فهرست:
2
4
6
7
7
7
8
8
8
8
8
9
9
9
10
11
11
فصل اول: کلیات طرح
1-1 مقدمه .................................................................................................................................................................
2-1 بیان مسئله ..............................................................................................................................................................
3-1 اهمیت و ضرورت ..................................................................................................................................................
4-1 اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................
1-4-1 هدف کلی ............................................................................................................................................................
2-4-1 اهداف جزئی ........................................................................................................................................................
3-4-1 اهداف کاربردی .....................................................................................................................................................
5-1 سئوالات پژوهش.........................................................................................................................................................
1-5-1 سئوالات اصلی ...............................................................................................................................................
2-5-1 سئوالات فرعی...................................................................................................................................................
6-1 فرضیه ها .............................................................................................................................................................
1-6-1 فرضیه اصلی ......................................................................................................................................................
2-6-1 فرضیه های فرعی ...........................................................................................................................................
7-1 مدل تحقیق ...........................................................................................................................................................
8-1 جنبه جدید بودن ونو آوری تحقیق .........................................................................................................................
9-1 قلمروموضوعی ...........................................................................................................................................................
10-1 قلمرو مکانی ......................................................................................................................................................
11
12
12
12
15
16
16
17
18
23
26
30
30
38
40
42
46
47
47
48
11-1 قلمرو زمانی .................................................................................................................................................................
12-1 تعاریف واژگان و اصطلاحات .................................................................................................................................
1-12-1 تعاریف مفهومی ...................................................................................................................................................
2-12-1 تعاریف عملیاتی ....................................................................................................................................................
فصل دوم: ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه .............................................................................................................................................................................
2-2 مبانی نظری هوش رقابتی ............................................................................................................................................
1-2-2 تاریخچه ......... .......................................................................................................................................................
2-2-2 تعریف هوش سازمانی..............................................................................................................................................
3-2-2 تعریف هوش رقابتی ..............................................................................................................................................
4-2-2 ابعاد هوش رقابتی ......................... .......................................................................................................................
5-2-2 فرایند هوش رقابتی................ ..............................................................................................................................
6-2-2 مدل های هوشمندی رقابتی ...................................................................................................................................
1-6-2-2 مدل تحلیلی swot ......... .............................................................................................................................
7-2-2 رابطه هوش رقابتی با هوش تجاری........................................................................................................................
8-2-2 اهمیت هوش رقابتی ..............................................................................................................................................
9-2-2 خواص پنج گانه هوش رقابتی.................................................................................................................................
10-2-2 نقش هوش رقابتی در افزایش توان رقابی ...........................................................................................................
11-2-2 مدیریت هوش رقابتی ............................................................................................................................................
12-2-2 انواع هوشمندی رقابتی .........................................................................................................................................
13-2-2 هدف سیستم هوشمندی رقابتی................................................................................................................................
48
51
52
53
55
56
57
57
58
59
59
60
60
63
66
67
68
69
69
73
74
14-2-2 تکنولوژی کامپیوتری یا توانمندی های انسان .......................................................................................................
15-2-2 تاثیراطلاعات و هوشمندی بر تصمیم گیری استراتژیک.......................................................................................
16-2-2 هوشمندی رقابتی در عمل .................................................................................................................................
17-2-2 واحد های سازمانی برای هوشمندی رقابتی ..........................................................................................................
18-2-2 هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند چیست .......................................................................................................
19-2-2 تمایز هوشمندی رقابتی و بازار یابی هوشمند با جاسوسی صنعتی ونتایج ان ......................................................
20-2-2 دیدگاه های نادرست راجع به جمع اوری اطلاعات................................................................................................
21-2-2 اخلاق وهوشمندی رقابتی .....................................................................................................................................
22-2-2 وظایف متخصصین هوشمندی رقابتی .................................................................................................................
23-2-2 مقابله با هوشمندی ............... ................................................................................................................................
3-2 بخش دوم ............................... .....................................................................................................................................
1-3-2 تعریف بیمه ...............................................................................................................................................................
2-3-2 تعریف فنی بیمه ....................... ..............................................................................................................................
3-3-2 شرایط اساسی عقد بیمه .........................................................................................................................................
4-3-2 پیشینه بیمه وبیمه گری ............................. ...............................................................................................................
5-3-2 تاریخچه بیمه در ایران ..............................................................................................................................................
6-3-2 تاریخچه شرکت بیمه ایران ........................................................................................................................................
7-3-2 موضوع فعالیت ..................................................................................................................................................
8-3-2 شبکه فروش ...........................................................................................................................................................
9-3-2 تعریف نماینده بیمه .................................................................................................................................................
4-2 بخش سوم ...................................................................................................................................................................
73
77
78
79
81
82
84
84
84
85
86
92
93
93
93
95
96
96
97
1-4-2 پیشینه تحقیق .............................................................................................................................................................
فصل سوم : روش تحقیق
1-3 مقدمه .............................................................................................................................................................................
2-3 روش تحقیق....................................................................................................................................................................
3-3 روش وابزار گرد آوری اطلاعات ...................................................................................................................................
4-3 روایی پرسشنامه.... .........................................................................................................................................................
5-3 پایایی پرسشنامه .............................................................................................................................................................
6-3 مقیاس یا ابزار اندازه گیری ............................................................................................................................................
7-3 جامعه تحقیق .................................................................................................................................................................
1-7-3 جامعه آماری..............................................................................................................................................................
2-7-3 تعداد نمونه ................................................................................................................................................................
8-3 روش تجزیه وتحلیل اطلاعات .......................................................................................................................................
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادها
1-4 مقدمه .............................................................................................................................................................................
2-4 تحلیل توصیفی دادها .....................................................................................................................................................
1-2-4 بررسی متغیر های تعدیل کننده .................................................................................................................................
1-1-2-4 توصیف آماری جنسیت نمونه................................................................................................................................
2-1-2-4 توصیف آماری سن نمونه ....................................................................................................................................
3-1-2-4 توصیف آماری میزان تحصیلات نمونه .................................................................................................................
4-1-2-4 توصیف آماری سابقه خدمت نمونه ......................................................................................................................
2-2-4 متغیرهای پژوهش .....................................................................................................................................................
97
100
100
102
104
106
108
110
111
111
113
116
119
123
127
131
134
135
135
135
1-2-2-4 آگاهی از بازار ....................................................................................................................................................
2-2-2-4 آگاهی از رقبا ..................................................................................................................................................
3-2-2-4 آگاهی از راهبرها...............................................................................................................................................
4-2-2-4 آگاهی از فناوری................................................................................................................................................
5-2-2-4 هوش رقابتی ....................................................................................................................................................
6-2-2-4 فروش محصولات بیمه .....................................................................................................................................
3-4 آمار استنباطی ............................................................................................................................................................
1-3-4 آزمون کلموگروف اسمیرنوف ..............................................................................................................................
2-3-4 آزمون فرضیه اصلی ..............................................................................................................................................
3-3-4 آزمون فرضیه فرعی اول .......................................................................................................................................
4-3-4 آزمون فرضیه فرعی دوم ........................................................................................................................................
5-3-4 آزمون فرضیه فرعی سوم .....................................................................................................................................
6-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم ...................................................................................................................................
7-3-4 آزمون T-Student ..............................................................................................................................
8-3-4 نتایج آزمون فرید من ...........................................................................................................................................
فصل پنج : بحث و نتیجه گیری وپیشنهاد ها
1-5 مقدمه ......................................................................................................................................................................
2-5 نتایج پژوهش .............................................................................................................................................................
1-2-5 نتایج توصیفی پژوهش ..........................................................................................................................................
3-5 نتایج استنباطی پژوهش ..................................................................................................................................................
1-3-5 نتیجه گیری فرضیه اصلی ........................................................................................................................................
135
135
136
137
138
139
143
146
2-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی اول ..................................................................................................................................
3-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی دوم .................................................................................................................................
4-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی سوم .................................................................................................................................
5-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی چهارم ..............................................................................................................................
4-5 پیشنهاد های کاربردی حاصل از پژوهش .......................................................................................................................
5-5 پیشنهاد به پژوهشگران آتی ............................................................................................................................................
پیوست ها
فهرت منابع و مآخذ ...............................................................................................................................................................
ضمائم ..................................................................................................................................................................................
منبع:
الف) منابع فارسی
آذر، عادل. و مومنی، سفور. 1380. آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم. تهران: سمت.
آیت کریمی، کلیات بیمه،تهران،بیمه مرکزی ایران.
بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازی، روش های تحقیق در علوم رفتار -انتشارات آگاه -1386
جاوید،سارا،(1388)،"بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر رضایت مشتری در سازمان های خدماتی"، دکتر پرهیزگار،
جباری،اصول بیمه،جزوه آموزشی،مؤسسه بانکداری ایران،صفحه 21-22.
چاوشی،کاظم،جوادی پورفرد،مهنوش "سنجش هوش رقابتی درشرکت های پزیرفته شده در بورس اوراق بها دار تهران وبررسی تاثیر نوع صنعت برآن"دومین کنفرانس مدیریت اجرایی تیر1390
خاکی، غلامرضا. 1379. روش تحقیق در مدریت. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی
درگی،پرویز،(1389)،"توسعه مهندسی بازار" سال چهارم مهر و آبان شماره 15
دستباز،هادی،اصول بیمه،اصول و کلیات بیمه های تجاری،جزوه آموزشی،مرکز آموزش بانکداری،صفحات 7 – 8..
رضائیان ، علی و لشگربلوکی، مجتبی، (1389) ، " هوشمندی رقابتی وتصمیم گیری استراتژیک "، چشم انداز مدیریت بازرگانی ، شماره2،پیاپی35.
صدیقی،محمد نجات ا... ، 1371،"بیمه در سیستم اقتصادی اسلام"ترجمه مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی،چاپ اول،دفتر تبلیغات اسلامی،حوزه علمیه قم،بهار 1371،صفحات 27 -28.
فردآر،دیوید،" مدیریت استراتژیک " پارسائیان، علی و اعرابی، سید محمد ،(1379)، مترجم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ هفتم، 240- 247.
کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری ، "اصول بازاریابی" پارسائیان، علی (1379) نشر ادبستان، تهران، 1379، چاپ اول، جلد اول، ص 152
مهری، علی و خداداد حسینی،سید حمید، (1384) ، "طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودروی ایرا ن" .فصلنامه مدرس علوم انسانی،شماره2،212-189.
مومنی،افروز،فتحیان،محمد،اخوان پیمان،"شناسای فاکتورهای تاثیرگذاربرهوشمندی رقابتی" اولین همایش ملی هوش سازمانی/اذر 89
نجفی حقی،جواد،(1383)" هوشمندی رقابتی"،ماهنامه تدبیر،شماره254،ص14-20.
نورایی،حسین(1391)"بررسی رابطه هوش رقابتی و عملکرد کارکنان شعب بانک کشاورزی استان ایلام"پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه ازاد واحد سنندج
یزدانی ، حسین،(1385)،" مدیریت استراتژیک در مرحله تکامل : هوشمندی رقا بتی" ماهنامه پیام دریا، شماره ۱۴۹ ، 162-165 .
ب ) منابع لاتین
Achard, Pierre, Jean-Pierre Bernat,(1998), L’Intelligence Economique, Mode d’Emploi, ADBS Editions
Albrecht K; "The power of minds at work: Oorganizational intelligence in action"; American Management Association, (2010)
Amidon, D. (1999) Innovation and the knowledge economy—A vision ofprosperity.
Andrews, K. R. (1987). The Concept of Corporate Strategy, In Richard D. Irwin. Leveraging Information for Action. Homewood, IL: Third Edition.
Ashton, W. B. dnd Stacey, G. S. (1995), "Technical Intelligence in Business: Understanding Technology Threats and Opportunity Int. J. Technology Management, Special Issue on the Management of Technological Flows Across Boundaries, 10, 79-104
Bose, R. (). Competitive intelligence process and tools for intelligence analysis, Industrial management & data system, )),-.
C.S. Fleisher and B. Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis: Methods and techniques for analyzing business competition, Prentice Hall, 2002
Calof Jonathan L.(2008) Competitive Intelligence A practitioner, academic, and interdisciplinary perspective, European Journal of Marketing, vol. 42, no. 7/8, pp 717-730
Calof, L. (1996), What’s your competitive intelligence quotient, unpublished Conference Report, September, p.4
Chao J, (1998), “Factors affecting the competitiveness of China based companies”, Competitive Intelligence Review, Vol. 9 No. 3, pp. 39-44 Competitive Advantage", Harvard Business Review, 63, 149-160
Davis, M. (2004), Using business intelligence for competitive advantage
Denise Lemos , A. Porto , Technological forecasting techniques and competitive intelligence, tools for improving the innovation process Industrial Management & data systems, 98(7), 330-337, 1998.
Douglas C. B. (1994), "I want it Fast, Factual, Actionable—Tailoring competitive Intelligence to Executives Needs", Long Range Planning 27, 12-24
Dyk L.V & Conradie P, (2007), Creating business intelligence from course management systems, Journal of Campus-Wide Information Systems, Vol. 24, No. 2, pp. 120-33
Edwin R., & Sybille S., (2001), "Challenges for Strategic Competitive Intelligence at the Corporate Level", Competitive Intelligence Review, 8, 54 –64
Ercetin ule, Potas, N., Kocak S.; "Multi-dimensional organizational intelligence measurements for determining the institutional and managerial capacity of girls , technical education institution"; African Journal of Business Management, Vol. 4 (8), 2010
F. Hasanali, P. Leavitt, D. Lemons, and J.E. Prescott, Competitive Intelligence: A Guide for Your Journey to Best Practice Processes, American Productivity & Quality Center, Houston, TX, 2004.
Fleisher C.S, (2008), Using open source data in developing competitive and marketing intelligence, European Journal of Marketing, Vol. 42, No, 7/8, pp. 852-66
Fleisher C.S; Wright S & Tindale R, (2007), A chronological and categorizedbibliography of key competitive intelligence scholarship: Part 4 (2003-2006)”, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 4, No. 1, pp. 34-107
Fuld, L. M. (1998), "Monitoring the Competition: Finding out what is Really Going over there", New York, Ny: John wiley
Fuld, L.M. (1995), "The New Competitor Intelligence, New York John w iley
Gilad, B. (1996), Business Blind sports, Probus Publishing Company, Chicago, IL
Gilad, B. (1999)," Competitive Intelligence: The real knowledge management",Knowledge Management, 12, 33.
Hamel, G. & Prahalad, C. K. (1989), "Strategic Intent", Harvard Business Review, 67, 63-76
Heppes David & Adeline du Toit, (2009), Level of maturity of the competitive intelligence function: Case study of a retail bank in South Africa, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, Vol. 61, No. 1, pp. 123-141
Hughes S, (2005), “Competitive intelligence as competitive advantage: thetheoretical link between competitive intelligence, strategy and firm performance”, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 3 No. 3, pp. 3-18
Johns Pamela & Latitude Consulting, (2010), Competitive intelligence in service marketing A new approach with practical application, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 28, No. 5, pp. 551-570
K. Fletcher, M. Donaghy, The role of competitor information systems, Marketing Intelligence and Planning, Vol. 11, No.7, pp. 4-18, 1993.
K.D Antia, J.W. Hesford, A process-oriented view of competitive intelligence and its impact on organizational performance, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 4 No. 1, pp. 3-31, 2007.
Tao,Q and Prescott J.E.(2000). Competitive Intelligence practices in an emerging market environment Competitive Review Vol.pp 65-78
Kahaner, L. (1996), "Competitive Intelligence: From Black Ops to Boardrooms How Businesses Gather, Analyze, and Use Information to Succeed in the Global Marketplace, New York: Ny, Simon & Schuster
M. Kelly. J (1987),How to check out your competition"john wiley & sons. USA
M.E. Porter, Competitive Strategy: Techniques of Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York, NY, 1980.
Marin J and Poulter A, (2004), “Dissemination of competitive intelligence”, Journal of Information Science, Vol. 30 No. 2, pp. 80-165.
McGonagle J.J and Vella C.M, (2002), “A case for competitive intelligence”, The Information Management Journal, July/August, pp. 35-40
Mergaret Metcalf (2003). Super searchers and Competitive analysis, New Jersy, pearson Eduction Inc.
McGonagle, J. J. and Vella, C. M. (1996), "A New Archetype for Competitive Intelligence", Quorum Books
MultiQuest Consultants (2004), available at: www.mqcinc.com (Accessed 23 January 2004)
Murphy Christopher(2005) Competitive Intelligence; Gathering, Analysing and Putting it to work, England, Gower Publishing Limited
Odendaal, bernadus, Johnnes,(2004). Competitive Intelligence with specific refrence to the challenges facing the Competitive Intelligence professional in south Africa, degree master, university of pertoria
Oster, S. (1994), "Modern Competitive Analysis", New York: Ny, Oxford University Press
Ovsanka, Peter. Diacikova , Anna(2008) Competitive Intelligence inChemosvit a.s. ” Conference on ProfessionalInformation Resources for Business,Marketing, Competitive Intelligenceand Knowledge Management .Prague 6,Diplomat Hotel, 5.-6. February
Peyrot, M., Childs, N., Van Doren, D. And Allen, K. (2002), An empirically based model of competitor intelligence use, Journal of Business Research, Vol. 55, pp. 58-747.
Porter, M. E. & Millar, V. E. (1985), "How Information Gives You
Porter, Michael (2007) Competition is at the core of the success or failure of most firms, available at: www.tsicanada. Com
Prescott, J. E. and P. T. Gibbons (1992), "The Parallel Process of Competitive Intelligence: Why it Exists and what we can do about it?" Competitive Intelligence Review, 3(2), 11-13
Roitner Andreas(2008) Competitive Intelligence in Austria: An empirical Study, A thesis for MA from the Department of Sociology and Economics, Wien University, Germany.
Rouach Daniel and Patrice Santi۲۰۰۱Competitive Intelligence Adds Value:Five Intelligence Attitudes, European Management Journal, Vol.19, No.5, pp.552-559, European Management Journal
Rouach, D. & Santi, P. (2001), "Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes", European Management Journal, 1, 552-559
Schilke, S. (2000), Introduction of competitive intelligence processes as strategic consultancy project, MBA-IMC proposal, university of Lincolnshire and Humberside.
Sh. Oster, Modern Competitive Analysis, Oxford university press, 3th edition, 1999.
Schilke, S. (2000), Introduction of competitive intelligence processes as strategic consultancy project, MBA-IMC proposal, university of Lincolnshire and Humberside
Sharp, Seena. (2009), Competitive Intelligence Advantage: How to Minimize Risk, Avoid Surprises, and Grow Your Business in a Changing World, John Wiley and Sons
Shermach, K. (1995), Study, much talk, little action on competitor intelligence , Marketing News, Vol.29, 28 August, p. 40
Strauss A.C & A.S.A. du Toit, (2010), Competitive intelligence skills needed to enhance South Africa’s competitiveness, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, Vol. 62, No. 3, pp. 302-320
Viviers ,Wilma, Andrea, Saayman,Marie'-Luce Muller(2005) Enhancing acompetitive intelligence culture in SouthAfrica International ,Journal of SocialEconomics ,Vol.32 No. 7, pp. 576-589
Wilma Viviers, Andrea Saayman, Marie'-Luce Muller Enhancing a competitive intelligence culture in South Africa International Journal of Social Economics Vol. 32 No. 7, 2005 pp. 576-589.
ج) منابع الکرونیک
GTI Lab’s Web site at http://research.eap.net/gtilab/
http://www.ftp.parshift. com / Speakers / Speak014 .
http:// www.emeraldinsight.com/0309.0566.htm
http:// www.knowledgepoint.com.au/business intelligence /Articles/BI MD001 b.htm
www.sciencedirect.com
د) نشریات
- روزنامه همشهری،(1374)،شماره 848،11 آذر ،صفحه 6.