پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید

word 1 MB 32465 63
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۱,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    این تحقیق با هدف مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید[1]صورت پذیرفت. به همین منظور تاثیر قارچ رنگین کمان[2](عامل پوسیدگی سفید) بر روی چوب گونه زربین دست کاشت و طبیعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  برای انجام این بررسی از طرح فاکتوریل با بلوکهای تصادفی استفاده گردید.

    نمونه ها طبق استانداردهای B.S.838:1961 ,  DIN 52176 تهیه و مورد آزمون قرار گرفت و پس از14 هفته مجاورت با قارچ مورد نظر آزمون های کاهش جرم، مقاومت فشاری موازی الیاف، و سختی اندازه گیری گردید.

    نتایج نشان داد که درصد کاهش جرم در برون چوب دست کاشت بیشتر از برون چوب طبیعی بوده، همچنین در مقایسه مقاومت فشاری موازی الیاف مشاهده شد که برون چوب دست کاشت مقاومت بیشتری نسبت به برون چوب طبیعی از خود نشان می دهد. امّا در مقاومت فشاری موازی الیاف زربین طبیعی نتایج به این صورت بود  که درون چوب مقاومت بیشتری نسبت به برون چوب از خود نشان داد. در آزمون مقاومت به سختی بین دو گونه، در برون چوب طبیعی مقاومت بیشتری نسبت به برون چوب دست کاشت مشاهده شد. همچنین در بین درون چوب و برون چوب زربین طبیعی نتایج به این صورت بود که درون چوب مقاومت بیشتری را نسبت به برون چوب نشان داد.

    همچنین طبق جدول طبقه بندی دوام طبیعی فندلای[3] برون چوب دست کاشت در گروه دوام متوسط قرار گرفته و عمر مفیدآن 15-10 است و برون چوب طبیعی در گروه چوب های بادوام و عمر مفیدآن 20- 15 است اما درون چوب طبیعی در گروه بسیار بادوام قرار گرفته و عمر مفید آن بالای 25 سال است.

    واژه های کلیدی: زربین طبیعی و دست کاشت، دوام طبیعی، پوسیدگی سفید، فشار موازی الیاف ، سختی

     

    فصل اول

    کلیات

    بخش اول :  مقدمه و هدف

    مقدمه:

    جنگل موهبتی الاهی است که از گذشته به نوعی نیاز های انسان را برطرف کرده است. در زمانهای مختلف انسان با توجه به فرهنگ خود نسبت به جنگل با دیدی متفاوت نگریسته است . زمانی از آن به عنوان پناهگاه و چرای دام یا تهیه غذا و پوشاک و زمانی با استخراج چوب، مبادرت به ساختمان سازی نموده است و چیزی که آشکار است این است که بهره برداری او به صورت نا آگاهانه صورت می گرفته است . نیاز به جنگل با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین رشد جمعیت، هر روز رو به افزایش است و این مسئله امروز به یک بحران تبدیل شده است، تا آنجا که نمی تواند جوابگوی این نیاز باشد. بنابراین شناخت دقیق ساختمان چوب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. زیرا در نتیجه این شناخت کاربرد صحیح آن آشکار شده و حداکثر استفاده از آن به عمل می­آید تا این ماده تجدید شونده که با  هزینه زیاد تولید می شود به هدر نرفته و همچنین پوشش درختی عرصه های جنگلی حفظ گردد.

    اما به تدریج با پیشرفت تمدن و رشد صنعت و تکنیک انسانها به فکر افتاده اند که نه تنها در مصرف چوبهای جنگلی دقت و صرفه جویی نمایند بلکه احساس اینکه در آینده نزدیک ذخیره چوب جهان تکافوی نیاز صنایع چوب جهان را نخواهد کرد سبب شده است که انسان به فکر تولید فراوان تر چوب یعنی کاشت و پرورش و   بهره برداری از گونه های سریع الرشد درختان نماید. اهمیت چوب حاصل از جنگل در صنایع و مصارف ساختمانی و سنتی، نیاز به اطمینان زیاد از سازه ها و محصولات ساخته شده چوبی، امکان پیش بینی مقاومتهای مجاز سازه ها، صرفه جوی اقتصادی در ساخت محصولات و سازه های چوبی باعث شده که در زمینه کاربرد مهندسی شده چوب تأکید زیادی گردد.

    در ایران با توجه به این که زربین به شرایط نامساعد محیطی و خشکی زیاد مقاوم است و به دلیل ناتوانی در رقابت با سایر گونه های جنگلی، در شکاف صخره ها و اراضی آهکی و مارنی در کوههای البرز  مناطق گرگان، رودبار و حسن آباد  چالوس به صورت منقطع دیده می شود. به دلایل فوق گونه زربین در رویشگاههای خود از رویش خوبی برخوردار نیست، اما در صورت فراهم بودن شرایط مناسب محیطی، این گونه از رویش مناسبی برخوردار بوده و حتی قادر به رقابت با بسیاری از گونه های سوزنی برگ غیر بومی وارد شده نیز می باشد؛ پس می­توان این گونه نتیجه گرفت که توسعه جنگل کاری با زربین هم در جهت افزایش و توسعه هر چه بیشتر سطح این گونه و هم از لحاظ تأمین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    چوب به عنوان یک منبع عظیم انرژی روی کره زمین به شمار می آید که تجزیه آن کار آسانی نیست امّا این کار برای قارچ ها کار دشواری نیست و شاید بعد از چند ماه بتواند آن را کاملاً تجزیه کند. بعضی از این قارچ ها ساپروفیت هستند یعنی روی درختان زنده و سر پا فعالیت می کنند و بعضی پارازیت هستند و روی درختان مرده و چوب آلات استحصال شده فعالیت می کنند

    قارچ رنگین کمان از دسته بازیدیومیست ها و جزء خانواده  پلی پراسا[4] است که آن را  جزء یکی  از قارچ های تعیین دوام طبیعی در شرایط آزمایشگاهی می توان نام برد.

     

     

     

     

     

     

     

     

    هدف:

    کاهش شدید سطح جنگلها از سویی و کمبود منابع چوبی از سوی دیگر ، باعث شده است تا به فکر استفاده از گونه های دست کاشت و همچنین کاشت این درختان افتاده و این موضوع  شناخت کامل و درست  از گونه های چوبی را می طلبد تا با شناخت درست گونه ها ، خصوصیات و  مقاومتهای آنها ، مصارف هر یک مشخص شده و از ضایعات چوب جلوگیری به عمل آید.

    لذا این تحقیق با هدف بررسی مقاومت گونه زربین دست کاشت و طبیعی درمقابل پوسیدگی سفید  می باشد ولی در عین حال می تواند اهداف زیر را نیز در بر داشته باشد :

    مقایسه دوام طبیعی درون چوب و برون چوب زربین طبیعی  

    مقایسه برخی  مقاومت های مکانیکی گونه زربین دست کاشت و طبیعی

  • فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    ابراهیمی،قنبر،1368،مکانیک چوب و فرآورده های مرکب آن،انتشارات دانشگاه تهران.

    تذکر رضایی، وحید، 1385، ررسی تغییرات دوام طبیعی گونه زربین منطقه نوشهر در سه کلاسه ارتفاعی، مجله منابع طبیعی ایران، جلد 59، شماره 2.

    بخشی، رضا، 1382 اثر ارتفاع از سطح دریا بر خواص کمی و کیفی گونه زربین منطقه نوشهر، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقلت تهران.

    ویسی، رامین، 1388، شناسایی و مقایسه مواد استخراجی زربین طبیعی و دست کاشت با استفاده از فنون کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی، فصلنامه تخصصی علوم و فنون منابع طبیعی.

    لطیفی، شاهرخ، 1385، بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی زربین طبیعی د رویشگاه حسن آباد چالوس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد چالوس.

    شرری، معراج، 1380، بررسی خواص فیزیکی و بیومتریک در توده های خالص و مخلوط گونه زربین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس نور.

    هاشمی سید خلیل ، پارساپژوه داود، 1387، بررسی خواص بیومتریک و فیزیکی چوب درخت زربین دست کاشت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.

    ثابتی حبیب ا... 1374، درختان و درخچه های ایران، انتشارات دانشگاه یزد ،ص 119.

    طباطبایی، م، 1388 بررسی دوام چوب مازوهای ایران در مقابل سه نوع قارچ چوبخوار به روش کولشال، پایان نامه کارشناسی دانشگاه تهران.

    عنایتی، ع، 1360 دوام طبیعی چهار گونه تبریزی-راش-بلوط-انجیلی در مقابل حمله سه نوع قارچ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

     

    رضایی اسکندر، 1336، مطالعه و بررسی خصوصیات فیزیکی و بیومتری 15 گونه سوزنی برگو 16 گونه پهن برگ، مجله منابع طبیعی دانشگاه تهران

    صفدری، وحید رضا، و پارساپژوه داود، 1377، بررسی دوام چوب صنوبر در حالت طبیعی و تیمار شده  بانمک CCA در برابر قارچ رنگین کمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    ابراهیمی قنبر و همکاران 81-1377 ، نتایج تحقیقات و آزمایشات مکانیکی و فیزیکی برروی گونه های گلبند ( راش ، افرا شیردار ، توسکا ییلاقی) و گونه های سنگده ساری ( راش، توسکا ییلاقی، بلوط بلند مازو، ممرز) دانشکده منابع طبیعی کلارآباد وابسته به وزارت جهاد کشاورزی.

     

       F.Gilman  and  Dennis  G  watson  1993, cupressus  sempervirens  Glauca.  Fact  sheet   st-226  P.P.(1-3).

    Ahmed Mohareb, Peter Sirmah  & Partners, 2010,  Influence of extractives on durability of Cupressus lusitanica heartwood, Université, Faculté des Sciences et Techniques.

      ASTM Astandard. Methods of testings – ASTM D-143-83.

      British Standard 838 5761، 1961 Methods of test for toxicity of British grown douglas/irg .

       Shujun li, Jing Wang, Jian Li, 2010,   Effects of Cunninghamia Lanceolata Heartwood Extracts on the Growth of Wood Decay Fungi,  Northeast Forestry University, 26 Hexing Road, Harbin 150040, China Paper prepared for the 41st Annual Meeting.

      Joris Van Acker, Jan Van den Bulcke, & Partners, 2010, The biological durability approach for wood product performance and service life prediction,Laboratory of Wood Technology, Ghent University.

      Taylor، a.m، morel g، 2002. Heart wood formation and natural durability.wood fiber Sci 34 (4) 587-611.

      Radial variation growth rate in the  length of  the axial elements of sessile oak  wood, 1991,IAWA, BULTIN  n.s. vol. 12 (3),   257-262.

      Roland  E.Vetter,  Paulo,  C.Botosso  1989 Remarks on  age and growth  rate determination of amazonian  trees.   IAWA   Bulttin  n.s,  vol  10(2),   (133-145).


موضوع پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, نمونه پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, جستجوی پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, فایل Word پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, دانلود پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, فایل PDF پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, پروژه درباره پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه دوام طبیعی گونه زربین دست کاشت و طبیعی در برابر پوسیدگی سفید

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی – جنگلداری چکیده عملیات پرورشی تنک کردن نقش مهمی در پرورش توده های جنگلی دارد و محصولات مختلفی را به بازار عرضه می نماید. در اولین تنک کردن نسبت هزینه به درآمد بالا می­باشد که نیاز به مطالعه برای تعیین سود دهی آن ضروری می باشد. در این پژوهش میزان تولید و هزینه در بخش­های قطع و تبدیل، خروج و حمل محصولات حاصل از ...

تابستان 1390  کارشناسي­ ارشد رشته : عمران  گرايش : سازه چکيده :    در اين پايان­نامه اثر نانوسيليس بر روي خواص مکانيکي و دوام بتن حاوي الياف پلي­پروپيلن بر

مقطع تحصیلی : کارشناسی­ارشد رشته : عمران گرایش : سازه چکیده : در این پایان­نامه اثر نانوسیلیس بر روی خواص مکانیکی و دوام بتن حاوی الیاف پلی­پروپیلن بررسی شد. الیاف پلی­پروپیلن مصرفی به طول mm 18 و نسبت طول به قطر mµ 9/0 استفاده گردید. تاثیر الیاف و نانوسیلیس در سه درصد مختلف برای هر کدام در نسبتهای 1/0 ، 2/0 و 3/0 درصد برای الیاف و2 ، 4 و 6 درصد برای نانوسیلیس روی بتن با نسبت آب ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه فرش( مواد اوليه و رنگرزي ) مهر 1393 چکيده:   فرش دستباف در طول مدت زمان استفاده از آن ممکن است تحت تأثير عوامل و شرايط مح

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی علوم و تکنولوژی پلیمر چکیده به دلیل ویسکوزیته پایین و خواص ضد اشتعال و پخت نسبتاً آسان، رزین‌‌های یورتان-اکریلات مورد توجه می‌باشند. از طرفی الیاف طبیعی با منابع تجدید شونده، قیمت پایین، دانسیته کم و خواص ویژه بالا، از قابلیت ویژه‌ای برای استفاده در کامپوزیت‌ها برخوردار می‌باشد. اما جذب رطوبت نسبتاً زیاد و آتش گیر بودن آن‌ها، در مقایسه با ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته نساجي سال 1387 چکيده از دير هنگام استفاده از سازه هاي پارچه اي در زندگي بشر نقش اساسي داشته است. انسانها از سازه هاي پارچه اي (چادر) به عنوان سرپناه براي محا

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

The effect of fiber and pozzolanic materials on the mechanical properties of glass fiber reinforced concrete پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران- سازه چکیده خرابی و انهدام بتن به شدت به تشکیل ترک­ها و ریز ترک­ها بستگی دارد. با افزایش بار­گذاری, ریز ترک­ها به هم متصل شده و ترک­ها را تشکیل می­دهند. به ‌منظور رفع این مشکل و همچنین ایجاد شرایط همگن، در چند دهه اخیر از یک­سری ...

ثبت سفارش