پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب

word 5 MB 32527 86
1392 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی­ حفاظت و اصلاح

     

    چکیده

    در این تحقیق اثر اصلاح ترکیبی نانونقره کلوئیدی-گرمآبی بر انتقال حرارت از صفحات پرس گرم به مغز کیک خرده­چوب گونه­ ی راش (Fagus orientalis)، خواص فیزیکی و مکانیکی تخته­خرده­چوب و تغییرات شیمیایی خرده­چوب­های تیمار شده از طریق طیف­سنجی FTIR بررسی شد. تیمار در 4 گروه شاهد، گرمآبی، نانو و نانو-گرمآبی انجام گردید. البته تیمار­ گرمآبی و نانو-گرمآبی در دو سطح حرارت 150 و 170 درجه سانتی­گراد و دو سطح زمان 30 و 45 دقیقه انجام شد. در مجموع 10 سطح تیمار به­دست­آمد. نانونقره کلوئیدی با غلظت ppm100 تهیه­شد. مقاومت­های مکانیکی تخته­ها شامل مدول­گسیختگی، مدول­الاستیسیته و چسبندگی داخلی طبق استاندارد DIN-68763 و خواص فیزیکی تخته­ها شامل جذب آب و واکشیدگی ضخامت پس از 2 و 24 ساعت غوطه­وری در آب طبق استاندارد EN-317 اندازه­گیری شدند. به­منظور بررسی اثر نانوذرات نقره بر انتقال حرارت تخته­هایی با زمان پرس 5 دقیقه ساخته­شد و دما در لایه میانی کیک خرده­چوب در هر 30 ثانیه توسط ترموکوپل ثبت گردید. تصاویر میکروسکوپ الکترونی (SEM) حضور، سایز و پراکنش مناسب نانو ذرات کلوئیدی نقره در خرده­چوب را به وضوح ثابت کرده­است. نتایج طیف سنجی FTIR شکست گروه­های استیل همی­سلولز­ها و کاهش مناطق آبدوست خرده­چوب­ها اصلاح شده به روش گرمآبی و نانو-گرمآبی رانشان می­دهد. اصلاح ترکیبی نانو-گرمآبی سرعت انتقال حرارت به لایه­های میانی کیک را تسریع کرد. تیمار نانو-گرمآبی در دمای بالای (170 درجه­سانتی­گراد) و نیز در دقایق انتهایی پرس نسبت به نمونه­های شاهد و گرمآبی بهبود انتقال حرارت معنی­داری نشان­داد. هم­چنین تخته­های حاوی نانونقره نسبت به تمام سطوح تیمار در زمان کمتری (92 ثانیه) به دمای 100 درجه­سانتی­گراد رسید. نتایج نشان­دادند تیمار نانو-گرمآبی منجر به کاهش مدول­گسیختگی و چسبندگی داخلی، افزایش مدول­الاستیسیته، کاهش جذب آب و بهبود واکشیدگی ضخامت تخته­ها گردید. بیشترین بهبود در خواص فیزیکی در تخته­های ساخته­شده با خرده­های چوب تیمار شده به روش نانو-گرمآبی در دمای 170 درجه سانتی­گراد و به­مدت 45 دقیقه مشاهده­شد. با افزایش دما و زمان تیمار، کاهش MOR و بهبود MOE محسوس­تر ­شد، اما با افزایش زمان تیمار در یک سطح دمایی IB کاهش بیشتری نشان­داد. هم­چنین کلیه خواص فیزیکی و مکانیکی تخته­های ساخته­شده با خرده­چوب­های اشباع­شده با نانو نسبت به شاهد بیشتر بود.

    کلمات کلیدی: نانو نقره کلوئیدی-گرمآبی، تخته­ خرده ­چوب، انتقال حرارت، خواص فیزیکی و مکانیکی

     

    بخش اول: مقدمه و کلیات

    1-1- مقدمه                                                                                                           

              چوب از زمان پیدایش انسان تاکنون همواره به­عنوان ماده­ای بسیار مهم مطرح بوده­است. در سال­های اخیر، بازار مصرف اوراق فشرده­چوبی گسترش قابل­ملاحظه­ای یافته­است. از دلایل عمده آن مزایای ویژه پانل­های چوبی، مانند یکنواختی خواص کاربردی در سطح پانل، امکان تولید در ابعاد بزرگ و سطح صاف با کیفیت مطلوب می­باشد (تومن[1] و همکاران، 2010). در میان محصولات متنوع حاصل از فرآورده­های چوبی، تخته­خرده­چوب به­لحاظ تنوع استفاده، فرآیند نسبتاً ساده تولید و انعطاف­پذیری مواد اولیه از اهمیت ویژه­ای برخوردار­است. این صنعت در اوایل قرن بیستم صنعتی گردید و با تولید رزین­های مصنوعی در دهه­های چهل تا شصت میلادی توسعه چشم­گیری یافت (فتحی و همکاران، 1389) . در کنار ویژگی­های منحصر به فرد تخته­خرده­چوب، این ماده دارای ویژگی­های نامطلوبی همچون ناپایداری ابعاد که از تبادل رطوبت با محیط پیرامون آن ناشی ­می­شود، هست. این ویژگی باعث تغییر ابعاد چوب شده و بر روی خواص مکانیکی، هدایت حرارتی، صوتی و الکتریکی آن اثر می­گذارد. هم­چنین این ماده دارای ویژگی­هایی همچون تخریب زیستی، هوازدگی، قابلیت اشتعال و ... هست.

    در نتیجه، اگر فرآورده­های چوبی بدون هیچ گونه تیمار اصلاحی تحت شرایط نامطلوب (بخصوص مصارف بیرونی) به­کار روند، کیفیت آن­ها تحت تاثیر قرار می­گیرد و عمر مفیدشان نیز محدودتر خواهد شد. جهت بهبود خواص، می­بایست تیمار‌هایی روی فرآورده­های مرکب چوبی اعمال نمود تا کاربرد آنها را افزایش داد. در سال­های اخیر بیشتر از روش­های اصلاح چوب برای حل مشکلات زیست­محیطی، و بهبود خواص چوب و فرآورده­های آن استفاده می­شود که تیمار گرمایی یکی از این روش­ها است (هیل[2]، 2006). در تجزیه حرارتی، همی­سلولز نسبت به سایر پلی­مر­های چوب بیشتر در معرض تخریب هستند (استام[3]، 1964؛ آلن[4] و همکاران، 2002). تخریب سلولز نسبت به همی­سلولز در دما­های بالاتر اتفاق می­افتد، هرچند گاهی اوقات در دما­های پایین تخریب همی­سلولز بسیار آهسته است (هیل، 2006). با حرارت­دهی چوب در هوا به بیش از دمایc  120ْ، درجه­ی پلیمریزاسیون (DP) کاهش می­یابد (فنگل و وگنر[5]، 1984). در مراحل آغازی تیمار، افزایش در درجه بلورینگی و وسعت نواحی بلوری ملاحظه شد، اما با افزایش زمان تیمار، هر دو کاهش می­یابند (هیل، 2006).

     تیمار گرمایی منجر به تغییر در خواص فیزیکی گوناگون از قبیل کاهش در رطوبت تعادل (اوباتایا و همکاران، 2000؛ اوباتایا و تومیتا[6]، 2002)، کاهش خاصیت هیگروسکوپیک (متسا کورتلینن[7] و همکاران، 2006؛)، بهبود در چسبندگی (فولریچ[8] و همکاران، 2006)، بهبود دوام طبیعی (بونسترا[9] و همکاران، 2006؛ هانگر[10] و همکاران، 2002؛ سیلر[11] و همکاران، 2000)، افزایش نواحی بلوری[12] سلولز (بویان[13] و همکاران، 2000؛ تجادا[14] و همکاران، 1997؛ اوداکا و فرنو[15]، 2003) و مقدار ظاهری لیگنین (کامدم[16] و همکاران،2002؛ نوپنن[17] و همکاران، 2004) می­گردد. از سوی دیگر اصلاح حرارتی باعث کاهش استحکام و مقاومت چوب می­شود (آویمی و وسترمارک[18]، 2005؛ هونگ و لین[19]، 2000؛ کامدم و همکاران، 2002) که مقدار این کاهش با زمان تیمار و گونه چوب مرتبط است. کاهش مقاومت­ها در سوزنی­برگان بیشتر از پهن­برگان بوده­است (بنگتسون[20] و همکاران، 2002). در فرآیند ساخت تخته­خرده­جوب مرحله پرس از اهمیت بالایی برخوردار است که تاثیر مستقیمی در خواص کاربردی محصول و هم­چنین راندمان تولید می­گذارد (دوست­حسینی، 1380). بررسی تاثیر انتقال حرارت پرس و رابطه آن با ویژگی­های فیزیکی و مکانیکی محصول، ما را در دستیابی به بهترین کیفیت کمک می­کند. در سال‌های اخیر تلاش­های زیادی برای کاهش زمان پرس و افزایش بازدهی خط تولید به عمل آمده­است. در همین راستا پیشرفت علوم با ظهور فناوری نانو سرعت قابل توجهی یافته­است.

    کاربرد فناوری­نانو در بخش‌های مختلف صنایع چوب در حال افزایش است (سلیکر[21]، 2005؛ تقی­یاری، 2010). با توجه به پژوهش­های مختلف ثابت شده­است. افزودن نانو ذرات فلزی به چوب و فرآورده­های آن، باعث بهبود خواص فیزیکی (بهمنی، 1391؛ ابراهیم­نژاد، 1390؛ سیاه­پشت، 1390؛ یکه­خانی، 1390)، افزایش مقاومت چوب (بهمنی، 1391؛ رنگاور و همکاران، 2013؛ اختری و همکاران، 2012) و بهبود انتقال حرارت می­شود (لایقی و همکاران، 1389؛ فرج­الله­پور، 1389؛ رسام و همکاران، a2012؛ تقی­یاری، 2010؛ b2011 تقی­یاری و همکاران، a2011 ، a,b2012). از طرف دیگر تیمار حرارتی بعد از اشباع چوب با نانو ذرات فلزی به­دلیل قابلیت هدایت حرارتی، حرارت را سریع­تر انتقال می­دهد و باعث تغییرات بیشتری در ویژگی­های چوب می­شود (سیاه­پشت، 1390؛ تقی یاری، 2010). به همین دلیل در این پژوهش، اثر تیمار گرمآبی بر روی تخته خرده چوب اشباع شده با نانو ذرات بررسی خواهد شد.

     

    1-2- فرضیات پژوهش:

    1- تیمار ترکیبی نانو نقره-گرمآبی در مقایسه با تیمار گرمآبی موجب بهبود محسوس­تر خواص فیریکی تخته خرده­چوب خواهدشد.

    2-تیمار ترکیبی نانو نقره-گرمآبی باعث تغییر مقاومت­های مکانیکی چوب می­شود.

    3- نانو نقره باعث افزایش انتقال حرارت در خرده­چوب، امکان اعمال تیمارحرارتی در دماهای پائین­تر و کاهش زمان پرس می­شود.

    1-3- اهداف پژوهش:

    کاهش زمان پرس گرم طی ساخت تخته.

    حفظ مقاومت­های مکانیکی تخته­خرده­چوب اصلاح شده در حد استاندارد.

    افزایش ثبات ابعاد تخته­خرده­چوب اصلاح شده به روش ترکیبی نانو-گرمآبی.

    در این پژوهش از چوب گونه­ی راش پهن برگ بومی ایران به سبب پوشش وسیع سطح جنگل­های شمال کشور استفاده­شد.

    در این تحقیق اثر نانو­ذرات نقره با قابلیت هدایت حرارتی بالا بر تیمار گرمآبی خرده­چوب راش مورد مطالعه قرار گرفت.

    1-4- کلیات

    1-4-1- راش

    شاید بتوان راش را مهم­ترین جنس جنگل­های تجاری کشور (شمال) نامید. شخصی به­نام لینه در سال 1735میلادی، جنس راش را Fagus نامید. جنس Fagus متعلق به خانواده Fagaceae است که نه فقط به علت تعداد زیاد گونه (تقریباً 860 گونه) (ویسنی[22]، 1997)، بلکه به دلیل توزیع گسترده در جنگل­های نیمکره­شمالی و جنوبی از اهمیت خاصی برخوردار است (پیترس[23]، 1992).

    گونه معروف آن در جنگل­های شمال Fagus orientalis است که حدود 4/17 درصد سطح کل جنگل­های طبیعی شمال، 96/29 درصد از حجم کل درختان سرپا و حدود 6/23 درصد کل درختان موجود را تشکیل می­دهد (سازمان جنگل­ها و مراتع کشور، 1375؛ رسانه و همکاران، 1380؛ امینی و همکاران، 1388). میانگین موجودی در هکتار توده­های راش ایران به صورت خالص از 480 تا 740 مترمکعب در هکتار و توده­های آمیخته از 600 تا 700 مترمکعب در هکتار متغیر است (ثاقب طالبی، 1383). حد بالایی راشستان­ها در ناحیه غربی (گیلان) 1800 متر، در مازندران 2200 متر، و در ناحیه شرقی (گلستان) 1400 متر بالاتر از سطح دریای آزاد است (مروری مهاجر، 1384). اسامی محلی آن در مناطق مختلف شمال کشور، راش (گیلان، تنکابن،کلاردشت وکجور)، چلر، چلهر (نور)، مرس (مازندران)، راج (منجیل)، الاش، الواش و آلاش (درفک و طوالش)، قزل آغاج (گرگانرود)، قزل گز (آستارا) می­باشد (ثابتی، 1382). وزن مخصوص چوب آن 9/0-6/0 گرم بر سانتی­متر­مکعب بوده و مقاومت آن به تغییرات حرارت و نیز به آفات چوب­خوار کم است.

    چوب راش ایران از نظر طبقه­بندی جزء پهن­برگان با دانسیته متوسط محسوب می­شود. چوبی است نسبتاً سنگین، مقاوم به ضربه و برای مصارفی نظیر تهیه روکش، درب و پنجره­سازی، کارهای ساختمانی، نجاری عمومی، تراورس راه­آهن و ... بسیار مناسب می­باشد (پارسا پژوه، 1355).

    1-4-2-تخته­خرده­چوب

               در میان محصولات متنوع حاصل از منابع لیگنوسلولزی، تخته­خرده­چوب از جایگاه ویژه­ای به لحاظ تنوع در کاربرد، فرآیند نسبتا ساده تولید، انعطاف­پذیری بسیار زیاد در مواد اولیه مورد نیاز و همچنین پتانسیل زیاد در ایجاد اشتغال برخوردار است . این صنعت در اوایل قرن بیستم متولد گردید و با تولید رزین­های مصنوعی در دهه­های چهل تا شصت میلادی توسعه چشم­گیری یافت (فتحی و همکاران، 1389) .

    این صنعت در حال حاضر به علت استفاده از هر گونه ضایعات چوبی اعم از شاخه­ها، مازاد مزارع پنبه و غلات، کتان و کنف و دیگر گیاهان چوبی و هم­چنین نداشتن عیوب متمرکز، یکنواختی خواص کاربردی در سطح، امکان تولید در ابعاد بزرگتر، سطوح صاف با کیفیت مطلوب و سهولت کاربرد در ردیف مهم­ترین صنایع وابسته به چوب قرار دارد. متاسفانه فرآورده­های چوبی و لیگنوسلولزی دارای ویژگی­های نامطلوبی چون بی­ثباتی ابعاد که از جذب رطوبت ناشی می­شود، تخریب زیستی و قابلیت اشتعال هستند. لذا در سال­های اخیر سعی شده است با استفاده از روش­های متعدد اصلاحی مانند اصلاح شیمیایی، حرارتی و مکانیکی، معایب این فراورده­ها را تعدیل نموده و آن­ها را برای کاربردهایی با قابلیت­هایی فراتر، مورد استفاده قرار دهند.

    1-4-3- اصلاح چوب

    چوب ماده­ای مهندسی با ویژگی­های مناسب جهت ساخت درب، پنجره و کارهای ساختمانی و غیره می­باشد. این ماده مهم طبیعی علاوه بر خصوصیات مناسب، دارای معایب فنی مهمی مانند عدم ثبات ابعاد، تخریب زیستی، قابلیت اشتعال، تخریب بر اثر اشعه ماورای بنفش و غیره می­باشد که در بسیاری از موارد کاربردشان را محدود می­کنند. به­منظور بهبود خواص مزبور از شیوه­های متعددی همچون حفاظت چوب با استفاده از مواد شیمیایی حفاظتی، استفاده از پوشش­های بی­رنگ یا رنگی به منظور محدود کردن جذب و دفع رطوبت و مقابله با اشعه خورشید و بسیاری روش­های دیگر استفاده نموده­اند. متاسفانه هر یک از این روش­ها نیز مشکلات زیست محیطی متعددی به بار آورده­اند.

    Abstract

    In this study the effect of combined colloidal nano silver-hydrothermal modification on the heat transfer from the hot pressing plate to the core of beech (Fagus orientalis) wood particles cake, physical and mechanical properties of particleboard and chemical changes of treated wood particles through spectroscopic FTIR was investigated. The treatment was carried out in four groups: control, hydrothermal, nano and nano-hydrothermal. But, hydrothermal and nano-hydrothermal treatments were applied in two temperature (150 and 170°C) at two period of time (30 and 45 min). Generally 10 treatment levels were determined. Colloidal Nano silver with 600 ppm concentration were prepared. mechanical strengths of boards, including  modulus of rupture, modulus of elasticity and internal bonding according to DIN-68763 standard and physical properties of boards including water absorption and thickness swelling after 2 and 24 hours of immersion in water according to EN317 standard were measured. In order to investigation on the effects of silver nanoparticles on heat transfer, boards were made ​​in pressing time of 5 minutes and temperature in core of wood particles cake were recorded in each 30 seconds by thermocouple. The scanning electron microscope (SEM) images well documented the presence, size and appropriate distribution of colloidal nanoparticles silver in wood particles, obviously. The results of FTIR spectra indicated a break down of the acetyl groups of hemicelluloses and reduction of hydrophilic regions in wood particles modified by hydrothermal and nano-hydrothermal method. Combined nano-hydrothermal modification accelerated the heat transfer to the core layer of the cake. Nano-hydrothermal treatment at high temperature (170°C) and in the final minutes of press time showed significant heat transfer improvement in comparison to control and hydrothermal samples. Also, the boards impregnated with nano silver in the less time (92 seconds) reach to 100°C than all levels of treatment. The results showed that  nano- hydrothermal treatment caused the decrease of MOR and IB, increase of MOE, reduction of water absorption and improvement in thickness swelling. The most improvement in physical properties was shown in nano-hydrothermal treated wood particles at 170ºC for 45 minutes. Decrease of MOR and enhancement in MOE were more noticeable by raising the temperature and time of treatment, but IB were more reduced during more time at the same level temperature. Also, all physical and mechanical properties of nano impregnated boards were more than control.

    Keywords: colloidal nano silver- hydrothermal, particleboard, heat transfer, physical and mechanical propertie

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه و کلیات

    1-1- مقدمه........................................................................................................................................................................................................11

    1-2- فرضیات پژوهش.....................................................................................................................................................................................13

    1-3- اهداف پژوهش........................................................................................................................................................................................14

    1-4- کلیات........................................................................................................................................................................................................14

    1-4-1- راش.....................................................................................................................................................................................................14

    1-4-2- تخته­خرده­چوب.................................................................................................................................................................................15

    1-4-3- اصلاح چوب........................................................................................................................................................................................16

    1-4-3-1- اصلاح حرارتی...............................................................................................................................................................................16

    1-4-3-2- تیمار گرمآبی.................................................................................................................................................................................17

    1-5- فناوری نانو...............................................................................................................................................................................................18

    1-5-1- نانو ذرات..............................................................................................................................................................................................18

    1-5-1-1- فرآیند­های تولید نانو ذرات........................................................................................................................................................19

    1-5-1-2- نانو نقره..........................................................................................................................................................................................20

    1-5-2- انتقال حرارت نانو ذرات فلزی.........................................................................................................................................................20

    1-6- کلوئید­ها....................................................................................................................................................................................................21

    1-7- میکروسکوپ الکترونی (SEM)...........................................................................................................................................................22

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    3-1- اثر تیمار گرمایی بر خواص کاربردی چوب و فرآورده­های آن.......................................................................................................24

    3-1-1- خواص فیزیکی....................................................................................................................................................................................24

    3-1-2- خواص مکانیکی..................................................................................................................................................................................26

    3-2- اثر نانوذرات فلزی بر خواص کاربردی چوب و فرآورده­های آن....................................................................................................30

    3-2-1- اثر نانوذرات فلزی بر هدایت حرارتی............................................................................................................................................30

    3-2-2- خواص فیزیکی..................................................................................................................................................................................32

    3-2-3- خواص مکانیکی.................................................................................................................................................................................35

    فصل سوم: مواد و روش­ها

    3-1- عوامل متغیر............................................................................................................................................................................................40

    3-2- عوامل ثابت..............................................................................................................................................................................................40

    3-3- تهیه مواد اولیه........................................................................................................................................................................................41

    3-3-1- تهیه خرده­چوب.................................................................................................................................................................................41

    3-3-2- تهیه مواد شیمیایی...........................................................................................................................................................................41

    3-3-3- تهیه چسب مصرفی..........................................................................................................................................................................41

    3-4- آماده­سازی ترکیبات آزمونی................................................................................................................................................................42

    3-4-1- نانو نقره کلوئیدی..............................................................................................................................................................................42

    3-5- فرآیند اصلاح...........................................................................................................................................................................................42

    3-5-1 تیمار نانو­نقره........................................................................................................................................................................................43

    3-5-2- تیمار گرمآبی و نانو­-گرمآبی...........................................................................................................................................................43

    3-6- طیف سنجی مادون قرمز (FT-IR)..................................................................................................................................................44

    3-7- میکروسکوپ الکترونی (SEM)..........................................................................................................................................................44

    3-8- ساخت تخته و ثبت دما در ضخامت کیک ......................................................................................................................................45

    3-9- تهیه نمونه­های آزمونی..........................................................................................................................................................................45

    3-10- اندازه­گیری خواص فیزیکی تخته­ها..................................................................................................................................................46

    3-10-1- محاسبه تغییرات وزن و میزان ماندگاری نانو روی خرده­چوب راش....................................................................................46

    3-10-2- محاسبه واکشیدگی ضخامت و جذب آب.................................................................................................................................47

    3-11- اندازه­گیری خواص مکانیکی.............................................................................................................................................................47

    3-11-1- خواص­خمشی.................................................................................................................................................................................47

    3-11-1-1- مدول­گسیختگی  (MOR)....................................................................................................................................................47

    3-11-1-2- مدول­الاستیسیته (MOE).....................................................................................................................................................48

    3-11-2- چسبندگی­داخلی (IB).................................................................................................................................................................48

    3-12- تحلیل آماری........................................................................................................................................................................................48

    فصل چهارم: نتایج

    4-1- شناسایی و بررسی ساختاری خرده­چوب (SEM و EDS)........................................................................................................50

    4-2- طیف سنجی مادون قرمز (FTIR)....................................................................................................................................................53

    4-3- اثر اصلاح ترکیبی نانو-گرمآبی بر روند انتقال حرارت....................................................................................................................55

    4-4- خواص فیزیکی........................................................................................................................................................................................57

    4-4-1- تغییرات وزن خرده­چوب راش.......................................................................................................................................................58

    4-4-2- جذب آب............................................................................................................................................................................................58

    4-4-3- واکشیدگی ضخامت.........................................................................................................................................................................60

    4-5- خواص مکانیکی.....................................................................................................................................................................................61

    4-5- 1- خواص خمشی.................................................................................................................................................................................61

    4-5-1-1- مدول گسیختگی........................................................................................................................................................................61

    4-5-1-2- مدول­الاستیسیته........................................................................................................................................................................62

    4-5-2- مقاومت چسبندگی داخلی............................................................................................................................................................63

    فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

    5-1- نوآوری روش..........................................................................................................................................................................................66

    5-1- تصاویر میکروسکوپ الکترونی (SEM و EDS)............................................................................................................................67

    5-2- طیف­سنجی FTIR...............................................................................................................................................................................67

    5-3- انتقال حرارت..........................................................................................................................................................................................68

    5-4- خواص فیزیکی.......................................................................................................................................................................................70

    5-5- خواص مکانیکی.....................................................................................................................................................................................72

    5-5-1- خواص­خمشی....................................................................................................................................................................................72

    5-5-1-1- مدول گسیختگی.........................................................................................................................................................................72

    5-5-1-2- مدول­الاستیسیته.........................................................................................................................................................................73

    5-5-2- چسبندگی داخلی............................................................................................................................................................................74

    نتیجه­گیری.........................................................................................................................................................................................................75

    پیشنهادات.........................................................................................................................................................................................................76

    منابع...................................................................................................................................................................................................................78

    چکیده انگلیسی...............................................................................................................................................................................................86

    فهرست شکل­ها

    منبع:

     

    1- ابراهیم­نژاد، آ. 1390. بررسی اثر نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم بر میزان انتشار فرم آلدهید و خواص فیزیکی و مکانیکی تخته فیبر دانسیته متوسط (MDF). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تهران، 70 ص.

    2- امینی، م.، ثاقب طالبی، خ.، نمیرانیان، م و امینی، ر. 1388. بررسی رویش راش خزرFagus orientalis Lipsky) ) با استفاده از تحلیل سری­های زمانی. فصلنامه­ی علمی پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، جلد 17، شماره 3، 404-421.

    3- بهمنی، ا. 1391. بررسی اثر  نانو­ذرات تیتانیوم/لانتانیوم بر خواص تخته­خرده­چوب ساخته شده از راش. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، 59ص.

    4- پارساپژوه، د. 1355. بررسی کیفیت فیزیک چوب راش ایران در رویشگا های مختلف، مجله منابع طبیعی ایران، 34: 21-32.

    5- ثابتی، ح. 1382. جنگلها، درختان و درختچه های ایران. انتشارات دانشگاه یزد، 876 صفحه.

    6- ثاقب طالبی، ح.، ساجدی، ت.، و یزدیان، ف. 1383. نگاهی به جنگل­های ایران. بخش تحقیقات جنگل، موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع، نشریه­ی شماره 339.

    7- حمیدی، ع. ا.، امراللهی، آ.، رشیدی، ع. م.، مقدسی، ع. ر.، حسینی، س. م. 1388. بررسی مدلهای ریاضی ارائه شده برای محاسبه ضریب رسانش گرمایی نانوسیالات. مجله مهندسی شیمی ایران - سال هشتم - شماره چهلم.

    8- سازمان جنگل­ها­ و مراتع کشور 1375. بررسی وضعیت کمی و کیفی جنگل­های شمال کشور.

    9- سالاری­جو، ح.، کلباسی، م. ر.، عبداله­زاده، ا. 1391. تاثیر نانوذرات نقره کلوئیدی بر فلور باکتریایی پوست ماهی قزل­آلای رنگین کمان  .(Oncorhynchus mykiss)نشریه علمی  پژوهشی اقیانوس شناسی، سال سوم/ شماره 11، 90-83.

    10- سلیمی، ح. (1387). بانک اطلاعات مرکز تحقیقات نانو فناوری شهید چمران.

    11- سیاه­پشت، ح. 1390. بررسی اثر اشباع نانو نقره و نانو مس بر خواص فیزیکی، مکانیکی و بیولوژیکی چوب‌‌های راش (Fagus orientalis) و صنوبر (Populus nigra) تیمارگرمایی‌شده. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، 113ص.

    12- دوست حسینی، ک. 1380. فناوری تولید و کاربرد صفحات فشرده چوبی. جلد اول، شماره انتشار 2487، انتشارات دانشگاه تهران، 648 صفحه.

    13- دهقانیان، ف. 1391. تاثیرنانواکسید تیتانیوم و تیمارگرمایی بر خواص فیزیکی، مکانیکی و مقاومت در برابر پوسیدگی گونه ممرز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری،67ص.

    14- دیداری، م.، فرهمند بروجنی، ح.، عابد اصفهانی، ع. 1390. مقایسه نانو مواد هیدروکسیدکلسیم و هیدروکسید منیزیم در اسیدزدایی چوب­های خشک تاریخی به روش غوطه وری. نشریۀ مرمت، آثار و بافت های تاریخی، فرهنگی دو فصلنامۀ علمی- پژوهشی، شماره اول، 39-27.

    15- رسانه، ی.، مشتاق، م و صالحی، پ. 1380. بررسی کمی و کیفی جنگلهای شمال کشور . مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت جنگل­های شمال و توسعه پایدار. سازمان جنگل­ها و مراتع کشور، 56-81.

    16- زمزمیان، ا. 1388. مطالعه اثر کاربرد نانوسیالات CuO و Al2O3 در بهینه­سازی مصرف انرژی در سیستم­های حرارتی و برودتی. هفتمین همایش ملی انرژی 1 و 2 دی 1388.

    17- طارمیان، ا.، سپهر، ا.، گل­محمدی، و.، غلامیان، ه. 1390. تأثیر تیمار نانوذرات نقره بر سرعت خشک شدن و گرادیان نهایی رطوبت چوب صنوبر. مجله پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل جلد ( 18 )، شماره (2)، صفحه 56-41.

    18- طلایی، آ.، کریمی، ع. ن.، ابراهیمی، ق.، میرشکرایی، س. ا. 1390. بررسی مقایسه ویژگیهای فیزیکی، مکانیکی و ساختاری چوب راش پس از تیمار گرمایی در دو محیط فراگیر آب و بخار آب. مجله صنایع چوب و کاغذ ایران، سال دوم، شماره 1، 38-27.

     بر روی خواص کاربردی UF و MUF19- فتحی، ل.، فائزی پور، م و بهمنی، م. 1389. بررسی اثر دو نوع چسب تخته خرده چوب ساخته شده از مخلوط کلش برنج و خرده چوب صنوبر. دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران، جلد 25 ، شماره 2، صفحه 331-321.

    20- فرج الله پور، م. 1389. بررسی تاثیر استفاده از نانوذرات نقره و مس بر هدایت حرارت در سیکل پرس و خواص فیزیکی و مکانیکی تخته­خرده­چوب. پایان­نامه کارشناسی ارشد، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران، 85 ص.

    21- فلاح مقدم بهمبری، پ.، محبی، ب. و ایلبیگی، ف. 1389. ارزیابی رفتار و روند جذب آب و واکشیدگی ضخامت تخته فیبر نیمه سنگین (MDF) ساخته شده از الیاف تیمارشده باروش گرمآبی. مجله صنایع چوب وکاغذایران، سال اول، شماره 1، 11-1.

    22- قربانی کوکنده، م. 1387. تاثیر استیله کردن خرده­چوب راش بر انتقال گرما در سیکل پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب با تاکید بر مقاومت بیولوژیک. پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تهران، 110صفحه.

    23- عبدالهی، ع. ر.، زینتی، ف.، نصرا.. نژاد، س. 1389. بررسی تاثیر مواد نانو سیلور و نانو مس در کنترل بیماری­های غربالی و لب شتری هلو. اولین همایش ملی کشاورزی پایدار و تولید محصول سالم، ایران، اصفهان، 3ص.

    24- غلامیان، ه.، طارمیان، ا.، دوست حسینی، ک.، آزاد فلاح، م. 1390. بررسی اثرگذاری رنگ های شفاف و نانوذرات زایکوفیل و زایکوسیل بر زاویه تماس و جذب آب در چوب صنوبر. مجله صنایع چوب و کاغذ ایران، سال دوم، شماره  1، 26-17.

    25- لایقی، م.، بینا، م.، هاشمی، ا. 1389. بررسی تاثیر نانو نقره در خواص مکانیکی و ضریب هدایت حرارتی تخته خرده چوب. همایش ملی فن آوری­های نوین در صنایع چوب و کاغذ. دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، 28 و 29 اردیبهشت.

    26- مرادی، ب. 1391. بررسی تاثیر تیمار گرمایی بر مقاومت زیستی و ترکیب‌بندی لیگنین صنوبر یوروامریکن اشباع‌شده با نانو نقره. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، 81ص.

    27- مرعشی، پ.، کاویانی، س.، سرپولکی، ح.، ذوالفقاری، ع. 1389. "اصول و کاربرد میکروسکوپ­های الکترونی و روش­های نوین آنالیز - ابزار شناسایی دنیای نانو"، ویرایش دوم. چاپ دوم، تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.

    28- مروری مهاجر، م. ر. 1384. جنگل شناسی و پرورش جنگل . انتشارات دانشگاه تهران، 387 صفحه.

    29- یکه­خانی، م. 1390. کاربرد نانو ذرات اکسید روی جهت حفاظت چوب­های راش (Fagus orientalis) و توسکا (Alnus glutinosa). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، 121ص.

    30- میرزایی، ق.، محبی، ب.، طبرسا، ت. 1391. چین خوردگی و ترشوندگی چوب تیمار شده به روش گرمآبی. مجله صنایع چوب و کاغذ ایران، سال سوم، شماره 1، صفحه 11-1.

    31- هاتف­نیا، ح.، عنایتی، ع. ا.، دوست حسینی، ک و آزادفلاح، م. 1390. ارزیابی ویژگی­های فیزیکی، مکانیکی تخته خرده چوب ساخته شده ازخرده­های چوب صنوبر تیمارشده با بخارآب. پژوهشی تحقیقات علوم چوب وکاغذایران، 4(26)، 797-785.

    32- Abe, K., and Yamamoto, H. 2006. Change in mechanical interaction between cellulose microfibril and matrix substance in wood cell wall induced by hygrothermal treatment, Wood Science Vol. 52: 107-110.

    33- Akhtari, M., Ghorbani-Kokandeh, M., Taghiyari, H. R. 2012. Mechanical properties of Paulownia fortunei wood impregnated with silver, copper and zinc oxide nanoparticles. Journal of Tropical Forest Science, Vol. 24 No. 4 pp. 507-511.

    34- Alen, R., Kotilainen, R., and Zaman, A. 2002.Thermo chemical behavior of Norway spruce (Picea abies) at 180-225°C, Wood Sci. Technol. 36, 163-171.

    35- Ates, S., Akyildiz, M. H., Ozdemir, H. 2009. Effects of heat treatment on calabrian pine (pinus brutia ten.) wood. BioResources 4(3), 1032-1043.

    36- Awoyemi, L., and Westermark, U. 2005. Effects of borate impregnation on the response of wood strength to heat treatment. Wood Sci Technol. 39: 484–491.

    37- Ayrilmis, N., Jarusombuti, S., Fueangvivat, V., Bauchongkol, P. 2011. Effects of thermal treatment of rubber wood fibres on physical and mechanical properties of medium Density fibreboard. Journal of Tropical Forest Science 23(1): 10–16.

    38- Bengtsson, C., Jermer, J., and Brem, F. 2002. Bending strength of heattreated spruce and pine timber.The International Research Group on Wood Preservation. IRG Document No. IRG/WP 02– 40242, pp 1–9.

    39- Bhat, G., Hegde, R., Kamath, M. G., Deshpande, B. 2008. Nanoclay reinforced fibers and nonwovense, Journal of Engineered Fiber and Fabrics, 3 (3).

    40- Bhuiyan, M. T. R., Hirai, N., and Sobue, N. 2000. Changes of crystallinity in wood cellulose by heat treatment under dried and moist conditions. J Wood Sci. 46: 431–436.

    41- Biziks, V., Andersons, B., Belkova, L., Kapaca, E., Militz, H. 2013. Changes in the microstructure of birch wood after hydrothermal treatment. Wood Sci Technol, DOI 10.1007/s00226-013-0531-1.

    42- Bolton, A. J., Humphrey, P. E. 1988. The hot pressing of dry-formed wood-based composites. Part I. A review of the literature, identifying the primary physical process and the nature of their interaction. Holzforchung 42(6):403-406.

    43- Boonstra, M. J., Van Acker, J., Kegel, E. and Stevens, M. 2006. Optimisation of a two-stage heat treatment process: durability aspects. Wood SciTechnol, 41: 31–57.

    44- Boonstra, M. J., and Tjeerdsma, B. 2006. Chemical analysis of heat treated softwoods, Holz Roh Werkst. 64, 204-211.

    45- Celiker, G. 2005. Nanotechnology in Packaging Industry and Its Applications, Presented at the 4th , Packaging Congress, Turkey. 120-128.

    46- Chang, S. T., and Chang, H. T. 2000. “Comparisons of the photostability of esterified wood,” Polymer Degradation and Stability 71, 261-266.

    47- Chen, R., Chen, D, and Li, H. 2006. Wood preservative containing copper and ammonium compounds, Chinese Patent 1883899, 10.

    48- Chopkar, M., Sudarshan, S., Das, P.K. and Mann, I. 2008. Effect of particle size on thermal conductivity of nanofluid. and materials transations. 39A: 1535-1542.

    49- Clausen, C. A. 2007. Nanotechnology: Implications for the Wood Preservation Industry.: The International Group on Wood Protection. Document IRG/WP 07-30415.

    50- Del Menezzi, C. H. S.,Tomaselli, I., Okino, E.Y. A., Teixeira, D. E., Santana, M.A.E. 2009. Thermal modification of consolidated oriented strandboards: effects on dimensional stability, mechanical properties, chemical composition and surface color. European Journal of Wood and Wood Products. pp 383-396.

    51- Devi, R. R., Maji, T. K. 2012. Study on properties of simul wood (Bombax ceiba L.) impregnated with styrene acrylonitrile copolymer, TiO2, and nanoclay. Polym. Bull.  69:105–123.

    52- Easter, J., Chio, S. and Li, S. 2001. Anomalusly increased effective thermal conductivies of ethylenglycon-based ano fluidcontaning Cu nano particles. Applied physics letter, 78: 6. 7-20.

    53- Fengel, D., Wegener, G. 1984. Wood: Chemistry, ultrastructure, reaction. Walter de Gruyter. Berlin, Germany. 613pp.

    54- Follrich, J., Muller, U., and Gindl, W. 2006. Effects of thermal modification on the adhesion between spruce wood (Picea abies karst) and a thermoplastic polymer. HolzRoh-Werkst. 64: 373–376.

    55- Garrote, G., Dominguez, H. and Parajo, J. C. 1999. Hydrothermal processing of lignocellulosic materials. Holz Roh- Werkst 57(3):191–202.

    56- Garrote, G., Dominigiuez, H. & Parajo, J. C. 2001. Study on the deactylation of hemicelluloses during the hydrothermal processing of Eucalyptus wood. Holz als Roh- und Werkstoff 59: 53–59.

    57- Hanger, J., Huber, H., Lackner, R., Wimmer, R., Fellner, J. 2002. Improving the natural durability of heat-treated spruce, pine and beech. Holzforschung Holzverwertung. 54: 92–93.

    58- Hill, C. 2006. Wood Modification: Chemical, Thermal, and Other Processes. John Wiley and Sons.Wiley Series in Renewable Resources, NJ. p 239.

    59- Hong, K. J., and Lin, J. C. 2000. Dimensional stability and weatherability of wood heated in sand bath. For Prod Ind. 19: 413–424.

    60- Hood, J. 2004. Changes in oriented strandboard permeability during hotpressing.Master’s thesis. Virginia Polytechnic Inst., Blacksburg, Virginia.p 85.
    61- Jennings, J. D. 2003. Investigation the Surface Energy and Bond Performance of Compression Densified Wood, M. Sc. Thesis, Virginia Polymeric Institute and State University: 147 p.

    62- Kamdem, D. P., Pizzi, A., and Jermannaud, A. 2002. Durability of heat-treated wood. HolzRoh-Werkst. 60: 1–6.

    63- Kang, H. U., Kim, S. H., and OH, J. M. 2006. "Estimation of thermal conductivities of nanofluid using experimental effective particle volume," Exp. Heat Transfer 19, 181-191.

    64- Kartal, S. N., Hwang, W. J., Imamura, Y. 2007. Water absorption of boron-treated and heat-modified wood. Wood Science and Technology, 53: 454-457.

    65- Kartal, S. N., Green, F., Clausen, C. A. 2009.  Do the unique  properties of nanometals affect leachability or efficacy against fungi and termites? International Biodeterioration & Biodegradation 63, 490–495.

    66- Kocaefe, D., Poncsak, S., Boluk, Y. 2008. Effect of thermal treatment on the chemicals composition and mechanical properties of birch and aspen. BioResources 3(2), 517-537.

    67- Kollmann, F., and Schneider, A. 1963. On the sorption behaviour of heat stabilized wood. Holz Roh-Werkst. 21(3), 77-85.

    68- Kotilainen, R. 2000. Chemical changes in wood during heating at 150–260 °C. PhD thesis, Jyvaskyla University, Research report 80, Finland.

    69- Lotfizadeh, H., Shahverdi, M., Dashti, H. 2012. Potential usage of nanotechnology in wood drying: Treating poplar boards with nanometals affects the drying behavior. Digest Journal of Nanomaterials and Biostructures Vol. 7, No. 4, p. 1627-1637.

    70- Lykidis, C., and Grigoriou, A. 2011. Quality characteristics of hydrothermally recycled particleboards using various wood recovery parameters. International Wood Products Journal. 2(1): 38-43.

    71- Lykidis, C., and Grigoriou, A. 2008. Hydrothermal recycling of waste and performance of the recycled wooden particle-boards. WasteManag. 28: 57–63.

    72- Mantanis, G. I., Papadopoulos, A. N. 2010. Reducing the thickness swelling of wood based panels by applying a nanotechnology compound. Eur. J. Wood ProdDOI 10.1007/s00107-009-0401-6.

    73- Matsunaga, H., Kiguchi, M., Evans, P. 2007. Micro-distribution of metals in wood treated with a Nano-Copper wood preservative. International Research Group on Wood Protection. Document No. IRG/WP/07-40360. 10p.

    74- Metsa-Kortelainen, S., Antikainen,T., and Viitanieni, P. 2006. The water absorption of sapwood and heartwood of Scots pine and Norway spruce heat-treated at 170_C, 190_C, 210_C and 230_C. HolzRoh-Werkst. 64: 192–197.

    75- Militz, H. 2002. Thermal treatment of wood: european processes and their background. IRG/WP 02-40241, 33rd annual meeting, 12–17 May, Cardiff-Wales 4, p 1–17.

    76- Mirzaei, GH., Mohebby, B., and Tasooji, M. 2012.The effect of hydrothermal treatment on bond shear strength of beech wood. European Journal of Wood and Wood Products. 10.1007/s00107-012-0608-9.

    77- Moghadassi, A., Masoud hosseini, S. and Henneke, D.E. 2010. Effect of CuO nanoparticles in enhancing the thermal conductivities of monoethylene glycol and paraffin fluids. Ind. Eng. Chem. Res. (49): 1900–1904.

    78- Mohebby, B., Ilbeighi, F., and Kazemi-Najafi, S. 2007. Influence of hydrothermal modification of fibers on some physical and mechanical properties of medium density fiberboard (MDF), HolzalsRoh-und Werkstoff 66: 213-218.

    79- Mohebby, B., and Sanaei, I. 2005. Influences of the hydro-thermal treatment on physical properties of beech wood (Fagusorientalis). The International Research Group on Wood Preservation, IRG Document No. IRG/WP 05-40303.

    80- Nuopponen, M., Vuorinen, T., Jamsa, S., and Viitaniemi, P. 2004. Thermal modifications in softwood studied by FT-IR and UV resonance Raman spectroscopies. J Wood Chem Technol. 24: 13–26.

    81- Obataya, E., and Tomita, B. 2002. Hygroscopicity of heat-treated wood.II.Reversible and irreversible reductions in the hygroscopicity of wood due to heating. MokuzaiGakkaishi. 48: 288–295.

    82- Obataya, E., Tanaka, F., Norimoto, M., and Tomita, B. 2000. Hygroscopicity of heat-treated wood. I. Effects of after-treatments on the hygroscopicity of heat-treated wood. MokuzaiGakkaishi. 46: 77–87.

    83- Pan, M., Zhou, D., Ding, T., and Zhou, X. 2010. Water resistance and some mechanical properties of rice straw fiberboards affected by thermal modification.BioResources 5(2), 758-769.

    84- Pandey, K. K., and Pitman, A. J. 2003. “FTIR studies of the changes in wood chemistry following decay by brown-rot and white-rot fungi,” International Biodeterior-ation & Biodegradation 52(3), 151-160.

    85- Peters, R. 1992. Ecology of beech forests in the northern hemisphere. (Ph.D. thesis). Land bouwuniversiteit Wageningen lll. 125 p.

    86- Rangavar, H., Taghiyari, H. R.,  Mehr, M. 2013. Effects of nano copper on physical and mechanical properties of medium-density fibreboard.  Journal of Tropical Forest Science, Vol 25, Issue 2, p184.

    87- Rassam, GH., Taghiyari, H. R., Jamnani, B., Khaje, M. A. 2010. Effect of nano-silver treatment on densified wood properties, part one: swelling, recovery set, bending strength, International Research Group on Wood Protection, IRG/WP 10-40533, Section 4.

    88- Rassam, GH., Taghiyari, H. R., Jamnani, B., Khajeh, M. A. 2011. Effect of Nano-silver Treatment on Densified Poplar Wood Properties, Part Two: Spring Back, Compression set, Impact Load Resistance and Hardness. The International Research Group on Wood Preservation, IRG Document No. IRG/WP 11-40568.

    89- Rassam, GH., Taghiyari, H. R., Karimi, A., Jamnani, B., Ebrahimi, M. 2012a. Study on the effect of combined nanosilver-hygrothermal treatment on wood properties. The International Research Group on Wood Preservation, IRG Document No.: IRG/WP 12-40581.

    90- Rassam, GH., Ghofrani, M., Taghiyari, H. R., Jamnani, B., Khajeh, M. A. 2012b. Mechanical performance and dimensional stability of nano-silver impregnated densified spruce wood. European Journal of Wood and Wood Products, Volume 70, Issue 5, pp 595-600.

    91- Repellin, V. and Guyonnet, R. 2005. Evaluation of heat-treated wood swelling by differential scanning calorimetry in relation to chemical composition. Holzforschung, 59(1), 28–34.

    92- Rowell, R. 2005. Handbook of Wood Chemistry and Wood Composites. CRC Press, New York.

    93- Sailer, M., Rapp, A. O., Leithoff, H., and Peek, R. D. 2000. Upgrading of wood by application of an oil-heat treatment. HolzRoh-Werkst. 58: 15–22.

    94- Shi, X., Kajita, H., Yano, H. 1996. Improving the dimensional stability of particleboards by steam pretreatment . Zairyo/Journal of the Society of Materials Science, Japan. Volume 45, Issue 4, Pages 369-375.

    95- Stamm, A. J. 1964. Wood and cellulose science. Ronald Press, New York, NY.

    96- Strickler, M. D. 1959. Effect of oress cycle and moisture content on properties of Duglas fir flakeboard. Forest prod. Journal, 9(7): 52-60.

    97- Sundqvist, B. 2002. Color response of scots pine (Pinus sylvestris). Norway spruce (Picea abies) and birch (Betula pubescens) subjected to heat treatment in capillary phase. , Holz Roh Werkst. 60, 106-114.

    98- Sundqvist, B., Karlsson, O., Westermark, U. 2006.  Determination of formic-acid and acetic acid concentrations formed during hydrothermal treatment of birch wood and its relation to colour, strength and hardness. Wood Sci Technol, 40: 549–561.

    99- Syrjanen, T., Oy, K. 2001. Production and classification of heat-treated wood in Finland, review on heat treatments of wood. In: Proceedings of the special seminar held in Antibes, France.

    100- Taghiyari, H. R. 2010. Study on the effect of nano-silver impregnation on mechanical properties of heat-treated Populusnigra. Wood Sci Technol.

    101- Taghiyari, H. R. 2011a. Effects of nano-silver on gas and liquid permeability of particleboard. Digest Journal of  Nanomaterials and Biostructures, DJNB. Vol. 6, No 4, Oct.-Dec. 1509 – 1517.

    102- Taghiyari, H. R. 2011b. Fire-retarding properties of nano-silver in solid woods. Springer: Wood Sci. Technol. DOI 10.1007/s00226-011-0455-6.

    103- Taghiyari, H. R., Rangavar, H., FarajpourBibalan, O. 2011a. Effect of nano-silver on reduction of hot-pressing time and improvement in physical and mechanical properties of particleboard. BioResources 6(4), 4067-4075.

    104- Taghiyari, H. R., Moradi Malek, B., Karimi, A. 2011b. Effects of nano-silver on brittleness of heat- treated solid woods; IRG/WP 11-40572.

    105- Taghiyari, H. R., Rassam, G., LotfinejadSani, S., Karimi, A. 2012a. Effects of nano-silver impregnation on some mechanical properties of ice-blasted wood specimens. Journal of Tropical Forest Science. 24(1): 83–88.

    106- Taghiyari, H. R., Gholamiyan, H., and Karimi, A. 2012b. Effects of heat-treatment on screw and nail withdrawal resistance of nanosilver- impregnated and untreated solid woods, Current Nanoscience, Volume 8, Number 4, 6: 637-642.

    107- Taghiyari, H. R., Enayati, A. A., Gholamiyan, H. 2013a. Effects of nano-silver impregnation on brittleness, physical and mechanical properties of heat-treated hardwoods. Wood Science and Technology, Volume 47, Issue 3, pp 467-480.

    108- Taghiyari, H. R., Mobini, K., Sarvari Samadi, Y., Doosti, Z., Karimi, F., Asghari, M., Jahangiri, A., Nouri, P. 2013b. Effects of Nano-Wollastonite on Thermal Conductivity Coefficient of Medium-Density Fiberboard. Journal Nanomater Mol Nanotechnol 2:1. doi:10.4172/2324-8777.1000106.

    109- Talaei, A., Karimi, A., Yaghoobi, K., and Talaei, A. 2012. Mechanical properties of hydrothermally treated beech wood in buffered mediums. The International Research Group on Wood Preservation, IRG Document No.: IRG/WP 12-40597.

    110- Tejada, A., Okuyama, T., Yamamoto, H., and Yoshida, M. 1997. Reduction of growth stresses in log by direct heat treatment: assessment of a commercial scale operation. For Prod J. 47: 86–93.

    111- Thoemen, H., Irle, M., and Sernek, M. 2010. Wood-Based Panels An Introduction for Specialists, COST Brunel University Press, London, UB8 3PH. England, ISBN 978-1-902316-82-6, p 304.

    112- Tjeerdsma, B. F., and Militz, H. 2005. Chemical changes in hydrothermal treated wood: FTIR analysis of combined hydro thermal and dry heat-treated wood, HolzalsRoh-und Werkstoff. 63(2): 102-111.

    113- Tjeerdsma, B., Boonstra, M., Pizzi, A., Tekely, P. and Militz, H. 1998. Characterization of thermally modified wood: molecularreasons for wood performance improvement. Holz als Roh- und Werkstoff 56,149-153.

    114- Udaka, E., and Furuno, T. 2003. Change in crystalline structure of compressed wood by treatment with a closed heating system. MokuzaiGakkaishi. 49: 1–6.

    115- Vysny, J. 1997. Genetic diversity and differentiation of beech populations in the eastern Europe, kandidatska dizertacna praca tachnika univerzita vo zvolene. 154p.

    116- Winday, J.E., Rowell, M.R. 2005. Chemistry of wood strength. In: Wood Chemistry and Wood Composites. Ed. Rowell, M.R. Taylor & Francis, Boca Raton. Pp: 303-347.

    117- Windeisen, E., Bächle, H., Zimmer, B., Wegener, G. 2009. Relations between chemical changes and mechanical properties of thermally treated wood. Holzforschung 63 (6), pp. 773-778.

    118- Xiang, Q. W., Arun, S. M. 2007. Heat transfer characteristics of nanofluids: A review, International Journal of Thermal Sciences, Vol 46, 1-19.

    119- Xiao, L. P., Shi, Z. J., Xu. F., Sun. R. C. 2012. Characterization of lignins isolated with alkaline ethanol from the hydrothermal pretreated Tamarix ramosissima. Bioenerg. Res. DOI 10.1007/s12155-012-9266-3.

    120- Yildiz, S. & Gumuskaya, E. 2007. The effects of thermal modification on crystalline structure of cellulose in soft and hardwood. Building and Environment 42: 62–67.

    121- Yimin, X., Wilfried, R.2000. Conceptions for heat transfer correlation of nanofluids, International Journal of Heat and Mass Transfer, Vol 43, 3701-3707.


موضوع پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, نمونه پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, جستجوی پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, فایل Word پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, دانلود پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, فایل PDF پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, تحقیق در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, مقاله در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, پروژه در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, پروژه درباره پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر اصلاح ترکیبی نانو نقره گرم آبی بر زمان پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده : امروزه افزایش آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع نفتی باعث توسعه و جایگزینی بسته بندی های زیست تخریب پذیر بجای بسته بندی های مشتق شده از منابع نفتی شده است. همچنین در این راستا به کارگیری ترکیبات ضدمیکروب همچون نانوذرات نقره کارایی این بسته بندی ها را تا حدود زیادی ...

فصل اول 1-1-مقدمه: سیالات رایج نظیر آب، روغن ها و اتیلن گلیکول که معمولاً به عنوان واسط انتقال حرارت مورد استفاده قرار می گیرند، توانایی محدودی از لحاظ خواص حرارتی دارند که اولین مانع برای فشرده کردن و بالا بردن راندمان مبدلهای حرارتی می باشد .یکی از روش های بهبود انتقال حرارت افزودن ذرات به سیال است .این روش در مورد سیالاتی که از ذرات با اندازه میلیمتر یا میکرومتر استفاده می ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثر شکاف و نانو ذرات نقره بر عمر گلجایی و خصوصیات گیفی گل بریده آلسترومریا (Alstroemeria hybrida) آزمایش فاکتوریل 2 عاملی بر پایه طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور شکاف انتهای ساقه در 2 سطح (شکاف 5 سانتی متری و بدون شکاف) و نانو ذرات نقره در 5 سطح (0، 5، 10، 20، و 30 میلی گرم در لیتر) با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(((M.sc) گرایش: نانو فناوری پزشکی چکیده در تحقیق حاضره از خاصیت تبادل کاتیونی کلینوپتیلولایت به دلیل داشتن بار منفی درساختمان خود استفاده می شود. ارتباط موضوع این پژوهش با نانوفناوری پزشکی، به دلیل نانوحفره و متخلخل بودن کلینوپتیلولایت و سطح جذب بالای این زئولیت طبیعی می باشد. بار منفی فراوانی که به دلیل بیشتر بودن تعداد اتمهای آلومینیوم ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc مهندسی مکانیک – گرایش تبدیل انرژی چکیده: در این تحقیق، جریان مغشوش یک نانوسیال غیرنیوتنی در یک میکروکانال با مقطع دایره­ای شبیه­سازی شده است. ابتدا انواع طبقه‌بندی میکروکانال­ها، روش­های ساخت میکروکانال­ها و همچنین مزایا و چالش­های استفاده از میکروکانال­ها بیان شده است. در ادامه مدل‌های مختلف در توصیف رفتار سیالات غیرنیوتنی و سپس ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

رساله دکتری در رشته‌ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه پارامتر های موثر در سنتز نانو ذرات نقره به روش میکروامولسیون معکوس نانو ذرات فلزی نقره به دلیل کاربرد آنها به عنوان کاتالیست، عامل ضد میکروبی و استفاده در بیوسنسورها مورد توجه می باشد. استفاده کاربردی از نانو ذرات نقره وابستگی زیادی به توزیع اندازه و ساختار این ذرات دارد. برای سنتز نانو ذرات نقره روش های متعددی مانند کاهش شیمیایی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده مقدمه: در این پژوهش با توجه به خاصیت ضد­میکروبی و مقاومت بسته­های محتوی نانوذرات نقره بر پایه دی اکسید تیتانیوم در مقابل نفوذ گازها از جمله اکسیژن، تاثیر این بسته­ها بر فلور قارچی نان­های مصرفی با بسته­های پلی­اتیلن رایج مورد مقایسه قرار گرفت. این مطالعه تجربی در رابطه با افزایش زمان ماندگاری نان­های ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( بازاریابی) چکیده: مدیریت دانش امکان دسترسی به تجربیات ، دانش و تخصص را فراهم می کند که این عمل توانائیهای جدیدی ایجاد می کند ، عملکر را بهبود می بخشد ، نوآوری را افزایش می دهد، اطلاعات و سرمایه های دانش موجود در سازمان را بکار می گیرد ، توزیع دانش و اطلاعات را در حوزه های مختلف سازمانی تسهیل می کند و اطلاعات دانش را در فرایندهای ...

ثبت سفارش