پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی

word 1 MB 32502 56
1392 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۶۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته: علوم و صنایع غذایی

    چکیده :

    اکسیداسیون روغن ها علاوه بر تغییر ویژگی های ارگانولپتیکی ماده غذایی ، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن ها را کاهش می دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف کنندگان تاثیر سوئی دارند. برای جلوگیری از اکسیداسیون روش های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد افزودن موادی به نام آنتی اکسیدان است. امروزه از آنتی اکسیدان های سنتزی همچون TBHQ ،BHT  ،BHA و استرهای  گالات  به همین منظور استفاده می شود، اما با توجه به اینکه آنتی اکسیدان های سنتزی اثرات نامطلوبی همچون اثر جهش زایی و سرطان در بدن انسان دارند ، به تدریج از لیست آنتی اکسیدان های مصرفی حذف می شوند، لذا تهیه و تولید آنتی اکسیدان های طبیعی به عنوان جانشین ضروری می باشد. در این تحقیق ابتدا عصاره گیری از سبوس برنج انجام گرفته و ترکیبات فنولیک و توکوفرولی موجود در عصاره تعیین گردیده و سپس عصاره در دو غلظت 400  PPM و 800 PPM  به نمونه روغن آفتابگردان بدون آنتی اکسیدان اضافه شده و سپس نمونه های روغن آفتابگردان فرموله شده با این آنتی اکسیدان طبیعی تحت شرایط دمایی 30 درجه سانتی گراد طی 60 روز ذخیره سازی از نظر پایداری اکسایشی توسط پارامتر های عدد پراکسید ، شاخص پایداری اکسایشی ، عدد اسیدی و شاخص رنگ در دمای ذخیره سازی در زمان های 0،15،30،45،60 با نمونه روغن آفتاب گردان حاوی 100 PPM آنتی اکسیدان سنتتیک TBHQ مورد مقایسه قرار گرفتند که نتایج نشان داد غلظت 800 PPM   عصاره سبوس برنج در پایدارسازی روغن آفتاب گردان طی مدت زمان نگهداری موثرتر از TBHQ  و غلظت 400 PPM عصاره سبوس برنج عمل نموده است که به دلیل مقادیر بالاتر ترکیبات فنولیک و توکوفرولهای موجود درغلظت 800PPM  عصاره نسبت به غلظت های کمتر عصاره می باشد. در مرحله بعد روغن آفتابگردان حاوی 800PPM  عصاره با نمونه روغن حاوی 100 PPM آنتی اکسیدان سنتتیک TBHQ  تحت شرایط دمایی ثابت 180 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت حرارت داده شدند و در فواصل زمانی 4 ساعت (0،4،8،12،16،24)از نظر پارامتر های پایداری حرارتی ( عدد اسیدی ، عدد کنژوگه ، شاخص پایداری اکسایشی ، شاخص رنگی ، عدد کربونیل و مقدار کل ترکیبات قطبی ) مورد مقایسه قرار گرفتند که نتایج نشان داد که عصاره سبوس برنج با غلظت 800PPM  نسبت به آنتی اکسیدان سنتتیک TBHQ جهت پایداری اکسایشی موثرتر عمل نموده است.

    بدین ترتیب می توان سبوس برنج را به عنوان منبع مناسبی برای آنتی اکسیدان های طبیعی معرفی نمود و این اثر را ناشی از ترکیبات توکوفرولی و فنولی موجود در آن دانست.

    کلمات کلیدی : عصاره سبوس برنج ، روغن آفتابگردان ، پایداری اکسایشی ، ترکیبات آنتی اکسیدان.

     

    - مقدمه

    امروزه روغن­های گیاهی به دلیل آثار مفیدی چون کاهش کلسترول خون بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به صورت های مختلفی نظیر روغن های سالادی، پخت و پز و سرخ کردنی به رژیم غذایی افراد راه پیدا   می­کنند (ماتالگیتو و الخلیفه، 1998). با توجه به تنوع زیاد منابع روغن­های گیاهی، صرفا روغن­های سویا، نخل، کلزا و آفتابگردان به ترتیب6/31، 5/30، 5/15 و 6/8 میلیون تن از مصرف جهانی را به خود اختصاص می دهند.(استیونسون و همکاران، 2007). روشن است که منابع مزبور پاسخگوی تقاضای روز افزون روغن­های گیاهی برای مصارف خانگی و صنعتی نخواهد بود. از این رو، نیاز به کشف و توسعه منابع جدید روغن­های خوراکی همواره احساس می­گردد. روغن­های خوراکی مختلف حائز درجه سیر ناشدگی و ساختار اسید چربی متفاوتی بوده، کیفیت و کمیت ترکیبات غیر تری گلیسریدی آنها با هم متفاوت است. تفاوتهای ساختاری به نوبه خود به تفاوت در ویژگی های فیزیکوشیمیایی و پایداری اکسایشی آنها منجر می­گردد.(کمال الدین، 2006). پایداری حرارتی از جمله مهمترین ویژگی های    روغن­های خوراکی در خصوص مصرف و کاربرد آنها در مواد غذایی و سایر فرآورده های تجاری است. (پارکر و همکاران، 2003). بر خلاف روغن­های حیوانی که عمدتا اشباع هستند و براحتی با اکسیژن وارد واکنش نمی­شوند، روغن­های گیاهی کمتر اشباعند و حساسیت بیشتری نسبت به واکنشهای اکسایشی از خود نشان می­دهند (ماتالگیتو و الخلیفه، 1998).

    اکسیداسیون چربی ها یکی از اصلی ترین عوامل فساد مواد غذایی و تخریب رنگ، طعم، بافت، ارزش تغذیه ای و افزایش خطر سلامتی و ضایعات اقتصادی است.( هالی ول ،گوتریدج، 1999)

    مطالعات نشان می دهد که دلیل محافظت آنتی اکسیدان ها از چربی ها احتمالا به خاطر توانایی این ترکیبات در گیرندگی رادیکال های آزاد است. در حقیقت آنتی اکسیدان ها به وسیله واکنش با رادیکال های آزاد قبل از آنکه آنها با اسیدهای چرب واکنش دهند یا به وسیله واکنش دادن با فلزات از اکسیداسیون ممانعت می کنند .( چنگ و همکاران،2003)

    به دلایل ذکر شده بیش از 50 سال است که آنتی اکسیدان های سنتزی برای حفظ مواد غذایی بخصوص روغن ها و چربی ها در برابر اکسایش استفاده می شوند.(ایروندی و همکاران،2000)رایج­ترین آنتی اکسیدان­های مورد استفاده در صنایع غذایی BHA (بوتیلید هیدروکسی آنیزول)، BHT (بوتیلید هیدروکسی تولوئن) و TBHQ (ترشیو بوتیل هیدروکینون) می باشند.(ایتو،فوکوشیماو همکاران،2000).این ترکیبات ارزان قیمت بوده و به خوبی در روغن حل می شوند و مدت زمان نگهداری مواد غذایی را افزایش می دهند.اما استفاده از این آنتی اکسیدان های سنتزی بدلیل سمیت آنها و گزارشاتی مبنی بر سرطان زایی و اثر بر فعالیت های آنزیمی کبد محدود شده است (مهدوی،دشپنده،1995)

     همچنین این آنتی اکسیدان ها ممکن است باعث ایجاد تومور و پیشرفت فعالیت های تومورهای بدن شوند (بوتروک و همکاران،2000). بنابر این در سال های اخیر تلاش برای شناخت آنتی اکسیدان های طبیعی با منشا گیاهی افزایش یافته است.(زینول و همکاران،2003).آنتی اکسیدان های طبیعی علاوه بر داشتن خصوصیات آنتی اکسیدانی می­توانند در کاهش سرطان ها، بیماری های قلبی و سایر مشکلات حادی که با پیری در ارتباط هستند تاثیر داشته باشند.(هنری و همکاران،2000)

     

    1-2- روغن آفتابگردان

    روغن آفتابگردان یکی از سالم­ترین روغن­های نباتی بوده و از نظر کاربرد علمی نیز برای مصارف متعدد مناسب است. برای استفاده در سس­های سالاد، محصولات نانوایی، طباخی و سرخ کردن است. نقطه دود روغن در حدود 232/2 درجه سانتی­گراد بوده (بالاتر از سایر روغن های مشابه) و این یکی از محاسن این روغن برای کاربرد در سرخ کردن مواد غذایی است (مالک، 1379).

    روغن آفتابگردان اسیدهای چرب ضروری بدن را فراهم می­کند که پیش ماده هورمون­های مهم از جمله پروستاگلاندین­ها می­باشد و همچنین در کنترل بسیاری از عوامل فیزولوژیکی مانند فشار خون، سطح کلسترول و دستگاه تناسلی نقش دارد.(والسیویک و همکاران، 1997).

    رنگ روغن آن زرد روشن و دارای ویتامین­های متعدد و ارزش غذایی فراوان است (اداره کل آمار و اطلاعات وزارت کشاورزی1376.( روغن آفتابگردان بعلت رنگ روشن، طعم شیرین، نقطه دود بالا، پایداری و فقدان بوی نامطبوع از بهترین روغن­ها جهت تهیه مارگارین محسوب می­شود و در آشپزی روغن مناسبی است.) خواجه پور 1373 ، کوچکی 1368)

    در روغن آفتابگردان حدود 15 درصد اسیدهای چرب اشباع شده و 85 درصد غیر اشباع هستند. اسیدهای چرب غیراشباع آن شامل اسیدهای چرب دارای یک پیوند غیراشباع (اولئیک) است که هر دو برای سلامتی مفید و در کاهش مقدار کلسترول خون موثرند. چون مقدار اسید لینولنیک (سه اتصال دو گانه) موجود در روغن آفتابگردان کم و در حدود 5/0 درصد است این روغن در مقایسه با روغن های دارای اسید لینولنیک زیاد نظیر سویا، عمر نگهداری بیشتری داشته و برای بهبود پایداری نیازی به هیدروژناسیون قسمتی روغن نبوده، ولی برای تهیه محصولاتی نظیر مارگارین و شورتنینگ (روغن نباتی جامد هیدروژنه) روغن تا حد مورد نیاز هیدروژنه می­شود (مالک، 1379).

    بزرگترین کشورهای تولید کننده آفتابگردان در دنیا به ترتیب آرژانتین، روسیه، اکراین، فرانسه، آمریکا و هندوستان هستند (اداره کل آمار و اطلاعات وزارت کشاورزی1376). بیشترین سطح زیر کشت مربوط به روسیه با 4127 هزار هکتار و کمترین 1000 هکتار مربوط به مکزیک می­باشد.

    بالاترین میزان عملکرد مربوط به کشور ایتالیا با 2478 کیلوگرم در هکتار و بیشترین مجموع تولید آرژانتین با 5520 هزار تن گزارش شده است.

     

    1-3- بیان مسأله

    اکسیداسیون روغن­ها علاوه بر تغییر ویژگی­های ارگانولپتیکی ماده غذایی، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن­ها را کاهش می­دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف­کنندگان تاثیر سوئی دارند. از این­رو پایدارسازی روغن­ها تحت شرایط حرارتی و ذخیره­سازی اجتناب ناپذیر است  (آدم و همکاران ،2002).روش­های مختلفی برای پایدارسازی روغن کاربرد دارد که یکی از مهم­ترین روش­ها استفاده از آنتی­اکسیدان­ها است. علیرغم این­که آنتی­اکسیدان­های سنتتیک طی فرآیند‏ های حرارتی و شرایط ذخیره­سازی موثر عمل می­کنند اما استفاده نمودن از این آنتی­اکسیدان­ها از جهت امنیت مواد غذایی و سمی بودن بحث برانگیز است.

    قوی­ترین آنتی­اکسیدان سنتتیک TBHQ در ژاپن، کانادا و اروپا اجازه مصرف ندارد و BHA  نیز از لیست ترکیبات GRAS حذف شده است، بنابراین تحقیق برای آنتی­اکسیدان­های طبیعی به عنوان جایگزینی برای آنتی­اکسیدان­های مصنوعی از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. (آگویلار گارسیا و همکاران، 2007)

    از این­رو در این تحقیق منابع طبیعی آنتی­اکسیدانی نسبتا فراوان و ارزان و قابل دسترس از جمله عصاره سبوس برنج به روغن آفتابگردان که یکی از مهم­ترین منابع روغن گیاهی می­باشد و حدود 85 در صد از اسیدهای چرب آن از نوع غیر اشباع (عمدتا اسید لینولئیک) می­باشد، جهت پایداری اضافه می­شود و اثرات پایدارسازی آن در شرایط ذخیره­سازی نسبت به روغن آفتابگردان حاوی آنتی­اکسیدان سنتتیک (TBHQ) مقایسه خواهد شد.

     

    1-4- فرضیه­ها

    1-سطوح مختلف غلظت عصاره سبوس برنج، پایداری اکسیداتیو مختلفی را در روغن ایجاد می­کنند.

    2-اثر آنتی­اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدارسازی اکسیداتیو روغن آفتابگردان قابل توجه است.

    3-مقادیر کل ترکیبات فنولیک و توکوفرول­ها در عصاره سبوس برنج بالا است.

     

     

     

     

    1-5- اهداف تحقیق

    با توجه به مشخص شدن اثرات سوء آنتی­اکسیدان­های سنتتیک که اثرات سمی بر مصرف­کنندگان دارد و فعالیت آنزیم­های کبدی را مختل می­نماید و منجر به ایجاد انواع سرطان­ها می­گردد و در دنیا کاربرد آن­ها در حال محدود شدن است لذا شناسایی آنتی­اکسیدان­ها از منابع قابل دسترس و ارزان و تعیین اثرات پایدارسازی آن­ها بر روی روغن­ها تحت شرایط مختلف جزء مهم اهداف این تحقیق می­باشد. در پایان این تحقیق، بهترین غلظت عصاره سبوس برنج  تحت شرایط مختلف ذخیره­سازی و حرارتی معرفی می­گردد.

     

    Abstract

    Oxidation of oils in addition to changing the organoleptical characteristics of the foods, lead to reduction of nutritional value and shelf life of oils and due to the production of undesirable compounds in oil are detrimental to the health of consumers. There are several ways to prevent oxidation, which one of them is adding the substances that called antioxidants. Today, synthetic antioxidants such as TBHQ, BHT, BHA and gallate esters are used for this purpose, but regard to the adverse effects of synthetic antioxidants such as mutagenic and carcinogenic effects on human body, they gradually removed from the list of consumed antioxidants; therefore the production of natural antioxidants as alternatives is essential. In this study firstly the phenolic compounds and tocopherols of rice bran extract has been determined then the extract at 400 and 800 PPM concentration were added to the sunflower oil samples containing any antioxidants. Produced formulated sunflower oil samples with natural antioxidant were stored at temperature of 30 ° C for 60 days and their oxidation stability were evaluated by measurement of several parameters such as peroxide value, oxidative stability index, color index and acidic value at different time interval (0, 15, 30, 45, 60 dayes) and the results were compared with sunflower oil containing 100 PPM of synthetic antioxidant TBHQ. Results showed that in respect to stabilization of sunflower oil during storage time concentration of 800 PPM of rice bran extracts was similar to TBHQ and better than 400 PPM concentration due to higher amounts of phenolic compounds in 800 ppm concentrations. At the second stage sunflower oil samples containing 800 PPM extract and oil samples containing 100 ppm of synthetic antioxidant (TBHQ) were heated under constant temperature conditions (180 0C) for 24 hours and at each 4 h (0, 4, 8, 12, 16 and 24) in terms of thermal stability parameters (acidic value, conjugate number, oxidative stability index, color index, carbonyl number and total polar compounds) were compared. The results showed that the synthetic antioxidant TBHQ is a bit more effective than rice bran extract at a concentration of 800 ppm for oxidative stability. Therefore the  rice bran  due to tocopherols and phenolic compounds present in it, can be introduced as a good source of natural antioxidants.

    Keywords: rice bran extract, sunflower oil, oxidative stability, antioxidant compounds.

  • فهرست:

    چکیده أ‌

    فصل اول: مقدمه.. 2

    1- مقدمه.. 3

    1-2- روغن آفتابگردان. 4

    1-3- بیان مسأله.. 5

    1-4- فرضیه ها 5

    1-5- اهداف تحقیق.. 6

    1-6- هدف کاربردی.. 6

    فصل دوم:بررسی منابع.. 7

    2- بررسی منابع.. 8

    2-1- برنج.. 8

    2-1-1- مشخصات گیاهشناسی برنج.. 9

    2-1-2- خواص سبوس برنج.. 10

    2-1-3- روغن سبوس برنج.. 11

    2-1-3-1- خواص درمانی.. 11

    2-1-4- خصوصیات و ترکیبات  روغن سبوس برنج.. 12

    2-2- آفتابگردان. 13

    2-2-1- ترکیب روغن آفتابگردان معمولی.. 14

    2-2-1-1- سایر ترکیبات مهم روغن آفتابگردان. 14

    2-2-2- وضعیت تولید و مصرف... 15

    2-2-3- خصوصیات گیاهشناسی.. 15

    2-2-4- خصوصیات شیمیایی روغن آفتابگردان معمولی.. 18

    2-2-5- خصوصیات فیزیکی روغن آفتابگردان معمولی.. 18

    2-3- آنتی اکسیدانها 19

    2-3-1- مکانیسم عمل آنتیاکسیدانها 20

    2-3-2- طبقه بندی آنتیاکسیدانها 20

    2-3-2-1- آنتیاکسیدانهای اولیه یا زنجیر شکن.. 21

    2-3-2-2- آنتیاکسیدانهای ثانویه یا ممانعت کننده. 21

    2-3-2-3-آنتیاکسیدانهای سینرژیستی و آنتاگونیستها 22

    2-3-2-4- آنتیاکسیدانهای گیاهی.. 22

    2-3-2-4-1- توکوفرولها 22

    2-3-2-4-2- کاروتنوئیدها 23

    2-3-2-4-3- اسیدهای فنلی.. 23

    2-3-2-4-4- فلاونوئیدها 23

    2-3-2-4-5- ترپنوئیدها 24

    2-3-2-4-6- اسید اسکوربیک.... 24

    2-3-2-4-7- سزامول.. 24

    2-3-2-4-8- سایر آنتیاکسیدانهای طبیعی.. 25

    2-3-2-5- آنتیاکسیدانهای سنتزی.. 25

    فصل سوم:مواد و روش ها 30

    3-1- تهیه عصاره سبوس برنج.. 31

    3-2- محاسبه شاخص اکسایش پذیری.. 31

    3-3- عدد یدی.. 31

    3-4- اندازهگیری ترکیبات توکوفرول.. 31

    3-4-1- ترسیم منحنی کالیبراسیون. 31

    3-5- اندازهگیری ترکیبات فنولی.. 33

    3-5-1- ترسیم منحنی کالیبراسیون. 33

    3-6- اندازهگیری عدد پراکسید.. 34

    3-6-1- ترسیم منحنی کالیبراسیون. 34

    3-6-2-تهیه محلول استاندارد آهن  III 35

    3-6-3- تهیه محلول تیوسیانات آمونیوم. 35

    3-6-4- تهیه محلول آهن  II 35

    3-6-5- اندازه گیری عدد پر اکسید نمونه روغن.. 36

    3-8- اندازهگیری مقدار کل ترکیبات قطبی.. 36

    3-8-1- آمادهسازی سیلیکاژل.. 36

    3-8-2- اندازهگیری مقدار کل ترکیبات قطبی.. 37

    3-8-2-1- پر کردن ستون کروماتوگرافی.. 37

    3-8-2-2- تهیه و آمادهسازی نمونه و حلال جداسازی.. 37

    3-8-2-3- عملیات کروماتوگرافی و محاسبه درصد ترکیبات قطبی کل.. 37

    3-10- اندازهگیری عدد کربونیل.. 38

    3-10-1- خالص سازی حلال.. 38

    3-10-2- محاسبه میزان ترکیبات کربونیل.. 38

    3-11- شاخص پایداری اکسایشی.. 39

    3-12- تجزیه و تحلیل آماری.. 39

    فصل چهارم:نتایج و بحث... 40

    4- نتایج و بحث... 41

    4-1- مشخصات روغن آفتابگردان. 41

    4-2- مشخصات عصاره سبوس برنج‏.. 42

    4-3- تغییرات کیفی روغن آفتابگردان طی 60 روز نگهداری در دمای 30 درجه سانتیگراد. 42

    4-3-1- رنگ روغن آفتابگردان. 42

    4-3-2- تغییرات عدد اسیدی روغن آفتابگردان. 43

    4-3-3- تغییرات پایداری اکسایشی روغن آفتابگردان. 44

    4-3-4- تغییرات عدد پراکسید روغن آفتابگردان. 45

    4-4- تغییرات کیفی روغن آفتابگردان طی 24 ساعت حرارت دهی در دمای 180 درجه سانتی گراد (شرایط اکسیداسیون تسریع یافته) 47

    4-4-1- تغییرات رنگ روغن آفتابگردان در حین حرارت دهی.. 47

    4-4-2- پایداری اکسایشی روغن آفتابگردان در حین حرارت دهی.. 48

    4-4-3- تغییرات ترکیبات قطبی روغن آفتابگردان در حین حرارت دهی.. 49

    4-4-4- تغییرات عدد اسیدی روغن آفتابگردان در حین حرارت دهی.. 50

    4-4-5- تغییرات عدد دی ان مزدوج روغن آفتابگردان در حین حرارت دهی.. 51

    4-4-6- تغییرات عدد عدد کربونیل روغن آفتابگردان در حین حرارت دهی.. 52

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات.. 54

    5-1- نتیجه گیری.. 55

    5-2- پیشنهادات پژوهشی.. 55

    فصل ششم:منابع.. 57

    منابع.. 58

     

    منبع:

     

    اداره کل آمار و اطلاعات وزارت کشاورزی 1376 شناسه تصویریآفتابگردان انتشارات اداره کل آمار و اطلاعات کشور.

    اداره کل آمار و اطلاعات وزارت کشاورزی 1376 شناسه تصویری آفتابگردان.

    اخگری، ح –1374- زراعت برنج – انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    استیری ، س.ح. 1382. استفاده از عصاره گیاه آلوئه ورا به عنوان نگهدارنده طبیعی در روغن های خوراکی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار.

    اسماعیل زاده کناری، ر، مهدی پور، س. ز. 1391. اثر آنتی اکسیدانی عصاره متانولی پوست کیوی در پایدارسازی روغن آفتابگردان اثر آنتی اکسیدانی عصاره متانولی پوست کیوی در پایدارسازی روغن آفتابگردان. نشریه علمی پژوهشهای علوم و صنایع غذایی ایران، 8 (2)، 245-250.

    جک اف کارتر 1373 علوم و تکنولوژی آفتابگردان ترجمه یوسفی عرشی انتشارات اداره ی کل پنبه دانه و دانه های روغنی ایران .

    خدآبنده، ن-1367- زراعت غلات-انتشارات دانشگاه تهران

    خواجه پور محمد رضا 1373 تولید نباتات روغنی ، جهاد دانشگاهی اصفهان.

    در روغن سویا و مقایسه آن با آنتی اکسیدان های شیمیایی . فصلنامه گیاهان  (Anethum graveolens)دارویی ، 8(2)،71-84.

    دانه های روغنی ای اوایس ترجمه فرشته ناصری انتشارات قدس رضوی 137042

    سید محمود اخوت(کتاب کاشت،داشت،برداشت)و زراعت دکتر باقی

    شهسواری، ن.، برزگر، م.، سحری، م.ع. و نقدی آبادی، ح. 1387. بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی اسانس گیاه. آویشن شیرازی در روغن سویا. فصلنامه گیاهان داروئی،.28

    صمد لوئی، ح. ر.، عزیزی، م. ح. و برزگر، م. 1386. اثر آنتی اکسیدانی ترکیبات فنولی هسته انار بر روغن سویا. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، 14:4.

    طاهر نژاد ، م ، برزگر ، م .ع ، نقدی بادی، ح.1391.ارزیابی فعالیت آنتی رادیکالی عصاره ی پنیرک و کاربرد آن در سامانه روغن .فصلنامه گیاهان دارویی ،11(2)،86-97(Malva sylvestris L.)   

    عالیزاده ، س 1376 .تجزیه و شناسایی اسانس گلرنگ ، پایان نامه دکترای داروسازی ، دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران، ص 7_8

    عیوقی ، ف، برزگر ، م، سحری ، م.ع، نقدی بادی، ح، 1388. بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی اسانس شوید

    کریمی ها در سال 1368 گیاهان زارعی دانشگاه تهران5

    کوچکی عوض 1368 زراعت در مناطق خشک جهاد مشهد.

    مالک، ف.،1379 ، چربی ها و روغن های نباتی خوراکی، انتشارات فرهنگ و قلم،464.

    مجتهدی علی 1354، زراعت آفتابگردان ، انتشارات سهامی خاص توسعه و کشت دانه های روغنی.

     

    Abdel-Aal, E. S. M., & Hucl, P. (1999). A rapid method fro quantifying total anthocyanins in blue aleurone and purple pericarp wheats. Cereal Chemistry, 76,350–354.

    Abdalla, A. E. and Roozen, J. P. 1999. Effect of plant extracts on the oxidative stability of sunflower oil and emulsion. Food Chemistry. 64:323 -329.

    Adom, K.K., Lio, R.H., (2002).Antioxidant activity of grains.Journal of  Agricultural and Food chemistry,50,6182-6187

    Aehle, E., Grandic, S., Ralainirina, R., Baltora-Rosset, S., Mesnard, F., Prouillet, C.,

      Maziere, J., and Fliniaux, M. 2004. Development and evaluation of an enriched

      natural antioxidant preparation obtained from aqueous spinach (Spinacia

      oleracea) extracts by an adsorption procedure. Food Chemistry, 86: 579-585

    AF Cicero, A. Gaddi (2001). "Rice bran oil and gamma-oryzanol in the treatment of hyperlipoproteinaemias and other conditions" . Phytother Res 15 (4): Retrieved 2006-10-09 .

     Aguilar-Garcia, C., Gavino, G., Baragaٌo-Mosqueda, M., Hevia, P., & Gavino, V. C.(2007). Correlation of tocopherol, tocotrienol, -oryzanol and total polyphenol content in rice bran with different antioxidant capacity assays. Food Chemistry, 102, 1228–1232.

    Anwar, F., Anwer, T. and Mahmood Z. 2005. Methodical characterization of rice (Oryza sativa) bran oil from Pakistan. Grasas y Aceites 56:125-34.

    AOCS. 1993. Official Methods and Recommended Practices of the American Oil Chemists’ Society. AOCS Press. Champaign. IL.

    Autino, H.,Wnuk, F,.Vacca, P, Aceites grasas, 3 ,21-30(1993). Melgarejo,M.,Aceites Grasas, 8, 49-53(1988).

    Badifu, G.I.O. 1991. Unsaponifiable matter in oils from some species of Cucurbitaceae. Journal of food composition and analysis, 4: 360-365. 

    Bhattacharyya, K.R.1989. Rice Bran And Its Utilization . Centeral Food Technol. Res. Inst ., Mysore

    Botterweck, A. A. M., Verhagen, H., doldbohm, R. A., Kleinjans and Brandi, P. A. V. d. 2000. Intake of butylated Hydroxyanisole and butylated hydroxy toluene and stomach cancer risk: result from analyses in the Netherlands cohort stady. Food and chemical tomicology . 38. pp, 599-605.

    Bockisch ,'fats and oils handbook'.AOCS Press , Champaign Illinois, 1988, p.p.237-242.

    Branen , A. L. 1975. Tomicology and biochemistry of butylated hydroxyanisole and butylated hydroxytoluene.J.Am.Oil. Chem. Soc: 52, 59-63.

    Burton, G. W. and Ingold , K. U. 1984. Beta - carotene: An unusual type of lipid antioxidant science: 224: 569- 573.

    Byers T, Perry G. Dietary carotenes, vitamin C and vitamin E as protective antioxidants in  human cancers. Annu Rev Nutr 1992; 12: 139-159

    Capannesi, C., Palchetti, I., Mascini, M., and Parenti, A. 2000. Electrochemical sensor and biosensor for polyphenols detection in olive oils. Food Chemistry, 71: 553-562.

    Carolina Gold Rice Foundation. Carolina Gold Rice Foundation. Retrieved on 2012-05-13.

    Cheung, L. M. , Peter, C. K. , Cheung and Vincent E. C. ooi. 2003.  Antioxident activity and total phenolic of edible mushroom extracts , food  Chemistry 87(2):240-255.

    Chen, M. H., & Bergman, C. J., (2005a).Influence of kernel maturity,milling degree,and milling quality on rice bran phytochemical concentrations.cereal chemistry, 82, 4-8

    Chimi, H. Cillard, J. cillard, P. and Rahmani, M. 1991. The peroxyl and Hydroxyl radical scavenging activity of sove natural phenolic antioxidants. Y. Am. Oil chem. . soc. 68: 307.

     

    Choe, E., and Min, D.B. 2006. Mechanisms and factors for edible oil oxidation.  Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, 5: 169-186.

    Coppen, D.P. 1983. Use of antioxidants. In: Rancidity in Foods. Allan, J.C., and

        Hamilton, R.J., Applied Science, London

     

    Douald, R. B., 2000. Antioxidant activites of flavonoids. The linus pauling Jnstiute.

    Dziezak, J.D. 1986. Preservatives antioxidants. Food Technology, 40: 94-102.

    Endo, Y., Li, C.M., Tagiri-Endo, M., and Fugimoto, K. 2001. A modified method for the estimation of total carbonyl compounds in heated and frying oils using 2- propanol as a solvent. Journal of the American Oil Chemists' Society, 10: 1021- 1024.

    Farhoosh,R.,& Esmaeilzadeh kenari ,R.(2009).Anti-rancidity of sesame and rice bran oils on canola oil during deep frying .journal of AOCS 86, 539-544

    Farhoosh, R., and Moosavi, S.M.R. 2006. Determination of carbonyl value in rancid oils: a critical reconsideration. Journal of Food Lipids, 13: 298-305.

    Fazel M, Omidbeygi M, Barzegar M and Naghdi Badi H. 2007. Influence of heating on antiradical activity of essential oils of Thyme, Summer Sarvory and Clove by 2, 2- Diphenyl- 1-Picrylhydrazyl (DPPH•) Method. J. of Medicinal Plants. 6: 54- 63.

    Firestone, D., Stier, R.F., and Blumenthal, M.M. 1991. Regulation of frying fats and oils. Food Technology, 45: 90-94.

    Food and Agriculture Organization of the United Nations. 2003^ a b c "Sustainable rice production for food security".

    Frank, J., Geill , J. V. and Freso, R. 1982. Automatic determination ofoxidation stability of oil and fatty product. Food product. Food techn. 36( 6):71-77.

     

    Frega, N., Mozzon, M., and Lercker, G. 1999. Effect of free fatty acids on the oxidative stability of vegetable oils. Journal of the American Oil Chemists' Society,  76: 325-329.

    Gertz, C. 1996. Chemical changes of oils and fats at elevated temperatures. In: Fat in the Diet. Bell, B.M., Bridgwater, Barnes and Associates, England.

    Goli, A. H., Barzegar, M., & Sahari, M. A. (2005). Antioxidant activity and total phenolic compounds of pistachio (Pistachia vera) hull extracts. Food Chemistry, 92, 521–525.

    Goli AH, Barzegar M and Sahari MA. . 2005. Antioxidant activity and total hydroxyanisole and butylated Hydroxytoluene. J. AM. Oil. Chem. Soc., 52, 59.

    Goli , A. H. Barzegar and sahari, M. A. 2005. Antioxidant activity and

       total phenolic componnds of pistachio ( pistachio vera) hull extracts. Food

       chemistry, 92(3): 52-85.

     

    Halli Well , B. And Gutteridge , J. M. C .,1999.Free Radicals In Biology And Medicine. ( 3rded ) Oxford Univercity Press , Oxford

    Hemavathy,J And J. V.Prabhakar.1987.lipid Composition Of Rice (Oryza Sativa L.) Bran.JAOCKS 64: 1016-1019

    Hammond N. 1994. Functional And Nutritional Chatacteristics Of Rice Bran Extracts. Cereal Food World 39,752,754

    Hamilton,R.J.1995.Developments in oils and fats.chaman and Hull pub:270.

    Henry, G., Momin. R., Nair, M and Dewitt , D. 2002. Antioxidant and cyclooxigenase activites of fatty acids found in food. Kamal-Eldin, A. 2006. Effect of fatty acids and tocopherols on the oxidative stability    of vegetable oils. European Journal of Lipid Science and Technology, 58:1051-   1061.

    Holla, K.S. And R.R.Press.1987.Industrial Hydrogenation Of Rice Bran Oil, A Substitule For Tallow. JAOCS 64:1334-1336

    Hui, Y. H. 1996. Bailley's industrioal oil and fat products. 5th edns. Vol1-7 wiley . Interscience pub

    Ingold, K. U. 1968. Inhibition of antioxidant. Adv: chem. ser., 296-305.57- Ingold, K. U. 1960. Inhibition of oil oxidantion by z, 6- di- butyl - 4- substitutes phenolic, J. phys. Chem.,. 64: 1636 - 7642.

     

    Ingold, K. U. 1960. Inhibition of oil oxidantion by z, 6- di- butyl - 4- substitutes phenolic, J. phys. Chem.,. 64: 1636 - 7642.

    Irwandi, J. che man , Kitts, D., 2000. Use of natural antioxidant in refined palm olein during repeatted deep - fat frying . Food research, 33, 501- 508.

    Ito. N. Fukushima , S. and Tsuda, Hsuda, H. 1985. carcinogenicity and modification of the carcinogenic respone by BHA, BHT, and other antioxidants, CRC crit. Rev. Tomic, 15: 109 - 750.

    Jeon, K. I., Park, E. J., Park, H. R., Jeon, Y. J., Cha, S. H., & Lee, S. C. (2006). ntioxidant activity of far-infrared radiated rice hull extracts on reactive oxygen speciesscavenging and oxidative DNA damage in human lymphocytes. Journal of Medicine and Food, 9, 42–48.

    Jood, S., Kapoor, A.C., & Singh, R.,(1995).Pholyphenol and phytic acid content of cereal grains as affected by insect infestation, Food Chemistry 43, 435-438

    Kahlon,T.,R.Saunders, R.Sayre,F. Chow, M .Chin And A. Betschart.1992.Cholesterol – lowering Effects Of Rice Bran And Rice Bran Oil Faction In Hypecholesteromic Hamsters . Cereal Chem .69:485-489

    Kamal-Eldin, A. 2006. Effect of fatty acids and tocopherols on the oxidative stability of vegetable oils. European Journal of Lipid Science and Technology,    58:1051- 1061.

    Lai,P.,  Li, k.y., Lu, s., Chen, H., Phytochemicals and antioxidant properties of solvent extracts from Japonica rice bran.(2009).Food Chemistry 117, 538–544

    Lawkia, S, 1994. Areview on the use of citric acid in the processing of oil and fats . Dleagineum. 39: 84-109

    Logani, M.K., and Davies, R.E. 1980. Lipid oxidation: Biological effects and antioxidants, a review. Lipids, 15: 485-495.

    Lozano, Y.F., Mayer, C.D., Bannon, C., and Gaydou, E.M. 1993. Unsaponifiable matter, total sterol and tocopherol contents of avocado oil varieties. Journal of the American Oil Chemists' Society, 70:561-565.

    Lugay,J.C.And B.O. Juliano.1964.Fatty Acid Composition Of Rice Lipids By Gas Liquid Chromatography.AOCS 41:273-275

     

    Mahdavi, D. I. deshpande, S.S. and salunkhe, d. k. 1995. Food antioxidants . Marcel dekker, inc, newyork

    Markus, F., Daood, H.J., Kapitany, J., & Biacs, P.A.,  (1999).Change in carotenoide and antioxidant content of spice Red peper(paprika) as a function of ripening and and some technological factores. Food Chemistry,47, 100-107

    Matalgyto, FS., and Al-Khalifa, AS. 1998. Effect of microwave oven heating on stability of some oil and fats. Arab Gulf Journal of Scientific Research, 16:21-40

     

    Matthaus, B. ٢٠٠٢. Antioxidant activity of extracts obtaines from residues of diffreant oil seeds. J. Agric. Food chemistry. ٥٠: ٣٤٤٤-٣٤٥٢.

    Melgarejo,M.,Aceites Grasas, 8, 49-53(1988)

    Merrien.A., Aceites Grasas, 8, 75-80(1998).

    Min, D. B. and smouse, T. H. 1985. Flaver chemistry of fats and oil. Marinova,E.M., Yanishlieva,N.V. (1997). Antioxidative activity of extracts from selected species of the family Lamiaceae in sunflower oil

    Nichols, D.S., and Sanderson, K. 2003. The nomenclature, structure, and properties of Food Lipids. In: Chemical and Functional Properties of Food Lipids, Sikorski, Z.E., and Kolakowska, A., CRC Press, USA.

    Orthoefer, FT (2005). "Chapter 10: Rice Bran Oil" . In Shahidi, F.. Bailey's Industrial Oil and Fat Products . 2 (6 ed.). John Wiley & Sons, Inc.. p. 465. ISBN 978-0-471-38552-3 . Retrieved 2012-03-01

    Parker, T.D., Adams, D.A., Zhou, K., Harris, M., and Yu, L. 2003. Fatty acid

        composition and oxidative stability of cold-pressed edible seed oils. Journal of

        Food Science, 68: 1240-1243

    phenolic compounds of pistachio (Pistachia vera) hull extracts. Food Chemistry; 92: 521 - 5.

    Pillaiyar, P. 1988.Rice  Post  Production Mannual. Paddy  Process. Res. Center , Tiruvarur Tamil  Nadu, India

     

    Pokorny, J. (1991). Natural antioxidants for food use. Trends in Food Science & Technology, 2, 223–227

    Pokorng, J., yanishlivea, N. and Gordon, M. 2001. Antioxidant in food.CRC Press- 380p. Loliger, J. Iambelet, P. Aeschbach, R. and Prior E.M. 1996. Natural antioxidant s: from radial mechanisms to food stabilization, in food Lipids and health, min , D. B. (Eds).

    Pomerenaz , Y., Shogren ,M.D.,Finney,K.F., & Bechtel , D. B. 1997 Fiber In Bread Making . Effects On Functional Properties.Cereal Chemistry,54(1), 25_41

    Prabhakar, J.V.And K. V. L. Venkatesh. 1986. A Simple Chemical Method Of Stablization Of Rice Bran . JAOCS 63:644-646.

     

    Saguy, I.S., Shani, A., Weinberg, P., and Garti, N. 1996. Utilization of jojoba oil for deep-fat frying of foods. Lebensmittel-Wissenschaft und Technologie, 29: 573-577.

    Sahari, M.A., Ataii, D. and Hamedi, M. 2004.Characteristics of tea seed oil in Camparison with sunflower and olive oils and its effect as a natural antioxidant .Jornal of American oil chemists’society, 81:585-588.

    Schulte, E. 2004. Economical micromethod for determination of polar components in frying fats. European Journal of Lipid Science and Technology, 106:772-776.

    Second Edition. American oil chemist's society

    Shantha, N.C., and Decker, E.A. 1994. Rapid, sensitive, iron-based spectrophotometric methods for determination of peroxide values of food lipids. Journal of AOAC International, 77: 21-424.

    Shahidi, F. C. Bailey's Industrial oil and fat products. Agohn wiley & Sons, Inc , publication. pp: 3686

     

    Shahidi, F. 1997. Natural antioxidants chemistry, health effects, and application. Aocs press, champaign, I 11 inojs, pp 474.

     

    Shahidi, F. (1997). Natural antioxidants: An overview. In F. Shahidi(Ed.), Natural antioxidants, chemistry, health effects and applications (pp. 1–10). Champaign, IL, USA: AOCS Pres

    sindaghi > ss and k vivopakshappu sun flower Indian councliof agricultural Research krishi anusandhan bhavan devdehi

     

    Stuckey, B. H. 1972. CRC Hand book of additives. Chemical Rubber Co., Cleveland. Ohio.

    Smith, Bruce D. The Emergence of Agriculture. Scientific American Library, A Division of HPHLP, New York, 1998 ISBN 0-7167-6030-4.

    Stevenson, D.G., Eller, F.J., Wang, L., Jane, J.L., Wang, T., and Inglett, G.E. 2007. Oil and tocopherol content and composition of pumpkin seed oil in 12 cultivars. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 55: 4005-4013.

     

    Stevenson, S.G., Vaisey-Genser, M., and Eskin, N.A.M. 1984. Quality control in the use of deep frying oils. Journal of the American Oil Chemists’ Society, 61: 1102-1108.

    Tanabe H, Yoshida M and Tomita N. 2002. Comparision of the antioxidant activities of 22 commenly used culinary herbs and spices on the lipid oxidation of pork meat. Animal Science Journal. 73: 389 - 93.

    UNIDO.1985.Rice  Bran  An Under-utilized Raw Matrerial United . New  York

    ) sindaghi > ss and k vivopakshappu sun flower Indian councliof agricultural Research krishi anusandhan bhavan devdehi

    Vieira, T.M.F.S., and Regitano d_Arce, M.A.B. 2001. Canola oil thermal oxidation during oven test and microwave heating. Lebensmittel-Wissenschaft und Technologie, 34: 215-221.

    Walisiewicz-Niekbalska,W., Kosmacinska, B., & Chmielarz, B. (1997). New trends in the processing of vegetable oils and animal fats for technical purposes. Pollena: Tluszcze,Srodki Piorace Kosmet, 41(5), 190–194.

    William. G. M. wang. C. X and latropoulos, M. J. 1990 – Toxicity studies of BHA and BHT. 11 chronic feeding studies . food chem. toxicology. 28: 799 - 806.

    Williams. G. M., Mcgneen, C. A and Tong. C. 1990. Toxicity studies of BHA and BHT. Genetic and cellular effects. Food chem.. Toxicology. 28: 793- 798.

    Wong, M.L., Timms, R.E., and Goh, E.M. 1988. Colorimetric determination of total tocopherols in palm oil, olein and stearin. Journal of the American Oil Chemists' Society, 65:258-261.

    Yamauchi, R. and Matxushita , S. 1997. Quenching effect of tocopherols on the methyl linoleat, photo oxidation and their oxidation products. Agvic. Biol.

    Yen,G.C., Duh, P.D., (1995).Antioxidant activity of methanolice extract of peanut hull from various cultivars.Journal of the American oil chemists society,72,1065-1067

    Zainol. M. K, Abd- Hamid , A., Yusof, S and Muse, R. 2003. Antioxidant activity and total phenolic componnds of leaf, root, and phenolic of four accessions of centella asiatica (L.) Ubram, Food chemistry. 81, PP 575- 581.

    Zimmerman,D.C.,Pryde,E,H., Princen., Mukherjee,K.D.'New sources of Fats and Oils'AOCS Press,champaign, Illinois,(1981).


موضوع پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, نمونه پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, جستجوی پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, فایل Word پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, دانلود پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, فایل PDF پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تحقیق در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, مقاله در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروژه در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروژه درباره پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر آنتی اکسیدانی عصاره سبوس برنج در پایدار سازی روغن آفتابگردان طی دو شرایط ذخیره سازی و حرارتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده: اکسیداسیون روغن ها علاوه بر تغییر ویژگی های ارگانولپتیکی ماده غذایی، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن ها را کاهش می دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است. برای جلوگیری از اکسیداسیون، روش های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد افزودن موادی به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc» در رشته علوم و صنایع غذایی چکیده روغن ها و چربی ها طی نگه داری در درجه حرارت های بالا اکسیده می شوند و کیفیت تغذیه ای آن ها کاهش می یابد.فرآیند اکسیداسیون روغن ها و چربی ها و تشکیل رادیکال های آزاد سبب ایجاد و پیشرفت سرطان می شود. با مصرف ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه ها و سبزی ها مانند آلفا –توکوفرول ،گلوتاتیون،بتاکاروتن و ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی چکیده این مطالعه جهت مقایسه ترکیبات شیمیایی و اثر آنتی اکسیدانی اسانس دارچین آزمایشگاهی[1] دو اسانس تجاری[2] طراحی شده است.اسانس آزمایشگاهی به روش تقطیر با آب و توسط دستگاه کلونجر استخراج شد.و اسانس های تجاری از بازار محلی خریداری شد. جهت شناسایی ترکیبات شیمیایی اسانس ها آنالیز دستگاهی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده فارسی سابقه وهدف: برگ درخت زیتون، دارای ترکیبات متعددی از جمله اولئوروپین، است که عمده خواص داروئی به آن مربوط می‌شود. همچنین عصاره برگ زیتون غنی از ترکیبات فنلی می‌باشد. به منظور استخراج ترکیبات فنولی برگ‌های زیتون ابتدا بایستی خشک شوند. خشک کردنطبیعیوخشککردنباجریان هوایگرمازمهمترین روش ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc"در رشته مهندسی صنایع غذایی گرایش کشاورزی چکیده کانون توجهات تحقیقات اخیر، مواد فتوشیمیایی مشتق شده از گیاهان بوده­اند که ناشی از اثرات مثبت آنها بر سلامتی بشر بوده است. مواد غذایی را درطی فرآوری در کارخانجات می­توان با ترکیبات فعالاز قبیل ترکیبات فنولی که دارای فواید و خصوصیات فیزیولوژیکی از جمله ضدآلرژی، ضدالتهاب، ضدمیکروبی، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش مقدمه امروزه رقابت شدیدی بین ورزشکاران در کشورهای مختلف برای کسب عنوان‌های قهرمانی در بازی‌های المپیک، جهانی و قاره‌ای وجود دارد و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت بیشتر در این بخش واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. طی سالیان اخیر بررسی ...

ثبت سفارش