پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب

word 739 KB 32739 196
1393 کارشناسی ارشد فلسفه و اخلاق
قیمت قبل:۶۹,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    از اصیل­ترین گرایشات انسانی، گرایشات عرفانی اوست که در جهت یابی این تمایلات بسیاری از عوامل درونی و بیرونی تأثیر گذارند. در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی، مهمترین عوامل درونی(فطری) و عوامل بیرونی(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) گرایش به عرفان­های کاذب مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که عرفان­های کاذب تنها در صدد پاسخ­گویی به بعضی از ابعاد وجودی انسان می­باشند، و خدا و قرب به خدا در مکتب­شان وجود ندارد. بلکه هدف­شان را رساندن انسان به آسایش و آرامش از طریق بعضی از اعمال و حرکات بی­معنا، معرفی می­کنند. در نتیجه در دور کردن افراد به خصوص جوانان، از دین و عرفان حقیقی نقش بسزایی دارند.

    لذا تلاش شده تا با شناسایی این عوامل، بتوان از پیشروی این عرفان­ها و دین­گریزی و متمایل شدن جوانان به سمت این فرقه­ها جلوگیری کرد. زیرا زمانی که علل به وجود آمدن یک انحراف مشخص شود، برای درمان و پیشگیری آن می­توان اقدام نمود و با راه­کارهایی که اسلام در این زمینه بیان کرده، جامعه و فرد را از آن انحراف و تأثیرات منفی آن نجات داد.

    بر اساس نتایج به دست آمده، می­توان ضعف معرفت، نداشتن شناخت درستی از گرایشات فطری، جهل نسبت به دین و عرفان حقیقی، مشکلات مالی و خانوادگی، سبک جدید زندگی، دلایل سیاسی و ... از مهم­ترین عوامل گرایش روز افزون به این فرقه­ها عنوان نمود.

    کلید واژه­ها: عرفان، عرفان حقیقی، عرفان کاذب، ملاک­ های عرفان حقیقی، ملاک ­های عرفان­ه ای 

     

    مقدمه

    عرفان طریقه و شیوه ویژه­ای است برای دست­یابی به حقیقت که بر شهود و اشراق تکیه دارد. امروزه با توسعه ابعاد زندگی مادی بشر و صنعتی شدن، نه تنها گرایش به مباحث عرفانی و معنویت کاسته نشده، بلکه نیاز انسان به این موارد روز به روز افزایش یافته است. با این افزایش عرفان­نماهای فراوانی برای پاسخ دادن به این نیاز ظهور کرده­اند و از این تمایل برای رسیدن به اهداف و غرض­های خاص خود سوء استفاده نموده، با انجام دادن کارها و رواج اندیشه و عقاید باطل مکتب­هایی را در سطح جهانی با نام­های مختلف شیوع و گسترش داده­اند. اما نتوانسته­اند به این عطش و نیاز معنوی بشر پاسخ مناسبی دهند و بر عکس بر آلام روحی بشر افزوده­اند.

    این فرقه­های نوظهور با استفاده از روش­های مختلف و بهره­گیری از امکانات روز دنیا در رقابت با ادیان سنتی، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و پیروان این ادیان را به سوی خود جذب کرده­اند.

    در واقع این فرقه­های کاذب که از معنای دینی خالی هستند و پایه و بنیان درستی ندارند، از طریق انواع رسانه­ها مانند ماهواره، اینترنت، فیلم، کتاب، موسیقی و ... وارد کشورهای مختلف جهان شده، طرفداران زیادی را به خود جلب می­کنند.

    بنابراین با توجه به رواج گسترده انواع فرقه­های مدعی عرفان و گرایش افراد به این فرقه­ها، لازم است اقداماتی در جهت شناخت صحیح و شناسایی دقیق عواملی که سبب گرایش به این­گونه فرقه­ها می­شود، صورت گیرد.

    آن چه در این رساله بدان پرداخته شده، بررسی علل گرایش افراد به این نوع عرفان­ها می­باشد؛ تا از طریق ریشه­یابی این گرایشات و شناسایی عوامل گرایش، جلوی نفوذ این مکاتب و در نتیجه آسیب­های آنها گرفته شود.

    در تحقیق حاضر تمامی مجموعه موضوعات در شش فصل بیان شده است:

    1. فصل اول به بحث کلیات تحقیق اعم از بیان مسأله، اهداف تحقیق، اهمیت موضوع، سوالات اصلی و فرعی، فرضیه­ها، پیشینه و تعریف مفاهیم می­پردازد.

    2. فصل دوم به معرفی عرفان و عارفان حقیقی پرداخته و شاخصه­های آنها را بیان می­کند.

    3. فصل سوم به معرفی عرفان و عارفان کاذب پرداخته و شاخصه­های آنها را بیان می­کند.

    4. فصل چهارم مهمترین عوامل درونی گرایش مانند انحراف فطرت، ضعف معرفت، میل به بی­بندباری و ... را بررسی می­کند.

    5. فصل پنجم مهمترین عوامل بیرونی گرایش مانند عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بررسی می­کند.

    6. فصل ششم راه­کارهای پیشگیری و درمان همراه با نتیجه­گیری را بیان می­کند.

    بیان مسأله

    عرفان یعنی شناخت شهودی خداوند متعال و اسماء، صفات و افعال او، که ریشه در فطرت انسان دارد. ولی گاهی این شناخت در روش­های خود در رسیدن به معرفت واقعی، مسیر درستی را طی نمی­کند و به انحراف کشیده می­شود.

    در حال حاضر بسیاری از عرفان­های موجود، کاذب و ساختگی و خارج از چارچوب دین هستند. و اصلاً به کار بردن واژه عرفان برای این قبیل فرقه­ها اشتباه می­باشد. زیرا دست­یابی به عرفان واقعی از راه دستورات دینی و مبتنی بر وحی است. در واقع این مکاتب نوعی شبه عرفان هستند که بر خواسته از اومانیسم بوده و فاقد معنویت دینی می­باشند؛ چرا که اومانیسم به سمت انسان­گرایی پیش می­رود و خداگرایی را مورد هدف قرار می­دهد.

    عرفان­های کاذب مصداق بارز جنگ نرم دشمنان اسلام است که هویت فرد را به خطر می­اندازد. و ارزش­های اجتماعی افراد را کم­رنگ کرده، بحران­های روانی به وجود می­آورند. و با هدف قرار دادن باورها و اعتقادات مردم به ویژه جوانان قصد فروپاشی و متزلزل کردن خانواده­ها را دارند.

    شاید بتوان عوامل درونی(فطری) و عوامل بیرونی(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی) که باعث گرایش به این­گونه عرفان­ها می­شوند را به این صورت بیان کرد: فطری بودن میل به معنویت، ضعف تبلیغات دینی، ارائه جذاب عرفان­های کاذب، جهل به عرفان حقیقی، ضربه زدن به مذهب و امنیت ملی، شریعت­گریزی و فرار از تکالیف اسلامی، آزادی رابطه دختر و پسر، میل به متفاوت بودن در جوانان، میل به لذت­های زود گذر و ... .

    این تحقیق به بررسی عواملی که موجب می­شود که افراد به سمت عرفان­های کاذب کشیده شوند، می­پردازد. تا با معرفی این عوامل و بررسی پیامدهای گرایش به این عرفان­ها، جلوی نفوذ و گسترش این مکاتب و اثرات منفی آنها گرفته شود.

    12. هدف تحقیق

    از آن جایی که هجوم فرهنگی و سیاسی غرب که با استفاده از ابزارهای فراگیر رسانه­ای( ماهواره، اینترنت، رمان، کتاب و ... ) به تخریب پایه­های اعتقادی و ارزشی نسل حاضر می­پردازد، بررسی علل گرایش به عرفان­های کاذب و بیان راه­کارهایی برای عدم گرایش به این­گونه عرفان­ها بسیار ضروری می­باشد. زیرا اگر عواملی را که سبب گرایش به عرفان­های کاذب می­شوند به خوبی شناسایی شوند و ابعاد پنهان و آشکار آنها به درستی بررسی و پیگیری شود، از آثار و عوارض آن کاسته شده و نهایتاً از رشد و گسترش آن جلوگیری به عمل می­آید.

     

    13. سوال اصلی        

    علل گرایش به عرفان­های کاذب کدامند؟

    14. سوالات فرعی

    1. عرفان حقیقی چیست و شاخصه­های آن کدامند؟

    2. عرفان کاذب چیست و شاخصه­های آن کدامند؟

    3. عوامل درونی(فطری) گرایش به عرفان­های کاذب چیست؟

    4. عوامل بیرونی(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی) گرایش به عرفان­های کاذب کدامند؟

    5. چه شیوه­هایی برای پیشگیری از گرایش به عرفان­های کاذب می­توان سراغ گرفت؟

    6. با افراد متمایل به این عرفان­ها چگونه باید رفتار کرد؟

    15. فرضیه­ها

    1. عرفان حقیقی شناخت شهودی خداوند، اسماء و صفات اوست که قرب الهی، مطابقت با عقل و فطرت و شریعت از مهمترین شاخصه­های آن می­باشد.

    2. عرفان­ کاذب مکتب­هایی هستند که بر اساس نیاز انسان به شناخت خدا و احساس نیازهای معنوی او، راه­هایی را که مبتنی بر اندیشه­های ناصحیح از عالم و آدمند را برای پاسخ­گویی کاذب معنویت­جویی انسان مطرح می­کنند. و رسیدن به آسایش و آرامش، شادی، عقل­ستیزی، مخالفت با شریعت از مهمترین شاخصه­های آن می­باشد.

    3. فطرت خداجوی انسان و مسأله معناجویی در زندگی مهمترین عوامل درونی گرایش به نحله­های عرفانی از جمله عرفان­های کاذب می­باشد.

    4. عوامل اجتماعی مثل مشکلات خانوادگی، سبک جدید زندگی، همچنین عوامل اقتصادی مثل فقر در جامعه و عوامل فرهنگی و معرفتی مانند نارضایتی از رفتار دینداران و ضعف تبلیغات و ... از عوامل بیرونی مؤثر در گرایش به عرفان­های کاذب است.

    5. با شناسایی عوامل گرایش می­توان راه­کارهایی را برای پیشگیری و درمان مشخص نمود.

    16. موانع و محدودیت­های تحقیق

    از جمله موانع و محدودیت­های این تحقیق می­توان به فقدان منابع در بحث علل گرایش به عرفان­های کاذب اشاره کرد. زیرا در این زمینه کار تحقیقی مناسبی صورت نگرفته و تنها به چند مصاحبه و مقاله­های چند صفحه­ای که همه شبیه هم هستند، اکتفا شده است. به همین خاطر برای به دست آوردن مطالب مورد نیاز، با مشکل مواجه شده و وقت و هزینه زیادی صرف شده است.

    17. پیشینه تحقیق

    با توجه به این که در چند دهه اخیر عرفان­های زیادی با نام­های مختلف شیوع پیدا کرده­اند، نویسندگان و محققین را بر آن داشته که کتاب­ها و مقاله­هایی در این مورد بنویسند مانند: 1 آقای دکتر محمد تقی فعالی در کتاب آفتاب و سایه­ها و نیز کتاب­های دیگری با نام فرقه­های کاذب به نقد و بررسی این عرفان­ها می­پردازد.2 آقای احمد حسین شریفی در کتاب درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفان­های کاذب، به معرفی عرفان حقیقی و کاذب و بیان شاخصه­های هر کدام پرداخته و در قسمتی از این کتاب، علل گرایش به عرفان­های کاذب را بیان می­کند.3 آقای حمیدرضا مظاهری سیف در کتاب جریان­شناسی انتقادی عرفان­های نوظهور، علت گرایش به عرفان را فطری می­داند و به نقد و بررسی عرفان­های نوظهور می­پردازد.4 جمعی از نویسندگان در کتاب کژراهه( گزارش­هایی از فرقه­های نوپدید و عرفان­های دروغین) گزارش­ها و گفتگوها و مقالاتی را در مورد فرقه­های نوظهور بیان می­کنند.5 آقای امید شهبازنژاد در کتاب فرقه­های نوظهور و رهبران به معرفی این فرقه­ها و رهبران­شان پرداخته و در فصلی از این کتاب عواملی که در گرایش افراد به این فرقه­ها مؤثر می­باشند را ذکر کرده­اند.6 آقای عبدالحسین خسروپناه، دو فصل از کتاب جریان­شناسی ضد فرهنگ­ها را به موضوع عرفان­های نوظهور و شیطان­پرستی اختصاص داده است.7 آقای حمزه شریفی دوست در کتاب کاوشی در معنویت­های نوظهور، به معرفی این عرفان­ها پرداخته و ضعف­ها و نقص­های آنها را بیان می­کند.8 آقای هادی وکیلی در مقاله­ای به نام آسیب­ شناسی معنویت در ایران، با معرفی ویژگی­های عرفان­های کاذب به بررسی بعضی از عوامل گرایش می­پردازد.9 خانم فهیمه رستگار هم در مقاله آثار تخریبی عرفان­های نوظهور و کاذب، بعد از بیان شاخصه­های عرفان­های کاذب، علل تأثیر گذاری آنها را بیان کرده و در ادامه فرقه­هایی را که به رواج این عرفان­ها می­پردازند، معرفی می­کند و آثار تخریبی­شان را بیان می­نماید.10 خانم نرگس فلاحی در مقاله خود به نام سراب سلوک در عرفان­های کاذب، روش­های سیر و سلوک و ضعف­هایشان را بیان می­کند.11 آقای فریدون موحدکیا در پایان­نامه ارشد، علل گرایش نسل جوان را مورد بررسی قرار داده است.12 آقای سید علی اصغر میرخلیلی در پایان­نامه ارشد، به نام بررسی زمینه­های اجتماعی ظهور و ترویج جریان­های عرفان­­­نما در دو دهه اخیر، مهمترین عوامل اجتماعی که سبب گرایش به عرفان­های کاذب می­شوند را همراه با شیوه­های تبلیغی آنها مورد بررسی قرار داده است.

    اما این نویسندگان تنها به توصیف و معرفی این عرفان­ها و بررسی نظریه­های صاحب عرفان­هاپرداخته­اند و تنها بخش کوچکی را به علل گرایش اختصاص داده­اند و از تحقیق ریشه­ای و اساسی

    آن غافل بوده­اند؛ به طوری که تا چند سال گذشته کسی به ریشه­یابی گرایش افراد به این گونه عرفان­ها نپرداخته است.

    لذا در این رساله با تقسیم عوامل گرایش به درونی و بیرونی و بررسی هر کدام از آنها، سعی شده مواردی را که سبب گرایش به سمت فرقه­های کاذب و جذب در آنها می­شود، به صورت اساسی بررسی شود.

    18. تعریف مفاهیم

    برای درک بهتر بحث، لازم است واژگان کلیدی به همراه مفاهیم مرتبط با آن تبیین شود.

    181. عرفان: مکتبی است که وصول به حقیقت معرفت را از طریق ریاضت و تهذیب نفس و تأمل جستجو می­کند.[1] که معنای لغوی و اصطلاحی و اقسام آن در فصل دوم به طور مفصل بیان می­شود.

     

    Abstract

     Of the most important human tendencies are mystic ones which are effected by a great number of internal and external factors. In this thesis the most significant internal and external factors (political, economical, social & cultural) which cause tendencies toward wrong mysticism have been studied through analytical descriptive method. False mysticism is just about to answer some aspects of human needs in which there is no place for God and striving to draw close to him. Their main aim is introduced as finding comfort and relaxation through some meaningless behaviors. So they have an important role in making people especially the youth living a life far from religion and real mysticism. It is therefore tried to prevent the development of false mysticism, religion escapism and youth tendencies toward them by identifying the above mentioned factors. By finding out about the reasons of an aberration coming to existence and using Islamic solutions in such cases, its negative effects on people and society can be faced and controlled.

    According to obtained results, some of the most important factors of the increasing tendency to such sects include: weakness of knowledge, lack of understanding of true mysticism, religious ignorance, family and financial problems, new lifestyles, political reasons.

    Keywords: mysticism, true mysticism, false mysticism, criteria of true mysticism, criteria of false mysticism.

  • فهرست:

    . فصل اول:کلیات..........................................................................................................................3

    11. بیان مسأله....................................................................................................................................4

    12. هدف تحقیق................................................................................................................................4

    13. سوال اصلی..................................................................................................................................5

    14. سوالات فرعی..............................................................................................................................5

    15. فرضیه­ها.......................................................................................................................................5

    16. موانع و محدودیت­های تحقیق.....................................................................................................5

    17. پیشینه تحقیق...............................................................................................................................6

    18. تعریف مفاهیم..............................................................................................................................7

    181. عرفان.....................................................................................................................................7 182. کاذب.......................................................................................................................................7 183. علل........................................................................................................................................7 184. گرایش...................................................................................................................................8 185. پیشگیری...............................................................................................................................8 186. درمان.......................................................................................................................................8

    2. فصل دوم: عرفان حقیقی و شاخصه­های عرفان و عارفان حقیقی....................................9  21. عرفان حقیقی چیست؟..............................................................................................................10  211. عرفان در لغت......................................................................................................................10  212. عرفان در اصطلاح.................................................................................................................11  213. سرچشمه عرفان..................................................................................................................14  214. عرفان نظری و عملی...........................................................................................................18  215. عرفان حقیقی و کاذب..........................................................................................................20 22. شاخصه­های عرفان حقیقی..................................................................................................22

     

     221. قرب الهی به عنوان هدف غایی...........................................................................................22  222. مطابقت با شریعت.................................................................................................................23

    223. هماهنگی با عقل...................................................................................................................28 224. عدم مخالفت با فطرت...........................................................................................................31

    225. تصحیح نسبت به دنیا و آخرت.............................................................................................32 226. همه جانبه بودن.....................................................................................................................35 23. شاخصه­های عارفان حقیقی......................................................................................................36  231. یاد خدا.................................................................................................................................36 232. تأکید بر ریاضت­های شرعی.................................................................................................38  233. مرگ اندیشی........................................................................................................................39  234. پرهیز از شهرت و فرقه­گرایی..............................................................................................40  235. محبت نسبت به همه آفریده­ها...............................................................................................41

    3. فصل سوم: شاخصه عرفان­ها و عارفان کاذب....................................................................43                                              31. شاخصه­های عرفان­های کاذب...................................................................................................44  311. نادیده گرفتن خدا به عنوان هدف غایی................................................................................44   312. شادمانگی به عنوان هدف غایی............................................................................................46  313. شریعت ستیزی....................................................................................................................49   314. خردستیزی و منطق­گریزی....................................................................................................51  315. انکار معاد و اعتقاد به تناسخ..................................................................................................53  316. قطب محوری و استاد پرستی................................................................................................57  32. شاخصه­های عارفان کاذب.........................................................................................................59   321. دعوت به خود.......................................................................................................................59  322. مبارزه با ادیان الهی................................................................................................................60

    323. دامن زدن به میسائل جنسی...................................................................................................63 324. تبلیغ کثرت­گرایی عرفانی......................................................................................................65 325. ایجاد مکان­های مقدس اختصاصی....................................................................

    4. فصل چهارم: عوامل درونی گرایش به عرفان­های کاذب................................................. 71 41. انحراف فطرت...........................................................................................................................72 42. فقدان هویت.............................................................................................................................74 43. ضعف معرفت...........................................................................................................................77 44. میل به بی­بندباری.......................................................................................................................80 45. تمایل به قدرت.......................................................................................................................82 46. اضطراب و فشارهای عصبی......................................................................................................84

    5. فصل پنجم: عوامل بیرونی گرایش به عرفان­های کاذب....................................................88 51. الف. عوامل فرهنگی.................................................................................................................89 511. عدم تبلیغ کافی دین در جامعه.............................................................................................89  5111. عدم شناخت نسبت به دین...............................................................................................89  5112. سخت­گیری دینی..............................................................................................................91  5113. تناقض در گفتار و عمل عالمان دینی.................................................................................93 5114. عملیاتی نکردن مفاهیم دینی..............................................................................................95

    512. تبلیغات گسترده گروه­های معنویت­گرا و شیوه­های تبلیغی آنها..............................................96 5121. تبلیغات گسترده................................................................................................................96 51211. چاپ و ترجمه کتاب....................................................................................................96 51212. استفاده از نماد...............................................................................................................97 51213. اینترنت و سایت............................................................................................................97 51214. استفاده از افراد متخصص برای تبلیغ.............................................................................98

    5122. شیوه­های تبلیغ...................................................................................................................99 51221. آسان­گویی و سادگی تعالیم...........................................................................................99 51222. حمایت از اعضای فرقه................................................................................................100 51223. محبت کردن................................................................................................................100 51224. تجربه شخصی سلوک عرفانی.....................................................................................101

    52. ب. عوامل اقتصادی.................................................................................................................101

    53. ج. عوامل اجتماعی..................................................................................................................104 531. مشکلات خانوادگی........................................................................................................... 105

     

    5311. افراط و تفریط در مسائل دینی......................................................................................106  5312. کمبود محبت و بی­توجهی............................................................................................107  5313. طلاق.............................................................................................................................108 5314. برخوردهای نامتعادل در خانواده.....................................................................................109

    5315. خانواده خلاف­کار و محیط نامناسب...............................................................................110 532. سبک زندگی غربی.............................................................................................................111 533. دوستان ناباب......................................................................................................................112 534. سخت­گیری­ها و محدودیت­های اجتماعی...........................................................................115

    54. د. عوامل سیاسی.....................................................................................................................116 541. ابزار....................................................................................................................................116 542. اهداف................................................................................................................................118 5421. ضربه به امنیت ملی و مذهبی..........................................................................................118 5422. ایجاد پایگاه....................................................................................................................118 5423. ایجاد شبهه، تفرقه و شایعه............................................................................................119 5424. ایجاد بی­تفاوتی در مردم نسبت به سرنوشت خود...........................................................119

    6. فصل ششم: پیشگیری، درمان، نتیجه­گیری...............................................................121 61. پیشگیری................................................................................................................................122 611. خانواده...............................................................................................................................122 6111. ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه با جوانان......................................................................122 6112. آموزش معارف دینی و تقویت ایمان...............................................................................123

    6113. ارائه الگو.......................................................................................................................124 6114. کنترل دوستان................................................................................................................125 612. رسانه..................................................................................................................................126 613. آموزش و پرورش و معلم...................................................................................................128 614. مبلغین و روحانیون............................................................................................................131 615. حکومت اسلامی................................................................................................................135 6151. معرفی دین و تقویت ایمان...........................................................................................136 6152. تسهیل ازدواج..................................................................................................................137

    6153. از بین بردن جهل و نادانی............................................................................................138 6154. مبارزه با فقر..................................................................................................................139 62. درمان.....................................................................................................................................140 63. نتیجه­گیری..............................................................................................................................143 پیشنهاد.............................................................................................................................................145

    فهرست منابع...................................................................................................................................147

    نمایه................................................................................................................................................160

    منبع:

    قرآن کریم

    فارسی

    1. آبراهامسن، دیوید، روان­شناسی کیفری، مترجم: پرویز صانعی، تهران: گنج دانش،1371

    2. آقانوری، علی، عارفان مسلمان و شریعت اسلام، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب،1387

    3. ابراهیم­زاده، عیسی، فلسفه تربیت(فلسفه آموزش و پرورش)، بی­جا: دانشگاه پیام نور،1371،چ4

    4. ابن علی میانجی همدانی، عبدالله بن محمد(عین القضات)، تمهیدات، مقدمه و تصحیح: عفیف عسیران،  تهران: منوچهری،1373،چ4

    5. احمدی، علی اصغر، روان­شناسی نوجوانان و جوانان ، بی­جا: نشرنخستین،1377 ، چ7   

    6. احمدی، محمدرضا، فصل­نامه کتاب زنان، فرزندسالاری، شماره15

    7. ادیب بهروز، امیر مجتبی، بررسی تأثیر خانواده در افزایش بزهکاری، قم: دانشگاه قم،1391

    8. اسدی، محمدرضا، دانایی و معضل دینداری، تهران: اندیشه امروز،1383

    9. اسدی گرمارودی،محمد، حقیقت عرفان در روایات و قرآن، بی­جا: رویش نو،1390

    10. اسکندری، حمید، مباحث پدافند غیر عامل4 جنگ روانی و جنگ رسانه ، تهران: بوستان حمید،1390، چ2

    11. اسماعیلی یزدی، عباس، فرهنگ اخلاق ، قم: مسجد مقدس جمکران،1382، چ2

    12. اشو، عشق پرنده­ای آزاد است، مترجم: مجید پزشکی، اصفهان: هودین،1383

    13. ، زندگی موهبتی الهی است، مترجم: مجید پزشکی، اصفهان: هودین،1383

    14. ، یک فنجان چای، مترجم: مسیحا برزگر، تهران: دارینوس،1382

    15. ، خلاقیت( راهکارهایی برای یک زندگی جدید)، مترجم: مرجان فرجی، تهران:

    فردوسی،1380

    16. ، تعلیمات تانترا، مترجم: بهروز قنبری و دیگری، تهران: هدایت الهی،1381

    17. ، بلوغ، مترجم: مرجان فرجی، تهران: فردوسی،1380

    18. ، شورشی، مترجم: عبدالعلی براتی، تهران: نسیم دانش،1383

    19. ، شکوه آزادی، مترجم: عبدالعلی براتی، تهران: نسیم دانش،1383

    20. ، راز بزرگ، مترجم: روان کهریز، تهران: باغ نو،1382

    21. ، قطره­ای در دریا، مترجم: مجید پزشکی، اصفهان: هودین،1383

    22. ، آواز سکوت، مترجم: میرجواد سید حسینی، اصفهان: هودین،1384

    23. ، اینک برکه­ای کهن، مترجم: سیروس سعدوندیان، تهران: نگارستان کتاب،1382

    24. ، الماس­های اشو، مترجم: مرجان فرجی، تهران: فردوسی،1382

    25. ، مراقبه(هنر وجد و سرور)، مترجم: فرامرز جواهرنیا، تهران، فردوسی،1380

    26. ، از سکس تا فرا آگاهی، مترجم: محسن خاتمی، هندوستان: پونا،1380

    27. ، ضربان قلب حقیقت مطلق، مترجم: لوئیز(مرضیه) شنکایی، تهران: فردوسی،1381

    28. ، آینده طلائی، مترجم: مرجان فرجی، تهران، فردوس،1381

    29. افراسیاب­پور، علی اکبر، زیبای پرستی در عرفان اسلامی، تهران: طهوری،1380 

    30. افروز، غلامعلی، روان­شناسی خانواده: همسران برتر ، تهران: انجمن اولیاء و مربیان،1389، چ10

    31. افلاکی، شمس­الدین، مناقب­العارفین ،تهران: دنیای کتاب،1362، چ2

    32. اکبری، ابوالقاسم، مشکلات نوجوانی و جوانی، تهران: رشد و توسعه،1387

    33. ام رایکمن، ریچارد، نظریه­های شخصیت، مترجم: مهرداد فیروزبخت، تهران: ارسباران،1387

    34. امیدیان، مرتضی، هویت از دیدگاه روان­شناسی، یزد: دانشگاه یزد،1388

    35. امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت ، تهران: انجمن اولیاء و مربیان،1373، چ2

    36. امینی­نژاد، علی، آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ،قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،1390،چ2

    37. اندرزیان، امرالله، اخلاق اسلامی، قم: ابتکاردانش،1385

    38. انصاریان، حسین،عرفان اسلامی ؛ بی­جا: دارالعرفان،1386، ج1

    39. انصاری، خواجه عبدالله، طبقات صوفیه، تصحیح: حسین آهی، تهران: فروغی ، 1380،چ2

    40. انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن،1389

    41. ایروانی، جواد، اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث ، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی،1390، چ2

    42. بابازاده، علی­اکبر، زمینه­های فساد در جامعه و راه درمان، مقدمه: ناصرمکارم شیرازی ، قم: قدس، بی­تا، ج2

    43. بابایی، عبدالله،ارتباط ارزش­های انسانی(زمینه مقدماتی، زنجان: دستان،1372

    44. بدار، لوک، روان­شناسی اجتماعی، مترجم:حمزه گنجی، تهران: ساوالان،1380

    45. بارفروش، عبدالرضا، آسیب­شناسی عرفان ،تهران: راه نیکان،1389، چ2

    46. باقرزاده میانجی، احد، عرفان ناب(عرفان در مکتب اهل بیت و قرآن)، قم: تپش،1381

    47. بهاری همدانی، محمد، تذکره المتقین، تهران: نورفاطمه،1361

    48. بی­ناس، جان، تاریخ جامع ادیان، مترجم: علی اضغرهمت، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی ،1377، چ9

    49. پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه(مجموعه کلمات قصار رسول اکرم)، تهران: دنیای دانش،1382

    50. پسندیده، عباس، محمدرضا کیومرثی، درآمدی برپیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی، مقدمه: همایون هاشمی،قم: دارالحدیث،1392

    51. تقی­زاده، محمداحسان، باد بی­آرام نوجوانی، اصفهان: یکتا،1379

    52. تنه کار، محسن، آشنایی والدین با دوران بلوغ نوجوانان، قم: نسیم حیات،1389

    53. توئیچل، پال، سرزمین­های دور، مترجم: هوشنگ اهرپور ، تهران: نگارستان کتاب، 1379، چ2

    54. ، ، اکنکار کلید جهان­های اسرار، مترجم: هوشنگ اهرپور، تهران: نگارستان کتاب، 1379

    55. ، ، اک، ویدیا دانش باستانی پیامبری، مترجم: هوشنگ اهرپور، تهران: نگارستان کتاب،1380

    56. توکلی، مهدی، اعتیاد، پیامدها، پیشگیری و درمان، قم: نغمات،1390

    57. جعفری، محمد تقی، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه ، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1381، چ9، ج1

    58. جمشیدی، اسدالله، نگاهی قرآنی به حیات معنوی، تهران: اندیشه جوان،1383

    59. جهان میهن جهرمی، شکرالله، اخلاق اسلامی ، قم: راسخون،1386، چ2

    60. جوادی آملی، عبدالله، دین شناسی، تحقیق و تنظیم: محمدرضا مصطفی­پور ، قم: اسراء، 1380، چ5

    61. ، ، نسبت دین و دنیا ، قم: اسراء،1387، چ5

    62. ، ، امام مهدی(عج) موجود موعود ، قم: اسراء،1389، چ6

    63. ، ، تحریر تمهید القواعد، بی­جا: الزهرا،1372

    64. ، ، سروش هدایت ، قم: اسراء،1381، چ5، ج1

    65. حائری یزدی، محمد حسین، آشنایی با اخلاق اسلامی ، تهران: بنیاد پژوهش­های اسلامی،1387، چ4

    66. حاجی ده آبادی، محمدعلی، سید علی حسین­زاده، بررسی مسائل جوانان در روایات ، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان فرهنگی هنری شهر تهران،1386، چ3

    67. حافظ شیرازی، شمس الدین محمد، دیوان حافظ، تصحیح: محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: آبنوس،1382

    68. حمیدزاده گیوی، اکبر، بایسته­ها و نبایسته­های تبلیغ و مبلغین، تهران: حسام: پورنگ،1389

    69. حیدری، مجتبی، دینداری و رضامندی خانوادگی ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،1387،چ3

    70. خدایاری فرد، محمد، استرس و سبک­های مقابله با آن ،تهران: دانشگاه تهران،1390، چ2

    71. ، ، مسائل نوجوانان و جوانان، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1373

    72. خرازی آذر، زهرا، نرگس احسانی، جریان­شناسی رسانه­های بزرگ، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی معاونت پژوهشی دفتر گسترش تولید علم،1388

    73. خسروپناه، عبدالحسین، جریان­شناسی ضد فرهنگ­ها ، قم: تعلیم و تربیت اسلامی،1391، چ6

    74. دادستان، پریرخ، روان­شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگ­سالی، تهران: سمت،1376

    75 دالایی لاما،دکترهوارسی، کاتلر،هنرشادزیستن،مترجم: شهنازانوشیروانی،تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا،1382

    76. داوودی، محمد، نقش معلم در تربیت دینی ، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1390، چ3

    77. دهپاش، مهدی، سید علی اصغر میرباقری فرد، تاریخ تصوف(1)، تهران: سمت،1384

    78. دهخدا، علی اکبر، لغت­نامه ، تهران: دانشگاه تهران،1377، چ2

    79. رازی، نجم الدین، رساله عشق و عقل، تصحیح: تقی تفضلی ، بی­جا: بنگاه ترجمه و نشر کتاب،1352، چ2

    80. رحیمیان، محمدحسین، محمد تقی رهبر، آیین تزکیه، قم: بوستان کتاب،1380

    81. ، ،  اخلاق و تربیت اسلامی ، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها،1382، چ10

    82. رجائی بخارایی، احمد علی، فرهنگ اشعار حافظ ، تهران: علمی،1373، چ7   

    83. رجبی، محمود، انسان­شناسی ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1390، چ15

    84. رزاقی، احمد، اهمیت و ضرورت تبلیغات، قم: سازمان تبلیغات اسلامی،1370

    85. رنجبران، داود، نحوه شکل­گیری گروه­های شیطان­پرستی در ایران ، تهران: ساحل اندیشه تهران،1388، چ2

    86. ، ، نفد و بررسی عرفان­های وارداتی: اکنکار عرفان التقاطی، تهران، ساحل اندیشه تهران،1388

    87. رودگر، محمدجواد، شهود و شریعت، قم: وثوق،1387

    88. زاهدی اصل، محمد، مقدمه­ای بر خدمات اجتماعی در اسلام، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی،1370

    89. ساجدی، ابوالفضل، دین­گریزی چرا؟ دین­گرایی چه سان؟ قرآن و نظام تربیتی نسل نو، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،1384

    90. سای بابا، ساتیا، عشق الهی را جلوه­گر سازید، مترجم: پروین بیات، تهران: عصر روشن­بینی،1380

    91. ، ، تعلیمات معنوی سای بابا(6)، مترجم: رویا مصباحی مقدم، تهران: تعالیم حق،1383

    92. ، ، تراشه­های الماس خداوند، مترجم: طاهره آشنا ، تهران: تعالیم حق،1377، چ2

    93. ، ، افکار الهی برای 365 روز سال، مترجم: پروین بیات، تهران: عصر روشن­بینی،1384

    94. سبحانی­نیا، محمد، بررسی مسائل جوانان ، قم: بوستان کتاب،1387، چ2

    95. ، ، جوان و آرامش ، قم: بوستان کتاب،1390، چ7

    96. ستوده، هدایت الله، مقدمه­ای بر آسیب­شناسی اجتماعی ، تهران: آوای نور،1373، چ2

    97. سعیدی، گل بابا، فرهنگ جامع اصطلاحات عرفانی ابن عربی، تهران: زوّار،1387

    98. سلیمی، علی، محمد داوری، جامعه­شناسی کجروی ، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه،1380، چ4

    99. سلیمی، علی و دیگران، همنشینی و کجروی( نگاهی به دیدگاه­های اسلامی و یافته­های اجتماعی)، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،1388

    100. شاکر، محمدکاظم، فقر و غنا در قرآن و حدیث، تهران: رایزن،1378

    101. شاملو، سعید، مکتب­ها و نظریه­ها در روان­شناسی شخصیت، تهران: رشد،1390

    102. شجاعی، محمد، رساله محبت( به انظمام نه کلام در باب معارف الهی)، تهران: صدا و سیما،1387

    103. شجاعی، محمد صادق، انگیزش و هیجان( نظریه­های روان­شناختی و دینی)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1391

    104. شرفی، محمدرضا، جوان و بحران هویت، تهران: سروش،1389، چ6

    105. شریفی، احمدحسین؛ درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفان­های کاذب؛ چ8، قم: صهبای یقین،1390

    106. ، ، جنگ نرم ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1391، چ6

    107. شریفی دوست، حمزه، کاوشی در معنویت­های نوظهور، قم: نشر معارف، 1392

    108. شریعتی سبزواری، محمدباقر، عرفان و معرفت، قم: زائر،1387

    109. شفیعی مازندرانی، سیدمحمد، عبادت روح زندگی، قم: مسجد مقدس جمکران،1388

    110. شعاری­نژاد، علی اکبر، فلسفه آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر،1365

    111. شهبازنژاد، امید، فرقه­های نوظهور و رهبران، مشهد: معجزه،1390

    112. شووان، فریتیوف( شیخ عیسی نورالدین احمد)، گوهر و صدف عرفان اسلامی، مترجم: مینو حجت، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی،1381

    113. شیروانی، زین­العابدین، ریاض السیاحه، بی­جا، بی­نا، بی­تا

    114. شیروانی، علی، اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن، قم: دارالفکر،1379

    115. صادقی، احمد، خانواده متعادل، حقوق، وظایف و نحوه رفتار همسران با یکدیگر، تهران: انجمن اولیا و مربیان،1374

    116. صادقی اردستانی، احمد، روش­های تبلیغ و سخنرانی ، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،1374، چ2

    117. صدری افشار، غلام­حسین و دیگران، فرهنگ­نامه فارسی ، تهران: فرهنگ معاصر،1388، ج1

    118. صلاحی، جاوید، بزهکاری اطفال و نوجوانان ، تهران: نشر میزان،1389، چ7

    119. ضیایی پرور، حمید، جنگ نرم: ویژه جنگ رسانه­ای، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات بین­المللی ابرار معاصر تهران،1383

    120. طه، فریده، بررسی کنگره­های پیشگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان ملل متحد نوجوانان در معرض خطر بزهکاری،  تهران: میزان،1390

    121. عابدی میانجی، محمد، وظایف دولت در پیشگیری از جرم در جامعه اسلامی، قم: نورالسجاد، 1388

    122. عالم­زاده نوری، محمد و دیگران، نقش مربی در تربیت اخلاقی معنوی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،1392

    123. عباس­زاده، روح الله، بررسی نقش تبلیغ سنتی دینی در جامعه کنونی، قم: دانشگاه قم،1390

    124. عطارنیشابوری، فریدالدین، تذکره الاولیا، مقدمه: جوادسلماسی­زاده، تهران: دّر،1384

    125. علوی، پرویز، ارتباطات سیاسی( ارتباطات، توسعه و مشارکت سیاسی)، بی­جا: علوم نوین،1375

    126. علی کرمی، رضا، روش­های تبلیغ از طریق خطابه، ابزارها، روضه، مناظره، قم:  دارالثقلین،1378، چ2

    127. عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید ، تهران: امیرکبیر،1382، چ27

    128. غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام ، تهران: زوّار،1340، چ2، ج2

    129. فایضی، علی، تربیت، روش­ها، اخلاق، تهران: طراحان نشر،1378

    130. فعالی، محمدتقی، دین و عرفان، قم: زلال کوثر،1381

    131. ، ، آفتاب و سایه­ها، نگرشی بر جریان­های نوظهور معنویت­گرا، قم: نجم الهدی،1386

    132. فلسفی، محمدتقی، جوان از نظر عقل و احساسات ، تهران: معارف،1362،چ3،ج1

    133. قائمی، علی، نظام حیات خانواده در اسلام ، تهران: انجمن اولیاء و مربیان،1382، چ8

    134. قائمی مقدم، محمدرضا، روش­های آسیب­زا در تربیت: از منظر تربیت اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1382

    135. قاهری، الهام، فرح و شادمانی ممدوح و مذموم از نظر قرآن و روایات، تهران: امیرکبیر،1388

    136. قرشی، سیدعلی اکبر، قاموس قرآن ، تهران: دارالکتب الاسلامیه،1376، ج4

    137. قضاعی، محمد بن سلامه، شرح فارسی شهاب الاخبار( کلمات قصار پیامبر اکرم)، تصحیح: جلال الدین حسین ارموی، تهران: علمی و فرهنگی،1361

    138. قیم، عبدالنبی، فرهنگ معاصر ، تهران: فرهنگ معاصر،1387، چ7

    139. کاشانی، کمال الدین عبدرزاق، اصطلاحات صوفیه، تصحیح: مجید هادی­زاده، تهران: حکمت،1381

    140. کاوه، سعید، ناکارآمدی­ها در تربیت فرزندان: شناخت عوامل مشکل آفرین در تربیت فرزندان، تهران: سخن،1388

    141. کاویانی، محمد، جوانان و تهاجم فرهنگی، قم: حوزه علمیه قم،1382

    142. کرباسی، منیژه، روان­شناسی رشد( کودکیو نوجوانی)، همدان: فراگیر هگمتانه،1388

    143. کوئیلو، پائولو، اعترافات یک سالک، مترجم: دل­آرا قهرمان ، تهران: بهجت،1379، چ5

    144. ، ، بریدا، مترجم: آرش حجازی و بهرام جعفری ، تهران: کاروان،1384، چ13

    145. ، ، کنار رود پیدار نشستم و گریستم، مترجم: آرش حجازی ، تهران: کاروان،1387، چ12

    146. کیانی، محمد حسین، عبدالحسین مشکاتی سبزواری، نگاهی متفاوت به سای بابا، قم: صهبای یقین،1391

    147. ، ، نگاهی متفاوت به اکنکار، قم: صهبای یقین،1391

    148. کیایی­نژاد، زین الدین، سیر عرفان در اسلام، تهران: اشراقی،1366

    149. کی­منش، عباس، پرتو عرفان ، بی­جا: سعدی،1366، ج2

    150. گروهی از نویسندگان، روحانیت و اقتضاعات جامعه معاصر، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،1392

    151. گروهی از نویسندگان، جستارهایی در نقد عرفان­های نوظهور و انحرافی، قم: پاد اندیشه،1390

    152. گل­پور، محسن، بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر فرار دختران، تهران: چاپار،1386

    153. گلشن­پژو، محمدرضا، جنگ نرم6 ، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر ایران،1390، چ2

    154. گوهرین، سید صادق، شرح اصطلاحات تصوف، تهران: زوّار،1388، ج8

    155. لاهیجی، شمس الدین محمد، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، مقدمه و تصحیح: محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی ، تهران: زوّار،1388، چ8.

    156. لطف آبادی، حسین، روان­شناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی ، تهران: اسپید،1379، ج1

    157. مدنی، رضا، عرفان اسلامی و عرفان التقاطی( بررسی و نقد فرقه گنابادیه)، تهران: راه نیکان، 1387

    158. مرادی، حجت الله، و دیگران، عملیات روانی رسانه­ها، تهران: ساقی،1389

    159. مرتضوی، سید محمد، اصول و روش­ها در نظام تربیتی اسلام ، مشهد: گل­نشر،1375، ج1

    160. مریجی، شمس الله، جامعه­شناسی در عرصه تبلیغ دینی، قم: بوستان کتاب،1389

    161. مصباح یزدی، محمدتقی، خودشناسی برای خودسازی ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1381، چ6

    162. ، ، اخلاق در قرآن ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1384، ج2

    163. ، ، در جستجوی عرفان اسلامی، تدوین و نگارش: محمد مهدی نادری قمی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،1386

    164. مطهری، مرتضی، علل گرایش به مادی­گری، تهران: صدرا،1383، چ24

    165. ، ، حماسه حسینی2، قم: صدرا، 1382،چ6،ج17

    166. ، ، تماشاگه راز( مباحثی پیرامون شناخت واقعی خواجه حافظ)، تهران: صدرا،1359

    167. ، ، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: صدرا،1373،چ23

    168. ، ، مسأله حجاب ، تهران: صدرا،1386، چ73

    169. ، ، کلیات علوم اسلامی، قم: صدرا ، 1389،چ35،ج1

    170. ، ، مجموعه آثار ، قم: صدرا، 1373 ،چ2، ج6

    171. ، ، ، تهران: صدرا،1388 ،چ5،ج23

    172. ، ، ، قم: صدرا،1382،چ8،ج7

    173. ، ، ، قم: صدرا،1383،چ11،ج2

    174. ، ، ، قم: صدرا،1381،چ11،ج1

    175. ، ، ، قم: صدرا،1386،چ9،ج4

    176. ، ، (سیری در نهج البلاغه)، تهران: صدرا،1381،چ5،ج16          

    177. مطهری، احمد، رابطه دوستی و محبت ، بی­جا: دفتر انتشارات اسلامی،1375، چ4

    178. معاونت پژوهش، گروه روان­شناسی، تقویت نظام خانواده و آسیب­شناسی آن ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،1388، ج2

    179. معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، تهران: امیرکبیر،1388، چ25

    180. موسوی تبریزی، سید محسن، تقوی و اخلاص قرآنی، قم: نورعلی نور،1381

    181. ، ، مقدمه­ای بر عرفان عملی و طهارت نفس و شناخت انسان کامل، قم: نورعلی نور،1387

    182. موسوی خمینی، روح الله، ره عشق( نامه عرفانی امام خمینی) ، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)،1369، چ2

    183. ، ، شرح چهل حدیث، قم: موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره)، 1367، چ13

    184. موسوی لاری، سید مجتبی، رسالت اخلاق در تکامل انسان ، قم: بوستان کتاب،1386، چ5

    185. مولوی، جلال الدین محمد، مثنوی معنوی، تهران: هرمس،1382

    186. میان­گر، غلامرضا، نیاز بشر به دین، تهران: کانون اندیشه جوان،1390

    187. میرآقایی، سیدجلال، جهان اسلام، مشکلات و راه­کارها( گزیده مقالات فارسی دوازدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی)، تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،1379

    188. میرخلیلی، سید محمود، پیشگیری وضعی از بزهکاری با نگاهی به سیاست جنایی اسلام، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،1388

    189. ناجی، محمدرضا، شرایط موفق تبلیغ، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی،1370

    190. نجاتی، حسین، روان­شناسی نوجوانی: چگونگی رفتار با نوجوانان ، تهران: بیکران،1389، چ2

    191. نجاتی، محمدعثمان، قرآن و روان­شناسی، مترجم: عباس عرب ، مشهد: بنیاد پژوهش­های اسلامی،1384، چ6

    192. نجارزادگان، فتح الله، رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی، قم: نشر معارف،1386

    193. نصراصفهانی، محمد، اخلاق دینی در اندیشه شیعی( شرح و تحلیل اخلاق اصول کافی)، قم: نهاوندی،1378

    194. نصری، عبدالله، مبانی انسان­شناسی در قرآن، بی­جا، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1379

    195. نعیم آبادی، غلامعلی، آسیب­شناسی خواص( زمینه­ها، عوامل و راه­های پیشگیری)، قم: توسعه قلم، 1388، چ3

    196. نکونام، محمد، صحیفه عشق، قم: ظهور شفق،1384

    197. نورمحمدی، غلامرضا، مهارت­های زندگی اجتماعی، قم: نشر معارف،1390

    198. نیلی، مسعود و دیگران، اقتصاد و عدالت اجتماعی، تهران: نشر نی،1385

    199. نیلی­پور، مهدی، اندیشه آئینه زلال، قم: مرکز فرهنگی شهید مدرس،1379

    200. هاشمی، سید مجتبی، تربیت و شخصیت انسان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی،1374

    201. هویت، جیمز، آرامش، مترجم: منوچهر شادان ، تهران: ققنوس،1385، چ2

    202. واثقی راد، محمدحسین، اخلاق و تربیت اسلامی، تهران: فقیه،1382

    203. وطن دوست، رضا و دیگران، فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه­های اسلام ، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی،1390، چ2، ج1

    204. ولی­زاده، حامد، محبوبان کوی دوست، قم: مهر امیرالمومنین، 1389

    205. یثربی، سید یحیی، عرفان عملی، قم: بوستان کتاب،1389

    206. ، ، عرفان نظری، قم: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم،1372

    207. ، ،  عرفان و شریعت، تهران: کانون اندیشه جوان،1386

    208. یزدان­پناه، یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1389، چ2

    209. یوسفی، محمدتقی، تناسخ از دیدگاه عقل و وحی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388

    210. یوسفی اشکوری، حسن، علل جرایم و راه مبارزه با آنها، قم: پیام، بی­تا

    عربی

    211.آقاجمال خوانساری، محمدبن حسین   ،شرح آقاجمال خوانساری بر غرر الحکم و دررالکلم ،تحقیق و تصحیح: جلال الدین حسینی ارموی محدث، تهران: دانشگاه تهران،1366،چ4،ج2.

    212. ابن بابویه،محمدبن علی،الخصال،مترجم: یعقوب جعفری،قم: نسیم کوثر،1382،ج1

    213. ابن عبدالله بن سینا،ابوعلی حسین، اشارات وتنبیهات( نمط9) ، بی­جا: دفترنشرکتاب،1403 ،ج3

    214. ابن شعبه حرانی، حسنبنعلی، تحفالعقول، مصحح: علی اکبرغفاری،قم: جامعه مدرسین، 1363

    215. ابن عربی، محی الدین محمدبن علی، فتوحات مکیه، بیروت: دارصادر، بی­تا

    216. ابن محمدباقر، جعفر، مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه منسوب به امام صادق(ع)، مترجم: حسن مصطفوی، تهران: انجمن حکمت وفلسفه ایران،1360

    217. ابن محمدالترکه، صائن­الدین علی، تمهیدالقواعد،مقدمه و تصحیح: سیدجلال الدین آشتیانی،تهران: وزارت فرهنگ وآموزش عالی،1360

    218. ،،تصحیح: حسن حسن­زاده آملی،قم: الف لام میم،1381

    219. تمیمی آمدی، عبدالواحدبن محمد، غررالحکم و درر الکلم، قم: دفترتبلیغات حوزه علمیه قم،1366

    220. راغب اصفهانی،حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن، مترجم: مصطفی رحیمی­نیا، تهران: سبحان،1386

    221. ،،، مترجم: غلامرضا خسروی حسینی، تهران، مرتضوی، 1374،ج4

    222. رضی، محمدبن حسین، نهج البلاغه، مترجم: سیدعلی نقی فیض الاسلام، بی­جا، فیض الاسلام، 1370

    223. طباطبایی، سید محمدحسین، تفسیرالمیزان، مترجم: سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،1374،ج6

    224. طبرسی، علی بن حسین، مشکاه الانوار فی غرر الاخبار، نجف: المکتبه الحیدریه،1344،چ2

    225. طریحی، فخرالدین محمد، مجمع البحرین و مطلع النیرین، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1378، چ5،ج3

    226. طوسی، محمدبن حسن، التبیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: داراحیاءالتراث العربی، بی­تا،ج3

    227. عاملی، بهاءالدین محمدبن حسین بن عبدالصمد، کشکول، مترجم: عزیزالله کاسب، تهران، گلی،1376،چ3

    228. فراهیدی، ابن عبد الرحمان الخلیل بن احمد، العین، بیروت: داراحیاءالتراث العربی، بی­تا

    229. فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی، المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، مترجم: سید محمدصادق عارف، مشهد: بنیادپژوهش­های اسلامی،1379،ج8

    230. قشیری، ابی القاسم عبدالکریم بن هوازن، الرساله القشیریه، بیروت: دارالکتب علمیه،1418ق

    231. قمی، شیخ عباس،کلیات مفاتیح الجنان، مترجم: سیدفضل الله میرشفیعی خوانساری، قم:

    اسوه،1390،چ3

    232. قیصری، داودبن محمود، رسائل قیصری( رساله توحید، نبوت و ولایت)، به کوشش: جلال الدین آشتیانی، تهران: علمی و فرهنگی،1375

    233. ،،شرح فصوص الحکم، به کوشش: جلال الدین آشتیانی، تهران: علمی و فرهنگی،1375

    234. کلینی، محمد بن یعقوب، الفروع من الکافی، تهران: دارالکتب اسلامیه،1384،ج5

    235. ، ، اصول کافی، مترجم: صادق حسن­زاده، بی­جا: صلوات،1383

    236. ، ، ، تهران: دارالکتب الاسلامیه، بی­تا،ج2

    237. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تهران: المکتبه الاسلامیه، 1368،ج77

    238. ، ، بنادرالبحار، مترجم: علینقی فیض الاسلام، تهران: فقیه، بی­تا،ج1و2

    239. معلوف، لویس، المنجد، مترجم: محمد بندر ریگی، تهران: ایران،1386،چ5،ج2

    240. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل، تصحیح: موسسه آلال بیت، قم: موسسه آلال بیت،1408ق،ج1

    241. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، کشف المحجوب، مقدمه و تصحیح: محمودعابدی، تهران: سروش،1389

    پایان­نامه

    242. ادیب بهروز، امیرمجتبی، بررسی تأثیرخانواده در افزایش بزهکاری، قم: دانشگاه قم،1391

    243. اصغرزاده، سیمین، نقش بی­سرپرستی خانواده در افزایش بزهکاری، قم: دانشگاه قم،1391

    244. جوکار، مریم، نقش خانواده مسلمان در عصر جهانی شدن ( با تأکید بر نقش جامعه­پذیری فرزندان)، قم: باقرالعلوم،1387

    245. حبیبی سی سرا، مرتضی، الگوی آرامش در روان­شناسی دین و اخلاق اسلامی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب،1387

    246. حسینی، سید عباس، طراحی الگوی مطلوب ارتباط روحانیت با نسل جوان با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی، قم: دانشگاه باقر العلوم،1391

    247. میر خلیلی، سید علی اصغر، بررسی زمینه­های اجتماعی ظهور و ترویج جریان­های عرفان­نما در دو دهه اخیر، قم: دانشگاه باقر العلوم،1390

    فصل­نامه­ها

    248. احمدی، محمد رضا، «فرزند سالاری»، فصل­نامه کتاب زنان، شماره15،1381

    249. فلاح رفیع، علی، «روش­شناسی الگو در انتقال ارزش­ها»، فصل­نامه علمی تخصصی، سال چهارم، شماره2، 1391

    250. فنائی اشکوری، محمد، «شاخصه­های عرفان ناب شیعی»، نشریه ادیان و عرفان، شیعه­شناسی، شماره32، 1389

    251. فولادی، محمد، « جستاری در نهادینه سازی ارزش­های اخلاقی در رسانه»، دو فصل­نامه علمی­تخصصی اسلام و پژوهش­های تربیتی، سال چهارم، شماره2، 1391

    252. نگارش، حمید،« رسانه و جنبش­های نوپدید دینی»، فصل­نامه بازتاب اندیشه، مرکز پژوهش­های اسلامی صداو سیما، ، شماره4، 1391

    253. وکیلی، هادی،« آسیب­شناسی معنویت­های نوظهور در ایران»، فصل­نامه مکاتب هو اندیشه، شماره 35، 1389


موضوع پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, نمونه پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, جستجوی پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, فایل Word پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, دانلود پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, فایل PDF پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, تحقیق در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, مقاله در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, پروژه در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, پروپوزال در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, تز دکترا در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, پروژه درباره پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب, رساله دکترا در مورد پایان نامه علل گرایش به عرفان های کاذب

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تصوف و عرفان اسلامی چکیده عرفای بزرگ در مقاطع سرنوشت‌ساز حیات اجتماعی و فکری مسلمانان ایفای نقش کرده‌اند؛ شاید مهم‌ترین دوره‌ای که بتوان بدان اشاره کرد، دوره بعد از حمله مغول و فروپاشی خلافت عباسی است. این عرفا و متصوفه بودند علی‌رغم همه انتقادات که توانستند از نو نظم و نسقی به حیات اجتماعی و فکری بدهند. بدیع‌الزمان سعید نورسی (1876 م./1294- 1960 ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: زبان ادبیات فارسی گرایش: ادبیات فارسی چکیده یکی از شیوه های متنوع در راستای معرفت هستی و خالق آن، عرفان است. متون نثر عرفانی برای شناخت عرفان ، کاربرد اصطلاحات عرفانی و تأثیر پذیری نویسندگان به ویژه؛از دو اصطلاح «توکّل ورضا» حائز اهمیّت است. این پایان نامه در پنج فصل کوشیده است ،با روش مطالعه ،پژوهش و تحلیل ؛به بررسی ...

M.Aپايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد گرايش فلسفه وحکمت اسلامي سال 1386 بيان مسئله: سپاس فراوان آفريدگاري را سزاست که جهان هستي را همسان و هماهنگ با احتياجات ونيازهاي بشر سامان داده وب

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تصوف و عرفان اسلامی چکیده نفی خواطر به معنای زدودن و تخلیه ذهن و دل از هرگونه واردات، اندیشه­ها و صورت­هاست که به منظور آماده سازی درون سالک برای حضور حق و تابش انوار تجلیّات الهی بر قلب او صورت می­گیرد. با این توضیح، نفی خواطر از آموزه­های بنیادین در سلوک عرفانی است و سالک ملزم است از آغاز سیر خویش تا انتها - که فنای فی­الله است - به آن اهتمام ورزد ...

پايان نامه کارشناسي ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش(گرايش تعليم و تربيت اسلامي) خرداد 1394 چکيده       در جامعه کنوني مباحث پيرامون دين و اعتقاد و عدم اعتقاد به دين

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پایان نامه : جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده در پایان نامه ی پیش رو ،عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی شاعر نام آور سبک هندی ، مورد بررسی قرار گرفته است . بدین سبب ابتدا ابیاتی که واژه ی عشق به طور مستقیم در آن موجود بوده است ، از دیوان شاعر استخراج شد .سپس مفاهیم عشق که در برخی ابیات یافت شد، جمع آوری گردید .سپس بعد از طبقه بندی به استنباط آنها ...

رساله دکتری رشته تصوف و عرفان اسلامی چکیده عرفان نظری نه برپایه نظریه‌های خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیف‌ناپذیری بلکه بر پایه نظریه سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی به میزان نیاز دارد تا صدق و خطای گزاره‌‌هایش به دست آید و در پی آن نتایجی چند حاصل شود. این میزان یک دستگاه شناختاری است که بر گزاره‌های عرفان نظری نظارت دارد و بر پایه اصول موجود در آن که به نوعی دلیل صدق هستند، به ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرایش طراحی و نقاشی سنتی چکیده هدف از این پژوهش، شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ در نگارگری معاصر ایران و آسیب‌شناسی مؤلّفه‌های هنر نگارگری در تأمل و تأثیرپذیری از هنر غرب، به ویژه در بکارگیری عنصر نور و رنگ است.در این زمینه، آثار پنج نگارگر برجسته: حسین بهزاد، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان و اردشیر مجرد تاکستانی مورد بررسی قرار ...

(جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد) اقتصاد و علوم اداري زمستان1391 چکيده: موضوع اين پايان نامه اجل در اسناد تجاري است که در آن سعي شده به تأثير تاريخ در صدور و استمرار و سقوط سند تجاري و اهميت ز

ثبت سفارش