پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان

word 939 KB 30489 150
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش نیروی انسانی

    چکیده

    در محیط رقابتی و پرچالش امروزی، سازمان­ها بیش از هرچیز، بر ایجاد روابط پایدار و سودآور با مشتریان تأکید می­کنند. بازاریابی سنتی در تئوری و عمل، همواره بر جذب مشتریان جدید و افزایش فروش تأکید می­کرده است؛ اما امروزه، این دیدگاه تغییر یافته و واقعیت­های جدیدی پیش روی بازاریابان شرکت­ها گشوده شده است.

    هدف کلی این تحقیق، تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی­سازی خدمات است. روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است . در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد مشتریان برتر(ویژه) شعب بانک صادرات گیلان با تعداد 443 نفر است. با در نظر گرفتن تعداد کل جامعه آماری و با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه 206 نفر است که تعداد 240 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه­برداری غیراحتمالی در دسترس توزیع شد. در نهایت تعداد 216 پرسشنامه از مشتریان جمع­آوری شد و اطلاعات مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.با تجزیه و تحلیل داده­ها مشخص گردید که سفارشی سازی خدمات با کیفیت ادراک شده، رضایت مشتری و اعتماد مشتری ارتباط معنی­داری دارد اما با وفاداری مشتری رابطه معنی­داری ندارد. همچنین نتایج نشان داد که اعتماد مشتری و رضایت مشتری در تقویت و تضعیف ارتباط بین سفارشی سازی خدمات و وفاداری مشتری تاثیری ندارد.

    مقدمه

    در محیط رقابتی و پرچالش امروزی، سازمان­ها بیش از هرچیز، بر ایجاد روابط پایدار و سودآور با مشتریان تأکید می­کنند. بازاریابی سنتی در تئوری و عمل، همواره بر جذب مشتریان جدید و افزایش فروش تأکید می­کرده است؛ اما امروزه، این دیدگاه تغییر یافته و واقعیت­های جدیدی پیش روی بازاریابان شرکت­ها گشوده شده است. بازاریابی نوین، شرکت­ها را علاوه بر تلاش برای کسب مشتریان جدید، به حفظ و نگهداری مشتریان کنونی و ایجاد رابطه دائمی با آن­ها رهنمون می­سازد. وفاداری واقعی به یک رابطه بالغانه روانشناختی نسبت به یک نشان تجاری، محصول یا شرکت احتیاج دارد(حمیدی­زاده و همکاران،1388). در این راستا بسیاری از سازمان­ها برنامه­های وفاداری مشتریان را به عنوان بخشی از فعالیت­های توسعه روابط گسترش داده­اند. وفاداری مشتری مفهوم پیچیده­ای می­باشد و به تمایل خرید دوباره و تحلیل قیمت مصرف­کنندگان بر­میگردد. رشد وفاداری مشتری درآمد آینده را با مشتریان فعلی ایمن می­کند، بر این اساس وفاداری مشتری هدف نهایی سازمان­ها و شرکت­ها می­باشد(Dick- Kunal,2011). در این میان صنعت بانک نیز از این قاعده مستثنی نمی­باشد و برای جذب و حفظ مشتریان به دنبال استراتژی­های گوناگون مدیریتی می­باشند. امروزه مدیران بانک­ها با توجه به فعال شدن بانک­های خصوصی برای جلوگیری از گرایش یافتن مشتری به سمت رقبا بیش از هر زمانی می­بایست در پی نیازها و خواسته­های مشتریان باشند(خوش سیما؛1382).

    با توجه به اینکه هدف اصلی این تحقیق تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی­سازی خدمات است، لذا در این فصل ابتدا به بیان مساله و در ادامه اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق و چارچوب نظری و در نهایت مدل پیشنهادی تحقیق پرداخته می­شود.

     

    بیان مسأله

    ضرورت بقای هر سازمانی این است که مشتریانش را حفظ کرده و از اتلاف منابع برای جذب دوباره مشتریان بپرهیزد. نتایج بررسی­ها نشان می­دهد که به طور معمول بانک­ها هرساله نزدیک به 20 تا 40 درصد از مشتریان خود را از دست می­دهند. این آمار با کمی تغییر به سایر سازمان­های خدماتی نیز قابل تعمیم است. واقعیت آن است که در دنیای پر رقابت امروز حفظ و نگهداری مشتریان کنونی به مراتب کم هزینه­تر و ساده­تر از جذب مشتریان جدید است(فتاحی- اعظمی؛1388).وفاداری مشتری داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یک محصول یا خدمت مورد علاقه است که علی رغم وجود تأثیرات موقعیتی و تلاش­های بازاریابی رقبا، موجب تکرار خرید یک نام تجاری یا مجموعه محصولات یک نام تجاری در آینده می­شود(Brodie et al,2009). اگر بازاریاب­ها، خدمات و محصولات سفارشی ارائه بدهند، آن­چه در مقابل دریافت می­کنند وفاداری بیش­تر مشتریان است. پس سفارشی­سازی خدمات در واقع یک متغیر قانونی است که هر ارائه دهنده خدمات می­تواند تجارت خود را با توجه به آن کنترل کند و با قراردادن سیاست­های تجاری خود بر مبنای آن به حفظ مشتریان خود بکوشد. ارائه کنندگان خدمات می­توانند از سفارشی­سازی به عنوان ابزاری موثر نه تنها برای ایجاد رضایت بیش­تر در مشتری بلکه برای افزایش وفاداری مشتریان نیز استفاده کنند(Coelho – Henseler,2012). کولهو و هنسلر[1] در تحقیقات خود یکی از مولفه­های موثر بر وفاداری مشتری را سفارشی­سازی خدمات می­دانند. سفارشی­سازی به معنای ارائه­ی محصول به مشتری به گونه­ای است که مشتری خود بتواند عناصر اساسی مربوط به محصول و آرایش آن را درون مجموع مدل­های انتخابی که از قبل تحت این برند یا نام تجاری تعریف شده است اصلاح و یا تعدیل نماید(مشبکی و همکاران؛1389). کولهو و هنسلر (2012) در تحقیقی که انجام دادند متغیرهای رضایت مشتری، اعتماد مشتری و کیفیت خدمات را به عنوان  متغیرهای میانجی در رابطه­ی بین سفارشی­سازی خدمات یا محصول و وفاداری مشتری مورد بررسی قرار دادند. رضایت مشتری احساس مثبتی است که در فرد پس از استفاده از کالا یا دریافت خدمت ایجاد می­شود، احساس مورد نظر از تقابل انتظارات مشتری و عملکرد عرضه کننده به وجود می‌آید(Brodie et al,2009). همچنین اعتماد مشتری به عنوان اعتقاد و یا انتظار از این­که گفته و یا تعهدی که فروشنده عنوان می­کند، قابل اتکاء است و فروشنده از آسیب­پذیری خریدار سو استفاده نخواهد کرد، تعریف می­شود(باصری و همکاران؛1391). علاوه بر این اساساً برای رابطه میان سفارشی­سازی سرویس­ها و کیفیت خدمات دو توضیح وجود دارد. نخست، سفارشی سازی خود نشانه­ای از کیفیت بالاست (این یعنی سفارشی سازی نقش ضامن کیفی را بازی می­کند). دوم، سفارشی­سازی یک عامل محرک برای کیفیت خدمات است (Coelho – Henseler,2012). بنابراین کیفیت درک شده مجموعه­ای از خصوصیات و مشخصات یک کالا یا خدمات است که احتیاجات و رضایت مصرف کننده را تأمین می­کند(باصری و همکاران؛1391). بسیاری از بانک­ها بر این باورند که سودآوری مشتریانشان از قانون20/80 پیروی می­کند یعنی اینکه 80 درصد سودآوری بانک را 20 درصد مشتریان تأمین می­کنند و جذب مشتریان جدید، دارای هزینه­ای پنج برابر هزینه بازآوری مشتریان فعلی است به عبارتی افزایش در میزان وفاداری مشتریان بانک­ها از آن جهت مهم تلقی می­شود که باعث کاهش هزینه­های جذب مشتریان جدید شده، در نتیجه منجر به کسب مزیت رقابتی و نیز سودآوری مالی بانک خواهد شد(همان منبع).

    با توجه به مطالب مطرح شده سوال اصلی تحقیق این است که : فرایند ایجاد وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات بانک­های صادرات استان گیلان چگونه است؟

     

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    بانکداری یکی از رقابتی­ترین فعالیت­ها در کشور می­باشد و این رقابت، بانک­ها و مؤسسات مالی را متوجه خواسته و نیاز مشتریان نموده است. لذا وفاداری مشتری در بانک­ها و مؤسسات مالی از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که ایجاد و حفظ وفاداری مشتریان عنصری اساسی و کلیدی در کسب مزیت رقابتی پایدار برای بانک­ها و مؤسسات مالی محسوب می­شود(باصری و همکاران؛1391).

    توجه به مشتری به عنوان یگانه عامل تأمین منابع حیاتی مورد نیاز بنگاه­های اقتصادی، ارتقاء کیفیت و توسعه خدمات متناسب با خواسته­ها و نیازهای مشتریان باید به طور دائمی در دستور کار بانک­ها قرار گیرد. به عبارت دیگر، تمامی فعالیت­های نرم افزاری و تجهیزات سخت­افزاری، باید مبین و نشان­دهنده خواست و انتظار مشتری باشد. وفاداری مشتریان کلید موفقیت تجاری قلمداد می­شود، و مشتریان وفادار سودآوری بیشتری به وجود می­آورند، خریدهای مجدد بالاتری ایجاد کرده، سهم بازار را بالا می­برند و باعث گسترش معرفی بنگاه به دیگران می­گردند(Dick-Kunal,2009). با توجه به اثرات مثبت وفاداری برای سازمان­ها و نقش بانک­ها لازم است مدیران و مسئولین این نوع بنگاه­ها، به این مقوله توجه کنند و پیش از آنکه فقدان وفاداری یا وفاداری کم خریدان احساس شود، عوامل موثر بر وفاداری مشتریان را شناسایی کنند و با تقویت این عوامل از اثر منفی آنها بکاهند. مدیران این بنگاه­ها باید در استراتژی­ها و سیاست­های خود، برای وفاداری مشتریان جایگاه و اهمیت خاصی قائل شوند و تلاش خود را در جهت حفظ مشتریان به کار گیرند. زیرا کوتاهی در این کار منجر به نارضایتی، در نهایت از مراجعه مجدد به بانک صرف­نظر می­کند، موضوع نارضایتی خود را به مشتریان دیگر منتقل می­کند و سازمان با کاهش سهم بازار روبرو می­شود. از آنجا که هزینه جذب یک مشتری جدید بالا است، با افزایش ضریب مشتری گریزی، هزینه­های سازمان افزایش می­یابد؛ این موارد منجر به کاهش سودآوری می­گردد و در نهایت بقاء سازمان مورد تهدبد واقع شود. با توجه به اثرات مثبت وفاداری برای سازمان­ها و موسسات مالی و نقشی که بانک­ها در اقتصاد ایفا می­کند ضرورت دارد که بانک­ها به این مقوله توجه کنند  و پیش از آنکه عدم وفاداری یا وفاداری کم مشتریان احساس شود، عوامل موثر بر وفاداری مشتریان شناسایی شده و با تقویت این عوامل در سازمان از اثر منفی آنها، جلوگیری گردد. همچنین مدیران بانک­ها باید در استراتژی­ها و سیاست­های بازاریابی خود، برای "وفاداری مشتریان" جایگاه و اهمیت خاصی قائل بوده و تمام تلاش خود را در جهت حفظ و وفاداری مشتریان بکار گیرند(حمیدی­زاده و همکاران؛1390).

     

    اهداف تحقیق

     براساس مطالب عنوان شده در بیان مسئله و اهمیت موضوع تحقیق، هدف کلی این تحقیق تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی­سازی خدمات در بانک­های صادرات استان گیلان است. بنابراین ده هدف ویژه برای مطالعه پژوهش حاضر طراحی می شود که به قرار زیر هستند:

    سنجش میزان مولفه­های سفارشی­سازی خدمات در بانک­های صادرات استان گیلان

    سنجش میزان مولفه­های رضایت مشتری در بانک­های صادرات استان گیلان

    سنجش میزان مولفه­های اعتماد مشتری در بانک­های صادرات استان گیلان

    سنجش میزان مولفه­های وفاداری مشتری در بانک­های صادرات استان گیلان

    سنجش میزان مولفه­های کیفیت ادراک شده در بانک­های صادرات استان گیلان

    تعیین رابطه سفارشی­سازی خدمات و وفاداری مشتریان در بانک­های صادرات استان گیلان

    تعیین رابطه سفارشی­سازی خدمات و کیفیت ادراک شده در بانک­های صادرات استان گیلان

    تعیین رابطه سفارشی­سازی خدمات و رضایت مشتری در بانک­های صادرات استان گیلان

    تعیین رابطه سفارشی­سازی خدمات و اعتماد مشتری در بانک­های صادرات استان گیلان

    آزمون مدل تحقیق

     

     

     

    چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکه­ای است منطقی- توصیفی و پرده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده­اند(سکاران؛94:1381). کولهو و هنسلر در سال 2012 در مقاله­ای با عنوان ایجاد وفاداری در مشتریان از طریق سفارشی سازی خدمات بیان کرد که سفارشی­سازی خدمات یکی از مهمترین فاکتورهایی است که فرایند وفاداری مشتریان بانکی را تحت تأثیر قرار می­دهد(Coelho – Henseler,2012). با توجه به مطالب مطرح شده، متغیر­های تحقیق شامل سفارشی­سازی خدمات، وفاداری مشتریان، کیفیت ­درک­شده، رضایت مشتری و اعتماد مشتری است؛ که در شکل(1-1)نشان داده شده است:

     

     

    سفارشی سازی

    H1

    کیفیت درک شده

     

    اعتماد مشتری

    وفاداری مشتری

    رضایت مشتری

    H2

    H3

    H4

    H6

    H5

    H7

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل (1-1): مدل تحقیق(Coelho – Henseler,2012)

     

     

    فرضیه­های تحقیق

    فرضیه­های این تحقیق بر اساس متغیرهای تعیین شده و روش تحقیق مورد استفاده به شرح زیر هستند:

    سطح بالاتر سفارشی سازی خدمات منجر به کیفیت ادراک شده بالاتر می­شود.

     سطح بالاتر سفارشی سازی خدمات منجر به رضایتمندی بالاتر مشتری می­شود.

    سطح بالاتر سفارشی سازی خدمات منجر به اعتماد بالاتر مشتری می­شود.

     سفارشی سازی خدمات منجر به وفاداری بالاتر مشتری می­شود.

    هرچه اعتماد مشتری بیش­تر باشد، رابطه میان سفارشی سازی خدمات و وفاداری مشتری قوی­تر است.

    هرچه رضایت مشتری بیشتر باشد، رابطه میان سفارشی­سازی خدمات و وفاداری مشتری ضعیف­تر است.

     سطح بالاتر کیفیت ادراک شده منجر به وفاداری بالاتر مشتری می­شود.

     

    تعریف نظری و عملیاتی  متغیرهای تحقیق

    1-7-1)  وفاداری مشتری

    وفاداری مشتری تعهدی عمیق به خرید دوباره یک محصول یا خدمت برتری داده شده در آینده است که به معنای خرید دوباره از یک برند، علیرغم وجود تأثیرات محیطی و اقدامات بازاریابی رقبا برای تغییر رفتار است(حدادیان و همکاران؛1389). دو مولفه در نظر گرفته شده برای وفاداری مشتری که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از خیلی کم تا خیلی زیاد) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از: 1-احتمال خرید مجدد 2- احتمال توصیه به دیگران.

    1-7-2) سفارشی سازی

    سفارشی­سازی ارائه محصول به مشتری به گونه­ای است که مشتری خود بتواند عناصر اساسی مربوط به محصول  یا خدمات را درون مجموع مدل­های انتخابی که از قبل تحت این برند یا نام تجاری تعریف شده است، اصلاح یا تعدیل کند(Fan-Poole,2006). دو مولفه در نظر گرفته شده برای سفارشی­سازی که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از خیلی کم تا خیلی زیاد) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از: 1- ارائه خدمت یا محصول جهت رفع نیازهای خاص 2- ارائه خدمت یا محصول خاص، در شرکت­ موردنظر.

     

     1-7-3) رضایت مشتری

    رضایت مشتری یک نتیجه است که از مقایسه پیش از خرید مشتری از عملکرد مورد انتظار با عملکرد واقعی ادراک شده و هزینه­ای که پرداخت می­شود، به دست می‌آید. (Beerli et al,2004). سه مولفه در نظر گرفته شده برای رضایت مشتری که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از خیلی کم تا خیلی زیاد) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از: 1- رضایت کلی از یک کالا یا خدمت 2- برآورده شدن انتظارات 3- انطباق بین ایده­آل­های مشتری با شرکت.

    1-7-4) اعتماد مشتری

    اعتماد به عنوان اعتقاد و یا انتظار از این­که گفته و یا تعهدی که فروشنده عنوان می­کند، قابل اتکا است و فروشنده از آسیب پذیری خریدار سوءاستفاده نخواهد کرد، تعریف می­شود(Geyskens et al,2008). سه مولفه در نظر گرفته شده برای اعتماد مشتری که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از خیلی کم تا خیلی زیاد) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از: 1- داشتن اعتماد کامل 2- پیشنهاد بهترین گزینه از سوی شرکت 3- اعتقاد به صداقت شرکت.

    1-7-5) کیفیت درک­شده

    کیفیت درک­شده، اندازه­ی مغایرت بین ادراک مشتری از خدمات و انتظارات او می­باشد(Suresh chandar et al,2011). پنج مولفه در نظر گرفته شده برای کیفیت درک­شده که با طیف پنج درجه­ای لیکرت در مقیاس فاصله­ای (از خیلی کم تا خیلی زیاد) و توسط پرسش­نامه ارزیابی شده است عبارتند از: 1- کیفیت خدمات و محصولات 2- قابلیت اعتبار خدمات و محصولات 3- تنوع خدمات و محصولات 4- وضوح و شفافیت اطلاعات ارائه ­شده 5- کیفیت جهانی شرکت.

     

     

     

     

    قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی: تحقیق حاضر از نظر موضوعی در حوزه بازاریابی مورد مطالعه قرار می­گیرد.

    قلمرو زمانی: تحقیق حاضر در یک دوره ده ماهه از فروردین ماه 92 تا بهمن 92 انجام شده است.

    قلمرو مکانی: در این تحقیق، قلمرو مکانی شعب بانک صادرات استان گیلان است.

     

    [1] Coelho & Henseler

     

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ) منابع فارسی

    ادب حسین، رضایت مشتری تابع رضایت کارکنان،1390، مجله تدبیر، دوره 16، شماره 164، ص­ص 51-46.

    البدوی امیر و همکاران، ارزیابی اثرات مدیریت ارتباط با مشتری و و موانع شخصی­سازی در موسسات مالی، نشریه بانک و اقتصاد، 1385، شماره 70، ص­ص 53-50.

    ابراهیم­زاده بهجت، هوبخت اکرم، مثال‌های سفارشی سازی، دوفصلنامه بازاریابی نوین، 1392،دوره 2، شماره 4، ص­ص63-51.

    باصری بیژن و همکاران، ایجاد وفاداری مشتریان از طریق سفارشی سازی خدمات،کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی،1391،fsmcenter.com

    باقری احسان، عوامل موثر بر اعتماد مشتریان بانکی، دنیای اقتصاد،1391، شماره 63، ص­ص 31-28.

    بشیری مهدی و همکاران، بررسی اثر اعتماد مشتریان شهر تهران بر پذیرش بانکداری اینترنتی بر پایه مدل TAM،(مطالعه موردی: بانک ملت)، دوماهنامه دانشور رفتار، 1389، دوره17،شماره 41، ص­ص461-443.

    پاک­فر کامران، کیفیت خدمات: کلیدی برای بازاریابی موفق،1391، marketingarticles.ir.

    تاج­زاده ابوالفضل و همکاران، بررسی وفاداری مشتریان(مطالعه موردی: بانک تجارت شهر تهران)، 1389، SID.ir .

    ترکمندی حمید­رضا، مشتری­مداری و راه­کارهای کسب رضایت مشتریان،نشریه کسب و کار موفق، 1391، دوره1، شماره 5، ص­ص 93-85.

    جوانمرد حبیب­الله، سلطان­زاده علی­اکبر، بررسی ویژگی­های برند اینترنتی و وب سایت­ها و تاثیر آن بر اعتماد و وفاداری مشتریان، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ۱۳۸۸،دوره 13، شماره ۵3، ص­ص 256-225.

    جیپ بل، مشتری در جایگاه شریک، ترجمه غلامرضا صالحی، تهران: خدمات فرهنگی رسا، چاپ دوم، 1380.

    حاجی کریمی علی، عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان به مارک تجاری، نشریه پیام مدیریت، 1384، شماره 16/ 15، ص­ص 164-129.

    حدادیان علیرضا و همکاران، پیش شرط­ها و پیامدهای وفاداری مراجعان کتابخانه­ها: طراحی الگوی وفاداری مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی،1389، شماره 47، ص­ص  19-15.

    حسینی میرزا حسن، احمدی­نژاد مصطفی، بررسی تأثیر رضایت­مندی مشتری، اعتماد مشتری به نام تجاری و ارزش ویژه نام تجاری در وفاداری رفتاری و نگرشی مشتری(مطالعه موردی بانک رفاه)، ماهنامه بررسی­های بازرگانی،1387، شماره ۳۳ ، ص­ص51-42.

    حمیدی­زاده محمدرضا و همکاران، طراحی و تبیین مدل فرآیندی وفاداری مشتریان؛ مورد پژوهی: بانک­های خصوصی، نشریه کاوش­های مدیریت بازرگانی،1388، دوره 1، شماره 2 ، ص­ص170-133.

    حمیدی­زاده محمدرضا و همکاران، طراحی و تبیین مدل وفاداری پایدار مشتریان تجارت الکترونیکی: مطالعه­ای در وب سایت­های خرده فروشی الکترونیکی، مجله علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،1390، دوره 1، شماره2، ص­ص92-79.

    حیرتی نیما، سنجش رضایت مشتریان با استفاده از مدل ACSI (مطالعه موردی سنجش رضایت مشتریان روغن‌موتور خودرو در ایران)، کنفرانس ملی ارتباط با مشتری تهران، 1386، mgtsolution.com .

    خورشیدی غلام­حسین، کاردگر محمدجواد، شناسایی و رتبه­بندی مهم­ترین عوامل موثر بر وفاداری مشتریان، ماهنامه چشم­انداز مدیریت، 1388، شماره 33 ، ص­ص191-177.

    خوش­سیما غلامرضا، مقدمه­ای بر چابکی در سازمان­ها، ماهنامه تدبیر، 1382، شماره 134، ص­ص 58-54.

    دفت ریچارد ال، تئوری و طراحی سازمان، جلد اول، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: موسسه مطالعات بازرگانی، چاپ ششم، 1384.

    دیواندری علی، دلخواه جلیل، تدوین و طراحی مدلی برای سنجش رضایت‌مندی مشتریان در صنعت بانکداری و اندازه­گیری رضایت‌مندی مشتریان بانک ملت بر اساس آن، فصلنامه پژوهش­های بازرگانی، ۱۳۸۴، شماره ۳۷،  ص­ص ۱۸۵-۲۲۳.

    زمانی منوچهر، نگرشی بر استراتژیهای رقابت در بانک­ها، فصلنامه بانک صادرات ایران، 1380 دوره 5، شماره 18، ص­ص 17-13.

    سپهری پریسا، نظر مشتریان نسبت به سفارشی­سازی، مرکز توسعه کسب و کار بانکداری، 1390، ir.bankbusiness . 

    سجادی علی­اکبر، نقش رضایت مشتری در تجارت، تهران: نشر دانش، چاپ هفتم، 1387.

    سکاران اوما، روش­های تحقیق بر مدیریت، صائبی محمد، شیرازی محمود، تهران، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی، چاپ دوم، 1381.

    سید جوادین سیدرضا و همکاران، بازاریابی درونی گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ، نشریه مدرس علوم انسان: پژوهش­های مدیریت در ایران، 1389، شماره 14، ص­ص 97-67.

    سیمونز  جیمز ای، موناجی فیتز، مدیریت خدمات؛ استراتژی، عملیات و تکنولوژی اطلاعات، ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ اول، 1382.

    شربت اوغلی احمد، اخلاصی امیر، طراحی مدلی برای سنجش رضایت­مندی مشتریان در صنعت بانکداری توسعه­ای و اندازه­گیری رضایت­مندی مشتریان بانک صنعت و معدن، نشریه دانش مدیریت، 1387، شماره 81، ص­ص 74-57.

    صادقی علی­منصور و همکاران، شناسایی عوامل درون و برون سازمانی موثر بر جلب رضایت مشتریان در موسسه مالی و اعتباری صالحین(بانک آینده)، چهارمین کنفرانس بین­المللی بازاریابی خدمات بانکی، 1391، FSMcenter.com .

    صفری مجید، اعتماد مشتری کلید موفقیت، ماهنامه موفقیت، 1389، دوره 8 ، شماره 261، ص­ص 27

    غفاری فرهاد و همکاران، مطالعه رابطه ابعاد کیفیت خدمات و رضایت مشتری در صنعت بانکداری: مدل مقایسه­ای خدمات سنتی و الکترونیکی، فصلنامه علوم مدیریت ایران،1391، دوره 6، شماره 24، ص­ص 66-41.

    غمخواری معصومه، حمیدی­زاده محمدرضا، شناسایی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان بر اساس مدل سازمان­های پاسخگوی سریع، فصل­نامه پژوهش­نامه بازرگانی، 1388،شماره 52، ص­ص210-187.

    فتاحی مهدی، اعظمی امیر، رفتار شهروندی سازمانی: بیان تعاریف، عوامل ایجاد­ کننده، پیامدها و ارائه یک مدل اولیه، مجله ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی تهران، 1388، دوره اول، شماره 3، ص­ص 21-16.

    فلاحی سارا، ارتباط صحیح  کارکنان با مشتریان، ماهنامه اصول مدیریت، 1390، شماره16، ص­ص 28-24.

    قیداری فرشته، رابطه رضایت شغلی و اعتماد با کیفیت درک شده، فصلنامه مدیریت دولتی، 1391، دوره 4، شماره 10، ص­ص 61-54.

    کاووسی محمدرضا، سقایی عباس، روش‌های اندازه‌گیری رضایت مشتری، تهران: انتشارات سبزان، چاپ اول، 1384.

    محمدی اسماعیل، مشتری­مداری و تکریم ارباب رجوع، تهران: خدمات فرهنگی رسا، چاپ هشتم، 1390.

    مخدومی­جوان رضا، کفاشی مجید، تأثیر عوامل اجتماعی و سازمانی بر میزان وفاداری مشتریان به بانک تجارت، فصلنامه پژوهش اجتماعی، 1391، دوره 4، شماره 14، ص­ص153-137.

    مشبکی اصغر و همکاران، ارائه مدل تاثیر دیدگاه مصرف کننده بر ارزش کلی درک شده محصولات سفارشی سازی شده انبوه، پژوهش­نامه مدیریت، 1389، دوره سوم، شماره 7، ص­ص 78-55.

    مقصودی محمدحسین، ارتباط بین رضایت مشتری با کارایی و اثربخشی فرایندها، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت، 1382.

    ملکی آناهیتا، دارابی ماهان، روش­های مختلف اندازه­گیری رضایت مشتری، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته،1387، دوره1، شماره 3، ص­ص 32-27.

    میراحمدی سیامک، سفارشی­سازی انبوه دلائل و خاستگاه­ها، روزنامه دنیای اقتصاد، 1390، شماره ۲۵۶۳، کد خبر435497-DEN.

    نوری حمید، رادفورد راسل، مباحث نوینی در مدیریت تولید و عملیات، ترجمه دردانه داوری و بنفشه بهنام و هاله ولیان، تهران: سازمان مدیریت صنعتی، چاپ پنجم ،1389.

    وکیلی هستی، رضایت مشتری،1392،  modiryatbartar.blogfa.com.

    ونوس داور، صفائیان میترا، روش‌های کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانک‌های ایرانی، تهران: انتشارات نگاه دانش، چاپ  چهارم، 1384.

    هاشمی مسعود، رمزگذاری اطلاعات: روشی برای بدست آوردن اعتماد مشتری، نشریه اینترنتی پنومان، 1392،ictc.aeoi.ir.

    هوسویان جواد، گیلانی­نیا شهرام، تاثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه علوم انسانی آزاد اسلامی واحد سنندج، 1389، شماره 14، ص­ص120-103.

    یحیایی ایله­ای احمد، اصول مشتری­مداری، تهران: نشر جاجرمی، چاپ دوم، 1389.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ب) منابع انگلیسی

    Allaway A et al, 2006, Deriving and exploring behavior segments within a retail loyalty card program, European Journal of Marketing, Vol. 40, No. 1/2 , pp. 1313- 1339.

    Al-Hawari M et al, 2009, The Relationship between Service Quality and Retention within the Automated and Traditional Contexts of Retail Banking, Journal of service Management, Vol. 20, No. 4, pp. 455-472.

    Aydin S et al, 2011, Customer Loyalty and the effect of switching costs as a moderator variable, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 23, No. 1, pp. 89-103.

    Beerli A et al, 2004, A model of customer loyalty in the retail banking market, European Journal of Marketing, Vol. 38, No. 1/2, pp. 253-275.

    Berry L.L, 2011, Relationship marketing of services-growing interest: emerging perspectives, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 63, No. 4, pp.236– 245.

    Brodie  R et al, 2009, Investigating the service brand: A customer value perspective, Journal Of  Business Research, Vol. 26, No. 6, pp. 45- 55.

    Cashell  J.D, 2012, Web trust: a seal of approval, The Internal Auditor, Vol. 56, No. 3, pp. 50– 53.

    Chung P.W et al, 2010, Knowledge-based Process Management- an Approach to Handling Adaptive Workflow, Knowledge-Based Systems, Vol. 16, No. 3, pp. 149–160.

    Coelho S & Henseler J, 2012, Creating customer loyalty through service customization, European Journal of Marketing, Vol. 46, No. 3/4, pp. 331-356

     Dibb s, 2001, Banks, customer relationship management  to the segment of one, journal of financial services marketing, Vol. 5, No. 1, pp.10-23.

    Dick A & Kunal B, 2011, Customer loyalty: Toward, an integrated conceptual framework, Journal of the academy of marketing science, Vol. 62, No. 15, pp. 99-113.

    Duray R et al, 2010, Approaches to Mass Customization: Configurations and Empirical Validation, Journal of Operations Management, Vol. 18, pp. 605-625.

    Fan H  &Poole M. S, 2006, What is personalization? Perspectives on the design and implementation of personalization in information systems, Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Vol. 16, pp.179-202.

    Gee R et al, 2008, Understanding and profitably managing customer loyalty, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 26, No. 4, pp. 359-374.

    Geyskens I et al, 2008, The effects trust and interdependence on relationship commitment: A trans-Atlantic study, International Journal of Research in Marketing, Vol. 43, No. 4, pp. 303 – 317.

    Ghobadian A et al, 2011, Service Quality: Concepts and Models, International Journal of Quality & Reliability Management,Vol. 51, No. 16, pp. 43-66.

    Gomez  B et al, 2006, The role of  loyalty programs in behavioral and affective loyalty, Journal of Consumer Marketing, Vol.23, No. 7, pp. 396-387.

    Grazioli S & Jarvenpaa S.L, 2009, Perils of Internet fraud: an empirical investigation of deception and trust with experienced Internet, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics—Part A: Systems and Humans, Vol. 30, No 4 , pp.395–410.

    Hallowell R, 2006, The relationship of customer satisfaction, customer loyalty and profitability: an empirical study, International Journal of Service Industry Management, Vol.7, No. 4, pp. 27-42

    Heskett L, 2011, Beyond customer Loyalty, Managing Service Quality, Vol. 29, No. 8, pp. 355-357.

    Hoffman D.L et al, 2009, Building consumer trust online, Communications of the ACM, Vol. 42, No. 4, pp. 80–85.

    Jamal A & Naser, K, 2002, Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking, European Journal of Marketing, Vol. 20, No.4, pp. 146-160.

    Jeong Y & Lee Y, 2010, A study on the customer satisfaction and customer loyalty of furniture purchaser in on-line shop, Asian Journal on Quality, Vol. 11, No. 2, pp. 146 – 156.

    Johnson M & Nilsson L, 2003, The Importance of Reliability and Customization from Goods to Services, Quality Management Journal, Vol. 10,No. 1, pp.1-15.

    Johnson M et al, 2011, The evolution and future of national customer satisfaction index model, Journal of  Economic Psychology, Vol. 48, No. 4, pp. 63-71.

    Lee M.K.O & Turban E, 2009 , A trust model for consumer Internet shopping, International Journal of Electronic Commerce, Vol. 6, No. 1, pp.75 –91.

    Lu Y & Seock Y, 2008, The influence of grey consumers' service quality perception on satisfaction and store loyalty behavior, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 36, No. 2, pp. 901-918.

    Matzler K & Grabner S, 2008, Risk aversion and brand loyalty: the mediating role of brand trust and brand affect, Journal of Product & Brand Management, Vol. 17, No.3, pp.154-162

    Mayer R. C  et al, 1995, An integrative model of organizational trust, Acad. Management Rev, Vol. 20, No. 3, pp. 709– 734.

    McIlraith S & Son T, 2010, Adapting Go log for Composition of Semantic Web Services, Proceeding of the International Conference on the Principles of Knowledge Representation and Reasoning, Journal of  internet Knowledge, Vol. 4, pp. 482-496.

    McKnight D. H et al, 2010, Developing and Validating Trust Measures for e-Commerce: An Integrative Typology, Information Systems Research, Vol.13, No. 3, pp. 34-59.

    McMullan R & Gilmore A, 2007, Customer loyalty: an empirical study, European Journal of Marketing, Vol. 42, No. 1/2, pp. 1094-1084.

    Ou W et al, 2011, Relationships among customer loyalty programs, service quality, relationship quality and loyalty, Chinese Management Studies, Vol. 5, No. 2, pp. 194-206.

    Owen L & Othman A, 2002, Adopting & Measuring Customer Service Quality (sq) in Islamic Banks, International Journal of Islamic Financial Services, Vol. 3, No. 1, pp. 1-10.

    Parasuraman A et al, 2008, SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality, Journal of Retailing, Vol. 64, No. 2, pp. 12-37.

    Park j et al, 2008, Comparison Standards in Consumer Satisfaction Formation: Involvement and Product Experience as Potential Moderator, JCSDCB, Vol. 11, pp. 28-39.

    Pavlou, P.A, 2007, Evidence of the effect of trust building technology in electronic markets: price premiums and buyer behavior, MIS Quarterly, Vol. 26, No. 3, pp.243–268.

    Ramaseshan B et al, 2013, Effects of customer equity drivers on customer loyalty in B2B context, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 28, No. 4, pp. 335 – 346.

    Sheng T & Liu C, 2010, An empirical study on the effect of e-service quality on online customer satisfaction and loyalty, Nankai Business Review International, Vol. 1, No. 3, pp. 273 – 283.

    Stafford M. R et al, 2010, Determinants of Service Quality and Satisfaction in the Auto Casualty Claims Process, Journal of Service Marketing, Vol. 12, No. 6, pp. 426-440.

    Sunil E & Clark L, 2009, Comparison of Current Models of Consumer Satisfaction / Dissatisfaction, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, Vol.5, pp. 104-114.

    Sureshchandar G. S et al, 2011, Determinants of Customer – Perceived Service Quality: A Confirmatory Factor Analysis Approach, Journal of Service Marketing, Vol. 16, No. 1, pp.  9 –34.

    Taylor S.A et al, 2010, The importance of brand equity to customer loyalty, Journal of  Product & Brand Management, Vol. 13, No. 4, pp. 217-227.

    Wang Y et al, 2011, The antecedents of service quality and product quality and their influences on bank reputation: evidence from the banking industry in China, Managing Service Quality, Vol. 13, No. 1, pp. 72-83.

    Wang L & Wu C, 2012, Customer loyalty and the role of relationship length, Managing Service Quality, Vol. 22, No. 1, pp. 58 – 74.

     


موضوع پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , نمونه پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , جستجوی پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , فایل Word پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , دانلود پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , فایل PDF پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , تحقیق در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , مقاله در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , پروژه در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , پروژه درباره پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان , رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین فرایند وفاداری مشتریان بانکی از طریق سفارشی سازی خدمات شعب بانک صادرات استان گیلان

پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش: بین الملل چکیده هدف از این تحقیق تاثیر سفارشی سازی خدمات بر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان شعب بانک ملی شهرستان لنگرود می‌باشد. جامعه ی آماری پژوهش را، کلیه مشتریان شعب بانک ملی در شهرستان لنگرود، تشکیل می دهد. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران برای جامعه نامحدود تعداد 392 نفر به ‌عنوان نمونه آماری انتخاب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) فصل اول مقدمه : در جهان کنونی که امکان تولید انبوه کالا و خدمات زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم آورده است، برای تولیدکنندگان راهی جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده و دیگر نمی توان حیطه بازار و عرضه را با ابزارهای محدود گذشته تعریف کرد. تجربه نشان داده است، سازمان هایی که ازمنظر سنتی به مفاهیم مشتری، کالا، بازار، فروش، خرید، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده رقابت میان بانکها و پیچیدگی نظام بازاریابی خدمات بانکی شرایطی را ایجاد کرده که اگر به عرصه رقابتی و راهکارهای هوشمندانه توجه نشود بعضا بانکها در اهداف خود دچارناکامی شده و کم کم از صحنه رقابت حذف می‌شوند. چیزی که برای مشتریان ارزش تعیین کننده و نهایی را دارد، توانایی بانک در ارائه خدمات ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین­المللچ چکیده استفاده از روش­های نوین مهندسی کیفیت در سالیان اخیر رشد روز افزونی داشته بطوریکه شرکت­های صنعتی و خدماتی برای تولید و ارائه محصولات و خدمات خود مطابق با خواسته­های متغیر مشتریان از این روش­های مهندسی کیفیت استفاده می­کنند.یکی از این روش­ها که از طریق ندای مشتری اقدام به جمع­آوری ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی داخلی چکیده: امروزه پیشرفت اقتصادی و بازرگانی کشور در گرو پیشرفت صنعت بانکداری پا به پای سایر صنایع کشور و همچنین صنایع بانکداری سایر کشورهای پیشرفته است. در حال حاضر درصد بالایی از مالکیت این صنعت در اختیار دولت بوده ولی با ظهور برخی بانکهای خصوصی رقابت در این صنعت نیز آغاز شده اما با ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع تير ماه  1394 چکيده بازار رقابت شديد بانک­ها و تاسيس موسسات مالي و بانک­هاي خصوصي جديد در ايران، بانک­ها را ملزم مي­کند هر

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی\ چکیده توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانکها روش های جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمده در شکل پول و سیستم های انتقال منابع در عرصه بانکداری الکترونیکی شده است. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA) چکیده فارسی: تجارت نوین نیازمند ابزارها و زیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرآیندهای اقتصادی است.هنگامی که از پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات با امورمختلف صحبت میکنیم، پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و بانکداری یکی از ملموس ترین و بدیهی ترین نکاتی است که به ذهن متبادر می شود.این تحقیق نیز بطورموردی به رابطه بکارگیری فناوری ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد (M.Sc.) گرایش: اقتصاد کشاورزی بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر رضایتمندی مشتریان در بانک قرض الحسنه مهر ایران (شعب شیراز و مرودشت) چکیده هدف همۀ مؤسسات خدماتی از جمله بانکها ارائه خدمات مناسب و مورد رضایت مشتریان است. از آنجا که بانکها در محیطی با محصولات غیرمتمایز فعالیت می کنند، کیفیت خدمات در آنها به عنوان اولین سلاح رقابت شناخته می شود. ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

ثبت سفارش