پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)

word 395 KB 32701 85
1393 کارشناسی ارشد تاریخ
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع

    چکیده

    امام خمینی (رحمه الله) معتقدند اکثر علمای شیعه به پیروی ائمه­ی اطهار (علیهم السلام)، با حکومت­های غیر مشروع مخالفت یا مبارزه کرده­اند. به لحاظ شرعی، هیچ کسی بدون اجازه­ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) حق حکومت ندارد و ایشان فقط به فقهای عادل اجازه­ی حکومت داده­اند. بنابراین، هر حکومتی غیر از آن، نامشروع بوده و همکاری با آن حرام است مگر در موارد حفظ مصالح عموم یا اضطرار یا طبق نظر دیگر فقها در موارد امکان امر به معروف و نهی از منکر.

    اما گروهی از علما چه در زمان ائمه مثل علی بن یقطین، ابن بزیع و نجاشی­ یا در دوره­های بعد مثل خواجه نصیر و علامه­ی حلّی، محقق ثانی، میرداماد، بهائی و مجلسی برای حفظ مصالح شیعه به دربار حاکمان وارد شده و منشأ خدماتی بوده­اند. آنها فقط در صورتی خود را در نظر مردم کوچک نموده و مناصب حکومتی را پذیرفته­اند که می­توانستند از موقعیت خود نزد حاکمان به نفع مذهب تشیع و شیعیان بهره ببرند.

    در مقابل، تعداد زیادی از فرزندان ائمه مثل زید، شاگردان ایشان و علما در سراسر سرزمین­های اسلامی دست به قیام و مبارزه زده­اند و کسانی که قدرت بسیج مردم را نداشته­اند، ابراز مخالفت نموده و در این راه سختی­ها را متحمل شده­اند و گاه به شهادت رسیده­اند. ائمه نیز در خفا از قیام­­های زمان خود حمایت کرده­اند.

    به خصوص در صد سال اخیر، از زمان قیام تنباکو و مشروطه و بعد از آن در هنگام انقلاب 1920م عراق و در قیام­های دوره­ی رضا پهلوی در برابر کشف حجاب، نظام اجباری، لباس متحد الشکل، و بعد از آن در نهضت ملی نفت، علمای شیعه در میدان مبارزه، بر دیگران مقدّم بوده و رهبری مبارزات را بر عهده داشته­اند.

     اما نباید هر بهانه­ای را از علما پذیرفت، بلکه باید نسبت به همکاری با حکام، آنها را متهم نمود زیرا آنچه بیشترین لطمه را به مذهب و اعتقادات مردم وارد می­کند، ورود علما به دستگاه­های دولتی جائر است.

    کلید واژه: علمای شیعه، امام خمینی، حاکمان، قیام علما، مخالفت با حاکم، همکاری با حاکم.

    مقدمه

    تبیین موضوع

    رفتار علمای شیعه در قبال حاکمان  از دیر باز مورد توجه مردم و اصحاب ائمه و نسلهای بعدی قرار داشته است. به طوری که ورود به دربار خلفا و کمک به آنها و پذیرفتن پست­های حکومتی از جانب آنها، موضوع سوال و مورد تقبیح روایات شیعی قرار دارد. همچنین عموم مردم نسبت به روابط میان عالمان، به عنوان شاخص­ترین گروه ذی نفوذ در جامعه و حاکمان، که سرنوشت جامعه در دستان آنها بوده است حساس بوده و آن را رصد می­کردند.

    از سویی حاکمان برای کسب مشروعیت نیازمند همکاری علما بوده و عالمان برای جذب امکانات لازم برای رسیدن به مقاصد خویش (دنیوی و اخروی) محتاج ارتباط با صاحبان قدرت بوده­اند. در این صورت همواره عالمانی به منظور حفظ کیان اسلام و جامعه­ی اسلامی از ستم حاکمان، خود را به آنان نزدیک کرده و گروهی نیز برای به دست آوردن مطاع دنیا با صاحبان قدرت همراه شده­اند. در مقابل، بسیاری از علما در طول تاریخ به مبارزه یا مخالفت با حاکمان یا کناره­ گیری از آنها پرداخته­اند.

    از آنجا که در میان تحلیل­گران تاریخ تشیع، گاهی توجه به گروهی خاص از علما شده و رفتار ایشان مورد تحصین یا تقبیح قرار گرفته و نسبت به دیگران تعمیم داده شده است، لازم است در دوره­های مختلف تاریخی به تقسیم بندی مواجهه­ی علما پرداخته شود تا حکم یکسانی بر همه­ی آنها جاری نگردد.  

    امام خمینی (ره) که امروزه الهام ­بخش اندیشه و تحلیل بسیاری از پژوهشگران حوزه­ی تاریخ تحلیلی تشیع می­باشد، در زمینه­ی مواجهه­ی علمای شیعه با حاکمان در دوره­های مختلف تاریخی نظراتی را ارائه کرده­اند که لازم است به طور تفصیلی به شرح و توضیح آن پرداخت. 

    در این رساله علاوه بر بحثهای تاریخی باید به مباحث نظری نیز پرداخته شود. نظریات شرعی امام در مورد جواز همکاری یا عدم همکاری عالمان با انواع حکومت­ها مورد بررسی قرار ­گیرد. مسائلی از قبیل: حکومت عدل و حکومت جور چگونه حکومتی است؟ مواجهه­ی علما با حکومت عدل چگونه باید باشد؟ مواجهه­­ی ­آنها با حکومت جور چگونه است و در چه صورتی همکاری با حکومت جور جایز است؟ 

     

    پیشینه­ی تحقیق

    درباره­­ی زندگی علمای شیعه مقالات و کتاب­های متعددی نگاشته شده که در ضمن آنها به رفتار ایشان با حاکمان زمان خودشان اشاره شده است. اما در موضوع این پایان­نامه «چگونگی مواجهه­ی علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)» نه در بعد نظری و نه در بعد تاریخی تحقیق جامعی صورت نگرفته است. آنچه در دسترس می­باشد عبارت است از:

    الف. مقاله­ی مناسبات سیاسی علمای شیعه با سلاطین و دیدگاه­های امام خمینی(ره)، از علی ابوالحسنی منذر

    ب. مقالاتی پیرامون تعامل علما با حکام جور مثل: بررسی تعامل همکاری علما با حکام جور از سبحان دانش و مقاله­ی رابطه­ی علمای شیعه با حکومت در عصر غیبت از سید مهدی طاهری. 

    ج. مقالات و کتبی درباره­ی مواجهه­ی علما با حاکمان در مقاطع تاریخی خاص مانند: دوره­ی صفویه، اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی. 

    د. مقالات و کتبی درباره­ی زندگی سیاسی و چگونگی رفتار برخی از عمای شیعه با حکام زمان خود. به خصوص دوره­ی صفویه، که علما با ورود خود به دربار باعث مشروعیت بخشی به دستگاه حاکم شده­اند. درباره­ی زندگی سیاسی مجلسی دوم، شیخ بهایی، علامه حلی، محقق کرکی به طور خاص تحقیقاتی منتشر شده است. چنانچه پیرامون شخصیت­هایی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، شیخ فضل الله نوری، نائینی، مدرس، حاج آقا نور الله اصفهانی، آیت الله کاشانی و دیگر علمای مجاهد پژوهش­های مستقلی به چاپ رسیده است.  

    روش تحقیق

    علمای شیعه در طول تاریخ چهار نوع رابطه را با حکمان برقرار کرده­اند: 1) مخالفت و مبارزه با حاکمان. 2) کناره­گیری از حکومت­های فاسد و سکوت درباره­ی آنها. 3) حمایت و همکاری با حاکمان. 4) هدایت و اصلاح حاکمان.

    امام خمینی (ره) از لحاظ بحث نظری در کتب مختلف خود به این بحث­ها پرداخته­اند و آنچه را از نظر حکم شرعی جایز، واجب یا حرام است، بیان فرموده­اند. همچنین از لحاظ تاریخی، به این مسأله اشاره کرده­اند که روش متداول علما چگونه بوده و در چه شرائطی این عملکردها اتفاق افتاده است؟

    این رساله، هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ تاریخی به بحث و بررسی نظر حضرت امام می­پردازد و به بیان ادله و شواهد نظر ایشان در مقابل نظرات رقیب خواهد پرداخت.

    این موضوع اگرچه از لحاظ نظری و فقهی در کتاب­های فقهی مطرح شده است، اما از لحاظ تاریخی، همه­ی جوانب آن  کمتر مورد توجه بوده و اکثراً نظراتی بدون استناد به شواهد تاریخی ابراز گردیده است.

    در این رساله ابتدا نظرات فقهی امام را درباره­ی مواجهه­ علما با حاکمان در کتب ایشان از جمله تحریر الوسیله، ولایت فقیه، کشف اسرار، کتاب التقیه بررسی کرده و همچنین در کتابهای صحیفه امام، تبیان روحانیت و حوزه­های علمیه، تبیان تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (ره) پس از پیدا کردن اسامی علمایی که به طور خاص امام به آنها اشاره کرده­اند چگونگی تعامل آنها با حکام و تأثیرگذاری آنها در مقاطع مهم تاریخی در کتب تاریخی جستجو شده است. با توجه به اینکه نویسنده در رشته­ی تاریخ تحصیل می­کند حجم اصلی رساله مربوط به مباحث تاریخی است.

    مناسب بود که این رساله فقط شامل دو فصل نظری و تاریخی باشد، اما به دلیل حجم زیاد مطالب در فصل تاریخی، لازم آمد تا این فصل به فصول جزئی­تری تقسیم شود. بهتر این بود که فصل تاریخی نیز به سه دوره­ی: عصر حضور ائمه، عصر غیبت کبری تا ابتدای نهضت تنباکو و از نهضت تنباکو تا عصر حاضر تقسیم می­شد. اما ملاک تقسیم بندی در بررسی نظرات حضرت امام (ره) تغییر پیدا کرد. امام خمینی در دوره­ی حضور ائمه به این پرداخته­اند که علما در این دوره یا با حکام مخالفت و یا کناره­گیری کرده­اند مگر، برخی از آنها که با اجازه­ی ائمه وارد دستگاه حاکم شدند. دوران غیبت نیز شامل دو دوره بوده است: 1. در دوره­ی صفویه و مقطعی از قاجاریه که علما با نیت خیر خود با حکومت همکاری کرده­اند. 2. از نهضت تنباکو تا عصر حاضر که علما بیشتر به مبارزه و مخالفت پرداخته­اند. بدین ترتیب فصل بندی رساله با مشورت استاد محترم راهنما به وضع موجود درآمد.

      

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول: تبیین مفاهیم

     

     

    1.1. علمای شیعه

    عالم: در معنای عالم، آنچه در این پایان نامه مورد نظر است عالمی است که علاوه بر آنکه نسبت به مسائل متعددی از یک دانش اطلاع کامل داشته باشد، در آن دانش محقّق نیز باشد. بنابراین، در این تحقیق فقط کسانی مورد نظر قرار گرفته­اند که از علمای طراز اول بوده و در زمینه­ی علمی خویش صاحب نظر باشند. به همین جهت در این کاربرد، علما یا عالمان فقه، فقط به مجتهدین گفته می‌شود، نه فضلایی که هنوز در مقام تحقیق مسائل علم فقه، صاحب نظر نشده‌اند.

    شیعه: درباره­ی عنوان «شیعه» اختلاف زیادی وجود دارد که مربوط به تعریف این عنوان است.[1] از نظر لغت معناهایی که برای آن ذکر شده همه در جهت بیان همراهی و دوستی بوده و معنای حزب و گروه و ... نیز از همین معنا به دست آمده است. اما معنای شیعه در اصطلاح، به کسانی گفته می‌شود که پیرو علی (علیه السلام) باشند و جانشینی او را پذیرفته باشند اگرچه در تعریف آن اختلافاتی وجود دارد که برخاسته از فرقه‌های مختلف آنان و عقاید ایشان است. برای مثال: کسانی که به برتری حضرت علی (علیه السلام) نسبت به دیگران معتقد باشند یا امامت او را پذیرفته باشند یا اعتقاد دارند که بر اساس اراده­ی الهی و وصیت پیامبر، علی (علیه السلام) امام است یا کسانی که معتقدند نام علی (علیه السلام) از جانب پیامبر اکرم  (صلی الله علیه و آله) برای جانشینی و حکومت، مورد تصریح قرار گرفته است، از این اختلافات است.

    همچنین در برخی از تعریف‌ها علاوه بر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) اعتقاد به امامت ائمه­ی پس از ایشان نیز مورد نظر قرار گرفته است. چنانچه در بعضی از تعاریف به مرجعیت علمی حضرت علی (علیه السلام) و امامان بعد از ایشان نیز علاوه بر حقانیت حکومت، اشاره شده است. گاهی نیز به مسأله­ی عصمت امام توجه کرده‌اند و آن را از اجزای اعتقادی شیعه  برشمرده‌اند.

    لازم است به این نکته توجه شود که تعریف‌های واژه­ی «شیعه» با دو مشکل مواجه است: اول، نصی به عنوان منبع اصلی که مورد پذیرش همه­ی تاریخ نویسان و فرقه پژوهان باشد که به استناد آن به تعریف شیعه بپردازند وجود ندارد. دوم، از لحاظ تاریخی نسبت به درج تعدادی از فرقه‌های مسلمانان در میان شیعیان وحدت نظر وجود ندارد تا بتوان به تعریف مشترک دست یافت. به همین جهت، تحقیق پیرامون این‌گونه واژگان کاری دشوار است.

    آنچه در این پایان نامه مورد نظر قرار دارد، «شیعه­ی اثنی عشری» یا شیعه­ی دوازده امامی است زیرا ناظر بر نظرات حضرت امام بوده و ایشان درباره­ی رفتار تاریخی این گروه اظهار نظر کرده‌اند، و پیرامون اعتقادات ایشان درباره­ی امامت دوازده تن از آل پیامبر چنین توضیح داده‌اند: «امامت را باید خدا تعیین کند به حکم خرد و خلفا و سلاطین لایق آن نیستند و علی و اولاد معصومین او اولوا الامرند که خلاف گفته‌های خدا هیچگاه نگفته و نگویند و این نیز به تعیین پیغمبر اسلام است.»[2]

    البته روشن است که درباره­ی اصحاب ائمه ممکن است برخی از ایشان فقط به حقانیت امامت ائمه­ی اطهار (علیهم السلام) تا زمان خودشان معتقد بوده باشند و نسبت به دیگر ائمه اصلا اطلاعی نداشته باشند.

    علمای شیعه: بر اساس آنکه مقصود از علما، صاحب نظران و متخصصین علمی و مقصود از شیعه، شیعیان اثنی عشری است، مقصود از «علمای شیعه» دو گروه است:

    اول، آن گروه از دانشمندانی که شیعه بودن در نوع تحقیق علمی ایشان تأثیر گذاشته و با پیش‌فرض‌های شیعی به پژوهش علمی می‌پردازند. این مسأله در دو علم به خوبی خود را نشان می‌دهد : فقه و حدیث و کلام. زیرا در این دو علم، پذیرش مرجعیت علمی و معصوم بودن ائمه­ی اطهار(علیهم السلام) به طور مستقیم در نظرات علما دخالت داشته و استناد به روایات معصومین در نتایج علمی آن کاملا تأثیر دارد.

    از علوم دیگری که تشیع، در نظرات محقّق تأثیر دارد و ممکن است بر اساس همان تأثیر گذاری، دانش را به دو شاخه­ی متفاوت دسته­بندی نمود عبارتند از: تفسیر، رجال، اصول فقه، عرفان و اخلاق.

    دوم، آن دسته از دانشمندانی که در علوم خود صاحب نظر بوده‌اند ولی علوم ایشان به عنوان یک علم شیعی محسوب نمی‌شود مثل ریاضی‌دانان یا طبیبان یا دانشمندان علوم طبیعی و فلسفی و تاریخ دانان. اگر این دانشمندان پیرو مذهب تشیع بوده‌اند، مورد نظر این تحقیق به حساب می‌آیند.

     

    1. درباره­ی واژه­ی شیعه و تعاریف آن از کتاب زیر بهره برده شده است: علی آقانوری، خاستگاه تشیع و پیدایش فرقه‌های شیعی در عصر امامان، قم، پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، 1385ش، فصل سوم: مفهوم شناسی شیعه و تشیع.

    Abstract:

    Imam Khomeini believed that most of the Shiite Scholars were against the illegitimate regimes following the Ahle Beit's manner. According to Sharia, nobody is allowed to set up a government without the permission of the prophet Mohammad (Pbuh) and Imams and they just permitted the Faqihs to establish a government. Thus any other kind of government is unlawful and it is forbidden or Haram Except in the cases of emergency, or for protecting the public interest or in the cases the possibility of enjoining the good and forbidding the evil (According to other point of views).

    However, some of the scholars at both the age of Ahl e Beit, and other times entered the courts and served in order to protect the interests of the Shiite. They accepted the Government positions just when they could do something in favor of the Shiite. They humiliated themselves in front of people for the expediency of society.

    In contrast, many of the Ahl -e- Bait's descendants and their followers and other scalars in Islamic realm revolted against the government and even some of them martyred in this path. Imams supported the rebellion of their times in secret. In addition, it is true that the Shiite scholars have a good relationship with kings of Safavi dynasty or Mongol period.

    In the last century, since the tobacco uprising and Constitutional Revolution and after that in the Iraq Revolution and in the time of Reza Shah and after that, Brave clergies and Shiite scholars had Precedence over others, to led the insurgences and uprising.

    However, we do not accept any excuse from scholars and should charge them for cooperation with Governors because Entry of scholars to an illegal

     Government has the worst effect on people's religion and belief.

     

    Key words: Shiite clerics, Ayatollah Khomeini, Rulers, Rebellion, Resistance

  • فهرست:

    مقدمه... 1

    فصل اول: تبیین مفاهیم

    1.1. علمای شیعه... 5

    2.1. حاکمان... 6

    3.1. انواع مواجهه ی علما با حاکمان... 7

    1.3.1. مشروعیت بخشی.. 8

    2.3.1. پذیرش منصب... 8

    3.3.1. حضور تشریفاتی.. 11

    4.3.1. ملاقات... 11

    5.3.1. نامه‌نگاری.. 11

    6.3.1. تقدیم کتاب... 11

    7.3.1. کناره گیری.. 11

    8.3.1. مخالفت... 11

    9.3.1. مبارزه... 11

    فصل دوم: بررسی نظری مواجهه ی علمای شیعه با حاکمان از  دیدگاه  امام خمینی (ره)

    1.2. مقدمه... 13

    2.2. حکومت حق... 13

    1.2.2. قانونگذاری؛ حق الهی.. 13

    2.2.2. حکومت معصومین (علیهم السلام). 14

    3.2.2. جانشینی فقیه در حکومت... 15

    3.2. حکومت باطل... 18

    4.2. ادله ی ممنوعیت همکاری با حکام جور... 19

    5.2. موارد جواز همکاری با حاکمان... 24

    1.5.2. رسیدگی به مصالح مردم... 24

    2.5.2. امر به معروف و نهی از منکر... 26

    3.5.2. اضطرار... 26

    6.2. لزوم تصدی مناصب حکومتی... 28

    7.2. مخالفت و مبارزه با حاکمان ستمکار... 29

    8.2. معاشرت با حاکمان جور... 31

    9.2. سکوت در برابر ستمگران... 32

    10.2. اصلاح و هدایت حاکمان ستمگر... 34

    11.2. مواجهه با فقهای حاکم... 35

    1.11.2. همکاری.. 35

    2.11.2. نقد و اصلاح... 37

    فصل سوم: بررسی تاریخی مواجهه ی علمای شیعه با حاکمان   از عصر حضور تا  پایان صفویه

    1.3. عصر حضور تا غیبت صغرا... 40

    1.1.3. عالمان مبارز در عصر حضور... 40

    1.1.1.3. مبارزات اصحاب ائمه... 40

    عمار یاسر... 41

    میثم تمار... 42

    .2.1.1.3قیامهای اولاد ائمه (علیهم السلام). 43

    قیام زید بن علی.. 45

    2.1.3.  حضور اصحاب ائمه در دستگاه ظالمان... 47

    .1.2.1.3علی بن یقطین... 49

    .2.2.1.3محمد بن اسماعیل بن بزیع... 50

    .3.2.1.3عبدالله نجاشی.. 51

    .2.3عصر غیبت کبری تا هجوم مغول... 51

    .1.2.3رابطه ی علمای شیعه با حاکمان شیعه... 52

    2.2.3. رابطه ی علمای شیعه با بنی عباس... 54

    3.3. دوره ی مغولان (663 756ه). 54

    1.3.3. خواجه نصیر الدین طوسی (598 664ه). 55

    1.1.3.3. اقدامات و خدمات خواجه... 58

    3. 3. 2. علامه حلّی (648-726ه). 59

    4.3. دوران پس از مغول... 62

    سربداران (736 783ه). 62

    مرعشیان (760 اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری)  62

    5.3. دوره ی صفویه... 62

    1.5.3. محقق ثانی "محقق کرکی" (865940ه). 64

    خدمات محقق کرکی.. 67

    3. 5. 2. شیخ بهایی (9531030ه). 69

    چگونگی ارتباط با سلاطین... 71

    دلایل همکاری علما با سلاطین... 74

    3. 5. 3. محقق داماد (9701040ه). 75

    3. 5. 4. علامه مجلسی (10371110ه). 78

    فعالیت سیاسی.. 79

    خدمات در دولت صفویه... 82

    توضیح حضور مجلسی در دربار صفویه... 89

    فصل چهارم: بررسی تاریخی مواجهه ی علمای شیعه با حاکمان از پایان صفویه تا پایان مشروطه

    4.1 . از صفویه تا قاجاریه... 94

    4. 2. تحریم تنباکو... 95

    4. 2. 1. ماجرای قرارداد تنباکو یا امتیاز رژی.. 95

    4. 2. 2. شیراز... 96

    4. 2. 3. تبریز... 97

    4. 2. 4. اصفهان... 97

    4. 2. 5. مشهد... 98

    4. 2. 6. تهران... 99

    4. 2. 7. اقدام میرزا محمد حسن شیرازی.. 99

    4. 2. 8. نقش میرزای آشتیانی در الغای امتیاز رژی.. 103

    4. 3. مشروطه... 105

    4. 3. 1. نقش علمای نجف در مشروطه... 111

    4. 3. 1. 1. محمد کاظم خراسانی (12551329ه). 111

    4. 3. 1. 2. سید محمد کاظم طباطبایی یزدی (1247 1337ه). 113

    اقدامات مهم سیاسی... 115

    4. 3. 2. شیخ محمد خیابانی (1297 1338ه). 117

    4. 3. 3. سید عبدالله بهبهانی (12561328ه). 121

    4. 3. 4. سید محمد طباطبایى (۱۲21–1299 ش). 122

    4. 3. 5. شیخ فضل‌الله نوری (12591327ه). 124

    4. 4. قیام علمای عراق؛ جنگ علیه استعمار انگلستان... 128

    4. 4. 1. میرزا محمد تقى شیرازى‏ «میرزاى دوم‏» (1270   1338ه). 131

    4. 4. 2. محمدتقی خوانساری (1267 1371ه). 134

    فعالیتهای سیاسی... 136

    4. 5. تبعید علمای عراق به ایران... 137

    4. 5. 1. سید ابوالحسن اصفهانی(‌ 1284   1365ه‌). 137

    4. 5. 2. محمد حسین نائینی (1277 1355ه). 140

    4. 5. 3. سید هبه الدین شهرستانی (13011386ه). 143

    4. 5. 4. شیخ مهدی خالصی (12761343ه). 147

    فصل پنجم: بررسی تاریخی مواجهه ی علمای شیعه با حاکمان  در  دوره ی  پهلوی

    5. 1 رابطه ی علما با حکومت پهلوی... 150

    5. 2 نظام اجباری؛ قیام اصفهان و تحصن قم... 151

    5. 2. 1. آقا نورالله اصفهانی (1287 1346ه). 153

    5. 3. قیام آذربایجان... 155

    5. 3. 1. میرزا صادق آقا مجتهد (12741351ه). 157

    مبارزات... 157

    5. 3. 2. میرزا ابوالحسن انگجی (12821357ه). 158

    5. 4. کشف حجاب، لباس متحد الشکل، کلاه پهلوی... 160

    5. 4. 1. قیام آیت الله قمی (12821366ه). 162

    5. 4. 2. قیام خراسان گوهرشاد... 163

    5. 4. 2. 1. آسید یونس اردبیلی (12931377ه). 164

    اقدامات سیاسی.. 165

    5. 4. 2. 2. آقا زاده (12941356ه). 165

    5. 5. نهضت جنگل... 167

    5. 6. سید حسن مدرس (12781356ه). 172

    5. 7. نهضت ملی شدن نفت... 176

    سید ابوالقاسم کاشانی (1260 1344ش ). 178

    نگاه اجمالی امام خمینی(رحمه الله). 192

    جمع بندی نظرات شرعی حضرت امام... 194

    جمع بندی نظرات تاریخی حضرت امام... 195

    کتابنامه... 204

    قرآن کریم... 204

    کتب فارسی.. 204

    کتب عربی.. 208

    مقالات... 209

     

    منبع:

    Abstract:

    Imam Khomeini believed that most of the Shiite Scholars were against the illegitimate regimes following the Ahle Beit's manner. According to Sharia, nobody is allowed to set up a government without the permission of the prophet Mohammad (Pbuh) and Imams and they just permitted the Faqihs to establish a government. Thus any other kind of government is unlawful and it is forbidden or Haram Except in the cases of emergency, or for protecting the public interest or in the cases the possibility of enjoining the good and forbidding the evil (According to other point of views).

    However, some of the scholars at both the age of Ahl e Beit, and other times entered the courts and served in order to protect the interests of the Shiite. They accepted the Government positions just when they could do something in favor of the Shiite. They humiliated themselves in front of people for the expediency of society.

    In contrast, many of the Ahl -e- Bait's descendants and their followers and other scalars in Islamic realm revolted against the government and even some of them martyred in this path. Imams supported the rebellion of their times in secret. In addition, it is true that the Shiite scholars have a good relationship with kings of Safavi dynasty or Mongol period.

    In the last century, since the tobacco uprising and Constitutional Revolution and after that in the Iraq Revolution and in the time of Reza Shah and after that, Brave clergies and Shiite scholars had Precedence over others, to led the insurgences and uprising.

    However, we do not accept any excuse from scholars and should charge them for cooperation with Governors because Entry of scholars to an illegal

     Government has the worst effect on people's religion and belief.

     

    Key words: Shiite clerics, Ayatollah Khomeini, Rulers, Rebellion, Resistance


موضوع پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), نمونه پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), جستجوی پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), فایل Word پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), دانلود پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), فایل PDF پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), تحقیق در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), مقاله در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), پروژه در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), پروپوزال در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), تز دکترا در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), پروژه درباره پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), گزارش سمینار در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره), رساله دکترا در مورد پایان نامه چگونگی مواجهه علمای شیعه با حاکمان با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر تلاشی است برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق(ع) برای نشر و گسترش معارف اسلامی و مخاطب­شناسی آن حضرت. در این پژوهش پس از تشریح مکاتب مختلفی ارتباطاتی، در نهایت تلفیقی از مکتب انتقال و ارتباطات آیینی برای تشریح سیره تبلیغی آن حضرت ارائه شده است. در ادامه مبتنی بر منظومه معرفتی اندیشمندان شیعه، سعی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (M.A) گرایش سیستم های اطلاعاتی چکیده در کشور ایران که برمبنای نظام اسلامی شکل گرفته است،به دلیل اعتقادات مذهبی،مشارکت و تعاون در راستای محرومیت زدایی از اهمیت خاصی برخورداراست.کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از نهادهای شکل گرفته پس از انقلاب است که هدف اصلی آن حمایت از محرومان و مستضعفان و جلب مشارکت های مردم به منظور گسترش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته عرفان اسلامی چکیده: از منتقدان مهم اهل سنت در قرن ششم ابوالفرج عبدالرحمن ابن جوزی (متوفی597) است. وی قسمت اعظم کتاب "تلبیس ابلیس" را به نقد آراء و آداب سلوک و رفتار صوفیان اختصاص داده است. به نظر او از جمله خدعه های شیطان با صوفیان ترک کسب و کار و نکاح، عزلت نشینی، پوشیدن خرقه و رواج سماع، نظر بر احداث اعتقاد به حلول و اتحاد و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد <<M.A>> گرايش: روابط بين الملل بهار1393 چکيده پژوهش حاضر، در راستاي پاسخ به يک سوال اساسي با اين عنوان است که مباني فکري، عقيدتي القا

چکیده پیشرفت دانش پزشکی موجب گردیده که تقریبا می توان گفت موضوعی به نام ناباروری وجود نداشته و یا بسیار نادر و مهجور شود . روشهای نوین تلقیح مصنوعی به میمنت دانش بشری این مشکل خانواده ها را حل کرده و کمتر کسی است که از وجود فرزند محروم بوده باشد . لقاح مصنوعی از ثمرات دانش پزشکی است و شیوه ای درمانی برای ناباروری زوج و زوجه به شمار می آید ، اما این عمل به دلیل اینکه حقوق و ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري اسلامينيم‌سال دوم سال تحصيلي 93 - 1392 چکيده:           موقوفات در تأسيس و تداوم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی چکیده هدف این پژوهش شناسایی مولفه های فرهنگی موثر بر مدیریت کارآمد بقاع متبرکه در شهر اصفهان بود. بدین منظور مولفه های ارزش ها ، هنجارها ، اداب و رسوم ، هنر و میراث فرهنگی، باورها و مذهب مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی عوامل فرهنگی در ابعاد ( ارزش ها، هنجار ها، هنر و میراث فرهنگی، باورها، مذهب،) ...

چکیده: جنبش ها و قیام های شیعی، در تاریخ تشیع برجستگی خاصی دارند و در هر برهه ای از زمان، به شکل ویژه ای نمود پیدا کرده اند. نمود جدی این قیام ها در پی واقعه جانسوز کربلا بود که تأثیر عمیق در روحیه مسلمانان، به ویژه علویان، داشت. قتل امام حسین(ع) و یارانش، عواطف و احساسات اخلاقی و مذهبی مردم را برانگیخت؛ به ویژه آن هایی که امام را برای بیعت دعوت کرده بودند، اما به هر دلیل از ...

رساله برای دریافت درجه دکتری رشته جامعه‌شناسی (گرایش نظری فرهنگی) چکیده این تحقیق در صدد است گزاره های اسلامی را در قالب مفاهیم جامعه شناسی عرضه کند و به یک جمع بندی نهایی در قالبِ دیدگاهی منتسب به آموزه های قرآن، در باره کنترل اجتماعی برسد. سؤال اصلی پژوهش این است که «دیدگاه اجتماعی قابل انتساب به آموزه های قرآن درباره کنترل کجروی چیست». این پژوهش با روش کیفی گراندد تئوری(نظریه ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده نورالدّین عبدالرّحمن جامی ( شاعر و عارف بزرگ قرن نهم هجری ) از سرامدان زبان و ادب فارسی است. وی درزمینۀ زبان و ادب فارسی و عربی دارای تألیفاتی به نظم و نثر است. در زمان جامی مباحث و مسائل کلامی در بین اندیشمندان رواج داشت و به سبب اهمیّت این علم در شناخت دین و دفاع از آراء و عقاید دینی هرکدام از آنان که دارای ...

ثبت سفارش