پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی

word 1 MB 32468 75
1391 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  « M.Sc»

    در رشته علوم و صنایع غذایی

    چکیده

    روغن ها و چربی ها طی نگه داری در درجه حرارت های بالا اکسیده می شوند و کیفیت تغذیه ای آن ها کاهش می یابد.فرآیند اکسیداسیون روغن ها و چربی ها و تشکیل رادیکال های آزاد سبب ایجاد و پیشرفت سرطان می شود. با مصرف ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه ها و سبزی ها مانند آلفا –توکوفرول ،گلوتاتیون،بتاکاروتن و اسیدآسکوربیک در رژیم غذایی می توان از این آسیب ها جلوگیری کرد.  رژیم های غذایی غنی از این ویتامین های آنتی اکسیدانی موجب حفظ سلامتی شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.  آنتی اکسیدان های سنتزی به ویژهBHAوBHTمعمولا برای ممانعت از واکنش اکسیداسیون استفاده می شوند. اثرات سمی و سرطان زایی این آنتی اکسیدان های سنتزی در انسان شناخته شده است. همچنین آنتی اکسیدان های سنتزی ممکن است باعث تورم کبد شوند و روی فعالیت های آنزیمی کبد تاثیر بگذارند. بنابراین با توجه به اثرات مضر آنتی اکسیدان های سنتزی و اثرات سودمندی که آنتی اکسیدان های طبیعی در حفظ سلامت و ایمنی غذاها و بدن انسان ها دارند، در این مطالعه استفاده از عصاره پوست ازگیل به عنوان یک ماده گیاهی و منبع طبیعی آنتی اکسیدان در روغن آفتابگردان مورد بررسی قرار گرفت . در این تحقیق ابتدا عصاره گیری از پوست و پالپ انجام گرفته و ترکیبات فنولیک و توکوفرول موجود در عصاره تعیین گردیده و سپس عصاره در دو غلظت 400 پی پی ام  و 800 پی پی ام به نمونه روغن آفتابگردان بدون آنتی اکسیدان اضافه شد، و سپس نمونه های روغن آفتابگردان فرموله شده با این آنتی اکسیدان طبیعی تحت شرایط دمایی 30 درجه سانتی گراد طی 60 روز ذخیره سازی از نظر پایداری اکسایشی توسط پارامترهای عدد اسیدی، عدد پراکسید، شاخص رنگ و شاخص پایداری اکسایشی در دمای ذخیره سازی در زمان های45،30،15،0 و60 با نمونه روغن آفتابگردان حاوی 100 پی پی ام آنتی اکسیدان سنتتیک TBHQ مورد مقایسه قرار گرفتند که نتایج نشان داد غلظت 800 پی پی ام عصاره پوست ازگیل در پایدارسازی روغن آفتابگردان طی مدت زمان نگه داری مؤثرتر از TBHQ و غلظت 400 پی پی ام عصاره پوست ازگیل عمل نموده است که به دلیل مقادیر بالاتر ترکیبات فنولیک و توکوفرول های موجود در 800 پی پی ام  عصاره نسبت به غلظت های کمتر عصاره می باشد. در مرحله بعد روغن آفتابگردان حاوی 800 پی پی ام عصاره با نمونه روغن حاوی 100 پی پی ام آنتی اکسیدان سنتتیک TBHQ تحت شرایط دمایی ثابت 180 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت حرارت داده شدند و در فواصل زمانی 4 ساعت ازنظر پارامترهای پایداری حرارتی ( عدد اسیدی، عدد کنژوکه، عدد کربونیل، شاخص رنگ، شاخص پایداری اکسایشی) مورد مقایسه قرار گرفتند که نتایج نشان داد عصاره پوست ازگیل با غلظت 800پی پی ام و آنتی اکسیدان سنتزی TBHQ جهت پایداری اکسایشی تقریبا مشابه هم عمل نموده اند بدین ترتیب می توان پوست ازگیل را به عنوان منبع مناسبی برای آنتی اکسیدان های طبیعی معرفی نمود و این اثر را ناشی از ترکیبات توکوفرولی و فنولی موجود در آن دانست.

    کلمات کلیدی:عصاره پوست ازگیل، روغن آفتابگردان،پایداری اکسایشی

     

    1-مقدمه

    1-1-اهمیت استفاده از گیاهان دارویی

    ضرورت مطالعه بر روی مواد مؤثره دارویی فلور طبیعی گیاهان حائز اهمیت است. مواد مؤثره وعناصر شیمیایی موجود در گیاهان بسیار متفاوتند که تنها از طریق آزمایش ها و تجربه های متعدد می توان به ماهیت آنها پی برد و آنها را طبقه بندی نمود.از آنجایی که آزمایش های کمی و کیفی مواد مؤثره وعناصر شیمیایی دارویی بسیار پرهزینه است اصلاح این دسته از گیاهان کاری بسیار پر هزینه و وقت گیر است.

    بدین روال تشخیص مواد مؤثره گیاهان دارویی کاری بسیار مشکل است و از روی فعالیت های متابولیکی پیچیده درون گیاه نمی توان سریعا در مورد ویژگی های مواد مؤثره نظرات جامع وکاملی ارائه نمود .نکته قابل توجه اینکه مواد مؤثره و عناصر شیمیایی تحت تاثیر فرآیندهای مختلف و حتی شرایط محیطی مختلف محل رویش تغییر می کنند.(امید بیگی 1384)

    روغن های مایع به دلیل داشتن چربی غیراشباع بهتر از روغن جامد هستند مثل روغن ذرت، آفتابگردان، زیتون، کانولا و سویا. روغن ها غنی ترین منبع انرژی در میان اجزای غذایی می باشند. از این نظر این مواد می توانند در مورد افرادی که گرفتار کمبود انرژی غذایی هستند نظیر بسیاری از افراد طبقه محروم نقش مهمی ایفا کنند. اما از طرف دیگر مصرف زیاد آنها در افرادی که از لحاظ دریافت انرژی مساله ای ندارند میتواند سبب افزایش میزان تری گلیسیریدهای خون شود و به دنبال آن بیماری های عروقی ونارساییهای قلبی به وجود آید.(7)روغن های هیدروژنه علاوه بر اینکه دارای مقادیر زیادی اسید چرب اشباع هستند، حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب ترانس نیز می باشند. هیدروژناسیون همچنین باعث تشکیل ایزومرهای اسید لینولئیک می شود که این ایزومرها بر خلاف اسیدلینولئیک طبیعی دیگر یک اسید چرب اساسی نیستند و فاقد خواص بیولوژیک این اسید می باشند. اگر میزان ایزومر ترانس در روغن زیر 10 درصد باشد می توان گفت روغن خوب برای استفاده می باشد. با توجه به موارد فوق می توان چنین نتیجه گرفت که اولا در مصرف روغن ها باید جانب اعتدال رعایت گردد دیگر اینکه حتی الامکان از روغن های غیراشباع مایع به جای روغن های هیدروژنه یا چربی های حیوانی در برنامه غذایی استفاده شود و بالاخره در جریان سرخ کردن مواد غذایی، روغن برای مدت زیاد تحت اثر حرارت بالا قرار نگیرد تا مواد ناخواسته و سمی در آن ایجاد نشود. (7)

    اکسیداسیون لیپیدها در غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و اساس و پایه چربی دارند مانند شیر،  محصولات گوشتی،  روغن، دانه های روغنی  و همچنین در غذاهایی که حاوی مقادیر کمی چربی هستند مانند سبزیجات اتفاق می افتد. رادیکال های آزاد قادرند آسیب به مولکول های سامانه های بیولوژیک بدن وارد نمایند و باعث بروز بسیاری از بیماریها در موجودات زنده و به ویژه انسان ها شوند. (29)بخش عمده ای از این ترکیبات مضر در اثر اکسیداسیون مواد غذایی به خصوص چربی ها تولید می شوند که این مساله نه تنها سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد بلکه کاهش کیفیت تغذیه ای و ایجاد طعم و بوی نامطبوع را نیز در این غذاها به همراه خواهد داشت. ( 16 )برای جلوگیری از عمل رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان ها استفاده می شود. آنتی اکسیدان ها از تشکیل رادیکال های آزاد در سلول ها جلوگیری می کنند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند و باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد می شوند.امروزه همه جا از فواید آنتی اکسیدانی از پیشگیری بیماری های قلبی گرفته تا کاهش آسیب مغز و چشم ها صحبت می شود. برای جلوگیری از عمل رادیکال های ازاد بدن باید دارای یک سد دفاعی از آنتی اکسیدان ها باشد تا جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن شوند.عملکرد انتی اکسیدان ها تحت تاثیر شرایط مختلف اعم از فرآوری ونگه داری و محیط ماده غذایی مربوطه قرار می گیرد .آنتی اکسیدان های غذایی علاوه بر ایمن بودن نباید رنگ و طعم ماده غذایی را تحت تاثیر قرار دهند  باید در غلظت های پایین مؤثر باشند، به راحتی با روغن ممزوج شوند، پس از فرآیند باقی بمانند، در محصول نهایی پایدار باشند وچندان گران نباشند. (کوپن 1983 )

    علی رغم اینکه آنتی اکسیدان های سنتتیک طی فرآیندهای حرارتی و شرایط ذخیره سازی مؤثر عمل می کنند اما استفاده نمودن از این آنتی اکسیدان ها به جهت سمی بودن و امنیت مواد غذایی بحث برانگیز است .با توجه به اینکه آنتی اکسیدان های سنتزی اثرات نامطلوبی همچون اثر جهش زایی و سرطان در بدن انسان دارند به تدریج در حال حذف شدن از لیست آنتی اکسیدان های مصرفی می باشند.نگرانی در مورد امنیت آنتی اکسیدان های سنتتیک مانندBHA،BHTو TBHQکه به طور معمول استفاده می شوند منجر به افزایش علاقه به آنتی اکسیدان های طبیعی که در گیاهان به عنوان متابولیت های ثانویه وجود دارند شده است.بنابراین باید راه های کاهش استفاده از آنتی اکسیذان های سنتزی را بدانیم که آن استخراج آنتی اکسیذان های طبیعی از گیاهان  است.

     

    1-2-اهداف تحقیق

    در صنایع غذایی و مصارف خانگی مقدار زیادی محصول فرعی تولید می شود که حذف آن نیازمند اکسیژن بالایی است. مواد گیاهی که به عنوان زائدات در این صنعت تولید می شود شامل سطح بالایی از ترکیبات فنلی اند که برای محیط مضر می باشند ولی اثر مثبت آنها بر سلامتی انسان و خاصیت آنتی اکسیدانی آنها ثابت شده است به طور مثال 96 درصد از محصولات مرکبات در کشور ما برای تولید آبمیوه استفاده می شود که پوست آنها به عنوان محصول فرعی در صنعت آبمیوه خواهد بود (کانگ و چالا وهمکاران  ،2006 ).

    در این تحقیق منابع طبیعی آنتی اکسیدانی نسبتا فراوان و ارزان و قابل دسترس از جمله عصاره پوست ازگیل جهت پایدارسازی روغن آفتابگردان که یکی از مهمترین منابع روغن گیاهی می باشد اضافه می شود و اثرات پایدارسازی آن در دو شرایط حرارتی و ذخیره سازی نسبت به روغن آفتابکردان حاوی آنتی اکسیدان TBHQ مقایسه خواهد شد .

    با توجه به مشخص شدن اثرات سوء انتی اکسیدان های سنتتیک که اثرات سمی بر روی مصرف کنندگان دارد و فعالیت آنزیم های کبدی را مختل می نماید ومنجر به ایجاد انواع سرطان ها می گردد و در دنیا کاربرد آنها در حال محدود شدن است لذا شناسایی آنتی اکسیدان ها از منابع قابل دسترس و ارزان و تعیین اثرات پایدارسازی آنها بر روی روغن ها تحت شرایط مختلف جزء مهم اهداف این تحقیق می باشد. در پایان این تحقیق بهترین فرمول آنتی اکسیدان طبیعی با بهترین غلظت تحت شرایط ذخیره سازی معرفی می گردد.

     

    1-3- فرضیه ها

    1-روغن آفتابگردان با آنتی اکسیدان طبیعی نسبت به نمونه فاقد آنتی اکسیدان پایدارتر است.

    2-فرمول های مختلف آنتی اکسیدان های طبیعی، پایداری مختلفی را در روغن ایجاد می کنند.

    3-اثر آنتی اکسیدانی پوست ازگیل و پالپ ازگیل در پایدارسازی روغن آفتابگردان متفاوت است.

    4-مقادیر کل ترکیبات فنلیک و توکوفرول ها در عصاره پوست ازگیل و عصاره پالپ ازگیل متفاوت است

     

    Abstract

    Oil and fat can be oxidized if they were kept at the high temperatures and their quality of nourishment are deereased. The process of oil and fat oxidation and free radicals formation cause the cancer and make progress if with making use on the antioxhdant combinations in nutritional diet that exist in the fruits and vegetables e.g. Alpha-Tocopherol, Glotation, Betacaroten and Ascorbic acid, we can profect our body from the bad effects.

    The rich nutritional diets that include antioxidantal vitamins can keep in good health and deerease heart disease and cancer.The synthetic antioxidants particulary BHA and BHT are usually used to prevent the oxidative reactions.The cancerous and poisonous effects of the synthetic antioxidants have been recogenized in human biengs. The synthetic antioxidants can olso cause the kidney inflammation and can affect on the activities of kidney anzima.

    Therefore, in this research, the use of extract of medlar peel are studied as a plant material and natural source of antioxidant in the sunflower oil due to the harmful effects of synthetic antioxidants and the usful effects of natural antioxidant that play an important role in keeping healthand our food and body safety.

    In this study, first of all, extracting of peel and pulp are performed and we determined phenolic and Tocopherol combinations being use in extracting. Then, the extract including two concentrations of 400 ppm and 800 ppm was added to the sunflower oil sample without antioxidant and finally, samples of the formulated sunflower oil with the samples of sunflower oil included the synthetic antioxidant of TBHQ 100 ppm under the condition of the temperature of 30 c that stored during 60 days in the consideration of oxidative stability by parameters of acid value, peroxide value, color indicator and oxidative stability indicator in the storage temperature at the times of 0, 15, 30, 45 and 60.

    The result presented that the concentration of extract 800ppm of meddlar peel for making stability of sunflower oil during reservation is more effective than TBHQ and concentration 400 ppm of the extract of medlar peel. Its because of the amount of phenolic and Tocopherol combinations existing in the extract 800 ppm that is more rather than the concentration of low extract. In the next part, sunflower oils included extract were warmed up with the sample of oil included the synthetic antioxidant of TBHQ 100 ppm under the condition of the fixed temperature of 180 c for 24 hour and they were compared with regard to the parameters of the temperature stability (acid value, color indicator, polar combinations) at an intervals that the extract of (0,4, 8, 12, 16, 20, 24).

    The results indicated that the extract of medlar peel with the concentration of 800 ppm and synthetic antioxidant of TBHQ almost similar to act for the oxidative stability. Thus, medlar peel can be introduced as the usfule source for the natural antioxidants and this quality is appeared by the phenolice and Tocopherol combinations existing on of.

     

     Key words:Extract peel of medlar, Sunflower oil, oxidative stability

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: مقدمه و هدف.. 2

    1-مقدمه. 3

    1-1-اهمیت استفاده از گیاهان دارویی. 3

    1-2-اهداف تحقیق. 4

    1-3-فرضیه ها 5

    فصل دوم:مروری بر منابع. 6

    2-1-ازگیل. 7

    2-1-1تاریخچه ازگیل. 8

    2-1-2رده بندی میوه ازگیل. 8

    2-1-3گیاه شناسی ازگیل. 9

    2-1-4ترکیب شیمیایی ازگیل. 9

    2-1-5خواص ازگیل. 9

    2-1-6خواص دارویی ازگیل. 10

    2-2-روغن آفتابگردان. 10

    2-2-1-تاریخچه گیاه آفتابگردان. 11

    2-2-2-رده بندی گیاه آفتابگردان. 11

    2-2-3-ترکیب و کاربرد روغن آفتابگردان. 12

    2-3-اکسیداسیون. 13

    2-3-1-عوامل موثر در اکسیداسیون چربی ها 15

    2-4-رادیکال های آزاد 17

    2-4-1-تاثیرات منفی رادیکال های آزاد 18

    2-5-آنتی اکسیدان ها 19

    2-5-1مکانیسم عمل آنتی اکسیدان ها 20

    2-5-2-آنزیم های آنتی اکسیدان. 22

    2-5-3-آنتی اکسیدان های سنتزی. 22

    2-5-3-1-BHA. 23

    2-5-3-2BHT. 24

    2-5-3-3-TBHQ.. 25

    2-5-3-4-گالات ها و اسیدگالیک.. 26

    2-5-4-آنتی اکسیدان های طبیعی. 27

    2-5-4-1توکوفرول ها و توکوتری انول ها 28

    2-5-4-2-اسیدآسکوربیک و نمک های آسکوربات. 29

    2-5-4-3-کارتنوئیدها 30

    2-5-4-4-فلاونوئیدها و اسیدهای فنلی. 31

    2-5-4-5-گوسیپول. 32

    2-5-4-6-ترپنوئید. 33

    2-5-4-7-سزامول. 33

    پیشینه تحقیق. 34

    فصل سوم:مواد و روشها 39

    3-1-مواد اولیه. 40

    3-2- استخراج عصاره 40

    3-3- اندازه‌گیری ترکیبات فنلی. 40

    3-3-1- ترسیم منحنی کالیبراسیون. 40

    3-3-2- اندازه‌گیری ترکیبات فنولی نمونه. 41

    3-4- اندازه‌گیری ترکیبات توکوفرولی. 42

    3-4-1- ترسیم منحنی کالیبراسیون. 42

    3-4-2-اندازه‌گیری ترکیبات توکوفرولی نمونه. 43

    3-5-اندازه‌گیری عدد پراکسید. 44

    3-5-1- ترسیم منحنی کالیبراسیون. 44

    3-5-2- تهیه محلول استاندارد آهن ш.. 44

    3-5-3- تهیه محلول تیوسیونات آمونیوم. 44

    3-5-4- تهیه محلول آهن п. 45

    3-5-5- اندازه‌گیری عدد پراکسید نمونه روغن. 45

    3-6- عدد اسیدی. 45

    3-7- اندازه‌گیری مقدار کل ترکیبات قطبی(TPC) 46

    3-7-1- پر کردن ستون کروماتوگرافی. 46

    3-7-2-تهیه و آماده سازی نمونه و حلال جداسازی. 46

    3-7-3-عملیات کروماتوگرافی و محاسبه درصد ترکیبات قطبی کل. 46

    3-8- اندازه‌گیری عدد دی‌ان مزدوج(CDV) 46

    3-9-اندازه‌گیری عدد کربونیل(CV) 47

    3-9-1-خالص سازی حلال. 47

    3-9-2-محاسبه میزان ترکیبات کربونیل. 47

    3-10- شاخص پایداری اکسایشی (OSI) 48

    3-11- آزمون پایداری. 48

    3-12- ساختار اسید چرب. 48

    تجزیه و تحلیل آماری 49

    فصل چهارم:نتایج و بحث.. 50

    4-نتایج و بحث.. 51

    4-1- مشخصات روغن آفتابگردان. 51

    4-2- مشخصات عصاره پوست ازگیل. 51

    4-3 تعیین پایداری روغن توسط آنتی اکسیدان ها تحت شرایط دمایی 30 درجه سانتی گراد طی زمان نگهداری  52

    4-3-1-عدد اسیدی. 52

    4-3-2-شاخص رنگ 53

    4-3-3- عدد پراکسید 54

    4-3-5 نتیجه گیری. 57

    4-4 تغییرات پایداری روغن آفتابگردان طی فرآیند حرارتی در دمای 180 درجه سانتی گراد 57

    4-4-1 عدد اسیدی 57

    4-4-2 عدد کنژوگه 58

    4-4-3  عدد کربنیل 59

    4-4-4 شاخص رنگ 61

    4-4-5  شاخص پایداری اکسایشی 62

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات.. 63

    نتیجه گیری کلی. 64

    پیشنهادات. 64

    فصل ششم:منابع. 65

    منابع  66

    منبع:

     

    1-پروانه، و. 1377 کنترل کیفی و آزمایش های شیمیایی مواد غذایی .چاپ دوم ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاهی تهران ص 32.

    2-حداد خداپرست،  م .  ح .1373   . تکنولوژی روغن های خوراکی ، انتشارات گوتنبرگ .

    3-روغن های خوراکی ،1369.1  .انتشارات بررسی های کالایی .شماره 9 .مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

    4-صمد لویی، ح .  عزیزی ،   م.   برزگر،  م. 1386   .  اثر آنتی اکسیدانی ترکیبات فنولیک هسته انار بر روغن سویا ، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی،جلد چهاردهم،شماره چهارم.

    5-صمصام شریعت ،1371.5  .عصاره گیری و استخراج مواد مؤثر گیاهان دارویی و روش های شناسایی و ارزشیابی آن ها.  انتشارات مانی، اصفهان، ص 13-2.

    6-فاطمی، ح، 1378  ،شیمی مواد غذایی، شرکت سهامی انتشارات تهران

    7-هاشمی تنکابنی،1364.1  .آزمایش روغن ها و چربی ها . چاپ اول ،مرکز نشر دانشگاهی تهران، ص 544.

    8-مالک، ف، چربی ها و روغن های نباتی و خوراکی (ویژگی ها و فرآوری) انتشارات قلم و فرهنگ 1379 ص 464 .

    9-مجتهدی ،ع  .زراعت آفتابگردان .  شرکت سهامی خاص توسعه کشت دانه های روغنی ، تهران ،1355  ص 99 .

    10-مهدویان مهر،ه .   حداد خداپرست،  م.    بررسی استفاده از برگ های زیتون به عنوان منبعی از پلی فنل ها برای پایداری اکسیداتیو و فعالیت آنتی اکسیدانی روغن های نباتی تجاری. اولین همایش تخصصی روغن زیتون.

     

    11-Alexander.    P,    Ritsuko .   M,    Miechal  .   S,    Bat-sheva  .   C,  Fostk–  Magyar .   C   and   Dubinsley .    Z.,   1998  .   Natural    antioxidant  activity   in some  microbial   species  .   J    plant   Sci  ,   46    169-176 .

    12-Ayaz,  F.   A.   Demir,  O.,   Torun,    H.,    Koleuoglu,    Y.,     Colack,   A.   (2008).   Characterization of poly phenol oxidase (ppo) and total phenolic contents in medlar (Mespilusgermanica L.) fruit during ripening and over ripening. Food chemistry.106  :291-298.

    13-Auaghi,     F.Barzegar,   M.,   Sahari,    M.A.and   Naghdibadi.H.  (2009).  Antioxidant effect  of dill ( AnethumgraveolenusBoiss.) oil in crude soya been  oil and comparasion with chemical antioxidants.  J.   Med plants.   30 : 71-84.

    14-Bamdad,   F.Kadivar,   M.andKermat,    J.   (2006).   Evaluation of phenolhc content and antioxidant activity of Iranian caraway in comparation with clove and BHT using model systems and vegeytables oil.Inter .    J.   Food   sci.    techno   ,  41 :7-20.

    15-Ballard ,  S.   T.    2008.   Optimizing   the  Extraction  of  phenolic  Antioxidant   compounds  from  peanut  skins .  Ebook   Black sburg  ,  AV.

    16-Bektas,   T.andManevver  SH.   (2006).  Screening of the antioxidant potentials of six salvia species from Turkey.  Food chem.95  :4-200.

    17-Bera,   D.,   Lahiri,    O.,    Nag,    A.(2006). Studieson a natural anyioxidant for stabilization of edible oil and comparison with syntetic antioxidants.Journal of Food Engineering.74  :542-545.

    18-Brand-willams,   W.,   Cuvelier,   M.   E.,   Beret,   C.  (1995).  Use of a free radical Method to Evaluate Antioxidant Activity.  Lebensm  .wiss  .u  Technol .  28  :25-30.

    19-Branen.   A.   L.    1975.   Tmicologyand  butylatedhydroxyanysol    and  butylatedhydroxytoluene.     J   .     AM.Oil.Chem.     Soc.,     52,59.

    20-Byers   T ,perry   G.    Dietary   carotens ,  vitamin  c  and   vitamin  E  as  protective  antioxidant  in  human  cancers . Annu.Rev .Nutr1992  ,  12  :  139-159 .

    21-Chimi,    H.cillard,   J  .chillard,   P   .   andRahmani , M   .   1991.   The  Peroxyl    and   Hydroxyl   radical  scavenging  activity  of  sove   natural   soc.68  307.

    22-Chry sam ,  M.   M.     and   Erickson  ,     D.      R.     1985.    Bailey     s    industrial   oil and  products  .  Newyork,  42 (4 )    1102-1106 .

    23-Dhol   wani ,   K.   K.  ,saluja    ,    A   ,     K.     ,     Gupta    A.      R    ,    shah  ,    D.    R.   2008  .Areview   on   plant –derived   maturalproducts  and   their  analogs  with  anti –tumor   activity .   Indian   J    pharmaool ,vol    40    49-58.

    24-Dincer,   B.,   Clak,   A.,   Aydin,   N.,    Kadioglu,   A.,     Guner,    S.  (2002).  Characterization of poly phenol oxidase from medlar fruits (Mespilusgermanica L.,  Rosaceae).  Food chemistry.  77: 1-7.

    25-Douald,   R.B.,   2000.Antioxidant   activities   of   flavonoids.The  LinutspaulingJnstiute.

     

    26-Dziezak ,    J.   D.   1986 .preservatives , antioxidants    Food  Tech  .  vol  40:       94-103

    27-Ebrahimzadeh    MA ,Pourmorad   F.   Hafezi     S.    Antioxidant   activities   of   Iranian  corn   silk  .  Turk .J .Biol .2008     32    43-9.

    28-Emad  S.   Antioxidant effect of extracts from red grape seed and peel on lipid oxidation in oils of sunflower  LWT. 39 :92-833.

    29-Flangan    J.   (2008).   Analysis of antioxidant activities of common vegetabls employing oxygen radical absorbance capacity (ORAP)andFerrhc reducing antioxidant power (FRAP) assay  : A  comparative study .  J.  Agric .Food chem.50 :8-3122

    30-Fraga.   C.     G.,     shigenaga     M.     K.,   park  J ,  W.   Degam  ,   P.   and   Ames  B.  N.,  1990.   Oxdidative  damage   to   DNA   during   aging  8-hydroxil   -2-deoxy      uanisine  in rat  organ  DNA  and  urin.   Proceeding  of  the National  Academy  of  science  of  the united  states  of  America  87,  pp   4533-4537.

    31-Frankel   EN.  Recent advances in lipid oxidation .J  sci  Food  Agric . 1999;  54:495-511.

    32-Gan,   Q.,  Raham,  H.,  weathrley   L.  R.  (1998).  Simultaneous  reaction  and  separation in enzymatic  hydrolysis of high oleate sunflower oil-evaluation of ultrafiltration performance and process synergy.  Chemical Engineering Journal .71  :271-277.

    33-Glew,  R.   H.,  Ayaz,   F.    A.,   Sanz,   C.,   Vanderjagt,   D.  J.,    Huang   H.   S.,  Chuang  L.   T.,   Strand   M.  (2003).  Changes  in sugars, organic acids and amino acid in medlar (Mespilusgermanica L.) during fruit development and maturation . Food chemistry.83 :363-369.

    34-Griffishs ,     B.    and   MC      Donald    B.    1985.  Antioxidants  ,  Food  flavouring ,  Ingredient ,  pakajing   and processing  .   7 (5)  :  44-47.

    35-Gruz,   J.,   Ayaz,   F.    A.,   Torun   H.,   Strnad  M.   (2011). Phenolic acid content and radical scavenging activity of extracts from medlar (Mespilusgermanica L.) fruit and different stages of ripening.  Food chemistry 124  :271-277

    36-Haciseferogullari,   H.,   Ozcan,   M.,   Sonmete   M.   H.,   Ozbek,   O.     (2005).  Some physical and chemical parameters of wild medlar (Mespilusgermanica L.)Fruit grown in turkey.Journal of Food Engineering.69  :1-7.

    37-Hamilton ,  J, 1995.   Development   in  oil   fats.  Chapman  and   Hall  ,  London  ,  p   44.

    38-Hamilton ,  R.  J. 1995. Development  in  oil   and  fats .  Champan  and  Hall  ,  pub    270.

    39-Ingold  .K.   K.U.1960 .Ihibhtion  of  oil  oxidation   by   Z,    6-   di -  butyl   -substitutes  phenolic ,    J   .   phys  .chem .,    64    1636-7642.

    40-Irwandi ,    J.   che    man    ,   kitts ,  D.,  2000.  Use  of  natural   antioxidant  in  refined  palm  olein  during  repeated  deep   -   fat   frying   food  research ,  33, 501-508.

    41-Jones   Dp.    Coates     RJ ,   Flagg   EW  ,   Block   G,   Green berg   RS,  Gunter   ET .   Jacks  B.  Glutathione   in   food   listed   in  the  national   cancer   Institutes   health  habits  and  history  Food  Frequency   questionnaire . Nutr  cancer  1999 ;  17   :  57-75 .

    42-Juntachote,  T,. Berghofer,  E. (2005). Antioxidativeproperties  and stability  of ethanolic  extracts  of  Holy  basil  and Galangal.  Food  Chemistry,  92 ,193-202 .

    43-Juntachote  T, Berghofer  E., Siebenhandl, S. Bauer, (2007). Antioxidative effect  of  added driedHoly  basil  and  its  ethanolic  extracts  on suscepitibility  of cooked  ground  pork to lipid  oxidation   . Food  Chemistry ,  100, 129-135.

    44-Kahkonen .    M.    P,    Hopia     A.    I,   vourela .    H.   J,    Rauha  .       J,   P,   Pihlaja  K,    Kujala   .   T.    S   and    Heinonen  .   M.,    1999 .  Antioxidant   activity   of   plant   extracts  containting   phenolic  compounds  .   J   Agr   food   chem ,   47     3954-3962.

    45-Kandaswam  ,   C.  ,   Middleton  ,    E.  ,  1994 .    Free  radical  scavenging   and    antioxidant   activity   of  plant   flavonoids   Advanses   in  experimental   Modicine    and   Biology     366  ,  351-376 .

    46-Kinslar   TW .TaffeBG  ,   Free   radicals  in tumor  promotion .  AdvFree  radical .  Biol  Med   1986   ;   2   :    347-382 .

    47-Kumaran    A,      Karunakaran    R.   J.     Antioxidant    and   Freee   radical    scavenging   activity    of   an   aqueous   extract   of   coleus   aromaticus .   Food   chemistry  .2006  ,    97    109-114 .

    48-Lawkia,    s,    1994,    Areview   on  the  use  of  citric  acid  in  the processing   of  oil  and  fats  ,   Dleagineum .     39    84-109 .

    49-Liu    H.    R.   and  white ,   P.    J.    1992.    Oxidative    stability  forsoybeen   oils   with   altered   fatty  acid   composition .  J. A. O. C. S.   69(6)  528-532.

    50-Liu ,   H.      R.    and   white ,   P.    J.    1992.    High   temperature    stability  forsoybeen   oils   with   altered  fatty  acid   composition .   J  .A  .  O   .  C  .S  .  17(11)    780-790.

    51-Lopez-Amoros,    M.L.,     Hernandez,   T.,   Estrella,    I.(2006).     Effect of germhnation on legume phenolic compounds and their antioxidant activity.Journal  of Food composition and Analiysis.  19 :277-283.

    52-Machlin   LJ.Bendich   A.      Free    radical    damage  :protective   role  of   antioxidant   nutrients  .   FASEB   J   1987;   1    :441-445 .

    53-Mansour .    E.    H,   Khalil .    A.    H.,    2000 .   Evaluation    of  antioxidant   activity  of  some  plant   extracts  and  their  application to  ground   beef  patties  Food  chem  ,  69    135-141 .

    54-Martin   AD.Gilbert    D.    Enzyme   change   accompanying   liver   enlargement  in  rate  treated   with  3- tert  butyl -4- hydroxyanisol- Biochem    J   1968  ;  106 :22-27 .

    55-Mathew    S,     Abraham      TE,       In  vitro   antioxidant  activiyy  and   scavenging   effects   of    cinnamomumverum    Leaf   extract  assayed   by different   methodologies .  Food   chemToxicol   .2006  ,   44    198-206 .

    56-Maxwell, R.J .1995 .prospects for  use of  antioxidant  therapies.   Drugs.  49(3)    345-360

    57-Mccord ,    J.   M.  2000.  Evaluation  of  free  radicals  and  oxidative   stress   ,  American   journal  of  medicine   108   652-659

    58-Min ,  D.   B.   and   smouse ,   T.   H.   1985  .flaver  chemistry  of  fats  and  oil  .  second   Edition .  American  oil  chemist s  society.

    59-Mour    A,   surzGM  ,    Franco    D , Dominguez   J .   Natural   Antioxidant  from  Residual  sources  . foodchem  .2001      72      145-71.

    60-Pokorng ,   J.,  yanhshlivea   N.   and   Gordon  ,   M .  2001  .Antioxidant  in  food  .   CRC   press  -380 p.Pokorny ,   J.,   yanishlieva ,  N.  and  gordan,   M.   2001.    Antioxidants   in  food  practical  Applications .   CRC  pressLLC,Boca   Raton , Fl.

    61-Pokorny,  J.  andKorczak,  J.  (2001).  Preparation of natural antioxidants in J. pokorny. N. Yanishliva and M. H. Gordon (Eds), Antioxidants in food practical application.  Cambridge . 41: 176-177.

    62-Poli  ,   G.,    Albano ,   E.   andDianzani ,   M.   V  .  1993.    Free  radicals   from  basic  science  to  medicine  ( molecular  and  cell biology updates )  verlag  Basel  switzer  land   Birkhauser .  pp   69-143.

    63-Pratt ,  D .    E .and    Hudson  ,     R .   J .F .1990 .   Natural   antioxidant  notexplioted  commercially .  In    Food   antioxidants   .Hudson ,   B .     J .F  .eds.   Elsevier   appliedscience ,  London  and   Newyork ,   pp   171-192 .

    64-Puchard ,  N  .   A  .and  Kelly  ,   F.   J .1996  .Free  radical   approach  .  united  state    oxford  university    press    pp    101-131 .

    65-Rossell , J  .   B .1988 .  Fats    and  Fatty  foods .   In    food  industries  manual    .Ranken  ,   M .     D. ,eds ,    Blackie   and   son  Ltd   ,   London   and  Newyork .   pp  168-215 .

    66-Samadloiy   H.R,   Azizi    M.H.and   Barzegar   M.   (2008).    Physic-chemical  quality of seeds of pomegranate caltivars (punicagranatum L.) grown in Iran and antioxidant activity of their phenolic component  J.   Food  sci  .   Technol.45 :2-190.

    67-Shahid    I.andBhanger    M.     (2007).  Stabilization of sunflower oil by garlic extract during accelerated storage.  Food chem.100  :54-246.

    68-Shahidi ,  F.    1997.    Natural    antioxhdants  chemistry  ,  health   effects  ,  and  application  AOCS   press ,  champaign ,   I    11  inojs ,  pp  474 .

    69-Shahidi   F.   2004.  Phenolics in Food  andNutraceuticals. CRC  PRESS.  Boca  Raton  London New  York Washington.  D. c.  pp:409.

    70-Shahsavari  ,   N.,   Barzegar ,   M .,  Sahari  ,  M.    A.   Naghdibadi ,   H.  2008  .    Antioxidant activity and chemical characterization of  essential  oil  of  Buniumpersicum. plant  Foods  for  Human Nutrtion  DOI  10 .1007 S 11130-008-0091-y.

    71-Shirak  M . ,  Hara      y.   osawa   T.    ,   Kumon    H.   , Nakayama    T .   ,   KawakishiS .   (1996 )   Antioxidant   and   antimutagenic   effects   of the  aflavins   from  black  tea .

    72-Simic  ,  M .   G.,    Jordanovic  ,   S .   V .andNiki  ,  E .   1992 .   Mechanism   of  lipid  for  functional  food  ingredients  and  antioxidant  nutraceuticals .  Food  chemistry  .,   97     277-284 .

    73-Singh   G.Mauarya   S.andDelampasona  M  .  P  .  A.   (2007) .comparison of chemical anthoxidant and antimicrobial studies of cinnamon leaf  and bark volatile  oils ,   oleoresins and their constituents, Food chem.   Toxicol.45  :61-1650.

    74-Skerget,   M.,    Kotnik,    P.,    Hadolin,     M.,     Haras.,     A.     R.,    Simonic ,   M.,    Knez,    Z. (2005).   Phenols, proanthocyanidins, flavones and flavanols in some plant materials and their anthoxidant activities.  Food  chemistry.  89  :191-198.

    75-Soun  E,   Amin,    G.,   Faarsum  H,    BrazandehTehrani   M.   Screening of antioxidant activity and phenolic content of 24 medicinal plant extracts.   DARU.2008  16(2)  :83-87.

    76-Stuckey ,    B.   H.   1972    CRC    Hand   book  of   additives .  chemical   R ubber   co.,  Cleveland.   Ohio .

    77-Taguri T,  Tanka   T,   Kuano    I,    (2004 )   Antimicrobial      activity   of  10   different   plant  polyphenols  against   bacteria   causing  Food –borne   disease .   Biol  pharm  Bull .  27    1965-9  .

    78-Wiki  pediacontribbutors , Medlar  The Free  Encyclopedia accessed January 15., (2008).

    79-Williams  .  G,  M.,   M  cgneen,   C .   A   and  Tong .   C.  1990.  Toxicity  studies  of  BHA   and   BHT  .  Genetic  and  cellular  effects  .

    80-Williams .G  ,  M.   WANG .   C.  X  andlatropoulos ,  M.   J.   1990 -   Toxicity   studies  BHA   and   BHT .   11  chronic   feeding  studies .  foodchem  toxicology  .  28   799-806 .

    81-Yasoubi  ,  P .,    Barzegar ,     M .,     Sahari  ,   M.    A .,   Azizi     M.   H.  2007 .   Total   phenolic   contents    and  antioxidant  activity   of  pomegranate  ( punicagranatum   L. )  peel  extract .  Journal  of  Agricultural  sciences  and  Technology . 9    35-42.

    82-Yasubi  P.   Barzegar   M.Sahari  M.    A.     and   Azizi   MA.  (2007).   Total phenolic content and antioxidant activity of pomegranate   (punicagranatum)  peel extract.   J.   Agric   .    sci.Technol .9  : 35-42.

    83-Zia   _ur     R,     Habib    F,       Shah    WH.    Utilizatin     of    potato   peels    extract  as  a  natural  antioxidant  in  soybeen   oil   food  chem  2004  ,  85(2)  :  215-220  .


موضوع پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, نمونه پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, جستجوی پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, فایل Word پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, دانلود پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, فایل PDF پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تحقیق در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, مقاله در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروژه در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروژه درباره پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره ازگیل در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی شرایط ذخیره سازی و حرارتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده: اکسیداسیون روغن ها علاوه بر تغییر ویژگی های ارگانولپتیکی ماده غذایی، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن ها را کاهش می دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است. برای جلوگیری از اکسیداسیون، روش های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد افزودن موادی به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته: علوم و صنایع غذایی چکیده : اکسیداسیون روغن ها علاوه بر تغییر ویژگی های ارگانولپتیکی ماده غذایی ، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن ها را کاهش می دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف کنندگان تاثیر سوئی دارند. برای جلوگیری از اکسیداسیون روش های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد افزودن موادی به نام آنتی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc"در رشته مهندسی صنایع غذایی گرایش کشاورزی چکیده کانون توجهات تحقیقات اخیر، مواد فتوشیمیایی مشتق شده از گیاهان بوده­اند که ناشی از اثرات مثبت آنها بر سلامتی بشر بوده است. مواد غذایی را درطی فرآوری در کارخانجات می­توان با ترکیبات فعالاز قبیل ترکیبات فنولی که دارای فواید و خصوصیات فیزیولوژیکی از جمله ضدآلرژی، ضدالتهاب، ضدمیکروبی، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی،گرایش علوم و صنایع غذایی/تکنولوژی موادغذایی چکیده در این کار پژوهشی تولید و ارزیابی ویژگی های فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته سیب زمینی حاوی اسانس مرزه مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور­ اسانس مرزه در نسبت­های مختلف (0%، 10%، 20% و 30%) و پلاستی­سایزر40% به 3 گرم نشاسته سیب زمینی اضافه شده و فیلم­های نشاسته­ای به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:فیزیولوژی ورزشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش­های اجرا و نتایج به دست آمده) : هدف از این پژوهش، مطالعه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم بود و با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش 90 رت نر در 10 گروه نه تایی با شرایط استاندارد 12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی همراه با آب و غذا به ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد علوم دامی گرایش تغذیه دام و طیور چکیده این آزمایش با هدف بررسی اثرات مکمل­سازی سیر ویا پیاز تازه بر عملکرد، سیستم ایمنی و پروفایل چربی خون در جوجه­های گوشتی طراحی و اجرا گردید. برای این منظور از 432 قطعه جوجۀ یک روزه نر راس 308 به نه گروه با چهار تکرار و 12 قطعه پرنده در هر تکرار تقسیم گردید. آزمایش در قالب طرح فاکتوریل 3×3 به­طور کاملاً تصادفی مورد ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی چکیده این مطالعه جهت مقایسه ترکیبات شیمیایی و اثر آنتی اکسیدانی اسانس دارچین آزمایشگاهی[1] دو اسانس تجاری[2] طراحی شده است.اسانس آزمایشگاهی به روش تقطیر با آب و توسط دستگاه کلونجر استخراج شد.و اسانس های تجاری از بازار محلی خریداری شد. جهت شناسایی ترکیبات شیمیایی اسانس ها آنالیز دستگاهی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

ثبت سفارش