پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه

word 2 MB 31214 132
1392 کارشناسی ارشد بیمه
قیمت قبل:۶۲,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc)

    گرایش: "بیمه"

    فصل اول:

    کلیات پژوهش

     

     

     

    1-1- مقدمه

    با توجه به رشد روز افزون رقابت میان شرکت ها چگونگی رویکرد آنها میتواند نقش مهمی در پیروزی یا شکست آنها ایفا کند در این عرصه شرکت های نوپا که به تازگی وارد بازار رقابت شده اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند بنابراین لازم است آنها با دانسته های قبلی رقابت را آغاز کرده  تا شانس بیشتری در پیروزی داشته باشند. بدین منظور با استفاده ازهوش رقابتی میتوان احتمال پیروزی در رقابتها را بیشتر کرد(مومنی وهمکاران، 1389،ص1)

    امروزه سازمانها دانش را به عنوان ارزشمندترین و استراتژیک ترین منبع برای خود قلمداد می کنند و بر این اعتقادند که برای حفظ موقعیت رقابتی خود باید  قابلیت ها ی فکری خود را مدیریت کنند از این رو سازمانهایی موفق خواهند بود که سهم بیشتری از دانش سازمانی رابه خود اختصاص دهند.در محیط تکنولوژیک امروز، جمع آوری اطلاعات رقبا کار مشکلی نیست اطلاعات عمومی بازار را میتوان از منابع بی شماری جمع اوری کرد (چاوشی، 1390، ص1،2).

    هوش رقابتی یک رویکرد نسبتا جدید نسبت به فرایند های عملکردی و راهبردی تصمیم گیری شرکت ها و سازمان ها است هوش رقابتی از بسیاری از شاخصهای دیگر مثل اقتصاد،بازار یابی،نظریه های نظامی ومدیریت استراتژیک کمک می گیرد.هوش رقابتی در سال 1980 شهرت و آوازه به دست اورد و آثار وکار پورتر، به عنوان یکی از اولین چهار چوب های که میتوان از هوش برای تصمیم گیری استراتژیک توسط سازمانها استفاده کرد،عنوان شد(اودندال و همکاران، 2004).

    یک دلیل پیدایش این دانش، انفجار اطلاعاتی است که به وسیله فزونی اطلاعات و انعکاس در تکثیر و انتشار پایگاه دادههای تجاری جهانی، به وجود آمده بود.از دیگر دلایل رشد این علم، شاید طبیعت زمانی است که ما در آنزندگی میکنیم؛ زمان تغییرات بزرگ سیاسی و اجتماعی جهانی، افزایش سرعت کسب و کار، افزایش رقابت جهانی ، رقابت تهاجمیتر و تغییرات سریع تکنولوژیکی(مومنی وهمکاران،

    1389،ص1).

    2-1- بیان مسئله تحقیق

    امروزه داشتن توان رقابتی اساس بقای شرکتها است. از طرف دیگر، برخورداری و حفظ توان رقابتی بیش از هر چیزی نیازمند اطلاعات است در واقع اطلاعات به عنوان یکی از اقلام مهم دارایی ها ی استراتژیک و ابزار بازار یابی به شمار میرود .بنابر این در این شرایط، هوش رقابتی در این شرکت ها کمک میکند تا تصمیمات آگاهانه پیرامون همه امور خود ازجمله بازار یابی،تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری و راهبردهای کسب کار اتخاذ کنند. هوش رقابتی فرایند مداومی است که اطلاعات قابل استفاده ای در اختیار تصمیم گیرنده قرار میدهد(تائووپرسکاد،2000 ).

    هدف اصلی هوش رقابتی دست یابی به دادهها و اطلاعاتی در مورد محیط رقبا و بازار است از این رو هوش رقابتی موثر نه تنها نیازمند اطلاعاتی درباره سایر تمایلات محیطی از قبیل تمایلات صنعت، تمایلات قانونی و نظارتی، تمایلات بین المللی، تحولات فن آوری ،تحولات سیاسی و شرایط اقتصادی است(مارگارت،2003 ).

    اگرچه تمرکز هوش رقابتی بر تصمیم گیری است ولی قلمرو آن گسترده است و در بر گیرنده پژوهش پیرامون موضوعاتی از قبیل قابلیت های رقبا،تحلیل اتحاد ویا سرمایه گذاری های مشترک با رقبا، برنامه های آتی رقبا ،راهبردهای بازار یا خطوط تولید خالص ،دلایل دگرگونی در شرکت ها و یا راهبرد واحدهای کسب کارو.....است. درحال حاظر نه تنها شرکت های بزرگ بلکه بسیاری از کسب کارهای کوچک نیز از مزایای حاصل از هوش رقابتی بهره میگیرند، بسیاری از این شرکت ها از هوش رقابتی برای دست یابی به سهمی از بازار و به دست آوردن سهم رقبای نا شناخته استفاده می کنند، آنها از هوش رقابتی برای

    - شناخت محیط فعلی بازار

    - پیش بینی محیط آتی بازار

    - تحلیل عوامل سیاسی اقتصادی وفناورانه مرتبط با کسب کار خود

    - شناسایی نقاط ضعف و یافتن راه حل های برای آن

    - شناخت ضعف رقبا و شناخت راهی برای تهدید آانها

    - شناخت ضعف شرکت که ممکن است رقبا از این فرصت استفاده کنند و ارائه گام ها و حرکت هایی برای از بین بردن آنها(نورای،1391،4-3).

    خلاء مطالعاتی در این خصوص مربوط به بررسی تاثیر هوش رقابتی در فروش محصولات بیمه درشرکت بیمه ایران میباشد که محقق به دنبال پاسخ دادن به این سئوال و رفع این خلاء مطالعاتی است. با توجه به اینکه شرکت های بیمه نیز مانند شرکت های دیگر دارای پتانسیل مناسبی در زمینه هوش رقابتی میباشند لذا پژوهش علمی و سازمان یافته ای برای بیمه انجام نشده است و این نیاز را بیشتر تقویت می کند که این پژوهش صورت گیرد.

    با توجه به مطالب فوق این پژوهش به دنبال این است که تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه را بررسی نماید.

    3-1- اهمیت موضوع

    در خلال سال های اخیر، هوشمندی رقابتی به یکی از مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده و با فرهنگ شرکت های پیشرو عجین گشته است. امروزه سازمان هایی در محیط رقابتی برنده خواهند بود که از حوزه فعالیت خود درک و ارزیابی عمیق تری داشته و برای خود مزیت های رقابتی بیشتری فراهم سازند. در دنیای امروز با ویژگی بازارهای روبه رشد سریع، تکیه بر اطلاعات قدیمی به کاهش بینش و از دست دادن فرصت های پیش روی سازمان منجر می گردد. موفقیت فردا در عرصه کسب و کار از آن سازمان هایی است که بصیرت و اطلاعات بیشتری نسبت به خود و محیط رقابت داشته باشند. اطلاعات به عنوان یکی از اقلام مهم دارایی های استراتژیک و ابزارهای بازاریابی به شمار می آید(کاتلر،1379،52).

    گردآوری و ارزیابی اطلاعات مربوط به شرکت های رقیب در امر تدوین استراتژی ها، نقشی حیاتی دارد. هر قدر شرکت بتواند از شرکت های رقیب اطلاعات بیشتری به دست آورد، احتمال آنکه استراتژی های اثربخش و موفقیت آمیز تدوین و اجرا کند، بیشتر است بنابراین ردیابی، درک و واکنش به رقبا به عنوان یک جنبه ی ویژه از فعالیتهای بازاریابی مطرح بوده و لازم است شرکت ها یک برنامه اثربخش به نام هوشمندی رقابتی را به اجرا درآورند(دیویدفردآر،1379،240).

    صنعت بیمه ایران نیز در دهه های اخیر به سوی رقابتی شدن پیش می رود.  عرصه رقابتی درنظام بیمه پیچیده ودشوار می گردد و در پیش بینی های بازار آینده وضعیت بس پچیده تر را ترسیم مینماید اینجاست که اگر به عرصه رقابتی و راهکارهای منطقی و هوشیارانه توجه نشود، کم کم ازصحنه رقابت حذف می شوند از این رو لازم است که تمامی شرکت های بیمه به بخش بازار یابی وتحقیقات بازارتوجه ویژه داشته باشند.

    الف) توجه به هوشمندی رقابتی در بین کارمندان ونمایندگان فروش شرکت های بیمه میتواند موجب افزایش پتانسیل منابع انسانی در مسیر تحقق استراتژی ها و چشم اندازهای شرکت باشد.

    ب) چنانچه هوشمندی رقابتی در بین کارکنان، نمایندگان فروش و بازار یابان شرکت بیمه ایران به اجرا درآید میتواند در افزایش بهره وری وبالا رفتن میزان فروش موثر باشد.

    ج) نتایج این پژوهش میتواند نگرش مدیران شرکت های بیمه را معطوف به هوشمندی رقابتی وضرورت آن جهت ارتقای آن در تخصیص بودجه و امکانات، راهبردی انبساطی پیش رو گیرند.

    4-1- اهداف تحقیق

    1-4-1- اهداف کلی

    بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای

    2-4-1- اهداف جزئی:

    1) تعیین رابطه آگاهی از بازار با فروش محصولات بیمه ای

    2) تعیین رابطه آگاهی از رقبا با فروش محصولات بیمه ای

    3) تعیین رابطه آگاهی از فناوری با فروش محصولات بیمه ای

    4) تعیین رابطه آگاهی از راهبرد ها و مسائل اجتماعی با فروش محصولات بیمه ای

    3-4-1- اهداف کاربردی

    این پژوهش با بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش نمایندگان بیمه ایران استان کرمانشاه در صدد است تا زمینه را برای بهبود عملکرد و بهره وری هر چه بیشتر سازمان مورد پژوهش و در نتیجه ارائه بهتر خدمات را به جامعه مساعد نماید.

     

    5-1- سوالات پژوهش

    1-5-1- سوال اصلی:

    آیا هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای تاثیر معنی داری دارد؟

     

    2-5-1-  سوالات فرعی:

    آیا بین آگهی از بازار با فروش محصولات بیمه ای رابطه معنی داری وجود دارد؟

    آیا بین آگاهی از رقبا با فروش محصولات بیمه ای رابطه معنا داری وجود دارد؟

    آیا بین آگاهی از فناوری با فروش محصولات بیمه ای رابطه معنا داری وجود دارد؟

    آیا بین آگاهی از راهبرد ها و مسائل اجتماعی و فروش محصولات بیمه رابطه معنا داری وجود دارد؟

    6-1- فرضیات پژوهش

    1-6-1- فرضیه اصلی

    هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای تاثیر معنی داری دارد.

    The impact of competitive intelligence on the sale of Insurance products

    Case Study  :Iran Insurance Agents in Kermanshah

     

    Abstract: Study the relation competitive intelligence impact sales of insurance products by insurance agents of Iran's Kermanshah Province.

    The research methodology is descriptive-correlational research. In this research, competitive intelligence, based on the model (NIAC and Dshamps, 1995) in the context of the market situation awareness, situation awareness competitors, technological awareness and social consciousness technique has been studied. Alpha reliability of the questionnaire Kvrnbakh competitive intelligence equal to 919/0 has been calculated that this figure represents the reliability of the questionnaire. Mhtvav subsequent test validity using exploratory factor analysis and confirmatory methods approved KMO index.

    The findings of the study indicated a significant relationship between intelligence software spss competition among insurance sales representatives in the population is

    The findings indicate that the Kermanshah Province of Iran Insurance Sales Representatives aware of the competitors competitive intelligence is an important dimension.

    Keywords: Competitive Intelligence، Insurance Sales، Iran Insurance، Insurance Sales Representatives Iran

    2-6-1- فرضیه فرعی

    1) بین آگهی از بازار با فروش محصولات بیمه ای رابطه معنی داری وجود دارد.

    2) بین آگاهی از رقبا با فروش محصولات بیمه ای رابطه معناداری وجود دارد.

    3) بین آگاهی از فناوری با فروش محصولات بیمه ای رابطه معناداری وجود دارد

    4) بین آگاهی از راهبرد ها و مسائل اجتماعی و فروش محصولات بیمه  رابطه معناداری وجود دارد

  • فهرست:

    2

    4

    6

    7

    7

    7

    8

    8

    8

    8

    8

    9

    9

    9

    10

    11

    11

     

    فصل اول: کلیات طرح

    1-1 مقدمه .................................................................................................................................................................     

    2-1 بیان مسئله ..............................................................................................................................................................     

    3-1 اهمیت و ضرورت ..................................................................................................................................................      

    4-1 اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................     

    1-4-1 هدف کلی ............................................................................................................................................................        

    2-4-1 اهداف جزئی ........................................................................................................................................................     

    3-4-1 اهداف کاربردی .....................................................................................................................................................    

    5-1 سئوالات پژوهش.........................................................................................................................................................      

    1-5-1 سئوالات اصلی ...............................................................................................................................................       

    2-5-1 سئوالات فرعی...................................................................................................................................................        

    6-1 فرضیه ها .............................................................................................................................................................    

    1-6-1 فرضیه اصلی ......................................................................................................................................................    

    2-6-1 فرضیه های فرعی ...........................................................................................................................................    

    7-1 مدل تحقیق ...........................................................................................................................................................    

    8-1 جنبه جدید بودن ونو آوری تحقیق .........................................................................................................................    

    9-1 قلمروموضوعی ...........................................................................................................................................................      

    10-1 قلمرو مکانی ......................................................................................................................................................     

    11

    12

    12

    12

     

    15

    16

    16

    17

    18

    23

    26

    30

    30

    38

    40

    42

    46

    47

    47

    48

     

     

     

    11-1 قلمرو زمانی .................................................................................................................................................................    

    12-1 تعاریف واژگان و اصطلاحات .................................................................................................................................    

    1-12-1 تعاریف مفهومی ...................................................................................................................................................    

    2-12-1 تعاریف عملیاتی ....................................................................................................................................................      

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه .............................................................................................................................................................................  

    2-2 مبانی نظری هوش رقابتی ............................................................................................................................................    

    1-2-2 تاریخچه ......... .......................................................................................................................................................    

    2-2-2 تعریف هوش سازمانی..............................................................................................................................................    

    3-2-2 تعریف هوش رقابتی ..............................................................................................................................................    

    4-2-2 ابعاد هوش رقابتی ......................... .......................................................................................................................    

    5-2-2 فرایند هوش رقابتی................ ..............................................................................................................................     

    6-2-2 مدل های هوشمندی رقابتی ...................................................................................................................................    

    1-6-2-2 مدل تحلیلی swot  ......... .............................................................................................................................    

    7-2-2 رابطه هوش رقابتی با هوش تجاری........................................................................................................................    

    8-2-2 اهمیت هوش رقابتی ..............................................................................................................................................    

    9-2-2 خواص پنج گانه هوش رقابتی.................................................................................................................................     

    10-2-2 نقش هوش رقابتی در افزایش توان رقابی ...........................................................................................................      

    11-2-2 مدیریت هوش رقابتی ............................................................................................................................................    

    12-2-2 انواع هوشمندی رقابتی .........................................................................................................................................   

    13-2-2 هدف سیستم هوشمندی رقابتی................................................................................................................................    

    48

    51

    52

    53

    55

    56

    57

    57

    58

    59

    59

    60

    60

    63

    66

    67

    68

    69

    69

    73

    74

     

    14-2-2 تکنولوژی کامپیوتری یا توانمندی های انسان .......................................................................................................    

    15-2-2 تاثیراطلاعات و هوشمندی بر تصمیم گیری استراتژیک.......................................................................................    

    16-2-2 هوشمندی رقابتی در عمل   .................................................................................................................................    

    17-2-2 واحد های سازمانی برای هوشمندی رقابتی ..........................................................................................................     

    18-2-2 هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند چیست .......................................................................................................    

    19-2-2 تمایز هوشمندی رقابتی و بازار یابی هوشمند با جاسوسی صنعتی ونتایج ان ...................................................... 

    20-2-2 دیدگاه های نادرست راجع به جمع اوری اطلاعات................................................................................................    

    21-2-2 اخلاق وهوشمندی رقابتی  .....................................................................................................................................    

    22-2-2 وظایف متخصصین هوشمندی رقابتی .................................................................................................................     

    23-2-2 مقابله با هوشمندی ............... ................................................................................................................................     

    3-2 بخش دوم ............................... .....................................................................................................................................           

    1-3-2 تعریف بیمه ...............................................................................................................................................................     

    2-3-2 تعریف فنی بیمه ....................... ..............................................................................................................................     

    3-3-2 شرایط اساسی عقد بیمه .........................................................................................................................................    

    4-3-2 پیشینه بیمه وبیمه گری ............................. ...............................................................................................................     

    5-3-2 تاریخچه بیمه در ایران ..............................................................................................................................................        

    6-3-2 تاریخچه شرکت بیمه ایران ........................................................................................................................................  

    7-3-2 موضوع فعالیت     ..................................................................................................................................................      

    8-3-2 شبکه فروش ...........................................................................................................................................................    

    9-3-2 تعریف نماینده بیمه .................................................................................................................................................      

    4-2 بخش سوم ...................................................................................................................................................................        

    73

     

    77

    78

    79

    81

    82

    84

    84

    84

    85

    86

     

    92

    93

    93

    93

    95

    96

    96

    97

     

     

     

     

    1-4-2 پیشینه تحقیق .............................................................................................................................................................    

    فصل سوم : روش تحقیق

    1-3 مقدمه .............................................................................................................................................................................      

    2-3 روش تحقیق....................................................................................................................................................................      

    3-3 روش وابزار گرد آوری اطلاعات ...................................................................................................................................      

    4-3 روایی پرسشنامه.... .........................................................................................................................................................     

    5-3 پایایی پرسشنامه .............................................................................................................................................................     

    6-3 مقیاس یا ابزار اندازه گیری ............................................................................................................................................    

    7-3 جامعه تحقیق .................................................................................................................................................................   

    1-7-3 جامعه آماری..............................................................................................................................................................     

    2-7-3 تعداد نمونه ................................................................................................................................................................     

    8-3 روش تجزیه وتحلیل اطلاعات .......................................................................................................................................     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادها

    1-4 مقدمه .............................................................................................................................................................................    

    2-4 تحلیل توصیفی دادها .....................................................................................................................................................    

    1-2-4 بررسی متغیر های تعدیل کننده .................................................................................................................................    

    1-1-2-4 توصیف آماری جنسیت نمونه................................................................................................................................     

    2-1-2-4 توصیف آماری سن نمونه ....................................................................................................................................      

    3-1-2-4 توصیف آماری میزان تحصیلات نمونه .................................................................................................................     

    4-1-2-4 توصیف آماری سابقه خدمت نمونه ......................................................................................................................     

    2-2-4 متغیرهای پژوهش .....................................................................................................................................................  

    97

    100

    100

    102

    104

    106

    108

    110

    111

    111

    113

    116

    119

    123

    127

     

    131

    134

    135

    135

    135

     

     

    1-2-2-4 آگاهی از بازار ....................................................................................................................................................     

    2-2-2-4 آگاهی از رقبا ..................................................................................................................................................         

    3-2-2-4 آگاهی از راهبرها...............................................................................................................................................       

    4-2-2-4 آگاهی از فناوری................................................................................................................................................       

    5-2-2-4 هوش رقابتی ....................................................................................................................................................     

    6-2-2-4 فروش محصولات بیمه .....................................................................................................................................     

    3-4 آمار استنباطی ............................................................................................................................................................     

    1-3-4 آزمون کلموگروف اسمیرنوف ..............................................................................................................................    

    2-3-4 آزمون فرضیه اصلی ..............................................................................................................................................    

    3-3-4 آزمون فرضیه فرعی اول .......................................................................................................................................     

    4-3-4 آزمون فرضیه فرعی دوم ........................................................................................................................................    

    5-3-4 آزمون فرضیه فرعی سوم .....................................................................................................................................          

    6-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم ...................................................................................................................................  

    7-3-4 آزمون T-Student ..............................................................................................................................            

    8-3-4 نتایج آزمون فرید من ...........................................................................................................................................     

    فصل پنج : بحث و نتیجه گیری وپیشنهاد ها

    1-5 مقدمه ......................................................................................................................................................................   

    2-5 نتایج پژوهش .............................................................................................................................................................   

    1-2-5 نتایج توصیفی پژوهش ..........................................................................................................................................    

    3-5 نتایج استنباطی پژوهش ..................................................................................................................................................    

    1-3-5 نتیجه گیری فرضیه اصلی ........................................................................................................................................     

    135

    135

    136

    137

    138

    139

     

    143

    146

     

    2-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی اول ..................................................................................................................................        

    3-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی دوم .................................................................................................................................   

    4-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی سوم .................................................................................................................................    

    5-3-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی چهارم ..............................................................................................................................     

    4-5 پیشنهاد های کاربردی حاصل از پژوهش .......................................................................................................................   

    5-5 پیشنهاد به پژوهشگران آتی ............................................................................................................................................        

    پیوست ها

    فهرت منابع و مآخذ ...............................................................................................................................................................    

    ضمائم ..................................................................................................................................................................................

     

     

    منبع:

    الف) منابع فارسی

    آذر، عادل. و مومنی، سفور. 1380. آمار و کاربرد آن در مدیریت،‌ جلد دوم. تهران: سمت.

    آیت کریمی، کلیات بیمه،تهران،بیمه مرکزی ایران.

    بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازی، روش های تحقیق در علوم رفتار -انتشارات آگاه -1386

    جاوید،سارا،(1388)،"بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر رضایت مشتری در سازمان های خدماتی"، دکتر پرهیزگار،

    جباری،اصول بیمه،جزوه آموزشی،مؤسسه بانکداری ایران،صفحه 21-22.

    چاوشی،کاظم،جوادی پورفرد،مهنوش "سنجش هوش رقابتی درشرکت های پزیرفته شده در بورس اوراق بها دار تهران وبررسی تاثیر نوع صنعت برآن"دومین کنفرانس مدیریت اجرایی تیر1390

    خاکی، غلامرضا. 1379. روش تحقیق در مدریت. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی

     درگی،پرویز،(1389)،"توسعه مهندسی بازار" سال چهارم مهر و آبان  شماره 15

    دستباز،هادی،اصول بیمه،اصول و کلیات بیمه های تجاری،جزوه آموزشی،مرکز آموزش بانکداری،صفحات 7 – 8..

    رضائیان ، علی و لشگربلوکی، مجتبی، (1389) ، " هوشمندی رقابتی وتصمیم گیری استراتژیک "، چشم انداز مدیریت بازرگانی ، شماره2،پیاپی35.

    صدیقی،محمد نجات ا... ، 1371،"بیمه در سیستم اقتصادی اسلام"ترجمه مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی،چاپ اول،دفتر تبلیغات اسلامی،حوزه علمیه قم،بهار 1371،صفحات 27 -28.

    فردآر،دیوید،" مدیریت استراتژیک " پارسائیان، علی و اعرابی، سید محمد ،(1379)، مترجم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ هفتم، 240- 247.

    کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری ، "اصول بازاریابی" پارسائیان، علی (1379) نشر ادبستان، تهران، 1379، چاپ اول، جلد اول، ص 152

    مهری، علی و خداداد حسینی،سید حمید، (1384) ، "طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودروی ایرا ن" .فصلنامه مدرس علوم انسانی،شماره2،212-189.

    مومنی،افروز،فتحیان،محمد،اخوان پیمان،"شناسای فاکتورهای تاثیرگذاربرهوشمندی رقابتی" اولین همایش ملی هوش سازمانی/اذر 89

    نجفی حقی،جواد،(1383)" هوشمندی رقابتی"،ماهنامه تدبیر،شماره254،ص14-20.

    نورایی،حسین(1391)"بررسی رابطه هوش رقابتی و عملکرد کارکنان شعب بانک کشاورزی استان ایلام"پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه ازاد واحد سنندج

    یزدانی ، حسین،(1385)،" مدیریت استراتژیک در مرحله تکامل : هوشمندی رقا بتی" ماهنامه پیام دریا، شماره ۱۴۹ ، 162-165 .

     

    ب ) منابع لاتین

    Achard, Pierre, Jean-Pierre Bernat,(1998), L’Intelligence Economique, Mode d’Emploi, ADBS Editions

    Albrecht K; "The power of minds at work: Oorganizational intelligence in action"; American Management Association, (2010)

    Amidon, D. (1999) Innovation and the knowledge economy—A vision ofprosperity.

    Andrews, K. R. (1987). The Concept of Corporate Strategy, In Richard D. Irwin. Leveraging Information for Action. Homewood, IL: Third Edition.

    Ashton, W. B. dnd Stacey, G. S. (1995), "Technical Intelligence in Business: Understanding Technology Threats and Opportunity Int. J. Technology Management, Special Issue on the Management of Technological Flows Across Boundaries, 10, 79-104

    Bose, R. (). Competitive intelligence process and tools for intelligence analysis, Industrial management & data system, )),-.

    C.S. Fleisher and B. Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis: Methods and techniques for analyzing business competition, Prentice Hall, 2002

    Calof Jonathan L.(2008) Competitive Intelligence A practitioner, academic, and interdisciplinary perspective, European Journal of Marketing, vol. 42, no. 7/8, pp 717-730

    Calof, L. (1996), What’s your competitive intelligence quotient, unpublished Conference Report, September, p.4

    Chao J, (1998), “Factors affecting the competitiveness of China based companies”, Competitive Intelligence Review, Vol. 9 No. 3, pp. 39-44 Competitive Advantage", Harvard Business Review, 63, 149-160

    Davis, M. (2004), Using business intelligence for competitive advantage

    Denise Lemos , A. Porto , Technological forecasting techniques and competitive intelligence, tools for improving the innovation process Industrial Management & data systems, 98(7), 330-337, 1998.

    Douglas C. B. (1994), "I want it Fast, Factual, Actionable—Tailoring competitive Intelligence to Executives Needs", Long Range Planning 27, 12-24

    Dyk L.V & Conradie P, (2007), Creating business intelligence from course management systems, Journal of Campus-Wide Information Systems, Vol. 24, No. 2, pp. 120-33

    Edwin R., & Sybille S., (2001), "Challenges for Strategic Competitive Intelligence at the Corporate Level", Competitive Intelligence Review, 8, 54 –64

    Ercetin ule, Potas, N., Kocak S.; "Multi-dimensional organizational intelligence measurements for determining the institutional and managerial capacity of girls , technical education institution"; African Journal of Business Management, Vol. 4 (8), 2010

    F. Hasanali, P. Leavitt, D. Lemons, and J.E. Prescott, Competitive Intelligence: A Guide for Your Journey to Best Practice Processes, American Productivity & Quality Center, Houston, TX, 2004. 

    Fleisher C.S, (2008), Using open source data in developing competitive and marketing intelligence, European Journal of Marketing, Vol. 42, No, 7/8, pp. 852-66

    Fleisher C.S; Wright S & Tindale R, (2007), A chronological and categorizedbibliography of key competitive intelligence scholarship: Part 4 (2003-2006)”, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 4, No. 1, pp. 34-107

    Fuld, L. M. (1998), "Monitoring the Competition: Finding out what is Really Going over there", New York, Ny: John wiley

    Fuld, L.M. (1995), "The New Competitor Intelligence, New York John w iley

    Gilad, B. (1996), Business Blind sports, Probus Publishing Company, Chicago, IL

    Gilad, B. (1999)," Competitive Intelligence: The real knowledge management",Knowledge Management, 12, 33.

    Hamel, G. & Prahalad, C. K. (1989), "Strategic Intent", Harvard Business Review, 67, 63-76

    Heppes David & Adeline du Toit, (2009), Level of maturity of the competitive intelligence function: Case study of a retail bank in South Africa, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, Vol. 61, No. 1, pp. 123-141

    Hughes S, (2005), “Competitive intelligence as competitive advantage: thetheoretical link between competitive intelligence, strategy and firm performance”, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 3 No. 3, pp. 3-18

    Johns Pamela & Latitude Consulting, (2010), Competitive intelligence in service marketing A new approach with practical application, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 28, No. 5, pp. 551-570

    K. Fletcher, M. Donaghy, The role of competitor information systems, Marketing Intelligence and Planning, Vol. 11, No.7, pp. 4-18, 1993.

    K.D Antia, J.W. Hesford, A process-oriented view of competitive intelligence and its impact on organizational performance, Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 4 No. 1, pp. 3-31, 2007.

    Tao,Q and Prescott J.E.(2000). Competitive Intelligence practices in an emerging market environment Competitive Review Vol.pp 65-78

    Kahaner, L. (1996), "Competitive Intelligence: From Black Ops to Boardrooms How Businesses Gather, Analyze, and Use Information to Succeed in the Global Marketplace, New York: Ny, Simon & Schuster

    M. Kelly. J (1987),How to check out your competition"john wiley & sons. USA

    M.E. Porter, Competitive Strategy: Techniques of Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York, NY, 1980.

    Marin J and Poulter A, (2004), “Dissemination of competitive intelligence”, Journal of Information Science, Vol. 30 No. 2, pp. 80-165.

    McGonagle J.J and Vella C.M, (2002), “A case for competitive intelligence”, The Information Management Journal, July/August, pp. 35-40

    Mergaret Metcalf (2003). Super searchers and Competitive analysis, New Jersy, pearson Eduction Inc.

    McGonagle, J. J. and Vella, C. M. (1996), "A New Archetype for Competitive Intelligence", Quorum Books

    MultiQuest Consultants (2004), available at: www.mqcinc.com (Accessed 23 January 2004)

    Murphy Christopher(2005) Competitive Intelligence; Gathering, Analysing and Putting it to work, England, Gower Publishing Limited

    Odendaal, bernadus, Johnnes,(2004). Competitive Intelligence with specific refrence to the challenges facing the Competitive Intelligence professional in south Africa, degree master, university of pertoria

    Oster, S. (1994), "Modern Competitive Analysis", New York: Ny, Oxford University Press

    Ovsanka, Peter. Diacikova , Anna(2008) Competitive Intelligence inChemosvit a.s. ” Conference on ProfessionalInformation Resources for Business,Marketing, Competitive Intelligenceand Knowledge Management .Prague 6,Diplomat Hotel, 5.-6. February

    Peyrot, M., Childs, N., Van Doren, D. And Allen, K. (2002), An empirically based model of competitor intelligence use, Journal of Business Research, Vol. 55, pp. 58-747.

    Porter, M. E. & Millar, V. E. (1985), "How Information Gives You

    Porter, Michael (2007) Competition is at the core of the success or failure of most firms, available at: www.tsicanada. Com

    Prescott, J. E. and P. T. Gibbons (1992), "The Parallel Process of Competitive Intelligence: Why it Exists and what we can do about it?" Competitive Intelligence Review, 3(2), 11-13

    Roitner Andreas(2008) Competitive Intelligence in Austria: An empirical Study, A thesis for MA from the Department of Sociology and Economics, Wien University, Germany.

    Rouach Daniel and Patrice Santi۲۰۰۱Competitive Intelligence Adds Value:Five Intelligence Attitudes, European Management Journal, Vol.19, No.5, pp.552-559, European Management Journal

    Rouach, D. & Santi, P. (2001), "Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes", European Management Journal, 1, 552-559

    Schilke, S. (2000), Introduction of competitive intelligence processes as strategic consultancy project, MBA-IMC proposal, university of Lincolnshire and Humberside.

    Sh. Oster, Modern Competitive Analysis, Oxford university press, 3th edition, 1999.

    Schilke, S. (2000), Introduction of competitive intelligence processes as strategic consultancy project, MBA-IMC proposal, university of Lincolnshire and Humberside

    Sharp, Seena. (2009), Competitive Intelligence Advantage: How to Minimize Risk, Avoid Surprises, and Grow Your Business in a Changing World, John Wiley and Sons

    Shermach, K. (1995), Study, much talk, little action on competitor intelligence , Marketing News, Vol.29, 28 August, p. 40

    Strauss A.C & A.S.A. du Toit, (2010), Competitive intelligence skills needed to enhance South Africa’s competitiveness, Aslib Proceedings: New Information Perspectives, Vol. 62, No. 3, pp. 302-320

    Viviers ,Wilma, Andrea, Saayman,Marie'-Luce Muller(2005) Enhancing acompetitive intelligence culture in SouthAfrica International ,Journal of SocialEconomics ,Vol.32 No. 7, pp. 576-589

    Wilma Viviers, Andrea Saayman, Marie'-Luce Muller Enhancing a competitive intelligence culture in South Africa International Journal of Social Economics Vol. 32 No. 7, 2005 pp. 576-589.

     

    ج) منابع الکرونیک

    GTI Lab’s Web site at http://research.eap.net/gtilab/

    http://www.ftp.parshift. com / Speakers / Speak014 .

    http:// www.emeraldinsight.com/0309.0566.htm

    http:// www.knowledgepoint.com.au/business intelligence /Articles/BI MD001 b.htm

    www.sciencedirect.com

    د) نشریات

    - روزنامه همشهری،(1374)،شماره  848،11 آذر ،صفحه 6.

     


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ای مطالعه موردی نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت مشتری و عملکرد تجاری شرکتهای صنعت بیمه استان گیلان می باشد. جامعه آماری شامل 28 شعبه در صنعت بیمه است. حجم نمونه 20 شعبه (شامل مدیران 20 شعبه و 20 نفر مشتری از هر شعبه در مجموع 400 مشتری) می باشد. روش تحقیق توصیفی و با روش میدانی و داده ها از طریق پرسشنامه های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بیمه" چکیده: بیمه عمر یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین محصولات شرکتهای بیمه دنیا محسوب می‌شود. در دنیا درصد فروش بیمه‌های عمر نسبت به سایر محصولات بیمه‌ای بسیار بالاتر است، اما با وجود اهمیت بسیار زیاد، فروش این محصول دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. شرکتهای بیمه و نمایندگانی که درصدد فروش بیمه عمر هستند، باید ارتباط موثر و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی (M. A) چکیده بر اساس تحقیقات تجربی و نظریات مطرح شده، بازاریابی شامل سه اصل اساسی و مهم می باشد: ایجاد ارزش برای مشتری، ایجاد مزیت رقابتی و تمرکز بر خواسته ها و نیازهای مشتریان. وظیفه بازاریابی ایجاد ارزشی بیش از رقبا برای مشتریان است. دانش ضمنی دانشی است که نمی تواند نوشته شود و تنها می تواند با استفاده‎ی فرآیند دادن و بردن انتقال ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران مورد مطالعه: شهرستان بوشهر چکیده: در دنیای پر رقابت امروز، دستیابی به جایگاه مناسب در بازار، سخت و دشوار است و برای داشتن یک موقعیت پایدار در بازار، ارائه خدمات با کیفیت برتر به مشتریان – به خصوص در مورد شرکت‌های خدماتی (مانند شرکت‌های موجود در صنعت بیمه)- به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش "بازاریابی" چکیده تصور نیاز به برنامه ریزی علمی شرکت صنایع کاشی الوند، زمینه ساز خلق موضوع تدوین برنامه بازاریابی در نزد محقق شد. از اینرو محقق به منظور دستیابی به این مهم بعد از کسب اجازه، اقدام به تشخیص رویکرد مدیران بخش های مختلف به ویژه دپارتمان فروش و کارکنان فروش نسبت به برنامه ریزی نموده و جهت آشنایی با نظرات مشتریان و ...

پايان نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد(M.A رشته مديريت بازرگاني گرايش بين الملل سال تحصيلي 92-91 چکيده افزايش رقابت به خصوص در بخش خدمات، توجه بيشتر به حفظ و نگهداري مشتريان ف

پایان نامه مدرک کارشناسی ارشد مدرسه مدیریت و مدیریت کسب و کار Trend: مدیریت بازاریابی - مقدمه امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که شتابان به سوی جهانی شدن گام بر می دارد و در این رهگذر عرضه یک محصول در یک سیکل جهانی صورت می گیرد.تحولات در دنیای امروزی بیشتر از همه کشورهایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که دارای اقتصاد تک محصولی هستند(مانند نفت). در دنیای امروزی نفت نقش خود را بعنوان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی چکیده در بازاریابی امروز، هزینه از دست دادن یک مشتری برابر است با از دست دادن منافع خدماتی که آن مشتری در طول عمر به آن نیاز دارد. بیمه ها را می توان جزو شریان های حیاتی اقتصادی هر کشور دانست. هدف عمده مدیریت بازاریابی بیمه، جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی و ایجاد آگاهی در زمینه نتایج بیمه است. رشد روز افزون صنایع، وسایل نقلیه و ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده سازمانهای ایرانی اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر و تحول استراتژیک هستند. فرصتها و تهدیدهای محیطی امروز بیش از گذشته اثرات خود را در اقتصاد ایران به نمایش گذاشته است. سازمانها در جریان کسب موقعیت رقابتی مناسب شدیداً نیازمند تغییر ساز و کارهای درون سازمانی خود با نیازها و خواسته‌های ...

ثبت سفارش