پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای

word 12 MB 31894 97
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی

    گرایش تجزیه

    چکیده

    امروزه نانو­ساختارها به دلیل ویژگی­ها و کاربردهای جدید در زمینه­ها و شاخه­های متفاوت علم و فناوری، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده­اند. در این میان، نانوکامپوزیت­ها به دلیل خواص منحصر به فرد فیزیکی و شیمیایی که از خود نشان می­دهند و همچنین کاربردهای بالقوه در مصارف کاتالیستی، الکترونیکی، نوری، دارویی، پزشکی و بهداشتی سهم قابل توجهی از تحقیقات در حوزه­ی نانوتکنولوژی را به سمت خود معطوف کرده­اند. لذا با توجه به اینکه یکی از مهمترین جنبه­های نانوتکنولوژی پیشبرد روش­های مطمئن و محافظ محیط زیست در سنتز نانوذرات، بدون استفاده از هر گونه مواد شیمیایی و سمی می­باشد، در بخش اول این تحقیق، یک مسیر سنتز آسان و سریع برای تهیه­ی نانوساختارهای لئوناردیت بدون استفاده از هر گونه سورفکتانت اضافی، عامل پوششی، پایدارکننده و یا الگو (قالب) ارائه شده است. نانوساختارهای لئوناردیت با موفقیت، با استفاده از روش رسوب­گیری سنتز شد. مورفولوژی، ساختارکریستالی، توزیع اندازه­ی ذرات، پایداری و سایر ویژگی­های نانوساختارهای لئوناردیت تهیه شده بوسیله­ی پراش اشعه­ی ایکس (XRD)، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و روش FTIR مشخصه­یابی شد. نانوساختار لئوناردیت در ساختار هیدروژل نانوکامپوزیتی کیتوسان-پلی وینیل الکل قرار گرفت و بوسیله XRD، SEM و FTIR مشخصه­یابی شد. هیدروژل نانوکامپوزیتی سنتز شده به عنوان جاذب آلاینده­های آنیونی برای حذف نیترات از آب استفاده شد.

     در بخش دوم این تحقیق، مزوپروس سیلیکا (SBA-15) با روش سل- ژل سنتز شد و ویژگی­های نانوساختار بوسیله­ی SEM و FTIR مشخصه­یابی شد. سپس به منظور بهبود خواص مزوپروس سیلیکا، پلی­تیوفن داخل حفرات آن به روش شیمیایی سنتز شد. نانوکامپوزیت حاصل بوسیله­ی SEM و FTIR مشخصه­یابی شد و سپس به­عنوان پوشش میله جاذب چرخان استفاده برای پیش­تغلیظ و اندازه گیری اسیدهای چرب موجود در نمونه های  بیو دیزل مورد استفاده قرار گرفت.

    در بخش سوم این تحقیق، نانوکامپوزیت اکسیدآهن-پلی­آنیلین با استفاده از قالب­های پلی­استایرنی سنتز شد. نانو کامپوزیت سنتز شده بوسیله­ی SEM و FTIR مشخصه­یابی شد. نانوکامپوزیت اکسیدآهن- پلی­آنیلین به عنوان پوشش فیبر SPME، برای شناسائی و اندازه­گیری هیدروکربن ­های آروماتیک چند حلقه­ای (PAHs) در آب مورد استفاده قرار گرفت.

     

    کلمات کلیدی: نانو کامپوزیت ، سنتز، مشخصه یابی،  کاربرد های تجزیه ای

    1 فصل اول:

     

    مقدّمه و پیشینه تحقیق

     

    1-1 نانوفناوری

    نانوفناوری شاید سرآمد علم روز دنیای کنونی باشد که در تعابیری از آن به عنوان "رنسانس فناوری[1]" نام برده می­شود. ورود محصولات متکی بر این فناوری جهشی بسیار عظیم در رفاه و کیفیت زندگی خواهد بود. کشف مواد جدید، فرآیندها و پدیده­ها در مقیاس نانو و همچنین توسعه­ی تکنیک­های تجربی و نظری جدید برای تحقیقات، فرصت­های تازه­ای را برای توسعه­ی نانوسیستم­های ابتکاری و مواد نانوساختار فراهم می­کند. نانوسیستم­ها پتانسیل این را دارند که در کاربردهای منحصر به فردی مورد استفاده قرار بگیرند. مواد نانوساختار می­توانند با خواص و ساختار ویژه­ای ساخته شوند. انتظار می­رود که این زمینه، جایگاه­های جدیدی را در علوم و فن­آوری باز کند [1،2].

    1-1-1 درآمدی بر نانوفناوری

    یک سیستم زیستی تا حد زیادی می­تواند کوچک باشد. سلول­ها بسیار ریز هستند، اما بسیار فعالند. آن­ها ذرات مختلفی تولید می­کنند، می­چرخند­، تکان می­خورند و انواع کارهای حیرت­آوری را انجام می­دهند و همه­ی این­ها در مقیاس کوچک است. همچنین اطلاعات ذخیره می­کنند. یک سؤال قابل توجه مطرح است:" آیا شیء بسیار کوچکی می­توانیم بسازیم که آنچه ما می­خواهیم را انجام دهد؟ آیا می­توانیم ساختاری که در آن سطح نمود داشته باشد، تولید کنیم؟

    (برگرفته از سخنرانی ریچارد فاینمن[2] در 29 دسامبر سال 1959، در نشست سالیانه­ی جامعه­ی فیزیکی آمریکا)

    پیشوند "نانو" از کلمه­ی یونانی نانوس[3] به معنای کوتوله استخراج شده است و اشاره به یک مقیاس اندازه در سیستم استاندارد اندازه­گیری دارد. نانو که در واحدهای علمی مورد استفاده قرار می­گیرد به معنای یک میلیاردم (000000001/0) واحد پایه است. به عنوان مثال، یک میلیارد نانوثانیه طول می­کشد تا یک ثانیه بگذرد! زمانی­که ما در مورد فناوری نانو صحبت می­کنیم در واقع در حال بحث در مورد یک مقیاس از مرتبه­ی اندازه، مقدار یا طول هستیم. وقتی که به اندازه­ی اشیاء در مقیاس وابسته به این فناوری اشاره می­کنیم در مورد "نانومتر" بحث می­کنیم. با استفاده از این اصطلاح، بحث در مورد اندازه­ی اشیاء که از جاذبه­های اصلی در فناوری نانو، یعنی اتم­هاست، آسانتر می­شود. اگر بخواهیم اندازه­ی اتم­ها یا مولکول­ها را را در واحد فوت یا متر بیان کنیم، باید بگوییم که یک اتم هیدروژن (کوچکترین اتم)  10-10× 874/7 فوت یا  10-10 ×4/2 متر است، در عوض می­توانیم از "نانومتر" استفاده کنیم و بیان کنیم که اتم هیدروژن 24/0 نانومتر است. پس مقیاس نانو که در فناوری نانو بکار می­رود مقیاس اندازه است.

    یک قرارداد مفید و قابل قبول در این باره این است که مواد برای این­که در مقیاس نانو قرار بگیرند باید حداقل در یکی از ابعاد (طول، عرض یا عمق) کمتر از 100 نانومتر باشند. در واقع این محدودیتی است برای مقیاس نانو که "طرح ملی فناوری نانو[4]" (NNI)، برای تعریف فناوری نانو استفاده می­کند: "فناوری نانو فهم و کنترل مواد در ابعاد 1 تا 100 نانومتر است، جاییکه پدیده­های منحصر به فرد منجر به کاربردهای جدید می­شود." برای این منظور، افزودن دو عبارت دیگر برای کامل کردن تعریف لازم به نظر می­رسد. نخست این­که، فناوری نانو شامل ساخت و استفاده از مواد، ساختارها، دستگاه­ها و سامانه­هایی است که به خاطر اندازه­ی کوچکشان دارای خواص منحصر به فردی هستند. همچنین دربرگیرنده­ی فناوری­هایی می­باشد که قادر به کنترل مواد در مقیاس نانو هستند.

     

    با وجود اینکه ما می­دانیم واژه­ی نانو در فناوری نانو اشاره به یک مقیاس خاص دارد، داشتن یک تصور درست از آنچه که در این مقیاس است و ارتباط آن با زندگی روزمره­ی ما، حائز اهمیت است. مثال­های متنوعی که بسیار رایج هستند، وجود دارد که ما می­توانیم برای درک اندازه­ی یک نانومتر از آن­ها استفاده کنیم. برای مثال پهنای یک تار موی انسان، 100000 نانومتر است. مثال دیگر، مقایسه­ی زیر است: یک نانومتر در مقایسه با اندازه­ی یک متر، تقریباً مانند اندازه­ی توپ گلف در مقایسه با اندازه­ی کره­ی زمین است. شاید بهترین راه برای تشخیص مقیاس نانومتر، توصیف محدوده­ای از مقیاس طول از سانتی­متر به سمت مقیاس نانو باشد. یک مورچه تقریباً 5 میلی­متر است. سر سنجاق 1 تا 2 میلی­متر است. کره­های گردوغبار 200 میکرومتر هستند. موی انسان تقریباً نصف اندازه­ی کره گردوغبار است، یعنی 100 میکرومتر. سلول­های قرمز خون که در رگ­های ما جریان دارند، حدرد 8 میکرومتر هستند. حتی کوچکترین سلول­های ما "سنتاز ATP"، 10 نانومتر قطر دارند. اندازه­ی دو بند مارپیچ دوگانه­ی DNA از هم، حدود 2 نانومتر است. در نهایت، خود اتم­ها اندازه­ای کمتر از یک نانومتر دارند که اغلب در حد آنگستروم هستند [3].

    در حالیکه واژه­ی فناوری نانو نسبتاً جدید است، وجود دستگاه­های کارکردی و ساختارهایی با ابعاد نانومتری جدید نیست، و در واقع چنین ساختارهایی از زمانیکه حیات بوده است، بر روی زمین وجود داشته­اند. آلبومین صدفی است با پوسته­ای بسیار محکم که دارای سطوح داخلی رنگین کمانی است که بوسیله­ی سازماندهی کربنات کلسیم در داخل نانوساختارهای مستحکم آجرمانند، با یک چسب ساخته شده از مخلوط کربوهیدرات و پروتئین در کنار یکدیگر قرار گرفته­اند. به دلیل وجود آجرک­های نانوساختار، شکاف­های ایجاد شده روی قسمت بیرونی، قادر به حرکت در میان پوسته هستند. پوسته­ها نشان­دهنده­ی یک نمونه­ی طبیعی هستند که مشخص می­کنند یک ساختار ساخته شده از نانوذرات می­تواند بسیار محکم باشد [4]. با وجود چنین سامانه­هایی در طبیعت، بهترین فرآیندهای کارآمد و سازگار با محیط زیست را نیز باید از خود طبیعت آموخت. وقتی که در محیط زندگی­مان کاوش می­کنیم، به نقش اساسی نانومواد در سیستم­های زیستی پی می­بریم. معماری­های ساخته شده توسط موجودات زنده، همه مبتنی بر تجمع نانوئی می­باشد. امروزه ما می­دانیم که می­توان از فرآیندهای زیستی نیز برای ساخت نانوساختارها استفاده کرد. محصولات بدست آمده از فرآیندهای زیستی ممکن است بسیار پیچیده باشند اما در شرایط عادی بسیار ارزانند. از سوی دیگر، قدرت دستکاری اتم­ها و آرایش آنها می­تواند تهیه­ی ساختارهای معدنی پیچیده را آسان­تر و ارزان­تر کند. این قدرت در واقع، ایجاد تمام محصولات ساخته شده توسط انسان را تسهیل می­کند، و این همان فناوری نانو است [5].

    1-1-2 فناوری نانو در طبیعت و کاربردها

    مدت زمان زیادی از پدید آمدن فناوری نانو به عنوان یک رشته­ی علمی نمی­گذرد. مانند بسیاری دیگر از فناوری­ها، بخش قابل توجهی از این فناوری نیز از طبیعت الهام گرفته است. با گذشت سالیان متوالی و توسعه­ی فناوری­های بشر و ساخت آزمایشگاه­های بسیار مجهز برای آزمون ایده­های بزرگ، طبیعت برای یک مدت زمان بسیار طولانی، الهام بخش اختراعات در فناوری بوده است.

    با نگاهی به طراحی­های لئوناردو داوینچی[5]، الهام از طبیعت برای فناوری­ها به منظور کمک به انسان­ها، کاملاً مشهود است. به عنوان مثال مطالعات داوینچی در مورد جزئیات کامل پرواز پرندگان، کمک فراوانی به او برای طراحی الگوهایی برای هلیکوپتر و گلایدر کرد. بال بسیاری از گلایدرهای او بر اساس بال خفاش­ها بود.

    فناوری مدرن نیز بسیاری از مفاهیم خود را از طبیعت الهام گرفته است. درک چگونگی استفاده­ی طبیعت از نیروها و مواد در مقیاس نانو، می­تواند برای طراحی دستگاه­های مهندسی و اهداف دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. علم تقلیدی (زمینه­ی تحقیقاتی که با بازآفرینی و تقلید از مکانیسم­های طبیعت در تکنولوژی سروکار دارد) در تلاش برای استفاده از میلیاردها سال تجربه­ی تکاملی طبیعت به منظور ایجاد مواد و فناوری مفید است.

    امروزه در جهان طبیعی، تأثیر طراحی در ابعاد نانو به خوبی شناخته شده و ماهیت استفاده­های بسیار جالب برای نانومواد تکامل یافته است. به عنوان مثال، برخی از باکتری­ها، نانوذرات مغناطیسی در داخل خود دارند که به عنوان قطب­نما برای تشخیص جهت، به باکتری­ها کمک می­کند. حتی موجودات بزرگتر نیز از طراحی در ابعاد نانومتری بهره می­برند. موهای پای مارمولک­ها، با اندازه­ای در مقیاس نانو، این قابلیت استثنائی را به آنها می­دهد که با سرعت از سطوح عمودی صاف ، بالا بروند. حتی اغلب ساختارهای سیستم­های زیستی، می­توانند یک مثال از طراحی در مقیاس نانو باشند. اغلب اشکال حرکت در جهان سلولی توسط موتورهای مولکولی پیگیری می­شود. پروتئین­ها با استفاده از مکانیسم­های تکثیر درون­ذره­ای، مسیر خود را در سیتوپلاسم با مراحل نانومتری طی می­کنند.

    مارمولک یک مثال جالب از طراحی در مقیاس نانو با ارائه­ی قابلیت­ها در مقیاس بزرگتر است. مارمولک­ها می­توانند بر روی دیوار آویزان بمانند و بدون زحمت به هر چیزی بچسبند. تا همین اواخر، چگونگی انجام چنین کار خارق­العاده­ای توسط مارمولک دقیقاً مشخص نبود، اما در سال 2002 نتیجه­ی پژوهش­هایی در مقاله­ای در مجموعه مقالات آکادمی ملی              Science 28، آنرا به عنوان یک مکانیسم چسبندگی خشک توضیح داد. مکانیسمی که متکی بر یک نیروی شناخته شده به عنوان واندروالس بود. نتایج حاکی از آن بود که خواص چسبناکی پای مارمولک ناشی از شیمی سطح و اپوکسی نیست. در عوض، این خواص در نتیجه­ی اندازه و شکل نوک پرزهای موجود در پاهای مارمولک می­باشد. چسبندگی قویتر به سادگی با داشتن سطح بزرگتر بدست می­آید. یکی دیگر از نمونه­های فناوری نانو در طبیعت، باکتری­های مغناطیسی هستند. مگنتوتوکتیک[6] نام یک دسته از باکتری­هاست که مانند یک قطب­نما خود را در جهت خطوط میدان مغناطیسی زمین قرار می­دهد. این باکتری­ها برای اولین بار در سال 1963 گزارش شدند. این توانایی جهت­یابی، از حضور زنجیره­های مواد مغناطیسی در داخل سلول­های باکتری ناشی می­شود که در سال 1963 گزارش شد. این ماده­ی مغناطیسی معمولا مگنتیت[7] (4O3Fe) و یا 4S3Fe است. در حقیقت این قطب نما اعجاز مهندسی طبیعت در مقیاس نانو است. طبیعت از زنجیره­ی موادی مانند این که بسیار شبیه به نانوسیم­ها هستند، استفاده کرده است که مانند سیم­های مغناطیسی در مقیاس نانو می­توانند در برنامه­های کاربردی فناوری استفاده شوند. در یک مفهوم بزرگتر، مکانیسم کنترل هر سلول زیستی، در مقیاس نانو کار می­کند و نشان­دهنده­ی یک منبع الهام­بخش برای برنامه­های کاربردی فناوری نانو می­باشد.

    1-1-3 تاریخچه­ی فناوری نانو

    به نظر می­رسد که درک انسان از جهان بسیار کوچک در سال­های اخیر شکل گرفته است. منشأ فناوری نانو موضوع بحث شمار زیادی از مناظره­هاست. تصور بر این است که نانوذرات حداقل در کارهای هنری قرون تاریک استفاده شده است. اما تعریف درست از دستکاری آگاهانه مواد در مقیاس نانو احتمالا توسط فیزیکدان آمریکایی "ریچارد فاینمن" در سخنرانی معروفش در سال 1959 مورد استفاده قرار گرفت: آن پایین فضای زیادی هست[8].

    فاینمن در این سخنرانی شرح داده است که در آینده فرآیندهایی که توانایی دستکاری اتم­های منفرد در آن ممکن است، گسترش خواهد یافت. برای یک مدت بسیار طولانی، به نظر می­رسید فناوری نانو به یکی دیگر از ایده­های مفهومی که به داستان­های علمی- تخیلی تبدیل می­شود، ملحق شود. اما در نهایت، پس از سال 1980، این ایده به واقعیت پیوست. اختراع میکروسکوپ تونل­زنی روبشی در سال 1981، ابزاری برای تصویربرداری سطوح در سطح اتمی، راه را برای کشف فولرن[9] هموار ساخت. فولرن­ها مولکول­هایی هستند که به طور کامل از کربن ساخته شده­اند که دارای ساختار یک کره، بیضی و یا یک لوله­ی توخالی می­باشند. اولین فولرن­های کشف شده، باکی­بال­ها[10]، نشان دادند که کربن علاوه بر یک عنصر ساده، می­تواند به عنوان یک منبع انرژی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین ثابت کرد که کربن عنصری بسیار منحصر به فرد بوده و در تئوری می­تواند برای ساخت سازه­ها در مقیاس اتمی مورد استفاده قرار بگیرد. در سال 1991 نانولوله­های کربن، علاقه­ی زیادی را در فناوری نانو به خود جلب کرد و تحقیقات بی­سابقه­ای در مورد این مواد در این مقیاس شروع به کار کرد. نانولوله­های کربن، لوله­های پیچیده از گرافیت هستند که می­توانند در حد یک اتم نازک باشند. تحقیقات در این زمینه در سال­های بعد افزایش قابل توجهی یافت. جهان بسیار کوچک توسط انسان به رسمیت شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت تا دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کند [6].

     

    Abstract

     

    Recently nanomaterials have been drawing considerable attention due to their new applications and properties in different fields of science and technology. Among them, the nanocomposites have been extensively investigated in the nanotechnology area because of their unique physical and chemical properties and potential catalytic, electronic, optical, pharmaceutical, biomedical, and cosmetic applications. One of the most important aspects of nanotechnology is the development of reliable and eco-friendly biological processes for the synthesis of nanoparticles without using any toxic and hazardous chemicals. So, a facile and rapid fabrication route for the preparation of leonardite nanostructures has demonstrated in the first part of this research without using any extra surfactant, capping or stabilizing agents, and template. Leonardite nano structures were synthesized successfully with precipitation method. The morphology, size distribution, crystal structure, stability and other properties of synthesized leonardit nano structures were characterized by X-Ray diffraction analysis (XRD), Scanning electron microscopic (SEM) and FT-IR techniques. Synthesized leonardit nanostructures were used in structure of Chitosan-PVA nanocomposite hydrogel and characterized by XRD, SEM and FT-IR. The synthesized nanocomposite hydrogel was used as absorbent of anionic pollutions for nitrate removal from water.

    In the second part of this research, mesoporous Silica (SBA-15) was synthesized by Sol-gel method and characterized by XRD, SEM and FT-IR. The poly thiophene was synthesized in the pores of mesoporous silica for imroving the properties of it. Synthesized nanocomposite characterized by SEM and FT-IR. Finally,the nanocomposite was used as SBSE fiber coating for preconcentration and measurement of fatty acids in biodiesel samples.

    In the third part of this research, Fe3O4-polyaniline nanocomposite was synthessized by polyastyrene templates. The Synthesized nanocomposite was characterized by XRD, SEM and FT-IR. Finally, the nanocomposite was used as SPME fiber coating for detection and measurement of PAHs in water samples.

     

    Keywords: Nanocomposite, Synthesis, Characterization, Analytical applications.

  • فهرست:

     

    فصل اول: مقدمه و پیشینه تحقیق

    1-1 نانوفناوری..................................................................................................................................................................3

    1-1-1 درآمدی بر نانوفناوری............................................................................................................................................3

    1-1-2 فناوری نانو در طبیعت و کاربردها.........................................................................................................................4

    1-1-3 تاریخچه ی فناوری نانو.........................................................................................................................................5

    1-1-4 خواص مواد در مقیاس نانو...................................................................................................................................6

    1-1-5 انواع نانوساختارها..................................................................................................................................................7

    1-1-6 نانوذارت مغناطیسی.............................................................................................................................................10

    1-1-7 کامپوزیت ها........................................................................................................................................................11

    1-1-8 نانو کامپوزیت ها.................................................................................................................................................12

    1-1-9 طبقه بندی نانوکامپوزیت ها.................................................................................................................................13

    1-1-10 نانو مواد حفره دار سیلیکا..................................................................................................................................15

    1-1-11 انواع روشهای تولید نانوکامپوزیت پلیمر – سیلیکا............................................................................................19

    1-2 پلیمرهای رسانا.........................................................................................................................................................22

    1-2-1 سنتز پلیمرهای رسانا............................................................................................................................................23

    1-2-2 تیوفن...................................................................................................................................................................23

    1-2-3 آنیلین...................................................................................................................................................................23

    1-3 پلیمرهای زیست تخریب پذیر.................................................................................................................................24

    1-4 هیدروژل..................................................................................................................................................................25

    1-4-1 انواع هیدروژل.....................................................................................................................................................25

    1-4-2 روش‌های تهیه هیدروژل‌ها..................................................................................................................................28

    1-4-3 کاربردهای هیدروژل ها.......................................................................................................................................31

    1-5 کیتوسان....................................................................................................................................................................32

    1-5-1 اشکال و انواع موارد استفاده از کیتوسان..............................................................................................................33

    1-5-2 پلی وینیل الکل (.(PVA......................................................................................................................................33

    1-6 زغال سنگ و لئوناردیت...........................................................................................................................................34

    1-6-1 تبدیل ماده آلی به زغال سنگ..............................................................................................................................35

    1-6-2 مهمترین کاربردهای لئوناردیت............................................................................................................................36

    1-7 بیودیزل.....................................................................................................................................................................38

    ا

    1-7-1 منابع مورد استفاده برای تولید بیودیزل................................................................................................................38

    1-7-2 روش های تولید بیودیزل.....................................................................................................................................39

    1-8 آلاینده های آب........................................................................................................................................................39

    1-8-1 مواد مهم آلوده کننده آب.....................................................................................................................................39

    1-9 حذف آلاینده ها.......................................................................................................................................................43

    1-9-1 روشهای متداول برای جداسازی آلاینده ها از محلول های آبی..........................................................................44

    1-10 مطالعه ایزوترم جذب سطحی................................................................................................................................47

    1-10-1 تعادل های جذب..............................................................................................................................................48

    1-10-2 تئوری های جذب تعادلی..................................................................................................................................49

    1-10-3 بررسی میزان حذف آلاینده و ظرفیت جاذب....................................................................................................51

    1-10-4 تعریف فاکتور جداسازی...................................................................................................................................52

    1-10-5 مطالعه سینتیک جذب سطحی...........................................................................................................................52

    1-11 آماده سازی نمونه و استخراج................................................................................................................................53

    1-11-1 استخراج با نمونه برداری ایستا از فضای فوقانی...............................................................................................53

    1-11-2 استخراج با سیال فوق بحرانی...........................................................................................................................53

    1-11-3 استخراج با کمک ریز  موج...............................................................................................................................54

    1-11-4 استخراج با فاز جامد.........................................................................................................................................54

    1-11-5 اهمیت پیش تغلیظ در تجزیه کمی....................................................................................................................54

    1-11-6 روشهای پیش تغلیظ از طریق استخراج مایع- مایع...........................................................................................55

    1-11-7 پیش تغلیظ به روش استخراج نقطه ابری..........................................................................................................55

    1-11-8 ترسیب الکتروشیمیایی.......................................................................................................................................55

    1-11-9 روشهای پیش تغلیظ همرسوبی.........................................................................................................................55

    1-11-10 روشهای میکرو استخراج................................................................................................................................56

    1-11-11 روشهای میکرواستخراج برپایه ی فاز جامد....................................................................................................56

    1-11-12 عوامل موثر در کارایی میکرواستخراج با فاز جامد..........................................................................................56

    1-11-13 مزایا و معایب روش SPME...........................................................................................................................59

    1-11-14 استخراج با میله ی جاذب چرخان..................................................................................................................59

    1-11-15 مراحل استخراج با میله جاذب چرخان...........................................................................................................59

    1-12 اهداف کار پژوهشی حاضر....................................................................................................................................62

     

     

    فصل دوم: بخش تجربی

    2-1 مواد، تجهیزات و دستگاههای مورد استفاده.............................................................................................................64

    2-1-1 مواد شیمیایی..............................................................

    ب

    .........................................................................................64

    2-1-2 تجهیزات آزمایشگاهی و دستگاه های مورد استفاده............................................................................................64

    2-2 سنتزهیدروژل نانوکامپوزیتی کیتوسان- پلیوینیل الکل- لئوناردیت...........................................................................65

     2-2-1 سنتز نانوساختارهای لئوناردیت..........................................................................................................................65

    2-2-2سنتز هیدروژل نانوکامپوزیتی................................................................................................................................65

    2-3روش حذف نیترات با استفاده از هیدروژل نانوکامپوزیتی.........................................................................................67

    2-3-1روش اندازه گیری نیترات.....................................................................................................................................67

    2-3-2تصحیح تداخل موادآلی در اندازه گیری نیترات....................................................................................................67

    2-3-3عیارسنجی با روش رنگ سنجی ( بروسین سولفات)...........................................................................................68

    2-3-4 مطالعه فاکتورهای تاثیرگذار در حذف آلایندهها  از محلول های آبی..................................................................68

    2-3-5 آنالیز نمونه های حقیقی.......................................................................................................................................68

    2-4 سنتز نانو کامپوزیت پلیمر- سرامیکی، پلی تیوفن- SBA-15برای استفاده به عنوان فیبر SBSE جهت پیش تغلیظ، شناسایی و اندازه گیری اسیدهای چرب موجود در نمونه های بیودیزل...................................................................................69

    2-4-1 سنتز SBA-15.....................................................................................................................................................69

    2-4-2 سنتز پلی تیوفن داخل حفرات SBA-15.............................................................................................................70

    2-4-3 ساخت فیبر میله جاذب چرخان با پوشش پلی تیوفن- SBA-15.......................................................................70

    2-4-4 سنتز بیودیزل........................................................................................................................................................71

    2-4-5 تهیه محلول استاندارد اسیدچرب های متیله شده................................................................................................72

    2-4-6 رسم منحنی عیارسنجی برای اسیدهای چرب......................................................................................................72

    2-4-7 روش کار اندازه گیری متیل استرهای اسیدهای چرب توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی................................72

    2-4-8 آنالیز نمونه های حقیقی.......................................................................................................................................72

    2-5 سنتز نانوکامپوزیت اکسید آهن- پلی­آنیلین (Fe3O4-polyaniline) برای استفاده به عنوان فیبر SPME جهت شناسائی و اندازه گیری هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه ای در نمونه های آب.................................................................72

    2-5-1 سنتز نانوکامپوزیت اکسید آهن- پلیآنیلین............................................................................................................72

    2-5-2 ساخت فیبر SPME با پوشش Fe3O4-polyaniline.............................................................................................74

    2-5-3 اندازه گیری میزان PAHS در آب با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی به روش HS-SPME....................74

    2-5-4 آنالیز نمونه های حقیقی.......................................................................................................................................74

     

     

     

    فصل سوم:  نتایج و بحث

    3-1 مشخصه یابی هیدروژل نانوکامپوزیتی کیتوسان-پلی­وینیل الکل- لئوناردیت...........................................................76

    3-1-1 مشخصه یابی هیدروژل نانوکامپوزیتی با استفاده از تصاویر SEM......................................................................76

    ج

    3-1-2 آنالیز XRD هیدروژل نانوکامپوزیتی....................................................................................................................78

    3-1-3 بررسی طیف FTIR هیدروژل نانوکامپوزیتی.......................................................................................................78

    3-2 حذف نیترات با استفاده از هیدروژل نانوکامپوزیتی کیتوسان-پلی­وینیل الکل-لئوناردیت.........................................80

    3-2-1 نمودار عیارسنجی نیترات.....................................................................................................................................80

    3-2-2 مطالعه فاکتورهای تاثیرگذار در حذف نیترات.....................................................................................................81

    3-2-3 بررسی تکرار پذیری درصد حذف نیترات در شرایط بهینه.................................................................................86

    3-2-4 ایزوترم جذب سطحی نیترات..............................................................................................................................87

    3-2-5 محاسبه فاکتور جداسازی (RL)..........................................................................................................................90

    3-2-6 بررسی سینتیک فرآیند جذب سطحی.................................................................................................................91

    3-2-7 آنالیز نمونه حقیقی...............................................................................................................................................92

    3-3 مشخصه یابی نانوکامپوزیت پلیتیوفن-SBA-15.......................................................................................................93

    3-3-1 مشخصه یابی نانوکامپوزیت با استفاده از تصاویر SEM......................................................................................93

    3-3-2 بررسی طیف FTIR نانوکامپوزیت پلیتیوفن- SBA-15.......................................................................................95

    3-4 ساختار فیبرجاذب نانو کامپوزیت پلی تیوفن- SBA-15..........................................................................................96

    3-5 مشخصه یابی کاتالیزورهای استفاده شده در سنتز بیودیزل.......................................................................................97

    3-5-1 مشخصه یابی کاتالیزورها با استفاده از تصاویر SEM..........................................................................................98

    3-5-2 بررسی طیف XRD کاتالیزورها...........................................................................................................................98

    3-6 پیش تغلیظ، شناسائی و اندازه گیری متیل استرها با روش SBSE...........................................................................99

    3-6-1 بهینه سازی شرایط میکرواستخراج......................................................................................................................99

    3-6-2 ویژگی های کمی روش پیشنهادی....................................................................................................................104

    3-6-3 آنالیز میزان اسید چرب های موجود در نمونه های بیودیزل.............................................................................104

    3-6-4 مقایسه کروماتوگرام های استاندارد اسیدهای چرب و نمونه های بیودیزل.......................................................105

    3-7 مشخصه یابی نانوکامپوزیت اکسید آهن-پلی آنیلین...............................................................................................106

    3-7-1 مشخصه یابی نانوکامپوزیت با استفاده از تصاویر SEM....................................................................................106

    3-7-2 بررسی طیف FTIR نانوکامپوزیت اکسیدآهن-پلی آنیلین.................................................................................107

    3-8 اندازه گیری PAHS به روش SPME....................................................................................................................108

    3-8-1 بهینه سازی شرایط میکرواستخراج....................................................................................................................108

    3-8-2 وﯾژگی های کمی روش پیشنهادی.....................................................................................................................111

    3-8-3 آنالیز نمونه های حقیقی.....................................................................................................................................112

    3-8-4 مقایسه کروماتوگرام های استاندارد PAHs در نمونه های آب..........................................................................113

    3-9 نتیجه گیری............................................................................................................................................................114

     

    منبع:

     

    [1] http://www.nano.ir

    [2] B. Bhushan, Springer handbook of nanotechnology. New York (NY): Spinger–Verlag Berlin Heidelberg New York: 2003.

    [3] F. Allhoff, P. Lin, and M. Moore, What is nanotechnology and why does it matter: from science to ethics. A John Wiley & Sons, Ltd., Publication: 2010.

    [4] P. Charles, Jr. Poole, J. Frank, Owens, Introduction to nanotechnology. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc: 2003.

    [5] T. Pradeep, NANO: The Essentials Understanding Nanoscience and Nanotechnology. New Dehli: Tata McGraw–Hill Publishing Company Limited: 2007.

    [6] http://www.nanochannelsfp7.eu/?p=2516

    [7] P. Holister, J W. Weener, C V. Romvn, T. Harper, Nanoparticles Technology White Papers nr.3, London: Published by Cientifica, Ltd: 2003.

    [8] G A. Ozine, A C. Arsenault, L. Cademartiri, Nanochemistry: A Chemical Approach     to Nanomaterials, Cambridge, UK: Royal Society of Chemistry: 2005.

    [9] G. Coa. Nanostructures and Nanomaterials: Synthesis, Properties and Applications, London: Imperial College Press: 2004.

    [10] M. Aliofkhazraei, A. Sabour Rouhaghdam, Fabrication of Nanostructures by Plasma Electrolysis, Weinheim: WILEY–VCH Verlag GmbH & Co. KGaA: 2010.

    [11] R. W. Youngs, C. M. Frost, Humic acids from leonardite - a soil conditioner and organic fertilizer. Ind. Eng. Chem. 1963, 55, 95–99

    [12] S. Kalaitzidis, S. Papazisimou, A. Giannouli, A. Bouzinos, K. Christanis, Preliminary comparative analyses of two Greek leonardites, Fuel. 2003, 82, 859-862.

    [13] G. R. Aken, D. M. McKnight, R. L. Wershaw, P. MacCarthy, An introduction to humic substance in soil, sediment, and water. humic substance in soil, sediment, and water, New York, Wily- Interscience. 1985, 1-12.

           [14] Y. Sahin, A. Ozturk, biosorption chromium(VI) ions from aqueous solution by the bacterium bacillus thuringiensis, process biochemistry.1999, 40, 1895-1901.

           [15] D. park, Y. s. Yun, J.  M. Park, Use of fungal biomass for the detoxification of hexavalent chromium: screening and kinetics. Process Biochemistry. 2005, 40, 2559-2565

    [16] V. bouska, Geochemistry of coal, Academia, Prague, 1981, 128-141

    [17] C. Lao, Z. Zeledon, X. Gamisans, M. Sole, Sorption of Cd(II) and Pb(II) from aqueous solutions by a low-rank coal (leonardite), Separation and Purification Technology 2005, 45, 79-85.

    [18] R. W. Youngs, C. M. Frost, Humic acids from Leonardite – A soil conditioner and organic fertilizer, U. S. Department of the Interior, Grand Forks Lignite Research Laboratory, Bureau of Mines, Grand Forks, N. Dak, 2005.

    [19] P. Hanzlík, J. Jehlička, Z. Weishauptová, O. Šebek, Adsorption of copper, cadmium and silver from aqueous solutions onto natural carbonaceous materials, Plant Soil Environ 2004, 50, 257–264.

    [20] Latrobe Fertilisers Holdings Ltd official website

    [21] A. B. Gore, Environmental research at the leading edge, Nova Science Pub Inc2007, 353.

    [22] H. C. H. Darley, D. R. Gray, Composition and properties of drilling and completion fluids, Gulf Professional Publishing, fifth edition, Gulf Publishing Company, 1988,184-281. 

     

     

    [23] J. Galvez, T. Cruz, E. Crespo, M. A. Ocete, M. D. Lorente, F. Sanchez de Medina, A. Zarzuelo, Rutoside as mucosal protective in acetic acid-induced rat colitis. Planta Med. 1997, 63, 409-14.

    [24] D. J. Ferner, Toxicity, heavy metals, eMed. J. May 2001, 25, 1-5.

    [25] http://www.lef.org/protocols/prtcl-156,shtml

    [26] http://www.chromium.com

    [27] D. Park, Y. S. Yun, S. R. Lim, J. M. Park, Kinetic analysis and mathematical modeling of Cr(VI) removal in a differential reactor packed with ecklonia biomass.  j.Microbial.Biotechnol. 2006, 16,784-790

    [28] Z. Stepniewska, K. Bucior, Chromium contamination of soils, water, and plants in the vicinity of a tannery water lagoon. Environ.Geochem. Health 2001, 23, 241- 245.

    [29] http://www.world mineral statistics.com

    [30] Y. Sahin, A. Ozturk, biosorption chromium(VI) ions from aqueous solution by the bacterium bacillus thuringiensis, process biochem.1999, 40, 1895-1901.

    [31] X. Wang, W. Deng, Y. Xie, C. Wang, Selective removal of mercury ions using a chitosan–poly(vinyl alcohol)hydrogel adsorbent with three-dimensional network structure. Chemical Engineering Journal, Chem. Engine. 228 (2013) 232–242.

    [32] S. Kalaitzidis, S. Papazisimou, A. Giannouli, A. Bouzinos, K. Christanis, Preliminary comparative analyses of two Greek Leonardites, Fuel 82 (2003) 859–861.

    [33] D. park, Y. s. Yun, J.  M. Park, Use of fungal biomass for the detoxification of hexavalent chromium: screening and kinetics. Process Biochemistry. 2005, 40, 2559-2565

    [34] World Health Organization. Guidelines for drinking-water quality. 2nd ed. Recommendations. Geneva: WHO, 1993, 1, 208.

    [35] R. Thiruvenkatachari, S. Vigneswaran, R. Naidu, Permeable reactive barrier for groundwater remediation, J. Indust. Engin. Chemistry 2008, 14, 145-156.

    [36] Toxicological Profile for Chromium, Agency for Toxic Substancees and Disease

    Registry(ATSDR), Public Health Service,U.S.Department of Health and Human Services, Public Health Service in Atlanta,GA,1997.

    [37] http://www.portfolio.mvm.ed.ac.uk/studentwebs/session2/group29/introtox.htm 

    [38] Y. Onganer, C. igdem Temur, Adsorption Dynamics of Fe(III) from Aqueous Solutions onto Activated Carbon, coll. interface. 1998, 205, 241–244.

    [39] G. A. Sokolov, V. M. Grigor, Deposits of iron, in Smirnov, V. I. (ed.), Ore Deposits of the USSR: London, pitman 1977, 1, 7-113.           

     [40] R. M. Garrels, C. L. Christ, Solutions, Minerals and Equilibria. New York: Harper & Row, 1965, 450.

    [41] P. Roonasi, Sorption Reactions between Ionic Species and Magnetite in Aqueous Solution, Ph.D. Thesis, Division of Chemical Engineering Department of Chemical Engineering and Geosciences Luleå University of Technology, 2009, S-971 87 Luleå, Sweden.

    [42] A. B. Jusoh ,W. H. Cheng ,W. M. Low ,A. Noraaini, M. J. Megat Mohd Noor, Study on the removal of iron and manganese in groundwater by granular activated carbon, Desalination 2005, 182, 347-353

    [43] A. G. tekarlekopolov, D. V. Vayenas, ammonia, iron and manganese removal from potable water, Desalination 2007, 210, 1-3.

    [44] AWWA, APHA.WPCF, standard methods for the examination of water and wastewater, Eighteenth Edition, 1998.

    [45] P. Mandel, C. B. Mjumder, Effects of adsorbent dose, its particle size on the removal arsenic, iron and manganese from groundwater, J. Hazard Mater. 2008, 150, 695-702

    [46]-www.chennaimetrowater.com/engg/ironrem.htm

    [47] G. Bitton, Wastewater microbiology, 3rd Eddition Wiley-Liss Pub, Hoboken, N. J. 2005.

    [48] R. Colter, L. Mahler, Iron in drinking water, Ebook Series of Publications on Drinking Water Contaminants and Treatments for them, Oregon State University, 2006, 589-594.

    [49] S. R. Qasim,  E. M. Motley, G. Zhu, Water works engineering, planning, design and operation, Printice Hall PTR, Inc., N. J., 2005.

    [50] P. G. Reddy, Removal of arsenic from drinking water by iron oxide coated pumice stone, Ph.D. Thesis, The University of Texas, USA, 2005.

    [51] P. Roccaro, C. Barone, Removal of manganese and iron from water supply, Desalination 2007, 210, 205-214

    [52] J. Crittendan, R. R. Trussell, D. W. Hand, K. J. Howe, G. Tchobanoglous, water treatment principles and design, John wiley John Wiley & Sons,Inc 2005.

    [53] م. احمدی زاده، سم شناسی صنعتی فلزات سنگین، نشر هزاران، چاپ اول، 1376، 47-27.

    [54] C. J. Schmitt, W. G. Brumbaugh, G. L. Linder, J. .E.  Hinck, A Screening  Level Assessment  of Lead, cadmium  and  zinc  in fish and cryfish from  Northeastern  oklahoma, USA.. Envivon. Geochem. Health 2006, 38, 445–471.

    [55]و. آر. هایتمن، تی. دونالد، دستور کار آزمایشگاه تجزیه دستگاهی، (ترجمه) ع. سلاجقه، و. توسلی، ر. موسوی، مرکز نشر دانشگاهی چاپ اول1380، 330-363

    [56] م. اسماعیلی، آ. بیداری، مسمومیتها و حوادث محیطی، دانشگاه تهران چاپ اول 1371، 45-42.

    [57] ع. پژوهنده، ا. شریعت، تشخیص و درمان مسمومیتها، مرکز نشر دانشگاهی چاپ اول 1377، 456.

    [58] م. رحانی، تشخیص، پیشگیری، درمان بیماریها و مسمومیت های ماهی (ترجمه) انتشارات اداره کل آموزش و ترویج، معاونت تکثیر و پرورش شیلات ایران. 1374، 256-1.

    [59] F. S. Snieszko, H. R. Axelrod, Diseases  of fish, Book 5 Environmental  stress  and fish  diseases, T.F.H. Publication  Nepton city USA, 1976, 192.

    [60] C.W. Fetter, Contaminant Hydrogeology 2d ed. Prentice Hall Inc. NJ. DEPARTEMAN OF GEOLOGE, university of Wisconsin-oshkosh, 1999.

    [61] ع. جعفری ملک آبادی، م. افیونی، س. ف.  و. موسوی، آ. خسروی، بررسی غلظت نیترات در آبهای زیرزمینی استان اصفهان، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی۱۳۸۳، ۸، ۶۹-۸۲

    [62] W. M. Alley, Regional groundwater quality, Van Nostrand Reinhold, New York 1993.

    [63] آ. انصاری، حذف فلزات سنگین از محلول­های آبی توسط کانی­های زئولیت طبیعی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان،1382.

    [64] M. B. Miranzadeh, Gr. R mostafavi, A. jalali, Survey of nitrate concentration in water supply wells and water distribution network in kashan during 2005-2004, Feyz. 2006, 10, 39-45

    [65] D. k. Todd, Ground water hydrology. second Edition, John Wailey and Sons. 1980.

    [66] T. J. Logan, D. J. Eckert D. G. Beak, Tillage, crop and climatic effects on runoff and tile drainage losses of nitrate and 4 herbicides. Soil. Till. Res. 1994, 30, 75-103

    [67] G. T. Chae, K. Kim, S. T. Yun, K. H. Kim,  S. O. Kim,  B. Y. Choi, H. S. Kimc, C. W. Rhee, Hydrogeochemistry of alluvial ground waters in an agricultural area: an implication for ground water contamination susceptibility,Chemosphere 2003, 55, 369–378

    [68] T. H. E. Heaton, Sources of the nitrate in phreatic groundwater in the Western Kalahari, Hydrology, 1984, 67, 249-259.

     

    [69] J. Pacheco, L. Marin, A. Cabrera, B. Steinich, O. Escolero. Nitrate temporal and spatial pattern in 12 water supply wells, Yucatan, Mexico. Environ. Geo. 2001, 40, 708-715.

    [70] P. A. Hamilton, D. R. Helsel, Effects of agriculture on groundwater quality in five regions of United States, Groundwater. 1995, 33, 217-226.

    [71] B. K. Wylie, M. J. Shaffer, M.D. Hall, Regional assessment of NLEAP No3-N leaching indices, Water. Res. Bullet. 1995, 31, 99-408.

    [72] A. P. S. Terblanche, Health hazards of nitrate in drinking water and possible means of denitrification, Water SA. 1991, 17, 1-83.

    [73] French Ministry of Health, Nitrate in waters for human consumption: The situation in France. Aquq. 1983, 2, 74-78.

    [74] A. H. Mahvi, Health Aspects and Aesthetical Quality of Water, Tehran, Bal Gostar Publication, 1994.

    [75] B. K. Wylie, M. J. Shaffer, M. D. Hall, Regional assessment of NLEAP No3-N leaching indices, Water Resources Bulletin. 1995, 31, 99-408.

    [76]  D. C. Bouchard, M. K. Williams, R. Y. Surampalli, Nitrate contamination of groundwater: sources and potential health effects, J. Americ. Water. Work. Assoc., 1992, 84, 85-90.

    [77] S. S. Mirvish, The significance for human health of nitrate and nitrite and N-nitrosocompound. In: Nitrate contamination: exposure, consequence and control. I. Bogardia, R. D Kuzelka, New York: Nato ASI series, Geco. Sci., 1991, 30, 253-266.

    [78] آ. خسروی دهکردی، م. افیونی، س. ف. موسوی ، بررسی تعیین غلظت نیترات آب­های زیر زمینی حاشیه زاینده رود در استان اصفهان، مجله محیط شناسی 1385، 39، 33-40.

    [79] م. م. قیصری، م. هودجی، پ. نجفی، آ. عبداللهی، بررسی آلودگی نیتراتی آب زیرزمینی ناحیه جنوب شرق شهر اصفهان، مجله محیط شناسی. 1386، 42، 43-50.

    [80] آ. حسین زاده، ف. حاجیلاری، اندازه گیری نیترات در آب به روش پلاروگرافی و مقایسه آن با روش اسپکتروفتومتری فرابنفش، دوازدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده بهداشت، 1388.

    [81] D. N. Lapedes, Encyclopedia of Environmental Science, McGraw Hill Book Company, New York, 1974, 14, 259.

    [82] C. Pereira, R. Braganc, A. Fernandes, K. Ribeiro, B. Nascimento, P. Barros, Zn(II) adsorption from synthetic solution and kaolin wastewater onto vermicompost, J. Hazard. Mater. 2009, 162, 804–811.

    [83] O. J. Esalah, M. E. Weber, J. H. Vera, Removal of lead, cadmium and zinc from aqueous solutions by precipitation with sodium di-(n-octyl) phosphinate, Can. J. Chem Eng. 2000, 78, 948–954.

    [84] A. I. Zouboulis, K. A. Matis, B. G. Lanara, C. L. Neskovic, Removal of cadmium from dilute solutions by hydroxyapatite. II. Floatation studies, Sep. Sci. Technol. 1997, 32, 1755–1767.

    [85] V. Ravindran, M. R. Stevens, B. N. Badriyha, M. Pirbazari, Modeling the sorption of toxic metals on chelant-impregnated adsorbent, J. AIChE. 1999, 45, 1135–1146.

    [86] C. A. Toles, W. E. Marshall, Copper ion removal by almond shell carbons and commercial carbons: batch and column studies, Sep.Sci. Technol. 2002, 37, 2369–2383.

    [87] L. Canet, M. Ilpide, P. Seta, Efficient facilitated transport of lead, cadmium, zinc and silver across a flat sheet-supported liquid membrane mediated by lasalocid A, Sep. Sci. Technol. 2002, 37, 1851–1860.

    [88] A. Shukla, Y. Zhang, P. Dubey, J. L. Margrave, S. S. Shukla, The role of sawdust in the removal of unwanted materials from water, J.Hazard. Mater. 2002, 95, 137–152.

    [89] A. Kumar, N. N. Rao, S. N. Kaul, Alkali treated straw and insoluble straw xanthate as low cost adsorbents for heavy metal removal preparation, characterization and application, Biores. Technol. 2000, 71, 133–142.

    [90] C. Gerente, P. C. du Mensil, Y. Andres, J. F. Thibault, P. L. Cloiree, Removal of metal ions from aqueous solution on low cost natural polysaccharides sorption mechanism approach, React Funct Polym. 2000, 46, 135–144.

    [91] G. Beker, F. S. Guner, M. Dizman, A. T. Erciyes, Heavy metal removal by ion exchanger based on hydroxyethyl cellulose, J. Appl. Polym. Sci. 1999, 74, 3501–3506.

    [92]  S. H. Gheraibeh, Y. Wail, A. E. Shar, M. M. Kofahi, Removal of selected heavy metals from aqueous solutions using processed solid residue of olive mill products, Water Res. 1998, 32, 498–502.

    [93] N. Ahalya, T. V. Ramachandra, R. D. Kanamadi, Biosorption of heavy metals, Res. J.Chem. Environ. 2003, 7, 71-79.

    [94] S. S. Ahluwalia, D. Goyal, Microbial and plant derived biomass for removal of heavy metals from wastewater, Biores. Tech. 2007, 98, 2243-2257.

    [95] N. F.Gray, Water Technology. John Wiley & Sons, New York, 1999, 473–474.

    [96] S.C. Ahn, S.Y. Oh, D.K. Cha, Enhanced reduction of nitrate by zero-valent iron at elevated temperatures. J Hazard Mater. 2000, 199, 159-79.

    [97] M. S. Celik, B. Ozdemir, M. Turan, Removal of ammonia by natural clay mineral using fixed and fluidized bed column reactors. Water Science and Water Technology: Water Supply, 2001, 81-88.

    [98] C. P. Huang, F. B. Ostovic, Removal of cadmium(II) by activated carbon adsorption, J. Environ. Eng. ASCE. 1978, 104, 863-878.

    [99] S. J. Allen, P. A. Brown, Isotherm analysis for single component and multi-component metal sorption onto lignite. J Chem.Tech. Biotechnol. 1994, 62,17–24.

    [100] http://wikipedia.org/wiki/adsorption.

     [101]دکتر سیروس نوری، واکنش­گاه ها، جهاد دانشگاهی ارومیه، 1389.

    [102] A. K. Rai, K. Surendark., Treatment of chromium bearing wastewater

    by adsorption on brick kiln ash and fly ash, Indian J. Environ. Health. 1998, 41, 65-73.

    [103] M. Saeedi, A. Jamshidi, O. Abessi, J. Bayat, Removal of dissolved Cadmium by adsorption onto Walnut and Almond Sell Charcoal: Comparison with Granular Active Carbon (GAC), Water. Wastewater. 2009, 70,  21-16

    [104] I. Langmuir, The constitution and fundamental properties of solids and liquids, J. Am. Chem. 1917, 38, 2221–2295.

    [105] A. Dabrowski, Adsorption and its Applications in Industry and Environmental Protection Studies in Surface Science and Catalysis, Elsevier Science B. V. 1998, 120, 3-68.

    [106] Y. S. Ho, D. A. J. wase , C. F. Forster , Kinetic studies of competitive heavy metal adsorption by sphagnum moss peat, Environ Technol. 1996, 17, 71-77.

    [107] P. Kaevsarn, Biosorption of copper(II) from aqueous solutions by pretreated biomass of marine algae padina Sp, Chemosphere 2002, 47, 1081-1085.

    [108] بارو، شیمی فیزیک، جلد دوم، ترجمه مسعود حسن پور، قاسم خدادادی، مرکز نشر دانشگاهی تهران، 1370.

    [109] M. Jaroniec, Adsorption on heterogeneous surfaces: The exponential equation for the overall adsorption isotherm, Sur. Sci. 1975, 50, 553–564.

    [110]  م. پازوکی، ش. شفیعی، م. بنی فاطمی، حذف کروم شش ظرفیتی توسط زیست توده­های گیاهی، نهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1383، 65-60.

     

    [111] م. علی محمدی، گ. ابوالحمد، ع. کشتکار، بررسی جذب بیو لوژیکی فلزات سنگین آهن وکروم از پساب­ها، نهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران، دانشگاه علم و صنعت، 1383، 65-60.

    [112] M. Kobya, Removal of Cr from aqueous solutions adsorption on hazelnut shell activated carbon, Biores. Tech. 2004, 91, 317–321.

    [113] م. برزگر، س. ضیائی، جذب کروم از محلول آبی بوسیله سنبل آبی، دهمین گنگره ملی مهندسی شیمی ایران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 1384، 43-37.

    [114] ع. تدین، ر. محمدی، جذب کروم از محلول آبی بوسیله هیدروکسید اکسیدآهن، یازدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، 1385، 72-78.

    [115] K. Selvi, S. Pattabhi, K. Kadirvalu, Removal of Cr from aqueous solutions by adsorption on to activated carbon, Bioresourc Technology 2001, 80, 87–89.

    [116] Z. Hu, L. Lei, Y. Li, Y. Ni, chromium adsorption on high performance activated carbon from aqueous solutions, Sep. Tech. 2003, 31, 13–18.

    [117] K. Ranganathan, Removal of Cr from aqueous solution by activated carbon prepared from Casurina leaves, Biores.Tech. 2000, 73, 99–103.

    [118] Z. Di,  J. Xian, J. Peng, chromium adsorption by aligned carbon nanotubes supported ceria nanoparticles, Chemosphere 2006, 62, 865.

    [119] Y. Oi, S. Yu, Adsorption of Cr on micro and mesoporous rice husk– based active carbon, Materials Chemistry and Physics 2002, 78, 132-137.

    [120] T. Karthikeyan, S. Rajgopal, L. Miranda, chromium adsorption by Hevea Brasillinesis sawdust activated carbon from aqueous solutions, J. Hazard Mater. 2005, 124, 192 - 199.

    [121] N. Arslan, E. Pehlivan, Removal of Cr from aqueous solution by Turkish brown coals, Biores. Tech. 2007, 98, 2836–2845.

    [122] D. Dhar Das, R. Mahapatra, Removal of Cr from aqueous solution by activated Cow Dung carbon, Coll. Int. Sci. 2000, 232, 235–240.

    [123] J. Hu, G. Chen, I. Lo, Removal of Cr from aqueous solution by maghemite nanoparticles, Water. Res. 2005, 39, 4228–4536.

    [124] G. Agarwl, H. K. Bhuptawat, S. Chaudhhari, Biosorption of Cr by Tamarindus indica seeds, Biores. Tech. 2006, 97, 949–956.

    [125] D. Mohan, C. H. Pittman Jr, Activated carbons and low cost Adsorbents for remediation of tri and hexavalent chromium from water, J. Hazard Mater. 2006, 137, 762-811.

    [126] I. N. Jha, L. Iyengar, A.V. S. P. Rao, Removal of cadmium using chitosan, J. Environ. Eng. 1988, 114, 962–974.

    [127] S. Montserrat, J. M. Casas, L. Conxita, Removal of Zn from aqueous solutions by low-rank coal, Water, Air, and Soil Pollution 2003, 144, 57–65.

     

    [128] Z. C. Zeledon-Toruno, X. Gamisans, M. Sole-Sardans, Sorption of Cd(II) and Pb(II) from aqueous solutions by a lowrank coal (leonardite), Sep. Pur. Tech. 2005, 45, 79-85.

    [129] Z. C. Zeledon-Toruno, C. Lao-Luque, F. X. C. Heras, M. Sole-Sardans, Removal of PAHs from water using an immature coal (leonardite), Chemosphere 2007, 67, 505–512.

    [130] Z. C. Zeledon-Toruno, C. Lao-Luque, M. Sole-Sardans, Nickel and copper removal from aqueous solution by an immature coal (leonardite): effect of pH, contact time and water hardness, J. Chem Technol Biotechnol. 2005, 80, 649–656.

    [131] Y. M. Chen, C. W. Li, S. S. Chen, Fluidized zero valent iron bed reactor for nitrate removal, Chemosphere 2005, 59, 753-759.

     

    [132] Y. H. Huang, T. C. Zhang, Effects of low PH on nitrate reduction by iron powder, Water Res. 2004, 38, 2631-2642.

    [133] A. SuKru, T. Aysen, Nitrate and pestisides removal from contaminated water using

    biodenitrification reactor process, biochemistry 2006, 41, 882-886.

    [134] J. J. Schoeman, A. Steyn, Nitrare removal with revers Osmosis in a rural area in South Africa. Desalination 2003, 15, 15-26.

     

     [135]ح. ایرانلو، ط. رحیمی، م. ح. محمودیان، م. خزائی، ز. یاوری، ع. عسگری، ن. واعظی، حذف نیترات از آب با استفاده از جاذب گرانول هیدرواکسید فریک، تحقیقات نظام سلامت 1389، 6، 959-952.

     [136]م. سلیمانی، آ. انصاری، م. ع. حاج عباسی، ج. عابدی، بررسی حذف نیترات وآمونیم از آب­های زیرزمینی با استفاده از فیلتر کانساری، آب و فاضلاب 1387، 67، 26-18.

     [137]ع. رحمانی، م. سلیمانی امین آبادی، ق. عسگری، ف. برجسته عسگری، حذف نیترات با استفاده از پامیس اصلاح شده با کلرید منیزیم و منیزیم صفر ظرفیتی از محلول­های آبی، سلامت و محیط 1389، 4، 474-461.

    [138] S. Choe, H. M. Liljestrand, J. Khim, Nitrate reduction by zero-valent iron under different pH regimes, Appl Geochem. 2004, 19, 335–342

    [139] G. K. Luk, W. C. Au-Yeung, Experimental investigation on the chemical reduction of nitrate from groundwater,  Adv Environ Res. 2002, 6, 441–453.

    [140] N. Ozturk, T. E. Bektas, Nitrate removal from aqueous solution by adsorption onto various materials, J. Hazard Mater. 2004, 112, 155-162.

    [141] M. H. Ward, T. M. Dekok, P. Levallois, Drinking water Nitrate and health recent findings and research needs, Environ. Health. Pres. 2005, 1607-1614.

    [142] Y. Onganer1, C. igdem Temur, Adsorption Dynamics of Fe(III) from Aqueous Solutions onto Activated Carbon, coll. Int. 1998, 205, 241–244.

    [143] S. S. Tahir, N. Rauf, Removal of Fe(II) from the wastewater of a galvanized pipe manufacturing industry by adsorption onto bentonite clay,  Environ. Manage.  2004, 73, 285–292

    [144] C. Quintelas, Z. Rocha, B. Silva, B. Fonseca, H. Figueiredo, T. Tavares, Removal of Cd(II), Cr(VI), Fe(III) and Ni(II) from aqueous solutions by an E. coli biofilm supported on kaolin, Chem. Engin.  2009, 149, 319–324

    [145] B. Acemioglu, Removal of  Fe(II) ions from aqueous solution by Calabrian pine bark wastes, Biores. Tech.  2004, 93, 99–102

    [146] N. A. Oztas, A. Karabakan, O. Topal, Removal of Fe(III) ion from aqueous solution by adsorption on raw and treated clinoptilolite samples, Micro. Meso. Mater. 2008, 111, 200–205.

    [147] G. N. Kousalya, M. Rajiv Gandhi, C. Sairam Sundaram, S. Meenakshi, Synthesis of nano-hydroxyapatite chitin/chitosan hybrid biocomposites for the removal of Fe(III), Carbo. Pol.  2010, 82, 594–599.

    [148] N. F. Fahim, B. N. Barsoum, A. E. Eid, M. S. Khalil, Removal of chromium(III) from tannery wastewater using activated carbon from sugar industrial waste, J. Hazard. Mater. 2006, 136, 303-309.

    [149] A. Lu, S. Zhong, J. Chen, J. Shi, J. Tang, X. Lu, Removal of Cr(VI) and Cr(III) from aqueous solutions by Natural Clino-pyrrhotite, Environ. Sci. Technol. 2006, 40, 3064-3069.

    [150] T. S. Anirudhan, P. G. Radhakrishnan, Chromium(III) removal from water and wastewater using a carboxylate-functionalized cation exchanger prepared from a lignocellulosic residue, Colloid Interface Sci. 2007, 316, 268-276.

     

    [151] F. Gode, E. Pehlivan, A comparative study of two chelating ion exchange resins for the removal of chromium (III) from aqueous solution, J. Hazard. Mater. 2003, 100, 231-243.

    [152] C. Namasivayam, R. T. Yamuna, Studies on chromium (III) removal from aqueous solution by adsorption onto biogas residual slurry and its application to tannery wastewater treatment, Water Air Soil Pollut. 1999, 113, 371-384.

    [153] C. Quintelas, T. Tavares, Lead (II) and iron (II) removal from aqueous solution: biosorption by a bacterial biofilm supported on granular activated carbon, J. Res. Environ Biotechnol. 2002, 3, 196–202.

     

    [154] A. K. Singh, D. P. Singh, K. K. Panday, V. N. Singh, Wollastonite as adsorbent for removal of Fe(II) from water,  J. Chem. Technol. Biotechnol. 1988, 42, 39–49.

    [155] N. Ahalya, R. D. Kanamadi, T. V. Ramachandra, Biosorption of iron(III) from  aqueous solutions using the husk of cicer arientinum. Ind. J. Chem.Tech. 2006, 13, 122–127.

    [156] G. Karthikeyan, N. Andal Muthulakshmi, K. Anbalagan, Adsorption studies of iron(III) on chitin. J. Chem. Sci. 2005, 117, 663–672.

    [157] Y. Ho, A. E. Ofomaja, Biosorption thermodynamics of cadmium on coconut copra meal as biosorbent, Biochem. Engin. 2006, 30, 117–123.

    [158] F. Luo, Y. Liu, X. Li, Z. Xuan, J. Ma, Biosorption of lead ion by chemicallymodified biomass of marine brown algae Laminaria japonica. Chemosphere 2006, 64, 1122–1127.

    [159] C. Gabaldon, P. Marzal, A. Seco, Cadmium and zinc adsorption onto activated carbon: influence of temperature, mpH and metal/carbon ratio, J. Chem. Technol. Biotechnol. 1996, 66, 279–285.

    [160] E. S. Abdel-Halim, A. Abou-Okeil, A. Hashem, Adsorption of Cr(VI) oxyanions onto modified wood pulp, Polym. Plast. Technol. Eng. 2006, 45, 71–76.

    [161] S. Chaiyasith, P. Chaiyasith, C. Septhu,  Removal of cadmium and nickel from aqueous solution by adsorption onto treated fly ash from Thailand, Thammasat. Int. J. Sci. Technol. 2006, 11, 13–20.

    [162] E. Demirbas, Adsorption of Cobalt(II) from aqueous solution onto activated carbon prepared from hazelnut shells, Adsorp. Sci. Technol. 2003, 21, 951–963.

    [163] M. A. Zarraa, A study on the removal of chromium(VI) from waste solution by adsorption on to sawdust in stirred vessels, Adsorp. Sci. Technol. 1995, 12, 129-138

    [164] S. Al-Asheh, Z. Duvnjak, Sorption of cadmium and other heavy metals by pine bark, J. Hazard. Mater. 1997, 56, 35–51.

    [165] W. T. Tan, S. T. Ooi, C. K. Lee, Removal of  Cr(VI) from solution by coconut husk and palm pressed fibres, Environ. Technol. 1993, 14, 277–282.

    [166] N.A.A. Babarinde, Adsorption of zinc(II) and cadmium(II) by coconut husk and goat hair, J. Pure Appl. Sci. 2002, 5, 81–85.

    [167] J. M. Randall, F. W. Reuter, A. C. Waiss Jr, Removal of cupric ions from solution with peanut Skins, J. Appl. Polym. Sci. 1975, 19, 1563-1571.

    [168] A. Demirbas, Adsorption of Cr(III) and Cr(VI) ions in aqueous solutions onto modified lignin, Energy Sour. 2005, 27, 1449–1455.

    [169] E. T. Hawrhorne-Costa, A. A. Winkler Hechenleitner, E. A. Gomez- Pineda, Removal of cupric ions from aqueous solutions by contact with corn cobs, Sep. Sci. Technol. 1995, 30, 2593-2602.

    [170] K. S. Low, C. K. Lee, A. Y. Ng, Column study on the sorption of Cr(VI) using quaternized rice hulls, Biores. Technol. 1999, 68, 205–208.

    [171] A. Demirbas, Adsorption of Co(II) and Hg(II) from water and wastewater onto modified lignin, Energy Sour. 2007, 29, 117–123.

    [172] J. Goel, K. Kadirvelu, C. Rajagopal, V. K. Garg, Removal of lead(II) by adsorption using treated granular activated carbon: batch and column studies, J. Hazard. Mater. 2005, 125, 211–220.

    [173] S. R. Platt, F. M. Clysdale, Binding of iron by lignin in the presence of various concentrations of calcium, magnesium, and zinc, J. Food Sci. 1985, 50, 1322–1326.

    [174] K. Periasamy, C. Namasivayam, Removal of copper(II) by adsorption onto peanut hull carbon from water and copper plating industry wastewater, Chemosphere 1995, 32, 769–789.

    [175] S. A. Ong, C. E. Seng, P. L. Lim, Kinetics of adsorption of Cu(II) and Cd(II) from aqueous solution on rice husk and modified rice husk, Electron.J. Environ. Agric. Food Chem. 2007, 6, 1764–1774.

    [176] I. C. Eromosele, S. S. Bayero, Adsorption of chromium and zinc ions from aqueous solutions by cellulosic graft copolymers, Biores. Technol. 2000, 71, 279–281.

    [177] F. N. Acar, E. Malkoc, The removal of chromium(VI) from aqueous solution by Fagus orientalis, Biores. Tech., 2004, 94, 13–15.

    [178]  M. Ajmal, R. A. K. Rao, S. Anwar, J. Ahmed, R. Ahmad, Adsorption studies on rice husk: removal and recovery of Cd(II) from wastewater. Biores. Tech.  2003, 86, 147–149.

    [179] B. Preetha, T. Viruthagiri, Batch and continuous biosorption of chromium(VI) by Rhizopus arrhizus, Sep. Pur. Tech. 2007, 57, 126–133.

    [180] F. A. A. Al-Rub, Biosorption of zinc on palm tree leaves: equilibrium, kinetics, and thermodynamics studies, Sep. Sci. Tech. 2006, 41, 3499–3515.

    [181] L. S. Clesceri, A. E. Greenberg, A. D. Eaton, Standard Method for the Examination of water. wastewater., 20th Edition, 1999


موضوع پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, نمونه پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, جستجوی پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, فایل Word پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, دانلود پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, فایل PDF پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, تحقیق در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, مقاله در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, پروژه در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, پروپوزال در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, تز دکترا در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, پروژه درباره پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای, رساله دکترا در مورد پایان نامه سنتز و مشخصه یابی نانوکامپوزیت های جدید به منظور بهره برداری در کاربرد های تجزیه ای

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش : شیمی کاربردی خلاصه فارسی مطابق استانداردهای جهانی، گوگرد موجود در سوخت‌های مورد استفاده در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین صنایع آلایندگی باید حدود ppmw10 کاهش یابد و این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا، سوخت‌هایی با میزان گوگرد بیش از ppmw1000 تولید می‌کنند. یکی از روش‌های نوین و مقرون به صرفه کاهش ...

پایان نامه­ ی کارشناسی ­ارشد­­ در رشته­ی نانو مهندسی­ شیمی چکیده حذف فنول از پساب های صنعتی با استفاده از فناوری نانو در این تحقیق حذف فوتو کاتالیستی فنول به عنوان مدلی از آلاینده­ آلی در یک رآکتور بستر سیال تحت تابش­های فرابنفش و مرئی مورد مطالعه قرار گرفته است. تاثیرات کمیت­های مهمی چون pH، غلظت کاتالیست، غلظت فنول و روش­­های سنتز نانوکامپوزیت بر حذف فوتوکاتالیستی فنول مورد ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده : امروزه افزایش آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع نفتی باعث توسعه و جایگزینی بسته بندی های زیست تخریب پذیر بجای بسته بندی های مشتق شده از منابع نفتی شده است. همچنین در این راستا به کارگیری ترکیبات ضدمیکروب همچون نانوذرات نقره کارایی این بسته بندی ها را تا حدود زیادی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی،گرایش علوم و صنایع غذایی/تکنولوژی موادغذایی چکیده در این کار پژوهشی تولید و ارزیابی ویژگی های فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته سیب زمینی حاوی اسانس مرزه مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور­ اسانس مرزه در نسبت­های مختلف (0%، 10%، 20% و 30%) و پلاستی­سایزر40% به 3 گرم نشاسته سیب زمینی اضافه شده و فیلم­های نشاسته­ای به ...

پایان نامه دوره دکتری رشته مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده هدف از انجام این مطالعه تولید بیوپلیمر پلی­هیدروکسی­ آلکانوآتها با استفاده از منابع کربنی گلوکز، فروکتوز، ملاس و آب پنیر توسط میکرو ارگانیسم های Azohydromonas lata DSMZ 1123، Azotobacterbeijerinckii DSMZ 1041 ، Cupriavidus necator DSMZ 545، Hydrogenophaga pseudoflava DSMZ 1034 بوده است. در مرحله نخست جهت غربالگری ...

رساله دکتری در رشته‌ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه پارامتر های موثر در سنتز نانو ذرات نقره به روش میکروامولسیون معکوس نانو ذرات فلزی نقره به دلیل کاربرد آنها به عنوان کاتالیست، عامل ضد میکروبی و استفاده در بیوسنسورها مورد توجه می باشد. استفاده کاربردی از نانو ذرات نقره وابستگی زیادی به توزیع اندازه و ساختار این ذرات دارد. برای سنتز نانو ذرات نقره روش های متعددی مانند کاهش شیمیایی ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی علوم و تکنولوژی پلیمر چکیده به دلیل ویسکوزیته پایین و خواص ضد اشتعال و پخت نسبتاً آسان، رزین‌‌های یورتان-اکریلات مورد توجه می‌باشند. از طرفی الیاف طبیعی با منابع تجدید شونده، قیمت پایین، دانسیته کم و خواص ویژه بالا، از قابلیت ویژه‌ای برای استفاده در کامپوزیت‌ها برخوردار می‌باشد. اما جذب رطوبت نسبتاً زیاد و آتش گیر بودن آن‌ها، در مقایسه با ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر چکیده با پیشرفت تمدن بشری، توسعه فناوری و ازدیاد روزافزون جمعیت در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی روبرو شده است که زندگی ساکنان کره خاکی را تهدید می کند. آلودگی ناشی از انباشته شدن خاک و آب از ترکیبات سمی پایدارهمچون مواد شیمیایی، نمک ها، فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو از جمله عوامل به وجود آمدن بیماری های بسیاری هستند که بر ...

ثبت سفارش