پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس

word 752 KB 30129 120
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد  

     رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

    چکیده :

    گردشگری درمانی که از بهم پیوستن دو شاخه پردرآمد گردشگری و خدمات درمانی بوجود آمده است، همواره در جهان مورد توجه بوده و هست، بطوریکه بر اساس آمار بین المللی این شاخه از صنعت گردشگری حتی در دوران رکود اقتصادی در جهان توانسته سالانه رشدی معادل 20 درصد برای خود به ثبت برساند و بسیاری را به خود مشغول کند. عمده ترین دلیل سفر گردشگران درمانی در سراسر جهان را می توان نبود زیرساختهای درمانی در زادگاهشان یا پایین بودن سطح ارایه خدمات درمانی نام برد. در کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و جمهوری آذربایجان یا اصلا زیرساختهای درمانی وجود ندارد یا اگر هم هست محدود و غیرقابل دسترس همگان است. با توجه به آثار مثبت توسعه گردشگری درمانی از قبیل توسعه زیرساختهای بهداشتی، افزایش تعداد بیمارستانهای استاندارد بین المللی، افزایش سطح خدمات و کیفیت ، افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص پزشکی و بهداشتی، بررسی و ارایه راهکار جهت توسعه این شاخه از گردشگری می تواند در راستای اهداف برنامه های توسعه ای دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

    شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور و دومین شهر بزرگ مذهبی جهان اسلام بعد از مکه معظمه با وجود ظرفیتهای فراوان گردشگری و زیرساختهای خدمات درمانی موجود می تواند به عنوان قطب گردشگری پزشکی خاورمیانه و همچنین در بین کشورهای اسلامی ایفای نقش نماید. 

    هدف اصلی تحقیق ارایه راهکار جهت توسعه توریسم درمانی در شهر مشهد می باشد که لازمه آن شناخت و بررسی وضع موجود گردشگری درمانی این شهر می باشد. پس از بررسی وضع موجود راهکارهایی در چهارشاخص اداری- اجرایی، اقتصادی، قانونی- سیاسی و بازاریابی- اطلاع رسانی تعریف گردید و بر اساس نظر کارشناسان راهکارهای دارای اولویت مشخص گردیدند.

    کلمات کلیدی: گردشگری درمانی، توریسم درمانی، گردشگری پزشکی، خدمات درمانی، مشهد مقدس

    مقدمه

    جهانگردی و گردشگری بزرگترین تحرک اجتماعی انسان در طول تاریخ است، از نظر کسب درآمد تا سال 2020 در راس تمام فعالیتها قرار خواهد گرفت. فعالیتی است که منشاء عمیق ترین اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشد، اثرات تخریبی زیست محیطی کمی داشته و فاقد خصلت استهلاکی است. منبع لایزال و تمام نشدنی، که به عنوان صادرات نامرئی کشورها مطرح گردیده است.

    استفاده از منابع طبیعی جهت تقویت روح و روان جایگاه ویژه ای در سلامتی انسانها دارد. بطوری که در برنامه ریزی شهرهای توسعه یافته، جهت گذراندن اوقات فراغت ساکنین، مناطقی تاسیس و راه اندازی میگردد. از لحاظ جاذبه های طبیعی ایران جزء پنج کشور اول جهان است و با بهره گیری از آب و هوای سالم شهر، چشم اندازهای بی نظیر طبیعی، کوه ها، چشمه ها و .... در صورت برنامه ریزی  و سرمایه گذاری مناسب، رعایت اصول بهداشتی و امنیتی میتوان توریسم طبیعی و درمانی را در آنها رونق بخشید.

    گردشگرانی که به ایران سفرمی کنند بیشتر با هدف آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، زیارت و بازدید از اماکن مذهبی، دیدن از جاذبه های طبیعی و اکوتوریسمی، فرهنگ و تمدن باستانی و اهداف تجاری و بازرگانی و یا درمانی وپزشکی وارد ایران می شوند اما با وجود اهمیت بی بدیل صنعت گردشگری در توسعه و شکوفایی اقتصادی، سیاست گذاری های مناسبی در خصوص ارتقاء آن در کشورمان صورت نپذیرفته است. (بهرامی،1389،2 )

    شهر مشهد به عنوان مهمترین قطب گردشگری شرق کشور و دومین کلانشهر کشور و دومین شهر بزرگ مذهبی جهان اسلام بعد از مکه معظمه علاوه بر توانمندیهای گردشگری متعدد از لحاظ گردشگری درمانی بخصوص گردشگری پزشکی با توجه به وجود مراکز فوق تخصصی و تخصصی مجهز در سالهای اخیر جاذب این نوع از گردشگران از جمله کشورهای همسایه می باشد. زائران مانند گذشته تنها برای زیارت به این شهر سفر نمی کنند بلکه نیازهای دیگری در طول سفر خود دارند که با افزایش ماندگاری و به دنبال آن افزایش هزینه های مختلف میتوانند موجب رونق اقتصادی هرچه بیشتر منطقه گردند. شهر مشهد سالانه حدود 30 میلیون نفر زائر و گردشگر را میزبانی می نماید که حدود 5 درصد آنان گردشگران خارجی می باشند.

    در این تحقیق کوشیده شده با توجه به ظرفیتهای موجود گردشگری در مشهد مقدس راهکارهای توسعه گردشگری درمانی به عنوان پردرآمدترین شاخه گردشگری بررسی و ارایه گردد.

    1-2 بیان مساله

    گردشگری فعالیت اقتصادی است که بدلیل ماهیت و ویژگی های خاص آن، فرصت هایی مناسب برای ورود به عرصه تجارت بین المللی را فارغ از سطح توسعه یافتگی کشورها فراهم می آورد. این مهم باعث شده است که از این فعالیت اقتصادی به عنوان صنعت یاد شود که اساسا ماهیت خدماتی دارد و بعد از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت جهان شناخته شود(حقیقی وهمکاران،1388،23) و بعد از صنعت های نفت، و اتومبیل، مردمی ترین منبع درآمد شمرده می شود، زیرا بیشتر در آمد حاصل از آن به طور مستقیم و بدون واسطه به دست مردم میرسد(گندمکار، 1390،266). می توان گفت فعالیت گردشگری از جمله فعالیتهایی است که از نظرماهیت خود یک محصول اجتماعی – فرهنگی و از نظر برنامه ریزی و مدیریتی یک فعالیت میان بخشی می باشد(مشیری و نظری،1385،17).

     زندگی صنعتی در بیشتر کشورهای دنیا الزاماتی را با خود همراه دارد و نیازها برای تناسب اندام و استفاده از منابع طبیعی و ویتامین ها، کاهش درد و تسلط بر اعصاب و افزایش سلامت روح و روان و جسم بسیار چشمگیر است. امروزه سفر برای درمان و بازیابی توان از دست رفته یکی از مهمترین اهداف گردشگری است. از دهه 1990 عوامل چندی دست به دست هم دادند تا توریسم سلامت تقویت شود. از سویی در کشورهای توسعه یافته هزینه بالای خدمات درمانی و پزشکی، زمان طولانی که بیماران باید در انتظار نوبت بمانند و همچنین زمانیکه باید صرف گرفتن تاییدیه بیمه خود نمایند، موجب پیدایش این انگیزه گردید تا علیرغم وجود برخی مشکلات خدمات مذکور را در کشورهای دیگر دریافت نمایند.(راس،2001،58)

     برآوردها نشان می دهد که هر توریست سلامت سه برابر یک توریست عادی ارزآوری دارد. این درآمد باعث شده که برخی کشورهای آسیایی چون سنگاپور، تایلند و هند بطور چشمگیری در حال تبلیغ سرویس های درمانی خود در میان بیماران جهان باشند. درباره گردش مالی حاصل از توریسم درمانی آمار دقیقی وجود ندارد، اما بر اساس آمار بهداشت جهانی سالانه حدود 50 میلیارد دلار صرف درمان بیماران منطقه در کشورهای اروپایی و آمریکایی میشود که جذب درصدی از این مبلغ می تواند تاثیر چشمگیری در اقتصاد گردشگری کشورهای آسیایی داشته باشد.

    با توجه به ظرفیتهای موجود مناسب و قابل توجه در ایران، وجود شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی، مراکز درمانی طبیعی، پایین بودن هزینه درمان نسبت به تسهیلات درمانی و خدمات ارایه شده در این زمینه(در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا) و در مقابل نیاز ایران به توسعه صنعت گردشگری و آشنا نمودن مردم دنیا با قابلیت ها و ظرفیتهای بسیار موجود، کشور ایران به هیچ وجه از جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری برخوردار نمی باشد. عمده ترین تلاشهای مربوط به توسعه صنعت گردشگری در ایران معطوف به رهیافتهای تشویقی و تبلیغاتی و یا به عبارتی تقاضا محور بوده است که از پتانسیلهای کشور در جهت جذب گردشگر در زمینه توریسم درمانی با وجود کادر پزشکی و امکانات پزشکی و درمان ارزانتر همچنین جاذبه های طبیعی چون چشمه های آب گرم فراوان ، گل فشانها، گنبدهای نمکی، آب و هوای مناسب، در کشور استفاده بهینه صورت نگرفته است. کشور ایران از گذشته های دور دارای پزشکان ماهری بوده و درحال حاضر نیز در زمینه داروهای نوترکیبی، سلولهای بنیادین، درمانهای چشم پزشکی و سرطانها، همچنین هزینه کم پزشکی نسبت به کشورهای اروپایی وآسیایی دارای پتانسیلهایی می باشد و دارای پتانسیلهای بی شمار طبیعت درمانی است که می تواند در منطقه و در بین کشورهای اسلامی به قطب گردشگری درمانی طبیعی تبدیل شود و حرف نخست را در این زمینه بزند و پذیرای بیمارانی از کشورهای اسلامی همسایه و حوضه جنوب شرقی آسیا باشد و با توجه به توانمندی های ذکر شده در ایران در پزشکی و طبیعت درمانی می تواند نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی جاذب بسیاری از توریست های درمانی باشد و از این طریق باعث ایجاد اشتغال و سود آوری اقتصادی به کشور گردد و از نظر فرهنگی و سیاسی نیز باعث ارتقاء ایران شود.

     در اینجا باید اشاره کرد که به علت اشتراکات زیادی که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی وآداب و رسوم دینی از جمله وجود غذای حلال، ایجاد امنیت اجتماعی، تناسب فضاها و امکانات گردشگری با فرهنگ مسلمانان سایر ملل و وجود اماکن مذهبی در کشور با توجه به اعتقادات مسلمانان در کشور های مسلمان با تبلیغات گسترده و افزایش امکانات پزشکی، رفاهی، می توان پذیرای گردشگران درمانی در ایران باشیم و حرف نخست را از این نظر در بین کشورهای اسلامی داشته باشیم. اما باوجود اینکه ایران در میان کشورهای منطقه بالاترین توانایی را در بخش گردشگری درمانی دارا است از این فرصت ها همانطور که گفته شد به طور کامل استفاده نشده است.

    1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق

    امروزه صنعت گردشگری به اندازه ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نام نهاده اند. فراگیری و اشتغالزایی صنعت گردشگری، یکی از ویژگیهای این صنعت اقتصادی پایه است. این صنعت امروزه به صنعتی بسیار پول ساز تبدیل شده و در حال افزایش در کشورهای پیشرفته با سرعتی بیشتر از رشد سالیانه است.

    گردشگری درمانی که از بهم پیوستن دو شاخه پردرآمد گردشگری و خدمات درمانی بوجود آمده است، همواره در جهان مورد توجه بوده و هست، بطوریکه بر اساس آمار بین المللی این شاخه از صنعت گردشگری حتی در دوران رکود اقتصادی در جهان توانسته سالانه رشدی معادل 20 درصد برای خود به ثبت برساند و بسیاری را به خود مشغول کند.

    به همین دلیل بسیاری از کشورهای مستعد و توانا در زمینه پزشکی جهان برای جلب نظر گردشگران نیازمند خدمات درمانی، از هیچ کاری دست برنداشتند و با تمام توان سعی در جلب نظر این گروه به داخل مرزها و مراکز درمانی شان داشته اند.(جباری،1387،22).

    عمده ترین دلیل سفر گردشگران درمانی در سراسر جهان را می توان نبود زیرساختهای درمانی در زادگاهشان یا پایین بودن سطح ارایه خدمات درمانی نام برد، اما نمیتوان از کشورهایی که هزینه درمان در آنها بسیار هنگفت است نیز چشم پوشی کرد، چون بسیاری از گردشگران سلامت گوشه و کنار جهان از پیشرفته ترین کشورها سفر خود را آغاز می کنند و فقط به دنبال دستیابی به خدمات باکیفیت و ارزان در دیگر نقاط جهان هستند؛ نکته ای که باعث شده بسیاری از کشورها روی آن سرمایه گذاری کرده ، با ارتقای سطح کیفی خدمات پزشکی خود با کمترین هزینه آنها را به خود جلب کنند. امتیاز ایران برای توجه به صنعت گردشگری پزشکی امتیاز منطقه ای و بازار بسیار مستعد منطقه است(جباری،1387،36)

    در کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و جمهوری آذربایجان یا اصلا زیرساختهای درمانی وجود ندارد یا اگر هم هست محدود و غیرقابل دسترس همگان است. بنابراین برخی سیاستمداران و نیازمندان خدمات درمانی این کشورها علاقمند هستند در دیگر کشورهای منطقه درمان شوند که این موضوع برای ایران یک ظرفیت فوق العاده است که باید از آن بخوبی استفاده کنیم. از سوی دیگر متخصصان ایرانی میان گردشگران نیازمند به دریافت خدمات درمانی کشورهای یادشده بسیار خوشنام هستند. به عبارت دیگر بازارهای هدف بسیار بکر و مناسب اطراف ایران در کنار وجود متخصصین و تجهیزات به روز و مدرن درمانی می تواند بهترین سرمایه ایران برای توسعه گردشگران درمانی در منطقه باشد.

    براساس برآورد سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) هر گردشگر درمانی می تواند از 3000 تا 4000 دلار سودآوری برای کشور مقصد خود داشته باشد. در این زمینه میتوان به درآمد صنعت گردشگری سلامت سال 2012 میلادی در کشورهای همسایه اشاره کرد؛ ترکیه چهار میلیارد دلار، هندوستان 17 میلیارد دلار و اردن یک میلیارد دلار.

    ایران با داشتن جاذبه های فراوان گردشگری سهم بسیار اندکی از صنعت گردشگری جهانی را به خود اختصاص داده است. استفاده نامناسب از توانمندی های گردشگری، نبود نگرش مناسب نسبت به صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت اقتصادی درآمدزا و ارزآور و نبود امکانات مناسب جهت پذیرش گردشگران خارجی در کشور، روند کار در این صنعت را با مشکلات جدی و بی شماری روبرو کرده است. متاسفانه تابحال این صنعت از زوایا مختلف مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است، موانع و مشکلات جذب توریست بصورت جدی و راهگشا شناسایی نشده و برنامه ریزی مشخصی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. این در حالیست که با توجه به آثار مثبت توسعه گردشگری درمانی از قبیل توسعه زیرساختهای بهداشتی، افزایش تعداد بیمارستانهای استاندارد بین المللی، افزایش سطح خدمات و کیفیت ، افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص پزشکی و بهداشتی، بررسی و ارایه راهکار جهت توسعه این شاخه از گردشگری می تواند در راستای اهداف برنامه های توسعه ای دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

    شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور و دومین شهر بزرگ مذهبی جهان اسلام بعد از مکه معظمه با وجود ظرفیتهای فراوان گردشگری و زیرساختهای خدمات درمانی موجود می تواند به عنوان قطب گردشگری پزشکی خاورمیانه و همچنین در بین کشورهای اسلامی ایفای نقش نماید. 

    1-4 اهداف تحقیق

    هدف اصلی تحقیق ارایه راهکار جهت توسعه توریسم درمانی در شهر مشهد می باشد که لازمه آن شناخت و بررسی وضع موجود گردشگری درمانی این شهر می باشد.

    بدین ترتیب اهداف فرعی تحقیق شامل:

    شناخت و معرفی توریسم درمانی

    شناخت ظرفیت های گردشگری و درمانی مشهد مقدس

    بررسی وضعیت موجود توریسم درمانی مشهد مقدس

    1-5 فرضیات تحقیق

    می توان سه فرضیه برای تحقیق به شکل زیر مطرح نمود :

    اینگونه بنظر میرسد که استانداردسازی و تعیین سطح کیفیت خدمات درمانی، یکی از عوامل اساسی در راستای توسعه گردشگری درمانی شهر مشهد می باشد.

     سرمایه گذاری جهت تامین زیرساخت های توریسم درمانی شهر مشهد با توجه به سرمایه گذاری های در حال بهره برداری کاملا قابل دفاع می باشد.

    معرفی ظرفیت های موجود و ساماندهی حضور بدون برنامه و انفرادی گردشگران درمانی شهر مشهد باعث بهره برداری بیشتر از این پتانسیل است.

    1-6 کاربرد نتایج تحقیق

    بررسی و ارایه راهکار جهت توسعه توریسم درمانی در صورت اجرایی شدن می تواند به گسترش صنعت توریسم در ایران بیانجامد، که خود ضمن فروش کالا و خدمات به اتباع خارجی و افزایش آمار ورودی های کشور و ارزآوری باعث ایجاد فرصتهای شغلی جدید و صادرات خدمات پزشکی میگردد. همچنین باعث توسعه زیرساختها و رونق صنعت گردشگری کشور نیز میگردد.

    سازمانها و نهادهای ذیل می توانند از نتایج این تحقیق استفاده نمایند :

    سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    تاسیسات و موسسات گردشگری بخصوص دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانها

    بیمارستانها و بخش خصوصی ارایه دهنده خدمات درمانی

    1-7 پیشینه تحقیق

    علیرغم اهمیت ولی به دلیل تازگی و جدید بودن بحث توریسم درمانی، در ایران پژوهش های محدودی صورت گرفته ولی مطالعات انجام شده در خارج از کشور کامل تر و بیشتر می باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره و بررسی میشود.

    سالم سلامه(2002) در تحقیق خود به گردشگری درمانی در اردن پرداخته و پتانسیل های توسعه آن را شناسایی نموده است. روحی یامان(2003) در تحقیق خود مسایل مختلف مرتبط با گردشگران درمانی و اخلاقیات را در سطوح مختلف مورد نقد و بررسی قرار داده است. اح، یانگ کیم و شاین(2004) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که بین تحقیقات و صنعت گردشگری درمانی اختلافاتی وجود دارد. مرگان(2007) به مطالعه گردشگری پزشکی پرداخته و به مسایل اخلاقی جراحی زنان در کشورهای در حال توسعه و عوارض آن اعتراض کرده است. کابالرو موگومبا(2007) در تحقیق خود به این نتیجه رسیده که افراد به دنبال درمان در خارج از کشور با استفاده از چارچوب گردشگری میباشند. لی(2009) به تجزیه و تحلیل نقش بخش مراقبتهای بهداشتی در توریسم بین الملل و تاثیر آن بر مراقبتهای بهداشتی در سنگاپور پرداخته و پیشنهاد سیاست گذاری بسوی مراکز گردشگری پزشکی را به دولت آن کشور داده است. کاظمی(2008) در تحقیقی به این نتیجه رسید که امنیت اجتماعی، برخورداری از استانداردهای جهانی در مراکز درمانی و همچنین تجهیزات پزشکی و صدور روادید درمان از مهم ترین عوامل موثر بر توسعه این صنعت در ایران است. جهانی(2008) در تحقیق خود به این نتیجه دست یافت که بهره گیری از امکانات به لحاظ اقتصادی، کاستن از موانع موجود در نظام اداری و استفاده از الگوی پیشنهادی می تواند کمک شایانی به جهانی شدن خدمات بیمارستانی نماید. در ایران جعفری(1387) درپایان نامه کارشناسی ارشد خود به اولویت بندی عوامل مربوط به توسعه گردشگری درمانی ایران پرداخته است. صدرممتاز و آقارحیمی(1389) در مطالعات خود به مساله گردشگری پزشکی در ایران پرداخته اند، که از نظر ایشان مهمترین عوامل تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری سلامت به ترتیب عبارتند از: توسعه استراتژی زیرساخت عمومی، استراتژی توسعه منابع انسانی، استراتژی توسعه سیستم اطلاعاتی و بازاریابی و استراتژی توسعه محصول می باشد. تقی زاده و همکاران(1390) به ارایه راهبردهای جهت توسعه گردشگری درمانی در جزیره قشم پرداخته اند و ایجاد جزایر سلامت را در جزیره قشم با توجه به موقعیت استراتژیکی جزیره جهت توسعه گردشگری سلامت ضروری می دانند.

    1-8 روش شناسی تحقیق

    1-8-1 روش تحقیق

    با توجه به موضوع تحقیق و جدید بودن مبحث گردشگری درمانی هدف اولیه شناخت و معرفی توریسم درمانی و سپس ارایه راهکارهای توسعه این شاخه از گردشگری می باشد پس تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی- توسعه ای و از نظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی می باشد.

    1-8-2 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات

    در تحقیق حاضر جهت دستیابی به شاخصها در زمینه توریسم درمانی و تدوین مبانی نظری تحقیق، از مطالعه کتابخانه ای استفاده شده و جهت شناسایی موانع و ارایه راهکارهای توسعه ای به جمع آوری داده ها به صورت میدانی از طریق تهیه و توزیع پرسشنامه بین کارشناسان و متخصصان ذیربط پرداخته شده است.

    1-8-3  جامعه آماری تحقیق

    جامعه آماری این تحقیق شامل گروههای زیر می باشد :

    مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری

    دفاتر خدمات مسافرتی وتورگردانهای فعال در حوزه گردشگری سلامت

    بخش خصوصی فعال در مراکز ارایه خدمات درمانی به گردشگران

    1-8-4 روش انتخاب جامعه نمونه آماری

    در این تحقیق برای انتخاب جامعه نمونه آماری به دلیل اینکه موضوع تحقیق نیاز به نظرات کارشناسی و تخصصی دارد لذا افراد تشکیل دهنده جامعه آماری متشکل از مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی فعال در توریسم درمانی انتخاب گردیدند.

    1-8-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    پس از جمع آوری داده های نمونه حاصل از اجرای پرسش نامه با استفاده از روش های آماری و در صورت نیاز استفاده از روش های بصری از جمله ابزار و شیوه هایی چون ترسیم و تنظیم جداول و نمودارها، عملیات آماری مناسب بر روی آنها انجام و بدین ترتیب به فرضیات تحقیق پاسخ داده می شود.

  • فهرست:

      فصل اول                                                                                                                                   صفحه

    1-1 مقدمه. 3

    1-2 بیان مساله. 4

    1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق.. 5

    1-4 اهداف تحقیق.. 7

    1-5 فرضیات تحقیق.. 7

    1-6 کاربرد نتایج تحقیق.. ...................8

    1-7 پیشینه تحقیق.. 8

    1-8 روش شناسی تحقیق.. 9

    1-8-1 روش تحقیق.. 9

    1-8-2 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات... 9

    1-8-3  جامعه آماری تحقیق.. 9

    1-8-4 روش انتخاب جامعه نمونه آماری.. 10

    1-8-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 10

    1-9 محدودیت های تحقیق.. 10

     

    فصل دوم

    2-1 مقدمه. 12

    2-2 گردشگری.. 12

    2-2-1 مفاهیم و تعاریف گردشگری.. 12

    2-2-2 تعاریف فنی صنعت گردشگری.. 14

    2-2-3 انواع گردشگری.. 15

    2-3 توریسم درمانی.. 18

    2-3-1 مفاهیم و تعاریف توریسم درمانی.. 18

    2-3-2 انواع فعالیتهای گردشگری با هدف بهبود جسمی و درمان امراض.... 19

    2-3-3 تاریخچه توریسم درمانی.. 22

    2-4 بررسی توریسم درمانی در جهان. 25

    2-4-1 عوامل موثر در توریسم درمانی.. 27

    2-4-2 آثار رشد و توسعه توریسم درمانی بر کشورها 31

    2-4-3 موانع گسترش توریسم درمانی.. 31

    2-4-4 پیش بینی آینده توریسم درمانی در جهان. 33

    2-4-5 مروری بر توریسم درمانی در برخی کشورها 37

    2-5 توریسم درمانی در ایران. 39

    2-5-1 جایگاه و ساختار برنامه ریزی برای توریسم درمانی.. 42

    2-5-2 نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و چالش های توریسم درمانی در ایران. 44

    2-5-2-1 نقاط قوت و فرصت ها 44

    2-5-2-2 نقاط ضعف و تهدیدها 45

    2-5-2-3 چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری درمانی در ایران. 46

     

    فصل سوم

    3-1 مقدمه. 48

    3-2 جغرافیای طبیعی منطقه. 48

    3-3 پیشینه تاریخی شهر مشهد. 48

    3-4 موقعیت شهر مشهد. 49

    3-5 مشخصات اقلیمی.. 50

    3-6 جغرافیای انسانی.. 50

    3-6-1 تعداد جمعیت... 50

    3-6-2 سواد و تحصیلات... 51

    3-7 مروری بر وضعیت کشاورزی، صنعتی، تجاری و فرهنگی مشهد. 51

    3-7-1 وضعیت کشاورزی.. 51

    3-7-2  وضعیت صنعتی.. 51

    3-7-3 وضعیت تجاری.. 52

    3-7-4  وضعیت فرهنگی.. 53

    3-8 ظرفیت های گردشگری.. 54

    3-8-1 جاذبه های تاریخی، فرهنگی.. 54

    3-8-1-1 مجموعه آستان مقدس رضوی.. 54

    3-8-1-2 مجموعه فرهنگی- تاریخی توس... 56

    3-8-1-3 مجموعه فرهنگی- تاریخی آرامگاه نادری.. 59

    3-8-1-4 دیگر آثار. 60

    3-8-2 جاذبه های طبیعی.. 60

    3-8-2-1 تفرجگاه ها و باغ ها 60

    3-8-2-2 ییلاقات... 61

    3-9  بررسی وضعیت گردشگری شهر مشهد. 62

    3-9-1 تاسیسات گردشگری موجود. 62

    3-9-2 ورود مسافر. 64

    3-10 زیرساختهای درمانی موجود شهر مشهد. 67

    3-10-1 بیمارستان امام رضا(ع) 67

    3-10-2 بیمارستان رضوی.. 68

    3-10-3 بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیاء. 69

    3-10-4 بیمارستان امید. 70

    3-10-5 بیمارستان دکتر شیخ.. 70

    3-10-6 بیمارستان پیوند اعضاء منتصریه. 71

    3-10-7 بیمارستان قائم. 72

    3-11 وضعیت موجود توریسم درمانی در مشهد مقدس... 72

     

    فصل چهارم

    4-1 مقدمه. 77

    4-2 متغیرهای توصیفی تحقیق.. 77

    4-3 یافته های حاصل از ویژگی های پاسخگویان. 78

    4-3-1 ویژگیهای مربوط به جنسیت پاسخگویان. 78

    4-3-2 ویژگیهای مربوط به سن پاسخگویان. 79

    4-3-3 ویژگیهای مربوط به سابقه کار پاسخگویان. 80

    4-3-4 ویژگیهای مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان. 81

    4-3-5 ویژگیهای مربوط به سطح شغلی پاسخگویان. 82

    4-4  یافته های بدست آمده از سوالات پرسشنامه ها 83

     

    فصل پنجم

    5-1 مقدمه. 91

    5-2  خلاصه نتایج تحقیق.. 91

    5-2-1 شاخص اداری- اجرایی.. 91

    5-2-2 شاخص اقتصادی.. 93

    5-2-3  شاخص قانونی- سیاسی.. 95

    5-2-4  شاخص بازاریابی- اطلاع رسانی.. 95

    5-3  راهکارها جهت توسعه گردشگری درمانی در مشهد مقدس... 98

    5-4  پیشنهادات... 103

    5-4-1 پیشنهادات اجرایی تحقیق.. 103

    5-4-2 پیشنهادات پژوهشی.. 104

    منبع:

    الف) فارسی :

    آقا رحیمی،ز.1389. راهکارهایی برای توسعه صنعت گردشگری پزشکی در ایران. مدیریت اطلاعات سلامت.ویژه نامه زمستان 1389.

    باغانی، علی رضا، 1386 ،پول های که بیماران به ایران می آورند

    بهرامی،رحمت اله.1389. بررسی قابلیتها و تنگناههای توسعه گردشگری روستایی در استان کردستان،چهارمین کنگره جغرافیا دانان جهان اسلام

    پاپلی یزدی،م و سقایی،م. 1385. گردشگری : ماهیت و مفاهیم. انتشارات سمت.

    حقیقی، ک و ضیایی،م و جعفری،ق.1385. اولویت بندی عوامل مربوط به توسعه گردشگری درمانی ایران. فصلنامه مطالعات جهانگردی،شماره 11 و 12.

    جباری،علیرضا.1387. وضعیت موجود گردشگری پزشکی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    جعفری،قاسم. پاییز 1387. اولویت بندی عوامل مربوط به توسعه گردشگری درمانی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    رهبری،مریم و اخوان بهبهانی،علی.1389. نگاهی به وضعیت گردشگری سلامت در ایران و جهان.گزارش مرکز پژوهش های مجلس.

    سازمان توسعه و تجارت ایران. 1386. توریسم درمانی در ایران و جهان. گزارش سالانه دفتر بررسی بازار کالا و خدمات.

    10- شالبافیان،علی اصغر. 1386. راهکارهای توسعه گردشگری سلامت با تاکید بر گردشگری پزشکی. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    11- گندمکار،امیر.1390.تعیین تقویم گردشگری استان هرمزگان براساس آسایش اقلیمی،مجموعه    مقالات هفتمین همایش ملی خلیج فارس

          12- گزارش عملکرد سال 1392 معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی.

         13- منظم،کامبیز.1388. تجربیات سایر کشورها درباره گردشگری درمانی و ارائه راهکار برای کشور.          گزارش مرکز پژوهش های مجلس.

         14- مستندات سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور و وزارت بهداشت،درمان و                                                                                                                                                              آموزش پزشکی.

         15- سایت استانداری خراسان رضوی به نشانیostandari.khorasan.ir

         16- سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به نشانیrazavi-chto.ir‏

         17- سایت دانشگاه فردوسی مشهد به نشانی um.ac.ir

         18- سایت سازمان جهانی جهانگردی UNWTO به نشانی  unwto.org

    ب) لاتین :

    Caballero, Danell, Mugombac(2007).“ Medical Tourism and Entrepreneurial Opportunities – a conceptual framework for entry into industry “, Master Thesis, School Economic and Law , goteborg university,

    Connell, John,( 2005),“Medical Tourism: Sea, sun, sand and … surgery”, Tourism Management, Volume 27

    Drager, N. and R.D. Smith, Trade in Health Services. World Bank Institute,Washington, 2009

    Garcia , Besinga , (2005 ), “Challenges and Opportunities in the Philippine Medical Tourism Industry”,SGV Review

    Hafidzah Ikbar,EBIS Info-Consultant"Medical Tourism in Asia-Pacific"Enterpriseone Business Information Services, 2007.

    Harahsheh ,s.s,Curative tourism in Jordan and its potentioal development,thesis for fulfillment of MA in Europian Tourism Management (ETM) Bounemouth Ubiversity,2002.

    Herrick, D.M., Medical Tourism: Global Competition in Health Care. NCPA Policy Report No. 304, National Center for Policy Analysis, Dallas, Texas, 2007

    Jahani, M.A. 2008. The Designation of Globalization Pattern of Hospitals Services in Iran. Dissertation Health care Management Tehran, Science and Research Branch,Islamic Azad University.

    Kazemi Z. Study of Effective Factors for Attracting Medical Tourism in Iran. [Master Thesis of Management], Lolea University of Technology, Faculty of Business Administration and Social Sciences; 2008

    Lee, C.G. 2009. Heath care and tourism: Evidence from Singapore. Journal of Tourism, Elsevier Ltd, doi:10.16.

    McKinsey report on medical Tourism. posted on may 2008

    Teh,I.Chu,C. Supplementing Growth With Medical Tourism, APBN: 2005


موضوع پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, نمونه پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, جستجوی پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, فایل Word پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, دانلود پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, فایل PDF پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, تحقیق در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, مقاله در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, پروژه در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, پروپوزال در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, تز دکترا در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, پروژه درباره پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس, رساله دکترا در مورد پایان نامه راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد مقدس

پايان نامه براي دريافت درجه                             

مقطع کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامه ریزی و توسعه جهانگردی چکیده عنوان پایان نامه : بررسی تطبیقی گردشگری مذهبی در کلانشهرهای ایران مطالعه موردی ( قم ، شیراز و مشهد) چکیده پایان نامه : از آنجا که مطالعات تطبیقی از دوران گذشته تا به حال در مطالعات علمی جایگاه ویژه ای داشته و این گونه مطالعات با بررسی و در کنار هم قرار دادن حداقل دو پدیده به بررسی نقاط اشتراک و افتراق آن ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش:  معماري زمستان 1393 پيشگفتار: بافت تاريخي شهر بوشهر يکي از با ارزش ترين بافت هاي تاريخي کشور بوده که در نوع خود بي نظي

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مدیریت جهانگردی چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی گردشگری، انگیزه­­ها و عوامل مرتبط با آن در شهر قصرشیرین است. تئوری محوری آن بر اساس تئوری­های چاک. وای. گی، لس لامزدن، وبلن و پیرس تنظیم شده­است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای ساکن در قصرشیرین که به داخل و خارج کشور سفرکرده­اند تشکیل می­دهد که تعداد آن 4756 خانوار می­باشد. از این رو نمونه­ای ...

پايان نامه ي کارشناسي ارشد- دانشگاه علامه طباطبايي تابستان 87 چکيده هدف از اين پژوهش ارزيابي کيفيت خدمات ارائه شده از ديدگاه مشتريان هتل هاي 4 و 5 ستاره استان اصفهان براساس مدل سروکوال اس

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای رشته دندان پزشکی چکیده: مقدمه و هدف: یکی از مهم­ترین تنش­های شغلی که ممکن است دندانپزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر مشهد می باشد. مواد و روش کار: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام­پزشکی مشهد از دندانپزشکان در سالهای 90-80 که مقصر­بودن یا نبودن دندانپزشک در آن مشخص ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

پایان‏نامه‌ برای دریافت کارشناسی ارشد درجه (M. A) رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم گردشگری گل و گیاه یکی از شاخه های خاص گردشگری محسوب می شود و روز به روز تعداد این نوع از گردشگران در دنیای مدرنیته رو به افزایش می رود. گردشگری گل و گیاه را می توان، بازدید از مقصدهایی دانست که انگیزه اولیه سفر به آن مقصدها علاقه به دیدار از توانمندی های گل و گیاه، یک کشور یا منطقه است و می ...

پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (MS) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی توریسم فعالیت گردشگری بعنوان فعالیت فرابخشی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی تاثیر گذاشته اند. شهرها با گسترش شهرنشینی توانسته اند از مقصدهای مهم گردشگری محسوب شوند. شهر میبد با داشتن پتانسیل های غنی و ماندگار تاریخی آئین های مذهبی می تواند مقصدی برای گردشگران علاقمند باشد. در این تحقیق به ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده طی سال­های اخیر گردشگری روستایی به عنوان یکی از ابعاد توسعه روستایی در تمام دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این نوع گردشگری هدف شناسایی استعدادهای مختلف طبیعی و انسانی محدوده­ی روستاها و توسعه عواملی که باعث ورود و استفاده گردشگران از آن می­شود، است. شهرستان نیر یکی از شهرستان‌های ...

ثبت سفارش