پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار

word 4 MB 32380 418
1386 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۱۱۱,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت اجرایی

     

    1فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1مقدمه

    ضرورت جهانی شدن بنگاه‌‌ها و جوامع واقعیتی پذیرفته شده و غیرقابل انکار است. در محیط تجارت کنونی بیش از هر دوره و زمان گذشته، تنها چیزی که ثابت مانده است همان پدیده تغییرات است. تغییرات سریع و عظیم دو دهه اخیر در تکنولوژی و افزایش نقش تکنولوژی اطلاعات و سیستم‌های کامپیوتری در اداره سازمان‌ها، نحوه مدیریت و رهبری سازمان‌ها را دگرگون نموده است و مدیریت و اداره کردن بنگاه‌های اقتصادی به روش‌های گذشته تقریباً غیرممکن شده است. امروزه یکی از مسائل و چالش‌های مدیران بنگاه‌های اقتصادی افزایش بهره‌وری و دستیابی به مزیت رقابتی به منظور ماندگاری پایدار در عرصه کسب و کار می‌باشد.

    برای حصول اطمینان در احراز قابلیت رقابت و داشتن مزیت رقابتی پایدار در فضای کسب و کار و ایجاد یک بستر مناسب سازمانی، توسل به شعار و لفاظی نمی‌تواند کارساز باشد. مدیریت و فرآیندهای مرتبط با آن در تداوم فعالیت و ماندگاری بنگاه‌های اقتصادی در محیط رقابتی کسب و کار نقش پراهمیتی ایفاد می‌‌کند.

    همزمان با رشد و توسعه تکنولوژی پیشرفته و پیچیدگی روزافزون فعالیت‌ها، درک این پیچیدگی‌‌ها و استفاده از این موقعیت برای سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد. در چنین شرایطی مدیران با داشتن یک بینش وسیع و اتخاذ استراتژی‌های مناسب، تدابیر و مقدمات مورد نیاز را جهت استفاده از این فرصت‌‌ها فراهم کنند. علاوه بر رشد و تغییر سریع تکنولوژی، فضای تجاری کاملاً رقابتی که کیفیت بالا، خدمات عالی و قیمت‌های فروش معقول و پایین را طلب می‌‌کند، اهمیت مضاعفی در درک فرصت‌‌ها و بکارگیری روش‌های مناسب برای استفاده از این موقعیت‌‌ها فراهم می‌‌کند. در این میان بی شک حیات و بقاء سازمان‌ها مستلزم طراحی و بکارگیری سیستم‌های مناسب جهت مواجه شدن با این شرایط است. امروزه سازمان‌ها برای این‌که بتوانند خود را با این تغییرات سریع تطبیق دهند، ویژگی‌های زیادی باید داشته باشند. مجموع این ویژگی‌ها در خصوصیات سازمان‌های در سطح جهانی لحاظ شده است. این دیدگاه بر سه پایه اساسی قرار دارد که عبارتند از:

    1) سیستم تولید به‌موقع

    2) کنترل کیفیت جامع

    3) روش‌های محاسبه ارزش افزوده

    یکی از این ویژگی‌های مهم و اساسی، که بدون شک ساز و کارهای آن تاثیر زیادی بر آینده سازمان و استفاده از موقعیت‌‌‌ها و شرایط رقابتی دارد، استفاده از روش‌های نوین محاسبه ارزش افزوده است. اهمیت توجه و بکارگیری این روش‌‌ها در این است که با تمسک به آن‌‌ها می‌توان ضمن فراهم کردن اطلاعات مناسب، به ارزش افزوده بالاتر و استفاده بهینه از منابع سازمانی دست یافت.

    تحولات و چالش‌های جهانی، فناوری اطلاعات، پیچیدگی‌های فرآیند تولید و لزوم پاسخ به تغییرات سریع تکنولوژی باعث دگرگون شدن روش‌های محاسبه ارزش افزوده شده است، به‌طوری که خیلی از روش‌های این دیدگاه متاثر از همین چالش‌‌ها است. بدیهی است بکارگیری روش‌های سنتی حسابداری مدیریت پاسخگوی نیازهای متنوع امروزی نمی‌باشد، بنابراین لزوم طراحی و بکارگیری روش‌های نوین که متاثر از تغییرات و ساز و کارهای دنیای رقابت و پرچالش امروز باشد، یکی از ضروریات سازمان‌های موجود است. بسیاری از رویکرد‌‌ها و تکنیک‌های حسابداری مدیریت بر مبنای مفهوم ارزش آفرینی بوجود آمده‌اند. این تکنیک‌ها با محور قرار دادن، مفهوم ارزش و ارزش آفرینی به بنگاه‌های اقتصادی کمک نموده که در شرایط جدید رقابتی بتواند استراتژی‌های مناسب را برای رقابت و بقا اتخاذ نماید. یکی از این روش‌‌ها که امروزه بخاطر قابلیت‌‌‌ها و توانایی‌های آن استفاده گسترده‌ای پیدا کرده است. سیستم «هزینه بر مبنای فعالیت»[1] یا اصطلاحاً سیستم “ABC” است.

    سیستم ABC یکی از سیستم‌های نوین هزینه‌یابی محصولات و خدمات است که می‌تواند همراه با سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای و سفارش کار جهت تهیه اطلاعات دقیق تر در خصوص هزینه‌ها و تصمیم‌گیری‌‌ها بکار رود. این سیستم با بکارگیری روش‌های مناسب اثرات حاصل از تغییرات تکنولوژی، پیچیدگی و ویژگی‌های خاص هر محصول را در محاسبه هزینه‌ها منظور می‌‌کند. برتری این سیستم نسبت به سایر سیستم‌ های هزینه‌ یابی، توانایی شناسایی دقیق هزینه‌ها و ارائه اطلاعات غیرمالی جهت بهبود عملکرد‌‌ها و فعالیت‌ها است. این توانایی‌‌ها باعث شده است که امروزه کاربردهای گوناگون آن در سیستم‌های تولیدی و خدماتی روز به روز افزایش یابد.

    1-2موضوع و اهداف تحقیق

    موضوع این پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه‌ یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی‌سازی می‌باشد. این تحقیق در کارخانه کشتی‌سازی صدرا امید چابهار انجام خواهد شد. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم فعلی بهای تمام شده این کارخانه، سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) طراحی و ارائه می‌گردد که در آن فعالیت‌های اصلی و دارای ارزش افزوده در صنعت کشتی‌سازی شناسایی و با تعیین مبنای مناسب تسهیم هزینه‌ها، بهای تمام شده هر فعالیت محاسبه خواهد گردید.

    اهداف این تحقیق عبارتند از:

    بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم هزینه‌یابی فعلی در کارخانه کشتی‌سازی صدرا امید چابهار

    بررسی و تجزیه و تحلیل فرآیند فعالیت‌های صنعت کشتی‌سازی

    طراحی و ارائه سیستم جدید هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) جهت محاسبه صحیح بهای تمام شده محصولات

    مقایسه سیستم جدید بهای تمام شده با سیستم فعلی بهای تمام شده

    استفاده از اطلاعات بدست آمده در راستای استفاده بهینه از منابع سازمان، ماشین آلات، تجهیزات و نیروهای انسانی

    برون سپاری فعالیت‌هایی که هزینه آن با توجه به اطلاعات بدست آمده برای کارخانه بالا می‌باشد.

    استفاده از اطلاعات بدست آمده برای قیمت گذاری مناسب محصولات برای فروش

    استفاده از سیستم (ABC) برای شناسایی و حذف فعالیت‌هایی که دارای ارزش افزوده نمی‌باشد.

    1-3روش تحقیق

    از آنجا که موضوع پایان نامه مربوط به «تحقیقات کاربردی»[2] یا «تحقیقات اقدامی»[3]  می‌باشد، جهت بکارگیری مفاهیم نظری سیستم پیشنهادی، نیاز به بررسی آن در یک «مطالعه موردی»[4] می‌باشد. به همین منظور «شرکت کشتی‌سازی صدرا امید چابهار» به عنوان محل مورد مطالعه انتخاب گردیده است.

    در این راستا ابتدا سیستم فعلی هزینه‌یابی شرکت صدرا امید چابهار مورد بررسی قرار خواهد گرفت با توجه به این‌که کارآیی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) بستگی به نوع عملکرد، موقعیت جغرافیایی و عوامل فرهنگی و اجتماعی دارد نسبت به بررسی و سنجش سازه‌های مؤثر در افزایش کارآیی عملکرد این سیستم اقدام خواهد گردید و پس از حصول اطمینان نسبت به کارآیی موضوع پیشنهادی نسبت به طراحی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) برای محل مورد مطالعه اقدام خواهد گردید. در این سیستم جدید برای محاسبه هزینه‌های بهای تمام شده ابتدا فعالیت‌های مراکز خدماتی و تولیدی شناسایی و تعریف می‌شوند. جهت شناسایی و تعریف فعالیت‌ها از روش‌های مشاهده و مصاحبه جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است. به همین منظور تلاش گردیده است با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و نیز مشاهده و بررسی فرآیندهای تولید در کارخانه‌های کشتی‌سازی (Shipyard)، فعالیت‌های اساسی این صنعت مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.

    به کمک مصاحبه با افراد با تجربه و مشاهده کارهای در حال انجام نسبت به طراحی و تهیه جدول فعالیت‌ها اقدام خواهد گردید و سپس هزینه کلیه فعالیت‌ها در مراکز خدماتی و تولیدی محاسبه می‌شود. با انجام این کار منابع سازمان که صرف انجام فعالیت‌ها می‌گردند نیز شناسایی خواهد شد.

    در ادامه، ضمن بررسی چارت سازمانی ایجاد شده در سازمان، مراکز فعالیت تشخیص داده شده و دفاتر کل حسابداری براساس فعالیت‌های مشخص شده نوشته می‌شود. شناسایی و تشخیص فعالیت‌ها بر مبنای بررسی و تجزیه فعالیت‌ها و میزان «ارزش افزوده»[5] آن‌‌ها صورت می‌پذیرد. در سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC)، فعالیت‌های دارای ارزش فعالیت‌هایی هستند که برای مشتریان ایجاد رضایت می­نماید و یا برای انجام کارهای مراکز فعالیت سایر قسمت‌‌‌ها ضروری بوده و از انجام آن فعالیت و نتایج آن استفاده می‌کنند.

    در مرحله نسبت به تعیین مبناهای تسهیم هزینه‌ ها اقدام شده و نرخ‌ های تسهیم هزینه برای هر مبنا محاسبه گردیده و هزینه‌های جمع‌آوری شده به محصولات تخصیص خواهد یافت.

  • فهرست:

    1           فصل اول.. ‌ن

    1-1         مقدمه. ‌ن

    1-2         موضوع و اهداف تحقیق.. ‌ع

    1-3         روش تحقیق.. ‌ف

    1-3-1          اهمیت تحقیق: ‌ر

    1-4         محدودیت‌های تحقیق.. ‌ت

    1-5         برنامه زمان‌بندی انجام تحقیق.. ‌ث

    1-6         تعریف واژه‌های کلیدی.. ‌ذ

    1-7         خلاصه سایر فصل‌ها ‌ظ

    1-7-1          فصل دوم. ‌ظ

    1-7-2          فصل سوم. ‌ظ

    1-7-3          فصل چهارم. ‌أ‌أ

    1-7-4          فصل پنجم. ‌أ‌أ

    1-7-5          فصل ششم. ‌أ‌أ

    2           فصل دوم. 1

    2-1         مقدمه. 1

    2-2         پیشینه تحقیقات و بکارگیری هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) 1

    2-3         پیشینه موضوع در کارخانه کشتی‌سازی صدرا چابهار 8

    3           فصل سوم. 9

    3-1         مقدمه. 9

    3-2         سازمان‌های در سطح جهانی.. 13

    3-2-1          خصوصیات سازمان‌های در سطح کلاس جهانی.. 19

    3-2-2          روش‌های پیشرفته محاسبه ارزش افزوده 22

    3-3         حسابداری مدیریت 1. 26

    3-4         تعاریف مختلف از هزینه. 30

    3-5         کاربرد اطلاعات مربوط به هزینه. 31

    3-6         مفاهیم نظری گزارشگری مالی.. 32

    3-7         مفاهیم، اصطلاحات و طبقه بندی هزینهها: 39

    3-7-1          موضوع هزینه. 39

    3-7-2          انباشت و انتساب هزینهها 40

    3-8         طبقهبندی هزینهها براساس کارکرد مدیریتی آنها: 43

    3-8-1          1- هزینههای تولیدی.. 43

    3-8-2          2- هزینه غیرتولیدی.. 43

    3-9         طبقهبندی هزینهها براساس زمانبندی وضع نمودن آنها از درآمدها 46

    3-10      طبقه‌بندی هزینه‌ها براساس مربوط بودن آن‌ها در فرآیند کنترل و تصمیم‌گیری.. 47

    3-10-1       هزینههای قابل کنترل و غیرقابل کنترل.. 47

    3-10-2       هزینههای استاندارد. 47

    3-10-3       هزینههای تفاضلی.. 47

    3-10-3-1           هزینههای ریخته (اقلام از دست رفته) 48

    3-10-3-2           هزینههای فرصت از دست رفته. 48

    3-10-4       هزینههای نا مربوط و هزینه های مربوط.. 48

    3-11      طبقهبندی هزینهها براساس رفتار آنها در مقابل تغییر در حجم فعالیت... 48

    3-12      سیستم‌های هزینه‌یابی سنتی و نارسائی‌های آن.. 51

    3-13      سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) 54

    3-13-1       مقدمه و دلایل پیدایش نظریات.. 54

    3-13-2         مکانیزم اجرائی سیستم ABC و بررسی دیدگاه‌های این سیستم. 56

    3-13-2-1               مدل اولیه سیستم  ABC.. 59

    3-13-2-2               مدل دوبعدی سیستم ABC.. 60

    3.13.2.2.1               دیدگاه تخصیص هزینه در مدل ABC.. 61

    3.13.2.2.2               دیدگاه فرآیندی مدل ABC.. 63

    3-13-3          اجزاء تشکیل دهنده مدل ABC.. 65

    3-13-3-1           روش تخصیص هزینه. 66

    3.13.3.1.1              مکانیزم عملکرد عناصر سیستم ABC در دیدگاه تخصیص هزینه. 72

    3-13-3-2           دیدگاه فرآیندی مدل ABC.. 74

    3-13-4       سلسله مراتب هزینه‌ها و فعالیت‌ها در سیستم ABC.. 78

    3-13-5       روش‌های استفاده بهینه از اطلاعات سیستم ABC.. 81

    3-13-5-1           واضح کردن اطلاعات کلیدی سازمانی.. 81

    3.13.5.1.1              تهیه اطلاعات برای ارزیابی فعالیت‌ها 82

    3.13.5.1.2              سطح فعالیت... 82

    3.13.5.1.3              نوع فعالیت... 83

    3.13.5.1.4              رفتار هزینه. 84

    3-13-5-2           مدیریت و اداره کردن اطلاعات.. 85

    3.13.5.2.1              فعالیت‌های سطح جزئی.. 85

    3.13.5.2.2              فعالیت‌های سطح متوسط.. 86

    3.13.5.2.3              فعالیت‌های سطح کلان (ماکرو) 86

    3.13.5.2.4              فعالیت‌های سطح هدف.. 86

    3-13-6        استفاده از اطلاعات سیستم ABC جهت بهبود سازمانی.. 88

    3-13-6-1               مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) 90

    3.13.6.1.1               تجزیه و تحلیل فعالیت... 91

    3.13.6.1.2               شناسایی محرک‌های هزینه. 93

    3.13.6.1.3               تعیین مسائل مهم سازمانی.. 94

    3.13.6.1.4               راه‌های کاهش هزینه‌ها با تأکید بر فعالیت‌های سازمانی.. 95

    3-13-6-2           تجزیه و تحلیل استراتژیک... 97

    3.13.6.2.1               قیمت‌گذاری محصولات.. 97

    3.13.6.2.2               تجزیه و تحلیل ارزش افزوده 98

    3.13.6.2.3               استراتژی تولید محصولات.. 98

    3-13-6-3           تجزیه و تحلیل ارزش... 99

    3-13-6-4           بودجه‌بندی بر مبنای فعالیت... 100

    3-13-6-5           هزینه‌یابی هدفی.. 101

    3-13-6-6            زنجیره ارزش... 102

    3-13-7       مراحل اجرای سیستم ABC در سازمان.. 104

    3-13-7-1           توجیه مدیریت نسبت به تغییر سیستم فعلی و به کارگیری سیستم ABC.. 104

    3-13-7-2           برنامه‌ریزی جهت اجرا سیستم ABC.. 109

    3-13-7-3           جمع‌آوری اطلاعات.. 112

    3.13.7.3.1              روش‌های جمع‌آوری اطلاعات.. 113

    3-13-7-4           طراحی مدل.. 114

    3.13.7.4.1              تعریف و تشخیص فعالیت‌ها 115

    3.13.7.4.2              ساختاردهی مجدد به دفاتر کل.. 117

    3.13.7.4.3              ایجاد مراکز فعالیت... 119

    3.13.7.4.4              شناسایی محرکت منابع. 121

    3.13.7.4.5              تعیین خصوصیات فعالیت‌ها 122

    3.13.7.4.6               انتخاب محرک فعالیت... 123

    3-14      ABC چگونه در سازمانها استفاده میشود. 124

    گروههای مسئول جهت راهاندازی سیستم ABC در سازمانها با توجه اندازه آن‌ها: 134

    گروههای مسئول جهت راهاندازی سیستم ABC در سازمانها، با توجه به نوع صنعت:................................. 135

    خروجیهای عمده بدست  آمده از استفاده از سیستم ABC: 136

    خروجی عمده استفاده از سیستم ABC با توجه به اندازه شرکت: 137

    خروجی عمده استفاده از سیستم ABC با توجه به نوع صنعت: 138

    قابلیت اتکا بر سیستم ABC برای تصمیم سازی: 139

    هزینه یابی بر مبنای فعالیت و انواع استراتژیهای کسب وکار: 142

    3-15      استراتژیهای یکپارچگی.. 145

    3-16      استراتژیهای متمرکز. 148

    3-16-1          استراتژی رسوخ در بازار 148

    3-16-2        استراتژی توسعه بازار 149

    3-16-3        استراتژی توسعه محصول.. 150

    3-17      استراتژی های تنوع. 151

    3-17-1       استراتژی تنوع گرایی همگون.. 151

    3-17-2       استراتژی تنوع گرایی غیر همگون.. 151

    3-17-3       استراتژی تنوع گرایی افقی.. 152

    3-18        استراتژی های تدافعی.. 153

    3-18-1       استراتژی مشارکت... 153

    3-18-2       استراتژی کاهش.... 153

    3-18-3       استراتژی واگذاری.. 153

    3-18-4       استراتژی انحلال.. 154

    3-19      استراتژی های عمومی مایکل پورتر. 155

    3-20      زنجیره ارزش و سیستم ABC  : 157

    3-21      الگوی 5 نیروی رقابتی مایکل  پورتر(Michael E. Porte) و سیستم ABC   : 158

    3-21-1         الزامات قانونی و  سیستم ABC: 160

    3-21-2       هزینه یابی در پروژه ها وسیستم ABC : 165

    هزینه یابی کیفیت و سیستم ABC.. 167

    3-21-2-1           ساختار هزینه های کیفیت... 168

    3-21-3       اصول اخلاقی درسازمانها و سیستم ABC: 170

    3-21-4       الگو سازی از بهترین یا Bench marking ) BM ) وسیستم ABC: 170

    4           بررسی صنعت کشتی‌سازی.. 174

    4-1         بازار جهانی کشتی: 181

    4-2         بازار جهانی ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما 183

    4-3         بازار حمل و نقل دریایی.. 188

    4-3-1          موقعیت نسبی کشورها در بازار ساخت کشتی.. 189

    4-3-2          نفتکش ها 189

    4-3-3          فله برها 191

    4-3-4          کانتینربرها 192

    4-3-5          کشتی‌های LNG.. 193

    4-4         تحولات جهانی قیمت ساخت کشتی (Price Developments) 194

    4-5         واکنشهای جهانی به تحولات بازار ساخت کشتی (Responses to Market Developments)......................... 195

    4-5-1          اروپا 196

    4-5-2          کره جنوبی.. 197

    4-5-3          ژاپن.. 197

    4-5-4          چین.. 198

    4-6         عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای صنعت کشتی سازی.. 198

    4-6-1          جایگزینی ناوگان فرسوده 200

    4-6-2          تقاضا برای افزایش ظرفیت... 201

    4-6-3          تقاضا برای کشتی در کوتاه مدت.. 201

    4-7         عوامل اثرگذار در بازار جهانی عرضه. 202

    4-8         بررسی بازار ایران.. 204

    4-8-1          بررسی بازار صادرات حمل محمولات فله، عمومی و کانتینر. 206

    4-8-1-1              بررسی بازار صادراتی حمل محمولات فله. 206

    4-8-1-2              بررسی بازار صادراتی حمل محمولات عمومی.. 207

    4-8-1-3              بررسی بازار صادرات حمل محمولات کانتینری.. 207

    4-8-1-4              بررسی بازار واردات حمل محمولات فله، عمومی و کانتینری.. 208

    4-8-1-5              بررسی بازار واردات حمل محمولات فله. 208

    4-8-1-6              بررسی بازار واردات حمل محمولات عمومی.. 208

    4-8-1-7              بررسی بازار واردات حمل محمولات کانتینری.. 208

    4-8-2          برآورد واردات و صادرات محمولات فله و شناورهای موردنیاز جهت حمل.. 209

    4-8-2-1              واردات و صادرات مواد فله. 209

    4-8-2-2              ناوگان فله بر کشور در حال و آینده 209

    4-8-2-3              ناوگان آینده فله برها 210

    4-8-3          برآورد واردات و صادرات کالاهای کانتینری و شناورهای موردنیاز برای حمل.. 210

    4-8-3-1              واردات و صادرات کالاهای کانتینری.. 210

    4-8-3-2              ناوگان کانتینربر کشور در حال و آینده 211

    4-9         برآورد میزان کشتی‌های موردنیاز ناوگان دریایی کشور 212

    4-10      جایگزینی شناورهای کوچک و سنتی (لنج ) 215

    4-11        مشخصات کلی لنج‌های موجود در کشور 216

    4-11-1       انواع لنجها 216

    4-12      بررسی عوامل مؤثر بر ساخت و تعمیر شناورهای سنتی : 217

    4-12-1       مسائل اقتصادی لنج.. 217

    4-12-2       مسائل اجتماعی و فرهنگی.. 218

    4-12-2-1           تکنولوژی.. 218

    4-12-2-2           نیروی انسانی.. 219

    4-12-2-3           انعطاف پذیری.. 219

    4-12-2-4           حفظ محیط زیست... 219

    4-12-2-5           عمر شناور 221

    4-12-2-6           رعایت قوانین.. 221

    4-12-2-7           طراحی.. 222

    4-12-2-8           ابزار ساخت... 222

    4-12-2-9           تجهیزات و ماشین آلات.. 222

    4-13      تحلیل آماری پراکندگی لنج‌ها در بنادر ایران.. 223

    4-13-1       کشتی های صیادی.. 223

    4-13-2       طرح جایگزینی شناورهای سنتی.. 224

    4-13-3       ظرفیت و استعداد‌های مجتمع‌های کشتی سازی داخل کشور و منطقه خلیج فارس... 225

    4-14      محصولات تولیدی مورد نظر. 226

    4-15      تعمیرات و نگهداری.. 229

    4-15-1       مکان تعمیر شناور 230

    4-15-2       هزینه تعمیر شناور 230

    4-15-3       استفاده از وام و تسهیلات.. 230

    4-15-4          تشابه لنج‌ها و شناورهای جدید با شناورهای سنتی.. 230

    4-15-5       - تسهیلات صندوق ذخیره ارزی.. 234

    4-16      بازار ساخت شناورهای فلزی ( جایگزینی با لنج‌های چوبی ) 237

    4-17      سایر ضرورتهای منتج به جایگزینی شناورهای موجود. 241

    4-18      مزیتهای کیفی نوسازی ناوگان برای بهره‌برداران لنج‌ها 242

    4-19      شرایط بالفعل بازار ساخت شناورهای فلزی کوچک و متوسط.. 246

    4-20      مزیت مالی و اقتصادی جایگزینی لنجها (برای صاحبان شناور) 247

    4-21      ارائه اطلاعات کلی در خصوص شرکت کشتی‌سازی صدرا چابهار 250

    4-22        بررسی فرآیندهای تولید و ساخت کشتی لندینگ کرافت... 254

    4-22-1       لندینگ کرافت(landing craft ) چیست ؟. 254

    4-23      2- شرح فرآیندهای ساخت کشتی.. 254

    4-23-1       معرفی فرآیندهای اصلی کشتی‌سازی.. 254

    4-23-2          معرفی بخش‌های موجود در سایت کشتی‌سازی.. 255

    4-23-2-1           بخش بازاریابی و قراردادها 255

    4-23-2-2           بخش طراحی ومهندسی.. 256

    4-23-2-3           بخش فعالیت‌های داخل محوطه کارگاه‌ها (Indoor) 256

    4-23-3       - روش ساخت: 257

    4-23-3-1           بخش مربوط فعالیت‌های خارج از محوطه کارگاه‌ها (روی پارکینگ‌ها) (Outdoor) 268

    4-23-3-2           بخش نصب تجهیزات کشتی در خارج از محوطه کارگاه‌ها 270

    4-24      منابع و مآخذ. 280

    5           فصل پنجم. 284

    5-1         مروری بر سیستم فعلی محاسبه بهای تمام شده: 284

    5-2         توجیه مدیریت نسبت به تغییر سیستم فعلی و تشریح مزایای حاصل از بهکارگیری سیستم ABC....... ....... 286

    5-3         جمعآوری اطلاعات مورد نیاز 287

    5-4          طراحی و ارائه سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) 287

    5-5         تعریف منشاء منابع. 291

    5-6         ایجاد مراکز فعالیت... 293

    5-7         ساختار دهی مجدد به دفاتر کل حسابداری.. 293

    5-8         انتخاب محرک هزینه. 294

    5-8-1          روش منطقی.. 294

    5-8-2          روش علّی.. 295

    5-8-3          روش درصد هزینهها 295

    5-8-4          روش منافع دریافت شده 295

    5-8-5          روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 295

    5-9         روشهای تخصیص هزینههای دوایر خدماتی.. 300

    5-9-1          روش مستقیم. 300

    5-9-2          روش تخصیص یکطرفه. 300

    5-9-3          روش استفاده از معادلات همزمان (دوطرفه) 301

    5-9-4          چگونگی تخصیص هزینههای مراکز فعالیت... 302

    5-10        محاسبه بهای تمام شده به روش ABC.. 303

    5-11      تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از مطالعه انجام شده 368

    5-11-1       تفاوت قابل ملاحظه در بهای تمام شده شناورها 368

    5-11-2       کاهش قابل ملاحظه زینههای عمومی و اداری و تشکیلاتی.. 378

    5-11-3       فرآیندهای متفاوت انجام فعالیتها، هزینههای متفاوتی را دربر خواهد داشت سه فروند از لندینگ کرافتهای مورد بررسی در این مطالعه از یک نوع میباشند (لندینگهای 101 و 102 و 103) 379

    5-11-4       هزینهها در مراکز فعالیت از یکدیگر تأثیر میپذیرند. 380

    5-11-5       استفاده از روش ABC برای برون سپاری کارهای شرکت... 381

    5-11-6        تأثیر استفاده از سیستم ABC به روی رفتار سازمانی.. 382

    6           فصل ششم. 384

    6-1         خلاصه روند انجام مطالعه و کارهای انجام پذیرفته. 384

    6-2         نتایج بدست آمده از انجام موضوع. 386

    6-3         پیشنهادات.. 388

    6-3-1          پیشنهاداتی برای مدیریت شرکت... 388

    6-3-2          پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی مرتبط با موضوع. 389

     

    منبع:

    ندارد.


موضوع پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, نمونه پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, جستجوی پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, فایل Word پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, دانلود پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, فایل PDF پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, تحقیق در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, مقاله در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, پروژه در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, پروپوزال در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, تز دکترا در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, پروژه درباره پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار, رساله دکترا در مورد پایان نامه بکارگیری سیستم «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» در صنعت کشتی سازی مطالعه موردی ساخت لندینگ کرافت در شرکت کشتی سازی صدرا امید چابهار

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناشی ارشد رشته حسابداری چکیده: سیستم هزینه‌یابی برمبنای فعالیت یکی از سیستم‌های نوین بهای تمام شده محصولات و خدمات می‌باشد که اطلاعات مورد نیاز مدیران را بهتر و دقیق‌تر فراهم می‌کند و استفاده کنندگان را در امر تصمیم‌گیری صحیح و مناسب یاری می‌نماید. این پژوهش جزء تحقیقات علمی و کاربردی است که در بیمارستان ولیعصر لامرد انجام گرفته است که پس از بررسی ...

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد )) M.A (( رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی داخلی چکیده : در جهان فرا رقابتی امروز، راز بقاء و موفقیت سازمان‌ ها، درک ساختار رقابتی بازار است. دستیابی به این درک، مستلزم آگاهی و شناخت مدیریت از نظرات و خواست مشتری و ارزیابی و بهره گیری از آمیخته بازاریابی (P4) (محصول، قیمت، توزیع و ترفیع) در بازار به منظور دست یابی به سهم بازار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده: در طول دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یکی از فعالیت­هایی که رشد اقتصادی را تسریع می­بخشند، شناخته شده است. صادرات نقش یک عامل کلیدی را در دست­یابی به مزیت رقابتی در بازار پرتلاطم امروزی، برای شرکت­ها ایفا می­کند. از طرفی ارتباط بین فعالیت­های صادراتی و عملکرد به موضوع بسیار پراهمیتی در تدوین و اجرای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی چکیده امروزه اهمیت مشتری مداری بیش از پیش افزایش یافته و به عنوان مهم­ترین مزیت رقابتی سازمان­ها مطرح شده و نقش آن در موفقیت و پیشرفت کسب و کارها غیر قابل انکار است. روش انجام عملیات بازاریابی تغییر کرده است چرا که زمینه­ای که بازاریابی در آن صورت می­گیرد تغییر کرده است نظر به رشد فزاینده این تغییرات اکنون بازاریابی رابطه­ای جایگزین ...

رشته مدیریت بازرگانی – گرایش سیاستگذاری رساله دکتری چکیده مطالعات انجام شده در مورد استراتژی­های مربوط به ارزیابی عملکرد، نشان می­دهد که الگوی جامع ارزیابی عملکرد برای سازمان­های نظارتی در ایران وجود ندارد. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی انواع استراتژی­های ارزیابی عملکرد برای سازمان­های نظارتی جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق از روش تحقیق تلفیقی استفاده شد. بنابراین از روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- مقدمه در دنیای امروز، خریداران برای تصمیم گیری در فرآیند خرید، با سؤالها و اما و اگرهای بسیاری روبه رو هستند. تنوع محصولات مختلف باعث شده است تا مشتریان با حق انتخابهای فراوانی روبه رو باشند. از سویی دیگر شرکتها دریافته اند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابرهزینه حفظ مشتریان ...

»M.A پایان‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت « گرایش: بازار یابی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین موانع بلوغ بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش تمامی مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف سازمانی در اداره امور مالیاتی استان ایلام می باشد. حجم کل جامعه آماری برابر با 230 نفر ( 230= N ) بوده که حجم ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

ثبت سفارش