پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم

word 3 MB 30397 205
1387 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۷۰,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

    کشور ایران با برخورداری از انواع جاذبه های مهم جهانگردی جزء ده کشو رمهم توریستی جهان و پنجمین کشور اکوتوریستی جهان می باشد که می تواند نقش بسیار مهمی هم از نظر اقتصادی ، اجتماعی ،‌فرهنگی داشته باشد .شهرستان سنقر کلیاتی درقسمت شمال شرقی استان کرمانشاه واقع گردیده از توانهای اقتصادی اجتماعی ، فرهنگی ، محیطی بالایی برخوردار است وشرایط کاملاً مساعدی برای سرمایه گذاری دربخش صنعت توریسم دارد لذا یکی ازاهداف مهم این رساله شناساندن شهرستان سنقر ازلحاظ ویژگیهای طبیعی و جاذبه های اکوتوریستی آن وهمان نقشی است که این جاذبه ها می توانند دربخش توسعه پایدار گردشگری ناحیه داشته باشند.

    شهرستان سنقر دارای شرایط ژئومورفولوژیکی واقلیمی است بطوری که تقریباً بیشترین میزان بارندگی در استان دراین شهرستان می بارد،ازچشم اندازهای بکر و طبیعی خاص برخوردار می باشد .کلیه جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در مرحله اولیه اکتشافی است بیشتر درسطح منطقه مورد استفاده قرار می گیرد .هدف از توسعه گردشکری این ناحیه ابتدا توجه به گردشگری داخلی می باشد تا زیر ساختهای لازم درزمینه ی گردشگری دراین ناحیه انجام گیرد سپس برای جذب گردشگری خارجی اقدام نمود.     

    مقدمه :

    امروز یکی از مباحث اصلی کشورهای جهان ، صنعت توریسم و استفاده ی بهینه ا زامکانات توریستی موجود در هر کشور و توسعه این بخش از صنعت می باشد، بطوریکه درآمد ناشی از صنعت توریسم دربرخی از کشورهای خارجی به 70% درصد تولید ناخالص ملی می رسد .

    ایران از جمله کشورهایی است که از نظر موقعیت استراتژیک خود دارای تمدنی بسیار درخشان بوده است .سنقر نیز از نظر موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن، دارای اهمیت زیادی طبیعی می باشد .آثار موجود بیانگر این نکته است که سنقر بدلیل برخورداری از مواهب ارزنده اما کن تاریخی .مانند بقعه ی مالک .بقعه ی متبرکه ی امامزاده احمد و مناظر منحصر به فرد طبیعی مانند رشته کوه های مرتفع، پوشش متنوع گیاهی ، تنوع آب و هوایی ، محصولات متنوع کشاروزی یکی  از نقاط زیبا و دیدنی استان کرمانشاه و ایران محسوب می شود .به همین دلیل سعی شده است تا برخی از جاذبه های آن یعنی هر آنچه که موجب جذب افراد برای بازدید از محل یا ناحیه ، مثل کوه ، منظره طبیعی آبشار ، سراب ، غار ، حیات وحش ، رودخانه و زیارتگاهها ، بقعه ها و حتی حیوانات که از نوع خود بی نظیر هستند معرفی و موجب جلب رضایت خاطر سیاحان و گردشگران داخلی و خارجی شود و توجه مسئولان را برای جلب سرمایه گذاری در صنعت توریسم شهرستان فراهم آورد، معرفی کرد  تا بتوان جاذبه های طبیعی سنقر را به دیگر نقاط کشور نیز معرفی می شوند .

    دراین تحقیق ویژگی جاذبه های طبیعی سنقر در جذب گردشگر را مشخص و اثرات ناشی از آن در فعالیت های توریستی بیان شده است .

    فصل اول : تحت عنوان کلیات تحقیق که شامل بیان مسئله، اهمیت موضوع تحقیق و ... می باشد.

    فصل دوم : تحت عنوان مبانی نظری توریسم به بیان توصیف مفهوم توریست (گردشگر)، تاریخچه ی توریسم و ....پرداخته شده است .

    فصل سوم : بررسی کلی از سنقر شامل : زمین شناسی ، آب و هواشناسی ، ساختار اقتصادی ، توبوگرافی ،.... می باشد .

    فصل چهارم : بررسی جاذبه های گردشگری سنقر

    فصل پنجم : تحت عنوان ، تجزیه و تحلیل ، اثبات فرضیات ، پیشنهادات ، نتیجه گیری ، می باشد.

     

     

    فصل اول:

     کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

    بیان مسئله : 1 1

    درعصر کنونی ما از جهانگردی و توریسم بعنوان پایه مشترک نزدیکی روابط بین ملتها و تمدن های دنیا یاد می شود و از آن بعنوان میراث مشترک بشریت درگذشته و حال و و سیله ای درجهت نزدیکی روابط صلح و آرامش استفاده می شود .

    از نظر اقتصادی نیز اهمیت موضوع صنعت جهانگردی بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که گردشگری از پویا ترین بخش های اقتصادی و ملی هر کشور بحساب می آید .درواقع صنعت توریسم از صنایعی است که به سرعت درحال پیشرفت می باشد .اما وجود صنعت توریسم هر منطقه جغرافیایی نیازمند شرایط و امکانات خاصی می باشد .

    جاذبه های گردشگری سرمایه اصلی یک کشور یا استان برای توسعه امر جهانگردی بشمار می رود کشورایران از نظر برخورداری از جاذبه های طبیعی در رتبه پنجم و جاذبه های تاریخی در رتبه ی دهم جهان قرار دارد.(سازمان ایرانگردی و جهانگردی مازندران،82 ، 27)

    شهرستان سنقر نیزدارای جاذبه های گوناگون و متنوع است بیشتر این جاذبه ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن آن دربخش طبیعت گردی است .

    قله ی بلند سهیل در کوه دالا خانی با ارتقاع 3350 متر ارتفاع بعنوان یکی از جاذبه های طبیعی معروف استان و با دارابودن ساحل زیبا و مناسب رودخانه ها به همراه وجود غارها ، آبشارها ، سرابها جنگل و .... دراستان دارای جایگاه خاص برای طبیعت گردان  می باشد .

    وجود آب هوای مناسب در فصول گرم سال هوای سردسیر ییلاقی و هوای سرد خشک با تعداد روزهای بخبندان،  دمای 25- درجه زیر صفر که گردشگران خاصی را بطرف خود جلب می کند .

    با توجه به موارد فوق باید گفت که شهرستان سنقر شرایط طبیعی و انسانی بسیار مناسبی در جذب توریست دارد، اما تنها این عوامل نمی توانند سبب جذب گردشگر شوند بلکه درکنار این جاذبه های طبیعی و انسانی باید یکسری امکانات زیربنایی خدماتی .درمانی رفاهی جاده ای و... را فراهم نمود .با استفاده از فناوری و پیشرفت های جدید متناسب با شرایط طبیعی رودخانه ، کوهها ، خاک پوشش گیاهی و ... موجود درشهرستان بدون شک سنقر به یکی از شهرهای مهم توریستی تبدیل خواهد شد. .فعالیتهای گردشگری ویژگیهای مثبت زیادی دارد ولی جنبه های منفی بالقوه ای وجود دارد که باید کنترل شود تا اثرات آن به حداقل برسد . اثرات منفی توریسم نقش مخربی را در شرایط طبیعی ، اجتماعی اقتصادی حتی سیاسی در سطوح ملی و محلی ایفا می کند .

     

    اهمیت موضوع تحقیق : 1 2

    گردشگری یکی از بخشهای اقتصادی است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته و توجه به آن روز به روز بیشتر می شود . در دنیای امروز گردشگری بزرگترین منبع تجارتی بین المللی محسوب می گردد و از نظر اقتصادی بسیار مهم و پر ارزش است. مواردی که درتوسعه ی توریسم هر کشوری در رابطه با جاذبه های جهانگردی اعم از طبیعی ، فرهنگی ، مذهبی سیاسی ، تاریخی ، فراغتی و نظایر آن حائز اهمیت است. آماده سازی آنها برای بازدید و استفاده ی توریست ست، چنین تسهیلاتی زمانی فراهم می گردد که خدمات جنبی و زمینه ساز فعالیتهای توریستی فراهم گردد که شامل تاسیسات اقامتی ، پذیرایی ، راههای دسترسی به کانونهای توریستی است .

    این نوع تاسیسات بعنوان عوامل اصلی برای تقویت جهانگردی بین المللی محسوب می شوند اهمیت دادن به این موارد بایستی مورد توجه دولتها قرار گیرد ، و با تبلیغات و مدیریت صحیح می تواند به صنعت توریسم در محدودی تحت سلطه خود گسترش خاصی دهند .

    یکی از مهمترین فعالیتهای هر سازمان ملی جهانگردی درهرکشوری سعی درشناساندن کشور مزبور بعنوان مقصد و میعادگاه جهانگردان است .

    خوشبختانه درسالهای اخیر اهمیت موضوع گردشگری هر چه بیشتر برای مجریان و مسئولین امر آشکار شده است و امید آن است تا با انجام این پژوهش بتوانم استعدادهای گردشگری بخصوصی (طبیعی ) شهر و شهرستان سنقر بشناسانم واین امر زمینه ای باشد برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی سنقر و گامی درجهت اشتغال زایی ناحیه و رفع معضل بیکاری.

    درحال حاضر گردشگری در سنقر بیشتر بصورت ایران گردی، حتی استان گردی و کمتر بصورت جهانگردی می باشد، یعنی اکثر گردشگران و مسافران این شهرستان از استانهای همجوار و بصورت محدود از دیگر استانهای کشور می باشند که از جاذبه های طبیعی و دیگر جاذبه های گردشگری بازدید می کند . این نوع گردشگری که غالبا با گذران اوقات فراغت همراه است حائز اهمیت فراوان می باشد .

    از نظر اقتصادی، مسافران و گردشگران بخصوص مسافران نوروزی و تابستانی یکی از منابع عمده درآمد سنقر را تشکیل می دهند. نکات مهم از نظر برنامه ریزی با توجه به شرایط طبیعی و اقلیمی این است که اگر چه مسافران بعنوان گردشگر سیاح بیشتر برای حظ بصری و بهره مندی از چشم اندازهای زیبا ی طبیعی ، هوای ملایم و مطبوع و گذران ایام تعطیلات خود به محیطهای جذاب کوهستانی سنقر تمایل نشان می دهند . ولی باید توجه داشت که برای استمرار این روند نیازمند جلب رضایت گردشگران است . از آنجایی که بخشی از نارضایتی های افراد ناشی از مشکلات و کمبود امکانات رفاهی و خدماتی و ... می باشد که متاسفانه دراین شهرستان بسیار زیاد می باشد .برای فراهم نمودن امکانات رفاهی خدماتی و ... بدون در دست داشتن اطلاعاتی نسبتا جامع از شرایط اقلیمی و عوامل آب وهوایی کاری فوق العاده دشوار است .

    تحقیق حاضر با فراهم نمودن اطلاعات علمی در زمینه ی ویژگیهای طبیعی (نوع آب و هوا ، خاک ، پوشش گیاهی ، ناهمواریها ، منابع آب و ..) عناصر ، اقلیمی (دما ، رطوبت ، بارش ، تبخیر ، ساعات آفتابی ، تعداد روزهای یخبندان  وبارانی ) ونیز ویژگیهای اقتصادی شناخت و آگاهی لازم درزمینه گردشگری فراهم می سازد .مجموع این آگاهی ها که از طریق بررسی علمی  فراهم می گردد، زمینه های مناسبی برای برنامه ریزیهای لازم جهت جذب گردشگران فراهم می نماید .

     

    سوالات تحقیق :1-3

    1 آیا شهرستان سنقر دارای توانهای طبیعی مناسب برای توسعه گردشگری می باشد .

    2 آیا جهانگردی  (گردشگری ) می تواند با ایجاد و افزایش درآمد موجب بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان سنقر شود .

    3 محدودیتها و تنگناهای توسعه گردشگری در منطقه مورد مطالعه کدامند .

     

    فرضیات :1-4

    1 شهرستان سنقر دارای جاذبه طبیعی خاص برای توسعه گردشگری درسطح ملی و محلی می باشد .

    2 گردشگری موجب ایجاد اشتغال برای افراد مختلف درشهرستان سنقر می شود .به گونه ای که افراد بدون تخصص و صاحبان مهارتهای گوناگون می توانند دراین زمینه شاغل می شوند .

    3 از جمله مشکلات و تنگناهای منطقه در ارتباط با جلب توریست را می توان عدم اطلاع رسانی و تبلیغات و ذهنیت منفی نسبت به ورود گردشگران به منطقه و کمبود امکانات و تاسیسات رفاهی خدماتی ، کمبود امنیت و ... می باشد .

     

     

     

     

    اهداف تحقیق :1-5

    درمرحله ی اول : شناخت عوامل موثر درتوسعه و تقویت و توانمند ساختن گردشگری شهرستان سنقر یا تاکید بر جاذبه های اکوتوریستی همچون کوه ، غار ، رودخانه ، چشمه ، سراب ، آبشار ، جنگل ... می باشد .

    مرحله ی دوم : معرفی و شناساندن جاذبه های طبیعی و برخی از پنانسیلهای بالقوه منطقه و ارائه    راه حلهای اساسی جهت بالفعل کردن آنها برای جذب گردشگر در سطح ملی و جهانی در کل ایجاد اشتغال زائی است . از اینرو شناسایی و بررسی امکانات موجود و توانمندیهای طبیعی سنقر جهت توسعه گردشگری یکی از نیازهای جامعه محسوب می شود .

    سومین و مهمترین مرحله : دراین تحقیق، استفاده از اطلاعات موجود برای برنامه ریزی جامع تر توریسم سنقر می باشد

     

    روش تحقیق :1-6

    1 مطالعات کتابخانه ای و جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز پژوهش

    2 جمع آوری اطلاعات وضع موجود از سازمانها و ادارات مربوط

    3 عملیات میدانی ( از طریق مشاهده ، مصاحبه و کسب تجربیات از نمونه گیری قبلی )

    4 تهیه ی نقشه ها وعکس های مورد نیاز

    5 تنظیم و طبقه بندی اطلاعات بدست آمده

    6 تجزیه و تحلیل داده ها، نتیجه گیری و ارائه ی گزارش نهایی همراه با پیشنهادات .

     

    پیشینه تحقیق :1-7

    درارتباط با جهانگردی و جهانگرد دردنیا و ایران کتب و مقالات متعددی به رشته تحریر درآمده یا به فارسی برگردانده  شده اند و پروژه های را دانشجویان دانشگاه های ایران درباره وضعیت توریسم درمناطق مختلف ایران گردآوری کرده اند که آنها را می توان به سه گروه تقسیم کرد .

     

    گروه اول : آثار و تحقیقات انجام گرفته درارتباط با توریسم درایران عبارتند از :

    1 شکویی .حسین ، مقدمه ای بر جهانگرد، انتشارات دانشگاه آذربایجان تبریز سال 1354

    2 محلاتی صلاح الدین ، درآمدی بر جهانگردی ، انتشارات تهران دانشگاه شهید بهشتی سال 1380

    3 برخی از مقالات ارائه شده در دو سمینار ایرانگردی ، جهانگردی ، توسعه، تهران سال 1372

    4 مقدمه ای برشناخت ، اثرات و اهمیت جهانگردی دردنیای معاصر،...؟

     

    گروم دوم : تحقیقات و آثار مربوط جهانگردی درایران

    دراین قسمت بیشتر به بررسی وضعیت جهانگردی و کم  کیف جریانهای جهانگردی و معرفی مناطق اصلی جاذب جهانگردی اعم از داخلی و خارجی پرداخته شود .دراین دسته آثار به برخی از مناطق علی رغم دارا بودن توانهای بالقوه و بالفعل توجه نگردیده است .

    1 فیض بخش ، هوشنگ . صنعت جهانگردی درایران و جهان انتشارات مدرسه عالی ، خدمات سال 1355

    2 شکرالله زاده ، قدیر . گذری بر صنعت توریسم درایران .پایان نامه دوره کارشناسی ، دانشگاه تهران سال 1370

    3 طرح جامع توسعه جهانگردی  ایران ، توریست کانسلت سازمان برنامه بودجه سال 1351

    4 صنعت جهانگردی  درایران مدیریت فرهنگ تربیت بدنی .سازمان برنامه بودجه سال 1371

    5 برخی مقالات ارائه شده در دو سمینار ایرانگردی سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان و جانبازان و معاونت سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 72-1373.

     

    گروه سوم :

    تحقیقاتی که بصورت موردی درباره مناطق نواحی ایران در سطح استان ، شهرستان و یا با یک شهر درارتباط با موضوع جهانگردی بعد از انقلاب اسلامی ایران مورد مطالعه قرارگرفته است .

    1 بررسی امکانات بالقوه و بالفعل گردشگری توریسم و گسترش آن دراستان اردبیل ، پیمان جعفری ، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز سال 1380

    2 موقعیت ناحیه ای و توسعه توریسم درشهر تالش ، علی کارگری پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی سال 1375.

    3 بررسی توانمندیها و جاذبه های گردشگری شهرستان پاوه ، مرتضی میرزائی ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر سال 1384.

    برنامه ریزی مراکز توریستی استان کردستان (غار کرفتو ) عبدالله فتح الله زاده ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز سال .......؟

    4 نقش جهانگردی درتوسعه اقتصادی شهر گنبد گاوس ، مریم افسری ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی سال 1384.

    5 امکان سنجی توسعه گردشگری (توریسم) درمنطقه سیستان ، مهدیه میردار هیرجانی ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی سال 1385.

    7 ساماندهی بهره وری از فضاهای گردشگری شهر کوهدشت ، سعید آدینه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی سال 1385.

    دررابطه با توریسم و گردشگری استان کرمانشاه طرح جامع گردشگری استان درسال 1384 در دو مرحله انجام گرفته و نیز راهنمایی گردشگری روستاهای ایران 2 با تاکید براستانهای ایلام ، کرمانشاه ، همدان، لرستان درسال 1386 منتشر شده است .

    اما دررابطه با جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر کلیائی که موضوع اصلی پایان نامه می باشد تا به حال تحقیق بدین شکل در هیچ زمینه پژوهشی گردشگری سنقر انجام نگرفته و برای اولین بار است که چنین پژوهشی در شهرستان سنقر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد .

     

    قلمرو تحقیق :1-8

    محدوده مکانی تحقیق بررسی جاذبه های طبیعی درشهرستان سنقر ، واقع در شمال شرقی استان کرمانشاه با موقعیت جغرافیایی شامل عرض شمالی 35,7 طول شرقی 46,31 و وسعت 2212 کیلومتر مربع می باشد .

     

    تنگنا ها و محدودیتهای تحقیق : 1-9

    1 نوپایی و تازگی بحث جهانگردی  برای بسیاری از مردم و مسئولین منطقه

    2 کمبود کتب و منابع علمی در این زمینه در منطقه مورد مطالعه

    3 دوری و بعد مسافت منطقه از مرکز کشور و عدم دسترسی به منابع کتابخانه ای درتهران

    4 فقدان آمار و اطلاعات لازم درمورد آمار گردشگران داخلی و خارجی و کمبود اطلاعات در مورد میزان درآمد حاصل از صنعت گردشگری

    5 وسیع بودن حوزه تحقیق و کمبود فرصت و زمان زیاد برای گرد آوری اطلاعات .

    Abstract

    Enjouing signihcant kinds if tourist attarations , iran is considered as on of ten most important tourist and the fifth in ecotourism ranking across thd world, which might play on important role in economic, social and eultural affairs the county of songhor koliayi is located of north eastern part of kermanshah provihce and enjoys high economic, cultural and environmental capahililes and has gotten an a ppropriate condition for investing in tourism thus, the main objective of the thesis is to introduce songhor considering natural aspects and ecotourist attractions and also to expiness a role which these.

    Attractions might play in developing stable tourism in the country

    The country of Songhor maintains such climate and geomorphologic conditions that has high amount of raining in the province

    It also maintains special natural and virgin perspectives

    All natural attractions of Songhor are at first stage of discovery and are used much more at region level. Tourist development aims to consider more internal tourism than necessary infrastructures in tourism in the country. Then, actions should be measured for attracting foreign tourists.

  • فهرست:

    مقدمه                                                                                                   1

    فصل اول کلیات تحقیق                                                                               3

    1-1 بیان مسئله                                                                                       4

    1-2 اهمیت موضوع                                                                                  5

    1-3 سوالات تحقیق                                                                                  7

    1-4 فرضیات تحقیق                                                                                 7

    1-5 اهداف تحقیق                                                                                    8

    1-6 روش تحقیق                                                                                    8       

    1-7 پیشینه تحقیق                                                                                    9

    1-8 قلمرو تحقیق                                                                                    11

    1-9 تنگناها و محدودیتهای تحقیق                                                                 12

    فصل دوم مبانی نظری تحقیق                                                                        12

    مقدمه                 

    2-1 مفاهیم جهانگردی و سفر                                                                      13

    2-1-1 مفاهیم جهانگردی                                                                           13

    2-1-2 مفاهیم سفر عبارتند                                                                          16

    2-2 توریسم                                                                                          16

    2-3 تاریخچه مسافرت و جهانگردی                                                               18

    2-3-1 عهد باستانی                                                                                  18

    2-3-2 قرون وسطی                                                                                 20

    2-3-3 رنسانس                                                                                                21

    2-3-4 انقلاب صنعتی                                                                               22

    2-3-5 جهانگردی نوین                                                                                      23

    2-3-6 رابطه بین فرهنگ و جهانگردی                                                            24

    2-3-7 ارتباط علمی و کارکرد و جغرافیا با موضوع تحقیق                                               24

    2-3-8-1  کانونها و جاذبه های جهانگردی                                                      25

    2-3-8-1 جاذبه های طبیعی                                                                        25

    2-3-8-2 جاذبه های فرهنگی هنری                                                              26

    2-3-8-3 جاذبه های یادمانی تاریخی                                                             26

    2-3-9 تاسیسات جهانگردی یا عوامل زیر بنائی جهانگردی                                              26

    2-3-9-1 حمل و نقل                                                                              26

    2-3-9-2 تاسیسات اقامتی                                                                         27

    2-3-9-3 تاسیسات پذیرائی                                                                        27

    2-4 صنعت گردشگری در ایران( از گذشته تا امروز)                                            27

    2-4-1 در برنامه اول توسعه اقتصادی کشور از سال 1368 الی 1372                       28

    2-4-2 در برنامه دوم توسعه اقتصادی،دولت در زمینه گسترش و توسعه صنعت توریسم    29

    2-4-3 جایگاه گردشگری در برنامه های توسعه عمرانی کشور                                 31

    2-4-3-1 جایگاه صنعت گردشگری ملی برنامه اول تا سوم عمرانی                                     31

    2-4-3-2 جایگاه گردشگری در برنامه 5 ساله چهارم عمرانی(51-1346)                            31

    2-4-3-3 جایگاه گردشگری در برنامه 5 ساله پنجم عمرانی (56-1351)                            31

    2-4-3-4جایگاه گردشگری در برنامه اول توسعه عمرانی جمهوری اسلامی ایران (72-1368)     32

    2-4-3-5 جایگاه گردشگری در برنامه دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران (78-1374)   32

    2-4-3-6 جایگاه گردشگری در برنامه دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران (83-1379)   32

    2-4-3-7 جایگاه گردشگری در برنامه دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران(88-1384)    33

    2-5 انواع جهانگردی با توجه به انگیزه و اهداف                                                  35

    2-5-1 جهانگردی تفریحی و استفاده از تعطیلات                                                         35

    2-5-2 جهانگردی با اهداف فرهنگی                                                              35

    2-5-3 جهانگردی با اهداف مذهبی زیارتی                                                       35

    2-5-4 جهانگردی با اهداف ورزشی                                                               36

    2-5-5 جهانگردی با اهداف درمانی – بهداشتی                                                  36

    2-5-6 جهانگردی با اهداف تاریخی هنری                                                       36

    2-5-7 بازرگانی – تجاری                                                                          37

    2-5-8 جهانگردی با اهداف سیاسی                                                               37

    2- 5-9 جهانگردی تابستانی                                                                        37

    2-5-10 جهانگردی زمستانی                                                                       38

    2-6 مفهوم اوقات فراغت و کارکردهای آن                                                       40

    2-7 تعریف جهانگردی پایدار                                                                      43

    2-7-1 توسعه جهانگردی پایدار                                                                    44

    2-7-2 اصول جهانگردی پایدار                                                                    45

    2-7-3 هدف ها و ویژگیهای جهانگردی پایدار                                                   45

    3-8 ارزشها و اثرات صنعت توریسم                                                               46

    3-8-1 اثرات منفی جهانگردی                                                                     47

    2-8-2 اثرات مثبت جهانگردی                                                                     47

    فصل سوم: ساختار جغرافیایی ناحیه                                                                 48

    مقدمه

    3-1 موقعیت جغرافیای استان کرمانشاه                                                             49

    3-2 موقعیت جغرافیایس شهرستان سنقر                                                           50

    3-2-1 موقع ریاضی                                                                                 50

    3-2-2 محدوده سیاسی شهرستان سنقر                                                            50

    3-3 جغرافیای طبیعی شهرستان سنقر                                                               51

    3-3-1 بررسی وضعیت زمین شناسی سنقر                                                       51

    3-3-2 توپوگرافی عمومی اطراف شهرستان سنقر                                                 51

    3-3-3 مشخصات سنگ شناسی                                                                    54

    3-3-4 زمین ساخت (تکنونیک)                                                                    55

    3-3-5 زلزله خیزی منطقه                                                                           55

    3-4 اقلیم شناسی منطقه                                                                              56

    3-4-1 عوامل اقلیمی                                                                                57

    3-4-2 وضعیت اقلیم شناسی سنقر                                                                 57

    3-4-3 ویژگیهای بارش در شهرستان سنقر                                                        58

    3-4-4 ساعات آفتابی                                                                               59

    3-4-5 دما                                                                                            60

    3-4-6 تعداد روزهای یخبندان                                                                     60

    3-4-7 رطوبت نسبی                                                                                61

    3-4-8 تبخیر                                                                                         61

    3-4-9 بارندگی                                                                                                62

    -4-10 باد                                                                                            63

    3-5 منابع آبی شهرستانم سنقر کلیاتی                                                              64

    3-5-1 آبهای سطحی شهرستان سنقر                                                              64

    3-5-2 آبهای زیرزمینی شهرستان سنقر کلیاتی                                                    69

    3-5-2-1 چشمه های موجود در شهرستان سنقر کلیاتی                                         69

    3-5-2-2 سرابهای موجود در شهرستان سنقر کلیاتی                                            69

    3-5-2-3 چاه های موجود در شهرستان سنقر کلیاتی                                            70

    3-5-2-4 قنوات موجود در شهرستان سنقر                                                       87

    3-6 وضعیت خاکها                                                                                  71

    3-6-1 ویژگیهای خاک زراعی شهرستان سنقر                                                    71

    3-7 پوشش گیاهی شهرستان سنقر و کلیاتی                                                       73

    3-7-1 جنگل                                                                                         73

    3-7-2 مراتع                                                                                         73

    3-7-3 انواع گیاهان مرتعی در شهرستان سنقر                                                    74

    3-7-4 کونه های جانوری منطقه عبارتند از                                                        75

    3-8 ویژگیها و چشم اندازهای زیست محیطی سنقر                                              75

    3-8-1 قابلیتها و ظرفیت های زیست محیطی                                                    76

    3-8-2 نقاط َآسیب پذیر طبیعی                                                                    77

    3-9 ویژگیهای جمعیتی شهرستان سنقر                                                            80

    3-9-1 وضعیت سواد در شهرستان سنقر                                                          81

    3-9-2 مهاجرت                                                                                               81

    3-9-3 وضعیت اشتغال در شهرستان سنقر                                                                  82

    3-10 زبان و دین مردم شهرستان سنقر                                                            83

    3-11 پیشینه تاریخی سنقر                                                                          83

    3-12 ساختار اقتصادی شهرستان سنقر                                                             85

    3-13 راههای شهرستان سنقر                                                                       87

    فصل چهارم بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر                                            89

    مقدمه

    4-1 تاریخچه اکوتوریسم                                                                                      90

    4-2 قطب گردشگری شهرستان سنقر دارای هفت حوزه می باشد که شامل موارد زیر است  93

    4-3 مفهوم گردشگری روستائی                                                                     94

    4-4 روستاهای هدف گردشگری شهرستان سنقر                                                  96

    4-4-1 روستای چرمله علیا                                                                         96

    4-4-2 روستای ورمقان                                                                              98

    4-4-3 روستای گلویچ                                                                              102

    4-4-4 روستای آئینله                                                                                104

    4-4-5 روستای کیونان                                                                              105

    4-4-6 روستای چنگیزه                                                                             106

    4-4-7 روستای ملک آباد                                                                           108

    4-5 کوهها                                                                                            110

    4-5-1 کوه دالاخانی                                                                                 110

    4-5-2 کوه مادیان کوه                                                                               110

    4-5-3 کوه نخود چال و امروله                                                                     112

    4-5-4 تفریح گاه کوه قره قی                                                                       114

    4-5-5 کوههای بدروپریشان                                                                        115

    4-6 غارها                                                                                             116

    4-6-1 غار ورمقان                                                                                   117

    4-6-2 غار پاتخت و ماراو                                                                         117

    4-6-3 غار شراب خوار گلویچ                                                                     117

    4-7 رودها                                                                                            118

    4-7-1 گاوه رود                                                                                               118

     

    4-7-2 رودخانه جامیشان                                                                           119

    4-7-3رودخانه خاله سره (کنگرهشاه)                                                             119

    4-8 چشمه ها                                                                                        120

    4-8-1 سراب گز نهله                                                                               121

    4-8-2 سراب گلویچ                                                                                122

    4-8-3 سراب سیرجان                                                                              123

    4-8-4 سراب برنیل                                                                                  124

    4-8-5 سراب پیرسلیمان                                                                                      124

    4-9 سد سلیمان شاه                                                                                  125

    4-9-1 آشیانه لک لک ها                                                                                     126

    4-10 آبشارها                                                                                        126

    4-10-1 آبشار پریشان                                                                              127

    4-10-2 آبشار گیشنابسند                                                                           127

    4-11 جنگل ها                                                                                       128

    4-12 جاذبه های تاریخی شهرستان سنقر                                                                   129

    فصل پنجم اثبات فرضیات، ارائه پیشنهادات ،نتیجه گیری                                            131

    مقدمه                                                                                                            

     

    5-1 آزمون فرضیات                                                                                 132

    5-1-1 فرضیه اول                                                                                   132

    5-1-2 فرضیه دوم                                                                                   133

    5-1-3 فرضیه سوم                                                                                  134

    5-2 تنگناها و مشکلات توسعه کالبدی فعالیتهای گردشگری نقاط قوت ، ضعف،

    فرصتها و تهدیدها                                                                                     135

    5-2-1 نقاط قوت                                                                                    135

    5-2-2 نقاط ضعف                                                                                  135

    5-2-3 فرصتها                                                                                       136

    5-2-4 تهدیدها                                                                                                137

    5-3 راهبردهای کلان توسعه منابع طبیعی گردشگری                                             137

    5-4 پیشنهادات                                                                                       139

    5-4-1 طرحهای پیشنهادی بلند مدت                                                              140

    5-4-2 طرحهای پیشنهادی کوتاه مدت                                                            141

    5-5 نتیجه گیری                                                                                                141

    فهرست منابع و مآخذ                                                                                       213 

     

    منبع:

    الوانی ، سید،مهدی، 1373 ، جهانگردی و توسعه ، مرکز تحقیقات مطالعات سیاحی وزارت ارشاد اسلامی

    الوانی ، سید، مهدی، 1377، و دیگران ، اصول مبانی و جهانگردی، انتشارات ، معاونت اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی

    آسایش ، حسین،1386 ، جزوه درسی تکنیکها و مدلهای برنامه ریزی توریسم

    الفتی ، هادی،1370 ، طرح توسعه کشاورزی شهرستان سنقر مرحله اول

    ایزدی،احد،1384 ، کتاب سبز سنقر ، نشر موسسه فرهنگی هنری سینمایی کوثر

    اداره امور آب شهر ستان سنقر،1386. گزارش طبیعت آبهای سطحی و زیر زمینی موجود 

    اداره راه و ترابری استان کرمانشاه،1385، ( گزارش وضعیت راههای موجود در شهرستان سنقر)

    افشار،(سیستانی)،ایرج  ، 1381 ، کرمانشاهان وتمدن دیرینه آن ، نشر نگارستان

    اداره جهاد کشاورزی شهرستان سنقر،پائیز 1385-1386 گزارش وضعیت کشاورزی

    تیموری ، نبی،1384 ، طرح هادی روستایی کلگ امجدی ، شهرستان سنقر نشر بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه

    تریک ، پگر،( ترجمه احمدی مرتضی ودیگران )،1378 ، بررسی صنعت جهانگردی و صنعت فراغت  نشر انجم ایران

    خامسی ، محمد.1380 ، نقش عوامل ژئومورفولوژیک در ایجاد مخازن آب زیر زمینی دشت سنقر پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا طبیعی ، دانشگاه رازی

    خسری ، حسن،1384، بررسی توانهای گردشگری استان قم و اثرات آن درتوسعه  ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه علوم زمینی 1384

      داس ویل ، راجر،( ترجمه اعرابی سید محمد و دیگران)،.1379 ، مدیریت جهانگردی چ سوم نشر پژوهشای فرهنگی ،

    دهخدا ، علی، اکبر،1360-1325 ، لغت نامه ، جهانگردی 19 ، دانشگاه تهران ،

    دیبایی ، پرویز.1371 ، شناخت جهانگردی ، انتشارات علامه طباطبائی

    زنده دل ، حسن ،1386، و دستیاران راهنمای گردشگری روستاهای ایران 2 نشر ایرانگردی

    زارع ، یزدک آبادی ،ابوالقاسم، توان های جهانگردی و راهبرد توسعه آن دراستان یزد

    زمانی فراهانی ، حمیرا.1379 ، صنعت گردشگری و خدمات مسافرتی . نشر زهد

    رضوانی ، علی ، اصغر ،1379، جغرافیا و صنعت توریسم ، انتشارات دانشگاه پیام نور

    رهنمایی ، محمد ، تقی. ،1369 جغرافیا فراغت و جهانگردی ، پل کپی ، گروه جغرافیا دانشگاه تهران

    رهنمایی ،محمد، تقی.1379 ، مجموعه مقالات سمینار جغرافیا جلد سوم

    رحمانی ، بیژن ،1373 ، جغرافیا ورزش انتشارات دانشگاه آزاد

    سازمان مدیریت برنامه ریزی شهری، طرح جامعه شهری سنقر جلد اول 1377

    سازمان ایران گردی جهانگردی مازندارن از نگاه گردشگران 1382

    سرلک ، ا ،1379 ، صنعت گردشگری و پنجاه سال برنامه ریزی درایران انتشارات سازمان مدیریت برنامه ریزی استان سیستان بلوچستان

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 1383 قانون توسعه اقتصادی اجتمایع فرهنگی کشور سال 1384  88

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 1383 قانون توسعه اقتصادی اجتمایع فرهنگی کشور سال 72 1368

    سایت اینترنتی WWW.songhor.com Atlandohtm / تحقیقات / شهر سنقر /G

    سلطانی ، محمد ، علی ،1374، جغرافیای ، تاریخی مفصل کرمانشاهان جلد اول نشر سها

    سازمان هواشناسی کاربردی استان کرمانشاه 1385 ، گزارش وضعیت آب وهوایی سنقر

    سازمان شهر داریهای کشور 1385 ویژه نامه نخستین همایش توسعه گردشگری روستایی عشایر ص 85

    سازمان ایرانگردی جهانگردی ، 1383، گروه مطالعات اکوتوریسم ، معاونت تحقیقات آموزش و برنامه ریزی

    سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صنابع دستی استان کرمانشاه، 1384 طرح جامع توسعه گردشگری استان کرمانشاه مرحله دوم جلد اول

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، 1385، گزارش اقتصادی اجتماعی استان کرمانشاه

      شفیع زاده ، ابوالقاسم،1384. ، مفاهیم جهانگردی ، مهمانپذیری ، و صنعت اوقات فراغت یا پایگاه اینترنتی ، ایسنا ، خبر گزاری ، دانشجویان ایران کد خبر 830700054

    شکویی ، حسین،1381 ، فلسفه جغرافیا  ، نشر گیتا شناسی ، چاپ یازدهم

    شکویی ، حسین،1354 ، مقدمه ای بر جغرافیای جهانگردی انتشارات دانشگاه تبریز

    صدوقی ، ر،1372  ، جایگاه فراغت در علوم انسانی ، خلاصه مقالات ، سمینار ایرانگردی جهانگردی وتوسعه

    فیض بخش ، هوشنگ، 1355 ، صنعت جهانگردی  در ایران و جهان ، نشر مرکز خدمات جهانگردی و اطلاعات

    کوپر ، گریس ، و دیگران،( ترجمه غمخوار اکبر ) ، 1380 ، اصول و مبانی جهانگردی ،  انتشارات فرآماد

    معین ، محمد ، 1376، فرهنگ فارسی ، جهانگردی 2 ، انتشارات امیر کبیر

    محلاتی ، صلاح الدین،1380 ، درامدی بر جهانگردی ، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی 

      منشی زاده ، رحمت الله،1376 ، جهانگردی نشر مسعی

    ملک حسینی ، عباس، 1383 ، .جزوه درسی چاپ شده ، تکنیکها و مدلهای برنامه ریزی توریسم ، دانشگاه آزاد ملایر

      میرزائی ، مرتضی،1384، تحلیلی از ویژگیها و زمینه های توانمندسازی گردشگری شهر پاوه ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه آزاد ملایر

    مرکز آمارایران ، سالنامه آماری استان کرمانشاه 1385

    موسسه ژئوفیزیک تهران ، زمین لرزه های ایران از 1992 تا 1990 میلادی

    وزارت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه،1384 ، سال برنامه کشاورزی سنقر در برنامه چهارم توسعه

    - وای گی ،چاک، ترجمه پارسیان علی و دیگران ،.1382 ، جهانگردی در چشم انداز جامع . ، تهران ، نشر پژوهشهای فرهنگی

    ویتالیا نوروی ، گ ، و دیگران، 1375 ، علوم جهانگردی ، ترجمه دباغ محمود ،

    وزارت و اقتصاد و دارائی ، نقشه جهان اقتصاد 1383

    همتی ، نصرالله ، 1374 ، بررسی آب وهوای شهرستان سنقر جزوه چاپ نشده 


موضوع پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, نمونه پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, جستجوی پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, فایل Word پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, دانلود پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, فایل PDF پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, مقاله در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, پروژه در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, پروژه درباره پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی جاذبه های طبیعی شهرستان سنقر در توسعه توریسم با تاکید بر اقلیم

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده شرایط اقلیمی شهرستان صومعه سرا بدلیل شرجی بودن در فصل تابستان و یا کاهش درجه حرارت در فصول دیگر باعث شده تانگارنده بدنبال تقویم مناسبی برای این فصول درمنطقه مورد مطالعه برای طبیعت گردان بوده وبراین اساس این تحقیق با استفاده ازروش توصیفی- تحلیلی، با بهره گیری ازمطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد. تحقیق حاضر از نوع ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تحصیلی: تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش: مدیریت ورزش چکیده: یکی از راهبردهایی­­­­ ­­­­­که اخیراً در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرارگرفته، مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری در مناطق دارای پتانسیل­های لازم برای گسترش این صنعت است. گردشگری ورزشی شاخه­ای از گردشگری است که از دو بخش گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان و ورزش ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد . اما مسلمأ این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار،برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. هدف ...

ثبت سفارش