه های نفتی که برای اتصال لوله های جداری و دیواره چاه مورد استفاده قرار می گیرند، این است که این سیمان ها مقاومت مورد نظر را در مقابل دما و فشار بالا ندارند . لذا در دما و فشار ...

رساله دکتری رشته مهندسی شیمی چکیده با افزایش جمعیت، نیاز به منابع انرژی برای بشر نیز افزایش یافته است. دیزل به عنوان یک سوخت موثر، نیاز به سوخت مورد نیاز حمل و نقل را در جهان برآورده می‌سازد. بیودیزل که یک سوخت تجدید پذیر محسوب شده و اثرات مخرب زیست محیطی کمتری به وجود می‌آورد، از منابع گوناگونی تولید می‌شود که از آن میان می‌توان به گیاهان روغنی خوراکی نظیر روغن آفتاب گردان، ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: در این مطالعه اثر برخی از پارامترهای مؤثر بر مقاومت های بتن پلیمری بر پایه رزین اپوکسی شامل سخت کننده، فیلر و حلال مورد بررسی قرار گرفته است. خاکستر پوسته برنج و خاکستر ساقه جارو به عنوان فیلر و مخلوط استون- تولوئن با نسبت 50-50% به عنوان حلال در ساخت نمونه ها بکار رفته است. بر طبق نتایج آزمایش ها، افزودن ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش : طراحی کاربردی چکیده در این پایان نامه تحلیل پایداری تیر­کامپوزیتی تقویت شده با نانو لوله ­های کربنی روی تکیه­گاه الاستیک تحت نیروی محوری مورد بررسی قرار گرفته است. توزیع نانولوله­ها بصورت یکنواخت[1] در نظر گرفته شده است. برای تعیین خصوصیات مواد تقویت شده با نانولوله­ها ازنتایج دینامیک مولکولی و قوانین ...

پایان نامه ارشد جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده افزایش نگرانی­های زیست محیطی و پیشرفت فرآیندهای شیمی سبز، جایگزینی کاتالیزگرهای همگن را با انواع ناهمگن آن ضروری کرده است. در این پژوهش کربن فعال به­سبب خواص ویژه­ای که دارد به­عنوان یک بستر مناسب بکار گرفته شد. مهمترین این خواص مقاومت در محیط­های اسیدی و بازی، ارزان قیمت بودن، تخلخل و مساحت سطح بالا و امکان بازیافت فلزات با ...

پایان­نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc ) گرایش : علوم و صنایع غذایی چکیده دیازینون یک حشره کش ارگانوفسفره بوده و به مقدار زیاد توسط کشاورزان استفاده می‌گردد. این سم می‌تواند به راحتی به موادغذایی نیز راه پیدا کند و اثرات سمی خود را روی انسان اعمال نماید. سم دیازینون همانند سایر سموم ارگانوفسفره موجب مهار شدن بعضی از آنزیم‌ها به ویژه استیل کولین استراز ...

پایان نامه‎ی کارشناسی ارشد در رشته‎ی نانومهندسی شیمی چکیده سنتز نانو ذرات سیلیکون دی اکسید از ضایعات روغن سیلیکون با استفاده از روش تف زاد نانو ذرات دی اکسید سیلیسیوم سنتزی[1] دارای کاربردهای صنعتی فراوانی می باشد. استفاده صنعتی از این ذرات در حوزه های سنتی و نیز حوزه های جدید در حال گسترش است که به طور مستمر کاربردهای جدیدی برای آن یافت می شود.SAS در زمینه های کاتالیست، ...

ثبت سفارش