پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان

word 987 KB 31971 101
1393 کارشناسی ارشد بهداشت
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی

    چکیده                                                                                            

    مقدمه: در این پژوهش با توجه به خاصیت ضد­میکروبی و مقاومت بسته­های محتوی نانوذرات نقره بر پایه دی اکسید تیتانیوم در مقابل نفوذ گازها از جمله اکسیژن، تاثیر این بسته­ها بر فلور قارچی نان­های مصرفی با بسته­های پلی­اتیلن رایج مورد مقایسه قرار گرفت. این مطالعه تجربی در رابطه با افزایش زمان ماندگاری نان­های مصرفی به اجرا در آمده است.

    مواد و روش­ها: ابتدا بصورت تصادفی از 6 نوع نان تولیدی 12 نانوایی منطقه 2 شهر تهران، تعداد 144 نمونه قرص نان  تهیه شد. نمونه های نان اخذ شده در پوشش­های نانویی 3% ، 5% ، 10% و پلی­اتیلن معمولی(شاهد) قرار داده شد و در روزهای 1، 3، 7، 14 و 28 در سه تکرار بر اساس استاندارد ملی ایران تحت کنترل و آزمایشات میکروبی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که اثر نوع فیلم و مدت نگهداری به عنوان عوامل اصلی بر فلور قارچی نان معنی­دار بوده است. کمترین میزان رشد انواع قارچ با 14 درصد مربوط به فیلم نانویی 10درصد و بیشترین میزان رشد انواع قارچ با 42 درصد مربوط به پوشش پلی­اتیلن می باشد(001/0P<). با افزایش مدت روزهای نگهداری تعداد انواع قارچ افزایش یافته است ولی این افزایش در اکثر موارد در نوع نان و نوع قارچ یکسان نبود و تفاوت معنی­داری با یکدیگر داشت(001/0 P=).

    نتیجه­گیری: با توجه به نتایج بدست آمده چنین می­توان گفت که استفاده از پوشش­های حاوی نانوذرات نقره بر پایه دی­اکسیدتیتانیوم برای بسته­بندی نان با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و در راستای ارتقای امنیت غذایی نسبت به پوشش ­های پلی ­اتیلن ارجعیت دارد و استفاده از این نوع پوشش­ها در صنایع پخت توصیه می­گردد.

    کلید واژگان: زمان ماندگاری، فیلم­ های نانویی، قارچ، نانوذرات نقره، نان

    مسئله

    1-1-1 زمینه تحقیق

    1-1-1-1 مقدمه

    مبتنی بر تحولات اساسی، پیش­بینی شده برای سال­های آینده رقابت جهانی برای تسلط، دیگر توسعه تسلیحاتی نبوده و عوامل دیگری از جمله غذا به عنوان مهیب­ترین اسلحه استراتژیک، صف­بندی ها و خطوط جغرافیایی کشور­ها را تغییر خواهد داد. فردای فردا، غذا و مجموعه امکانات دستیابی به آن، نمودار اصلی مرزبندی: غنی و فقیر، پیشرفته و عقب مانده و اساسی­ترین حلقه قدرت و تسلط جهانی خواهد بود. از طرفی غذا جز لاینفک حیات و بقا می باشد، در این میان غلات و عمدتاً گندم، که در اشکال مختلف، غذای پایه مردم کشور محسوب می­گردد از اهمیت بیشتری برخوردار می­باشد و نان به عنوان اصلی­ترین غذای مصرفی دارای اولویت قابل ملاحظه­ای است (رجب زاده، 1387).

    1-1-1-2 تعریف نان

    در بسیاری از کشورها نان به عنوان یک محصول تخمیر شده با مخمر، طبقه بندی می شود. آن محصولاتی که برپایه غلات، تهیه شده و به صورت غیر حجیم یا حجیم شده با خمیر ترش یا مواد شیمیایی هستند جزو نان طبقه بندی نمی شوند. در برخی کشورها محصولات غیر حجیم یا حجیم شده با خمیر ترش، به عنوان نان روزانه مصرف می­شوند. بر طبق دایره المعارف آمریکایی نان عبارتست از غذایی که از مواد مختلف گیاهی که تبدیل به آرد می­شوند و سپس با آب مخلوط شده و تشکیل خمیر می­دهند و به صورت کیک با قرص­هایی پخته می­شوند، این آرد ممکن است از دانه­های گیاهان علوفه­ای مانند گندم و چاودار، بقولات و ساقه­های زیرزمینی و حتی از مواد غیر بومی مثل کنگر فرنگی تهیه شود (کریمی، 1385).

    1-1-1-3 تاریخچه نان

    نان گندم که یکی از رایج­ترین انواع نان­هاست و غذای اکثر ملل جهان را تشکیل می دهد و با شناسایی گندم توسط انسان به مرحله تولید رسید. این فرآورده یکی از قدیمی ترین دست آوردهای انسان است، به طوری که منابعی که در مورد نان وجود دارد، حتی از انسان­هایی که در حوالی دجله و فرات می­زیسته­اند، قدیمی­تر است. اولین منبع اطلاعاتی به پنج هزار سال پیش بر می­گردد. در شهر یوروک که بابلیان در آن زندگی می­کردند، مدارکی به دست آمده که زندگی، عادات و سنت­های آن ها را بیان نموده است. در میان این اسناد، در مورد گندم، پخت نان، کپگ زدگی و بیاتی نان نیز مدارک مهمی به دست آمده است (رجب زاده، 1387).

     گندم یکی از بزرگترین نشانه های عظمت خلقت و نان یکی از مطبوع ترین و لذت بخش­ترین مواد غذایی مصرفی انسان در بسیاری از جوامع متمدن و سنتی امروز است. نزد ما مسلمانان گندم و نان از حرمت و منزلت خاصی برخوردار است در بیشتر مراسم مذهبی، اعیاد و حتی سفره­های غذای روزانه مردم از نان به عنوان نشانه­ای از یمن و برکت الهی استفاده می شود (پایان، 1387).

     نان های مسطح تهیه شده از انواع غلات، از قدیمی­ترین غذاهای تولید شده توسط انسان می­باشند. قبل از تجارت بین تمدن­های قدیمی، کشت دانه­های غلات در قسمت­های جداگانه­ای از جهان برای تهیه انواع نان­های مسطح به عنوان منبع اصلی تعذیه، وجود داشته است. امروزه گندم و جو به عنوان موادی ضروری در نان های مسطح در آسیای مرکزی و غربی، اروپای جنوبی و آفریقای شمالی مورد استفاده قرار می­گیرند. از آرد ارزن و سورگوم در آفریقا نان مسطح تهیه می­شود. ذرت و آرد ذرت، ماده اصلی آرپا[1] و تورتیلا[2] در آمریکا می­باشند. در بسیاری از کشورهای آسیایی از آرد برنج، نان تهیه می شود (کریمی، 1385).

    1-1-1-4 اهمیت نان

    با توجه به زمینه ارزشی و تاریخی می­توان نان را به عنوان مهم ترین غذای شناخته شده در اعصار مختلف جامعه بشری دانست. میانگین مصرف نان در ایران به صورت خالص سرانه گرم در روز 413 در شهر و 518 در روستا است که میانگین کل 450 است و نسبت به سایر گروه­های غذایی بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است. درصد شرکت نان در تأمین انرژی به طور میانگین 8/51، پروتئین 6/53، چربی 0/5، کربوهیدرات 7/68، کلسیم 9/33، آهن 2/45 و فیبر 2/64 می­باشد (نیکوزاده، 1386).

    نان یکی از پراهمیت­ترین غذاهای مردم کشور ماست، زیرا بنا به سنت و عادات غذایی مرسوم بطور معمول می توان آن را یکی از ضروری­ترین غذاهای مصرفی مردم ایران دانست، از طرفی نان از نظر کیفیت و ارزش غذایی قابل اهمیت است، زیرا به تنهایی می تواند قسمت مهمی از انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی بدن را تأمین نماید. در این خصوص باید گفت که بهترین نان برای تغذیه نانی است که از آرد کامل گندم تهیه شده باشد و نان تهیه شده از چنین آردی از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین بیشتری برخوردار خواهد بود. از طرفی چون برای تهیه نان اکثراً از آرد گندم استفاده می­شود، می­توان گفت این غله مهم­ترین ماده غذایی روزانه کشور ما را تشکیل می­دهد (کریمی، 1385).

     نان مانند انواع محصولات دیگر غلات، به عنوان ارزان­ترین منبع انرژی و پروتئین در تغذیه قسمت اعظمی از مردم جهان نقش حیاتی دارد. براساس بررسی­های انجام شده بوسیله سازمان فائو، مردم کشورهای آسیایی در حدود 70% انرژی موردنیاز روزانه خود را از نان و سایر غذاهایی که از گندم تهیه می­شود، تأمین می­کنند (FAO, 2013).

    موقعیت نان در کشور ما با توجه به حساسیت و کثرت مصرف و مشکلات تولید و علایق دیرینه مردم، همواره مورد توجه خاص بوده است، زیرا نان غذای غالب مردم ایران بوده و نه تنها از نظر مصرف کننده بلکه از جنبه کیفیت تغذیه­ای ماده با ارزشی است که به تنهایی می تواند بسیاری از نیازهای لازم بدن را تأمین کند.

    1-1-1-5 انواع نان

    نان­های سنتی ایرانی نان های نازک ومسطح هستند که به طریق ابتدایی و قدیمی، یعنی از اختلاط گندم خرد شده وآب تهیه می­گردند. نان های موجود در نقاط مختلف ایران از چنان تنوع وسیعی برخوردار می باشند که تشریح وطبقه بندی آنها مشکل است (پایان، 1387).

     

    Abstract

    Aim and background: In this study, according to antibacterial effect and the resistance of titanium dioxide based nanosilver packaging against diffusion of gases such as oxygen, we compared the effect of theses packeging with conventional polyethylene packages - on fungal flora of consuming bread. This experimental study was conducted to increase the shelf life storage of  consuming bread.

    Method and material: One hundred forty four samples of 6 different types of loaf of bread randomly obtained from 12 bakeries in District 2 of Tehran. The samples were packaged with 3%, 5% and 10% nano coatings and also conventional polyethylene coatings as control group. The bacterial examination and monitoring of samples carried 3 times, on days 1, 3, 7, 14 and 28, according to the national standards of Iran.

    Results: This study showed that the film type and storage period, were main factors which significantly influenced fungal flora of bread. The lowest rate of various fungi growth (%14) was observed in 10% Nano film, while the highest rate of various fungi growth (47%) was observed in conventional polyethylene coating (P = 0.000). With increasing storage periods,  the number of various fungi increased, however this correlation was not similar in most of breads and fungi types. There were significant difference between them (P = 0.001).

    Conclusion: According to the results of the present study, due to increasing population growth and in order to improve food security, using packages with nanosilver particles which are based on titanium dioxide, prevails over the polyethylene packages. Therefore using such packages are highly recommended in bakery industry.

    Key words: shelf life storage, nano films, fungi, silver nanoparticles, bread

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    1- فصل اول: مقدمه و بیان مسئله. 1

    1-1 بیان مسئله. 2

    1-1-1 زمینه تحقیق.. 2

    1-1-2 دلایل انتخاب موضوع. 30

    1-1-3 پیش زمینه. 31

    1-1-4 نارسائی های موجود در زمینه موضوع. 32

    1-1-5 ضرورت انجام کار 32

    1-2 اهداف.. 33

    1-3 فرضیات.. 33

    2- فصل دوم: بررسی متون. 34

    2-1 عوامل موثر بر ماندگاری نان. 35

    2-1-1 میکروارگانیسم ها 35

    2-1-2 بیاتی نان. 36

    2-2 مختصری از روش های بسته بندی نان. 37

    2-3 روش های سنتی و مرسوم برای افزایش ماندگاری نان. 37

    2-3-1 بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده(MAP) 37

    2-3-2 افزودنی های ضدمیکروبی.. 38

    2-3-3 بسته بندی فعال. 39

    2-4 استفاده از نانوکامپوزیت ها در بسته بندی.. 41

    2-5 اثر نانوکامپوزیت روی میکروارگانیسم ها: 42

    2-6 استفاده از نانوکامپوزیت ها به عنوان عوامل ضدمیکروبی در بسته بندی.. 45

    2-7 مخاطرات استفاده از نانوکامپوزیت ها در بسته بندی مواد غذایی.. 49

    3- فصل سوم: روش پژوهش... 52

    3-1 نوع پژوهش... 53

    3-2 مراحل انجام پژوهش... 53

    3-2-1 جامعه و محیط انجام پژوهش... 53

    3-2-2 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 53

    3-2-3 اصول آزمون. 54

    3-2-4 مواد و وسایل.. 54

    3-2-5 روش انجام آزمون. 55

    3-2-6 روش تحلیل داده ها 57

    3-3 امکانات و محدودیت های پژوهش... 57

    3-3-1 امکانات پژوهش... 57

    3-3-2 محدودیت های پژوهش... 57

    3-4 ملاحضات اخلاقی.. 58

    3-5 تعریف واژه ها 58

    4- فصل چهارم: یافته ها 59

    4-1 تاثیر نوع فیلم روی فلور قارچی نان. 60

    4-2 تاثیر مدت نگهداری بر  فلور قارچی نان. 63

    4-3 تاثیر نوع نان بر فلور قارچی.. 64

    4-4 تاثیر نوع قارچ بر میزان رشد. 74

    5- فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد ها 76

    5-1 بحث.. 77

    5-2 نتیجه گیری و پیشنهادات.. 82

    منابع.....................................................................................................................................................83

                                                                            

     

     

    منبع:

     

    Ahari, H., G. Peykan, et al. (2008). Food Hygiene, Nanotechnology Approach. tehran, parto vaghee. (In persian)

    Al-Hassan, A. and M. Norziah (2012). "Starch–gelatin edible films: Water vapor permeability and mechanical properties as affected by plasticizers." Food Hydrocolloids 26(1): 108-117.

    Alhendi, A. and R. Choudhary (2013). "Current Practices in Bread Packaging and Possibility of Improving Bread Shelf Life by Nanotechnology."

    Asnaashari, M. and N. Sedaghat (2012). Reduce waste bread with new techniques and products packaged bread and bakery industries. National Conference on Food Industry. Islamic Azad University of Quchan.

    Ataee, R., J. Derakhshanpour, et al. (2011). "Antibacterial effect of calcium carbonate nanoparticles on Agrobacterium tumefuciens." Iranian Journal of Mlitary Medicine 13(2): 65-70.

    Ayranci, E. and S. Tunc (2003). "A method for the measurement of the oxygen permeability and the development of edible films to reduce the rate of oxidative reactions in fresh foods." Food Chemistry 80(3): 423-431.

    Azeredo, H. (2009). "Nanocomposites for food packaging applications." Food Research International 42(9): 1240-1253.

    Basniwal, R. K., H. S. Buttar, et al. (2011). "Curcumin nanoparticles: preparation, characterization, and antimicrobial study." Journal of agricultural and food chemistry 59(5): 2056-2061.

    Bradley, E. L., L. Castle, et al. (2011). "Applications of nanomaterials in food packaging with a consideration of opportunities for developing countries." Trends in food science & technology 22(11): 604-610.

    Brook, L., P. Evans, et al. (2007). "Highly bioactive silver and silver/titania composite films grown by chemical vapour deposition." Journal of Photochemistry and Photobiology A: Chemistry 187(1): 53-63.

    Chaloupka, K., Y. Malam, et al. (2010). "Nanosilver as a new generation of nanoproduct in biomedical applications." Trends in biotechnology 28(11): 580-588.

    Chen, X. and H. Schluesener (2008). "Nanosilver: a nanoproduct in medical application." Toxicology letters 176(1): 1-12.

    Chivrac, F., E. Pollet, et al. (2009). "Progress in nano-biocomposites based on polysaccharides and nanoclays." Materials Science and Engineering: R: Reports 67(1): 1-17.

    Cioffi, N., L. Torsi, et al. (2005). "Copper nanoparticle/polymer composites with antifungal and bacteriostatic properties." Chemistry of materials 17(21): 5255-5262.

    Damm, C., H. Münstedt, et al. (2008). "The antimicrobial efficacy of polyamide 6/silver-nano-and microcomposites." Materials Chemistry and Physics 108(1): 61-66.

    Darder, M., P. Aranda, et al. (2007). "Bionanocomposites: a new concept of ecological, bioinspired, and functional hybrid materials." Advanced Materials 19(10): 1309-1319.

    de Azeredo, H. M. C. (2012). Antimicrobial activity of nanomaterials for food packaging applications. Nano-Antimicrobials, Springer.

    De Moura, M. R., L. H. Mattoso, et al. (2012). "Development of cellulose-based bactericidal nanocomposites containing silver nanoparticles and their use as active food packaging." Journal of Food Engineering 109(3): 520-524.

    Degirmencioglu, N., D. Göcmen, et al. (2011). Influence of modified atmosphere packaging and potassium sorbate on microbiological characteristics of sliced bread. Journal of food science and technology. 48: 236-241.

    Dodi, M., N. Naghsh, et al. (2011). "Effect of silver nanoparticles on gram negative bacterial pathogens resistant to beta-lactam antibiotics with a broad spectrum (ESBLs)." Journal of Laboratory Medicine 5(2): 44-51.

    Emamifar, A., M. Kadivar, et al. (2011). "Effects of nanocomposite packaging containing silver and zinc oxide on the shelf-life of fresh orange juice." Iranian Journal of Nutrition Sciences & Food Technology 6(1): 57-67. (In persian)

    Esmailzadeh, H., R. Khaksar, et al. (2013). "New generation of food packaging based on nanoparticles: A review on mechanism and antimicrobial properties of silver nanoparticles." Iranian Journal of Nutrition Sciences & Food Technology 7(5): 837-844. (In persian)

    FAO (2013). FAO Statistical YearBook.

    Fisher, D. (2008). "The Next Innovative Wave: Nanotechnology in Packaging." Rochester institute of technology.

    Fortner, J., D. Lyon, et al. (2005). "C60 in water: nanocrystal formation and microbial response." Environmental Science & Technology 39(11): 4307-4316.

    Forughi, S., a. Dabbagh Moghaddam, et al. (2011). "A Survey on the Shelf life Extension of Foods with Nanofilms." Army University of Medical Sciences 9(2): 81-86.

    Ghanbarzadeh, B., H. Almasi, et al. (2009). biodegradable`s Biopolymers  and edible in food packaging and pharmaceuticals, Amirkabir University of Technology (Tehran Polytechnic).(In persian)

    Gorenšek, M. and P. Recelj (2007). "Nanosilver functionalized cotton fabric." Textile Research Journal 77(3): 138-141.

    Gutiérrez, l., R. Batlle, et al. (2011). "Evaluation of Antimicrobial Active Packaging to Increase Shelf Life of Gluten‐Free Sliced Bread." Packag. Technol. Sci. 24: 485-494.

    Guynot, M., V. Sanchis, et al. (2003). "Mold‐free Shelf‐life Extension of Bakery Products by Active Packaging." Journal of food science 68(8): 2547-2552.

    Haghighi, F., S. Rodbar Mohammadi, et al. (2011). "The Evaluation of Antifungal Activity of Titanium Dioxide Nanoparticles and Ethylene Diamine Tetra Acetic Asid on Growth Inhibition of Standard Strain of Candida albicans." Armaghane Danesh 15(2).

    Han, W., Y. Yu, et al. (2011). "Application and safety assessment for nano-composite materials in food packaging." Chinese Science Bulletin 56(12): 1216-1225.

    Hashemi Tabatabaei, R. (2013). Effects of nanoclay and K-Carrageenan on physicochemical characteristics and parameters of the GAB equation and the adsorption temperature of gelatin Cold-watered Fish. Gorgan, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. (In persian)

    Hayati Roodbari, n., S. amirinia, et al. (2013). "Replacing of antibiotic with nano silver in bull sperm extenders." New Cellular and Molecular Biotechnology Journal 3(10): 59-65.

    Hezavehie, E., Z. Hejazi, et al. (2009). "Antimicrobial effects of silver nanoparticles on medical textiles." Textile Science and Technology 4(1).

    Hosseinzade, E., M. R. Samarghandi, et al. (2012). "Effect of Zinc Oxide(ZnO) nanoparticles on Death  kinetics of gram-negative and positive Bacterium." Babol University of Medical Sciences 14(5).

    Hussain, S. and K. Jamil (2012). "Studies on the shelf life enhancement of traditional leavened bread." Pakistan Journal of Biochemistry and Molecular Biology (PJBMB) 45(2).

    Iranmanesh, M. (2008). "Edible coatings and films." Technology and Packaging Industry Development 35: 41-48.

    Kargar, M. H. and H. Mozaffari (1376). Survey of Quality of Yazd city bakery bread and Environmental Health. yazd, yazd University of Medical Science and Health Services. (In persian)

    Karimi, M. (2006). Evaluation of the influence of different levels of sodium stearoyl lactylate (SSL) on dough rheological properties and quality of Taftoon. Department of Food Science and Technology. tehran, Shahid Beheshti University of Medical Science and Health Services Collage of Nutrition and Food Technology. (In persian)

    Khatibi Bardsiri, A., M. Hasan Zadeh, et al. (2012). Nanotechnology Applications In Food Industries And Products Bioimmune. National Conference on Modern Topics in Agriculture. I. A. U. o. Saveh. Saveh.

    Kirwan, M. J. and J. W. Strawbridge (2003). "7 Plastics in food packaging." Food packaging technology: 174.

    Kooch, C. (2007). Nanostructured Materials. Esfehan, Nosooh.

    Lainez, E., F. Vergara, et al. (2008). "Quality and microbial stability of partially baked bread during refrigerated storage." Journal of Food Engineering 89(4): 414-418.

    Lee, K. Y., J. Shim, et al. (2004). "Mechanical properties of gellan and gelatin composite films." Carbohydrate Polymers 56(2): 251-254.

    Leuschner, R., M. O'Callaghan, et al. (1999). "Moisture distribution and microbial quality of part baked breads as related to storage and rebaking conditions." Journal of food science 64(3): 543-546.

    Li, F., K. Li, et al. (2010). "Viral Coat Proteins as Flexible Nano‐Building‐Blocks for Nanoparticle Encapsulation." Small 6(20): 2301-2308.

    Lo, J., S.-J. Chen, et al. (2009). "Performance of a Diaphragmed Microlens for a Packaged Microspectrometer." Sensors 9(2): 859-868.

    Marsh, K. and B. Bugusu (2007). "Food packaging—roles, materials, and environmental issues." Journal of food science 72(3): R39-R55.

    Mikaeili, A. (2003). investigation of fungal species  Dry bread  and flour  in Kermanshah in 1382 Ninth Congress of Iranian Nutrition. Tabtiz university of medical sciences.

    Mohammadi, H. and E. Balouch (2013). Nanotechnology in foods of animal origin Tehran, Rashedin. (In persian)

    Moradi, O. and M. Binesh (2011). "Effects of silver and titanium dioxide nanoparticles in polyethylene packaging used in Mazafati variety of storage on microbial changes during the past 6 months." Journal of Microbial Biotechnology 2(4).

    Nafchi, A. M., A. K. Alias, et al. (2012). "Antimicrobial, rheological, and physicochemical properties of sago starch films filled with nanorod-rich zinc oxide." Journal of Food Engineering 113(4): 511-519.

    Naghsh, N., M. Doudi, et al. (2013). "The synergic effect of alcholic eucalyptus and nanosilver on colony count of Aspergilus." Gorgan University of Medical Sciences 14(4).

    Naghsh, N., M. Safari, et al. (2012). "Effect of silver nanoparticles on the growth of Escherichia coli." Qom University of Medical Sciences 6(2): 65-68.

    Negahdary, M. and M. Ajdary (2014). "The Toxicity of Gold, Silver, and Zinc Oxide Nanoparticles on LDH Enzyme in Male Mice." Annual Review & Research in Biology 4(8).

    nikouzadeh, h. (2007). effects of the Addition of Oat Barn and Psylliu Husk on the Rheological Characteristics of Dough and Quality and Shelf Life Stability of Sangak Bread. Department of Food Science and Technology. tehran, Shahid Beheshti University of Medical Science and Health Services Collage of Nutrition and Food Technology.

    Nowack, B., H. F. Krug, et al. (2011). "120 years of nanosilver history: implications for policy makers." Environmental science & technology 45(4): 1177-1183.

    Parra, Á. P. (2012). Smart packaging. Interaction and security for a better quality of life. Proceedings IV Workshop on Technology for Healthcare and Healthy Lifestyle, ITACA-TSB.

    Payan, M. and M. Hamedi (2013). "Application of active packaging in foods - A review

    " Journal of food science and technology 10(1): 49-68.

    Payan, R. (2008). Cereal Production Technology. Tehran, Ayzh. (In persian)

    Piro Mousavi, F., A. Heydari Nasab, et al. (2013). "Films containing silver nanoparticles effect on shelf life of fresh date Mazafati." Food Technology and Nutrition 10(4): 65-72. (In persian)

    Rajabzadeh, N. (2008). Bread Technology. tehran, University of Tehran. (In persian)

    Roco, M. C. (2007). "National nanotechnology initiative-past, present, future." Handbook on nanoscience, engineering and technology 2.

    Ronda, F., P. A. Caballero, et al. (2011). "Staling of frozen partly and fully baked breads. Study of the combined effect of amylopectin recrystallization and water content on bread firmness." Journal of cereal science 53(1): 97-103.

    Salehifar, M., M. H. B. Nejad, et al. (2013). "Effect of LDPE/MWCNT films on the shelf life of Iranian Lavash bread." European Journal of Experimental Biology 3(6): 183-188.

    Sattari, M., H. Afshari, et al. (2012). "Tasire bastebandi ba filmhayee nanoei bar vizhegihaye nan." Food Technology & Nutrition 9: 3. (In persian)

    Sattari Najafabadi, M., S. Minaee, et al. (2010). "Effects of nanofilms packaging on organoleptic and microbial properties of bread." Iranian Journal of Nutrition Sciences & Food Technology 4(4): 65-74. (In persian)

    Sattari Najafabadi, M., S. Minaee, et al. (2012). "Effect of films containing nanoparticles on prevention of moisture loss packaged loaf bread." Iranian Journal of Biosystems Engineering 42(7): 141-149.

    Siracusa, V., P. Rocculi, et al. (2008). "Biodegradable polymers for food packaging: a review." Trends in Food Science & Technology 19(12): 634-643.

    Soltani, M., M. Ghodratnema, et al. (2009). "The inhibitory effect of silver nanoparticles on the bacterial fish pathogens, Streptococcus iniae, Lactococcusgarvieae, Yersinia ruckeri and Aeromonashydrophila." Iranian Journal of Veterinary Medicine 3(5).

    Son, W. K., J. H. Youk, et al. (2006). "Antimicrobial cellulose acetate nanofibers containing silver nanoparticles." Carbohydrate Polymers 65(4): 430-434.

    Sorrentino, A., G. Gorrasi, et al. (2007). "Potential perspectives of bio-nanocomposites for food packaging applications." Trends in Food Science & Technology 18(2): 84-95.

    Sozer, N. and J. L. Kokini (2009). "Nanotechnology and its applications in the food sector." Trends in biotechnology 27(2): 82-89.

    Stampfli, N., M. Siegrist, et al. (2010). "Acceptance of nanotechnology in food and food packaging: a path model analysis." Journal of Risk Research 13(3): 353-365.

    Suppakul, P., J. Miltz, et al. (2003). "Active packaging technologies with an emphasis on antimicrobial packaging and its applications." Journal of Food Science 68(2): 408-420.

    Tajarrodi, A. and A. Kiyazadeh (2007). "Comparison of methods for the production of silver nanoparticles." Journal of Nanotechnology 6(117): 217.

    Tayel, A. A., W. F. EL‐TRAS, et al. (2011). "Antibacterial action of zinc oxide nanoparticles against foodborne pathogens." Journal of Food Safety 31(2): 211-218.

    Tian, F., E. A. Decker, et al. (2012). "Development of an iron chelating polyethylene film for active packaging applications." J Agric Food Chem 60(8): 2046-2052.

    Valipour Mtlagh, N., M. T. Hamed Mousavian, et al. (2009). "Packages containing nanosilver impact on biological and physical properties of barberry with conventional polyethylene packages." Food Research - Knowledge of Agriculture.

    Vermeiren, L., F. Devlieghere, et al. (1999). "Developments in the active packaging of foods." Trends in Food Science & Technology 10(3): 77-86.

    Zehra, A. (2011). "Effect of Packaging on the Quality and Shelf-life of Minimally Processed/Ready to Eat Foods." Academic Food Journal 9(4): 36-41.


موضوع پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, نمونه پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, جستجوی پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, فایل Word پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, دانلود پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, فایل PDF پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, پروژه درباره پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه تاثیر بسته بندی فیلم های نانو نقره و پلی اتیلن معمولی بر رشد انواع قارچ نان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده : امروزه افزایش آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع نفتی باعث توسعه و جایگزینی بسته بندی های زیست تخریب پذیر بجای بسته بندی های مشتق شده از منابع نفتی شده است. همچنین در این راستا به کارگیری ترکیبات ضدمیکروب همچون نانوذرات نقره کارایی این بسته بندی ها را تا حدود زیادی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده یکی از راهکارهای موثر در بهبود کیفیت نان و فرآورده های پخت، بهینه سازی شرایط تخمیر محصول است. تخمیر مناسب علاوه بر افزایش ارزش تغذیه ای نان، باعث بهبود خواص رئولوژیکی خمیر و نیز ویژگی های حسی و ماندگاری محصول نهایی می شود. در همین رابطه انتخاب سویه مخمری مناسب، ...

رساله دکتری در رشته‌ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه پارامتر های موثر در سنتز نانو ذرات نقره به روش میکروامولسیون معکوس نانو ذرات فلزی نقره به دلیل کاربرد آنها به عنوان کاتالیست، عامل ضد میکروبی و استفاده در بیوسنسورها مورد توجه می باشد. استفاده کاربردی از نانو ذرات نقره وابستگی زیادی به توزیع اندازه و ساختار این ذرات دارد. برای سنتز نانو ذرات نقره روش های متعددی مانند کاهش شیمیایی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی چکیده هدف این پژوهش ارزیابی اثر افزودن کاپاکاراگینان و سدیم آلژینات بر ویژگی‌های کیفی سویا برگر در طی زمان نگهداری 60 روز در دمای 20- درجه سانتی گراد بود. بدین منظور ویژگی های پخت، خصوصیات حسی، pH، آنالیز پروفایل بافت هر 30 روز مورد بررسی قرار گرفتند. صمغ های مذکور بر سویا برگرها در چروکیدگی، پارامترهای بافت و خصوصیات حسی و پذیرش کلی ...

پايان نامه مقطه کارشناسي رشته نساجي چکيده : به منظور توليد الياف نانو دو روش کلي وجود دارد، روش اول، توليد الياف با استفاده از کاتاليزور مي باشد که در اين روش الياف در بستر مخصوص يا محلول اخ

شیمی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده چسب‌های حساس به فشار با پایه اکریلیکی پر هزینه تر از چسب‌های با پایه لاستیک هستند، اما طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر دمای بالا، مواد شیمیایی، امواج فرابنفش، حلال‌ها، نور، نرم کننده‌ها و محیط زیست دارند. اصلاح چسب‌های حساس به فشار اکریلیکی، برای بهبود خواص چسبندگی مفید است. در این پژوهش پلیمریزاسیون امولسیونی مونومرهای ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر چکیده با پیشرفت تمدن بشری، توسعه فناوری و ازدیاد روزافزون جمعیت در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی روبرو شده است که زندگی ساکنان کره خاکی را تهدید می کند. آلودگی ناشی از انباشته شدن خاک و آب از ترکیبات سمی پایدارهمچون مواد شیمیایی، نمک ها، فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو از جمله عوامل به وجود آمدن بیماری های بسیاری هستند که بر ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی­ حفاظت و اصلاح چکیده در این تحقیق اثر اصلاح ترکیبی نانونقره کلوئیدی-گرمآبی بر انتقال حرارت از صفحات پرس گرم به مغز کیک خرده­چوب گونه­ ی راش (Fagus orientalis)، خواص فیزیکی و مکانیکی تخته­خرده­چوب و تغییرات شیمیایی خرده­چوب­های تیمار شده از طریق طیف­سنجی FTIR بررسی شد. تیمار در 4 گروه شاهد، گرمآبی، نانو و نانو-گرمآبی انجام ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

ثبت سفارش