پایان نامه بسته بندی

مشخص نشده 17 MB 26594 85
مشخص نشده مشخص نشده گرافیک
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کاردانی

    رشته گرافیک

    سال 1387

    تاریخچه

    تاریخ نشان داده است که در ابتدای تمدن بشری نیازی به بسته بندی مواد غذایی نبود، بلکه مردم برای بدست آوردن غذا از محلی به محل دیگر می رفتند تا زمانی که پناهگاههای دایمی برای خود پیدا کردند. در چنین شرایطی ناچاربودند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند. این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته بندی نظیر کدوهای خشک شده، صدف ها، برگها، بوسن حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند. برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن با دوغ از پوست حیوانات استفاده می شد. از شاخ  حیوانات برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده کردند (هنوز در مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می شود)

    بطور کلی ظهور انقلاب صنعتی به راستی تحول اساسی در نظام تولید کالایی ایجاد کرد. انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد. تنوع کالاها و رقابت فشرده میان تولید کنندگان و بازرگانان به تدریج هنر را نیز علاوه بر علوم دیگر وارد مجموعه سیستم بسته بندی کرد. با پیشرفت بیشتر، علوم دیگری نظیر روانشناسی فردی، اجتماعی و ارگونومی به این مجموعه اضافه شد. توسعه بسته بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شد و رقابت و نیاز سبب گردید که صنایع بسته بندی سهمی قابل توجه از بودجه های شرکتهای تولیدی را به خود اختصاص دهد. امروزه صنایع بسته بندی تبدیل به یک تکنولوژی قدرتمند شده است.

     

    تاریخچه بسته بندی فلزی

    نیاز به بسته بندی بهتر و مقاوم تر منجر به پیدایش و توسعه ظروف فلزی گردید. قوطی سازی از زمان ناپلئون شروع شد. برای مدت مدیدی قوطی های کنسرو با دست ساخته می شد. از اوایل قرن بیستم، قوطی های فلزی که شکلی بهداشتی داشت رواج یافت و این امکان بوجود آمد که بتوان از تجهیزات سریعتری برای ساخت پرکردن و بستن درب قوطی های فلزی استفاده نمود.

     

    تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی

    تاریخچه و سیر تکامل بسته بندی با مقوا و کاغذ به تاریخچه ساخت کاغذ بر می گردد، اگر چه چوب و محصولات فرعی دیگر آن از دیر باز در خدمت بشر بوده، ولی بسته بندی به صورت مقوایی و کاغذی پس از پیدایش کاغذ به وجود آمد و روند تکمیلی خود را تاکنون به سرعت ملی نموده است. همانطور که می دانیم اولین بار در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان قدیم که در آن زمان یکی از مراکز مهم بشری محسوب می شدند، برای نوشتن از پاپیروس (Papyrus) استفاده می کردند.

    نخستین کارخانه کاغذ سازی در قرن ششم توسط چینی ها در سمرقند توسط اعراب این هنر به آنها آموخته شد سپس اعراب کارخانه ای در بغداد تاسیس کردند که در این کارخانه نخستین بار به جای بامبو از پارچه های سفید استفاده شد.

    نخستین کارخانه کاغذ اروپا در اسپانیا بوجود آمد. اسپانیایی ها برای تولید خمیر از آسیابهای آبی استفاده نمودند و کم کم توری سیمی جایگزین توری های بابمو که بوسیله چینی ها بکار می رفت، بعدها این هنر وارد کشورهایی دیگر نظیر فرانسه و هلند شد. در ایران بعد از کارخانه سمرقند که توسط چینی ها اداره می شد، اولین کارخانه کاغذ سازی در سال 1328 در کهریزگ احداث شد که کاغذهای باطله را برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کرد. بعد از آن تعدادی واحد تولیدی دیگر در سایر نقاط ایران بوجود آمد. اولین کارخانه مدرن درسال 1349 در «هفت تپه خوزستان» برای تولید کاغذهای تحریر با استفاده از تفاله نیشکر (baggasse) احداث شد. متعاقب آن کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) با استفاده از خمیرهای وارداتی و خمیرهای داخلی، کاغذهای کرافت و بسته بندی را تولید نمود.

     

    تاریخچه بسته بندی پلاستیکی

    توسعه صنعت پلاستیک به سال 1843 بر می گردد. وقتی دکتر montgomeric جراح آفریقایی گزارش داد که می توان با استفاده از ماده اولیه کائوچو (Percha gutta) دسته خوبی برای چاقو ساخت. بعد از این که شرکت gutta Percha شکل گرفت جوهردان و توپ بیلیارد نیز تهیه گردید.

    در رابطه با صنعت بسته بندی با اختراع پلی اتیلن پیشرفت غیر منتظره ای در انگلستان رخ داد. در دسامبر 1935 شیمیدان های انگلستان طی واکنشی، تحت فشار زیاد و با تغییر دادن میزان به ماده جدیدی به نام اتیلن دست یافتند که خواص عایق حرارتی خوب داشت.

     

    تاریخچه بسته بندی منسوج

    برای بسته بندی مواد غذایی(مثلاً میوه و سبزیجات) منسوجات توری همان چیزی است که هم ویژگی دیده شدن و هم دوام را برآورده می کند. بعضی گوشت و فرآورده های گوشتی آماده نیاز به محافظت دارند و بدین منظور از توریهای کشدار استفاده می شود در نگهداری گوشتهای یخ زده توریهای کشدار کارجابه جایی و محافظت آنها را در برابر سرمازدگی تسهیل می کنند. (1)

     

    تاریخچه بسته بندی شیشه ای

    پس از اشیاء سفالین یا کوزه ها شیشه ها یکی از قدیمی ترین انواع بسته بندی است که بشر به منظور حمل یا نگهداری محصولات ساخت. مطابق افسانه ها دریانوردان فینیقی که برای حفاظت از آتش در مقابل بادهای ساحلی از قطعات نمک استفاده می کردند، از حرارت دیدن این قطعات به نوعی شیشه دست یافتند. دست کم از 2500 سال پیش ازم یالد در بین النهرین یا عراق امروزی مهره ها و اشیائی از جنس شیشه می ساختند. اما هزار سال طول کشید تا توانستند، در همین منطقه و در مصر باستان اولین ظروف شیشه ای توخالی را بسازند. آبگینه ها و ظروف شیشه ای از دیرباز برای نگهداری و حمل مایعات و مواد غذایی به کار می رفته و ساخت و استفاده از آنها در اکثر تمدن های باستانی رواج داشته است. اما آنها تقریبا توان تولید شیشه های صاف را نداشتند. استفاده از آهن بادی که هنوز هم کم و بیش در شکل دادن به شیشه کاربرد دارد، به احتمال زیاد درحدود 300 سال پیش از میلاد توسط فنیقی ها ابداع شد. در واقع از قرن اول میلادی که ساخت شیشه های صاف شروع شد تا قرون هجده و نوزده میلادی شیشه محصولی گران به حساب می آمد و کابردهای ویژه ای چون استفاده برای پنجره های رنگین کلیساها یا ظروف خاص تزیینی داشت.

    در اوایل قرن هجدهم به دلیل دستیابی به بطری های محکم و چوب پنبه، اولین نوشایه گازدار تهیه گردید. پیش از پایان یافتن قرن نوزدهم، مایعاتی چون آبجو، آب معدنی، سس، ترشی، مربا، و فرآورده های غذایی دیگری که پیش از آن به صورت فله عرضه می شدند، در بسته بندی شیشه ای فروخته شد. بطری ها هنوز با روش ابتدایی تولید می شد و اشکال منظم و یکنواختی نداشت. در واقع تا پیش از جنگ جهانی اول، یعنی دهه های اول قرن بیستم، به هر شیشه ای توخالی که روزنه ای داشت، بطری می گفتند. اما پس از آن صنایع بطری سازی، به سرعت بهبود قابل توجهی یافت.

    در سال 1907 مایونیز در ظروف شیشه ای به بازار عرضه شد. در اوایل قرن بیستم از بسته بندی های شیشه ای برای بسته بندی عطر و کالاهای گران قیمت استفاده میش د در نیمه ی دوم این قرن با توسعه صنایع فلزی و پلیمری و با روی کارآمدن مواد جدیدی از جنس پلاستیک و آلومینیوم ، در بسیاری از موارد شیشه به نفع آن عقب نشینی کرد. با وجود این استفاده از شیشه ها در صنایع بسته بندی همواره سیر صعودی داشته و با گذشت سالیان و پدید آمدن مواد و مصالح متنوع ، هنوز جذابیت و مقبولیت خود را از دست نداده. (2)

     

    پی نوشت فصل اول:

    (1): www.nnvtrition.blogfa.com

    (2): کرمانی نژاد، 1385- صفحه84

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم:

     

    هنر بسته بندی

     

    هنر بسته بندی

    هنرو صنعت تبلیغات در سه بخش و دوره ی زمانی برای هر کالا ایفای نقش می کند. پرداختن به موقع به هر یک از این سه بخش، تفکیک و به کارگیری صحیح آن ها در طراحی بسته بندی، به عنوان موثرترین عامل تبلیغی، می تواند به موفقیت دراز مدت و ماندگاری کالا در اذهان مردم بیانجامد.

    اولین بخش از سه دوره تبلیغی، دوران معرفی است که خود شامل سه گروه از محصولات می شود، اول کالاهایی که در نوع خود برای اولین بار به عنوان تولید جدید و اختراع نوین به بازار عرضه می شوند. دوم کالاهایی که پیش از این هم وجود داشته اند، اما بهینه و کامل شده اند و گروه سوم کالاهایی که با وجود کالاهای مشابه، برای اولین بار وارد بازار می شوند.

    بسته بندی روح کالا و ارائه دهنده ی هویت محصولات است. بین کیفیت و گیرایی بصری بسته بندی، با فروش محصولات، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. یک بسته بندی کارآمد و زیبا، فروش محصولات را تضمین می کند.

    بسته بندی نوع نگرش و ایده ی طراح گرافیک و سازنده ی کالا را در قفسه فروشگاه به خریدار می نمایاند. بسته ها نماینده و پیام رسان پدید آورندگان محصولات هستند. طراح بسته بندی باید بداند در ورای طرح یا تصویر بسته ای که او نقش می زند، شخصیت کالا و تولید کننده، و پیام و اهمیت آن ها نهفته است.(1)

    آیا تاکنون توجه کرده اید که هنگام ورود به یک فروشگاه، انواع بسته بندی های کوچک و بزرگ ما را احاطه می کنند؟ و آیا تاکنون پیش آمده است که بی اختیار کالایی را در دست بگیرید، و بی آنکه چندان ضرورتی داشته باشد، آن را خریداری کنید؟ آیا شده از میان چند محصول مشابه، مجذوب کالایی شده باشید که بسته بندی آن را می پسندید؟ اگر این موارد و ده ها مورد دیگر را با دقت از نظر بگذرانید، می توانید به قدرت و اهمیت واقعی بسته بندی پی ببرید.

    بسته بندی محصولات از چنان گستردگی و تنوعی برخوردارند که به سختی می توان برای آن تعریف جامع و کاملی یافت. بسته بندی مجموعه ی هماهنگی از عوامل مختلف است که کاربردهای آن آماده سازی و بهینه کردن نگهداری، حمل، توزیع، فروش و مصرف کالاهاست.

    بشر به منظور بهره گیری و حفاظت از محصولات، از گذشته های بسیار دور انواع بسته بندی ها را به خدمت گرفت. دریکی دو قرن اخیر بسته بندی از نقش سنتی خود بسیار فراتر رفته، به ابزاری برای تبلیغات و جذب مشتری تبدیل شده است. امروزه تولید بسته ها به یک صنعت، هنر و فعالیت اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. بسته بندی در همه جا حضور دارد و جزو تفکیک ناپذیر تولید و عرضه ی کالاهاست. بسته بندی روز به روز بیشتر به عنوان عاملی پایه در بالا بردن فروش و رونق اقتصادی مطرح شده و به یکی از شاخص های مهم توسعه ی یک جامعه بدل می شود.

    منابع:

    منابع لاتین:

    Jill Morton ، A guide to color symbolism"" ، 1997

     

    منابع فارسی:

    عفراوی- بهرام، "برش و تا در بسته بندی"، انتشارات موسسه فرهنگی سی بال هنر، (تهران، شهریور 1386)

    کرمانی نژاد- فرزان و همکاران،"نگاهی به طراحی بسته بندی"، انتشارات کارین، "تهران، 1385"

    مجلات:

    1380- سورکا- والتر، ماهنامه صنعت بسته بندی، شماره 37

    1380- سورکا- والتر، مانامه صنعت بسته بندی، شماره38

    1380- سورکا- والتر، مانامه صنعت بسته بندی، شماره39

    1386، نیمه بهمن- ویژه نامه صنعت چاپ و بسته بندی، شماره309

    سایت:

    www.nnvtrition.blogfa.com

    www.forum.niksalehi.com

    www.nnformet.blogfa.com

     

  • فصل اول: تاریخچه
    تاریخچه 2
    تاریخچه بسته بندی فلزی 2
    تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی 3
    تاریخچه بسته بندی پلاستیکی 3
    تاریخچه بسته بندی منسوج 4
    تاریخچه بسته بندی شیشه ای 4
    فصل دوم: هنر بسته بندی
    هنر بسته بندی 7
    اهداف بسته بندی 10
    فواید بسته بندی 12
    فصل سوم: انواع بسته بندی
    بسته بندی های انعطاف پذیر یا نرم 14
    بسته های انعطاف ناپذیر یا سخت 18
    فصل چهارم: اجزاء موثر در طراحی بسته بندی
    اجزاء مؤثر در طراحی بسته بندی 22
    فرم 22
    اندازه 23
    ساختار 24
    رنگ 25
    نمادهای رنگ ها 28
    لوگو 33
    علامت تجاری یا تردد مارک 34
    برند 35
    ماسکوت ها 35
    طرح و تصویر 36
    ترکیب بندی 36
    فصل پنجم: مواد و مصالح در بسته بندی
    مواد و مصالح در بسته بندی 39
    بسته بندی های کاغذی و مقوایی 39
    بسته بندی های پلاستیکی 49
    بسته بندی های فلزی 52
    بسته بندی شیشه ای 55
    بسته بندی های چوبی 58
    بسته بندی های پارچه ای 60
    مواد و مصالح دیگر 61
    فصل ششم: محافظت و سهولت استفاده از کالا
    محافظت و سهولت استفاده از کالا 68
    حفظ محتوی از خرابی و آلودگی 68
    فصل هفتم: توضیحات کار عملی
    بسته بندی پوشاک نوزاد 71
    نتیجه گیری 76
    منابع 77


موضوع پایان نامه بسته بندی, نمونه پایان نامه بسته بندی, جستجوی پایان نامه بسته بندی, فایل Word پایان نامه بسته بندی, دانلود پایان نامه بسته بندی, فایل PDF پایان نامه بسته بندی, تحقیق در مورد پایان نامه بسته بندی, مقاله در مورد پایان نامه بسته بندی, پروژه در مورد پایان نامه بسته بندی, پروپوزال در مورد پایان نامه بسته بندی, تز دکترا در مورد پایان نامه بسته بندی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بسته بندی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بسته بندی, پروژه درباره پایان نامه بسته بندی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بسته بندی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بسته بندی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بسته بندی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بسته بندی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بسته بندی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده مقدمه: در این پژوهش با توجه به خاصیت ضد­میکروبی و مقاومت بسته­های محتوی نانوذرات نقره بر پایه دی اکسید تیتانیوم در مقابل نفوذ گازها از جمله اکسیژن، تاثیر این بسته­ها بر فلور قارچی نان­های مصرفی با بسته­های پلی­اتیلن رایج مورد مقایسه قرار گرفت. این مطالعه تجربی در رابطه با افزایش زمان ماندگاری نان­های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی MBA چکیده در این تحقیق به بررسی و شناخت عوامل تاثیرگذار در انتخاب بسته­های مسافرتی توسط مسافر می­پردازیم. ابتدا با توجه به شناخت بازار موجود و شیوه فعالیت فعلی دفاتر خدمات مسافرتی و با توجه به شناخت رفتار مسافرین و گردشگران مدلی برای انتخاب بسته­های مسافرتی تهیه می­کنیم. سپس پرسشنامه ای تهیه شده و با توجه به نتایج بدست آمده، ضرایب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است و جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد، با هدف بررسی طراحی بسته بندی های سلولزی ژاپن، طی سه دهه اخیر صورت گرفته است. اولین بسته بندی ها دردنیا از موادی که طبیعت در اختیار بشر قرار داده بود تشکیل می شده؛ پوست حیوانات و میوه ها، تنه درختان، ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده: امروزه و در این محیط رقابتی، برندسازی برای سازمان­ها تبدیل به یک روش مفید و ابزاری برای ارتباط با مشتریان شده است. این وسیله ارتباطی در ایجاد پیوستگی (روابط پیوسته)، ارزش­ها­ و تمایز برای شرکت در بلندمدت دارای مزیت­های راهبردی است. هویت بصری برند شامل پنج عنصر اصلی نام، لوگو، تایپوگرافی، رنگ و اسلوگان است که ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده زمینه: افزودن اسید های خوراکی به مواد غذایی علاوه بر اثرات مهاری بر میکروارگانیسم­ها، موجب ایجاد طعم و رنگ مناسب در آن­ها می­گردد. هدف: مطالعه حاضر به منظور تاثیر اسیدهای آلی بر برخی شاخص‌های میکروبی و شیمیایی وارگانولپتیکی گوشت مرغ و افزایش عمر ماندگاری آن انجام شد. مواد و روش­ها: این مطالعه به‌صورت ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی این پژوهش در نظر دارد ساختار قشربندی اجتماعی بلوچستان ایران و زمینه های اجتماعی تاثیرگذار برآن در دوره پهلوی اول را به بررسی و واکاوی بشیند ، برای این منظور در وهله اول پژوهش قصد آن را دارد تا به مراجعه به زمینه های اجتماعیی دخیل برساختار قشربندی همچون سنت های اجتماعی،دین و سیاست آنها را بررسی نموده و سپس با بیان اوضاع سیاسی اجتماعی ایران ...

اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز) چکیده یکی از بخش‌های دولتی کشور که بسیار دانش‌بنیان بوده و بخش عظیمی از منابع دولتی را به خود اختصاص می‌دهد، بخش مدیریت بیمارستانی می‌باشد. ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، یک تلاش پیچیده است که به‌طور فزاینده‌ای به دانش و اطلاعات وابسته است. همان‌طور که انسان‌ها، مواد و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : از آنجا که عوامل متعددی وجود دارند که در موفقیت موسسات مالی و خدماتی از جمله بانکها نقش تعیین کننده ای دارند و جذب منابع ، سپرده ها و مشتریان از اصلی ترین و مهمترین مسئله هایی است که یک نظام بانکی با آن مواجه می باشد ، لذا هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر جذب مشتریان شعب ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده بسته بندی یکی از عناصر تجاری است که می تواند بار فرهنگی هم داشته باشد. سؤالی که ذهن را بر می انگیزد، این است که آیا بسته بندی می تواند معرف فرهنگ و ملیتی باشد؟ آیا می توان الگویی برای یادگیری اصول و مبانی پیدا کرد که بر اساس آن بسته بندی ایران را متحول نمود؟ با مطالعه و بررسی جوامع مختلف به نظر می رسد، ژاپن ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته صنایع غذایی (M.Sc) چکیده مغز گردو ماده خوراکی که دارای مقدار زیادی چربی، پروتئین، مواد قندی و نشاسته ای می باشد، اما به دلایل مختلف خیلی زود دستخوش تغییرات فیزیکی و شیمیایی شده و کیفیت خود را از دست می دهد. هدف از این بررسی تاثیر بسته بندی و شرایط نگهداری بر روی کیفیت و ماندگاری گردو بود. در تحقیق انجام شده از طرح مرکب مرکزی به منظور بررسی تاثیر ...

ثبت سفارش