پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن

مشخص نشده 1 MB 26487 320
مشخص نشده مشخص نشده علوم پزشکی
قیمت قبل:۸۹,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه رشته مهندسی صنایع غذایی

    سال 1383

    مقدمه

    حدود يك سال پيش كه به دنبال انتخاب موضوعي جهت پروژه و سمينار خود بوديم، هدفمان را دستيابي به يك موضوع جديد و همه گير قرار داديم.

    پوكي استخوان و ارتباطش با نحوة تغذيه، سرطان و تغذيه، تغذية دوران بارداري همه و همه جز موضوعات تكراري بودند كه همواره به عنوان موضوع سمينار و پروژة دوستانمان، برروي بُرد دانشكده خودنمايي مي كرد. طي مشورت با استاد گرانقدر سركار خانم طباطبائيان به اين نتيجه رسيديم كه كمي هم به مشكلات خود فكر كنيم. واقعاً چرا اينهمه بي‌حوصلگي و سردردهاي گذرا كه شايد ماهيانه تنها يكبار به سراغمان مي آمد؟ پس از پرس و جوي بسيار از اساتيد و بررسي پژوهشهاي به چاپ رسيده، به اين نتيجه رسيديم كه تعداد بيشماري، قربانيان سندرم پيش از قاعدگي (PMS) هستند. گاهي شرايط طبيعي مشكلاتي را ايجاد مي كند كه به ظاهر جز تحمل و انطباق با آنها كاري نمي توان كرد. مثلاً حالتي را تصور كنيد كه بطور منظم و در فواصل زماني معين به بيماري خاصي مبتلا شده و مجبور به تحمل آن باشيد. حداقل در يك مورد اين مسأله واقعيت داشته و زنان همه ماهه با چنين مسأله اي روبرو هستند. عادت ماهيانه، پديده اي است كه در 30 تا 40 درصد زنان علائم آن به قدري شديد است كه بعنوان يك بيماري شناخته مي شود. (PMS) چنانچه عادت ماهيانه از 13 سالگي آغاز و تا 50 سالگي ادامه يابد و هر تجربة آن 5 روز از يك دوره 28 روزه را به خود اختصاص دهد، هر زن بطور متوسط 7 سال از عمرش را با اين پديده سپري مي كند و اين امر اهميت توجه به اين حالت را نشان مي دهد.

    علاقه و توجهمان به شناخت PMS موجب گرديد تا خواستار برقراري تماس با مبتلايان به اين سندروم شويم ولي اين خود نيازمند وجود يك رابطه بين ما و بيماران بود. طي تحقيقاتي و با همكاري مدير مؤسسه پژوهشي – تحقيقاتي طعام اسرار – جناب دكتر شيخ روشندل – كه خود شخصاً به طبابت و درمان اين دسته از بيماران مي پرداختند، گروهي را بعنوان نمونه انتخاب كرديم و با توجه به علاقه ذاتيمان به داروهاي گياهي به پيشنهاد جناب دكتر روشندل فرضيه تأثير گياه مرمكي برروي PMS را مطرح نموديم. هرچه پيشتر مي رفتيم عوارض منفي داروهاي شيميائي – هورمون درماني و آرام بخشها بر ما روشن تر مي شد.

    بعد از 4 ماه تحقيق و بررسي؛ نتايج به بار نشست و هم اكنون خوشنوديم كه قدمي هرچند كوچك در زمينه‌ي اطلاع رساني به زنان جامعه يمان برداشته ايم. اميدواريم ديگر شاهد اختلافات خانوادگي كه همگي از كج خلقي ها و آشفتگي هاي دوران قبل از عادت ماهانه نشأت مي گيرد نباشيم. بارها از زبان نمونه هايمان شنيده ايم كه مي گفتند: «چرا هيچ كس تابحال در مورد اين سندروم چيزي نگفته است؟ مگر نه اين است كه تمام زنان بطور طبيعي در اواخر سيكل قاعدگي اين مشكلات را تجربه مي كنند؟!» لازم به ذكر است كه ما بحثمان را به 5 بخش اصلي تقسيم كرده ايم:

    1-

    2-

    3-

    4-

    5-

    مدعي نمي شويم كه بهترين آنچه را كه مي شد ارائه داده ايم امّا با توجه به كمي منابع موجود در زمينة اين سندروم و حتي گياه مُرّمكي چه در داخل و چه خارج از كشور و آشنايي نه چندان زياد متخصصان داخلي با اين سندروم، سعي كرده ايم تا مجموعه اي در خور را آماده سازيم كه اميدواريم مورد توجه قرار گيرد.

    در خاتمه بايد از زحمات بسيار زياد استاد گرانقدر سركار خانم طباطبائيان كه با سعة صدر به راهنمايي ما پرداختند و همچنين جناب آقاي دكتر شيخ روشندل – مدير مؤسسة پژوهشي – تحقيقاتي طعام اسرار – كه اگر الطاف ايشان نبود مطمئناً سير اين تحقيق غيرممكن بود تشكر نموده و با قدرداني از همة كساني كه ما را در جمع آوري و گردآوري مطالب ياري دادند بحث خود را آغاز مي كنيم.

     

    فصل اول

    سيكل قاعدگي

    قاعدگي زماني آغاز مي گردد كه استروژن به سطح مشخصي برسد. بسياري از فاكتورهاي زندگي مدرن قادرند اين زمان را به جلو بيندازند اين فاكتورها نظير رژيم هاي غذائي حاوي استروژن فراوان – گوشت، تخم مرغ، لبنيات و ... مصرف گوشت و انواع طيور (بدليل افزايش شير و فربه كردن و توليد بيشتر تخم مرغ به حيوانات انواع داروهاي حاوي استروژن داده مي شود كه پس از ذبح مقاديري از اين مواد در بدن حيوان باقي مي ماند) و در معرض تركيبات مشابه استروژن قرار گرفتن خود باعث افزايش سطح استروژن در بدن گشته و انتشار آنرا باعث مي شود. در نتيجه بالا رفتن استروژن در بدن زنان اثري بر هورمون ديگر زنان تحت عنوان پروژسترون وارد شده كه اصطلاحاً تحت عنوان پديدة نفوذ يا غلبة استروژني شناخته مي شود. اين وضعيت زمينه ساز بسياري از مشكلات رايج در سلامتي زنان مي باشد، بطوري كه متخصصان بيماريهاي زنان در اكثر حالات غيرطبيعي بيمارانشان از قبيل PMS، دمدمي مزاج، خونريزي زياد، آندومتريوز، فيبروئيد، كيستهاي تخمداني و بيماريهاي فيبروسيتيك نيز افزايش ناگهاني استروژن را عامل اصلي مي دانند. اعتقاد به چنين فرضيه اي امروزه به چنان حدي از باور رسيده است كه حتي دليل اغلب مشكلات توليد مثلي در زنان غربي نيز نسبت بالاي استروژن در بدن آنها عنوان مي شود.

    (A روند فعاليت سيكل ماهانه

    سيكل قاعدگي را مي توان از دو ديدگاه زير مد نظر قرار داد: 1-ديدگاه باليني بصورت خونريزي دوره اي؛ و 2-ديدگاه تئوريك ترنورواندوكرين پايه. دانش لازم در مورد هر دو ديدگاه باليني و پاية سيكل قاعدگي در دسترس است و در اين بخش تلاش خواهد شد تا اين دو ديدگاه در هماهنگي با يكديگر مورد بحث قرار گيرند.

     

    سيكل قاعدگي از ديدگاه باليني

    قاعدگي عبارت از خونريزي دوره اي رحمي است كه اكثر زنان در سنين باروري آن را تجربه مي كنند. قاعدگي طبيعي، ريزش دوره اي اندومتر ترشحي رحم است كه در اثر كاهشي در توليد استراديول و پروژسترون بعلت پسرفت جسم زرد، رخ مي دهد.

     

    وضعيت زماني سيكل قاعدگي

    ارتباط قاعدگي با سيكل گردش ماه، تنها يك تصور رومانتيك است. برخلاف باور عامه مردم، سيكل قاعدگي در اغلب زنان همانند «گردش ساعت» تكرار نمي شود. متخصصين بيماريهاي زنان براي بدست آوردن اطلاعاتي از حالت طبيعي قاعدگي، بطور معمول پرسشهائي را در مورد فاصلة قاعدگي، نظم فواصل قاعدگي، مدت طول كشيدن خونريزي قاعدگي و حجم خونريزي، از بيمار بعمل مي آورند.

    Treloar و همكاران، اطلاعاتي را در مورد فواصل قاعدگي و نظم اين فواصل در زنان سفيدپوست مطالعه شده در دانشگاه مينه سوتا، منتشر كردند. در اين مطالعه، اطلاعات بصورت آينده نگر در طول 30 سال جمع اوري شده بودند و تعداد 275947 مورد سيكل قاعدگي براي تجزيه و تحليل در دسترس قرار داشتند. (جدول 1-1)

    طول مدت سيكل معمولاً در هر ماه به ميزان 2-1 روز متغير بود و تنها 50 درصد زنان سيكلي در محدودة 30-26 روز داشتند كه در تعريف فاصلة به اصطلاح تيپيك 28 روز مي گنجيد. در اكثر زنان، قاعدگي براي اولين بار در سن 13 سالگي (با محدوده طبيعي 16-8 سالگي) آغاز مي شود و در سن 52 سالگي (با محدودة طبيعي 55-45 سالگي) خاتمه مي يابد. در محدودة سني 20 تا 40 سالگي، زنان بيشترين نظم را در سيكل هاي خود نشان مي دهند و در سالهاي بلافاصله بعد از منارك و قبل از يائسگي، تغييرپذيري اين سيكل ها بيشتر است. با اين وجود بايد توجه داشت كه مدت ميانگين سيكل قاعدگي «طبيعي» از 87/28(75/2) روز در سن 20 سالگي، به حد ميانگين 8/26 (2) روز در سن 40 سالگي، كاهش مي يابد. محققين از طريق مشاهده و بررسي تعداد زيادي از زنان سالم بالاي 30 سال، به اين نتيجه رسيده اند كه مقادير مربوط به طول مدت سيكل هاي قاعدگي، در پيرامون يك منحني توزيع بيولوژيك طبيعي تجمع مي يابند؛ در مورد هر زن، معمولاً اين مقادير در پيرامون يك مقدار كه براي وي حالت معمول دارد، تغيير مي يابند. در خلال چند سال اول بعد از منارك و همچنين درست قبل از يائسگي، زنان انحرافات وسيعتري از مقدار ميانگين را تجربه مي كنند. مفهوم «محدوده طبيعي» دربرگيرندة انحرافاتي است كه در 50 درصد زنان در سن 25 سالگي كه طول مدت سيكل هاي آنان كمتر از 27 و يا بيشتر از 31 روز است، رخ مي دهند.

    با مراجعه به مطالعات بعمل آمده برروي تعداد زيادي از زنان در طول مدت زماني قابل توجه، محدوده هاي طبيعي مشخص شده اند، بطور كلي، سيكل هاي كمتر از 24 روز را پلي منوره و سيكل هاي بيش از 35 روز را اوليگومنوره مي نامند. بعدها مشخص شد كه اكثر سيكل هاي توأم با تخمك گذاري (كه با موج سريع ترشح LH و سطح طبيعي پروژسترون فاز لوتئال مشخص مي شوند)، از 24 تا 35 روز متغير هستند.

     

    جدول 1-1 حد ميانگين و محدوده هاي 5% بالاتر و پائين تر، در مورد فواصل قاعدگي برحسب روز، بدست آمده از 275947 سيكل قاعدگي.

    Menstrual interval (Days)

    5% Upper

     

    5% Lower

    Chronologic

    bound

    Median

    Bound

    Age (yr)

    40

    28

    22

    17

    37

    28

    23

    25

    34

    27

    22

    33

    32

    26

    22

    41

    >80

    27

    15

    49

    Adapted from Treloar A E et al: Variation of human menstrual cycle through reproductive life. Int Fert (12): 77-126, 1962.

    طول مدت خونريزي قاعدگي 7-3 روز است و مدتهاي كمتر (هيپومنوره) و بيشتر (هيپرمنوره)، بعنوان مسائلي غيرطبيعي درنظر گرفته مي شوند.

     

    مقدار خونريزي قاعدگي

    مدت طبيعي خونريزي قاعدگي از 3 تا 7 روز متغير بوده و ميزان كلي خون دفع شده معمولاً 80 ميلي ليتر يا كمتر است. اين امر آشكار شده است كه مقدار خون دفع شده در قاعدگي، از زني به زن ديگر بطور واضح متغير است، اما ميزان خون دفع شده در هر زن از ماهي به ماه ديگر تقريباً در حدي ثابت قرار دارد. اين طرح در زنان واقع در چندين بخش جهان كه در آنها مقدار متوسط دفع خون و ميزان انحراف از محدودة طبيعي كاملاً مشابه است، به اثبات رسيده است. در روش مورد استفاده براي سنجش ميزان اتلاف خون، خون را از تامپونها و نوارهاي بكار رفته در قاعدگي در داخل يك محلول هيدروكسيد سديم وارد مي سازند و سپس مواد رنگ زاي هِم (heme) را به شكلي تبديل مي كنند كه بتوانند آن را توسط يك اسپكتروفتومتر مورد سنجش قرار دهند. در صورتي كه ميزان خون تلف شده در قاعدگي افزون تر از 80 ميلي ليتر باشد، اين حالت از ارتباطي خوب بالا كم خوني (سطح هموگلوبين كمتر از 12 گرم) و مقادير پائين آهن پلاسما برخوردار خواهد بود. چون تعيين كردن ميزان خون تلف شده در قاعدگي از روي برآورد انجام شده توسط بيمار كاري دشوار است، كنترل كردن بيمار از نظر كم خوني يكي از راههاي عملي براي كنترل ميزان خون دفع شده در قاعدگي محسوب مي شود.

    فهرست منابع خارجی وداخلی:

    1.Kistner’s Gynecology

    KENNETHJ .RYAN,MD

    ROSS S.BERKOWI TZ,MD,2000

     

    2.Clinical Gynecologic Endocrinology Infertilitj And Sixth Edition

    LEON SPEROFF

    ROBRT H.GLASS

    NATMANG . KASE,1999

     

    3.سایت های اینترنتی (منبع اصلی)

    www.medicien.com

    www.vitinetyrel.com

    www.drdonnice.com

    www.your medical source.com

     

     

    بیماریهای زنان-نُواک

    ترجمه دکتر ژیلا امیر خانی-سال 1382

     

    اختلالات پیش از عادت ماهانه-تالیف دکتر نیلزلارسن

    ترجمه دکتر مهین میلانی-سال1380

     

    3-فرهنگ علوم تغذیه؛ انگلیسی-فارسی

    تالیف شهین نیک اعتقاد-سال1383

     

    4-انتشارات هامون

  • - فصل اول: سیکل قاعدگی 4
    روند فعالیت سیکل قاعدگی 4
    مقدار خونریزی قاعدگی 7
    اساس بیولوژیک سیکل قاعدگی 8
    هماهنگ سازی سیکل قاعدگی 10
    بخشهای مختلف تخمدان 11
    ساختمان استروئیدها 12
    بیوشیمی بیوسنتز استروئیدها 15
    اثرات استروژن و پروژسترون برروی اندومتر 19
    زمان بندی تغئیرات اندومتر 22
    بیماری های خوش خیم دستگاه تناسلی خانم ها 23
    خونریزی غیرطبیعی 23
    قاعدگی طبیعی (نوجوانان) 32
    عدم تخمک گذاری 40
    خونریزی حاد 42
    قاعدگی طبیعی (سنین باروری) 46



    - فصل دوم: PMS چیست؟

    59
    علائم PMS 59
    شناخت انواع PMS 62
    تشخیص PMS 68
    PMS در مقایسه با انقباضات عادت ماهانه 69
    PMS در مقایسه با اندومتریوز 71
    PMS در مقایسه با یائسگی 73
    تمهیدات پزشکی 75
    جدول مربوط به اختلالات سایکولوژیک 82
    جدول مربوط به اختلالات فیزیکی 83
    دلایل بروز PMS 84
    رژیم غذایی فقیر از ویتامین و منیرال 85
    استفاده از رژیک غذایی نامناسب و غلط 87
    عدم تعادل هورمونی 87
    هیپوتیروئیدیسم 91
    فیزیولوژی غده تیروئید 91
    فعالیت زیاد غده فوق کلیه 108
    استرس 109
    سیستم آلدوسترون 110
    کافئین 111
    عدم فعالیت 111
    اختلالات در خواب و بیداری 113
    عوامل خطرزای PMS 113

    - فصل سوم: درمان PMS 115
    تدابیر درمانی 118
    درمانهای طبیعی 118
    اصلاح رژیم غذائی 118
    جداول ویتامین – منیرال 138
    شیوه های کاهش فشار 144
    ورزش ویژه PMS 147
    حرکت یوگا 155
    درمان سایکولوژیک 165
    ژرف اندیشی 165
    درمانهای دارویی 171
    داروهای روان گردان 172
    داروهای مسکن 174
    داروهای مدر 175
    بروموکریپتین 175
    داروهای تیروئید 177
    آگونیست های هورمون آزادکننده گونادوتروپین 178
    پروژستین – استرادیول 179
    دانازول 179
    نحوه تجویز پروژسترون 180
    چگونگی رواج پروژسترون درمانی 183
    اختلاف بین پروژسترون طبیعی و صناعی 184
    چگونگی تجویز پروژسترون 187
    چگونه پروژسترون را بدست بیاوریم 189
    عوارض جنبی معالجه با پروژسترون 190
    درمان جراحی 195
    طب مکمل 197
    رژیم غذایی 197
    ریزمغذی ها 201
    فعالیت فیزیکی 202
    گیاهان دارویی 203

    - فصل چهارم: آشنایی با مردمکی 204

    -فصل پنجم: بررسی آمار 207
    جدول پراکندگی سن 210
    جدول درصد ابتلا به درجات مختلف PMS 210
    نمودار پراکندگی عارضه PMS در بین مبتلایان به خونریزی های شدید 212
    نمودار پراکندگی سن در بین مبتلایان به PMS 212
    نمودار پراکندگی درجات PMS 213
    نمودار مقایسه تأثیر گیاه مرمکی بر PMS 214
    نمودار مقایسه تأثیر گیاه مرمکی بر شدت خونریزی 215
    پرسشنامه شماره 1 216
    پرسشنامه شماره 2 219

    جمع بندی مطالب 220

    مؤخره به قلم دکتر شیخ روشندل 221

    فهرست منابع 223

    واژه نامه 224


موضوع پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, نمونه پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, جستجوی پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, فایل Word پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, دانلود پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, فایل PDF پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, تحقیق در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, مقاله در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, پروژه در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, پروپوزال در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, تز دکترا در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, پروژه درباره پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن, رساله دکترا در مورد پایان نامه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و تأثیر گیاه مرمکی بر آن

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده زمینه: مطالعات کلینیکی اخیر نشان داده اند که عصاره برگ کنگرفرنگی (سینارا اسکولیموس) اثر محافظت کنندگی بر کبد دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثرات درمانی کنگرفرنگی بر بیومارکر های کبدی در بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) طراحی و انجام شد. مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور، 60 ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی گرایش نگارگری چکیده توجه بیشتر به مقوله شناخت و معرفی آیین­های حنابندان می‏تواند هم در حفظ هویت و اصالت و هم در حفظ سنت و فرهنگی که پدید‏آورنده این آیین­ها بوده‏اند تأثیر به‏سزایی داشته‏ باشد. این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی با روش کتابخانه­ای – میدانی و هدف توسعه­ای و با عنوان "آیین­های حنابندان در بندرعباس"، سعی دارد به شناسایی و معرفی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف ده روزه زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود بود. بدین منظور 30 دانش آموز دختر دبیرستانی (میانگین سنی 15 تا 18 سال، قد 05/0±55/1متر، وزن 83/5±9/53 کیلوگرم و شاخص توده بدن 21/1±2/22 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلب به عنوان نمونه انتخاب و به طور ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده: زمینه و هدف: آکنه یکی از شایعترین بیماری های پوستی مناطق توسعه یافته جهان است که تعداد زیادی از جمعیت جهان در طول زندگی خود به آن مبتلا می­ شوند. علل بروز آن هنوز بطور کامل شناخته نشده است و گاه درمان ­های معمول با عوارضی همراه است. از دیدگاه طبّ سنّتی هر فرد با یک مزاج ذاتی یا ژنتیکی به ­دنیا می ­آید و در ...

استفاده از گياهان دارويي به قدمت عمر عقلي و رشد شعور انسان است. چون امراض با پيدايش بشر متولد شده اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاريخ طب و داروسازي حاوي تجربيات و اطلاعات ارزشمند گياهي درماني مي

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A) گرایش: مردم­شناسی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): از آغازین زمان تمدن، مردم با گیاهان پیرامونشان ارتباط داشته­اند. اعتقاد به قدرت شفادهی گیاهان شاید خیلی پیش­تر از این­که آن­ها به ثبت برسند در میان مردمان وجود داشته­است. گیاهان علاوه بر این­که در زندگی و حیات مادی انسان­ها نقش داشته­اند، در ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کشاورزی گرایش زراعت (M.Sc) چکیده به منظور بررسی تأثیر کودهای زیستی بر روی خصوصیات کمی و کیفی آویشن باغی در سال زراعی 1391- 1390 آزمایشی در یک گلخانه در منطقه ای از سمنان اجرا شد. این آزمایش با استفاده از فاکتوریل 3×3 بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا شد. کودهای زیستی شامل:دو گونه قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mosseaو دو گونه باکتری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش گیاهان داروئی چکیده ماریتیغال ( Silybum marianum L.)از خانواده کاسنی (Asteraceae) گیاهی دارویی، علفی و یکساله است که در نقاط مختلف ایران به صورت وحشی یافت میشود. مواد مؤثره دانه های گیاه ماریتیغال از نوع فلاونولیگنان ها هستند که این مواد5/1تا3 درصدوزن دانه ماریتیغال راتشکیل می دهند. مهمترین فلاونوئیدهای موجود در ...

ثبت سفارش