پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز

word 1 MB 32469 89
1393 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی

    چکیده

    تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد استخراج شده در این پژوهش با کروماتوگرافی گازی نشان داد که اسید چرب غالب این ترکیب اسید لینولئیک با میزان 94/44 درصد است که پس از آن اسید اولئیک و اسید لینولنیک به ترتیب با مقدار 83/35 و 33/8 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. جهت این بررسی، 12 تیمار از جمله سس مایونز حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم (008/0% وزنی) و عصاره هسته سنجد (0، 1/0، 2/0، 3/0، 4/0، 5/0% وزنی)، سس مایونز حاوی عصاره هسته سنجد (1/0، 2/0، 3/0، 4/0، 5/0% وزنی) بدون نگهدارنده شیمیایی و سس مایونز فاقد هر گونه نگهدارنده (شیمیایی و یا طبیعی) طراحی شد. محصول پس از تولید بسته بندی شده و در دمای یخچالی نگهداری شد. تمامی آزمون‌های شیمیایی، میکروبی و حسی در فواصل زمانی بلافاصله پس از تولید، بعد از گذشت 24 ساعت، یک ماه پس از تولید و دوماه پس از تولید و در سه بار تکرار انجام گرفت. نتایج بدست آمده برای آزمون‌های اسیدیته و pH نشان داد که هرچند با افزایش غلظت عصاره اسیدیته افزایش و pH کاهش می‌یابد (05/0P<) اما میزان کلی اسیدیته و pH در دامنه استاندارد قرار دارد. شمارش سالمونلا و اشریشیا کلی برای تمام تیمارها منفی و طبق استاندارد بود. شمارش کلی میکروبی نشان داد که با افزایش غلظت عصاره از 1/0 تا 5/0% تعداد کل میکروارگانیسم‌ها به طور معنی داری کاهش می‌یابد (05/0P<). پس از گذشت دو ماه، بار میکروبی تمامی تیمارهای حاوی عصاره و تیمارهای حاوی نگهدارنده شیمیایی به طور معنی داری از تیمار شاهد فاقد هر گونه نگهدارنده کمتر بود و در حد استاندارد قرار داشت. نتایج آزمون حسی نیز غلظت‌های 1/0 تا 4/0 درصد عصاره هسته سنجد را در سطح خیلی خوب و مشابه با نمونه فاقد هر گونه نگهدارنده و نمونه شاهد حاوی نگهدارنده شیمیایی نشان داد؛ اما نمونه حاوی 5/0% عصاره هسته سنجد از نظر ارزیابی حسی در سطح متوسط ارزیابی شد. با توجه به نتایج آزمون‌های میکروبی، شیمایی و حسی می‌توان نتیجه گرفت که غلظت‌های 2/0 تا 4/0 درصد وزنی عصاره هسته سنجد جایگزین مناسبی برای نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم به میزان 065/0 و سوربات پتاسیم به میزان 008/0 درصد وزنی به شمار می‌رود؛ بعلاوه، با در نظر گرفتن اینکه هسته سنجد از ضایعات باغی به شمار می‌رود، با جایگزین کردن آن با نگهدارنده‌های شیمیایی موجود علاوه بر استفاده از ارزش تغذیه‌ای آن‌ و دوری از مضرات نگهدارنده‌های شیمیایی، می‌توان به ارزش افزوده نیز دست یافت.

    واژگان کلیدی: عصاره هسته سنجد، اثر ضد میکروبی، نگهدارنده طبیعی، سس مایونز

     

    فصل اول

    1- کلیات تحقیق

    1-1- پیشگفتار

    تامین نیازهای غذایی و نگهداری غذا از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. غذا پس از تولید بایستی به طریق مناسب نگهداری شود، در غیر این صورت دچار فساد و ضایعات خواهد شد. یکی از روش های گسترده و مهم نگهداری مواد غذایی استفاده از افزودنی‌ های غذایی می‌باشد. امروزه کمتر ماده غذایی یافت می‌شود که به نحوی با مواد افزودنی در ارتباط نباشد. این مواد افزودنی اگر در حد مجاز استفاده شوند، خطری برای مصرف کننده ندارند ولی در صورت استفاده بیش از حد می‌توانند برای مصرف کننده مسمومیت زا بوده و حتی در مواردی مانند استفاده از نیترات و نیتریت به دلیل تشکیل نیتروز آمین‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند (برزگر و همکاران، 1386).

    ادویه جات وگیاهان دارویی، اسانس‌ها و عصاره‌های آن‌ها درجات متنوعی از فعالیت بیولوژیکی را دارا هستند. از میان 70 ادویه‌ای که رسماً به عنوان افزودنی غذایی معرفی شده اند، فعالیت ضد میکروبی تعداد زیادی از آن‌ها به اثبات رسیده است (Nguefack و همکاران، 2004). Deschepper و همکاران (2003) مشخص کردند که روغن‌های ضروری حاصل از گیاهان میتوانند به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک‌ها بکار روند. اثرات آنتی باکتریایی روغن‌های ضروری یا ترکیبات حاصل از عصاره گیاهان بطور گسترده‌ای در بسیاری از مقالات مورد توجه قرار گرفته اند. معمولا غلظت عصاره یا اسانس مصرفی به منظور فعالیت ضد میکروبی به حدی است که تاثیری روی ویژگی حسی ماده غذایی نمی‌گذارد. بنابراین می توان با استفاده از این ترکیبات از مصرف افزودنی‌های شیمیایی جلوگیری کرده وآن‌ها را با نگهدارنده‌های گیاهی جایگزین کرد. تا به این وسیله در تامین سلامت بیشتر در جامعه نقش داشته باشیم (ضابطیان و همکاران، 1389).

     

    1-2- بیان مسئله

    سس مایونز که اولین بار توسط یک آشپز فرانسوی تولید شد و تا به امروز یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین سس‌ها در جهان به شمار می‌رود (عالم زاده، 1388)، نوعی ماده غذیی نیمه جامد امولسیونه و یک سیستم کلوئیدی است که از ترکیب روغن های گیاهی، اسیدهای خوراکی مانند سرکه و آبلیمو، اسید سیتریک، اسیدمالیک، زرده تخم مرغ و برخی مواد افزودنی مجاز تولید می شود.

    بر خلاف بسیاری از غذاها، فساد در سس مایونز تنها به فساد حاصل از فعالیت‌های میکروبی محدود نمی‌شود؛ بلکه با توجه به ساختار و ترکیبات آن، می‌توان سه نوع فساد فیزیکی، شیمیایی و میکروبی را برای آن تعریف کرد (مصباحی و جمالیان، 1386).

    1-2-1- فساد فیزیکی سس مایونز

    از آنجایی که ساختار سس مایونز امولسیونی است، لذا شکسته شدن این ساختار و به هم پیوستن فاز پراکنده (روغن) و خارج شدن آن از حالت امولسیون و تجمع روغن در سطح مایونز را می‌توان نوعی فساد فیزیکی به حساب آورد که بخصوص بر بازار پسندی محصول اثر منفی دارد. به کار بردن صمغ‌ها و هیدروکلوئیدها به عنوان مواد تثبیت کننده و قوام دهنده در سس‌های مایونز از جمله‌ راه‌های حفظ ساختمان امولسیونی آن‌‌ها در طول زمان نگهداری است.

    1-2-2- فساد شیمیایی سس مایونز

    این نوع فساد عمدتا شامل اکسیداسیون و هیدرولیز چربی‌ها و روغن‌های موجود در ترکیب سس مایونز است که با افزایش ترکیباتی مانند پراکسیدها در سس همراه است. البته تغییرات ناخواسته pH و اسیدیته در اثر فعالیت‌های میکروبی یا واکنش‌های شیمیایی را نیز می‌توان تا حدودی جزء این فساد به حساب آورد.

     

     

    1-2-3- فساد میکروبی سس مایونز

    pH پایین سس مایونز یک عامل جلوگیری کننده از فعالیت اغلب میکروارگانیسم‌ها است. مطابق استاندارد ملی ایران، pH سس مایونز تجاری نباید بالاتر از 1/4 باشد، اما به هر حال، مانند هر ماده غذایی دیگر هدف میکروارگانیسم‌های مختلف قرار می گیرد. سالمونلا تیفیموریوم اصلی ترین باکتری آلوده کننده سس مایونز است که از طریق آلودگی حاصل از پوست تخم مرغ وارد سس می‌شود (Rhee و همکاران، 2003). شیوع مسمومیت غذایی توسط سالمونلا از طیق مصرف مایونز خانگی قبلا گزارش شده است (Butler, 2009).

    چون در فرایند سس از دما برای سالم سازی فراورده استفاده نمی‌شود، لازم است بوسیله ترکیبات شیمیایی نگهدارنده مانند اسید بنزوئیک و نمک‌های آن از رشد میکروارگانیسم‌ها در شرایط نگهداری سس ممانعت شود. باتوجه به اینکه مصرف این ترکیبات (بنزوات) در عین فوائد ذکر شده مضراتی را برای سلامتی انسان نیز به دنبال دارند؛ بنابراین بایستی سعی شود که از این ترکیبات در میزان حداقل استفاده شود.

    امروزه مصرف کنندگان مواد غذایی روز به روز تمایل بیشتری نسبت به مصرف غذاهایی که عاری از مواد شیمیایی هستند و در آن‌ها مواد طبیعی به کار رفته است از خود نشان می‌دهند و به همین دلیل اخیرا مطالعات زیادی روی امکان جایگزین کردن ترکیبات طبیعی به جای نگهدارنده‌های شیمیایی در غذاهای مختلف صورت گرفته است (برزگر و همکاران، 1386).

    به دلیل اثرات جانبی داروهای شیمیایی امروزه توجه به گیاهان دارویی رو به افزایش می‌باشد، همچنین عدم آلودگی محیط زیست از عوامل مهم استفاده از گیاهان دارویی به جای مواد شیمیایی است. به دلیل خواص ضد‌ رادیکالی و آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی و خواص مفید درمانی دیگر کشف شده در گیاهان دارویی و کوهی، اخیراً تحقیقات کاربردی زیادی درباره استفاده از این گیاهان و ترکیبات عصاره آن‌ها در درمان بیماری‌های مختلف و در رژیم غذایی روزانه مردم انجام شده‌ است (ملک پور، 1388).

     

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    مایونز یکی از پر مصرف ترین سس‌ها در دنیا محسوب می‌شود. تولید جهانی سس مایونز در دنیا در سال 2010 به 26 میلیون تن رسید. بزرگترین تولید کنندگان سس مایونز در دنیا آمریکا و چین هستند و در بین مصرف کنندگان مایونز آمریکا در رتبه اول قرار گرفته است. از دیگر مصرف کنندگان عمده می‌توان به روسیه اشاره نمود که مقدار مایونز مصرف شده در این کشور در سال 2009، 766410 تن بوده است (http://business.com/world/surveyys/).

    همانطور که گفته شد، استفاده از نگهدارنده‌ها در فرمولاسیون سس مایونز اجتناب ناپذیر است؛ اما می‌توان نگهدارنده‌های مصنوعی را با ترکیبات ضد میکروبی طبیعی جایگزین نمود. با توجه به بررسی‌های اخیر، به نظر می‌رسد عصاره هسته سنجد می‌تواند نقش یک نگهدارنده طبیعی را در این محصول غذایی ایفا کند. بدین ترتیب، می‌توان از دور ریز شدن یک ترکیب طبیعی مفید جلوگیری کرد و در عین حال، از مضرات ترکیبات نگهدارنده سنتزی نیز در امان بود.

    1-4- اهداف تحقیق

    تولید فرمولاسیون بهینه سس مایونز حاوی عصاره هسته سنجد به عنوان یک ترکیب ضد میکروبی طبیعی.

    بررسی تاثیر افزودن عصاره هسته سنجد بر خصوصیات میکروبی و ماندگاری سس مایونز.

    بررسی اثر ضد اکسیدانی عصاره هسته سنجد در فرمولاسیون سس مایونز.

    بررسی تاثیر افزودن عصاره هسته سنجد بر ویژگی‌های حسی سس مایونز.

    مقایسه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد با بنزوات سدیم و سوربات پتاسیم.

    1-5- فرضیه‌های تحقیق

    می‌توان از عصاره هسته سنجد به عنوان یک نگهدارنده طبیعی در فرمولاسیون سس مایونز استفاده کرد.

    عصاره هسته سنجد بر خصوصیات حسی سس مایونز تاثیر نامطلوبی ندارد.

    عصاره هسته کاکتوس بر خصوصیات شیمیایی سس فرانسوی تاثیر نامطلوبی ندارد.

    1-6- تعریف واژه‌ها و مفاهیم

    سس: سس مایع غلیظی است که به عنوان چاشنی برای طعم دار کردن، مرطوب کردن و غنی سازی سالادها و غذاها استفاده می‌شود. از مهمترین انواع سس، می‌توان سس مایونز و سس سالاد را نام برد (استاندارد ملی ایران، 2965).

    سس مایونز: امولسیون نیمه جامد یا سیالی از روغن‌های گیاهی خوراکی در یک فاز مایع است. این امولسیون از ترکیباتی مانند تخم مرغ کامل یا زرده آن، سرکه و/یا آبلیمو، نمک، سایر ادویه‌ها، گلوکز و/یا شکر تهیه می‌شود (استاندارد ملی ایران، 2965).

    گیاهان دارویی: به آن گروه از گیاهانی گفته می‌شود که اندام‌های آن‌ها دارای ترکیب‌های اثر بخش دارویی است که در جهت مصارف پزشکی، درمانی و داروسازی برای پیشگیری و درمان انسان و دام قرار گیرند (امید بیگی،1379).

    سنجد: تیره سنجد مرکب از گیاهانی به صورت درخت یا درختچه، غالباً خاردار، دارای سه جنس ایلاگنوس، هیپوفا و شفردیا می‌باشد. سنجد از خانواده Elaeagnaceae از جنس Elaeagnus ، با نام علمی Elaeagnus است (Goncharova، 1990).

     

     

    Abstract

    The antimicrobial effect of Elaeagnus angustifolia seed extract as an alternative of chemical preservatives on chemical, microbial and sensory properties of mayonnaise was studied. Measurements showed there is approximately 9% of the oil in Elaeagnus angustifolia seed. Investigating profile of fatty acids of the Elaeagnus angustifolia core’s oil by gas chromatography showed that Linoleic acid is the predominant fatty acid by 44.94%, and Oleic acid and Linolenic acid are the second and third fatty acids by 35.83% and 8.33% respectively. For this study, 12 treatment such as mayonnaise containing chemical preservatives of sodium benzoate (0.065 wt%) and potassium sorbate (0.008 wt%) and E. angustifolia seed extract (0, 0.1, 0.2, 0.3 , 0.4, 0.5 wt%), mayonnaise containing E. angustifolia seed extract (0.1, 0.2, 0.3 , 0.4, 0.5  wt%) and no chemical preservatives, and mayonnaise without any preservatives (chemical or natural) were developed. Products after the production were packaged and stored at refrigeration temperatures. All chemical, microbiological and sensory analysis were done at certain time intervals immediately after production, after 24 hours, one month and two months after the production. All tests were repeated three times. The results obtained for the acidity and pH tests showed that with increasing concentration of oil seed extract, acidity increases and pH decreases (P>0.05), but the total amount of acidity and pH was in the standard range. Salmonella and E. coli counts for all treatments was negative. Total count tests showed that the extract concentrations of 0.1 to 0.5% leads to significantly decrease in the total number of microorganisms (P>0.05). After two months of conservation total counts of all treatments was significantly less than the blank treatment with no conservative (P>0.05). Sensory analysis showed that concentrations of 0.1 to 0.5% of seed extract were at very good level, but for the treatment contains of 0.5% seed oil, it was at an intermediate level. Based on the results of microbial, chemical and sensory tests, concentrations of 0.2 to 0.4 wt% of oil seed can be concluded as a good alternative to chemical preservatives of sodium benzoate and potassium sorbate by amounts of 0.065% and 0.008%.  Furthermore, considering that E. angustifolia seed is a garden waste, by replacing it with chemical preservatives, it could be achieved to added value in addition to its nutritional value and avoiding the damaging effects of chemical preservatives.

     

     
    Key words: seed extract of E. angustifolia, antimicrobial effect, natural preservative, mayonnaise.

     

  • فهرست:

    فصل اول. 11

    1- کلیات تحقیق. 11

    1-1- پیشگفتار 11

    1-2- بیان مسئله. 12

    1-2-1- فساد فیزیکی سس مایونز 12

    1-2-2- فساد شیمیایی سس مایونز 12

    1-2-3- فساد میکروبی سس مایونز 13

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 14

    1-4- اهداف تحقیق. 14

    1-5- فرضیه‌های تحقیق. 14

    1-6- تعریف واژه‌ها و مفاهیم. 15

    فصل دوم. 17

    2- مروری بر ادبیات تحقیق. 17

    2-1- بررسی نظریه‌های پیرامون تحقیق. 17

    2-1-1- سس مایونز 17

    2-1-1-1- تاریخچه. 17

    2-1-1-2- انواع مایونز از نظر میزان چربی. 18

    2-1-1-3- فناوری تшلید. 18

    2-1-2- گیاهان دارویی. 19

    2-1-3- سنجد. 21

    2-1-4- اثر ضد میکروبی ترکیبات گیاهی. 23

    2-1-5- مکانیسم اثر ضد میکروبی و دارویی ترکیبات حاصل از سنجد. 25

    2-2-  بررسی پیشینه تحقیق. 26

    2-2-1- استفاده از عصاره هسته سنجد در سس مایونز 26

    2-2-2- استفاده از نگهدارنده‌های طبیعی در سس مایونز 26

    2-2-3- جایگزینی سایر ترکیبات سس مایونز 30

    2-2-3-1- استفاده از قوام دهنده‌ها 30

    2-2-3-2- جایگزینی چربی. 31

    2-2-3-3- جایگزین‌های تخم مرغ. 33

    2-2-4- سنجد. 34

    2-2-4-1- اثرات دارویی و ضد میکروبی سنجد. 34

    2-2-4-2- فراورده‌های غذایی حاصل از سنجد. 35

    فصل سوم. 38

    3- مواد و روش‌ها 38

    3-1- مواد 38

    3-2- روش‌ها 38

    3-2-1- آماده سازی نمونه‌ها 38

    3-2-1-1- عصاره گیری از هسته سنجد. 38

    3-2-1-2- بررسی ترکیبات عصاره با دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) 38

    3-2-1-3- تهیه سس مایونز 39

    3-2-1-4- طراحی آزمایش... 40

    3-2-2- آزمون‌های فیزیکوشیمیایی. 41

    3-2-2-1- pH.. 41

    3-2-2-2- اسیدیته. 42

    3-2-2-3- اندیس پراکسید (pv) 42

    3-2-2-4- تجزیه و تحلیل آماری داده‌های حاصل از آزمون‌های فیزیکوشیمیایی. 43

    3-2-3- آزمون‌های میکروبی. 43

    3-2-3-1- روش انجام آزمون‌های میکروبی. 43

    3-2-2-2- محیط کشت‌های مورد استفاده آزمون‌های میکروبی. 44

    3-2-3-3- تجزیه و تحلیل آماری داده‌های حاصل از آزمون‌های میکروبی. 44

    3-2-4- آزمون حسی. 44

    3-2-4-1- روش آزمون حسی. 44

    3-2-4-2- تجزیه و تحلیل آماری داده‌های حاصل از آزمون‌ حسی. 45

    فصل چهارم. 48

    4- نتایج و بحث.. 48

    4-1- نتایج.. 48

    4-1-1- اندازه گیری میزان روغن. 48

    4-1-2- نتایج آزمون کروماتوگرافی گازی. 49

    4-1-3- نتایج آزمون‌های فیزیکوشیمیایی. 51

    4-1-3-1- pH.. 51

    4-1-3-2- اسیدیته. 53

    4-1-3-3- اندیس پراکسید (pv) 54

    4-1-4- آزمون‌های میکروبی. 56

    4-1-4-1- شمارش کلی. 56

    4-1-4-2- کپک و مخمر 59

    4-1-4-3- سالمونلا. 61

    4-1-4-4- استفافیلوکوکوس اورئوس.. 62

    4-1-4-5- اشریشیا کلی. 64

    4-1-5- آزمون حسی. 65

    4-1-5-1- تفاوت تیمارها از نظر عطر و طعم. 65

    4-1-5-2- تفاوت تیمارها از نظر رنگ.. 67

    4-1-5-3- تفاوت تیمارها از نظر بافت.. 68

    4-1-5-4- تفاوت تیمارها از نظر پس مزه 69

    4-1-5-5- تفاوت تیمارها از نظر پذیرش کلی. 70

    4-1-2- بحث.. 70

    فصل پنجم. 74

    5- نتیجه گیری کلی و پیشنهادات. 74

    5-1- نتیجه‌گیری کلی. 74

    5-2- پیشنهادات. 77

    فهرست منابع. 80

    پیوست‌ها 92

    الف- نتایج شمارش استافیلوکوکوس کوآگولاز منفی در نمونه‌ها در فواصل زمانی مختلف.. 92

    ب- نمونه‌ای از فرم ارزیابی چشایی فراورده سس مایونز 93

    منبع:

     

    احمدزاده، صفورا؛ گلی، سید امیر حسین (1390) دانه جوالدوز (Catalpa bignonioides)، منبع غنی از اسید لینولئیک مزدوج، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، شماره (1) 33، دوره 8، صص 87-93.

    اسدی، طاهره؛ بارگاهی، افشار؛ محبی، غلامحسین؛ برمک، علیرضا؛ نبی پور، ایرج؛ مهاجری برازجانی، سهیل؛ خلدبرین، بهمن (1392) تعیین غلظت روغن و اسیدهای چرب موجود در بذر گیاه ساحلی شوره زیست Sueada aegyptica ، فصلنامه طب جنوب، پژوهشکده زیست-پزشکی خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، سال شانزدهم، شماره 1، صص 9-16.

    امیدبیگی، رضا (1374) رهیافت‌های تولید و فراوری گیاهان دارویی، چاپ اول، انتشارات فکر روز، جلد اول، صص34-116.

    امیری عقدایی، سید سهیل؛ اعلمی، مهران؛ صادقی ماهونک، علیرضا؛ جعفری، سید مهدی (1391) تاثیر بتاگوکان جو بدون پوشینه به عنوان مقلد چربی بر ویژگیهای فیزیکی شیمیایی، بافتی و حسی سس مایونز کم چرب، نشریه پژوهش های صنایع غذایی، جلد 22، شماره 2، صص 141-154.

    بخشی خانیکی، غلام رضا (1389) بررسی اسیدهای چرب غیر اشباع در دانه ریحان (Ocimum basilicum L.)، فصل نامه داروهای گیاهی، ص 41-45.

    برزگر. ح، کرباسی. الف، جمالیان. ج، لاری. م. الف، 1387، بررسی امکان استفاده از کیتوزان به عنوان یک نگهدارنده طبیعی در سس مایونز، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال دوازدهم، شماره 43 (ب)، صص361-370.

    بی نام، موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی ایران، 1371، میکروبیولوژی سس مایونز و سس سالاد- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون، تجدید نظر دوم، شماره 2965.

    بی نام، موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی ایران، 1386، مواد غذایی فرآوری شده به روش حرارتی و بسته بندی شده در ظروف نفوذ ناپذیر- روش اندازه گیری pH، تجدید نظر اول.

    بی نام، موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی ایران، 1393، مایونز و سس‌های سالاد- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون، تجدید نظر دوم، شماره 2454.

    بی نام، موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی ایران، 1371، ویژگی‌های بیسکویت، شماره 37.

    خاکی ریزی، میترا؛ عطای صالحی، اسماعیل؛ مشرف، لاله؛ تجلی، فائزه (1391) ترکیبات فیزیکوشیمیایی میوه سنجد (Elaeagnus angustifolia L.) به منظور کاربرد در صنایع غذایی، فصل نامه داروهای گیاهی، سال سوم، شماره 1، صص 51-57.

    رحمتی، کبری؛ مظاهری تهرانی، مصطفی (1390) مروری بر تکنولوژی تولید و انواع اصلاح فرمولاسیون سس مایونز، همایش ملی صنایع غذایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.

    زرگری، علی (1376) گیاهان دارویی، انتشارات دانشگاه تهران، ص 969.

    شمسایی، سیما؛ رضوی، سید محمد علی؛ عطای صالحی، اسماعیل؛ عمادزاده، بهاره (1390) کاربرد صمغ‌های دانه ریحان و گزانتان در سس مایونز کم چرب به عنوان جایگزین چربی، همایش ملی صنایع غذایی قوچان.

    ضابطیان. ف، مرتضوی.س.ع، فضلی بزاز.ب.ص، کوچکی.الف، بلوریان.ش، 1389، بررسی اثر ضد میکروبی عصاره آویشن باغی بر Salmonella enteritidise PT4 موجود در سس مایونز، نشریه پژوهش‌های علوم و صنایع غذایی ایران، جلد 6، شماره 2، ص 84-90.

    طهماسبی گوجگی، محمد (1378) جداسازی و بررسی اثرات ضد میکروب فلاونوئیدهای هسته سنجد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده داروسازی مشهد، پایان نامه برای دریافت درجه دکترای داروسازی ، صص 90-96.

    عالم زاده. ط، محمدی فر. م. الف، عزیزی. م.ح، قناتی. ک، 1388، تأثیر دوگونه صمغ کتیرای ایرانی (اصفهان و اسفراین) بر ویژگی‌های رئولوژیک سس مایونز، فصلنامه علوم و غذایی ایران 7 (2)، صص 127-141.

    عطای صالحی، اسماعیل؛ مشرف، لاله؛ خاکی ریزی، میترا (1390) ارزیابی خصوصیات کمی و کیفی آرد کامل سنجد به منظور غنی سازی مواد غذایی، همایش ملی صنایع غذایی، دانشگاه آزاد قوچان.

    عیوض زاده، اورنگ؛ سیدین، سید مهدی؛ چمنی، محمد؛ درویش، فرخ (1389) بررسی ترکیب اسیدهای چرب و پایداری روغن هسته نسترن وحشی، علوم غذایی و تغذیه، سال هفتم، شماره 2، صص 1-9.

    غلامی قوام آباد، آزاده؛ جوکار، مریم؛ محمدی نافچی، عبدالرضا؛ بلندی، مرضیه (1392) بررسی تاثیر تاثیر عصاره رزماری را بر pH، اندیس اسیدی و جمعیت میکروبی زنده سس مایونز، بیست و یکمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران، دانشگاه شیراز.

    فرحناکی، ع؛ مجذوبی، م؛ مصباحی، غ (1388) خصوصیات و کاربردهای هیدروکلوئیدها در مواد غذایی و دارویی، نشر علم کشاورزی ایران، صص 24-9.

    قاسمی پیر بلوطی، عبداله (1388) گیاهان دارویی و معطر (شناخت و بررسی اثرات آنها) انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    کاوئی، امیر؛ فاطمی،ش؛ سحری، م (1383) فرمولاسیون و تولید سس‌های سالاد کم کالری، علوم و فنون کشاورزی، صص 181-190.

    مالک، فرشته (1387) چربی‌ها و روغن‌های نباتی و خوراکی، نشر و پخش غلامی، چاپ دوم، ص 461.

    محمدی ثانی، علی؛ عطای صالحی، اسماعیل (1386) میکروبیولوژی مواد غذایی مدرن جی-2003 ، جلد اول، انتشارات مرز دانش، چاپ اول صص 37 و 47.

    محیط، حمیده؛ سخاوتی زاده، سعید؛ سودبخش، سحر (1390) تولید بستنی غنی شده با سنجد و بررسی خصوصیات آن، بیستمین گنگره ملی صنایع غذایی، دانشگاه صنعتی شریف.

    محیط، حمیده؛ سخاوتی زاده، سعید؛ سودبخش، سحر (1390) تولید شیر غنی شده با سنجد و بررسی خصوصیات آن، بیستمین گنگره ملی صنایع غذایی، دانشگاه صنعتی شریف.

    مصباحی، غلامرضا؛ جمالیان، جلال (1386) بررسی امکان فساد سس مایونز در شرایط نگهداری در دمای بالا و در بسته‌های بزرگ پلاستیکی، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال یازدهم، شماره چهلم (ب)، صص 299-314.

    مصباحی، غلامرضا؛ جمالیان، جلال (1387) ارزیابی وضعیت انبارداری سس‌های امولسیونی، هجدهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی، مشهد.

    مصباحی، غلامرضا؛ جمالیان، جلال؛ و گلکاری، ح (1383) استفاده ازکتیرا در سس مایونز به جای مواد پایدارکننده و قوام دهنده صادراتی، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، 8 (2): 190-215.

    مقصودی، شهرام (1384) تکنولوژی نوین تولید انواع سس، نشر مرز دانش، صص 139-205.

    ملک پور، فاطمه (1388) فعالیت ضد باکتری یایی عصاره واساس ده گونه گیاه بومی استان چهار محال و بختیاری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان.

    مهربان سنگ آتش، معصومه؛ آریان فر، اکرم؛ سردرودیان، مریم (1392) بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی میوه سنجد و خواص کاربردی آن، بیست و یکمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران،  دانشگاه شیراز.

    میرحیدر، حسین (1372) معارف گیاهی و کاربرد گیاهان در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، دفتر نشر فرهنگ اسلامی تهران، ص 550.

    میلانی. م، میزانی. م، قوامی. م، 1388، بررسی اثر پودر خردل زرد بر گرانروی، پایداری تعلیق، تندی و ویژگی‌های حسی سس مایونز، علوم و فناوری غذایی، سال اول، شماره 2، صص 32-15.

    میلانی. م، میزانی. م، قوامی. م، 1389، اثر پودر خردل زرد بر pH، جمعیت میکروبی زنده و خواص حسی سس مایونز، مجله علوم و صنایع غذایی ایران، سال پنجم، شماره 2، صص 35-44.

    نوری، لیلا؛ توکلی پور، حمید؛ آریایی، پیمان (1392) بررسی جایگزینی هیدروکلوئیدهای زانتان و بالنگو شیرازی بجای چربی جهت تولید سس سالاد رژیمی، اولین کنفرانس ملی الکترونیکی علوم کشاورزی و محیط زیست، شیراز.

     

     

    Aluko RE and McIntosh T, 2005. Limited enzymatic proteolysis increases the level of incorporation of canola proteins into mayonnaise. Innovative Food Science and Emerging Technology 6:195-202.

     

    Bajpai M. , Pande, A. Tewari, S.K. and Prakash D. (2005). Phenolic contents and antioxidant activity of some food and medicinal plants. Int J Food Sci Nutr. Vol.56(4): 287-291.

     

    Bornemeier. V, Peters. D, Albrecht. J.A, (1997) Effect of Added Citric Acid and Acetic Acid on the Growth of Staphylococcus and Listeria in a Mayonnaise-based Salad, Journal of the American Dietetic Association, Volume 97, Issue 9, Supplement, Page A83.

    Butler. C.J., (2009) The effects of electrostatic polarization ultra-violet light filters on the bioaerosols of a commercial broiler processing plant hang room., J. Anim. Sci. Vol. 88, E-Suppl. 2/J. Dairy Sci. Vol. 93, E-Suppl. 1/Poult. Sci. Vol. 89, E-Suppl.

     

    CASTELLANI (A.) and CHALMERS (A.J.): Manual of Tropical Medicine, 3rd ed., Williams Wood and Co. , New York, (1919).

    CDC National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases. Escherichia coli".  Retrieved (2012-10-02).

    Chavan, S. R. & Nikam, S. T. (1982). Mosquito larvicidal activity of Ocimum basilicum Linn.

     

    Chogo, J. B. & Crank, G.( 1981) Chemical Composition and Biological activity of the Tanzanian plant Ocimum suave L. Journal of Nature of Production, 44(3): 308 - 311.

     

    Cimolai. (2008)  MRSA and the environment: implications for comprehensive control measures. European journal of clinical microbiology & infectious diseases: official publication of the European Society of Clinical Microbiology vol. 27 (7) pp. 481-93

    Conner, D.E. & Beuchat, L.R. (1984). Effects of essential oils from plants on growth of food spoilage yeasts. Journal of Food Science, 49, 429–434.

    Connie R.mahon (2007) Textbook of Diagnostic Microbiology. . 3rd Edition

    Cui S, Zuo Y, Wei Y (2010). Fat content and fatty acid composition of Suaeda corniculata seeds produced from Daqing Salina. J Chinese Cereals Oils Assoc; 25: 74-7.

     

    Curran JP, Al-Salihi FL (1980). "Neonatal staphylococcal scalded skin syndrome: massive outbreak due to an unusual phage type". Pediatrics 66 (2): 285–90. PMID 6447271

    Das, U. N. (2000). Beneficial effect(s) of n–3 fatty acids in cardiovascular diseases: but, why and how? Prostaglandins leukotrienes and essential fatty acids, 63, 351 – 362 .

     

    Deschepper, K, M., Lippens, G., Huyghebaert, & Molly, K. (2003) The effect of aromabiotic and GALI D’OR on technical performances and intestinal morphology of broilers. In: Proc. 14th European Symp. on Poultry Nutrition, August, Lillehammer, Norway, pp. 189.

    Edzard. E, (2005) The efficacy of herbal medicine an overview. Fundamental and Clinical Pharmacology, 19, 405-409.

     

    Escherich T (1885). "Die Darmbakterien des Neugeborenen und Säuglinge". Fortschr. Med. 3: 515–522.

    Ezeagu IE, Petzke KJ, Lange E, (1998). Fat Content and Fatty Acid Compostion of Oils Extracted from Selected Wild-Gathered Tropical Plant Seeds From Nigeria. JAOCS; 75: 1031-6.

     

    Fulton, P.( 2001) Medicinal culinary and aromatic crops. Available on http://www.agric.gor. Ab.Ca/ Crops/Special / basil.HTML.

     

    Gao, X., Ohlander, M., Jeppsson, N., Björk, L., & Trajkovski, V. (2000). Changes in antioxidant effects and their relationship to phytonutrients in fruits of sea buckthorn (Hippophae rhamnoides L.) during maturation. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 48(5), 1485–1490.

    Geissberger, P. & Sequin, U. (1991). Constituents of Bindens – pilosa L. do the components found so far explain the use of this plant in traditional medicine. Acta Tropica, 48, 251 – 261 .

     

    Ghoush, M. A., Samhourim, M., Al-Holy, M., Herald, T. 2008. Formulation and fuzzy modeling of emulsion stability and viscosity of gum-protein emulsifier in a model mayonnaise system. Journal of Food Engineering, 348-357.

     

    Goli SA, Sahri HMM, Kadivar M.( 2008) Enzymatic interesterification of structured lipids containing conjugated linoleic acid with palm stearin for possible margarine production. European Journal of Lipid Phytochemistry. 26. 9. pp.: 2481-2484.

    Goncharova NP, Plagar VN, Rashkes Y. (1994) Oxygenated fatty acids of seeds of Elaeagnus angustifolia. Khim Prir Soedin; 31: 715-19.

    Goncharova, N. P. Glushekova, A. I. (1990) Lipids of elaeagnus fruits. Khim.Prir.Soedin. 1: 17-21.

    Good GK, Miller JP, Heagerty AM (1995). Hyperlipidamia, Hypertention, and Coronary Heart Disease. Lancet; 345: 362-4.

     

    Gould, W.Ge. (1996). Methods of food preservation and extension of shelf life. International Journal Food Microbiology, 33, 51–64.

    Grant K I (1996) Ginger, healt syt pharma: 57, 945-975.

    Grayer, R. J., Kite, G. C., Goldstone, F. G., Bryan, S. E., Paton, A. & Putievsky, E.( 1996). Intra specific taxonomy and essential oil chemotypes in sweet basil, Ocimum basilicum. Phytochemistry, 43: 1033 - 1039.

     

    Guliyev, V. B., Gul, M., & Yildirim, A. (2004). Hippophae rhamnoides L.: Chromatographic methods to determine chemical composition, use in traditional medicine and pharmacological effects. Journal of Chromatography B, 812(1–2), 291–307.

    Hamilton. J. L, Roemheld-Hamm. B, Young. D.M, Jalba. M, Dicicco-Bloom. B, (2008) Complementary and alternative medicine in US family medicine practices: a pilot qualitative study. Alternative Therapy Health Medical, 14: 22-27.

     

    Hasegawa, Y., Tajima, K., Toi, N. & Sugimura, Y.( 1997) Characteristic component found in  selected herbs. Food chemistry, Vol :105 940-949.

     

    Herbert, R. B. 1989. Shikmic acid pathway in the secondary metabolites Chapman and Hall, New York, PP: 96 - 110.

     

    Herrera, M. C., Luque de Castro, M. D., (2005) Ultrasound-assisted extraction of phenolic compounds from strawberries prior to liquid chromatographic separation and photodiode array ultraviolet detection, Journal of Chromatography A, 1100 1-7.

    Hettiarachchy N S, Ziegler G R, M Dekker (1994) Protein functionality in food systems. New York, 147-180.

     

    Hoffman, C. & Evans, A.C. (1911). The use of spices as preservatives. Journal of Indian Engineering Chemistry, 3, 835–838.

     

    http:// www.madehow.com/ volume-6/mayonnaise.htm/

    http://business.com/world/surveyys/food_and_beverages/sauce_and_flavorings/mayonnaise/

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%AF.

    Huang. S. T, Chen. A. P, )2008( Traditional Chinese medicine and infertility. Current Opinion Obstet Gynecol, 20: 211-215.

     

    Hwang. C, Marmer. B. S, (2007) Growth of Listeria monocytogenes in egg salad and pasta salad formulated with mayonnaise of various pH and stored at refrigerated and abuse temperatures, Food Microbiology, Volume 24, , Pages 211-218.

    Journal of Medical Research, 75: 220 - 222.

    Kasapis, . S.,  I.T., Norton & J.B. (2009) Ubbink Modern Biopolymer Science. Elsevier Inc., 129-166.

     

    Kennedy. J, )2005( Nov, Herb and supplement use in the US adult population. Clin Ther, 27(11): 1847-58.

     

    Kim, J.-S., Kwon, Y.-S., Sa, Y.-J., & Kim, M.-J. (2011) Isolation and identification of sea buckthorn (Hippophae rhamnoides) phenolics with antioxidant activity and aglucosidase inhibitory effect. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 59,1,138–144.

    Kishk. Y.F.M., Elsheshetawy. H.E, (2013) Effect of ginger powder on the mayonnaise oxidative stability, rheological measurements, and sensory characteristics , Annals of Agricultural Science 58(2), 213–220.

    Laka, A., Saenz, M.C., Paredes, B. & Diaz, M. 2010. Rheological properties, stability and sensory evaluation of low- cholesterol mayonnaises prepared using egg yolk granules as emulsifying agent. Journal of Food Engineering, 243-252

     

    Lawson L.D. (1996). Garlic: A review of its medicinal effects and indicated active compounds. In: L.D Lawson and R. Bauer, Editors, Phytomedicines of Europe: Their chemistry and biological activity, ASC Press , Washington DC, 176-200.

     

    Li. CH.Y, Kim. H. W, He Li, Lee. D.CH, Rhee. H. I, (2014) Antioxidative effect of purple corn extracts during storage of mayonnaise,  Food Chemistry, Volume 152, Pages 592-596.

    Liu H, Xu XM and Guo ShD,( 2007) Rheological, texture and sensory properties of low-fat mayonnaise with different fat mimetics. LWT- Food Science and Technology 40: 946-954.

    Liu,H., Xu,X.M., Guo,Sh.D.)2007(. Rheological ,texture and sensory properties of low fat mayonnaise with different fat mimetics, LWT, 946- 954.

     

    Lock. J.L., Board. R.G, (1995) The influence of acidulants and oils on autosterilization of home-made mayonnaise , Food Research International, Volume 28, Issue 6, Pages 569-572.

    Marinova, D., Ribarova, F., Atanassova, M. , (2005) Total phenolics and total flavonoids inbulgarian fruits and vegetables,journal of the University of Chemical Technology and Metallurgy, 40, 3, 255-260.

     

    Merylly. A, (1999) Complementary therapies for health care providers. Lippincott Williams and Wilkins.

     

    Michel.T, Destandau. E, Le.F.G, Lucchesi. M.E, Elfakir.C, 2012,  Antimicrobial, antioxidant and phytochemical investigations of sea buckthorn (Hippophaë rhamnoides L.) leaf, stem, root and seed, Food Chemistry 131,754–760.

    MIGULA (W.): Bacteriaceae (Stabchenbacterien). In: A. ENGLER and K. PRANTL (eds): Die Naturlichen Pfanzenfamilien, W. Engelmann, Leipzig, Teil I, Abteilung Ia, 1895, pp. 20–30.

    Mine, Y. (1999). Emulsifying characterization of hen's egg yolk proteins in oil-in-water emulsions. Food Hydrocolloids, 12, 409-415.

     

    Montbriand. MJ, )2005( Jan Herbs or natural products that may cause cancer and harm part four of a four-part series. Oncol Nurs Forum.; 32(1): 20-29.

     

    Mothana R.A.A. and Lindequist U.  (2005). Antimicrobial activity of some medicinal plants of the island Soqotra. J.Ethnopharmacol Vol: 96 177-181.

     

    Mun, S., Kim, Y.L., Kang, C.G. & Park, K.H.2009. Development of reduced-fat mayonnaise using 4αGTASE modified rice starch and xanthan gum. International Journal of Biological Macromolecules, 400-407.

     

    Nguefack, J., Budde, B.B., Jakobsen, M., (2004) Five essential oils from aromatic plants of Cameroon: their antibacterial activity and ability to permeabilize the cytoplasmic membrane of Listeria innocua examined by flow cytometry. Lettersin Applid Microbiology. 39, 359-400.

    Papachan. K .,  Rajendra. P, Virendra .K. V & Ashok .K S (2007) Evaluation of antibacterial activity of Indian spices against common foodborne pathogens, International Journal of Food Science and Technology, 42, 910–915.

    Preuss HG, Wallerstedt D, Talpur N, Tutuncuoglu SO, Echard B, Myers A, Bui M, Bagchi D (2000). Effects of niacinbound chromium and grape seed proanthocyanidin extract on the lipid profile of hypercholesterolemic subjects: a pilot study. J. Med. 31: 227-246.

    Puupponen-Pimiä, R., Nohynek, L., Meier, C., Kähkönen, M., Heinonen, M., Hopia, A.,et al. (2001). Antimicrobial properties of phenolic compounds from berries. Journal of Applied Microbiology, 90(4), 494–507.

    Rajsekhar. S, Kuldeep. B, Chandaker. A, Upmanyu. N (2012) Spices as antimicrobial agents: a review,irjp, www.irjponline.com :4-10.

    Ramezani H, Hosseinzadeh H, Daneshmand N. (2008) Antinociceptive effect of Elaeagnus angustifolia fruit seeds in mice. Fitoterapia , 72 , x , pp 255 -62 .

    Ramezani, M. Hosseinzadeh, H, and Daneshmand, N. (2001) Antinociceptive Effect of Elaeagnus angustifolia Fruit Seeds in Mice. Fitoterapia ; 72,255- 262.

    Renata G.K Leuschner, Juliette Zamparini, (2002) Effects of spices on growth and survival of Escherichia coli 0157 and Salmonella enterica serovar Enteritidis in broth model systems and mayonnaise, Pages 399-404

    Rhee M, Dougherty RH, Kang DH, Lee Y (2003) Antimicrobial effects of mustard flour and acetic acid against escherichia coli. appl Environ Microbiol;69(5):2959-2963.

    Rösch, D., Bergmann, M., Knorr, D., & Kroh, L. W. (2003). Structure–antioxidant efficiency relationships of phenolic compounds and their contribution to the antioxidant activity of sea buckthorn juice. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 51(15), 4233–4239.

    Rousi, A. (1971). The genus Hippophaë L. A taxonomic study. Annales Botanici Fennici,8, 177–227.

    Ryan KJ, Ray CG (editors) (2004). Sherris Medical Microbiology (4th ed.). McGraw Hill. ISBN 0-8385-8529-9

    Sakamura, F. and Suga, T. (1987) Chenge in chemical component of ripening oleaster fruits. J. Science and Technology; 110: 1102-1108.

     

    Saleem, Z.M. & Ai Delaimy, K.S. (1982). Inhibition of Bacillus cereus by garlic Extract. Journal of Food Protection, 45, 1007–1009.

     

    Sharma, U. K., Sharma, K., Sharma, N., Sharma, A., Singh, H. P., & Sinha, A. K. (2008).Microwave-assisted efficient extraction of different parts of Hippophae rhamnoides for the comparative evaluation of antioxidant activity and quantification of its phenolic constituents by reverse-phase high-performance liquid chromatography (RP-HPLC). Journal of Agricultural and Food Chemistry, 56(2), 374–379.

    Shelef  L.A.  (1983). Antimicrobial effects of spices. J. food saf.Vol. 6 29–44.

     

    Shelef, L.A., Naglik, O.A. & Bogen, D.W. (1980). Sensitivity of some common food borne bacteria to the spice sage, rosemary and allspice. Journal of Food Science, 45, 1042–1044.

     

    Soofi Abadi M, Esmaili MH, Haghdost H, Gheibi N. (2008) Effect of aqueous extract of Elaeagnus angustifolia on the pain in male rat, Yakhteh, 10 , , pp 23 -29 . [In Persian]

    Stephen AM, Gylon O and Williamsm PA, )2006( Food polysaccharides and their application. Second edition. CRC, Florida.

    Su,H., Lien,C., Lee,T.A., Ho,R.S. 2010. Development of low fat mayonnaise containing polysaccharide gum as functional ingredients, JSci Food Agric.

     

    Suryakumar. G, Gupta. A,2011, Medicinal and therapeutic potential of Sea buckthorn (Hippophae rhamnoides L.), Journal of Ethnopharmacology, Volume 138, Issue 2, Pages 268–278.

    Tassou, C., Koutsoumanis, K. & Nychas, G.J.E. (2000). Inhibition of Salmonella entridis and Staphylococcus aureus in nutrient broth by mint essential oil. Food Research International, 33, 273–280.

     

    Tepe B., Daferera D., Sokmen M., Polissiou M., Sokmen A. (2004). In vitro antimicrobial and antioxidant activities of the essential oils and various extracts of thymus. J. Agri and Food Chem. Vol: 52 1132-1137


موضوع پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, نمونه پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, جستجوی پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, فایل Word پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, دانلود پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, فایل PDF پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, تحقیق در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, مقاله در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, پروژه در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, پروژه درباره پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد بر کیفیت و ماندگاری سس مایونز

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

چکیده امروزه به علت مقاومت میکروارگانیسم­ها در برابر آنتی بیوتیک­ها، استفاده از گیاهان دارویی جهت دستیابی به ترکیبات جدید غلبه بر آنها، امری مهم و ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی و آبی لیموترش در برابر باکتری ها و کپک بود. در این تحقیق ابتدا عصاره پوست لیمو به دو روش آبی و متانولی استخراج گردید. سپس غلظت­های 25/6، 5/12، 25 و 50% از عصاره­های ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

چکیده گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. Heracleum Persicum یا گیاه گلپر ایرانی(از خانواده Apiaceae) یکی از 10 گونه جنس هراکلوم در ایران است. پژوهش حاضر، با توجه به خواص ضدمیکروبی گیاه گلپر و همچنین فراوانی آن در کشور، به بررسی امکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M .Sc » گرایش : علوم و صنایع غذایی چکیده برای انجام این تحقیق نمونه هایی از گونه های اسفناج(دامغان)،گوجه فرنگی (دزفول)،کاهو(ورامین)،کرفس (تهران) ،کدو سبز(گرگان)،بادمجان(قصرشیرین) درخرداد 1393 از بازار دامغان خریداری شد.غلظت نیترات،نیتریت و اسید آسکوربیک در قسمتهای خوراکی هر یک از نمونه ها اندازه گیری شد. روی هر نمونه سه بار آزمایش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده: اکسیداسیون روغن ها علاوه بر تغییر ویژگی های ارگانولپتیکی ماده غذایی، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن ها را کاهش می دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است. برای جلوگیری از اکسیداسیون، روش های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد افزودن موادی به ...

چکیده هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری گرم منفی و مارپیچی شکل و میکرو آئروفیلیک است که در معده انسان زندگی میکند. این باکتری غالبا در بیمارانی که از گاستریت مزمن یا زخم معده رنج میبرند مشاهده میشود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیش از 80% افراد بدون علائم است. به نظر میرسد این باکتری در حفظ اکولوژی طبیعی معده نقش داشته باشد. رژیم درمانی استاندارد برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی کاربردی خلاصه فارسی هدف از انجام این پژوهش، بررسی اسید های چرب معمول روغن شتر مرغ و تعیین مقدار رتینول موجود در ترشح حلزون جهت ساخت کرم با خواص درمانی می‌باشد. از 3000 سال پیش خواص درمانی روغن شتر مرغ برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی، اگزما و موارد مشابه شناخته شده است. از دوران باستان نیز ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

ثبت سفارش