پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان

word 1 MB 30678 180
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    رشته مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی

    چکیده

    تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان است تا از این طریق امکان کمک به بخش تولید کشور و استان در راستای تدوین استراتژی­های مناسب در جهت بهبود عملکرد به ویژه در حوزه بازرگانی با نظر به اصول تولید ناب را فراهم نماید. تحقیق حاضر از نظر اجرا از نوع توصیفی شاخه همبستگی است. همچنین جامعه آماری، کلیه شرکت­های تولیدی استان گیلان (با بیش از 20 پرسنل) می باشد که بر اساس آمارها در حدود 340 مورد برآورد گردیدند، جهت برآورد میزان حجم نمونه، از جدول مورگان و کرجسی استفاده شد، که بر این اساس حجم جامعه نمونه 181 شرکت محاسبه گردید. ابزار سنجش و اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه بوده و جهت بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضمن آن که روایی پرسشنامه نیز از طریق مشورت با اساتید و صاحب نظران مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت توصیف متغیرهای تحقیق از شاخص­های توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، میانگین وزنی، انحراف معیار، واریانس و برای اثبات یا رد فرضیه­ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین میزان اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت معنادار است. ضمن آن که رابطه بین ابعاد تولید ناب در بخش­های بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیم­های چند وظیفه ای، عدم تمرکز، یکپارچگی وظایف و سامانه­های اطلاعاتی عمودی با عملکرد بازرگانی شرکت­های تولید استان گیلان نیز مثبت معنادار است. هم­چنین بین ابعاد حذف اتلاف و سامانه تولید کششی تولید ناب با عملکرد بازرگانی شرکت­های تولید استان گیلان رابطه مثبتی وجود ندارد.

    لید واژگان: تولید ناب، عملکرد بازرگانی، حذف اتلاف ، بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیم­های چند­ وظیفه­ای، عدم تمرکز، یکپارچگی وظایف و سامانه­های اطلاعاتی عمودی.

    مقدمه

    دو انقلاب در ابتدا و انتهای قرن بیستم رخ داده است .انقلاب آغازین ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید دستی و انقلاب پایانی ظهور ناب و خاتمه یافتن عصر تولید انبوه است. اکنون جهان در آستانه عصری جدید به سر می برد، عصری که در آن دگرگونی شیوه ها ی تولید محصولات و ساخته­های بشر چهره زندگی او را یکسره دگرگون خواهد کرد(Pettersen, 2009: 1) .

    لازمه رقابت در دنیای کنونی بهره گیری از تمام فنون، ابزارها و ایده های جدید ناب[1] است. در نیمه دوم قرن بیستم، تولید کنندگان جهان با رقبایی جدید مواجه شدند که با نیمی از سرمایه و امکانات لازم، محصولات را با کیفیتی بهتر، تنوعی بیشتر و با قیمتی پایین تر به بازارجهانی عرضه می کردند. تولید ناب[2] در واقع شیوه تولیدی است که ضمن به کارگیری فواید تولید انبوه و تولید دستی، با هدف کاهش ضایعات[3] و حذف هر فعالیت بدون ارزش­افزوده[4] شکل گرفته است. بر این مبنا تکنیک ناب با کمک مجموعه ابزارهای خود می‌تواند نقش بنیادینی در اصلاح و بهبود فرایندها داشته باشد(اسمعیلی گیوی، 1382: 51). تولید ناب یک سامانه کامل است و مبنای عملکرد این سامانه یک رابطه برد دو طرفه برای کلیه عناصر موجود در چرخه تولید ناب می باشد.

    در این فصل ابتدا به تشریح  بیان مسأله تحقیق پرداخته خواهد شد و ضمن مطرح نمودن سؤالات اصلی و فرعی تحقیق،  اهمیت و ضرورت آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس  اهداف، چارچوب نظری و فرضیه های تحقیق بیان می­شود و در پایان فصل نیز تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها به همراه قلمرو تحقیق بیان می­گردد.

    1-2) بیان مسأله

    بهبود عملکرد[5] برای همه شرکت­های در طی فعالیت سالیانه مهم است. در دهه گذشته شرکت­های ایرانی در این زمینه روند پر نوسان و قابل قبولی ارایه ننموده اند (نورپاش، 1391: 16) این باعث کاهش توان رقابتی آن ها شده است. باید در نظر داشت که هدف موسسات تولیدی یا خدماتی می تواند رشد، سودآوری و یا بقاء می­باشد. از جمله عوامل اثرگذار بر هدف فوق که در تمامی سازمان های تولیدی و خدماتی مطرح    می­باشد، عبارتند رضایت مشتری[6]، رقبا، فن­آوری[7]، نیروی انسانی ماهر، کاهش هزینه و افزایش کیفیت. از میان عوامل مذکور رضایت مشتری مهم ترین نگرانی شرکت­های کنونی می باشد. ویژگی اصلی باید در محصولات تولیدی وجود داشته باشند تا منجر به رضایتمندی مشتریان شوند، برخی از این عوامل عبارتند از  کیفیت بالا به صورت مداوم ، هزینه پایین، تحویل محصول به مشتری در زمان مناسب. دستیابی به هرکدام از ویژگی های مذکور نیازمند اجرا و بکارگیری مجموعه ای از اصول و تکنیک های مختلف تولیدی      می­ باشد. علاوه بر پیچیدگی زیاد، پیاده سازی همزمان این عوامل و نیز تضادها و تاثیرات منفی که بر روی یکدیگر دارند سبب می شود که بسیاری از موسسات از اجرای همزمان آن ها خودداری کنند. جمع آوری و یکپارچه سازی تمامی مفاهیم رویکردها و اصول مختلف در یک سازمان تولیدی و یا خدماتی و بهره گیری موثر از مزایای یکپارچه سازی آن ها نیازمند یک رویکرد نظام مند می باشد. رویکردی که می تواند تمامی این مفاهیم و اصول را به طور مناسب و یکپارچه ایجاد کند رویکرد ناب [8] است(نژادمبشر، 1386: 12-11).  

    تولید ناب یک سامانه کامل است که از فلسفه بهبود مستمر استفاده می کند و با بهره گیری از فرهنگ کار تیمی[9] سعی دارد اتلاف[10]­های موجود در فرایند تولید را بیابد، تحلیل کند و آن ها را از بین ببرد. این سامانه به نوعی طراحی شده است که بتواند حداکثر استفاده را از اندازه گیری مداوم بهبود جریان تولید و برطرف کردن اتلاف داشته باشد. تولید ناب در واقع یک نگرش نظام مند است که در صدد حذف ضایعات و  اتلاف­ها و از بین بردن هر فرایند اضافی از مرحله ی تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتاً فروش می باشد. مبنای عملکرد سامانه در تولید ناب یک رابطه برد دو طرفه با کل اجزاء و ذینفعان در سامانه می باشد و تمامی عناصر موجود در چرخه تولید ناب از فروشنده ی مواد اولیه تا فروشنده کالا به شکلی مطلوب باید منتفع گردند. تولید ناب به معنی حذف ضایعات و اتلاف­ها، حذف انتظار و حمل و نقل و سرمایه گذاری بیش از میزان لازم، نیز حذف تولیدات معیوب بوده و همچنین به دنبال جذب و کشش هرچه بیشتر مشتری است (جعفرنژاد، 1390: 166).

    تولید یک محصول با ویژگی های رقابتی و مطابق با خواسته های مشتریان نیازمند به کارگیری فرایندهای تولیدی است که هر مرحله از آن سبب ایجاد ارزش افزوده در محصول نهایی می شود. در تولید ناب برای بهبود فرایند های تولیدی و ایجاد یک محیط سازمانی برای دستیابی به اهداف بلندمدت از اصولی استفاده می شود. شناسایی و بکارگیری این اصول، سازمان ها را در اجرای تولید ناب یاری می کند. 9 اصل شناسایی شده تولید ناب عبارتند از (جعفرنژاد، 1390: 211-219):

    حذف اتلاف[11]: هدف و فلسفه تولید ناب کاهش در میزان هزینه هاست این هدف از طریق حذف اتلاف (هرچیزی که ارزشی بر محصولات ایجاد نکند) تحقق می یابد. به هر چیزی که مشتری به ازای آن حاضر به پرداخت پول نباشد اتلاف گفته می­شود و در نتیجه باید حذف شود.

    بهبود مستمر[12]: هنگامی که یک سامانه تولید به طور پیوسته تولید می یابد تنها هدف آن را می­توان کمال نامید، اگر حذف اتلاف را به عنوان زیربنایی ترین اصل تولید ناب در نظر گرفت بی­شک بهبود مستمر را می توان در جایگاه بعدی قرار داد.

    میزان نواقص صفر[13]: به منظور دستیابی به سطوح بالاتر بهره­وری[14] لازم است تا قطعات و محصولات ما از همان مراحل اولیه تولید عاری از هر گونه عیب و نقص باشد.

    تولید بهنگام[15]: هدف نهایی در تولید بهنگام مواجه شدن هر فرایند با یک قطعه در هر لحظه و درست در زمان مورد نیاز است.

    سامانه تولید کششی[16] : در مقابل سامانه تولید فشاری: سامانه انبوه تولید به شکل فشاری است که از ماه ها قبل برنامه ریزی و مواد سفارش داده و بر اساس برنامه به خط فرستاده می شود در این تولید قطعه در صفی از عملیات حرکت می کند وقتی عملیات به پایان می رسد قطعه به عملیات بعدی هل داده می شود. این روش نیاز به واکنش های ناگهانی دارد و تغییر تولید را مشکل می کند.برای رسیدن به سامانه تولید ناب باید تولید به شکل کششی تغییر کند. سامانه کششی به معنای آن نیست که کسی نباید کالا یا خدماتی تولید کند مگر آن­که مشتری قبلاً برای آن سفارش داده باشد. در اغلب سامانه های رایج از این نوع، مشتری محصول را برمی دارد و سپس تولید کننده جای خالی محصولی برداشته شده را پر می کند. اعمال مفهوم کشش قدری پیچیده تر است.

    تیم­های چند وظیفه­ای[17]: نمایان­ترین مشخصه از سازمان­دهی کار از سامانه تولید ناب استفاده وسیع از تیم­های کاری چند وظیفه­ای می باشد.

    عدم تمرکز در مسئولیت­ها: تمرکز زدایی مسئولیت­ها و تخصیص آن­ها به تیم­های کاری چند وظیفه­ای، یکی دیگر از مشخصه­های مهم در سازمان­دهی کار ناب است.

    یکپارچگی وظایف: یکپارچه سازی وظایف متفاوت در قالب تیم­ها به این معنی است که وظایفی که در گذشته به وسیله بخش­های غیر مستقیم انجام می­شدند،  اکنون در حوزه وظایف تیم­ها قرار می­گیرند و در نتیجه محتوای وظایف تیم­ها افزایش می­یابد.

    سامانه­های اطلاعاتی عمودی[18]: اطلاعات در توانمند سازی تیم­های چند وظیفه ای در جهت نیل به اهداف سازمانی بسیار مهم هستند.در حقیقت آن چه که بهبود عملکرد شرکت ها را مشکل نموده، انتخاب موثرترین و بهترین استراتژی، با توجه به ویژگی های سازمان است.

    با توجه به مطالب فوق­الذکر در تحقیق حاضر بر رابطه­ی بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان پرداخته می شود.

    1-3) سؤالات تحقیق

    سؤالات اصلی و فرعی تحقیق شامل موارد ذیل است:

    سؤال اصلی آن است که آیا بین میزان اصول تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبتی وجود دارد؟

    سؤالات فرعی نیز عبارتند از:

    آیا بین میزان حذف اتلاف و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    آیا بین میزان بهبود مستمر و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    آیا بین میزان میزان نواقص صفر و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    آیا بین میزان تولید بهنگام و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد؟

    آیا بین میزان سامانه تولید کششی و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    آیا بین میزان تیم های چند وظیفه ای و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    آیا بین میزان عدم تمرکز در مسولیت ها و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    آیا بین میزان یکپارچگی وظایف و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    آیا بین میزان سامانه های اطلاعاتی عمودی و عملکرد بازرگانی شرکت های تولید استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد؟

    1-4) اهمیت و ضرورت تحقیق

    با انجام تحقیق در خصوص رابطه­ی بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی، مشخص     می­شود که تولید ناب با ابعاد گوناگون خود چگونه می تواند بر عملکرد بازرگانی شرکت­ها تولیدی تاثیرگذار باشد. شرکت های تولیدی  جهت بقا در صحنه ی رقابت و به منظور اثربخشی بیشتر، نیازمند آن هستند که به طور مستمر عملکرد خود را بهبود ببخشند. شناخت اصول تولید ناب به شرکت­ها کمک      می­کند که ضمن آشنایی با این اصول و جایگاه خود در این راستا، بتوانند از تولید ناب جهت نیل به عملکرد مطلوب استفاده نمایند. تحقیق­های متعددی که طی چند دهه اخیر در خصوص تولید ناب در شرکت های تولیدی انجام شده، اهمیت روز افزون این نوع تولید را آشکار می نماید و گویای این واقعیت است که تولید ناب مؤثر بوده و می تواند تاثیرات مثبتی در سطح شرکت­ها ایجاد نمایند. با عنایت به این­که امروزه شرکت­های تولیدی ایرانی تلاش­های بسیاری برای ارایه عملکرد بهتر در بازار از خود نشان داده و می­کوشند تا با بهره­گیری از تکنیک­ها و ابزارهای متعددی به این مهم دست یابند لذا تحقیق حاضر می کوشد با بررسی رابطه­ی بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی راهکارهای مناسبی را جهت بهبود در عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی ارایه دهد.

     

    1-5) اهداف تحقیق

    هدف این تحقیق پاسخ به سوال اصلی تحقیق است که در این راستا اهداف زیر قابل دسترسی است:

    توصیف متغیرهای موجود در فرضیه های تحقیق شامل عملکرد بازرگانی، حذف اتلاف، بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیم­های چند­ وظیفه­ای، عدم تمرکز، یکپارچگی وظایف و سامانه­های اطلاعاتی عمودی است.

    سنجش رابطه بین متغیرها مطابق فرضیه های تحقیق.

    آزمون فرضیه های تحقیق.

    همچنین اهداف کاربردی تحقیق شامل استفاده از نتایج در طراحی استراتژی­های تولید می­باشد.

    1-6) چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی تحقیق بر آن استوار می باشد. در خصوص چیستی عملکرد،  نگرش­های متفاوتی وجود دارد. کین[19] معتقد است که عملکرد چیزی است که فرد به جا می گذارد و جدای از هدف است. برنادین[20] عملکرد را به عنوان نتایج کار تعریف نموده است اما عملکرد شرکت میزان موفقیت یک شرکت در خلق ارزش برای قسمت های مختلف بازار است در واقع عملکرد شرکت بر اساس دستیابی به اهداف کسب و کار، از طریق واحدهای مختلف شرکت، تعیین می گردد و موفقیت استراتژی های هر شرکت، در عملکرد آن شرکت منعکس می شود. اگرچه عملکرد می تواند معانی متنوعی داشته باشد (مثلا: کوتاه مدت یا بلندمدت و …) به طور عمده از دو دیدگاه می توان به آن نگریست، نخست مفهوم ذهنی که مرتبط است با عملکرد شرکت ها نسبت به رقبای آن ها و دیدگاه دوم مفهوم عینی است که بر پایه ی اندازه گیری مطلق عملکرد می باشد. با توجه به ادبیات تولید ناب می توان گفت شرکت های تولیدی می کوشند با توسل به اصول تولید ناب عملکرد بهتری در بازار رقابتی امروزه از خود ارایه دهند. تولید ناب یک استراتژی مدیریتی و رویکردی جهت شناسایی و حذف ضایعات و برای حداقل نمودن هزینه ها و حرکت به سوی بهره وری و تعالی سازمانی می باشد (ملک اخلاق و رجبی زاده، 1390: 5).

    محقق با مطالعه متون و ادبیات پیشین، در تحقیق انجام شده در خصوص رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان، به منظور تشریح ابعاد تولید ناب از نظرات کارلسون و آهلشتروم (1996)، استفاده نموده است. مطالعات انجام شده از سوی کارلسون و آهلشتروم در سال 1996در مقاله ای با عنوان ارزیابی تغییرات در جهت نابی به منظور عملیاتی کردن اصول متفاوت تولید ناب آمده است. نامبردگان در تحقیقات خود تولید ناب را دارای 9 اصل، حذف اتلاف ، بهبود مستمر، نواقص صفر، تولید بهنگام، تیم­های چند­ وظیفه­ای، عدم تمرکز، یکپارچگی و سامانه­های اطلاعاتی عمودی معرفی نموده­اند (جعفرنژاد، 1390: 166).

     

     

     

     

     

    در تحقیق حاضر طبق نمودار (1-1) رابطه­ی بین 9 اصل فوق و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    نمودار (1-1) مدل رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق

     

     

     

     

    1-7) فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی این تحقیق عبارت است از این­که بین میزان اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    فرضیه های فرعی تحقیق شامل موارد زیر است:

    بین میزان حذف اتلاف و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین میزان بهبود مستمر و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد.

    بین میزان نواقص صفر و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین میزان تولید بهنگام و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین میزان سامانه تولید کششی و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین میزان تیم های چند وظیفه ای و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین میزان عدم تمرکز در مسولیت ها و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین میزان یکپارچگی و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین میزان سامانه های اطلاعاتی عمودی و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت  وجود دارد.

    1-8) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

    تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق شامل موارد ذیل می­باشد:

    1-8-1) متغیر وابسته (عملکرد بازرگانی): عملکرد به معنای فرآیند تبین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته است.  در این تحقیق عملکرد بازرگانی بر اساس سازه­های عملکرد بازار و عملکرد مالی اندازه­گیری می­شود. عملکرد بازار با معیاره­های حفظ مشتری، جذب مشتری جدید و عملکرد مالی دارای معیارهای نرخ بازده دارایی، سهم بازار و رشد فروش می باشد. (قنواتی و صمدی، 1391: 52)

    1-8-2) متغیرهای مستقل: تعریف متغیرهای مستقل این تحقیق عبارتند از (جعفرنژاد، 1390: 211-219):

    حذف اتلاف: هدف و فلسفه تولید ناب کاهش در میزان هزینه هاست این هدف از طریق حذف اتلاف (هرچیزی که ارزشی بر محصولات ایجاد نکند) تحقق می یابد. به هر چیزی که مشتری به ازای آن حاضر به پرداخت پول نباشد اتلاف گفته می­شود و در نتیجه باید حذف شود. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های ضایعات، زمان راه اندازی مجدد و زمان بلااستفاده بودن دارائی ها اندازه گیری می شود.

    بهبود مستمر: هنگامی که یک سامانه تولید به طور پیوسته بهبود می یابد تنها هدف آن را می­توان کمال نامید، اگر حذف اتلاف را بتوان به عنوان زیربنایی ترین اصل تولید ناب در نظر گرفت بی شک بهبود مستمر را می توان در جایگاه بعدی قرار داد. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های متوسط پیشنهادات ارائه شده در سال، دوائر کیفیت و درصد پیشنهادات به کار گرفته شده اندازه گیری می­شود.

    نواقص صفر: به منظور دستیابی به سطوح بالاتر بهره وری لازم است تا قطعات و محصولات ما از همان مراحل اولیه تولید عاری از هر گونه عیب و نقص باشد. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های میزان بازرسی­های انجام شده و شناسایی قطعات معیوب و میزان توقف خط تولید اندازه گیری می شود.

    تولید بهنگام: هدف نهایی در تولید بهنگام مواجه شدن هر فرایند با یک قطعه در هر لحظه و درست در زمان مورد نیاز است. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های تأخیر در سفارشات و حجم کار در جریان ساخت اندازه گیری می شود.

    سامانه تولید کششی: برای رسیدن به سامانه تولید ناب باید تولید به شکل کششی تغییر کند.سامانه کششی به معنای آن نیست که کسی نباید کالا یا خدماتی تولید کند مگر آن­که مشتری قبلاً برای آن سفارش داده باشد. در اغلب سامانه های رایج از این نوع، مشتری محصول را برمی دارد و سپس تولید کننده جای خالی محصولی برداشته شده را پر می کند. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های رابطه میان درخواست های عقبگرد و زمان بندی رو به جلو اندازه گیری می شود.

    تیم­های چند وظیفه­ای: نمایان­ترین مشخصه از سازمان­دهی کار از سامانه تولید ناب استفاده وسیع از تیم­های کاری چند وظیفه­ای می باشد. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های درصد کارکنان درگیر تیم­ها، میزان وظایف انجام شده توسط تیم­ها و میزان آموزش کارکنان اندازه­گیری می­شود.

    عدم تمرکز: تمرکز زدایی مسئولیت ها و تخصیص آن ها به تیم های کاری چند وظیفه ای، یکی دیگر از مشخصه های مهم در سازمان دهی کار ناب است. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های تعداد سطوح سلسله مراتب سازمانی و میزان سطوح نظارت اندازه گیری می شود.

    یکپارچگی: یکپارچه سازی وظایف متفاوت در قالب تیم­ها به این معنی است که وظایفی که در گذشته به وسیله بخش­های غیر مستقیم انجام می­شدند، اکنون در حوزه وظایف تیم­ها قرار می­گیرند و در نتیجه محتوای وظایف تیم­ها افزایش می­یابد. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های تعداد وظایفی که تیم ها انجام می دهند و نسبت کارکنان غیر مستقیم به کارکنان مستقیم اندازه­گیری می­شود.

    سامانه اطلاعات عمودی: اطلاعات در توانمند سازی تیم­های چند وظیفه ای در جهت نیل به اهداف سازمانی بسیار مهم هستند.در حقیقت آن چه که بهبود عملکرد شرکت ها را مشکل نموده، انتخاب موثرترین و بهترین استراتژی، با توجه به ویژگی های سازمان است. این متغیر در این تحقیق به وسیله سازه­های میزان دسترسی کارکنان به اطلاعات و افق زمانی اطلاعات اندازه گیری می شود.

    1-9) قلمرو تحقیق

     قلمرو تحقیق از عمده مواردی است که مشخص می نماید محقق از لحاظ موضوعی، مکانی، زمانی، تحقیق را به چه صورتی انجام داده است. قلمرو این تحقیق عبارتند از:

    - قلمرو موضوعی: چارچوب موضوعی این تحقیق در حوزه عملکرد بازرگانی با تاکید بر استراتژی تولید است.

    - قلمرو مکانی:  قلمرو مکانی این تحقیق شرکت­های تولیدی استان گیلان می باشد.

    - قلمرو زمانی: داده­های این تحقیق در سه ماه اول سال 1393 جمع­آوری شده است.

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

     (ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2-1) مقدمه

    در این فصل، ابتدا به تشریح متغیر وابسته یعنی عملکرد بارزگانی و مبانی نظری آن و در ادامه به تولید ناب و ابعاد، اصول و ... این نوع تولید و تجزیه و تحلیل متغیرهای مستقل یعنی حذف اتلاف ، بهبود مستمر، میزان نواقص، تولید بهنگام، تیم­های چند­ وظیفه­ای، عدم تمرکز، یکپارچگی وظایف و سامانه­های اطلاعاتی عمودی پرداخته شده است تا بتوان بر اساس آن به بررسی رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی پرداخت. در پایان این فصل نیز مدل­های اجرای تولید ناب و پیشینه تحقیق آورده شده است.

    2-2) تشریح مفهوم عملکرد

    در ضرورت و تشریح و تعریف مفهوم واژه ی عملکرد[21] باید خاطرنشان نمود که جایگاه این واژه از آنجا حائز اهمیت است که تنها با تعریف و تشریح عملکرد است که می توان آن را ارزیابی یا مدیریت نمود. هولتون و بیتز[22]  خاطرنشان ساخته­اند که عملکرد یک ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن بسته به انواع عوامل، متفاوت است. در مورد چیستی عملکرد، نگرش های متفاوتی وجود دارد به طوری که می توان عملکرد را فقط سابقه­ی نتایج حاصله تلقی کرد. از نظر فردی، عملکرد سابقه­ی موفقیت های یک فرد است. کین  معتقد بود که عملکرد چیزی است که فرد به جا    می­گذارد و جدای از هدف است.  برنادین و همکارانش معتقدند که عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود، چون نتایج قوی­ترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان، رضایت مشتری و نقش­های اقتصادی دارد. فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد عملکرد را به این صورت تعریف نموده است که انجام، اجرا، تکمیل، انجام کار سفارش یا تعهد شده عملکرد را مشخص می نماید. این تعریف به خروجی­ها یا نتایج بر می گردد و در عین حال عنوان می­کند که عملکرد در مورد انجام کار و نیز نتایج حاصله از آن می باشد. بنابراین می توان عملکرد، را بعنوان رفتار یا روشی که سازمان­ها، گرو­ه­ها و افراد کار را انجام می­دهند، تلقی نمود. کمپبل معتقد است که عملکرد رفتار است و باید ازنتایج متمایز شود، زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند. به نظر می­رسد در صورتی که عملکرد به گونه­ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد، دیدگاه جامع­تری حاصل می گردد. در تعریف بروم راچ  این ویژگی را می­توان مشاهده نمود، وی معتقد است که عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجرا کننده ناشی می شوند و عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کنند. ( آرمسترانگ،  1385: 4-3)

    واژه ی performance که به معنای عملکرد است از کلمه ی انگلیسی perform و پسوندance  گرفته شده است و از حدود سال 1500 میلادی به بعد متداول شد. این کلمه به معنای تحقق یک امر یا چیزی است که قبلا تحقق یافته است. می­توان گفت که کلمه­ی performance به معنایی که اکنون فهمیده و درک می­شود، اولین بار در سال 1709 میلادی، تعریف شد. هانابوس[23] هم تاکید می کند که عملکرد عبارت است از: انجام دادن هرکار به طریقی مشخص با تعیین هدفی معین برای آن. برخی از تعاریف عملکرد عبارت است از(قیطاسی، 1392: 4):

    نتایج مرتبط بر فعالیت هایی که سازمان انجام می دهد.

    مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان می­دهند

    حاصل فعالیت های یک فرد از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت زمان معین.

    نتیجه­ی فرآیند و تحقق اهداف می باشد فرآیند بدین معنی است که انجام هر کاری در مراحلی باید انجام گیرد تا آن کار انجام بپذیرد و تحقق اهداف بدین معنی است که با رعایت مراحل کاری آن هدف تحقق پیدا کند.

    رفتاری است در جهت رسیدن به اهداف سازمانی و اندازه گیری شده یا ارزش گذاری شده است.

    عملکرد بازرگانی که به عنوان متغییر وابسته این تحقیق معرفی شده در کل دارای دو مولفه است که عبارتند از: الف) عملکرد بازار که مشتمل بر مولفه­های حفظ مشتری[24]، جذب مشتری جدید[25] و ب) عملکرد مالی مشتمل بر مولفه های نرخ بازده دارایی[26]، سهم بازار[27]، رشد فروش[28] می باشد. (قنواتی و صمدی، 1391: 52)

     

    [1] - Lean

    [2] - Lean Production

    [3] - Waste

    [4] - Value Added

    [5] - Performance

    [6]- Customer Satisfaction

    [7] - Technology

    [8]-  Lean Approach

    [9] - Team Working

    [10] - Waste

    [11] - Waste Removal

    [12] - Continuous Improvment

    [13] - Rate Of Zero Defects

    [14] - Productivity

    [15] - Production Update

    [16] - System Production Tensile

    [17] - A multi- Functional Team

    [18] - Vertical Information System

    [19] - Richrd Kein

    [20] - Menio Bernadin

    [21] - Performance

    [22] - Holton& Bitz

    [23] - Hanaboos

    [24] - Customer Retention

    [25]- Attract New Customers

    [26] - Rate Of  Return On Assets

    [27] - Market Share

    [28] - Sales Growth

    Abstract

    The present study examine the relationship between lean manufacturing and business performance of manufacturing companies in Gilan Province, so that provide may help to department of produce for the country and the province in line with develop appropriate strategies in order to improve performance, especially in the commercial sphere with regard to the dimensions of lean production. The present study in terms of implementation is descriptive from branch correlation. The statistical population is all manufacturing companies in the Gilan (with more than 20 employees) that were estimated about 340 cases. In order to estimate the sample size was used MORGAN and KREJCIE. On the basis sample size calculated 181 companies. Instrument of measure in the present study is questionnaire and also in order to review the reliability of questionnaire was used Cronbach's alpha test. Also validity been evaluated through consultation with teachers and experts. In order to describe the variables was used descriptive statistical analysis such as frequency, percentage, mean, weighted mean, standard deviation, variance, and also to prove or disprove hypotheses was used the Pearson correlation coefficient and simple regression. The results show that there is a positive relationship between the implementation of lean production and business performance of manufacturing companies in the Gilan. Also relationship between dimensions of lean production in sectors continuous improvement such as amount of defects, produce timely, multi-functional teams, lack of concentration, tasks integration, and also vertical information system with business performance of Gilan’s companies is positive. Also, there isn’t any positive relationship between dimensions of removal waste and pull production system in the lean production with business performance of Gilan’s companies.

    Keywords: Lean Production, Business Performance, Removal Waste, Continuous Improvement, Amount of Defects, Produce Timely,                  Multi-Functional Teams, Lack of Concentration, Tasks Integration, Vertical Information System, Pull Production System

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                                                                                     صفحه

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه 3

    1-2) بیان مسأله 3

    1-3) سؤالات تحقیق. 6

    1-4) اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

    1-5) اهداف تحقیق. 8

    1-6) چارچوب نظری تحقیق. 8

    1-7) فرضیه های تحقیق. 10

    1-8) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10

    1-8-1) متغیر وابسته (عملکرد بازرگانی) 10

    1-8-2) متغیرهای مستقل. 11

    1-9) قلمرو تحقیق. 12

    فصل دوم: ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق

    2-1) مقدمه 14

    2-2) تشریح مفهوم عملکرد 14

    2-2-1) عملکرد بازار 15

    2-2-2) عملکرد مالی. 22

    2-2-2-1) نرخ بازگشت دارایی. 23

    2-2-2-2) سهم بازار 23

    2-2-2-3)  رشد فروش.. 28

    2-3) تشریح تولید ناب.. 38

    2-3-1) تولید ناب و تولید چابک.. 49

    2-3-2) چالش های توسعه تفکر ناب.. 53

    2-3-3)راهبردهای سازمانی توسعه تفکر ناب.. 53

    2-3-4) راهبردهای فراسازمانی توسعه تفکر ناب.. 55

    2-3-5) اصول تولید ناب.. 56

    2-3-6) مکانیزم های اجرای تولید ناب.. 67

    2-3-7) مدل های تولید ناب.. 69

    2-4) پیشینه تحقیق. 72

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه 80

    3-2) فرآیند تحقیق. 80

    3-3) روش تحقیق. 80

    3-4) جامعه و نمونه آماری تحقیق. 81

    3-5) روشها و ابزار جمع آوری داده­ها و اطلاعات.. 81

    3-6) روایی و پایایی پرسشنامه 82

    3-6-1) روایی پرسشنامه 82

    3-6-2) پایایی پرسشنامه 82

    3-7) روش های تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات.. 84

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته­های تحقیق

     

    4-1) مقدمه 86

    4-2) توصیف ویژگی­های جمعیت شناختی پاسخگویان. 87

    4-3) توصیف آماری متغیر های تحقیق. 90

    4-4) آزمون فرضیه­ها 101

    4-4-1) فرضیه اصلی. 103

    4-4-2) فرضیه های فرعی. 104

    فصل پنجم: نتایج و پیشنهادهای تحقیق

     

    5-1) مقدمه 112

    5-2) نتیجه گیری. 112

    5-2-1) نتایج حاصل از توصیف متغیرها 112

    5-2-2) نتایج آزمون فرضیه ها 118

    53) پیشنهادات.. 123

    54)  محدودیت های تحقیق. 127

    منابع و ماخذ. 128

    پیوست ها 134

    منبع:

    نابع و ماخذ

    آسایش  نعمت الله، فرجی  مرتضی، 1387، بررسی نظام تولید و توزیع فرش دستباف به منظور ارائه راهکار مناسب با تکیه بر تبدیل نظام فشاری به به نظام کششی، نشریه گلجام، شماره 11، ص 41.

    ابوترابی علی، ۱۳۹۰، تاریخچه تولید ناب و مروری بر مفهوم آن،

      .http://www.hospitalmanagment.ir/1390-04

    اسمعیلی گیوی  محمدرضا، 1383، کار‌کرد‌ها و مؤلفه‌‌های بنیادین تولید ناب، دانشگاه امام صادق(ع)،  ماهنامه تدبیر، سال هفدهم،  شماره 174، ص 51.

    آرمسترانگ  مایکل، 1385، مدیریت عملکرد، ترجمه سعید صفری و امبر وهابیان، تهادن: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، ص ص 3-4.

    امیرخانی  امیر حسین، فقیه  محمد باقر، 1391، بررسی میزان ناب بودن شرکت ایران خودرو بر اساس مدل جکسون و جونز، فصلنامه مدیریت دانشگاه تهران، دوره 4، شماره 3، ص 19-30.

    بل   چیپ آر، 1387، مشتری در جایگاه شریک، ترجمه، غلامرضا صالحی معوا، ناشر: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، ص 21.

    جعفر نژاد   احمد، 1390، تولید ناب و سنجش نابی در سازما ها، تهران موسسه کتاب مهربان، ص 170 .

    جعفرنژاد  احمد، احمدی  احمد، ملکی  محمدحسن، 1390،  ارزیابی تولید ناب با استفاده از رویکرد ترکیبی ازتکنیک­های در شرایط فازی DEMATEL و ANP، فصلنامه علمی  تحقیقی مطالعات مدیریت صنعتی سال هشتم، شماره 20 ، ص ص 1 -  25.

    جلوداری ممقانی  محمد، آزاد  سیدایمان ، 1387، به کارگیری روش بردار ویژه در سنجش پیوندهای پسین و پیشین بخش­های اقتصادی، فصلنامه تحقیق­های اقتصادی ایران، ص 25.

    حقیقت  حمید، موسوی   سید احمد، 1386،  بررسی نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی در پیش بینی بازده سهام، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 47، ص ص 63-82 .

    خسروی  مژگان، خسروی  امیر، 1387، بررسی ویژگی های خدمات بیمه ای مطلوب بر حفظ و جذب مشتریان،  فصلنامه تازه های جهان بیمه،  شماره 129، ص ص 55-63.

    خلیلی  مرضیه، ناظری  مسعود، 1388، بررسی جنبه­های تولید ناب، تولید به هنگام، marketingarticles.ir/ArtBank/LeanProduction.pdf ،ص 22.

    دعایی   حبیب الله، بختیاری   عباس، 1384، تاثیر فرهنگ بازار محوری بر عملکرد بازرگانی شرکت­های قطعه ساز خودرو مشهد، فصلنامه تحقیقی بازرگانی، شماره 42، ص ص 53-82.

    دنیس  پاسکال، 1391، تولید ناب به زبان ساده، ترجمه عباس سقایی، انتشارات مترجم، ص ص 110 – 150.

    رحمانی  زین العابدین، واردی   سیده فاطمه، 1391، جذب و حفظ مشتری گامی در مسیر توسعه و موفقیت بانکی، ناشر کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، ص­ص 10-16.

    زینال طرقی  محمد، 1392، مشتری مداری و اهمیت آن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی، ص ص 6 – 22.

    زندی  امید، باقرزاده   محمد، 1378، تولید چابک گذر از تولید ناب و دستیابی به تولید کلاس جهانی، ناشر اولین همایش مدیریت صنعتی، ص 11.

    سجادی  سید حسین، دستگیر  محسن، فرازمند  حسن،  محمودی  وحید، 1386، عوامل مؤثر بر سودآوری شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله تحقیقات اقتصادی،  شماره 80. ص ص 49-73.

    صحت  سعید، شریعت پناهی   سید مجید، مسافری راد  فراز، 1390، رابطه بازده دارایی ها  بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه،  فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال نهم، شماره 2، ص ص 121-140 .

    طلوعی اشلقی  عباس، معتدل   محمد رضا، احتشام راثی  رضا، 1388 ،ارائه مدل تحلیلی در استقرار نظام تولید ناب (مطالعه موردی: صنعت چرم و کفش استان تهران)، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 13، ص ص 36-45 .

    عرب صالحی  مهدی، صادقی  غزل، معین الدین  محمود، 1391، رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیق­های تجربی حسابداری، سال سو ، شماره 9، ص ص 1-20.

    عسگری حمید، 1392، عناصر و ابزار های تولید ناب، ماهنامه کنترل کیفیت، شماره 10، ص 48.

    عظیمی  سید عبدالرضا، 1389، فرآیند پیاده سازی کانبان و سنکرون در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو، سایت بانک مقالات مهندسی صنایع – بتسا.

    قرائی پور  رضا، 1388، زنجیره تامین ناب و مدلی برای ارزیابی ناب بودن زنجیره تامین، ماهنامه صنعت خودرو، ویژه نامه زنجیره تأمین، شماره 16، ص 9.

    قره نژاد  سحر، 1390، لزوم حفظ مشتریان بیمه با استفاده از ابزارهای داد ه کاوی، فصلنامه تازه های جهان بیمه، شماره 150 و 151، ص ص 15-23.

    قیطاسی احمد، 1392، ارزیابی عملکرد بازرگانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص 4.

    متقی  هایده، رضایی  زهره، 1384، ارائه مدلی برای تعیین میزان ناب و به هنگام بودن فرآیند تولید و برنامه ریزی تولید با رویکرد فازی (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو)، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 13 و 14، ص ص 85-110.

    مرادی  ایمان الدین، 1392، تولید ناب از تئوری تا عمل، ماهنامه صنعت خودرو، شماره 51، ص 29.

    مظفرنیا  سحر، 1391، ارزیابی ظرفیت جذب به منظور سود آوری و فروش بیشتر بلیط های الکترونیکی و سایر خدمات در شرکت های هواپیمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران، ص 5.

    ملک اخلاق اسماعیل، رجبی زاده  حسن، 1390،  استراتژی های ناب و چابک و عملکرد بازاریابی شرکت، انتشارات دانشگاه گیلان، ص 2.

    قنواتی مهدی، صمدی منصور، 1391، تأثیر گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکت­های کوچک و متوسط فعال در استان تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 25 ،  ص ص 74-92.

    میرقربانی گنجی  سید موسی، 1391، بهبود مستمر و کایزن، فصلنامه صنعت هوشمند، سال 15، شماره 5، ص ص 13-18.

    کمالیان  امین رضا، سالارزهی  حبیب اله، اولیایی  خداداد، 1392، نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، فصلنامه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دوره 4،  شماره 2، ص 27.

    محبی  شیما، 1391، مدیریت زنجیره تأمین  مرور، تحلیل، مدل سازی، ماهنامه صنعت خودرو، شماره 45،  ص 6

    ناظری   محمد، 1387، کایزن یا بهبود مستمر، فصلنامه بانک ملی ایران،  شماره 146، ص 56-58.

    ناظمی  شمس الدین، خریدار  فاطمه، 1391، تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه بر توانمندی­های رقابتی در صنایع غذایی و آشامیدنی شهر مشهد، فصلنامه علمی  تحقیقی مطالعات مدیریت صنعتی سال نهم، شماره 5، ص 1-26 .

    نژادمبشر امین، 1386، بررسی روش­های پیاده­سازی تولید ناب، پایان نامه دوره کارشناسی مهندسی صنایع گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم، ص 60 – 125.

    هاموند جیمز، 1388، بازاریابی برندسازی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط، ترجمه مهدی سریرچی، روزنامه افتصاد امروز، شماره 2808، ص 62.

    حافظ نیا  محمد رضا، 1386، مقدمه ای بر روش تحقیق درعلوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ سیزدهم، ص ص 119- 152.

    خاکی  غلامرضا، 1376، حسابداری و ممیزی منابع انسانی، ماهنامه آموزشی تدبیر، شماره 78 ، ص ص47-49.

    خاکی  غلامرضا، 1387، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات بازتاب، تهران، چاپ سوم، ص 70.

    سرمد  زهره، حجازی  الهه، بازرگان  عباس، 1388، روش های تحقیق در علوم رفتاری، فصلنامه مدرس علوم انسانی ویژه‌نامه مدیریت، ص 12.

    سکاران اوما، 1388،  روشهای تحقیق در مدیریت، انتشارات موسسه عالی آموزش وتحقیق مدیریت وبرنامه ریزی، ترجمه علی ضیاء، ص 28.

    مقیمی  سید محمد،  1389، سازمان و مدیریت رویکردی تحقیقی، تهران انتشارات ترمه، ص 59.

    Chung, J. E., Huang, Y. & Jin, B. Sternquist, B. (2011). The impact of market orientation on Chinese retailers’ channel relationships. Journal of Business & Industrial Marketing, 26(1), 14–25

    Day George S, Van den Bulte Christophe. (2003). Superiority in customer relationship management: consequences for competitive advantage and performance. Marketing science

    Dewsnap, B., & Jobber, D. (2002). A social psychological model of relations between marketing and sales. European Journal of Marketing, 36(7/8), 874–894.

    Douglas, E. H., Joël, L. B., & Avinash M. (2012). The marketing–sales interface at the interface: creating market-based capabilities through organizational synergy. Journal of Personal Selling and Sales Management, 32(1), 57–72.

    Ernst, H., Hoyer, W. D., & Rübsaamen, C. (2010). Sales, marketing, and research‐and‐development cooperation across new product development stages: implications for success. Journal of Marketing, 74(5), 80‐92

    Guenzi, P., & Troilo, G. (2006). Developing marketing capabilities for customer value creation through Marketing–Sales integration. Industrial Marketing Management, 35(8), 974–988

    Henseler, J., Ringleand, C. M., Sinkovics, R. R. (2009). The Use of Partial Least Squares Path Mideling In International Marketing. New Challenges to International Marketing Advances in International Marketing, 20, 277–319

    Homburg, C., Jensen, O., & Krohmer, H. (2008). Configurations of marketing and sales: a taxonomy. Journal of Marketing, 72(2), 133-154.

    Hulland, J. “Use of partial least square (PLS)”. in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic manage, Vol.20,(1999).

    Karlsson, C., & Åhlström, P. (١٩٩٥). Change processes towards lean production: The role of the remuneration system. Change, ١٥, ١١.

    Kirca, A. H. & Hult, G. T. M. (2009). Intra-organizational factors and market orientation: effects of national culture. International Marketing Review, 26(6), 633-650.

    Kristal, M. M., Roth, A. V., Huang, X. ”The Effect of an Ambidextrous Supply Chain Strategy on Combinative Competitive Capabilities and Business Performance”, Operations Management, Vol. 28, No. 5, (2010).

    McCarter, M. W., Fawcett, S. E., & Magnan, G. M. (٢٠٠٥). The effect of peopl e on the supply chain world:Some overlooked issues. Human Systems Management, ٢٤(٣), ١٩٧-٢٠٨.

    Monden, Y. (١٩٩٤). Toyota production system. London: Chapman and Hall.

    Pettersen, Jostein., Defining lean production:some conceptual and practical issues, The TQM journal, 2 (2), 2009.

    Raju, P. S., Lonial, S. C. and Crum, M. D. (2011), Market orientation in the context of SMEs: A conceptual framework. Journal of  Business Research, Article in Press, doi: 10.1016/j. jbusres.2010.12.002

    R. Stratton, R.D.H. Warburton, The strategic integration of Agile and Lean supply. Int. J. production Economics 85 (2003) 183-198

    Rachel Mason-Jones, Ben Naylor and Denis R. Towill. Engineering the leagile supply chain. Int. J. Agile Management Systems(2000) 54-61 4. The TOC Center, Inc. Current Reality Tree Rachel Mason-Jones, Ben Naylor and Denis R. Towill. Lean, Agile or Leagile? Matching your supply chain to the marketplace. Int. J. PROD. RES , 2000, VOL.38,NO.17 , 4061-4070

    Roberto Giro Moori, Adriano Pescarmona, Herbert Kimura, Lean Manufacturing and Business Performance in Brazilian Firms (2013), Universidade Presbiteriana Mackenzie, Volume 6 Number 1 , January - June 2013

    Rouziès, D., Anderson, E., Kohli, A. K., Michaels, R. E., Weitz, B. A., & Zoltners, A. A. (2005). Sales and marketing integration: a proposed framework. Journal of Personal Selling and Sales Management, 25(2), 113–22.

    Shah, R. Ward, P.T. Defining and developing measures of lean production, Journal of Operations Management, 25(4), 2007

    White, R. E., Pearson, J. N., & Wilson, J. R. (١٩٩٩). JIT manufacturing: A survey of implementations in small and large US manufacturers.Management Science, ٤٥(١),١-١٥.

    Zoltners, A. (2004). Sales and marketing interface. Paper presented at the Sales Force Summit, University of Houston, Texas. institute report, 02-123

    Womack, J. P., & Jones, D. T. (2003). Lean thinking: Banish waste and  create wealth in your corporation.Free Press.


موضوع پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, نمونه پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, جستجوی پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, فایل Word پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, دانلود پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, فایل PDF پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده: در دنیای متلاطم و متغیر کنونی تنها چیزی که تغییر نمی کند ، تغییر است . در دنیای کسب و کاری که به طور فزاینده تحت الشعاع سه واژه مشتری ، رقابت و تغییر ، هدایت می شود، شرکت ها در جستجوی راه حلّی برای مشکلات کسب و کار خود هستند،بر اساس ادبیات و اطلاعات موجود از شرکت های مؤفّق دنیا چنین برداشت ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دررشته مهندسی برق- قدرت چکیده: درسالیان اخیر توجه به بهره­وری و راندمان بالا درصنایع مختلف، دامنه کاربرد تجهیزات الکترونیک قدرت را به سرعت گسترش داده است. این تجهیزات بدلیل داشتن مشخصه غیرخطی، باعث افزایش مشکلات کیفیت توان در شبکه­های توزیع شده­اند. از طرف دیگر با توجه به پیشرفت تکنولوژی واستفاده گسترده از کامپیوتر در کنترل سیستم­های صنعتی، ...

پایان نامه برای در دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید چکیده امروزه سازمان ­های تجاری با محیطی پیچیده­تر و رقابتی­تر از گذشته روبرو هستند. موفقیت تجاری یک سازمان تنها به تجزیه و تحلیل وضعیت درونی آن سازمان محدود نشده و تا اندازه ای زنجیره­تأمین و توزیع آن را نیز شامل می شود. مدیریت یکپارچه زنجیره­تامین یک فرآیند پیچیده است، زیرا سازمان­ها و شرکای سازمانی ...

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی گرایش : مدیریت استراتژیک چکیده فن آوری اطلاعات که تا چندین سال قبل به عنوان یک برتری رقابتی و یک سلاح استراتژیک مورد توجه سازمانها بود،امروز به عنوان یک نیاز رقابتی مطرح می باشد.استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دستگاههای تحقیقاتی که دارای اطلاعات به روز است (در مقایسه با سازمانی که اطلاعات قدیمی دارد)می تواند چنین حالتی با ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی مدیریت دانش(KM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو ابزار کلیدی برای هر شرکتی در محیط رقابتی کنونی هستند.همچنین مدیریت دانش یک مساله مهم در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری است.مدیریت ارتباط با مشتری با یک راهبرد کاری آغاز می شود.این راهبرد،تحول را در سازمان و فرایندهای کاری ایجاد می کند و فرایندهای کاری نیز به نوبۀ خود به وسیلۀ ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش: بازاریابی چکیده بررسی رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی ( مطالعه موردی : شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان ) هدف اصلی پژوهش حاضر ، بررسی رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی در شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان می باشد .فرهنگ بازار محوری به عنوان متغیر مستقل شامل ابعاد مشتری محوری ، ...

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو 1-1) مقدمه رقابت­های جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتری بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی بر سازمان­ها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمان­ها بیش از این نمی­توانند به تنهایی از ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران مورد مطالعه: شهرستان بوشهر چکیده: در دنیای پر رقابت امروز، دستیابی به جایگاه مناسب در بازار، سخت و دشوار است و برای داشتن یک موقعیت پایدار در بازار، ارائه خدمات با کیفیت برتر به مشتریان – به خصوص در مورد شرکت‌های خدماتی (مانند شرکت‌های موجود در صنعت بیمه)- به ...

ثبت سفارش