پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث

word 294 KB 32661 65
1393 کارشناسی ارشد حقوق و فقه
قیمت قبل:۶۱,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                          رشته: فقه و مبانی حقوق اسلامی   گرایش : حقوق

       چکیده :

    متون قواعد فقه ، یکی از مهمترین موضوعات در ادبیات اسلامی است و سابقه ای دیرینه دارد که از همان قرون اولیه در هئیت احکام الهی از جمله کتب آسمانی و سنت ائمه اطهار ( ع ) متولد شد ، سپس زیر لوای علمای شرع براساس تفاسیر عقلی و نقلی رشد و نمو یافت تا در اختیار بشریت از جمله ، رهروان حقیقت و جویای کمال قرار گیرد . پژوهش حاضر اگر نه موضوعی کاملاً نو ، اما موضوعی است که یا کمتر بدان پرداخته شده یا بدین شیوه بررسی نشده است در پی تشریع احکام قصاص ، دیات و ارث از جنبه تطبیق کافر و مسلمان ، بر مبنای آراء و نظرات فقهای شیعه و اهل سنت می باشد تا با بررسی و تحلیل شاخصه های استنباطی ، از بروز هرگونه ابهامات مانند حق الناس جلوگیری شود .

     

    کلید واژه ها :

    اصول فقه ، علمای شیعه و سنی ، قصاص ، دیات ، ارث .

     

         مقدمه :

    کمال گرایی و آرزوی رسیدن به مدینه فاضله ، از دیرباز دغدغه مهم صاحبان علم و اندیشه انسانی بوده است . شناخت و آگاهی الگوها و اندیشه های برتر دوره ها ، کمک شایانی به این زمینه تحقیقی می کند ، چرا که هر یک از اندیشمندان و متفکران در دوره های خاص ، بر اساس برخوردهای فردی و اجتماعی آن دوره ، آرمان وپژه و آرزویی بهتر برای کمال گرایی داشته اند و در این راستا ، شناخت الگوها و قوانین از جمله احکام الهی که سرچشمه گرفته از علم نامتناهی خداوند متعال است از بزرگ ترین آرمان متفکران این حوزه می باشد . از این رو علمای شرع که همواره معیار و دلایل اصول استنباطشان آیات کتب آسمانی ، روایات و احادیث ائمه اطهار( ع ) است در پی آن می باشند تا با تفسیر و بیان آنان سره از ناسره را آشکار گردانند .

    اما در این میان نظریات و عقاید گوناگونی به جهت اختلاف مذهب که قابل احترام است در بین علمای مذاهب از جمله شیعه و اهل تسنن درباره احکام و اصولی که در دین مبین اسلام به آن پرداخته شده ، وجود دارد . البته به جهت گستردگی موضوعات قابل بحث که در حیطه پژوهش حاضر نمی گنجد سعی بر آن شده تا با بررسی آرای این اندیشمندان و متفکران بزرگ که اقتباس شده از آیات و روایات ائمه اطهار ( ع ) و راویان می باشد به بیان و نقطه نظرات اجمالی آنان درباره احکام قصاص ، دیات و ارث که همواره از موضوعاتی است که بشر با آن روبروست ، آشنا شد . 

    در قوانین عرفى امروز، مجازات و جریمه برای ارتکاب قتل و جرح و ضرب، از سویی جنبه عمومى دارد و در جهت حفظ نظم و امنیت جامعه می باشد و حکومتها ‏برای کیفر کسی که حریم جامعه و حقوق و امنیت دیگران را نقض کرده، مجازات هایی تعیین می کنند و با هدف تنبیه مجرم یا تأدیب او، یا عبرت دیگران و پیشگیرى و بازدارندگى و یا همه آنها، وى را به مجازات متناسب طبق قانون محکوم مى‏نمایند، و از سوی دیگر، به جبران خسارات، و حمایت از آسیب دیده می پردازند و مقداری از مال را برای درمان و پشتوانه خانواده آسیب دیده تعیین می کنند.

    دیه در قانون مجازات اسلامى، که پیش از اسلام وجود داشته، پیشینه تاریخی دارد و مناسب با احوال و عقلانیت آن منطقه و فلسفه حقوقی مشخص وضع شده است. از این لحاظ فلسفه وضع آن، ناشناخته نبوده و جنبه ماورایی نداشته است. برای این وضع شده تا کسی که اقدام به جنایت خطایی کرده، ضرر و زیان ناشی از فقدان فرد را جبران گردد، و به عنوان جریمه بر مجرم اعمال مى‏شود تا بر شخص مرتکب قتل یا جرح بار ‏شود. البته میزان و مقدار آن در روایات نبوی و اهل بیت (ع) با اقرار و تأیید از روش گذشته مشخص شده، اما روشن است که این قانون کیفری، همه آن چیزی نبوده که در جزیره العرب و پیش از اسلام جریان داشته است؛ زیرا احکام کیفری اسلام هر چند از متن واقعیات و نیازهای آن عصر برخاسته، و مسائل و مشکلات آن منطقه را در نظر گرفته، اما این گونه نبوده که همه قوانینی بوده که پیش از آن عمل می شده است. برای نمونه در آنجا دیه رئیس قبیله بیش از سایر افراد بود. دیه فرد عادى از قبیله اى که قوى تر بود، بیش تر از دیه قبیله ضعیف بود; دیه مرد دو برابر زن بود; دیه فرد آزاد بیش تر از دیه بنده بود; اگر کسى امکان پرداخت بدهى خود را نداشت، بنده طلب کار خود مى شد; خانواده در تحویل جانى به حاکم و رئیس قبیله مسئول بود و چنان چه مجرم فرارى می شد و او را تحویل نمی دادند، اموال آن ها ضبط و تا زمان تحویل جانى، مصادره مى شد، اما قرآن همه آنها را نپذیرفت و تنها یک دسته از این احکام را امضا کرد و برخی دیگر را رد کرد، و برخی دیگر را به سکوت گذراند. مثلا در باب قصاص بر این نکته تأکید کرد که اگر فردی از قصاص گذشت و خواست دیه بگیرد، دیه فرد، به اندازه خودش است و نه بیشتر و یا کمتر وهمه در این پرداخت یکسان می باشند: «وَ جَزاءُ سَیِّئَه ٍ سَیِّئَه ٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ». (شوری: 40) و باز در قصاص هم فرمود: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى». (بقره: 178) و حتى بیان کرد که اگر قرار است قصاصِ عضو صورت گیرد (هر کسى مى خواهد باشد) شبیه همان عضو باید باشد، نه غیر آن: «وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ ». (نحل: 126) و در جاى دیگر فرمود: « وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ یَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِیرُ رَقَبَه ٍ مُؤْمِنَه ٍ وَ دِیَه ٌ مُسَلَّمَه ٌ إِلى‏ أَهْلِهِ». (نساء: 92). در جاى دیگر نیز در تأکید بر این مسئله که این قانون سابقه طولانى در شریعت موسوى دارد، مى فرماید: «وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ» (مائده: 45). از این رو، قانون جاهلى یاد شده (اگر قبیله اى قوى تر است، پس دیه او بیش تر است) را رد مى کند و مى گوید: «النَّفْسَ بِالنَّفْسِ» و نه بیش تر. اما وقتی این قوانین در فقه تدوین شد، میان آنچه قرآن در شکل کلی آن را تأیید و امضا کرد، با آنچه در احکام کیفری بیان شده، به استناد روایات اسلامی، تفاوتهایی شکل گرفت.

    دلیل این تفاوت چه می توانست باشد، جای بحث است؟ آن چه می تواند طبیعی تلقی شود، از سویی می تواند تخصیص حکم از سوی سنت برای همیشه تلقی گردد، چنانکه مشهور میان فقها به سمت آن رفته اند؛ و می تواند به حساب تعیین جزئیات و مناسبت با آن عصر تفسیر شود و همان نسبت میان فرائض و سنن در احکام تلقی گردد که فرائض دائمی هستند و سنن قابل تغییر است و طبعاً به حساب تاریخ مندی آن گذاشته شود که نمونه های این مسئله در کتب فقهى فریقین مانندش فراوان و در برخی دیگر از احکام (همچون رجم) این گفتگوها منعکس شده است.

     

    بی شک، برای این که این قضیه روشن شود، باید از قرآن کریم و فهم جایگاه موضوع آغاز کرد. تردیدی نیست که مبنای مهم و اصلی این حکم تنها در قرآن کریم، این آیه شریفه است:
    وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ یَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِیرُ رَقَبَه ٍ مُؤْمِنَه ٍ وَ دِیَه ٌ مُسَلَّمَه ٌ إِلى‏ أَهْلِهِ إِلاَّ أَنْ یَصَّدَّقُوا فَإِنْ کانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَکُمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِیرُ رَقَبَه ٍ مُؤْمِنَه ٍ وَ إِنْ کانَ مِنْ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ مِیثاقٌ فَدِیَه ٌ مُسَلَّمَه ٌ إِلى‏ أَهْلِهِ وَ تَحْرِیرُ رَقَبَه ٍ مُؤْمِنَه ٍ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ تَوْبَه ً مِنَ اللَّهِ وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً. (نساء: 92). هیچ مؤمنى را نرسد که مؤمن دیگر را جز به خطا بکشد. و هر کس که مؤمنى را به خطا بکشد، باید که بنده‏اى مؤمن را آزاد کند و خونبهایش را به خانواده‏اش تسلیم کند، مگر آنکه خونبها را ببخشند. و اگر مقتول، مؤمن و از قومى است که دشمن شماست، فقط بنده مؤمنى را آزاد کند و اگر از قومى است که با شما پیمان بسته‏اند، خونبها به خانواده‏اش پرداخت شود و بنده مؤمنى را آزاد کند و هر کس که بنده‏اى نیابد براى توبه دو ماه پى در پى روزه بگیرد و خدا دانا و حکیم است .

    اما در باب ارث این نکته بس ، که از کهن ترین ادوار ، بشر به لحاظ عوامل اقتصادی و اجتماعی عصر خود ، ارتباط تنگاتنگی به مقوله ثروت داشته و در جهت بقای آن نیز به تناسب ، قوانینی وضع کرده است و توجه به این حقیقت که با مرگ آدمی ، سرنوشت اموال وی تمام نمی شود ، اندیشمندان و علما را بر انگیخت که برای اموال به جای مانده از درگذشتگان برای وراث تحت شرایطی از جمله داشتن نسب ، دین و مذهب قوانینی را بنیان نمایند از این رو علمای شیعه و سنی که اعتقاد به مذهب اسلام داشته اند بر اساس مستندات و ادله های خویش نسبت به این حکم ، شرایطی را اعلام نمودند که در فصول بعد به آنها اشاره خواهد شد . 

     

     

    Abstract:
    rules texts jurisprudence, one of the most important issues in Islamic literature and long - standing history of the initial centuries in the commandment delegation was born and then under the banner of legal commentators in truth and seek in the wake of the desire to be happy they step in the shadow of adherence to the divine books and imams (RA)spiritual value and enjoy high growth and development. The present study if not something completely new, but is an issue that or less or were dealt with in this way, not reviewed in the wake of legislation decrees nemesis, and inheritance of comparative aspect, and a Muslim, based on votes and views Sunni and Shia scholars gathered to mark the inference in these areas and analysis of the verdicts, and some of their thoughts and rigorous explanation.
     
    Keywords:
    the principles of jurisprudence, Sunni and Shia scholars, nemesis, Diego, inheritance
  • فهرست:

    چکیده .................................................................................................................................................................1

    مقدمه ..................................................................................................................................................................2

    فصل اول : کلیات تحقیق

    بیان مساله ..............................................................................................................................................6

    پیشینه موضوع .......................................................................................................................................6

    ضرورت اهداف و اهمیت موضوع ........................................................................................................7

    سوالات تحقیق........................................................................................................................................7

    فرضیه تحقیق..........................................................................................................................................7

    روش تحقیق...........................................................................................................................................7

    فصل دوم : تعاریف و اصطلاحات و مباحث عام

               1-2 بخش اول : تعریف کافر................................................................................................................9

    2-1-1 گفتار اول : کافر در لغت و اصطلاح..........................................................................................9

    2-2 بخش دوم : تعریف مسلمان.........................................................................................................11

    2-2-1 گفتار دوم : مسلمان در لغت و اصطلاح..................................................................................11

    2-3 بخش سوم : تعریف قصاص........................................................................................................11

    2-3-1 گفتار اول : قصاص در لغت و اصطلاح...................................................................................11

    2-3-2 گفتار دوم : تاریخچه قصاص .................................................................................................13

    2-3-3 گفتارسوم : قصاص از دیدگاه ادیان.........................................................................................14

    2-3-3-1 شریعت یهود.......................................................................................................................14

    2-3-3-2 شریعت مسیح.....................................................................................................................14

    2-3-3-3 شریعت عرب جاهلیت ......................................................................................................15

    3-4 بخش چهارم : اهمیت قصاص ....................................................................................................15

    3-5 بخش پنجم : موجبات قصاص.....................................................................................................16

    2-5-1 گفتار اول : موجب قصاص قتل نفس......................................................................................17

    2-5-2 گفتار دوم : شرایط قصاص نفس.............................................................................................17

    2-5-2-1 برابری در آزادی و بردگی...................................................................................................17

    2-5-2-2 برابری در دین.....................................................................................................................18

    2-5-2-3 نبودن رابطه پدری و فرزندی..............................................................................................18

    2-5-2-4 تساوی در عقل....................................................................................................................19

    2-5-2-5 بلوغ ...................................................................................................................................19

    2-5-2-6 محترم بودن خون مقتول ....................................................................................................19

    2-5-3 گفتار سوم : راههای اثبات قصاص نفس..................................................................................20

    2-5-3-1 اقرار.....................................................................................................................................20

    2-5-3-2 شاهد...................................................................................................................................20

    2-3-3-3 قسامه...................................................................................................................................21

    2-4-4 گفتار چهارم : موجب قصاص نقص عضو..............................................................................21

    2-5-5 گفتار پنجم : کیفیت اجرای قصاص نقص عضو......................................................................22

    2-5-5-1 قصاص گوش......................................................................................................................22

    2-5-5-2 قصاص چشم......................................................................................................................23

    2-5-5-3 قصاص بینی........................................................................................................................23

    2-5-5-4 قصاص زبان و لب..............................................................................................................23

    2-5-5-5 قصاص دندان......................................................................................................................23

    2-6بخش ششم : تعریف دیات............................................................................................................23

    2-6-1گفتار اول : دیه در لغت و اصطلاح...........................................................................................23

    2-6-2 گفتار دوم : انواع و اقسام دیات ..............................................................................................25

    2-6-2-1 دیه قتل عمد........................................................................................................................25

    2-6-2-2 دیه قتل شبه عمد ...............................................................................................................26

    2-6-2-3 دیه خطای محض................................................................................................................26

    2-6-3 گفتار سوم : میزان سنجش دیات..............................................................................................27

    2-6-3-1 دیه مو..................................................................................................................................27

    2-6-3-2 دیه چشم.............................................................................................................................28

    2-6-3-3 دیه گوش............................................................................................................................28

    2-6-3-4 دیه بینی...............................................................................................................................28

    2-6-3-5 دیه لب................................................................................................................................28

    2-6-3-6 دیه زبان...............................................................................................................................29

    2-6-3-7 دیه دندان ...........................................................................................................................29

    2-6-3-8 دیه فک ..............................................................................................................................29

    2-6-3-9 دیه گردن ............................................................................................................................29

    2-6-3-10 دیه دست..........................................................................................................................30

    2-6-3-11 دیه انگشتان .....................................................................................................................30

    2-6-3-12 دیه پستان ........................................................................................................................30

    2-6-3-13 دیه کفل ...........................................................................................................................31

    2-6-3-14 دیه پا ...............................................................................................................................31

    2-6-3-15 دیه استخوان ....................................................................................................................31

    2-7 بخش هفتم : تعریف ارث............................................................................................................32

    2-7-1 گفتار اول : ارث در لغت و اصطلاح........................................................................................32

    2-7-2 گفتار دوم : تفاوت ارث با ترکه...............................................................................................32

    2-7-3 گفتار سوم : تفاوت ارث با وصیت .........................................................................................33

    2-7-4 گفتار چهارم : تاریخچه ارث در اقوام مختلف.........................................................................33

    2-7-4-1 رم باستان.............................................................................................................................34

    2-7-4-2 بابل......................................................................................................................................34

    2-7-4-3 ایران باستان.........................................................................................................................35

    2-7-4-4 چین و ژاپن.........................................................................................................................35

    2-7-4-5 هند .....................................................................................................................................36

    2-7-4-6 اعراب جاهلیت...................................................................................................................36

    فصل سوم : تجزیه و تحلیل

    3-1 بخش اول : واکاوی قواعد مسلمان و کافر ازحیث قصاص.......................................................................38

    3-1-1 گفتار اول :  فقه امامیه...........................................................................................................................38

    3-1-2 گفتار دوم : ادله مستندات فقهای امامیه ................................................................................................38

    3-1-2-1 قرآن .................................................................................................................................................39

    3-1-2-2 سنت ................................................................................................................................................39

    3-1-2-3 اجماع ..............................................................................................................................................41

    3-1-3 گفتار سوم : فقه اهل سنت ...................................................................................................................42

    3-1-4 گفتار چهارم : ادله و مستندات فقهای اهل سنت ..................................................................................43

    3-2 بخش دوم : ماهیت دیه مسلمان و غیر مسلمان ........................................................................................43

    3-2-1 گفتار اول : معیار تفاوت دیات مسلمان و غیر مسلمان ........................................................................44

    3-2-2گفتار دوم : دیات ادیان مسیحی ، یهودی ، زرتشتی از منظر علمای شیعه و اهل سنت..........................44

    3-2-3 گفتار سوم : کلیات میزان دیه غیر مسلمان ...........................................................................................45

    3-2-3-1 دیدگاه اول : نابرابری دیه مسلمان با غیر مسلمان ............................................................................46

    3-2-3-2 دیدگاه دوم : منع دیه غیر مسلمان ...................................................................................................46

    3-2-3-3 دیدگاه سوم : تساوی دیه مسلمان و غیر مسلمان ............................................................................47

    3-3 بخش سوم : قیود ارث .............................................................................................................................47

    3-3-1 گفتار اول : منع ارث کافر از مسلمان ...................................................................................................48

    3-3-2 گفتار دوم : دلایل ممنوعیت ارث کافر از مسلمان ................................................................................48

    3-3-2-1 قرآن .................................................................................................................................................48

    3-3-2-2 روایات ............................................................................................................................................50

    3-3-2-3 اجماع ..............................................................................................................................................52

    3-3-3 گفتار سوم : آرای شیعه در باب عدم منع ارث مسلمان از کافر ............................................................52

    3-3-4 گفتار چهارم : آرای اهل سنت در باب ارث مسلمان از کافر و بالعکس ..............................................54

    3-3-5 گفتار پنجم : شروط توارث کفار از یکدیگر ........................................................................................55

    3-3-5-1 ادله اخذ ارث مرتد از کافر اصلی ....................................................................................................56

    3-3-6 گفتار ششم : میراث کافر ......................................................................................................................56

    3-3-7 گفتار هفتم : توبه کافر و میل به اسلام .................................................................................................58

    3-3-8 گفتار هشتم : طبقه بندی اقسام مورث و ارث کافر ..............................................................................59

    3-3-8-1 : مورث مسلمان و وارث کافر .........................................................................................................59

    3-3-8-2 : مورث زنی که دارای فرزندان کافر است........................................................................................59

    3-3-8-3 : مورث شوهر و همسر مسلمان و فرزندان کافر .............................................................................60

    3-3-9 گفتار نهم : اصول و موانع ارث مسلمان و کافر.....................................................................................60

    3-3-10 گفتار دهم : اصول اجماع فقها در باب ارث مسلمان و کافر ..............................................................63

    3-3-11 گفتار یازدهم : ضرورت مقتقضای قاعده مساله ارث مسلمان و کافر ..........................................65

    فصل چهارم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    4-1 نتیجه گیری ..............................................................................................................................................76

    4-2 پیشنهادات .................................................................................................................................................77

    منابع و مآخذ......................................................................................................................................................78

    چکیده انگلیسی  

    منبع:

    قرآن کریم .

    ابن ادریس حلی ، محمد بن احمد ، 1410 ، السرائر مطبوع در سلسله الینابع الفقهیه ، قم ، نشر جامعه مدرسین .

    اندلسی ، ابن حزم ، 1408 ، المحلی بالاثار ، بیروت ، دار الکتب المعلمیه .

    تنکابنی ، فروغ ، 1358 ، با مجازات اسلامی بیشتر آشنا شویم ، تهران ، نشر جهاد .

    جعفری لنگرودی ، محمد جعفر ، 1369 ، ارث ، تهران ، نشر گنج دانش .

    ....................................................، 1371 ، وصیت ، تهران ، نشر دانشگاه تهران .

    جواد الهاشمی ، رضا ، 1409 ، نظام العائله فی العهد البابلی القدیم ، ترجمه عبدالمسیح وزیر ، بیروت ، مجله التقنین .

    حاتمی ، محمود ، احکام دیه یا جلوه ای از عدالت ترمیمی ، نشریه آموزش ، سال 1384 ، دوره سوم ، شماره 16 .

    حر عاملی ، محمد بن حسن ، 1401 ، وسائل الشیعه ، تهران ، انتشارات المکتبه الاسلامیه .

    حلی ، ابوالقاسم نجم الدین جعفر بن حسن ، شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ، 1403 ، بیروت ، دار الصواء .

    .......................................................................، المعتبر و نهج الوصول الی معرفه الاصول ، 1406 ، بیروت .

    حکیم ، محمد تقی ، 1371 ، الاصول العامه للفقه المقارن ، نجف ، مطبعه العلمیه .

    خویی ، سید ابوالقاسم ، 1422 ، منهاج الصالحین ، قم ، انتشارات مدینه العلم .

    رهبر ، محمد تقی ، 1360 ، قصاص رمز زندگی ، تهران ، انتشارات واحد تحقیقات اسلامی .

    دامغانی ، محمد تقی ، 1357 ، اولین قوانین ایران قبل از مشروطیت ، تهران ، انتشارات بهزاد

    دوکولانژ ، فوستل ، 1985 ، تمدن قدیم ، ترجمه نصرالله منشی ، تهران ، انتشارات ابن سینا .

    شهید اول ، محمد بن مکی ، 1265 ، ایضاح القواعد .

    شهید ثانی ، زین الدین بن علی ، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه ، قم ، نشر بی نا .

    شهید ثانی ، زین الدین بن علی ، فقه استدلالی ، 1391 ، ترجمه مهدی داد مرزی ، قم ، انتشارات طه .

    شیخ صدوق ، ابوجعفر محمد بن بابویه قمی ، 1360 ، الهدایه بالخیر ، قم ، نشر جامعه مدرسین .

    ...........................................................................، 1363 ، من لایحضره الفقهیه ، قم ، نشر جامعه مدرسین .

    شیخ طوسی ، ابو جعفر محمد بن حسن ، 1390 ، التهذیب الاحکام ، تهران ، دار المکتب الاسلامیه .

    ...................................................................، 1382 ، الاستبصار ، قم ، نشر بی تا .

    ...................................................................، 1414، الخلاف ، قم ، دار الکتب العلمیه .

    ...................................................................، عده الاصول ، تهران ، دار الکتب الاسلامیه .

    ...................................................................، 1343 ، النهایه فی المجرد الفقه و الفتاوی ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران .

    ...................................................................، 1351 ، المبسوط ، تهران ، مکتبه المرتضویه .

    شیخ طوسی ، ابن حمزه ، الوسیله مطبوع در الجوامع الفقهیه ، تهران ، دار المکتب الاسلامیه .

    شهیدی ، مهدی ، 1374 ، ارث ، تهران ، انتشارات سمت .

    علامه حلی ، حسن بن یوسف ، 1376 ، قواعد الاحکام ، قم ، بی تا .

    علم الهدی ، سید مرتضی ، الناصریات مطبوع فی الجوامع الفقهیه ، تهران ، مکتبه المرتضویه .

    عمید ، موسی ، ارث در حقوق مدنی ایران ، تالیف ناتمام .

    طباطبایی یزدی ، سید محمد کاظم ، 1412 ، عروه الوثقی ، قم ، انتشارات موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان .

    قدوری ، احمد بن محمد ، 1419 ، الکتاب مطبوع فی المصادر الفقهیه ، تهران ، چاپ سنگی.

    کاتوزیان ، ناصر ، 1376 ، ارث ، تهران ، انتشارات دادگستر .

    کلینی ، محمد بن یعقوب ، الفروغ من الکافی ، بیروت ، دار الصعب و دار التعارف .

    مدنی کاشانی ، رضا ، 1410 ، القصاص ، قم ، موسسه نشر الاسلامی .

    محمدی ، ابوالحسن ، 1386 ، مبانی استنباط حقوق اسلامی یا اصول فقه ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران .

    محمدی جورکویه ، علی ، 1378 ، قصاص مرد در برابر زن ، تهران ، انتشارات پژوشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی .

    مظفر ، محمد رضا ، اصول المظفر ، قم ، نشر قضاء .

    موسوی خمینی ، سید روح الله ، 1366 ، تحریر الوسیله ، تهران ، انتشارات دار العلم .

    میرزای قمی ، ابوالقاسم بن محمد حسن ، 1287 ، قوانین الاصول ، تهران ، چاپ عبدالرحیم.

    میرحسینی ، سید حسن ، 1376 ، سقوط قصاص ، تهران ، نشر میعاد .

    مهرپور ، حسین ، 1362 ، بررسی میراث زوجه در حقوق اسلام و ایران ، تهران ، انتشارات اطلاعات .

    نجفی ، محمد حسن ، 1367 ، جواهر الکلام فی الشرایع الاسلام ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه .

    نراقی ، محمد مهدی ، 1273 ، مستند الشیعه فی اخکام الشریعه ، تهران 


موضوع پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, نمونه پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, جستجوی پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, فایل Word پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, دانلود پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, فایل PDF پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, پروژه درباره پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی احکام کافر و مسلمان در ابواب قصاص ، دیات و ارث

چکیده مسأله احتیاط یکی از اصولی است که فقهای مذاهب دوجا از آن استفاده می‌کنند، نخست در جایی که نصی وجود ندارد، و دوّم جایی که نصّ وجود دارد و آن هم به خاطر تعارض یا اجمال نص می‌باشد، و از آن جایی که اصل احتیاط و قلمرو آن در طول تاریخ بین علما فراز و نشیب داشته است، از این رو، برخی آن را بر اصول دیگر (برائت و استصحاب) ترجیح داده و برخی آن را مرجوح دانسته‌اند و قلمرو و سیر تاریخی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‏ی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیّات فارسی چکیده مسأله فهم از زمانی که بشر برای انتقال پیام به نوشتن پرداخت، محل جدل بوده است. در این میان، دانش تأویل (هرمنوتیک) و نیز مباحث کیفیت فهم قرآن مجید به‏ویژه در آیات متشابه و مجمل و باطن آیات در حوزه‏ی اسلامی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بین نحله‏های کلامی شایان توجه است. در میان فرق اسلامی، کلام اسماعیلیه که ...

چکیده بی­شک، واقعه عاشورای اباعبدالله­الحسین(علیه­السلام)، باعظمت­ترین و الهام­بخش­ترین پدیده تاریخ اسلام است. چنان­که بیش­ترین آیین­ها و پرحجم­ترین تاریخ­نگاری­ها را در جهان اسلام از آنِ خود کرده است. همین عظمت و گستره، سبب شده تا تحلیل این واقعه به صورت یک پدیده زنده و پیش­رو، کاری دشوار و پرچالش­ باشد. به نظر می­رسد با آن­که عاشوراپژوهی­های معاصر، به گسترش مباحث نظری این حوزه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مذاهب فقهی چکیده بررسی دیدگاه اسلام، درباره جمعیت و سیاست های جمعیتی یکی از موضوعات ضروری و با اهمیت در جوامع اسلامی می باشد. از آنجا که در مباحث جمعیت شناسی، چهار نظریه کلی نظریه کاهش جمعیت، نظریه افزایش جمعیت، نظریه جمعیت ثابت و نظریه جمعیت مطلوب درباره جمعیت و سیاست های جمعیتی وجود دارد برخی اصل اولیه در سیاست های جمعیتی در فقه اسلامی را سیاست ...

گروه علوم قرآن و حدیث پایان نامه کارشناسی ارشد چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی همجنس گرایی از نگاه دین و روانشناسی است تا نقطه نظرات دینی و آراء اندیشمندان در روانشناسی را نقد و بررسی کند. بدین منظور منابع دست اول ادیان توحیدی و غیر توحیدی، همچنین منابع بروز روانشناسی از جمله کتاب ها، مقالات و سایت های مربوط به مباحث روانشناسی جنسی- تربیتی به دقت جستجو گردید. و یافته ها به روش ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پایان نامه نظری دوره کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی گرایش فیلمنامه نویسی چکیده: مسئله تحقیق، بررسی پیش­فرض ها برای رسیدن به فیلمنامه دینی است. برای پاسخ به این مسئله از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. چارچوب نظری، تبدیل عالم معقول به جهان محسوس در نظریه آیت الله جوادی آملی، - ﺧﻠﻖ آثاری ﮐﻪ نقطه شروعش فهم ﻋﻘﻞ، میانه اش درک و پردازش معقول در دستگاه مخیله و در نهایت محسوس کردن آن ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: پژوهش هنر چکیده در اسلام، هر هنری با معیار هر چه نزدیک تر بودن و مؤثر تر بودن آن در روح انسانی سنجیده می شود. نزدیکترین چیز به روح ما، بدن ماست. بنابر این، هر هنری که با بدن سرو کار دارد، مهم است. از همه ی آنها مهم تر جامه است. جامه بعد از بدن نزدیک ترین چیز به ماست. آنچه می پوشیم در آنچه در درون آن احساس میکنیم مؤثر است. تمدن کلاسیک ...

پایان نامه­ کارشناسی ارشد رشته­ معارف قران چکیده موضوع سبّ ولعن از مسائل نخستین در جهان اسلام بلکه در عالم بشری و مورد ابتلای جوامع مسلمانان و غیر مسلمانان می باشد،و ابعاد اخلاقی، اجتماعی و سیاسی وسیعی دارد، و جنبه های روانی و تبلیغاتی آن چشمگیر وقابل بحث و بررسی فراوان می باشد. پس این موضوع از تاریخچه وقدمت طولانی برخوردار است وچنانچه خاطر نشان خواهیم نمود این موضوع حداقل در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع چکیده امام خمینی (رحمه الله) معتقدند اکثر علمای شیعه به پیروی ائمه­ی اطهار (علیهم السلام)، با حکومت­های غیر مشروع مخالفت یا مبارزه کرده­اند. به لحاظ شرعی، هیچ کسی بدون اجازه­ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) حق حکومت ندارد و ایشان فقط به فقهای عادل اجازه­ی حکومت داده­اند. بنابراین، هر حکومتی غیر از آن، ...

ثبت سفارش