پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد

قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌ نامه :

    برای دریافت درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی (D.V.M)

    عنوان : بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد

    جوجه کشی به عنوان یک بخش مهم در صنعت طیور می باشد و با رعایت اصول بهداشتی می توان از شیوع بیماریهای باکتریایی جلوگیری بعمل آورد. در این تحقیق از 200 نمونه تخم مرغ هچ نشده در شرایط استریل در چهار فصل سال نمونه برداری شد و در 26 % اشرشیا کلی ، 19 % استافیلوکوکوس اپیدرمیس و 16 % پروتئوس جدا گردید و در 39 % بقیه هیج گونه عاملی جدا نگردید. لازم بذکر است که در موارد جدا شده تنها اشیرشیا کلی می تواند عامل بیماریزا باشد و مواردی همچون عفونت کیسه زرده ، پان افتالمیت ،کلی باسیلوز و ... را ایجاد کند. .با توجه به نتایج بدست آمده درصد آلودگی با E.coli در فصل پاییز و زمستان به مراتب بیشتر از بهار و تابستان می باشد که این امر به دو علت آلودگی در فارم و یا دستگاه جوجه کشی می باشد که این آلودگی با توجه به تعداد نمونه ما درصد ناچیزی را شامل می شود.به نظر می رسد آلودگی E.coli در تخم مرغ های نطفه دار در فارم در فصول سرد به علت تهویه نامطلوب و افزایش تعداد باکتری در محیط می باشد، با توجه به اینکه تعداد استاف در نمونه های کشت داده شده نیز جداسازی شد ولی استاف مشاهده شده جزو استاف های بیماری زای اصلی در طیور نمی باشد و احتمالا در پاتوژنز و روند هچ تخم مرغ ها نمی تواند دخیل باشد. پیشنهاد می گردد که ضد عفونی و دود دادن تخم مرغ در مراحل مختلف با کنترل و دقت بیشتری انجام پذیرد و نمونه برداری ادواری طبق یک برنامه مدون جهت پیشگیری و کنترل عوامل پاتوژن اجرا گردد.

     

    کلمات کلیدی: جوجه کشی، E.Coli، عفونت زرده ، فارم مادر گوشتی، مهاباد

       مقدمه

       کشی همانند یک حلقه اصلی زنجیر در پرورش طیور می باشد . همانطور که می دانیم یک پرورش خوب زمانی اتفاق می افتد که بهداشت از اولین مرحله تولید جوجه در بالاترین حد خود باشد. یک مرغداری هر چقدر هم از نظر بهداشتی و بازسازی به نحو احسن عمل کرده باشد زمانیکه جوجه تولیدی در هچری آلوده باشد هم آلودگی را با خود به مرغداری انتقال داده و هم اینکه از نقطه نظر پرورش مشکلات عدیده ای را برای مرغدار ایجاد می کند. عدم ضد عفونی مناسب و عدم رعایت اصول بهداشت می تواند خسارات جبران ناپذیری را به مرغدار وارد کند. پس لازم است که  هر روز و هر بار پس از خروج جوجه ها از تخم مرغ در هچری و هنگام ورود تخم مرغ به  قسمت گریدینگ جوجه کشی اصول اولیه بهداشت رعایت شده وکلیه قسمت ها با ضدعفونی کننده های مناسب همان قسمت اعم از دود دادن و شست شو ؛ ضدعفونی گردند تا از انتشار عوامل بیماریزای میکروبی و قارچی همچون E.coli؛ مایکوپلاسما ها و سالمونلا و آسپرژیلوس که بیشترین خسارت را به صنعت مرغداری وارد می کند و از جمله عوامل پاتوژن محسوب می شوند جلوگیری بعمل آید.

    در این تحقیق ما جهت بررسی عوامل پاتوژن در تخم مرغ های هچ نشده در چهار فصل پاییز ؛ زمستان ؛ تابستان و بهار سال 91 و 92 به جوجه کشی شرکت کشت و صنعت مهاباد مراجعه نموده و هر بار از 50 عدد از تخم  مرغهای هچ نشده در شرایط استریل نمونه برداری شد که پس از انجام آزمایشات مربوطه در تعداد 52 مورد ای کولای ؛ 32 مورد پروتئوس ؛ 38 مورد استافیلوکوک اپیدرمیس جدا گردید و تعداد 78 نمونه بدون آلودگی باکتریایی بودند که تنها ای کولای میتواند عامل بیماریزا باشد و بیماریهایی چون عفونت کیسه زرده ؛ کلی باسیلوز و عفونت بند ناف ایجاد کند .

    با توجه به مسائل بیان شده در مورد مدیریت و بهداشت دستگاه جوجه کشی و تخم مرغ های قابل هچ این تحقیق در جوجه کشی شرکت کشت و صنعت مهاباد صورت گرفته است امید است که بتواند گام موثری در پیشگیری از آلودگی های باکتریایی در تخم مرغ های قابل جوجه کشی و انتقال آن به جوجه های تولیدی داشته باشد.

      

                                                                                            پیمان بامداد

                                                                                            تابستان 1392

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

     

     

     

     

     

     

     

    1-1اهداف تحقیق

    بررسی عوامل پاتوژن باکتریایی در جوجه کشی شرکت کشت و صنعت مهاباد در فصول مختلف سال و گله های مادر با سنین مختلف

     شناسایی عوامل پاتوژن باکتریایی و ارائه پیشنهادات جهت به حداقل رساندن میزان آلودگی ناشی از آنها بوده است.

    مقدمه:

    در سالهای اخیر تغییرات زیادی در جوجه کشی ها ایجاد شده ، از آن جمله کامپیوتری شدن کنترل ماشین ها وهمچنین اتوماتیک شدن بسیاری از فعالیتهای روزمره جوجه کشی ، بعلاوه آگاهی در مورد نقش جوجه کشی در کنترل بیماریها افزایش یافته است .

    1-2  ساختمان تخم مرغ:

    تخم‌مرغ کامل داراى قسمت‌هاى زیر است:

    1. رویان Germinal disc یا صفحه رویشى.

    ۲.زرده.

    ۳. سفیده.

    ۴. غشاءهاى پوسته.

    ۵. پوسته.

    جسم رویان در بالاى زرده چسبیده به غشاء زرده قرار گرفته است وقتى‌که تخم‌مرغ را در ظرف شیشه‌اى بشکنند جسم رویان را به‌صورت لکه شفافى با چشم غیرمسلح مى‌توان دید. جسم رویان در تخم‌مرغ نطفه‌دار همان‌طور که قبلاً گفته شد پس از تشکیل رشد و نمو مى‌کند و به‌‌صورت پلاستودرم یا صفحه رویانى Blastodermدر مى‌آید وقتى‌که تخم‌مرغ در ماشین جوجه‌کشى گذاشته مى‌شود جنین از رشد بلاستودرم به‌وجود مى‌آید.

    زرده در مرکز تخم‌مرغ قرار گرفته است و در حدود ۳۰ درصد وزن کل تخم‌مرغ و ۳۵ درصد قسمت قابل استفاده تخم‌مرغ را تشکیل مى‌دهد وزن مخصوص زرده در حدود ۰۲۹۳/۱ مى‌‌باشد چون یک‌دوم زرده از مواد چربى ساخته شده است از این‌رو وزن مخصوص آن کم است و سبک‌تر از سفیده مى‌باشد. به‌همین دلیل تمایل به صعود به قسمت فوقانى تخم‌مرغ را دارد.

    در دو زرده غشائى قرار گرفته است که به نام غشاء زرده نامیده مى‌شود در اطراف زرده و همچنین وسط آن ماده سفید رنگ‌ترى قرار دارد که به آن زرده روشنWhiteyolkمى‌گویند که به قسمت رویان که در خارج زرده و به‌شکل یک بطرى قرار گرفته است گسترش مى‌یابد.

    سفیده تخم‌مرغ ۶۵ درصد وزن تخم‌مرغ را تشکیل مى‌دهد و از مواد پروتئین تشکیل شده و وزن مخصوص آن ۰۴۰۲۸/۱ است سفیده از ۴ لایه یا قسمت تشکیل مى‌شود که عبارت است از:

    ۱. لایه داخلى سفیده غلیظ که دو زرده را فرا مى‌گیرد و آن را در وسط تخم‌مرغ ثابت نگاه مى‌دارد شالاژا Chalaza از این قسمت تشکیل مى‌شود و از کنار غشاء و تیلین به دو انتهاى تخم‌مرغ مى‌رود و وظیفه آن نگاهدارى زرده تخم‌مرغ در موقعیت مرکزى است. شالاژا مانع از صعود زرده به‌طرف بالا میشود.

    ۲. لایه داخلى سفیده رقیق.

    ۳. لایه خارجى سفیده غلیظ.

    ۴. لایه خارجى سفیده رقیق.

    دور سفیده را دو غشاء به نام غشاءهاى پوسته یا Shell membransفرا مى‌گیرد که یکى داخلى و دیگرى خارجى است در انتهاى پهن تخم‌مرغ این دو غشاء از هم دور مى‌شوند و فضائى را به نام اتاقک هوائى (Air sac) تشکیل مى‌دهند. در تخم‌مرغ‌هاى تازه اتاقک هوائى بسیار کوچک و غیرمحسوس است ولى در تخم‌مرغ‌هاى کهنه بر اثر تبخیر و تولید گاز بر وسعت اتاقک هوائى افزوده مى‌شود از این‌رو اندازه‌گیرى اتاقک هوائى راهنماى خوبى براى تشخیص تازگى یا کهنگى تخم‌مرغ مى‌باشد.

    Number of thesis :

    Code of thesis :

    The Academic Year: 2012-2013

    Author: Peiman Bamdad

    Title: Study of bacterial infection in non-hatched egg in Mahabad hatchery

    Hatching and incubation is an important part of the poultry industry and sanitation can prevent the spread of bacterial diseases. In this study of 200 non-hatched eggs were sampled aseptically at the Four Seasons & E. coli was 26%, 19% and 16%, Proteus, Staphylococcus epidermidis was isolated in 39% and no other species were isolated. It should be noted that only in isolated cases of E.coli are pathogenic and can cause infections such as yolk sac, Pan Aftalmyt, colibasilus and ....

    According to the results of E.coli contamination in autumn and winter, is much higher than spring and summer This is due to either contamination or farms are incubators The contamination of our samples covers a small percentage .

    Seems to E.coli contamination of farm fertilized eggs in cold seasons due to poor ventilation and increased the number of bacteria in the environment, Considering that the number of S. aureus was isolated from cultured specimens But staphylococcus seen as the main is not pathogenic in poultry . And possibly in the pathogenesis and hatching eggs can not be involved. Suggested that disinfect and fumigate eggs in various stages of done with more precision and control & periodic sampling and implemented a program for the prevention and control of pathogens.

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

     

     

    منابع فارسی

    بیماری‏های طیور ترجمه بزرگمهری فرد، محمد حسن و فتوتی و همکاران. انتشارات واحد آموزش وپژوهش معونت کشاورزی سازمان اقتصاد کوثر.

    تولید مطلوب جوجه در مرغهای مادر گوشتی ترجمه پیشمازی علی -فصل سیزدهم انتشارات ارکان دانش (1386) صفحه 107 الی 134

    سیگارودی ، تقی خلیقی ، فرخوی،محسن ، نیک نفس،فریدون ، راهنمای کامل طیور ، چاپ پنجم، انتشارات شرکت پژوهش و توسعه کشاورزی کوثر ، پاییز 1387 .صفحه 46 الی 137

    زهری، مرادعلی(1370) اصول پرورش طیور،چاپ هشتم انتشارات دانشگاه تهران . صفحه85 الی 125

    - ساینز بری، دیوید(1384) بهداشت و مدیریت طیور ، ترجمه محمد حسن بزرگمهری فرد و همکاران ،چاپ اول، انتشار پریور.

    پوررضا ، جواد ، اصول علمی و عملی پرورش طیور، انتشارات  جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان صفحه 70 الی 95

    علیزاده ، سیامک بیماریهای باکتریایی دام و طیور ، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی

    کاتالوگ راهنمای جوجه کشی شرکت زربال بر گرفته از شرکت آویاژن

    کاتالوگ راهنمای جوجه کشی شرکت کشت و صنعت سبز دشت

    بامداد ، پیمان مجله شماره90چکاوک انتشارات پژوهش و توسعه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر

    غلامعلی کلیدری.حمید مویدیان.علی اسلامیان و محمد محسن زاده ، چهارمین سمپوزیوم ملی بهداشت و بیمار یهای طیور- شهرکرد

    اطلس جامع آزمایشگاهی، رسوب ادراری، هماتولوژی، قارچ شناسی، انگل شناسی، باکتری شناسی، تدوین: سینا مباشری زاده (1389)

    دکتر علیرضا اکبری ،  دکتر بهرام شجاع دوست- دکتر غلامعلی کلیدری ، مدیریت و بهداشت جوجه کشی ، انتشارات پژوهش و توسعه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر 1375 صفحه 1 الی 49

    دکتر جواد پور رضا ، مهندس احمد کریمی ، کتاب جوجه کشی ، انتشارات پژوهش و توسعه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر 1377 صفحه 1 الی 7

     

    2- منابع انگلیسی

     

    Terzich ,  mak.   And  vanhooser ,s. 1993.postmortem  finding  of  ostriches  submirred  to the aklahoma  animal disease  diagnostic laboratory. Avian  diseases ,37:1136-1141.

    Messier,  s.,  Quessy,  S.,Robinson ,Y.,Devriese, L.A., hommez ,j.,and fairbrother, J.M.   (1993).  Focal  dermatitis  and  cellulitis  in  broiler  chickens:bacteriological  and  pathological  finding .  avian diseases.pp:37:839-844 .

    Wooley,  R.E.,  Nolan,  L.K.,  brown ,j., gibbs, p.s.,giddings  C.W.,turner, K.S.  1996.  Association of k-1  capsul ,smooth  lipopolysaccharrides,  tra t gene , and colicin  v production with  complement resistance  of  avian  e.coli.  avian diseases.37:1092-1096.

    Quinn,  P.J.;  Carter,  M.E.,  Markey,  B.,  and carter.  G.R., 1994.  Clinical veterinary  microbiology.  Published  by  wolfe  publishing  an  imprint  of  mosbay .pp:118-127,209-236,254-258,320-326.

    Wray,  c., and  davies,  R.H.,  2002. Enterobacteriaceae.  Poultry  diseases.5th  edn. Frank gordan ., et  al.  Harcourt  publishers.  Pp:95-109,111-116,125,130 .

    Droul,  R.,  et  al.,  (1996).  Synovitis,  osteomylelitis  and  greenliver  in  turkey  associated  with  Escherichia  coli  ,avian .Dis.40(2):24-417.

    Barnes,  H.   Johan .,  Nolan, lisa, k., and  jean-pierre  vaillancourt.,  (2008).  Colibacillosis.  Diseases of  poultry.  12th edn.Y.M.,  saif.,  et  al.  Lowa  state  university press.  Blackwell  publishing.pp:691-716.

    Mack O.North / Donald D.Bell, 1990،(301-310).

    H. John Barnes, Jean-Pierre Vaillancourt, and W. B. Gross  .  11th  edn . Y.M. saif Lowa  state  university press.  Blackwell  publishing.pp:691-716.

     

    H. John Barnes 11th  edn . Y.M. saif Lowa  state  university press.  Blackwell  publishing.pp:691-716.

    Frank T. W. Jordan DSc PhD BSc(Vet Sci) FRCVS DPMP (Author) , disease of poultry

    *Poultry Science Department, University of Florida, Gainesville, Florida 32611.

    Eric L. Jensen, DVM, MAM, Diplomate ACPV and Carolyn L. Miller, DVM, MAM, Diplomate ACPV, Staphylococcusis Infections in Broiler Breeders

    Poultry Disease And Avian Medicine. Information Bank of poultry

    Butterworth, A. 1999. Infectious components of broiler

    lameness: a review. World’s Poultry Science Journal

    VETERINARY MICROBIOLOGY, J.GlennSonger. Karen W.Post

    B. HOWARTH, JR.* AND R. D. WYATT ,Department of Poultry Science, University of Georgia, Athens, Georgia 30602 ,Received for publication 12 January 1976

    De Reu K, Grijspeerdt K, Heyndrickx M, Zoons J, De Baere K, Uyttendaele M, Debevere J, Herman L., Br Poult Sci. 2005 Apr;46(2):149-55.

    Cortés CR, Téllez Isaías G, López Cuello C, Villaseca-Flores JM, Anderson RC, Eslava Campos C., Rev Latinoam Microbiol. 2004 Jan-Jun;46(1-2):12-6.

    Barbour EK, Nabbut NH, Al-Nakhli HM , Trop Anim Health Prod. 1984 Nov;16(4):201-7.

    Trop Anim Health Prod. 1984 Nov;16(4):201-7, J Food Sci. 2012 Jan;77(1):M29-34. doi: 10.1111/j.1750-3841.2011.02483.x. Epub 2011 Dec 2.

    Rosario CC, López AC, Téllez IG, Navarro OA, Anderson RC, Eslava CC , Avian Dis. 2004 Dec;48(4):791-802.

    Aygun A. and D. Sert. 2012. Effects of ultrasonic treatment on eggshell microbial activity, hatchability, tibia mineral content, and chick performance in Japanese quail (Coturnix coturnix japonica) eggs. Poult. Sci. 91(3):732-738. doi: 10.3382/ps.2011-01901.

    Dho-Moulin M, Fairbrother JM, Vet Res. 1999 Mar-Jun;30(2-3):299-316.

    H Theron, P Venter, ,   J.F.R Lues , Department of Environmental Science, Technikon Free State, P/Bag X20539, Bloemfontein 9301, South Africa

    De Reu K, Rodenburg TB, Grijspeerdt K, Messens W, Heyndrickx M, Tuyttens FA, Sonck B, Zoons J, Herman L , Poult Sci. 2009 Nov;88(11):2442-8. doi: 10.3382/ps.2009-00097.

    Gast RK, Holt PS , J Food Prot. 2004 Aug;67(8):1751-4.

    Barbour EK, Nabbut NH ,  Avian Dis. 1982 Apr-Jun;26(2):234-44.

    King'ori, A.M. 2011. Review of the factors that influence egg fertility and hatchability in poultry. International Journal of Poultry Science 10 (6): 483-492.

    A.M. King`ori , 2011. Review of the Factors That Influence Egg Fertility and Hatchabilty in Poultry. International Journal of Poultry Science, 10: 483-492                                                                      


موضوع پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, نمونه پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, جستجوی پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, فایل Word پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, دانلود پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان آلودگی باکتریایی تخم مرغ های هچ نشده در جوجه کشی شهرستان مهاباد

پایان‌ نامه : برای دریافت درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی (D.V.M) چکیده فارسی عنوان:بررسی آلودگی آب آشامیدنی مرغداری‏های گوشتی شهرستان پیرانشهر به باکتری اشریشیاکلی آب آشامیدنی از فاکتورهای مغذی و حیاتی است که برای رشد مطلوب و کنترل حرارت بدن ، ضرورت داشته و باید همیشه در دسترس باشد. آب یکی از مواد متشکله تمام سلولها و بافت های حیوان می باشد و محیطی است برای انجام تمام فرآیندهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی D.V.M چکیده: هدف: بیماری نیوکاسل از بیماری‌های مهم اقتصادی صنعت طیور در ایران می‌باشد که در اکثر گله‌های طیور رایج بوده و باعث خسارات اقتصادی فراوان می‌گردد. بطور معمول جهت تشخیص این بیماری از روشهای سرولوژیک بخصوص روش HI و ELISA استفاده می گردد.. مواد ورش کار: در مطالعه حاضر تعداد 10 فارم که از نظر شرایط محیطی، مدیریتی، پرورشی ...

چکیده بیماری اسپوندیلایتیس یکی از بیماری های درگیر کننده ستون فقرات است که خساراتی را به صنعت مرغداری در سراسر جهان وارد می کند و باعث لنگش در پرنده می شود. هدف اصلی این مطالعه بررسی عوامل شایع میکروبی در بیماری اسپوندیلایتیس جوجه های گوشتی می باشد که از طریق کشت نمونه های لازم در تعدادی محیط های کشت مخصوص صورت گرفته است. برای این مطالعه 40نمونه از10فارم گوشتی در محیط های کشت ...

پایاننامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته علوم دامی گرایش تغذیه دام چکیده موضوع پرورش طیور برای تأمین بخشی از نیازهای تغذیهای جامعه، جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده و جامعه کنونی به درستی این جایگاه را مناسب تشخیص داده و هر روز رو به گسترش است. لذا تلاش هر چه بیشتر در بهبود کمیت و به ویژه درکیفیت این محصول استراتژیک از اهمیت خاصی برخوردار است. این آزمایش به ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.Sc)در رشته علوم دامی گرایش تغذیه دام چکیده این مطالعه به منظور مقایسه اثر سبوس برنج غنی‌سازی شده با پساب ماهی بر جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و پاسخ ایمنی همورال 200 قطعه جوجه‌های گوشتی یک‌روزه سویه راس 308 در قالب یک طرح کاملاً تصادفی با 5 تیمار و 4 تکرار و 10 پرنده در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل تیمار‌های اول، دوم، سوم و چهارم ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی D.V.M چکیده: هدف: بیماری ناشی از رئوویروس‌ های پرندگان از بیماریهای مهم اقتصادی در صنعت طیور می‌باشد، که در طیور گوشتی و بخصوص طیور مادر گوشتی موجب افزایش تلفات و موارد حذفی، آرتریت، تنوسینوویت و کاهش عملکرد و کاهش کیفیت تخم مرغ می‌گردد. مواد و روش کار: در مطالعه حاضر تعداد پنج فارم مادر گوشتی که از نظر شرایط مدیریتی، تغذیه‌ای ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد (MSc) در رشته علوم دامی- گرایش تغذیه دام چکیده به‌منظور بررسی اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌ های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح فاکتوریل انجام شد. برای این منظور 270 جوجه یک روزه نر، سویه راس 308 در نه تیمار قرار گرفتند: تیمار اول: بدون پودر رزماری و ویتامین E، تیمار دوم: بدون ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد علوم دامی گرایش تغذیه دام و طیور چکیده این آزمایش با هدف بررسی اثرات مکمل­سازی سیر ویا پیاز تازه بر عملکرد، سیستم ایمنی و پروفایل چربی خون در جوجه­های گوشتی طراحی و اجرا گردید. برای این منظور از 432 قطعه جوجۀ یک روزه نر راس 308 به نه گروه با چهار تکرار و 12 قطعه پرنده در هر تکرار تقسیم گردید. آزمایش در قالب طرح فاکتوریل 3×3 به­طور کاملاً تصادفی مورد ...

پایان‌نامه : جهت اخذ درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی(D.V.M) چکیده فارسی عنوان : ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر آب یکی از مهمترین مواد شیمیایی از نظر زیست شناسی محسوب می گردد و به صورت های جامد ، مایع ، بخار در طبیعت وجود دارد . آب از اجسام سازنده‏ی تشکیل دهنده‏ی محیط زیست موجود زنده است ، تقریبا 60 درصد از وزن تخم مرغ و ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی علوم دامی- فیزیولوژی دام چکیده اثر افزودن پودر تفاله خشک مرکبات بر عملکرد تولید مثلی مرغ­ های مادر گوشتی مسن با هدف بهبود کیفیت تخم­مرغ و نفوذ اسپرم به لایه فرا­ویتلین و افزایش باروری، تفاله خشک مرکبات به جیره مرغ­های مولد مسن سویه کاب 500 افزوده شد. شمار 36 قطعه مرغ مادر گوشتی سویه کاب 500 و 12 خروس هم­سویه آن­ها، در سن 65 هفتگی به شیوه ...

ثبت سفارش